Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:19
workzone schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:27:
Krozant op discord/dfn/support heeft me afgelopen maandag geholpen om weer een publiek dynamisch ip te krijgen. Top! Eindelijk van het ellendige CGNAT af.

Blijf momenteel gewoon de Genexis Titanium gebruiken, en op het moment dat we moeten overstappen naar XGS-PON hoop ik dat delta gewoon een bridge modem kan leveren.
Goed om te horen!

Heb je kunnen achterhalen wat het probleem was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:43
@yeahbaby Nee, helaas niet kunnen achterhalen wat er mis ging.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

• XunFar
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

ernstoud schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 01:58:
[...]

Bijzonder, want het is 1 bedrijf, sterker nog Caiway bestaat niet meer.

Degenen die van Caiway naar Delta gegaan zijn, zijn die van AON naar XGS-PON gegaan? Want dan lijkt er als er zoveel niet goed werkt iets met een Nokia OLT in de POP niet goed te gaan of zoiets. Lijkt me dan iets centraals in de infra, wat zijn die problemen dan zoal?

Ik ging 4 juni van Caiway AON 1 Gbps naar Delta XGS-PON 2 Gbps. Nul issues.
Caiway bestaat theoretisch/juridisch tot een bepaalde hoogte niet meer, maar het personeel dat caiway-diensten ondersteunt is anders. Al heb ik een keer dezelfde persoon van Caiway die de tel opnam van Delta. Ik zei nog tegen haar, dan had ik toch niet opnieuw hoeven bellen als jij daar ook de tel opneemt?

Veelal lage snelheden, WiFi dat niet werkt of enkel 10 mbps etc. Maar ook veel is gewoon onkunde van de mensen zelf hoor. Die monteurs van dat bedrijf die ze inschakelen helpen niet overal goed of willen snel weg. Extern.

Mijn issue is gewoon dat ik zeker wil weten dat ik een ONT/whatever krijg die in bridge mode kan. Meer vraag ik niet. Kan wel die 145 euro gaan uitgeven maar voor hetzelfde geld laten ze mij op AON staan vooralsnog. Dat is hier in de buurt ook niet duidelijk. Dat weten de mensen allemaal niet of het boeit ze niet. Als ik het aan Delta vraag krijg je of dit of dat te horen. Ik zal na mijn verbouwing nog een poging wagen.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
XunFar schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:26:
[...]

Caiway bestaat theoretisch/juridisch tot een bepaalde hoogte niet meer, maar het personeel dat caiway-diensten ondersteunt is anders.
Alleen bij coax lijkt mij, glasvezel is gewoon hetzelfde tussen Delta en Caiway.
Mijn issue is gewoon dat ik zeker wil weten dat ik een ONT/whatever krijg die in bridge mode kan. Meer vraag ik niet.
Maar dat antwoord heb je al gehad. Bij 500 en 1Gbps abonnement krijg je die, zoals eerder gezegd. Wat vind je daar dan onduidelijk aan?

• sh623661
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:36
Op 8 oktober stap ik over van 2GB Odido naar 4GB Delta.
Ik heb net via de post de Sagemcom F@st 5684 gekregen welke niet in bridge kan.
Ik wil mijn eigen router weer gaan gebruiken.
Ik heb nu een ONT van Odido (Nokia XS-010X-Q) welke volgens mij niet terug gestuurd hoeft?
Kan ik deze aanmelden straks bij Delta als mijn eigen ONT? Er staat namelijk ook een sticker van Delta op.
Dacht me te herinneren dat ze dit niet meer accepteren of is dat inmiddels achterhaald?

[ Voor 5% gewijzigd door sh623661 op 25-09-2025 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Er kwamen idd berichten langs dat niet geregistreerd kon worden. Maar probeer het, dan merk je het wel.
sh623661 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:07:
Ik heb nu een ONT van Odido (Nokia XS-010X-Q) welke volgens mij niet terug gestuurd hoeft?
Kan ik deze aanmelden straks bij Delta als mijn eigen ONT? Er staat namelijk ook een sticker van Delta op.
Dacht me te herinneren dat ze dit niet meer accepteren of is dat inmiddels achterhaald?
Staat in de TS:

Daarnaast zijn er ook XS-010X-Q's in omloop met een Delta sticker erop. Deze zijn bedoeld voor DFN wholesale partners zoals bijvoorbeeld Odido. Deze worden ook NIET door Delta geregistreerd als je deze aan wilt melden als eigen modem.

RIPE Atlas probe: 1005104

bjusterbaarlik schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:13:
Er kwamen idd berichten langs dat niet geregistreerd kon worden. Maar probeer het, dan merk je het wel.
Volgens mij heeft DFN het inmiddels in hun processen en systemen verwerkt, ze kunnen het niet meer, ook al zou iemand je willen matsen. Computer says no.

@sh623661 kan dus het best zelf er ONT kopen. Het kan maar kost je wat euro’s.

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:18
robertwebbe schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:35:
[...]

Volgens mij heeft DFN het inmiddels in hun processen en systemen verwerkt, ze kunnen het niet meer, ook al zou iemand je willen matsen. Computer says no.

Eigenlijk wel bijzonder, een apparaat wat anders niet meer wordt gebruikt uitsluiten voor gebruik.
Ecke schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:42:
[...]

Eigenlijk wel bijzonder, een apparaat wat anders niet meer wordt gebruikt uitsluiten voor gebruik.
Zeker, maar je kunt ook niet verwachten dat Odido eigendom opeens door Delta klanten gebruikt wordt. In mijn optiek moet Odido het apparaat terugnemen. Heel raar dat ze dat niet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sh623661
[...]

Heb inmiddels een Zaram gekocht bij Schenk. :-(

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:43
[...]

Ik hoop niet dat Delta nog eens de stofkam door de geregistreerde eigen modems gaat halen. Mijn ex-ODIDO XS-010X-Q draait als een zonnetje op de Delta lijn. 2 weken voor de stop geregistreerd

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

bjusterbaarlik schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:15:
Maar dat antwoord heb je al gehad. Bij 500 en 1Gbps abonnement krijg je die, zoals eerder gezegd. Wat vind je daar dan onduidelijk aan?
Omdat nieuwe klanten bij 1Gbps toch die andere krijgen. Zolang ze het niet op hun website vermelden: "U krijgt deze spullen", vertrouw ik ze niet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
XunFar schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:55:
[...]

Omdat nieuwe klanten bij 1Gbps toch die andere krijgen. Zolang ze het niet op hun website vermelden: "U krijgt deze spullen", vertrouw ik ze niet.
Je bent nog niet eens klant en ik lees alleen maar achterdocht en gemopper. Is een andere provider dan niet een beter idee?

Voor alle issues die je mogelijk tegen gaat komen zijn hier op Tweakers allemaal bereidwillige mede Tweakers. En er is een Discord server waarop ook Delta engineers actief zijn. Er is een schat aan ervaring, voor alle technische issues zijn oplossingen gecommuniceerd.

Met vrije modemkeuze begonnen we met niks, en nu hebben we 325 pagina’s ervaring. Doe er je voordeel mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:27
[...]

misschien beter bij een ziggo of iets dergelijks blijven, hoef je je ook geen zorgen te maken over wat je krijgt

Acties:
  • +2 Henk 'm!
madbwr schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:26:
[...]

misschien beter bij een ziggo of iets dergelijks blijven, hoef je je ook geen zorgen te maken over wat je krijgt
Ik zie het probleem eigenlijk niet zo...
Je krijgt een paar dagen voor de overgang je hardware, dan zie je wat je krijgt.

