Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-06 15:00
phicoh schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:55:
[...]

Je kan ook zeggen, we zijn als een gek geld aan het uitgeven. Dan is het logisch dat alles duurder wordt.

Zonnepanelen zijn een duidelijk geval van een overspannen markt.

Autoproduktie kent een enorme omschakeling naar EVs. Autofabrikanten willen niet over 10 jaar met enorm veel nutteloze fabrieken zitten. Of met ontwikkelingen die niet afgeschreven zijn.

Als prijzen omhoog gaan en mensen blijven komen, dan is dat een teken dat er ruimte is om de prijzen nog verder te verhogen.

En bij auto's en energie rommelt de overheid daar nog doorheen met allelei extra belastingen overop de BTW.
Motorrijtuigenbelasting heeft maar weinig met wegonderhoud te maken, maar is wel op basis van gewicht. En dan heb je nog de trend om auto's zo groot en zwaar mogelijk te maken.
Hoeveel geld we uitgeven zou geen invloed op de prijs moeten hebbenm tenzij er tekorten zijn. En er is van tekorten geen sprake meer als je nu kan bestellen en binnen 2 weken geïnstalleerd kan hebben. En bank bestellen of een keuken plaatsen duurt maanden. De prijzen die omhoog zijn is pure hebberigheid en het vragen omdat het kan en gekken het toch wel betalen uit pure wanhoop de rekening nog te kunnen betalen komende jaren.
Zoals gewoonlijk word er gewoon misbruik van iedere situatie gemaakt in dit land.

Auto's zijn gewoon een geval apart idd maar de prijzen zijn absurd. Ik betaalde 7800 euro voor mijn splinter nieuwe alto in 2010 nu is de goedkoopste auto al 18500. ik kan je vertellen dat mijn inkomen niet met 130% (of ook maar 30%) gestegen is om dit te kunnen betalen. De auto markt is ziek maar dit komt voor een overgroot deel door de absurd bemoeizucht vanuit brussel met alles wat er nu in auto's moet zitten.

Vind het nog altijd jammer dat de EU niet zijn vuist liet zien en de BPM verboden heeft maarja eerlijk is eerlijk dan hadden de auto's niet lang goedkoper geworden maar de winst gewoon hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:13
computerjunky schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:05:
Hoeveel geld we uitgeven zou geen invloed op de prijs moeten hebbenm tenzij er tekorten zijn. En er is van tekorten geen sprake meer als je nu kan bestellen en binnen 2 weken geïnstalleerd kan hebben. En bank bestellen of een keuken plaatsen duurt maanden. De prijzen die omhoog zijn is pure hebberigheid en het vragen omdat het kan en gekken het toch wel betalen uit pure wanhoop de rekening nog te kunnen betalen komende jaren.
Zoals gewoonlijk word er gewoon misbruik van iedere situatie gemaakt in dit land.

Auto's zijn gewoon een geval apart idd maar de prijzen zijn absurd. Ik betaalde 7800 euro voor mijn splinter nieuwe alto in 2010 nu is de goedkoopste auto al 18500. ik kan je vertellen dat mijn inkomen niet met 130% (of ook maar 30%) gestegen is om dit te kunnen betalen. De auto markt is ziek maar dit komt voor een overgroot deel door de absurd bemoeizucht vanuit brussel met alles wat er nu in auto's moet zitten.
De economisch theorie is dat al de prijzen hoog zijn er meer aanbod komt. Als dat niet mogelijk is, dan is er een reden voor de schaarste. Bij zonnepanelen kan je niet iedereen het dak op sturen om te installeren. Dus er is wel degelijk een schaarste. Blijkbaar zijn de prijzen nu zo hoog dat vraag en aanbod in balans zijn en er dus geen wachtrij is.

Auto's krijgen natuurlijk ook veel extra's die niet door de EU verplicht zijn. Ik denk dat als je een originele eend of een originele kever alleen zou voorzien van verplichte verbeteringen, die nauwelijks verkocht zouden worden. We zijn gewend aan allerlei luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

phicoh schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:26:
[...]

We zijn gewend aan allerlei luxe.
Precies dat en gewend aan onze gewoontes en kunnen van beide laat staan een afstand doen of überhaupt maar ietsjes minderen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-06 13:00

Tao

DPC DE_KOMETEN

Wolly schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:23:
[...]

Leuk zo’n spreadsheet benadering, doen we alleen niets mee.

Verdiep je eens in Limburg en wat er gebeurde toen de mijnen sloten, ik denk dat er nog steeds mensen werkloos zijn sinds ze destijds zijn afgevloeid.

En dan heb je nu dus mensen dat we dat varkentje tientallen malen groter wel even zullen wassen |:(
Dat was toen en niet nu. Nu is er een werknemers arbeidsmarkt, waar elke werkgever naarstig op zoek is naar werknemers. Vergrijzing treedt op (meer mensen met pensioen dan er aantreden), en dat gaat de komende 10 jaar nog wel door.

Je hebt gelijk dat er (bezien vanuit de carrièrewens van ieder mens zelf) zgn. frictie kan bestaan hoeveel werk er dan - specifiek passend bij z'n opleiding en richting - open staat.
Tegenwoordige (jonge) generatie gaat daar overigens anders mee om: die kijkt naar waar men zijn talenten kan ontplooien.

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Eurionair schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:10:
[...]

Ik weet niet hoe het met jouw geheugen gesteld is maar wat je hier schrijft is geen zekerheidje maar een momentopname. Daar heb ik in ieder geval een actieve herinnering aan.
Dat is nu nog steeds zo. Het kan zijn dat je verder moet reizen dan je gewend bent, of wellicht jezelf beter kan laten omscholen bij incourante beroepen. De laatste kwartaaloverzichten van de arbeidsmarkt (UWV stelt die telkens samen) geven een onveranderd beeld. En dat is al vanaf de COVID periode zo.

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 20-06 15:00
phicoh schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:26:
[...]

De economisch theorie is dat al de prijzen hoog zijn er meer aanbod komt. Als dat niet mogelijk is, dan is er een reden voor de schaarste. Bij zonnepanelen kan je niet iedereen het dak op sturen om te installeren. Dus er is wel degelijk een schaarste. Blijkbaar zijn de prijzen nu zo hoog dat vraag en aanbod in balans zijn en er dus geen wachtrij is.

Auto's krijgen natuurlijk ook veel extra's die niet door de EU verplicht zijn. Ik denk dat als je een originele eend of een originele kever alleen zou voorzien van verplichte verbeteringen, die nauwelijks verkocht zouden worden. We zijn gewend aan allerlei luxe.
Er zit idd veel meer op nieuwe auto's zoals onnodige airbags aan allen kanten terwijl ik alleen ben of een peperdure radio of rem assistentie waar ik de kriebels van krijg. Wat betreft die luxe, helaas hebben we niet meer de keuze die er uit te laten en dat maakt auto's erg duur.
Niet vreemd natuurlijk omdat een airco meerprijs nu al 2 ruggen kost terwijl dat 12 jaar geleden 350 euro was. Het is Cash mania voor de dealers die je achter je rug uitlachen om all je verplichte extra die een factor 5-20 te veel kosten...

Ik ben een simpel persoon qua luxe. Wat mij betreft zijn de ramen nog handmatig. Nog betrouwbaarder ook. Helaas moet ik zoals gewoonlijk mee met de meute. Nou ja als ik 18,5k over had voor een nieuwe "basis" auto. Helaas word het een 2dehandse waar ik persoonlijk de kriebels van krijg.

Ik hoop iig dat de markt zichzelf snel en bruut gaat corrigeren zodat normaal weer normaal word want alles is echt bizar geworden de afgelopen 3 jaar en er lijkt geen grens te zitten aan waarmee bedrijven meer proberen weg te komen.
klump4u schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:29:
[...]

Precies dat en gewend aan onze gewoontes en kunnen van beide laat staan een afstand doen of überhaupt maar ietsjes minderen.
Helaas is er ook een deel van de maatschappij die helemaal niet aan luxe doen maar wel meegetrokken worden in deze waanzin. Ik kies ervoor om simpel te leven en kom maandelijks rond van 1150 euro. Al deze peperdure onzin heft dus enorme impact op mijn manier van leven en er lijkt maar geen einde aan te komen. Het 1 na het andere word absurd duurder of onmogelijk gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

https://www.telegraaf.nl/...nnepanelen-straks-25-jaar

Meestal volgt na zo'n bericht binnen enkele uren wel reacties van politieke partijen die het allemaal schandalig vinden en actie eisen. Het zal mij benieuwen :p Als het zo doorgaat krijgen installateurs van zonnepanelen het nog rustig.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:58
Glashelder schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:11:
https://www.telegraaf.nl/...nnepanelen-straks-25-jaar

Meestal volgt na zo'n bericht binnen enkele uren wel reacties van politieke partijen die het allemaal schandalig vinden en actie eisen. Het zal mij benieuwen :p Als het zo doorgaat krijgen installateurs van zonnepanelen het nog rustig.
Heb ik liggen slapen? Ik lees overal dat de saldering wordt afgeschaft, maar zover ik weet is het nog niet door de eerste kamer en is de grootste partij in de eerste kamer tegen het afschaffen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nee, maar het artikel gaat erom wat het gevolg is als de plannen zoals ze er nu liggen niet aangepast worden en 'as-is' aangenomen worden danwel doorgang vinden.

Dit soort artikelen zijn nou niet bepaald uitnodigend voor Henk en Ingrid om ook zonnepanelen te nemen. En daar is de politiek gevoelig voor. En als ik Henk en Ingrid was, dan zou ik nu ook terughoudend zijn om nu zonnepanelen te nemen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Glashelder op 06-09-2023 16:20 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eurionair
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-06 01:34

Eurionair

Senior Destructor

Tao schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:39:
[...]

