Het grote Victron Off-Grid topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 09:02
Bij mij werkt de frequency shift wel, alleen Victron gaat het niet zelf gebruiken als de accu vol raakt.

Met de automatisering via Home Assistant werkt het namelijk prima: charge limit wordt aangepast boven de 80%, als de PV meer levert dan die limiet, dan gaat netjes de frequentie omhoog.
(Enkel bij off-grid gebruik)

Voor mij nu op zich een prima oplossing, het net gaat er hier niet zo vaak uit. En de keren dat ik zelf de stoppen heb omgezet doet Home Assistant het nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-09 09:52
JakeOfOz schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:13:
Bij mij werkt de frequency shift wel, alleen Victron gaat het niet zelf gebruiken als de accu vol raakt.
Ik geloof je, maar... als Victron het niet zelf gebruikt, dan werkt het toch niet? Althans niet aan de Victron Kant.

Wat gebeurt er als je het niet zelf regelt, maar aan Victron overlaat. Gaat de SolarEdge uit en aan? Of blijft deze continu aan maar produceert slechts 0%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Als ik hem zelf zijn gang laat gaan, wordt er niets gemoduleerd, dan is het gewoon uit en aan. Klopt inderdaad niet m.i.

De frequency shift werkt wel, maar Victron gebruikt hem niet goed (althans: niet zoals ik het zou willen).

5 minuten geleden weer even off grid gegaan, 96% accu en ~3kW PV vermogen. Dan wordt door Home Assistant de charge limiet op 1A gezet.
M'n frequentie is nu 50.6 Hz, zodat m'n huisverbruik met de PV wordt gecompenseerd, maar de accu niet verder bijlaadt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:11
De enigste omvormers die zero feed in ondersteunen is Fronius. Zover ik begrepen heb wordt dit in off-grid gebruikt naast frequentie shifting.

Dat andere omvormers direct uit gaan bij bijna volle batterij is het gevaar vooral in de lente, mooi weer met van sterke witte wolken die langs komen. Mijn huidige omvormer zie ik dan in 2 seconden van bijna 0 naar 400 watt springen. Bij een bijna volle batterij kan je dan een enorme piek krijgen op je DC.

Ik heb de andere pv op een Victron mppt lader zitten die reageert hier niet op bij bijna volle batterij.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
habbekrats schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:37:
Dat andere omvormers direct uit gaan bij bijna volle batterij is het gevaar vooral in de lente, mooi weer met van sterke witte wolken die langs komen. Mijn huidige omvormer zie ik dan in 2 seconden van bijna 0 naar 400 watt springen. Bij een bijna volle batterij kan je dan een enorme piek krijgen op je DC.
Dit is het verschijnsel waar ik in dit forum steeds weer aandacht voor vraag.
Dit is precies de reden dat het (naar mijn idee) nodig is om al vanaf een lage(re) SoC de PV-omvormer te gaan knijpen zodat zo'n piek niet kan voorkomen.
Als de PV-omvormer een noodstop maakt door een over-voltage lijkt het dat het knijpen werkt. 8)7
Ik heb de andere pv op een Victron mppt lader zitten die reageert hier niet op bij bijna volle batterij.
Ook dat is (voor mij) een reden om de mppt uit softwarematig te schakelen als de batterij een SoC van 90% bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@MJ de Bruijn Het verschil dat indien op on-grid de pv een noodstop maakt de meeste energie in het net gaat en de pv-uitgang evebn naar 253V schiet. De Victron heeft een hele kleine energie buffer. Kan alleen de netspanning nog veel hoger worden en daarna nog even excessief de DC kant op.

Door je omvormer al flink te knijpen bij hoge SOC voorkom je dan inderdaad dat de DC flink omhoog schiet temeer omdat je accu dan ook flink aan het laden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:38
JakeOfOz schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:57:
Als ik hem zelf zijn gang laat gaan, wordt er niets gemoduleerd, dan is het gewoon uit en aan. Klopt inderdaad niet m.i.

De frequency shift werkt wel, maar Victron gebruikt hem niet goed (althans: niet zoals ik het zou willen).

5 minuten geleden weer even off grid gegaan, 96% accu en ~3kW PV vermogen. Dan wordt door Home Assistant de charge limiet op 1A gezet.
M'n frequentie is nu 50.6 Hz, zodat m'n huisverbruik met de PV wordt gecompenseerd, maar de accu niet verder bijlaadt
Hij schaalt laat terug, dat klopt maar als ie gewoon spontaan compleet uitvalt hoort natuurlijk ook niet.

Als ik goed begrijp zet je via HA de charge limit op 1A en vervolgens doet Victron de frequentie verhogen en je PV reageert erop?

Zo ja, dan heb je in ieder geval het wel werkend alleen klopt de configuratie niet helemaal.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Jazsie Wat gebeurt er als HA niet werkt? Is er een default fallback senario?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Nou ja, ik zou natuurlijk gewoon zorgen dat het werkt zoals het hoort. Dat je dan zorgt via HA dat het vermogen eerder beperkt wordt is dan je eigen keus en heb je de Victron zelf die je dan als fallback kan gebruiken.

Als ik het goed begrijp doet Victron de frequentie te laat verhogen bij @JakeOfOz waardoor zijn PV niet terug schaalt maar gewoon compleet uitvalt.

De gedachten dat het vermogen al bij 80%-90% etc al terug schaalt is fout. Terug schalen gebeurt veel later alleen het moet niet zo zijn zoals het bij @JakeOfOz gebeurt, dat is weer te abrupt en klopt de configuratie niet.

ivm verhuizing heb ik mijn ESS afgekoppeld. Op de nieuwe locatie ga ik de PV ook aan de AC uitgang plaatsen in offgrid setup en kan dan eens meer uitgebreid testen en verslag geven. Zal alleen wel even duren gezien de andere prioriteiten :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Jazsie schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:33:
[...]

Als ik goed begrijp zet je via HA de charge limit op 1A en vervolgens doet Victron de frequentie verhogen en je PV reageert erop?

Zo ja, dan heb je in ieder geval het wel werkend alleen klopt de configuratie niet helemaal.
Dit is inderdaad nu de situatie. Via HA werkt mooi, maar native zou mooier zijn.
Ik ga her en der nog wel wat dingen proberen, en kijken of ik er goeie logging van kan krijgen wat er precies gebeurt als ik het zonder HA probeer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmenD
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14-07 08:51
Is er ervaring binnen deze groep met een Enphase systeem in combinatie met een Victron Multiplus met accu's?

Mijn Enphase systeem heb ik op de AC out (Belangrijke belasting of Essential load) aangesloten van de Multiplus. Als het grid wegvalt, blijft de IQ relais onder spanning, het Enphase zonnesysteem blijft stroom leveren aan de accu's.

Waar en hoe in VRM zie ik hoeveel mijn Enphase levert aan stroom? In VRM zie ik die blauwe lijntjes bewegen naar waar de stroom naar toe gaat. Tussen het blok Belangrijke belasting en het blok Multiplus loopt wel een lijntje, maar geen indicatie van AC PV (Enphase) stroom.

Mis ik ergens een instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:38

MrFish

Untitled

HarmenD schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:44:
Is er ervaring binnen deze groep met een Enphase systeem in combinatie met een Victron Multiplus met accu's?

Mijn Enphase systeem heb ik op de AC out (Belangrijke belasting of Essential load) aangesloten van de Multiplus. Als het grid wegvalt, blijft de IQ relais onder spanning, het Enphase zonnesysteem blijft stroom leveren aan de accu's.

Waar en hoe in VRM zie ik hoeveel mijn Enphase levert aan stroom? In VRM zie ik die blauwe lijntjes bewegen naar waar de stroom naar toe gaat. Tussen het blok Belangrijke belasting en het blok Multiplus loopt wel een lijntje, maar geen indicatie van AC PV (Enphase) stroom.

Mis ik ergens een instelling?
Welke energiemeters heb je en waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmenD
Het is een 1 fase systeem met een productie ct bij de zonnepanelen en een consumptie ct direct na de hoofdschakelaar.

Daarnaast een Carlo EM540 direct na de hoofdschakelaar, voor de consumptie ct, tbv de Cerbo GX te voorzien van info.

Als ik bijvoorbeeld een waterkoker op de AC out (Belangrijke belasting of Essential load) aansluit, dan bewegen de blauwe lijntjes wel.

Het lijkt er op dat er bij stroom levering aan het systeem (zonnepanelen leveren stroom) niets gebeurt, bij afname wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
HarmenD schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:23:
Het is een 1 fase systeem met een productie ct bij de zonnepanelen en een consumptie ct direct na de hoofdschakelaar.

Daarnaast een Carlo EM540 direct na de hoofdschakelaar, voor de consumptie ct, tbv de Cerbo GX te voorzien van info.

Als ik bijvoorbeeld een waterkoker op de AC out (Belangrijke belasting of Essential load) aansluit, dan bewegen de blauwe lijntjes wel.

Het lijkt er op dat er bij stroom levering aan het systeem (zonnepanelen leveren stroom) niets gebeurt, bij afname wel.
Heb je je gehele installatie op de AC OUT1 zitten? Of zit een gedeelte voor de MP en een gedeelte achter de MP?

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmenD
Voor nu een gedeelte waaronder de Enphase zonnepanelen installatie en een wandcontactdoos.

Het idee is uiteindelijk, met enkele grootverbruikers daargelaten, het hele huis door de Multiplus laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Als je een webpagina hebt gemaakt met Node Red en je wil deze ook op je telefoontje hebben buiten je huis netwerk, ga als volgt.
-Open je router NAT pagina en vul een nieuwe regel in.
Je GX local IP staat onder settings/ethernet/IP Address
de poort staat onder settings/venus OS large

nu wordt de toegang naar je webpagina op de telefoon als volgt: HTTPS// [IP] : [Poort]/UI
dus (fake) HTTPS//123.456.12:3322/UI

PAS OP PAS OP, nu heeft de gehele wereld toegang tot je systeem omdat je de GX poort open hebt gezet. Onthoud dat goed. Beveilig je systeem met een sterk password.

