Waar haal ik de Grid Current Limit vandaan met Node Red, ik kijk er waarschijnlijk overheen. Iemand een idee?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/F1yuE3abaGl1nKkqmuO9x6Rm.jpg?f=user_large)
Bedoel je deze:Willie Wortel schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:00:
Waar haal ik de Grid Current Limit vandaan met Node Red, ik kijk er waarschijnlijk overheen. Iemand een idee?
Ja, inderdaad, gevonden. Na bijna een dag zoeken.MJ de Bruijn schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:33:
[...]
Bedoel je deze:
Victron Energy Nodes --> Custom Input (deze is oranje)
Custom input: MultiPlus-II 48/3000/35-32 (276)
Measurement: /Ac/In/1/CurrentLimit
Geen idee of je het ondertussen al aangepast hebt cq aan wilt passen, maar ik werd gisteren op deze aanbieder gewezen die een aantal types SolarEdge omvormers tegen een erg lage prijs aanbiedt. De persoon die mij tipte had er net zelf eentje opgehaald, nieuw in doos. Wellicht interessant voor je om het aftoppen te verminderen: https://etronixcenter.com/nl/8173625-3-fase-omvormersMJ de Bruijn schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:37:
Ik heb opnieuw een test gedaan met off-grid gebruik van de Victron Multiplus II
Mijn situatie: 3 x Multiplus II 48/3000/35-32; 3 x batterij 5kWh; SolarEdge 6K.
Hieronder zie je twee grafieken.
De eerste grafiek toont het vermogen van de SolarEdge.
[Afbeelding]
De tweede grafiek toont de State-of-Charge SoC van mijn batterijen.
[Afbeelding]
Beide grafieken bevatten letters die bepaalde gebeurtenissen vertegenwoordigen.
Letter Grafiek 1: SolarEdge Grafiek 2: Batterij A Vanaf 06:00 uur komt de zon op en gaat de SolarEdge produceren Omdat de elektricteits-tarieven later op de dag negatief zijn bepaalt mijn ESS (MESS) dat alle stroom naar het Grid moet.
Tussen 07:00 en 08:00 uur wordt er stroom uit de batterijen 'gedumpt' om een klein beetje 'verkoop-winst' te pakken.B Vanaf circa 08:00 uur komt de zon boven de bomen en gaat de SolarEdge installatie steeds meer produceren. Alles gaat naar het Grid.
De batterij is in ruste.C Mijn zonnepanelen kunnen meer produceren dan de SolarEdge aan kan. Dit is een 6K exemplaar. Vandaar dar de productie op 6000 Watt wordt afgeknepen. Nog steeds bepaalt MESS dat de elektricteit naar het Grid moet. Nu heb ik ook twee apart aangesloten zonnepanelen die de batterijen rechtstreeks opladen. Daarom loopt de SoC langzaam op. D Ik heb geëxperimenteerd met uitschakelen van het Grid.
Iedere keer dat de stroom wordt onderbroken schakelt de SolarEdge direct uit. Daarna start deze weer langzaam op.
Het duurt meerdere minuten voordat de SolarEdge weer op maximum vermogen terug is.De batterij ondertussen merkt daar alleen van dat hij soms wat meer kan opladen en soms even niet. E
Dit is waar het om gaat! De batterij komt nu boven een SoC van 80%. SolarEdge moet gaan minderen!
De SolarEdge volgt wat het algoritme voor de batterij bepaalt.
Dit is mijn technische methode: SolarEdge - Power Reduction Control met ESP8266
Herkenbaar is dat voor iedere procent dat de batterij voller wordt het vermogen van de SolarEdge omlaag wordt gezet.Mijn algoritme bepaalt dat boven 80% SoC het vermogen van SolarEdge wordt omlaag-geregeld. Niettemin is er nog ruim voldoende overschot aan PV om de batterij verder te laden. F Dit was even een bijzonder moment. Ik heb de water-ketel aangezet. Mijn algoritme bepaalt dat SolarEdge dan het vermogen verhoogt om aan de vraag te voldoen. Maar, op het moment dat de waterketel klaar was bleek dat het vermogen van de SolarEdge te hoog was om in de batterij te worden opgenomen. Gevolg was dat de SolarEdge zichzelf uitschakelde en daarna weer opnieuw startte. De Batterij merkt alleen dat er even iets minder wordt geladen. G Naarmate de batterijen verder vol raakten werd de SolarEdge verder afgeknepen. Mijn instelling is (was!) dat de Batterij maximaal 95% SoC mocht bereiken omdat er 'ruimte' moet zijn om pieken van de PV op te vangen en kwijt te kunnen. H In theorie moet de SolarEdge niet meer produceren dan het 'huis' verbruikt. Maar, het gebeurt toch enkele malen dat de SolarEdge er uit klapt omdat deze (blijkbaar) z'n vermogen niet (voldoende) kwijt kan. Voor mij is dit een leermoment dat de grens van 95% SoC te hoog is. De Batterij blijft op een SOC van 95% hangen omdat de SolarEdge het 'huis' verbruikt voor z'n rekening neemt.
Ik ga nu instellen dat bij Grid-verlies de batterij maximaal tot 90% mag worden geladen en dat dan het vermogen van de SolarEdge tot huis-verbruik wordt teruggebracht.
