Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:14

Het grote Victron Off-Grid Topic

Er zijn in dit forum meerdere topics over batterij-systemen en de vele aspecten die daarbij komen kijken.
Voor Victron zijn er al twee specifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
en
Het grote Victron aansturing topic

In de praktijk blijkt dat het zoeken van een bepaald onderwerp niet altijd tot het vinden van de gewenste informatie leidt. De vragen en antwoorden zijn verdeeld over verschillende topics en verspreid in de tijd.
Voor één zo'n onderwerp heb ik dit topic gemaakt, namelijk het Off-Grid gebruik. Dit zijn andere kern-woorden die daarbij relevant zijn: Eiland-gebruik, Stand-Alone, frequency-shifting, throttling, etc. En dan specifiek voor Victron installaties.

Bij het ontwerp van je Victron installatie moet je al de belangrijkste keuze maken: wel of niet de mogelijkheid van off-grid gebruik.
• Sluit je de Victrons (uitsluitend) met de AC-IN kant aan: Geen off-grid-gebruik.
• Sluit je 'het huis' aan op de AC-OUT kant: Off-Grid gebruik is mogelijk.
• Non-critical-loads op de AC-IN kant: Gedeeltelijk Off-Grid gebruik is mogelijk. Non-critical-loads kunnen zijn de wasmachine, droger, oven, auto(!) etc. Overdenk: Als de stroom écht uitvalt (voor langere tijd), wat is dan écht belangrijk om actief te houden?

Daarnaast zijn er nog meerdere randvoorwaarden ten aanzien van productie-capaciteit, opslag-capaciteit, PV-capaciteit (zonne-panelen), critical-loads, non-critical-loads, eventueel auto-laadstation en de samenwerking met de diverse PV-omvormers die er bestaan.
Hiervoor zijn reeds andere bronnen beschikbaar. Ik zal proberen hier relevante verwijzingen op te nemen. Suggesties zijn hierbij natuurlijk zeer welkom.

Voor je ontwerp en keuzes, kijk eerst naar de openings-posts van de hiervoor reeds genoemde Victron-topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic

Eén van de belangrijkste aspecten van Off-Grid gebruik is het samenwerken met de PV-installatie.
De PV-installatie mag nooit meer opwekken dan de batterijen kunnen opnemen.
Victron beschrijft dit in de Factor 1.0 Rule. Zie de link hierna.
Ook als aan deze randvoorwaarde is voldaan zal, als de batterijen vol raken, de door de PV-installatie opgewekte energie niet (meer) door de batterijen kunnen worden opgenomen. De PV-installatie moet in vermogen worden teruggebracht. Victron biedt hiervoor een methode aan die frequency-shifting wordt genoemd. Als dit terugschroeven van het vermogen niet (goed) gebeurt kan/zal er overspanning optreden met alle gevolgen vandien.

Dit is een heel belangrijk (en ingewikkeld) document:
AC Coupling, the Factor 1 Rule
Zorg dat je al bij het ontwerp van je installatie rekening houdt met de genoemde voorwaarden.

Bij Off-Grid gebruik moet er samengewerkt worden met de PV-Omvormers. Dit verschilt per merk:

Solaredge
Victron integratie met Solaredge
Idem, pdf versie
Solaredge - Alternative Power Source (pdf)
M.J. de Bruijn - Power control en frequency shifting, een persoonlijke mening.
M.J. de Bruijn - SolarEdge Power Reduction Control met ESP8266

Enphase
AC-koppeling Enphase IQ Microinverters met Victron accu-omvormers voor residentiële systemen op het net met back-up (pdf)
AC-coupling with Victron battery inverters using Modbus TCP/IP

SMA / Sunny Boy
GX - Monitoring SMA PV Inverters
Use and Settings of PV Inverters in Off-Grid Systems

Enkele overwegingen:
• De hoeveelheid batterij-capaciteit is beperkt belangrijk. Bij langdurige stroom-uitval in een winter-periode zal iedere batterij uiteindelijk leeg raken.
• De periode waarin je off-grid kunt zijn wordt bepaald door de tijd tussen twee dagen met voldoende zon. Als er niet voldoende zon is zal ieder systeem uiteindelijk leeglopen. Alleen als er dagelijks meer zonne-opbrengst is dan je dag-verbruik kun je voor een groot deel off-grid blijven.
• Als het lichtnet écht uitvalt, ga je heel anders over je energieverbruik denken. Je kunt in noodsituaties toe met veel minder energie dan in normale situaties.
• Als je PV hebt aangesloten aan de AC-IN kant zal de PV-omvormer uitschakelen als er geen grid is.
• De dikte van de kabel(s) van en naar je Victron installatie is belangrijk. 4mm2 is te dun, 6mm2 kan bij korte afstanden, 10mm2 is vaak nodig bij grote afstanden of grond-kabels. Hierover zijn meningen verdeeld.
• Wat te doen met een auto-laadstation? Mag de auto stroom trekken uit je Victron batterijen (ofwel aan de AC-OUT kant) of niet?

Hierna staan (eerdere) bijdragen over het Off-Grid gebruik bij Victron. Deze zijn eerder in andere topics geplaatst. Op mijn verzoek heeft een moderator deze naar dit topic verplaatst. Daarmee wordt al meteen een stuk 'kennis' toegevoegd.

[ Voor 89% gewijzigd door MJ de Bruijn op 19-05-2025 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Niek_ schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:46:
Ik wil m'n SolarEdge omvormer via modus door Home Assistant aan laten sturen.
Iemand die hier meer kijk op heeft?
Ik heb hier veel mee geëxperimenteerd. Ik heb geen software methode stabiel werkend kunnen krijgen.
Dat ligt ongetwijfeld aan mij ;-)

Uiteindelijk ben ik op een 'hardware' oplossing uitgekomen:
SolarEdge - Power Reduction Control met ESP8266

Als je alleen wil aan- en uitschakelen kun je ook het relais van de Cerbo gebruiken en een twee-draads verbinding met de connector maken zoals in het genoemde topic beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:24
MJ de Bruijn schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:50:
[...]

Ik heb hier veel mee geëxperimenteerd. Ik heb geen software methode stabiel werkend kunnen krijgen.
Dat ligt ongetwijfeld aan mij ;-)

Uiteindelijk ben ik op een 'hardware' oplossing uitgekomen:
SolarEdge - Power Reduction Control met ESP8266

Als je alleen wil aan- en uitschakelen kun je ook het relais van de Cerbo gebruiken en een twee-draads verbinding met de connector maken zoals in het genoemde topic beschreven.
Je cerbo heeft 2 relais die je aan kan sturen. Daarmee heb je 4 posities beschikbaar voor RRCR. Aan, uit en 2 tussenstanden bijvoorbeeld.

Zo draait mijn SE nu op 30%. Thuisaccu en EV laden en 17kW uit het net. En dus nog een beetje van de PV.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
V_ger schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:53:
Je cerbo heeft 2 relais die je aan kan sturen. Daarmee heb je 4 posities beschikbaar voor RRCR. Aan, uit en 2 tussenstanden bijvoorbeeld.
Klopt. Tenzij je met een relais al iets anders schakelt. Het zou mooi zijn geweest als dat ding een paar meer relais had gehad.
Zo draait mijn SE nu op 30%. Thuisaccu en EV laden en 17kW uit het net. En dus nog een beetje van de PV.
Gezien de actuele prijs (-35 ct) kun je beter 100% afschakelen en wat langer van het Grid laden.
Maar goed, dat is ontucht met termieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.2024
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 04-06 09:19
Jazsie schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:10:
In de praktijk betekent het:

- Je een spanningspiek op de AC zijde kan krijgen omdat de AC zijde "gekoppeld" is aan je DC zijde en de omvormer dit niet snel genoeg kan regelen en dus onstaat er een spanningspiek (ook op de DC zijde).
- Het kan je omvormer uitschakelen of zelfs beschadigen.
- Het kan apparatuur beschadigen die aangesloten zit op de AC zijde door de spanningspiek.
- Het kan je batterij beschadigen indien je BMS niet -om welk reden dan ook- ingrijpt bij deze spanningspiek.

Je vraag begrijp ik niet, als je omvormer uitlvalt, dan valt je AC PV omvormer ook uit want geen stroom meer... er valt dus niks voor je PV omvormer om de uitval "op te vallen".
OK, misschien dan even bij het begin.

Als ik hieronder iets schrijft wat niet klopt, verbeter me vooral, maar dit is hoe ik het begreep.

Normaal gesproken, als een PV omvormer aan het grid zit (zonder MPs ertussen), valt die uit als het grid wegvalt.

De factor 1 regel zegt dat Victron MPs een PV omvormer op AC OUT mogen hebben, zolang deze qua vermogen lager is dan het vermogen van de MP, om in het geval van grid uitval, de "load" op te kunnen vangen vd PV omvormer.

Ik begreep daaraan, dat de MP de inkomende stroom dan kan opvangen en naar de batterij kan sturen.

Maar als die batterij vol is, bv op absorptie staat, dan lukt dat natuurlijk alsnog niet.

Dan voldoe je aan de factor 1.0 regel, maar wat gebeurt er dan en hoe schadelijk is dat voor alle componenten in het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:30
martijn.2024 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:45:

Maar als die batterij vol is, bv op absorptie staat, dan lukt dat natuurlijk alsnog niet.

Dan voldoe je aan de factor 1.0 regel, maar wat gebeurt er dan en hoe schadelijk is dat voor alle componenten in het systeem?
Je zal voldoende reserve in de batterij over moeten houden om de tijd te kunnen overbruggen tussen uitval netspanning en afslaan externe PV doordat de frequentie oploopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Zolang de batterij de volledige productie kan opnemen voldoe je aan de factor 1.0 regel.

Maar...
Als de batterij voller wordt zal deze minder opname-capaciteit hebben. Naar mijn ervaring daalt dit vanaf 80% SoC snel. Bij 85% SoC is de opname-capaciteit maar de helft van 'normaal'. Dan voldoe je niet (meer) aan de factor 1.0 regel. Daarom moet je de PV-aanlevering gaan minderen vanaf SoC 80%.
Bij 90% SoC is de opname-capaciteit slechts 10% van 'normaal'.

Disclaimer: dit zijn heel globale cijfers op basis van mijn eigen installatie en type batterij. Andere systemen zullen andere waarden hebben.