Er zullen misschien andere manieren zijn maar ik gebruik deze altijd.
Nu is mijn vraag terug, hoe verander ik mijn Node Red inlog USER NAME die standaard bij een ieder op "admin" staat.
iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Willie Wortel schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:44:
Er zijn inderdaad andere (en betere) manieren.
Gebruik een VPN, bijvoorbeeld WireGuard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
MJ de Bruijn schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:03:
[...]

Er zijn inderdaad andere (en betere) manieren.
Gebruik een VPN, bijvoorbeeld WireGuard.
Hoi MJ, ongetwijfeld veel beter maar ik wil het zo simpel mogelijk houden zonder onderhoud. De kans dat je een netwerk binnenkomt met een sterk username en password is ongekend klein. Daarom verander ik liever mijn Gebruikers naam "admin". Om weer nieuwe dingen erbij te leren (ben al bijna een eeuw oud). Maar ga het WireGuard videotje wel bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Willie Wortel schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:19:
... (ben al bijna een eeuw oud) ...
Willie Wortel verscheen voor het eerst in de Donald Duck strip "Gladstone's terrible secret" uit 1952. Hij werd bedacht door Carl Barks. In dit verhaal was hij echter nog een toevallige voorbijganger.
Je bent dus slechts 73 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:43
Willie Wortel schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:44:
Als je een webpagina hebt gemaakt met Node Red en je wil deze ook op je telefoontje hebben buiten je huis netwerk, ga als volgt.
-Open je router NAT pagina en vul een nieuwe regel in.
Je GX local IP staat onder settings/ethernet/IP Address
de poort staat onder settings/venus OS large

nu wordt de toegang naar je webpagina op de telefoon als volgt: HTTPS// [IP] : [Poort]/UI
dus (fake) HTTPS//123.456.12:3322/UI

PAS OP PAS OP, nu heeft de gehele wereld toegang tot je systeem omdat je de GX poort open hebt gezet. Onthoud dat goed. Beveilig je systeem met een sterk password.

Nu is mijn vraag terug, hoe verander ik mijn Node Red inlog USER NAME die standaard bij een ieder op "admin" staat.
iemand?
Sorry, maar dit is echt een heel slecht advies vooral het ‘dit doe ik altijd’ triggers me, dat doet me denken dat je dit niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen doet. Ik hoop van niet.

Infrastructuur hoort niet rechtstreeks aan het internet.de risicos zijn gewoon te groot. Niemand gaat specifiek jouw omvormer hacken, maar er zijn genoeg scanners die specifiek alles wat open staat en potentieel kwetsbaar is opzoeken.

Er zijn betere manieren die een klein beetje lastiger zijn, maar voor de doelgroep van victron zouden die prima behapbaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:43
Willie Wortel schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:19:
[...]

Hoi MJ, ongetwijfeld veel beter maar ik wil het zo simpel mogelijk houden zonder onderhoud. De kans dat je een netwerk binnenkomt met een sterk username en password is ongekend klein. Daarom verander ik liever mijn Gebruikers naam "admin". Om weer nieuwe dingen erbij te leren (ben al bijna een eeuw oud). Maar ga het WireGuard videotje wel bekijken.
Dit is echt de naïviteit ten top. Iets dat direct aan internet hangt heeft juist meer onderhoud nodig.

Gebruik dan gewoon vrm, daar kan je nog 2fa instellen. Gecombineerd met een VPN voor als er dingen zijn die niet via VRM kunnen. Niet heel off-grid, maar wel een kleinere kans op onvrijwillig off-grid, of een crypto minende cerbo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
overhyped schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:47:
[...]

Dit is echt de naïviteit ten top. Iets dat direct aan internet hangt heeft juist meer onderhoud nodig.

Gebruik dan gewoon vrm, daar kan je nog 2fa instellen. Gecombineerd met een VPN voor als er dingen zijn die niet via VRM kunnen. Niet heel off-grid, maar wel een kleinere kans op onvrijwillig off-grid, of een crypto minende cerbo.
Ja, daar heb je gewoon gelijk in. Ga het ook veranderen.
ADD: video gezien, denk er zo het mijne van. Ga het verder onderzoeken binnen Node Red community.

[ Voor 8% gewijzigd door Willie Wortel op 10-06-2025 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
In dit topic komt regelmatig aan de orde op welke manier een extern apparaat kan worden in- of uitgeschakeld, evenals bijvoorbeeld heb regelen van het (uitgangs)vermogen.
Ik las over de GX IO-extender 150.
Dit is een aparte module die via USB op een GX-apparaat wordt aangesloten.
Het apparaat biedt twee extra 'normale' relais en een Solid State relais.
Tevens zijn er acht digitale I/O poorten die voor invoer of uitvoer gebruikt kunnen worden. Verder zijn er vier PWM uitvoerpoorten voor instelbaar voltage.
Kortom, een interessante ontwikkeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
De voor mij simpelste maar zeker de veiligste manier om toch mijn Node Red dashboard tellertjes (Gauges) te zien op internet, dus niet local maar via Victron VRM "Venus OS Large".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDVANrzZbQKuiekS2BOD8BwG-c0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNOfJvccg0B5QPTZj1WC4uyA.jpg?f=fotoalbum_large

Zo zie je maar, met zijn allen maken we er een prachtig veilig (hobby) project van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-09 09:12
JakeOfOz schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:13:

Met de automatisering via Home Assistant werkt het namelijk prima: charge limit wordt aangepast boven de 80%, als de PV meer levert dan die limiet, dan gaat netjes de frequentie omhoog.
(Enkel bij off-grid gebruik)

Voor mij nu op zich een prima oplossing, het net gaat er hier niet zo vaak uit. En de keren dat ik zelf de stoppen heb omgezet doet Home Assistant het nog prima.
Wat stuur je dan aan met Home Assistant? Victron of je PV?

Ik wil een Victron ESS 3 fasen installatie realiseren. Ik heb 54 zonnepalen, verdeeld over 2 omvormers en dus 2 verschillende krachtgroepen. Ik wil mijn hoofdschakelaar (en dus de 2 krachtgroepen van omvormers) aansluiten op AC-Out zodat alles voorzien blijft van stroom. Blijven de 2 omvormers dan ook functioneren als de stroom uitvalt? en kan ik dan met mijn Home Assistant doen wat jij ook doet om het laden te stoppen/beperken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54
DmC1982 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:03:
[...]

Ik wil een Victron ESS 3 fasen installatie realiseren. Ik heb 54 zonnepalen, verdeeld over 2 omvormers en dus 2 verschillende krachtgroepen. Ik wil mijn hoofdschakelaar (en dus de 2 krachtgroepen van omvormers) aansluiten op AC-Out zodat alles voorzien blijft van stroom. Blijven de 2 omvormers dan ook functioneren als de stroom uitvalt? en kan ik dan met mijn Home Assistant doen wat jij ook doet om het laden te stoppen/beperken?
Zolang je het maar op AC-out 1 zet. Victron regelt de rest (die maakt zijn eigen frequentie waardoor de boel blijft draaien).

Met HA kan je veel aansturen van de Victron. Vraag is of je dat wil handelen kan bijvoorbeeld ook via Victronssyteem (DESS eventueel in Greenmode).

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@DmC1982 Let goed op de Victron factor 1.0 rule.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nono_einstein
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 15-09 22:31
[...]

Of je gebruikt de Victron MPPT's (hier 2x de 450/100 in gebruik met 4 strengen), dan hoef je je geen zorgen te maken over frequentie shifting, of extra apps om je paneel uit te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
[...]

Wat @Impossibl3 als zegt: sluit het op de AC-out 1 aan.
Zodra de stroom uitvalt, zullen eerst je omvormers ook uitvallen. Je Victron zet dan een micro-grid op, waarna de omvormers weer opstarten.
Wat ik doe met Home Assistant is het aansturen van m'n VICTRON systeem. Die geef ik gewoon een maximale laadstroom voor de accu mee, als de batterij meer dan 85% vol zit. Hoe voller de batterij, hoe lager die limiet.
De Victron-omvormer gooit dan de frequentie omhoog.

Maar let op! Je omvormers moeten hier wel ondersteuning voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
JakeOfOz schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:31:
[...]
.Zodra de stroom uitvalt, zullen eerst je omvormers ook uitvallen. Je Victron zet dan een micro-grid op, waarna de omvormers weer opstarten.
.
Ik ben nog in de opbouwfase van mijn systeem en kan dit dus nog niet testen. Maar ik dacht dat de Multiplussen binnen 20 millisecondes overschakelen en dat zelfs je PC daar niks van zou merken. Weet je zeker dat die PV-omvormers wel eerst uitvallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Hermarcel schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:02:
Weet je zeker dat die PV-omvormers wel eerst uitvallen?
Niets is 100% zeker. Het kan natuurlijk per merk en installatie verschillen. Misschien is het zelfs afhankelijk van het moment in de 50Hz cyclus, van de actuele productie, van het actuele gebruik enzovoort.

Mijn persoonlijke ervaring is dat bij Grid-uitval mijn SolarEdge installatie altijd eerst uitvalt. Nadat de Victrons de stroom-voorziening hebben overgenomen start de SolarEdge na enkele minuten weer op.

Bij herstel van het Grid valt de SolarEdge soms uit en soms niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
@Hermarcel Bij mij knipperen de lampen niet eens als ik de gemeentestoppen omzet, dus dat werkt. Maar ergens is het toch genoeg (waarschijnlijk zoals @MJ de Bruijn zegt door iets in de frequentie) om de PV te laten afschakelen. Bij mijn SolarEdge gebeurt dat in 100% van de gevallen.

Op zich vind ik het wel een goede veiligheid, zeker als de PV net maximaal terug staat te leveren.

Maar al je apparatuur thuis zou er niets van moeten merken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Dit filmpje toont met een scope mooi aan hoe snel het omschakelen gaat: YouTube: The Victron MultiPlus-II 48V transfers FAST!!!⚡Best Inverter for UPS...