Ik heb geen idee in hoeverre de 'overload' bij de letters F en H schadelijk zijn voor de SolarEdge en/of de Victrons, maar ik wil dit liever vermijden.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Heel attent dat je aan me denkt. Dank daarvoor.Niek_ schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 05:54:
... deze aanbieder gewezen die een aantal types SolarEdge omvormers tegen een erg lage prijs aanbiedt....
Aantal kennisen van mij hebben bij die toko al vaker spullen gekocht. Waren allemaal tevreden. Hoe ze het doen geen idee maar ze zijn niet altijd de koedkoopste. Wel altijd scherp geprijst. Beetje goed shoppen doet wonderen. Maar verwacht niet te veel van de ondersteuning. Het zijn vooral dozen schuivers.MJ de Bruijn schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:31:
[...]
Ik ben verrast door een aanbieding als in je link. De vraag 'hoe kan zoiets' zou me weerhouden.
Maar... toch leuk om te zien!
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Mijn eerste suggestie.... als je iets programmeert, doe dat 'native' in Node Red binnen de Victron omgeving.JakeOfOz schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:51:
Ik zit eigenlijk te overwegen om dit gewoon via Home Assistant te programmeren. Die draait toch wel door, en dat is de makkelijkste optie nu.
Dan zet ik de limiet op de charge current bij een bepaald percentage
Nou, dat was dus precies m'n eerste test: als ik off-grid de charge current verlaag, gaat de Victron de frequentie verhogen en verlaagt de SolarEdge z'n vermogen. Dat gaat dus prima werken.MJ de Bruijn schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:29:
[...]
Mijn eerste suggestie.... als je iets programmeert, doe dat 'native' in Node Red binnen de Victron omgeving.
Verder... beperken van de charge current heeft geen zin. De PV-omvormer blijft produceren en als deze z'n vermogen niet kwijt kan (omdat de Victron dat niet toelaat) zal de PV-omvormer er uit knallen.
Je moet echt de PV-omvormer knijpen.
Oke. Prima. Dan werkt frequency shifting bij jou dus wel. Mooi resultaat.JakeOfOz schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:00:
Nou, dat was dus precies m'n eerste test: als ik off-grid de charge current verlaag, gaat de Victron de frequentie verhogen en verlaagt de SolarEdge z'n vermogen. Dat gaat dus prima werken..
1
2
| sensor.victron_grid_status sensor.battery_percent |
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 alias: Victron charge limit (Off Grid) description: > Only runs if (or) • Grid (0→1), • Grid (1→0) with SOC ≥ 80, • SOC goes above 80% and off-grid, • SOC goes below 80% and off-grid. trigger: - platform: state entity_id: sensor.victron_grid_status id: grid_trigger - platform: state entity_id: sensor.battery_percent id: soc_trigger condition: - condition: or conditions: - condition: template value_template: >- {{ trigger.id == 'grid_trigger' and trigger.from_state.state == '0' and trigger.to_state.state == '1' }} - condition: template value_template: >- {{ trigger.id == 'grid_trigger' and trigger.from_state.state == '1' and trigger.to_state.state == '0' and (states('sensor.battery_percent') | int) >= 80 }} - condition: template value_template: >- {{ trigger.id == 'soc_trigger' and (trigger.to_state.state | int) >= 80 and is_state('sensor.victron_grid_status', '0') }} - condition: template value_template: >- {{ trigger.id == 'soc_trigger' and (trigger.from_state.state | int) >= 80 and (trigger.to_state.state | int) < 80 and is_state('sensor.victron_grid_status', '0') }} action: - choose: - conditions: - condition: template value_template: >- {{ trigger.id == 'grid_trigger' and trigger.from_state.state == '0' and trigger.to_state.state == '1' }} sequence: - service: mqtt.publish data: topic: "victron/W/IDENTIFIER/settings/0/Settings/SystemSetup/MaxChargeCurrent" qos: 0 retain: false payload: >- { "value": 95 } - conditions: - condition: template value_template: >- {{ trigger.id == 'grid_trigger' and trigger.from_state.state == '1' and trigger.to_state.state == '0' and (states('sensor.battery_percent') | int) >= 80 }} sequence: - service: mqtt.publish data: topic: "victron/W/IDENTIFIER/settings/0/Settings/SystemSetup/MaxChargeCurrent" qos: 0 retain: false payload: >- { "value": {%- set soc = states('sensor.battery_percent') | int -%} {%- if soc >= 95 -%} 1 {%- elif soc <= 80 -%} 95 {%- else -%} {{ ((94 * ((95 - soc) / 15)) + 1) | round(0) }} {%- endif -%} } - conditions: - condition: template value_template: >- {{ trigger.id == 'soc_trigger' and (trigger.to_state.state | int) >= 80 and is_state('sensor.victron_grid_status', '0') }} sequence: - service: mqtt.publish data: topic: "victron/W/IDENTIFIER/settings/0/Settings/SystemSetup/MaxChargeCurrent" qos: 0 retain: false payload: >- { "value": {%- set soc = (trigger.to_state.state | int) -%} {%- if soc >= 95 -%} 1 {%- elif soc <= 80 -%} 95 {%- else -%} {{ ((94 * ((95 - soc) / 15)) + 1) | round(0) }} {%- endif -%} } - conditions: - condition: template value_template: >- {{ trigger.id == 'soc_trigger' and (trigger.from_state.state | int) >= 80 and (trigger.to_state.state | int) < 80 and is_state('sensor.victron_grid_status', '0') }} sequence: - service: mqtt.publish data: topic: "victron/W/IDENTIFIER/settings/0/Settings/SystemSetup/MaxChargeCurrent" qos: 0 retain: false payload: >- { "value": 95 } default: [] mode: single
Heel belangrijk: zet een quote-blok om je code-blok heen. Dat maakt je post beter leesbaar.JakeOfOz schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:27:
Ik heb het nu in Home Assistant gezet met een automation.
