[Delta/Caiway] CGNat wordt toegepast op bestaande verbinding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chimpie
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-05 10:41
Ik heb nu al bij verschillende verbindingen van Delta gezien dat CGNat wordt ingeschakeld zonder communicatie naar de klant. Vaak gebeurd dit na onderhoud dus wellicht dat het niet bij de planning hoort. Bij mijn weten is dit gebeurd bij 2 Delta en een Caiway/detla aansluting.

In de router wordt dit niet aangegeven. Port forwarding werkt gewoon niet. Je kunt het alleen zien doordat je een IP krijgt op je router uit de 100.x range. De klantenservice kan dit uitschakelen. Stuur ze even een screenshot van je router met het 100 ip erop dan gaat het een stuk sneller.

Dus mocht je port forwarding ineens niet meer werken op een delta/caiway lijn. Neem contact op met de klantenservice en heb daarna ongeveer 4 uur geduld.

[ Voor 0% gewijzigd door chimpie op 14-05-2024 12:12 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Standaard wordt je sowieso op CGNAT gezet, omdat IPv4 adressen op zijn en veel providers hun IPv6 implementatie weinig serieus nemen.

De meeste klanten zullen prima op CGNAT kunnen draaien, er zijn steeds minder mensen die nog port forwards nodig hebben, dat is echt een kleine niche, zoals medetweakers :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chimpie
Ben ik met je eens. Maar dan zijn er 2 dingen die ik providers mee wil geven.

1) Maak een firmware waarin een config optie zit voor CGNAT. Als je die aan zet moet portforwarding een dikke vette warning laten zien/grayed out zijn. Liefst met klik hier om het weer in te schakelen.
2) Kijk bij klanten in de router config en als deze portforwardings hebben. (En vergeet de exposed host niet mee te tellen). Zet CGNAT niet aan zonder communicatie. Als ze mensen willen afpersen met extra geld ofzo. Prima dan kunnen ze fijn naar een andere provider. Voor nieuwe klanten is het uiteraard prima. Die krijgen waar ze voor betalen :)

Maar doe het niet zonder enige vorm van communicatie want dat is gewoon tijd verspilling van alle tweakers die vragen krijgen van familie en vrienden. En zoals in mijn geval er de eerste keer uren naar hebben lopen zoeken. En dan nog 2 uur chatten met de klantenservijce om het weer ongedaan gemaakt te krijgen.

Ik hoop dat ik met deze post wat tijd van mede Tweakers kan besparen. En of medewerkers van providers op ideeën breng hoe dingen anders kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:23
Idd het is een grote tijdsverspilling.
Zeker zoals ze bij mij het 3x hebben aangezet. Ookal zijn er portforwards actief.

M.a.w. tijd voor een professionele provider. Ik ben dus ook overgestapt. O.a. door dit geneuzel.
Internet is two way communicatie om daar zonder communicatie 1 way van te maken. 😫😭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyBubble
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-05 12:23
chimpie schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:11:
Ik heb nu al bij verschillende verbindingen van Delta gezien dat CGNat wordt ingeschakeld zonder communicatie naar de klant. Vaak gebeurd dit na onderhoud dus wellicht dat het niet bij de planning hoort. Bij mijn weten is dit gebeurd bij 2 Delta en een Caiway/detla aansluting.

In de router wordt dit niet aangegeven. Port forwarding werkt gewoon niet. Je kunt het alleen zien doordat je een IP krijgt op je router uit de 100.x range. De klantenservice kan dit uitschakelen. Stuur ze even een screenshot van je router met het 100 ip erop dan gaat het een stuk sneller.

Dus mocht je port forwarding ineens niet meer werken op een delta/caiway lijn. Neem contact op met de klantenservice en heb daarna ongeveer 4 uur geduld.
Je kan dit zelf aanpassen in mijn Delta omgeving, binnen een paar uur werkt het weer als vanouds!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:50
chimpie schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:38:
Maar doe het niet zonder enige vorm van communicatie want dat is gewoon tijd verspilling van alle tweakers die vragen krijgen van familie en vrienden. En zoals in mijn geval er de eerste keer uren naar hebben lopen zoeken. En dan nog 2 uur chatten met de klantenservice om het weer ongedaan gemaakt te krijgen.
2 uur is wel veel, ik ben er meestal na 5-10 minuten weer klaar.