Heel snel inderdaad, maar de sinus is wel even onderbroken. Een PV-omvormer zal daar waarschijnlijk wel op afschakelen. Bovendien heb ik bij mijn installatie wel gezien dat de frequentie na het wegvallen van de grid even wordt verhoogd, juist om (denk ik) PV-omvormers los te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
Bedankt voor deze link en is in mijn geval wel belangrijk.
Misschien kan ik mijn situatie uitleggen. Ik heb 2 slimme meters in ons huis samen met 2 groepenkasten. Ook heb ik een 5x6mm2 grondkabel doorgetrokken naar ons tuinhuis met daar een aparte groepenkast. In de tuinhuis is een 8kWh omvorrmer aangesloten met 18 panelen en in ons huis is een 10kWh omvormer met 36 panelen aangesloten.

Mijn bedoeling is om 2x 4x6mm2 grondkabel (25 meter) kabels te trekken naar de garage (ik heb geen panelen op de garage),1 kabel voor AC in en 1 kabel voor AC-out en alles aansluiten op de hoofdschakelaar. De bedoeling was om 3x multiplus II 5000VA aan te schaffen, maar de totale opbrengst met zonnepanelen piekt soms naar 18.000watt. Dit is wel een dingetje, want de 8000VA's zijn meteen 2x zo duur dan een 5000 VA.

Ik heb een contract bij Greenchoice tot oktober 2027 zonder terugleverkosten. Dus eigenlijk wil ik alle zonnepanelen daar wel op hebben omdat we dit ook wel verbruiken. Anders had ik misschien 1 omvormer aangesloten op de andere slimme meter waardoor ik dit probleem niet heb. Misschien kan ik dan beter wachten tot eind volgend jaar, of toch wel investeren in 3x 8000VA's. Het zijn luxe problemen dit.
Iemand misschien advies wat hij/zij zou doen in mijn situatie?

ps. ik kan wel een omvormer uitschakelen, maar als de stroom zou uitvallen op een zonnige dag en ik ben niet thuis, dan lukt dit niet zomaar en weet dan niet wat de consequenties zijn. Ik merk dat ik geen echte tweaker ben en nog steeds een hoop moet leren.

[ Voor 9% gewijzigd door DmC1982 op 24-06-2025 18:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

DmC1982 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:09:
[...]

Bedankt voor deze link en is in mijn geval wel belangrijk.
Misschien kan ik mijn situatie uitleggen. Ik heb 2 slimme meters in ons huis samen met 2 groepenkasten. Ook heb ik een 5x6mm2 grondkabel doorgetrokken naar ons tuinhuis met daar een aparte groepenkast. In de tuinhuis is een 8kWh omvorrmer aangesloten met 18 panelen en in ons huis is een 10kWh omvormer met 36 panelen aangesloten.

Mijn bedoeling is om 2x 4x6mm2 grondkabel (25 meter) kabels te trekken naar de garage (ik heb geen panelen op de garage),1 kabel voor AC in en 1 kabel voor AC-out en alles aansluiten op de hoofdschakelaar. De bedoeling was om 3x multiplus II 5000VA aan te schaffen, maar de totale opbrengst met zonnepanelen piekt soms naar 18.000watt. Dit is wel een dingetje, want de 8000VA's zijn meteen 2x zo duur dan een 5000 VA.

Ik heb een contract bij Greenchoice tot oktober 2027 zonder terugleverkosten. Dus eigenlijk wil ik alle zonnepanelen daar wel op hebben omdat we dit ook wel verbruiken. Anders had ik misschien 1 omvormer aangesloten op de andere slimme meter waardoor ik dit probleem niet heb. Misschien kan ik dan beter wachten tot eind volgend jaar, of toch wel investeren in 3x 8000VA's. Het zijn luxe problemen dit.
Iemand misschien advies wat hij/zij zou doen in mijn situatie?

ps. ik kan wel een omvormer uitschakelen, maar als de stroom zou uitvallen op een zonnige dag en ik ben niet thuis, dan lukt dit niet zomaar en weet dan niet wat de consequenties zijn. Ik merk dat ik geen echte tweaker ben en nog steeds een hoop moet leren.
Je kunt ook nog een deel van de omvormers op AC-out2 zetten, of op AC-in laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@DmC1982
MrFish schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:57:
[...]

Je kunt ook nog een deel van de omvormers op AC-out2 zetten, of op AC-in laten.
Inderdaad. Met driemaal 5kVA Multiplus kun je tot 15kW aan PV-omvormervermogen aan AC-Out1 hangen, als het PV vermogen goed over de fases is verdeeld. AC-Out1 is de uitgang van de Multiplus die aktief blijft tijdens een grid-uitval (zolang er energie door de accu's geleverd kan worden). Met accu plus 15Kw PV-vermogen kun je dan een deel of alle afnemers van energie voorzien. Op momenten dat dit teveel zou zijn worden de accu's geladen. Als de accu's vol zijn en er nog teveel PV-opbrengst is voor de verbruikers, dan zullen de Multiplussen de frequentie van het microgrid verhogen als signaal aan de PV-omvormers dat zij minder vermogen moeten gaan leveren.

De PV-omvormer(s) op AC-in of AC-out2 vallen uit bij grid-uitval en doen dus niet mee in de factor 1.0 rule.

De factor 1.0 rule heeft ook een bepaling over de accugrootte. Let daar ook op. Let bovendien op dat de DC bekabeling/afzekering voldoende is om de PV-opwek op te vangen op het moment dat de grid wegvalt en de multiplussen nog niet de tijd hebben gehad om de frequentie te verhogen. Met, potentieel, 15kW opbrengst op het moment van grid-uitval, moet er 15kW de accu's in gestuurd kunnen worden. De grootste stroomsterkte ontstaat bij vrijwel lege accu's. De minimale accuspanning is 16*2,5 = 40Volt. De grootste stroom die verdeelt moet worden over de verschillende accus is dan 15000 / 40 = 375 Ampère.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Hermarcel schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:04:
@DmC1982

[...]

Inderdaad. Met driemaal 5kVA Multiplus kun je tot 15kW aan PV-omvormervermogen aan AC-Out1 hangen, als het PV vermogen goed over de fases is verdeeld. AC-Out1 is de uitgang van de Multiplus die aktief blijft tijdens een grid-uitval (zolang er energie door de accu's geleverd kan worden). Met accu plus 15Kw PV-vermogen kun je dan een deel of alle afnemers van energie voorzien. Op momenten dat dit teveel zou zijn worden de accu's geladen. Als de accu's vol zijn en er nog teveel PV-opbrengst is voor de verbruikers, dan zullen de Multiplussen de frequentie van het microgrid verhogen als signaal aan de PV-omvormers dat zijn minder vermogen moeten gaan leveren.

De PV-omvormer(s) op AC-in of AC-out2 vallen uit bij grid-uitval en doen dus niet mee in de factor 1.0 rule.

De factor 1.0 rule heeft ook een bepaling over de accugrootte. Let daar ook op. Let bovendien op dat de DC bekabeling/afzekering voldoende is om de PV-opwek op te vangen op het moment dat de grid wegvalt en de multiplussen nog niet de tijd hebben gehad om de frequentie te verhogen. Met, potentieel, 15kW opbrengst op het moment van grid-uitval, moet er 15kW de accu's in gestuurd kunnen worden. De grootste stroomsterkte ontstaat bij vrijwel lege accu's. De minimale accuspanning is 16*2,5 = 40Volt. De grootste stroom die verdeelt moet worden over de verschillende accus is dan 15000 / 40 = 375 Ampère.
Goede toevoegingen. Daarbij nog een opmerking: die 375 A is natuurlijk maar een heel korte piek; we hebben het over maximaal een paar seconden voordat de PV-omvormers zijn teruggeregeld. Een 200 A T-class klapt pas na circa 300 seconden bij 400 A.

Let ook op dat de AC-out1 een transfer capacity heeft van 50 A, maar AC-out2 maar 32 A. (Als er een mogelijkheid is dat je hierboven komt, moet je dus een maximaalstroombeveiliging plaatsen.)

Voor thuisgebruik zou ik niet zo snel 3x een MP 8000 ophangen, tenzij dat vermogen écht nodig is. (Duurder, hoger standyverbruik, ingewikkeldere bekabeling [dubbele bekabeling naar elke multiplus]). Bij een standaard 3x25 A huisaansluiting past 3x MP5000 mooi, die ik in dit geval zou combineren met minimaal 48 kWh aan accucapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
Hermarcel schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:04:
@DmC1982

[...]

Inderdaad. Met driemaal 5kVA Multiplus kun je tot 15kW aan PV-omvormervermogen aan AC-Out1 hangen, als het PV vermogen goed over de fases is verdeeld. AC-Out1 is de uitgang van de Multiplus die aktief blijft tijdens een grid-uitval (zolang er energie door de accu's geleverd kan worden). Met accu plus 15Kw PV-vermogen kun je dan een deel of alle afnemers van energie voorzien. Op momenten dat dit teveel zou zijn worden de accu's geladen. Als de accu's vol zijn en er nog teveel PV-opbrengst is voor de verbruikers, dan zullen de Multiplussen de frequentie van het microgrid verhogen als signaal aan de PV-omvormers dat zij minder vermogen moeten gaan leveren.

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie. Hier kan ik zeker wat mee.

In mijn geval kan ik dan de hoofdschakelaar/hoofdaansluiting samen met 1 PV omvormer (10kWh) aansluiten op AC-in en AC-Out sluit ik dan aan op de groepenkast (waar normaal de hoofdschakelaar op aangesloten is). Zo valt de 10kWh omvormer uit bij een offline grid, en blijft de andere 8kWh omvormer draaien om de accu's te laden en behoud ik overal stroom. Zie ik dat goed?
Ik ben van plan om 2 of 3x 16kWh EVE batterijen te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@DmC1982
De 8 kW omvormer is een 3-fasen omvormer, neem ik aan? Zo ja: prima!

Als de 8kW omvormer éénfasig is dan betekent dit dat de 8 kW opgevangen moet worden door één Multiplus 5kVA. Dat is een probleem.

32 of 48 kWh opslag is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DmC1982
Hermarcel schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:24:
@DmC1982
De 8 kW omvormer is een 3-fasen omvormer, neem ik aan? Zo ja: prima!

