Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misja
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:06
Ik heb twee vragen rond installeren Victron Multiplus-II GX met Pylontech Pelio 5.12kWh :
Allereerst wil ik de bijgeleverde accu kabels laten inkorten door een bedrijf in Amsterdam maar het is me nog niet gelukt dat te vinden. Ben bij de lokale accuhandel geweest maar die zijn bang van thuisaccu systemen en willen het niet voor me doen. de Pelio kabel heeft een extra flexibele omhulling en dat schrikt ze blijkbaar af. Heb een paar adressen online gevonden maar die passen geen bestaande kabels aan. Weet iemand een bedrijf in Amsterdam dat 8mm kabelogen wil/kan krimpen op (denk) 30mm2 soepele accukabel?

Ten tweede vraag ik mij af wat de beste manier is om de zwakstroom kabel (Victron 5m RS485 to USB) van de Victron ET112 energiemeter door de groepenkast te leiden. Makkelijkst is de kabel in de kast langs de rand naar boven en dan via een van de vrije uitgangen door een stukje pijp naar buiten te voeren maar ik weet niet of het veilig is om de zwakstroom kabel onbeschermd door de kast te voeren. Hoe hebben anderen dit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:31
@misja Ik denk dat het 35mm2 zou zijn. Alternatief is om een complete nieuwe set te bestellen. Accunoord doet dit bijvoorbeeld.

In de groepenkast mag je alle soorten kabel gebruiken mits de isolatie bestand is tegen de hoogste spanning. Veel standaard snoer haalt dat gemakkelijk.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:37
misja schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:13:
Ik heb twee vragen rond installeren Victron Multiplus-II GX met Pylontech Pelio 5.12kWh :
Allereerst wil ik de bijgeleverde accu kabels laten inkorten door een bedrijf in Amsterdam maar het is me nog niet gelukt dat te vinden.
Advies van mijn leverancier was : niet inkorten. Dat beetje extra lengte is geen probleem. Anders opsturen naar Accu Noord. Zij willen kabels wel voorzien van een oog.
Ten tweede vraag ik mij af wat de beste manier is om de zwakstroom kabel (Victron 5m RS485 to USB) van de Victron ET112 energiemeter door de groepenkast te leiden.
Ik heb geen aparte grid meter dus kan je hier helaas niet bijhelpen.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
habbekrats schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:44:
@misja Ik denk dat het 35mm2 zou zijn. Alternatief is om een complete nieuwe set te bestellen. Accunoord doet dit bijvoorbeeld.
De Pelio heeft afwijkende connectoren. Niet makkelijk te verkrijgen.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Ten tweede vraag ik mij af wat de beste manier is om de zwakstroom kabel (Victron 5m RS485 to USB) van de Victron ET112 energiemeter door de groepenkast te leiden. Makkelijkst is de kabel in de kast langs de rand naar boven en dan via een van de vrije uitgangen door een stukje pijp naar buiten te voeren maar ik weet niet of het veilig is om de zwakstroom kabel onbeschermd door de kast te voeren. Hoe hebben anderen dit gedaan?
Heb een flexpijpje gebruikt tot aan het component zelf. Niet 100% dubbel geïsoleerd maar wel voldoende om toekomstige beschadigingen aan kabel in de kast voor 99% te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-09 01:44
Zijn vragen over een offgrid systeem op een boot met een Victron Smartsolar hier toegestaan?

Voor op mijn boot ben ik op zoek naar een kunststof bak van minimaal 110x50cm bij 40cm hoog. Hierin wil ik mijn Victron Smartsolar in plaatsen en 4 x Litime 24v 100ah lifepo4.

Weten jullie goedkope oplossingen? Zelf kom ik de opbergboxen voor in de tuin tegen na lang googlen, echter zijn deze net wat te hoog om onder de achterbank te plaatsen van de boot.

Tips zijn altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-09 01:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Q2vw7NoQv76FtD73a9ECRFiDBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ib1cBuzSA1J4e8mk0RH9234B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Dhr. Satoshi https://www.kruizinga.nl/...lige-deksel/98-7250gb_363 wel even binnenmaten checken, meestal geven ze de buitenmaat op.

Deze past beter Stapelbak 1200x400xH338mm
https://transoplast.nl/pr...-338-mm-versterkte-bodem/

[ Voor 25% gewijzigd door habbekrats op 05-08-2025 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misja
sandergar schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:37:
[...]