Kan het mis hebben, ik meen dat SE enkel alleen met optimizers werkt? Dat is het hele concept van SEhabbekrats schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:21:
@Niek_ Let wel op de SE die heel goedkoop zijn werken alleen met poweroptimizers.
Vanaf 80% gaat je niet lukken, Victron doet op basis van o.a. voltage en dus echt pas op het einde.JakeOfOz schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:51:
Oh, meteen een nieuwe ontwikkeling: bij 98% ergens wordt de SolarEdge nu uitgeschakeld. Zonder dat de aardlek er uitvliegt (dat is al fijn). Maar mooier zou zijn als het netjes wordt tetuggeschaald vanaf ca. 80% natuurlijk.
Ik zit eigenlijk te overwegen om dit gewoon via Home Assistant te programmeren. Die draait toch wel door, en dat is de makkelijkste optie nu.
Dan zet ik de limiet op de charge current bij een bepaald percentage
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Terugschalen van PV omvormer werkt prima mits goed geconfigureerd, echter afschalen in vermogen op 80% tot 100% doet Victron gewoon niet.habbekrats schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:15:
@Jazsie...Overigens werkt het wel enigzins, je hebt geen mppt regeling in de omvormer. Op YT staat ergens een filmpje van iemand die het even probeerd.
Welke dingen kun je aanpassen om dat terugschalen via frequency shifting te doen vanuit NodeRED?Jazsie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:01:
[...]
Vanaf 80% gaat je niet lukken, Victron doet op basis van o.a. voltage en dus echt pas op het einde.
Wil je het vanaf 80% dan is wellicht naast de standaard aansturing door Victron handmatig aansturen via NodeRED een beter idee. Kan je netjes terugschalen en heb je de "Victron aansturing" als backup.
Oh, jammer. Ik heb een Growatt inverter, maar kan die lokaal niet aansturen, alleen handmatig via inloggen kan ik daar de output van reguleren.Jazsie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:41:
Dat is helaas niet mogelijk, ik doelde meer erop dat je dan via NodeRED rechtstreeks je PV omvormer doet aansturen.
[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 02-06-2025 15:39 ]
Het exacte percentage maakt me niet veel uit hoor. Maar ik heb hem dus zelfstandig door laten lopen, en dan 's haalt ‘ie het niet netjes langzaam terug. Bij 98% gaat de PV ineens helemaal uit.Jazsie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:01:
Vanaf 80% gaat je niet lukken, Victron doet op basis van o.a. voltage en dus echt pas op het einde.
Ja, dat begreep ik.JakeOfOz schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:37:
Nou ja, "aansturen" is een groot woord hier. Victron stuurt niet direct de PV omvormer aan, maar verhoogt de frequentie van z'n micro-grid. Als je Growatt daarmee om kan gaan, dan gaat het lukken.
Maar daar hoeft je Victron dus niet direct met je PV voor te kunnen praten.
Ik kan echt niets met HomeAssistant programmeren en ik verlies elke keer per direct de moed om er aan te beginnen. Wat een onduidelijk syntax is dat.Via NodeRed (of in mijn geval Home Assistant dus), bouw je logica die de charge limit lager zet vanaf 80%
Een MIN 3600TL-X, heb in HomeAssistant de plugin geïnstalleerd waarmee de logging eerst daar terecht komt (als ik het mij goed herinner) en vervolgens geforward wordt naar de Growatt server. Werkt voor monitoring eigenlijk prima.Jazsie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:38:
Welk model Growatt heb je @martijn.2024 ?
Ik kan prima mijn Growatt aansturen via NodeRED cq HA.
Frequentie aanpassen is ook alleen voor als je off-grid bent. Dat kan niet als je aan het net zit, dan heb je gewoon de 50Hz van het net namelijk.martijn.2024 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:24:
Ik heb weleens handmatig zitten spelen met Max Charge Current setting, maar kreeg niet de indruk dat-ie vervolgens de frequentie veranderde, maar gewoon alles wat over was het net opstuurde?
Oh ja, dat was het. Duh.JakeOfOz schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:07:
[...]
Frequentie aanpassen is ook alleen voor als je off-grid bent. Dat kan niet als je aan het net zit, dan heb je gewoon de 50Hz van het net namelijk.
Goed afgesteld heb je daar geen last van. Het luistert best wel nauw.JakeOfOz schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:46:
[...]
Het exacte percentage maakt me niet veel uit hoor. Maar ik heb hem dus zelfstandig door laten lopen, en dan 's haalt ‘ie het niet netjes langzaam terug. Bij 98% gaat de PV ineens helemaal uit.
Dat doe ik nu via Home Assistant wat netter
Ik heb de zelfde mode, je kan je omvormer prima lokaal uitlezen en aansturen via RS485 / modbus.martijn.2024 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:24:
[...]