Als de 8kW omvormer éénfasig is dan betekent dit dat de 8 kW opgevangen moet worden door één Multiplus 5kVA. Dat is een probleem.

32 of 48 kWh opslag is prima.
Helemaal top. Beide omvormers inderdaad 3-fasen. Ik ga ermee aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@DmC1982 Goed bezig. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
Is dit globaal correct? Ik ga dit doen met een installateur, maar even voor mijn beeldvorming,

Stappenplan voor installatie van Victron ESS-systeem

1. Overzicht van het systeem
- Locatie installatie: Garage (25 meter van woning)
- Doel: Off-grid werking met netkoppeling voor laden en synchronisatie
- Omvormers:
• 3x Victron MultiPlus-II 5000 (3-fasen configuratie)
• 1x SAJ 3-fasen omvormer (36x 290Wp zonnepanelen)
• 1x Growatt 8kWh omvormer (18x 410Wp zonnepanelen)
- Batterijen: 3x 16S 51.2V 315Ah LiFePO4 (EVE-cellen) met JK BMS (totaal ± 48kWh)
- Monitoring: Cerbo GX (of vergelijkbaar GX-apparaat)
- Bekabeling: 2x 4x6mm² grondkabels van 25 meter tussen woning en garage

2. Voorbereiding
- Trek 2x 4x6mm² grondkabels (25 meter) tussen woning en garage.
- Zorg voor correcte aarding aan beide zijden.
- Installeer overspanningsbeveiliging in zowel woning als garage.

3. AC-in aansluiting (SAJ + net)
- Sluit de SAJ 3-fasen omvormer en de hoofdaansluiting aan op de groepenkast.
- Verbind deze via de eerste grondkabel met de AC-in van de Victron MultiPlus-installatie.
- Plaats een 3-fasen aardlekschakelaar (30mA) en automaat (bijv. 3x B16A) vóór de AC-in.

4. AC-out aansluiting (voeding woning + Growatt)
- Verbind de AC-out van de Victron MultiPlus-installatie via de tweede grondkabel met de groepenkast.
- Alle groepen in de woning (inclusief de Growatt omvormer) worden hierop aangesloten.
- De Growatt is aangesloten op een aparte krachtgroep in de groepenkast.
- Plaats een 3-fasen aardlekschakelaar + automaat op de AC-out.

5. Victron MultiPlus-II configuratie
- Verbind de 3x MultiPlus-II 5000 in 3-fasen parallelconfiguratie via VE.Bus.
- Gebruik een Cerbo GX voor monitoring en regeling.
- Stel het systeem in op ESS-modus met off-grid fallback:
• AC-in = secundaire bron (net + SAJ)
• AC-out = hoofdverdeling (woning + Growatt)

6. Batterijopslag (LiFePO4)
- Verbind de 3x 16S 51.2V 315Ah batterijen in parallel (totaal ± 48kWh).
- Gebruik een JK BMS per batterij of een gecentraliseerde oplossing.
- Verbind de batterijbank met de DC-ingang van de Victron via:
• DC zekering (bijv. 250A per string)
• DC hoofdschakelaar
• DC-busbar voor verdeling

7. Monitoring en communicatie
- Verbind de JK BMS met de Cerbo GX via CAN of RS485 (indien ondersteund).
- Verbind alle MultiPlus-units, GX-apparaten en batterijmonitor (bijv. SmartShunt) met de Cerbo GX.
- Optioneel: verbind de Cerbo GX met internet voor remote monitoring via Victron Remote Portal (VRM).

8. Test en validatie
- Controleer alle verbindingen, polariteit en beveiligingen.
- Test het systeem met en zonder netspanning:
• Werkt de Growatt nog bij netuitval?
• Worden de batterijen geladen via Growatt?
• Synchroniseert de SAJ correct via AC-in?
- Controleer of de Cerbo GX alle componenten correct uitleest.

9. Aanbevolen beveiligingen
Component: SAJ + net
Beveiligingstype: Aardlek + automaat 3-fasen
Voorbeeldwaarde: 3x B16A + 30mA

Component: Naar groepenkast
Beveiligingstype: Aardlek + automaat 3-fasen
Voorbeeldwaarde: 3x B25A + 30mA

Component: Batterij naar Victron
Beveiligingstype: DC zekering + hoofdschakelaar
Voorbeeldwaarde: 250A per string

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
DmC1982 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:54:
- Bekabeling: 2x 4x6mm² grondkabels van 25 meter tussen woning en garage
Vaste lezers kennen mijn stokpaardje.
De netbeheerder brengt een 10mm² kabel je huis binnen. Dat is niet zonder reden.
De discussie hierover is al vaak gevoerd. Geen reden om dit over te doen. Doe onderzoek en maak je eigen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
MJ de Bruijn schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:23:
[...]

De netbeheerder brengt een 10mm² kabel je huis binnen. Dat is niet zonder reden.
De discussie hierover is al vaak gevoerd. Geen reden om dit over te doen. Doe onderzoek en maak je eigen keuze.
Dank voor je reactie. Ik zal 4x 10mm2 grondkabel gebruiken en de topics goed doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-09 11:53
DmC1982 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:30:
[...]

Dank voor je reactie. Ik zal 4x 10mm2 grondkabel gebruiken en de topics goed doorlezen.
Hoe ga je de aarding doen als je een 4x kabel neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
BernieW schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:49:
[...]

Hoe ga je de aarding doen als je een 4x kabel neemt?
Ik gebruik de aardlitze onder de ijzeren mantel als aardedraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@DmC1982
Netwerk kabel(s) naar garage vertrouw niet op wifi
Energiemeter op inkomende grid
ACin victron liefst op een 300mA selectieve aardlek.

[ Voor 21% gewijzigd door habbekrats op 26-06-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmenD
Na diverse topics te hebben doorgelezen, de Enphase documenten te hebben bestudeerd, kom ik nog niet veel verder met de juiste informatie voor het aansluiten van mijn Enphase systeem op de Essential load (Out 1) van de Victron Multiplus II.

De Ephase documenten op bladzijde 1 van dit topic geven in ieder geval aan dat Modbus geïnstalleerd moet zijn, dat is inmiddels gebeurd. De Enphase PV is zichtbaar in VRM.
In de Netprofielen en de Victron instellingen staat het Nederlandse netprofiel niet genoemd, Enphase support geeft aan: "The NL grid profiles are compatible with the MODBUS settings." Victron is inmiddels overgegaan op een "Europees" Grid profiel EN50549-1:2019, wat overeenkomt met wat in de tabel staat bij de Europese landen.

Naast de Factor 1.0 regel is de minimum accucapaciteit van belang. Aan de factor 1.0 regel voldoe ik met een 5000 Multiplus, de accucapaciteit van 1,5kWp en 4,8kWh accucapaciteit nog niet, daar moet nog een accu bij.

Uitgangspunt is dat ik de Victron wil gebruiken om de solar productie terug te brengen als het grid uitvalt, de accu's vol zijn en er geen verbruik is. Victron ESS is geconfigureerd.

* Welke instellingen in de Multiplus moeten er nog gemaakt worden met VEConfigure?

Aanvinken dat er een PV Inverter aanwezig is en de rest van de submenu's ongewijzigd laten?

* Welke instellingen dienen er nog gezet te worden in de Cerbo GX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Weet iemand hoe het komt waarom ik in greenmode precies op het duurste moment van de dag (zonneplan) meer van het grid pakt dan van de accu's die op 98% staan :?

21:05 hoogste tarief is voorbij en nu stopt het grid afname en pakt het systeem de accus :(

[ Voor 25% gewijzigd door Slux op 01-07-2025 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Slux schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:03:
Weet iemand hoe het komt waarom ik in greenmode precies op het duurste moment van de dag (zonneplan) meer van het grid pakt dan van de accu's die op 98% staan :?

21:05 hoogste tarief is voorbij en nu stopt het grid afname en pakt het systeem de accus :(
Dit heeft niet veel (niets) met offgrid gebruik te maken. Maar dat gezegd hebbende, als je wilt sturen op prijs moet je niet green mode kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
MrFish schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:32:
[...]

Dit heeft niet veel (niets) met offgrid gebruik te maken. Maar dat gezegd hebbende, als je wilt sturen op prijs moet je niet green mode kiezen.
Welk topic moet ik dan hebben ? het is een beetje verwarrend al die Victron topics tegenwoordig.

De groene modus is toch niet voor te handelen ? ik dacht dat het alleen de overtollige zonne-energie terug zou leveren en niet in de avond uren de accu's terug op het grid zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Dus, inmiddels verhuisd met nieuwe regels (België). Omdat hier keuren verplicht is wat best een dingetje is als je zelfbouw accu hebt will ik tijdelijk off-grid gaan draaien met daar achter enkel de autolader.

TLV is iets van 2 cent en salderen bestaat niet, dus dat kunnen we beter benutten :).

Doel is dus om overdag de batterij te laden met PV en in de avond off-grid auto te laden.

Omdat je in grid mode altijd wel iets terug levert moet ik dus off-grid draaien, anders wordt de energie leverancier wakker (want hoe kan je nu in de nacht terug leveren als je geen batterij hebt).

Nu is mij de vraag hoe ik het best het de volgende scenario kan realiseren (automatisch):

- Overdag Victron koppelen aan het grid, en dus dan alleen batterij laden via PV (AC PV omvormer) en niks terug leveren.
- In de avond wanneer PV niets meer opwekt van het net loskoppelen.
- Verbruiker (auto lader in dit geval) werkt in off-grid mode.
- Wanneer de accu leeg is maar verbruiker nog steeds actief is (auto lader in dit geval) weer naar het net koppelen en verbruiker voeden vanuit het net maar niet de eigen batterij laden (bypass mode oid).