De Pelio heeft afwijkende connectoren. Niet makkelijk te verkrijgen.
Het gaat mij om de kabelogen voor aan de Multiplus-II die zijn toch niet afwijkend?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLVhZPxLa07zB2UuYqrY_A0kJ9k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Zvkb1X5bB76fa58z7u6TZE2f.jpg?f=user_large
Op de kabelschoen staat 25-8 dus ik denk 25mm2 en M8? Als ik met schuifmaat de dikte van de ader meet kom ik op net iets meer dan 5mm dat is minder dan de 5.64mm diameter die ik in de tabel vind voor 25mm2 dus misschien wel een afwijkende kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
misja schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:28:
[...]
Het gaat mij om de kabelogen voor aan de Multiplus-II die zijn toch niet afwijkend?
Ik reageerde op de uitspraak :
Alternatief is om een complete nieuwe set te bestellen. Accunoord doet dit bijvoorbeeld.
Bestaande kabels inkorten kan maar geheel nieuwe laten maken is niet eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misja
sandergar schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:33:
[...]

Ik reageerde op de uitspraak :

[...]

Bestaande kabels inkorten kan maar geheel nieuwe laten maken is niet eenvoudig.
Ah duidelijk, de connector aan de accu kant is inderdaad afwijkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uloga
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-09 16:16
Hallo allemaal, ik weet niet of dit het juiste topic is, maar met even door te lezen denk ik wel dat ik hier mogelijks aan het juiste adres ben.

Heel kort samengevat: Enphase installatie met 3200Wp
Victron Multiplus II 48-5000
2x Pylontech US5000
3 fasen net (3x400+N)
(Victron aangesloten op Fase 1 & 2)
(Interne saldering op de digitale meter (België)

Zowel de Enphase als de Victron zitten op dezelfde fase. Echter is er op dit moment nog een probleem om alles deftig te laten werken, de batterijen worden namelijk nooit ontladen.

Omdat het Enphase systeem netjes AC uit doet, maximaal 3200Wp en de omvormer max 5000 aankan, was mijn idee om de Enphase installatie aan te sluiten op de AC-IN van de Victron (de generator-aansluiting als het ware).

Op die manier zou ik dus ook 'off-grid' moeten kunnen werken, lees als de AC-OUT geen stroom meer levert, zou de Victron dit moeten overnemen overdag omdat mijn Enphase op de AC-IN poort zit (waar normaal een generator op zit) + mijn batterijen worden opgeladen voor de energie die niet gevraagd wordt.
Zie ik hier iets over het hoofd/is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Uloga Of het met Enphase kan weet ik niet maar voor offgrid met pv moet de pv op de AC out. Met dien verstande dat de Victron ess de pv kan afschakelen als je niets meer afneemt en de accu vol.

Voor zover ik weet gaat PV nooit werken op een generator ingang aangezien de Victron ingang " dood" is en bv met een generator wel prik krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Uloga schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:32:
Ik zie 2 opties:
  • Of even pas op de plaats maken en de komende tijd flink kennis vergaren.
  • Hulp zoeken bij een ervaren partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 00:40
sandergar schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:30:
[...]

Ik zie 2 opties:
  • Of even pas op de plaats maken en de komende tijd flink kennis vergaren.
  • Hulp zoeken bij een ervaren partij.
Ik denk dat ie A-C out en ac in heeft verwisseld in zijn bericht. Kennis vergaren is altijd een goed idee.
Hulp zoeken bij een ervaren (betaalde) partij is ook zo… hoe zeg je dat… ‘ontweakers’?
Aan de andere kant, ik heb net een loodgieter om hulp gevraagd om voor 60 euro per uur tot een plan te komen en uit te voeren voor wp installatie. Ik mag dus niks zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Hallo allemaal, ik weet niet of dit het juiste topic is, maar met even door te lezen denk ik wel dat ik hier mogelijks aan het juiste adres ben.

Heel kort samengevat: Enphase installatie met 3200Wp
Victron Multiplus II 48-5000
2x Pylontech US5000
3 fasen net (3x400+N)
(Victron aangesloten op Fase 1 & 2)
(Interne saldering op de digitale meter (België)

Zowel de Enphase als de Victron zitten op dezelfde fase. Echter is er op dit moment nog een probleem om alles deftig te laten werken, de batterijen worden namelijk nooit ontladen.

