Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:27

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@NorbertO
Zou voor een plaat gaan van brandwerend of vertragend materiaal waar je wel de boel stevig op kunt vastschroeven.

Een gemetselde muur is altijd boren en pluggen gebruiken dus vrij bewerkelijk, maar qua brandveiligheid helemaal geen slechte optie.

Gipsplaten zou ik je van harte willen afraden daar draai je precies helemaal niets op vast.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:49
NorbertO schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:45:
Hoi allemaal, ben bezig met het bouwen van een victron systeem.
Vragen over bouw passen beter in "Het grote Victron ontwerp topic"
Of in Zelf een powerwall bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimboo50
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-07 18:45
sinds afgelopen weekend, de Victron multiplus 2 in gebruik met 10Kwh aan opslag.
beide AC out's zijn in gebruik. alleen in het overzicht wordt dit weergegeven als 1 uitgang.
kan ik dit ergens aanpassen dat ik beide AC out's individueel kan zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNJWc7JAVb0p-w1WyZLWGb4Zf18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFchHHcODRVE2IVTBZJ3JWmc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:49
HyperBart schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:59:
[...]

Ik heb een zogenaamde Bruynzeel/betonplex plaat gebruikt, die pastte net boven mijn tegelplinten in de schuur. Daar tegen heb ik de kabelgoten en de MP bevestigd.
Betonplex is opgebouwd uit houtlagen : AC montage fouten & montage tips!

Gebruik geen hout maar een brandwerende achtergrond als je iets tussen de omvormers en de stenen muur wenst te plaatsen. Bijv : Promatect 100 brandwerende plaat.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:44
sandergar schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:03:
[...]

Betonplex is opgebouwd uit houtlagen : AC montage fouten & montage tips!

Gebruik geen hout maar een brandwerende achtergrond als je iets tussen de omvormers en de stenen muur wenst te plaatsen. Bijv : Promatect 100 brandwerende plaat.
Alleen zou ik niet een paar multiplus aan Promatect alleen hangen. Hout kan wel als het maar een paar verft met brandwerende verf. https://brandveilig-neder...ct/brandwerende-houtverf/ paar laagjes en het is 1 uur brandwerend.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Hier in Belgie worden de meeste meterkasten met betonplex aan de binnenzijde bekleed of rechtstreeks tegen de muur. Omvormers worden daar ook tegen gehangen. Ik zie het probleem niet en bij ons is er bij mijn weten geen normering of zelfs gezond verstand die ons daar toe beweegt.

Vlaanderen de leeuw, bent u het met mij eensch?! Verenigt u allen met den duim hierboven! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:16
wimboo50 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:14:
sinds afgelopen weekend, de Victron multiplus 2 in gebruik met 10Kwh aan opslag.
beide AC out's zijn in gebruik. alleen in het overzicht wordt dit weergegeven als 1 uitgang.
kan ik dit ergens aanpassen dat ik beide AC out's individueel kan zien?

[Afbeelding]
Nee. Wordt niet apart gemeten in de multiplus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:45
Ik merk nu al een tijd je dat de voorspellingen eigenlijk voor geen meter kloppen. Vooral als het gaat om de zonnen energie.
Installatie kan maximaal 6kwp leveren als ik mazzel heb. Maar ik zie in de voorspellingen die ook gewoon niet kloppen/kunnen.
  • 5:00-6:00 3.5khw
  • 20:00-21:00 3.5khw
  • 21:00-22:00 3.2khw
  • 22:00-23:00 0khw
DESS in greenmode snapt er dan vervolgens niks. Nu kiest hij om niks met de accu te doen.. z'n beetje het duurste uur. Niet echt wenselijk! (moet zeggen dat hij vaak vreemde keuzes maakt)

De energie wordt gemeten met een CG EM24. Ik ben al eens aan het zoeken geweest naar instellingen maar ik kan hier in niks vinden wat dit zou verklaren.

Meer mensen hier last van of waar zou ik nog naar kunnen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:47

pvg

NorbertO schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:45:
Hoi allemaal, ben bezig met het bouwen van een victron systeem. Nu heb ik een vraag over de bevestiging achtergrond. Het is de bedoeling dat de omvormers in mijn schuur komen te hangen. is het verstandig om op mijn gemetselde muur eerst gips platen te monteren of gewoon rechtstreeks op de muur hangen? Hoe kijken jullie hiernaar en wat adviseren jullie dan als bevestiging materiaal?
groet.
Is die muur geisoleerd? Als het een enkelsteens buitenmuur is, zou ik een multiplexplaatje op latten zetten (om thermisch te isoleren van de koude buitenmuur + stevigheid) met daarop een fermacel plaatje (voor brandwering). Je wil niet dat er condens achter de multiplus ontstaat en het multiplex vereenvoudigd de installatie van alle onderdelen (wat ook nog wel eens wijzigt over de tijd bij tweakers…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-07 20:15
Gisteren Cebro geupdate naar 3.60 maar het lijkt erop dat mijn homewizard naar MQTT in node red niks meer doet. Ik zie in node red nog wel de waardes ingelezen worden maar ik de cerbo onder devices staan ze er niet meer tussen.

Nog andere mensen met dit probleem ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-07 20:15
habbekrats schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:13:
[...]

Alleen zou ik niet een paar multiplus aan Promatect alleen hangen. Hout kan wel als het maar een paar verft met brandwerende verf. https://brandveilig-neder...ct/brandwerende-houtverf/ paar laagjes en het is 1 uur brandwerend.
Normaal gesproken mag een gekeurde omvormer (UL/CSA/CE) niet eens branden.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:19
Harold Halewijn heeft wat Victron nieuws.

o.a. over hoe de nieuwe omvormer limitering in te stellen in 3.60, maar ook over de Multi RS en de benodigde aardlek. Victron heeft namelijk een 6mA verklaring opgehoest.

YouTube: Nieuws van Victron Energy

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

JBtL schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:58:
[...]

probeer het eens op -30 ;) negatief is van huis naar grid, positief van grid naar huis. 30x24=720 - 0.72kWh/dag. Dus dat verklaart een hoop. Helemaal 0 wordt overigens wel lastig maar onder de 0.5kWh moet wel lukken.
Mag ik u danken voor uw hulp ?
Inmiddels heb ik mijn verbruik onder de 200Wh per dag. Ik ben HE LE MAAL in mijn nopjes.

Volgende hoofdstuk de laadcurve want ieder ochtend schieten mijn beide BMS en in alarm omdat mijn Victron harder wil laden dan mijn BMS en willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-07 09:43
cyclone schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:16:
[...]ieder ochtend schieten mijn beide BMS en in alarm omdat mijn Victron harder wil laden dan mijn BMS en willen.
Welke instellingen heb je in de BMS'en? En wat geven ze door aan de Cerbo (Setting -> Devices -> BMS -> Parameters)?
En wat heb je ingesteld als Controlling BMS (Settings -> System Setup -> Charge Control)?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-07 18:41
Bij Dynamic ESS gebruikt hij altijd de volledige piek snelheid van ontladen en laden. Deze wil ik eigenlijk beperken. De piek capaciteit is niet bedoeld voor vol continu. Is dit ook te beperken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Vraagje omdat een zoek actie op "charge curve" me niet echt veel additionele info oplevert.
Maar mocht dit al besproken zijn dan laat ik me graag corrigeren (al zou een linkje naar de desbetreffende post zeer gewaardeerd worden).

