Heb je ook VLAN 107 en 500 geprobeerd?DiluTe schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:21:
[...]
Ja, daarvoor werkte het op het geleverde modem, nadat de "storing" was verholpen werkte die ook niet meer.
Heeft iemand toevallig een EdgeRouter en wil daarvan een screenshot delen van de VLAN settings?
Ik heb misschien een domme opmerking, maar ik vind nergens een gepast antwoord 
Van de week hebben ze bij ons de FTU komen aansluiten (Fiberklaar, België) en dit is een foto van de FTU waar de sc/apc connector moet worden ingeschoven.
:strip_exif()/f/image/2fF9QNu7VRG4psd3ZDXBgUkL.jpg?f=fotoalbum_large)
De FTU is een standaard attema at29100 model.
Dat groene klepje wordt toch automatisch opengeduwd met het plaatsen van de insteeklade met de fiberkabel?
Van de week hebben ze bij ons de FTU komen aansluiten (Fiberklaar, België) en dit is een foto van de FTU waar de sc/apc connector moet worden ingeschoven.
:strip_exif()/f/image/2fF9QNu7VRG4psd3ZDXBgUkL.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat groene klepje wordt toch automatisch opengeduwd met het plaatsen van de insteeklade met de fiberkabel?
Dat je hier geen antwoord vind komt omdat dit topic puur over Delta internet in Nederland gaat.dries.saelen schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:38:
Ik heb misschien een domme opmerking, maar ik vind nergens een gepast antwoord
[Afbeelding]
Voor jou vraag probeer heel voorzichtig met een kunststof pennetje of dat klepje beweegt met minimale druk... zo ja, dan verwacht ik dat hij inderdaad automatisch open gaat. Een andere optie is natuurlijk het navragen bij de provider.
Daarom dat ik het hier vraag, volgens het begin van dit forum dat ik uit interesse al een hele tijd volg, gebruiken jullie dezelfde ftu als wij.Duumke schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:13:
[...]
Dat je hier geen antwoord vind komt omdat dit topic puur over Delta internet in Nederland gaat.
Voor jou vraag probeer heel voorzichtig met een kunststof pennetje of dat klepje beweegt met minimale druk... zo ja, dan verwacht ik dat hij inderdaad automatisch open gaat. Een andere optie is natuurlijk het navragen bij de provider.
@dries.saelen Ja, dit is precies dezelfde als die van Delta. Het is een verend klepje. Als je de schuiflade erin steekt, wordt die vanzelf geopend.
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Laatst online: 16:59
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- AVM FRITZ!Box 5590 Fiber
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
:strip_icc():strip_exif()/u/651669/crop61f075a821e45.jpg?f=community)
Off-topic vraag… kan een Ubiquiti flex mini (https://www.routershop.nl...2-5g-managed-switch-86840) via een web GUI beheerd worden of heb je dan een controller voor nodig?
Vast hier wel iemand aanwezig met die kennis
.
Ah, ik lees:
Controller based Nee (Standalone)
Lijkt me duidelijk.
Vast hier wel iemand aanwezig met die kennis
Ah, ik lees:
Lijkt me duidelijk.
[ Voor 14% gewijzigd door ernstoud op 24-06-2025 18:32 ]
hehehe als je een nokia ont overneemt (thanks @liberque ) en deze was eerder al geregistreerd dan moet je rekening houden dat het allemaal iets langer duurt voor je je eigen spul kan aanmelden.
Volgens mij zijn ze nu aan het uitvinden hoe een eerdere registratie ongedaan kan worden gemaakt en/of aangepast.
Volgens mij zijn ze nu aan het uitvinden hoe een eerdere registratie ongedaan kan worden gemaakt en/of aangepast.
Vraag of ze willen schakelen met ZKS. Dit is immers gewoon een normale bekende procedure. KS (zakelijke klantenservice) weet precies wat ze daarvoor moeten doencaspar M schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:28:
hehehe als je een nokia ont overneemt (thanks @liberque ) en deze was eerder al geregistreerd dan moet je rekening houden dat het allemaal iets langer duurt voor je je eigen spul kan aanmelden.
Pa. Dank u voor de roombroodjes
[ Voor 3% gewijzigd door liberque op 24-06-2025 18:42 ]
Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!
Thanks, als het morgen niet opschiet zal ik ze even bellen. Ik denk dat ik nu gewoon pech had omdat ik pas rond 16:00 belde.liberque schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:40:
[...]
Vraag of ze willen schakelen met ZKS. Dit is immers gewoon een normale bekende procedure. KS (zakelijke klantenservice) weet precies wat ze daarvoor moeten doen
Ik heb het broertje van deze switches in gebruik, en helaas heb ik op de Unifi camera's en de USG / UXG lijn na geen WebUI op de devices gezien. Je kunt proberen via SSH te verbinden met user/pass combinatie ubnt/ubnt, maar de kans bestaat dat dit niet werkt.ernstoud schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:28:
Off-topic vraag… kan een Ubiquiti flex mini (https://www.routershop.nl...2-5g-managed-switch-86840) via een web GUI beheerd worden of heb je dan een controller voor nodig?
Vast hier wel iemand aanwezig met die kennis.
Ah, ik lees:
Lijkt me duidelijk.
Ik zou zeggen installeer de controller software, voer je wijzigingen door en verder kan de switch zonder.
Edit: of je kunt de Unifi app gebruiken met beperkte mogelijkheden ten opzichte van de controller software
[ Voor 6% gewijzigd door Sende115 op 24-06-2025 18:50 ]
Heeft geen controller nodig voor functioneren, wel voor configuratie. Zoals al gezegd werd door @Sende115 , gewoon even controller software installeren (=gratis), configuratie doorvoeren en controller software weer uit zetten...ernstoud schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:28:
Vast hier wel iemand aanwezig met die kennis.
Ah, ik lees:
Lijkt me duidelijk.
@liberque Ik moet helaas wachten tot 4 juli. Delta geeft aan dat bij je verhuizing je de originele nokia modem niet meer hebt aangesloten en hierdoor is de ont nog steeds gelockt in hun systeem aan jou/oud adres.
Per 4 juli komt er een nieuwe bewoner op je oude adres en zodra die een nieuwe nokia modem aansluit, wordt de ont pas vrijgegeven. Dan kan ik aan de slag om de ont te laten registreren.
Dus voor iedereen die denkt een mede-tweaker blij te maken, voor je vertrekt... ff de oude modem aansluiten?
Beetje omslachtig systeem zo bij Delta... maar afijn het heeft allemaal geen haast.
Per 4 juli komt er een nieuwe bewoner op je oude adres en zodra die een nieuwe nokia modem aansluit, wordt de ont pas vrijgegeven. Dan kan ik aan de slag om de ont te laten registreren.
Dus voor iedereen die denkt een mede-tweaker blij te maken, voor je vertrekt... ff de oude modem aansluiten?
Beetje omslachtig systeem zo bij Delta... maar afijn het heeft allemaal geen haast.
Stuur me dat serienummer SN: ACL eens per dm. Ga ik er effe achteraancaspar M schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:28:
@liberque Ik moet helaas wachten tot 4 juli. Delta geeft aan dat bij je verhuizing je de originele nokia modem niet meer hebt aangesloten en hierdoor is de ont nog steeds gelockt in hun systeem aan jou/oud adres.
Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Serienummer is niet relevant. Wat nodig is, is het PON ID, ALCLxxxxxxxx.liberque schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:57:
[...]
Stuur me dat serienummer SN: ACL eens per dm. Ga ik er effe achteraan
Heb hem al opgezocht via CRS en NA. Komt in ordeernstoud schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:03:
[...]
Serienummer is niet relevant. Wat nodig is, is het PON ID, ALCLxxxxxxxx.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Ik vraag me wel af of dit orakelen niet beter via PB’s tussen jullie kan geschieden. De community heeft er niet veel aan. Tenzij je de terminologie en de case even uitlegt.liberque schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:11:
[...]
Heb hem al opgezocht via CRS en NA. Komt in orde
Daarom vroeg ik ook om een DM, maar ik reageerde effe op jouernstoud schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:16:
[...]
Ik vraag me wel af of dit orakelen niet beter via PB’s tussen jullie kan geschieden. De community heeft er niet veel aan. Tenzij je de terminologie en de case even uitlegt.
CRS en NA zijn afkortingen voor interne applicaties van DFN die ik ff gebruikt heb om de gegevens op te zoeken. Naar mijn mening kan een ONT immers gewoon verwijderd worden en snap ik de 'lock' niet echt, want het account is terminated. Zit zelf in de ziektewet nu, maar ben werkzaam bij Delta.. vandaar
Ik zal het verder beperken tot DM's om het hier niet onnodig te vervuilen.
Ik denk dat de community er wel baat bij heeft:
De usecase -> @liberque heeft destijds een nokia ont geregistreerd bij Delta, maar verhuisde naar een gebied waar Delta geen glasvezel aanbied. Hij wou vervolgens zijn ont doorgeven naar een volgende tweaker (ik dus) als een mooie geste naar de community.
Ik heb vervolgens geprobeerd deze ont aan te melden via het bestaande script, en er tevens bij vermeld via de telefoon dat deze ont al eerder was geregistreerd. Dit gooide roet in het script ->
Delta geeft nu aan dat als men de ont opnieuw wil registreren het schijnbaar nodig is om de originele nokia modem op het oude adres aan te sluiten omdat dat de trigger is om de ont vrij te geven bij Delta.
Dat heb ik hier in de topic nog niet eerder gelezen en is dus nuttige informatie voor iedereen in de nabije toekomst die ook iets willen hergebruiken.
De usecase -> @liberque heeft destijds een nokia ont geregistreerd bij Delta, maar verhuisde naar een gebied waar Delta geen glasvezel aanbied. Hij wou vervolgens zijn ont doorgeven naar een volgende tweaker (ik dus) als een mooie geste naar de community.