Omdat het Enphase systeem netjes AC uit doet, maximaal 3200Wp en de omvormer max 5000 aankan, was mijn idee om de Enphase installatie aan te sluiten op de AC-IN van de Victron (de generator-aansluiting als het ware).

Op die manier zou ik dus ook 'off-grid' moeten kunnen werken, lees als de AC-OUT geen stroom meer levert, zou de Victron dit moeten overnemen overdag omdat mijn Enphase op de AC-IN poort zit (waar normaal een generator op zit) + mijn batterijen worden opgeladen voor de energie die niet gevraagd wordt.
Ik denk dat je hier een aantal dingen lijkt te doen waar de puristen op dit forum de doodstraf of erger zouden willen zetten. Je kunt het mogelijk alleen erger maken door erbij te schrijven dat je satanische rituelen met je MP2 uitvoert. Ik geloof in het goede in de mens, hopelijk kan ik helpen met een duidelijkere omschrijving van je probleem. Stuur me een DM als je hulp wenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Beer070 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:40:
[...]

Ik denk dat ie A-C out en ac in heeft verwisseld in zijn bericht. Kennis vergaren is altijd een goed idee.
Hulp zoeken bij een ervaren (betaalde) partij is ook zo… hoe zeg je dat… ‘ontweakers’?
Aan de andere kant, ik heb net een loodgieter om hulp gevraagd om voor 60 euro per uur tot een plan te komen en uit te voeren voor wp installatie. Ik mag dus niks zeggen
Op basis van z'n bericht denk ik te voelen dat er weinig kennis is. Topic niet geheel gelezen, spreekt wel degelijk over Enphase op de generator aansluiting (= AC IN), stelt 3200 Wp gelijk aan 5000 VA, heeft een batterij die niet wil ontladen.

Kortom, te weinig kennis aanwezig. Of kennis opdoen of verstandig zijn en uitbesteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:45
Er zijn hier vast veel mensen die je willen helpen. Helaas is je situatie(beschrijving) niet helder en ook niet wat je eigenlijk vraagt.
Maak eerst een precieze beschrijving van je installatie. Let op dat je de juiste aansluit-namen gebruikt.
Vertel dan wat je wilt bereiken.
En wat je waarneemt en onder welke omstandigheden.
Formuleer dan je hulpvraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
sandergar schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:58:
[...]

Op basis van z'n bericht denk ik te voelen dat er weinig kennis is. Topic niet geheel gelezen, spreekt wel degelijk over Enphase op de generator aansluiting (= AC IN), stelt 3200 Wp gelijk aan 5000 VA, heeft een batterij die niet wil ontladen.

Kortom, te weinig kennis aanwezig. Of kennis opdoen of verstandig zijn en uitbesteden.
Valt me op dat je niet valt over 1 (een) MP2 aansluiten op 2 van de 3 fases.
Met welke uitgang dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Beer070 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:09:
[...]

Valt me op dat je niet valt over 1 (een) MP2 aansluiten op 2 van de 3 fases.
Met welke uitgang dan?
Gezien idd, mag hopen dat er 2 MP's zijn 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
sandergar schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:18:
[...]

Gezien idd, mag hopen dat er 2 MP's zijn 8)
Je kan volgens mij 2 MP2’s niet in een 3 fase opstelling krijgen zonder een derde fase toe te voegen. Iets met synchronisatie misschien? Als er een fase uitvalt kan je dacht ik wel kiezen of ze allemaal gaan of dat ie de overige fases aan houdt.
Ik heb geen MP2 dus van horen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Beer070 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:21:
[...]

Je kan volgens mij 2 MP2’s niet in een 3 fase opstelling krijgen zonder een derde fase toe te voegen. Iets met synchronisatie misschien? Als er een fase uitvalt kan je dacht ik wel kiezen of ze allemaal gaan of dat ie de overige fases aan houdt.
Ik heb geen MP2 dus van horen zeggen.
Er is een 3 fase net, blijkbaar geen 3 fase Victron opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
sandergar schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:31:
[...]

Er is een 3 fase net, blijkbaar geen 3 fase Victron opstelling.
Op de AC out moet je toch de fase’s in sync hebben om de 120 graden verschil (voor bijvoorbeeld 400 volt) goed te krijgen? Anders wordt het op je 0 een rommeltje in de retour. Zou je zomaar de 0 kunnen overbelasten dacht ik. Als je losse fases doet met een gedeelde 0 (zoals het met 3 fase net in huis zou liggen) dan krijg je stevig vuurwerk als er load op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Beer070 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:09:
[...]