Het is altijd beter om je eigen spulletjes te hebben, we zijn immers Tweakers. Je bereid alvast de twee scenario's voor en afhankelijk welke het wordt bestel je wat spulletjes 8)

We hebben inmiddels een schat aan info op de TS staan.... Of denk ik dan te simpel?

[ Voor 7% gewijzigd door justdaboo op 26-09-2025 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh623661
sh623661 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:07:
Nog even iets anders:
ik zie nu dat ik gebruik maak van de overstapservice maar in het mailtje dat ik heb gekregen staat dat ik er voor heb gekozen dat er geen monteur langskomt. (ik heb er juist wel voor gekozen tijdens de overstap via Pricewise)
Kunnen ze dit van afstand regelen om me om te zetten van Odido 2GB naar Delta 4GB of moeten ze daarvoor fysiek iets patchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sh623661 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:42:
[...]

Nog even iets anders:
ik zie nu dat ik gebruik maak van de overstapservice maar in het mailtje dat ik heb gekregen staat dat ik er voor heb gekozen dat er geen monteur langskomt. (ik heb er juist wel voor gekozen tijdens de overstap via Pricewise)
Kunnen ze dit van afstand regelen om me om te zetten van Odido 2GB naar Delta 4GB of moeten ze daarvoor fysiek iets patchen?
Jazeker. In de POP moet je opgeprikt worden. Odido heeft eigen apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh623661
ernstoud schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:50:
[...]

Oke heb gebeld met Delta en heb nu ingepland dat 8 oktober Guidion ook langs komt.
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:56
[...]

Volgensmij is dat alleen in sommige KPN POP's.

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
[...]

Dat is niet zo, Odido heeft geen eigen apparatuur in de PoP hangen. Daarnaast als je van Delta 4Gbps naar Odido 2Gbps gaat zit je dus al op XGS-PON. Er hoeft dus fysiek niks aangepast te worden. De overgang is puur administratief + andere apparatuur bij klant.
sh623661 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:42:
[...]

Kunnen ze dit van afstand regelen om me om te zetten van Odido 2GB naar Delta 4GB
Ja dus.

[ Voor 19% gewijzigd door bjusterbaarlik op 26-09-2025 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het is volgens mij per situatie anders. Waar in de AON tijd per definitie providers altijd de gehele keten deden (inclusief belichting van de fiber), kan het bij XGS-PON anders. Je wordt dan op een ander VLAN gezet welke via een internetverbinding gekoppeld is aan het netwerk van de andere aanbieder. Maar niet per definitie, bijvoorbeeld in Edam/Volendam worden de fibers nog wel gehuurd en hebben alle aanbieders weer wel eigen apparatuur in de POP staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:59:
Het is volgens mij per situatie anders. Waar in de AON tijd per definitie providers altijd de gehele keten deden (inclusief belichting van de fiber), kan het bij XGS-PON anders. Je wordt dan op een ander VLAN gezet welke via een internetverbinding gekoppeld is aan het netwerk van de andere aanbieder. Maar niet per definitie, bijvoorbeeld in Edam/Volendam worden de fibers nog wel gehuurd en hebben alle aanbieders weer wel eigen apparatuur in de POP staan.
Daarom dus. Bij switch van provider op zelfde vezel weet je gewoon niet hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
robertwebbe schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:59:
Maar niet per definitie, bijvoorbeeld in Edam/Volendam worden de fibers nog wel gehuurd en hebben alle aanbieders weer wel eigen apparatuur in de POP staan.
Wat ze in Edam/Volendam hebben heeft toch niks met Delta nodig?
ernstoud schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:10:
[...]

Daarom dus. Bij switch van provider op zelfde vezel weet je gewoon niet hoe het zit.
Hoe zo niet? Wat vond je er niet duidelijk aan dan? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:47:
[...]

Wat ze in Edam/Volendam hebben heeft toch niks met Delta nodig?

[...]

Hoe zo niet? Wat vond je er niet duidelijk aan dan? :P
Delta heeft in de afgelopen jaren ook netwerken overgenomen van andere partijen. Wat ik bedoelde te zeggen is dat het netwerk niet 100% homogeen is en dat als ergens een wholesale klant op de Delta infra actief is het niet 100% duidelijk is voor de klant wie belicht en/of laag 1 of 2 beheert. Dan lijkt het me verstandig om voor een monteur te kiezen. Is er dan een probleem kan deze 2e lijn inschakelen. Ga je dat zelf doen leidt dat tot vertraging e.d.

Maar goed, ik zal het wel weer verkeerd zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:02:
[...]

Delta heeft in de afgelopen jaren ook netwerken overgenomen van andere partijen. Wat ik bedoelde te zeggen is dat het netwerk niet 100% homogeen is en dat als ergens een wholesale klant op de Delta infra actief is het niet 100% duidelijk is voor de klant wie belicht en/of laag 1 of 2 beheert. Dan lijkt het me verstandig om voor een monteur te kiezen. Is er dan een probleem kan deze 2e lijn inschakelen. Ga je dat zelf doen leidt dat tot vertraging e.d.
Delta Fiber heeft idd wat netwerken overgenomen zoals FiberFlevo en FiberNH, maar dat maakt het niet anders. Daarnaast zeg ik ook niet dat een monteur een slecht idee is. De discussie ging over wat wat je aangaf dat er gepatcht moest worden en dat Odido eigen apparatuur heeft in de PoP. Dat is gewoon beide niet waar. Odido heeft geen eigen apparatuur in Delta PoP's hangen en hij zit al op XGS-PON, dus de overgang is puur administratief met andere apparatuur bij klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:04:
[...]

Delta Fiber heeft idd wat netwerken overgenomen zoals FiberFlevo en FiberNH, maar dat maakt het niet anders. Daarnaast zeg ik ook niet dat een monteur een slecht idee is. De discussie ging over wat wat je aangaf dat er gepatcht moest worden en dat Odido eigen apparatuur heeft in de PoP. Dat is gewoon beide niet waar. Odido heeft geen eigen apparatuur in Delta PoP's hangen en hij zit al op XGS-PON, dus de overgang is puur administratief met andere apparatuur bij klant.
Ok. Dan heb ik fout advies gegeven. You win.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

ernstoud schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:15:
[...]
Je bent nog niet eens klant en ik lees alleen maar achterdocht en gemopper. Is een andere provider dan niet een beter idee?
Wilde gewoon zekerheid. Achterdocht is een groot woord. Maar het is gelukt hoor. Gebeld, goeie gast gekregen aan de tel en duidelijke afspraken gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftman380
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-10 16:23
Oeioei, ik heb alle stappen, van het eigen modem forum, de opening post, netjes doorlopen.
En heb hetzelfde issue zoals besproken. Ik heb het nog nooit werkend gehad, maar dit is zo wel lastig trouble shooten. Geen idee waarom het nu niet werkt.

Ik zie wel topics(buiten tweakers) waar hetzelfde verhaal speelt maar die hebben werkende verbinding...

[ Voor 3% gewijzigd door Daftman380 op 26-09-2025 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daftman380 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 22:35:
Oeioei, ik heb alle stappen, van het eigen modem forum, de opening post, netjes doorlopen.
En heb hetzelfde issue zoals besproken. Ik heb het nog nooit werkend gehad, maar dit is zo wel lastig trouble shooten. Geen idee waarom het nu niet werkt.

Ik zie wel topics(buiten tweakers) waar hetzelfde verhaal speelt maar die hebben werkende verbinding...
Ik heb geen idee wat je bedoelt met “hetzelfde issue”. Waar refereer je aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gamefreakin
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-10 08:05
[...]