Ik kan echt niets met HomeAssistant programmeren en ik verlies elke keer per direct de moed om er aan te beginnen. Wat een onduidelijk syntax is dat.
Ik heb weleens handmatig zitten spelen met Max Charge Current setting, maar kreeg niet de indruk dat-ie vervolgens de frequentie veranderde, maar gewoon alles wat over was het net opstuurde?
[...]
Een MIN 3600TL-X, heb in HomeAssistant de plugin geïnstalleerd waarmee de logging eerst daar terecht komt (als ik het mij goed herinner) en vervolgens geforward wordt naar de Growatt server. Werkt voor monitoring eigenlijk prima.
Vind ik toch niet helemaal zo, want de Solaredge wordt dan helemaal uitgezet. Dat betekent dat er ineens ~5kW geschakeld moet worden, dat is ook niet goed.Jazsie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:36:
[...]
Goed afgesteld heb je daar geen last van. Het luistert best wel nauw.
Maar gewoon uit bij vol is infeite ook prima,
Precies! dat moet ook langzaam gaan. Anders wordt er telkens met vol vermogen geschakeld. Ik wil bij off-grid ook die marge houden om pieken op te kunnen vangen. En die afbouw vanaf 80% tot 95% zijn m'n eerste conservatieve getallen, die kunnen ook nog wel eens aangepast wordenlangzaam afschalen vanaf 80% zou betekenen dat de laatste 20% tot vol laden straks uren duurt...
Als je dit verschijnsel waarneemt werkt je frequency-shifting niet, in de zin van helemaal niet.JakeOfOz schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:54:
Vind ik toch niet helemaal zo, want de Solaredge wordt dan helemaal uitgezet. Dat betekent dat er ineens ~5kW geschakeld moet worden, dat is ook niet goed.
en dan gaat het systeem ook nog pendelen, waarbij het elke 10 minuten opnieuw opstart.
Kan het niet zijn dat de frequentie omhoog gaat, de PV wordt geremd, de batterij wordt minder belast, het systeem merkt minder belasting op de batterij, systeem verlaagd de frequentie weer, PV wordt weer opgestart, PV gaat weer vol produceren, systeem gaat frequentie weer omhoog gooien en de cirkel is weer rond. Dit is het pendel gedrag wat optreedt in off-grid modus en bij volle batterij.MJ de Bruijn schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:11:
Als je dit verschijnsel waarneemt werkt je frequency-shifting niet, in de zin van helemaal niet.
De SolarEdge zet zichzelf uit omdat de spanning te hoog oploopt. Dat is omdat het de energie niet kwijt kan in de batterij. Dit is dus een noodstop. Na tien minuten probeert de SolarEdge het opnieuw. Het noodstop-proces zal zich blijven herhalen.
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Wellicht. Ik baseer me op het volgende:sandergar schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:20:
Kan het niet zijn dat de frequentie omhoog gaat, de PV wordt geremd, de batterij wordt minder belast, het systeem merkt minder belasting op de batterij, systeem verlaagd de frequentie weer, PV wordt weer opgestart, PV gaat weer vol produceren, systeem gaat frequentie weer omhoog gooien en de cirkel is weer rond. Dit is het pendel gedrag wat optreedt in off-grid modus en bij volle batterij.
Ik geloof je, maar... als Victron het niet zelf gebruikt, dan werkt het toch niet? Althans niet aan de Victron Kant.JakeOfOz schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:13:
Bij mij werkt de frequency shift wel, alleen Victron gaat het niet zelf gebruiken als de accu vol raakt.
Dit is het verschijnsel waar ik in dit forum steeds weer aandacht voor vraag.habbekrats schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:37:
Dat andere omvormers direct uit gaan bij bijna volle batterij is het gevaar vooral in de lente, mooi weer met van sterke witte wolken die langs komen. Mijn huidige omvormer zie ik dan in 2 seconden van bijna 0 naar 400 watt springen. Bij een bijna volle batterij kan je dan een enorme piek krijgen op je DC.
Ook dat is (voor mij) een reden om de mppt uit softwarematig te schakelen als de batterij een SoC van 90% bereikt.Ik heb de andere pv op een Victron mppt lader zitten die reageert hier niet op bij bijna volle batterij.
Hij schaalt laat terug, dat klopt maar als ie gewoon spontaan compleet uitvalt hoort natuurlijk ook niet.JakeOfOz schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:57:
Als ik hem zelf zijn gang laat gaan, wordt er niets gemoduleerd, dan is het gewoon uit en aan. Klopt inderdaad niet m.i.
De frequency shift werkt wel, maar Victron gebruikt hem niet goed (althans: niet zoals ik het zou willen).
5 minuten geleden weer even off grid gegaan, 96% accu en ~3kW PV vermogen. Dan wordt door Home Assistant de charge limiet op 1A gezet.
M'n frequentie is nu 50.6 Hz, zodat m'n huisverbruik met de PV wordt gecompenseerd, maar de accu niet verder bijlaadt
Dit is inderdaad nu de situatie. Via HA werkt mooi, maar native zou mooier zijn.Jazsie schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:33:
[...]
Als ik goed begrijp zet je via HA de charge limit op 1A en vervolgens doet Victron de frequentie verhogen en je PV reageert erop?
Zo ja, dan heb je in ieder geval het wel werkend alleen klopt de configuratie niet helemaal.