Situatie schets :
3 x MP2 5000 /48 / 70
1 x SolarEdge PV SE12,5
2 x Yixiang doos met 32x EveMB31 314ah cellen (dus in totaal 628ah aan accu)

In het JK BMS heb ik de max laadstroom op een conservatieve 60A staan (0,2P). Hetgeen resulteert in totaal (2 BMS en) 120A max laadstroom vanuit de MP's.

Na een weekje productie merkte ik dat mijn BMS op het einde van de laad sessie zodra ik de 53,5V aantik loopt het voltage bij deze laadstromen snel op en schieten de BMS en in over charge current of Cell over voltage alarm.

Dus de afgelopen dagen temper ik de laadstroom middels de ESS optie "Limmit charge power" zodra ik op de 90% SoC de laadstroom naar 32A totaal (dus 2500w).
Door het verminderen van de laadstroom zakt dan ook weer de spanning vrij drastisch naar een 53,4v a 53,5v per accu pack,
En bij de 95% SoC halveer ik nogmaals de laadstroom naar 1000w dus max 16A.

Ik merk dat mijn BMS / Accu's dit veel lekkerder vinden (en met de beperkte kennis die ik heb snap ik ook wel een beetje dat dit niet vreemd is.

Echter hoe kan ik nu mijn Victron Lader dit automatisch laten doen. Ik zit nu in VE Config te kijken naar de Laad Curve maar ik kan daar eigenlijk bar weinig aan wijzigen.
Hoe hebben jullie dit getackled ? Neem aan dat ik niet de enige ben met een soort gelijke setup.

Hier nog even mijn VE assistant en Charge settings van mijn L1 omvormer (de L2 en 3 zijn overigens identiek)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiLDbnf_KkwsjttbtQYGQZlz4Gg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WDIkTzUjxdI1K37kkPDjCGCm.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUuMUbJeyfXWn30oQtysiVT8q5Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BbfDtAw2f335KYwD6RAoCNLO.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

RikHa schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:34:
[...]

Welke instellingen heb je in de BMS'en? En wat geven ze door aan de Cerbo (Setting -> Devices -> BMS -> Parameters)?
En wat heb je ingesteld als Controlling BMS (Settings -> System Setup -> Charge Control)?
Excuus ik had jouw vraag volledig gemist.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cX0ArJBUuXSeLCHOKWtsNIVdD3o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LtlV7H4ymLDRV3aM4bEjAR03.png?f=fotoalbum_large

En ik vind geen optie charge control onder system setup (onderste optie die niet in screenshot staat is battery measurements

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKP11EPzMwBqMuk-qRBJ1y89PE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nBI1Q3Hg7FEjIgNHSsaVgu0N.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door cyclone op 15-06-2025 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:49
cyclone schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:41:
Na een weekje productie merkte ik dat mijn BMS op het einde van de laad sessie zodra ik de 53,5V aantik loopt het voltage bij deze laadstromen snel op en schieten de BMS en in over charge current of Cell over voltage alarm.
De situatie die je beschrijft lijkt op het volraken van een batterij bij een Off-Grid situatie.
Bij Off-Grid moet je de aangeleverde PV-energie verminderen om een overload van de batterij te voorkomen.
In jouw situatie moet je alleen de verdeling tussen naar-Grid (meer) en naar-batterij (minder) aanpassen.
Dit lijkt er op: MJ de Bruijn in "Het grote Victron Off-Grid topic"

Als je vaardig bent met node Red kun je dit aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@MJ de Bruijn
Vergeten te melden dat dit volledig on grid is en alles op de ac in kant van de MP staat.

Ergo ik zo verwachten dat de Mp Slim genoeg is om zijn laadcurve aan te passen, of het bms zou ingrijpen of dat ik dit ergens zelf kan instellen / een custom laadcurve zou kunnen bouwen.

Maar gebrek aan ervaring maakt dat ik er nu ff niet uitkom.

Ander hersenspinsel de setup is gloed nieuw.
Moet ik wellicht eerst de accu een complete cycle geven zodat bms de accu goed inleert oid ?

En if so wat is daar de beste methode voor ?

[ Voor 20% gewijzigd door cyclone op 15-06-2025 13:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:52
@cyclone Ik zou DVCC aanzetten - en de batterij het voltage laten doorgeven wat vervolgens ook door de multiplus zal worden overgenomen - je hebt nu de laadspanning vanuit de multiplus hoger staan dan de CVL vanuit de batterij. Het is dan niet verwonderlijk dat bij bijna volle batterij deze in storing gaat.

Dit zijn mijn instellingen daarvoor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjeBcy-OnsinkPywULE_U4rCCfw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nRBbRIpWV73Xim0fifNYxvJG.png?f=fotoalbum_large

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:16
cyclone schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:41:
Vraagje omdat een zoek actie op "charge curve" me niet echt veel additionele info oplevert.
Maar mocht dit al besproken zijn dan laat ik me graag corrigeren (al zou een linkje naar de desbetreffende post zeer gewaardeerd worden).

Situatie schets :
3 x MP2 5000 /48 / 70
1 x SolarEdge PV SE12,5
2 x Yixiang doos met 32x EveMB31 314ah cellen (dus in totaal 628ah aan accu)

In het JK BMS heb ik de max laadstroom op een conservatieve 60A staan (0,2P). Hetgeen resulteert in totaal (2 BMS en) 120A max laadstroom vanuit de MP's.

Dus de afgelopen dagen temper ik de laadstroom middels de ESS optie "Limmit charge power" zodra ik op de 90% SoC de laadstroom naar 32A totaal (dus 2500w).
Door het verminderen van de laadstroom zakt dan ook weer de spanning vrij drastisch naar een 53,4v a 53,5v per accu pack,
En bij de 95% SoC halveer ik nogmaals de laadstroom naar 1000w dus max 16A.

Ik merk dat mijn BMS / Accu's dit veel lekkerder vinden (en met de beperkte kennis die ik heb snap ik ook wel een beetje dat dit niet vreemd is.

Echter hoe kan ik nu mijn Victron Lader dit automatisch laten doen. Ik zit nu in VE Config te kijken naar de Laad Curve maar ik kan daar eigenlijk bar weinig aan wijzigen.
Hoe hebben jullie dit getackled ? Neem aan dat ik niet de enige ben met een soort gelijke setup.

Hier nog even mijn VE assistant en Charge settings van mijn L1 omvormer (de L2 en 3 zijn overigens identiek)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jouw probleem ontstaat doordat de ene batterij (Yixiang doos) eerder vol is dan de andere. De volle batterij trekt bijvoorbeeld nog maar 15 A. De andere batterij krijgt dan 60+ A en geeft een charge overcurrent fout. :(

Oplossing:
- in de JK bms max charge current op 120 A
- in DVCC de max charge current op 60 ~ 120 A

Na een aantal cycles zullen de batterijen en cellen beter gebalanceerd zijn en kun je in DVCC de max charge current ophogen naar jouw gewenste waarde van 120 A.
Die 120 A zal zich dan netjes fifty/fifty verdelen over de 2 Yixiang dozen. :)

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:16
@cyclone
Als je batterijen nog niet gebalanceerd zijn, wordt de volgende foutmelding cell overvoltage.

