Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 49 50 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:46

luigi87

Domotica Fanaticus

cyclone schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:19:
@luigi87
Ik zat met hetzelfde, in basis is het belangrijk dat je al je accu's zo goed als gelijk houd qua spanning / dus je accus gebalanceerd houdt.
Verder zal je BMS je accu's tegen te hoge stromen beschermen maar dat levert wel een alarm op in je Victron omgeving.

DVCC instellen met een max voltage (ik heb er 55,2v in staan) en max laadstroom (ik heb hem op 120A staan) is de juiste weg (althans zo is mij hier onlangs verteld).

Wat bij mij hielp is het corrigeren van de meetfout in mijn BMS'en. Ik heb JK BMS en (2 stuks) en bij het meten op de klemmen bleeken beide BMS en een kleine afwijking te hebben. Dit kun je corrigeren in het JK BMS.
Nadien lopen mijn Accu boxen op soms 0,01V deviatie in de pas met elkaar, maar alsnog krijg aan het einde van de bulk lading alsnog over current alarmen zo nu en dan bij dagen zoals deze als er ruime solar productie is en het laatste stukje (van 95 naar 99%) SOC volle 120A geladen wordt.

Hoe ik dat kan voorkomen weet ik ook nog niet, mooie wel is dat ik er een paar keer naast zat en in basis mijn BMS altijd op tijd ingrijpt en zo schade aan de cellen voorkomt.
Oke ga eens de warning in de gaten houden voor het fine tunen.
En de afwijkingen tussen de packs.

Zie wel dat mogelijkheden zijn. Top :)

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-07 18:41
Dynamic ESS doet rare dingen.
Hij probeert bv nu de accu te ontladen naar het net, terwijl de prijzen laag zijn en vanavond heel hoog.
Accu's zijn niet 100% vol.

Iemand die dit gedrag herkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:16
Reveal! schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:27:
Hij probeert bv nu de accu te ontladen naar het net, terwijl de prijzen laag zijn en vanavond heel hoog.

Hoe heb je de in- en verkoopprijs ingesteld in DESS?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Ja en die laad hij ook correct in de grafiek zien onderin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
Reveal! schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:15:
Ja en die laad hij ook correct in de grafiek zien onderin.
En hoe ziet dit plaatje er bij jou uit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9J6ugwQ0AAXoN3mq_Bl-7_RHKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/arHYO0doAxtN0BG3JyBnk4yt.jpg?f=fotoalbum_large

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Heb dynamic handmatig erafgehaald om de accu discharge te stoppen, maar je ziet het nog bij dit en vorige uur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3gLc6HrUCo1EllLYrYNISYy9Bg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V7pSFWjbVxKqvgKnf2VmrCe2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
@Reveal!
Het lijkt er op dat je batterij al vol of bijna vol zat om 11 uur.
En dat ie nog een handels mogelijkheid ziet tussen 11 en 12 met 4 cent prijsverschil.

Je kunt de batterijkosten wat verhogen in de DESS settings. Waar staat dat nu op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Maar hij zat niet vol zie,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1eJ14FXcNayBH2mW-30GoLwSrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cneD1cLJAfogmGCG1VqUTUoz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
@Reveal!
En op hoeveel staan je batterij kosten bij de DESS instelling?

Als die op nul staan, gaat DESS al handelen bij 4 cent verschil.
Wel afhankelijk van de com.victronenergy.settings/Settings/DynamicEss/SystemEfficiency welke default op 90% staat.

[ Voor 55% gewijzigd door Pim57 op 01-07-2025 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:46
Ik heb vandaag ook hezelfde, batterij niet vol terwijl deze normaal om 15:00 in floatmode voor een uurtje zit. Staat nu op 87% en panelen staan nog terug te leveren met 1800 watt.

Batterijkosten heb ik op 2ct/kwh staan.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling123
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-07 14:22
hallo medetweakers,

ik weet niet of dit het juiste topic is hiervoor maar ik zit zelf een kosten plaatje te maken voor de overweging wel of niet en kwam wat dingen tegen in aansturing/ontwerp kant. ik zie mensen gebruik maken van de volgende dingen naast hun bms omvormer en accu cellen:
  • Victron Lynx Power In
  • Victron Lynx Distributor
  • Victron Lynx Shunt VE
  • victron cerbo gx/Victron Ekrano GX
nu zit ik te denken om de aansturing via home assistant (EMHASS waarschijnlijk) te gaan doen en vraag ik mij af of de shunt VE en cerbo GX/Ekrano GX nodig zijn(uitgaande van een 3fase systeem zonder gx omvormers) uiteraard zelf een bordje solderen voor bedraad rs485 uitlezen oid is geen probleem zolang het geen reverse engineering vereist.
ik vraag me dan ook af kan ik zonder die GX onderdelen via homeassistant 0 op meter bereiken als homeassistant de gegevens daarvoor al heeft?
Of kan ik veel van de aansturing helemaal niet doen zonder onderdelen als een cerbo GX?

online lees ik dingen over kan eigenlijk niet goed maar aan de andere kant is er wel een management interface ofzo zonder de GX maar kan je dan niet vanuit victron 0 op meter doen maar moet je alles zelf aansturen. geen idee wat nog klopt was wel al wat oudere informatie geloof ik.
alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:49
Tjalling123 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:03:
Of kan ik veel van de aansturing helemaal niet doen zonder onderdelen als een cerbo GX?
Zie Raspberry Pi running Victron’s Venus firmware

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Tjalling123 Het kan wel maar echt done is het niet. De meeste koppelingen naar HA gaan via de Cerbo.

Cerbo kun je ook draaien op een rpi. Cerbo doet mqtt en modbus. De cerbo doet ook alle monitoring en sturing of je zomaar zonder cerbo 0 op de meter kan vraag ik mij af. Is de koppeling van HA naar Victron snel goenoeg hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
habbekrats schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:40:
@Tjalling123 Het kan wel maar echt done is het niet. De meeste koppelingen naar HA gaan via de Cerbo.