Als je je PV-aanlevering niet flink 'knijpt' zal deze meer produceren dan je batterij kan opnemen. Je krijgt dan over-voltage en het systeem klapt er uit. Na een tijdje kan/ zal het systeem weer opstarten. De productie zal oplopen en de situatie herhaalt zich.

Ik weet niet hoe schadelijk het is, maar goed is het zeker niet.

Daarom moet je een methode hebben om al vanaf 80% SoC te minderen.

Mijn stokpaardje: ik heb nog niet gehoord van een werkende frequency shifting die dit aantoonbaar doet. Je moet dan een grafiek kunnen zien met flinke afname PV-productie vanaf 80% SoC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
MJ de Bruijn schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:41:
[...]

Zolang de batterij de volledige productie kan opnemen voldoe je aan de factor 1.0 regel.

Maar...
Als de batterij voller wordt zal deze minder opname-capaciteit hebben. Naar mijn ervaring daalt dit vanaf 80% SoC snel. Bij 85% SoC is de opname-capaciteit maar de helft van 'normaal'. Dan voldoe je niet (meer) aan de factor 1.0 regel. Daarom moet je de PV-aanlevering gaan minderen vanaf SoC 80%.
Bij 90% SoC is de opname-capaciteit slechts 10% van 'normaal'.

Disclaimer: dit zijn heel globale cijfers op basis van mijn eigen installatie en type batterij. Andere systemen zullen andere waarden hebben.

Als je je PV-aanlevering niet flink 'knijpt' zal deze meer produceren dan je batterij kan opnemen. Je krijgt dan over-voltage en het systeem klapt er uit. Na een tijdje kan/ zal het systeem weer opstarten. De productie zal oplopen en de situatie herhaalt zich.

Ik weet niet hoe schadelijk het is, maar goed is het zeker niet.

Daarom moet je een methode hebben om al vanaf 80% SoC te minderen.

Mijn stokpaardje: ik heb nog niet gehoord van een werkende frequency shifting die dit aantoonbaar doet. Je moet dan een grafiek kunnen zien met flinke afname PV-productie vanaf 80% SoC.
Volgens mij heeft Harold Halewijn dat onlangs getest. En ook laten zien hoe je met alternatieve instellingen even kan kijken of het werkt zonder dat je moet wachten tot je batterij vol is.
Kan ook dat het een andere youtuber was trouwens.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:01
[...]

OK, misschien dan even bij het begin.

Als ik hieronder iets schrijft wat niet klopt, verbeter me vooral, maar dit is hoe ik het begreep.

Normaal gesproken, als een PV omvormer aan het grid zit (zonder MPs ertussen), valt die uit als het grid wegvalt.

De factor 1 regel zegt dat Victron MPs een PV omvormer op AC OUT mogen hebben, zolang deze qua vermogen lager is dan het vermogen van de MP, om in het geval van grid uitval, de "load" op te kunnen vangen vd PV omvormer.

Ik begreep daaraan, dat de MP de inkomende stroom dan kan opvangen en naar de batterij kan sturen.

Om die reden moet je een accu capaciteit hebben die in verhouding tot je AC PV vermogen groot genoeg is.
Dat is "op basis van Victron" 4,8 kWh per 1,5 kW AC PV vermogen voor lithium accu.

Heb jij dus 4 kW AC PV vermogen dan zou je minimaal (4 kW / 1.5) * 4.8 kWh = 12,8 kWh accu capaciteit moeten hebben zodat je kortstondig het vermogen kan opvangen.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:44

MrFish

Untitled

Jazsie schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:30:
[...]

Om die reden moet je een accu capaciteit hebben die in verhouding tot je AC PV vermogen groot genoeg is.
Dat is "op basis van Victron" 4,8 kWh per 1,5 kW AC PV vermogen voor lithium accu.

Heb jij dus 4 kW AC PV vermogen dan zou je minimaal (4 kW / 1.5) * 4.8 kWh = 12,8 kWh accu capaciteit moeten hebben zodat je kortstondig het vermogen kan opvangen.
En dat zal in de praktijk, denk ik ook, weer afhankelijk zijn van je gekozen CVL, OVP, et cetera. Als je laad met 3.45 V per cel kun je allicht een hogere piek opvangen dan wanneer je CVL op 3.55 V staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Het gaat om een kortstondige piek, die duurt geen seconden lang maar moet wel opgevangen kunnen worden.

Vandaar dus de verhouding, is deze goed dan zal het geen impact hebben en voorkom je eventuele over voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.2024
Jazsie schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:30:
[...]

Ik heb een 14kWh batterij, 3-fase MP2s 5000 en 3,6kW AC PV vermogen op 1 fase. Dus dat is op zich binnen spec. :)

Ik zie de MP2s hun laadvermogen naar beneden gooien bij "bijna vol", maar aan AC PV verandert er niets, dat wordt dan het grid op gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvO76
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:46
Hier sinds kort een zelfbouw accu met 123SmartBMS icm met een Victron Multiplus 2, 5kW.
Alle verbruikers én PV inverters zitten op de AC-Out.
Ik heb 1 Fronius Galvo 2,5kW inverter en een 10 tal Enphase micro inverters.
Deze laatsten zonder gateway.
Bij uitval van het net, gaat de MP pas de frequentie verhogen op het moment dat de accuspanning boven de spanning komt die het BMS als max aangeeft.
Al vrij snel schakelen alle Enphase omvormers uit.
De Fronius regelt netjes terug tot een situatie waarin de Fronius precies het verbruik opwekt.
Voor een grid-tied systeem met de mogelijkheid om als backup te dienen ingeval van stroomuitval vind ik de methode van frequency-shifting prima werken.
Enige nadeel is dat de klok van magnetron wat snelle loopt.

Maar de MP gaat dus de frequentie verhogen op basis van de accuspanning, niet op de SOC.

[ Voor 0% gewijzigd door PvO76 op 11-05-2025 22:31 . Reden: type fout ]

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
martijn.2024 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:27:
[...]
Ik heb een 14kWh batterij, 3-fase MP2s 5000 en 3,6kW AC PV vermogen op 1 fase. Dus dat is op zich binnen spec. :)

Ik zie de MP2s hun laadvermogen naar beneden gooien bij "bijna vol", maar aan AC PV verandert er niets, dat wordt dan het grid op gegooid.
Dat moet geen probleem zijn inderdaad.

Klopt, je AC PV wordt niet terug geregeld zolang je aan het net gekoppeld bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.2024
Jazsie schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:30:
[...]

Dat moet geen probleem zijn inderdaad.

Klopt, je AC PV wordt niet terug geregeld zolang je aan het net gekoppeld bent.
Maar daar gaat de vraag toch een beetje over. Als het grid er dan uitklapt gaat alles via de MP naar de batterij, als die (bijna) vol zit, dan moet dat allemaal heel rap opgevangen worden. Maar dat gaat dan toch goed in de praktijk?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jazsie
Graag even alles nog een keer goed lezen, naar mijn mening heb ik het reeds duidelijk uitgelegd...

Nog een poging in het kort:

- AC PV vermogen mag niet hoger zijn dan je Victron omvormer, factor 1:1 regel.
- AC PV vermogen wordt niet terug geregeld zolang je aan het net gekoppeld bent.
- AC PV vermogen wordt via "frequency shifiting" terug geregeld wanneer je niet aan het net gekoppeld bent aka eilandmodus.
- Je batterij moet minimaal 4,8 kWh groot zijn per 1,5 kW aan AC PV vermogen bij lithium cellen. Dit zodat kortstondig het vermogen kan worden opgevangen bij uitval van het net terwijl je accu (bijna) vol zijn en je AC PV op vol vermogen aan het opwekken is.

Uiteraard dien je, je Victron omvormer correct te hebben ingesteld mbt "frequency shifting".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn.2024
Jazsie schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:54:
Graag even alles nog een keer goed lezen, naar mijn mening heb ik het reeds duidelijk uitgelegd...

Nog een poging in het kort:

- AC PV vermogen mag niet hoger zijn dan je Victron omvormer, factor 1:1 regel.
- AC PV vermogen wordt niet terug geregeld zolang je aan het net gekoppeld bent.
- AC PV vermogen wordt via "frequency shifiting" terug geregeld wanneer je niet aan het net gekoppeld bent aka eilandmodus.
- Je batterij moet minimaal 4,8 kWh groot zijn per 1,5 kW aan AC PV vermogen bij lithium cellen. Dit zodat kortstondig het vermogen kan worden opgevangen bij uitval van het net terwijl je accu (bijna) vol zijn en je AC PV op vol vermogen aan het opwekken is.

Uiteraard dien je, je Victron omvormer correct te hebben ingesteld mbt "frequency shifting".
Naja, volgens mij voldoet het hier allemaal aan, dus dan vertrouw ik er op dat het goedkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Ik heb geen AC PV op de uitgang, is alleen maar lastig, maar is het niet zo dat bij het verlies van het net, ook de PV op de uitgang eruit klapt? Daarna start ie weer op. Althans, dat is wat ik altijd begrepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.2024
V_ger schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:48:
Ik heb geen AC PV op de uitgang, is alleen maar lastig, maar is het niet zo dat bij het verlies van het net, ook de PV op de uitgang eruit klapt? Daarna start ie weer op. Althans, dat is wat ik altijd begrepen heb.
Een PV naar 230v inverter op MultiPlus AC-OUT (met de kritische lasten) blijft werken, aangezien de MultiPlus blijft werken en de PV-inverter dus geen "grid weg" detecteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-06 12:12

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Jazsie
Dit is precies ook mijn afdronk van de Victron documentatie, vind jouw post wel een pinnetje waard om zo meteen alle vervolg discussie plat te kunnen slaan.

Andere vraag wat is jullie ervaring / mening (bij gebrek aan goede documentatie) inzake de laadstromen van je accu's.
In mijn geval (2 boxen met ieder JK BMS die 200A, 16S EVE MB31) ben ik gisteren begonnen met settings van mijn BMS en.
Waarbij ik met name de laad- en ontlaad stroom wel een dingetje vind.
De spec sheet roept ontladen en laden mag op 0,5P (aka 157A) maar dit zijn ook direct de MAX waardes.
Her en der wordt er gesproken over allerlei waardes die fluctueren tussen de 0,2P tot aan de 0,5P.

Ben eigenlijk op zoek naar een consensus van wat nu de beste laad- en ontlaad stroom is van de MB31 (bij pak hem beet 10 tot 20 graden C ) met levensduur en performance in acht genomen.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
martijn.2024 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:07:
[...]