Dat is nu nog steeds zo. Het kan zijn dat je verder moet reizen dan je gewend bent, of wellicht jezelf beter kan laten omscholen bij incourante beroepen. De laatste kwartaaloverzichten van de arbeidsmarkt (UWV stelt die telkens samen) geven een onveranderd beeld. En dat is al vanaf de COVID periode zo.
De geschiedenis gaat wel wat verder terug dan post-covid en er zijn al genoeg recessies geweest met hoge werkloosheid waar het helemaal niet zo vanzelfsprekend is dat je snel een andere baan vindt.

Bovendien is voor elk bedrijf wat verdwijnt het wel een zekerheid dat er banen komen te vervallen. Of er (voldoende) andere banen voor in de plaats komen is geen zekerheid en dat zal dan wel weer blijken. Alle veronderstellingen vooraf betreft in de meeste gevallen giswerk.

PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Eurionair schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:50:
De geschiedenis gaat wel wat verder terug dan post-covid en er zijn al genoeg recessies geweest met hoge werkloosheid waar het helemaal niet zo vanzelfsprekend is dat je snel een andere baan vindt.
Er is in het verleden vaak genoeg geprobeerd industrie met subsidies te helpen. Uiteindelijk gaat het toch mis. Dan kan je beter in een tijd van vrijwel volledige werkgelegenheid die bedrijven opruimen.

Er is geen toekomst voor energie-intensieve industrie in Nederland. Die bedrijven gaan op termijn toch wel weg. Maar nu proberen die bedrijven eerst subsidies te krijgen. En verder gaat de uitstoot van CO2 af van het CO2 budget dat we hebben. Dus dat betekent meer ingrijpen in andere sectoren om die kansloze sectoren door te laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:21
phicoh schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:05:
[...]

Er is in het verleden vaak genoeg geprobeerd industrie met subsidies te helpen. Uiteindelijk gaat het toch mis. Dan kan je beter in een tijd van vrijwel volledige werkgelegenheid die bedrijven opruimen.

Er is geen toekomst voor energie-intensieve industrie in Nederland. Die bedrijven gaan op termijn toch wel weg. Maar nu proberen die bedrijven eerst subsidies te krijgen. En verder gaat de uitstoot van CO2 af van het CO2 budget dat we hebben. Dus dat betekent meer ingrijpen in andere sectoren om die kansloze sectoren door te laten gaan.
Grote bedrijven doen ook niet geheimzinning over op jaarvergadering en/of jaar verslag, zoals Tata Steel de vergroening zal van subsidie en resultaat IJmuiden moeten komen, de holding zal geen cent bijdragen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:49
Jboy1991 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:16:
[...]

Heb ik liggen slapen? Ik lees overal dat de saldering wordt afgeschaft, maar zover ik weet is het nog niet door de eerste kamer en is de grootste partij in de eerste kamer tegen het afschaffen.
Afschaffing saldering is niet het probleem; er zou bovendien een minimale TLV voor in de plaats komen. Het probleem is dat een leverancier als vdB zelf besluit om klanten met panelen te benadelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:00
Glashelder schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:19:
Nee, maar het artikel gaat erom wat het gevolg is als de plannen zoals ze er nu liggen niet aangepast worden en 'as-is' aangenomen worden danwel doorgang vinden.

Dit soort artikelen zijn nou niet bepaald uitnodigend voor Henk en Ingrid om ook zonnepanelen te nemen. En daar is de politiek gevoelig voor. En als ik Henk en Ingrid was, dan zou ik nu ook terughoudend zijn om nu zonnepanelen te nemen :)
En als juist het soort dingen als deze heffing van VdB overal komen, staat dat gelijk aan het afschaffen van salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Ik twijfel dus nu om zonnepanelen te leggen vanwege de situatie wat nu speelt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:15
Martin7182 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:54:
Afschaffing saldering is niet het probleem; er zou bovendien een minimale TLV voor in de plaats komen. Het probleem is dat een leverancier als vdB zelf besluit om klanten met panelen te benadelen.
En dat dit bovenop de voorgestelde afbouw van saldering komt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:27
Anoniem: 1420638 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:37:
Ik zou het nu ook niet doen, sluit maar een dynamisch contract af, dan krijg je ineens geld toe als de zon schijnt. Straks betaal je als je teruglevert... 8)7

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-06 20:01

JWT

Het is wel beste manier om zo veel mogelijk buiten het bereik van de grillen van de energiemaatschappijen en overheid (belastingen) te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ken de actuele prijzen niet , dat heeft natuurlijk de meeste impact op de terugverdientijd.
Desalniettemin hebben panelen altijd zin, onderstaand mijn grafiek van augustus, direct verbruik is ongeveer de helft van het totale verbruik, nog zonder aanpassingen. Dus de boiler wordt soms s'avonds opgewarmd, droger/wasmachine draaien ook regelmatig savonds. Daar valt nog veel te winnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CL1L4c34Do1U0SxjBVFxsM-meLo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/IcZkugzmT6lY6CSTmcsF2SZy.png?f=fotoalbum_medium

Ik heb trouwens wel een 3 jarig contract afgesloten, krijg dan ook nog iets terug voor de tlv (8ct).

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 09-09-2023 23:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 01:25

Zenix

BOE!

Het is natuurlijk de vraag wat andere energiemaatschappijen gaan doen. Je zou ook kunnen afwachten wat de eerste kamer gaat beslissen, als salderen nog even langer blijft kan je vervolgens een vast contract afsluiten terwijl je nog geen panelen hebt en dan de panelen laten installeren, dan zit je voor paar jaar goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-05 10:18
Zenix schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 23:01:
[...]

Het is natuurlijk de vraag wat andere energiemaatschappijen gaan doen. Je zou ook kunnen afwachten wat de eerste kamer gaat beslissen, als salderen nog even langer blijft kan je vervolgens een vast contract afsluiten terwijl je nog geen panelen hebt en dan de panelen laten installeren, dan zit je voor paar jaar goed.
Gezien de stand van zaken en de loop der dingen de afgelopen maand(en) lijkt me afwachten nou juist niet een goed idee. Spelregels worden onaangekondigd door de maatschappijen gewijzigd, we zitten inmiddels in de herfst, en de energiewereld is nog steeds onvoorspelbaar.
Oftewel: Je weet wat je nu hebt, en niet wat je straks krijgt.
Te oordelen naar de benzineprijzen, kan het voornamelijk maar 1 kant op: duurder..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:08
Ik zou zeggen: zsm die panelen erop 2/3 jarig contract vastleggen. Hoe dan ook, dan heb je 2024 volledige saldering. Bij 3000kwh x 30 cent heb je toch mooi zo een 1000 euro al terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
marteltor schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:34:
Ik zou zeggen: zsm die panelen erop 2/3 jarig contract vastleggen.
Driejarige contracten worden zeldzaam, na Essent en Eneco is ook Vattenfall ermee gestopt.

De zomer is vrijwel voorbij, echt opleveren doen je panelen pas vanaf maart. Zou eerst de verkiezingen afwachten, wat men met saldering en de hele energietransitie van plan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:40:
[...]

Driejarige contracten worden zeldzaam, na Essent en Eneco is ook Vattenfall ermee gestopt.

De zomer is vrijwel voorbij, echt opleveren doen je panelen pas vanaf maart. Zou eerst de verkiezingen afwachten, wat men met saldering en de hele energietransitie van plan is.
Na de verkiezingen weet men nog niet zoveel, pas na de coalitie-onderhandelingen weet je dat.

En dat kan nog wel een dik jaar duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Wolly schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:45:
Na de verkiezingen weet men nog niet zoveel, pas na de coalitie-onderhandelingen weet je dat.

En dat kan nog wel een dik jaar duren.
Met de kennis van nu zijn particuliere zonnepanelen financieel niet interessant meer:
Combinatie terugleverheffing en afbouw saldering maakt zonnepanelen fors minder rendabel

De combinatie van de terugleverheffing die energiebedrijf Vandebron gaat rekenen voor haar klanten met zonnepanelen en het afbouwen van de saldering zal de terugverdientijd van zonnepanelen verlengen naar meer dan 25 jaar. Met alleen het afbouwen van de saldering is de terugverdientijd zo’n 8 jaar (voor panelen aangeschaft begin 2023). Dit blijkt uit berekeningen van Milieu Centraal. De combinatie maakt zonnepanelen onaantrekkelijk en dat is niet wenselijk, zegt de voorlichtingsorganisatie. Er is immers nog veel duurzame energie nodig.
Als dit zo blijft verwacht ik begin 2024 kaalslag onder panelen leveranciers, zal de prijs van een nieuwe set fors omlaag moeten om nog voldoende orders te krijgen.

25 jaar is gewoon veel te lang, grote kans dat je dan ergens anders woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:06
Ik bekijk het zo: ik wil minder gevoelig worden voor de grillen van de overheid en inmiddels ook de energiebedrijven. Wat betekent dat? Het was financieel voordeliger om veel gas te verstoken ipv te isoleren. Maar isolatie betekent minder verbruik dus minder gevoelig voor gasprijs schommelingen. Zonnepanelen: een paar op Oost, paar op West en op Zuid. Levert over de hele dag heen niet het maximale, maar in de ochtend heb ik dan wel genoeg opbrengst als ik m'n koffie zet en wat kWh's verbruik: scheelt weer wat afname van de energieboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
marteltor schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:34:
Ik zou zeggen: zsm die panelen erop 2/3 jarig contract vastleggen. Hoe dan ook, dan heb je 2024 volledige saldering. Bij 3000kwh x 30 cent heb je toch mooi zo een 1000 euro al terugverdiend.
Behalve wanneer de energieleverancier failliet gaat. En als we de crisis van vorig jaar weer terugzien met hoge terugleververgoedingen, dan loop je natuurlijk ook heel wat geld mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Jailhouse schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:59:
[...]

