Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:31

Roetzen

he.net Certified Sage

ernstoud schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:57:
[...]
Ik ga een heel eind mee met wat je zegt hoor maar vergeet niet dat Delta/Caiway jarenlang een bridge device, de Titanium modellen heeft uitgeleverd. En die zijn voor een groot deel nog in gebruik. Die mensen hebben een eigen router.
En nu zie ik dat ik door een combinatie van mijn gebrek aan kennis over de historie van Delta - ik kwam direct met XS-GPON binnen en een verwarrend gebruik van de terminologie - niet speciaal door jouw, maar meer in het algemeen - op het verkeerde spoor ben geraakt. Ik inerpreteerde "bridge device" als een modem/router die in bridge gezet kan worden. Maar nu zie ik dat je er een device mee bedoelt dat alleen een modem is zonder router functionaliteit. Het doet me denken aan mijn eerste kabelmodem, een Motorola. Dat was een soort modem+. Wel hardware voor telefonie, maar geen ingebouwde router. Daar hing dan ook een eigen router achter... ja, nu snap ik het.
Hoeveel dat er zijn weet ik niet maar het zullen er tienduizenden zijn.
Dat er daarvan nog tienduizenden in gebruik zijn, lijkt me wel een plausibele schatting.
En voor die mensen wil Delta dus nog iets regelen. En Nokia laat DFN wat dat betreft in de kou staan. Een Nokia xs-2426g-b met (half) bridge, met dezelfde functionaliteit als de Titanium dus, zou voor die tienduizenden klanten en DFN een mooie oplossing zijn.
Maar dat er nog tienduizenden in gebruik zijn wil niet zeggen dat er ook tienduizenden klanten zijn die een probleem krijgen dat door Delta opgelost moet worden. Om te beginnen zal het nog wel even duren voor het er echt om gaat spannen en dan zijn er waarschijnlijk al weer enkele duizenden verdwenen. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat de overgrote meerderheid van de klanten die straks een XS-2426 krijgen ter vervanging van hun Titanium dat wel prima zullen vinden. Zoals ik het het destijds ook wel prima vond dat dat Motorola DOCSIS 2 kabelmodem door Ziggo werd vervangen door een DOSIS 3 apparaat met ingebouwde router. Geen probleem voor mij op dat moment. Dat de Titanium klanten nu een eigen router in gebruik hebben wil niet zeggen dat ze die ook per sé willen blijven gebruiken. Het getal van 1% van de klanten die niet tevreden is met een router van de provider is hier al vaker genoemd. Het zal voor die tienduizenden klanten die nu nog een Titanium hebben niet veel anders zijn. En dan worden die tienduizenden weer honderden. En voor degenen van die honderden die geen vaste telefonie afnemen van Delta is er al een oplossing: de eigen ONT. Om hoeveel zal het dan nog gaan? Ik denk niet heel veel. De klanten die vaste telefonie afnemen van de internet provider zul je voornamelijk aantreffen onder de Tante Truusen. Degenen dus die het wel best vinden met een XS-2426. De meerderheid van Tweakers die per sé een eigen router wil hebben of behouden en die nog vaste telefonie heeft zal die niet via de internet provider afnemen. Het percentage blijft gokken. Maar zelfs met een zeer ruime schatting van 25% kom ik niet verder dan in de orde van 100 klanten. Tja, voor 100 klanten bridge mode in de XS-2426 bouwen daar is toch echt geen business case voor.

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ernstoud schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:32:
[...]

Van een DFN engineer heb ik begrepen dat hier aan gewerkt wordt.
Toen ik in september 2023 de bug met IPv6 pinholing meldde kreeg ik ook te horen dat er aan gewerkt werd. Voor zo ver ik weet is het nog steeds niet gefixt.

Dus ook hier is het bij mij: eerst zien dan geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rambo2142
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-07 15:02
Krijg nu blijkbaar een monteur aan huis omdat ze het probleem niet op kunnen lossen terwijl ik de details van de nieuwe modem doorgegeven had en het internet lampje nog niet aan gaat. 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ernstoud schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:04:
[...]