Ik heb vervolgens geprobeerd deze ont aan te melden via het bestaande script, en er tevens bij vermeld via de telefoon dat deze ont al eerder was geregistreerd. Dit gooide roet in het script ->
Delta geeft nu aan dat als men de ont opnieuw wil registreren het schijnbaar nodig is om de originele nokia modem op het oude adres aan te sluiten omdat dat de trigger is om de ont vrij te geven bij Delta.
Dat heb ik hier in de topic nog niet eerder gelezen en is dus nuttige informatie voor iedereen in de nabije toekomst die ook iets willen hergebruiken.
Hartelijk bedankt voor de uitlegliberque schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:22:
[...]
Daarom vroeg ik ook om een DM, maar ik reageerde effe op jou
CRS en NA zijn afkortingen voor interne applicaties van DFN die ik ff gebruikt heb om de gegevens op te zoeken. Naar mijn mening kan een ONT immers gewoon verwijderd worden en snap ik de 'lock' niet echt, want het account is terminated. Zit zelf in de ziektewet nu, maar ben werkzaam bij Delta.. vandaar
Ik zal het verder beperken tot DM's om het hier niet onnodig te vervuilen.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Duidelijk. Daar hebben we wat aan. Dank.caspar M schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:23:
Ik denk dat de community er wel baat bij heeft:
En dat de Nokia xs-2426g-b voor elke abonnement wijziging aangesloten moet worden is bekend. Er is bij DFN wel de wens dit te veranderen. Daar hopen we dan maar op.
Hier werkt alles nu naar behoren met het nieuwe Nokia modem. Ik heb mijn EOL unifi USG geflashed naar openwrt. up/down 500mbit alles werkt prima zover. Dus ik ben tevree.
Wel nog even een vraag, de nokia schijnt een eigen interface te hebben, moeten we daar iets mee, of gewoon alles default laten?
Wel nog even een vraag, de nokia schijnt een eigen interface te hebben, moeten we daar iets mee, of gewoon alles default laten?
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
O085105116N schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:27:
Hier werkt alles nu naar behoren met het nieuwe Nokia modem. Ik heb mijn EOL unifi USG geflashed naar openwrt. up/down 500mbit alles werkt prima zover. Dus ik ben tevree.
Zo laten, je moet daar niets aanpassen. Je kunt er wel de parameters van de optiek zien, zoals demping e.d., dat kan nuttig zijn als er een storing is, dan kun je zien of het aan het licht te wijten is.Wel nog even een vraag, de nokia schijnt een eigen interface te hebben, moeten we daar iets mee, of gewoon alles default laten?
Wil je er bij dan is dat hier wel eens omschreven. Ik weet alleen niet of OpenWRT dat ondersteunt. Komt er op neer een apart segment te maken, untagged aan WAN op 192.168.200.x (dacht ik).
Ik ben me aan het oriënteren voor een overstap van Ziggo naar Delta.
Nu kijk ik nog of ik een nieuwe Huawei EN8010Ts-20 of een tweede hands Nokia XS-010X-Q ga aanschaffen.
Als ik alles goed heb gelezen bij aansluiting van de apparatuur dat ik eerst de meegeleverde Nokia modem moet aansluiten om de CGNAT uit te laten schakelen, en vervolgens de ONT moet laten activeren voor gebruik met mijn UniFi Dream Machine?
Moet ik dan ook nog los zo’n Attema schuiflade aanschaffen? Of zit deze al bij het modem?
Deze zit dus al installatie pakket
Nu kijk ik nog of ik een nieuwe Huawei EN8010Ts-20 of een tweede hands Nokia XS-010X-Q ga aanschaffen.
Als ik alles goed heb gelezen bij aansluiting van de apparatuur dat ik eerst de meegeleverde Nokia modem moet aansluiten om de CGNAT uit te laten schakelen, en vervolgens de ONT moet laten activeren voor gebruik met mijn UniFi Dream Machine?
Moet ik dan ook nog los zo’n Attema schuiflade aanschaffen? Of zit deze al bij het modem?
Deze zit dus al installatie pakket
[ Voor 4% gewijzigd door ArcticTiger op 26-06-2025 15:02 . Reden: Typo auto aanvullen ]
De Nokia sowieso.ArcticTiger schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:40:
Klopt Nokia router moet eerst werken om het abonnement te starten. Dan CG-NAT uitzetten als je port forwarding wil gebruiken. En daarna kun je de ONT registreren. Als je dan VLAN 100 instelt op de Dream Machine moet het werken.Als ik alles goed heb gelezen bij aansluiting van de apparatuur dat ik eerst de meegeleverde Nokia modem moet aansluiten om de CGNAT uit te laten schakelen, en vervolgens de ONT moet laten activeren voor gebruik met mijn UniFi Dream Machine?
192.168.100.xernstoud schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:44:
[...]
Wil je er bij dan is dat hier wel eens omschreven. Ik weet alleen niet of OpenWRT dat ondersteunt. Komt er op neer een apart segment te maken, untagged aan WAN op 192.168.200.x (dacht ik).
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Ah, dan is 192.168.200.x dus de Zaram. Haal ze steeds door elkaar.
Werden de nokia’s nu wel of niet gepusht met updates vanuit Delta?
offtopic:
Heeft er iemand ervaring met Delta als mobiele provider?
[ Voor 36% gewijzigd door ArcticTiger op 26-06-2025 19:14 ]
De mijne in elk geval wel. Direct nadat ik hem aangesloten had begon het power lampje voor een paar minuten te knipperen. Dat was de update. Nog voordat ik hem aangemeld had dus.ArcticTiger schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:12:
Huawei EN8010Ts-20 hele goed keus draai hier al jaren mee 2gig delta
Ik ben een van die mafklappers die het gelijk goed wil doen
(ook iets met de waf factor voor zo min mogelijk internet problemen).
Dan zal het de XS-010X-Q worden
(ook iets met de waf factor voor zo min mogelijk internet problemen).
Dan zal het de XS-010X-Q worden
Ja deze krijgen updates.ArcticTiger schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:12:
offtopic:
Ik heb ook ervaring met Delta mobiel. Is "gewoon" het Odido netwerk. Geen klanten (behalve de Odido storing van gister ahah). Leuke extra kortingen mogelijk.
@ArcticTiger Ik heb nog nooit iemand gehoord die problemen had met de Huawei ONT. Een tijd terug heb ik bijna alle ONT’s getest die beschikbaar waren en de Huawei presteerde beter dan de Nokia XS-010X-Q.
Top thanks, dan weet ik nu wat mij te doen staatjustdaboo schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:54:
[...]
Ja deze krijgen updates.
Ik heb ook ervaring met Delta mobiel. Is "gewoon" het Odido netwerk. Geen klanten (behalve de Odido storing van gister ahah). Leuke extra kortingen mogelijk.
Edit:
Net aangevraagd via breedbandwinkel, plus 105 euro cashback
De eerste 16 maanden 35 euro per maand, daarna 64,50.
Plus ik zet 1 Red Together over naar Delta voor de extra zenders en ESPN.
[ Voor 21% gewijzigd door ArcticTiger op 26-06-2025 20:56 ]
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Maar er zou natuurlijk in de DFN infra een keer een aanpassing kunnen komen waarbij de firmware van de Huawei ONT niet meer compatible is. Dan neig ik toch meer naar de Nokia ONT die dan wel geupdate zal worden. Kleine kans dat zoiets gebeurt maar het kan. Per slot van rekening moet de Nokia ONT firmware van een op eBay e.d. gekocht exemplaar ook eerst geupdate worden. Ondanks dat de OLT ook Nokia is. En ondanks de BBF.247 certificatie van zowel OLT als ONT.robertwebbe schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:28:
@ArcticTiger Ik heb nog nooit iemand gehoord die problemen had met de Huawei ONT. Een tijd terug heb ik bijna alle ONT’s getest die beschikbaar waren en de Huawei presteerde beter dan de Nokia XS-010X-Q.
Het zijn afwegingen die je moet maken.
En tuurlijk het risico op een wijziging is er, maar Delta forceert klanten naar een eigen modem als ze hun eigen apparatuur willen kunnen gebruiken.
Ze zijn volgens mij de enige nu met een modem zonder bridge modus.
Ik ga toch voor de Huawei, die is nu in de aanbieding
En tuurlijk het risico op een wijziging is er, maar Delta forceert klanten naar een eigen modem als ze hun eigen apparatuur willen kunnen gebruiken.
Ik ga toch voor de Huawei, die is nu in de aanbieding
Ik begrijp niet waarom als je graag een eigen router wil gebruiken de voorkeur dan uitgaat naar een apparaat van de provider met bridge mode in plaats van gewoon "alle the way" gaan en ook het modem deel in eigen beheer nemen. Dat is toch veel efficiënter dan een apparaat waarvan je de helft van de functionaliteit buiten werking zet maar wel het stroomverbruik laat doorgaan?ArcticTiger schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:31:
maar Delta forceert klanten naar een eigen modem als ze hun eigen apparatuur willen kunnen gebruiken.
Prima toch?Ik ga toch voor de Huawei, die is nu in de aanbieding
Vooral het idee dat mijn verantwoordelijkheid dan pas begint bij de router. Dus de provider is verantwoordelijk voor een werkend internetsignaal over een RJ45 poortje wat gegarandeerd werkt.Roetzen schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:22:
[...]
Ik begrijp niet waarom als je graag een eigen router wilt gebruiken waarom dan de voorkeur uitgaat naar een apparaat van de provider met bridge mode in plaats van gewoon "alle the way" gaan en ook het modem deel in eigen beheer nemen. Dat is toch veel efficiënter dan een apparaat waarvan je de helft van de functionaliteit buiten werking zet maar wel het stroomverbruik laat doorgaan?
[...]
Prima toch?
Modem stuk? Dan krijg je een nieuwe.
Bij een eigen modem/ONT is dat niet zo.
KLOPTrobertwebbe schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:28:
Wat slecht zeg, je zou toch denken dat het niet zo moelijk zou moeten zijn om bijv alleen de internetsnelheid te veranderen.ernstoud schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:44:
[...]