Ik bekijk het zo: ik wil minder gevoelig worden voor de grillen van de overheid en inmiddels ook de energiebedrijven. Wat betekent dat? Het was financieel voordeliger om veel gas te verstoken ipv te isoleren. Maar isolatie betekent minder verbruik dus minder gevoelig voor gasprijs schommelingen. Zonnepanelen: een paar op Oost, paar op West en op Zuid. Levert over de hele dag heen niet het maximale, maar in de ochtend heb ik dan wel genoeg opbrengst als ik m'n koffie zet en wat kWh's verbruik: scheelt weer wat afname van de energieboer.
Het probleem is alleen: met de huidige prijzen duurt het 25 jaar voordat je je investering terugverdiend hebt. En als de prijzen zakken nog veel langer. Je hebt er alleen wat aan als de prijzen stijgen en/of voor je gemoedsrust wat ook wel wat waard kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:06
Als ik zou twijfelen over zonnepanelen zou ik ze zo snel als mogelijk bestellen. Gewoon dak vol en hopen dat ze er maart 2024 op liggen. Het probleem wat de energiemaatschappijen hebben is het salderen. Niet dat ze jouw zonne-energie niet willen hebben. Je zult zien dat na het salderen de TLV weer hoger zal worden. Of dat we allemaal naar een dynamisch contract gaan. Dat is nu al voordelig voor de mensen met veel opbrengst van panelen en (veel) minder verbruik. Eigenlijk het bewijs dat na het salderen de TLV weer beter wordt. Ze willen je stroom wel hebben voor reële vergoedingen.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Gerardus1956 schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:54:
Als ik zou twijfelen over zonnepanelen zou ik ze zo snel als mogelijk bestellen. Gewoon dak vol en hopen dat ze er maart 2024 op liggen. Het probleem wat de energiemaatschappijen hebben is het salderen. Niet dat ze jouw zonne-energie niet willen hebben. Je zult zien dat na het salderen de TLV weer hoger zal worden. Of dat we allemaal naar een dynamisch contract gaan. Dat is nu al voordelig voor de mensen met veel opbrengst van panelen en (veel) minder verbruik. Eigenlijk het bewijs dat na het salderen de TLV weer beter wordt. Ze willen je stroom wel hebben voor reële vergoedingen.
Particulieren hebben geen onderhandelingspositie en concurreren ook nog eens met de leveranciers zelf. Je gaat zonder dwingende regelgeving denk ik niet snel meer dan een paar cent krijgen.

Ik zou nu nooit meer zonnepanelen nemen en heb spijt dat ik ze al heb. Laten leggen verdien je echt amper meer terug met tvt’s ruim boven de tien jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:08
De argumenten die ik hoor zijn:
- wat als leverancier failliet gaat
- het is niet meer rendabel want salderen gaat weg en teruglevergoeding

Nou, ik heb twee weken terug 3 jaar Vattenfall vastgelegd. Op die manier heb ik 3 jaar geen last van terugleververgoedinfg. Natuurlijk kunnen die failliet maar die kan acht ik erg minimaal.
Ik acht de kans het grootst dat salderen versneld afgebouwd wordt, maar ingangsdatum 1 of 2 jaar naar achter gaat. Daarom denk ik: zsm panelen nemen en lang contract vastleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Gerardus1956 schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:54:
Je zult zien dat na het salderen de TLV weer hoger zal worden. Of dat we allemaal naar een dynamisch contract gaan. Dat is nu al voordelig voor de mensen met veel opbrengst van panelen en (veel) minder verbruik.
Salderen heeft betrekking op belastingen en heffingen, afbouwen daarvan heeft de energieleverancier geen voordeel van. Die wordt na salderen gedwongen 80% van zijn eigen verkooptarief te vergoeden, bij een vast contract dus het tarief dat ook in de winter geldt.

Hoe dynamische contacten voor zonnepaneel bezitters gunstig zijn zie ik niet: in de zomer is je overschot niets waard, in de winter betaal je veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
marteltor schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:08:
Nou, ik heb twee weken terug 3 jaar Vattenfall vastgelegd. Op die manier heb ik 3 jaar geen last van terugleververgoedinfg. Natuurlijk kunnen die failliet maar die kan acht ik erg minimaal.
Vattenfall is ook gestopt met 3 jaar, je was net op tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Martin7182 schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:09:
Het probleem is alleen: met de huidige prijzen duurt het 25 jaar voordat je je investering terugverdiend hebt. En als de prijzen zakken nog veel langer. Je hebt er alleen wat aan als de prijzen stijgen en/of voor je gemoedsrust wat ook wel wat waard kan zijn.
Er zijn meer 'risico's' waar je bij de TVT rekening mee moet houden:

‐ wat als je panelen leverancier binnen de garantie failliet is (en iets stuk gaat)
- wat als onderdelen buiten garantie (meestal 10 jaar) kapot gaan
- wat als je niet kunt terugleveren omdat de netspanning te hoog is (teveel buren met panelen)
- wat als de terugleverboete verder verhoogd/geïndexeerd wordt
‐ hoe hoog wordt de 'korting' die de niet panelenbezitter straks krijgt (plan VdB)
‐ nog een onverwacht konijn uit de hoge hoed (wie zag VdB aankomen?)
- is de techniek over 10‐15 jaar dusdanig verbeterd dat het interessant is je oude set te vervangen

Allemaal zaken die de TVT negatief beïnvloeden en die imo niet in de 25 jaar van milieucentraal meegenomen zijn. Als je nu panelen koopt doe je dat vooral voor je goede gevoel, niet om er op afzienbare termijn iets aan over te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Johan Bogle schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:06:
[...]
Particulieren hebben geen onderhandelingspositie en concurreren ook nog eens met de leveranciers zelf. Je gaat zonder dwingende regelgeving denk ik niet snel meer dan een paar cent krijgen.

Ik zou nu nooit meer zonnepanelen nemen en heb spijt dat ik ze al heb. Laten leggen verdien je echt amper meer terug met tvt’s ruim boven de tien jaar.
Ik heb geen spijt en zou het nu nog steeds doen.
Enige is dat ik misschien niet meer all-electric zou willen gaan en dan alleen mijn verbruik op het dak zou afdekken.
Nu heb ik veel meer, maar ik ben van het gas af aan het gaan.

Ach en over een paar jaar, als salderen eraf gaat, en de gasprijs enorm gestegen is, alleen al door extra, meer en hogere belastingen, dan ben ik juist weer blij.

Iedere situatie is anders en persoonlijk, maar we gaan uiteindelijk van het gas af en om all-electric interessant te houden blijven zonnepanelen interessant. En je kunt ze denk ik toch beter nu leggen 'vrijwillig', dan bijn gedwongen door de overheid. Nu zijn (meen ik) de levertijden voor zonnepanelen nog acceptabel, zodra we allemaal moeten wordt dat allemaal veel langer en worden ze ook duurder.

Dat je geen vaste contracten kunt krijgen is geen echte reden om het niet te doen, we hebben pas sinds een paar maanden wee vaste contracten, daarvoor was het vrij lang alleen maar variabel.
De heffing kan een reden zijn, maar dat is vooralsnog maar één maatschappij. En of dit wettelijke wel allemaal door de beugel kan en niet aangevochten kan/zal worden, weten we niet.
En dat salderen eindigt is vooralsnog ook geen reden, want dat is nog niet, die wet is er waarschijnlijk voorlopig nog niet door. Er zal wel iets voor in de plaats komen, maar dan duurt het nog behoorlijk lang voordat het volledig afgeschaft is. Al die jaren heb je er wel het voordeel van.

Al met al lijkt mij de keuze niet 'wel of geen zonnepanelen', maar 'zonnepanelen die mijn verbruik afdekken, of meer en overgaan naar all-electric'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:25
Of je nu nog zonnepanelen moet laten leggen is denk ik heel persoonlijk en afhankelijk van wat je mogelijkheden zijn om je zelf opgewekte energie te verbruiken. Zonder grootverbruikers als auto’s en warmtepompen die goed te sturen zijn is het erg lastig om zonder een accu veel zelf te verbruiken.

De prijzen zijn wel erg gezakt van panelen. Als ik nu kijk naar paneel prijzen van< 100 euro voor 400wp+ kan je als je het zelf doet voor zo’n 4000 euro al iets van 10.000 Wp neerleggen. Zelfs met een huidige installatie van 12.000 Wp denk ik eraan om uit te breiden. Wel met het oog op mogelijkheden als een warmtepomp voor verwarming, en een auto die bi-directioneel kan laden zoals een EV9.

Voor de mensen zonder oprit of mogelijkheid om een auto op te laden, zijn een paar panelen op een string omvormer waarschijnlijk ook nog wel goed terug te verdienen omdat dit niet zoveel hoeft te kosten.

Ik ben wel benieuwd hoever de prijzen gaan zakken, ik wacht vooralsnog af. Denk dat de installateurs ook nog wel gaan zakken qua prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
hoevenpe schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:24:
[...]

Er zijn meer 'risico's' waar je bij de TVT rekening mee moet houden:

‐ wat als je panelen leverancier binnen de garantie failliet gaat (en iets stuk gaat)
- wat als onderdelen buiten garantie (meestal 10 jaar) kapot gaan
- wat als je niet kunt terugleveren omdat de netspanning te hoog is (teveel buren met panelen)
- wat als de terugleverboete verder verhoogd/geïndexeerd wordt
‐ hoe hoog wordt de 'korting' die de niet panelenbezitter straks krijgt (plan VdB)
‐ nog een onverwacht konijn uit de hoge hoed (wie zag VdB aankomen?)
- is de techniek over 10‐15 jaar dusdanig verbeterd dat het interessant is je oude set te vervangen

Allemaal zaken die de TVT negatief beïnvloeden en die imo niet in de 25 jaar van milieucentraal meegenomen zijn. Als je nu panelen koopt doe je dat vooral voor je goede gevoel, niet om er op afzienbare termijn iets aan over te houden.
Ja, zo kan je natuurlijk ook andersom redeneren.