Om dat te voorkomen, kun je in DVCC de charge voltage eerst op bv. 54.6 zetten.
Vervolgens de max cell voltage in de gaten houden. Lager dan 3.50 bijvoorbeeld.

En dan in DVCC de max charge voltage in stapjes van 0.1 V ophogen tot je gewenste 55.2 ofzo.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:33
Ik heb al een hele tijd 2 solaredge omvormers gekoppeld aan de gx middels het sunspec protocol (modbus tcp)
Alleen sinds een aantal dagen terug geeft er 1 geen data meer door terwijl ie nog wel verbonden is. Want als ik de omvormer uit zet krijg ik de optie om de pv te verwijderen binnen de gx, zet ik hem aan gaat deze optie weg, en staat aangesloten op ja.

Als ik hem even voor de test koppel aan home assistant wordt de data netjes uitgelezen.
Niet werkende solargedge;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3i3klf4XNAQLR3NbL4ZY9AtUBc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98o5XpbbXhOouh2lgEyDkbW0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JX7OaPqIMhxG4vwESv9g95T_914=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2JLJbWbKCvSBTZM68o3F3MZV.jpg?f=fotoalbum_large

Werkende solaredge;Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwvVGWjPnf1VOwPEN7sSCVWxjPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mkXla7TFjI6pCJzRnqc9xeq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7s6CfK3A0hgF6_-wapd5OLuPkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jVaVSaYV5qzO7t1jE4cMnIj2.jpg?f=fotoalbum_large

Het dess systeem is hierdoor wat ontregeld, Iemand een idee waar ik het probleem moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@TheMystery
Toevallig je Cerbo naar 3.60 geupdate de afgelopen dagen?
If so eens kijken of je terug kunt naar de vorige versie en kijken of je dan het probleem kwijt bent.

Lag op de victron community meer issues met can / rs485 en modbus communicatie.
Dus wellicht heb jij hier ook last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-07 09:43
@cyclone Wat @JBtL zegt. Verder zou ik je ESS assistant aanpassen als volgt:

Absorption: 55,2
Float: 53,6
Cut off: allemaal 48

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Dank heren !
Zojuist met mijn neus er bovenop gaan zitten en bij de 54.65 begon de laadstroom netjes af te nemen, en geen alarmen meer.

Mijn beide accu packs lopen eigenlijk al boven verwachting synchroon trouwens zit bij het laden Meestal niet meer dan 0,05v verschil tussen.
DVCC had ik echter nog niet aan staan dus daar zal het euvel in hebben gelegen, ben nu rustig de manual nog maar eens aan het doorspitten om zaken een beetje te doorgronden.

Dank voor de snelle en kordate hulp !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:46

luigi87

Domotica Fanaticus

Pim57 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:16:
[...]

Oplossing:
- in de JK bms max charge current op 120 A
- in DVCC de max charge current op 60 ~ 120 A

Na een aantal cycles zullen de batterijen en cellen beter gebalanceerd zijn en kun je in DVCC de max charge current ophogen naar jouw gewenste waarde van 120 A.
Die 120 A zal zich dan netjes fifty/fifty verdelen over de 2 Yixiang dozen. :)
Sorry dat even een berichtje kaap.
Maar mijn systeem nadert ook de eindfase van het plaatsen van de Cellen.

Ik heb dan 3x van deze boxen zitten waarbij mijn DVCC laadtroom 60 ~ 180 A zal zijn.
Heb in eerste instantie nog geen PV op de AC out zitten (later stadium wel).
Moet ik dan ook gebruik maken van de DVCC? Mijn gevoel zegt dat dit de regeling uit eindelijk veel beter maakt. klopt dit?

In het begin is een lager laadstroom beter neem ik aan, en deze dan per week een beetje te verhogen tot de max?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

cyclone schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:04:
Dank heren !
Zojuist met mijn neus er bovenop gaan zitten en bij de 54.65 begon de laadstroom netjes af te nemen, en geen alarmen meer.

Mijn beide accu packs lopen eigenlijk al boven verwachting synchroon trouwens zit bij het laden Meestal niet meer dan 0,05v verschil tussen.
DVCC had ik echter nog niet aan staan dus daar zal het euvel in hebben gelegen, ben nu rustig de manual nog maar eens aan het doorspitten om zaken een beetje te doorgronden.

Dank voor de snelle en kordate hulp !
Jij ook dank voor het delen van de issues die jij tegen komt, Kan ik ook weer van leren _/-\o_
Ik loop net een beetje op je achter ;)

De battery cap is dus simpel weg de max cap van 1 cel x je aantal boxjes 304ah of 314ah wordt dan 912 of 942 ah?

[ Voor 7% gewijzigd door luigi87 op 16-06-2025 10:12 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

JBtL schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:15:
@cyclone Ik zou DVCC aanzetten - en de batterij het voltage laten doorgeven wat vervolgens ook door de multiplus zal worden overgenomen - je hebt nu de laadspanning vanuit de multiplus hoger staan dan de CVL vanuit de batterij. Het is dan niet verwonderlijk dat bij bijna volle batterij deze in storing gaat.

Dit zijn mijn instellingen daarvoor:

[Afbeelding]
wat is de reden dat je wel de SVS hebt ingeschakeld?
Bij de guide van Victron wordt het advies geven deze uitgeschakeld te houden?
https://www.victronenergy...-and-current-control.html

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

luigi87 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:09:
[...]

De battery cap is dus simpel weg de max cap van 1 cel x je aantal boxjes 304ah of 314ah wordt dan 912 of 942 ah?
Als jij een box hebt die alle cellen in serie heeft staan (zoals de meeste boxes zoals de Yixiang) dan is dat correct.

En graag gedaan hoor, zeker de eerste weken zit ik zeker bij het laden aan het eind toch stiekem altijd even met de blue tooth app naast mijn accus om de individuele celspanning goed in de gaten te houden.

Behalve dat heb ik (op dit moment in ieder geval) niet de behoefte om veul en hard te laden gezien ik meer dan genoeg PV heb tot iig eind september.
Tegen die tijd hoop ik voldoende gevoel met het systeem te hebben om dan zo efficient en veilig mogelijk al mijn PV overschot de accus in te krijgen en zolang mogelijk zien te voorkomen dat ik stroom moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

cyclone schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:22:
[...]

Als jij een box hebt die alle cellen in serie heeft staan (zoals de meeste boxes zoals de Yixiang) dan is dat correct.
Jap allemaal in serie. heb dezelfde boxen als jou.
Ook gekocht via alibaba bij de bekende shop ;) mijn eerste 2 boxen liggen nu ergens in de Rotterdamse haven.
[...]

En graag gedaan hoor, zeker de eerste weken zit ik zeker bij het laden aan het eind toch stiekem altijd even met de blue tooth app naast mijn accus om de individuele celspanning goed in de gaten te houden.
Dat gevoel herken ik :+ De elektra vindt ik niet zo spannend want dat ken ik wel.
Maar nu het op de software aankomt wordt ik onzekerder wegens het gebrek aan ervaring.