Duidelijk. Daar hebben we wat aan. Dank.
En dat de Nokia xs-2426g-b voor elke abonnement wijziging aangesloten moet worden is bekend. Er is bij DFN wel de wens dit te veranderen. Daar hopen we dan maar op.
Elke keer als ik mijn Nokia aansluit krijg ik zwz geen internet lampje actief en als ik de glaskabel dan gewoon weer terug plug in mijn opnsense box krijg ik nog steeds de oude snelheid ipv 1gbit die ik zou moeten hebben.

Tja, je kunt natuurlijk dezelfde redenering toepassen op de keuze voor een eigen router versus een router van de provider. Helemaal logisch om bij de de keuze voor een eigen router anders te kiezen dan bij de keuze voor voor een eigen modem/ONT lijkt het me niet. Maar goed, ieder zijn meug zeggen we dan maar..ArcticTiger schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:28:
[...]
Vooral het idee dat mijn verantwoordelijkheid dan pas begint bij de router. Dus de provider is verantwoordelijk voor een werkend internetsignaal over een RJ45 poortje wat gegarandeerd werkt.
Modem stuk? Dan krijg je een nieuwe.
Bij een eigen modem/ONT is dat niet zo.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Niet alleen aansluiten maar je moet ook registreren. Dus Nokia aansluiten, helpdesk bellen, registreren, abonnement aanpassen. Testen en dan pas eigen ONT/SFP registreren.Rambo2142 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:32:
[...]
Wat slecht zeg, je zou toch denken dat het niet zo moelijk zou moeten zijn om bijv alleen de internetsnelheid te veranderen.
Elke keer als ik mijn Nokia aansluit krijg ik zwz geen internet lampje actief en als ik de glaskabel dan gewoon weer terug plug in mijn opnsense box krijg ik nog steeds de oude snelheid ipv 1gbit die ik zou moeten hebben.
Ik heb begrepen dat zelf kunnen registreren in de pijplijn zit dus het kan zijn dat dit in de toekomst niet meer via de helpdesk hoeft.
Wel zal het altijd zo blijven dat er maar 1 device tegelijkertijd geregistreerd kan staan. Elk device neemt nl. een slot in de OLT in beslag.
Bij KPN kon de monteur de ONT gelijk al activeren via een app of even bellen. Doet Guiidion dat niet voor Delta/klant? Je zou denken dat Delta een eigen monteur zou sturen, je ziet toch een hoop busjes van ze rijden. Of nou ja, ik kan het allemaal zelf, daar niet van. Baal wel dat Delta geen bridged mode heeft. Gedoe met die knut-ONT's gaan zitten bestellen. Ergste is nog wel dat je gewoon geen keus hebt en dat je verplicht gemigreerd wordt vroeg of laat. Lang leve de Telecom-branche. yegg.
@Roetzen is inderdaad zo te beredeneren.
Het idee in mijn hoofd blijft gewoon dat bij een modem van de provider alles tot aan de RJ45 voor de provider is, dus ook het stukje omzetting van glas naar ethernet, al dan niet in bridge.
Als je dan alsnog een eigen modem kiest dan neem je bewust zelf het risico en onderhoud voor eigen rekening.
In geval van Delta moet je verplicht een eigen ONT regelen, activeren etc, met alle risico’s.
@XunFar er komt inderdaad een monteur, ik zou het kunnen navragen. De Huawei is besteld dus die zal ruim op tijd binnen zijn.
Het idee in mijn hoofd blijft gewoon dat bij een modem van de provider alles tot aan de RJ45 voor de provider is, dus ook het stukje omzetting van glas naar ethernet, al dan niet in bridge.
Als je dan alsnog een eigen modem kiest dan neem je bewust zelf het risico en onderhoud voor eigen rekening.
In geval van Delta moet je verplicht een eigen ONT regelen, activeren etc, met alle risico’s.
@XunFar er komt inderdaad een monteur, ik zou het kunnen navragen. De Huawei is besteld dus die zal ruim op tijd binnen zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door ArcticTiger op 27-06-2025 23:29 ]
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Ik denk niet dat een KPM monteur een niet door KPN geleverde ONT registreert. En de app voor de klant om dat te doen is vrij omslachtig. Uiteindelijk gaat het dan toch telefonisch.XunFar schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 23:15:
Bij KPN kon de monteur de ONT gelijk al activeren via een app of even bellen. Doet Guiidion dat niet voor Delta/klant?
Bij DFN is het ook 1 telefoontje, lukt het om de een of andere reden niet, dan is er altijd nog een Discord kanaal.
Maak het jezelf niet moeilijker dan het is. En XGS-PON is gewoon vooruitgang. AON is veel te duur voor ISP’s qua energiegebruik en ruimte die het inneemt in de POP.Baal wel dat Delta geen bridged mode heeft. Gedoe met die knut-ONT's gaan zitten bestellen. Ergste is nog wel dat je gewoon geen keus hebt en dat je verplicht gemigreerd wordt vroeg of laat. Lang leve de Telecom-branche. yegg.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Want met een ONT van de provider gaat nooit wat mis? Zeg dat maar niet tegen KPN die tienduizenden defecte Genexis ONTs moest vervangen.ArcticTiger schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 23:26:
@Roetzen is inderdaad zo te beredeneren.
Zinloos. Die monteur gaat een klant eigen ONT niet registreren.@XunFar er komt inderdaad een monteur, ik zou het kunnen navragen. De Huawei is besteld dus die zal ruim op tijd binnen zijn.
@ernstoud het gaat er niet om dat er nooit wat mis zal gaan.
Maar als bij de KPN ONT iets mis gaat is het de verantwoording van KPN, en niet van de klant.
Net zoals een modem van Ziggo stuk kan gaan bijvoobeeld.
Tuurlijk kan gebeuren, maar het komt niet voor rekenijg van de klant.
Door geen ONT te leveren en ook geen modem met bridge functionaliteit forceer je je klant in een positie waar de klant het risico en verantwoording moet nemen voor de ONT, wat in mijn optiek niet correct is.
Maar als bij de KPN ONT iets mis gaat is het de verantwoording van KPN, en niet van de klant.
Door geen ONT te leveren en ook geen modem met bridge functionaliteit forceer je je klant in een positie waar de klant het risico en verantwoording moet nemen voor de ONT, wat in mijn optiek niet correct is.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Ik hoor best wat je zegt maar de ACM heeft nu eenmaal besloten dat bij gebruik van eigen “modem” de verantwoordelijkheid van de provider ophoudt bij de FTU. Dus hoeft de provider geen actieve componenten achter die FTU te leveren. Mag wel, maar is niet verplicht.ArcticTiger schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 23:58:
@ernstoud het gaat er niet om dat er nooit wat mis zal gaan.
KPN doet dat wel omdat ze al jaren routers leveren die een RJ45 interface hebben en qua functionaliteit geschikt zijn voor gebruik op glas. Als de klant dus ADSL had op een Experiabox V10 dan kan de klant die gewoon houden, ook op AON of XGS-PON, omdat ze dus een ONT leveren.
Delta levert vanaf het begin van glasvezel een compleet device rechtstreeks op glas. Ga je dan naar XGS-PON moet dat hele device vervangen worden. Verkeerde keuze indertijd wellicht.
En het enige bridge device (althans half-bridge, want VoIP en IPTV was nog gerouteerd) was indertijd de Titanium-22. DFN heeft eigenlijk al zoiets als 5 jaar geen bridge meer.
De discussie komt iedere keer weer terug. Conclusie: standaard geen bridge. Maar er zijn oplossingen. En hulp om problemen daarmee op te lossen. Hier, via DFN en op Discord.
Ik vind het geen probleem om het zelf te doen.
Heb alles al besteld etc., ik wil mijn eigen UniFi omgeving behouden.
En natuurlijk is het inherent aan de vrije modemkeuze dat als je een eigen modem kiest je er voor kiest om het risico zelf te nemen.
Waar ik me aan stoor is dat ik wordt “gedwongen” om te kiezen tussen hun router (dus modem zonder bridge) en dus mijn hele netwerk om zeep te helpen of een eigen modem/ONT met alle bijbehorende risico’s.
Heb alles al besteld etc., ik wil mijn eigen UniFi omgeving behouden.
En natuurlijk is het inherent aan de vrije modemkeuze dat als je een eigen modem kiest je er voor kiest om het risico zelf te nemen.
Waar ik me aan stoor is dat ik wordt “gedwongen” om te kiezen tussen hun router (dus modem zonder bridge) en dus mijn hele netwerk om zeep te helpen of een eigen modem/ONT met alle bijbehorende risico’s.
[ Voor 3% gewijzigd door ArcticTiger op 28-06-2025 00:20 ]
Ah ik heb de wijziging gehad dat ik van Caiway naar Delta werd gezet maar ik had mijn eigen Nokia XS-010X-Q al geregistreerd. neem dus aan dat ik de Nokia die bij mijn pakket zat weer moet laten registeren, testen en dan weer mijn XS-010X-Q moet laten registeren?ernstoud schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 22:54:
[...]
Niet alleen aansluiten maar je moet ook registreren. Dus Nokia aansluiten, helpdesk bellen, registreren, abonnement aanpassen. Testen en dan pas eigen ONT/SFP registreren.
Ik heb begrepen dat zelf kunnen registreren in de pijplijn zit dus het kan zijn dat dit in de toekomst niet meer via de helpdesk hoeft.
Wel zal het altijd zo blijven dat er maar 1 device tegelijkertijd geregistreerd kan staan. Elk device neemt nl. een slot in de OLT in beslag.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Je gaat dus nog van Caiway naar Delta? Maar je zit bij Caiway wel al met je eigen Nokia xs-010x-q? Begrijp ik dat goed?Rambo2142 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 00:27:
[...]