Nog even hierop terugkomend. Hoe bedoel je dit nou? Als de xs-2426g-b in bridge gezet zou kunnen worden dan wordt het in feite een ONT. Hoezo is dat een wangedrocht?
Het emuleert een ONT. Maar het is nog steeds een stuk hardware met alles er op en er aan om een router te zijn. Dat is inefficiënt. Het is een verspilling van hardware en stroomverbruik. Vergelijk de grootte en het gewicht van een Nokia XS-2426 met een Nokia XS-010X. Voel ook de warmte. De ONT is veel kleiner dus bij de zelfde oppervlakte temperatuur wordt er veel minder warmte uitgestraald, dus navenant minder stroomverbruik.
En wie zou daar achterdeurtjes in zetten? Wat voor achterdeurtjes?
De provider, de fabrikant of een overheid.
Het argument werd zelfs door Ziggo ingebracht in de strijd van het overname punt op het AOP versus het overnamepunt op de RJ45 connector. Bij het laatste zou de provider zicht en beheersing houden over wat er het netwerk in en uitgaat en dat zou nodig zijn voor de veiligheid van het netwerk. Dat aspect werd zelfs nog genoemd in het onlangs verschenen rapport van de ACM. En nogmaals verworpen..

De Amerikaanse overheid heeft ooit achterdeurtjes en spionage software ingebouwd in Cisco routers. Buiten de fabrikant om. Nu is dat met een ONT ook niet geheel uit te sluiten, maar het is wel een stuk lastiger vanwege de beperkte hardware.
DFN houdt dan beperkt beheer, net als bij een ONT.
Vertrouwen is goed. Beperken van de mogelijkheden tot oneigenlijk gebruik is beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roetzen schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:28:
[...]

Het emuleert een ONT. Maar het is nog steeds een stuk hardware met alles er op en er aan om een router te zijn. Dat is inefficiënt. Het is een verspilling van hardware en stroomverbruik. Vergelijk de grootte en het gewicht van een Nokia XS-2426 met een Nokia XS-010X. Voel ook de warmte. De ONT is veel kleiner dus bij de zelfde oppervlakte temperatuur wordt er veel minder warmte uitgestraald, dus navenant minder stroomverbruik.
Je haalt er steeds meer argumenten bij die niet veel te maken hebben met of het voor Tweakers zinvol zou zijn als de xs-2426g-b een bridge mode zou hebben. En hoe noemt Nokia dit device? Een ONT ;) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5loD0ABpVndQUrz4YJh0qfx4D9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AlyWIzE8LogBTnLtV4gjPw8d.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://fcc.report/FCC-ID/2ADZRXS2426GB/5593067.pdf#page57
De Amerikaanse overheid heeft ooit achterdeurtjes en spionage software ingebouwd in Cisco routers. Buiten de fabrikant om. Nu is dat met een ONT ook niet geheel uit te sluiten, maar het is wel een stuk lastiger vanwege de beperkte hardware.
Functioneel gezien is de core van de xs-2426g-b en de xs-010x-q gelijk; optics, een SOC, RAM, flash memory, ethernet phy etc., als je kwaad wil dan kun je beiden hacken. Op internet veel over te vinden. Die links geef ik hier liever niet. Nokia heeft wel veel gedaan om dat te voorkomen. De firmware is encrypt en de uart op het PCB wordt inactief kort na het bootproces.

Maar goed het kan. Op beide systemen.
Vertrouwen is goed. Beperken van de mogelijkheden tot oneigenlijk gebruik is beter.
_/-\o_

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ernstoud schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:08:
[...]

Je haalt er steeds meer argumenten bij die niet veel te maken hebben met of het voor Tweakers zinvol zou zijn als de xs-2426g-b een bridge mode zou hebben
Ik bekijk het wat breder dan alleen de directe belangen van de kleine groep Tweakers die van een Titanium naar XS-GPON gaan. Ik denk dat de internet community in zijn algemeenheid niet gebaat is bij door de provider verstrekte modem/routers die in bridge gezet worden. Ik zie zelfs een risico op terugdraaien van het besluit het scheidingspunt tussen het netwerk van de provider bij het passieve ISRA/AOP/FTU te leggen ten faveure van een RJ45 connector op een door de provider verstrekt actief device. Waarmee een einde zou komen aan vrije modem keuze en alleen vrije router keuze overblijft. Dan zijn we allemaal slechter af.
En hoe noemt Nokia dit device? Een ONT ;) :
Tja, Nokia doet ook mee aan de verwarring. In de beginne, in het POTS tijdperk was het duidelijk. Een modulator/demodulator zet het analoog signaal om in een stroom enen en nullen en vice versa. Met de komst van DSL kwamen er apparaten die een combinatie waren van een modem en een router en die werden gemakshalve ook maar "modem" genoemd. Die daaruit voortkomende verwarring is nooit meer weg gegaan. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Vanmorgen stond mijn Nokia XS-010X-Q weer in alarm. Data lampje uit en alarm lampje rood. Even van de voedingspanning af loste het op. Ik had dat twee weken geleden ook al. Herkent iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ernstoud schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:55:
[...]