Een PV naar 230v inverter op MultiPlus AC-OUT (met de kritische lasten) blijft werken, aangezien de MultiPlus blijft werken en de PV-inverter dus geen "grid weg" detecteert.
Nee, de omvormer stopt en gaat daarna weer werken. Ik weet echter niet meer waar ik het vandaan heb. Of kan iemand besvestigen uit de praktijk dat ie aan blijft bij grid loss?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

V_ger schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:13:
[...]

Nee, de omvormer stopt en gaat daarna weer werken. Ik weet echter niet meer waar ik het vandaan heb. Of kan iemand besvestigen uit de praktijk dat ie aan blijft bij grid loss?
Dat hangt er denk ik vanaf hoe strak de omvormer is afgesteld. De spanning op de AC out valt heel kort weg ( < 20 ms). Kort genoeg zodat de meeste apparaten blijven doorwerken, maar ik kan me voorstellen dat omvormers dit wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.2024
[...]

Je bedoelt dat PV inverter output op AC-OUT (kritische lasten) niet meer naar batterij zou kunnen gaan omdat de omvormer functionaliteit in de MP stopt?

Ik heb het even geprobeerd, zojuist de hoofdschakelaar uitgezet (eventjes alles op single phase regulation gezet zodat er geen load was)

Dit is het effect > zonne-energie vd grid tied inverter gaat nog steeds de batterij in. (iig op dit moment, geen idee of dat zou afschakelen naar verloop van tijd)

(en alles blijft doorwerken in huis!)

Bij het aanzetten, ging de PV inverter wel naar nul, overigens, en schakelt na een tijdje weer bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0p1LDxmBMIzcwIKpSx3z39Bgclg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LleAy3vdsCL1qN2tLIOeqKQm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door martijn.2024 op 12-05-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:30
[...]

Dat hangt volledig van de omvormer af. Is deze binair aan/uit onder/boven de 52Hz dan heb je inderdaad een omvormer die elke zoveel seconde aan gaat en dan weer uitvalt. Heb je er eentje die geleidelijk vermogen afbouwt naarmate de frequentie oploopt dan gaat het veel langer goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Mijn situatie: SolarEdge 6K op AC-OUT.
Bij grid-uitval gaat de SolarEdge ALTIJD uit.
De Victron en het 'huis' gaan normaal door.
Na 1 minuut start de SolarEdge opnieuw op en blijft daarna werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
MJ de Bruijn schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:14:
[...]

Mijn situatie: SolarEdge 6K op AC-OUT.
Bij grid-uitval gaat de SolarEdge ALTIJD uit.
De Victron en het 'huis' gaan normaal door.
Na 1 minuut start de SolarEdge opnieuw op en blijft daarna werken.
Thanks. Dat bedoelde ik. Gelukkig ben ik niet helemaal gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 21:56
Ik heb de frequentie shift nu soort van werkend. Net even de stroom eraf, en dan wachten tot de zonnepanelen weer opgestart zijn. Dan vervolgens de truc van Harold Halewijn: maximale laadvermogen van de accu heel laag zetten (25A gedaan als test). En dan loopt netjes de frequentie op, en het vermogen van de panelen gaat naar beneden.

Nu nog uitzoeken waarom het niet goed werkte als de accu richting de 100% gaat...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Ik heb opnieuw een test gedaan met off-grid gebruik van de Victron Multiplus II
Mijn situatie: 3 x Multiplus II 48/3000/35-32; 3 x batterij 5kWh; SolarEdge 6K.

Hieronder zie je twee grafieken.
De eerste grafiek toont het vermogen van de SolarEdge.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHWqHX-SwJylHCmVqv5i1ksb1mE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMoOy2bVDlILmMMFBl5c6qg2.jpg?f=fotoalbum_large

De tweede grafiek toont de State-of-Charge SoC van mijn batterijen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiaQ00doBjpFIYsDOl-wAHEi3go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iXsY5ZWbBbARbUdQztBvW0Ar.jpg?f=fotoalbum_large

Beide grafieken bevatten letters die bepaalde gebeurtenissen vertegenwoordigen.

LetterGrafiek 1: SolarEdgeGrafiek 2: Batterij
AVanaf 06:00 uur komt de zon op en gaat de SolarEdge producerenOmdat de elektricteits-tarieven later op de dag negatief zijn bepaalt mijn ESS (MESS) dat alle stroom naar het Grid moet.
Tussen 07:00 en 08:00 uur wordt er stroom uit de batterijen 'gedumpt' om een klein beetje 'verkoop-winst' te pakken.
BVanaf circa 08:00 uur komt de zon boven de bomen en gaat de SolarEdge installatie steeds meer produceren.Alles gaat naar het Grid.
De batterij is in ruste.
CMijn zonnepanelen kunnen meer produceren dan de SolarEdge aan kan. Dit is een 6K exemplaar. Vandaar dar de productie op 6000 Watt wordt afgeknepen.Nog steeds bepaalt MESS dat de elektricteit naar het Grid moet. Nu heb ik ook twee apart aangesloten zonnepanelen die de batterijen rechtstreeks opladen. Daarom loopt de SoC langzaam op.
DIk heb geëxperimenteerd met uitschakelen van het Grid.
Iedere keer dat de stroom wordt onderbroken schakelt de SolarEdge direct uit. Daarna start deze weer langzaam op.
Het duurt meerdere minuten voordat de SolarEdge weer op maximum vermogen terug is.
De batterij ondertussen merkt daar alleen van dat hij soms wat meer kan opladen en soms even niet.
E
Dit is waar het om gaat! De batterij komt nu boven een SoC van 80%. SolarEdge moet gaan minderen!
De SolarEdge volgt wat het algoritme voor de batterij bepaalt.
Dit is mijn technische methode: SolarEdge - Power Reduction Control met ESP8266
Herkenbaar is dat voor iedere procent dat de batterij voller wordt het vermogen van de SolarEdge omlaag wordt gezet.
Mijn algoritme bepaalt dat boven 80% SoC het vermogen van SolarEdge wordt omlaag-geregeld. Niettemin is er nog ruim voldoende overschot aan PV om de batterij verder te laden.
FDit was even een bijzonder moment. Ik heb de water-ketel aangezet. Mijn algoritme bepaalt dat SolarEdge dan het vermogen verhoogt om aan de vraag te voldoen. Maar, op het moment dat de waterketel klaar was bleek dat het vermogen van de SolarEdge te hoog was om in de batterij te worden opgenomen. Gevolg was dat de SolarEdge zichzelf uitschakelde en daarna weer opnieuw startte. De Batterij merkt alleen dat er even iets minder wordt geladen.
GNaarmate de batterijen verder vol raakten werd de SolarEdge verder afgeknepen.Mijn instelling is (was!) dat de Batterij maximaal 95% SoC mocht bereiken omdat er 'ruimte' moet zijn om pieken van de PV op te vangen en kwijt te kunnen.
H In theorie moet de SolarEdge niet meer produceren dan het 'huis' verbruikt. Maar, het gebeurt toch enkele malen dat de SolarEdge er uit klapt omdat deze (blijkbaar) z'n vermogen niet (voldoende) kwijt kan. Voor mij is dit een leermoment dat de grens van 95% SoC te hoog is.De Batterij blijft op een SOC van 95% hangen omdat de SolarEdge het 'huis' verbruikt voor z'n rekening neemt.

Ik ga nu instellen dat bij Grid-verlies de batterij maximaal tot 90% mag worden geladen en dat dan het vermogen van de SolarEdge tot huis-verbruik wordt teruggebracht.
Ik heb geen idee in hoeverre de 'overload' bij de letters F en H schadelijk zijn voor de SolarEdge en/of de Victrons, maar ik wil dit liever vermijden.

[ Voor 6% gewijzigd door MJ de Bruijn op 12-05-2025 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Begrijp ik het goed dat je zelf de AC PV omvormer doet aansturen en dus niet door Victron zelf via frequency shifting in eilandmodus?

SOC % kan nogal afwijken, beter op basis van voltage doen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Jazsie schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:29:
Begrijp ik het goed dat je zelf de AC PV omvormer doet aansturen en dus niet door Victron zelf via frequency shifting in eilandmodus?
Dat begrijp je goed.
Ik heb zelf frequency shifting nooit goed werkend gekregen.
Het terugregelen van het vermogen van de SolarEdge was altijd te laat om overload naar de batterijen toe te voorkomen. Keer op keer klapte de SolarEdge er helemaal uit om vervolgens opnieuw te starten (zoals bij de letter H hierboven).
Dat is de reden dat ik een eigen technische methode heb ontwikkeld (SolarEdge - Power Reduction Control met ESP8266) en een eigen algoritme om véél eerder terug te regelen.
SoC % kan nogal afwijken, beter op basis van voltage doen dan.
Ik heb een duidelijk verband waargenomen tussen de SoC en de hoeveelheid energie die Victron in de batterijen laadt (kan laden). Vanaf 80% SoC loopt de laad-stroom snel omlaag to bijna nul boven de 95%.
Voor mijn algoritme is dit een prima referentie-gegeven.
Kern is, er moet een behoorlijke marge zijn wat de batterij kan opvangen als deze boven 80% SoC komt.

Voor geïnteresseerden: Dit is mijn laad-grafiek bij een normale dag. Hij is sterk 'afgerond' om het effect te laten zien. Vanaf 80% wordt de laad-stroom aanzienlijk verlaagd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dI9JFXvi_NtvswnjdfIZ8V1PVKA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wKmoB27wa3YxezNw3YhOebKF.jpg?f=user_large

Nog een keer mijn stokpaardje: Ik zou graag van iemand een grafiek zien van het vermogen van een SolarEdge naarmate de batterij vol loopt, aangestuurd door frequency-shifting. Ik ben heel benieuwd of er dan niet ook een patroon is zoals bij mijn letter H hierboven.

[ Voor 12% gewijzigd door MJ de Bruijn op 12-05-2025 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:47
MJ de Bruijn schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:56:
[...]

Dat begrijp je goed.
Het terugregelen van het vermogen van de SolarEdge was altijd te laat om overload naar de batterijen toe te voorkomen. Keer op keer klapte de SolarEdge er helemaal uit om vervolgens opnieuw te starten (zoals bij de letter H hierboven).
Dat is de reden dat ik een eigen technische methode heb ontwikkeld (SolarEdge - Power Reduction Control met ESP8266) en een eigen algoritme om véél eerder terug te regelen.

[...]