Op de AC out moet je toch de fase’s in sync hebben om de 120 graden verschil (voor bijvoorbeeld 400 volt) goed te krijgen? Anders wordt het op je 0 een rommeltje in de retour. Zou je zomaar de 0 kunnen overbelasten dacht ik. Als je losse fases doet met een gedeelde 0 (zoals het met 3 fase net in huis zou liggen) dan krijg je stevig vuurwerk als er load op komt.
Dat je MP's op een 3 fase net aansluit op de ingang wil niet zeggen dat je met de MP's ook een 3 fase uitgang moet realiseren. Je kan ook 1 of 2 afzonderlijke fase uitgangen realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uloga
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-09 16:16
Ok, this escalated quickly.
Mijn insteek was, kan ik de enphase op de AC-IN steken zodat die als generator kan werken.
Na wat uizoekwerk ben ik dus tot de conclusie gekomen dat dit effectief niet kan, aangezien die omvormer ook effectief 230V netspanning moet krijgen om terug te leveren aan het net.

Dit had ik dus over het hoofd gezien. Voor de rest is het gewoon een standaard setup, 3 fasen waarvan de Victron slechts op 1 fase zit, en bij verbruik op andere fasen intern moet salderen.

Bij deze is mijn vraag dus verholpen, bedankt voor de uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandigeHàry
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-09 15:06
Hallo Victron/Enphase/SolarEdge enthousiasten

Een keertje wat anders dan de typische huis tuin en keuken installatie.

Ik ben momenteel bezig met een zonnepaneelsysteem op de luiken van een binnenvaartschip, dat vracht vervoert over de Europese vaarwegen van de Rijn, Donau tot aan het Noord-Europese kanalennet. Het zal een beetje zijn zoals dit bedrijf (https://wattlab.nl/en/solarhatch) ze ook maakt, maar 100.000 euro inclusief subsidie voor 34kWp kan gewoon niet uit, naast dat hun implementatie in combinatie met generator en walstroom niet zo perfect is als zou moeten, en ze uiteindelijk ook gewoon of the shelf Enphase en Alibaba flexibele zonnepanelen gebruiken. Dit is helaas de trend waar de hele sector tegenaan loopt wat betreft vergroening, overal waar het sticker binnenvaart wordt opgeplakt gaat de prijs een paar keer over de kop (bijvoorbeeld, complete Euro6 vrachtwagen voor 2 ton, voor dezelfde motor maar dan met een stageV label zijn wij 6 ton kwijt, dus als je je nog een keer afvraagt waarom wij nog zulke oude motoren hebben is dit je antwoord).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0DcSo2ePEFnMUE1yoIRzanqUro=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TUuyIeLkO8VkdfI3MQGDEIi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdI-TQnv5gzNJJp8VFyL7EfqigQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mJLFimb5N5duZj5brzor50y.jpg?f=fotoalbum_tile
Maargoed, wij zijn al aardig goed opweg met vergroening al zeg ik het zelf.
Momenteel hebben wij 3 Victron Quattro omvormers, LFP accus, een dynamo op de hoofdmotor en een paar zonnepanelen op het stuurhutdak (direct de accu's in), en 2 generatoren. Met het huidige systeem is de generator nog slechts 400 a 500 uur per jaar in bedrijf (Wattlab baseert zijn prijs bijvoorbeeld op 24/7 generator gebruik), dus veel winst is er al niet meer te halen aangezien we 95% van de tijd al zonder generator draaien en in de andere 5% de generator optimaal belasten, belangrijk voor zowel het brandstofverbruik alsook de naverbranding op moderne stageV generatoren. Daarnaast zijn bijna alle draaiuren op een kleine generator van slechts 17kVA, omdat de Victrons kunnen aanvullen wat de generator niet kan leveren bij zware last. Dit werkt bijvoorbeeld ook heel goed wanneer de walstroom aansluiting slechts 16A (3 of 1 fase) is.