Cerbo kun je ook draaien op een rpi. Cerbo doet mqtt en modbus. De cerbo doet ook alle monitoring en sturing of je zomaar zonder cerbo 0 op de meter kan vraag ik mij af. Is de koppeling van HA naar Victron snel goenoeg hiervoor?
Cerbo GX = Victron hardware
Venus OS = Victron software

Je kan Venus OS op een RPI draaien zodat je geen Cerbo GX hoeft te plaatsen! Of je zonder Venus OS kan durf ik niet te zeggen.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:31

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Alles kan uiteraard. Maar het venus os bevat alle slimmigheid om de victron omvormer slim te maken en aan te sturen. Dus zonder het venus os (dat draait op de cerbo of een pi) moet je echt heel erg opnoeuw beginnen. En dat begint met het uitzoeken van het victron proprietary protocol (vebus)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Tjalling123 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:03:
ik vraag me dan ook af kan ik zonder die GX onderdelen via homeassistant 0 op meter bereiken als homeassistant de gegevens daarvoor al heeft?
Je moet dan al een VE.Bus interface (in geval van Multiplus) zelf maken?
bvb. https://github.com/PepeTheFroggie/Victron-VE.Bus---esp32

Het lijkt me toch wel essentieel als je in het Victron ecosysteem stapt je een Cerbo (of Venus OS op RPi) aanschaft.
Ook naar sturing (Modbus, MQTT), monitoring via VRM, handelen op EPEX. Waarom zou je dat allemaal zelf opnieuw bouwen in HA?

12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Pim57 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:02:
@Reveal!
En op hoeveel staan je batterij kosten bij de DESS instelling?

Als die op nul staan, gaat DESS al handelen bij 4 cent verschil.
Wel afhankelijk van de com.victronenergy.settings/Settings/DynamicEss/SystemEfficiency welke default op 90% staat.
Batterij kosten op 15000€ en 0,03€ p kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling123
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-07 14:22
@sandergar @habbekrats @prein2 @Kristofferson dank voor deze informatie. Wist niet dat je die software zelf kon draaien dat maakt het heel anders ik keek naar de prijs van een nieuwe ekrano gx en dacht tja dat is best veel zou het zonder kunnen maar op een pi draaien is beter idee kost stuk minder dan neem ik dat mee in mijn berekening thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:47

pvg

FYI: in de multiplus GX zit een nanopi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Tjalling123 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:46:
@sandergar @habbekrats @prein2 @Kristofferson dank voor deze informatie. Wist niet dat je die software zelf kon draaien dat maakt het heel anders ik keek naar de prijs van een nieuwe ekrano gx en dacht tja dat is best veel zou het zonder kunnen maar op een pi draaien is beter idee kost stuk minder dan neem ik dat mee in mijn berekening thanks.
Voor het bedienen kan je een Android tablet gebruiken, ook geen Victron hardware voor nodig :
Android GX WiFi Display

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sikerdebaard
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-07 09:29
Hi all, DESS heeft bij mij wat edge cases. Ik heb een contract bij Tibber.

De standaard formule inclusief belastingen en overige kosten zorgt er voor dat DESS overtollige PV verkoopt zelfs wanneer de prijs exclusief onder de 0 cent zit. Pas wanneer de prijs inclusief belastingen en overige kosten onder de 0 zakt stopt DESS met exporteren. Dit is problematisch wanneer je meer PV exporteert dan je via de saldering terug mag pakken. En daarnaast is een prijs onder de 0 een signaal dat er teveel stroom is, dus is het beter voor het net om op dat moment niet / weinig te exporteren.

Anderzijds, de formule zonder belastingen maar met transport kosten is erg snel negatief en zorgt er voor dat DESS energie in gaat kopen van het net zelfs wanneer er die dag voldoende PV is. Vaak is de prijs inclusief belastingen en overige kosten dan alsnog positief.

Idealiter zou je in DESS een soort minimale in/verkoop prijs in kunnen stellen. Maar naar mijn weten kan dit momenteel niet.

Wat wel kan is een formule bouwen die deze edge cases afvangt.

Voor de goede orde, dit is het gewenste gedrag in python code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# gewenste buy formule
def buy(price):
    taxed_price = calc_taxed_price(price)
    if taxed_price < 0:
        return price
    return taxed_price

# gewenste sell formule
def sell(price):
    if price <= 0:
        return price - 0.02
    return calc_taxed_price(price) - 0.02

Dit geeft de volgende impulse response bij een prijs tussen de [-1, 1].

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTsHbZjhfnCFFsFBwwwXP-whldM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cxqRjI9Yly2c9zRUKNTlnGG3.png?f=fotoalbum_large

Je ziet hier op de x-as de prijs / kWh en op de y-as het resultaat uit de gewenste formule. Buy = buy formula in DESS, sell = sell formula in DESS. Met dit gedrag stopt DESS met verkopen wanneer de prijs exclusief belastingen onder de 0 komt (met een kleine bias van -0.02 zodat DESS niet te snel verkoopt) en gaat DESS ook niet te snel opladen van het net omdat voor de buy de prijs inclusief belastingen aangehouden wordt totdat deze onder de 0 komt. Dit neemt de vorm aan van een wybertje.

Nu zit er in DESS een abs() functie. Abs() doet niets als een getal positief is, maar als een getal negatief is maakt dit een positief getal van het negatieve getal. Bijv. abs(-1) = 1, abs(1) = 1. Daar kunnen we een if-else mee emuleren.

code:
1
2
3
4
abs(x) + x = 0 wanneer x negatief is, ze heffen elkaar op
abs(x) + x = 2*x wanneer x positief is.

(abs(x) + x) / (2*abs(x)) = 0 wanneer x negatief is of 1 wanneer het getal positief is.