Kan bevestigen dat je in ieder geval bij het 500mbps abonnement een Nokia XS-010X-R ONT krijgt. Pas bij een kennis dat abonnement afgesloten en op 23 september de betreffende Nokia ONT + wifi 7 router ontvangen.

De wifi 7 routers die Delta levert kunnen niet direct op glasvezel worden aangesloten en zijn dus afhankelijk van een dergelijke ONT. Als er op de website dus staat dat je een Wifi 7 router van Delta ontvangt kan je ervanuit gaan dat er een losse ONT bij zit.

Het lijkt voor bestaande 500/1000mbit klanten hetzelfde geval te zijn: Een collega (met 1gbit abbo) heeft al eerder deze maand zijn Nokia XS-2426G-B (wifi 6) via de klantenservice om laten wisselen voor Wifi 7 en kreeg daarbij de XS-010X-R ONT + losse wifi 7 router.

[ Voor 41% gewijzigd door gamefreakin op 27-09-2025 13:30 ]

• Daftman380
ernstoud schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 22:45:
[...]

Ik heb geen idee wat je bedoelt met “hetzelfde issue”. Waar refereer je aan?
De melding tx signal loss error.

Ik dacht dat ik na iemand postte die over de tx signal loss error iets gezet had. 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Daftman380 op 27-09-2025 16:41 ]

Daftman380 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 16:39:
[...]

De melding tx signal loss error.

Ik dacht dat ik na iemand postte die over de tx signal loss error iets gezet had. 8)7
Inderdaad. Maar als je dan de quote button gebruikt dan weten we waar je het hebt. Met 326 pagina’s berichten is het moeilijk het dan te begrijpen.

Deze bug in de laatste Unifi software is bekend. Komt bij meerdere SFP’s voor. Is ook bij Ubiquiti bekend en wordt wel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boemenenoekinzo485
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 18:56
Ben sinds een paar dagen ook overgestapt op een fiberaansluiting via het Proximus netwerk, maar wel bij fastfiber. Had ook een Zaram SFP+ XGSPON module gekocht met een bijpassende SC/APC - SC/UPC kabel, maar ik krijg het niet werkende.

Heb mijn serial number al laten switchen naar dat van de Zaram module, maar krijg geen signaal. De VLAN instelling staat goed (VLAN 10), en alles werkt wanneer ik de Proximus modem terug laat activeren.

Intussen heb ik ook al geprobeerd om via SSH in te loggen op de Zaram stick op 192.168.200.1, maar krijg daar totaal geen verbinding. Ik vrees op dit moment eigenlijk dat ik met een defecte module zit.

Is er behalve een static route toevoegen nog iets specifieks dat moet gebeuren op een Unifi Dream Machine SE om te kunnen verbinden met de Zaram module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Boemenenoekinzo485 Een eerder gemaakte fout was dat één van de connectoren niet diep genoeg erin gestoken was, men was te voorzichtig. Heb je klikjes gehoord bij het insteken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boemenenoekinzo485
Yep, dat had ik inderdaad ook ergens gelezen, en heb toen alles nog eens nagekeken, alles was goed vastgeklikt. Vandaar ook mijn plan om eens in te loggen op de stick zelf om eens te kijken of daar iets te checken valt, alle andere opties lijken zowat uitgeput.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:14
Boemenenoekinzo485 schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:55:
Ben sinds een paar dagen ook overgestapt op een fiberaansluiting via het Proximus netwerk, maar wel bij fastfiber. Had ook een Zaram SFP+ XGSPON module gekocht met een bijpassende SC/APC - SC/UPC kabel, maar ik krijg het niet werkende.

Heb mijn serial number al laten switchen naar dat van de Zaram module, maar krijg geen signaal. De VLAN instelling staat goed (VLAN 10), en alles werkt wanneer ik de Proximus modem terug laat activeren.

Intussen heb ik ook al geprobeerd om via SSH in te loggen op de Zaram stick op 192.168.200.1, maar krijg daar totaal geen verbinding. Ik vrees op dit moment eigenlijk dat ik met een defecte module zit.

Is er behalve een static route toevoegen nog iets specifieks dat moet gebeuren op een Unifi Dream Machine SE om te kunnen verbinden met de Zaram module?
Als je een vlan hebt ingesteld op je Dream Machine, dan kun je niet meer bij je native vlan. Je zaram luistert op dat native vlan, daarom kun je er niet meer bij.

2 opties:
- goed zoeken op dit forum, want je kunt het via de console wel aan de praat krijgen door een extra interface aan te maken
- het vlan tijdelijk er af halen, zodat je bij je Zaram kunt

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftman380
Nou ik heb helaas dikke pech zoals het lijkt. is inmiddels opgelost. Linkspeed stond niet goed.

UDM pro SE draaiende.
Internet werkte met het Nokia modem.

Vrijdag om 12 uur de volgende dingen geïnstalleerd.
- Zaram XGS-PON ONU SFP+
- DELTA-XGS-PON Aansluitkabel

*via techconnect besteld, als dat uitmaakt...

Handleiding doorgenomen van eigen modem keuze van tweakers doorlopen, en mezelf laten omzetten dmv het chat script

Vrijdagmiddag omgezet, ook sms gehad dat het ticket opgelost was door Delta.

Helaas kon ik niet thuisblijven dus nu zondagavond pas tijd om het te testen.

Hele weekend al gezien dat er niets online kwam, naar buiten toe.
Thuis bleek er inderdaad geen verbinding te zijn.

Ik had vlan ID 100 ingesteld.
Lees dat soms vlan 500 de oplossing kan zijn... maar helaas ook dat werkt niet.

Welke informatie kan/moet ik delen om inzicht te krijgen in mijn situatie?

[ Voor 7% gewijzigd door Daftman380 op 29-09-2025 09:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Daftman380 Even een support ticket inschieten via Discord, dan is het waarschijnlijk morgen zo gefixt.

[ Voor 24% gewijzigd door robertwebbe op 28-09-2025 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftman380
robertwebbe schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:54:
@Daftman380 Even een support ticket inschieten via Discord, dan is het waarschijnlijk morgen zo gefixt.
Top dank, ga ik dat zo doen.
Ik zal m'n bevindingen terugkoppelen

Edit
Nou dat was snel opgelost....
Ik was zelf nog wat dingen aan het nalopen en had op advies van een vriend de linkspeed op 1Gbps DFX gezet. Aangezien ik 600/600 heb, leek het me niet zo erg. Toen ik de linkspeed naar 10Gbps DFX zette (terwijl ik de verbinding nog op VLAN 100 had) kwam de verbinding direct online.

[ Voor 32% gewijzigd door Daftman380 op 28-09-2025 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boemenenoekinzo485
Alright, heb intussen vooruitgang geboekt. Na de module te verplaatsen naar de andere SFP+ poort, kon ik wel via telnet inloggen op 192.168.200.1. Heb intussen nog eens gevraagd om mijn ONT serial number te switchen naar de ZRMT waarde.

Voor zover ik kan zien, lijkt alles in orde te zijn op de stick zelf, maar voorlopig krijg ik nog steeds geen verbinding. In het geval van Fastfiber moet de VLAN op 10 staan, wat zo geconfigureerd staat op de Dream Machine SE. Is het mogelijk dat er wat tijd nodig is om de switch van het ene serienummer naar het andere tot stand te laten komen?

