Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2073342

ArjoK schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:34:
[...]

Natuurlijk is jou stroom ECHT, maar zodra het jou huis verlaat via het net is het niet meer van jouw en heeft het een waarde van de dan actuele stroomprijs waarmee het net aan alle kanten wordt gevoed en niet de waarde die jouw buurman ervoor betaalt..
Ja, dan heeft het een waarde van de dan actuele stroomprijs, b.v. 3 cent en de eerste de beste afnemer van stroom op het stroomnet, meestal je buren in de straat betalen b.v. 45 cent aan b.v. Vandebron en die maakt een flinke winst op stroom waar ze niets voor hebben gedaan. Ook zitten in die 45 cent alle belastingen, maar door salderen af te schaffen wil de overheid nog een keer innen op diezelfde stroom en Vandebron wil dat energieleveranciers ook nog eens kosten rekenen op het leveren van die stroom waar ze al op verdienen.
Er gaat 0,0 kWh van de klanten van Vandebron met zonnepanelen naar Vandebron en Vandebron heeft dus € 0,0 onkosten op hun klanten met zonnepanelen. Vandebron heeft alles uit de duim gezogen. Meermaals heb ik Vandebron gevraagd naar welke kosten ze dan zouden hebben en aan wie ze dat dan zouden betalen, maar ik kreeg nooit een antwoord, want het is gewoon een broodje aap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Anoniem: 2073342 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:34:
[...]

Ja, dan heeft het een waarde van de dan actuele stroomprijs, b.v. 3 cent en de eerste de beste afnemer van stroom op het stroomnet, meestal je buren in de straat betalen b.v. 45 cent aan b.v. Vandebron en die maakt een flinke winst op stroom waar ze niets voor hebben gedaan. Ook zitten in die 45 cent alle belastingen, maar door salderen af te schaffen wil de overheid nog een keer innen op diezelfde stroom en Vandebron wil dat energieleveranciers ook nog eens kosten rekenen op het leveren van die stroom waar ze al op verdienen.
Er gaat 0,0 kWh van de klanten van Vandebron met zonnepanelen naar Vandebron en Vandebron heeft dus € 0,0 onkosten op hun klanten met zonnepanelen. Vandebron heeft alles uit de duim gezogen. Meermaals heb ik Vandebron gevraagd naar welke kosten ze dan zouden hebben en aan wie ze dat dan zouden betalen, maar ik kreeg nooit een antwoord, want het is gewoon een broodje aap.
Het is gewoon heel simpel. Eerst verstookte ik 6000kWh per jaar. Nu met nieuwe panelen schat ik even in dat ik op op 500kWh uitkom. Damned we verdienen niet meer aan deze klant. Bloeden jongen. En zo velen met ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ruben26 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:12:
[...]

Hoe weet je dat de stroom echt is? En hoe weet je dat jouw stroom naar de buren gaat? Tag je jouw stroom?
Nou, dat de stroom echt is weet ik omdat deze gemeten wordt door een heel moderne meter.
Dus ja, die wordt getagt, maar niet door mij.
Ik zeg niet dat het naar de buren gaat, ik zeg dat het naar de eerst volgende vrager naar stroom op het net gaat en in een woonwijk zijn dat meestal je buren in de straat.
Het gaat in ieder geval niet naar de energieleverancier waar ik een contract mee heb, dat is onmogelijk.
Deze kan het dus ook niet opslaan en terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dreamvoid schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:45:
[...]

Nee, er is hier geen sprake van seizoensopslag.