Te warm geworden? Defecte AC adapter?
Hij is inmiddels weer in alarm gegaan. Hij voelt niet heel warm aan. Ik ga een anderen adapter proberen.
...
Die van de Nokia 2426 gebruikt. Hij is weer opgestart...

Edit. Hij hangt in een kast en dat lijkt hem nog een beetje te beschermen tegen de extreme temperaturen. Een thermometer naast de plek waar hij hangt wijst nu 28 graden aan. Lekker warm maar daar zou ie toch eigenlijk tegen moeten kunnen.

Edit: 15:47 Weer in alarm... Toch de hitte?

Edit 17:40 Het gaat maar door. Weer alarm

[ Voor 33% gewijzigd door Roetzen op 02-07-2025 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Roetzen schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:07:
[...]

Hitte in de PoP bedoel je dan? Waardoor daar een OLT uitvalt en jij geen signaal krijgt? Dan gaan er meer klanten offline, aangezien je met meerdere op één splitter zit. Of bedoel je een defecte ONT? En dan om precies te zijn in het laser deel.

[ Voor 5% gewijzigd door bjusterbaarlik op 02-07-2025 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

bjusterbaarlik schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:15:
[...]

Hitte in de PoP bedoel je dan? Waardoor daar een OLT uitvalt en jij geen signaal krijgt? Dan gaan er meer klanten offline, aangezien je met meerdere op één splitter zit. Of bedoel je een defecte ONT? En dan om precies te zijn in het laser deel.
Ik bedoel de hitte hier in huis waar de ONT niet tegen lijkt te kunnen. Als het probleem bij Delta zou liggen zou de ONT toch vanzelf weer uit alarm moeten gaan zodra de storing voorbij is? Maar wat ik nu zie is dat de alarm toestand aanhoud totdat ik de voedingsspanning er even af haal. En dan is er na het opnieuw opstarten weer verbinding. Het zou wel toeval zijn als dan iedere keer de veronderstelde storing bij Delta ook weer voorbij is.

Vandaar dat ik vroeg of iemand dit herkent. Ik ben vast niet de enige waar de ONT een beetje warm wordt bij deze hittegolf.

Inmiddels is de temperatuur wat gezakt. De thermometer naast de ONT geeft nu 26 graden aan.

Edit: Ik had op 14 juni ook dit probleem. Nazoeken leert mij dat het toen ook 30 graden was op sommige plaatsen in Nederland.
.

[ Voor 5% gewijzigd door Roetzen op 02-07-2025 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roetzen schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:07:
[...]

Hij is inmiddels weer in alarm gegaan. Hij voelt niet heel warm aan. Ik ga een anderen adapter proberen.
...
Die van de Nokia 2426 gebruikt. Hij is weer opgestart...

Edit. Hij hangt in een kast en dat lijkt hem nog een beetje te beschermen tegen de extreme temperaturen. Een thermometer naast de plek waar hij hangt wijst nu 28 graden aan. Lekker warm maar daar zou ie toch eigenlijk tegen moeten kunnen.

Heb jij niet een fiber verbinding met teveel demping wat je alleen bij hogere temperaturen merkt omdat de boel wat uitzet? Wat zijn je fiber waardes aan beide kanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

stormfly schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:50:
[...]

Heb jij niet een fiber verbinding met teveel demping wat je alleen bij hogere temperaturen merkt omdat de boel wat uitzet? Wat zijn je fiber waardes aan beide kanten?
Ik denk niet dat dat het probleem is. Het optical power level is stabiel op -14,9 dBm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 23:21:
[...]

Ik denk niet dat dat het probleem is. Het optical power level is stabiel op -14,9 dBm.
Ik zou de andere kant van het signaal ook willen weten in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

stormfly schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 06:50:
[...]

Ik zou de andere kant van het signaal ook willen weten in jouw geval.
De GUI van de Nokia XS-010X laat helaas maar één kant zien. Ik weet niet of Delta meer kan zien maar ik kan me moeilijk voorstellen dat een probleem met een temperatuurafhankelijke slechte verbinding zoals jij postuleert maar één richting zou beïnvloeden.

