• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-03 14:24
Mede-auteur:
  • onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

onetime

Onderaan de originele post van @DeDooieVent, hij heeft goed gezien dat
deze streek, vaste-terugleveringskosten, van VanDeBron een apart topic verdient.
.
.
Achtergrond

Het succes van Elektriciteit opwekken met zonnepanelen , ondanks het uitblijven van Zonnepanelen en omvormers in de Pricewatch? waar tweakers de groene mens erg mee had kunnen helpen, en natuurlijk ook buiten tweakers om, en zeker niet te vergeten de solar weides die je tegenwoordig door het hele land vindt, hebben er toe geleid dat er meer en meer plaatsen zijn waar de netspanning op momenten van hoge opbrengst buiten spec dreigt te komen. Dat leidt er toe dat omvormers gaan afschakelen als ze een spanning zien van > 253V. Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) is een poging daar iets aan te doen. Dat werkt voornamelijk op dag termijn: Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/33/Daily_net_metering.png/260px-Daily_net_metering.png

Op jaar-termijn maar heel beperkt:
winter : zomer - 20 : 110
opbrengst van @drielp per maand mei 2012 t/m maart 2021: (Mono set, 3! merken, 185 Wp - 200 Wp.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_kooITZzmuD168iag3ZgDHTH1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvXX0s9WDH2mrV4ZTCZGUp7b.jpg?f=fotoalbum_large

winter : zomer - 10 : 130
opbrengst van @ArjoK per maand januari 2016 t/m december 2021. (28 x 145Wp SF = 4.06 kWp.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFHDNMwsorjuIuH8nYK7hM0ZBpA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VNgAjctME9YvmFK4dhVlKk6b.png?f=fotoalbum_large

Het grote "jouw productie" topic - Deel 9 voor meldingen van mede tweakers over hun opbrengst en soms redenen van afwijking van de verwachting.

Ook het gedeeltelijke succes van Gas de deur uit doen: Gratis! wat er toe heeft geleid dat de minister gratis verwijdering middels eigen aanvraag heeft mogelijk gemaakt, draagt door de verschuiving van aardgas verbruik naar elektra verbruik natuurlijk bij aan een grotere seizoens mismatch tussen de solar opwek en het totale huishoudelijke elektra verbruik.

Door de steeds snellere toename van geplaatst solar vermogen, en daarmee de steeds grotere invloed op de kwartier prijs, is het onredelijk aan het worden om volledig te mogen salderen. Daarom zou, desnoods direct, een overgang naar financieel salderen de oplossing kunnen zijn.

Even een paar punten:
Salderen van elektra is als het salderen van betaalde en te betalen B.T.W., en dus geen subsidie.
Salderen voorkomt dubbele belasting betaling.

Wat door het succes van saldering van elektra wel moet gaan gebeuren is dat dit financieel zal moeten gaan gebeuren, tegen de kwartier prijzen. (/ uur / dag / week of maand)

Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) het belang neemt toe... zie ook de quote.
onetime schreef op zondag 17 juni 2018 @ 14:37:
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
In verband met de aangekondigde wijziging / afloop van de salderingsregeling neemt het belang toe. (eigen belang)
Maar ook om de net-belasting te verminderen is het een goed idee. (algemeen belang)

En in toenemende mate ook eigen belang, voor de situaties waar de netspanning de maximale grens nadert. Iedere extra belasting geeft op dat zelfde moment extra ruimte voor opwek.
[...]
Het doel is dus om 's zomers te voorkomen dat je iets uit het net trekt, en om 's winters te voorkomen dat je iets het net op stuurt, en in voor en na- seizoen eigen verbruik (relatief kosten gunstig) maximaliseren. Verbruiken als je het beschikbaar hebt. Accu's laden bij overschot. Vooruit werken waar dat kan. De vriezer extra koelen, de boiler extra warm, je warmte voorraad voor de volgende dagen / de winter opbouwen. Dat is precies waar het hier om gaat. Gewoon die panelen (of windmolen, waterrad, etc) doen, maar er meteen rekening mee gaan houden dat je je autarkie, eigen verbruik, zo hoog mogelijk maakt.
Zeker zolang het niet uitmaakt wanneer je je stroom verbruikt is het zeer onbehoorlijk om de saldering af te schaffen. En is het niet zo dat het net momenteel overdag veel vraagt en 's nachts veel minder belast is???
Eventueel wel maatregelen eisen om het eigen verbruik van zelf opgewekte stroom te verhogen om o.a. net belasting te verminderen, omdat de toename van zonnestroom op sommige plaatsen wel een netbelasting begint te vormen. Ondanks dat het in eerste instantie juist een vermindering van de netbelasting opleverd.
lithoijen schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:57:
Ik heb zojuist een melding aangemaakt bij het ACM (kan heel laagdrempelig) Hier de vraag gesteld of dit mag omdat het:
A Tegen de geest van de salderingsregeling in gaat
B Ze de tekst van het model contract hebben aangepast

Niet dat ik zeker weet dat het niet mag, maar het lijkt me voor iedereen wenselijk (inclusief vandebron) dat er snel duidelijkheid komt. Misschien handig als meer mensen een melding maken, ik begrijp dat het dan hoger op de lijst komt te staan bij de ACM.
Heb hem met beter alternatief ingeschoten.
Waarover gaat uw melding?
Staffel met extra kosten voor terugleveraars. Daarmee saboteren / "afschaffen" salderingsregeling.

Mag dit omdat het:
A Tegen de geest van de salderingsregeling in gaat
B Ze de tekst van het model contract hebben aangepast
Beter alternatief: Geen extra fantasie zaken in rekening brengen. De huidige salderingsregeling is door zijn overweldigende succes niet meer houdbaar. Voor de houdbaarheid van salderen is overstappen naar financieel salderen met (maand / week / dag / kwartier) prijzen een goed te verdedigen optie. Eventueel om technische redenen te beginnen met per maand, en op termijn steeds per kortere tijdseenheid. Dit zal in toenemende mate direct eigen verbruik stimuleren. Het geleverde afrekenen tegen de waarde van dat moment is niet onredelijk. Dus net als bij de B.T.W. alleen belasting over daadwerkelijk netto verkoop. (netto verbruik in dit geval) En geen dubbele belasting. Salderen is dus ook geen subsidie.

Als lid van "De Denktank Gasverlaters" al meerdere malen contact met medewerkers van uw organisatie gehad.
Iets wat ik tegen kwam en nu helemaal achter sta door het letterlijk overweldigende succes van salderen:
@sprankel 7 april 2023 11:48
[...]
Waar we naar toe moeten in heel deze transitie is de werkelijke kosten factureren, spot prijs voor inkomende stroom, spotprijs voor uitgaande stroom, variable distributiekost afhankelijk van vermogen en piekbelasting rekeninghoudende met de belasting van het lokale net. En eenmaal je dat hebt zal het snel gedaan zijn met ik wil een 22kW lader, zelfs 11kW zal al te veel zijn. Maar vergis je niet, de daadwerkelijk hogere kosten zijn er vandaag reeds, ze worden gewoon uitgesmeerd in de prijs voor iedereen.
Laden kan hier natuurlijk vervangen worden door terugleveren.
.
.
Marktprijs van elektra.

De hier boven beschreven technische "onbalans" tussen de solar opbrengst en het verbruik, zorgt voor prijs verschillen die saldering, door het steeds grotere beroep hierop, onbetaalbaar (gaan) maken. Hierin tellen zeker ook de solar weides mee.
Hier beroept VanDeBron zich onder andere op.
[DRAFT; meer onder weg] . . .
services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices
.

.
De originele post van @DeDooieVent
DeDooieVent schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 07:50:
Energiebedrijf Vandebron gaat klanten met zonnepanelen een heffing opleggen van gemiddeld 10 tot 20 euro per maand, schrijft de Volkskrant. De verwachting is dat veel andere leveranciers dat voorbeeld snel zullen volgen.

Voor nieuwe klanten geldt de regeling per direct, zo maakt Vandebron vandaag bekend. Hoe hoog de heffing is, hangt af van de hoeveelheid energie die klanten jaarlijks aan het net terugleveren op zonnige momenten. De ruim 70 duizend bestaande klanten met panelen zullen er bij de eerstvolgende herziening van hun tarieven mee te maken krijgen. Voor de tienduizenden klanten met variabele contracten zal dat al per 1 oktober zijn. Klanten zonder panelen zullen bij Vandebron vanaf dat moment relatief gunstige stroomtarieven betalen.

"We doen dit omdat het eerlijk is dat mensen met zonnepanelen meer betalen voor de kosten van het groeiend aantal panelen in Nederland", zegt financieel directeur Kim Verdouw van Vandebron. "Maar ik wil benadrukken dat het zowel voor de energietransitie als financieel voor mensen goed blijft om zelf zonne-energie op te wekken."
Weet niet of dit al gepost is, maar dat is wel weer fraai. Als eigenaar van panelen ben ik hier niet zo heel gelukkig mee, zeker gezien het feit dat een thuisaccu vooralsnog niet aantrekkelijk genoeg is.

https://www.volkskrant.nl...en-vermoedelijk~b5c45740/

[ Voor 82% gewijzigd door onetime op 15-09-2023 12:15 ]

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
feye1 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:52:
Let op dat er staat dat het over het aantal kwh gaat dat je teruglevert, niet het overschot op jaarbasis.

Dat zou de groep een stuk groter maken al.
Correct. In het voorbeeld van VanDeBron wordt met de bruto teruglevering gerekend, dus voor saldering.

Wek jij 2500kWh op en verbruik jij 2000kWh dan val jij alsnog in de 2000-3000kWh groep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/af3dde12cbd4369b248968e5fd86f580cd8b102e/?url=https%3A%2F%2Fi.postimg.cc%2FQdGf5prN%2Fscreenshot-336.png

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

(jarig!)

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-04 15:59

BlueTooth76

Let the sun shine!

GMJansen schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:55:
[...]

Wow,
Even beter lezen. (Deed ik in eerste instantie ook niet)
Vanaf 5000kW TERUGLEVEREN per jaar ga je pas betalen.
Dus bij 99,9% van alle huurwoningeigenaren niet van toepassing.
En daarnaast: je krijgt panelen. Voor €408 per jaar krijg je €1000 terug.
Ik zou niet klagen!
Hoe kom je daarbij?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y8gdKEf.png

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:15
GMJansen schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:55:
[...]