Ah ik heb de wijziging gehad dat ik van Caiway naar Delta werd gezet maar ik had mijn eigen Nokia XS-010X-Q al geregistreerd. neem dus aan dat ik de Nokia die bij mijn pakket zat weer moet laten registeren, testen en dan weer mijn XS-010X-Q moet laten registeren?
Dan had je dus van Caiway al een Nokia xs-2426g-b geleverd op XGS-PON.
Ik vraag me dan af wat er dan gaat gebeuren want dan is de omzetting qua abonnement dus louter administratief.
Staat er in de communicatie dat je nieuwe apparatuur gaat ontvangen? Want dan ontvang je dus een andere Nokia xs-2426g-b. Of je die inderdaad moet aansluiten (en na testen je eigen ONT weer moet registreren) lijkt me dan toch bijzonder. Maar het zou best kunnen.
Ik vermoed dat je helemaal geen andere apparatuur zult ontvangen als je van Caiway XGS-PON naar Delta XGS-PON gaat. Dan zou je eigen xs-010x-q gewoon moeten blijven werken.
Kortom; wat staat er in de emails die je gekregen hebt?
Bij mij (van AON naar XGS-PON, Caiway naar Delta) stond er in de ruime maand van te voren ontvangen email:
"Over ongeveer 2 weken ontvangt u van ons uw nieuwe apparatuur en een stappenplan om deze te installeren."
Staat dat er dan bij jou ook?
Vergis je niet hoor. Bij KPN-PON kon je gewoon je eigen router erachter hangen. Zelfs je eigen ONT was geen enkel probleem bij de activatie. Ik spreek uit ervaring. ik snap dan niet waarom DFN zegt dat je geen bridge mode kunt gebruiken in het geval van XGS-PON. Misschien hebben ze de expertise niet, of is de techniek dermate veranderd dat het inderdaad niet meer mogelijk is.ernstoud schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 23:48:
[...]
Ik denk niet dat een KPM monteur een niet door KPN geleverde ONT registreert. En de app voor de klant om dat te doen is vrij omslachtig. Uiteindelijk gaat het dan toch telefonisch.
Bij DFN is het ook 1 telefoontje, lukt het om de een of andere reden niet, dan is er altijd nog een Discord kanaal.
[...]
Ik maak mij het mezelf niet moeilijk, ik wil het juist gewoon simpel houden door mijn eigen infra te behouden. En ja, als het zoveel goedkoper is voor de providers, laat het abonnement daar ook op lijken; ik krijg dan wel een soort van korting om mij over te halen over te stappen op PON, maar uiteindelijk ga ik net zoveel betalen als bij AON. Dus ja, wat is dat dan voor een migratie naar goedkoper voor de providers. Dus ja, dan blijf ik liever gewoon op AON bij Caiway. Volgens mij kunnen ze mij niet dwingen over te stappen op PON. Of nou ja, dat kunnen ze wel, want je internetverbinding is straks dan weg. Maar ik heb geen alternatief. Dat wordt een rechtszaak.ernstoud schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 23:48:
Maak het jezelf niet moeilijker dan het is. En XGS-PON is gewoon vooruitgang. AON is veel te duur voor ISP’s qua energiegebruik en ruimte die het inneemt in de POP.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Op de vraag waarom DFN geen bridge wil bieden kwam tijdens ons bezoek indertijd (zie: ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2") geen direct antwoord.XunFar schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 01:52:
[...]
Vergis je niet hoor. Bij KPN-PON kon je gewoon je eigen router erachter hangen. Zelfs je eigen ONT was geen enkel probleem bij de activatie. Ik spreek uit ervaring. ik snap dan niet waarom DFN zegt dat je geen bridge mode kunt gebruiken in het geval van XGS-PON. Misschien hebben ze de expertise niet, of is de techniek dermate veranderd dat het inderdaad niet meer mogelijk is.
We weten het gewoon niet, gebrek aan expertise is het niet. Er weken capabele engineers.
Een rechtszaak? Meen je dat nou? Als je op AON van Caiway/Delta een bridge oplossing had (het Titanium device) dan wordt je volgens de communicatie niet omgezet “totdat er een bridge oplossing komt”. (Hoewel ik vermoed dat die er niet gaat komen.) Dus dan verandert er niets. Had je dat device niet, maar dus de Caiway/Delta Genexis Platinum dan had je geen bridge.Volgens mij kunnen ze mij niet dwingen over te stappen op PON. Of nou ja, dat kunnen ze wel, want je internetverbinding is straks dan weg. Maar ik heb geen alternatief. Dat wordt een rechtszaak.
Dus je wordt voorlopig niet omgezet of je gaat van niet-bridge naar niet-bridge. Hoezo rechtszaak dan?
En je hebt wel een alternatief als je geen eigen ONT wil aanschaffen; overstappen naar Odido op DFN. Dan krijg je de Nokia xs-010x-q ONT en een Zyxel router.
Oké, dat is een eerlijk antwoord.ernstoud schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 02:06:
[...]
Op de vraag waarom DFN geen bridge wil bieden kwam tijdens ons bezoek indertijd (zie: ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2") geen direct antwoord.
We weten het gewoon niet, gebrek aan expertise is het niet. Er weken capabele engineers.
Nee, dat meen ik niet echt meer. Vooral nu blijkt dat Odido wel een alternatief is. Dat had ik eerst niet. Ik check zojuist na jouw bericht, und voila, nu kan het wel. Maar dan nog, qua prijsstelling ben ik nog niet echt overtuigd, op lange termijn schiet ik er qua abo niet echt veel mee op. Dat is mijn punt, PON goedkoper? Abonnement goedkoper.ernstoud schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 02:06:
Een rechtszaak? Meen je dat nou? Als je op AON van Caiway/Delta een bridge oplossing had (het Titanium device) dan wordt je volgens de communicatie niet omgezet “totdat er een bridge oplossing komt”. (Hoewel ik vermoed dat die er niet gaat komen.) Dus dan verandert er niets. Had je dat device niet, maar dus de Caiway/Delta Genexis Platinum dan had je geen bridge.
Dus je wordt voorlopig niet omgezet of je gaat van niet-bridge naar niet-bridge. Hoezo rechtszaak dan?
En je hebt wel een alternatief als je geen eigen ONT wil aanschaffen; overstappen naar Odido op DFN. Dan krijg je de Nokia xs-010x-q ONT en een Zyxel router.
Ik ben ergens wel blij dat Delta geen bridge mode levert. De routers die providers leveren zijn doorgaans niet de beste apparaten. Zou je bridge mode op de Nokia xs-2426g-b willen? Ik niet..
Ik heb dan liever dat een provider fatsoenlijke ondersteuning heeft voor een eigen modem. Dan kun je tenminste zelf iets fatsoenlijks uitkiezen (en meteen de vrijheid om voor een SFP te gaan in plaats van een extra apparaat). Delta laat zien dat zij hele goede ondersteuning kunnen leveren op eigen modems (Hoeveel providers ken je die een Discord kanaal hebben waar engineers zitten die jouw probleem meteen kunnen oplossen?). Naar mijn mening beter dan KPN (ook niet slecht hoor), Odido en Ziggo. Want het gras is daar ook echt niet groener.
Dat er nog wat processen zijn die het vereisen dat je even het originele modem aan moet sluiten is heel vervelend. Maar hoe vaak komt dat voor? De processen zijn heel helder en we hebben er hier inmiddels veel ervaring mee. Het loopt bijna altijd gewoon goed. En als het niet goed loopt, dan kennen we hier de juiste weg om het alsnog snel te verhelpen. Als je eigen modem eenmaal goed geregistreerd is en werkt, dan werkt het rete stabiel.
Ook ik had uiteraard liever gezien dat ze de Nokia XS-010x-q uitleveren op aanvraag, eventueel tegen een kleine meerprijs. Maar vergeet niet dat bridge mode een feature is waar relatief weinig vraag naar is. Minder dan 1% van de klanten wil dat. Ik weet niet hoe het bij jullie op je werk gaat, maar ik krijg Business Cases voor 1% van de klanten er niet doorheen hoor. Die belanden ergens helemaal onderaan op de backlog.
We hebben oplossingen genoeg. Keuze uit meerdere ONT's die bewezen stabiel werken. Wil je SFP? Ook keuze uit meerdere. Wil je toch bridge met Nokia XS-010x-q, beheerd door de provider, ga dan naar Odido (je levert dan wel IPv6 support in, want dat hebben ze nog steeds niet..). Ook die keuze heb je. En als je het echt fatsoenlijk wil, ga dan voor een provider die daar voor staat, zoals Freedom.
Ik heb dan liever dat een provider fatsoenlijke ondersteuning heeft voor een eigen modem. Dan kun je tenminste zelf iets fatsoenlijks uitkiezen (en meteen de vrijheid om voor een SFP te gaan in plaats van een extra apparaat). Delta laat zien dat zij hele goede ondersteuning kunnen leveren op eigen modems (Hoeveel providers ken je die een Discord kanaal hebben waar engineers zitten die jouw probleem meteen kunnen oplossen?). Naar mijn mening beter dan KPN (ook niet slecht hoor), Odido en Ziggo. Want het gras is daar ook echt niet groener.
Dat er nog wat processen zijn die het vereisen dat je even het originele modem aan moet sluiten is heel vervelend. Maar hoe vaak komt dat voor? De processen zijn heel helder en we hebben er hier inmiddels veel ervaring mee. Het loopt bijna altijd gewoon goed. En als het niet goed loopt, dan kennen we hier de juiste weg om het alsnog snel te verhelpen. Als je eigen modem eenmaal goed geregistreerd is en werkt, dan werkt het rete stabiel.
Ook ik had uiteraard liever gezien dat ze de Nokia XS-010x-q uitleveren op aanvraag, eventueel tegen een kleine meerprijs. Maar vergeet niet dat bridge mode een feature is waar relatief weinig vraag naar is. Minder dan 1% van de klanten wil dat. Ik weet niet hoe het bij jullie op je werk gaat, maar ik krijg Business Cases voor 1% van de klanten er niet doorheen hoor. Die belanden ergens helemaal onderaan op de backlog.