... en dat keer op keer :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Slux schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 06:45:
Welk topic moet ik dan hebben ? het is een beetje verwarrend al die Victron topics tegenwoordig.
Je moet het "aansturing" forum hebben. Daarin kun je vragen stellen over de instellingen (=aansturing) om het systeem te laten werken zoals je wilt.
Als je in de fase bent dat je nog geen systeem hebt en hulp wilt bij te maken keuzes moet je het "ontwerp" forum hebben.
Als je specifieke vragen hebt over off-grid werking moet je het "off-grid" forum hebben.
Zie ook de toelichtingen in de openings-posts van de topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:59

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Victron Experts

Een vriend die ik help met zijn ESS heeft een Multiplus die het tot zeer kort goed deed maar nu alleen start vanaf AC maar niet van DC.
Hij heeft een DC MCB vervangen (ivm ruimte geen Lynx) als voorbereiding op uitbreiding en daarvoor is de hele installatie uit geweest.

- Als AC uit is geschakeld via de 230V MCB dan zal de Multiplus - ondanks dat we 'm inschakelen op stand I - helemaal donker blijven.
- We weten dat er voltage is op de DC bus dat zien we als we de multimeter op de bus zetten en dat zien we ook in de Multiplus zelf
- We zien dat de condensatoren leeg lopen (voltage zakt) op de DC bus als we de batterij schakelaar omhalen (uit)
- De multiplus ziet ook 50+ volt op zijn aansluitingen!
- Zodra we de echter de AC uitschakelen valt de multiplus direct helemaal uit.

Iemand nog suggesties of tips?

opgelost

Eigenaar liep te knoeien en had Multiplus schakelaar ondanks expliciete instructie niet goed staan. Alles werkt weer goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Q op 04-07-2025 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:33

luigi87

Domotica Fanaticus

Even hier van gedachtes wisselen.

Ik wil de freqency shift testen alvorens ik mijn zonnepanelen opnde act out 1 plaats.

Via VEconfigure heb ik het in de ess settings ingesteld.

Nu wil ik alvolgt gaan testen.
Ik wil in de victron de setting aanpassen dat die niet mag terug leveren. (Moet nog even zoeken hoe die heet)

Als mijn panelen dan flink leveren en de soc zit boven de 97% dan zou de output freqency toch moeten verhogen?

Nu zitten mijn panelen nog op de ac in heeft dat als gevolg dat de frqency shift dan niet werkt?

Edit:
Net ff getest met het weghalen van de grid. Bij geen grid zie ik geen freq verhoging.
Bij het opnieuw inschakelen van het grid zie ik hem even kort 52,9hz op de act out 1 geven, is dit de freq shift?

Moet ik om het goed te testen echt vermogen leveren op de ac out?

[ Voor 18% gewijzigd door luigi87 op 15-07-2025 19:50 ]

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
luigi87 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:32:
Nu zitten mijn panelen nog op de ac in heeft dat als gevolg dat de frqency shift dan niet werkt?
Correct.
Moet ik om het goed te testen echt vermogen leveren op de ac out?
Correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Haha dat mag duidelijk zijn ;)

Top ik ga dan even opnieuw testen met 40% van de panelen gekoppeld aan de ac out 1.
Nu gaf mijn test nog niet de gewenste resultaten

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

luigi87 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:39:
[...]

Haha dat mag duidelijk zijn ;)

Top ik ga dan even opnieuw testen met 40% van de panelen gekoppeld aan de ac out 1.
Nu gaf mijn test nog niet de gewenste resultaten
Let wel op dat je de AC-in dus even moet afkoppelen. Anders ben je niet offgrid en kan de frequentie ook niet opgehoogd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

MrFish schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:16:
[...]

Let wel op dat je de AC-in dus even moet afkoppelen. Anders ben je niet offgrid en kan de frequentie ook niet opgehoogd worden.
Maar hij zou toch ook moeten remmen (freq ophogen) met de ac gekoppelt?
Anders loopt het panelen vermogen door de multi het grid in, wat niet zou mogen bij NOM toch?

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
luigi87 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:08:
Maar hij zou toch ook moeten remmen (freq ophogen) met de ac gekoppelt?
Anders loopt het panelen vermogen door de multi het grid in, wat niet zou mogen bij NOM toch?
Als de Victron aan het Grid is gekoppeld dan is er een directe verbinding tussen AC-IN en AC-OUT. Dan kan er maar één frequentie zijn en dat is de frequentie van het Grid.
Als AC-IN wegvalt (geen Grid) gaat de Victron zelf een frequentie genereren. Normaal is dat 50 Hz. Maar de Victron kan dat verhogen tot bijvoorbeeld 51 Hz. Dat is een truc om een signaal te sturen aan de PV-omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

MJ de Bruijn schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:31:
[...]

Als de Victron aan het Grid is gekoppeld dan is er een directe verbinding tussen AC-IN en AC-OUT. Dan kan er maar één frequentie zijn en dat is de frequentie van het Grid.
Als AC-IN wegvalt (geen Grid) gaat de Victron zelf een frequentie genereren. Normaal is dat 50 Hz. Maar de Victron kan dat verhogen tot bijvoorbeeld 51 Hz. Dat is een truc om een signaal te sturen aan de PV-omvormer.
Ja best logisch eigenlijk.
Zie nu dat ik zero export en Freqentie shift als het zelfde zag.

Ik ben opzoek naar oplossing in zero export.
Welke ik met enphase wel voor elkaar kan krijgen. Maar met mijn SMA stp 6000 nog niet.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:14

Ersus

Zuid-Limburg

MJ de Bruijn schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:23:
[...]

Niet om te discussiëren over de kabel doorsnede maar ivm verplaatsing van de meterkast hebben ze de oude kabel buiten afgekoppeld (ook een 6mm2) en er ca 10m nieuwe voor op de hoofdkabel aangekoppeld. Toen ik de Enexis monteurs vroeg naar 10mm2 werd ik vreemd aangekeken, ze hebben weer een 4x6mm2 + (1x1.5mm2 voor de aardgeleider) kabel aangelegd.

Ik ben bezig met de voorbereiding om Off-Grid toe te voegen middels de externe transfer optie met de S99 firmware. Nog niet alle componenten zijn binnengekomen om de vereiste Grid ontkoppeling middels de Ziehl te realiseren. Ik heb vanuit de meterkast een 30m 5x6mm2 naar de grote opslagruimte in gelegd waar de hele installatie staat en aanhangt.

Ik lees over de frequentie shifting problemen, die zal ik dan met de SMA ook wel tegemoet zien vermoedelijk.

De SmartSolar 450/200 wordt nog toegevoegd, wat ik had begrepen uit een post is dat deze lader gewoon terug regelt.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-09 15:10
Bij ons in de straat is de netspanning erg hoog.
Mijn buurman zijn omvormer schakelt elke zonnige dag rond de middag paar uur uit

Nu wil ik ook PV panelen gaan nemen te beginnen met 10kW piek op ons dak. Dit wil ik later uitbreiden op de schuur en/of in de tuin. (We hebben elektrische auto en all electric warmtepomp)

Nu wil ik voor Victron off-grid systeem gaan. Zodat de stroom die ik niet kan terugleveren ivm te hoge net spanning opgeslagen wordt in accu.

Hierover had ik wat vragen
Wat doet het victron systeem als de net spanning te hoog is om terug te leveren. Gaat hij dan accu volladen en schakelt MPPT uit bij volle accu? En zodra met spanning weer gezakt gaat hij dan overtollige PV stroom terugleveren? En eventueeel wat stroom uit volle accu verkopen?

Mijn idee is om systeem uit te breiden met tweedehands PV panelen om mijn stal en schuurtjes. Als ik hiervooor klassieke omvormers gebruik moet het systeem eigenlijk automatisch offgrid gaan bij een te hoge netspanning in de straat anders schakelen deze klassieke omvormers uit. Kan victron dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
tjib schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:23:
Nu wil ik voor Victron off-grid systeem gaan. Zodat de stroom die ik niet kan terugleveren ivm te hoge net spanning opgeslagen wordt in accu.
In principe kun je zoiets maken. Maar het heeft veel aspecten.
- Volgens mij kun je een Victron Systeem niet softwarematig van het net loskoppelen. Je zult dus een externe schakelaar of relais moeten gebruiken die 3x25 Ampère onder belasting kan schakelen. Lees daarover in het 'ontwerp topic'.
- Je kunt in Node Red de spanning gebruiken als input voor handelingen. Dat moet je zelf programmeren.
- Als de batterijen vol zijn moet je de PV installatie 'knijpen'.
- In de winter is PV-productie onvoldoende voor een dagverbruik. Je kunt wel de batterijen van Grid opladen om het restant van de PV te halen.
- Als je een dynamisch contract hebt is het uitschakelen van PV bij hoge spanning (= hoge productie) niet heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
- Als je een dynamisch contract hebt is het uitschakelen van PV bij hoge spanning (= hoge productie) niet heel erg.
Ook al is stroomprijs nul of negatief je betaalt toch altijd leverkosten en btw over ingekochte stroom? Dus is toch altijd beter om je eigen stroom te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
Volgens mij kun je een Victron Systeem niet softwarematig van het net loskoppelen. Je zult dus een externe schakelaar of relais moeten gebruiken die 3x25 Ampère onder belasting kan schakelen. Lees daarover in het 'ontwerp topic'.
Ik had gehoopt dat victron multiplus zich zelf kan afkoppelen als net spanning te hoog is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Volgens mij gaat de Multiplus off-grid als de grid buiten de gridcode-specificaties valt, dus net als een AC PV omvormer.

https://community.victron...-due-to-overvoltages/6332
https://community.victron...gx-grid-overvoltage/16728

Als je AC PV aan critical-AC-out van de Multiplus hebt hangen, dien je te voldoen aan de factor 1.0 rule. Maar dat moest toch al.