Wow,
Even beter lezen. (Deed ik in eerste instantie ook niet)
Vanaf 5000kW TERUGLEVEREN per jaar ga je pas betalen.
Dus bij 99,9% van alle huurwoningeigenaren niet van toepassing.
En daarnaast: je krijgt panelen. Voor €408 per jaar krijg je €1000 terug.
Ik zou niet klagen!
Gevaarlijke reactie om in je 2de zin te zeggen "even beter lezen".

Zie ook het plaatje wat hier gepost wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/af3dde12cbd4369b248968e5fd86f580cd8b102e/?url=https%3A%2F%2Fi.postimg.cc%2FQdGf5prN%2Fscreenshot-336.png

Dat is dus bruto teruglevering! wat inhoud voor salderen.

Dus als jij over 2024 2000kwh saldeert en 1kwh extra teruglevert op jaarafrekening dan val je in de categorie 2000-3000kwh.

Het rekenvoorbeeld klinkt mooi omdat ze een mooi trucje erop los laten.

Ook de tips die ze geven is ronduit tenenkrommend:
Tips om je opgewekte stroom maximaal te benutten

Door stroom te gebruiken op de momenten dat je het opwekt, help je de energietransitie vooruit. Je gebruikt 100% groene energie in huis en levert minder terug aan het net, waardoor het net minder zwaar belast wordt. Bovendien ga je misschien wel een schaal omlaag, waardoor je minder vaste terugleveringskosten betaalt. Win-win-win!

Gebruik energievreters tijdens piekuren: Om je eigen groene stroom maximaal te benutten is gedragsverandering nodig. Gebruik apparaten die veel energie verbruiken vooral wanneer de zon volop schijnt. Denk aan de vaatwasser, wasmachine en airconditioning.

Programmeer je vaatwasser en wasmachine: Gebruik de timerfunctie om deze apparaten tijdens piekmomenten te laten draaien.

Laad je elektrische auto op de juiste momenten op: Laad je elektrische auto op wanneer de zon schijnt. Met een slimme laadpaal wordt dit nog makkelijker: door aan te geven wanneer je de auto weer nodig hebt, houdt het systeem de gunstigste momenten om op te laden aan.
Zoals van de bron zegt is het Win-win-win!!! Nou, wie wil dat nu niet dan!!! 3x een win en dus meer dan een win-win situatie.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:52
s020506 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:24:
[...]

Het gaat hier wel om de bruto teruglevering...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-yCn69Hz7XfoO5ftv0NJKCiUVi4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/prhcBuRoGgG9AGpDo6dP0tmY.png?f=user_large
Dit is wat VDB zelf aangeeft (inclusief de nieuwe kosten)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• topper6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-03-2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZJC-7T41fdxd_2ahdQFt0aNN5s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5jH6v67Rq44GclGHyjfUZvHR.png?f=user_large

Genoeg reacties op beter lezen reply van andere posters dank daarvoor.

Nog even over plaatje van van de bron en impact op alle huurders...

Als je als huurder dus zo'n 2000 kwh opwek hebt en minimaal 21 euro per maand aan extra Huur betaald kom je al uit op 1 euro totaal opbrengst zonnepanelen. (12x21=252 253 opbrengsten-252 = 1 euro totaal :/ )

Dynamisch contract zonder zonnepanelen voor huurder dan al in veel gevallen goedkoper dus.

Dit is nog uitgegaan dat Salderen volledig blijft bestaan zo niet welkom tot de omgekeerde energietransitie voor huurders?

Laat je zonnepanelen verwijderen schroef ze er zelf af. Ze zijn ineens gestolen schakel ze uit... worden rare effecten voor huurders...

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-04 23:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZJC-7T41fdxd_2ahdQFt0aNN5s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5jH6v67Rq44GclGHyjfUZvHR.png?f=user_large

Wat is de reden dat er met €0.22 als stroomprijs gerekend wordt als "opbrengsten" in dit voorbeeld? Dat is toch misleidend?

Dit zou in dit geval €0.13 moeten zijn, en als men (ruim) boven de 2000 kWh teruglevering zit, zelfs €0.06 moeten zijn. Alleen als je minder teruglevert, dan mag je met €0.22 rekenen.

In dit voorbeeld dus slechts €73 opbrengst per jaar.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:00
Cor Rupteling schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:12:
Misschien beter om je zonnepanelen van je dak te halen en (op Aliexpress) een windturbine te kopen.. :-)
Deze levert het hele jaar door energie, ook 's nachts en als de zon niet schijnt.

En.... geen heffing door je energieleverancier op de zonnepanelen..
Erm, de heffing is op teruglevering, niet hoe je dat doet.
Krisp schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:29:
Slimme zet van Vandebron. De salderingsregeling was onhoudbaar en inderdaad kost dit niet-panelenbezitters veel te veel geld. Door een staffelbedrag te vragen over de bruto teruglevering zitten ze (denk ik) net ver genoeg af van de salderingsregeling om niet juridisch in de problemen te komen.

Het uitstelgedrag van Den Haag zorgt ervoor dat de salderingsregeling in augustus 2023 al werd afgeschaft. Lekker gewerkt daar. :P
Dat is het frame dat de ACM heeft neergepend eerder dit jaar inderdaad.
hoevenpe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:07:
[...]

De was doen als de zon schijnt, alles wat je voor de meter gebruikt kunnen ze domweg niet belasten omdat het voor de netbeheerder/overheid 'onzichtbaar' is.

Dat gezegd hebbende: is er een manier om teruglevering helemaal uit te schakelen maar wel eigen gebruik te behouden?
Ja, alleen als je hem uitgesteld aanzet om het volgens buienradar zonnige moment te gaan draaien... regent het. :(
Onno ! schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:43:
Het is GEEN heffing op bezit van zonnepanelen. Het is een heffing voor het terugleveren van energie. Als je niets teruglevert betaal je ook geen heffing.

M.i. een goede stap. Hopelijk volgen alle andere energieleveranciers snel. Totdat de salderingsregeling is uitgefaseeerd, is dit een stap om de onbalans deels te vereffenen (onbalans tussen de have's / not-have's van PV bedoel ik dan).
Met salderen er ook nog eens af, moet ik nog maar zien of je elke 15 jaar (gem. levensduur) de omvormer kan vervangen.
Dreamvoid schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:32:
De salderingsregeling is veel royaler dan de SDE regeling, de consument krijgt een kWh prijs voor zijn zonnestroom (zowel "voor" de saldering als offset van eigen gebruik, als na de saldering) waar een grote producent alleen van kan dromen.
Als consument betaal je natuurlijk wel eerst de SDE regeling zelf via ODE. Die is voor bedrijven veel lager (geweest) doordat zij veel meer verbruiken.

---

Op Gaslicht heeft men het over 10ct/kWh als ik vdB kies. Maar hier lees ik een staffel van 13/6 ct? Dat zorgt ervoor dat de maandbedragen snel over de TLV heen gaan. Zelf zijn ze nog niet helemaal duidelijk. Ik ging eerst uit van het overschot na salderen, maar het rekenvoorbeeld gaat uit van totaal op de teruglevertelwerken.

Denk niet dat dee helemaal klopt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9eyOPsI44q2FXVO7G6ZN-FaPL0I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zvGCf7pk5ITrVXTWAtzmPDWQ.png?f=user_large

Maar goed, dit lijkt meer een proefballon van Essent waarvoor vdB gebruikt wordt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• C0C0
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-03 12:12
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:37:
[...]

Vastrecht is netbeheerder, dat heeft niets met de leverancier te maken (behalve dat zij namens netbeheer innen).

Toch hebben dit soort bedrijven geen moeite om je buurman zonder PV 40ct/kWh af te laten tikken voor de A/C in de zomer.
Nee dat zijn netbeheerders kosten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dw09Ar4RLMZF3j-U9PvGEX7wcHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/opy4IAVO9LWZsTdF9MuX84NZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-04 16:53
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:35:

Op Gaslicht heeft men het over 10ct/kWh als ik vdB kies. Maar hier lees ik een staffel van 13/6 ct? Dat zorgt ervoor dat de maandbedragen snel over de TLV heen gaan. Zelf zijn ze nog niet helemaal duidelijk. Ik ging eerst uit van het overschot na salderen, maar het rekenvoorbeeld gaat uit van totaal op de teruglevertelwerken.

Denk niet dat dee helemaal klopt?
[Afbeelding]
Volgens mij moeten we hier even 2 situaties uit elkaar trekken. Bij een netto overschot krijg je waarschijnlijk maar 10ct/kWh terug volgens energievergelijk (en een staffel naar 0,06 op 2000kWh maar die laat ik voor het gemak even buiten beschouwing hier). En dan is het plaatje inderdaad vrij dramatisch. Neem dit wel met twee korrels zout en vergelijk met de onderstaande grafiek want iedereen die een netto overschot heeft zal ook een deel daarvan salderen bedenk ik mij net. Dus de gemiddelde energieprijs voor terugleveren wordt daarmee een stuk hoger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWlicjxiSHgcvduJjsDMVy6iuls=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tQiHqv4JSvLQmvHBLGz0hJjW.png?f=user_large

Bij netto meer verbruik dan teruglevering dan wordt het gesaldeerd en krijg je technisch gezien de volle mep terug. Dat is nu 38,2 ct/kWh bij van de bron en dan ziet het plaatje er net even iets anders uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXlEZdDGoz1OLF292gc8atiTqSw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jcLh6wnMZ9iEPWMZ7utfG3Oh.png?f=user_large

Maar wel bizar dat de kleine terug leveranciers van 5 tot 125 kWh op jaarbasis sowieso bij moeten gaan leggen. Leg die eerste staffel dan even een stukje hoger.

En wat ook interessant is om te zien is dat de vergoeding die gevraagd wordt niet gekoppeld is aan de energieprijzen. Hoe verder de prijzen zakken hoe ongunstiger het eigenlijk wordt dus.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:13:
[...]

Het electriciteitsverbruik daalt al jaren.
Uh hoe zie je dat dan?

Afbeeldingslocatie: https://www.clo.nl/sites/default/files/infographics/0020_002g_clo_27_nl.png

https://www.clo.nl/indica...n-elektriciteit?ond=20881

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:39:
[...]