Ik heb een duidelijk verband waargenomen tussen de SoC en de hoeveelheid energie die Victron in de batterijen laadt (kan laden). Vanaf 80% SoC loopt de laad-stroom snel omlaag to bijna nul boven de 95%.
Kern is, er moet een behoorlijke marge zijn wat de batterij kan opvangen als deze boven 80% SoC komt.

Nog een keer mijn stokpaardje: Ik zou graag van iemand een grafiek zien van het vermogen van een SolarEdge naarmate de batterij vol loopt, aangestuurd door freuency-shifting. Ik ben heel benieuwd of er dan niet ook een patroon is zoals bij mijn letter H hierboven.
Interessant. Mag ik vragen wat jouw instellingen waren in de victron ESS assistant en in de Solaredge setapp? Ik heb 10kWp op de acout van 3x MP2 5000 zitten, zal eens een keer een test doen.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
sparkly schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:59:
Interessant. Mag ik vragen wat jouw instellingen waren in de victron ESS assistant en in de Solaredge setapp? Ik heb 10kWp op de acout van 3x MP2 5000 zitten, zal eens een keer een test doen.
Ik zou het niet (meer) weten.
Ik gebruik geen ESS Assistant of andere koppel-instelling in de SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
MJ de Bruijn schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:11:
[...]

Ik zou het niet (meer) weten.
Ik gebruik geen ESS Assistant of andere koppel-instelling in de SolarEdge.
Ik dacht dat je zei dat je frequency shifting nooit goed aan de gang hebt gekregen. Om dat te doen moet je toch zowel in de ESS assistant als in je omvormers de instellingen daarvoor configureren? Athans, ik heb dat wel gedaan. Ik heb een paar minuten geleden de hoofdschakelaar omgezet met als startpunt een volle accu, post ik later een grafiek.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Overigens, waar mijn systeem wel grote moeite mee heeft is een doorstroomverwarmer (3f, zonder N). Zodra die aanspringt op bijv 50% last (5.5kW) dan gaan hier de LED lichten knipperen, frequentie 51+ Hz de multiplussen in alarm (overload) e.d. Heb jij daar ervaring mee?
Die ga ik iig naar ACin verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
sparkly schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:14:
Ik dacht dat je zei dat je frequency shifting nooit goed aan de gang hebt gekregen. Om dat te doen moet je toch zowel in de ESS assistant als in je omvormers de instellingen daarvoor configureren? Athans, ik heb dat wel gedaan. Ik heb een paar minuten geleden de hoofdschakelaar omgezet met als startpunt een volle accu, post ik later een grafiek.
Ik heb er mee geëxperimenteerd. Alles volgens het boekje.
Omdat het me niet lukte heb ik alles ge-reset. Ik weet niet meer welke instellingen ik destijds had.

Verder vond ik de afwijkende frequentie een storend iets. Waarschijnlijk stelt het niets voor, sommige klokken gaan verkeerd lopen, maar ik vond (en vind) het lapwerk.

Een tweede - heel belangrijke - overweging was het uitschakelen van de zonnepanelen bij een negatieve stroomprijs. Daarvoor was destijds nog geen oplossing van SolarEdge, dus daarvoor was ook een eigen maaksel nodig.

Mijn hardware-oplossing via een esp8266 werkt (technisch) als een tierelier voor beide doeleinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
sparkly schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:23:
Heb jij daar ervaring mee?
Die ga ik iig naar ACin verplaatsen.
Ik heb ook een installatie met een bescheiden capaciteit (3 x 3000W).
Daarom heb ik alle zware gebruikers (wasmachine, droger, oven, boilers enz) op AC-IN zitten.
Dus, bij een echte stroomstoring zijn die niet te gebruiken.
Als er echt geen Grid is ga je heel anders over elektriciteitsgebruik denken.
Via mijn Home Assistant worden bij stroomuitval ook in huis veel apparaten uitgezet: lampen, extra koelkast, plantenvoorzieningen etc.
Dan nog weet ik dat we - afhankelijk van wel- of niet zon en dus PV - geen waterkoker of strijkmachine moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Hier een link met grafiek van testje.
Laat me even weten of dat werkt.
https://snapshots.raintan...FE5KrXL4plev3F7S8VkuGMLvh

Systeem
3x MP2 5000 3 fase setup
4x ZYC Simpio 5000 (20kwh totaal)
PV ACuit: SE SE5K 3 fase 5kWp op zuid, Se SE5K 3 fase 5kWp op west

Frequency shifting lijkt hier prima te werken. Zie ook de opmerkingen in de grafiek. (Blauwe verticale stippellijn)
Instellingen zijn 50,2Hz vol vermogen Solaredge. 51.2Hz 0% vermogen Solaredge.

[ Voor 21% gewijzigd door sparkly op 12-05-2025 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
MJ de Bruijn schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:56:
[...]

Dat begrijp je goed.

[...]

Voor geïnteresseerden: Dit is mijn laad-grafiek bij een normale dag. Hij is sterk 'afgerond' om het effect te laten zien. Vanaf 80% wordt de laad-stroom aanzienlijk verlaagd.
[Afbeelding]

Nog een keer mijn stokpaardje: Ik zou graag van iemand een grafiek zien van het vermogen van een SolarEdge naarmate de batterij vol loopt, aangestuurd door frequency-shifting. Ik ben heel benieuwd of er dan niet ook een patroon is zoals bij mijn letter H hierboven.
Ahh oke, is ook een manier van aansturen.
Als je iedere dag je accu volledig laad dan is SOC % prima, echter doe je dit niet dan gaat je SOC % driften.

Heb geen SolarEdge, kan je daar helaas niet bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelK83
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 03-06 07:56
martijn.2024 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:07:
[...]

Zit ik een beetje goed met de gedachte dat als je dan geen grid hebt (dus ac in en ac out 2 vallen uit) dat dan de batterij de Multiplus van bv 48v voorziet die er vervolgens 220/230v en 50hz van maakt waardoor de grid tied pv omvormer (mijn geval een solax x1 boost) kan opstarten en zonnestroom kan leveren en vervolgens alles achter ac1 out te voorzien van zonnestroom en/of batterij? En zou het dan ook zo kunnen zijn dat wanneer er ruim voldoende opwek is dat de Multiplus zich laat voeden door de zonnestroom i.p.v. de batterij, waardoor de batterij zich op dat moment dan kan laten laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:38
@MarcelK83 Klopt. De multiplus zal je AC omvormer via frequency shifting knijpen als je batterij bijna vol zit. De energie moet immers ergens heen zodra het opgewekt is. Je AC omvormer moet frequency shifting dus eel ondersteunen of je knijpt hem op een andere manier.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelK83
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 03-06 07:56
Impossibl3 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:28:
@MarcelK83 Klopt. De multiplus zal je AC omvormer via frequency shifting knijpen als je batterij bijna vol zit. De energie moet immers ergens heen zodra het opgewekt is. Je AC omvormer moet frequency shifting dus eel ondersteunen of je knijpt hem op een andere manier.
Nog even dan ben ik volwaardig electricien...
Super bedankt voor je reactie.
Frequency shifting is inderdaad nog een dingetje waar ik al iets mee aan het lezen ben, als dat ook nog zou kunnen met/in mijn situatie dan kan ik doorgaan met een Victron installatie(tje).

Nogmaals dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:35
Impossibl3 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:28:
@MarcelK83 Klopt. De multiplus zal je AC omvormer via frequency shifting knijpen als je batterij bijna vol zit.De energie moet immers ergens heen zodra het opgewekt is . Je AC omvormer moet frequency shifting dus eel ondersteunen of je knijpt hem op een andere manier.
"De energie moet immers ergens heen zodra het opgewekt is". Weet je dat zeker ??? Je knijpt alleen de ac kant van de omvermer af. De DC kant van de panels blijft gewoon doorgaan die kan ook nergens heen. Volgens mij werkt de elektronen stroom iets anders, alleen bij vraag gaan ze bewegen zo niet dan gebeurd er niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
:?
Hier een uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 11:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MJ de Bruijn schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:43:
[...]

Hmmm.
Ben je er heel erg zeker van?

Als frequency shifting zou werken zou je GEEN high voltage alarm moeten krijgen en zou de omvormer er NIET mee moeten stoppen. Deze zou aan blijven, maar nul leveren. Dat is een groot verschil.

Ik vermoed dat bij jou (net als bij mij!) de frquency shifting niet werkt maar dat je PV installatie z'n productie niet kwijt kan en daarom een te hoog voltage levert en er daardoor (!) uit knalt (=/= keurig).

Het zou heel mooi zijn als het wel werkt. Dan zou je in de PV-productie grafiek een langzame afname moeten zien die bij nul eindigt. Heb je dat inderdaad waargenomen?
Ja daar zeg je wat ik heb het getest toen de accu al op 98/99% zat. Ik zal het nog eens opnieuw testen in een test waar ik de stroom al op de begin van de dag afschakel.

edit, nee dit ging dus niet goed. Probleem zit aan de Victron zijde, daar werdt de frequentie niet verhoogd, met VE.Configure heb ik nu aangepast dat er PV op de AC-OUT zit. Morgen gaan we voor de herkansing.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 18-05-2025 16:14 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Gisteren een test gedaan met frequency shifting.
3x MP2 5000/
4x ZYC Simpio 5000
2x SolarEdge SE5K op de ACuit (1 op west, 1 op zuid)

https://snapshots.raintan...79OXe6uRw0MNjWJYvt8ij040l
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ws1tGpug8AQ7Wzp9ThV1CQ6D7uU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5JCzNBlZCf8E0Xr7GQpENq05.jpg?f=fotoalbum_large

Bij SOC >95% heb ik ook meerdere keren grootverbruikers aan en uit geschakeld. (Airco's, heaters, warmtepomp etc). Tijdens de test stond de wasmachine ook aan.

Wat opvalt is dat 1 van de SE5K's netjes regelt adhv frequency shifting. De andere SE5K niet, die gaat uit en blijft gewoon uit totdat de frequency weer normaal is. Ik heb na de test een instelling gevonden die afweek van de andere omvormer. Dus test wordt nog herhaald om te kijken of dat dit opgelost heeft.

Helaas werd ik door SE gedwongen de firmware van de omvormers te updaten. Waardoor ik nu niet meer via Homeassistant EN de Cerbo de data kan zien. Het is nu de een of de ander. In HA was dit een stuk gedetailleerder inclusief power slider e.d. Dus bij deze een waarschuwing voor diegene die dit ook had.