Voor zo ver ik het nu kan zien is het toch oververhitting. Hij werd na een dagje 30 graden ook wel erg heet aan de bovenkant. Naar mijn bescheiden mening zou een omgevingstemperatuur van 30 graden geen probleem moeten zijn, maar dat lijkt het toch wel te zijn. Alle andere apparatuur in die kast blijft gewoon werken bij deze temperaturen. Een andere plek, iets lager in de kast zou mogelijk helpen. Maar ja. ik zit er ook niet op te wachten om alles weer om te gooien. Omruilen voor de 2,5 Gbps versie? die heeft maar de helft van het stroomverbruik.

Mijn vraag of iemand dit probleem herkent blijft staan. Als er echt een probleem is met oververhitting van de Nokia XS-010X-Q zal ik toch vast niet de enige zijn die hier tegen aan loopt?

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82240988

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:10
Roetzen schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:54:
Mijn vraag of iemand dit probleem herkent blijft staan. Als er echt een probleem is met oververhitting van de Nokia XS-010X-Q zal ik toch vast niet de enige zijn die hier tegen aan loopt?
In mijn meterkast was het gisteren 32 graden, maar de Nokia ONT had nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

esky schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:56:
[...]

In mijn meterkast was het gisteren 32 graden, maar de Nokia ONT had nergens last van.
Ah, kijk daar heb ik wat aan. Dus 32 graden zou op zich geen probleem hoeven zijn. Maar hoe hangt ie bij jou? Een beetje redelijk vrij? Bij mij hangt ie helemaal boven in de kast waar het aanzienlijk warmer kan worden. Gisteren had ik de temperatuur in de kast gemeten ter hoogte van de onderkant van de ONT. Maar tegen de bovenkant van de kast is het warmer. Ik denk er nu pas aan dat te meten. Boven in de kast is het nu 32 graden. Dat is een paar graden meer dan waar ik gisteren gemeten had waar het nu 24 graden is. Maar als ik de thermometer boven op de ONT leg loopt ie van de schaal die tot 45 gaat. Dat is nu al bijna te heet om aan te pakken en gisteren zal het daar dus nog wel heter zijn geweest.

Hoe voelt die Nokia bij jou aan de bovenkant aan?

Ik overweeg hem toch maar te gaan verplaatsen. Van plaats verwisselen met de zwarte Cisco VOIP adapter denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:10
Roetzen schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:27:
[...]

Ah, kijk daar heb ik wat aan. Dus 32 graden zou op zich geen probleem hoeven zijn. Maar hoe hangt ie bij jou? Een beetje redelijk vrij? Bij mij hangt ie helemaal boven in de kast waar het aanzienlijk warmer kan worden. Gisteren had ik de temperatuur in de kast gemeten ter hoogte van de onderkant van de ONT. Maar tegen de bovenkant van de kast is het warmer. Ik denk er nu pas aan dat te meten. Boven in de kast is het nu 32 graden. Dat is een paar graden meer dan waar ik gisteren gemeten had waar het nu 24 graden is. Maar als ik de thermometer boven op de ONT leg loopt ie van de schaal die tot 45 gaat. Dat is nu al bijna te heet om aan te pakken en gisteren zal het daar dus nog wel heter zijn geweest.

Hoe voelt die Nokia bij jou aan de bovenkant aan?