We hebben oplossingen genoeg. Keuze uit meerdere ONT's die bewezen stabiel werken. Wil je SFP? Ook keuze uit meerdere. Wil je toch bridge met Nokia XS-010x-q, beheerd door de provider, ga dan naar Odido (je levert dan wel IPv6 support in, want dat hebben ze nog steeds niet..). Ook die keuze heb je. En als je het echt fatsoenlijk wil, ga dan voor een provider die daar voor staat, zoals Freedom.
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Alle providers gaan naar XGS-PON. KPN, Odido en zelfs Ziggo. Je kunt beter nu even door de zure appel heen, dan ben je daarna klaar voor de toekomst.XunFar schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 01:52:
[...]
Ik maak mij het mezelf niet moeilijk, ik wil het juist gewoon simpel houden door mijn eigen infra te behouden. En ja, als het zoveel goedkoper is voor de providers, laat het abonnement daar ook op lijken; ik krijg dan wel een soort van korting om mij over te halen over te stappen op PON, maar uiteindelijk ga ik net zoveel betalen als bij AON. Dus ja, wat is dat dan voor een migratie naar goedkoper voor de providers. Dus ja, dan blijf ik liever gewoon op AON bij Caiway. Volgens mij kunnen ze mij niet dwingen over te stappen op PON. Of nou ja, dat kunnen ze wel, want je internetverbinding is straks dan weg. Maar ik heb geen alternatief. Dat wordt een rechtszaak.
Oh en ga een tijdje bij een provider werken (heb ik ook gedaan). Dan zie je hoe de achterkant werkt. Spoiler alert: het is niet 1 systeem, het zijn honderden systemen met duizenden routers en switches die allemaal met elkaar samen moeten werken. Rete complex en ongelooflijk duur. En dan wil de consument alles zo goedkoop mogelijk. Prettige wedstrijd..
Een orkest dirigeren en zorgen dat 50 man hetzelfde speelt is al ingewikkeld. Maar dat is nog niets vergeleken met de orchestratie van een internet provider. Alles moet kloppen en synchroon en in harmonie lopen. Anders heb jij geen internet...
Vorige maand een Caiway abonnement omgezet naar Delta. Ik kreeg daarvoor alles nieuw, ook het stock modem.ernstoud schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 00:57:
[...]
Je gaat dus nog van Caiway naar Delta? Maar je zit bij Caiway wel al met je eigen Nokia xs-010x-q? Begrijp ik dat goed?
Ik vraag me dan af wat er dan gaat gebeuren want dan is de omzetting qua abonnement dus louter administratief.
Staat er in de communicatie dat je nieuwe apparatuur gaat ontvangen? Want dan ontvang je dus een andere Nokia xs-2426g-b. Of je die inderdaad moet aansluiten (en na testen je eigen ONT weer moet registreren) lijkt me dan toch bijzonder. Maar het zou best kunnen.
Ik vermoed dat je helemaal geen andere apparatuur zult ontvangen als je van Caiway XGS-PON naar Delta XGS-PON gaat. Dan zou je eigen xs-010x-q gewoon moeten blijven werken.
Bij mij (van AON naar XGS-PON, Caiway naar Delta) stond er in de ruime maand van te voren ontvangen email:
"Over ongeveer 2 weken ontvangt u van ons uw nieuwe apparatuur en een stappenplan om deze te installeren."
En daar moeten we blij mee zijn. Dat het scheidingpunt tussen het netwerk en de provider en het netwerk van de klant bij het passieve element van de FTU, of in het geval van coax kabel bij het AOP ligt. Als het aan Ziggo had gelegen was het anders gegaan. Het besluit van de ACM om het scheidingspunt bij het ISRA, het AOP, resp, de FTU te leggen is gebaseerd op een Europese richtlijn waar Ziggo zich een decennium met hand en tand tegen heeft verzet. Als het aan Ziggo had gelegen was er geen vrije modem keuze, maar alleen vrije router keuze geweest. Dan had de klant genoegen moeten nemen met een RJ45 connector achter een door Ziggo verstrekt apparaat in bridge mode want dat zou dan het overnamepunt zijn geworden. Maar die jarenlange juridische strijd heeft Ziggo uiteindelijk verloren en het overnamepunt ligt nu bij het ISRA, AOP of FTU. De klant mag zelf beslissen wat hij daar op aansluit. Als het aan Zggo had gelegen had dat niet gemogen en had de klant het maar te doen met wat de provider hem door de strot duwt als modem/ONT met alle achterdeurtjes en andere geintjes die de provider nodig acht. Maar gelukkg is het niet zo gegaan en heeft de ACM uiteindelijk de Europese richtlijn gevolgd.ernstoud schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 00:14:
[...]
Ik hoor best wat je zegt maar de ACM heeft nu eenmaal besloten dat bij gebruik van eigen “modem” de verantwoordelijkheid van de provider ophoudt bij de FTU. Dus hoeft de provider geen actieve componenten achter die FTU te leveren. Mag wel, maar is niet verplicht.
De consequentie is dan inderdaad dat in het geval van glasvezel de provider niet verplicht is een kale ONT of modem in bridge aan de klant te leveren. Maar ze moet wel een eigen ONT toestaan. Delta kiest er voor om alleen een compleet apparaat dat zowel ONT als router is beschikbaar te stellen. Wil je een ONT van Delta, dan moet je de router er bij nemen. Wil je een eigen router gebruiken dan moet je bij Delta ook zelf voor de ONT zorgen. Had Ziggo haar zin gekregen dan had @ArcticTiger een kale ONT van Delta gekregen. Maar dan was hem waarschijnlijk de Nokia XS-010X "door de strot geduwd".Hij had dan niet voor de in zijn perceptie "betere" Huawei kunnen kiezen. Nu kan hij dat wel. Plus dat hij niet aan Delta vast zit natuurlijk.. Ik denk dat we daar met z'n allen blij mee moeten zijn.
Wie meer wil weten over die jarenlange juridische strijd over het overnamepunt,hij zoeke hier op Tweakers op "Ziggo" en @Caesar
Hoi, ik had ook zo'n brief ontvangen.ernstoud schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 00:57:
[...]
Je gaat dus nog van Caiway naar Delta? Maar je zit bij Caiway wel al met je eigen Nokia xs-010x-q? Begrijp ik dat goed?
Bij mij staat dat alles gewoon hetzelfde blijft kwa apparatuur.
Alleen dat mijn internetsnelheid van 600 naar 1gbit gaat en dat ik van basis tv naar extra tv ga.
Heb extra tv maar weer teruggezet naar basis want dat scheelt weer centen.
En ja ik had eerst een 2426g bij caiway toen ik internet kreeg in mijn nieuwe huis met 600mbit, vervolgens die 010x laten registreren.
Bij mij was er van de omzetting van Caiway naar Delta eigenlijk niks veranderd. Ik heb geen aankondiging gehad dat ik nieuwe apparatuur zou krijgen, het was inderdaad een puur administratieve verandering die verder voor mij geen betekenis heeft anders dan wie me een factuur stuurt.ernstoud schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 00:57:
[...]
Wel hebben ze mijn internetsnelheid verdubbeld. Daar heb ik niks aan met een 1G intern netwerk dus ik heb dat op de delta site weer teruggezet naar de 1G optie, scheelt weer wat centen.
Verder heb ik van de hele overstap totaal niks gemerkt. De verbinding is niet eens down gegaan.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
XGS-PON is de toekomst en het energiegebruik is een fractie van AON. Maar vergeet niet de enorme investering die nodig is voor het ombouwen van de infra in alle POPs en het leveren van nieuwe gateways aan alle klanten. Vooralsnog kost het de aandeelhouders geld schat ik zo.XunFar schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 02:45:
[...]
Dat is mijn punt, PON goedkoper? Abonnement goedkoper.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Heeft de omzetting al plaatsgevonden? Bleef de xs-010x-q werken?Rambo2142 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:14:
[...]
Hoi, ik had ook zo'n brief ontvangen.
Bij mij staat dat alles gewoon hetzelfde blijft kwa apparatuur.
Alleen dat mijn internetsnelheid van 600 naar 1gbit gaat en dat ik van basis tv naar extra tv ga.
Heb extra tv maar weer teruggezet naar basis want dat scheelt weer centen.
En ja ik had eerst een 2426g bij caiway toen ik internet kreeg in mijn nieuwe huis met 600mbit, vervolgens die 010x laten registreren.
Als er staat dat er geen nieuwe apparatuur komt dan kan het zijn dat Delta de Caiway xs-2426g-b misschien weer activeert bij de administratieve omzetting. Hopelijk is dat niet zo.
Aha, in de post hierboven staat al het antwoord.
[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 28-06-2025 12:01 ]
Je zou denken dat ze de kosten dmv de jaarlijkse verhogingen enigszins kunnen bijhouden. Maar goed, over 12 maanden zien we wel weer. Ik ben blij dat Odido er ook nog is om dan te kijken of een overstap interessant is. Ik ga nu wel over op Delta, al vind ik Caiway erg stabiel. Vroeg of laat moet ik toch overstappen op Delta, dan kan ik nu beter gebruik maken van een kortingsactie. Enige is dat ik wel die Huawei ONT moet nemen, die Nokia is overal uitverkocht. Hier is wel iemand die er eentje verkoopt maar die reageert niet meer. Huawei gewoon prima? Je leest weleens van die horrorverhalen over spionage etc. SFP+ heb ik helaas nog niet op mijn router. Misschien ook wel een moment om de netwerkkaart op de router te vervangen.ernstoud schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:54:
[...]
XGS-PON is de toekomst en het energiegebruik is een fractie van AON. Maar vergeet niet de enorme investering die nodig is voor het ombouwen van de infra in alle POPs en het leveren van nieuwe gateways aan alle klanten. Vooralsnog kost het de aandeelhouders geld schat ik zo.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Volgens mij met een Zaram SFP toch? En die bleef dus werken. Mooi.Dutchess_Nicole schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:42:
[...]
