Thuisbatterij als zzp-er/ondernemer op thuis adres

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:31
Beste tweakerts,

Zijn er hier ondernemers aan huis die een thuisbatterijinstallatie volledig op de balans van de onderneming hebben gezet? Ben al het hele weekend erin gedoken, en veel informatie gevonden en dat je de thuisbatterij als los bedrijfsmiddel inzet. Voor zover ik heb kunnen vinden, wordt een thuisbatterij fiscaal meestal behandeld als een investeringsgoed met gemengd gebruik. Hierdoor kun je het volledige bedrijfsmiddel op de balans zetten en vervolgens jaarlijks een privégebruikscorrectie toepassen voor het privédeel.

Daarnaast zou je ook EIA en KIA over het volledige investeringsbedrag kunnen toepassen. Voor de EIA zijn de volgende eisen (opslag van elektrische energie bedrijfsmiddelcode 260101):

Het bedrijf betaalt inkomsten- of vennootschapsbelasting in Nederland
De aangeschafte thuisaccu moet vermeld staan op de Energielijst
De accu dient als opslag voor duurzaam opgewekte energie
De accu heeft een opslagcapaciteit van meer dan 10 kilowattuur (kWh)
De kosten voor de batterij bedragen minimaal €2.500

Een complete Victron installatie voldoet aan alle eisen. Mijn boekhouder is nog niet helemaal into de thuisbatterij regelingen en is nog niet overtuigd van het op de balans kunnen zetten (plus de EIA en KIA aftrekpost), dus ik doe nog wat meer onderzoek. De belastingdienst zegt zelf:

"Gebruikt u een bedrijfsmiddel voor 10% of minder zakelijk? Dan is het verplicht privévermogen..'
Ergo, boven de 10% is het zakelijk vermogen.

Dan zal ik dus op één of andere manier moeten bewijzen dat al mijn computers en servers voor minimaal 10% gaat worden gebruikt door de thuisbatterij. Ik zit te denken aan het gebruik van Victron ET112 om het verbruik van mijn netwerkapparatuur, NAS en server op een aparte groep te monitoren. Alleen wat is 100%? Is dat het volledig opgenomen vermogen van de thuisbatterij? Alleen van de PV? Of ook van goedkoop ingekochte of zelfs gratis stroomacties.

Mocht e.e.a. mogelijk zijn, is het voordeel behoorlijk. Stel je hebt een thuisbatterij van €12.500 excl. BTW

EIA: 40% × €12.500−€5.000 van de winst
KIA: 28% × €12.500−€3.500 van de winst
Afschrijving (5 jr lineair)−€2.500 van de winst−€2.500/jaar 5 jaar lang
BTW kun je dan voor een deel terug krijgen

Alle reacties


  • remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-06 07:22
Wij hebben het van de andere kant aangevlogen:
Onze thuisbatterij is 48kWh, een populaire plug-in thuisbatterij voor prive gebruik is de HomeWizard met 2,7 kWh.
Wij hebben dus opgegeven dat 1-(2,7/48) = 94% zakelijk wordt gebruikt en 6% prive.

Het is een simpele berekening die vooralsnog is geaccepteerd.

  • _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:58

_Arthur

blub

De belastingdienst heeft er een prima stukje over staan: https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw

Je zal over het prive gebruik dus de BTW moeten compenseren (in jouw geval van 90% prive en 10% zakelijk, heb je 10% BTW 'winst'). Blijven de EIA en KIA nog wel over die je kan toepassen.

Als je er trouwens mee gaat handelen zoals bv met Zonneplan. Dan is de thuisbatterij voor een veel groter deel als zakelijk aan te merken. Maar mogelijk moet je dan je "winst" ook wel weer opnemen in je boekhouding.

[ Voor 25% gewijzigd door _Arthur op 23-03-2026 15:48 ]


  • Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:31
remotica schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:32:
Wij hebben het van de andere kant aangevlogen:
Onze thuisbatterij is 48kWh, een populaire plug-in thuisbatterij voor prive gebruik is de HomeWizard met 2,7 kWh.
Wij hebben dus opgegeven dat 1-(2,7/48) = 94% zakelijk wordt gebruikt en 6% prive.

Het is een simpele berekening die vooralsnog is geaccepteerd.
Interessant, maar jij hebt dan ook daadwerkelijk de 48 kWh gekoppeld aan een zakelijke ruimte? Ik werk vanuit mijn eigen woonkamer en zie dat zo 123 niet veranderen. Kan dan bijv het gebruik in de meterkast en misschien net nog (met extra groep) de garage monitoren.
_Arthur schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:44:
De belastingdienst heeft er een prima stukje over staan: https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw

Je zal over het prive gebruik dus de BTW moeten compenseren (in jouw geval van 90% prive en 10% zakelijk, heb je 10% BTW 'winst'). Blijven de EIA en KIA nog wel over die je kan toepassen.