"Deskundige" op "Twitter" lijkt me nu niet perse een beschermd beroep... :+ .
Je kan wel zien dat het verbruik eigenlijk al jaren constant is en de laatste tijd flink daalt.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F2JYP7qWMAAmQZz?format=jpg&name=900x900
https://twitter.com/BM_Visser/status/1685168280166715392

Logisch ook, energieverslinde industrie verdwijnt naar landen waar energie nog wel te betalen is, mensen gaan bewuster om met energie en overal wordt geisoleerd.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Señor Sjon schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:34:
[...]

[...]

Klopt, maar je kan dit niet op een netschaal doen door een zware overcapaciteit aan palen neer te zetten en ze dan dynamisch voeden. Dan krijg je het eerder geschetste verhaal dat je auto niet voldoende opgeladen is doordat het net niet kon leveren of dat er grote pieken en dalen ontstaan doordat dynamische systemen vaak niet zo heel veel verschillende bronnen gebruiken om aan/uit te gaan.
Zoals Femme al eerder opmerkte: je kunt met 3x80A 440kWh op een werkdag onttrekken. Dan kun je 20 auto's met ruim 20kWh opladen, en daarbij nog de opbrengst van PV. Daar is het net gewoon op berekend, en eventueel kun je daarvoor beveiligingen inbouwen (sturen op voltage/frequentie), dan kun je ook met een wat lagere snelheid gaan laden. Dynamisch laden biedt allerlei mogelijkheden, afhankelijk van hoe je dat softwarematig inregelt.

De grote paradox is dat het jaarlijkse verbruik van elektriciteit zelfs daalt. Het probleem waarmee we dealen, is een gebrek aan gelijktijdigheid. Juist door dynamisch te laden, kun je die gelijktijdigheid veel beter realiseren en daarmee de energietransitie versnellen.
Afbeeldingslocatie: https://www.clo.nl/sites/default/files/styles/clo_infographic/public/infographics/0020_002g_clo_27_nl.png?itok=yVwkJ3j9

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:35
Krisp schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:02:
[...]

Dat was vanmorgen wel het geval, maar uiteraard heb ik daar geen screenshot van genomen. :X
https://twitter.com/AutoriteitCM/status/1691455282038349824
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Avc2FI7gtUt_tFylssDkWRtiCO4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yyOWQioK4uXBh8KOZxHiSZqC.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door dutchminator op 15-08-2023 17:05 . Reden: twitter linkje toegevoegd ]

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_DoO7KdtWcwsxYSYAk-eWwvtEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPaffPHIVwhTRira9CrpUd4k.jpg?f=fotoalbum_large

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-04 16:53
GudZ schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:17:
Ik voel me zelfs met drie paneeltjes serieus genaaid door vdB. Maar... Als ik snel reken is het voor mensen in hogere terugleverschalen ongustiger dan voor mij in schaal 1 (4€ per maand).
Nou, reken je maar niet rijk want met de huidige vaste contract prijzen van 38,2 ct/kWh saldering kost het je dus netto geld tussen de 5 en 125kWh aan jaarlijkse bruto teruglevering... En ik zit met mijn 2 paneeltjes ook ongeveer in die range.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXlEZdDGoz1OLF292gc8atiTqSw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jcLh6wnMZ9iEPWMZ7utfG3Oh.png?f=user_large

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Bij Vandebron mijn gegevens ingevuld.

Ik mag dus stellen dat ik voor 6.964 kWh teruglevering NA saldering maar liefst €5,84 krijg. 8)7
Correct me if ‘m wrong
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZcqADLqC7EOVPM1pD24zXwLPFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNZZnxOxZJ1dUsyzqVNE6Gli.jpg?f=fotoalbum_large

All electric. 14 kWp, Panasonic 5 kW, Marstek 5,12 KWh, Atlantic V4

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Die staffels blijf ik uiterst bijzonder vinden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bBMXwyM.png

Als ik de staffels terug reken naar €/kWh kom je op de volgende tabel uit.

TLK=terugleveringskosten, bij €/kWh ga ik uit van het minimum in een staffel, niet het maximum.
SchaalkWhMin. kWhTLK/dag €TLK/mnd €TLK/jr €€/kWh
00-50 € - € - € - N.v.t.
15-10005 € 0,13 € 4,00 € 48,00 € 9,60000
21000-20001000 € 0,41 € 12,50 € 150,00 € 0,15000
32000-30002000 € 0,69 € 21,00 € 252,00 € 0,12600
43000-40003000 € 0,95 € 29,00 € 348,00 € 0,11600
54000-50004000 € 1,23 € 37,50 € 450,00 € 0,11250
65000+5000 € 1,51 € 46,00 € 552,00 € 0,11040

Als je die prijs van 11ct/kWh doortrekt naar de echte grootverbruikeropwekker (en op GoT zie ik die dames en heren ook wel voorbij komen).
Kom je uit op een staffel zoals dit:
SchaalkWhMin. kWhTLK/dag €TLK/mnd €TLK/jr €€/kWh
N.v.t.N.v.t.10000 € 3,01 € 91,67 € 1.100,00 € 0,11000
N.v.t.N.v.t.15000 € 4,52 € 137,50 € 1.650,00 € 0,11000
N.v.t.N.v.t.20000 € 6,02 € 183,33 € 2.200,00 € 0,11000
N.v.t.N.v.t.25000 € 7,53 € 229,17 € 2.750,00 € 0,11000
N.v.t.N.v.t.30000 € 9,03 € 275,00 € 3.300,00 € 0,11000

Als het idee is: PV-teruglevering is duur en niet duurzaam door de piekopwek (zonuren) en de kosten die we hier bij terugzien willen we redelijkerwijs verhalen op de opwekkers zonder dat we dit moeten doorberekenen aan onze klanten zonder PV-installatie.
Dan zou ik verwachten dat meer terugleveren ook in verhouding duurder moet zijn en niet moet afvlakken. Kantnotitie die gelijk door mijn hoofd spookt is dat ze dit misschien wel doorberekent hebben en dit het voor VDB gewoon niet zo bijster veel uitmaakt. Ze zullen vast en zeker met een staffel tot 6000 kWh (wat #6 eigenlijk is) wel 99,9% van hun klanten met PV pakken en die paar 10.000+ kWh buiten beschouwing laten. Maar voor het gevoel lijkt dit niet terecht.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:15
JoKo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:56:
[...]

Je saldeert eerst. Dus kun je op 0 uitkomen.
hoevenpe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:49:
[...]

Zolang je over het jaar maar rond 'nul' uitkomt inderdaad.

Die terrasverwarming is natuurlijk cynisch bedoeld, maar je overschot in december met elektrische kachels affakkelen is een serieuze optie.
Nee, affakkelen in december zorgt er alleen voor dat je verbruik omhoog gaat. Op de jaarrekening wordt het gesaldeerd. Maar salderen staat hier los van.

Zie ook dit plaatje:

In afbeelding hierboven zie je dat hij maar 500kwh EXTRA teruglevert. Toch valt hij in de categorie 2000 t/m 3000. Dat komt dus door de teruglevering die gesaldeerd is.

[ Voor 20% gewijzigd door grote_oever op 15-08-2023 20:07 ]

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:25

knakworst

Get more sats!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:12
Wolly schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:01:
[...]

Het zou interessant zijn om zo'n contract eens naast een standaard contract met de terugleverheffing te houden. Zijn er ergens uurprijzen te downloaden van zo'n dynamische leverancier?
Geen idee. Dit is iig Tibber gemiddeld het afgelopen jaar. Gok alleen dat je daar weinig aan hebt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1XFhlHzDh2RGg8Xaq7yJbaajbc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BB0OQOzE5usZhHZTPDbMGMBx.png?f=fotoalbum_large

Verwijderd

Wolly schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:01:
[...]

Het zou interessant zijn om zo'n contract eens naast een standaard contract met de terugleverheffing te houden. Zijn er ergens uurprijzen te downloaden van zo'n dynamische leverancier?
Jazeker, ik gebruik zelf al ongeveer een half jaar deze pagina met P1 HomeWizard energy meter + app om de afweging te maken om op dynamisch contract over te stappen. Best tof op met schappelijke aantal van 6 paneeltjes best kan insturen op de piek goedkope momenten, niet alleen goed voor inzicht of overstap loont maar ook voor nu al optimaal benutten van groene stroom.

https://www.frankenergie.nl/goedkoop

https://play.google.com/s...homewizard.android.energy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxH-CyFOCqQczEpf9R0DPOOHhEo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oopGxaUpGeOTtLv0OgJxNqj2.png?f=fotoalbum_large

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Volgens mij is het verschil nog groter dan de staffel. Klanten zonder panelen krijgen €20 korting per maand, zie de ze link + screenshot.

https://nos.nl/artikel/24...ig-voor-klanten-vandebron

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6jDEPiXfeomx56e2ALIfxN_pKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Krx80YCfVA9bcB1kH0ltBn1W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_DoO7KdtWcwsxYSYAk-eWwvtEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPaffPHIVwhTRira9CrpUd4k.jpg?f=fotoalbum_large

De topman stopt aan het einde van het jaar, die wilt misschien even iets doordrukken en na de commotie wordt het weer ingetrokken.

https://vandebron.nl/blog/personal-letter-from-paul-de-raad.

Ze moeten stoppen met zonneweides en niet particuliertje pesten!

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-04 20:39
HenkS schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:36:
[...]

daar komen ze ook mee weg denk ik, in feite ook niet heel gek dat ze het doen. want ze proberen een oplossing te vinden die de overheid nu niet biedt.
en eens, salderen moet versneld worden afgebouwd en dat geld moet in mijn optiek 'verplaatst' worden naar subsidies voor thuisaccu's.
Eens!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiMCAwKJ6KlzlJDDKuv3rDN00XM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ePURV4MRwnz0shQoOFdK3NLH.png?f=fotoalbum_large

Dit was gisteren. Zoals te zien is produceren we een bak meer geel/zon dan we eigenlijk nodig hebben. In theorie kan groen/gas naar 0 maar ik denk dat dat niet gaat wegens geografische spreiding van opwek en grootverbruikers.

Als we nu in staat zijn om met thuisaccu's dat deel geel wat toch over is daarin op te slaan wordt de piek een stuk lager. Als we al die opgeslagen stroom dan weer in de avond/nacht gebruiken dan kunnen de gascentrales wat rustiger aan doen en besparen we die CO2 uitstoot.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Señor Sjon
silverball schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:58:
[...]