Met de vakanties opkomst wil ik het systeem ook gewoon een weekje thuis kunnen laten, en dat het zich gedraagd als ik er niet ben ;)
En om nu de hele set offline te zetten in mijn vakantie vindt ik ook weer een stap te ver :+

Jouw ervaring helpt mij dan weer een paar goede stappen verder.
[...]

Behalve dat heb ik (op dit moment in ieder geval) niet de behoefte om veul en hard te laden gezien ik meer dan genoeg PV heb tot iig eind september.
Tegen die tijd hoop ik voldoende gevoel met het systeem te hebben om dan zo efficient en veilig mogelijk al mijn PV overschot de accus in te krijgen en zolang mogelijk zien te voorkomen dat ik stroom moet kopen.
Hier idem een zelfde insteek, Einde van het jaar komt er een verplichte EV auto bij en dan wil het systeem goed begrijpen zodat ik spelen met de energie.
zo ook een beetje met DESS in een later stadium en Mei 2026 over op een dynamisch contractje.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
luigi87 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:21:
[...]

wat is de reden dat je wel de SVS hebt ingeschakeld?
Bij de guide van Victron wordt het advies geven deze uitgeschakeld te houden?
https://www.victronenergy...-and-current-control.html
Volgens mij is dat het advies als er een victron BMS/accu is aangesloten - ik laat het BMS graag doorgeven welk voltage er wordt gemeten - en of er gestopt moet worden met laden.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:48
luigi87 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:29:
Jap allemaal in serie. heb dezelfde boxen als jou.
Ook gekocht via alibaba bij de bekende shop ;) mijn eerste 2 boxen liggen nu ergens in de Rotterdamse haven.
Welke alibaba shop mag dat zijn? Ben wel benieuwd. Als de shop hier niet genoemd mag worden dan graag via een PB.

Ik heb wel een idee welke shop het is maar wil het graag even verifiëren.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Impossibl3 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:56:
[...]

Welke alibaba shop mag dat zijn? Ben wel benieuwd. Als de shop hier niet genoemd mag worden dan graag via een PB.

Ik heb wel een idee welke shop het is maar wil het graag even verifiëren.
U bent correct, en tevens juist. Heb contact gehad met Miaoxin-Tie.
Heb dus nog geen ervaring met de levering, die moet nog plaats vinden

Mijn cellen komen straks van NKON, goede prijzen en goede reviews.

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Verwacht niet teveel van de Yixiang shop, met name shipping is een drama.
Zodra je geld is overgemaakt ben je volledig aan ze overgeleverd en verwacht ook amper service.

De shipping termijn is bij mij meer dan dubbel zo lang geworden en het lag vooral niet aan yixiang (en ik had dozen die uit een EU warehouse (polen meen ik) kwamen.
Tevens was de levering onvolledig. Ook daar ben ik er niet met ze uitgekomen.

Kortom de dozen zijn an sich prima, redelijk geprijst maar houdt wel rekening met wat tegenslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
cyclone schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:05:
Verwacht niet teveel van de Yixiang shop, met name shipping is een drama.
Zodra je geld is overgemaakt ben je volledig aan ze overgeleverd en verwacht ook amper service.

De shipping termijn is bij mij meer dan dubbel zo lang geworden en het lag vooral niet aan yixiang (en ik had dozen die uit een EU warehouse (polen meen ik) kwamen.
Tevens was de levering onvolledig. Ook daar ben ik er niet met ze uitgekomen.

Kortom de dozen zijn an sich prima, redelijk geprijst maar houdt wel rekening met wat tegenslag.
Tegenslag met alibaba/expres verkopers ben ik wel gewend ondertussen ook met EU warehouses... Daarom koop ik bij hen op de creditcard dan kan ik mijn geld tenminste, met wat moeite, nog terug krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

JBtL schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:53:
[...]

Volgens mij is dat het advies als er een victron BMS/accu is aangesloten - ik laat het BMS graag doorgeven welk voltage er wordt gemeten - en of er gestopt moet worden met laden.
ik wordt uit die guide van Victron geen wijs wat er met de Shared Voltage Sense - SVS gebeurd.
Deelt hij dit met de multiplus/ Cerbo zodat deze de laadcycly aanpast? of hoe moet ik dit interpreteren?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
luigi87 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:16:
[...]

ik wordt uit die guide van Victron geen wijs wat er met de Shared Voltage Sense - SVS gebeurd.
Deelt hij dit met de multiplus/ Cerbo zodat deze de laadcycly aanpast? of hoe moet ik dit interpreteren?
In alle apparaten (MPPT, BMS en Multiplus) wordt het voltage gemeten - dat zou in principe gelijk moeten zijn, maar in de praktijk zijn er kleine verschillen. Via SVS kan je aangeven wat het voltage is waar op geregeld moet worden. Maar aangezien de verschillen (als het goed is) klein zijn maakt het ook weer niet heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Naar aanleiding van verschillende input hier heb ik even een documentje gemaakt met settings die mijn systeem in zouden gaan.
https://docs.google.com/d...vWdqYBu8/edit?usp=sharing

Mijn vraag aan jullie is zien jullie gekke dingen?

Kwam zelf het volgende tegen:
  • Geen NL grid code, dus maar DE gepakt.
ESS assistant:
  • Ik gebruik de "yixiang diy battery box v2" klopt mijn setting voor de BMS.
  • "system uses Lifepo4 with other type BMS"[/li]
  • Bij de Freqency shifting heb ik de settings van de DE norm maar gepakt.
  • ik kan geen data vinden waarop mijn enphase zit: EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands:1.3.2[/li]
  • Bij de total solar power (in de ESS settings) ging de demo/ dummy tool niet akkoord.
  • Ik heb een 3 fase systeem, moet ik het totaal nog door 3 delen? of accepteerd het 3 fase systeem (3 x 5000Va) het wel?

[ Voor 8% gewijzigd door luigi87 op 16-06-2025 13:14 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Je moet wel de juiste Gridcode gebruiken .. en als je Enphase hebt / gaat gebruiken dan moet je wel 50549-1:2019 gebruiken dat is standaard voor NL systemen bij Enphase iig. (Ik heb ook nog wat Enphase zooi op wat schuurtjes liggen).

Uitdaging zit hem er wel in dat als je dit op hebt geslagen je niet zomaar de gridcode kunt wijzigen.
Dan moet je met Victron of je leverancier aan de slag. Deze kun je zelf precies 1 keer ingeven (je wordt daar ook voor gewaarschuwd).

[ Voor 33% gewijzigd door cyclone op 16-06-2025 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

cyclone schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:27:
Je moet wel de juiste Gridcode gebruiken .. en als je Enphase hebt / gaat gebruiken dan moet je wel 50549-1:2019 gebruiken dat is standaard voor NL systemen bij Enphase iig. (Ik heb ook nog wat Enphase zooi op wat schuurtjes liggen).