Dit kunnen we gebruiken om bepaalde stukken formule aan of uit te zetten op basis van deze 0 of 1. Je krijgt dan best een wilde buy / sell formule. In dit geval specifiek voor Tibber, met een kleine bias om division by zero edge cases tegen te gaan, en in het geval van sell ook wat bias om niet te snel te verkopen. Het systeem is immers niet 100% efficient.

code:
1
2
3
buy = ((p + 0.0175 + 0.1088) * 1.21 * (abs(p + 0.0175 + 0.1088) + (p + 0.0175 + 0.1088)) / (2 * abs(p + 0.0175 + 0.1088))) + p * (abs(p + 0.0175 + 0.1088) - (p + 0.0175 + 0.1088)) / (2 * abs(p + 0.0175 + 0.1088))

sell = ((((p + 0.0175 + 0.1088) * 1.21) * (abs(p) + p) / (2 * (abs(p) + 0.00001))) + (p) * (abs(p) - p) / (2 * (abs(p) + 0.00001))) - 0.02

Je ziet in VRM dan een flinke pulldown ontstaan wanneer de sell prijs exclusief belastingen maar met transport kosten onder de 0 zakt. DESS reguleert in dat geval mijn MPPTs zodat er bijna niets naar het net geëxporteerd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWXpR7PyTnXGqtKORrXRZbv4Mt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1wyfoEodC2CoxrFdaCS4bBlE.png?f=fotoalbum_large

De formule is voor onze pythonistas makkelijk te updaten via de VRM api:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
from copy import deepcopy
import requests
import json

access_token = "<secret>"
id_site = '<secret>'

def get_ess_config(id_site, access_token):
    headers = {
        'x-authorization': f'Token {access_token}'
    }
    url = f"https://vrmapi.victronenergy.com/v2/installations/{id_site}/dynamic-ess-settings"
    response = requests.get(url, headers=headers)
    response.raise_for_status()

return response.json()

def update_ess_settings(id_site, access_token, data):
    headers = {
        'x-authorization': f'Token {access_token}',
        'Content-Type': 'application/json'
    }
    url = f"https://vrmapi.victronenergy.com/v2/installations/{id_site}/dynamic-ess-settings"
    response = requests.patch(url, headers=headers, data=json.dumps(data))

return response.json()

# Retrieve ESS buy and sell formulas
ess_config = get_ess_config(id_site, access_token)
print('ESS Config:')
print(json.dumps(ess_config, indent=2))

mod_ess_config = {}
mod_buy = '((p + 0.0175 + 0.1088) * 1.21 * (abs(p + 0.0175 + 0.1088) + (p + 0.0175 + 0.1088)) / (2 * abs(p + 0.0175 + 0.1088))) + p * (abs(p + 0.0175 + 0.1088) - (p + 0.0175 + 0.1088)) / (2 * abs(p + 0.0175 + 0.1088))'
mod_sell = '((((p + 0.0175 + 0.1088) * 1.21) * (abs(p) + p) / (2 * (abs(p) + 0.00001))) + (p) * (abs(p) - p) / (2 * (abs(p) + 0.00001))) - 0.02'

# sanitize formula (remove whitespaces)
mod_buy = mod_buy.replace(' ', '')
mod_sell = mod_sell.replace(' ', '')

mod_ess_config['buyPriceFormula'] = mod_buy
mod_ess_config['sellPriceFormula'] = mod_sell

update_ess_settings(id_site, access_token, mod_ess_config)

Edit 2025-07-03; Kleine bugfix in de sell formule

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:06

MrFish

Untitled

@Sikerdebaard Heel leuk werk. Dank voor het delen.

Sowieso kan het nuttig zijn om een kleine offset te introduceren tussen de koop- en verkoopprijzen. Ik gebruik nu (op trade mode):
code:
1
2
buy = (p+0.10154)*1.21+0.0248+0.03
sell = (p+0.10154)*1.21+0.0248-0.03

Accukosten staan bij mij op nul, efficiency op 90%.

Op deze manier stimuleer je enige mate van zelfconsumptie, wat goed is voor het net. Met Venus OS 3.60 is dit ook weer een stukje beter geworden. Tegelijk maak je ook wat beter gebruik van de efficiency-curves van de MP's; op volle bak (ont)laden zijn ze minder efficient en langzamer juist behoorlijk efficient. Wat puur het traden betreft (inkopen om later weer te verkopen) doen deze formules ook recht aan de daadwerkelijke RTE van ~80%.

Mochten iemand met deze formules gaan spelen: mijn advies is om de offset symmetrisch over buy en sell te verdelen.

Ik ben overigens ook niet zo'n fan van de green mode; je kunt dan beter met prijsprikkels het verkopen van energie onaantrekkelijker maken. M.i. geeft dat een voorspelbaarder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:27

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Iemand enig idee waarom mijn VRM niet de consumed amp hours laat zien ?
Is dit een issue in de CAN communicatie tussen mijn JK BMS en en Cerbo wellicht ?

Iemand dit werkend in de combinatie JK BMS V15 en zijn Victron setup ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NejN2AgvBOAcDyb_w7Mph8tpI_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NO6T9y2nALL8DAXzaEPBWEVw.png?f=fotoalbum_large

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Laatst online: 11-07 22:41

Q

Au Contraire Mon Capitan!

MPPT Current control
Ik probeer iemand anders te helpen met een Victron setup.
Weet iemand of het mogelijk is om via Node Red de stroom van de MPPTs te beperken?

Als je in ESS mode draait met MPPTs en ook grid export toestaat, dan werkt de current limiet niet
DVCC charge current limits are not applied to DC MPPTs when ESS is enabled with Allow DC MPPT to export. This is to get maximum output from the solar panels for export.
Een misschien makkelijkere oplossing - maar ik heb zelf geen setup omdat te verifiëren - is om de export naar de grid uit te schakelen gedurende de periode van veel zon, via NodeRed. Je krijg toch niets voor de export en als de export-to-grid niet aan staat, dan lijkt het dat de DVCC charge current limit wél wordt toegepast.

Kan iemand hier iets over delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Laatst online: 11-07 10:08
Als je een modbus van een PV inverter openlaat, kun je in de Cerbo Gx een netwerk IP instellen. Daarna ziet de Cerbo Gx deze inverter automatisch. Het werkt fantastisch.

Stel dat een andere PV inverter zoals GroWatt een connector (modbus - RS485) heeft, kan ik dan eenvoudig USB-RS485 hardware aanschaffen en dan inpluggen op Cerbo Gx. Ziet het automatisch dat GroWatt is verbonden?

Heb je dan een externe script nodig of niet?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikerdebaard
Sikerdebaard schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:43:
Hi all, DESS heeft bij mij wat edge cases. Ik heb een contract bij Tibber.

De standaard formule inclusief belastingen en overige kosten zorgt er voor dat DESS overtollige PV verkoopt zelfs wanneer de prijs exclusief onder de 0 cent zit. Pas wanneer de prijs inclusief belastingen en overige kosten onder de 0 zakt stopt DESS met exporteren. Dit is problematisch wanneer je meer PV exporteert dan je via de saldering terug mag pakken. En daarnaast is een prijs onder de 0 een signaal dat er teveel stroom is, dus is het beter voor het net om op dat moment niet / weinig te exporteren.