Ik overweeg hem toch maar te gaan verplaatsen. Van plaats verwisselen met de zwarte Cisco VOIP adapter denk ik.
Even voor je gemeten. Het is nu 25 graden in mijn meterkast en de ONT is 40 graden. Volgens de handleiding kan hij tot 45 graden omgevingstemperatuur aan. Bij mij hangt de ONT redelijk laag in de meterkast (ongeveer een meter vanaf de grond) en heeft aan alle kanten iets van 10cm ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Allen dank voor het meedenken. Ik heb de knoop maar doorgehakt en de ONT verplaatst. Hij hangt nu lager. De temp aan de bovenkant is 40 graden. Volgend weekend wordt het weer heet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4j8hmd2B1gNVXD2fc3f532h69s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1lMkGjkdlJ8onZ9FE6Vs3FT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 100% gewijzigd door Roetzen op 03-07-2025 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:14
Roetzen schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:33:
Allen dank voor het meedenken. Ik heb de knoop maar doorgehakt en de ONT verplaatst. Hij hangt nu lager. De p aan de bovenkant is 40 graden. Volgend weekend wordt het weer heet.
[Afbeelding]
Ik zou mijn Wifi codes even blurren ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Allen dank voor het meedenken. Ik heb de knoop maar doorgehakt en de ONT verplaatst. Hij hangt nu lager. De p aan de bovenkant is 40 graden. Volgend weekend wordt het weer heet.
[Afbeelding]
Ik had vorig jaar met super hete dagen issues met mn FS, deze vond mn zolder ook te warm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akuRJaz_9UWR_YLP-noqyVmndYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qga5JxoA2e4Xgv8AaxmW6M4T.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds deze aanpassing nooit meer issues gehad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Allen dank voor het meedenken. Ik heb de knoop maar doorgehakt en de ONT verplaatst. Hij hangt nu lager. De temp aan de bovenkant is 40 graden. Volgend weekend wordt het weer heet.
[Afbeelding]
Als de bovenkant zo warm is dan zal de optics nog veel heter zijn. Vandaar het alarm schat ik zo. Maar ik vind het wel bijzonder. Immers de specs zeggen dat ambient tot 45 graden mag. En er zijn natuurlijk landen waar het de hele zomer > 30 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@justdaboo Wat is nu de temperatuur dan?
Mijn FS zit nu op 43 graden en gisteren 46.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXkx9XdlgFo-lOdjYzyKIhLbgp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJYBx9mghzMXZ9g9WqGL7kFX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door robertwebbe op 03-07-2025 17:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:23

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
robertwebbe schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:18:

[Afbeelding]
Zaram sfp hier is nu 62 graden en gister 73.

Draait zonder problemen verder

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[Afbeelding]
Je ziet dat er op de optiek een thermal pad zit. Maar doet dat wat als de behuizing van plastic is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKCuPLJMyyntD1AWb30NxSXubXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtiZjk4jj12Dd2KMlPZRYQHs.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://hack-gpon.org/xgs/ont-nokia-xs-010x-q/

Kan de moeite waard zijn om hem eens open te maken en te kijken of die koeling daar te verbeteren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:18:

[Afbeelding]
Ik zal het eens checken volgende week.

Zet ik de FAN ook even twee uurtjes uit...

Ik had vorig jaar dat hij door temperatuur warnings in een soort halt raakte en ook niet meer lekker door de boot kwam. Dit is nadien niet meer terug gekomen.

Ik heb deze USB fan gekozen omdat ik deze via USB kan voeden vanaf b.v. de router: https://www.hardwarewebwi...0mm+Fan+-+NF-A4x10+5V+PWM

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met zo’n kabeltje er tussen dan neem ik aan?
https://amzn.eu/d/71FZAH4

Edit: o, die zit er standaard al bij zie ik net bij de specs.

[ Voor 33% gewijzigd door robertwebbe op 03-07-2025 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:55:
Met zo’n kabeltje er tussen dan neem ik aan?
https://amzn.eu/d/71FZAH4

Edit: o, die zit er standaard al bij zie ik net bij de specs.
Yes, zit in de kit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor je Unifi zal zoiets handig zijn qua positie:
https://www.thingiverse.com/thing:6579420

Of deze:
https://www.printables.co...sfp-adapter-cooling/files

[ Voor 36% gewijzigd door justdaboo op 03-07-2025 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
O, dat ziet er inderdaad goed uit. Alleen heb ik helaas geen 3D printer…

[ Voor 4% gewijzigd door robertwebbe op 03-07-2025 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-07 13:51
ernstoud schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 23:42:
[...]

Op MP staan veel mensen die voor weinig geld zoiets voor je kunnen maken.

Ik heb laatst iets laten maken door deze: https://link.marktplaats.nl/m2257659378

Goede kwaliteit.
die zitten hier op tweakers ook hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:39
bjusterbaarlik schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:15:
[...]

De PoP van @Roetzen en mij staat in een bos, veel schaduw dus warmte daar lijkt mij niet het issue. Mijn verbinding werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[Afbeelding]
Heb je een föhn in de buurt, dan kan je het simuleren toch? Ff goed opwarmen en kijken of het probleem weer ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

stormfly schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:21:
[...]