Uitdaging zit hem er wel in dat als je dit op hebt geslagen je niet zomaar de gridcode kunt wijzigen.
Dan moet je met Victron of je leverancier aan de slag. Deze kun je zelf precies 1 keer ingeven (je wordt daar ook voor gewaarschuwd).
Ja begrijp ik, maar er is simpelweg geen stndaard NL gridcode in de Victron beschikbaar.
De settings met DE komen overeen met die van in NL.

Edit: zie nu dat die van Europa de juiste is ..... 8)7

welke heb jij ingesteld dan?

En password heb ik hiergevonden, als deze nog werkt.

[ Voor 17% gewijzigd door luigi87 op 16-06-2025 14:14 ]

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

MrFish

Untitled

luigi87 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:12:
[...]

Ja begrijp ik, maar er is simpelweg geen stndaard NL gridcode in de Victron beschikbaar.
De settings met DE komen overeen met die van in NL.

Edit: zie nu dat die van Europa de juiste is ..... 8)7

En password heb ik hiergevonden, als deze nog werkt.
Dat wachtwoord heb ik een paar maanden terug nog gebruikt, werkte bij mij prima.

Ik ben wel benieuwd naar het verschil tussen DE en Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

luigi87 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:12:
[...]

50549-1:2019

Draait alles op bij mij, mijn Solar Edge / Enphase en nu dus ook mijn Victron.
mede gebaseerd op deze oude publicatie van de ACM overigens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
cyclone schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:14:
@TheMystery
If so eens kijken of je terug kunt naar de vorige versie en kijken of je dan het probleem kwijt bent.

Staat idd 3.60 op, eens kijken of deze gedowngrade kan worden.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Ik had met 3.60 ook communicatie dropouts. Zowel naar HA (via modbus tcp/ip), maar ook op de cerbo zelf zag ik foutmeldingen over connection bms lost. Dat is dan van mijn MPPT die via ve.can aangesloten is.
Vanmorgen teruggegaan naar 3.54 en geen dropouts meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JenMvYgGaDe9ueWi_5yvZvo731Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVeeB5CxYYgK1Lx75SdfB2iK.jpg?f=fotoalbum_large

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
cyclone schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:14:
@TheMystery

Probleem is idd opgelost met 3.55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

cyclone schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:31:
[...]

50549-1:2019

Draait alles op bij mij, mijn Solar Edge / Enphase en nu dus ook mijn Victron.
mede gebaseerd op deze oude publicatie van de ACM overigens
Ik moet eigenlijk nog vervanging hebben van mijn SAJ string inverter, om deze aan de ACt out van de victron te kunnen hangen.
Bij Solaredge hebben alle panelen een optimizers nodig lees ik.

Zijn er andere inverter die zonder optimizers werken, en aan frequency shift doen?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
luigi87 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 19:42:
[...]

Ik moet eigenlijk nog vervanging hebben van mijn SAJ string inverter, om deze aan de ACt out van de victron te kunnen hangen.

Zijn er andere inverter die zonder optimizers werken, en aan frequency shift doen?
Fronius en SMA, die eerste is heel integreerbaar met Victron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpannekoek
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:30
Vandaag eigenlijk helemaal uit hets niets (vanaf 17:00 +-)
krijg ik geen verbinding meer met de Remote Console.

Van de week de cerbo geüpdatet naar v3.60 (vrijdag meen ik)
Lokaal benaderen van de Remote Console lukt wel doormiddel van de venus wifi.
Ethernet status is verbonden.

Wat kan hier mis zijn?
Onze provider is ziggo.
Of moeten er poorten in de router open gezet worden toevallig?
Het heeft al 1,5 jaar gedraaid zonder problemen.

Edit.
Software is terug gezet naar v3.60-48 beta
Soms lukt het nu om verbinding te maken met de Remote Console.
Echter het ess setpoint kan ik wel wijzigen maar word niet opgeslagen.
Ik krijg na deze actie bijna direct de volgende melding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXyrqUM-is-2Xi5klq4VzBTqQvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ra36zfUWVGa5YoV17ZWJeGN3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door peterpannekoek op 16-06-2025 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
Ik draai DESS in green mode. En nu zie ik al een paar dagen op rij dat DESS besluit om "overtollige" energie te dumpen.

Alleen hij doet dit steeds net na het duurte uur. Lijkt er dus op de DESS 1 uur achter loopt.
Mijn locatie staat goed ingesteld verder kan ik niks vinden wat met tijd te maken heeft. Dit gedrag zag ik vorige week al en nu na de update naar 3.60 heb ik dit nog steeds.

Bugje in DESS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
luigi87 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 19:42:
[...]

Blijkbaar heb je veel last van schaduw of meer dan 2 dakvlakken. Anders heb je eigenlijk geen optimizers of micro omvormers nodig. Als je van Solar Edge af wil en toch last hebt van schaduw kan je kijken naar kleine strings met een eigen victron mppt of dan toch macro's van bijvoorbeeld Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Nou ik wacht wel even met weer updaten. Altijd als ik denk "yes een nieuwe versie, updaten maar", dan sloop ik iets.
Het is mij niet duidelijk of dit het probleem de issues met modbus tcp en ve.can oplost. Was dat puur door netwerk issues? Daarvan zou ik toch geen bms lost melding moeten krijgen?
Thank god voor backups en roll-backs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Nelisj schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:11:
Ik draai DESS in green mode. En nu zie ik al een paar dagen op rij dat DESS besluit om "overtollige" energie te dumpen.

Alleen hij doet dit steeds net na het duurte uur. Lijkt er dus op de DESS 1 uur achter loopt.
Mijn locatie staat goed ingesteld verder kan ik niks vinden wat met tijd te maken heeft. Dit gedrag zag ik vorige week al en nu na de update naar 3.60 heb ik dit nog steeds.

Bugje in DESS?
Ik ken toevallig iemand met hetzelfde issue. Heb je misschien wat details over jouw opstelling om te snappen wat jullie gemeenschappelijk hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

HyperBart schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:03:
[...]

Fronius en SMA, die eerste is heel integreerbaar met Victron.
Pff zijn ook best aardige prijsjes die merk. Maar wel goede kwaliteit.
Thanks, ik ga er nog eens over nadenken wat wijsheid is.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
JBtL schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:59:
[...]

Ik ken toevallig iemand met hetzelfde issue. Heb je misschien wat details over jouw opstelling om te snappen wat jullie gemeenschappelijk hebben?
Dat topic had ik ook gevonden. Helaas zijn daar ook verder geen reactie/oplossingen op gekomen. Heeft die inmiddels wel een oplossing dat je weet?

Installatie is niet bijzonder denk ik, maar bestaat uit,
  • Cerbo GX MK2 Firmware 3.60
  • MultiPlus-II 48/5000/70-48 Firmware v556
  • SmartShunt 500A Firmware 4.19
  • Energy Meter VM-3P75CT Firmware 1.08 (Ethernet gekoppeld)
  • 4x JK BMS gekoppeld via CAN
Dess ingesteld op Greenmode

Welke details zijn nog meer interessant.

Wat bij mij ook gebeurt is dat de zonnen voorspelling de laatste tijd tussen 5:00 en 9:00 totaal niet klopt.