Wat als dat allemaal goed gaat en
- de wetgever VdB terugfluit
- salderen nog heel lang blijft
- de TerugLeverVergoeding toch weer stijgt
- je all-electric gaat, of bv een EV koopt (of krijgt vanuit je baan)
- je verplicht wordt een warmtepomp (of hybride) te nemen
- de gasprijs naar €5/m3 en hoger gaat
- levertijden en kosten van zonnepanelen en de installatie alleen maar zullen stijgen (al is het alleen al door inflatie)
- er voorrang wordt gegeven op het net voor particuliere PV
- er extra bonussen en (financiële) prikkels komen voor PV-houders
- etc...

Als je nu panelen koop, heb je ze, voornamelijk door het salderen*, nog altijd op redelijke (afzienbare) termijn terugverdiend. En alles daarna is winst.

*Toekomst van het salderen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Johan Bogle schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:06:
Ik zou nu nooit meer zonnepanelen nemen en heb spijt dat ik ze al heb.
Je hebt toen op basis van de redelijkerwijs bekende informatie een rationeel besluit genomen, het geld is in je hoofd 'afgeschreven' en alles wat de komende jaren bespaard wordt 'winst'.

Heb zelf net een jaar vastgezet, met 3,5 jaar oude regeling en 1,30 per Wp heb ik zeker 60% terug. Spijt heb ik daarom niet, of ik met de kennis van nu nog steeds panelen zou leggen is een andere vraag.

Het probleem is imo vooral dat panelen een belangrijk onderdeel van de elektrificatie van de woning is, het 'nul-op-de-meter' verkoopverhaal is van klimaatdroom een potentiële financiële nachtmerrie geworden. Die warmtepomp op eigen zomerstroom gaat niet meer werken, een thuisbatterij wordt daarentegen interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:16
Truus01 schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:49:
[...]

- levertijden en kosten van zonnepanelen en de installatie alleen maar zullen stijgen (al is het alleen al door inflatie)
- etc...

Als je nu panelen koop, heb je ze, voornamelijk door het salderen*, nog altijd op redelijke (afzienbare) termijn terugverdiend. En alles daarna is winst.

https://solarmagazine.nl/...dat-is-goed-voor-iedereen

Dit zou wel een goede ontwikkeling zijn. Is er gelijk duidelijkheid.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
jeeedeee schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:46:
Of je nu nog zonnepanelen moet laten leggen is denk ik heel persoonlijk en afhankelijk van wat je mogelijkheden zijn om je zelf opgewekte energie te verbruiken. Zonder grootverbruikers als auto’s en warmtepompen die goed te sturen zijn is het erg lastig om zonder een accu veel zelf te verbruiken.

De prijzen zijn wel erg gezakt van panelen. Als ik nu kijk naar paneel prijzen van< 100 euro voor 400wp+ kan je als je het zelf doet voor zo’n 4000 euro al iets van 10.000 Wp neerleggen. Zelfs met een huidige installatie van 12.000 Wp denk ik eraan om uit te breiden. Wel met het oog op mogelijkheden als een warmtepomp voor verwarming, en een auto die bi-directioneel kan laden zoals een EV9.

Voor de mensen zonder oprit of mogelijkheid om een auto op te laden, zijn een paar panelen op een string omvormer waarschijnlijk ook nog wel goed terug te verdienen omdat dit niet zoveel hoeft te kosten.

Ik ben wel benieuwd hoever de prijzen gaan zakken, ik wacht vooralsnog af. Denk dat de installateurs ook nog wel gaan zakken qua prijzen
EV9 = V2L en (nog?) niet V2G of Vt2H

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@hoevenpe dat is een berekening met meer dan €2/Wp en €250 terugleverboete bij 2500 kWh teruglevering en 1000 kWh eigenverbruik.
Volstrekt onrealistisch dus, want de terugleverboete is in die berekening hoger dan de vergoeding. Dan zet je de omvormer gewoon op de NoM-stand en lever je niks terug, dus geen boete.

Alleen op eigenverbruik is de simpele tvt 21 jaar, minder dus dan 25 jaar en 2€/Wp vind ik echt veel.
Eigenverbruik verhogen kan vaak ook wel, zeker met kleinere setjes zal je meer dan 40% kunnen rekenen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:39
Sport_Life schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:24:
[...]

Ik ken de actuele prijzen niet , dat heeft natuurlijk de meeste impact op de terugverdientijd.
Desalniettemin hebben panelen altijd zin, onderstaand mijn grafiek van augustus, direct verbruik is ongeveer de helft van het totale verbruik, nog zonder aanpassingen. Dus de boiler wordt soms s'avonds opgewarmd, droger/wasmachine draaien ook regelmatig savonds. Daar valt nog veel te winnen.

[Afbeelding]
Van mei t/m juli was het direct verbruik hier zelfs meer dan 50% van het totaalverbruik. Over een heel jaar genomen (2022) werd 22% van de door de panelen opgewekte stroom direct verbruikt. Dat is een gebruikelijk percentage, zonder maatregelen om dit te optimaliseren. Van het totale stroomverbruik kwam 35% direct uit de zonnepanelen.

Met deze percentages kom je al een eind in het terugverdienen. In mijn geval dekt dit ongeveer 70% van de financiering, uitgaande van een afschrijving van de panelen binnen de garantieperiode van 10 jaar. Dit hangt natuurlijk van de aanschafprijs af, maar wijst erop dat zonnepanelen nog altijd rendabel zijn.

Bovenop de door direct eigenverbruik uitgespaarde kosten komt de vergoeding uit salderen en terugleververgoeding. Het salderen zal niet van de ene op de andere dag afgeschaft worden, en een vergoeding van een paar cent voor teruggeleverde stroom was gebruikelijk in de jaren voor 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

antidote schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:06:
[...]

[...]

Van mei t/m juli was het direct verbruik hier zelfs meer dan 50% van het totaalverbruik. Over een heel jaar genomen (2022) werd 22% van de door de panelen opgewekte stroom direct verbruikt. Dat is een gebruikelijk percentage, zonder maatregelen om dit te optimaliseren. Van het totale stroomverbruik kwam 35% direct uit de zonnepanelen.

Met deze percentages kom je al een eind in het terugverdienen. In mijn geval dekt dit ongeveer 70% van de financiering, uitgaande van een afschrijving van de panelen binnen de garantieperiode van 10 jaar. Dit hangt natuurlijk van de aanschafprijs af, maar wijst erop dat zonnepanelen nog altijd rendabel zijn.

Bovenop de door direct eigenverbruik uitgespaarde kosten komt de vergoeding uit salderen en terugleververgoeding. Het salderen zal niet van de ene op de andere dag afgeschaft worden, en een vergoeding van een paar cent voor teruggeleverde stroom was gebruikelijk in de jaren voor 2022.
In mijn geval is de besparing enorm. Door de warmtepomp is de woning gasloos, dat scheelt aan vastrecht 360 per jaar en rentekorting van 700 euro per jaar.

Dan nog direct verbruik 1.500 per jaar (3500kwh/40ct) is totaal 2.500 per jaar , los van salderen!

Panelen + wp kostte 17k netto.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Proton_ schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:06:
@hoevenpe dat is een berekening met meer dan €2/Wp en €250 terugleverboete bij 2500 kWh teruglevering en 1000 kWh eigenverbruik.
Volstrekt onrealistisch dus, want de terugleverboete is in die berekening hoger dan de vergoeding. Dan zet je de omvormer gewoon op de NoM-stand en lever je niks terug, dus geen boete.
250 euro terugleverboete bij 2500 kWh teruglevering (voor saldering) is wat VdB nu vraagt, dat zal in de toekomst eerder meer dan minder worden.

Ik heb geen actuele eigen offertes liggen maar op deze site staan recente voorbeelden van 1,70 ‐ 1,86 per Wp. Micro omvormers zijn meestal duurder, de bedragen zijn imo niet schokkend goedkoper dan milieucentraal gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:11
Truus01 schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:49:
[...]

- etc...

Je wordt niet verplicht, ook als de nieuwe wet ingaat zijn er een hoop uitzonderingen.
Als de investering te hoog wordt en de tvt te hoog kan er ook van af geweken worden.
Ook als de geluidsoverlast voor de omgeving te hoog wordt kan daar van af geweken worden.

tot 2050 blijft gas sowieso wel, we laten elkaar de kop gek maken.
2050 duurt nog wel even, in de tussentijd zijn warmtepompen alweer goedkoper & beter geworden.

Als gas €5/m3 wordt is stroom ook al een paar keer overdekop gegaan.

Warmtepompen/zonnepanelen zijn rendabel, echter mensen denken dat het een goudmijn is wat het dus niet is(nou ja afgelopen 2 jaar dan wel als je ze hebt vanwege de huidige saldering).

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 10-09-2023 13:07 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:39
Sport_Life schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:13:
[...]

In mijn geval is de besparing enorm. Door de warmtepomp is de woning gasloos, dat scheelt aan vastrecht 360 per jaar en rentekorting van 700 euro per jaar.

Dan nog direct verbruik 1.500 per jaar (3500kwh/40ct) is totaal 2.500 per jaar , los van salderen!