Heb je een föhn in de buurt, dan kan je het simuleren toch? Ff goed opwarmen en kijken of het probleem weer ontstaat.
Ik heb wel een elektrische verfbrander maar dat gaat me wat te ongecontroleerd. Voordat ik het weet smelt ik de plastic behuizing. Bovendien: wat simuleer ik dan eigenlijk? Dat ie in de stress gaat als ie te heet wordt? Dat weet ik nu wel met het steeds in alarm gaan met de hittegolf van eergisteren. Wat ik zou willen weten is of het beter gaat met een hittegolf nu hij op een andere plek hangt. Maar dat kan ik niet simuleren. Nah, ik wacht het wel af. Volgend weekend is er weer een hittegolf verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de mensen die een zakelijk abonnement overwegen… Het bridge modem is nu (tijdelijk?) gratis:

https://www.delta.nl/zake...yaJEz3keRqBpDng#pakketten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-07 06:36
justdaboo schreef op zondag 6 juli 2025 @ 08:50:
Voor de mensen die een zakelijk abonnement overwegen… Het bridge modem is nu (tijdelijk?) gratis:

Zo te zien alleen bij een 3 jarig contract wat wel nieuw voor mij is 4G Zakelijk Backup

https://www.delta.nl/zakelijk/internet/4g-zakelijk-backup/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
justdaboo schreef op zondag 6 juli 2025 @ 08:50:

Is volgens mij altijd zo geweest, in ieder geval al heel lang zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:13
Goedemiddag,
Vandaag is mijn Delta verbinding opgeleverd. Nu wil ik mijn FritzBox gebruiken dus daarvoor zal ik de stappen volgen zoals in de TS staat. Ik gebruik de Fritzbox nu met Ziggo (bridge modus, en dus kabel naar WAN poort op FritzBox). Dien ik de FritzBox bij het aanvragen voor activeren eigen modem al op glas te hebben aangesloten en in de settings ook al om te zetten om de glasverbinding te gebruiken? Of kan ik die op de WAN poort laten staan zolang deze nog niet geactiveerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:30
-Casper schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:52:
Goedemiddag,
Vandaag is mijn Delta verbinding opgeleverd. Nu wil ik mijn FritzBox gebruiken dus daarvoor zal ik de stappen volgen zoals in de TS staat. Ik gebruik de Fritzbox nu met Ziggo (bridge modus, en dus kabel naar WAN poort op FritzBox). Dien ik de FritzBox bij het aanvragen voor activeren eigen modem al op glas te hebben aangesloten en in de settings ook al om te zetten om de glasverbinding te gebruiken? Of kan ik die op de WAN poort laten staan zolang deze nog niet geactiveerd is?
Als ik je situatie goed begrijp dan zou mijn strategie zijn om de Fritzbox uit het Ziggo-based netwerk te halen en klaar te maken voor glasvezel. En daarna Delta te bellen om het om te zetten, dan zullen ze je aan de telefoon wel zeggen wanneer je hem daadwerkelijk moet aansluiten.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:17
-Casper schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:52:
Goedemiddag,
De Delta ONT kan niet in bridge mode (even aangenomen dat je de Nokia XS-2426G-B hebt gekregen?). Welke FritzBox heb je nu? Ondersteund die XGS-PON? Of heeft deze een SFP aansluiting? In dat geval heb je deze nodig:
https://fritzshop.nl/accessoires/1198-fritzsfp-xgspon.html

Je hebt uit de Start post vast deze link al gezien:
https://nl.fritz.com/serv...zelaansluiting-instellen/

De ONT hoeft tijdens het aanmelden niet aangesloten te zijn. Dus je kunt de Nokia blijven gebruiken tot het internet weg valt en dan Fritske aansluiten.

Oh en zorg dat je de laatste versie van FritzOS er op hebt staan. Daar zit vervolgens een profiel in voor Delta.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:13
EWS99 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:55:
[...]

De ONT hoeft tijdens het aanmelden niet aangesloten te zijn. Dus je kunt de Nokia blijven gebruiken tot het internet weg valt en dan Fritske aansluiten.