[ Voor 3% gewijzigd door sparkly op 18-05-2025 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
Vervolgtest freq. shifting
Zie snapshot

https://snapshots.raintan...9Cl061PC7oiFQpFovoejrKJHX

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwdD7UDnWtTdxLZhb9kDm_pDAa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFDT2gbQdK16kvtBDZQtQlpy.jpg?f=fotoalbum_large

3x Multiplus 2 5000, 3 fase ESS
20kWh opslag (4x ZYC Sympio 5000)
Cerbo GX mk2
SE2200H (6 panelen west, 7 op oost) op ACin, L3
SE5K Zuid (16 panelen Zuid) op ACuit. 3 fase
SE5K West (16 Panelen West) op ACuit, 3 fase
Zo ook geconfigureerd in ESS assistant.
Freq shift settings Solaredge 50.2Hz 100%, 51.2Hz 0%
Redelijk bewolkt. SE5K Settings identiek, laatste firmware

12:39, Via VRM systeem op Inverter only gezet, grid wordt ontkoppeld, opvallend dat SE5K zuid uitvalt, maar west blijft werken zonder uitval
12:42-12:47 Homeassistant reboot
13:09: BMS reduceert laadvermogen ivm SOC, frequentie gaat omhoog, SE5K Zuid valt weer helemaal uit, West gaat door op gereduceerd vermogen
Rond 13:45 schakel ik diverse verbruikers in tot ongeveer 7kW vermogen, SOC is 97%.
14:00: Alle verbruikers uit.
14:20 test herhaald
14:30 Zon begint goed door te breken
14:50: Accu vol. SE5K zuid schakelt uit. SE5K West blijft precies dat produceren wat het huis verbruikt
14:52: Diverse verbruikers aan
14:53: Diverse verbruikers UIT
15:08: Eind test, GRID gekoppeld

Freq shifting werkt vlekkeloos op de SE5K West, werkt ook op Zuid, maar minder netjes. Deze gaat vaker gewoon helemaal Uit. Weet niet of dit een bug of feature is. Omvormers SE5K zuid geinstalleerd 16-6-2020, West op 30-01-2022. Waarden van de frequentiemetingen van deze omvormers zijn exact hetzelfde, in Homeassistant via modbus tcp. (Gisteren gezien)
Conclusie: Werkt voor mijn situatie prima. In geval van sporadisch geen net is dit prima te gebruiken. In geval van vaak offgrid zou ik tijd stoppen in het troubleshooten van de SE5K zuid.

EDIT: SE5K West had toch een setting fout, zie 3 post verder. SE5K Zuid lijkt zich nu wel goed te gedragen.
Her-conclusie: Test moet opnieuw.

[ Voor 4% gewijzigd door sparkly op 18-05-2025 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
sparkly schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:25:
Freq shifting werkt vlekkeloos op de SE5K West, werkt ook op Zuid, maar minder netjes. Deze gaat vaker gewoon helemaal Uit. Weet niet of dit een bug of feature is.
Interessant wat je gedeeld hebt. Het zijn complexe grafieken. Het herkennen van wat er gebeurt is best moeilijk. Het interpreteren van het waarom van gebeurtenissen is heel ingewikkeld.
Inderdaad werkt frequentie-shifting grotendeels. Maar je ziet toch gebeurtenissen die niet zouden moeten. Bijvoorbeeld het geheel uitschakelen van één van de omvormers. Dat zou niet moeten als ze hetzelfde frequentie-stuur-signaal krijgen.
Conclusie: Werkt voor mijn situatie prima. In geval van sporadisch geen net is dit prima te gebruiken. In geval van vaak offgrid zou ik tijd stoppen in het troubleshooten van de SE5K zuid.
In feite neem jij ook waar dat frequency-shifting niet werkt zoals je verwacht.
Als een omvormer af en toe uitvalt en dan weer aan gaat, dan is dat niet erg, maar dat zou nu net vermeden moeten worden met frequency-shifting.

Omdat grid-uitval zeldzaam is, is het geen probleem dat veel mensen wakker houdt (jij stopt er nu ook geen tijd in), maar (mijn mening!) het blijft lapwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
MJ de Bruijn schreef op zondag 18 mei 2025 @ 16:18:
[...]

Interessant wat je gedeeld hebt. Het zijn complexe grafieken. Het herkennen van wat er gebeurt is best moeilijk. Het interpreteren van het waarom van gebeurtenissen is heel ingewikkeld.
Inderdaad werkt frequentie-shifting grotendeels. Maar je ziet toch gebeurtenissen die niet zouden moeten. Bijvoorbeeld het geheel uitschakelen van één van de omvormers. Dat zou niet moeten als ze hetzelfde frequentie-stuur-signaal krijgen.

[...]

In feite neem jij ook waar dat frequency-shifting niet werkt zoals je verwacht.
Als een omvormer af en toe uitvalt en dan weer aan gaat, dan is dat niet erg, maar dat zou nu net vermeden moeten worden met frequency-shifting.

Omdat grid-uitval zeldzaam is, is het geen probleem dat veel mensen wakker houdt (jij stopt er nu ook geen tijd in), maar (mijn mening!) het blijft lapwerk.
Klopt, ik had verwacht dat beide omvormers hetzelfde zouden doen. Het irriteert me dat dit niet gebeurd, maar problematisch vind ik het niet. Mezelf kennende ga ik er toch tijd in stoppen het te onderzoeken.

Helaas kan ik sinds de laatste firmware van SE niet meer de omvormers besturen via HA en tegelijkertijd koppelen aan de Lynx.. Dat had een makkelijke fix geweest.

Als je de link aanklikt kun je de X-as kleiner maken in tijd waardoor de grafiek wat gemakkelijker te lezen is. Ik heb bewust voor hoge update interval gekozen waardoor hij wel wat complexer oogt, maar veel detail laat zien.
Je kunt via de snapshot ook bepaalde data verbergen, waardoor de grafiek wat makkelijker te lezen wordt.

EDIT: ik zie dat de link niet werkte, aangepast, zou nu moeten werken.
https://snapshots.raintan...9Cl061PC7oiFQpFovoejrKJHX

[ Voor 7% gewijzigd door sparkly op 18-05-2025 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
@MJ de Bruijn In navolging van test 2, de settings van de omvormers bleek toch niet helemaal hetzelfde. Bij de SE5K West was ingesteld bij Vermogensbeheer dat power 20% moet zijn bij 51.2Hz, dit moest natuurlijk 0% zijn... Je raakt snel verward in de menu's. De SE5K Zuid gedraagt zich sindsdien hetzelfde als SE5K West. Hij valt dus niet meer uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSItGkH2fbAlXZd88cyTj6Tb7j0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npWUMMHzKA0BkY1P50CCKlZB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Dit was oorspronkelijk de topic-start. Deze is inmiddels naar plaats 1 verplaatst.

[ Voor 100% gewijzigd door MJ de Bruijn op 19-05-2025 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
eea verplaatst, om @MJ de Bruijn topicstarter te houden heeft hij de eerste post gekregen ;)

[ Voor 97% gewijzigd door Proton_ op 19-05-2025 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Een alternatieve methode van PV-reguleren bij stroomuitval.

In het kort:
Bij stroomuitval moet de capaciteit van een PV-omvormer worden gereguleerd om overload naar de Victron en batterijen te voorkomen. Mijn persoonlijke ervaring is dat frequency-shifting hier niet (volledig) voldoet. Ik heb regelmatig gezien dat de PV-omvormer teveel levert, bijvoorbeeld door een piek in productie of een 'hik' van de batterij die 'even' het aanbod niet kan verwerken. In zo'n geval schakelt de PV-omvormer zich abrupt uit vanwege een spanningspiek en zal later weer herstarten. Daarna herhaalt dit proces zich weer. Het lijkt of de regulering werkt, maar in feite is er sprake van een opéénvolging van schadelijke spannings-pieken en nood-stops.

Daarom ben ik op zoek gegaan naar een alternatieve methode om het vermogen van mijn SolarEdge PV-omvormer te reguleren. daarvoor gebruik ik de ingebouwde RRCR verbinding. Zie: SolarEdge - Power Reduction Control met ESP8266.
De aansturing van de regulerings-module doe ik met Node Red.

Disclaimer: De waargenomen situatie geldt voor mijn installatie: 3x Victron Multiplus II (3000) en 15,5 kWh batterijen. Mijn SolarEdge kan maximaal 6000 Watt (3x2000W) leveren.
Zowel de Victrons als de batterijen hebben een bescheiden capaciteit. Het kan zijn dat deze daardoor veel gevoeliger zijn voor een (te) groot aanbod van PV-energie. Mogelijk is dit bij andere capaciteiten minder of helemaal niet aan de orde.

Waarnemingen: Het systeem kan de aangeboden (maximale) PV-energie alleen kwijt als de batterijen niet te leeg of te vol zijn.
Bij SoC < 30% moet de PV-energie worden beperkt, evenals bij een SoC vanaf 60%. Vanaf SoC 90% moet er bijna niet meer geladen worden. Daartussen moet de aangeboden PV-energie stapsgewijs worden verminderd.

De volgende grafiek geeft weer hoe de vermindering in de praktijk wordt toegepast. De PV-productie wordt verminderd op basis van de SoC van de batterijen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtog47eHNCfSVtUFpl1baX-MEwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lio4JvNfnkUGyywXBn7WPa8v.jpg?f=fotoalbum_large

Conclusie:
Met deze methodiek blijft de PV-omvormer 'netjes' actief en zal niet meer vermogen leveren dan de batterij bij de actuele SoC kan verwerken. De PV-omvormer blijft actief maar zal soms geen productie leveren. Er treden geen overloads of spannings-pieken op.
... en dat is precies wat ik wilde,

[ Voor 6% gewijzigd door MJ de Bruijn op 19-05-2025 17:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 00:11
Als ik de Victron doc lees zou je minimaal ~20kWh batterij moeten hebben
https://www.victronenergy...#minimum_battery_capacity
1,5 kWp installed AC PV power requires 4.8 kWh of battery storage

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
habbekrats schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:23:
1,5 kWp installed AC PV power requires 4.8 kWh of battery storage
Compliment! Het staat er inderdaad.
Waarschijnlijk heb ik er ooit overheen gelezen en heb me alleen op de Victron capaciteit gericht.
Het verklaart meteen (vrijwel) alles en ook dat ik dus bij lage en hoge SoC de PV-omvormer moet 'knijpen' tot 4500 Watt en minder.
Ook leuk dat nu (eindelijk) iemand in dit forum een oplossing heeft voor mijn probleem dat ik vaker beschreven heb. Dus, dank daarvoor.
Aan de andere kant is ook duidelijk dat de standaard oplossing van Victron nooit goed zou kunnen werken omdat de randvoorwaarden niet vervuld zijn...
Ben ik toch blij met m'n eigen alternatiefje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@MJ de Bruijn Hoe heb je de implementatie van je methodiek uitgevoerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 11:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

revolution-nl schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:51:
[...]