Als je er trouwens mee gaat handelen zoals bv met Zonneplan. Dan is de thuisbatterij voor een veel groter deel als zakelijk aan te merken. Maar mogelijk moet je dan je "winst" ook wel weer opnemen in je boekhouding.
Yes, die belastingdienst pagina ken ik. Maar de vraag is nu, hoe stel je vast dat je op 10% of 20% zakelijk zit. Want dat is wel een belangrijk detail. Als je dat kunt aantonen, valt het onder zakelijk vermogen en mag het op de balans van de onderneming (met alle voordelen van dien).

[edit] Zat net even met ChatGPT te brainstormen en ik kwam op het volgende. Binnenkort komt er een electricien langs om mijn 1 fase groepenkast te upgraden naar 3 fase. Hij zou hierbij de kabels van mijn werkplek in de kamer, kabels van de meterkast zelf (waar ook servers staan), kabel naar de slaapkamer (waar een andere werk pc staat) en een extra kabel naar de garage trekken zodat ik alles kan monitoren:

Fase rail

ET112

Groepsautomaat (16A)

├─ stopcontact meterkast (NAS / netwerk)
├─ werkplek woonkamer
├─ werkplek slaapkamer
└─ kabel naar garage

Dan kan ik vervolgens heel precies monitoren in de VRM van Victron wat het verbruik is van al mijn werkgerelateerde apparatuur.

[ Voor 18% gewijzigd door Red devil op 23-03-2026 18:42 ]


  • Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:38
Ik heb het hele zwikkie in onderdelen aangeschaft en als onderzoeksproject geboekt. Een beetje technische training/opleiding kost al meer dan de hele PV/accu installatie.
Geen EIA, geen KIA, maar ook geen BTW. Het is ook waar dat ik er een hoop van heb geleerd, en dat het opdrachten oplevert.
Ik reken geen oplaadkosten voor de EV, maar ook geen huur voor het dak. Als er een opmerking komt dat ik er privé profijt van zou hebben gehad dan kan ik dat er tegenin brengen.
Na een jaar of 4 zet ik de restwaarde over naar privé. uitkering van dividend in natura. Daar hoef je geen BTW over te berekenen, maar wel dividendbelasting.
Dit werkt alleen als je significante omzet hebt waardoor je dat kan verantwoorden. met 35 euro per uur en 24 uur per week kom je er minder makkelijk mee weg denk ik.

  • Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:31
Beer070 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:55:
Ik heb het hele zwikkie in onderdelen aangeschaft en als onderzoeksproject geboekt. Een beetje technische training/opleiding kost al meer dan de hele PV/accu installatie.
Geen EIA, geen KIA, maar ook geen BTW. Het is ook waar dat ik er een hoop van heb geleerd, en dat het opdrachten oplevert.
Ja als je zelf technisch bent en het zo je bedrijf inbrengt is dat wel te verkopen gok ik.

Heb zelf twee brieven verstuurd. Eerst eentje aan RVO om te vragen de beoogde installatie voldeed aan die EIA code en dat werd bevestigd. Daarna, met deze informatie, samen met Claude een brief opgesteld voor de belastingdienst, om vooroverleg te plegen. Hiermee krijg je (hopelijk) officieel bericht dat ze het eens zijn met jouw opzet en dat kun je dan later weer inbrengen mochten ze er op terug komen (en de boekhouder kan dan met gerust hart alles meenemen)

  • Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:05

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Red devil schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:59:

"Gebruikt u een bedrijfsmiddel voor 10% of minder zakelijk? Dan is het verplicht privévermogen..'
Ergo, boven de 10% is het zakelijk vermogen.
Nee dat staat daar niet. Boven de 10% zou het zakelijk vermogen kunnen zijn. Dit aantoonbaar maken is natuurlijk niet altijd even eenvoudig waardoor het nog steeds als privevermogen kan worden gezien.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum


  • Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:31
Bor schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:15:
[...]


Nee dat staat daar niet. Boven de 10% zou het zakelijk vermogen kunnen zijn. Dit aantoonbaar maken is natuurlijk niet altijd even eenvoudig waardoor het nog steeds als privevermogen kan worden gezien.
Dit is inderdaad het meest belangrijke stukje. Die heb ik nu als volgt in mijn brief ingezet:

"4. De vermogensetiketteringskeuze
Bij een zakelijk gebruik van circa 20% (>10%, <90%) is naar vaste jurisprudentie sprake van keuzevermogen (vgl. HR 7 oktober 1953, ECLI:NL:HR:1953:AY3461, BNB 1953/272 en HR 29 september 1954, ECLI:NL:HR:1954:AY2945), waarbij het al dan niet behoren van een vermogensbestanddeel tot het ondernemingsvermogen in het algemeen afhankelijk is van de wil van de belastingplichtige, binnen de grenzen van de redelijkheid. "

  • Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je zegt dat je een garage hebt. Als je een zakelijke EV hebt dan kun je dat verbruik makkelijk waarmaken.

Word je altijd gevraagd welke printer je moet kopen? → dezeprinter.nl


  • Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:31
Erasmo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:32:
Je zegt dat je een garage hebt. Als je een zakelijke EV hebt dan kun je dat verbruik makkelijk waarmaken.
Dat is idd een leuk idee. Heb helaas geen zakelijk EV en bijna geen zakelijke ritjes, alles doe ik vanuit huis.