Met jouw warmtepomp zorg je voor meer belasting op het net dan je buurman met een CV-ketel. Die betaald ook netbeheerkosten en daarmee betaald hij jouw warmtepomp. Dat is niet eerlijk.

Daarom zijn we genoodzaakt om €60,- warmtepompheffing te voeren op jouw aansluiting. Let op, een warmtepomp blijft aantrekkelijk.

Bron: jouw energiereus over 3 jaar
Dat doen ze al door 3x35A veel zwaarder te belasten dan 3x25A. Met veel grootverbruikers als EV, WP en inductie heb je hier mogelijk al je groene 'straf' van 1.125 euro per jaar. In nieuwbouw wordt al geregeld 3x35A geleverd omdat die afzekering noodzakelijk is volgens de normen voor alle verbruikers in huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Nakss7plVef12UPutK9dFV0NIs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WXgPI6mQPK45MQhK7XRVNdyC.png?f=user_large

vs

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzbntE6UvM8-Q_zUqJdmyGyv-Rs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OWeMht40RAgxMd4ya7ud9LBO.png?f=user_large

Je kan op 3x35A natuurlijk meer PV kwijt, maar die overwinst wil de familie Essent graag hebben.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:50
Femme schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:16:
[...]

Nog veel beter zou zijn een time of use tarief en een optie voor een dynamisch transporttarief. Met een dynamisch tarief kunnen de kosten afhankelijk gemaakt worden van de werkelijke belasting. Ik stel me in de ideale wereld een systeem voor waarbij huishoudens betaalt kunnen worden om capaciteit te leveren (voor afname als er congestie is door invoeding of voor teruglevering als er afnamecongestie is). Accu's en terugleverende EV's kunnen dan capaciteit leveren. Dit is veel makkelijker op te schalen dan kabels verzwaren en extra trafo's plaatsen (moet ook gebeuren).
Bergen aan congestie, verzwaring van trafo's en kabels, maar aanbod en landelijk verbruik is stabiel sinds 2008, iets ontbreekt hier, wordt hier misschien niet goed geregistreerd door CBS?
Energiesector is gewoon niet transparant.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SM7xSZJ4IDsiugN3A28q05ZeBv4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wZpieDrN02U6ig1BbBDbAN3U.png?f=user_large

Bron:https://www.clo.nl/indica...erbruik-van-elektriciteit

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:32
Ook altijd bijzonder hoe een marketing afdeling het ook nog wil laten overkomen als een mooie nieuwe toevoeging. "Nieuw" :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqg8lkR_-ck7WX99P-XvJHyq0BA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/em1Jno3Xpj0hRuhfcnzvSnZU.png?f=fotoalbum_large

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@Niltag ja klopt die verschillen heb je per uur op een dag. Maar die verschillen per uur zie je ook in de winter terug met eenzelfe patroon, behalve dat per uur de tarieven dan overall hoger liggen. Doordeweeks dan, weekend kent die curve veel minder

In de winter draait mijn warmtepomp ook doordeweeks om 1400 of snachts. Zowel in de winter en de zomer is dat meestal het goedkoopste moment. Kijk maar eens in historische data van dynamische tarieven bijvoorbeeld hier
http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ferUWJvDG68yuf6r7uc7wEBgINk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zTvlxyjFWIj1PrZZM7jx13uM.jpg?f=fotoalbum_large

ik snap dat ze dit doen want inderdaad er zijn prijsverschillen. Kijkende naar mijn eigen data is dat alleen niet 10ct/kwh maar eerder 6ct wat het ze nu kost(te)

[ Voor 56% gewijzigd door laurens0619 op 17-08-2023 00:20 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Wolly
  • Niet online
ODE is opgegaan in de energiebelasting, die ging dit jaar van 4 cent naar 15 cent.

Afbeeldingslocatie: https://pure-energie.nl/assets/Energiebelasting-Stroom-en-gas-2022-vs-2023__ResizedImageWzMzMzQsMjYxMF0.png

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-03 15:45
Niltag schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:04:
Ik zie hier allemaal rekensommetjes en veel redelijk verontwaardigde reacties. Stoor me er vooral aan dat die rekensommetjes voor geen meter kloppen. De som is niet heel moeilijk.We gaan even uit van een vast contract voor 30 cent per KWh
  • je zonnepanelen wekken totaal 3500 kWh op
  • totaal over het jaar gebruik je in je huis toevallig ook 3500 kWh
  • 1000 kWh verbruik je rechtstreeks vanuit de omvormer naar je huis (ca. 30%, redelijk gemiddeld voor een NL huishouden)
  • er gaat dus 2500 kWh het net op en die pak je later weer terug
  • eerst betaalde je 0 euro (2500 kWh kopen tegen 30 cent en 2500 kWh verkopen tegen 30 cent. die 1000 kWh heeft vdB nooit gezien. Die is gewoon in huis gebleven en niet op je meter gekomen
  • na de aanpassing van vdB betaal je over die 2500 kWh * 10 cent = 250 euro (de staffel is gemiddeld 10 cent per kWh)
  • Heb je geen panelen dan betaal je 3500 * 30 cent = 1050 euro
  • stel je hebt duur een duur gekochte installatie van 5000 euro. Eerst verdiende je 1050 euro per jaar terug. Nu nog 800 (1050-250)
  • je terugverdientijd was 5000/1050 = 4,76 jaar en die wordt 6,25 jaar. Ze gaan nog steeds 20 jaar mee
Als je nu het idee hebt dat je je panelen weg kan gooien of uit moet gaan zetten ben je niet heel slim bezig.

Ik lees hier ook dat vdB wel voor je uitrekent wat je gaat terugleveren en dat het dus niet uitmaakt hoeveel je zelf gebruikt. Dat zal vooral bij het afsluiten van een contract zijn. Dit zullen ze echt wel verrekenen met de eindafrekening. Meer zelf verbruiken is juist wat ze willen.

Dan nog even over de actie van vdB. Ja het is echt heel irritant dat de spelregels iedere keer wijzigen tijdens het spel. Blind er vanuit gaan dat je je panelen gaat terug verdienen is zeker niet meer mogelijk. Ik snap wel dat ze wat moeten nu de overheid voor de tigste keer de afbouw van de salderingsregeling op de lange baan gooit. Toen ik 5 jaar geleden panelen ging kopen kreeg ik al te horen 'let je wel op, ze gaan de salderingsregeling afbouwen'. Nou dat hebben we geweten.

vdB rekent dus ongeveer 10 cent per kWh voor het salderen. Kijk maar eens even terug in de historie van de dynamische tarieven (waar een partij als vdB in principe van afhankelijk is) en pak dan het gemiddelde tarief van de momenten waarop de zon wordt teruggeleverd (12-18 uur) en vergelijk dat eens met de gemiddelde prijs van oktober tot maart waarin je het nu 'gratis' weer terug kan krijgen. Wedden dat dit hoger is dan 10 cent. Dat verschil betalen zij (en eigenlijk dus alle klanten samen nu).
Je ergert je aan verkeerde rekensommen en vervolgens kom je zelf met een verkeerde rekensom. Je vergeet dat salderen er over anderhalf jaar afgaat namelijk. Verder lijkt je uitgangssituatie op die van mij (3600 productie, 1000 eigen gebruik, 2600 saldering) maar die kostte echt geen 5000 (maar 8000). Vorig jaar gekocht.

Als ik voor het gemak even aanhoud dat ik ze op 1 januari 2023 heb gekocht, dan komt de situatie (met de tarieven die nu bekent zijn) voor mij op het volgende uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxGvmY1JztLZinbnN4qSqOOIIfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/whtomTNwaqzeRQr9IhMnNmaT.png?f=fotoalbum_large

Tuurlijk, je kan hier op afdingen dat de TLV en de Kwh prijs misschien onrealistisch zijn (zou het niet 80% worden? is nog steeds niet zeker). Het is dus niet van 4,75 jaar naar 6,25 jaar, maar van 7 jaar naar 12+ jaar (omdat het voordeel van ZP zonder saldering, maar met een TLK gewoon bijna niks meer is).

Dus, ik snap wel dat mensen hier boos om zijn; ik iig wel. En dat komt met name voor de mensen die net in de afgelopen twee jaar hierin geïnvesteerd hebben (wetende dat saldering af zou lopen), nu geconfronteerd worden met een additionele kost van grof weg 5 a 6 keer die 250 euro TLK, die je dus op het EINDE van je terugverdientijd er nog bij moet verdienen (als er geen saldering meer is).

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-03 15:45
Wolly schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:51:
[...]

Ik heb nog geen koffie op, maar hoe kom je op die 215,28 kosten met ZP in jaar 3?
(prijs*kwh-niet-gesaldeerd)-(tlv*kwh-wel-gesaldeerd).
oftewel had eigenlijk moeten zijn:
((teruggeleverde-kwh*(1-salderings%)*prijs)-((teruggeleverde-kwh*(1-salderings%)*tlv
Je hebt een fout ontdekt! Ik rekende de TLV uit met het saldeerde deel (dus 64% van de 2600Kwh) in plaats van het niet-gesaldeerde deel (dus 36% van 2600 kwh)

Het resultaat is nu dat het nog steeds van jaar 7 gaat, maar met TLK is het nu jaar 11 geworden;

(plaatje aangepast met duidelijkere formule erbij)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yZTOX32PARqUqwT8jX7auKcfCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lefC6A6MidkNFK22XYtXtgfW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Djerro123 op 17-08-2023 09:20 ]

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-03 14:24
Draconian schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:16:
[...]

Zoals ik al eerder zei gaat het alleen om wat je over gaat houden na salderen. Dus het overtollige wat je terug gaat leveren. In feite gaat het systeem dus keihard falen want nu is de wedstrijd om alles te gaan verbruiken. Alles in je huis aan laten staan. Aquarium in huis en een vijver in de tuin >:)

Het hele plan wordt om zeep geholpen om te verduurzamen _/-\o_
Het gaat een sport worden om zoveel mogelijk te verbruiken overdag

goh... 4 maanden in 12 uur 25kW kwijtraken... wat te doen wat te doen :') :D:D:D) _O-

Urban Farming ftw

Afbeeldingslocatie: https://www.g-tools.nl/wp-content/uploads/2022/01/Pepers11-bewerkt2-1.png

Iemand een pepertje?