Zie nu ook dat DESS de komende uren waarde 3 als strategie wat zou inhouden PRO Grid. Hij gebruikt dus nu de accu ook niet meer maar gebruikt het grid... in het duurste uur nota bene.

[ Voor 8% gewijzigd door Nelisj op 17-06-2025 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Sinds ik de update naar 3.6 heb gedaan heb ik de indruk dat de multiplus gx van mij minder lawaai maakt. Minder vaak misschien ?
Hebben anderen hetzelfde ?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Nelisj schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:08:
[...]

Dat topic had ik ook gevonden. Helaas zijn daar ook verder geen reactie/oplossingen op gekomen. Heeft die inmiddels wel een oplossing dat je weet?

Installatie is niet bijzonder denk ik, maar bestaat uit,
  • Cerbo GX MK2 Firmware 3.60
  • MultiPlus-II 48/5000/70-48 Firmware v556
  • SmartShunt 500A Firmware 4.19
  • Energy Meter VM-3P75CT Firmware 1.08 (Ethernet gekoppeld)
  • 4x JK BMS gekoppeld via CAN
Dess ingesteld op Greenmode

Welke details zijn nog meer interessant.

Wat bij mij ook gebeurt is dat de zonnen voorspelling de laatste tijd tussen 5:00 en 9:00 totaal niet klopt.

Zie nu ook dat DESS de komende uren waarde 3 als strategie wat zou inhouden PRO Grid. Hij gebruikt dus nu de accu ook niet meer maar gebruikt het grid... in het duurste uur nota bene.
Nee - nog niet. Het enige wat overeenkomt is het gebruik van Greenmode - dus daar zou ik het zoeken (maar dat is op zich ook logisch, er gaat dus ergens in de aansturing niet goed - het zal wellicht ergens een verkeerde instelling zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelisj
JBtL schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:28:
[...]

Nee - nog niet. Het enige wat overeenkomt is het gebruik van Greenmode - dus daar zou ik het zoeken (maar dat is op zich ook logisch, er gaat dus ergens in de aansturing niet goed - het zal wellicht ergens een verkeerde instelling zijn).
Ik heb vanmorgen in de VRM portaal de voorspellingen laten resetten. Nu lijkt het er er op dat hij nu wel in het juiste uur te gaan dumpen. Ik moet alleen nog even afwachten of het echt zo is gezien de voorspellingen er nog niet zijn en of ze dan ook weer accuraat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kerkers
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
joezzt schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:13:
Sinds ik de update naar 3.6 heb gedaan heb ik de indruk dat de multiplus gx van mij minder lawaai maakt. Minder vaak misschien ?
Hebben anderen hetzelfde ?
Nu je het zegt, ze (3x MPII-5000) lijken idd wat stiller (heeel subjectief natuurlijk ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door kerkers op 18-06-2025 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-07 11:09
Hoi.

Ik heb een laatst een boot gekocht Daarin zit gemonteerd een BSC IP67 24/8 Blue Smart IP67-Lader Waterproof.

Op mijn oude boot heb ik veel Victron apparatuur en zag opeens deze acculader in de Victron APP lijst staan.

Helaas beveiligd met een code. Op de achterkant zit een stikker met de PUK code van het apparaat alleen word deze niet geaccepteerd. 10x ingevoerd met of zonder hoofdletters.

Er staat ook vermeld dat ik het apparaat moet vergeten uit de lijst. Hmmm ik heb deze acculader nog niet kunnen toevoegen aan Victron connect APP dus staat deze ook niet in de lijst.

Ik heb al gezocht op Google kon tot nu toe geen oplossing vinden.

Het zou leuk zijn als ik toegang krijg tot deze acculader.

Al vast bedankt.

[ Voor 12% gewijzigd door LEX63 op 19-06-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianvanAalst
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-06 09:28
Hoi,

Ik loop tegen het volgende aan,

ik heb een enkel fase opstelling met 2x multiplus 48/5000 (parralel) in combinatie met een solaredge SE4000H omvormer.

Probleem is dat de Victron de solaredge "throtteld" op 3,5 kw. ipv de normale 4 kw welke gewoon mogelijk is

iemand bekend met een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@LEX63 Volgens mij kun je dit bericht beter 1:1 richting de Victron community gooien / Victron service desk.

@JulianvanAalst Nee op basis van jouw beperkte info valt niets zinnigs te zeggen sorry. Overigens heb ik het probleem met een SE12,5 totaal niet die stond vanmiddag volle zon nog vrolijk 13kW het net op te pompen voor een aantal uurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianvanAalst
cyclone schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:12:
@LEX63 Volgens mij kun je dit bericht beter 1:1 richting de Victron community gooien / Victron service desk.

@JulianvanAalst Nee op basis van jouw beperkte info valt niets zinnigs te zeggen sorry. Overigens heb ik het probleem met een SE12,5 totaal niet die stond vanmiddag volle zon nog vrolijk 13kW het net op te pompen voor een aantal uurtjes.
Welke informatie heb je nog nodig? Ik voorzie die graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:21
Ik had afgelopen week ook de Venus OS 3.60 update geinstalleerd maar heb ook allerlei rare problemen.
Ik zag bijv dat bij het ontladen van de batterij deze steeds wisselt tussen laden en ontladen het het gridusage elke paar seconden wisselt tussen 0 en 3000 watt.

Heb daarna een downgrade naar 3.55 gedaan en het is weer stabiel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XOtrL-RLu2HyOZfRZEfVO0wRaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bKBSVawdCHQSwlkFBzA77Cvj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Flappie je had ook 3,61 kunnen proberen zat een issue in 3,60 namelijk. Daar is begin deze week 3,61 voor gereleased.

Is ook in dit topic een aantal Posts hierboven voorbij gekomen.

[ Voor 21% gewijzigd door cyclone op 20-06-2025 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
cyclone schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:43:
@Flappie je had ook 3,61 kunnen proberen zat een issue in 3,60 namelijk. Daar is begin deze week 3,61 voor gereleased.

Is ook in dit topic een aantal Posts hierboven voorbij gekomen.
Ha, had ik niet gezien. Heb gisteren avond nog gecheckt op mijn Cerbo, maar er was geen nieuwere versie beschikbaar. Maar een bekend issue dus blijkbaar....

Edit: Ik kan nergens Venus OS 3.61 vinden?

[ Voor 4% gewijzigd door Flappie op 20-06-2025 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Flappie neem aan dat je zelf je installatie gedaan hebt en dus een installers account ?
Alle installers hebben dinsdag ook een mail hierover gehad met dit artikel

Sowieso handig om de nieuws pagina van Victron profesional zo nu en dan eens in de gaten te houden.
https://professional.victronenergy.com/news/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
cyclone schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:26:
@Flappie neem aan dat je zelf je installatie gedaan hebt en dus een installers account ?
Alle installers hebben dinsdag ook een mail hierover gehad met dit artikel

Sowieso handig om de nieuws pagina van Victron profesional zo nu en dan eens in de gaten te houden.
https://professional.victronenergy.com/news/
Wel zelf geïnstalleerd, maar geen installers account.

Dat artikel over versie 3.61 zegt echter alleen:
- This update fixes the Ethernet/LAN connectivity issue introduced in v3.60, which affected some devices.