Panelen + wp kostte 17k netto.
Hier was het laten leggen van zonnepanelen ook een no-brainer. Ik kon een energielening afsluiten met een rente van 0,9%. De maandelijkse kosten van de panelen zijn daarmee nog geen vier tientjes bruto, wat altijd minder is de kosten voor stroom afnemen van het net.

De overstap naar all-electric is hier nog niet rendabel, maar door relatief laag gasverbruik en de zonnepanelen is de energierekening laag.
John245 schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:59:
[...]

https://solarmagazine.nl/...dat-is-goed-voor-iedereen

Dit zou wel een goede ontwikkeling zijn. Is er gelijk duidelijkheid.
Interessant in dit artikel is dat de geïnterviewde stelt: "met de huidige prijzen verdien je je zonnepanelen zonder saldering nog steeds binnen 7 à 8 jaar terug". Dat is een heel ander verhaal dan de 25 jaar in het (discutabele) rekenvoorbeeld van Milieu Centraal.

[ Voor 28% gewijzigd door antidote op 10-09-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
antidote schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:20:
Interessant in dit artikel is dat de geïnterviewde stelt: "met de huidige prijzen verdien je je zonnepanelen zonder saldering nog steeds binnen 7 à 8 jaar terug". Dat is een heel ander verhaal dan de 25 jaar in het (discutabele) rekenvoorbeeld van Milieu Centraal.
Dat is echter zonder de terugleverboete van Van de Bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@hoevenpe klopt, dus met de terugleverboete (en de terugleververgoeding) van vdB gaat niemand terugleveren en wordt de boete dus irrelevant, dat is mijn punt. €1/Wp is bij DHZ nog steeds goed mogelijk en daarmee verdien je het met een beetje goede wil puur op eigenverbruik zonder accu al terug.
€1,70/Wp in het sommetje van Mileucentraal scheelt trouwens ook weer drie jaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
dus met de terugleverboete (en de terugleververgoeding) van vdB gaat niemand terugleveren en wordt de boete dus irrelevant, dat is mijn punt.
Hoe zie je dat in de praktijk voor je?

Mijn Enphase systeem heeft geen optie om terugleveren te detecteren, voor een paar euro per maand elke dag in de meterkast panelen hard afschakelen doet vrijwel niemand (los van de vraag of ze daar op termijn niet eerder stuk van gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
marteltor schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:08:
De argumenten die ik hoor zijn:
- wat als leverancier failliet gaat
- het is niet meer rendabel want salderen gaat weg en teruglevergoeding

Ik acht de kans het grootst dat salderen versneld afgebouwd wordt, maar ingangsdatum 1 of 2 jaar naar achter gaat. Daarom denk ik: zsm panelen nemen en lang contract vastleggen.
Als de terugleververgoedingen omhoog gaan zoals twee jaar geleden, dan heb je er natuurlijk wél last van. Maar goed, je hebt in ieder geval geen last van een terugleverboete invoedingsboete zoals bij vdB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@hoevenpe bijvoorbeeld https://enphase.com/downl...ies-microinverter-systems , maar met domotica kan het ook op basis van P1 berichten en de lokale gateway API (vermoed ik, enphase ken ik niet zo goed) dus soms zonder extra hardware.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:03
mr_evil08 schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:58:
offtopic:
Dat ben ik met je eens
2050 duurt nog wel even, in de tussentijd zijn warmtepompen alweer goedkoper & beter geworden.
offtopic:
Maar dit niet. Geloof a.u.b. niet in dit sprookje van koekebakkers Jesse & Rob, maar kijk naar de realiteit. En die laat precies het tegenovergestelde zien. In de periode 2018-2020 kon je nog gemakkelijk voor <<10k je huis van een full-electric WP laten voorzien. Momenteel gaat het voor velen eerder naar het dubbele. En gezien de blijvende (en steeds erger wordende) schaarste aan technici wordt dat de komende jaren echt niet beter. Daarbij komt nog de enorme inflatie, waardoor de lonen van die schaarse technici nog eens extra gaan stijgen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
offtopic:
@Andrehj Dat heeft dus ook met de inflatie te maken, wat is nu niet duurder geworden? de productie wordt sowieso opgeschaalt daar zijn fabrikanten al mee bezig, en ik verwacht nog wel verbeteringen zoals stillere warmtepompen, vergelijk maar een warmtepompen van 10 jaar geleden met nu daar zit ook verschil in.

[ Voor 54% gewijzigd door mr_evil08 op 10-09-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
offtopic:
@Proton_
Daarvoor heb je waarschijnlijk de 'metered' ipv de 'standard' nodig, dat achteraf installeren kost waarschijnlijk meer dan de besparing.

Bij een TVT van meer dan 10 jaar is het imo oninteressant als verdienmodel, leg je ze vooral op het dak omdat je de techniek interessant vindt en/of uit principe eigen elektriciteit op wilt wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Ik verwacht dat in de toekomst ook gewone boilers interessant gaan worden voor zonnepanelen houders die inschakelen als er overschot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Tja, het sommetje wordt ingewikkelder maar komt voor de meesten die nog geen PV hebben nog steeds goed uit op basis van €1,50/Wp, 1 kWh/Wp/jaar, 50% direct verbruik en €0,30/kWh.
Bij een kleine set, een EV of warmtepomp (SWW, antilegionella) is 50% niet veel.

@mr_evil08 die apparaten zijn nog verrassend duur, dan kun je beter een warmtepompboiler nemen. DHZ is het wel leuk ja.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 10-09-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:25
Hansieo schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:01:
[...]

EV9 = V2L en (nog?) niet V2G of Vt2H
Nog niet inderdaad, maar dat komt er toch wel aan? Dat gaat mij inziens legio mogelijkheden bieden in de toekomst. Waarbij ik mij zelfs kan indenken dat je in de zomers deze overdag vol laat laden met zonne-energie en s nachts een tweede elektrische auto oplaad met je eigen energie. Of in de winter als je niet genoeg opbrengst hebt deze op het werk oplaad en in de nacht je warmtepomp op laat draaien. Je hebt een mobiel accu pakket van bijna 100 kWh, die je op veel manieren kan inzetten. Ik zal dan ook eerder voor een dergelijke oplossing kiezen, dan voor een groot accupakket thuis zolang de prijzen van accu’s nog zo hoog zijn.

Qua zelfvoorzienend qua energie zit ik dit jaar op een eigen verbruik van iets meer dan 50%(8300 kWh opwek, 3400 kWh direct eigen verbruik en 3000 kWh terug levering). Maar ook nog 3000 afname op dagen dat de zon niet voldoende schijnt. Voornamelijk door inzet van de Zappi en het wassen overdag (en drogen) en het zwembad opwarmen met de warmtepomp kan je veel energie zelf gebruiken. Zonder een eigen oprit, en de mogelijkheid van kunnen thuiswerken was dit een stuk minder makkelijk. Dus ik snap dat dit helaas niet voor iedereen is weggelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Proton_ schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:03:
Tja, het sommetje wordt ingewikkelder maar komt voor de meesten die nog geen PV hebben nog steeds goed uit op basis van €1,50/Wp, 1 kWh/Wp/jaar, 50% direct verbruik en €0,30/kWh.
offtopic:
Ben benieuwd wat voor set dat is, heb oost-west liggen en haal 4800kWh op 5550Wp (0,85kwh/Wp/jaar) bij 30% direct verbruik.

Het kan nog steeds interessant zijn, maar kan geen kwaad om het vooraf goed door te rekenen. De tijd dat het een no-brainer was ligt imo achter ons, panelen huren of leasen gaat sowieso niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Proton_ schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:03:
@mr_evil08 die apparaten zijn nog verrassend duur, dan kun je beter een warmtepompboiler nemen. DHZ is het wel leuk ja.
Wat vind je duur? €189 voor 80L?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
antidote schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:20:
Dat is nogal een verschil in TVT, ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
mr_evil08 schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:58:
[...]

Je wordt niet verplicht, ook als de nieuwe wet ingaat zijn er een hoop uitzonderingen.
Als de investering te hoog wordt en de tvt te hoog kan er ook van af geweken worden.
Ook als de geluidsoverlast voor de omgeving te hoog wordt kan daar van af geweken worden.

Als gas €5/m3 wordt is stroom ook al een paar keer overdekop gegaan.

Warmtepompen/zonnepanelen zijn rendabel, echter mensen denken dat het een goudmijn is wat het dus niet is(nou ja afgelopen 2 jaar dan wel als je ze hebt vanwege de huidige saldering).
Ik somde alleen maar net zoveel onzekere mitsen en maren ter voordeel voor zonnepanelen op als dat degene die ik quote deed over nadelen.
Je kunt altijd alles wel met totaal onvoorspelbare toekomstige mogelijkheden afschieten, maar je kunt ze daarmee ook juist adviseren. Dat was mijn punt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Truus01 Voeg een standaardoplossing voor nul-op-de-meter toe en je zit over de €500. (Aton power to heat enzo).
Zelfbouw is goed te doen en <€50 maar dat gaat de meerderheid te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene2002
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 22:36
hoevenpe schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:38:
Eneco doet ook geen 3 jarige contracten meer voor zonnepaneelhouders.
De bal is aan het rollen...
Mijn panelen zijn in oktober gelegd en het contract is toen over gegaan op naam van mijn vrouw. Als ik nu kijk zie ik dat ze uitgaan van de situatie van vorig jaar en de eindstanden van het oude contract gebruiken zonder de panelen. Ik kan dus 3 jaar vast zetten, tegen een veel te hoog maand tarief maar dat regelt zichzelf wel. Benieuwd of dit nog zou lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:58
rene2002 schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:49:
[...]