Ja daar zeg je wat ik heb het getest toen de accu al op 98/99% zat. Ik zal het nog eens opnieuw testen in een test waar ik de stroom al op de begin van de dag afschakel.

edit, nee dit ging dus niet goed. Probleem zit aan de Victron zijde, daar werdt de frequentie niet verhoogd, met VE.Configure heb ik nu aangepast dat er PV op de AC-OUT zit. Morgen gaan we voor de herkansing.
Vandaag wederom getest, de frequentie wordt netjes omhoog gegooid door de Victron, en uiteindelijk schakeld de SMA keurig uit met de melding 501 Netfrequentiestoring 19 mei 2025 19:19:42.

De productie stopt dus voor een overvoltage alarm van de Victron 8)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
revolution-nl schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:35:
[...]

Vandaag wederom getest, de frequentie wordt netjes omhoog gegooid door de Victron, en uiteindelijk schakeld de SMA keurig uit met de melding 501 Netfrequentiestoring 19 mei 2025 19:19:42.

Wil je jouw setup + instellingen delen en evt een grafiekje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
revolution-nl schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:35:
Vandaag wederom getest, de frequentie wordt netjes omhoog gegooid door de Victron, en uiteindelijk schakelt de SMA keurig uit met de melding 501 Netfrequentiestoring 19 mei 2025 19:19:42.

Je neemt waar dat de Victron de frequentie verhoogt. Dat is goed.

Maar... neem je ook waar dat de SMA de productie omlaag brengt?
Ik bedoel geleidelijk afbouwen van maximaal naar nul?
Dat lees ik niet uit je rapportage. Heb je een grafiek hiervan?

En verder zeg je dat de SMA uitschakelt met een netfrequentiestoring. Naar mijn mening zou dat niet moeten. De SMA zou de frequentie moeten accepteren zonder storing en alleen de productie naar nul moeten brengen. Daarna zou de SMA aan moeten blijven en niet uitschakelen.

Wat gebeurt er na een paar minuten? Gaat dan de SMA weer aan?

Ik vraag dit niet om lastig te doen maar om het proces te doorgronden en vast te stellen of het werkt zoals bedoeld of alleen lijkt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
sparkly schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:47:
@MJ de Bruijn In navolging van test 2, de settings van de omvormers bleek toch niet helemaal hetzelfde. Bij de SE5K West was ingesteld bij Vermogensbeheer dat power 20% moet zijn bij 51.2Hz, dit moest natuurlijk 0% zijn... Je raakt snel verward in de menu's. De SE5K Zuid gedraagt zich sindsdien hetzelfde als SE5K West. Hij valt dus niet meer uit.
Dat is een zeer fraaie en overtuigende grafiek!
Je ziet inderdaad dat de PV-productie vermindert (en weer toeneemt) afhankelijk van de frequentie.
Dat lijkt me precies zoals het zou moeten.
Het lijkt me nog erg interessant om ook de SoC erbij te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Hermarcel schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:16:
@MJ de Bruijn Hoe heb je de implementatie van je methodiek uitgevoerd?
Ik heb een Node Red toepassing gemaakt.
Deze ontvangt de SoC als input. Deze gaat naar een functie-node.
Er wordt dan een hele serie if - then - else instructies uitgevoerd, steeds met een ander grens-percentage.
Afhankelijk van het percentage worden vier binaire instellingen gemaakt (bijvoorbeeld true, false, true, false) voor één van de zestien niveau's in de SolarEdge die een bepaald maximum instellen.
Zie: SolarEdge - Power Reduction Control met ESP8266
Die vier instellingen worden gezonden naar een ESP8266 die in de SolarEdge zit.

Als de SoC boven de 98% komt wordt een variabele Unload_Phase_Active ingesteld. Zolang deze true is blijft het PV-uitgangsvermogen nul. De batterij zal dan eigen stroom gebruiken tot de SoC 92% is. Dan wordt Unload_Phase_Active uitgezet en zal de SolarEdge worden geïnformeerd dat deze weer ietsje mag gaan produceren. De SoC kan dan weer oplopen tot 98%. Deze methode is bedoeld om 'flipperen' rondom de 98% te voorkomen. Dat is beter voor de batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
MJ de Bruijn schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:20:
[...]

Dat is een zeer fraaie en overtuigende grafiek!
Je ziet inderdaad dat de PV-productie vermindert (en weer toeneemt) afhankelijk van de frequentie.
Dat lijkt me precies zoals het zou moeten.
Het lijkt me nog erg interessant om ook de SoC erbij te zien.
U vraagt wij draaien, SOC was 96-98%
Via de link kun je evt meer data aanklikken om te bekijken
(Stroomverbruik Huis, battery voltage & battery power)

Uiteraard is het pas echt opgelost als het gedurende een langere test ook blijft werken. Komend weekend zal ik dat proberen te doen.

https://snapshots.raintan...Km65qOkmNtzosmQs8jh0pTg0i

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-eRPcdMZiw4_BnzknTNdRtB8go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RN8nLRcpQxvH36TYiQlfBy1T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
sparkly schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:40:
Uiteraard is het pas echt opgelost als het gedurende een langere test ook blijft werken. Komend weekend zal ik dat proberen te doen.
Klopt. Probeer ook eens de waterkoker, de stofzuiger en andere zware gebruikers.
Heel benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
MJ de Bruijn schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:44:
[...]

Klopt. Probeer ook eens de waterkoker, de stofzuiger en andere zware gebruikers.
Heel benieuwd.
Ik heb via Homeassistant gebruikt tijdens de snip die ik deelde:
2kW waterheater
2kW luchtheater
Airco Woonkamer (Type spoetnik met een inschakelstroom waarvan de lampen gaan knipperen, ook on-grid)
Airco slaapkamer (inverter type, lief klein LG'tje)

Dacht dat ik ook de 3f warmtepomp had aangezet

Maar, ik zal mijn best doen om de test te laten falen, no worries. We testen het goed, of we testen het niet.

[ Voor 4% gewijzigd door sparkly op 19-05-2025 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@MJ de Bruijn NodeRed op de Cerbo? Of bv op Home Assistant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Hermarcel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:08:
@MJ de Bruijn NodeRed op de Cerbo? Of bv op Home Assistant?
Ik verwerk alle (en dat zijn er al heel veel) besturing in Node Red op de Cerbo.
Ik wil geen afhankelijkheid van enig 'extern' systeem voor de aansturing van zoiets essentieels als mijn elektriciteitsvoorziening in huis.
Ik gebruik Home Assistant wel voor dashboard en externe commando's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Om de frequentie op te hogen zodra de pv de accu bijna vol heeft wordt de SOC gebruikt. Maar dat is een afgeleide van spanning (V) van de accu toch?
Dan zou ik denken om de Charge Voltage Limit aan willen passen in eiland-gebruik. Maar dat is een waarde uit je BMS (Voltsmile in mijn geval...).

Want met een theoretische test door het toegestane laadvermogen te verlagen werkt het wel, alleen niet bij normaal gebruik als de accu bijna vol zit.

Ik overweeg ook nog om de victron als Battery Monitor in te stellen in plaats van de ingebouwde Voltsmile, maar twijfel nog of dat een goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

JakeOfOz schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:02:
Om de frequentie op te hogen zodra de pv de accu bijna vol heeft wordt de SOC gebruikt. Maar dat is een afgeleide van spanning (V) van de accu toch?
Dan zou ik denken om de Charge Voltage Limit aan willen passen in eiland-gebruik. Maar dat is een waarde uit je BMS (Voltsmile in mijn geval...).

Want met een theoretische test door het toegestane laadvermogen te verlagen werkt het wel, alleen niet bij normaal gebruik als de accu bijna vol zit.

Ik overweeg ook nog om de victron als Battery Monitor in te stellen in plaats van de ingebouwde Voltsmile, maar twijfel nog of dat een goed idee is.
Nee, dat gaat niet op SOC en SOC is tevens geen afgeleide van de spanning. SOC wordt simpelweg bepaald door elektronen te tellen.

Zie ook deze test van mij: MrFish in "Het grote Victron aansturing topic" (misschien de moeite om die ook hierheen te verplaatsen @MJ de Bruijn ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Ik vergelijk het altijd met inschenken van een glas frisdrank met koolzuur.
Als het glas leeg is kun je flink 'klokken'. Ruimte genoeg en het schuim trekt wel weg.
Naarmate het glas voller wordt moet je steeds langzamer schenken om niet over de rand te gaan.
Voor de laatste millimeter moet je druppeltje voor druppeltje toevoegen.

Ofwel de snelheid van vullen (laadvermogen) is afhankelijk van hoe vol het glas is (SoC).

Als je het glas te snel vult loopt het over.
Als je een batterij te snel vult krijg je een over-voltage.
Als de batterij bijna vol is moet je echt héél langzaam laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
MrFish schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:21:
(misschien de moeite om die ook hierheen te verplaatsen @MJ de Bruijn ?)
De moderators zijn zeer terughoudend om bijdragen tussen topics te verplaatsen. Het is veel werk.
Voor dit topic zijn ze toch zo vriendelijk geweest om bijdragen van de maand mei te verplaatsen.
Ze geven aan dat een topic snel genoeg volloopt met nieuwe informatie.

Ik heb je eerdere bijdrage nog eens bekeken.

Wellicht kun je de test nog eens herhalen met een SoC vanaf 50% en in de grafiek de SoC en het PV-vermogen weergeven.
Als frequency-shifting goed werkt moet je het PV-vermogen langzaam zien dalen als de SoC toeneemt.

[ Voor 22% gewijzigd door MJ de Bruijn op 20-05-2025 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie

Frequentie wordt aangepast aan de hand van spanning en niet SOC % want die kan driften na verloop van tijd.

Bij mij is de "vol" spanning 3.50v per cell ofwel 63V (18S).

Bij deze eindspanning gaat de omvormer de frequentie omhoog gooien (indien niet net gekoppeld).