Maar daar heb ik geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Flappie Die installers account wil je wel hebben, juist om goed bij alle documentatie en trainings materiaal te kunnen (is overigens allemaal kosteloos). En dus ook op de hoogte te blijven van o.a. updates en mogelijke issues.
Tevens kun je ook contact leggen met support als jij denkt dat dit niet jouw issue is. Geen idee wat je setup is maar als je DESS gebruikt en je je Cerbo via LAN poort naar VRM ontsluit zou dit stiekem best de oorzaak van jouw issue kunnen zijn.

Maar contact anders even support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianvanAalst
cyclone schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:12:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_LM3ad6egDm15Ckvw2lV-L4pa4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/49L7wwei3ZTcgb24cEZH0p7x.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwG53xqMeJN79sqhhtBPGs-8P9k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9ZCH6bzaKMwV4laJZorvDk5L.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:24
Flappie schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:31:
[...]

- This update fixes the Ethernet/LAN connectivity issue introduced in v3.60, which affected some devices.

@cyclone
Zijn jullie hier nog uitgekomen? Zowel online als in het menu van de Cerbo zelf geen update beschikbaar. V3.60 is de huidige geïnstalleerde versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

Niek_ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 07:45:
[...]

@cyclone
Zijn jullie hier nog uitgekomen? Zowel online als in het menu van de Cerbo zelf geen update beschikbaar. V3.60 is de huidige geïnstalleerde versie.
Je moet de “release candidates” in vrm toestaan. Dan verschijnt 3.61. (Is dus nog beta / in test fase.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Niek_ Ik heb er geen last van gehad, ik ben zeer terughoudend met updates voor wat betreft mijn Cerbo en MP's.
Ik wacht altijd minstens 3 maanden tot na een major release (zoals deze) en struin dan de community nog eens af wat de bevindingen zijn.

Kortom ik draai nog vrolijk op 3.55 tot begin oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:53
Een probleem waar ik tegenaan loop is dat de SolarEdge PV omvormer eens in de zoveel tijd ineens 'weg' is uit de cerbo en pas na enkele minuten weer terug komt uit zichzelf. Dat is met 3.60 en de aansturing van Victron sindsdien het geval. Mijn electricien zegt dat hij het bij verschillende installaties heeft gezien en gehoord, dus een bekend probleem. Misschien wordt het met die nieuwe update wel beter, gezien die connectiviteitsproblemen aanpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@N1traat als de cerbo over ethernet (dus bekabelde netwerk) kletst met je SolarEdge is dit volledig te verklaren.
De issue in 3.60 is juist dat deze een issue met Ethernet heeft hier uit de release notes van 3.61 :

This update fixes the Ethernet/LAN connectivity issue introduced in v3.60, which affected some devices.

kortom of terug naar 3.55 of door naar 3.61 (zie daarvoor de post hierboven van @pvg

Correctie

Met dank aan @Hermarcel en @Ies Korpershoek

hoewel de update wel voor Venus OS is, is 3.61 niet uitgebracht voor de Cerbo.
Inmiddels is 3.62 wel uit voor ALLE GX (dus ook de Cerbo) apparatuur.

Hier de release notes :

Change log:

v3.62 – June 25th 2025

Note that for the Color Control GX it is required to use a USB stick to install this version. A separate v3.56 update for the CCGX with selected improvements be released soon. Further details.

Change log

• Fix issue with changing Mopeka Wireless tank sensors configuration (tank full level, and other related parameters). Issue was introduced in v3.60.
• Fix issue with FzSonic Salt batteries. Issue was introduced in v3.60. Thank you Thomas (@smueff1970) for the fix.
• Fix alarm buzzer on the CCGX no longer working. Issue was introduced in v3.60
• Improve start-up performance for all GX devices.
• Fix NMEA2000 / VE.Can compatibility issue with NMEA-2000 devices sending UTF-8 charactors as part of their manufacturers information (product name, serial number).
• Color Control GX only: Increase system performance by removing the Shelly grid meters integration. Shelly grid meter integration was never officially announced, not tested and it is also not planned to be officially supported in the future, there are sufficient other types of grid meter already available. Even when not actively used, the Shelly integration consumes a little bit of valuable CPU and memory resources, especially on a CCGX – therefore remove it.

v3.61 – June 16th 2025

Released for the Venus GX only

• Fix Ethernet LAN port not working on certain Venus GX production series, produced in or after 2022. Broken in v3.60.

[ Voor 64% gewijzigd door cyclone op 25-06-2025 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:59
N1traat schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:55:
Een probleem waar ik tegenaan loop is dat de SolarEdge PV omvormer eens in de zoveel tijd ineens 'weg' is uit de cerbo en pas na enkele minuten weer terug komt uit zichzelf. Dat is met 3.60 en de aansturing van Victron sindsdien het geval. Mijn electricien zegt dat hij het bij verschillende installaties heeft gezien en gehoord, dus een bekend probleem. Misschien wordt het met die nieuwe update wel beter, gezien die connectiviteitsproblemen aanpakt.
Ik heb ditzelfde probleem maar als sinds een geruime tijd. Ook het totaal opbrengst van de drie fase laat hij vaak niet zien. Als ik op details klik zie ik wel de opbrengst per fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Niek_ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 07:45:
[...]

@cyclone
V3.61 is niet voor de Cerbo. Is alleen voor de Venus GX.
Bron: Nieuwsbericht van Victron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Laatst online: 18:08
Hermarcel schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:40:
[...]

V3.61 is niet voor de Cerbo. Is alleen voor de Venus GX.
Bron: Nieuwsbericht van Victron
Ik zag net opbeide cerbo's V 3.62 als laatste regular firmware, niet op beta kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Ies Korpershoek schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:47:
[...]

Ik zag net opbeide cerbo's V 3.62 als laatste regular firmware, niet op beta kanaal.
Je hebt gelijk. Updatende... Done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Ik wacht nog even. Had met mijn Cerbo op 3.60 problemen met wegvallende signalen (zichtbaar als spikes in mijn HA grafieken), maar in de changelog lees ik daar niets over terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Ik durfde v3.62 wel aan: mijn systeem is nog in opbouw, dus de Cerbo heeft nog weinig te doen. Draait op een 12V adaptertje, multiplussen zijn nog uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:00

swat!

computeraar

Hier ook de upgrade naar 3.62 gedaan.
Alles ziet er ok uit, ook de mqtt grid plugin welke ik gebruik.

EV6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

Ja, haha, publiceren ze net 3.62…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
cyclone schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:22:
@N1traat als de cerbo over ethernet (dus bekabelde netwerk) kletst met je SolarEdge is dit volledig te verklaren.
De issue in 3.60 is juist dat deze een issue met Ethernet heeft hier uit [/i]
Ik ben geupdate inmiddels naar 3.62, maar helaas blijft het euvel van het 'wegvallen' van de SolarEdge PV op de cerbo. Het komt automatisch weer terug, na een aantal minuten, maar het is wel vervelend omdat de cerbo nu juist ook de PV moet aansturen. Even wegvallen betekend ook dat de mogelijkheid om aan te sturen even weg valt. Ik heb er nog geen oplossing voor gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@N1traat dan terug naar V3.55 dan weet je snel genoeg of het de firmware is, of wellicht toch wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
cyclone schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:54:
@N1traat dan terug naar V3.55 dan weet je snel genoeg of het de firmware is, of wellicht toch wat anders.
Dat dan weer liever niet... het is gelukkig niet heel problematisch maar gewoon wel heel jammer. Ik denk dat het wel goed komt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

N1traat schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:35:
[...]