Mijn panelen zijn in oktober gelegd en het contract is toen over gegaan op naam van mijn vrouw. Als ik nu kijk zie ik dat ze uitgaan van de situatie van vorig jaar en de eindstanden van het oude contract gebruiken zonder de panelen. Ik kan dus 3 jaar vast zetten, tegen een veel te hoog maand tarief maar dat regelt zichzelf wel. Benieuwd of dit nog zou lukken...
Zo simpel is dat niet. Heb je bij netwerkbeheerder gemeld dat je zonnepanelen hebt? Dat is in de leveringsvoorwaarden die Eneco gebruikt verplicht. Ook zullen ze bij het afsluiten van het contract vragen hoeveel je afneemt en hoeveel je terugleverd.

Dat aanmelden is makkelijk door Eneco te controleren en een contract afsluiten onder vermelding van valse data kan ook tot problemen leiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

mr_evil08 schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:53:
Ik verwacht dat in de toekomst ook gewone boilers interessant gaan worden voor zonnepanelen houders die inschakelen als er overschot is.
Ik heb een Itho daalderop 50L Mono liggen die 450W doet. Met een douche WTW kan ik ruim 20min douchen, dus voldoende. En de 450W zorgt ervoor dat ik ook hem kan opwarmen als er niet zoveel opwekking is. Die boiler kostte mij 100 euro tweedehands. Een WPB kost mij 1000 euro voor een fatsoenlijke variant. Daarnaast maakt die herrie en heeft meer installatiekosten. En het is de vraag wat langer meegaat, simpele techniek of een WPB.

Op dit moment heb ik hem niet aangesloten, maar als de TLV onder de 7cent gaat komen voor mij, dan is verwarmen en warm water met COP1 interessant, zolang salderen er nog is.

[ Voor 14% gewijzigd door Zenix op 10-09-2023 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:59
hoevenpe schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:09:
[...]

Hoe zie je dat in de praktijk voor je?

Mijn Enphase systeem heeft geen optie om terugleveren te detecteren, voor een paar euro per maand elke dag in de meterkast panelen hard afschakelen doet vrijwel niemand (los van de vraag of ze daar op termijn niet eerder stuk van gaan).
Laten we beginnen met nieuwe systemen plaatsen die dit wel naadloos kunnen. Voor oudere systemen is de tvt te variabel om daar iets over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Zenix schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:06:
[...]

Ik heb een Itho daalderop 50L Mono liggen die 450W doet. Met een douche WTW kan ik ruim 20min douchen, dus voldoende. En de 450W zorgt ervoor dat ik ook hem kan opwarmen als er niet zoveel opwekking is. Die boiler kostte mij 100 euro tweedehands. Een WPB kost mij 1000 euro voor een fatsoenlijke variant. Daarnaast maakt die herrie en heeft meer installatiekosten. En het is de vraag wat langer meegaat, simpele techniek of een WPB.

Op dit moment heb ik hem niet aangesloten, maar als de TLV onder de 7cent gaat komen voor mij, dan is verwarmen en warm water met COP1 interessant, zolang salderen er nog is.
Daar zat ik ook aan te denken, een 20L boiler.
In mijn geval hetzelfde een WPB kan amper uit als je weinig warmwater gebruikt.

btw dat ding doet geen 450W maar 2500W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene2002
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 22:36
hanev001 schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:50:
[...]

Zo simpel is dat niet. Heb je bij netwerkbeheerder gemeld dat je zonnepanelen hebt? Dat is in de leveringsvoorwaarden die Eneco gebruikt verplicht. Ook zullen ze bij het afsluiten van het contract vragen hoeveel je afneemt en hoeveel je terugleverd.

Dat aanmelden is makkelijk door Eneco te controleren en een contract afsluiten onder vermelding van valse data kan ook tot problemen leiden.
Uiteraard wel, als ik bij mijn verbruiken kijk op mijn account staan ook netjes de afgenomen en terug geleverde KwH van dit contractjaar (variabel), die ik handmatig invoer, geen slimme meter. Maar als ik naar de aanbiedingen ga kan ik kiezen tussen 1 en 3 jaar gebaseerd op het verbruik van het vorige contract, en er waren toen nog geen panelen. Dacht wellicht zijn er meer mensen die dit hebben, voordat ik op verzenden druk en misschien in een administratieve molen terechtkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

mr_evil08 schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:27:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken, een 20L boiler.
In mijn geval hetzelfde een WPB kan amper uit als je weinig warmwater gebruikt.

btw dat ding doet geen 450W maar 2500W.
Ik heb trouwens een 30L, die doet maar 450W. Je hebt ook versies die 2500W doen inderdaad, heb specifiek gezocht naar diegene die 450W doen, gaat verwarmen wat langzamer, maar heb je wel meer eigen verbruik en geen eigen groep nodig. Die itho boilers hebben ook geen onderhoud nodig, want koper.
https://www.ithodaalderop...onal/product/07-04-18-041

Het is aan de ene kant wel krom dat COP1 rendabel gaat worden met acties zoals VandeBron. Lijkt me ook niet de bedoeling.

[ Voor 20% gewijzigd door Zenix op 10-09-2023 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:46
hoevenpe schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:40:
offtopic:
@Proton_
Daarvoor heb je waarschijnlijk de 'metered' ipv de 'standard' nodig, dat achteraf installeren kost waarschijnlijk meer dan de besparing.

Bij een TVT van meer dan 10 jaar is het imo oninteressant als verdienmodel, leg je ze vooral op het dak omdat je de techniek interessant vindt en/of uit principe eigen elektriciteit op wilt wekken.
Mensen die panelen als verdienmodel zien moeten niet spreken over tvt!

Tvt geeft aan wanneer je precies 0 rendement hebt, nog los van inflatie correctie zelfs!

Dus heb je het over verdienen spreek dan over rendement in 15 of 10 jaar. Doe je het voor het milieu spreek dan niet over tvt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

mathijshooi schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:20:
[...]

Tvt geeft aan wanneer je precies 0 rendement hebt, nog los van inflatie correctie zelfs!

Dus heb je het over verdienen spreek dan over rendement in 15 of 10 jaar. Doe je het voor het milieu spreek dan niet over tvt.
Wellicht kun je beiden doen?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
mathijshooi schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:20:
[...]

Onzin, de term TVT mag door iedereen gebruikt worden, we hebben in NL vrijheid van meningsuiting. Bovendien, je gaat pas netto verdienen na het terugverdienen. Dus is TVT zeker van belang als je panelen als verdienmodel inzet. Het is wel een lastig te hanteren begrip, want zonder panelen had je waarschijnlijk een andere energieleverancier gekozen en misschien zelfs een ander uitgavenpatroon gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Martin7182 schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:14:
[...]

Onzin, de term TVT mag door iedereen gebruikt worden, we hebben in NL vrijheid van meningsuiting. Bovendien, je gaat pas netto verdienen na het terugverdienen. Dus is TVT zeker van belang als je panelen als verdienmodel inzet. Het is wel een lastig te hanteren begrip, want zonder panelen had je waarschijnlijk een andere energieleverancier gekozen en misschien zelfs een ander uitgavenpatroon gehad.
Mijn punt is dat mensen graag met het tonen van de tvt willen laten zien of merken of het wel of niet een goede investering is. Tuurlijk is het een indicator maar als je aandelen koopt of geld op een deposito zet spreek je toch ook niet over tvt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:06
mathijshooi schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:19:
[...]

Mijn punt is dat mensen graag met het tonen van de tvt willen laten zien of merken of het wel of niet een goede investering is. Tuurlijk is het een indicator maar als je aandelen koopt of geld op een deposito zet spreek je toch ook niet over tvt?
TVT zonder context is nutteloos. Dus als die context is 'ik wil in 5 jaar mijn geld terugverdiend hebben' dan is dat alles wat je moet weten. En tja dat mensen hun gevoel weergeven 'dat is geen terugverdientijd', dat is eigen aan een forum.
In de geldmarkt heeft iedereen ook een beeld van het rendement van het bezit van een aandeel. Variërend van 'tijdens corona voorzie ik veel dividend uitkeringen van bezorgdienstverleners' tot aan 'Solid state batteries zijn booming over 5 jaar'. Hetzelfde patroon op een ander onderwerp. Context is key in de informatie-wereld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-06 13:09
[...]
Maar je inleg in een deposito krijg je sowieso terug, daarbovenop een rendement. Bij zonnepanelen moet je eerst die investering terugverdienen waarbinnen je een risico loopt. En uiteindelijk is TVT natuurlijk sterk verwant aan rendement, namelijk (20 jaar / tvt)^(1/20)*100-100 = rendement in %, als je 20 jaar levensverwachting zonnepanelen neemt (ze degraderen). Dus neem TVT 15 jaar bijv, is het rendement 1,45%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
mdvmine schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:40:
[...]

Maar je inleg in een deposito krijg je sowieso terug, daarbovenop een rendement. Bij zonnepanelen moet je eerst die investering terugverdienen waarbinnen je een risico loopt. En uiteindelijk is TVT natuurlijk sterk verwant aan rendement, namelijk (20 jaar / tvt)^(1/20)*100-100 = rendement in %, als je 20 jaar levensverwachting zonnepanelen neemt (ze degraderen). Dus neem TVT 15 jaar bijv, is het rendement 1,45%.
Als men in het vervolg jouw sommetje altijd maken en vermelden ben ik een blij persoon. Dan is idd de context ook helder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:33
mathijshooi schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:50:
[...]

Als men in het vervolg jouw sommetje altijd maken en vermelden ben ik een blij persoon. Dan is idd de context ook helder.
Tja, beetje aparte discussie dit, het is voor iedereen duidelijk wat er bedoeld wordt met tvt van zonnepanelen. Sowieso is dat van belang voor zowel mensen die het voor het milieu doen, als voor mensen die er aan willen verdienen. Dat jij nog extra context erbij wil hebben mag natuurlijk, maar is voor de meeste discussie hier op het forum volledig waardeloos.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
redwing schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:55:
[...]