Welke energiemeters heb je en waar?HarmenD schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:44:
Is er ervaring binnen deze groep met een Enphase systeem in combinatie met een Victron Multiplus met accu's?
Mijn Enphase systeem heb ik op de AC out (Belangrijke belasting of Essential load) aangesloten van de Multiplus. Als het grid wegvalt, blijft de IQ relais onder spanning, het Enphase zonnesysteem blijft stroom leveren aan de accu's.
Waar en hoe in VRM zie ik hoeveel mijn Enphase levert aan stroom? In VRM zie ik die blauwe lijntjes bewegen naar waar de stroom naar toe gaat. Tussen het blok Belangrijke belasting en het blok Multiplus loopt wel een lijntje, maar geen indicatie van AC PV (Enphase) stroom.
Mis ik ergens een instelling?
Heb je je gehele installatie op de AC OUT1 zitten? Of zit een gedeelte voor de MP en een gedeelte achter de MP?HarmenD schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:23:
Het is een 1 fase systeem met een productie ct bij de zonnepanelen en een consumptie ct direct na de hoofdschakelaar.
Daarnaast een Carlo EM540 direct na de hoofdschakelaar, voor de consumptie ct, tbv de Cerbo GX te voorzien van info.
Als ik bijvoorbeeld een waterkoker op de AC out (Belangrijke belasting of Essential load) aansluit, dan bewegen de blauwe lijntjes wel.
Het lijkt er op dat er bij stroom levering aan het systeem (zonnepanelen leveren stroom) niets gebeurt, bij afname wel.
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Er zijn inderdaad andere (en betere) manieren.Willie Wortel schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:44:
Er zullen misschien andere manieren zijn maar ik gebruik deze altijd.
Hoi MJ, ongetwijfeld veel beter maar ik wil het zo simpel mogelijk houden zonder onderhoud. De kans dat je een netwerk binnenkomt met een sterk username en password is ongekend klein. Daarom verander ik liever mijn Gebruikers naam "admin". Om weer nieuwe dingen erbij te leren (ben al bijna een eeuw oud). Maar ga het WireGuard videotje wel bekijken.MJ de Bruijn schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:03:
[...]
Er zijn inderdaad andere (en betere) manieren.
Gebruik een VPN, bijvoorbeeld WireGuard.
Willie Wortel verscheen voor het eerst in de Donald Duck strip "Gladstone's terrible secret" uit 1952. Hij werd bedacht door Carl Barks. In dit verhaal was hij echter nog een toevallige voorbijganger.Willie Wortel schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:19:
... (ben al bijna een eeuw oud) ...
Sorry, maar dit is echt een heel slecht advies vooral het ‘dit doe ik altijd’ triggers me, dat doet me denken dat je dit niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen doet. Ik hoop van niet.Willie Wortel schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:44:
Als je een webpagina hebt gemaakt met Node Red en je wil deze ook op je telefoontje hebben buiten je huis netwerk, ga als volgt.
-Open je router NAT pagina en vul een nieuwe regel in.
Je GX local IP staat onder settings/ethernet/IP Address
de poort staat onder settings/venus OS large
nu wordt de toegang naar je webpagina op de telefoon als volgt: HTTPS// [IP] : [Poort]/UI
dus (fake) HTTPS//123.456.12:3322/UI
PAS OP PAS OP, nu heeft de gehele wereld toegang tot je systeem omdat je de GX poort open hebt gezet. Onthoud dat goed. Beveilig je systeem met een sterk password.
Er zullen misschien andere manieren zijn maar ik gebruik deze altijd.
Nu is mijn vraag terug, hoe verander ik mijn Node Red inlog USER NAME die standaard bij een ieder op "admin" staat.
iemand?
Dit is echt de naïviteit ten top. Iets dat direct aan internet hangt heeft juist meer onderhoud nodig.Willie Wortel schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:19:
[...]
Hoi MJ, ongetwijfeld veel beter maar ik wil het zo simpel mogelijk houden zonder onderhoud. De kans dat je een netwerk binnenkomt met een sterk username en password is ongekend klein. Daarom verander ik liever mijn Gebruikers naam "admin". Om weer nieuwe dingen erbij te leren (ben al bijna een eeuw oud). Maar ga het WireGuard videotje wel bekijken.
Ja, daar heb je gewoon gelijk in. Ga het ook veranderen.overhyped schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:47:
[...]
Dit is echt de naïviteit ten top. Iets dat direct aan internet hangt heeft juist meer onderhoud nodig.
Gebruik dan gewoon vrm, daar kan je nog 2fa instellen. Gecombineerd met een VPN voor als er dingen zijn die niet via VRM kunnen. Niet heel off-grid, maar wel een kleinere kans op onvrijwillig off-grid, of een crypto minende cerbo.
[ Voor 8% gewijzigd door Willie Wortel op 10-06-2025 10:46 ]
Wat stuur je dan aan met Home Assistant? Victron of je PV?JakeOfOz schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:13:
Bij mij werkt de frequency shift wel, alleen Victron gaat het niet zelf gebruiken als de accu vol raakt.
Met de automatisering via Home Assistant werkt het namelijk prima: charge limit wordt aangepast boven de 80%, als de PV meer levert dan die limiet, dan gaat netjes de frequentie omhoog.