[ Voor 82% gewijzigd door Hermarcel op 03-08-2025 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Ik weet niet of het handig om dagelijks een aantal malen de MPII af en aan te schakelen. De relais in de MPII zijn wel robuust maar om ze telkens onder belasting te laten schakelen is niet bevorderlijk voor de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Maar als het afschakelen door de MP's zelf gedaan wordt omdat de gridcode bepalend is, dan doe je daar niet zoveel aan. Misschien is er een netcode parameter (in ve-configure?) die vertelt hoe lang de grid weer binnen de norm moet zijn voordat de MP's terug naar on-grid mogen schakelen. Hoe hoger je die parameter zet, hoe minder vaak er geschakeld zal worden. ALS die parameter er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misja
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:52
Ik heb twee vragen rond installeren Victron Multiplus-II GX met Pylontech Pelio 5.12kWh :
Allereerst wil ik de bijgeleverde accu kabels laten inkorten door een bedrijf in Amsterdam maar het is me nog niet gelukt dat te vinden. Ben bij de lokale accuhandel geweest maar die zijn bang van thuisaccu systemen en willen het niet voor me doen. de Pelio kabel heeft een extra flexibele omhulling en dat schrikt ze blijkbaar af. Heb een paar adressen online gevonden maar die passen geen bestaande kabels aan. Weet iemand een bedrijf in Amsterdam dat 8mm kabelogen wil/kan krimpen op (denk) 30mm2 soepele accukabel?

Ten tweede vraag ik mij af wat de beste manier is om de zwakstroom kabel (Victron 5m RS485 to USB) van de Victron ET112 energiemeter door de groepenkast te leiden. Makkelijkst is de kabel in de kast langs de rand naar boven en dan via een van de vrije uitgangen door een stukje pijp naar buiten te voeren maar ik weet niet of het veilig is om de zwakstroom kabel onbeschermd door de kast te voeren. Hoe hebben anderen dit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@misja Ik denk dat het 35mm2 zou zijn. Alternatief is om een complete nieuwe set te bestellen. Accunoord doet dit bijvoorbeeld.

In de groepenkast mag je alle soorten kabel gebruiken mits de isolatie bestand is tegen de hoogste spanning. Veel standaard snoer haalt dat gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
misja schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:13:
Ik heb twee vragen rond installeren Victron Multiplus-II GX met Pylontech Pelio 5.12kWh :
Allereerst wil ik de bijgeleverde accu kabels laten inkorten door een bedrijf in Amsterdam maar het is me nog niet gelukt dat te vinden.
Advies van mijn leverancier was : niet inkorten. Dat beetje extra lengte is geen probleem. Anders opsturen naar Accu Noord. Zij willen kabels wel voorzien van een oog.
Ten tweede vraag ik mij af wat de beste manier is om de zwakstroom kabel (Victron 5m RS485 to USB) van de Victron ET112 energiemeter door de groepenkast te leiden.
Ik heb geen aparte grid meter dus kan je hier helaas niet bijhelpen.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
habbekrats schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:44:
@misja Ik denk dat het 35mm2 zou zijn. Alternatief is om een complete nieuwe set te bestellen. Accunoord doet dit bijvoorbeeld.
De Pelio heeft afwijkende connectoren. Niet makkelijk te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Ten tweede vraag ik mij af wat de beste manier is om de zwakstroom kabel (Victron 5m RS485 to USB) van de Victron ET112 energiemeter door de groepenkast te leiden. Makkelijkst is de kabel in de kast langs de rand naar boven en dan via een van de vrije uitgangen door een stukje pijp naar buiten te voeren maar ik weet niet of het veilig is om de zwakstroom kabel onbeschermd door de kast te voeren. Hoe hebben anderen dit gedaan?
Heb een flexpijpje gebruikt tot aan het component zelf. Niet 100% dubbel geïsoleerd maar wel voldoende om toekomstige beschadigingen aan kabel in de kast voor 99% te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-09 01:44
Zijn vragen over een offgrid systeem op een boot met een Victron Smartsolar hier toegestaan?

Voor op mijn boot ben ik op zoek naar een kunststof bak van minimaal 110x50cm bij 40cm hoog. Hierin wil ik mijn Victron Smartsolar in plaatsen en 4 x Litime 24v 100ah lifepo4.

Weten jullie goedkope oplossingen? Zelf kom ik de opbergboxen voor in de tuin tegen na lang googlen, echter zijn deze net wat te hoog om onder de achterbank te plaatsen van de boot.

Tips zijn altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-09 01:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Q2vw7NoQv76FtD73a9ECRFiDBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ib1cBuzSA1J4e8mk0RH9234B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Dhr. Satoshi https://www.kruizinga.nl/...lige-deksel/98-7250gb_363 wel even binnenmaten checken, meestal geven ze de buitenmaat op.

Deze past beter Stapelbak 1200x400xH338mm
https://transoplast.nl/pr...-338-mm-versterkte-bodem/

[ Voor 25% gewijzigd door habbekrats op 05-08-2025 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misja
sandergar schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:37:
[...]

De Pelio heeft afwijkende connectoren. Niet makkelijk te verkrijgen.
Het gaat mij om de kabelogen voor aan de Multiplus-II die zijn toch niet afwijkend?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLVhZPxLa07zB2UuYqrY_A0kJ9k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Zvkb1X5bB76fa58z7u6TZE2f.jpg?f=user_large
Op de kabelschoen staat 25-8 dus ik denk 25mm2 en M8? Als ik met schuifmaat de dikte van de ader meet kom ik op net iets meer dan 5mm dat is minder dan de 5.64mm diameter die ik in de tabel vind voor 25mm2 dus misschien wel een afwijkende kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
misja schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:28:
[...]
Het gaat mij om de kabelogen voor aan de Multiplus-II die zijn toch niet afwijkend?
Ik reageerde op de uitspraak :
Alternatief is om een complete nieuwe set te bestellen. Accunoord doet dit bijvoorbeeld.
Bestaande kabels inkorten kan maar geheel nieuwe laten maken is niet eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misja
sandergar schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:33:
[...]

Ik reageerde op de uitspraak :

[...]

Bestaande kabels inkorten kan maar geheel nieuwe laten maken is niet eenvoudig.
Ah duidelijk, de connector aan de accu kant is inderdaad afwijkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uloga
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-09 16:16
Hallo allemaal, ik weet niet of dit het juiste topic is, maar met even door te lezen denk ik wel dat ik hier mogelijks aan het juiste adres ben.

Heel kort samengevat: Enphase installatie met 3200Wp
Victron Multiplus II 48-5000
2x Pylontech US5000
3 fasen net (3x400+N)
(Victron aangesloten op Fase 1 & 2)
(Interne saldering op de digitale meter (België)

Zowel de Enphase als de Victron zitten op dezelfde fase. Echter is er op dit moment nog een probleem om alles deftig te laten werken, de batterijen worden namelijk nooit ontladen.

Omdat het Enphase systeem netjes AC uit doet, maximaal 3200Wp en de omvormer max 5000 aankan, was mijn idee om de Enphase installatie aan te sluiten op de AC-IN van de Victron (de generator-aansluiting als het ware).

Op die manier zou ik dus ook 'off-grid' moeten kunnen werken, lees als de AC-OUT geen stroom meer levert, zou de Victron dit moeten overnemen overdag omdat mijn Enphase op de AC-IN poort zit (waar normaal een generator op zit) + mijn batterijen worden opgeladen voor de energie die niet gevraagd wordt.
Zie ik hier iets over het hoofd/is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Uloga Of het met Enphase kan weet ik niet maar voor offgrid met pv moet de pv op de AC out. Met dien verstande dat de Victron ess de pv kan afschakelen als je niets meer afneemt en de accu vol.

Voor zover ik weet gaat PV nooit werken op een generator ingang aangezien de Victron ingang " dood" is en bv met een generator wel prik krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Uloga schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:32:
Ik zie 2 opties:
  • Of even pas op de plaats maken en de komende tijd flink kennis vergaren.
  • Hulp zoeken bij een ervaren partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 00:40
sandergar schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:30:
[...]

Ik zie 2 opties:
  • Of even pas op de plaats maken en de komende tijd flink kennis vergaren.
  • Hulp zoeken bij een ervaren partij.
Ik denk dat ie A-C out en ac in heeft verwisseld in zijn bericht. Kennis vergaren is altijd een goed idee.
Hulp zoeken bij een ervaren (betaalde) partij is ook zo… hoe zeg je dat… ‘ontweakers’?
Aan de andere kant, ik heb net een loodgieter om hulp gevraagd om voor 60 euro per uur tot een plan te komen en uit te voeren voor wp installatie. Ik mag dus niks zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Hallo allemaal, ik weet niet of dit het juiste topic is, maar met even door te lezen denk ik wel dat ik hier mogelijks aan het juiste adres ben.

Heel kort samengevat: Enphase installatie met 3200Wp
Victron Multiplus II 48-5000
2x Pylontech US5000
3 fasen net (3x400+N)
(Victron aangesloten op Fase 1 & 2)
(Interne saldering op de digitale meter (België)

Zowel de Enphase als de Victron zitten op dezelfde fase. Echter is er op dit moment nog een probleem om alles deftig te laten werken, de batterijen worden namelijk nooit ontladen.

Omdat het Enphase systeem netjes AC uit doet, maximaal 3200Wp en de omvormer max 5000 aankan, was mijn idee om de Enphase installatie aan te sluiten op de AC-IN van de Victron (de generator-aansluiting als het ware).

Op die manier zou ik dus ook 'off-grid' moeten kunnen werken, lees als de AC-OUT geen stroom meer levert, zou de Victron dit moeten overnemen overdag omdat mijn Enphase op de AC-IN poort zit (waar normaal een generator op zit) + mijn batterijen worden opgeladen voor de energie die niet gevraagd wordt.
Ik denk dat je hier een aantal dingen lijkt te doen waar de puristen op dit forum de doodstraf of erger zouden willen zetten. Je kunt het mogelijk alleen erger maken door erbij te schrijven dat je satanische rituelen met je MP2 uitvoert. Ik geloof in het goede in de mens, hopelijk kan ik helpen met een duidelijkere omschrijving van je probleem. Stuur me een DM als je hulp wenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Beer070 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:40:
[...]

Ik denk dat ie A-C out en ac in heeft verwisseld in zijn bericht. Kennis vergaren is altijd een goed idee.
Hulp zoeken bij een ervaren (betaalde) partij is ook zo… hoe zeg je dat… ‘ontweakers’?
Aan de andere kant, ik heb net een loodgieter om hulp gevraagd om voor 60 euro per uur tot een plan te komen en uit te voeren voor wp installatie. Ik mag dus niks zeggen
Op basis van z'n bericht denk ik te voelen dat er weinig kennis is. Topic niet geheel gelezen, spreekt wel degelijk over Enphase op de generator aansluiting (= AC IN), stelt 3200 Wp gelijk aan 5000 VA, heeft een batterij die niet wil ontladen.