[...]
Ik heb de module en kabel al liggen dus dat is het probleem niet. Het ging me hier dus inderdaad om waardoor ik niet zonder internet zit in de tussenliggende periode. Dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Top tip! Onderste laten printen bij die persoon die @ernstoud noemde, ventilatortje besteld bij Amazon en binnen een uur is de temperatuur fors gedaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4-mM7aR4p1M2gSbm3szcniT304=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMqLUGAjbpCXj0SXVVq9mtzS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LW1bpNDGTnyJWOnqyyrJyrEKgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeyqG86ZMreVNxunB8hBQuZd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door robertwebbe op 09-07-2025 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoticauser
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 13-07 08:48
Als de provoder je niet wil zeggen of je op AON of XGS-PON zit, wat moet je dan doen?
Is het zelf ergens te vinden?
Kan ik vragen over te stappen op XGS-PON?

Wil zelf een router aanschaffen, want de 5490 van online.nl is extreem traag en 10 jaar oud.
Ik denk aan ren 5590 of 5690.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:42
domoticauser schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 23:17:
Als de provoder je niet wil zeggen of je op AON of XGS-PON zit, wat moet je dan doen?
Is het zelf ergens te vinden?
Kan ik vragen over te stappen op XGS-PON?

Wil zelf een router aanschaffen, want de 5490 van online.nl is extreem traag en 10 jaar oud.
Ik denk aan ren 5590 of 5690.
Welk modem heb je nu? Met het type modem kan je wel achterhalen op welke techniek je zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanto4
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:26
Vandaag gebeld om mijn de Nokia XS-010x-Q aan te melden. Deze was blijven hangen vanuit ons oude Odido abonnement.

Toen ik dit telefonisch aangaf konden ze mij helaas niet meer verder helpen. De ONT's van odido mochten niet als eigen modem worden aangemeld. Er werd geadviseerd om zelf ergens een XS-010X-Q aan te schaffen waar niet de sticker van Delta op zit want alle overige mochten wel aangemeld worden.

Er werd aangegeven dat het technisch dus wel mogelijk is, maar dat er intern bij Delta Fiber is afgesproken dat deze ONT's niet meer aangemeld mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Tanto4 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:24:
Vandaag gebeld om mijn de Nokia XS-010x-Q aan te melden. Deze was blijven hangen vanuit ons oude Odido abonnement.

Toen ik dit telefonisch aangaf konden ze mij helaas niet meer verder helpen. De ONT's van odido mochten niet als eigen modem worden aangemeld. Er werd geadviseerd om zelf ergens een XS-010X-Q aan te schaffen waar niet de sticker van Delta op zit want alle overige mochten wel aangemeld worden.

Er werd aangegeven dat het technisch dus wel mogelijk is, maar dat er intern bij Delta Fiber is afgesproken dat deze ONT's niet meer aangemeld mogen worden.
Dit heb ik nog niet eerder gehoord! Zou nog een keer bellen en aangeven dat je je eigen ont wilt aanmelden zonder aan te gegeven dat deze van odido is

Mocht dit wel zo zijn ga ik even navraag doen bij de netwerkbeheerders…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanto4
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:26
wbschenk schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:41:
[...]

Dit heb ik nog niet eerder gehoord! Zou nog een keer bellen en aangeven dat je je eigen ont wilt aanmelden zonder aan te gegeven dat deze van odido is

Mocht dit wel zo zijn ga ik even navraag doen bij de netwerkbeheerders…
Helaas, nog een keer gebeld. Ze hebben mijn mac-adres en PON-ID opgevraagd. Omdat het dus gaat om een ONT die voor Odido is gebruikt mogen ze deze niet aanmelden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Daar was natuurlijk het wachten op. Ze hebben denk ik de PON-ID’s geregistreerd en die worden nu gecheckt. Ik heb het zojuist toegevoegd aan de openingspost zodat toekomstige lezers hier ook over geinformeerd zijn.
Je kunt ze denk ik dan nog wel op een ander netwerk (bv. Ziggo of KPN) gebruiken, die zullen vast geen lijstje van de concurrenten gaan bijhouden.

Lucky @Tanto4, SchenkICT heeft de soortgelijke Huawei ONT in de aanbieding.
:henk :twk

[ Voor 36% gewijzigd door robertwebbe op 14-07-2025 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan1986
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:34
Ik vind dit wel een beetje raar, ook vanuit milieu oogpunt een ont die waarschijnlijk prima werkt die nu afgeschreven is omdat Delta een lijstje bijhoud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Arjan1986 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:29:
Ik vind dit wel een beetje raar, ook vanuit milieu oogpunt een ont die waarschijnlijk prima werkt die nu afgeschreven is omdat Delta een lijstje bijhoud?
Het slecht omgaan met het milieu begint er mee dat Odido het apparaat laat hangen in plaats van de abonnee te vragen het terug te sturen bij beëindigen van het abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:39
Dan ben ik blij dat ik mijn ex-ODIDO ONT 2 weken geleden geactiveerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

tyson69 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:54:
Dan ben ik blij dat ik mijn ex-ODIDO ONT 2 weken geleden geactiveerd heb.
Juich niet te vroeg, misschien wordt ie alsnog gedeactiveerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ernstoud schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:56:
[...]