Anderzijds, de formule zonder belastingen maar met transport kosten is erg snel negatief en zorgt er voor dat DESS energie in gaat kopen van het net zelfs wanneer er die dag voldoende PV is. Vaak is de prijs inclusief belastingen en overige kosten dan alsnog positief.

Idealiter zou je in DESS een soort minimale in/verkoop prijs in kunnen stellen. Maar naar mijn weten kan dit momenteel niet.

Wat wel kan is een formule bouwen die deze edge cases afvangt.

Voor de goede orde, dit is het gewenste gedrag in python code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# gewenste buy formule
def buy(price):
    taxed_price = calc_taxed_price(price)
    if taxed_price < 0:
        return price
    return taxed_price

# gewenste sell formule
def sell(price):
    if price <= 0:
        return price - 0.02
    return calc_taxed_price(price) - 0.02

Dit geeft de volgende impulse response bij een prijs tussen de [-1, 1].

[Afbeelding]

Je ziet hier op de x-as de prijs / kWh en op de y-as het resultaat uit de gewenste formule. Buy = buy formula in DESS, sell = sell formula in DESS. Met dit gedrag stopt DESS met verkopen wanneer de prijs exclusief belastingen onder de 0 komt (met een kleine bias van -0.02 zodat DESS niet te snel verkoopt) en gaat DESS ook niet te snel opladen van het net omdat voor de buy de prijs inclusief belastingen aangehouden wordt totdat deze onder de 0 komt. Dit neemt de vorm aan van een wybertje.

Nu zit er in DESS een abs() functie. Abs() doet niets als een getal positief is, maar als een getal negatief is maakt dit een positief getal van het negatieve getal. Bijv. abs(-1) = 1, abs(1) = 1. Daar kunnen we een if-else mee emuleren.

code:
1
2
3
4
abs(x) + x = 0 wanneer x negatief is, ze heffen elkaar op
abs(x) + x = 2*x wanneer x positief is.

(abs(x) + x) / (2*abs(x)) = 0 wanneer x negatief is of 1 wanneer het getal positief is.

Dit kunnen we gebruiken om bepaalde stukken formule aan of uit te zetten op basis van deze 0 of 1. Je krijgt dan best een wilde buy / sell formule. In dit geval specifiek voor Tibber, met een kleine bias om division by zero edge cases tegen te gaan, en in het geval van sell ook wat bias om niet te snel te verkopen. Het systeem is immers niet 100% efficient.

code:
1
2
3
buy = ((p + 0.0175 + 0.1088) * 1.21 * (abs(p + 0.0175 + 0.1088) + (p + 0.0175 + 0.1088)) / (2 * abs(p + 0.0175 + 0.1088))) + p * (abs(p + 0.0175 + 0.1088) - (p + 0.0175 + 0.1088)) / (2 * abs(p + 0.0175 + 0.1088))

sell = (((p + 0.0175 + 0.1088) * 1.21 - 0.02) * (abs(p) + p) / (2 * (abs(p) + 0.001))) + (p - 0.02) * (abs(p) - p) / (2 * (abs(p) + 0.001))

Je ziet in VRM dan een flinke pulldown ontstaan wanneer de sell prijs exclusief belastingen maar met transport kosten onder de 0 zakt. DESS reguleert in dat geval mijn MPPTs zodat er bijna niets naar het net geëxporteerd wordt.

[Afbeelding]

De formule is voor onze pythonistas makkelijk te updaten via de VRM api:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
from copy import deepcopy
import requests
import json

access_token = "<secret>"
id_site = '<secret>'

def get_ess_config(id_site, access_token):
    headers = {
        'x-authorization': f'Token {access_token}'
    }
    response = requests.get(url, headers=headers)

return response.json()

def update_ess_settings(id_site, access_token, data):
    headers = {
        'x-authorization': f'Token {access_token}',
        'Content-Type': 'application/json'
    }
    response = requests.patch(url, headers=headers, data=json.dumps(data))

return response.json()

# Retrieve ESS buy and sell formulas
ess_config = get_ess_config(id_site, access_token)
print('ESS Config:')
print(json.dumps(ess_config, indent=2))

mod_ess_config = {}
mod_buy = '((p + 0.0175 + 0.1088) * 1.21 * (abs(p + 0.0175 + 0.1088) + (p + 0.0175 + 0.1088)) / (2 * abs(p + 0.0175 + 0.1088))) + p * (abs(p + 0.0175 + 0.1088) - (p + 0.0175 + 0.1088)) / (2 * abs(p + 0.0175 + 0.1088))'
mod_sell = '(((p + 0.0175 + 0.1088) * 1.21 - 0.02) * (abs(p) + p) / (2 * (abs(p) + 0.001))) + (p - 0.02) * (abs(p) - p) / (2 * (abs(p) + 0.001))'

# sanitize formula (remove whitespaces)
mod_buy = mod_buy.replace(' ', '')
mod_sell = mod_sell.replace(' ', '')

mod_ess_config['buyPriceFormula'] = mod_buy
mod_ess_config['sellPriceFormula'] = mod_sell

update_ess_settings(id_site, access_token, mod_ess_config)
Morgen weer een 4-urig window van negatieve kWh prijzen (kaal). De formule lijkt zijn werk te doen en geeft een goede pullback op de sell prijs. Op dit moment plant DESS om de batterij in dit 4-uur durende window op te laden. PV export naar het net staat voornamelijk buiten dit window geplanned.

Morgen staat er ook een laadsessie van mijn EV geplanned (granny charger ~3kW.) Wellicht ooit nog eens mijn Cerbo customizen want het laden van de EV buiten het Victron systeem om zorgt voor rare voorspellingen in VRM. Of toch wachten tot dit als virtual device in Node Red toegevoegd kan worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8j1PlkMI1bJ27bQ2ncwZRng6y4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rW9QLrEmO8yKb3UGway8Ix2x.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Sikerdebaard op 03-07-2025 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Ik hoor van mensen dat Victron VRM weer in de war is, wordt die ervaring gedeeld?
Als in: niet terugleveren maar ook grid niet op nul houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-07 16:35
heeft jouw granny charger een ingebouwde accu? bijzonder...

