Mapje schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:41:
@ernstoud

Misschien kun je ergens in de TS vermelden dat vanaf september standaard de Nokia XS-010G-Q meegeleverd wordt bij een nieuwe aansluiting.
Ik weet nog niet zeker of dat wel het juiste type is. Hier: Digicien in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie" staat bij de installatie instructie dat de RJ45 kabel in de rood omrande socket van de ONT moet. En er staat mij bij dat het inderdaad dan de eerder vrij zeldzame 2.5 Gbps. versie van deze Nokia ONT is, inderdaad de xs-010g-q.

Deze dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZ-sZ8nhBNCRk2pT0LTBRuju0wU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9OeT2vmbFeBilaiWtSCzkuFY.jpg?f=user_large

Ik zie dat @wbschenk deze ook verkoopt, misschien kan hij bevestigen dat dan de RJ45 poort rood is?

En misschien dat @Digicien het typenummer van de Nokia ONT kan noemen?

De nieuwe Sagemcom heeft ook alleen een 2.5 Gbps. WAN poort. Dus die combinatie is wel logisch.

Maar waarom lever je dan als DFN een ONT met deze beperking? Wat bij upgraden naar 4 of 8 Gbps. moet dan ook de ONT vervangen worden. Het inkoopprijs verschil tussen de X en G versie zal toch klein zijn. Had Nokia nog een rest partijtje over ;) ?

[ Voor 33% gewijzigd door ernstoud op 11-09-2025 12:16 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:47

Roetzen

he.net Certified Sage

@Mapje
Is dat dan al door DFN bevestigd als zijnde officieel beleid of is het nog maar een aanname, cq gerucht?

[ Voor 4% gewijzigd door Roetzen op 11-09-2025 12:31 ]

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:24
Een Ode aan Topic starters. _/-\o_

Vanochtend werd mijn bestaande glasvezel verbinding verhuist naar mijn nieuwe adres. Na een melding dat internet niet deed :'( was er na een storings melding en een klein uur toch internet. (De aansluiting had koffie nodig net als ik :O )
Ik al mijn info opgezocht voor eigen Modem gebruik en toch nog even spieken in de TS. Ja hoor daar spotte ik aanpassingen in de TS. Bellen is sneller en dat was te merken. Eerst een support medewerker en na in de wacht gezet te zijn met het wachtmuziekje de backoffice aan de lijn *O* .
Ik gemeld dat ik het modem op een ander adres al in gebruik heb gehad. IDIAL zij de backoffice dan verhuizen wij de gegeven in ons netwerk. Zo gezegd zo gedaan en na het gesprek Zaram aan het netwerk gekoppeld. router opnieuw opgestart en TADA weer live met mijn eigen Zaram ONT. *O*

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 08:04
Roetzen schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:27:
@Mapje
Is dat dan al door DFN bevestigd als zijnde officieel beleid of is het nog maar een aanname, cq gerucht?
Delta vermeld nergens dat het om een Nokia XS-010G-Q gaat maar deze lijkt er wel verdacht veel op vind ik.
Ik was al van plan om de topic start aan te passen maar wilde eerst even wachten nadat de eerste zich had gemeld en we zeker weten welke het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TibbeMCFC
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 11:34
Wij hebben vorige week de XS-010X-R ontvangen van Delta (consument, 1 GB/s aansluiting). Werkte out of the box met onze eigen bestaande Unifi setup, op VLAN ID 100. De Delta monteur die langskwam, had deze nog niet eerder bij consumenten gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wo9E6Bstio3YW7-P63MpGTJu8hM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTvneegg7c6qZGPPpH98oYUu.jpg?f=fotoalbum_large

• Digicien
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:23
TibbeMCFC schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:14:
Wij hebben vorige week de XS-010X-R ontvangen van Delta (consument, 1 GB/s aansluiting). Werkte out of the box met onze eigen bestaande Unifi setup, op VLAN ID 100. De Delta monteur die langskwam, had deze nog niet eerder bij consumenten gezien.
Is gewoon de standaard. Wordt door monteur geleverd (Solcon etc) of meegeleverd direct aan klant Odido

• Digicien
ernstoud schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:02:
[...]

[Afbeelding]

De nieuwe Sagemcom heeft ook alleen een 2.5 Gbps. WAN poort. Dus die combinatie is wel logisch.