Dit is zonder gebruik van DVCC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sparkly
Vandaag nog een goede test gedaan. Omstandigheden, lekker zoning. Tijdstip van test op piek van PV opbrengst West+Zuid

Helaas was er bij de SE5K Zuid ook nog een instelling niet in orde. Gedurende een test ben ik ingelogd op de omvormer en iedere keer als de freq. 51Hz werd gedurende x tijd dan viel hij in ‘passief anti-eilandbedrijf’. Dit had te maken met een instelling bij ‘netbescherming’. Bij de SE5K West stond die op 51.5Hz en bij de Zuid op 51.0Hz. Deze instelling was niet instelbaar, maar na het laden van standaardinstellingen stond hij wel op 51.5Hz.

Sindsdien werkt alles flawless.

12:20 Laadvermogen op 0 gezet
12:25: PV Omvormers handmatig uitgezet
12:38 PV Omvormers weer aangezet, beginnen te leveren maar laden de accu niet.
12:47 Laadvermogen op 150A Gezet En de accu vol laten laden.
14:07: Accu’s vol SOC100%. PV blijft werken op laag minimaal pitje. Accu gaat ontladen.
14:11: 7.5kW aan verbruikers ingeschakeld. Heaters, arico’s, oven, warmtepomp e.d.
14:16: Deze allemaal uitgeschakeld
14:20: Repeat van inschakelen
14:24: Repeat van uitschakelen
14:35: Gestaffeld inschakelen diverse verbruikers. Warmtepomp op laten toeren naar groot vermogen. PV vermogen neemt langzaam toe.
14:53: Ineens uitschakelen van alle verbruikers. PV leverde op dat moment 8kW. Verbruikers trokken 10,5kW. SOC96%. Beide omvormers gaan onmiddelijk naar laag vermogen dmv de verhoogde frequentie.

Observaties:
1. Vanaf 95% SOC gaat het laadvermogen pas significant terug.
2. PV Omvormers blijven bij volle accu en agressief in en uitschakelen functioneren.
3. Na bereiken SOC100% Blijft de accu meehelpen bij het voeden van belastingen.

Conclusie:
Frequency shifting werkt -uiteindelijk- zoals verwacht met 2x 5kW SolarEdge PV omvormers op ACuit. Echter de juiste instellingen zijn cruciaal en vereisen triple-check.

Hier kun je zelf in detail kijken, inzoomen, uitzoomen en evt data toevoegen of verwijderen voor duidelijkere weergave:
https://snapshots.raintan...WEWwYt0T4zVahFPRx8vckmIo8

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OirlnXtTGlBVWt1w3-QBhwzi5zs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FiNqqoOBsHLtv6E4bMEDzQOh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOBH6CBLB7uBUMJ-2tnwSqrncVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JIBaJKS2bmKCHD8GmcMLD3OM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:28:
[...]
Als je het glas te snel vult loopt het over.
Als je een batterij te snel vult krijg je een over-voltage.
Als de batterij bijna vol is moet je echt héél langzaam laden.
Dit hoort toch de BMS te regelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
@MJ de Bruijn ik snap het principe wel, bij hogere SOC wil je langzamer laden. Liefst ook met wat ruimte over voor eventuele pieken.
Wat @Jazsie is ook nuttig.

Mijn probleem is: ik krijg de frequency shifting wel werkend, daarmee kan ik ook de pv omvormer knijpen.

Maar als ik het systeem zelf laat draaien, gooit de Victron nooit zelfstandig de frequentie omhoog. De waarde waarmee dat bepaald wordt (spanning dus) werkt dus blijkbaar niet lekker.

En dan klapt ‘ie de hele pv er in een keer uit bij 99%, waardoor de aardlek er ook uitvliegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Slux schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:25:
Dit hoort toch de BMS te regelen ?
Het BMS zorgt ervoor dat er niet teveel de batterij in gaat. Dat klopt.
Maar, de PV-omvormer blijft massa's elektronen pompen. Die kunnen niet de batterij in want het BMS houdt ze tegen.
Normaal zouden die elektronen het Net opgaan, maar dat kan niet zonder Grid.
Dus er ontstaat een stuwmeer aan elektronen, dat is overspanning en dan klapt de PV-omvormer er uit.
Dat is dus de reden dat de PV-omvormer moet worden 'geknepen' .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
JakeOfOz schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:20:
En dan klapt ‘ie de hele pv er in een keer uit bij 99%, waardoor de aardlek er ook uitvliegt
Ofwel, je instellingen kloppen niet.
Ofwel, je PV-omvormer is niet geschikt. Welk merk heb je?
Het enige dat je kunt proberen is om alle instellingen van scratch af aan in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:53:
[...]

Ofwel, je instellingen kloppen niet.
Ofwel, je PV-omvormer is niet geschikt. Welk merk heb je?
Het enige dat je kunt proberen is om alle instellingen van scratch af aan in te stellen.
De PV omvormer is een solaredge SE10 uit 2021, Die is prima geschikt, want ik krijg het WEL voor elkaar om in eilandmodus de levering te knijpen d.m.v. frequency shift. (dat zeg ik nu al een paar keer)

Ergens moet de Victron installatie gaan bepalen bij welke spanning (indirect SOC), de frequentie omhoog gaat. En daar gaat het dus niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Het is beetje verwarrend wat je zegt.

Je zegt dat het in eilandmodus werkt d.m.v. frequency shifting en vervolgens zeg je dat wanneer de omvormer de frequentie verhoogd het vervolgens toch niet goed gaat... :+.

Frequentie gaat omhoog wanneer de eindspanning bijna bereikt is.

Dit stel je in op je omvormer, vervolgens stel je de frequentie range in je ESS assistant (zoals ik het begrijp heb je dat deel goed).

Vergeet ook niet "aan te vinken" dat je AC PV op de AC uitgang hebt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
JakeOfOz schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:12:
De PV omvormer is een solaredge SE10 uit 2021, Die is prima geschikt, want ik krijg het WEL voor elkaar om in eilandmodus de levering te knijpen d.m.v. frequency shift. (dat zeg ik nu al een paar keer)
Sorry als ik niet op m'n netvlies heb wat je eerder genoemd hebt. Er lopen veel verhaal-lijnen door elkaar.

Dus, je kunt wel in eilandmodus werken en dan wordt de PV-omvormer 'geknepen'. Blijkbaar is er dan frequency-shift. Dat doet de Victron dan toch zelf? Of doe je iets handmatig?
Ergens moet de Victron installatie gaan bepalen bij welke spanning (indirect SOC), de frequentie omhoog gaat. En daar gaat het dus niet lekker.
Dit lijkt me dus strijdig met wat je hiervoor schreef. Gaat de frequentie nu wel of niet omhoog?
Wat is het verschil tussen waarneming 1 en waarneming 2?

Edit... ik zie dat ~Jazsie hiervoor het hetzelfde vraagt.

[ Voor 3% gewijzigd door MJ de Bruijn op 21-05-2025 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
@MJ de Bruijn Dat klopt ook, er gaan hier momenteel veel posts per dag door. Excuus

De eerste situatie is de test van Harold Halewijn:
Actief even checken of de PV aangestuurd kan worden door frequentie.
- Ik koppel het net af (met de accu rond de 50%, en flink veel PV opbrengst)
- Wacht tot de PV weer goed opgestart is (gaf zo'n 6kW vermogen)
- Maximale laadvermogen van de accu handmatig teruggezet naar 25A
- Dan zie je dat Victron de frequentie verhoogt, en de PV-omvormer minder levert
- Dat deel werkt dus

Maar dan deel 2:
Dat is eigenlijk gewoon passief wachten, kijken wat er gebeurt.
- Koppel het net af
- Wacht tot de PV de accu bijna vol heeft
- PV blijft maximaal laden, frequentie wordt niet teruggeschaald
- bij 99% gaat de omvormer ineens uit, waardoor ook een van de aardlekschakelaars er door vliegt
- Daar gaat dus ergens wat mis in de aansturing vanuit Victron

Mijn vermoeden is dat als de accu op 99% zit, het Victron systeem in paniek raakt en dan de PV ineens helemaal uitzet. Die moet de piek ergens kwijt, dat gaat (iirc) via de aarde, waar de aardlekschakelaar dan een mening over heeft.

Het mysterie is waarom het Victron systeem niet 'zelf' de frequentie ophoogt. Volgens mij zijn dit de opties:
- BMS geeft geen goede waardes door aan Victron
- Victron hanteert een verkeerde maximale spanning/soc
- ?? (ik sta open voor suggesties om te proberen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Check je laad instellingen cq eindspanning in je omvormer.
En als je dan toch bezig bent loop je ESS assistant na en post die instellingen ook hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

JakeOfOz schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:47:
@MJ de Bruijn Dat klopt ook, er gaan hier momenteel veel posts per dag door. Excuus

De eerste situatie is de test van Harold Halewijn:
Actief even checken of de PV aangestuurd kan worden door frequentie.
- Ik koppel het net af (met de accu rond de 50%, en flink veel PV opbrengst)
- Wacht tot de PV weer goed opgestart is (gaf zo'n 6kW vermogen)
- Maximale laadvermogen van de accu handmatig teruggezet naar 25A
- Dan zie je dat Victron de frequentie verhoogt, en de PV-omvormer minder levert
- Dat deel werkt dus

Maar dan deel 2:
Dat is eigenlijk gewoon passief wachten, kijken wat er gebeurt.
- Koppel het net af
- Wacht tot de PV de accu bijna vol heeft
- PV blijft maximaal laden, frequentie wordt niet teruggeschaald
- bij 99% gaat de omvormer ineens uit, waardoor ook een van de aardlekschakelaars er door vliegt
- Daar gaat dus ergens wat mis in de aansturing vanuit Victron

Mijn vermoeden is dat als de accu op 99% zit, het Victron systeem in paniek raakt en dan de PV ineens helemaal uitzet. Die moet de piek ergens kwijt, dat gaat (iirc) via de aarde, waar de aardlekschakelaar dan een mening over heeft.