Wat extra info van de Zaram stick:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
admin@ZXOS11NPI [\/] # sfp info
diagnostic monitoring type: 0x68
        internally calibrated
temperature: 52.000C
supply voltage: 3.366V
tx bias current: 17.888mA
tx output power: 5.243mW (7.195dBm)
rx optical power: 0.014mW (-18.601dBm) [average]
admin@ZXOS11NPI [\/] # onu show pon sync
=============================================
ONU Downstream Synchronization state
---------------------------------------------
Sync state   |   Sync(2)
admin@ZXOS11NPI [\/] # onu show pon serdes
ONU PON Serdes state
Serdes state   | Very good(0x3e)
admin@ZXOS11NPI [\/] # onu show pon activation
Oper. state   |   Operation
admin@ZXOS11NPI [\/] # log show mod PON
00:00:06.594554 [PON] EV_SFP_ON
00:00:06.595080 [PON] sync 0x0000, ploam 0x0101, onlines#0
00:00:06.751347 [PON] sync 0x0001, ploam 0x0101, onlines#0
00:00:06.752074 [PON] sync 0x0002, ploam 0x0102, onlines#0
00:00:12.440383 [PON] sync 0x0002, ploam 0x0200, onlines#0
00:00:12.550709 [PON] ploam_kek ready
00:00:12.551270 [PON] sync 0x0002, ploam 0x0400, onlines#0
00:00:12.606751 [PON] ## eqd_set pre_eqd:0 new_eqd:456523
00:00:12.607325 [PON] sync 0x0002, ploam 0x0500, onlines#1
00:00:12.618659 [PON] key index 1, state 0x0002
00:00:12.619198 [PON] key index 1, state 0x0002
00:00:12.621918 [PON] key index 1, state 0x0003
00:00:12.622912 [PON] key index 1, state 0x0004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:07
Boemenenoekinzo485 schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:06:
Alright, heb intussen vooruitgang geboekt. Na de module te verplaatsen naar de andere SFP+ poort, kon ik wel via telnet inloggen op 192.168.200.1. Heb intussen nog eens gevraagd om mijn ONT serial number te switchen naar de ZRMT waarde.

Voor zover ik kan zien, lijkt alles in orde te zijn op de stick zelf, maar voorlopig krijg ik nog steeds geen verbinding. In het geval van Fastfiber moet de VLAN op 10 staan, wat zo geconfigureerd staat op de Dream Machine SE. Is het mogelijk dat er wat tijd nodig is om de switch van het ene serienummer naar het andere tot stand te laten komen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
        internally calibrated
Sync state   |   Sync(2)
ONU PON Serdes state
Om heel eerlijk te zijn denk ik dat dit hier niet meer thuis hoort. Dit topic is voor een eigen modem oplossing voor Delta klanten. Wellicht is er ook ergens een topic voor jou provider waar je beter terecht kunt, of wellicht gewoon de support afdeling van jou provider. Ik denk dat het voor de mensen hier eerlijker is om het over Delta te laten gaan i.p.v. over andere providers. Eventueel kun je hier op tweakers een topic openen om te kijken of er anderen zijn die dezelfde situatie hebben als jij. Mogelijk kijken die hier niet eens omdat het een Delta topic is.
Heel veel succes met het vinden van een oplossing, maar ik denk niet dat het hier op zijn plek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boemenenoekinzo485
Akkoord, ik check eens of er een andere topic is die meer van toepassing is in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JM smit
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 02-10 21:49
Hallo,

Ik heb vorige week een nieuw Delta 1gb abonnement afgesloten. Kreeg daarbij de Nokia XS-010X-R ONT en wifi 7 router.
Ik wil nu mijn eigen router gebruiken (UDM Pro Max), moet ik daarvoor een Zaram SFP+ ONT kopen of kan ik ook gewoon de meegeleverde ONT van Delta gebruiken? En dan met een cat6a kabel van de ONT naar poort 9 op de UDM?
Ik hoor het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JM smit schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:29:
Hallo,

Ik heb vorige week een nieuw Delta 1gb abonnement afgesloten. Kreeg daarbij de Nokia XS-010X-R ONT en wifi 7 router.
Ik wil nu mijn eigen router gebruiken (UDM Pro Max), moet ik daarvoor een Zaram SFP+ ONT kopen of kan ik ook gewoon de meegeleverde ONT van Delta gebruiken? En dan met een cat6a kabel van de ONT naar poort 9 op de UDM?
Ik hoor het graag!
Gewoon de RJ45 ethernet kabel uit de WiFi 7 router in je UDM en VLAN100 taggen aan WAN en klaar!

Als je de Delta ONT niet wil gebruiken dan een SFP in de UDM. Zie TS voor opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boemenenoekinzo485 schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:06:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
        internally calibrated
Sync state   |   Sync(2)
ONU PON Serdes state
Ja, het kan een tijdje duren voordat een verandering in PON ID doorgevoerd is. Wellicht krijg je van je provider bericht als dat gebeurd is. Misschien anders even navragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boemenenoekinzo485
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_vUCvBmn9ozW1O1OlXyUtRPipY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fXHyJFeLqSm7LLZ00BqCfiHY.png?f=fotoalbum_large

Blijkbaar is dat bij Proximus gewoon via een web interface te doen. Indien je zelf klant bent bij Proximus, kan je dat zelf aanpassen. In het geval van Fastfiber lijkt het erop dat de support medewerker zelf de aanpassing moet doen via het webportaal. Heb nu een vraag uitstaan of er na de verandering via het webportaal nog een tijdsperiode is waarin dit actief wordt gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JM smit
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 02-10 21:49
Ha Ernst,

Dank voor de uitleg, heeft een eigen ONT nog voordelen tov de meegeleverde Delta ONT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JM smit schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:10:
Ha Ernst,

Dank voor de uitleg, heeft een eigen ONT nog voordelen tov de meegeleverde Delta ONT?
Nee, technisch gezien niet. De Nokia ONT verbruikt wat meer energie dan de Zaram SFP. Dus op lange termijn kan dat wat besparing geven. Maar voordeel van de Nokia ONT is dat deze door Delta beheerd wordt en dus bij storing vervangen wordt en software updates krijgt.

Veel Tweakers vinden alles zelf beheren dan weer fijn. En met een SFP kan dat en heb je een apparaat minder in bijvoorbeeld de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHEePYTaGGeRNeP
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-10 19:45
Ik heb even door wat reacties heen gelezen, maar er zijn er zo veel dat het voor mij nog steeds niet helemaal duidelijk is. We hebben nu 500Mb/s internet van Delta (en uiteindelijk wil ik dat wel verhogen), maar we willen ook naar onze eigen modem toe, de UCG Fiber.

Moet ik dan deze https://www.wimoodshop.nl...86/Zaram+XGS-PON+ONU+SFP+ stick kopen, die stick in de UCG Fiber SFP+ poort stoppen en de kabel die nu in de Nokia XS-2426G-B vanuit de FTU gaat eruit halen en in die stick steken en dan contact op nemen met DELTA? Of moet ik iets anders bestellen of nog andere stappen ondernemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SHEePYTaGGeRNeP schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:44:
Ik heb even door wat reacties heen gelezen, maar er zijn er zo veel dat het voor mij nog steeds niet helemaal duidelijk is. We hebben nu 500Mb/s internet van Delta (en uiteindelijk wil ik dat wel verhogen), maar we willen ook naar onze eigen modem toe, de UCG Fiber.

Moet ik dan deze https://www.wimoodshop.nl...86/Zaram+XGS-PON+ONU+SFP+ stick kopen, die stick in de UCG Fiber SFP+ poort stoppen en de kabel die nu in de Nokia XS-2426G-B vanuit de FTU gaat eruit halen en in die stick steken en dan contact op nemen met DELTA? Of moet ik iets anders bestellen of nog andere stappen ondernemen?
Je beschrijft het niet helemaal goed. Wimood verkoopt niet aan consumenten. Koop dus bij Schenk ICT.