Maar waarom lever je dan als DFN een ONT met deze beperking? Wat bij upgraden naar 4 of 8 Gbps. moet dan ook de ONT vervangen worden. Het inkoopprijs verschil tussen de X en G versie zal toch klein zijn. Had Nokia nog een rest partijtje over ;) ?
Niet op gelet, maar staat wel in de tekst (de rood omrande poort)

Voor hogere snelheden > 2 G heb je natuurlijk het Sagemcom F@st 5684, geen ONT nodig...

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

[Afbeelding]
Je bent klant bij Delta zelf? En heb je een AON of XGS-PON aansluiting? Ik ben zelf nu aan het inventariseren wat ik straks eventueel nodig ga hebben in de nieuwe woning.Dan weet ik wat ik kan verwachten, voor ons zou 1gbit ook prima zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Dubbeldrank op 11-09-2025 15:33 ]

It takes one to know one...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TibbeMCFC
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 11:34
Dubbeldrank schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:32:
[...]

Je bent klant bij Delta zelf? En heb je een AON of XGS-PON aansluiting? Ik ben zelf nu aan het inventariseren wat ik straks eventueel nodig ga hebben in de nieuwe woning.Dan weet ik wat ik kan verwachten, voor ons zou 1gbit ook prima zijn.
Yes, sinds vorige week zijn we aangesloten bij Delta, met een XGS-PON aansluiting. De monteur zei dat de meegeleverde Sagemcom wifi 7 router (ik weet het model zo niet uit mijn hoofd) ook enorm krachtig is, maar aangezien wij overal al Ubiquiti hadden liggen maken we hier zelf nu geen gebruik van.

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

TibbeMCFC schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:41:
[...]

Yes, sinds vorige week zijn we aangesloten bij Delta, met een XGS-PON aansluiting. De monteur zei dat de meegeleverde Sagemcom wifi 7 router (ik weet het model zo niet uit mijn hoofd) ook enorm krachtig is, maar aangezien wij overal al Ubiquiti hadden liggen maken we hier zelf nu geen gebruik van.
Dat is fijne info om te hebben! En ik neem aan dat je glasvezel via deze FTU binnenkomt of ziet die er iets anders uit? Ik heb zelf ook Ubiquiti apparatuur, maar als ik zelf niet met SFP's hoef te gaan rommelen dan scheelt dat ook weer in de aanschaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ie6tx0OxOUSahA3iXqFsZsDc2tE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvMUI6xRYTZ5mTJ7LDpAFkPF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Dubbeldrank op 11-09-2025 15:57 ]

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online

[Afbeelding]
Welk abonnement had je afgesloten? Welke router heb je erbij gekregen? Of had je AON met bridge hiervoor en heeft Delta je (zonder dat jezelf iets hebt gedaan) je omgezet naar XGS-PON met een ONT vanuit Delta.

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Ik heb net even met Delta gebeld, zij wisten mij te vertellen dat vanaf een 500mbit abonnement ook al het wifi 7 modem geleverd wordt. Dat zou betekenen dat ze dan ook een losse ONT installeren. Wat het leven een stuk makkelijker maakt voor eigen apparatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Dubbeldrank schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:56:
Ik heb net even met Delta gebeld, zij wisten mij te vertellen dat vanaf een 500mbit abonnement ook al het wifi 7 modem geleverd wordt. Dat zou betekenen dat ze dan ook een losse ONT installeren. Wat het leven een stuk makkelijker maakt voor eigen apparatuur.
Ja dat is bekent, 500Mbps en 1000Gbps zijn de twee abonnementen voor ONT en WiFi 7 router.

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 23:23
bjusterbaarlik schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:40:
[...]

Ja dat is bekent, 500Mbps en 1000Gbps zijn de twee abonnementen voor ONT en WiFi 7 router.
Aha dus ff voor de luie “tweaker” onder ons, ik kan nu gewoon mijn Edge router gebruiken?

Aantal jaren geleden alles geannuleerd toen ik er achter kwam dat de Nokia router niet in bridge modus gezet kon worden.

XboxLive: Dave 130R

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Earzz schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:30:
[...]

Aha dus ff voor de luie “tweaker” onder ons, ik kan nu gewoon mijn Edge router gebruiken?

Aantal jaren geleden alles geannuleerd toen ik er achter kwam dat de Nokia router niet in bridge modus gezet kon worden.
Ja. Wel updaten die EdgeRouter en firewall goed instellen. Is toch een beetje bejaard beestje.