Ik vertel gewoon de bot dat ik een medewerker wil spreken, zeg dat ik z.s.m. CGNAT eraf wil hebben, even gegevens verifiëren en het is gepiept.

Maar het kan ook ingesteld worden via de mijndelta omgeving bij het aanpassen van het abonnement gewoon Dynamisch IP te kiezen, al heb ik zelf de voorkeur voor de klantenservice net zoals betreft het terug sturen van de ongewenste koppelverkoop van die TP-link mesh om te voorkomen dat ze tenminste geen rare dingen gaan doen met de facturen met het in rekening brengen van die zooi.

Maar ben het ermee eens dat het lukraak mensen hierop overzetten tamelijk ongewenst is en de gebruikerservaring niet bevorderd, zeker omdat CGNAT nu niet precies altijd compatibel is met games maar mensen soms ook vanuit huis een NAS o.i.d. willen kunnen bereiken. Het ook niet bevorderlijk voor de latency/jitter wat juist het voordeel van glasvezel op dat gebied verminderd en dus ongewenst.

Ik snap ergens ook niet dat oudere AON verbindingen perse een ander modem/XGS-PON nodig hebben voor IPv6 want mijn huidige modem lijkt het wel te ondersteunen maar het staat uit, en hoewel het Nokia modem een krachtig ding is is de instelbaarheid/UI niet het meest verfijnde en kan je geen port-forwards doen naar een specifiek publiek IP zover ik het kon zien wat de Genexis wel kan.

Maar ja, veel zaken zijn nog IPv4 afhankelijk, veel games dus ook, dus een IPv4 adres zal je toch nodig moeten blijven hebben, en naar mijn idee zijn er zat bedrijven die enorme reeksen bevatten aan adressen en deze nooit in gebruik hebben genomen, laat de Internet Task Force o.i.d. daar maar eens achteraan gaan of hoge kosten in rekening gaan brengen als boete voor het ongewenst bezet houden van IPv4 reeksen. :+

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimpie
2 uur is inderdaad lang. Bij Caiway heb ik geen optie gezien in de portal om het uit te zetten. Via de chat werd mij in eerste instantie gezegd dat het niet aan stond. Ik was niet op locatie dus ik wist het niet 100% zeker maar wel 99% (want al 2x eerder meegemaakt).
De verbinding had volgens de medewerker een IP dat er al een aantal dagen niet meer op zat. Dus ik vermoed dat er (door werkzaamheden) iets behoorlijk gerammeld heeft in de administratie. Ik heb uiteindelijk dus een screenshot van de router met 100.x.x.x ip gestuurd en toen kon het ineens wel. Maar het was wel een drama om die te krijgen want ik kon er zelf remote niet meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-06 10:23
CriticalHit_NL schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:44:
[...]

2 uur is wel veel, ik ben er meestal na 5-10 minuten weer klaar.
Hoezo meestal. Je hoeft het toch maar 1 keer te doen? Bij was het net ook op cgnat. Binnen paar min terug gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:50
jaaoie17 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:17:
[...]

Hoezo meestal. Je hoeft het toch maar 1 keer te doen? Bij was het nett ook op cgnat. Binnen paar min terug gedraaid.
Meestal gemiddelde tijd die ik nodig heb om wat te regelen bij de klantenservice.
CGNAT twee keer moeten doen (bedrijf/thuis).

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-06 10:23
CriticalHit_NL schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:41:
[...]