En in de Nokia zit een groene SC/APC connector. Die moet NIET in een Zaram SFP. Het beste is die in een koppelstukje en dan een kabel van SC/APC naar (blauw) SC/UPC in de Zaram. Je kunt deze bij Schenk ICT kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHEePYTaGGeRNeP
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-10 19:45
ernstoud schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:58:
[...]

Je beschrijft het niet helemaal goed. Wimood verkoopt niet aan consumenten. Koop dus bij Schenk ICT.

En in de Nokia zit een groene SC/APC connector. Die moet NIET in een Zaram SFP. Het beste is die in een koppelstukje en dan een kabel van SC/APC naar (blauw) SC/UPC in de Zaram. Je kunt deze bij Schenk ICT kopen.
Bedankt,

Dus de kabel uit de Nokia in dit opzet stukje doen: https://www.utp-kabel.nl/...1KfwXGEAQYByABEgK-GfD_BwE en deze https://www.utp-kabel.nl/...Kh5vNu7s_tXkmmzSIG391D5b3 kabel met de blauwe kant in de SFP+ Zaram stick?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
SHEePYTaGGeRNeP schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:14:
[...]

Bedankt,

Dus de kabel uit de Nokia in dit opzet stukje doen: https://www.utp-kabel.nl/...1KfwXGEAQYByABEgK-GfD_BwE en deze https://www.utp-kabel.nl/...Kh5vNu7s_tXkmmzSIG391D5b3 kabel met de blauwe kant in de SFP+ Zaram stick?
Correct.

Maar alles in 1 koop:

- Zaram SFP: https://schenkict.nl/products/zaram-xgs-pon-onu-sfp-1
- Koppelstukje: https://schenkict.nl/prod...apter-coupler-with-flange
- Kabel: https://schenkict.nl/prod...d-fiber-optic-patch-cable

Nokia onderkant openmaken, connector los trekken en in koppelstukje (helemaal doordrukken). Van kabel ook groene in koppelstukje. De blauwe in de Zaram. Klaar.

Voor activeren van de Zaram zie topic start onder “Activatie”.

[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 29-09-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecke
ernstoud schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:29:
[...]

Correct.

Maar alles in 1 koop:

- Zaram SFP: https://schenkict.nl/products/zaram-xgs-pon-onu-sfp-1
- Koppelstukje: https://schenkict.nl/prod...apter-coupler-with-flange
- Kabel: https://schenkict.nl/prod...d-fiber-optic-patch-cable

Nokia onderkant openmaken, connector los trekken en in koppelstukje (helemaal doordrukken). Van kabel ook groene in koppelstukje. De blauwe in de Zaram. Klaar.

Voor activeren van de Zaram zie topic start onder “Activatie”.
Koppelstukje is de nette methode. Je kan ook de kabel in de schuiflade doen (eigen risico).
Ecke schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:29:
[...]

Een koppelstukje (zoals ik de TS lees) gebruik je alleen om de kabel te verlengen. Dan is dit wel nice! Ik doe zelf denk ik de kabel rechstreeks in de attema inschuifmodule (schuiflade). Heb ik nu ook met mijn AON verbinding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Meerdere tweakers hebben inmiddels ervaren hoe kwetsbaar het schuiflade systeem is en de hele handel vast kwam te zitten achter een verend klepje. Je hebt dan een monteur nodig om alles weer goed te krijgen en dat kost tijd (dagen). Beter is dus om de schuiflade ongemoeid te laten en een koppelstukje te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecke
Ik heb het zelf nu al 3x gedaan en zonder enige issues maar ik snap je punt. Daarom ook de (eigen risico).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftman380
Daftman380 schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:59:
[...]

Top dank, ga ik dat zo doen.
Ik zal m'n bevindingen terugkoppelen

Edit
Nou dat was snel opgelost....
Ik was zelf nog wat dingen aan het nalopen en had op advies van een vriend de linkspeed op 1Gbps DFX gezet. Aangezien ik 600/600 heb, leek het me niet zo erg. Toen ik de linkspeed naar 10Gbps DFX zette (terwijl ik de verbinding nog op VLAN 100 had) kwam de verbinding direct online.
Ik heb flinke uitdaging ervaren met het uploaden van bestanden.
Het begon met haperende websites tijdens laden, en ik dacht dat de UDM wellicht aan het "inleren" was.
Speedtests leverden echter consistent geen resultaat bij upload. Wel download maar geen upload.

Vervolgens halve dag met chatgpt aan de slag geweest om testen te draaien (iperf3) ik heb nu een resultaat waarbij aangegeven wordt dat er wellicht een issue is bij de provider.
Chatgpt geeft volgende opsomming op basis van ingegeven resultaten:

Download stabiel ±600 Mbit/s, geen probleem aan ontvangende kant.
Upload praktisch onbruikbaar: TCP komt niet boven ±1 Mbit/s, met duizenden retransmits.
UDP uplink:
50 Mbit → slechts 24 Mbit ontvangen (52% verlies).
100 Mbit → slechts 50 Mbit ontvangen (50% verlies).
150 Mbit → verbinding breekt na enkele seconden af.
300 Mbit → verbinding helemaal weg, internet klapt eruit.
Grote ICMP-pakketten (1472 bytes, DF) → 60% verlies.
Gewone pings (1.1.1.1 / 8.8.8.8) → 12–16% verlies.
Conclusie: download prima, maar upload compleet defect.
Vermoeden: MTU/fragmentatie-probleem of defecte uplink bij ISP (VLAN/ONT/OLT).
Verzoek: controleer uplinkconfiguratie en fysieke lijn aan providerzijde.

Nu wil ik niet direct Delta de schuld geven, maar chatgpt geeft me de volgende reactie als ik met MTU aan de gang ga om die te verlagen.

Metingen
iperf3 (TCP uplink): vrijwel 0 bps, enkel incidentele 1 Mbit pieken.
iperf3 (TCP reverse/downlink): ~600 Mbit/s, stabiel.
iperf3 (UDP uplink, 50–100 Mbit): ±50% packetloss, bij 150 Mbit complete uitval.
ping -M do (grote pakketten): 20–50% packetloss bij 1464–1472 bytes.
MTU interface (eth9.100): 1500 bytes, bevestigd. Testen met lagere MTU (1492/1480/1460) → geen verbetering.
traceroute --mtu: toont F=1500 haalbaar, maar packetloss blijft bestaan.

Observaties
Downlink volledig stabiel.
Uplink breekt direct bij hogere load.
Probleem niet te verhelpen door MTU-aanpassingen.
Alles wijst richting Delta-netwerk (OLT/aggregatie), niet lokale config.

Zijn er anderen die vergelijkbare uploadproblemen zien bij Delta? Met name packetloss en (bijna) wegvallende capaciteit bij uploaden?

Of moet ik hiermee naar supportdesk van Delta? (bevindingen zijn ook reeds op discord gedeeld)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
Daftman380 schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:56:
[...]

Ik heb flinke uitdaging ervaren met het uploaden van bestanden.
Het begon met haperende websites tijdens laden, en ik dacht dat de UDM wellicht aan het "inleren" was.
Speedtests leverden echter consistent geen resultaat bij upload. Wel download maar geen upload.