Een leverancier die teruggeleverde zomerstroom krijgt, moet die op de energiemarkt (voor veelal een lage prijs) verkopen, en koopt de winter stroom in (voor een relatief hoge prijs). Dit gaat op zich prima als er weinig prijsverschil zit tussen zomer en winter, maar als dat verschil groter wordt, dan lopen de kosten flink op. Komt ook nog bij dat de teruggeleverde hoeveelheden stroom steeds groter worden, want er wordt massaal PV neergelegd. En de derde trend is dat mensen van het gas af gaan en overschakelen naar warmtepomp, wat voor extra stroomverbruik in de winter zorgt.
Leveranciers krijgen geen stroom van klanten met zonnepanelen, de stoppen zouden bij hen doorslaan.
Er lopen geen kabels van klanten met zonnepanelen naar hun leveranciers, dat is belachelijk.
Leveranciers krijgen dus 0,0 kWh en kunnen 0,0 kWh opslaan en terugleveren. Broodje aap.
Het gaat voor de volle prijs b.v. 45 cent in een fractie van een seconde naar de eerst volgende vrager naar stroom op het net.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:20
onetime schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:26:
Salderen moet niet afgeschaft, het moet door zijn eigen succes, en daarmee grotere prijs verschillen, worden aangepast.
  1. De belasting moet net als de btw worden gesaldeerd / tegen elkaar worden weggestreept.
  2. De prijs van elektra moet afhankelijk worden van het moment. Afname en teruglevering.
Oftewel, de huidige regeling icm een dynamisch contract. Zou ik geen enkel probleem mee hebben.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Soepstengel schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:35:
[...]

Niet waar, die batterijen zijn er wel degelijk, hier één bedrijf (er zijn er meer): https://www.semperpower.c...in-gebruik-genomen-pollux (zie ook de verdere nieuwsberichten daar waarin ze nog meer opslagsystemen hebben opgeleverd).
Die batterijen hebben NIETS te maken met salderen en met Vandebron en Pollux is geen energiebedrijf.
Die batterijen zijn er dus ECHT NIET en ze kunnen stroom van klanten met zonnepanelen dus ECHT NIET terugleveren. Als ze al zouden bestaan, dan zou het nog niet kunnen, want er gaat 0,0 kWh naar de energieleverancier van burgers met zonnepanelen. Er is niets op te slaan als ze batterijen zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Behalve dat Vandebron en alle andere energieleveranciers dus flink verdienen op stroom van burgers met zonnepanelen, vooral als de stroomprijs negatief is, ontlasten burgers met zonnepanelen het stroomnetwerk.

Toen ik geen panelen had, moest ik 3000 kWh van windmolens op de Noordzee of van zonneparken of kolencentrales of zelfs van een kerncentrale krijgen.
Nu ik zonnepanelen heb, wek ik 1000 kWh op die ikzelf gebruik.
Ik wek 1000 kWh op dat dichtbij door andere gebruikers, gebruikt wordt.
In plaats van 3000 kWh, hoeft nu nog maar 1000 kWh van windmolens op de Noordzee of van zonneparken of kolencentrales of zelfs van een kerncentrale komen.
Burgers met zonnepanelen moeten een flinke KORTING krijgen op het net gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:45
Anoniem: 2073342 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:56:
[...]

Die batterijen hebben NIETS te maken met salderen en met Vandebron en Pollux is geen energiebedrijf.
Die batterijen zijn er dus ECHT NIET en ze kunnen stroom van klanten met zonnepanelen dus ECHT NIET terugleveren. Als ze al zouden bestaan, dan zou het nog niet kunnen, want er gaat 0,0 kWh naar de energieleverancier van burgers met zonnepanelen. Er is niets op te slaan als ze batterijen zouden hebben.
Serieus, wat probeer je nou te bewijzen? Je maakt een statement dat die batterijen er niet zijn, ik lever bewijs dat die batterijen er wel zijn en dan nog zeg je dat die batterijen er echt niet zijn (in hoofdletters). En hoezo gaat er 0,0 kWh naar burgers? Stond er 30 jaar geleden in ieder straat een kolen centrale te roken? Je hele argumentatie slaat kant noch wal en je haalt van alles door elkaar om maar je gelijk te krijgen zo lijkt het.