Bij mij was er van de omzetting van Caiway naar Delta eigenlijk niks veranderd. Ik heb geen aankondiging gehad dat ik nieuwe apparatuur zou krijgen, het was inderdaad een puur administratieve verandering die verder voor mij geen betekenis heeft anders dan wie me een factuur stuurt.
Bij mij ook van 1 naar 2 Gbps. Kan niet terug want ik had juist in januari voor twee jaar verlengd, dat gaf een tientje besparing per maand.Wel hebben ze mijn internetsnelheid verdubbeld. Daar heb ik niks aan met een 1G intern netwerk dus ik heb dat op de delta site weer teruggezet naar de 1G optie, scheelt weer wat centen.
Verder heb ik van de hele overstap totaal niks gemerkt. De verbinding is niet eens down gegaan.
En die 2 Gbps. is hier ook niet nodig maar wel grappig om eens met 2.5 Gbps. adapters en zo te rommelen.
@XunFar Er zijn best veel providers wereldwijd die de Huawei ONT bij hun klanten ophangen. Gezien het een relatief simpele media converter is, hoef je denk ik niet te vrezen voor spionage.
Ik zal wel moeten wachten op een nieuw Nokia xs-2426g-b modem omdat ik perongeluk met men slaperige kop 48v erop gezet heb, komt ervan als je adapters laat slingerenernstoud schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:00:
[...]
Heeft de omzetting al plaatsgevonden? Bleef de xs-010x-q werken?
Als er staat dat er geen nieuwe apparatuur komt dan kan het zijn dat Delta de Caiway xs-2426g-b misschien weer activeert bij de administratieve omzetting. Hopelijk is dat niet zo.
Aha, in de post hierboven staat al het antwoord.

Apparatuur werkt op rook. Als het eruit komt, dan is het stuk.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Een 48V adapter met een barrel plug? Oi, dat is link. Maar goed, een standaard daarvoor is er niet.Rambo2142 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:10:
[...]
Ik zal wel moeten wachten op een nieuw Nokia xs-2426g-b modem omdat ik perongeluk met men slaperige kop 48v erop gezet heb, komt ervan als je adapters laat slingeren![]()
Het zou je misschien verbazen, maar elk bedrijf (maar dan ook echt elk bedrijf..) heeft 1 doel: Winst maken. En dat doe je door zo veel mogelijk omzet te genereren tegen zo min mogelijk kosten. Als dat niet het doel is, dan noemen ze het een stichting.XunFar schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:06:
[...]
Je zou denken dat ze de kosten dmv de jaarlijkse verhogingen enigszins kunnen bijhouden. Maar goed, over 12 maanden zien we wel weer. Ik ben blij dat Odido er ook nog is om dan te kijken of een overstap interessant is. Ik ga nu wel over op Delta, al vind ik Caiway erg stabiel. Vroeg of laat moet ik toch overstappen op Delta, dan kan ik nu beter gebruik maken van een kortingsactie. Enige is dat ik wel die Huawei ONT moet nemen, die Nokia is overal uitverkocht. Hier is wel iemand die er eentje verkoopt maar die reageert niet meer. Huawei gewoon prima? Je leest weleens van die horrorverhalen over spionage etc. SFP+ heb ik helaas nog niet op mijn router. Misschien ook wel een moment om de netwerkkaart op de router te vervangen.
Die jaarlijkse verhoging is een compensatie voor de inflatie. Die zitten vooral in personeelskosten. En ze hopen daarmee natuurlijk ook op een klein beetje meer winst.
Ik vind er uiteraard ook wat van, maar dat is eenmaal hoe het werkt.. Je kunt stemmen met je portomonee door gewoon elk jaar over te stappen naar de goedkoopste (of ze te bellen voor korting)
Oh, en lees de startpost en de rondleiding van Ernst eens door. Staat heel veel nuttige informatie in
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Ergens in de komende tijd ga je toch echt naar XGS-PON van Delta. Ik heb wat teruggebladerd maar ik heb niet gelezen welk device je ooit van Caiway gekregen hebt, de Genexis Titanium 22 of Platinum 7840.XunFar schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:46:
Nah, overstap geannuleerd.
Alleen bij de half-bridge Titanium 22 zal het wat verder in de toekomst liggen volgens de communicatie dat in dat geval DFN wacht tot er een bridge oplossing komt. Wellicht dat ze die klanten van een Nokia xs-010x-q en een router gaan voorzien.
Heb je ooit de Platinum 7840 gekregen, ongeacht of je een eigen router op glas hebt, ga je ergens in de nabije toekomst naar XGS-PON en krijg je de xs-2426g-b.
[ Voor 57% gewijzigd door ernstoud op 28-06-2025 23:16 ]
Prima, maar in de vragenlijst/bevestiging van Caiway stond in dat ik pas overgezet zal worden als bridge-modus bij Delta mogelijk is. Dus wachten totdat die mogelijkheid er wel is. "Zo kunnen we ook uw overgang naar DELTA goed regelen, aansluitend op uw behoefte."ernstoud schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:09:
[...]
Ergens in de komende tijd ga je toch echt naar XGS-PON van Delta.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Dan sta je dus in hun administratie als abonnee met een Titanium 22, aka “melkpak”. Raar en sterk verouderd ding.XunFar schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:19:
[...]
Prima, maar in de vragenlijst/bevestiging van Caiway stond in dat ik pas overgezet zal worden als bridge-modus bij Delta mogelijk is. Dus wachten totdat die mogelijkheid er wel is. "Zo kunnen we ook uw overgang naar DELTA goed regelen, aansluitend op uw behoefte."
Ben echt benieuwd wat er dan als oplossing komt.
[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 28-06-2025 23:27 ]
Ik heb de Genexis Hybrid Live! Titanium. Aka autotelefoon jaren 80. Hangt hier al een eeuwigheid en werkt uitstekend.ernstoud schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:26:
[...]
Dan sta je dus in hun administratie als abonnee met een Titanium 22, aka “melkpak”. Raar en sterk verouderd ding.
Ben echt benieuwd wat er dan als oplossing komt.
Oplossing kan heel simpel zijn, kosteloos zo'n Nokia sturen die ze vroeger afgaven. Ik heb geen 1 kastje die alles kan nodig. Ik heb een firewall/router erachter hangen en wifi doe ik met UniFi.
[ Voor 20% gewijzigd door XunFar op 28-06-2025 23:48 ]
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Oplossing kan ook zijn een Nokia xs-010x-q aanschaffen. Of de 2.5 Gbps. variant, 30 euro op eBay.XunFar schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:41:
[...]
Ik heb de Genexis Hybrid Live! Titanium. Aka autotelefoon jaren 80. Hangt hier al een eeuwigheid en werkt uitstekend.
Oplossing kan heel simpel zijn, kosteloos zo'n Nokia sturen die ze vroeger afgaven. Ik heb geen 1 kastje die alles kan nodig. Ik heb een firewall/router erachter hangen en wifi doe ik met UniFi.
Wat bedoel je met “die ze vroeger afgaven”? Delta heeft nog nooit aan consumenten een Nokia ONT verstrekt, niet kosteloos en niet tegen betaling.
Bij de Titanium inderdaad goed zorgen voor goede firewall rules. Ding dateert uit 2014 en is nimmer geupdate. Draait een Linux kernel op die ver over zijn tijd is.
Ik wil geen 90/100 euro uitgeven. Tweedehands niet echt veel kunnen vinden.ernstoud schreef op zondag 29 juni 2025 @ 00:02:
[...]
Oplossing kan ook zijn een Nokia xs-010x-q aanschaffen. Of de 2.5 Gbps. variant, 30 euro op eBay.
Wat bedoel je met “die ze vroeger afgaven”? Delta heeft nog nooit aan consumenten een Nokia ONT verstrekt, niet kosteloos en niet tegen betaling.
Bij de Titanium inderdaad goed zorgen voor goede firewall rules. Ding dateert uit 2014 en is nimmer geupdate. Draait een Linux kernel op die ver over zijn tijd is.
Zo'n foto langs zien komen in deze topic of andere topic of via Google. Weet niet meer precies waar. Zat zo'n sticker met tekst op van Delta.
Yep, is goed dichtgemetseld. Reverse proxy die vpn verkeer doorsluist voor homelab en andere kleine zakelijke services.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
28 euro: https://ebay.us/m/CeUjBPXunFar schreef op zondag 29 juni 2025 @ 00:15:
[...]
Ik wil geen 90/100 euro uitgeven. Tweedehands niet echt veel kunnen vinden.
Zo'n foto langs zien komen in deze topic of andere topic of via Google. Weet niet meer precies waar. Zat zo'n sticker met tekst op van Delta.
Yep, is goed dichtgemetseld. Reverse proxy die vpn verkeer doorsluist voor homelab en andere kleine zakelijke services.
2.5 Gbps. versie. Werkt ook.
Bridge mode voor de Nokia XS-2426 gaat er niet komen. Daar is, zoals anderen al uitgelegd hebben, geen business case voor. En ze gaan ook heus niet AON voor de eeuwigheid naast XS-GPON laten bestaan. Dus je gaat gewoon een keer overgezet worden. Want de oplossing is er; je kunt op de vrije markt een eigen ONT kopen en die aansluiten. Een rechtszaak is kansloos. Delta voldoet aan haar wettelijke verplichtingen, aansluiten van eigen apparatuur op het scheidingspunt wordt gefaciliteerd. Dus er is een oplossing. Er is nooit beloofd dat die oplossing gratis zou zijn. Het beste wat je er "gratis" uit kunt slepen is denk ik dat je je abonnement zonder extra kosten kunt opzeggen per datum dat je AON aansluiting er uit gaat. Dat is misschien niet de oplossing die je in gedachten had, maar dat is zoals het is en daar zul je het mee moeten doen..XunFar schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:19:
[...]