Vervolgens halve dag met chatgpt aan de slag geweest om testen te draaien (iperf3) ik heb nu een resultaat waarbij aangegeven wordt dat er wellicht een issue is bij de provider.
Chatgpt geeft volgende opsomming op basis van ingegeven resultaten:

Download stabiel ±600 Mbit/s, geen probleem aan ontvangende kant.
Upload praktisch onbruikbaar: TCP komt niet boven ±1 Mbit/s, met duizenden retransmits.
UDP uplink:
50 Mbit → slechts 24 Mbit ontvangen (52% verlies).
100 Mbit → slechts 50 Mbit ontvangen (50% verlies).
150 Mbit → verbinding breekt na enkele seconden af.
300 Mbit → verbinding helemaal weg, internet klapt eruit.
Grote ICMP-pakketten (1472 bytes, DF) → 60% verlies.
Gewone pings (1.1.1.1 / 8.8.8.8) → 12–16% verlies.
Conclusie: download prima, maar upload compleet defect.
Vermoeden: MTU/fragmentatie-probleem of defecte uplink bij ISP (VLAN/ONT/OLT).
Verzoek: controleer uplinkconfiguratie en fysieke lijn aan providerzijde.

Nu wil ik niet direct Delta de schuld geven, maar chatgpt geeft me de volgende reactie als ik met MTU aan de gang ga om die te verlagen.

Metingen
iperf3 (TCP uplink): vrijwel 0 bps, enkel incidentele 1 Mbit pieken.
iperf3 (TCP reverse/downlink): ~600 Mbit/s, stabiel.
iperf3 (UDP uplink, 50–100 Mbit): ±50% packetloss, bij 150 Mbit complete uitval.
ping -M do (grote pakketten): 20–50% packetloss bij 1464–1472 bytes.
MTU interface (eth9.100): 1500 bytes, bevestigd. Testen met lagere MTU (1492/1480/1460) → geen verbetering.
traceroute --mtu: toont F=1500 haalbaar, maar packetloss blijft bestaan.

Observaties
Downlink volledig stabiel.
Uplink breekt direct bij hogere load.
Probleem niet te verhelpen door MTU-aanpassingen.
Alles wijst richting Delta-netwerk (OLT/aggregatie), niet lokale config.

Zijn er anderen die vergelijkbare uploadproblemen zien bij Delta? Met name packetloss en (bijna) wegvallende capaciteit bij uploaden?

Of moet ik hiermee naar supportdesk van Delta? (bevindingen zijn ook reeds op discord gedeeld)
Gezien je eerdere settings met de linkspeed: Wellicht een idee om een factory reset van je UDM uit te voeren? (Met een backup van je huidige setup, zou je eenvoudig terug moeten kunnen). Op je UDM zou je alleen het VLAN in moeten stellen. De verbinding zou daarna perfect moeten zijn. Er is niemand hier die iets met MTU doet, het wordt er waarschijnlijk alleen slechter van.

Als het na een factory reset nog steeds slecht is, dan zou ik eerst het modem van Delta er weer aan hangen en kijken of dat wel een goede verbinding oplevert. Als dat ook slecht is, dan weet je dat het aan je kabel of aan Delta ligt. En anders ligt het aan je UDM / Zaram setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Gisteren een 1gbit abonnement afgesloten voor het huis dat we gekocht hebben. Ik wilde dat een paar weken geleden al doen, maar ik ben wel blij dat ik gewacht heb. Nu heb ik in plaats van 16 maanden korting de gehele looptijd van het 24 maanden contract dezelfde korting. Goed bezig Delta!

It takes one to know one...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geheugenbank
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:37
Dubbeldrank schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:43:
Gisteren een 1gbit abonnement afgesloten voor het huis dat we gekocht hebben. Ik wilde dat een paar weken geleden al doen, maar ik ben wel blij dat ik gewacht heb. Nu heb ik in plaats van 16 maanden korting de gehele looptijd van het 24 maanden contract dezelfde korting. Goed bezig Delta!
Hoe kom je aan de verlenging van 18 naar 24 maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Geheugenbank schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:58:
[...]

Hoe kom je aan de verlenging van 18 naar 24 maanden?
Dat is nu de actie op de site als je een nieuwe aanvraag doet. En ik heb daar ook TV bij voor die 40 Euro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofEkTSI1xXKnh_M1UwcJlL1pqHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2TWRzzlyB1QwphaFgIprUjcp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Dubbeldrank op 30-09-2025 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geheugenbank
Dubbeldrank schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:59:
[...]

Dat is nu de actie op de site als je een nieuwe aanvraag doet. En ik heb daar ook TV bij voor die 40 Euro.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NYkzLjjGVZEfR3NVNO8o_x-lTY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AvCLtm5hmbgUh64QmWXncvDa.png?f=user_large

Niet overal helaas, weer een regio gebonden actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Geheugenbank schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:04:
[...]

[Afbeelding]

Dat zou kunnen. Hebben ze dat al vaker gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geheugenbank
Dubbeldrank schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:06:
[...]

Dat zou kunnen. Hebben ze dat al vaker gedaan?
Ja, dat komt hier vaker voorbij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boemenenoekinzo485
Boemenenoekinzo485 schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:52:
[Afbeelding]

Blijkbaar is dat bij Proximus gewoon via een web interface te doen. Indien je zelf klant bent bij Proximus, kan je dat zelf aanpassen. In het geval van Fastfiber lijkt het erop dat de support medewerker zelf de aanpassing moet doen via het webportaal. Heb nu een vraag uitstaan of er na de verandering via het webportaal nog een tijdsperiode is waarin dit actief wordt gezet.
Alvast mijn excuses om dit terug op te rakelen, maar de oorzaak is gevonden. Aangezien ik een 1/0.5 gbit abonnement heb, staat mijn lijn nog op GPON, en niet XGS-PON wat er uiteraard voor zorgt dat de Zaram stick niet werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinus1982
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:26
OxyDrokz schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:37:
Voor wat betreft de nieuwe apparatuur voor Delta "wifi7 en ONT";
Heb geprobeerd een wissel aan te vragen voor m'n huidige Nokia XS-2426G-B. Dat ging dus niet door voorlopig.
Alleen om technische redenen op dit moment.
Jammer, wilde gewoon een ONT geïnstalleerd hebben en dan m'n eigen spullen erachter.
Vanaf 1 november komen ze met meer informatie voor bestaande klanten vertelden ze me.
Ik heb zojuist via de chat de ONT kunnen bestellen, wordt binnen 1-3 werkdagen opgestuurd. De rest van de apparatuur wil ik zelf gaan regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinus1982
ja vandaar dat ik het maar even melde idd. heb inmiddels ook een bevestiging gehad per mail

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:10
Geheugenbank schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:04:
[...]

[Afbeelding]

Het helpt wel ff om te bellen met Delta. Ik had mijn 2 jarig contract met 2Gbit er op zitten, en wilde eventueel overstappen vanwege kosten en terug naar 1Gbit + tv.

Bij Delta zou ik voor 1 Gbit + TV 1 jaar stuk duurder uit zijn dan via Odido via de online portal,maar Delta bevalt mij goed en ik had geen zin om weer even zonder internet te zitten en de Zaram weer te registeren. Telefonisch hebben ze mij toch een aanbieding gedaan die nog wel iets duurder is dan Odido maar niet zoveel dat het mij de moeite waard was om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Senaxx schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:49:
[...]

Het helpt wel ff om te bellen met Delta. Ik had mijn 2 jarig contract met 2Gbit er op zitten, en wilde eventueel overstappen vanwege kosten en terug naar 1Gbit + tv.