(Enkel bij off-grid gebruik)
Voor mij nu op zich een prima oplossing, het net gaat er hier niet zo vaak uit. En de keren dat ik zelf de stoppen heb omgezet doet Home Assistant het nog prima.
Zolang je het maar op AC-out 1 zet. Victron regelt de rest (die maakt zijn eigen frequentie waardoor de boel blijft draaien).DmC1982 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:03:
[...]
Wat stuur je dan aan met Home Assistant? Victron of je PV?
Ik wil een Victron ESS 3 fasen installatie realiseren. Ik heb 54 zonnepalen, verdeeld over 2 omvormers en dus 2 verschillende krachtgroepen. Ik wil mijn hoofdschakelaar (en dus de 2 krachtgroepen van omvormers) aansluiten op AC-Out zodat alles voorzien blijft van stroom. Blijven de 2 omvormers dan ook functioneren als de stroom uitvalt? en kan ik dan met mijn Home Assistant doen wat jij ook doet om het laden te stoppen/beperken?
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Of je gebruikt de Victron MPPT's (hier 2x de 450/100 in gebruik met 4 strengen), dan hoef je je geen zorgen te maken over frequentie shifting, of extra apps om je paneel uit te lezen.DmC1982 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:03:
[...]
Ik wil een Victron ESS 3 fasen installatie realiseren. Ik heb 54 zonnepalen, verdeeld over 2 omvormers en dus 2 verschillende krachtgroepen. Ik wil mijn hoofdschakelaar (en dus de 2 krachtgroepen van omvormers) aansluiten op AC-Out zodat alles voorzien blijft van stroom. Blijven de 2 omvormers dan ook functioneren als de stroom uitvalt? en kan ik dan met mijn Home Assistant doen wat jij ook doet om het laden te stoppen/beperken?
Wat @Impossibl3 als zegt: sluit het op de AC-out 1 aan.DmC1982 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:03:
[...]
Ik ben nog in de opbouwfase van mijn systeem en kan dit dus nog niet testen. Maar ik dacht dat de Multiplussen binnen 20 millisecondes overschakelen en dat zelfs je PC daar niks van zou merken. Weet je zeker dat die PV-omvormers wel eerst uitvallen?JakeOfOz schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:31:
[...]
.Zodra de stroom uitvalt, zullen eerst je omvormers ook uitvallen. Je Victron zet dan een micro-grid op, waarna de omvormers weer opstarten.
.
Niets is 100% zeker. Het kan natuurlijk per merk en installatie verschillen. Misschien is het zelfs afhankelijk van het moment in de 50Hz cyclus, van de actuele productie, van het actuele gebruik enzovoort.Hermarcel schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:02:
Weet je zeker dat die PV-omvormers wel eerst uitvallen?
Bedankt voor deze link en is in mijn geval wel belangrijk.
[ Voor 9% gewijzigd door DmC1982 op 24-06-2025 18:18 ]
Je kunt ook nog een deel van de omvormers op AC-out2 zetten, of op AC-in laten.DmC1982 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:09:
[...]
Bedankt voor deze link en is in mijn geval wel belangrijk.
Misschien kan ik mijn situatie uitleggen. Ik heb 2 slimme meters in ons huis samen met 2 groepenkasten. Ook heb ik een 5x6mm2 grondkabel doorgetrokken naar ons tuinhuis met daar een aparte groepenkast. In de tuinhuis is een 8kWh omvorrmer aangesloten met 18 panelen en in ons huis is een 10kWh omvormer met 36 panelen aangesloten.
Mijn bedoeling is om 2x 4x6mm2 grondkabel (25 meter) kabels te trekken naar de garage (ik heb geen panelen op de garage),1 kabel voor AC in en 1 kabel voor AC-out en alles aansluiten op de hoofdschakelaar. De bedoeling was om 3x multiplus II 5000VA aan te schaffen, maar de totale opbrengst met zonnepanelen piekt soms naar 18.000watt. Dit is wel een dingetje, want de 8000VA's zijn meteen 2x zo duur dan een 5000 VA.
Ik heb een contract bij Greenchoice tot oktober 2027 zonder terugleverkosten. Dus eigenlijk wil ik alle zonnepanelen daar wel op hebben omdat we dit ook wel verbruiken. Anders had ik misschien 1 omvormer aangesloten op de andere slimme meter waardoor ik dit probleem niet heb. Misschien kan ik dan beter wachten tot eind volgend jaar, of toch wel investeren in 3x 8000VA's. Het zijn luxe problemen dit.
Iemand misschien advies wat hij/zij zou doen in mijn situatie?
ps. ik kan wel een omvormer uitschakelen, maar als de stroom zou uitvallen op een zonnige dag en ik ben niet thuis, dan lukt dit niet zomaar en weet dan niet wat de consequenties zijn. Ik merk dat ik geen echte tweaker ben en nog steeds een hoop moet leren.
Inderdaad. Met driemaal 5kVA Multiplus kun je tot 15kW aan PV-omvormervermogen aan AC-Out1 hangen, als het PV vermogen goed over de fases is verdeeld. AC-Out1 is de uitgang van de Multiplus die aktief blijft tijdens een grid-uitval (zolang er energie door de accu's geleverd kan worden). Met accu plus 15Kw PV-vermogen kun je dan een deel of alle afnemers van energie voorzien. Op momenten dat dit teveel zou zijn worden de accu's geladen. Als de accu's vol zijn en er nog teveel PV-opbrengst is voor de verbruikers, dan zullen de Multiplussen de frequentie van het microgrid verhogen als signaal aan de PV-omvormers dat zij minder vermogen moeten gaan leveren.MrFish schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:57:
[...]