Kortom, te weinig kennis aanwezig. Of kennis opdoen of verstandig zijn en uitbesteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Er zijn hier vast veel mensen die je willen helpen. Helaas is je situatie(beschrijving) niet helder en ook niet wat je eigenlijk vraagt.
Maak eerst een precieze beschrijving van je installatie. Let op dat je de juiste aansluit-namen gebruikt.
Vertel dan wat je wilt bereiken.
En wat je waarneemt en onder welke omstandigheden.
Formuleer dan je hulpvraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
sandergar schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:58:
[...]

Op basis van z'n bericht denk ik te voelen dat er weinig kennis is. Topic niet geheel gelezen, spreekt wel degelijk over Enphase op de generator aansluiting (= AC IN), stelt 3200 Wp gelijk aan 5000 VA, heeft een batterij die niet wil ontladen.

Kortom, te weinig kennis aanwezig. Of kennis opdoen of verstandig zijn en uitbesteden.
Valt me op dat je niet valt over 1 (een) MP2 aansluiten op 2 van de 3 fases.
Met welke uitgang dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Beer070 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:09:
[...]

Valt me op dat je niet valt over 1 (een) MP2 aansluiten op 2 van de 3 fases.
Met welke uitgang dan?
Gezien idd, mag hopen dat er 2 MP's zijn 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
sandergar schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:18:
[...]

Gezien idd, mag hopen dat er 2 MP's zijn 8)
Je kan volgens mij 2 MP2’s niet in een 3 fase opstelling krijgen zonder een derde fase toe te voegen. Iets met synchronisatie misschien? Als er een fase uitvalt kan je dacht ik wel kiezen of ze allemaal gaan of dat ie de overige fases aan houdt.
Ik heb geen MP2 dus van horen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Beer070 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:21:
[...]

Je kan volgens mij 2 MP2’s niet in een 3 fase opstelling krijgen zonder een derde fase toe te voegen. Iets met synchronisatie misschien? Als er een fase uitvalt kan je dacht ik wel kiezen of ze allemaal gaan of dat ie de overige fases aan houdt.
Ik heb geen MP2 dus van horen zeggen.
Er is een 3 fase net, blijkbaar geen 3 fase Victron opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
sandergar schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:31:
[...]

Er is een 3 fase net, blijkbaar geen 3 fase Victron opstelling.
Op de AC out moet je toch de fase’s in sync hebben om de 120 graden verschil (voor bijvoorbeeld 400 volt) goed te krijgen? Anders wordt het op je 0 een rommeltje in de retour. Zou je zomaar de 0 kunnen overbelasten dacht ik. Als je losse fases doet met een gedeelde 0 (zoals het met 3 fase net in huis zou liggen) dan krijg je stevig vuurwerk als er load op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Beer070 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:09:
[...]

Op de AC out moet je toch de fase’s in sync hebben om de 120 graden verschil (voor bijvoorbeeld 400 volt) goed te krijgen? Anders wordt het op je 0 een rommeltje in de retour. Zou je zomaar de 0 kunnen overbelasten dacht ik. Als je losse fases doet met een gedeelde 0 (zoals het met 3 fase net in huis zou liggen) dan krijg je stevig vuurwerk als er load op komt.
Dat je MP's op een 3 fase net aansluit op de ingang wil niet zeggen dat je met de MP's ook een 3 fase uitgang moet realiseren. Je kan ook 1 of 2 afzonderlijke fase uitgangen realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uloga
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-09 16:16
Ok, this escalated quickly.
Mijn insteek was, kan ik de enphase op de AC-IN steken zodat die als generator kan werken.
Na wat uizoekwerk ben ik dus tot de conclusie gekomen dat dit effectief niet kan, aangezien die omvormer ook effectief 230V netspanning moet krijgen om terug te leveren aan het net.

Dit had ik dus over het hoofd gezien. Voor de rest is het gewoon een standaard setup, 3 fasen waarvan de Victron slechts op 1 fase zit, en bij verbruik op andere fasen intern moet salderen.

Bij deze is mijn vraag dus verholpen, bedankt voor de uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandigeHàry
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-09 15:06
Hallo Victron/Enphase/SolarEdge enthousiasten

Een keertje wat anders dan de typische huis tuin en keuken installatie.

Ik ben momenteel bezig met een zonnepaneelsysteem op de luiken van een binnenvaartschip, dat vracht vervoert over de Europese vaarwegen van de Rijn, Donau tot aan het Noord-Europese kanalennet. Het zal een beetje zijn zoals dit bedrijf (https://wattlab.nl/en/solarhatch) ze ook maakt, maar 100.000 euro inclusief subsidie voor 34kWp kan gewoon niet uit, naast dat hun implementatie in combinatie met generator en walstroom niet zo perfect is als zou moeten, en ze uiteindelijk ook gewoon of the shelf Enphase en Alibaba flexibele zonnepanelen gebruiken. Dit is helaas de trend waar de hele sector tegenaan loopt wat betreft vergroening, overal waar het sticker binnenvaart wordt opgeplakt gaat de prijs een paar keer over de kop (bijvoorbeeld, complete Euro6 vrachtwagen voor 2 ton, voor dezelfde motor maar dan met een stageV label zijn wij 6 ton kwijt, dus als je je nog een keer afvraagt waarom wij nog zulke oude motoren hebben is dit je antwoord).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0DcSo2ePEFnMUE1yoIRzanqUro=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TUuyIeLkO8VkdfI3MQGDEIi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdI-TQnv5gzNJJp8VFyL7EfqigQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mJLFimb5N5duZj5brzor50y.jpg?f=fotoalbum_tile
Maargoed, wij zijn al aardig goed opweg met vergroening al zeg ik het zelf.
Momenteel hebben wij 3 Victron Quattro omvormers, LFP accus, een dynamo op de hoofdmotor en een paar zonnepanelen op het stuurhutdak (direct de accu's in), en 2 generatoren. Met het huidige systeem is de generator nog slechts 400 a 500 uur per jaar in bedrijf (Wattlab baseert zijn prijs bijvoorbeeld op 24/7 generator gebruik), dus veel winst is er al niet meer te halen aangezien we 95% van de tijd al zonder generator draaien en in de andere 5% de generator optimaal belasten, belangrijk voor zowel het brandstofverbruik alsook de naverbranding op moderne stageV generatoren. Daarnaast zijn bijna alle draaiuren op een kleine generator van slechts 17kVA, omdat de Victrons kunnen aanvullen wat de generator niet kan leveren bij zware last. Dit werkt bijvoorbeeld ook heel goed wanneer de walstroom aansluiting slechts 16A (3 of 1 fase) is.

Echter hebben de Victron omvormers nogal last van throttling in de zomermaanden, aangezien de temperatuur in de machinekamer waar ze hangen dan boven de 50 graden kan oplopen. Daarnaast moet de airco dan ook hard werken, want een stalen woning en een aluminium-glazen stuurhut koel houden is niet makkelijk. Dat resulteert op de zomerse dagen in een permanente belasting van zo'n 7-8kW, waardoor de dynamo met ca. 5,5kW vermogen het niet altijd bij kan houden en de generator af en toe moet bijspringen om de accu's weer op te laden, of om bijvoorbeeld de dekwas draaiende te houden, of de hydrauliekpomp voor het manoeuvreren. De zonnepanelen die op de AC uit van de Victron gaan zouden dit mooi kunnen ondervangen, want op de warme dagen gaan die extra leveren waar de Victrons terug gaan schroeven en de airco extra gaat gebruiken. Wanneer we stilliggen gaat het al helemaal snel met de accu waardoor hij zo'n 3 keer per dag moet worden opgeladen (1400Ah op 24V).

We zijn daarom aan het kijken naar flexibele zonnepanelen. Normale zonnepanelen zijn te dik en te breed, waardoor we de luiken niet meer kunnen stapelen tijdens het laden/lossen en bovendien moeten ze ook niet te zwaar worden. Helaas zijn de luiken te smal om standaard panelen op te leggen. Momenteel lijkt PureSolar de enige betrouwbare producent (die leveren ten minste ook aan Nederlandse bedrijven). Zij vragen ongeveer 150 euro per op maat gemaakt 450Wp paneel (930 x 2800mm). Sunpal doet het voor €110 voor een 480Wp paneel van dezelfde afmetingen, maar van hen kan ik niks vinden kwa reputatie. In ieder geval nog steeds veel duurder dan standaard zonnepanelen, dus alternatieven zijn ook welkom.

De meest logische optie lijkt het gebruik van micro-omvormers van Enphase, de IQ7A lijkt perfect met 350w per omvormer, aangezien ik er vanuit ga (met behulp van https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ ) dat er nooit veel meer dan 75% van het vermogen van de panelen uit gaat komen, ze mooi goedkoop zijn (in de €60) en tegenwoordig gemixt kunnen worden met IQ8 omvormers mochten we later uitbreiden. De luiken zijn een soort puntdak met een 8 graden helling en natuurlijk een willekeurige oriëntatie doordat we meestal onderweg zijn. De temperatuur zal ook wel richting de 70-80 graden Celsius gaan door het vastplakken op de aluminium luiken, dus denk dat er nagenoeg nooit clipping gaat optreden. Daarnaast zie ik niet wat de grid forming functie gaat toevoegen voor ons ingeval van de IQ8 serie.

Momenteel zitten we te kijken naar zo'n 10,8kWp aan panelen en 8,4kW aan omvormers (ver onder de AC Coupling, the Factor 1 Rule), maar hoeveel precies zijn we ook nog niet helemaal uit, ook omdat we aan de ene kant de kat een beetje uit de boom willen kijken maar aan de andere kant ook zien dat voor de huidige offerte voor de flexibele zonnepanelen ca 30% aan verzendkosten zit, wat dus procentueel minder wordt bij meer panelen.