  • _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:58

_Arthur

blub

Ben benieuwd wat uiteindelijk je keuze is geworden. Zakelijk aangeschaft met SDE etc? Of iets anders?

  • Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:31
_Arthur schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:13:
Ben benieuwd wat uiteindelijk je keuze is geworden. Zakelijk aangeschaft met SDE etc? Of iets anders?
Heb een vooroverleg naar de Belastingdienst opgestuurd. Hier hebben ze 8 weken de tijd om te reageren. Volgens mij tot ergens eind mei. Dus als ik begin juni nog niks heb gehoord, ga ik eens aan de bel trekken. Ben wel erg benieuwd,

Was trouwens van plan om EIA en KIA regelingen te gebruiken, dat is al 40+28=68% aftrek. Volgens mij kom ik niet in aanmerking voor SDE, heb op mijn dak maar 5200 Wp liggen.

  • _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:58

_Arthur

blub

Red devil schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:08:
Heb een vooroverleg naar de Belastingdienst opgestuurd. Hier hebben ze 8 weken de tijd om te reageren. Volgens mij tot ergens eind mei. Dus als ik begin juni nog niks heb gehoord, ga ik eens aan de bel trekken. Ben wel erg benieuwd,
Thanks voor de update. Hopelijk komen ze met een positief antwoord 8)

  • Stiello
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-06 10:52
ik ben hier ook zeer benieuwd naar. Dus hoor graag wat je bevindingen zijn.

Stiello.com


  • rooligancom
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-05 13:14
Deze ga ik ook even in de gaten houden!

  • svanzon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 13:22
Red devil schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:08:
[...]

Heb een vooroverleg naar de Belastingdienst opgestuurd. Hier hebben ze 8 weken de tijd om te reageren. Volgens mij tot ergens eind mei. Dus als ik begin juni nog niks heb gehoord, ga ik eens aan de bel trekken. Ben wel erg benieuwd,

Was trouwens van plan om EIA en KIA regelingen te gebruiken, dat is al 40+28=68% aftrek. Volgens mij kom ik niet in aanmerking voor SDE, heb op mijn dak maar 5200 Wp liggen.
Heb je al een reactie gehad van de belastingdienst?

  • Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:31
svanzon schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 00:29:
[...]

Heb je al een reactie gehad van de belastingdienst?
Yes, werd gister gebeld door belastingdienst en heb nog e.e.a. uitgelegd. De thuisbatterij mag op de balans van de onderneming maar doordat je ook prive gebruikt, heb je een stuk minder afschrijving. Hier de brief van de belastingdienst:
U schrijft in uw brief van 24 maart 2026 dat u voornemens bent een thuisbatterij aan te schaffen.

U schrijft dat u de met uw eigen zonnepanelen opgewekte stroom opslaat in de batterij. U verwacht dat circa 20% van deze stroom voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt.

Het zakelijk gebruik houdt in de stroomvoorziening voor diverse apparatuur zoals werkstation(s), servers,Nas, monitoren, netwerkapparatuur en printer.

Ik ben het met u eens dat u de batterij als bedrijfsvermogen mag beschouwen. Dit houdt in dat u de volledige aanschafwaarde op uw balans boekt. Vervolgens schrijft u jaarlijks een vast bedrag (lineair) af rekening houden met de technische levensduur en een eventuele restwaarde. Van deze afschrijvingskosten wordt 80% als privé kosten aangemerkt. 

Tevens komt u in aanmerking voor Investeringsaftrek en eventueel Energieaftrek over het volledige investeringsbedrag mits de batterij op de lijst voorkomt.

Wat de btw aftrek betreft, u mag de investerings btw bij de aanschaf terugvragen naar rato privé/zakelijk gebruik. Wel dient u de investering 5 jaren te volgen en bij een verandering in het zakelijk/privé gebruik corrigeert u in de btw aangifte van het laatste tijdvak. 

Bij een eventuele verkoop van de batterij rekent u de behaalde boekwinst tot uw jaarwinst in het jaar van verkoop.
Desondanks nog wel wat voordeel, hier een voorbeeld berekening voor een thuisbatterij van 15k ex BTW:
Zakelijk aanschaffen met KIA + EIA
PostBedrag
Factuur incl. btw€ 18.150
Btw-teruggave 20%- € 630
Netto cash-uitgave na btw€ 17.520
Fiscaal voordeel KIA: € 4.200 × 43,21%- € 1.815
Fiscaal voordeel EIA: € 6.000 × 43,21%- € 2.593
Fiscaal voordeel afschrijving 20% zakelijk: € 3.000 × 43,21%- € 1.296
Uiteindelijke netto kostenca. € 11.816
Prive had deze thuisbatterij €15.000 gekost omdat je de BTW volledig terugkrijgt. Ik had er iets meer van verwacht, maar ik denk dat dit maximaal haalbaar is voor mijn situatie.
Pagina: 1