Meestal gemiddelde tijd die ik nodig heb om wat te regelen bij de klantenservice.
CGNAT twee keer moeten doen (bedrijf/thuis).
Vind dit wel vreemd sinds ik dit gewijzigd hebt. Zie ik nu dit. DELTA Retentie Aanbod Wordt beëindigd per 01-06-2024. En die hoort een jaar te duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim10055
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-03 21:27
Inmiddels heb ik een optie gevonden in mijn.caiway.nl waarbij een "Dynamisch IP" aangevraagd kan worden.

Zie hiervoor ook https://www.caiway.nl/kla...en-wifi/wifi-instellingen -> Geavanceerde Wi-Fi instellingen.

Zojuist aangevraagd, ben benieuwd...

EDIT: Inmiddels gelukt, dat ging snel!

[ Voor 7% gewijzigd door Tim10055 op 29-05-2024 20:23 . Reden: Update ]

CCNA | Focusrite Scarlett Solo + MCA SP1 | HP Omen 15 + 1TB Samsung SSD + 1660TI | AOC 24'' 144HZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
chimpie schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:11:
Je kunt het alleen zien doordat je een IP krijgt op je router uit de 100.x range.
CGNAT, RFC6598.
Een IP met 100.x. is niet volledig correct.
De juiste range is 100.64.0.0/10.
100.x.0.0/10, x=64 t/m 127. Als x niet 64-127 is, dan is het DFZ.

Mag hopen dat ze zich strict aan de RFC houden. Anders gaat Internet wellicht voor deel van klanten stuq.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groezle
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19:35
Ik was op vakantie en opeens kon ik mijn Plex niet meer bereiken... Dus ik denken dat er wat stuk was, maar nee het was Delta die opeens na een reboot van de router CGNAT heeft aangezet ....

Het duurde even voordat ik doorhad wat er niet werkte, en toevallig door dit topic ben ik op het juiste spoor gekomen, maar dit is echt onacceptabel. Ik neem internet af, en verwacht hier gewoon port-forwarding te kunnen toepassen.

Dit kan je niet zomaar afpakken, dan wil ik ook het contract met Delta kunnen ontbinden om een ISP te vinden die wel port forwarding aanbiedt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:46
groezle schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:17:
Dit kan je niet zomaar afpakken, dan wil ik ook het contract met Delta kunnen ontbinden om een ISP te vinden die wel port forwarding aanbiedt...
Ik vind juist dat ze het netjes doen. Als ze iedereen gaan vragen of ze dit willen dan schiet dat echt niet op en is een administratieve en arbeidsintensieve uitdaging.
Simpel via de portal aangeven dat je een publiek IP wil hebben en klaar. Daarmee pakken ze toch niets af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:23
tyson69 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:27:
[...]

Ik vind juist dat ze het netjes doen. Als ze iedereen gaan vragen of ze dit willen dan schiet dat echt niet op en is een administratieve en arbeidsintensieve uitdaging.
Simpel via de portal aangeven dat je een publiek IP wil hebben en klaar. Daarmee pakken ze toch niets af?
Als het een optin is JA, maar het is nu een optout/ dat is niet akkoord. Zeker niet als men het al 3x heeft aangezet. Zoals bij mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:46
internet4me schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:34:
[...]

Als het een optin is JA, maar het is nu een optout/ dat is niet akkoord. Zeker niet als men het al 3x heeft aangezet. Zoals bij mij.
Ik denk dat voor de Tweakers community gebruikers natuurlijk optin het meest gewenst is (al zouden die nu ook moeten weten hoe ze dit kunnen fixen). Voor 99% van de gebruikers maakt het echt niet uit dat ze achter CGNAT zitten. Als je dan voor het hele land optin gaat doen schiet het niet op. Daarom denk ik dat optout prima is hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlitzerNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 15:50
is gewoon een slechte provider!

Ik had sinds oktober een ticket lopen vanwege een zweeds IP . hebben ze nooit opgelost.
Toen had iemand op een verkeerd knopje gedrukt en was de link met de google servers kapot... ligt vooral niet aan hun.