• Earzz
Ik zal eens kijken, werkelijk al jaren niet meer naar omgekeken.

• Digicien
ernstoud schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:13:
[...]

Maar kun je nog even achterop de ONT kijken en het typenummer laten weten? Of kun je er niet meer bij?
Ik kan er niet meer bij ;-)

Misschien kan @TibbeMCFC kijken, want zo ik lees heeft een Wifi 7 modem geïnstalleerd, maar heeft over post hierboven over een XS-010X-R

@TibbeMCFC heb je een rood omrande poort op de ONT en staat er een snelheid bij? Normaal staat bij een R LAN-10GE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:46

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
ernstoud schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:02:
[...]

Ik weet nog niet zeker of dat wel het juiste type is. Hier: Digicien in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie" staat bij de installatie instructie dat de RJ45 kabel in de rood omrande socket van de ONT moet. En er staat mij bij dat het inderdaad dan de eerder vrij zeldzame 2.5 Gbps. versie van deze Nokia ONT is, inderdaad de xs-010g-q.

Deze dus:

[Afbeelding]

Ik zie dat @wbschenk deze ook verkoopt, misschien kan hij bevestigen dat dan de RJ45 poort rood is?

De poort is inderdaad rood!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
ernstoud schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:59:
[...]

Voor de X zag ik dat er in juli 2025 nog een update was, dat is hoopvol.
Ik zal vanavond eens gaan kijken maar ik denk dat ik toch maar een nieuwe router ga aanschaffen.
Mijn Gen1 cloudkey is ook al jaren kapot dus ik heb nogal wat achterstallig onderhoud aan mijn netwerk, ik had niet voor niets in een eerdere post luie "tweaker"gezegd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
In de installatie handleiding van het Wifi7 pakket zie je duidelijk de Nokia ONT en ja…. Met een rode poort:

https://www.delta.nl/klan...ernet/wifi-7-installeren/

Maar bij de stap erna is “hij” weer grijs…

[ Voor 12% gewijzigd door justdaboo op 12-09-2025 07:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 08:04
Andere TV decoder met Netflix

https://www.delta.nl/medi...go-7n_handleidingrev2.pdf

De DELTA Smart-box TV (V2)

[ Voor 5% gewijzigd door Mapje op 13-09-2025 08:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04:27
Ter info over het verkeerd weergeven van de TX foutmelding in het geval van een Zaram i.c.m. een Unifi Dream Machine Pro / SE, ik heb een update van ubiquiti (eindelijk).
Hi,

I’ve received an update from our developer team. They’ve confirmed that improvements addressing this issue are being worked on and will be included in future updates. At this time, we don’t yet have an ETA for the release, but please rest assured that the fix is in progress.
Thank you for your patience and understanding while we continue working on this.
Best,

UI Support
Ubiquiti Inc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pahendriks
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 16:46
Ik krijg op 2 oktober Delta Zakelijk Pro internet in mijn nieuwe huis. Er komt een Bridged modem installatiemonteur en ik krijg een bridged modem (Delta ONT-XS-010-XR). Ik wil graag mijn supersnelle TP-Link BE190000 Deco units hierop aansluiten. Dus de Deco hoofdunit als router gebruiken. Gaat dat zonder aanvullende apparatuur werken? De Deco heeft een SPF+ poort en een 10GB WAN poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
pahendriks schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:05:
Ik krijg op 2 oktober Delta Zakelijk Pro internet in mijn nieuwe huis. Er komt een Bridged modem installatiemonteur en ik krijg een bridged modem (Delta ONT-XS-010-XR). Ik wil graag mijn supersnelle TP-Link BE190000 Deco units hierop aansluiten. Dus de Deco hoofdunit als router gebruiken. Gaat dat zonder aanvullende apparatuur werken? De Deco heeft een SPF+ poort en een 10GB WAN poort.
LAN kabel tussen de ONT en TP Link router doen en als je VLAN 107 (dat is voor zakelijk) instelt op de WAN poort van je router heb je internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pahendriks schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:05:
Het device wat je noemt, de xs-010x-r is een ONT, heel eenvoudig gezegd een media converter van glas naar ethernet. Als zodanig is het geen bridge. Er gaat dan een ethernet kabel van dit device naar de ethernet WAN poort van je TP-Link router.