[ Voor 12% gewijzigd door DeDooieVent op 17-08-2023 09:29 ]

• Menkoro
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-03 19:53
Misschien dat ik het niet snap, maar dit antwoord van hun klantenservice slaat toch nergens op?

'Zijn zonnepanelen nog steeds een goede investering?'
'Ja hoor! Er verdwijnt alleen een stukje voordeel'

Met dan een voorbeeld waarin letterlijk de helt van je voordeel verdampt :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NArOqRJKv6rXt-kQ6vaHdBDroqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RLlEVNtt3FIlq429evKwLjpa.jpg?f=fotoalbum_large

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:34
Madeliefxxx schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:12:
Ik zit in hetzelfde schuitje. Gelukkig 2 maanden geleden een 3 jarig contract afgesloten. Dus de komende 3 jaar - 2 maanden blijft me deze ellende bespaard. Het maakt overigens niks uit wat je verbruikt. Je betaalt een vast bedrag over de totale teruglevering, niet over je overschot dus dat verbruik maakt helaas geen verschil. Misschien is een 3-jarig contract voor jou ook wel een goede optie. Zou wel niet te lang meer wachten want de prijzen stijgen.
Aan het einde van ieder afreken jaar hou ik er in ieder geval €1 aan over ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnC9MWfGL-kxUoog5cYKVKZgvYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3KW3ulPuWEUKV1j9cD1zwrK5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik neem aan dat er bij jullie ook zo’n artikel staat vermeld in het contract met de verhuurder?

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Domba schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 00:48:
[...]

Die 8ct zijn zonder overheids heffingen voor je buurman incl heffingen is dat minimaal 27ct + risicomarge, transport en winstmarge van de energieleverancier
Komt ook niet op de cent nauwkeurig aan. Gaat meer om het idee dat onze stroom zo waardeloos zou zijn.
Als ze gewoon zorgen dat het net het kan transporteren is het goud waard.

Die ongeveer 40 cent had ik uit mijn contract geplukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ceSCNGn5xlcK_UPBUr7o1LWGUIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bYePx5BDRPQyP81L4CDJqwur.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:04
Joris748 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:24:
[...]

Dat zeg ik, je bent geen standaard gebruiker. Jij bent de uitzondering.

Hoe kom je aan een basisverbruik van 1,1 kW?
2 vijverpompen (koi vijver) (300 w)
2 luchtpompen (100 W)
HA Proxmox cluster bestaande uit:
  • Supermicroserver (150 W)
  • 2 andere servers
HA NAS
HA Firewall

En dan nog wat andere verbruikers. (zie begin grafiek voor nachtverbruik).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OG8Dy4y3H6peSN9S_2C1tESpEFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Iki13ggPHAgxpMceiV5wIG3s.png?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

K van k schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 01:34:
Al paar x gezegd.
Van de week was in het nieuws, thuisaccu willen ze dubbel belasten.
Die dubbele belasting is een mogelijk issue als je energie van het net haalt en in een accu stopt om 'm op een later (duurder) moment weer terug te leveren. Zolang er saldering is voor kleinverbruikers is dit voor kleinverbruikers geen probleem. Voor grootverbruikers is er al een oplossing uitgewerkt waarbij het meetbedrijf met behulp van een tweede meetinrichting voor de accu kan vaststellen over welk deel van de ingekochte energie energiebelasting betaald moet worden.

Deze oplossing kan vertaald worden naar huishoudens/kleinverbruikers door een secundair allocatiepunt te gebruiken. Alleen relevant voor een toekomst zonder salderen waarin je actief prijsarbitrage wil doen met een accu (continu import/export om te verdienen aan het verschil in prijzen op goedkope en dure momenten
). Als het gaat om inkopen voor eigen gebruik op het goedkoopste moment speelt dit issue niet.
asing schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:08:
[...]

De accu (of eigenlijk de regelunit) krijgt sensoren voor stroom, de zogeheten Current Transformers. Het apparaat weet hiermee wat je panelen opleveren en wat je huis vraag van het net. Je hebt er dus 2 voor een 1 fase aansluiting en 4 voor een 3 fase.

Meet de unit dat je teveel opwekt voor jezelf, dan gaat hij laden (en wordt een verbruiker). Verbruik je meer dan de panelen leveren, dan gaat hij hetzelfde doen als de omvormer van je panelen, en dat is stroom leveren.

Heel wat van die omvormerfabrikanten heeft ook een integreerbaar accu systeem.
De netbeheerder in Vlaanderen heeft als wel geconstateerd dat dit soort domme acties niet helpen om netcongestie te verlichten. Een 'regenton' accu die volloopt op overtollig opgewekte zonne-energie zal vaak aan het eind van ochten al vol komen te zitten. In de ochtend wordt geen energie geëxporteerd terwijl er dan wel vraag is van andere bedrijven en huishoudens en in de middag ontstaat er alsnog een opwekpiek.

We kunnen beter meteen doorpakken naar slimme accu's die handelen op dynamische prijzen, een voorstelling van het verbruik van het huis en opwek uit de zonnepanelen. Zo'n accu zal in de praktijk de opwekpiek in de middag willen wegschaven omdat een kWh op dat moment het minste waard is en zal in de ochtend of avond de meeste energie willen terugleveren als de prijzen het hoogst zijn van de dag.

Hier een voorbeeld van het laadplein bij Exonet waar we dit in de praktijk brengen met elektrisch laden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xn0suYHOlQLg_cVncNm7H7g9iwI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LFPqtWFczuV6WEa8Dx5o2YSN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Femme op 18-08-2023 09:49 ]

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:55
peterpijpelink schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:51:
[...]

Wat ik nog mis in je verhaal, overbelasting (80%) is toch een probleem wat door de netbeheerders en overheid is gecreëerd? Geen investeringen gedaan, en dat wentelen ze nu af op de consument. Niet een probleem dat er geen capaciteit is, wat door afnemers is ontstaan, dat is gedaan door dikbetaalde aandeelhouders die investeringen zo lang mogelijk hebben uitgesteld en nu huilie-huilie doen. Hoop dat er in de toekomst wat (corrupte) energieleveranciers omvallen, maar ja, dan krijgen ze wel weer steun van de staat...
Netbeheerders zijn de overheid. Net als de NS, prorail, etc.
Dat het wat losse NV/BV's zijn en ze kleurrijke busjes per regio gemaakt hebben verandert daar niets an.

Die dikbetaalde aandeelhouders zijn dus de besturen van provincies en gemeentes. En die nietskunnende alfa's hebben er idd weer eens een potje van gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrY0iOYgPJWvGmoKqCjHXT-IOd0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5gvMsgYks871aGWwy00Vrtwh.png?f=fotoalbum_large

All-electric.

• TCMR
  • Laatst online: 17:15
Haha, geniaal. VandeBron is blijkbaar al bezig met damage control, zo te zien. Ik zweer dat ik een halfuur geleden op deze pagina allemaal mega negatieve reviews van klantenvertellen.nl zag staan (en heb er zelf ook maar eentje bijgeknotst, zeker doen alle VdB'ers hier!). Die trokken ze gewoon automatisch binnen, maar dat doet het natuurlijk niet echt lekker op je eigen website, al die halve-sterren-reviews. Nu zie ik in verschillende browsers niets meer, ook niet met alle content-blockers/firewalls uit.

Wat een sukkels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BvvP5qP2Oa8KCoVuSoCMSEH7Ps=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5W184OO6363pv0ggLJKdtPOV.png?f=fotoalbum_large

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-03 13:53
Offens1490 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:31:
Nu hebben we het over Electra maar ben benieuwd straks als 50% transitie is waargemaakt wederom eerst bij de consumenten. Lees gas is zwaar belast maar die inkomsten vallen daar dus deels weg en pakken we die nu dan bij elctra :? We zien nu al met mensen hoe energieplafond uitpakt die voor full electric zijn gegaan(warmtepompen) die kwamen al boven de energieplafond.
ik heb geen last van het prijs plafon, hoor met mijn warmtepomp.
nog dat ik er last van heb op de elektra rekening.
heb er ook geen voordeel mee, maar dat vind ik niet erg, ik kan mijn eigen broek wel op houden.
ik heb 500kWh + 150m3 gas afgerekend afgelopen jaar.
(en 6000kwh zelf opgewekt.)
Vergis je niet een goede warmptepomp verbruikt ook een aardig vermogen. Nu weet ik niet wat een levensduur is überhaupt van een warmptepomp ter verglijking met cv.
jep, dat is een waarheid als je naar de cijfers kijkt, dan is het schrikken.
er is wel een maar, een grote maar.
1m3 gas bevat theoretisch een 9,2 tot 9,6kWh.
alleen gasketels zijn geen 110% effectief, er gaat nog altijd warme lucht naar buiten door de pijp etc etc.
grof gesteld is dan 1m3 = 8kwh.
doe je dan dom met COP 1 (dus gewone elekra verwarming) je huis verwarmen en gebruik je misschien een 1000m3, wat eigenlijk 8000kWh is.

gebruik je dan een warmtepomp, dan heb je een COP van 3 of 5 (afhankelijk welk systeem je kiest.).
(ik gebruik even verder mijn systeem, die heeft een cop van 4,2 en rond ik even af naar 4.)
1m3 gas = 8kWh / 4 COP = 2kWh.
dus voor 1000m3 gas vervangen kost het je maar 2000kWh.

dan nog een maar.
1m3 gas kost 1,45€, 1 kWh kost 0,40€/kWh dus 2kWh een 0,80€.
(of neem de kosten die je zelf hebt, komt grofweg toch wel op het zelfde neer.)
dus ja, het is goedkoper stoken met een warmtepomp.

ook een paar hellaasjes.
met een warmtepomp doe je eerder je huis op temperatuur houden, als elke keer laten afkoelen wat je met gas doet.
hier door stook je een stukje meer. (is wel eens stuk luxer als een gasketel, mijn vloerverwarming is gewoon altijd lekker warm in de winter en dat is met gas niet zo.)

een warmtepomp komt niet uit de lucht vallen.
je moet hem kopen, en waar een simpele gasketel 1k€ kost is een warmtepomp al snel een 4-5k€.
flinke investering die je er niet zomaar uit hebt.