Tja, beetje aparte discussie dit, het is voor iedereen duidelijk wat er bedoeld wordt met tvt van zonnepanelen. Sowieso is dat van belang voor zowel mensen die het voor het milieu doen, als voor mensen die er aan willen verdienen. Dat jij nog extra context erbij wil hebben mag natuurlijk, maar is voor de meeste discussie hier op het forum volledig waardeloos.
Ok, en waarom triggered zo’n bericht van milieu centraal dan zoveel discussie?

Anyway, beetje off-topic. Laten we het zo maar laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
mathijshooi schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:56:
[...]

Ok, en waarom triggered zo’n bericht van milieu centraal dan zoveel discussie?

Anyway, beetje off-topic. Laten we het zo maar laten.
Omdat het rekensommetje van milieu centraal duidelijk is gemaakt om in hun eigen straatje te passen en daarmee bewust pessimistisch is. Milieu Centraal wil ten slotte dat zonnepanelen wel rendabel blijven. Als ze een realistischere berekening hadden gemaakt had je ook een hoop minder discussie erover gehad.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
[...]

Imo beetje aparte vergelijking, want bij aandelen of deposito gaat het om direct rendement, bij een werkelijke investering, zoals bij zonnepanelen, gaat het eerst om een TVT en daarna hopelijk nog om rendement.
Je hebt pas (financieel) rendement als je de investering eruit hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online

Dat doen investeerders wel degelijk. Wel eens naar Dragon's Den gekeken (op de BBC, of de Nederlandse) of Shark Tank? Het is heel normaal dat de investeerders daarbij aangeven dat ze wel binnen drie jaar hun investering terugverdiend willen hebben. Anders vinden ze het de moeite niet waard. Ook de waarde van aandelen wordt vaak gerelateerd aan dividend (gangbaar 8x tot 12x het dividend, ofwel: een terugverdientijd van 8 tot 12 jaar).

Een deposito is wat anders, omdat je je geld dan niet kwijt bent, maar voor een periode tegen rente vast zet.

Met betrekking tot de zonnepanelen vinden de minister en de Tweede Kamer de TVT een belangrijk criterium. Ze hadden ook voor de norm van minimaal x rendement kunnen kiezen, maar dat is veel lastiger, omdat je dan ook een afschrijvingsduur moet kiezen. Neem je dan 20 of 25 jaar voor de levensduur van moderne panelen (alhoewel die ultadunne flexibele verlijmbare panelen weer minder lang mee gaan)? Of de 10 jaar dat een stringomvormer meegaat? Of de negen jaar (o.i.d.) voordat een gemiddeld huishouden weer verhuist?
Terugverdientijd snappen de meeste mensen, en ook dat de 'winst' dan bestaat uit de langere levensduur na die zeven tot negen jaar die de politici als norm zien.

Op sommetjes valt van alles af te dingen. Op de uitgangspunten (gunstig gelegen dak of ongunstig dak), maar ook of je wel of niet renteverliezen meeneemt (hoort eigenlijk wel als je het rendement op de investering zou berekenen). En die rente is de laatste tijd alweer behoorlijk op een deposito.

De crux van de discussie gaat ook niet om de punten of komma's, maar of de optelsom van allerlei maatregelen van de overheid, energieleveranciers en mogelijk ook nog netbeheerders, niet te negatief uitpakken voor een investering in zonnepanelen (en andere verduurzaming, zoals warmtepompen).

[ Voor 49% gewijzigd door Linea op 11-09-2023 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Linea schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:29:
[...]

Dat doen investeerders wel degelijk. Wel eens naar Dragon's Den gekeken (op de BBC, of de Nederlandse) of Shark Tank? Het is heel normaal dat de investeerders daarbij aangeven dat ze wel binnen drie jaar hun investering terugverdiend willen hebben. Anders vinden ze het de moeite niet waard. Ook de waarde van aandelen wordt vaak gerelateerd aan dividend (gangbaar 8x tot 12x het dividend, ofwel: een terugverdientijd van 8 tot 12 jaar).

Een deposito is wat anders, omdat je je geld dan niet kwijt bent, maar voor een periode tegen rente vast zet.

Met betrekking tot de zonnepanelen vinden de minister en de Tweede Kamer de TVT een belangrijk criterium. Ze hadden ook voor de norm van minimaal x rendement kunnen kiezen, maar dat is veel lastiger, omdat je dan ook een afschrijvingsduur moet kiezen. Neem je dan 20 of 25 jaar voor de levensduur van moderne panelen (alhoewel die ultadunne flexibele verlijmbare panelen weer minder lang mee gaan)? Of de 10 jaar dat een stringomvormer meegaat? Of de negen jaar (o.i.d.) voordat een gemiddeld huishouden weer verhuist?
Terugverdientijd snappen de meeste mensen, en ook dat de 'winst' dan bestaat uit de langere levensduur na die zeven tot negen jaar die de politici als norm zien.

Op sommetjes valt van alles af te dingen. Op de uitgangspunten (gunstig gelegen dak of ongunstig dak), maar ook of je wel of niet renteverliezen meeneemt (hoort eigenlijk wel als je het rendement op de investering zou berekenen). En die rente is de laatste tijd alweer behoorlijk op een deposito.

De crux van de discussie gaat ook niet om de punten of komma's, maar of de optelsom van allerlei maatregelen van de overheid, energieleveranciers en mogelijk ook nog netbeheerders, niet te negatief uitpakken voor een investering in zonnepanelen (en andere verduurzaming, zoals warmtepompen).
Sorry voor het wakker maken van slapende honden..

Tvt is gewoon een slimme marketing term die Jan en alleman gebruikt. Geen enkel persoon die een financieel iets wil aansmeren zegt dat je rendement na 7 jaar precies 0% is.

En mensen zoals in dragons den zijn gepokt en gemazeld. Die maken gewoon in hun hoofd een rendements sommetje en zetten dat af tegen allerlei andere opties.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben pro zonnepanelen, maar wil wel graag dat mensen juiste informatie voorgespiegeld krijgen. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die benadeeld zijn en bijvoorbeeld 2 euro/wp betaald hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:16
mathijshooi schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:46:
[...]

Tvt is gewoon een slimme marketing term die Jan en alleman gebruikt. Geen enkel persoon die een financieel iets wil aansmeren zegt dat je rendement na 7 jaar precies 0% is.

En mensen zoals in dragons den zijn gepokt en gemazeld. Die maken gewoon in hun hoofd een rendements sommetje en zetten dat af tegen allerlei andere opties.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben pro zonnepanelen, maar wil wel graag dat mensen juiste informatie voorgespiegeld krijgen. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die benadeeld zijn en bijvoorbeeld 2 euro/wp betaald hebben.
Hier zelfs ruim 5 euro /wp betaald.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:54
Truus01 schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:29:
[...]

Imo beetje aparte vergelijking, want bij aandelen of deposito gaat het om direct rendement, bij een werkelijke investering, zoals bij zonnepanelen, gaat het eerst om een TVT en daarna hopelijk nog om rendement.
Je hebt pas (financieel) rendement als je de investering eruit hebt.
Waarom zou je zonnepanelen ook niet zo zien: als een lange termijn belegging. Wel zo handig als je kan inschatten wat het verwachte rendement per jaar is. Zodat je evt ook kan kiezen om je euro's op een andere manier te laten renderen.

Daarbij ben ik wel de eerste om toe te geven dat het lastig is om te bepalen wat je er over 20 jaar uiteindelijk mee opschiet. Maar die onzekerheid is ook een factor die je mee kan nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Truus01 schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:29:
Aandelen of deposito's behouden een bepaalde waarde die je weer om kunt zetten in geld. Eenmaal geplaatste zonnepanelen en omvormers leveren op markplaats vrijwel niets op.

Vergelijk het met aandelen die na aanschaf onverkoopbaar zijn, dan speel je pas quitte als je de aanschafprijs in de vorm van dividend ontvangen hebt. Zie de truc van VdB als een stevige winstwaarschuwing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
hoevenpe schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 07:53:
[...]

Aandelen of deposito's behouden een bepaalde waarde die je weer om kunt zetten in geld. Eenmaal geplaatste zonnepanelen en omvormers leveren op markplaats vrijwel niets op.

Vergelijk het met aandelen die na aanschaf onverkoopbaar zijn, dan speel je pas quitte als je de aanschafprijs in de vorm van dividend ontvangen hebt. Zie de truc van VdB als een stevige winstwaarschuwing...
Het kan ook goed zijn als particulieren een tijdje niet investeren in PV. Als de vraag sneller groeit dan PV, dan gaan de prijzen omhoog. De prijs van installatie kan weer wat normaler worden. Als wind op de noordzee gestaag blijft groeien, dan kan stroom in de winter goedkoper worden dan in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

phicoh schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:05:
[...]

Het kan ook goed zijn als particulieren een tijdje niet investeren in PV. Als de vraag sneller groeit dan PV, dan gaan de prijzen omhoog. De prijs van installatie kan weer wat normaler worden. Als wind op de noordzee gestaag blijft groeien, dan kan stroom in de winter goedkoper worden dan in de zomer.
Je wordt op je wenken bediend: Solarmagazine.nl staat vandaag vol met berichten over "oneerlijke concurrentie van Chinese zonnepanelen", inzakkende PV vraag met tientallen GW aan onverkochte panelen in EU, en nog meer. Je kunt als koper (als je alleen naar de financiën kijkt) nog beter even wachten met aanschaffen, want de prijs is dalende per Wattpiek.

Diablo3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
mathijshooi schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:46:
[...]