Echter hebben de Victron omvormers nogal last van throttling in de zomermaanden, aangezien de temperatuur in de machinekamer waar ze hangen dan boven de 50 graden kan oplopen. Daarnaast moet de airco dan ook hard werken, want een stalen woning en een aluminium-glazen stuurhut koel houden is niet makkelijk. Dat resulteert op de zomerse dagen in een permanente belasting van zo'n 7-8kW, waardoor de dynamo met ca. 5,5kW vermogen het niet altijd bij kan houden en de generator af en toe moet bijspringen om de accu's weer op te laden, of om bijvoorbeeld de dekwas draaiende te houden, of de hydrauliekpomp voor het manoeuvreren. De zonnepanelen die op de AC uit van de Victron gaan zouden dit mooi kunnen ondervangen, want op de warme dagen gaan die extra leveren waar de Victrons terug gaan schroeven en de airco extra gaat gebruiken. Wanneer we stilliggen gaat het al helemaal snel met de accu waardoor hij zo'n 3 keer per dag moet worden opgeladen (1400Ah op 24V).

We zijn daarom aan het kijken naar flexibele zonnepanelen. Normale zonnepanelen zijn te dik en te breed, waardoor we de luiken niet meer kunnen stapelen tijdens het laden/lossen en bovendien moeten ze ook niet te zwaar worden. Helaas zijn de luiken te smal om standaard panelen op te leggen. Momenteel lijkt PureSolar de enige betrouwbare producent (die leveren ten minste ook aan Nederlandse bedrijven). Zij vragen ongeveer 150 euro per op maat gemaakt 450Wp paneel (930 x 2800mm). Sunpal doet het voor €110 voor een 480Wp paneel van dezelfde afmetingen, maar van hen kan ik niks vinden kwa reputatie. In ieder geval nog steeds veel duurder dan standaard zonnepanelen, dus alternatieven zijn ook welkom.

De meest logische optie lijkt het gebruik van micro-omvormers van Enphase, de IQ7A lijkt perfect met 350w per omvormer, aangezien ik er vanuit ga (met behulp van https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ ) dat er nooit veel meer dan 75% van het vermogen van de panelen uit gaat komen, ze mooi goedkoop zijn (in de €60) en tegenwoordig gemixt kunnen worden met IQ8 omvormers mochten we later uitbreiden. De luiken zijn een soort puntdak met een 8 graden helling en natuurlijk een willekeurige oriëntatie doordat we meestal onderweg zijn. De temperatuur zal ook wel richting de 70-80 graden Celsius gaan door het vastplakken op de aluminium luiken, dus denk dat er nagenoeg nooit clipping gaat optreden. Daarnaast zie ik niet wat de grid forming functie gaat toevoegen voor ons ingeval van de IQ8 serie.

Momenteel zitten we te kijken naar zo'n 10,8kWp aan panelen en 8,4kW aan omvormers (ver onder de AC Coupling, the Factor 1 Rule), maar hoeveel precies zijn we ook nog niet helemaal uit, ook omdat we aan de ene kant de kat een beetje uit de boom willen kijken maar aan de andere kant ook zien dat voor de huidige offerte voor de flexibele zonnepanelen ca 30% aan verzendkosten zit, wat dus procentueel minder wordt bij meer panelen.

Een voordeel van die micro-omvormers ook, dat ze de DC zijde volledig afschermen, waardoor we nooit in contact kunnen komen met hoge dc spanning zoals bij een string omvormer. De AC zijde van de omvormer wordt ook automatisch afgeschakeld en de aansluiting op het boordnet kunnen we makkelijk afschermen met een pilot contact en een relais, zodat zodra we de stekker uit een van de luiken trekken de boel spanningsloos is.

Echter zie ik stringomvormers ook nog steeds als een optie, aangezien SolarEdge omvormers ook goede integratie met Victron lijken te hebben als ik dit forum zo lees, wat goedkoper zijn, en op een koelere plaats dan onder de hete luiken geplaatst kunnen worden. We moeten dan alleen wel iets verzinnen dat we de luiken veilig kunnen doorlussen. Hoe precies, daar ben ik alleen niet echt over uit. Ieder luik een speciaal dc relais en stekkers met pilot contacten? Ik kon daar nog niet echt een goede oplossing voor vinden.

Enphase lijkt mij tot nu toe dan ook de beste optie, maar dan kom je op het punt dat het geïntegreerd moet worden en moet samen werken in verschillende modi: in eilandmodus wanneer de Victrons het net opzetten, maar ook wanneer de generator draait en de Victron dat net overneemt na synchronisatie, of wanneer we aan de walstroom liggen (en daarmee dus aan het landelijk net) en de Victrons dat overnemen .