ik raad het je allemaal niet aan nog dat ik het je afraad.
heb het zelf allemaal wel gedaan, gewoon omdat ik het wel een leuke hobby vind.
en ja ik kan het zelf aanleggen, scheelt een flinke slok op de borrel en maakt alles mogenlijk en zelfs winst gevend. ;)

edit:
o ja levens duur.
even kijken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w1wbiKuSKoeYYYabnzsoXkhaeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfJYcnlhsthXqGqzbdspJuzu.jpg?f=fotoalbum_large
ik heb er nu 6 jaar op zitten.alles werkt nog goed.
1x per jaar schoonmaken, kan ik zelf wel even doen (het is geen lastige gasketel, stuk simpeler allemaal)
1x versleten lager gehad, die zelf vervangen, hij gaat nog wel even mee.
hoe lang, dat laat ik aan de toekomst over en mag je me dan vragen. ;)
Blijf erbij energie is wel 1e levensbehoefte.
jep, dat kun je in nederland zeker stellen.
vooral de winter dan heb je iets nodig.
maar dat hoeft echt geen gas en elektra te zijn.
een vriend van me doet het met hout om te stoken, butagas voor koken en een paar zonnepaneeltjes voor elektra. (hij heeft nu na 30 jaar voor het eerst in zijn leven een elektra aansluiting, lol hij kan er nog niet helemaal aan wennen)
(de badkamer is een combi van hout en butagas. lastig uit te leggen.)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 18-08-2023 12:11 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-04 12:51
Met het risico op een verkeerd topic maar hier gemiddeld wel op zn plaats :)

Ik was merk dat er erg veel data op basis van gevoel of verkeerde aannames gedeeld wordt over wat nou wel en niet een reële prijs is voor een kWh op elk moment.
Dus, op naar data :Y)

Eerst een stukje verantwoording. Onderstaande data is gebaseerd op 5 minuten data uitgelezen uit mijn slimme meter en losse kWh meter voor zonnepanelen. Data loopt van 18-aug-22 tot 17-aug-23.
Wij hebben in deze periode 3943kWh aan stroom verbruikt en onze 11kW piek aan panelen hebben 9684kWh opgewekt. Van dit verbruik van 3943 is 61% uit het net getrokken en de overige 39% rechtstreeks uit zonnepanelen.

Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden dus als eerste een grafiek.
Per 5 minuten heb ik uitgerekend wat er aan het net geleverd is, als er levering plaats vond is dit vermenigvuldigd met de op dit moment geldende day ahead prijs en al deze 5 minuten blokjes zijn per maand opgeteld.
Dit zelfde voor verbruik. Effectief is dit dus een gewogen gemiddelde uurprijs binnen de maand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggA4gvextzC9NA2C9wMblDtJ-98=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fo0RzwX6SaTMz890vJ4TDkov.png?f=fotoalbum_large

En in tabelvorm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_ghOpeznheolJtN1if_9gVEXiQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fblzHpannZLRhviiK1br6Emc.jpg?f=user_large
Met een dynamisch tarief zou ik de afgelopen maanden dus gemiddeld 5 cent per kWh ontvangen en (zonder BTW en energiebelasting) 10 cent betalen. Ja, het teruglevertarief in de winter ligt iets hoger maar met de ~40 kWh in dec/jan zet dat geen zoden aan de dijk tov de +1000kWh per maand in de zomer.

Over mijn totale import zou ik het afgelopen jaar 20 cent betaald hebben en over de export 12 cent ontvangen maar hierin wegen augustus en september 2022 erg zwaar mee.

dus ja, energieboeren zijn regelmatig boeven maar de terugleververgoeding zoals nu geboden is niet perse heel erg irreëel.

edit; uiteraard zijn day ahead prijzen niet perse wat een energieboer moet betalen maar gemiddeld kom je met de uurprijs verrekend voor de profilering van verbruik (dus de prijs om 18u telt meer mee als iedereen veel verbruikt dan de prijs om 3u in de nacht) is dit best een redelijk beeld voor gemiddelde prijzen.

Vind ik wat van de heffing van VDB, jazeker. Is het voor mij persoonlijk fijn dat salderen bestaat, absoluut. Vind ik dat salderen afgeschaft moet worden, ja eigenlijk wel. Kunnen we hier als consumenten erg veel doen aan het balanceren van het net met maar 14% van het elektra verbruik in Nederland... mwa. Praktisch moeten wat mij betreft de overheid en bedrijven aan de gang om opslag van energie mogelijk te maken met bvb waterstof in zoutcavernes/gasvelden of andere bulk methoden.

als iemand nog specifieke dingen uitgerekend wil hebben of eens door de brondata wil kan dat vast wel

[ Voor 5% gewijzigd door -Niels- op 18-08-2023 13:36 ]

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:35
dutchminator schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:33:
[...]

Ik heb geen contract om uit te zitten, want mijn variabele contract heeft geen einddatum. De optie "blijven bij Vandebron met huidig contract" overweeg ik dus ook, maar is niet aantrekkelijk omdat de terugleverheffing mijn hele TLV opeet en dan nog wat (ik eindig waarschijnlijk laag in de 3k-4k staffel), ik krijg mijn afrekeningen in maart.

Trouwens, de KS dame vertelde me dat ik ook bij aflopen contract niet in aanmerking kom voor modelcontract, want er moet een 3 maanden periode zijn dat ik geen VDB klant ben? Vaag verhaal, maar het kwam bij elke vraag neer op "nee willen we niet".
Inmiddels bevestigt de ACM op Twitter (https://twitter.com/AutoriteitCM/status/1692522228443656638) dat Vandebron mij het modelcontract niet had mogen weigeren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8YY7x9NHaqHxxaWfnxj60wUI_A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ibE53lqxeJZZkbjLBlQJLDVa.png?f=fotoalbum_large

Je kunt, als je nu toch al variabel zit, Vandebron dus ook "terugpakken" door bij hen alsnog een variabel modelcontract zonder terugleverboete af te sluiten. Hun vaste tarieven in het modelcontract zijn voor nu nog gelijk aan de vaste leveringskosten in de variabele contracten, dus je zit in ieder geval voor het salderen weer "safe" totdat de ACM het modelcontract aanpast. Misschien, maar that remains to be confirmed, zou je zelfs je saldeer-krediet van deze zomer kunnen behouden omdat je technisch gezien niet van energieboer wisselt.

• ImpulZ_28
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:28
Heeft iemand naar dit plaatje gekeken ?
https://vandebron.nl/blog/vaste-terugleveringskosten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idV32LgRo3XN4fXBPrilZP30IQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8as6CFl64L7Gl7MZZzbaMg88.jpg?f=fotoalbum_large

Dus als ik het goed begrijp val je in de category wat je jaarlijks terug leverd ?

Dan word je dus dubbel gepakt ?
Er wordt 2000Kwh gesaldeerd, -0 Euro ( zij bereken en in het plaatje weer de stroom prijzen apart )
Je krijgt voor 500Kwh uur een bedragje +65Euro
Tegenover staat dat je schaal 3 valt en 252 Euro moet betalen.

Waar je dus voorheen netjes 65 euro krijgt, en mischien wat mee kan doen om je gasprijs te drukken
Mag je nu dus 187 Euro extra bijbetalen,

Lees ik dit zo goed ??

• zilver7
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09-2025
We Are Borg schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:11:
[...]

Nogmaals, kom eens met een bron? Want je blijft herhalen zonder met een bron te komen, terwijl ik een ACM uitspraak geef dat het niet mag.

Waarom denk je dat VandeBron de bestaande meer jarige contracten niet openbreekt om dit toe te voegen? Juist: omdat het niet mag :)
Ik kom nog even terug op de discussie dat energieleveranciers het recht hebben hun voorwaarden bij een vast contract te wijzigen en alleen verplicht zijn je hiervan op de hoogte te stellen en je de mogelijkheid te geven om op te zeggen.

Ik heb gekeken naar een vast driejarig contract van Vattenfall. Als ik vanuit het aanbod doorklik naar de bijbehorende Algemene voorwaarden van Vattenfall staat daarin het volgende artikel, waarin ze aangeven dat zij de voorwaarden altijd mogen veranderen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SWXaC00T0YHDIz2q3yL9NxuRyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EpEYUdz4q3mZelvVRlcVWvWs.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit artikel nou ook van toepassing op een vast contract? (In artikel 19.4 hebben ze het namelijk over 'overeenkomst zonder vaste einddatum'. Ik ben geen jurist, maar dat interpreteer ik als een contract voor onbepaalde duur, ofwel een variabel contract.) Ik zal nog wel even contact met ze opnemen hierover, maar wellicht kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

• Wolly
  • Niet online

Plaatje bij het praatje
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F3zhykqW0AEhzLI?format=png&name=small

• TCMR
  • Laatst online: 17:15
Heeft iemand hier al gekeken wat VDB aanbiedt bij verlenging van huidig (variabel) contract? Ik zie in het "verlengaanbod" voor 1 of 3 jaar vast dat de "Vaste terugleveringskosten" op € 0,00 staan. Zien anderen dat ook? Ik heb namelijk zo'n donkerbruin vermoeden dat VDB geen weet heeft van de teruglevering op mijn adres, want...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9rl3pezUH8VqpoAeto_L5eI96Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/knRr85jK11vUycGgUsMkAL49.png?f=fotoalbum_large

M.a.w. dit is de allereerste keer dat mensen met een ferrarismeter een voordeel behalen t.o.v. mensen met digitale meters. Wow, die had ik (nog) niet zien aankomen. Zou me niet verbazen als VDB alleen al om deze reden dit plannetje moet terugdraaien. Ze gingen toch in deze regeling juist voor eerlijke verdeling van de kosten? Dat gaat dus zo niet op. Ik ben geen jurist, maar iets lijkt hier niet te kloppen.

[ Voor 7% gewijzigd door TCMR op 18-08-2023 21:08 ]

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:50
Het kan wel... maar dit lukt niet iedere dag natuurlijk. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQ5YvkYQ9pFAhHnastjLPmAuDHs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tpFrr5OXV8EDRepMS1IEkVU4.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:14
Wolly schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:30:
[...]

Dat is exact wat ik zeg, de saldeerregeling blijft zoals deze binnen de wettelijke kaders is afgesproken. Het heeft helemaal geen zin om die regeling erbij te halen zoals @Jazsie doet om ons te overtuigen van het belang van deze nieuwe heffing.
Hij/zij trapt slechts in de manipulatie van vdBron, hetzelfde praatje dat vanuit de ACM voor het debat over beeindiging saldering 2e kamer zo goed werkte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQH7dNqUM6Ueyp7-wEgMjBCgIf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YcLyK1Z8Lzyb5g7f8wvJOQr.jpg?f=fotoalbum_large

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-02 13:09
TCMR schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:54:
[...]