Klopt, die gebruiken beide en zullen zeggen dat ze hun investering na x jaar hebben terug verdiend met een y-rendement. Waarbij zij het doen om rijk te worden en de meeste mensen met zonnepanelen het vooral doen om de energeikosten te drukken.

Toch denk ik dat de meeste mensen een veel beter beeld hebben bij een tvt van 7 jaar dan dat je ze verteld dat het rendement op hun zonnepanelen 5% is. Zeker omdat de meeste mensen die zonnepanelen helemaal niet leggen om er rijk van te worden. Als je je investering dus terugverdient kan worden, is dat voor de meeste mensen al prima.

De grote vraag bij wat VdB nu doet is dan ook of je je pannelen nog wel terug kunt verdienen. Want als dat kan is er nog weinig aan de hand, maar wordt het een investering die je alleen maar extra geld kost zullen de meeste mensen snel afhaken. Het voordeel is dan wel weer dat als de vraag hierdoor minder wordt, de zonnepanelen weer een stuk goedkoper worden. Die prijzen zijn de afgelopen tijd aardig gestegen door de grote vraag, maar dat zal nu wel weer hard omlaag gaan.

Hoe dan ook is voor de meeste mensen die zonnepanelen willen die terugverdientijd het belangrijkste. Want die doen dat niet voor het rendement, maar om minder geld aan energie kwijt te zijn. En veelal zal de investering terugverdienen met daarna nog een paar jaar 'gratis' stroom al voldoende zijn.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:21
Antwoord van de minister op kamervragen ivm vaste invoedkosten vandeBron,

We kunnen nu verwachten dat meer energieleveranciers het gaan invoeren, want de twee sleutel partijen (BBB & GL-PvdA) in de eerste kamer hebben beide voortzetting van de salderingsregeling tot 2030 in hun concept verkiezingsprogramma staan.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serienummer
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-06 11:22
Zoals ik het lees zegt ze, Kijk bij andere energiebedrijven. En stap eventueel over.

Ga je over, loop je het risico dat jou (nieuwe) aanbieder ook deze kosten gaan inbrengen.
Gaan andere aanbieders het niet doen. Dan schat ik in de VdB volgend jaar haar faillissement kan aanvragen.

Zijn er al aanwijzingen dat er mensen overstappen trouwens? Heb er zelf nog niks van gehoord.

[ Voor 18% gewijzigd door serienummer op 12-09-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Domba schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:21:

We kunnen nu verwachten dat meer energieleveranciers het gaan invoeren, want de twee sleutel partijen (BBB & GL-PvdA) in de eerste kamer hebben beide voortzetting van de salderingsregeling tot 2030 in hun concept verkiezingsprogramma staan.
De antwoorden zijn wel treurig. Er wordt telkens verwezen naar het wetsvoorstel afbouw saldering regeling. Maar dat heeft precies hetzelfde probleem. De enige beperking is of de energieleverancier de ACM kan overtuigen dat ze geld kwijt zijn aan de wettelijke regelingen. Zo ja, dan zijn hogere vast kosten voor PV mogelijk.

De echte oplossing is natuurlijk dat de overheid PV voor particulieren subsidieert, en de TLV overlaat aan de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-06 13:09
"... het instellen van een dergelijke kostenpost niet verboden is onder de huidige wetgeving, mits deze kosten de werkelijk gemaakte kosten weerspiegelen."

Wie kan dan controleren of die kosten inderdaad de werkelijke kosten zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik vind de parallelen tussen een software release-cyclus en het wetgevingsproces opvallend worden.
Maar waar software-releases steeds incrementeler worden omdat de grote wijzigingen teveel risico met zich meenemen, lijken wetswijzigingen juist steeds ingrijpender en groter te worden (de Energiewet in deze, maar ook de hervorming van het pensioenstelsel, belastingdingen, Omgevingswet).
De Energiewet zit nog wel even in release purgatory - alles zit op slot tot die wet erdoorheen is, maar die wet gaat er voorlopig nog niet doorheen komen (als dat al gaat lukken). Intussen stapelen de issues met de huidige versie wetgeving zich op.
Het ontwikkelteam belooft plechtig dat alle issues met de nieuwe versie zijn opgelost, terwijl iedereen weet dat de nieuwe versie zoveel wijzigingen heeft dat daar weer een heleboel nieuwe issues uit gaan komen. Bovendien lost die de problemen van gisteren op (en de problemen waarvan we gisteren dachten dat ze morgen zouden spelen, maar vandaag weten we al dat we er naast zitten).

Voeg daarbij wat feature creep en het is mij duidelijk dat de verstandige weg vooruit is om de Wet terug te trekken en in delen te behandelen, belangrijkste delen eerst.
Dan krijg je veel meer wijzigingen, maar die zijn dan wel per stuk overzichtelijker en minder bron van debat.

Verder;
Ik heb reeds over de introductie van deze nieuwe kostenpost door energieleveranciers contact gehad met de ACM. De ACM heeft aangegeven dat het in rekening brengen van extra kosten voor mensen met zonnepanelen op basis van de huidige wetgeving niet verboden is. Deze kosten dienen echter wel op werkelijke kosten te zijn gebaseerd en leveranciers mogen geen onredelijk hoge winsten maken door de invoering van zulk soort kostenposten. De ACM kan toezien op de redelijkheid hiervan en is daarbij onafhankelijk in haar uitoefening van dit toezicht. Het staat leveranciers verder vrij om bepaalde contracten niet aan te bieden aan mensen met zonnepanelen. Leveranciers zijn wel verplicht om aan iedereen levering volgens een modelcontract met variabele tarieven aan te bieden.
De werkelijke kosten zijn in ieder geval niet in staffels...
Bovendien is onduidelijk hoe deze extra kosten zich gaan verhouden tot de uiteindelijke stapsgewijze afbouw van salderen. Ik verwacht dat de terugleverboete dan ook stapsgewijs terug moet lopen, maar of dat naar 0 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:32

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-05 10:18
Een essentieel element is dus dat de introductie van kosten voor teruglevering een grond is voor tussentijdse opzegging als dit punt niet expliciet in de voorwaarden wordt benoemd en omschreven.
Belangrijk punt voor de nu reeds lopende (vaste) contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:04
Ultraboy schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:42:
[...]

Een essentieel element is dus dat de introductie van kosten voor teruglevering een grond is voor tussentijdse opzegging als dit punt niet expliciet in de voorwaarden wordt benoemd en omschreven.
Alleen je hebt hier weinig aan als daarmee je acceptabele contract wordt veranderd in een onacceptabel contract ivm die zonnepaneelboete.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Natuurlijk gebruikt minister Jetten deze kans om zijn eigen wetsvoorstel te promoten. Maar hij gaat er volkomen aan voorbij dat Vandebron aangekondigd heeft dat hun invoedboete blijft bestaan, ook als het wetsvoorstel afbouw saldering aangenomen wordt. Dat wetsvoorstel verbetert dan ook niet veel voor de energieleveranciers, en is eigenlijk vooral gericht op de belastinginkomsten van de overheid.

Minister Jetten had de kans om een novelle aan te kondigen, maar heeft dat niet gedaan. Daarmee zou ik nu zeggen: mooie extra reden voor de Eerste Kamer om dit wetsvoorstel naar de afvalbak te verwijzen. Kunnen de nuttige recyclebare onderdelen door een nieuw kabinet gebruikt worden om een beter wetsvoorstel te bouwen, waarin de consument met zonnepanelen wel beter beschermd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Ultraboy schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:42:
[...]

Aan een vast contract kun je tussentijds geen extra kostenposten verbinden. Dat kan pas na afloop van de periode met de vaste tarieven.
Bij variabele contracten kan dat wel op de data dat de tarieven aangepast mogen worden, maar bij het modelcontract mag het dus weer niet.

Helder voor mensen met zonnepanelen: vaste contracten zonder boete zo lang het nog kan, en daarna modelcontracten.
En ondertussen wachten dat de Tweede Kamer hopelijk besluit dat er betere bescherming van consumenten met PV nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
mdvmine schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:46:
[...]

"... het instellen van een dergelijke kostenpost niet verboden is onder de huidige wetgeving, mits deze kosten de werkelijk gemaakte kosten weerspiegelen."

Wie kan dan controleren of die kosten inderdaad de werkelijke kosten zijn?
Dat kan je natuurlijk vrij eenvoudig terugrekenen op basis van de teruggeleverde energie van PV klanten + marktprijs vs contractprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
Domba schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:21:

Waar ik mij aan stoor is deze passage:

"Dit zodat de de extra kosten die zonnepaneelbezitters meebrengen voor de leverancier ook bij deze groep klanten komt te liggen"

Dit is dus het principe niét de lasten wél de lusten voor NIET PV bezitters.

Het is hier vaker voorbij gekomen, de personen die NIET geinvesteerd hebben,
liften mee op de extra LAGE kWh kosten.... het-hele-jaar-door,

en dat is VEEEL gunstiger dan die paar? 10-tjes (volgens een verbeterde/aangepaste berekening) die ze kwijt zijn.

Is dit nu een VVD kop benadering? wil VVD nog steeds de "roetveeg"piet bij PV investeerders neerleggen?

Als een bedrijf een bepaalde post moet opgeven, dan óók die post toevoegen als het negatief is!

Ofwel, prima dat wij die paar tientjes van deze NIET investeerders moeten ophoesten.... (y)
MAAR DAN OOK!!!...
van AL de kWh-tjes die ze (de niet PV huishoudes) verbruiken,
de kortingen naar de PV bezitters verschuiven/verdelen... d:)b d:)b

ik zeg... VOOR!! *O*

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Pagina: 1 ... 34 ... 38 Laatste

Dit topic is gesloten.