Het mysterie is waarom het Victron systeem niet 'zelf' de frequentie ophoogt. Volgens mij zijn dit de opties:
- BMS geeft geen goede waardes door aan Victron
- Victron hanteert een verkeerde maximale spanning/soc
- ?? (ik sta open voor suggesties om te proberen)
Mijn vermoeden is dat je hier een overspanning krijgt in je batterij (bijv 1 cel boven de 3,65 V). Wat zijn je RCV, RFV, en de individuele cel spanningen op het moment dat dit fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Jazsie schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:59:
Check je laad instellingen cq eindspanning in je omvormer.
En als je dan toch bezig bent loop je ESS assistant na en post die instellingen ook hier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcmEn-XIRf_kFQ6NXpfvYr0Zois=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJQF4KQ1YFHn44NoRwzTcLWZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ux9yjKCJSaMRhsaLJuy2x-08AVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lf896y2O6ISTO2lHmIy0c17S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fh7IgsRYpJZmizJzZudsyzz4lA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zx4grRxYwP2bn3jkkF85CD4q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7CqMYVtrLBtrJNyMNLgSp_J-C8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fzsXCmYnimu5q1YvqdobXFU5.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
MrFish schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:34:
Mijn vermoeden is dat je hier een overspanning krijgt in je batterij (bijv 1 cel boven de 3,65 V). Wat zijn je RCV, RFV, en de individuele cel spanningen op het moment dat dit fout gaat?
Zou kunnen, ik krijg ook af en toe een SOC 100% waarschuwing als ik wel gewoon aan het net zit. Maar na een battery balance blijft die weer weg. Interval voor balance heb ik nu op elke 7 dagen gezet, en dan gaat het beter.

Maar: Eigenlijk wil je toch al dat de laadstroom van je accu al veel eerder beperkt wordt (75% in mijn geval)? Dan zou op dat moment de frequentie al wat op moeten lopen, en daar gaat het al mis. Het zou helemaal niet zo ver moeten komen dat er een overspanning op één cel komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
JakeOfOz schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:47:
Nee, het is niet de Victron die in Paniek raakt maar de PV-omvormer.

Omdat de PV-omvormer niet wordt teruggeregeld (de frequency-aansturing werkt niet goed) zal als de batterij vol is de PV-omvormer z'n productie niet kwijt kunnen. Zie mijn uitleg over het 'glas vullen' hierboven.
De PV-omvormer blijft pompen. Er ontstaat een spanningspiek en de PV-omvormer schakelt zichzelf acuut uit om (verdere) schade te voorkomen. De Victron staat er als een sulletje bij.

De oplossing moet je dus zoeken in de instellingen van de Victron en eventueel ook nog in je SolarEdge.
Ik zie al een heleboel suggesties voorbij komen, dus daar ga ik me niet verder in mengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

JakeOfOz schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:48:
[...]

Zou kunnen, ik krijg ook af en toe een SOC 100% waarschuwing als ik wel gewoon aan het net zit. Maar na een battery balance blijft die weer weg. Interval voor balance heb ik nu op elke 7 dagen gezet, en dan gaat het beter.

Maar: Eigenlijk wil je toch al dat de laadstroom van je accu al veel eerder beperkt wordt (75% in mijn geval)? Dan zou op dat moment de frequentie al wat op moeten lopen, en daar gaat het al mis. Het zou helemaal niet zo ver moeten komen dat er een overspanning op één cel komt.
57 V is echt wel hoog. Zet hem eens op 55.2 V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Zoals @MrFish al aankaart, zet je max charge voltage op 55.2V ipv 57V.

Ik mis de laad instellingen van je omvormer uit VEConfigure.
Mogelijk dat die negeert wordt aangezien je DVCC draait, desalniettemin die eens controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Ik heb de max charge voltage net op 55.2V gezet, eens kijken wat dat doet. De accu is nu net op 55%, hopelijk is er zo nog wat te proberen met PV en een hogere SOC.

Wel bijzonder, want ik heb de max charge nooit aangepast, is 57V dan de default?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Dit zijn de instellingen uit VEConfigure:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tU8hwFwRE3TKiIR45N9tlLqwvr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zYK9JIbjs9rwcppOaY9ZNh0P.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkswJgj5wom3TSA1Evxav6NxoOE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/olHRbCkHHKewZanmbANEtxsZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wYGZLeM5RGLyjRkdtM6nIrqal8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tW7TL0xaddEwSPsv4BDh17Df.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Max Cahrge voltage staat op 55.2V nu. Het lijkt nog niet helemaal lekker te gaan. Ik had hier toch al een lagere laadstroom verwacht, gezien de 90% SOC. Maar frequentie zit op 49.9 Hz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17o3uRW1vtEodaLuhsHRdkGiS2A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YMfvGfm4lEbUkGHpWeqvFnFn.png?f=fotoalbum_large

Als ik nu de maximale laadstroom beperk op 10A, zie je dat de PV omvormer geknepen wordt, de frequentie zit dan op 50.9 Hz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5G8fmAHBDCeoGKBroupA7J82pM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dvffuY1ZGst0aojzzlgYgfFO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door JakeOfOz op 21-05-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
JakeOfOz schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:21:
Max Cahrge voltage staat op 55.2V nu. Het lijkt nog niet helemaal lekker te gaan. Ik had hier toch al een lagere laadstroom verwacht, gezien de 90% SOC. Maar frequentie zit op 49.9 Hz
[Afbeelding]

Als ik nu de maximale laadstroom beperk op 10A, zie je dat de PV omvormer geknepen wordt, de frequentie zit dan op 50.9 Hz
[Afbeelding]
Bij mijn setup gaat de freq. shift pas omhoog bij 95% SOC ongeveer. Zie paar posts terug.
Dit is met 4x ZYC Simpio 5000 accu's. Battery voltage is zeker niet het enige waar naar gekeken wordt, want na freq. verhoging zakt het voltage bij mij door afgenomen laadvermogen maar de frequentie blijft verhoogd.

https://snapshots.raintan...ckmIo8?orgId=0&refresh=5s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNidoU9Cq-RdYRaBVe_KY1hNz2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NT63cm5LIPFmnVyy68YIx2bC.jpg?f=fotoalbum_large

@JakeOfOz Heb je je SolarEdge gekoppeld aan je cerbo GX via modbus TCP?

En ik zie dat jij een power limiting optie hebt, zie jouw snip hieronder. Die optie heb ik bij mij en mijn 3 omvormers in de cerbo nergens kunnen vinden. Gezien er bij staat "disable if interferes with normal operation"
Heb je al geprobeerd die te disablen? :+
Weet ook niet zo goed wat dit met freq. shift te maken heeft. Was deze optie niet om teruglevering te voorkomen indien netgekoppeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RRSsxZyC-33keSfSHD259HW7r8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lft2ABsg4l7VOlWn2Ilx7On9.avif?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door sparkly op 21-05-2025 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
@sparkly
Dit ga ik morgen even testen als het lukt. Ik ben net niet thuis wanneer het handig zou zijn qua PV, maar misschien wil m'n vrouw de stoppen wel even omzetten en regel ik het remote :)

Als het die ene power limiting setting is zou dat wel akelig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Zijn geen gekke waardes, dat kan niet het probleem zijn.
JakeOfOz schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:21:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op 90% gebeurd er nog niks, dat is pas bij +95% zoals aangegeven door @sparkly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.2024
Als je de frequentie bij 95% SOC omhoog gaat gooien, dan gooi je dus geen "excess" het grid meer op, dat staat dan uit? (in ESS settings op Cerbo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

martijn.2024 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:36:
Als je de frequentie bij 95% SOC omhoog gaat gooien, dan gooi je dus geen "excess" het grid meer op, dat staat dan uit? (in ESS settings op Cerbo)
Frequentie-verhogen speelt en kan alleen bij offgrid gebruik. Dan kan er niets naar het net geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.2024
MrFish schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:15:
[...]

Frequentie-verhogen speelt en kan alleen bij offgrid gebruik. Dan kan er niets naar het net geleverd worden.
Ik begreep uit de discussie, dat sommigen dit ook bij normaal gebruiken willen doen, om bij grid uitval geen plotselinge pieken te krijgen.

Maar je kan in Node-RED dus ook detecteren of er grid connectie bestaat en op basis daarvan in combinatie met de SOC de frequentie verhogen/max laadvermogen instellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
martijn.2024 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:39:
Maar je kan in Node-RED dus ook detecteren of er grid connectie bestaat en op basis daarvan in combinatie met de SOC de frequentie verhogen/max laadvermogen instellen?
Ja. Je kunt met Node Red vaststellen of er wel of niet Grid beschikbaar is.
Nee. Je kunt met Node Red niet zelf de frequentie veranderen. Dan kan sowieso nooit als er wel Grid verbinding is.
Ja. Je kunt met Node Red instellen of en hoeveel je wilt laden in je Victron Systeem.

Als je een "afstandbediening" wilt voor je PV-omvormer, zie dan dit voorbeeld: SolarEdge - Power Reduction Control met ESP8266. Hiermee kun je zowel je PV-omvormer regelen bij Grid-uitval alsook bij negatieve stroomprijzen helemaal uitzetten.

[ Voor 7% gewijzigd door MJ de Bruijn op 22-05-2025 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.2024
MJ de Bruijn schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:41:
[...]

Ja. Je kunt met Node Red instellen of en hoeveel je wilt laden in je Victron Systeem.
Ja, dit bedoel ik. En als er dan geen grid is, dan gooit Victron zelf de frequentie omhoog om de PV inverter naar beneden te schakelen. Zo begrijp ik het nu. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Voor verzenden Emails moet ik eerst de email nodes downloaden via Hamburger/palette/install/ zoek email. Maar er staan er wel uit 50 verschillende te kiezen die ik kan downloaden. Welke is aanbevolen. Wil wel graag dezelfde hebben (want die werkt dan). Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Willie Wortel schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:29:
Voor verzenden Emails moet ik eerst de email nodes downloaden via Hamburger/palette/install/ zoek email. Maar er staan er wel uit 50 verschillende te kiezen die ik kan downloaden. Welke is aanbevolen. Wil wel graag dezelfde hebben (want die werkt dan). Dank.
Een begrijpelijke vraag.

Ik heb het antwoord geplaatst in het topic waar dit speelt:

MJ de Bruijn in "Victron, Monitoring, Waarschuwingen en Alarmen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:48:
[...]

Een begrijpelijke vraag.

Ik heb het antwoord geplaatst in het topic waar dit speelt:

MJ de Bruijn in "Victron, Monitoring, Waarschuwingen en Alarmen"
Top. Geinstalleerd.

NB.... Om het geheel juist te laten werken heb je bij Gmail een APP password nodig, dat is NIET je gewone inlog password voor je Gmail account. Je kunt een App password aanmaken in je Gmail persoonlijke pagina.
Pagina: 1 2 Laatste