Dit is wel het laatste wat ik wil doen, maar over het algemeen voeren we beschaafde discussies hier op Tweakers en luisteren we naar elkaar en nemen zo af en toe ook wel eens wat aan van mede Tweakers. Woorden in hoofdletters plaatsen komt schreeuwerig over en is echt niet nodig. Het is hier geen NuJIJ waar je puntjes kan scoren door maar zo hard en vaak mogelijk je mening te roepen.

Excuses voor de rant, maar ik moest er even wat van zeggen

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:51
@Anoniem: 2073342 1. Het ganse net moet in evenwicht zijn, anders krijg je black-outs.
2. Het ganse net bestaat uit producenten en verbruikers. Alle producenten pompen het gewoon op het net. Alle verbruikers halen het van het net. Er zijn zowel meters bij de producenten als bij de consumenten. Aan de hand van die meter(-standen) kan er dan administratief een rekening worden gemaakt. Sommige producenten verkopen het rechtstreeks aan consumenten. Sommige consumenten kopen hun energie bij een handelaar, die dan bij producenten gaat inkopen.
3. Op het moment dat jij je overtollige elektriciteit van je panelen op het net dumpt, wordt dit op je meter geregistreerd. Aangezien je een contract hebt met energieboer X, is dat een probleem voor energieboer X, want energieboer X had maar contracten om zoveel energie op het net te zetten, en nu zet jij, in hun naam, nog meer energie op het net. Zij moeten dus snel een verbruiker vinden voor die elektriciteit. Vinden ze geen verbruiker, moet je energieboer boetes betalen wegens het in onbalans brengen van het net. Er bestaat dus een kans dat je energieboer er zelfs geld aan moet toegeven.
4. Iedereen legt panelen, en in de zomer produceren die volop elektriciteit. In de winter een pak minder. Dus energieproducenten moeten (dure) centrales bouwen en onderhouden voor een piekcapaciteit die een paar maanden gevraagd wordt. Dat was vroeger (voor de komst van de vele panelen)ook al zo, maar toen was het verschil tussen het zomer- en winterverbruik kleiner. Dus de producenten vragen hogere prijzen in de winter. Dan is hun product gewild, en kunnen ze een prijs vragen die ook hun kosten van de zomer kan dekken.
5. In de winter brengen je panelen niet genoeg op, dus neem je af van je energieboer X. Maar in plaats van aan je te verdienen, zegt de wet dat je eerst je eigen geproduceerde energie mag wegstrepen. Als je energieboer dus pech heeft, mag die dure (zie punt 4) energie aan je leveren, en mag die jou daar niets voor aanrekenen. Zelfs niet de minwaardes van jouw opgewekte zomerenergie.
6. Het net moet natuurlijk zwaar genoeg zijn om ook te kunnen leveren als je zonnepanelen het niet doen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Anoniem: 2073342 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:47:
Leveranciers krijgen geen stroom van klanten met zonnepanelen, de stoppen zouden bij hen doorslaan.
Er lopen geen kabels van klanten met zonnepanelen naar hun leveranciers, dat is belachelijk.
Leveranciers krijgen dus 0,0 kWh en kunnen 0,0 kWh opslaan en terugleveren. Broodje aap.
Het gaat voor de volle prijs b.v. 45 cent in een fractie van een seconde naar de eerst volgende vrager naar stroom op het net.
Ehm...zo werkt het niet. De leverancier is geen fysiek punt met "stoppen". Een leverancier krijgt van de netbeheerder de totale positie van hun leveringspunten gealloceerd. Als die negatief is (als in, de klant levert terug) dan moet de leverancier zorgen dat hij gebalanceerd is, door het stroomoverschot te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:40

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Gezien we hier meer offtopic gaan en de discussie meer algemeen wordt, gaat dit topic dicht en gaan we verder in: De zonnepanelen-boete

Tweakers Discord

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste

Dit topic is gesloten.