Een voordeel van die micro-omvormers ook, dat ze de DC zijde volledig afschermen, waardoor we nooit in contact kunnen komen met hoge dc spanning zoals bij een string omvormer. De AC zijde van de omvormer wordt ook automatisch afgeschakeld en de aansluiting op het boordnet kunnen we makkelijk afschermen met een pilot contact en een relais, zodat zodra we de stekker uit een van de luiken trekken de boel spanningsloos is.

Echter zie ik stringomvormers ook nog steeds als een optie, aangezien SolarEdge omvormers ook goede integratie met Victron lijken te hebben als ik dit forum zo lees, wat goedkoper zijn, en op een koelere plaats dan onder de hete luiken geplaatst kunnen worden. We moeten dan alleen wel iets verzinnen dat we de luiken veilig kunnen doorlussen. Hoe precies, daar ben ik alleen niet echt over uit. Ieder luik een speciaal dc relais en stekkers met pilot contacten? Ik kon daar nog niet echt een goede oplossing voor vinden.

Enphase lijkt mij tot nu toe dan ook de beste optie, maar dan kom je op het punt dat het geïntegreerd moet worden en moet samen werken in verschillende modi: in eilandmodus wanneer de Victrons het net opzetten, maar ook wanneer de generator draait en de Victron dat net overneemt na synchronisatie, of wanneer we aan de walstroom liggen (en daarmee dus aan het landelijk net) en de Victrons dat overnemen .

In het eerste geval zullen de Victrons het regelen met frequency shifting, maar in de andere gevallen weet ik het even niet zo goed. Als ik het goed heb begrepen, communiceert Victron sinds kort met de Enphase envoy-s. Maar wat wordt er precies gecommuniceerd? Ik lees veel over DESS, maar niet echt hoe goed dat nu precies werkt.

Wanneer de generator draait en de accu vol is (bijvoorbeeld omdat we met grote pompen/ ankerlieren bezig zijn die niet op de omvormers kunnen draaien) mogen de Enphase omvormers niet terug gaan leveren aan de generator of de walstroom, en dat moet dan ook echt per fase gelden, ik denk niet dat de generator het leuk vind om op 1 fase 5kw te leveren en op de andere 2 x 2.5kw terug te krijgen, maar wat er dan precies gebeurt (met de generator) zou ik eigenlijk ook wel willen weten.

Zover ik kon vinden ondersteunen zowel Enphase als SolarEdge dit, maar ik weet dus niet of dit door Victron aangestuurd wordt, of dat we daarvoor de metered versie van de envoy moeten hebben (of het SolarEdge alternatief) en die juist moeten instellen.

Contact met de Enphase support hierover loopt nogal stroef, het enige dat ik van hen heb terug gekregen is dat ik een custom profiel aan kan vragen voor het frequency shifting, zodat het pas gebeurt vanaf 52,5 Hz tot 55 Hz i.v.m. de generator die nooit precies 50 Hz geeft.

Ik heb al het een en ander teruggelezen, maar mochten mensen nog relevante ervaring, tips, hersenspinsels hebben dan hoor ik dat graag.

[ Voor 5% gewijzigd door HandigeHàry op 02-09-2025 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
HandigeHàry schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:57:
Hallo Victron/Enphase/SolarEdge enthousiasten

Een keertje wat anders dan de typische huis tuin en keuken installatie.
Leuke uitdaging!

Voor de combinatie Victron met Enphase kan je o.a. hier kijken :
sandergar schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:53

De Victron installatie stuurt de Enphase installatie al best aardig aan!

Hardware matig kan het ook :
sandergar schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandigeHàry
sandergar schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:50:
[...]

Leuke uitdaging!

Voor de combinatie Victron met Enphase kan je o.a. hier kijken :
sandergar schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:53

De Victron installatie stuurt de Enphase installatie al best aardig aan!

Hardware matig kan het ook :
sandergar schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:37
Kijk, dat is al weer meer informatie dan ik uit de Enphase documenten kon halen met hun 'read-only modbus'. Ziet er goed uit, maar werkt dit alleen met de metered versie of is Victron hier echt een soort PID controller die 'een beetje meer, een beetje minder' signalen aan Enphase doorgeeft om op je grid=0 setpoint uit te komen?

Probleem blijft alleen wel dat het hier vrij duidelijk gemiddeld nul is, niet per fase 0. Als ik aan de walstroom lig, kan ik mij niet voorstellen dat dat een probleem is, maar, zoals ik al eerder noemde, de generator vind dat denk ik niet zo leuk. Een paar honderd watt zal wel goed komen, maar we hebben hier ook wel het een en ander aan één fase belastingen van meer dan een paar kW. Of is dit met een instelling van Victron nog te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
HandigeHàry schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:55:
[...]

Kijk, dat is al weer meer informatie dan ik uit de Enphase documenten kon halen met hun 'read-only modbus'. Ziet er goed uit, maar werkt dit alleen met de metered versie of is Victron hier echt een soort PID controller die 'een beetje meer, een beetje minder' signalen aan Enphase doorgeeft om op je grid=0 setpoint uit te komen?

Probleem blijft alleen wel dat het hier vrij duidelijk gemiddeld nul is, niet per fase 0. Als ik aan de walstroom lig, kan ik mij niet voorstellen dat dat een probleem is, maar, zoals ik al eerder noemde, de generator vind dat denk ik niet zo leuk. Een paar honderd watt zal wel goed komen, maar we hebben hier ook wel het een en ander aan één fase belastingen van meer dan een paar kW. Of is dit met een instelling van Victron nog te regelen?
Enphase kennende waarschijnlijk alleen met de metered. Voordeel van de metered is dat je meteen je consumptie kan meten en deze gegevens worden gecommuniceerd met je Victron installatie. Dit kan een aparte Victron energie meter schelen (hangt van je ontwerp af).

Je kan in de Victron configuratie opgeven of de NOM per fase moet gebeuren of over alle fase. :
Meerfasen-regulatie - verdere informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandigeHàry
sandergar schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:20:
[...]

Enphase kennende waarschijnlijk alleen met de metered. Voordeel van de metered is dat je meteen je consumptie kan meten en deze gegevens worden gecommuniceerd met je Victron installatie. Dit kan een aparte Victron energie meter schelen (hangt van je ontwerp af).

Je kan in de Victron configuratie opgeven of de NOM per fase moet gebeuren of over alle fase. :
Meerfasen-regulatie - verdere informatie
Oke, daar is dus best een hoop mogelijk! Ja ik weet dat Wattlab het ook met een externe meter de opbrengst met Victron comminuceert en niet met Enphase zelf comminuceert. In hun installatiehandleiding staat ook dat de elektricien maar moet zorgen dat er iets van een beveiliging komt om te zorgen dat je niet teruglevert aan de generator (daar zijn ook weer best dure relais voor nodig), daar bemoeien ze zich zelf blijkbaar niet mee.

Bij nader inzien moet ik alleen sowieso een metered versie hebben. We hebben namelijk ook een bypass mode, die om de Victrons heen gaat en het boordnet direct op de generator of de walstroom zet in het geval dat we met zware pompen gaan werken (bijvoorbeeld een 11kW hogedrukspuit zonder softstart of ster-driehoek, dat vinden ze toch echt niet zo leuk, ook wanneer de grote generator draait). In dat geval kunnen de Victrons dus niet het verbruik met de Enphase gateway communiceren.

Op dit moment lijkt mij dan ook het beste:
Consumptie CT's van Enphase op het verzamelpunt van de generator/walstroom input naar de Victrons en de rest van het boordnet. Productie CT's op de output van de zonnepanelen en dan in Enphase zero export per fase instellen, dan kan daar nooit wat fout gaan.

In het heel zeldzame geval dat we bij de werf zijn en export naar de walstroom wel kan, kunnen we dat altijd even aanpassen in de Enphase app (lijkt mij, ik heb nog niks in huis, eerst maar eens onderzoek doen wat er mogelijk is). Misschien kan ik dan ook een keer met DESS spelen, om daar een beetje ervaring mee op te doen. Of is het zo, dat de ik met Victron nu ook de instellingen die ik in Enphase heb gedaan kan overrulen?

En wat ik mij nu ook afvraag: wanneer ik in eilandmodus ben, wat voor een groot deel van de tijd zo zal zijn, wordt de output van de Enphase omvormers dan door middel van modbus geregeld of gaan we dan sowieso over op frequency shifting en is de modbuscomminucatie alleen in het geval van aan het net gekoppelde systemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:14

Ersus

Zuid-Limburg

Ersus schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 02:07:
[...]

Ik ben bezig met de voorbereiding om Off-Grid toe te voegen middels de externe transfer optie met de S99 firmware. Nog niet alle componenten zijn binnengekomen om de vereiste Grid ontkoppeling middels de Ziehl te realiseren. Ik heb vanuit de meterkast een 30m 5x6mm2 naar de grote opslagruimte in gelegd waar de hele installatie staat en aanhangt.

Ik lees over de frequentie shifting problemen, die zal ik dan met de SMA ook wel tegemoet zien vermoedelijk.

De SmartSolar 450/200 wordt nog toegevoegd, wat ik had begrepen uit een post is dat deze lader gewoon terug regelt.
Vandaag de installatie aangepast naar de S99 Remote Transfer Switch.

De Multiplus installatie is met een enkele 5x6mm2 van exact 26.5m met de meterkast verbonden.
Bij uitschakelen van de hoofdzekering is niets merkbaar van overschakeling en de SMA Tripower x 15 blijft ook ongewijzigd produceren.

Bij inschakelen hoofdschakelaar heeft de Multiplus even nodig voor de synchronisatie met het grid.
Als de PV productie op dat moment veel vermogen levert zie je acuut teruglevering naar grid ontstaan, ik vermoed dat dit door het spanningsverschil tussen beide komt.

Frequentie shifting heb ik niet vastgesteld, het lijkt dat de cerbo de SMA middels modbus aanstuurt maar dat moet ik nog controleren.

Nu dit werkt verder met aanpassingen doorvoeren zoals de hoofdschakelaar vervangen voor een exemplaar met een hulpcontact dat zal dienen om de hele multiplus installatie uit te schakelen als de hoofdschakelaar wordt uitgezet.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Pagina: 1 2 3 Laatste