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

JBtL schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:14:
Ik wil even een ervaring delen - misschien heeft iemand anders er nog wat aan nu ik de oorzaak heb gevonden.
Als je een Victron installatie hebt op basis van MPPTs dan kun je inderdaad de laadstroom naar de accu niet regelen als je ook je overschot aan solar op het net wilt zetten.

Dit is een heel belangrijk feit dat - zoals je zelf hebt ervaren - makkelijk is te missen maar mogelijk tot onverwacht gedrag of storingen kan leiden.

https://www.victronenergy...-and-current-control.html
Opmerking: Als het Overschot DC-gekoppelde PV-teruglevering is ingeschakeld met ESS, dan zal het DVCC-systeem de DVCC-laadstroomlimiet niet toepassen van de PV naar de accu. Dit gedrag is nodig om het exporteren mogelijk te maken. De limieten voor de laadspanning zijn nog steeds van toepassing.
Ze zouden dit gedrag als gigantische "warning" neer moeten zetten, in plaats als een-na-laatste bullet-point, die je heel makkelijk mist.

Je excess solar niet terug leveren lijkt me niet erg omdat je dat ook niet wilt op een dynamisch contract.

En op een variabel contract krijg je niets voor je 'excess solar', behalve salderingscredits, maar dat loopt af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:49
Q schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:42:
MPPT Current control
Weet iemand of het mogelijk is om via Node Red de stroom van de MPPTs te beperken?
Je kunt met Node Red de MPPT unit uitschakelen.
In Node Red --> Victron Energy --> Solar Charger
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2g8BErWY8K89zk_11CpxGgOw0ng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i6zlaixyRADfF5Dze6EyEyPw.jpg?f=fotoalbum_large
De logica wanneer je de unit aan- of uitzet moet je nog toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:18
Q schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:58:
Ik hoor van mensen dat Victron VRM weer in de war is, wordt die ervaring gedeeld?
Geen problemen hier. Alles draait prima incl. DESS. :)

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:49
Ik gebruik de green mode.
En zie soms ook vreemde dingen zoals energie terugleveren aan net terwijl de accu nog niet vol is en de prijs dan laag is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

MJ de Bruijn schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:35:
[...]

Je kunt met Node Red de MPPT unit uitschakelen.
In Node Red --> Victron Energy --> Solar Charger
[Afbeelding]
De logica wanneer je de unit aan- of uitzet moet je nog toevoegen.
Ik denk dat het beter zal zijn om de optie “excess solar power grid feed-in” uit te schakelen dynamisch als dat kan zodat DVCC current limits “wel” werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:39

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Q schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:58:
Ja, DESS lijkt niet langer echt 100% te laden, maar rond 99% te blijven hangen om dan het eerste kwartier van elk uur te gaan ontladen en dan het laatste kwartier van elk uur te gaan laden. De rest van de tijd lijkt het nog wel prima te werken, maar ze lijken ergens mee bezig met de kwartierprijzen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sikerdebaard
Q schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:42:
MPPT Current control
Ik probeer iemand anders te helpen met een Victron setup.

Als je in ESS mode draait met MPPTs en ook grid export toestaat, dan werkt de current limiet niet

[...]

Een misschien makkelijkere oplossing - maar ik heb zelf geen setup omdat te verifiëren - is om de export naar de grid uit te schakelen gedurende de periode van veel zon, via NodeRed. Je krijg toch niets voor de export en als de export-to-grid niet aan staat, dan lijkt het dat de DVCC charge current limit wél wordt toegepast.

Kan iemand hier iets over delen?
Mijn formule (stukje naar boven scrollen) zet een limiet op export wanneer dit financieel niet winstgevend is. Ook voor mppt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
cyclone schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:19:
@luigi87
Ik zat met hetzelfde, in basis is het belangrijk dat je al je accu's zo goed als gelijk houd qua spanning / dus je accus gebalanceerd houdt.
Verder zal je BMS je accu's tegen te hoge stromen beschermen maar dat levert wel een alarm op in je Victron omgeving.

DVCC instellen met een max voltage (ik heb er 55,2v in staan) en max laadstroom (ik heb hem op 120A staan) is de juiste weg (althans zo is mij hier onlangs verteld).

Wat bij mij hielp is het corrigeren van de meetfout in mijn BMS'en. Ik heb JK BMS en (2 stuks) en bij het meten op de klemmen bleeken beide BMS en een kleine afwijking te hebben. Dit kun je corrigeren in het JK BMS.
Nadien lopen mijn Accu boxen op soms 0,01V deviatie in de pas met elkaar, maar alsnog krijg aan het einde van de bulk lading alsnog over current alarmen zo nu en dan bij dagen zoals deze als er ruime solar productie is en het laatste stukje (van 95 naar 99%) SOC volle 120A geladen wordt.

Hoe ik dat kan voorkomen weet ik ook nog niet, mooie wel is dat ik er een paar keer naast zat en in basis mijn BMS altijd op tijd ingrijpt en zo schade aan de cellen voorkomt.
Misschien niet meer van toepassing. Maar ik beperk het laadvermogen via Node-red op 2 manieren.
Temp van de Multiplus loopt te veel op of vanaf een aantal % SOC laat ik hem terug lopen in A.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
// Calculate the max temperature of the 3 phases
let maxTemp = Math.max(context.tempL1, context.tempL2, context.tempL3);

// Decision logic for charge current
if (context.soc < 95) {
    if (maxTemp < 55) {
        context.chargecurrent = { payload: 175 };
    } else {
        context.chargecurrent = { payload: 80 };
    }
} else if (context.soc >= 95 && context.soc < 97) {
    context.chargecurrent = { payload: 60 };
} else if (context.soc >= 97 && context.soc < 98) {
    context.chargecurrent = { payload: 40 };
} else if (context.soc >= 98 && context.soc < 99) {
    context.chargecurrent = { payload: 25 };
} else if (context.soc >= 99) {
    context.chargecurrent = { payload: 15 };
}

return [context.chargecurrent];

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
Voor DESS heb ik vandaag als test de inkoopprijs x 1.10 en de verkoopprijs x 0.92 gedaan.
Tevens de DynamicESS/SystemEfficiency op 100% gezet.