Je kunt ook nog een deel van de omvormers op AC-out2 zetten, of op AC-in laten.
Goede toevoegingen. Daarbij nog een opmerking: die 375 A is natuurlijk maar een heel korte piek; we hebben het over maximaal een paar seconden voordat de PV-omvormers zijn teruggeregeld. Een 200 A T-class klapt pas na circa 300 seconden bij 400 A.Hermarcel schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:04:
@DmC1982
[...]
Inderdaad. Met driemaal 5kVA Multiplus kun je tot 15kW aan PV-omvormervermogen aan AC-Out1 hangen, als het PV vermogen goed over de fases is verdeeld. AC-Out1 is de uitgang van de Multiplus die aktief blijft tijdens een grid-uitval (zolang er energie door de accu's geleverd kan worden). Met accu plus 15Kw PV-vermogen kun je dan een deel of alle afnemers van energie voorzien. Op momenten dat dit teveel zou zijn worden de accu's geladen. Als de accu's vol zijn en er nog teveel PV-opbrengst is voor de verbruikers, dan zullen de Multiplussen de frequentie van het microgrid verhogen als signaal aan de PV-omvormers dat zijn minder vermogen moeten gaan leveren.
De PV-omvormer(s) op AC-in of AC-out2 vallen uit bij grid-uitval en doen dus niet mee in de factor 1.0 rule.
De factor 1.0 rule heeft ook een bepaling over de accugrootte. Let daar ook op. Let bovendien op dat de DC bekabeling/afzekering voldoende is om de PV-opwek op te vangen op het moment dat de grid wegvalt en de multiplussen nog niet de tijd hebben gehad om de frequentie te verhogen. Met, potentieel, 15kW opbrengst op het moment van grid-uitval, moet er 15kW de accu's in gestuurd kunnen worden. De grootste stroomsterkte ontstaat bij vrijwel lege accu's. De minimale accuspanning is 16*2,5 = 40Volt. De grootste stroom die verdeelt moet worden over de verschillende accus is dan 15000 / 40 = 375 Ampère.
Ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie. Hier kan ik zeker wat mee.Hermarcel schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:04:
@DmC1982
[...]
Inderdaad. Met driemaal 5kVA Multiplus kun je tot 15kW aan PV-omvormervermogen aan AC-Out1 hangen, als het PV vermogen goed over de fases is verdeeld. AC-Out1 is de uitgang van de Multiplus die aktief blijft tijdens een grid-uitval (zolang er energie door de accu's geleverd kan worden). Met accu plus 15Kw PV-vermogen kun je dan een deel of alle afnemers van energie voorzien. Op momenten dat dit teveel zou zijn worden de accu's geladen. Als de accu's vol zijn en er nog teveel PV-opbrengst is voor de verbruikers, dan zullen de Multiplussen de frequentie van het microgrid verhogen als signaal aan de PV-omvormers dat zij minder vermogen moeten gaan leveren.
De PV-omvormer(s) op AC-in of AC-out2 vallen uit bij grid-uitval en doen dus niet mee in de factor 1.0 rule.
De factor 1.0 rule heeft ook een bepaling over de accugrootte. Let daar ook op. Let bovendien op dat de DC bekabeling/afzekering voldoende is om de PV-opwek op te vangen op het moment dat de grid wegvalt en de multiplussen nog niet de tijd hebben gehad om de frequentie te verhogen. Met, potentieel, 15kW opbrengst op het moment van grid-uitval, moet er 15kW de accu's in gestuurd kunnen worden. De grootste stroomsterkte ontstaat bij vrijwel lege accu's. De minimale accuspanning is 16*2,5 = 40Volt. De grootste stroom die verdeelt moet worden over de verschillende accus is dan 15000 / 40 = 375 Ampère.
Helemaal top. Beide omvormers inderdaad 3-fasen. Ik ga ermee aan de slag.Hermarcel schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:24:
@DmC1982
De 8 kW omvormer is een 3-fasen omvormer, neem ik aan? Zo ja: prima!
Als de 8kW omvormer éénfasig is dan betekent dit dat de 8 kW opgevangen moet worden door één Multiplus 5kVA. Dat is een probleem.
32 of 48 kWh opslag is prima.
Vaste lezers kennen mijn stokpaardje.DmC1982 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:54:
- Bekabeling: 2x 4x6mm² grondkabels van 25 meter tussen woning en garage
Dank voor je reactie. Ik zal 4x 10mm2 grondkabel gebruiken en de topics goed doorlezen.MJ de Bruijn schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:23:
[...]
Vaste lezers kennen mijn stokpaardje.
De netbeheerder brengt een 10mm² kabel je huis binnen. Dat is niet zonder reden.
De discussie hierover is al vaak gevoerd. Geen reden om dit over te doen. Doe onderzoek en maak je eigen keuze.
Hoe ga je de aarding doen als je een 4x kabel neemt?DmC1982 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:30:
[...]
Dank voor je reactie. Ik zal 4x 10mm2 grondkabel gebruiken en de topics goed doorlezen.