In het eerste geval zullen de Victrons het regelen met frequency shifting, maar in de andere gevallen weet ik het even niet zo goed. Als ik het goed heb begrepen, communiceert Victron sinds kort met de Enphase envoy-s. Maar wat wordt er precies gecommuniceerd? Ik lees veel over DESS, maar niet echt hoe goed dat nu precies werkt.

Wanneer de generator draait en de accu vol is (bijvoorbeeld omdat we met grote pompen/ ankerlieren bezig zijn die niet op de omvormers kunnen draaien) mogen de Enphase omvormers niet terug gaan leveren aan de generator of de walstroom, en dat moet dan ook echt per fase gelden, ik denk niet dat de generator het leuk vind om op 1 fase 5kw te leveren en op de andere 2 x 2.5kw terug te krijgen, maar wat er dan precies gebeurt (met de generator) zou ik eigenlijk ook wel willen weten.

Zover ik kon vinden ondersteunen zowel Enphase als SolarEdge dit, maar ik weet dus niet of dit door Victron aangestuurd wordt, of dat we daarvoor de metered versie van de envoy moeten hebben (of het SolarEdge alternatief) en die juist moeten instellen.

Contact met de Enphase support hierover loopt nogal stroef, het enige dat ik van hen heb terug gekregen is dat ik een custom profiel aan kan vragen voor het frequency shifting, zodat het pas gebeurt vanaf 52,5 Hz tot 55 Hz i.v.m. de generator die nooit precies 50 Hz geeft.

Ik heb al het een en ander teruggelezen, maar mochten mensen nog relevante ervaring, tips, hersenspinsels hebben dan hoor ik dat graag.

[ Voor 5% gewijzigd door HandigeHàry op 02-09-2025 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
HandigeHàry schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:57:
Hallo Victron/Enphase/SolarEdge enthousiasten

Een keertje wat anders dan de typische huis tuin en keuken installatie.
Leuke uitdaging!

Voor de combinatie Victron met Enphase kan je o.a. hier kijken :
sandergar schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:53

De Victron installatie stuurt de Enphase installatie al best aardig aan!

Hardware matig kan het ook :
sandergar schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandigeHàry
sandergar schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:50:
[...]

Leuke uitdaging!

Voor de combinatie Victron met Enphase kan je o.a. hier kijken :
sandergar schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:53

De Victron installatie stuurt de Enphase installatie al best aardig aan!

Hardware matig kan het ook :
sandergar schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:37
Kijk, dat is al weer meer informatie dan ik uit de Enphase documenten kon halen met hun 'read-only modbus'. Ziet er goed uit, maar werkt dit alleen met de metered versie of is Victron hier echt een soort PID controller die 'een beetje meer, een beetje minder' signalen aan Enphase doorgeeft om op je grid=0 setpoint uit te komen?

Probleem blijft alleen wel dat het hier vrij duidelijk gemiddeld nul is, niet per fase 0. Als ik aan de walstroom lig, kan ik mij niet voorstellen dat dat een probleem is, maar, zoals ik al eerder noemde, de generator vind dat denk ik niet zo leuk. Een paar honderd watt zal wel goed komen, maar we hebben hier ook wel het een en ander aan één fase belastingen van meer dan een paar kW. Of is dit met een instelling van Victron nog te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
HandigeHàry schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:55:
[...]

Kijk, dat is al weer meer informatie dan ik uit de Enphase documenten kon halen met hun 'read-only modbus'. Ziet er goed uit, maar werkt dit alleen met de metered versie of is Victron hier echt een soort PID controller die 'een beetje meer, een beetje minder' signalen aan Enphase doorgeeft om op je grid=0 setpoint uit te komen?

Probleem blijft alleen wel dat het hier vrij duidelijk gemiddeld nul is, niet per fase 0. Als ik aan de walstroom lig, kan ik mij niet voorstellen dat dat een probleem is, maar, zoals ik al eerder noemde, de generator vind dat denk ik niet zo leuk. Een paar honderd watt zal wel goed komen, maar we hebben hier ook wel het een en ander aan één fase belastingen van meer dan een paar kW. Of is dit met een instelling van Victron nog te regelen?
Enphase kennende waarschijnlijk alleen met de metered. Voordeel van de metered is dat je meteen je consumptie kan meten en deze gegevens worden gecommuniceerd met je Victron installatie. Dit kan een aparte Victron energie meter schelen (hangt van je ontwerp af).

Je kan in de Victron configuratie opgeven of de NOM per fase moet gebeuren of over alle fase. :
Meerfasen-regulatie - verdere informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandigeHàry
sandergar schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:20:
[...]