Prima, maar in de vragenlijst/bevestiging van Caiway stond in dat ik pas overgezet zal worden als bridge-modus bij Delta mogelijk is. Dus wachten totdat die mogelijkheid er wel is. "Zo kunnen we ook uw overgang naar DELTA goed regelen, aansluitend op uw behoefte."
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Desalniettemin:Roetzen schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:43:
[...]
Bridge mode voor de Nokia XS-2426 gaat er niet komen. Daar is, zoals anderen al uitgelegd hebben, geen business case voor. En ze gaan ook heus niet AON voor de eeuwigheid naast XS-GPON laten bestaan.
:strip_exif()/f/image/UGdGBV2sDF4KljBE4VZawJT3.jpg?f=fotoalbum_large)
(https://www.delta.nl/welkomcaiway/apparatuur/)
Ik vermoed dus dat, nadat de omzetting AON -> XGS-PON grotendeels afgerond is, er voor die mensen die gedaan hebben wat hier boven staat (dus contact hebben opgenomen), iets moet gebeuren.
Wat is dat dan? Opties:
- alsnog de xs-2426g-b zonder bridge, “sorry, het is ons niet gelukt iets anders te bedenken”
- een opvolger van de xs-2426g-b met bridge functionaliteit
- uiteindelijk toch een firmware update met bridge op de xs-2426g-b (en dan hopelijk voor iedereen)
- een xs-010x-q ONT en een losse router met VoIP
Ik gok de laatste optie. Punt is dat mensen die een AON Titanium glasvezel modem (half bridge) hebben, daar analoge telefonie en IPTV op aangesloten hebben. Dus alleen een ONT ter beschikking stellen laat ze in de kou staan voor telefonie. Dan zou een ONT en een losse ATA ook nog kunnen.
Eerlijk gezegd maakt Delta het zichzelf erg moeilijk met de uitzonderingspositie op de genoemde website.
En laat het nog een keer gezegd zijn… dat in dit traject DFN/Delta door Nokia in de steek wordt gelaten doordat de bugs en bridge mode niet opgelost worden is natuurlijk een schande. Honderduizenden xs-2426g-b gateways, tienduizenden OLTs, service en software contracten… daar is een vermogen mee gemoeid. En dan biedt Nokia geen oplossing. Blijft bizar.
Met verzending zit je toch ongeveer aan 50 euro.ernstoud schreef op zondag 29 juni 2025 @ 00:37:
[...]
28 euro: https://ebay.us/m/CeUjBP
2.5 Gbps. versie. Werkt ook.
Verwijderd vanwege geen nuttige reacties...
[ Voor 92% gewijzigd door tjbrouwer op 29-06-2025 19:58 ]
Groeten
Zeker geen, het is zelfs heel simpel. Afhankelijk van je huidige Unifi Router de Nokia XS-010X-Q of een Zaram/FS Module kopen, en aanmelden.tjbrouwer schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:27:
Voor wat ik zo lees hier is het een ware hel bij delta als je eigen hardware wilt gebruiken, waarom zit er niet direct een RJ-45 aansluiting aan de het PON kastje.
Maar goed, ik wil over naar Unifi met mijn hele netwerk, nu zit ik te kijken of dat te doen is zonder 300+ uit te geven aan een router. Ik las dat de Nokia XS-010X-Q een goede optie is. Heb ik daarachter dan alsnog een router nodig met VLAN mogelijkheden om VLAN 100 aan WAN kant op te pakken?
Het is klote dat Delta als enigste beschikbare provider hier een vast IP levert anders was ik een jaar geleden al weg.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Die “hel” valt mee hoor. Er is hier en op Discord veel kennis en ervaring inclusief toegang tot Delta engineers.tjbrouwer schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:27:
Voor wat ik zo lees hier is het een ware hel bij delta als je eigen hardware wilt gebruiken, waarom zit er niet direct een RJ-45 aansluiting aan de het PON kastje.
En er zit geen RJ-45 op omdat je geen PON kastje hebt/krijgt maar een passieve FTU.
Zie topic start, die is ervoor om niet telkens dezelfde vragen opnieuw te beantwoorden.Maar goed, ik wil over naar Unifi met mijn hele netwerk, nu zit ik te kijken of dat te doen is zonder 300+ uit te geven aan een router. Ik las dat de Nokia XS-010X-Q een goede optie is. Heb ik daarachter dan alsnog een router nodig met VLAN mogelijkheden om VLAN 100 aan WAN kant op te pakken?
Alleen bij het duurste zakelijke abonnement heb je een vast IP adres. Heb je dat abonnement? Dan kun je de xs-010x-q er bij kopen.Het is klote dat Delta als enigste beschikbare provider hier een vast IP levert anders was ik een jaar geleden al weg.
En taal als “klote” is leuk op straat, niet hier.
En Freedom internet dan? Die levert ook een ONT, dus dan is het letterlijk een RJ45 waar je de router in steekttjbrouwer schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:27:
Maar goed, ik wil over naar Unifi met mijn hele netwerk, nu zit ik te kijken of dat te doen is zonder 300+ uit te geven aan een router. Ik las dat de Nokia XS-010X-Q een goede optie is. Heb ik daarachter dan alsnog een router nodig met VLAN mogelijkheden om VLAN 100 aan WAN kant op te pakken?
Het is klote dat Delta als enigste beschikbare provider hier een vast IP levert anders was ik een jaar geleden al weg.
Wat houdt je tegen om daar heen te gaan. Delta heeft de zaken gewoon heel goed voor elkaar. Ik kan zo geen andere provider bedenken die zo toegankelijk is met de eigen modem keuze.EWS99 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:59:
[...]
En Freedom internet dan? Die levert ook een ONT, dus dan is het letterlijk een RJ45 waar je de router in steekt
Ze leveren standaard gewoon een modem met alle functionaliteit die nodig is om alle diensten te ontsluiten. Wil je meer, dan is het logisch dat je het zelf moet regelen en daar krijg je gewoon alle mogelijkheid toe, dus is zie het probleem niet.
Oh jullie zijn toch allemaal Tweakers hier? (Wat doe je anders hier?) Dan zou je het juist leuk moeten vinden om een eigen modem te regelen. En dan lekker tweaken om het aan de praat te krijgen. En ik dacht dat echte Tweakers het ook niet erg vinden om een paar 100 euro uit te geven voor iets fatsoenlijks?
Wel een dikke laptop of pc, dikke router en dure wifi, maar 150 voor een degelijke ONT (die beter werkt dan de meuk van een provider) is dan te veel? Een professionele klusser gaat toch ook niet met een Bosch lopen kutten? Die koopt toch ook een Makita?
Veder: Lees je in! We hebben echt heel veel informatie hier.
Wel een dikke laptop of pc, dikke router en dure wifi, maar 150 voor een degelijke ONT (die beter werkt dan de meuk van een provider) is dan te veel? Een professionele klusser gaat toch ook niet met een Bosch lopen kutten? Die koopt toch ook een Makita?
Veder: Lees je in! We hebben echt heel veel informatie hier.
Inderdaad, het zou me dan ook niet verbazen als die tekst binnenkort aangepast wordt.ernstoud schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:05:
[...]
Desalniettemin:
[Afbeelding]
Eerlijk gezegd maakt Delta het zichzelf erg moeilijk met de uitzonderingspositie op de genoemde website.
Ik wil me nu even beperken tot de bridge mode. Over het niet oplossen van bugs heb ik al vaak genoeg wat gezegd. Dus laten we het voor nu even bij bridge mode houden. Ik weet natuurlijk niet wat er precies afgesproken is tussen Nokia en Delta maar ik zou me kunnen voorstellen dat er wat mis gegaan is in de communicatie. Bekijk het eens van de kant van Nokia. Natuurlijk heeft Nokia er helemaal geen zin ion om bridge mode toe te voegen aan de XS-2426. Bridge mode is vanuit de techneut gezien sowieso een wangedrocht. Je gaat van een werkend apparaat driekwart van de functionaliteit uitschakelen omdat de klant dat deel niet wil gebruiken. Om dus een apparaat te emuleren dat alleen een modem/ONT is of hoe je het dan ook wilt noemen. Maar dan zal Nokia zeggen: zo'n apparaat hebben we al, dat is de XS-010X. Er is gewoon geen business case. voor bridge mode voor de XS-2426. In het geval van een kabelmodem kan ik me daar nog iets bij voorstellen. Iets wat enkel en alleen een kabelmodem is, is er niet meer geweest voor DOCSIS 3.0. En Ziggo heeft zwaar ingezet op bridge mode omdat ze hoopten daarmee het overdrachtspunt naar de RJ45 plug op hun modem te krijgen. Maar dat is dus een gepasseerd station en voor de glasvezelboeren is die drive er sowieso niet want er zijn kale ONTs op de markt. En naar mijn niet zo bescheiden mening zou je als Tweaker ook geen XS-2426 in bridge mode moeten willen.En laat het nog een keer gezegd zijn… dat in dit traject DFN/Delta door Nokia in de steek wordt gelaten doordat de bugs en bridge mode niet opgelost worden is natuurlijk een schande.
En wat betreft "vaste" telefonie, je kunt stellen dat dat ook deel uitmaakt van de router functionaliteit van de gateway. Dus wie een eigen router wil en "vaste" telefonie moet dan maar een router regelen die die functionaliteit heeft. Of een separate ATA. Niet het probleem van Nokia. Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken maar ik verwacht ook niet dat Delta ATAs gaat uitdelen aan degenen die naar jouw woorden in kou komen te staan. Het gaat dan natuurlijk niet om de kosten van die paar apparaatje maar als ze het ter beschikking stellen moeten ze er ook volledig support op verlenen en dat is denk ik wat te veel gevraagd. Ik zou overigens jouw woordkeus niet gebruiken. Ik noem het meer een gevalletje pech. .