Nee hoor, op Odido werkt hij toch nog steeds?
Vast wel als de volgende bewoner ook een Odido klant is|wordt. Maar vermoedelijk verdwijnt een niet onaanzienlijk deel van die achtergelaten Odido ONTs in het afvalcircuit als de volgende bewoner geen Odido klant is|wordt... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien wordt er dan een installatiemonteur ingepland die de oude Odido ONT meeneemt en de nieuwe installatie uitvoert? Er is een gespecialiseerd bedrijf in Nederland die heel goed kan refurbishen. Dan gaan ze weer opnieuw de voorraad in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

robertwebbe schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:31:
Misschien wordt er dan een installatiemonteur ingepland die de oude Odido ONT meeneemt en de nieuwe installatie uitvoert?
Namens wie zou die monteur dan moeten opereren? Als de volgende bewoner geen klant van Odido is, dan heeft die in principe niets te maken met een monteur die namens Odido opereert. Dus hoeft hij zijn "vondst" ook niet af te staan. Voer voor juristen...
Er is een gespecialiseerd bedrijf in Nederland die heel goed kan refurbishen. Dan gaan ze weer opnieuw de voorraad in.
Uiteraard kan dat. Als dat ding daar belandt...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Staat ook op de sticker om hem te laten hangen als je verhuist oid en als odido over delta geleverd wordt vind ik het nog gekker dat ze hem niet aanmelden op delta. Lekkere e-waste creeer je zo. Ga morgen even in de pen duiken naar delta toe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
Je kunt in de webinterface het ONT id wijzigen. Ik zou er gewoon een ander ID inzetten en m dan als eigen aangeschaft laten registreren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:59
EWS99 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:46:
Je kunt in de webinterface het ONT id wijzigen. Ik zou er gewoon een ander ID inzetten en m dan als eigen aangeschaft laten registreren
Dat is een slecht advies... Als je toevallig een id pakt wat al bij een andere ont hoort, dan krijg je gedoe. Daarnaast heb je kans dat hij onjuist op het netwerk bekend wordt en daarmee juist een onstabiele verbinding op gaat leveren. Die dingen zullen niet voor niets uniek zijn lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
Duumke schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:56:
[...]

Dat is een slecht advies... Als je toevallig een id pakt wat al bij een andere ont hoort, dan krijg je gedoe. Daarnaast heb je kans dat hij onjuist op het netwerk bekend wordt en daarmee juist een onstabiele verbinding op gaat leveren. Die dingen zullen niet voor niets uniek zijn lijkt mij.
Er zijn best veel combinaties mogelijk, ik denk dat het wel mee valt. De eerste 4 tekens moeten ALCL zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterwoudstra
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Best bijzonder, zeker gezien de sticker. Ik ga over een week of 2 weer terug van Odido naar Delta, en heb nog een Nokia ONT liggen. Dan die maar afstoffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Volgens deze website - en dat is misschien niet de meest betrouwbare bron - levert Delta zelf met hun nieuwer type modem ook weer een ONT mee. Dus dan gaat de door Odido geleverde ONT op de vuilnisbelt, en dan krijg je van Delta weer een zelfde?

https://www.totaaltv.nl/n...en-modem-ook-eenvoudiger/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat verhaal rammelt aan alle kanten, zoals vaker bij berichten van totaaltv. Gelukkig is het artikel hierover op Tweakers duidelijker: nieuws: Delta geeft glasvezelklanten vanaf september nieuw Wi-Fi 7-modem

Dit gaat over de ont+router wat klanten krijgen bij de duurdere abonnementen, daar zit nu wifi7 in en je kunt losse mesh accesspoints erbij aanschaffen.

Zover mij bekend kan deze (ook) niet in bridge modus.

[ Voor 11% gewijzigd door robertwebbe op 15-07-2025 09:44 ]

Pagina: 1 ... 77 78 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.