Enphase kennende waarschijnlijk alleen met de metered. Voordeel van de metered is dat je meteen je consumptie kan meten en deze gegevens worden gecommuniceerd met je Victron installatie. Dit kan een aparte Victron energie meter schelen (hangt van je ontwerp af).

Je kan in de Victron configuratie opgeven of de NOM per fase moet gebeuren of over alle fase. :
Meerfasen-regulatie - verdere informatie
Oke, daar is dus best een hoop mogelijk! Ja ik weet dat Wattlab het ook met een externe meter de opbrengst met Victron comminuceert en niet met Enphase zelf comminuceert. In hun installatiehandleiding staat ook dat de elektricien maar moet zorgen dat er iets van een beveiliging komt om te zorgen dat je niet teruglevert aan de generator (daar zijn ook weer best dure relais voor nodig), daar bemoeien ze zich zelf blijkbaar niet mee.

Bij nader inzien moet ik alleen sowieso een metered versie hebben. We hebben namelijk ook een bypass mode, die om de Victrons heen gaat en het boordnet direct op de generator of de walstroom zet in het geval dat we met zware pompen gaan werken (bijvoorbeeld een 11kW hogedrukspuit zonder softstart of ster-driehoek, dat vinden ze toch echt niet zo leuk, ook wanneer de grote generator draait). In dat geval kunnen de Victrons dus niet het verbruik met de Enphase gateway communiceren.

Op dit moment lijkt mij dan ook het beste:
Consumptie CT's van Enphase op het verzamelpunt van de generator/walstroom input naar de Victrons en de rest van het boordnet. Productie CT's op de output van de zonnepanelen en dan in Enphase zero export per fase instellen, dan kan daar nooit wat fout gaan.

In het heel zeldzame geval dat we bij de werf zijn en export naar de walstroom wel kan, kunnen we dat altijd even aanpassen in de Enphase app (lijkt mij, ik heb nog niks in huis, eerst maar eens onderzoek doen wat er mogelijk is). Misschien kan ik dan ook een keer met DESS spelen, om daar een beetje ervaring mee op te doen. Of is het zo, dat de ik met Victron nu ook de instellingen die ik in Enphase heb gedaan kan overrulen?

En wat ik mij nu ook afvraag: wanneer ik in eilandmodus ben, wat voor een groot deel van de tijd zo zal zijn, wordt de output van de Enphase omvormers dan door middel van modbus geregeld of gaan we dan sowieso over op frequency shifting en is de modbuscomminucatie alleen in het geval van aan het net gekoppelde systemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:14

Ersus

Zuid-Limburg

Ersus schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 02:07:
[...]

Ik ben bezig met de voorbereiding om Off-Grid toe te voegen middels de externe transfer optie met de S99 firmware. Nog niet alle componenten zijn binnengekomen om de vereiste Grid ontkoppeling middels de Ziehl te realiseren. Ik heb vanuit de meterkast een 30m 5x6mm2 naar de grote opslagruimte in gelegd waar de hele installatie staat en aanhangt.

Ik lees over de frequentie shifting problemen, die zal ik dan met de SMA ook wel tegemoet zien vermoedelijk.

De SmartSolar 450/200 wordt nog toegevoegd, wat ik had begrepen uit een post is dat deze lader gewoon terug regelt.
Vandaag de installatie aangepast naar de S99 Remote Transfer Switch.

De Multiplus installatie is met een enkele 5x6mm2 van exact 26.5m met de meterkast verbonden.
Bij uitschakelen van de hoofdzekering is niets merkbaar van overschakeling en de SMA Tripower x 15 blijft ook ongewijzigd produceren.

Bij inschakelen hoofdschakelaar heeft de Multiplus even nodig voor de synchronisatie met het grid.
Als de PV productie op dat moment veel vermogen levert zie je acuut teruglevering naar grid ontstaan, ik vermoed dat dit door het spanningsverschil tussen beide komt.

Frequentie shifting heb ik niet vastgesteld, het lijkt dat de cerbo de SMA middels modbus aanstuurt maar dat moet ik nog controleren.

Nu dit werkt verder met aanpassingen doorvoeren zoals de hoofdschakelaar vervangen voor een exemplaar met een hulpcontact dat zal dienen om de hele multiplus installatie uit te schakelen als de hoofdschakelaar wordt uitgezet.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Pagina: 1 2 3 Laatste