Zo heb ik de efficiency van laden (90%) en ontladen (92%) redelijk nauwkeurig ingesteld. Batterijkosten staan op € 0,01.

Komende week eens zien hoe DESS hier mee omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:19
Pim57 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:50:
Voor DESS heb ik vandaag als test de inkoopprijs x 1.10 en de verkoopprijs x 0.92 gedaan.

Zo heb ik de efficiency van laden (90%) en ontladen (92%) redelijk nauwkeurig ingesteld. Batterijkosten staan op € 0,01.

Idd ben ik ook benieuwd wat jouw aanpassing doet.

Er zijn zoveel verschillende 'scenario' parameters dat het voor DESS best moeilijk lijkt om het voor iedereen goed te doen.

DESS heb ik na meerdere pogingen uitgeschakeld en neem tijdens de koffie een halfuurtje om de laad en ontlaad tijden en vermogens in te stellen via NodeRed.

Maar ik zou natuurlijk liever zien dat DESS het optimaliseert. Immers moet ik zelf ook naar de Tibber tarieven kijken, consumptie en pv opwek en dan inschatten hoever we komen met de opslag als we naast het eigenverbruik ook nog willen injecteren.

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulluijken
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-07 18:21
Beste mede-tweakers!

Na veel uitzoekwerk heb ik eindelijk mijn Victron 3-fase systeem draaiend.
Het gaat om een vrij standaard systeem met 3 (5kVa) multiplus 2 inverters, een Cerbo GX MK2 stuurunit en (nu nog) 2 Deye 5,12kWh batterijen.

Nu zie ik iets raars, wat jullie wellicht kunnen verklaren:

Tijdens het dischargen loopt er een negatieve stroom naar de accu en loopt de SOC op. Zou deze niet positief moeten zijn en de SOC dalen, immers de accu is aan het dischargen (dit geeft de BMS ook aan).

Ook lijkt het systeem goed te reageren op Dynamic ESS, echter als de stromen de verkeerde kant op lopen, gaat het systeem juist laden als er ontlaad moet worden en ontladen als er geladen moet worden.

Edit: Wellicht een domme vraag, maar bij Dynamic ESS moet de cerbo toch op externe besturing staan?

Is dit louter een instelling? Help! :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhTrv2mSuhcZbYvlrVLslQIsGE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvEb419Om9jTE0UjbvSryMXt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Paulluijken op 07-07-2025 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-07 22:19
Pim57 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:50:

en hoe ziet je formule er dan in z'n geheel uit

en waar stel je dit in "Tevens de DynamicESS/SystemEfficiency op 100% gezet."

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 3000, 32 kwh batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:00

swat!

computeraar

Paulluijken schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:19:

Tijdens het dischargen loopt er een negatieve stroom naar de accu en loopt de SOC op. Zou deze niet positief moeten zijn en de SOC dalen, immers de accu is aan het dischargen (dit geeft de BMS ook aan).
De benadering is anders: Er loopt een negatieve stroom van de accu en dat klopt. Zie het als: er gaat 833W uit.
Het klopt niet dat je SOC oploopt. Wellicht zijn de batterijen nog niet gebalanceerd? Het kan zijn dat hierdoor je SOC wat verspringt, maar dat zou marginaal moeten zijn.

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Beste mede-tweakers!

Het gaat om een vrij standaard systeem met 3 (5kVa) multiplus 2 inverters, een Cerbo GX MK2 stuurunit en (nu nog) 2 Deye 5,12kWh batterijen.

Ook lijkt het systeem goed te reageren op Dynamic ESS, echter als de stromen de verkeerde kant op lopen, gaat het systeem juist laden als er ontlaad moet worden en ontladen als er geladen moet worden.

Edit: Wellicht een domme vraag, maar bij Dynamic ESS moet de cerbo toch op externe besturing staan?

[Afbeelding]
Dit klopt, dischargen is - stroom alleen zou de soc moeten aflopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulluijken
Ik heb nu in de Cerbo de Multiplus BMS gekozen in plaats van die van de batterij-BMS. Nu kloppen de stromen en plaatjes wel. Wel spreken de BMS'en elkaar tegen. Doe ik iets verkeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPR1vdWkIulQ5maGBB7qlZe3mFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HVIyy8D8UusHWqgmby3QCjPI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Reveal! schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:57:
[...]

Dit klopt, dischargen is - stroom alleen zou de soc moeten aflopen...
@Paulluijken Staat DVCC aan?

BTW: wanneer komt de rest van de accu’s (stuk of 7)?

[ Voor 14% gewijzigd door pvg op 07-07-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulluijken
@pvg DVCC staat inderdaad aan.

De rest (uiteindelijk 6 tot 8 in totaal) komen zo snel mogelijk hoop ik. Staan op nalevering

Ik heb hem nog geforceerd staan zonder DESS. Wel loopt de SOC van de multiplus uit de pas met die van de batterijen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_SkiL39LtKkD57GZ_fMfoh9J2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XwckfU9VxBWab7MBqa7kbwD2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Paulluijken schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:18:

De rest (uiteindelijk 6 tot 8 in totaal) komen zo snel mogelijk hoop ik. Staan op nalevering

Ik heb hem nog geforceerd staan zonder DESS. Wel loopt de SOC van de multiplus uit de pas met die van de batterijen:
[Afbeelding]
DVCC hoort idd aan te staan met de accu bms als controller…

Oww, dat lijkt een tekenwisseling tussen deye en victron. Staat de laatste firmware op de deye bms? Kun je het CAN protocol op de deye bms aanpassen (bijv naar victron of pylontech)?
Als die tekenwisseling niet op te lossen is, wordt dit heeeel lastig om goed te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
Boerm schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:23:
[...]

en hoe ziet je formule er dan in z'n geheel uit

en waar stel je dit in "Tevens de DynamicESS/SystemEfficiency op 100% gezet."
Formule is nu (p+0.0205+0.1015)*1.21*1.10 inkoop
en (p+0.0205+0.1015)*1.21*0.90 verkoop.

Efficiency gaat met Putty SSH, dbus-spy com.victronenergy.settings/Settings/DynamicEss/SystemEfficiency.