Ja, ik vermoed dat het bandbreedtemodel (ik had er tot deze discussie nog nooit van gehoord), moeilijk te snappen is voor het merendeel van de consumenten. De tweakers hier hebben allemaal haarfijn door wat hun verbruik is, en wat de pieken in hun verbruik zijn. Maar zij zijn niet representatief voor het merendeel van de particuliere energie-afnemers in Nederland. Dus dat wordt een zware dobber.

Ik ben (zonnepanelen-eigenaar) absoluut voor het afbouwen van de salderingregeling, die is gewoon onhoudbaar. En ik denk zo langzamerhand dat het dynamische contract eigenlijk de meest eerlijke optie is. Zou het haalbaar zijn als we allemaal aan het dynamisch contract zouden gaan? Of gaan de prijzen dan soms door het dak? Ook op zich niet erg toch, als het op andere momenten weer superlaag is? Ik kan het slecht inschatten, maar dat is waarchijnlijk omdat... het dynamisch is... :?

Terzijde: ik vind dit uiteindelijk een zeer interessante discussie geworden. En gelukkig is het aantal mensen dat hier langskomt om te beweren dat de VDB-maatregel alleen voor het deel netto-teruglevering is (zucht...) teruggevallen van tientallen per dag, naar nul nu (en dat na slechts 100 pagina's... ;) ).
Ik zou juist zeggen dat we van de dynamische contracten af moeten (iig voor consumenten) om zo 'perverse' prijsprikkels te voorkomen. Vooral omdat ik er als consument niet op zit te wachten om daar mee bezig te zijn. Ik wil gewoon een 'gemiddeld' tarief betalen (en kijgen!) zodat ik van te voren weet waar ik aan toe ben.

Bovendien kan ik me vaag wat herinneren uit de VS met een sneeuwstorm, dynamische beprijzing en enorme rekeningen. Dynamisch is niets voor de gemiddelde consument. Bovendien is het niet zo dat de consumentenmarkt de sleutel is voor het oplossen van alle problemen; volgens dit staatje van NU.nl zouden huishoudens slechts 19% van alle elektriciteit verbruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljoc8EUX68i1i0-gKx4hHMxqids=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6yIEVE4iIrUIMxNOE4m1xNLY.webp?f=fotoalbum_large

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:48
Eric_J schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:17:
[...]

Ik snap het ook niet, maar ze berekenen het anders. Ik heb in juli de afrekening ontvangen, variabel tarief, startdatum 1 nov 2022. In april heb ik zonnepanelen gelegd. Totaal verbruikt 2044kWh, totaal teruggeleverd 2230kWh. Er is 2044 gesaldeerd, 98kWh overschot afgerekend tegen 10ct, 88kWh tegen 6ct. Het gaat om een paar euro dus ik heb het verder niet nagevraagd, maar ik snap de berekening niet.
Dat is erg raar. Er zou dan toch alleen 186 kWh tegen 10cent moeten zijn afgerekend?

Dit zeggen ze zelf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObZjeCj5ZCfwh3TMxkJlo-PFsVc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t3EgKFQlTXdRQZGncOvsz1ly.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Kalentum op 21-08-2023 13:25 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Als er 1 schaap over de dam is..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BoZubyUrGAW6ucngHLmF2Y6gWYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWlnNVdS69mWJpq5PwXBArkN.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-04 09:27
Advocaat van de duivel:
Ervan uitgaande dat de (herziene) berekeningen van de ACM (onderste alinea) kloppen en het terugleveren de klanten zonder panelen ~10 ct/kWh kost dan zijn de kosten van Vandebron nog niet eens zo oneerlijk.

Maar:
Ik heb de terugleverboete even uitgezet per teruggeleverde kWh, en ondanks dat deze gemiddeld ook op ongeveer ~10 ct/kWh uit komt, is de kostenverdeling echt compleet gestoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/l9Qrl9kTrfWvxSqxOMHLufeo.png

Hoe de f**k kun je een staffeltarief gaan introduceren met de argumentatie dat dit het eerlijker maakt? Of je nou 1950 of 2050 kWh teruglevert zou voor niemand ook maar noemenswaardig iets uit moeten maken.. Maar men mag hiervoor wel even €100+ extra per jaar lappen. :|

(Het zou veel fairder zijn als ze gewoon per kWh gaan rekenen. Dit moedigt tevens een hoger eigen verbruik aan, wat met staffels per 1MWh vaak lastig wordt..)

Maar 2:
In het geval ze deze terugleveringskosten gaan rekenen moeten ze imo óók de terugleververgoeding weer gelijk maken aan het levertarief, want deze wordt nu immers gecorrigeerd met deze terugleverboete.

Nu zijn ze gewoon dubbel aan cashen; én een extreem lage TLV geven én de terugleveringskosten ..

Ik ben zelf van mening dat een E-leverancier zich niet moet/mag bemoeien met de bestaande regels m.b.t salderen, en dat als het ze niet zint de overheid maar met een oplossing moet komen.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-04 22:10
dutchminator schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:51:
[...]

Thanks, ik had Delta niet in beeld omdat ze niet op gaslicht staan, maar hun aanbod voor 3 jaar vast is gunstiger dan mijn alternatieven (Greenchoice 3j, Vattenfall 3j, Eneco 1j, of blijven bij VDB). Zojuist ook aangemeld voor 3 jaar vast.
Ook ik ben aan het shoppen en overweeg Delta. Maar bij artikel 19.3 van de voorwaarden: 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxDtXdQGKsR65PPYokWDz4siqA4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/27D0u3Ct92vmLXHRi0Gcywee.png?f=user_large

Ik lees dus: We mogen de contractprijzen openbreken waneer we willen? Ofwel. We mogen een Pv-tax toevoegen, ook al heb je getekend voor een vast contract?

Graag advies, want het zint me niks :X

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:46
Dix0r schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:21:
[...]

Ik ben benieuwd naar een rekenvoorbeeld. Dat is waarschijnlijk niet te maken vanwege de vele variabelen.
Ik heb een rekenvoorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-couKXYMv_qWqZmNb7TibOHcxvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/67So8lbab9mMWzteDctNOD7I.png?f=fotoalbum_large

Ik heb daarbij per uur de inkoop en verkoop van energie berekend. De energiegegevens zijn weliswaar vanuit een model, maar geven een goed idee. De prijzen zijn de echte prijzen van afgelopen 12 maanden. Ik zou in het geval van Dynamisch t.o.v. salderen nu dus € 1475,- meer moeten betalen.
Wat gedachten:

- Je kunt bij negatieve prijzen (overschot) in de zomer ook maximaal laden en PV afschakelen.
- Daarnaast kun je over de duur ingekochte kwh ook verkopen tegen een mooie prijs (zolang je saldeert). Wanneer je door je saldering kwh's heen bent kom je op een TLV ergens tussen de 2 a 10 cent.

Als alle 'traditionele' leveranciers die toeslag gaan rekenen zou het zomaar kunnen zijn dat het 'dynamisch contract' naast duurzaam ook financieel aantrekkelijker is dan het zonnepanelen toeslag model?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:41

ericplan

5180 Wp PV

Het aantal opzeggingen bij vdB schijnt erg mee te vallen, hoorde ik van een medewerker bij dit bedrijf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrIYpbK7qUgZdaI7m00UHoEvMog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVr5dppNSF5qytZGN1xr52NE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door ericplan op 26-08-2023 11:29 ]

A'dam PVOutput

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
MacD007 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:18:
Nee, dat is het niet, maar transport (bv naar je werk (geen werk = geen inkomsten) is dat wel.
Door de vaak zeer slechte OV verbindingen heb je dus heel vaak wel een auto nodig. Dus daardoor wordt het door verkeerde overheidsbeslissingen (=slechte OV) dit dus infeite wel een eerste levensbehoefte. Of moeten we allemaal aan de bijstand (wie betaald dan de bijstand, als niemand meer werkt?)
Hint:
Voor het geval je werk binnen 10 km van je huis af is:
Afbeeldingslocatie: https://www.fietsverhuur-ameland.nl/wp-content/uploads/2021/09/Herenfiets-met-7-versnelling-600x399.jpg
Of als je je werk maximaal 25 km verderop is:
Afbeeldingslocatie: https://www.fietsenwinkel.nl/media/catalog/product/cache/16116523d5bb56e19a4a172af14298ca/C/u/Cube_Kathmandu_hybrid_Pro_750_2023_Heren_flashgrey_Black_41e3.webp
Als je verder dan 25 km van je werk woont, zou ik serieus overwegen om op zoek te gaan naar een andere baan. Is in de huidige arbeidsmarkt geen probleem, en je wilt niet weten hoeveel stress het scheelt als je gewoon op je fiets naar het werk kunt en niet aan hoeft te schuiven in de dagelijkse file-ellende.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Sjamo
Linea schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:31:
[...]

Is al meermaals aan de orde geweest in dit topic. Gaat om alle invoeding, dus voor salderen. Volgens VDB is er ook geen relatie met het salderen, maar met de kosten van onbalans, waarbij die kosten volgens VDB volledig door de kleingebruikers met zonnepanelen veroorzaakt worden.
Slechts een printscreen van YouTube, van account Ketel klets community. Geen idee hier van hoe echt dit is, maar dit zou een reactie van vdBron zijn op zijn video.
Op youtube is ook de reactie van Ketel klets te vinden.

Hier wordt dacht ik aangegeven dat de kosten die ontstaan door salderen wel meewegen in het probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/im3-JL7vs7rzzsEkaI9TLu_Krqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pFcyJan3bNipT8hGZnRstLI.jpg?f=fotoalbum_large

• Sjamo
Linea schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 01:35:
Ze hebben bij Vandebron wel meer gemist. Bijvoorbeeld ook dat je geen onjuiste beweringen moet doen in openbare reacties die iedereen kan zien. Zo'n bedrijf verliest steeds meer de geloofwaardigheid.
Maar inderdaad: het is vooral een verongelijkte reactie die duidelijk maakt dat Vandebron financieel niet meer uit kwam. Hun businessmodel is dus inderdaad stuk. Mooi voorbeeld voor de politiek over de discrepantie tussen maatschappelijke doelen (verduurzaming huizen en bedrijven) en de geprivatiseerde energiesector.
Ik heb nog eens gekeken wat ik hier over schreef en dat klopt niet.