Om dat probleem op te lossen hebben ze ook wat andere dingen maar meteen doorgevoerd. De volgende ochtend zat ik in een cgnat.
Ik bellen en aangegeven dat ik daar in mijn contract geen keuze voor had en dat ze niet zomaar dit soort dingen moeten doen zonder iets te laten weten.
Ze wilde het wel uitzetten.
Wat is reden? portforwarding, maar eerlijk gezegd gaat jullie dit niks aan.
Ik zeg nu zit ik niet meer in zweden, ooh fijn dat we dit voor u hebben kunnen oplossen...... (riep al vanaf oktober dat er iets mis was met die IPrange)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:08
Dat IP-block hebben ze dan van een Zweedse partij overgenomen, het duurt even voordat de nieuwe eigenaar overal bekend is. Dus ergens kan ik nog begrijpen dat dat lang duurt.

Toevallig een nieuw IP adres gekregen nadat de CG-nat weer ongedaan werd gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:01
BlitzerNL schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:48:
is gewoon een slechte provider!

Ik had sinds oktober een ticket lopen vanwege een zweeds IP . hebben ze nooit opgelost.
Toen had iemand op een verkeerd knopje gedrukt en was de link met de google servers kapot... ligt vooral niet aan hun.

Om dat probleem op te lossen hebben ze ook wat andere dingen maar meteen doorgevoerd. De volgende ochtend zat ik in een cgnat.
Ik bellen en aangegeven dat ik daar in mijn contract geen keuze voor had en dat ze niet zomaar dit soort dingen moeten doen zonder iets te laten weten.
Ze wilde het wel uitzetten.
Wat is reden? portforwarding, maar eerlijk gezegd gaat jullie dit niks aan.
Ik zeg nu zit ik niet meer in zweden, ooh fijn dat we dit voor u hebben kunnen oplossen...... (riep al vanaf oktober dat er iets mis was met die IPrange)
Toen ik bij Caiway kwam heb ik meteen gevraagd om CGNAT uit te zetten. Heb er ook een eigen mediaconverter achter hangen. Maar ik zit wel een een Zweeds blok. Dacht dat het al gefixt was, maar krijg nog steeds op websites van dat ik naar het zweeds moet over stappen. Ik zit op dit moment nu 1.5m bij Caiway.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiguelMdL
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 12-07-2024
1 telefoontje naar Delta en ik had een eigen ip adres ipv cgnat. Hulde aan Delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlitzerNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 15:50
Ja mn cgnat is meteen na t bellen uit gezet. Maar ze hadden t nooit zonder melding aan moeten zetten.
Ik was vorig jaar 2weken te laat om een business lijn te krijgen met vast ip. Die optie was er niet meer.

Zelf gebruik ik de bridge modem met daar achter mn opnsense router.

Maar dat zweedse ip is al jaren n probleem. Heb n post gevonden van zeelandnet van paar jaar terug precies over deze range.
Maar ik heb nu een NL ip nu zit alleen @Daniel. met het probleem.
En ja @krakendmodem ik snap dat t even duurt maar zoveel jaar... 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chimpie
Gillie schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:27:
[...]

CGNAT, RFC6598.
Een IP met 100.x. is niet volledig correct.
De juiste range is 100.64.0.0/10.
100.x.0.0/10, x=64 t/m 127. Als x niet 64-127 is, dan is het DFZ.

Mag hopen dat ze zich strict aan de RFC houden. Anders gaat Internet wellicht voor deel van klanten stuq.
Dat is correct. Maar de kans dat Delta public IP block heeft in de 100 range acht ik klein. Dus daarmee klopt mijn stelling maar dank voor de aanvulling.
tyson69 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:27:
[...]