Bij Delta zou ik voor 1 Gbit + TV 1 jaar stuk duurder uit zijn dan via Odido via de online portal,maar Delta bevalt mij goed en ik had geen zin om weer even zonder internet te zitten en de Zaram weer te registeren. Telefonisch hebben ze mij toch een aanbieding gedaan die nog wel iets duurder is dan Odido maar niet zoveel dat het mij de moeite waard was om over te stappen.
Ik heb zelf een aanbieding genomen inclusief Unlimited TV met Videoland en 1 Gbps.
Dat is het pakket wat ik al had. Je krijgt dan wanneer je kiest voor 2 jaar lang behoorlijk korting op internet en Videoland. Ik was met dit pakket net zo duur uit over 2 jaar (zelfs goedkoper) dan Odido met exact hetzelfde + Videland Extra

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:14
Goedemorgen,

Ik wil overstappen naar Delta ivm het nieuwe wifi 7 modem met extra wifi punten.
Ik heb hier al rond gezocht, maar kan niets vinden over de instelmogelijkheden wifi, met name iot.
Zijn er hier mensen die dit nieuwe modem al hebben en mij kunnen vertellen of je inderdaad 3 wifi netwerken in kan stellen, te weten: Hoofd, Gast en iot ? En dan het liefst de banden ook apart te regelen zijn?

Verder, zijn jullie over het algemenere tevreden met deze nieuwe apparatuur?

Bedankt alvast voor jullie reacties!

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:15
Johan H schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:09:
Goedemorgen,

Ik wil overstappen naar Delta ivm het nieuwe wifi 7 modem met extra wifi punten.
Ik heb hier al rond gezocht, maar kan niets vinden over de instelmogelijkheden wifi, met name iot.
Zijn er hier mensen die dit nieuwe modem al hebben en mij kunnen vertellen of je inderdaad 3 wifi netwerken in kan stellen, te weten: Hoofd, Gast en iot ? En dan het liefst de banden ook apart te regelen zijn?

Als je dat allemaal wilt instellen, ga dan over op een eigen set WiFi AP's welke je allen met een kabel voed (en geen mesh) Er zijn genoeg goede AP's tekoop in de wereld, welke je zelf op een goede manier kunt aan sturen.
Ubiqutie, Tp-Link (omada) ect. en ga niet romelen met door ISP geleverde AP's, met gui beperkende firmware's ect.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:26
Tinus1982 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:14:
ja vandaar dat ik het maar even melde idd. heb inmiddels ook een bevestiging gehad per mail
Heb je een specifieke argumentatie gebruikt om er door te komen? Ik krijg van de chatbot in ieder geval te horen dat het niet mogelijk is.

Edit: ook bij de medewerker via chat kom ik er niet door. Krijg de volgende reactie:
Op dit moment kunnen we bestaande klanten niet voorzien van de nieuwe Wifi 7 Hardware. Deze functie komt eind 2025 beschikbaar via een geautomatiseerd proces
En later:
Ivm levertijd van de nieuwe apparatuur kunnen we deze op dit moment alleen aan nieuwe klanten leveren. Zolang je modem nog gewoon werkt kan ik deze niet vervangen, hoewel ik je dat uiteraard wel van harte gun💪Over een paar maanden is deze apparatuur wel beschikbaar en kan ik je die upgrade aanbieden😀

[ Voor 48% gewijzigd door jbvo op 03-10-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus1982
nee niet echt eigenlijk, via de chatbot bij een werknemer terecht gekomen en daaraan gevraagd om de nieuwe apparatuur. zij trok zelf de conclusie dat ik wifi 7 wilde.
Ik heb de spullen gisteren ontvangen, router en ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:14
psdata schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:04:
[...]

Als je dat allemaal wilt instellen, ga dan over op een eigen set WiFi AP's welke je allen met een kabel voed (en geen mesh) Er zijn genoeg goede AP's tekoop in de wereld, welke je zelf op een goede manier kunt aan sturen.
Ubiqutie, Tp-Link (omada) ect. en ga niet romelen met door ISP geleverde, met gui beperkende firmware's ect.
Ik heb op dit moment de Deco BE65 set (bekabeld) en die zal ongetwijfeld beter zijn.
Die kan ik zo weer achter de Nokia zetten, maar als het Sagemcom dit ook allemaal kan, wil ik dit graag proberen.

Waarom zou je AP’s nemen en geen Mesh?

[ Voor 3% gewijzigd door Johan H op 03-10-2025 12:19 ]

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:15
Johan H schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:20:
[...]

Waarom zou je AP’s nemen en geen Mesh?
Prestaties versus gemak: Kies bekabelde AP's voor maximale snelheid en betrouwbaarheid, of een mesh-systeem voor een vereenvoudigde installatie.
Zo heb je een robuuste backbone en al je Wifi capaciteit gaat in de cliënt acces zitten en niet in de mesh backbone.

Ik heb m'n AP's ubiquti U7Pro's gevoed dmv Utp's op 2,5 g.
en m'n Lenovo Yoga gaat als een speer over het Wifi7 netwerk (maar ook ander Wifi gebruikers hebben hun voor deel. Daar de Wifi7 gebruikers niet de bandbreedte uit het 2,4 snoepen, maar juist hun snelheid uit het 6Ghz pakken.
Moet wel zeggen afstand maakt nog wel een verschil, wil je goed dekking ook van je 6ghz kost het je meer AP's, terwijl het niet nodig is voor de dekking van je 2,4/5ghz banden.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-10 09:08
fazertje schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:53:
Volgens Delta moet ik eerst mijn oude Delta modem aansluiten om een snelheid verlagingen van 1000 naar 500 en verlenging van ABO te krijgen.....
Heb ze de gegevens van mijn Nokia XS010X-Q die al ruim 2 jaar in hun netwerk hangt gemaild.
Moet niet gekker worden.
Mooi dat Delta
Na 5 maanden bakkeleien over mijn verlenging die steeds verkeerd ging, 3 weken terug besloten we laten alles bij het oude.
kreeg een aanbod voor 1 gig en Tv voor 53 euro.
Krijg ik gisteren een mail, we hebben U overgezet.
Heb ik ineens 500Mb, zonder mijn oude modem aan te sluiten. maar niet wat ik zou moeten krijgen
en betaal ook weer 73 euro....
Soap duurt nu al van 5 maanden, waardoor ik al 100 euro teveel betaal.
ik ga eens de betaling van deze maand storneren. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fazertje schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:51:
[...]

Mooi dat Delta
Na 5 maanden bakkeleien over mijn verlenging die steeds verkeerd ging, 3 weken terug besloten we laten alles bij het oude.
kreeg een aanbod voor 1 gig en Tv voor 53 euro.
Krijg ik gisteren een mail, we hebben U overgezet.
Heb ik ineens 500Mb, zonder mijn oude modem aan te sluiten. maar niet wat ik zou moeten krijgen
en betaal ook weer 73 euro....
Soap duurt nu al van 5 maanden, waardoor ik al 100 euro teveel betaal.
ik ga eens de betaling van deze maand storneren. :P
Belachelijke case inderdaad.

Maar een advies: niet storneren! Je maakt het jezelf alleen maar moeilijker. Dan gaat er een proces van betalingsherinnering lopen, incasso en eventueel afsluiting. Dat proces dan ook nog eens corrigeren betekent nog meer ellende. Tot BKR registratie aan toe. Dat leidt bijvoorbeeld tot het niet meer kunnen aangaan van abonnementen bij andere ISP’s en zelfs problemen met de hypotheek.

Beter is aangetekend in gebreke stellen met een termijn voor correctie en terugbetaling van teveel betaalde bedragen.