Of met Nodered
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfqpoN24iHmQ82iWsVcrC0obYAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dw9PsHs54EpugXU8VH4NdJSj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Pim57 op 07-07-2025 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:53
Paulluijken schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:18:

[Afbeelding]
Gebruikje toevallig een battery shunt of ander meetapparaat tussen de batterij en victron? Zo ja, dan heb je die misschien verkeerd om aangesloten, of een optie in de bms van je accu’s mogelijk verkeerd staan. (Inverted zegmaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:08
Reveal! schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:27:

Ik ben dus niet de enige die dit heeft, af en toe doet ie dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:06

MrFish

Untitled

powerboat schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:40:
[...]

Ik ben dus niet de enige die dit heeft, af en toe doet ie dat.
Mijn advies om dit soort issues te diagnosticeren is om in VRM > Advanced te kijken naar de Target SOC, zie hieronder. Nul betekent dat er voor dat moment NOM wordt gedraaid. In Venus OS 3.60 is ook e.e.a. verbeterd hieraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D12BZhO5f2pvPZaLT6CLo5dP3hU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6s33VtJKtkgxUyMoJRY84kHi.png?f=fotoalbum_large

Verder is het heel belangrijk dat de laad en ontlaad-snelheden accuraat zijn. Als DESS de planning niet haalt wordt er een nieuwe planning gemaakt, en dat kan zomaar betekenen dat er binnen het uur wordt geswitcht van laden naar ontladen (of v.v.).

Tot slot: gebruik je green mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Mijn accu's zijn vandaag ook niet vol, volgens mij door te weinig zon vandaag en te weinig verschil tussen de uurprijzen, Alleen tussen 22:00-23:00 gaat er 5,5 kWh naar het net.

Morgen lijk het beter te worden door meer zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpannekoek
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:30
Is er een mogelijkheid om bijvoorbeeld meerdere em540 meters te plaatsen tussen warmtepomp / jacuzzi / sauna / boiler etc.
En hier een uitlezing van te krijgen met hoeveel kWh per dag / uur / minuut en een totaal overzicht per week/ maand / jaar er is verbruikt?

Als dit niet standaard in de vrm kan is dit dan met home assistant een mogelijkheid?

Ik zoek namelijk net zoiets als homewizard maar dan flink betaalbaarder.
Vind de kWh 3f van homewizard flink aan de prijs namelijk ben er een stuk of 6 van nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:08
MrFish schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:31:
[...]

Mijn advies om dit soort issues te diagnosticeren is om in VRM > Advanced te kijken naar de Target SOC, zie hieronder. Nul betekent dat er voor dat moment NOM wordt gedraaid. In Venus OS 3.60 is ook e.e.a. verbeterd hieraan.

[Afbeelding]

Verder is het heel belangrijk dat de laad en ontlaad-snelheden accuraat zijn. Als DESS de planning niet haalt wordt er een nieuwe planning gemaakt, en dat kan zomaar betekenen dat er binnen het uur wordt geswitcht van laden naar ontladen (of v.v.).

Tot slot: gebruik je green mode?
Dank je voor de tip! Ik zal hier morgen eens induiken!

Ja ik gebruik greenmode, hoef niet perse te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulluijken
N1traat schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:25:
[...]

Gebruikje toevallig een battery shunt of ander meetapparaat tussen de batterij en victron? Zo ja, dan heb je die misschien verkeerd om aangesloten, of een optie in de bms van je accu’s mogelijk verkeerd staan. (Inverted zegmaar)
Dat laatste lijkt het geval. Ik kan dit alleen niet (zelf) omdraaien in de BMS. Ben nu in contact met de fabrikant, echter andere firmware bood geen oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
peterpannekoek schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:58:
Is er een mogelijkheid om bijvoorbeeld meerdere em540 meters te plaatsen tussen warmtepomp / jacuzzi / sauna / boiler etc.
En hier een uitlezing van te krijgen met hoeveel kWh per dag / uur / minuut en een totaal overzicht per week/ maand / jaar er is verbruikt?

Als dit niet standaard in de vrm kan is dit dan met home assistant een mogelijkheid?

Ik zoek namelijk net zoiets als homewizard maar dan flink betaalbaarder.
Vind de kWh 3f van homewizard flink aan de prijs namelijk ben er een stuk of 6 van nodig.
Met HA moet dat zeker kunnen. Wel de EM540 even een ander adres geven ;) Persoonlijk vond ik het te veel gedoe om naar elke meter een kabel te trekken, dus ben voor een Zigbee oplossing gegaan.

Voor de 1F gebruik ik de slimme stopcontacten van de Ikea met power meting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-07 07:23
Ik heb een plugin gemaakt voor VenusOS om de opbrengst van mijn zonnepanelen uit HomeAssistant te koppelen aan de Victron. Volgens mij houdt Dynamic ESS geen rekening met zonopbrengst als je deze niet aanlevert. Doe er je voordeel mee: https://github.com/ajvdw/dbus-ha-pvinverter

Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/ajvdw/dbus-ha-pvinverter/refs/heads/main/media/overview.png

[ Voor 11% gewijzigd door aj_vdw op 09-07-2025 09:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-07 20:15
aj_vdw schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:07:
Ik heb een plugin gemaakt voor VenusOS om de opbrengst van mijn zonnepanelen uit HomeAssistant te koppelen aan de Victron. Volgens mij houdt Dynamic ESS geen rekening met zonopbrengst als je deze niet aanlevert. Doe er je voordeel mee: https://github.com/ajvdw/dbus-ha-pvinverter

[Afbeelding]
tegenwoordig heb je virtual devices daarvoor in Node-Red op de Cerbo

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Laatst online: 11-07 10:08
Gisteren zijn de MPII 5000 bijgewerkt met nieuwste versie op afstand via VRM. Er zat een tal waarschuwingen voordat de installatie is begonnen.

Zojuist heb ik ontdekt dat de ESS niet meer ondersteund is. Ik kan dus niks doen met de ESS/DESS. Blijkbaar is de ESS assistant verdwenen bij firmware update.

Ik zal kijken of ik op afstand de ESS assistant kan activeren. Of moet je altijd werken met het MK2-USB module?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:19
Eriko schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:21:
Gisteren zijn de MPII 5000 bijgewerkt met nieuwste versie op afstand via VRM. Er zat een tal waarschuwingen voordat de installatie is begonnen.