Ze kunnen alles met de router op afstand. Dus ook zien dat je inkomende connecties gebruikt/NAT/portforwarding. Dus nee blijft een rot streek van ze. Maar ze zullen wel echt een IPv4 probleem hebben. Huur contracten die aflopen en te duur zijn om te verlengen of niet verlengt kunnen worden. Iets anders kan ik niet verzinnen voor deze onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftman380
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-05 17:39
Zo hier terecht gekomen nadat mijn portforwards allemaal weg waren uit mijn modem en ik ze niet meer in kon schakelen.
Heb een jaar geleden via de klantenservice CGNAT uit laten zetten. Zit op 62.x.x.x range. Gekke is dat ik wel de melding in de router krijg die aansluit bij CGNAT.

Dit is sinds de storing van maandje geleden, waarna modem gereset lijkt te zijn, hebben ze (OEPS) port forwarding uitgezet. Verschrikkelijke partij is Delta en ik ben blij als ik het contract kan opzeggen en het dwingende verzoek kan doen om al mijn gegevens te verwijderen.

Maar nu moet ik dus via de "mijn delta" dynamisch IP aanzetten? Gek terwijl ik toch al op een 62.x.x.x range zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390704

BlitzerNL schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:51:
Ik was vorig jaar 2weken te laat om een business lijn te krijgen met vast ip. Die optie was er niet meer.
Vast IP is nog steeds te krijgen via Delta Zakelijk Pro

https://www.delta.nl/zake...l%3A%20subnet%20mogelijk)

En op Delta Zakelijk Flex zit geen CGNAT, dus altijd dynamisch publiek IP:

https://www.delta.nl/zake...onnementen/flex-zakelijk/

Misschien nuttig voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim10055
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-03 21:27
Daftman380 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:22:

Maar nu moet ik dus via de "mijn delta" dynamisch IP aanzetten? Gek terwijl ik toch al op een 62.x.x.x range zat.
Beide klopt. Dit is 1 van de uiteindelijk openbare IP adressen die aan het CG-NAT blok hangt bij Caiway.

Korte toelichting en hoogover: je router krijgt een IP adres in het 100.64.0.0/10 subnet, met ook een gateway in dat subnet. Vanaf de gateway word er "ge-nat" naar het outside IP 62.x.x.x die word gedeeld met meerdere eindklanten.

Dit brengt overigens vele nadelen en uitdagingen met zich mee, zie hiervoor ook Wikipedia over Carrier Grade NAT.

CCNA | Focusrite Scarlett Solo + MCA SP1 | HP Omen 15 + 1TB Samsung SSD + 1660TI | AOC 24'' 144HZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBouwman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-05 18:48
Ik had de laatste tijd al problemen wanneer ik mijn plex server van buiten wou benaderen.
Telkens wanneer ik alles controleerde werkte alles even voor max 5min.

Ik stond op het punt om de router naar de fabrieksinstellingen te resetten toen ik erachter kwam dat het externe ip adres wat plex aangaf niet overeen kwam met wat er in de router stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-05 18:44
BennyBubble schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:32:
[...]

Je kan dit zelf aanpassen in mijn Delta omgeving, binnen een paar uur werkt het weer als vanouds!
Ik zie die optie niet? Bij zelf regelen zie ik geen optie om dit uit te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterKvG
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:51
Zit onder producten ->wifi->dynamisch ip @Matthijs Hoekstra .

- Somnox, 's werelds eerste slaaprobot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aam.milatz
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08-01 17:28
Ik heb dit probleem gisteren ook ondervonden.
D.w.z. de ethernetverbinding viel uit. Lang moeten zoeken, maar uiteindelijk door op Ethernet te klikken een zelftoegekend IP adres gekregen op mijn Apple Imac. Vandaag via chat direct doorverbonden met een medewerker. Zij geeft het volgende aan:

“ Cgnat staat ingeschakeld op het modem zie ik, waardoor je niet het juiste IP adres op je apparaten te zien krijgt. Ik heb deze zojuist voor je uitgeschakeld zodat je het juiste toegewezen krijgt. Het kan wel even duren voordat het modem dit registreert. Daarom kan je het beste 4 uur wachten en het modem hierna resetten”.

Hiermee lijkt mijn probleem opgelost. Dat weet ik over 3,5 uur ;-)
Pagina: 1