[ Voor 7% gewijzigd door ernstoud op 03-10-2025 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Precies. Met storneren haal je je alleen maar veel meer ellende op je hals. Probeer moed te houden en vraag compensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdmoo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21:12
Johan H schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:09:
Goedemorgen,

ja koop dan eigen modem... als je dat wilt !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En bel Delta…. De meeste zitten tegen chatbots te praten, dat haalt niets uit.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfkeB
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10-10 19:24
Even een vraag van een leek. Ik heb sinds maandag een Delta glasaansluiting (500 Mbps). Heb een losse ONT (Nokia XS-010X-R) en een Sagemcom wifi7 router ontvangen.
Nu mijn vraag:
Ik wil graag mijn eigen router (TP-Link DECO M4) rechtstreeks op de ONT aansluiten en de Sagemcom wifi7 achterwege laten. De DECO's heb ik hiervoor bij mijn Ziggo aansluiting ook altijd gebruikt (maar dan in AP-modus). Ik heb dus de DECO in routermodus gezet en aangesloten op de ONT maar helaas krijg ik geen WAN IP-adres toegewezen. Moet ik ergens nog bepaalde instellingen wijzigen? Met de helpdesk van Delta kom ik helaas niet verder en heb het eigenlijk al een beetje opgegeven. Ik hoor graag van jullie.

[ Voor 6% gewijzigd door SnarfkeB op 04-10-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
SnarfkeB schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:32:
Even een vraag van een leek. Ik heb sinds maandag een Delta glasaansluiting (500 Mbps). Heb een losse ONT (Nokia XS-010X-R) en een Sagemcom wifi7 router ontvangen.
Nu mijn vraag:
Ik wil graag mijn eigen router (TP-Link DECO M4) rechtstreeks op de ONT aansluiten en de Sagemcom wifi7 achterwege laten. De DECO's heb ik hiervoor bij mijn Ziggo aansluiting ook altijd gebruikt (maar dan in AP-modus). Ik heb dus de DECO in routermodus gezet en aangesloten op de ONT maar helaas krijg ik geen WAN IP-adres toegewezen. Moet ik ergens nog bepaalde instellingen wijzigen? Met de helpdesk van Delta kom ik helaas niet verder en heb het eigenlijk al een beetje opgegeven. Ik hoor graag van jullie.
Ja, in de ts staat volgens mij dat je vlan 100 op je wan poort moet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfkeB
Duumke schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:41:
[...]

Ja, in de ts staat volgens mij dat je vlan 100 op je wan poort moet instellen.
Van de DECO router bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SnarfkeB schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:43:
[...]

Van de DECO router bedoel je?
Ja. Volgens mij in Meer > Geavanceerd > WAN-poort > Automatisch: uit. En zover ik kan herinneren kun je daar de VLAN ID op 100 zetten. Maar dat is uit het blote hoofd, kan misschien tegenwoordig ergens anders zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfkeB
robertwebbe schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:27:
[...]

Ja. Volgens mij in Meer > Geavanceerd > WAN-poort > Automatisch: uit. En zover ik kan herinneren kun je daar de VLAN ID op 100 zetten. Maar dat is uit het blote hoofd, kan misschien tegenwoordig ergens anders zitten.
Dankje! hier heb ik wat aan! Moet de VLAN Priority op 0 blijven staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
SnarfkeB schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:16:
[...]

Dankje! hier heb ik wat aan! Moet de VLAN Priority op 0 blijven staan?
Daar hoef je inderdaad niets aan te doen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
Sjakie0101 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:03:
En bel Delta…. De meeste zitten tegen chatbots te praten, dat haalt niets uit.
Ik bel bijna altijd. en bij de chat vraag ik meteen om een medewerker.
Storneren lijkt inderdaad niet de juiste weg, maar kom maar eens door die stroop heen,
Het zijn ook geen wereld bedragen, :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:50
Vorige week een brief gekregen dat ik mijn Caiway/Delta coax abonnement mag moet omzetten naar een glasvezelverbinding vóór eind januari. Dan gaat letterlijk de stekker uit internet via coax. Aangezien ik mijn eigen router hiervoor wil inzetten, zal er waarschijnlijk een Wifi 7 router en een ONT geleverd gaan worden met het 500 Mbps abonnement. Voor de WAN verbinding weet ik inmiddels dat VLAN 100 gebruikt wordt. Maar ik maak ook via Caiway/Delta gebruik van vaste telefonie. Vanaf het telefoontoestel (basisstation) gaat er nu een kabel met RJ11 naar het coax-modem. In de handleiding voor het Wifi 7 router van Delta staat hierover slechts één regel vermeld: voor gebruik van vaste telefonie met een eigen router moet je contact op nemen met de klantenservice. Okee, maar wat gaat dat betekenen als ik het bestaande basisstation op mijn eigen router wil aansluiten? Wat is er dus nodig als ik dat wil gaan gebruiken zodat ik vooraf een afweging kan maken?
Het is trouwens een Linksys met OpenWRT

Acties:
  • +2 Henk 'm!
EdwinW schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:35:
Vorige week een brief gekregen dat ik mijn Caiway/Delta coax abonnement mag moet omzetten naar een glasvezelverbinding vóór eind januari. Dan gaat letterlijk de stekker uit internet via coax. Aangezien ik mijn eigen router hiervoor wil inzetten, zal er waarschijnlijk een Wifi 7 router en een ONT geleverd gaan worden met het 500 Mbps abonnement. Voor de WAN verbinding weet ik inmiddels dat VLAN 100 gebruikt wordt. Maar ik maak ook via Caiway/Delta gebruik van vaste telefonie. Vanaf het telefoontoestel (basisstation) gaat er nu een kabel met RJ11 naar het coax-modem. In de handleiding voor het Wifi 7 router van Delta staat hierover slechts één regel vermeld: voor gebruik van vaste telefonie met een eigen router moet je contact op nemen met de klantenservice. Okee, maar wat gaat dat betekenen als ik het bestaande basisstation op mijn eigen router wil aansluiten? Wat is er dus nodig als ik dat wil gaan gebruiken zodat ik vooraf een afweging kan maken?
Je hebt dan een ATA nodig en je moet daarvoor ook de gegevens (SIP ID e.d.) aan Delta vragen.
De ATA gaat op een poort van je router en heeft RJ11 voor je telefoon. Zoiets dus:

https://www.voipshop.nl/voip-accessoires/voip-gateway-ata

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EdwinW schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:35:
Ik ben benieuwd welke regio dit betreft. Twente Cogas was al bekend, maar kennelijk zijn er meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:50
Het Westland. In deze regio was eind jaren 90 al internet over coax beschikbaar (CAIW --> Kabelfoon --> Caiway --> Delta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
fazertje schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 08:53:
[...]
Ik bel bijna altijd. en bij de chat vraag ik meteen om een medewerker.
Storneren lijkt inderdaad niet de juiste weg, maar kom maar eens door die stroop heen,
Het zijn ook geen wereld bedragen, :)
Via mijn Delta verbinding weer op 1 gig gezet. 15 minuten later 1gig, zonder modem restart of wat anders... 8)7
Betaal nu 39 euro tot 6-10-2027.
Eens kijken of het goed >:) gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb eerder een verlenging gedaan voor 1 jaar. Heb nu 8/8 Gbps 8 maanden voor €48,50, daarna weer €72,50.

[ Voor 13% gewijzigd door robertwebbe op 06-10-2025 18:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
robertwebbe schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:49:
Ik heb eerder een verlenging gedaan voor 1 jaar. Heb nu 8/8 Gbps 8 maanden voor €48,50 in plaats van €72,50.
Vorig jaar 22 okt voor 3 jaar vast gezet, prima prijsje, zeker aangezien het incl btw is :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVdXmYUhGktauMb6Zea4NBQv95U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HcsgFFAWjMnNgAo7QP3GhGBc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
ernstoud schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:55:
[...]

Zeker. Ik betaal voor 2 Gbps incl. VoIP en IPTV maar liefst EUR 81. Bij verlenging volgend jaar maar eens onderhandelen :-( .
Het magische toverwoord is Odido. Dus zeggen dat je een beter aanbod hebt gehad van Odido

Pagina: 1 ... 82 83 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.