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Ik ga een heel eind mee met wat je zegt hoor maar vergeet niet dat Delta/Caiway jarenlang een bridge device, de Titanium modellen heeft uitgeleverd. En die zijn voor een groot deel nog in gebruik. Die mensen hebben een eigen router. Hoeveel dat er zijn weet ik niet maar het zullen er tienduizenden zijn. En voor die mensen wil Delta dus nog iets regelen. En Nokia laat DFN wat dat betreft in de kou staan. Een Nokia xs-2426g-b met (half) bridge, met dezelfde functionaliteit als de Titanium dus, zou voor die tienduizenden klanten en DFN een mooie oplossing zijn.Roetzen schreef op zondag 29 juni 2025 @ 19:47:
[...]
Inderdaad, het zou me dan ook niet verbazen als die tekst binnenkort aangepast wordt.
[...]
Ik wil me nu even beperken tot de bridge mode. Over het niet oplossen van bugs heb ik al vaak genoeg wat gezegd. Dus laten we het voor nu even bij bridge mode houden. Ik weet natuurlijk niet wat er precies afgesproken is tussen Nokia en Delta maar ik zou me kunnen voorstellen dat er wat mis gegaan is in de communicatie. Bekijk het eens van de kant van Nokia. Natuurlijk heeft Nokia er helemaal geen zin ion om bridge mode toe te voegen aan de XS-2426. Bridge mode is vanuit de techneut gezien sowieso een wangedrocht. Je gaat van een werkend apparaat driekwart van de functionaliteit uitschakelen omdat de klant dat deel niet wil gebruiken. Om dus een apparaat te emuleren dat alleen een modem/ONT is of hoe je het dan ook wilt noemen. Maar dan zal Nokia zeggen: zo'n apparaat hebben we al, dat is de XS-010X. Er is gewoon geen business case. voor bridge mode voor de XS-2426. In het geval van een kabelmodem kan ik me daar nog iets bij voorstellen. Iets wat enkel en alleen een kabelmodem is, is er niet meer geweest voor DOCSIS 3.0. En Ziggo heeft zwaar ingezet op bridge mode omdat ze hoopten daarmee het overdrachtspunt naar de RJ45 plug op hun modem te krijgen. Maar dat is dus een gepasseerd station en voor de glasvezelboeren is die drive er sowieso niet want er zijn kale ONTs op de markt. En naar mijn niet zo bescheiden mening zou je als Tweaker ook geen XS-2426 in bridge mode moeten willen.
En wat betreft "vaste" telefonie, je kunt stellen dat dat ook deel uitmaakt van de router functionaliteit van de gateway. Dus wie een eigen router wil en "vaste" telefonie moet dan maar een router regelen die die functionaliteit heeft. Of een separate ATA. Niet het probleem van Nokia. Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken maar ik verwacht ook niet dat Delta ATAs gaat uitdelen aan degenen die naar jouw woorden in kou komen te staan. Het gaat dan natuurlijk niet om de kosten van die paar apparaatje maar als ze het ter beschikking stellen moeten ze er ook volledig support op verlenen en dat is denk ik wat te veel gevraagd. Ik zou overigens jouw woordkeus niet gebruiken. Ik noem het meer een gevalletje pech.
1) Dat bij de invoering van nieuwe technieken vaak bepaalde functionaliteit van oudere technieken wordt uitgefaseerd is de normaalste zaak van de wereld. Zo heb ik sinds iets meer dan een week een nieuwe TV in de huiskamer staan. De directe aanleiding voor de aanschaf van een nieuwe TV was dat de NLZIET app op de oude er per 1 juli, morgen dus, mee stopt. Al eerder stopte de NPOplus app er mee en er waren nog wat andere min of meer irritantie dingetjes. En nu blijkt dat die nieuwe TV geen ingang voor analoge video meer heeft. Mijn DVD speler kan ik er niet meer op aansluiten. Daar zal ik dus een oplossing voor moeten zoeken. Die heb ik nog niet gevonden . De eerlijkheid gebied mij er bij te zeggen dat het geen hoge prioriteit heeft. We spelen nog maar zelden een DVD af en het vertrouwd raken met de volledig vernieuwde manier van bedienen en de spartaanse afstandsbediening had de prioriteit. Maar voorlopig kan ik dus geen DVDs meer afspelen..Ja zo gaat dat soms.ernstoud schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:57:
[...]
Ik ga een heel eind mee met wat je zegt hoor maar vergeet niet dat Delta/Caiway jarenlang een bridge device, de Titanium modellen heeft uitgeleverd. En die zijn voor een groot deel nog in gebruik
2) "tienduizenden"? Ik weet niet waar je dat getal vandaan haalt maar het lijkt me behoorlijk overdreven. Eerder werden door anderen waarden van 1% genoemd van klanten die een eigen router gebruiken. Voor slechts een klein deel daarvan gaat het dan om klanten met een Titanium in bridge mode. Een schatting van 10% van alle klanten met een eigen router lijkt me al aan de hoge kant. En dan gaat het hier dan specifiek of hen die "vaste" telefonie afnemen van Delta via die titanium in de nog extra gedrochtelijke "half bridge" mode. Ook maar 10%? Nogmaals een factor tien er af. Zullen we het maar op een paar honderd houden?Die mensen hebben een eigen router. Hoeveel dat er zijn weet ik niet maar het zullen er tienduizenden zijn. En voor die mensen wil Delta dus nog iets regelen. En Nokia laat DFN wat dat betreft in de kou staan. Een Nokia xs-2426g-b met (half) bridge, met dezelfde functionaliteit als de Titanium dus, zou voor die tienduizenden klanten en DFN een mooie oplossing zijn.
3) Zoals ik al eerder aangaf, bridge mode is eigenlijk een wangedrocht. Waar ook nog allerlei achterdeurtjes in gebakken kunnen worden Je zou het als Tweaker helemaal niet moeten willen. (en ook niet voor tante Truus) Het is een uiterste redmiddel als er geen alternatief is. Maar voor de glasvezel is er voldoende keus wat betreft een eigen ONT en routers met VOIP ondersteuning zijn er ook. Wat mij betreft mag dat wangedrocht van bridge mode zo spoedig mogelijk verdwijnen. En zeker geen nieuwe bridge modes er bij. Daar komt nog bij dat voor bedrijven hetzelfde geldt als voor gewone burgers: je kunt een € maar één keer uitgeven. Ik had liever dat Nokia nu eindelijk die bug in de IPv6 pinholing eens oplost. Of eigenlijk zal me dat sinds ik een eigen ONT en eigen router heb me het posterium oxideren... Wat betreft Delta zou ik liever zien dat ze iets bedenken waardoor je niet meer bij zelfs de kleinste administratieve wijziging *) de origineel verstrekte modem/router aan de FTU moet hangen en laten registreren En daarna weer terug naar de eigen ONT.. Laat Delta daar de energie en middelen in steken in plaats van het gepasseerde station van bridge mode...
*) Behalve dan voor een prijsverhoging. Dat kan blijkbaar wel zonder eerst de XS2425-B weer terug te activeren...
..
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Tot en met 2020 heeft Delta/Caiway elke glasvezel abonnee een Titanium 22 en latere modellen geleverd. Ik weet niet hoeveel abonnees ze tot dat moment hadden maar het zullen er meer dan honderdduizend geweest zijn. We hebben het niet over klanten die bridge willen en dus de latere Genexis Platinum 7840 vervangen hebben door een eigen router. Maar gewoon abonnees die niet beter wisten indertijd als dat ze een eigen router, veelal een Fritzbox, achter het “glasmodem” moesten aansluiten.Roetzen schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:21:
[...]
2) "tienduizenden"? Ik weet niet waar je dat getal vandaan haalt maar het lijkt me behoorlijk overdreven.
Ik heb het over abonnees die gewoon nog steeds dit in de meterkast hebben:
:strip_exif()/f/image/BHos4fNyvWEoXSV9ZQQN0AKO.jpg?f=fotoalbum_large)
En ja, dat zullen er vele tienduizenden zijn. Vooral in Zeeland, Twente en andere gebieden waar Delta/Caiway groot geworden is.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Van een DFN engineer heb ik begrepen dat hier aan gewerkt wordt.Roetzen schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:21:
[...]
Wat betreft Delta zou ik liever zien dat ze iets bedenken waardoor je niet meer bij zelfs de kleinste administratieve wijziging *) de origineel verstrekte modem/router aan de FTU moet hangen en laten registreren En daarna weer terug naar de eigen ONT.. Laat Delta daar de energie en middelen in steken in plaats van het gepasseerde station van bridge mode...
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
En ik vermoed, maar ik heb het zelf bij de migratie niet getest, dat de uitzondering om bridge gebruikers nog niet te migreren alleen geldt voor die klanten waarvan in de administratie staat dat ze ooit een Titanium gekregen hebben.
Of je aanspraak kunt maken op de uitzondering als in de administratie staat dat je een Platinum hebt gekregen en nooit een Titanium hebt aangevraagd, zou best wel eens kunnen van niet.
Kan ook goed zijn dat via de beheerlaag TR-069 het type opgevraagd wordt. Zoals boven genoemd kreeg @XunFar een schrijven dat hij niet gemigreerd ging worden. Dus DFN weet klaarblijkelijk welk device je hebt of zou moeten hebben.
Of je aanspraak kunt maken op de uitzondering als in de administratie staat dat je een Platinum hebt gekregen en nooit een Titanium hebt aangevraagd, zou best wel eens kunnen van niet.
Kan ook goed zijn dat via de beheerlaag TR-069 het type opgevraagd wordt. Zoals boven genoemd kreeg @XunFar een schrijven dat hij niet gemigreerd ging worden. Dus DFN weet klaarblijkelijk welk device je hebt of zou moeten hebben.
Ze weten precies welk apparaat bij de klant geleverd is.
staat ook in de opzeging bevestiging wat je terug moet sturen
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Of dat heel precies weet ik niet zeker omdat er na de introductie van de Platinum ook als je er om vroeg de mogelijkheid was om alsnog een Titanium te krijgen, er werden zelfs gebruikte exemplaren geleverd. Dus of de administratie dan correct is?Jermak schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:32:
Ze weten precies welk apparaat bij de klant geleverd is.
Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.