Zojuist heb ik ontdekt dat de ESS niet meer ondersteund is. Ik kan dus niks doen met de ESS/DESS. Blijkbaar is de ESS assistant verdwenen bij firmware update.

Ik zal kijken of ik op afstand de ESS assistant kan activeren. Of moet je altijd werken met het MK2-USB module?
Updaten is ALTIJD je assistenten opnieuw installeren...

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:27

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Eriko schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:21:
Er zat een tal waarschuwingen voordat de installatie is begonnen.
Denk dat je die niet allemaal goed gelezen / onthouden hebt, want volgens mij wordt je netjes gewaarschuwd dat je dan ook de assistenten dan opnieuw moet activeren.
En neem aan dat je ook de online manual remote firmware update goed hebt doorgenomen ?

Punt 2.5 is hierin nogal belangrijk :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nd3dEX-ejsyxD4kLMI4Wm2-LXFA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GhBHltUtlN5KvuSxX0uJrdKc.png?f=user_large

Snap dat de gemiddelde tweaker blind overal de nieuwste updates / firmwares opknalt maar met je (D)ESS systeem moet je daar echt stukken terughoudender in zijn.
Kan gewoon via VRM onder devices en dan remote VEConfigure.

Hiermee download je de config file die je vervolgens in de Victron toolkit kunt importeren, aanpassen en exporteren en dan weer uploaden.

Maar nogmaals devies is "if it ain't broke don't try to fix it"

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Ik heb mijn systeem een paar dagen geleden naar de laatste os gezet 3.62 Nu gaat de batterij lading niet verder dan 95% gevolg is dat mijn 2 batterijen uit elkaar gaan lopen.

Nu staat er in de instellingen de soc limit op 95% is echter niet te veranderen.

vraag is waarom niet en waar dan wel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NC6Bzy2hYEBtpzgUUXsuT9-gJsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uk5Fru6wsAihKlswCPNSfKSd.jpg?f=fotoalbum_large

Blijkt het niet te zijn , blijft nu eens puzzelen waarom met zat PV de batterij niet gewoon een keer helemaal vol gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door habbekrats op 10-07-2025 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-07 18:42
Paulluijken schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:01:
Ik heb nu in de Cerbo de Multiplus BMS gekozen in plaats van die van de batterij-BMS. Nu kloppen de stromen en plaatjes wel. Wel spreken de BMS'en elkaar tegen. Doe ik iets verkeerd?
[Afbeelding]
De multiplus haalt van het net en de batterijen ontladen tegelijk. In dit geval vanwege zelfconsumptie (standbyverbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Beste mede-tweakers!

[Afbeelding]
Ik zie niets vreemds in het plaatje. De SOC kan niet oplopen want de batterij is aan het ontladen. Als het gebeurd dat is het vanwege kalibreren van het SOC%. Het kan ook zijn dat er hiervoor geladen is waardoor de SOC% hoger is geworden in de tussentijd dat je niet hebt gekeken. Dynamic ESS kan soms ineens de boel omgooien als je recent instellingen hebt veranderd of dat deze nog aan het inleren is qua verbruik en zonnevoorspelling.

De Cerbo staat niet in dit plaatje wat zo heet het centrale systeem. Boven in het midden zie je de omvormer wat die aan het doen is. Heel soms staat hier ook de status "externe sturing" maar vaak zie je gewoon wat hij aan het doen is bijv laden ontladen of onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Gecko123 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:37:
[...]

Ik zie niets vreemds in het plaatje. De SOC kan niet oplopen want de batterij is aan het ontladen. Als het gebeurd dat is het vanwege kalibreren van het SOC%. Het kan ook zijn dat er hiervoor geladen is waardoor de SOC% hoger is geworden in de tussentijd dat je niet hebt gekeken. Dynamic ESS kan soms ineens de boel omgooien als je recent instellingen hebt veranderd of dat deze nog aan het inleren is qua verbruik en zonnevoorspelling.

De Cerbo staat niet in dit plaatje wat zo heet het centrale systeem. Boven in het midden zie je de omvormer wat die aan het doen is. Heel soms staat hier ook de status "externe sturing" maar vaak zie je gewoon wat hij aan het doen is bijv laden ontladen of onderhouden.
Ik zie toch wel iets vreemds. De solar yield, ac-loads of net getallen corresponderen niet met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:59
Ik heb een Multiplus II 48/3000 GX aan een Seplos BMS (10E ofte V2) geknoopt (met 16x 280Ah cellen), alles geconfigureerd, incl. de ESS-assistent. Shelly EM (gen 1) als gridmeter toegevoegd.
Een paar vragen / bemerkingen die ik heb:

- De MP2 lijkt enkel te laden volgens de info die hij van de BMS ontvangt. Laden aan max vermogen, of gereduceerd laden aan 10A indien "single cel high voltage alarm" of "Total high voltage alarm" zijn bereikt.
De verschillende stapjes die in de ESS assistent zijn ingesteld, worden volledig genegeerd?

- Het volledige huis zit op AC-in, er is niets aangesloten op AC-out. Toch lijkt er wat verbruik te zitten op AC-out? Kan ik de AC-out ergens hard uitschakelen in de Multiplus, om een beetje sluipverbruik te vermijden?

Zie prentje: de batterij wordt geladen met 2414W, maar AC-out verbruikt 34W. De frequentie verschilt, dus genereert de MP2 zelf een sinussignaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHbxszyeEkTNiVfeS3IAw6L50Cw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ny02PxVb3RheOgxUUWoFFswI.png?f=fotoalbum_large

- Welke integratie / add-on is er onder Tweakers populair (en stabiel) om de info van Victron VRM in Home Assistant te krijgen?

[ Voor 1% gewijzigd door stefaantje op 11-07-2025 18:30 . Reden: Sgrijfvouten gecorrigeerd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
stefaantje schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:28:

- Welke integratie / add-on is er onder Tweakers populair (en stabiel) om de info van Victron VRM in Home Assistant te krijgen?
Ik gebruik MQTT om Victron met Home Assistant te laten praten. Dit werkt betrouwebaar en de update frequentie is snel. Heb deze how to gebruikt: YouTube: Connecting Victron to Home Assistant using MQTT

Pagina: 1 ... 49 50 Laatste