Dat dan weer liever niet... het is gelukkig niet heel problematisch maar gewoon wel heel jammer. Ik denk dat het wel goed komt! :)
Ik draai nog prima op V3.55 hoor :) zonder enige problemen.

Even puur nieuwsgierig.
Wat is de reden dat je niet terug wilt had je last van een bug dan in V3.55 die nu is opgelost?

[ Voor 3% gewijzigd door cyclone op 27-06-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-07 13:54
Flappie schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:31:
[...]

3.61 is na aanleiding van stabiliteit issue(s) op het netwerk...
Vrij snelle followup.

Heb je 3.62 al geprobeerd?

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:31
HermanGast schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 23:06:
[...]

Zal dat een keer doen. Wellicht dit weekeinde.
ChatGPT produceert dit:
[Afbeelding]
De Ekrano weigert mn SSH connectie…. Even puzzelen waarom dat is.

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:44
HermanGast schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 07:40:
[...]

update gedaan? Dan is de ssh toegang via root weer uit.
https://www.victronenergy.com/live/ccgx:root_access

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Laatst online: 18:08
HermanGast schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 07:40:
[...]

Hou er rekening mee na elke update moet het root password opnieuw worden ingegeven,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-07 22:38
Ies Korpershoek schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 13:21:Hou er rekening mee na elke update moet het root password opnieuw worden ingegeven,
Als je een ssh key installeert dan heb je geen password nodig en werkt de ssh login ook na een update nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-07 11:09
Heb je voor mijn een link naar dat Victron Forum

Alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

LEX63 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:36:
[...]

Heb je voor mijn een link naar dat Victron Forum

Alvast bedankt.
https://www.google.com/se...ulBid3PUw%3A1751269373890

[ Voor 14% gewijzigd door cyclone op 30-06-2025 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Is er een mogelijkheid binnen victron om automatisch de laadstroom te verlagen?

Ik heb 3 battery packs zitten en 3 mukltiplus (3 fase opstelling).
Ik laad max 60 per unit en heb momenteel ook dvcc aanstaan met een max laad limiet van 145A.

Mijn aanname is nu dat er dus max 145A word geladen, = 48,33A per battery pack.
Maar als nu 2 packs vol zijn en de laatste nog net niet, krijgt die mogelijk een 145A laadstroom?

Mijn packs zijn nu met een T-class fuse van 150A afgezekerd, en wil daar dus onder zien te blijven. vandaar de max 145A laastroom. MAX zou 195Amp voor de cellen kunnen ( 65Amp per batt pack)

Vraagje 2:
Ik heb straks ongeveer 9000watt aan zonnepower in op de AC out 1, ik wil dus even kijken of ik dat met 145A laadstroom wel omgezet krijg.

Is de omzetting door de multiplus gewoon P=U*I (zonder verliezen mee te nemen)
9000watt/ 3 = 3000 watt
3000watt = 13 Amp @ 230Vac per multi
3000 watt = 62,5 Amp @ 48Vdc per multi? want dan zou ik toch mijn DVCC laastroom op 187Amp moeten zetten?

Kloppen mijn aannames en berekening of zit ik mis?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-07 18:41
luigi87 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:31:
Is er een mogelijkheid binnen victron om automatisch de laadstroom te verlagen?

Ik heb 3 battery packs zitten en 3 mukltiplus (3 fase opstelling).
Ik laad max 60 per unit en heb momenteel ook dvcc aanstaan met een max laad limiet van 145A.

Mijn aanname is nu dat er dus max 145A word geladen, = 48,33A per battery pack.
Maar als nu 2 packs vol zijn en de laatste nog net niet, krijgt die mogelijk een 145A laadstroom?

Mijn packs zijn nu met een T-class fuse van 150A afgezekerd, en wil daar dus onder zien te blijven. vandaar de max 145A laastroom. MAX zou 195Amp voor de cellen kunnen ( 65Amp per batt pack)

Vraagje 2:
Ik heb straks ongeveer 9000watt aan zonnepower in op de AC out 1, ik wil dus even kijken of ik dat met 145A laadstroom wel omgezet krijg.

Is de omzetting door de multiplus gewoon P=U*I (zonder verliezen mee te nemen)
9000watt/ 3 = 3000 watt
3000watt = 13 Amp @ 230Vac per multi
3000 watt = 62,5 Amp @ 48Vdc per multi? want dan zou ik toch mijn DVCC laastroom op 187Amp moeten zetten?

Kloppen mijn aannames en berekening of zit ik mis?
Nee klopt niet, als je pack vol zit geeft je BMS dat door en zet hij hem op "offline voor laden" en dan haalt hij hem ook vd max laad A af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@luigi87
Ik zat met hetzelfde, in basis is het belangrijk dat je al je accu's zo goed als gelijk houd qua spanning / dus je accus gebalanceerd houdt.
Verder zal je BMS je accu's tegen te hoge stromen beschermen maar dat levert wel een alarm op in je Victron omgeving.

DVCC instellen met een max voltage (ik heb er 55,2v in staan) en max laadstroom (ik heb hem op 120A staan) is de juiste weg (althans zo is mij hier onlangs verteld).

Wat bij mij hielp is het corrigeren van de meetfout in mijn BMS'en. Ik heb JK BMS en (2 stuks) en bij het meten op de klemmen bleeken beide BMS en een kleine afwijking te hebben. Dit kun je corrigeren in het JK BMS.
Nadien lopen mijn Accu boxen op soms 0,01V deviatie in de pas met elkaar, maar alsnog krijg aan het einde van de bulk lading alsnog over current alarmen zo nu en dan bij dagen zoals deze als er ruime solar productie is en het laatste stukje (van 95 naar 99%) SOC volle 120A geladen wordt.

Hoe ik dat kan voorkomen weet ik ook nog niet, mooie wel is dat ik er een paar keer naast zat en in basis mijn BMS altijd op tijd ingrijpt en zo schade aan de cellen voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
@luigi87 hier hetzelfde. Van de 4 packs is er altijd 1 sneller vol. Dmv de serial-battery driver reduceer ik de CCL op basis van het voltage. Dus als die ene bijna vol is reduceert CCL zodanig dat de overige 3 niet ineens teveel krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

V_ger schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:42:
@luigi87 hier hetzelfde. Van de 4 packs is er altijd 1 sneller vol. Dmv de serial-battery driver reduceer ik de CCL op basis van het voltage. Dus als die ene bijna vol is reduceert CCL zodanig dat de overige 3 niet ineens teveel krijgen.
Waar koppel je serial battery driver data in dan?
Doe je dat dan met node red op de Cerbo gx?

- leeg -

Pagina: 1 ... 49 50 Laatste