Dit is wat Ketel klets er zelf over zegt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_5ggDucT1JMTEaLYvpGXGZnEr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jzl0up9x2q4RQXsWI1DnuuHq.jpg?f=fotoalbum_large

Dat kan misschien invloed hebben op de geloofwaardigheid.

[ Voor 30% gewijzigd door Sjamo op 27-08-2023 06:20 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Nou ondanks de terugleverheffing nog steeds een negatieve energierekening.
8000kWh verbruik en 13000kWh opwek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nb49VcPioHxnECf2ILf5FHjQJAE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/7OnshG4EGUKX4PWhMxJphytb.png?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Sjamo
phicoh schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:28:
[...]

Waarom zou je lokaal accu's plaatsen als er geen capaciteitsprobleem is? Dat is toch alleen maar geld weggooien? Accu's op grote schaal zijn veel efficiënter. Al was het alleen maar omdat grond en onderhoud in een buurt veel duurder is dan ergens op een afgelegen plaats.

Buurtaccu's lossen een capaciteitsprobleem op, anders hoef je ze niet te installeren.

Daarom zetten de regionale netbeheerders ook in op thuisaccu's: dan hoeven zij op korte termijn veel minder te doen om het capaciteitsprobleem op te lossen.
Ik heb niet het idee dat regionale netbeheerders gaan inzetten op thuis-accu's als ik kijk in de routekaart energieopslag voorjaar 2023.

Daarin staat in de conclusie oa dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQ9NCLRp6qdX2cattFQnSDysSPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZCyEp7h8wCmzprHrlUp07p6.jpg?f=fotoalbum_large

En als ik het me goed herinner staat ergens anders dat netbeheerders geen voorstander zijn van thuis-accu's omdat ze oa verwachten dat ze (tenzij met specifieke software) weinig nuttigs zullen bijdragen aan de pieken van stroomopwek via zonnepanelen, maar dat ze mogelijk wel gaan bijdragen aan meer netcongestie.

• Wolly
  • Niet online
phicoh schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:51:
[...]

In het voorstel dat nu bij de eerste kamer ligt staat:

Artikel 31c wordt gewijzigd als volgt:
1. Het eerste en tweede lid komen te luiden:
1. Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame
elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier de kosten van het
verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de jaarlijkse
leveringskosten door per jaar de kosten van de in dat jaar aan het net
hoeveelheid onttrokken elektriciteit te verminderen met het van
toepassing zijnde percentage, genoemd in artikel 50, tweede lid, van de
Wet belastingen op milieugrondslag, van de kosten van de in dat jaar op
het net ingevoede hoeveelheid elektriciteit, voor zover de hoeveelheid
ingevoede elektriciteit niet meer bedraagt dan de hoeveelheid aan het net
onttrokken elektriciteit.

Dus meer invoeden dan je gebruikt heeft geen invloed op het percentage dat je mag salderen.
Zo toch?
Afbeeldingslocatie: https://pure-energie.nl/assets/Salderingsregeling-2025__ResizedImageWzIwODQsMTI1MV0.jpg
https://pure-energie.nl/k...ringsregeling-vanaf-2023/

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
DmC1982 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:50:

Dit staat er bij mij (ENGIE contract met TLV op basis van kaal leveringstarief):

3.2. Einde looptijd overeenkomst
Voor de afloop van deze overeenkomst ontvang je een verlengingsvoorstel van ENGIE. Accepteer je het
verlengingsvoorstel, dan gelden de leveringskosten en de opzegtermijn van het verlengingsvoorstel. Accepteer je het verlengingsvoorstel niet, dan wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd met een overeenkomst voor onbepaalde tijd met variabele tarieven. Opzegging van de stilzwijgend verlengde overeenkomst is kosteloos en de opzegtermijn bedraagt 30 dagen.

Wat betekent dit precies? Nieuwe overeenkomst na 1 jaar? of dezelfde overeenkomst met TLV op basis van kale leveringstarief (uiteraard met andere bedragen).
Volgens mij wordt hier gesproken over verlenging. Alleen staat er vervolgens ook 'met een overeenkomst voor onbepaalde tijd'. Dat is vreemd, want dat suggereert dan weer een nieuwe overeenkomst. De vraag is dan wat een rechter met deze tegenstrijdigheid doet. En dat is: kijken naar de algemene voorwaarden, of die duidelijkheid bieden.

Ik zou het probleem voor zijn, en bij Engie tijdig aandringen op het 'verlengingsvoorstel'. Je zou er van uit mogen gaan dat een verlengingsvoorstel ook uit gaat van de bestaande overeenkomst (anders is het geen verlengingsvoorstel, maar een nieuwe overeenkomst). Maar ja, of je echt een verlengingsvoorstel krijgt, of toch een voorstel voor een nieuwe overeenkomst, dat is dan natuurlijk ook maar afwachten.

Volgens mij heeft elders op Tweakers al een reactie gestaan van iemand die na het aflopen van het jaar Engie Opgewekt stilzwijgend naar Engie Open overgezet was. Dus in de praktijk lijken ze niet te verlengen, maar een nieuwe overeenkomst te starten (met nieuwe voorwaarden). Dus zelf legt Engie in ieder geval de nadruk op "de overeenkomst voor onbepaalde tijd" en niet op het "verlengen". Welke term zwaarder weegt, zou echt een rechter moeten beoordelen (als de algemene voorwaarden ook geen helderheid bieden).

Edit: de algemene voorwaarden van Engie geven hierover uitsluitsel in art 21.5 (over het verlengingsvoorstel) en art. 21.6 (indien geen nieuwe overeenkomst). Er wordt in 21.6 duidelijk gesproken over het omzetten naar een nieuwe overeenkomst. Ook het 'verlengingsvoorstel' dat gedaan kan worden (moet dus niet) is volgens art. 21.5 een nieuw aanbod (en dus geen verlenging).
Het is jammer dat Engie in de productvoorwaarden niet gewoon de juiste termen uit de algemene voorwaarden hanteert. Dan is het direct duidelijk. De tekst uit de productvoorwaarden is m.i. ook te multi-interpretabel om een beroep te kunnen doen op strijdigheid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BX-Uyo6zAJBUceebe0hjZ0BFkZQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/hx0Rx8w79KtPJUUafQAO5tcK.gif?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Linea op 31-08-2023 12:26 ]

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06-2025
tw_gotcha schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:42:
ik heb een hele simpele vraag (ik voel me een beetje dom!):
ik nam volgens van de Bron in 2022 in totaal 3480 kWh af. Ik leverde 3300 kWh terug. Mijn zonnecellen produceerden vorig jaar 4860 kWh. Dan is mijn direct gebruik dus ongeveer 32% wat normaal is.

Wat is nu mij werkelijke jaarlijks verbruik? is dat 3480 + (4860-3300) = 5040 kWh? dat zou namelijk enorm veel zijn voor ons huishouden.
dank!
Ja, je berekening klopt.
Als je een slimme meter hebt zou je eens kunnen kijken naar een P1 dongle van bv homewizzard.
Daar kun je ook mooi zien waar je verbruik ligt
Je kunt zelfs bepaalde merken omvormers in je gegevens automatisch importeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVgCVOmKyprjrkFQ1git74H6MwU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wCbyaFxUOY68TdGoVE34VnGl.png?f=fotoalbum_large
Stroomverbruik (zelfs over de verschillende fases) en gasverbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0R3B3itVzfGUsx27IIo0MXjdNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CHPDmyeDubuKM4GesbMYpTim.png?f=fotoalbum_large

Je echte stroomverbruik (bovenste grafiek) en je zonenergie (onderste grafiek)
Kun je zien dat ik eigenlijk tussen 7:00 en 18:00 geen energie uit het net heb verbruikt en volledig in die tijd op mijn PV installatie heb gedraaid.

Het probleem bij vdB is dat zij nu (let dit is alleen bij nieuwe afgesloten contracten van toepassing en niet bij bestaande contracten) extra kosten in rekening gaan brengen zo snel je teruglevert.
In feite willen ze dus geen mensen met een PV installatie omdat dat hun winstmarges namelijk beïnvloed.
Je ziet nu ook bij hun moedermaatschappij Essent, deze sluit nu geen meerjarigere contracten met pv bezitters meer af, je kunt hooguit een één jarig contract bij hun nog krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 04-09-2023 13:11 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:37:
Ik twijfel dus nu om zonnepanelen te leggen vanwege de situatie wat nu speelt..
Ik ken de actuele prijzen niet , dat heeft natuurlijk de meeste impact op de terugverdientijd.
Desalniettemin hebben panelen altijd zin, onderstaand mijn grafiek van augustus, direct verbruik is ongeveer de helft van het totale verbruik, nog zonder aanpassingen. Dus de boiler wordt soms s'avonds opgewarmd, droger/wasmachine draaien ook regelmatig savonds. Daar valt nog veel te winnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CL1L4c34Do1U0SxjBVFxsM-meLo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/IcZkugzmT6lY6CSTmcsF2SZy.png?f=fotoalbum_medium

Ik heb trouwens wel een 3 jarig contract afgesloten, krijg dan ook nog iets terug voor de tlv (8ct).

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 09-09-2023 23:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Señor Sjon
Dreamvoid schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:01:
Het probleem is dat je de kosten niet in een kWh prijs kan stoppen als de klant geen kWh's meer afneemt, want gesaldeerd.
In de maandelijkse vaste tarieven weten ze daar anders ook wel raad mee.

In mijn geval zou het groep 6 zijn, maar heb je veel PV en een WP + EV, dan zit je zo in de 7e of 8e groep en mag je 75-90 euro per maand aftikken. Wederom wordt zo je winst afgeroomd, want die 'gratis' zonnestroom dagen gaan je geld kosten door je eigen opwekking.

Dit grafiekje is ook wel leugenachtig. Die wind mee, heuvel af terugverdientijden heb je alleen in ideale situaties. Ik wil ook wel de energietarieven van 10 jaar geleden. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31am0vFwfk4xKbkFh-CIdvAbgVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j6ThleW2Q8sds9vrjAkCU1bJ.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.