Het enige wat je zult moeten instellen in je TP-Link router is VLAN107, tagged aan WAN. Dat gaat de monteur niet voor je doen want die zal van dit device geen kennis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pahendriks
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 16:46
Dat klink niet zo moeilijk gelukkig. Dus zoals hier aangegeven: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2465/ waarbij je dan mode = custom instelt, VLAN ID op 107. Met internet VLAN is ie dan gekoppeld (tagged) aan WAN?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

pahendriks schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:40:
Dat klink niet zo moeilijk gelukkig. Dus zoals hier aangegeven: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2465/ waarbij je dan mode = custom instelt, VLAN ID op 107. Met internet VLAN is ie dan gekoppeld (tagged) aan WAN?
Het gaat om het onderste gedeelte "Internet VLAN ID' Als je daar 107 invult heb je internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digicien
ernstoud schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:13:
[...]

Daarom hoor ik dus graag voordat we de TS aanpassen het juiste typenummer van een nieuw geleverde ONT.
Is een gewone XS-101X-R Year:2025 Month:01

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/weVy_RZSSSwyamtvHo6GktSBmmY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Vi5hvAXZGvkWeJRVVKffVGs1.png?f=user_large

Zie LAN-10GE met rode rand (kwam met Odido router)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Digicien schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:23:
[...]

Is een gewone XS-101X-R Year:2025 Month:01

[Afbeelding]

Zie LAN-10GE met rode rand (kwam met Odido router)
Mooi. De 10 Gbps. versie dus. Ten opzichte van eerder voorzien van een rood randje zodat Henk en Ingrid de juiste RJ45 socket kunnen vinden op een device met slechts één socket :) .

@robertwebbe Pas jij de TS aan?

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 15-09-2025 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Misschien heb ik er overheen gekeken, maar is er ergens een post hoe ik TV configureer in Unifi Network? Ik zie wel alle subnetten op de site van Delta, maar hoe ik dit exact opzet is me onduidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:41
Dubbeldrank schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:10:
Misschien heb ik er overheen gekeken, maar is er ergens een post hoe ik TV configureer in Unifi Network? Ik zie wel alle subnetten op de site van Delta, maar hoe ik dit exact opzet is me onduidelijk.
Je hoeft niks extra's te configureren. Iptv gaat ook via het internet vlan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

thomastvd schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:30:
[...]

Je hoeft niks extra's te configureren. Iptv gaat ook via het internet vlan.
Oh dat is heel makkelijk dan. Thanks!

Ik lees trouwens ook dingen over CGNAT. Ik host nu ook zelf wat dingen thuis en lees dat ik het kan uitzetten via hun portal. Klopt dit nog?

[ Voor 23% gewijzigd door Dubbeldrank op 15-09-2025 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

ernstoud schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:35:
[...]

Nee, die functie is verwijderd. Je moet dat via de helpdesk even regelen.
Hmm, dat klinkt onhandig. Ik lees dat ze zo nu en dan CGNAT weer inschakelen door onderhoud. Geen idee hoe vaak dit in de praktijk voorkomt, of dat het wel meevalt. Als ik om de paar maanden moet bellen dan weet ik nog niet of dit de juiste keuze is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:01
Hier nu bijna 2 jaar CGNAT uitstaan (sinds het begin van mijn XGSPON verbinding) en nog nooit problemen gehad dat het weer aangezet was.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dubbeldrank schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:37:
[...]

Hmm, dat klinkt onhandig. Ik lees dat ze zo nu en dan CGNAT weer inschakelen door onderhoud. Geen idee hoe vaak dit in de praktijk voorkomt, of dat het wel meevalt. Als ik om de paar maanden moet bellen dan weet ik nog niet of dit de juiste keuze is.
Waar las je dat, want dat is onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

ernstoud schreef op maandag 15 september 2025 @ 22:17:
[...]

Ok. Een paar mensen die dit ervaren hebben. Kan natuurlijk altijd maar het is dus zeldzaam en met 1 telefoontje weer te regelen. Zou er niet over inzitten.
Ik sprak met iemand die zelf Delta heeft en mij attendeerde dat CGNAT gebruikt wordt en dat ik het uit kan laten zetten. Dus ik zocht er op en kwam gelijk het topic tegen, dus ik vroeg me dan af in welke mate dit storend is. Maar blijkbaar niet iets om je druk over te maken.

Pagina: 1 ... 80 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.