Ik gebruik de aardlitze onder de ijzeren mantel als aardedraad.BernieW schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:49:
[...]
Hoe ga je de aarding doen als je een 4x kabel neemt?
[ Voor 21% gewijzigd door habbekrats op 26-06-2025 10:55 ]
[ Voor 25% gewijzigd door Slux op 01-07-2025 21:08 ]
Dit heeft niet veel (niets) met offgrid gebruik te maken. Maar dat gezegd hebbende, als je wilt sturen op prijs moet je niet green mode kiezen.Slux schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:03:
Weet iemand hoe het komt waarom ik in greenmode precies op het duurste moment van de dag (zonneplan) meer van het grid pakt dan van de accu's die op 98% staan
21:05 hoogste tarief is voorbij en nu stopt het grid afname en pakt het systeem de accus
Welk topic moet ik dan hebben ? het is een beetje verwarrend al die Victron topics tegenwoordig.MrFish schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:32:
[...]
Dit heeft niet veel (niets) met offgrid gebruik te maken. Maar dat gezegd hebbende, als je wilt sturen op prijs moet je niet green mode kiezen.
Je moet het "aansturing" forum hebben. Daarin kun je vragen stellen over de instellingen (=aansturing) om het systeem te laten werken zoals je wilt.Slux schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 06:45:
Welk topic moet ik dan hebben ? het is een beetje verwarrend al die Victron topics tegenwoordig.
[ Voor 8% gewijzigd door Q op 04-07-2025 10:29 ]
[ Voor 18% gewijzigd door luigi87 op 15-07-2025 19:50 ]
- leeg -
Correct.luigi87 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:32:
Nu zitten mijn panelen nog op de ac in heeft dat als gevolg dat de frqency shift dan niet werkt?
Correct.Moet ik om het goed te testen echt vermogen leveren op de ac out?
Haha dat mag duidelijk zijn
- leeg -
Let wel op dat je de AC-in dus even moet afkoppelen. Anders ben je niet offgrid en kan de frequentie ook niet opgehoogd worden.luigi87 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:39:
[...]
Haha dat mag duidelijk zijn![]()
Top ik ga dan even opnieuw testen met 40% van de panelen gekoppeld aan de ac out 1.
Nu gaf mijn test nog niet de gewenste resultaten
Maar hij zou toch ook moeten remmen (freq ophogen) met de ac gekoppelt?MrFish schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:16:
[...]
Let wel op dat je de AC-in dus even moet afkoppelen. Anders ben je niet offgrid en kan de frequentie ook niet opgehoogd worden.
- leeg -
Als de Victron aan het Grid is gekoppeld dan is er een directe verbinding tussen AC-IN en AC-OUT. Dan kan er maar één frequentie zijn en dat is de frequentie van het Grid.luigi87 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:08:
Maar hij zou toch ook moeten remmen (freq ophogen) met de ac gekoppelt?
Anders loopt het panelen vermogen door de multi het grid in, wat niet zou mogen bij NOM toch?
Ja best logisch eigenlijk.MJ de Bruijn schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:31:
[...]
Als de Victron aan het Grid is gekoppeld dan is er een directe verbinding tussen AC-IN en AC-OUT. Dan kan er maar één frequentie zijn en dat is de frequentie van het Grid.
Als AC-IN wegvalt (geen Grid) gaat de Victron zelf een frequentie genereren. Normaal is dat 50 Hz. Maar de Victron kan dat verhogen tot bijvoorbeeld 51 Hz. Dat is een truc om een signaal te sturen aan de PV-omvormer.
- leeg -
Niet om te discussiëren over de kabel doorsnede maar ivm verplaatsing van de meterkast hebben ze de oude kabel buiten afgekoppeld (ook een 6mm2) en er ca 10m nieuwe voor op de hoofdkabel aangekoppeld. Toen ik de Enexis monteurs vroeg naar 10mm2 werd ik vreemd aangekeken, ze hebben weer een 4x6mm2 + (1x1.5mm2 voor de aardgeleider) kabel aangelegd.MJ de Bruijn schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:23:
[...]
Vaste lezers kennen mijn stokpaardje.
De netbeheerder brengt een 10mm² kabel je huis binnen. Dat is niet zonder reden.
De discussie hierover is al vaak gevoerd. Geen reden om dit over te doen. Doe onderzoek en maak je eigen keuze.
24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.
In principe kun je zoiets maken. Maar het heeft veel aspecten.tjib schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:23:
Nu wil ik voor Victron off-grid systeem gaan. Zodat de stroom die ik niet kan terugleveren ivm te hoge net spanning opgeslagen wordt in accu.
Ook al is stroomprijs nul of negatief je betaalt toch altijd leverkosten en btw over ingekochte stroom? Dus is toch altijd beter om je eigen stroom te gebruiken?- Als je een dynamisch contract hebt is het uitschakelen van PV bij hoge spanning (= hoge productie) niet heel erg.
Ik had gehoopt dat victron multiplus zich zelf kan afkoppelen als net spanning te hoog isVolgens mij kun je een Victron Systeem niet softwarematig van het net loskoppelen. Je zult dus een externe schakelaar of relais moeten gebruiken die 3x25 Ampère onder belasting kan schakelen. Lees daarover in het 'ontwerp topic'.
[ Voor 82% gewijzigd door Hermarcel op 03-08-2025 11:48 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq