Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:19
NoWorldOrder! schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:52:
[...]

Fair, haha. Ding doet veel dingen niet... Geen bridge mode, geen IPv4 hairpin, geen ipv6 delegatie (zo lijkt het).

Ik zie mijn vakantiegeld al richting een upgrade van mijn netwerk gaan :-p
Tsja, ik heb standaard nokia modem staan van caiway/delta met een cloud gateway max erachter. Bij mij werkt de ipv6 gewoon want matter vereist ipv6 en dat had ik nodig voor mijn voordeur slot. Daarnaast zie ik dat ik een ipv6 adres krijg.
Ik heb wel een gewoon adres geen cgnat.
Is er iets wat ik kan nakijken voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoWorldOrder!
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-06 01:22
MichaelReitsma schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 13:58:
[...]

Tsja, ik heb standaard nokia modem staan van caiway/delta met een cloud gateway max erachter. Bij mij werkt de ipv6 gewoon want matter vereist ipv6 en dat had ik nodig voor mijn voordeur slot. Daarnaast zie ik dat ik een ipv6 adres krijg.
Ik heb wel een gewoon adres geen cgnat.
Is er iets wat ik kan nakijken voor je?
Ik heb ook geen CGnat bij Delta. Heb ondertussen een nieuwe gateway besteld, maar als je eens mee wilt kijken graag!

1: Delta Router IPv6:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVPLljMCP-MSSY7uV-trcRE43DA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XOhiRTGwCwQsxTh5RMyymWDZ.png?f=fotoalbum_large

2. Gateway WAN1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYuGEUXCsQQRfhNGU30PjhWEJ8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9wGYlSY8AfBZ2FHVt0HjTXR9.png?f=fotoalbum_large

3. Gateway LAN:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Un1EpWO7aon3wG4g5PxLptRwhw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g8lmhv6XQ0kNSJquw0jPOhTR.png?f=fotoalbum_large

Tnx alvast @MichaelReitsma

[ Voor 6% gewijzigd door NoWorldOrder! op 02-06-2025 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NoWorldOrder! schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:37:
[...]

Ik heb ook geen CGnat bij Delta. Heb ondertussen een nieuwe gateway besteld, maar als je eens mee wilt kijken graag!

[Afbeelding]

2. Gateway WAN1:

[Afbeelding]

3. Gateway LAN:

[Afbeelding]

IPv6 kan je het beste gefaseerd aanpakken in een aantal stappen, ik ben benieuwd naar jouw huidige status:

Kan je pingen vanaf de gateway naar ipv6.google.com (ipv6 only adres)?
Krijgen je clients een IPv6 adres toegewezen, en valt deze in de verwachte range?
Kan een client pingen naar de IPv6 gateway, te vinden in de screenshots die je deelt van UniFi?
Kan een client pingen naar ipv6.google.com?

Wat je nu hebt gebouwd gaat niet werken, jouw provider box weet niet dat jij achter je UniFi router een subnet hebt. Als je router achter router gebruikt, gebaseerd op je 192.168 WAN adres, dan moet je DHCPv6-PD gebruiken. Foto2 moet naar prefixdelegation gezet worden zou mijn eerste suggestie zijn.

En FE80 adressen zijn geen internet adressen :P

[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 03-06-2025 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:23
[...]

[Afbeelding]

2. Gateway WAN1:

[Afbeelding]

3. Gateway LAN:

[Afbeelding]

Interface type moet op Prefix Delegation staan. En Client Address Assignment moet op DHCPv6

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoWorldOrder!
Beide aangepast, maar nog geen resultaat op de clients, ze krijgen geen IPv6 toegewezen. Voor de duidelijkheid weer even een screen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oclvooeVbE4rngB90QIQ9NBZrqs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1RpMvdv0OV0wkSgHy9uCO2Ap.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
NoWorldOrder! schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:14:
Beide aangepast, maar nog geen resultaat op de clients, ze krijgen geen IPv6 toegewezen. Voor de duidelijkheid weer even een screen :)

[Afbeelding]
Zou het kunnen dat je je Unifi al heul lang niet meer hebt geüpdatet? Ik kan de prefix namelijk al een hele tijd niet meer aanpassen (feature waar ik wel op zit te wachten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EWS99 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:15:
[...]

Interface type moet op Prefix Delegation staan. En Client Address Assignment moet op DHCPv6
Nou SLAAC is betrouwbaarder dan DHCPv6 voor Android apparaten. En je hebt meer privacy via SLAAC. Volgens mij gebruikt UI beide dubbel zolang je de onderste checkbox maar niet uitschakelt.

Ik ben ook een beetje verward door jouw screenshots @NoWorldOrder! want ik zie bij jou parameters die ik zelf niet kan wijzigen. Welke versie draai je?

Klopt dat je cliënts geen IPv6 adres krijgen want je hebt via DHCPv6-PD geen prefix ontvangen. De grote vraag is of jouw ISP device dat goed ondersteund, het uitdelen van IPv6 blokken voor een er achter geplaatste router. De eerste stap is dat je in het LAN screenshot een IPv6 adres krijgt te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]

2. Gateway WAN1:

[Afbeelding]

3. Gateway LAN:

[Afbeelding]

@EWS99 hier zie je 9.1.120 wat bijzonder dat jij en ik dan andere instellingen hebben. Wat voor router device spreken we over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
stormfly schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 07:47:
[...]

Nou SLAAC is betrouwbaarder dan DHCPv6 voor Android apparaten. En je hebt meer privacy via SLAAC. Volgens mij gebruikt UI beide dubbel zolang je de onderste checkbox maar niet uitschakelt.

Ik ben ook een beetje verward door jouw screenshots @NoWorldOrder! want ik zie bij jou parameters die ik zelf niet kan wijzigen. Welke versie draai je?

Klopt dat je cliënts geen IPv6 adres krijgen want je hebt via DHCPv6-PD geen prefix ontvangen. De grote vraag is of jouw ISP device dat goed ondersteund, het uitdelen van IPv6 blokken voor een er achter geplaatste router. De eerste stap is dat je in het LAN screenshot een IPv6 adres krijgt te zien.
Hmm, ik zie nu in de webinterface dat Client Assignment bij mij ook op SLAAC staat. Gek genoeg staat het in de app van Unifi op DHCPv6. Verwarrend...

Volgens mij heeft @NoWorldOrder! zijn Unifi achter de Nokia XS-2426G-b van Delta zitten. Weet niet goed hoe dat dan werkt, want die deelt met PD natuurlijk een /64 uit. Hoe kan de Unifi dan daar weer subnet uit uitdelen? En volgens mij moet je nog wat toveren met routering in de XS-2426G-b om de route terug te definieren. Waarbij ik betwijfel of dat ding dat kan.
Heb beetje rond gezocht op internet naar prefix delegation cascade routing, maar kan niet echt vinden hoe je dat dan zou moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:33

Roetzen

he.net Certified Sage

@EWS99 @NoWorldOrder! @stormfly
Volgens mij ondersteunt de Nokia XS-2426G-B geen cascadering van IPv6 prefixen. Dus kun je deze hele constructie vergeten.Een eigen ONT zoals de Nokia XS-010X-Q is de oplossing.

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveDiss
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11-06 20:18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:06
Volgens mij niet. Check even de openingspost, daar staan alle werkende opties in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:40:
@EWS99 @NoWorldOrder! @stormfly
Volgens mij ondersteunt de Nokia XS-2426G-B geen cascadering van IPv6 prefixen. Dus kun je deze hele constructie vergeten.Een eigen ONT zoals de Nokia XS-010X-Q is de oplossing.
Dat denk ik ook, want anders had hij op zijn LAN al een prefix gezien.
EWS99 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:20:
[...]
Volgens mij heeft @NoWorldOrder! zijn Unifi achter de Nokia XS-2426G-b van Delta zitten. Weet niet goed hoe dat dan werkt, want die deelt met PD natuurlijk een /64 uit. Hoe kan de Unifi dan daar weer subnet uit uitdelen? En volgens mij moet je nog wat toveren met routering in de XS-2426G-b om de route terug te definieren. Waarbij ik betwijfel of dat ding dat kan.
Heb beetje rond gezocht op internet naar prefix delegation cascade routing, maar kan niet echt vinden hoe je dat dan zou moeten doen.
Het uitdelen van het blok /64 prefixen aan de LAN zijde van ISP box + het vullen van de routing table met een route richting de achterliggende router via het LAN + het openzetten van de FW rules zijn onderdeel van een correcte end to end DHCPv6-PD implementatie.
offtopic:
Bij Ziggo een keer een bug gespot dat je netjes een prefix kreeg maar daadwerkelijk verkeer niet mogelijk was door een ontbrekende route / FW rule. Heeft de nodige mails gekost "want ik kreeg toch een IPv6 adres 8)7 ", uiteindelijk gefixt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Nog net niet helemaal eigen router, maar sinds vandaag wel XGS-PON. Communicatie van Delta over de omzetting van Caiway -> Delta en AON -> XGS-PON was goed, ook veel reminders of ik een Guidion monteur wilde (nee dus).

Ik denk dat het of de Nokia ONT met iets nieuws (UCG Fiber?) of de Zaram in een rb5009 gaat worden. Nu even geen tijd, volgende week of zo. Ben de techniek ook wel even beu. Gisteren ook een rigoreuze FW update op de KPN Experiabox. Wet van Murphy a.k.a. de Wet van behoud van ellende. Er zou niets veranderen… ja, ja, dat kennen we. IP adressen in hele netwerk door elkaar en wifi repeater werkt niet meer. Merkwaardig genoeg een nieuwe devolo repeater AC+ ook niet. Beiden geven geen IP adres.

Enfin, mijn ervaringen kort:

Ik had 4 jaar AON met de Genexis Platinum 7840. Device ooit gehacked zodat ik SSH en USB toegang had. Diverse tools voor monitoring er op en gaan…

Om de een of andere reden vindt DFN het economisch verantwoord om hier in een behoorlijk recent netwerk al die client gateways en Cisco routers in de POPs te desinvesteren. Terwijl er ook nog coax gebieden zijn. En veel oude netwerken met totaal afgeschreven Titanium-22 devices. Bijzonder.

Sinds vanmiddag dus XGS-PON. AON viel weg, half uurtje later xs-2426g-b aangesloten en dat werkte vrijwel direct. Ik zag het device twee keer rebooten.

Direct gebeld om CGNAT uit te zetten maar dat gebeurde niet. Uiteindelijk in een half uurtje via Discord geregeld.

Gewoon 940 Mbps up/down want ik heb een gigabit NIC in de beheer PC. Binnenkort eens kijken met een 2.5 Gbps. USB-C ethernet adapter of ik de 2 Gbps. uit het abonnement haal. Ik had 1 Gbps., ben er dus op vooruitgegaan.

Ik heb een xs-2426g-b via MP aangeschaft (hoe komen die daar?). Maar de belangrijke configuratie backup/restore functie om SSH root access te enablen ontbreekt helaas 8) .

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ernstoud schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:31:
Nog net niet helemaal eigen router, maar sinds vandaag wel XGS-PON. Communicatie van Delta over de omzetting van Caiway -> Delta en AON -> XGS-PON was goed, ook veel reminders of ik een Guidion monteur wilde (nee dus).

Ik denk dat het of de Nokia ONT met iets nieuws (UCG Fiber?) of de Zaram in een rb5009 gaat worden. Nu even geen tijd, volgende week of zo. Ben de techniek ook wel even beu. Gisteren ook een rigoreuze FW update op de KPN Experiabox. Wet van Murphy a.k.a. de Wet van behoud van ellende. Er zou niets veranderen… ja, ja, dat kennen we. IP adressen in hele netwerk door elkaar en wifi repeater werkt niet meer. Merkwaardig genoeg een nieuwe devolo repeater AC+ ook niet. Beiden geven geen IP adres.

Enfin, mijn ervaringen kort:

Ik had 4 jaar AON met de Genexis Platinum 7840. Device ooit gehacked zodat ik SSH en USB toegang had. Diverse tools voor monitoring er op en gaan…

Om de een of andere reden vindt DFN het economisch verantwoord om hier in een behoorlijk recent netwerk al die client gateways en Cisco routers in de POPs te desinvesteren. Terwijl er ook nog coax gebieden zijn. En veel oude netwerken met totaal afgeschreven Titanium-22 devices. Bijzonder.

Sinds vanmiddag dus XGS-PON. AON viel weg, half uurtje later xs-2426g-b aangesloten en dat werkte vrijwel direct. Ik zag het device twee keer rebooten.

Direct gebeld om CGNAT uit te zetten maar dat gebeurde niet. Uiteindelijk in een half uurtje via Discord geregeld.

Gewoon 940 Mbps up/down want ik heb een gigabit NIC in de beheer PC. Binnenkort eens kijken met een 2.5 Gbps. USB-C ethernet adapter of ik de 2 Gbps. uit het abonnement haal. Ik had 1 Gbps., ben er dus op vooruitgegaan.

Ik heb een xs-2426g-b via MP aangeschaft (hoe komen die daar?). Maar de belangrijke configuratie backup/restore functie om SSH root access te enablen ontbreekt helaas 8) .
Dank voor de heerlijke uiteenzetting, welkom bij de club :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:43
Ben wel benieuw hoe dit hier in Zeeland gaat want volgens mij is de aanleg uit 2020 en 2021 nog steeds AON.

Dit gaat om veel aansluitingen want plaatsen als Goes, Middelburg, Vlissingen en Terneuzen vallen hieronder.

Zover ik weet is dit nog niet omgezet naar XGS-PON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Vrij simpel, je plaatst XGS-PON apparatuur in de PoP en dan klant voor klant wisselen. Klant krijgt XGS-PON Gateway thuisgestuurd van te voren en die kan aangesloten worden als in de PoP de vezel van AON naar XGS-PON is gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Mapje schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:38:
Ben wel benieuw hoe dit hier in Zeeland gaat want volgens mij is de aanleg uit 2020 en 2021 nog steeds AON.

Dit gaat om veel aansluitingen want plaatsen als Goes, Middelburg, Vlissingen en Terneuzen vallen hieronder.

Zover ik weet is dit nog niet omgezet naar XGS-PON.
Als Terneuzenaar kan ik je vertellen dat Delta huidige klanten (nog) niet forceert om over te gaan naar XGSPON, zowel klanten op AON als COAX. Wel is het zo wanneer je van COAX overgaat op glas, je niet meer terug mag naar COAX. Ook word je overgezet naar XGSPON als je je abonnement wijzigt op AON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrJoery schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:24:
[...]

Als Terneuzenaar kan ik je vertellen dat Delta huidige klanten (nog) niet forceert om over te gaan naar XGSPON, zowel klanten op AON als COAX. Wel is het zo wanneer je van COAX overgaat op glas, je niet meer terug mag naar COAX. Ook word je overgezet naar XGSPON als je je abonnement wijzigt op AON.
Nou, dat dacht ik dus ook; dat ik niet geforceerd omgezet ging worden. Wel dus. Zonder abonnementswijziging dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ernstoud schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:47:
[...]
Nou, dat dacht ik dus ook; dat ik niet geforceerd omgezet ging worden. Wel dus. Zonder abonnementswijziging dus.
Dat lijkt me dan toch een beetje naïef. Als de transitie in een wijk eenmaal in gang gezet is gaan ze die ook een keer voltooien. Misschien willen ze je wel een beetje ter wille zijn door je onderop de lijst te zetten maar ze gaan heus niet voor een paar Tweakers twee systemen naast elkaar voor de eeuwigheid in de lucht houden. Dus er zal altijd een moment komen dat er alleen de keus tussen meegaan of afscheid van elkaar nemen komt. Wat er ook in het verleden over gezegd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:17:
[...]

Dat lijkt me dan toch een beetje naïef. Als de transitie in een wijk eenmaal in gang gezet is gaan ze die ook een keer voltooien.
Mijn argument was dat het bijzonder is dat in relatief nieuwe gebieden DFN dus nu behoorlijk desinvesteert. Terwijl ze nog hele oude infra hier en daar hebben, zoals coax. Lijkt me dan dat je daar begint met modernisering.

Heeft weinig met naïviteit te maken maar meer met rede. Sprak een DFN medewerker die het ook niet begreep.
Misschien willen ze je wel een beetje ter wille zijn door je onderop de lijst te zetten maar ze gaan heus niet voor een paar Tweakers twee systemen naast elkaar voor de eeuwigheid in de lucht houden. Dus er zal altijd een moment komen dat er alleen de keus tussen meegaan of afscheid van elkaar nemen komt. Wat er ook in het verleden over gezegd is...
Dat was ook helemaal de discussie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoWorldOrder!
stormfly schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 07:49:
[...]

@EWS99 hier zie je 9.1.120 wat bijzonder dat jij en ik dan andere instellingen hebben. Wat voor router device spreken we over?
Klopt ik draai 9.1.120, toch redelijk recent, maar er zijn meer instellingen die ik kan doen welke normaal niet mogelijk zouden moeten zijn haha. Zoals het toevoegen van dubbele poorten bij port forwarden, heb 3 regels waarin ik ranges forward naar een intern IP zonder dat de gateway klaagt over het feit dat dit op de "nieuwe" manier moet.

Ik heb ondertussen voor elkaar dat ik IPv6 antwoord krijg, dus dank voor de hulp allemaal! Maar qua features ben ik ook wel overtuigd dat ik binnenkort ga kijken naar een andere router zodat mijn NAT hairpin gewoon werkt en ook IPv6 gewoon "out of the box" wordt uitgedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
NoWorldOrder! schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:39:
[...]

Klopt ik draai 9.1.120, toch redelijk recent, maar er zijn meer instellingen die ik kan doen welke normaal niet mogelijk zouden moeten zijn haha. Zoals het toevoegen van dubbele poorten bij port forwarden, heb 3 regels waarin ik ranges forward naar een intern IP zonder dat de gateway klaagt over het feit dat dit op de "nieuwe" manier moet.

Ik heb ondertussen voor elkaar dat ik IPv6 antwoord krijg, dus dank voor de hulp allemaal! Maar qua features ben ik ook wel overtuigd dat ik binnenkort ga kijken naar een andere router zodat mijn NAT hairpin gewoon werkt en ook IPv6 gewoon "out of the box" wordt uitgedeeld.
IPv6 met de Nokia 2426? Ben wel benieuwd hoe je dat dan gedaan hebt?

Heb je ook IPv6 op je systemen achter je Unifi? En begint dat IP dan met een 2 of met fe80?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:10
Waar zijn deze Nokia XS-010X-Q / Nokia XS-010X-R ONT met 10 Gbps ethernetpoort nog nieuw te koop in Nederland? Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:29

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
O085105116N schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:01:
Waar zijn deze Nokia XS-010X-Q / Nokia XS-010X-R ONT met 10 Gbps ethernetpoort nog nieuw te koop in Nederland? Iemand enig idee?
Ik krijg rond de 17e een nieuwe lading met modems binnen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:19
Deze verkoper reageert nergens op, zelfs niet bieden van de vraagprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:10:
[...]

Mijn argument was dat het bijzonder is dat in relatief nieuwe gebieden DFN dus nu behoorlijk desinvesteert. Terwijl ze nog hele oude infra hier en daar hebben, zoals coax. Lijkt me dan dat je daar begint met modernisering.

Heeft weinig met naïviteit te maken maar meer met rede. Sprak een DFN medewerker die het ook niet begreep.

[...]

Kan ook andere redenen hebben. Als je voor bv investeerders een intern doel wil halen voor het aantal “vernieuwde” aansluitingen. Dan kies je de plekken waar je makkelijk kan omzetten.

Hoe ouder hoe complexer een migratie kan zijn. En die Cisco’s die ze gebruikte als AON OLT… zoals je weet, worden die niet meer gemaakt… deze zijn gewild, of je legt hem intern voor spare parts op de plank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ernstoud schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:10:
[...]

Oh op die fiets. Ik dacht dat je refereerde aan een eerdere uitspraak van Delta over uitstellen van de overgang van AON naar PON totdat er een oplossing gevonden zou zijn voor het modem-in-bridge probleem.
Dat gebrek aan begrip zie je wel eens vaker in een werkgever/werknemer relatie. Toen ik nog werkte heb ik het ook wel meegemaakt. Naar beide kanten overigens. Maar dat wil niet zeggen dat Delta geen goede redenen kan hebben voor dat beleid. Het lijkt er op dat XS-GPON zo veel voordelen heeft tov AON dat het zinnig is dat AON spul versneld uit te faseren. Ook op plaatsen waarvan je als buitenstaander zou verwachten dat die niet hoog op de prioriteitenljjst zouden staan. Als buitenstaander is dat moeilijk te beoordelen. Misschien prioriteren ze nu activiteiten waarvoor niet gegraven hoeft te worden.... Het hoeven niet altijd technische redenen te zijn. Misschien bereid Delta zich voor op een overname...
[...]
OK, dan heb ik het verkeerd begrepen of niet goed opgelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:10:
[...]

Oh op die fiets. Ik dacht dat je refereerde aan een eerdere uitspraak van Delta over uitstellen van de overgang van AON naar PON totdat er een oplossing gevonden zou zijn voor het modem-in-bridge probleem.
Dat begrijp ik, ik heb daar wel eerder iets over gepost.
Dat gebrek aan begrip zie je wel eens vaker in een werkgever/werknemer relatie. Toen ik nog werkte heb ik het ook wel meegemaakt. Naar beide kanten overigens. Maar dat wil niet zeggen dat Delta geen goede redenen kan hebben voor dat beleid. Het lijkt er op dat XS-GPON zo veel voordelen heeft tov AON dat het zinnig is dat AON spul versneld uit te faseren. Ook op plaatsen waarvan je als buitenstaander zou verwachten dat die niet hoog op de prioriteitenljjst zouden staan. Als buitenstaander is dat moeilijk te beoordelen. Misschien prioriteren ze nu activiteiten waarvoor niet gegraven hoeft te worden.... Het hoeven niet altijd technische redenen te zijn. Misschien bereid Delta zich voor op een overname...
Zeg, we gaan toch niet op de Sjakie toer… die ziet in alles een reden voor een overname :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Net een 2.5 Gbps. USB-C ethernet adapter aangesloten en ik heb met de DFN SpeedTest server inderdaad iets over 2 Gbps. down/up. Netjes.

Maar alles in huis is 1 Gbps. en WiFi 5. En gigabit was al overkill. Dus tja.

Overigens is dit wel bijzonder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boaAaHxcjz71ImeaPY3oF0VB8HU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RzDx482rIt0Y3KbNW9K7EzCt.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds de migratie naar XGS-PON op SpeedTest servers op 1 Gbps. ethernet een procentje minder. Gek genoeg iPerf3 naar mijn eigen server in de Oracle Cloud niet. Ik denk ergens de routering anders loopt nu. Begrijp me goed, ik lig er niet wakker van ;) maar vind het een interessant fenomeen.

Nu maar even een 2.5 Gbps. switch aanschaffen voor op die ene poort. Met de toekomstige eigen router komt die ook wel van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
ernstoud schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:59:
Net een 2.5 Gbps. USB-C ethernet adapter aangesloten en ik heb met de DFN SpeedTest server inderdaad iets over 2 Gbps. down/up. Netjes.

Maar alles in huis is 1 Gbps. en WiFi 5. En gigabit was al overkill. Dus tja.

Overigens is dit wel bijzonder:

[Afbeelding]

Sinds de migratie naar XGS-PON op SpeedTest servers op 1 Gbps. ethernet een procentje minder. Gek genoeg iPerf3 naar mijn eigen server in de Oracle Cloud niet. Ik denk ergens de routering anders loopt nu. Begrijp me goed, ik lig er niet wakker van ;) maar vind het een interessant fenomeen.

Nu maar even een 2.5 Gbps. switch aanschaffen voor op die ene poort. Met de toekomstige eigen router komt die ook wel van pas.
Toch is die 2 Gbps ergens ook weer wel een beetje vreemd.

Daar voor nieuw af te sluiten abonnementen die snelheid is geschrapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenne93
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 06-06 20:21
Hi,

Ik heb me rot gezocht inmiddels maar kan niks vinden of de XS-010X-Q KPN TK-01 werkt op de XGS-PON van Delta. Heeft iemand dit al geprobeerd of kan iemand vertellen of het wel/niet werkt? :-)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Xenne93 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:22:
Hi,

Ik heb me rot gezocht inmiddels maar kan niks vinden of de XS-010X-Q KPN TK-01 werkt op de XGS-PON van Delta. Heeft iemand dit al geprobeerd of kan iemand vertellen of het wel/niet werkt? :-)

Alvast bedankt!
Niet goed genoeg gezocht op dit forum dan denk ik! :)

De zwarte Nokia xs-010x-q kan niet gebruikt worden op Delta!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenne93
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 06-06 20:21
wbschenk schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:47:
[...]

Niet goed genoeg gezocht op dit forum dan denk ik! :)

De zwarte Nokia xs-010x-q kan niet gebruikt worden op Delta!
Dankje voor de snelle duidelijke reactie :)
Dan heb ik inderdaad niet goed genoeg gezocht haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Xenne93 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:50:
[...]

Dankje voor de snelle duidelijke reactie :)
Dan heb ik inderdaad niet goed genoeg gezocht haha.
Zie openingspost ;) staat er zelfs in bold

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xenne93 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:22:
Hi,

Alvast bedankt!
Om het er nog even in te wrijven (uit de Topic Start):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQvsXtzG1GlQ002aQ_6zJPwdS-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEHxJRy9P17jvDYDLRyDgJk7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nooit bij stilgestaan maar als je twee SC connectoren koppelt met een koppelstukje, dus zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DLzLFTnFnTKG6rMWUVmQycncXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EbWxBvW5ewDc8eiy5rePvxJF.jpg?f=fotoalbum_large

Zou dit dan binnenhuis tegen stof bestand zijn?

Of zou je beter er zoiets omheen moeten doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9ts_ribdR0JJXzRh4m2Ua5TDRY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3TiYmLHIwVr4xlAHGoUQs3d4.jpg?f=user_large

(https://www.allekabels.nl...svezelkabelconnector.html)

Of zoiets (via eBay):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9bNvWeKdjSTKEs9bjDMJw5bpG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GIhGDDb6xzbuFR8EDp2shCmu.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt me van niet want overal in datacenters zie ik SC connectoren in sockets zonder verdere afscherming. En ook in jullie routers niet. Lijkt me dus dat de SC connector in een socket voldoende stofdicht is?

[ Voor 21% gewijzigd door ernstoud op 08-06-2025 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:16
ernstoud schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:53:
Nooit bij stilgestaan maar als je twee SC connectoren koppelt met een koppelstukje, dus zo:

[Afbeelding]

Zou dit dan binnenhuis tegen stof bestand zijn?

Of zou je beter er zoiets omheen moeten doen:

[Afbeelding]

(https://www.allekabels.nl...svezelkabelconnector.html)

Of zoiets (via eBay):

[Afbeelding]

Lijkt me van niet want overal in datacenters zie ik SC connectoren in sockets zonder verdere afscherming. En ook in jullie routers niet. Lijkt me dus dat de SC connector in een socket voldoende stofdicht is?
Gewoon zo laten zou ik zeggen, je patchpaneel (fiber) pak je toch ook niet in. Zou als je zelf ook al opmerkte.
M'n patch panneel incl glas zit gewoon in de meterkast, verdieping en de tech ruimte zolder.
Wellicht bij een doorverbinding in een schuur of zo ik zo iets toepassen als plaatje 2 en 3.
Bij mij is de enkelvoudige sm fiber tbv delta gewoon door gepatcht omhoog naar m'n zarem sfp in ubqutie gateway.

[ Voor 6% gewijzigd door psdata op 08-06-2025 18:20 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• execute
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20-06 12:39
Dankzij de vele nuttige posts hier wil ik graag mijn eigen ervaring delen én meteen een vraag stellen over VLAN-configuratie voor IPTV.

Ik heb succesvol een Cloud Gateway Fiber aangesloten in combinatie met de Schenk ICT Zaram aansluitset voor Delta. Alles werkt prima!

Mijn stappen:
  • Aangemeld via de chat bij Delta.
  • Binnen korte tijd teruggebeld door een medewerker die aangaf dat ik eerst een verkeerd IP had gekregen, maar dat nu alles klaarstond.
  • Een paar dagen later heb ik zelf alles aangesloten.
  • Binnen 15 minuten was de verbinding actief!
Op de WAN-poort heb ik VLAN 100 ingesteld, en dat werkt dus uitstekend voor internet.

Wat ik nog niet begrijp:
De Delta TV app werkt momenteel wel, maar volgens de medewerker gaat dit verkeer nu gewoon over het internet en niet via het eigen Delta IPTV-netwerk, wat blijkbaar wel de bedoeling is.

Omdat ik maar één VLAN op de WAN-poort kan instellen (VLAN 100), vraag ik mij af:

Hoe configureer ik het IPTV VLAN (101)?
Kan ik dat verkeer ook over dezelfde WAN-poort sturen, of moet dit op een andere manier?
Hoe kan ik bijvoorbeeld verkeer van een specifieke client of subnet naar VLAN 101 sturen?

Alle tips of voorbeelden van hoe anderen dit werkend hebben gekregen zijn zeer welkom!

Alvast hartelijk dank aan iedereen hier voor alle waardevolle informatie!

Groet,

Diederik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G64zrmF-azQhTkSYpdtS6vXj8RA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHcXoCUVcyX8TVAcTESwsAQ9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hugrIzkn1wgYDh6UI7pTAFtgVFU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rUyTfJdO4KW8t8zVOXI7AbZR.png?f=fotoalbum_large

"They have computers, and they may have other weapons of mass destruction."<BR>- Janet Reno, US Attorney General, 02-27-98<P>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:28
execute schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:08:
Dankzij de vele nuttige posts hier wil ik graag mijn eigen ervaring delen én meteen een vraag stellen over VLAN-configuratie voor IPTV.

Ik heb succesvol een Cloud Gateway Fiber aangesloten in combinatie met de Schenk ICT Zaram aansluitset voor Delta. Alles werkt prima!

Mijn stappen:
  • Aangemeld via de chat bij Delta.
  • Binnen korte tijd teruggebeld door een medewerker die aangaf dat ik eerst een verkeerd IP had gekregen, maar dat nu alles klaarstond.
  • Een paar dagen later heb ik zelf alles aangesloten.
  • Binnen 15 minuten was de verbinding actief!
Op de WAN-poort heb ik VLAN 100 ingesteld, en dat werkt dus uitstekend voor internet.

Wat ik nog niet begrijp:
De Delta TV app werkt momenteel wel, maar volgens de medewerker gaat dit verkeer nu gewoon over het internet en niet via het eigen Delta IPTV-netwerk, wat blijkbaar wel de bedoeling is.

Omdat ik maar één VLAN op de WAN-poort kan instellen (VLAN 100), vraag ik mij af:

Hoe configureer ik het IPTV VLAN (101)?
Kan ik dat verkeer ook over dezelfde WAN-poort sturen, of moet dit op een andere manier?
Hoe kan ik bijvoorbeeld verkeer van een specifieke client of subnet naar VLAN 101 sturen?

Alle tips of voorbeelden van hoe anderen dit werkend hebben gekregen zijn zeer welkom!

Alvast hartelijk dank aan iedereen hier voor alle waardevolle informatie!

Groet,

Diederik

[Afbeelding]

[Afbeelding]
TV kan gewoon over hetzelfde vlan lopen. Je hoeft dus niet 101 te taggen. Sterker nog volgens mij heeft ubiquiti de optie nog neit om meerdere vlans te taggen aan de WAN kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 17:18
We gaan er hier maar vanuit dat Delta de eerste jaren nog niet gaat komen. |:(
Gemeente gaat na de bouwvak namelijk al het openbaar groen opnieuw inrichten, elke stoep vernieuwen en de straten opnieuw asfalteren.
De kans dat Delta daarna nog ff de straten mag openbreken voor een vezeltje komt daarmee natuurlijk redelijk op 0 te liggen.
vanmiddag nog wel even contact gehad met Delta fiber, maar in de planning voor dit jaar en 2026 hadden ze nog niets staan over het weer opstarten van de werkzaamheden.

Bij deze dus een Zaram module met een patch fiber van 5m beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-06 23:03
madbwr schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:32:
We gaan er hier maar vanuit dat Delta de eerste jaren nog niet gaat komen. |:(
Gemeente gaat na de bouwvak namelijk al het openbaar groen opnieuw inrichten, elke stoep vernieuwen en de straten opnieuw asfalteren.
De kans dat Delta daarna nog ff de straten mag openbreken voor een vezeltje komt daarmee natuurlijk redelijk op 0 te liggen.
vanmiddag nog wel even contact gehad met Delta fiber, maar in de planning voor dit jaar en 2026 hadden ze nog niets staan over het weer opstarten van de werkzaamheden.

Bij deze dus een Zaram module met een patch fiber van 5m beschikbaar.
Ze trekken vaak genoeg een pas gelegde stoep weer open, dus je weet het nooit :)

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beetje bijzondere vraag.

Heeft iemand al eens (of ergens gevonden) concrete cijfers over de XGS-PON overhead?

Van AON is dat iets van 6% bij een MTU van 1518, dus plm. 940 Mbps. op gigabit fiber is haalbaar. AON is te vergelijken met ethernet.

XGS-PON gebruikt ATM en in de packets zit nogal wat overhead van protocollen begrijp ik.

Maar nergens zie ik concrete info. Wel opmerkingen als “80-90% van de bitrate” is normaal.

Iemand die dit al eens uitgepluist heeft?

Want zonder concrete info weet je natuurlijk niet wat het minimum is dat je maximaal bij een abonnement zou moeten zien met iPerf3 bijvoorbeeld. Ik zie (iPerf3) 2090/2070 Mbps. nu bij een 2 Gbps. abonnement. Prima, maar is dat dan 80% van 2.5 Gbps.? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:10:
Beetje bijzondere vraag.

Heeft iemand al eens (of ergens gevonden) concrete cijfers over de XGS-PON overhead?

Van AON is dat iets van 6% bij een MTU van 1518, dus plm. 940 Mbps. op gigabit fiber is haalbaar. AON is te vergelijken met ethernet.

XGS-PON gebruikt ATM en in de packets zit nogal wat overhead van protocollen begrijp ik.

Maar nergens zie ik concrete info. Wel opmerkingen als “80-90% van de bitrate” is normaal.

Want zonder concrete info weet je natuurlijk niet wat het minimum is dat je maximaal bij een abonnement zou moeten zien met iPerf3 bijvoorbeeld. Ik zie (iPerf3) 2090/2070 Mbps. nu bij een 2 Gbps. abonnement. Prima, maar is dat dan 80% van 2.5 Gbps.? Geen idee.
Praktijk KPN 4/4Gbps, als er overhead verlies zou zijn, dan zet de ISP het profiel toch een paar procent ruimer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvUiV2wRjqSTb6vwbGDaKDc4FN0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IUyucDj5SAfR535UTMionbWP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kexPrg2gKnVrAhr19UaTsn9t_HU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sFUPtHYoTfqnzjRqhtIGoABN.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 12-06-2025 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stormfly schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:41:
[...]

Praktijk KPN 4/4Gbps, als er overhead verlies zou zijn, dan zet de ISP het profiel toch een paar procent ruimer?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Juist. En dat is dus precies wat ik wil weten. Hoeveel ruimer? Zodat je weet hoe de resultaten van een SpeedTest beter te beoordelen.

Heb het ook aan de techneut van Zaram gevraagd, die weet nog wel eens wat ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
ernstoud schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:10:
Beetje bijzondere vraag.

Het is weinig wetenschappelijk dat geef ik toe

https://www.delta.nl/klantenservice/internet-en-wifi/

Wat kan ik verwachten van de internetsnelheid van 2000 Mbps op mijn adres ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mapje schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:09:
[...]

Het is weinig wetenschappelijk dat geef ik toe

https://www.delta.nl/klantenservice/internet-en-wifi/

Wat kan ik verwachten van de internetsnelheid van 2000 Mbps op mijn adres ?
Ja, dat is de algemene garantie die tussen ISP’s en de ACM zo is vastgelegd. En volgens die garantie moet een 2 Gbps. abonnement dus altijd minimaal 1,8 Gbps. geven.

Mijn vraag was meer wat de technische overhead is. Wat er dus netto overblijft van de theoretische snelheid.

Het antwoord van de techneut van Zaram was wel verhelderend. De belangrijkste bottle neck voor de throughput is het GRANT mechanisme waarmee de OLT de ONT toestemming geeft om te zenden. Dat is bij een Nokia OLT standaard 8 x 125 microseconden, dus 1 ms.

Heel exact is de overhead niet te specificeren maar 80-90% netto throughput is de algemene stelregel in service level agreements.

Dat zou dus betekenen dat bij een 2 Gbps. abonnement de bruto lijnsnelheid ergens richting 2.5 Gbps. is. Wat aardig overeenkomt met de algemene 1, 2.5, 5 en 10 Gbps. “vergelijkbare” abonnement snelheden die Delta hanteert:

2.5 Gbps lijn = 2 Gbps netto
5 Gbps lijn = 4 Gbps netto
10 Gbps lijn = 8 Gbps netto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strac
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-06 11:59
Hi,

ik heb Delta XGSPON 8gbit internet dat werkt met het standaard Nokia modem. Ik heb een UDM Pro Max gateway met mijn huisnetwerk erachter en wil dat in bridge zetten via de SFP+ poort.
Ik heb een FS XGS-ONU-25-20NI en een XGS-PON SC-APC Aansluitkabel besteld en aangesloten en bij FS de GPON ID opgevraagd en doorgegeven. Vanochtend bevestigde de helpdesk van Delta dat de GPON ID erin staat en dat eigenlijk alles goed staat behalve dat er geen lease opgevraagd wordt.
Ik heb in de UDM Pro Max de port ingesteld en het VLAN op 100, maar toch werkt het niet.
Is er een manier waarop ik dit kan debuggen? Ik zie hier allemaal mensen bij wie het automatisch goed gaat, maar dat is bij mij dus niet zo helaas...
Zie hieronder de screenshot van wat ik wel kan zien en heb ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnEOebholhWrHYTjLVWHW06y4Wo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mCVIFqRmVNSqBRrrQtggZl1G.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRZupT8E8mM4uRr5xnJc_r-FLLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tuf2Qqu0jhIiTOsvJPwaNMq9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 28-06 12:35
Strac schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:32:
Hi,

ik heb Delta XGSPON 8gbit internet dat werkt met het standaard Nokia modem. Ik heb een UDM Pro Max gateway met mijn huisnetwerk erachter en wil dat in bridge zetten via de SFP+ poort.
Ik heb een FS XGS-ONU-25-20NI en een XGS-PON SC-APC Aansluitkabel besteld en aangesloten en bij FS de GPON ID opgevraagd en doorgegeven. Vanochtend bevestigde de helpdesk van Delta dat de GPON ID erin staat en dat eigenlijk alles goed staat behalve dat er geen lease opgevraagd wordt.
Ik heb in de UDM Pro Max de port ingesteld en het VLAN op 100, maar toch werkt het niet.
Is er een manier waarop ik dit kan debuggen? Ik zie hier allemaal mensen bij wie het automatisch goed gaat, maar dat is bij mij dus niet zo helaas...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan je inloggen op de FS sfp en zien wat de operation state is?

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strac
EDIT: ik kan telnetten via mijn eigen laptop naar het standaard adres (192.168.100.1) maar de door FS gegeven login en password werken niet (zucht)

[ Voor 72% gewijzigd door Strac op 13-06-2025 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Gisteravond had ik ineens geen internet verbinding meer met Delta. Het Alarm lampje van de Nokia XS-010X-G stond op rood. Ik heb het een uurtje aangekeken maar het ging niet vanzelf over. Na een minuutje power down van de Nokia was alles weer normaal. Hmmm.. :?

Behalve dan dat mijn Cisco SPA112 Voip adapter het ook niet meer deed. Maar die was mogelijk al eerder defect en heb ik dat pas gezien toen ik in de "meterkast" ging kijken. De "vaste" lijn wordt nog maar weinig gebruikt....

Edit: Geen idee wat er met de SAP112 aan de hand was, maar na een paar maal power doen reset doet die het nu ook weer. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Roetzen op 15-06-2025 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Strac schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:06:
EDIT: ik kan telnetten via mijn eigen laptop naar het standaard adres (192.168.100.1) maar de door FS gegeven login en password werken niet (zucht)
https://github.com/rssor/...etssh-password-generation

code:
1
2
3
4
./fs_xgspon_mod.py genpw GPON227000fe
Creds for FS.com XGS-PON stick with serial GPON227000fe:
  Telnet: GPON227000fe / mbdu7pVX
     SSH:      ONTUSER / vjyKsHYsU2Aym5Nn

Met deze tool kan je zelf het wachtwoord genereren, wijkt het af van wat je ontvangen hebt? Bij veel routers kan je niet telnetten naar de SFP als er geen licht op staat doordat de RX_LOSS IO aangeeft dat er geen licht is op de SPF zet het OS de hele interface down en is telnet onmogelijk. Verschilt per router vendor, voor UniFi is dit wel het geval.

PS: als je de SFP eruit haalt lukt telnet dan nog naar 192.168.100.1, weet je zeker dat je naar de SFP telnet en niet naar je router 8)

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 15-06-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Strac schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:32:
Hi,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit lijkt goed, er staat licht op de speed is 10Gbps FDX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strac
stormfly schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:19:
[...]
PS: als je de SFP eruit haalt lukt telnet dan nog naar 192.168.100.1, weet je zeker dat je naar de SFP telnet en niet naar je router 8)
Hoi, dankjewel voor je antwoord. Ik heb dit inderdaad even gedubbelcheckt, maar alleen als de module in de SFP+ poort zit EN de SC APC kabel zit erin, dan opent hij een telnet poort waar ik in kan loggen. Alleen werken de gegeven credentials niet. De password generator geeft hetzelfde password als wat ik van ze heb gekregen maar er is geen mogelijkheid hoe ik de GPON ID kan checken...
FS heeft weer gezegd dat ik wel de juiste credentials van ze heb gekregen, maar die werkt dus echt niet...

(venv) carst@AMS-OFFICE097 api % telnet 192.168.100.1
Trying 192.168.100.1...
Connected to 192.168.100.1.
Escape character is '^]'.
Login as: <<het GPON Nummer hier>>
Password:
Login incorrect

:-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Strac schreef op maandag 16 juni 2025 @ 01:00:
[...]

Hoi, dankjewel voor je antwoord. Ik heb dit inderdaad even gedubbelcheckt, maar alleen als de module in de SFP+ poort zit EN de SC APC kabel zit erin, dan opent hij een telnet poort waar ik in kan loggen. Alleen werken de gegeven credentials niet. De password generator geeft hetzelfde password als wat ik van ze heb gekregen maar er is geen mogelijkheid hoe ik de GPON ID kan checken...
FS heeft weer gezegd dat ik wel de juiste credentials van ze heb gekregen, maar die werkt dus echt niet...

Trying 192.168.100.1...
Password:
Login incorrect

Probeer eens de hoofdletters in de username aan te passen naar kleine letters na de eerste 4 letters. Dus GPONxxxxxxxx. ;) en anders mag je me een PB sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Strac schreef op maandag 16 juni 2025 @ 01:00:
[...]

Trying 192.168.100.1...
Password:
Login incorrect

Heb je zelf het PON id gewijzigd / gekloond aan die van Delta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 17:18
Roger_Rabbit schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:41:
[...]

Ze trekken vaak genoeg een pas gelegde stoep weer open, dus je weet het nooit :)
gezien de ruzie die ze op dit moment al hebben met de gemeente (kabels te ondiep leggen, slecht herstel graafwerkzaamheden) zie ik dat helaas toch echt niet gebeuren hier :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strac
wbschenk schreef op maandag 16 juni 2025 @ 06:26:
[...]

Probeer eens de hoofdletters in de username aan te passen naar kleine letters na de eerste 4 letters. Dus GPONxxxxxxxx. ;) en anders mag je me een PB sturen :)
Dankjewel!! dit was inderdaad de gouden tip (ik heb het ook aan FS zelf doorgegeven!). Is dit dan ook de GPON ID die Delta had moeten hebben of maken hoofdletters daar niet uit?
Ik ga vanavond de status controleren!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Strac schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:45:
[...]

Dankjewel!! dit was inderdaad de gouden tip (ik heb het ook aan FS zelf doorgegeven!). Is dit dan ook de GPON ID die Delta had moeten hebben of maken hoofdletters daar niet uit?
Hoofdletters of kleine letters maken bij een PON ID niet uit maar in Linux wel. En dat draait op de SFP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Strac schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:45:
[...]

FS geeft het inderdaad altijd in hoofdletters door. Ik heb het nu al weet ik veel hoe vaak aangegeven..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strac
Hi!

met dank aan iedereen's hulp hier, dus kunnen inloggen en de status eruit kunnen krijgen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
#ONT>/system/ontver    
OntSwVer  : R4.4.20.023
#ONT>/system/misc/show trans state
Power       : 3V3 (3.5)  
Temperature : 51.0 C 
Data Rx Power   : -16.3 dBm 
APD Prot    : No 
Data Tx bias    : 16.3 mA 
Data Tx Power   : 6.1 dBm 
#ONT>/traffic/pon/show link        

----------------- LINK STATE -----------------
 Operation State Machine: OPERATION (O5)
 ----------------- STATE  END -----------------

Maar dit zou betekenen -voor zover ik begrijp- dat hij gewoon een connectie heeft toch? Alleen geen ip lease van Delta? ook al zeggen die dus dat ze alles goed hebben staan aan hun kant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 28-06 12:35
Strac schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:53:
Hi!

met dank aan iedereen's hulp hier, dus kunnen inloggen en de status eruit kunnen krijgen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
#ONT>/system/ontver    
OntSwVer  : R4.4.20.023
#ONT>/system/misc/show trans state
Power       : 3V3 (3.5)  
Temperature : 51.0 C 
Data Rx Power   : -16.3 dBm 
APD Prot    : No 
Data Tx bias    : 16.3 mA 
Data Tx Power   : 6.1 dBm 
#ONT>/traffic/pon/show link        

----------------- LINK STATE -----------------
 Operation State Machine: OPERATION (O5)
 ----------------- STATE  END -----------------

Maar dit zou betekenen -voor zover ik begrijp- dat hij gewoon een connectie heeft toch? Alleen geen ip lease van Delta? ook al zeggen die dus dat ze alles goed hebben staan aan hun kant?
Welk abbo heb je? Zou ook even VLAN 500 of 107 proberen.

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strac
dunkiegaming schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:02:
[...]

Welk abbo heb je? Zou ook even VLAN 500 of 107 proberen.
OMG, vlan 107 werkt inderdaad gewoon. FF ter verduidelijking, de helpdesk van Delta was heel duidelijk "100 moet u hebben"... Maar dit was het dus wel! Heel erg blond maar wel weer wat over ONT modules geleerd haha.
Enige is dat hij nu op 1gb SFP gegaan is ipv 10gb, maar na dat manueel op 10gb te hebben gezet werkt alles (met rond 6.5gb up/down, ff los van IDS etc.)

Super blij mee, heel erg bedankt iedereen hier!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Strac schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:26:
[...]

OMG, vlan 107 werkt inderdaad gewoon. FF ter verduidelijking, de helpdesk van Delta was heel duidelijk "100 moet u hebben"... Maar dit was het dus wel! Heel erg blond maar wel weer wat over ONT modules geleerd haha.
Enige is dat hij nu op 1gb SFP gegaan is ipv 10gb, maar na dat manueel op 10gb te hebben gezet werkt alles (met rond 6.5gb up/down, ff los van IDS etc.)

Super blij mee, heel erg bedankt iedereen hier!!
Heb je een zakelijk abonnement? Dan klopt 107, zo niet dan moet het toch echt 100 zijn en staat er dus wat verkeerd in je profiel. In dat geval toch even kontakt opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strac
ernstoud schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:49:
[...]Heb je een zakelijk abonnement? Dan klopt 107, zo niet dan moet het toch echt 100 zijn en staat er dus wat verkeerd in je profiel. In dat geval toch even kontakt opnemen.
Ja ik heb inderdaad zakelijk... Had ik direct beter moeten vermelden (sorry!), aan de andere kant wist de Delta helpdesk dat wel :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-06 18:28
Dat met die VLan's van Delta gaat wel vaker fout, helaas...
Consumenten Abbo: vlan 100
Zakelijk Abbo: vlan 107

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Abonnement, 1 keer een b en 2 keer een n.

[ Voor 7% gewijzigd door robertwebbe op 18-06-2025 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspar M
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06 14:35
Als ik een Nokia XS-010X-Q aansluit, met daarachter een Dream 7. Moet ik dan alsnog vlan 100 configureren in de Dream 7?

(ik ga tzt een SFP module er in zetten, maar nu ff niet)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:58
caspar M schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:24:
Als ik een Nokia XS-010X-Q aansluit, met daarachter een Dream 7. Moet ik dan alsnog vlan 100 configureren in de Dream 7?

(ik ga tzt een SFP module er in zetten, maar nu ff niet)
ja. De Q is alleen min of meer een media converter.
O085105116N schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 18:14:
Ik heb hier ook mijn Nokia XS-010X-Q aangesloten, maar die komt nog niet online. Welk MAC adres moet Delta hebben? Van de Nokia, of van de router die daarachter zit? Ik heb nu per instructie alle info van de nokia doorgegeven.
MAC adres is totaal niet relevant voor de verbinding, dus verzin wat leuks. Als het enigszins geloofwaardig overkomt is het goed.

Dikke kans dat de Q nog een firmware update binnen moet krijgen, Dat kan een paar uurtjes duren maar tot nog toe was dat maar 1 keer.

[ Voor 47% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 20-06-2025 18:15 ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Ik heb hier ook mijn Nokia XS-010X-Q aangesloten, maar die komt nog niet online. Welk MAC adres moet Delta hebben? Van de Nokia, of van de router die daarachter zit? Ik heb nu per instructie alle info van de nokia doorgegeven.

Net bericht gehad dat het oplossen van de storing niet is gelukt en dat het naar de 2elijns gaat. Ze behandelen het blijkbaar als een stroring.

dag later, weer bericht gehad met het verzoek het oude modem aan te sluiten tot nader order.

[ Voor 35% gewijzigd door O085105116N op 21-06-2025 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
O085105116N schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 18:14:

Net bericht gehad dat het oplossen van de storing niet is gelukt en dat het naar de 2elijns gaat. Ze behandelen het blijkbaar als een stroring.
Dat benoemen van het registreren als “storing” is raar maar dat is al jaren zo.

Welk MAC adres je opgeeft is niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
ernstoud schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 18:34:
[...]

Dat benoemen van het registreren als “storing” is raar maar dat is al jaren zo.

Welk MAC adres je opgeeft is niet van belang.
heb nog altijd een knipperend PON lampje. Geen IP, Data knippert ook groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40
Pon moet branden, niet knipperen.
Data lampje knippert bij netwerk activiteit op de ethernetpoort. Dat is normaal en knippert naar mate van netwerk activiteit. Dat is normaal.

Mac adres hebben ze niet nodig, wel het PON ID.

Ze maken dit inderdaad aan als storing. Zodra je een mail krijgt dat dit is opgelost kun je volgens mij je nieuwe modem aansluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door Flappie op 20-06-2025 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Flappie schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:08:
Pon moet branden, niet knipperen.
Data lampje knippert bij netwerk activiteit op de ethernetpoort. Dat is normaal en knippert naar mate van netwerk activiteit. Dat is normaal.

Mac adres hebben ze niet nodig, wel het PON ID.

Ze maken dit inderdaad aan als storing. Zodra je een mail krijgt dat dit is opgelost kun je volgens mij je nieuwe modem aansluiten.
Ik moest het direct aansluiten. Zal wel maandag worden voordat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-06 11:49
Ik had mijn vraag al in het ervaring topic genoemd maar werd naar hier verwezen:

Ik zit momenteel bij Odido(op het delta netwerk) glas(hiervoor kpn en in onze vorige woning Delta). Nu wil ik graag mijn ubiquiti dream machine se als modem/router gebruiken. Bij Odido en ook bij Kpn is dit heel eenvoudig omdat je een media converter hebt. Hiervan kan je gewoon de utp kabel in de dream machine stoppen en het werkt.

Echter bij Delta was er eerder een glas kabel(ik weet niet hoe dit precies heet) die in het modem gestopt moest worden, zonder losse mediaconverter waarvandaan een utp kabel beschikbaar was. Uiteindelijk had ik na veel moeite een bridge modem gekregen en werkte het ook goed. Echter ging dit erg moeizaam en duurde lang.

Ik zie dat de prijs van Delta glas(incl kortingen) beter is dan Odido of KPN. Hoe is het gebruik van eigen apparatuur tegenwoordig? Uiteindelijk is mijn doel mijn eigen dream machine te gebruiken en vanaf extern met mijn wireguard vpn thuis te kunnen connecten zonder een provider modem met een eigen NAT en alle instellingen ertussen te hebben.

Is dit al eenvoudiger tegenwoordig of kan ik beter kpn of odido houden als dit mijn wensen zijn?

Mijn aansluiting is XGS-PON. Ik heb een mediaconverter van Odido nu voor het Delta netwerk, deze lijkt volgens de sticker van delta netwerk en niet van Odido te zijn en zou dan ook kunnen blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:38
[quote]Vaez schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:29:
Ik had mijn vraag al in het ervaring topic genoemd maar werd naar hier verwezen:

Lees eerst even de starttopic door, daar staat alle info en wordt ook actueel gehouden.

[ Voor 65% gewijzigd door Behoorlijk Leek op 21-06-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-06 11:49
Top duidelijk, als ik het goed begrijp gaat dit dus simpel als ik mijn Nokia XS-010X-Q niet terug stuur naar Odido en moet ik dit alleen via de klantenservice laten registreren waardoor ik 1 dag geen internet kan hebben. Is jullie ervaring ook dat je echt je internet even kwijt bent of gaat dit allemaal heel snel in de praktijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vaez schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:28:
Top duidelijk, als ik het goed begrijp gaat dit dus simpel als ik mijn Nokia XS-010X-Q niet terug stuur naar Odido en moet ik dit alleen via de klantenservice laten registreren waardoor ik 1 dag geen internet kan hebben. Is jullie ervaring ook dat je echt je internet even kwijt bent of gaat dit allemaal heel snel in de praktijk?
Telefonisch kan het heel snel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Ik ben maar weer in de chat gekropen. Mijn eigen Nokia modem werkt nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
O085105116N schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:09:
Ik ben maar weer in de chat gekropen. Mijn eigen Nokia modem werkt nog niet.
Bellen is sneller;) aangeven dat je eigen modem wilt aanmelden en evt vragen of je kan worden doorverbonden met de backoffice/2e lijns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
Evaluatie Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten: ACM handhaaft Huidige Regels

https://www.acm.nl/nl/pub...-handhaaft-huidige-regels

Niet geheel onbelangrijk voor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:06
ernstoud schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:15:
[...]

Dank voor de link. Interessant. De partij die handhaving vereiste (ACM/22/177158) was dus Ziggo (https://www.acm.nl/nl/zaak/acm/22/177158).
Dat is niet zo gek. Ziggo heeft namelijk al heel lang de bridge stand in hun modems waarmee ze dus al voldoen. Zal meer iets zijn geweest om de concurrenten op kosten te jagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Duumke schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:44:
[...]

Dat is niet zo gek. Ziggo heeft namelijk al heel lang de bridge stand in hun modems waarmee ze dus al voldoen. Zal meer iets zijn geweest om de concurrenten op kosten te jagen.
Niet fantaseren maar de link volgen. In oud UPC gebied kon (lees wilde) Ziggo geen eigen modem faciliteren. Daartoe zijn ze dus door de ACM met een dwangsom gedwongen.

Heeft niets met bridge mode te maken maar met vrije modemkeuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Duumke schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:44:
[...]

Dat is niet zo gek. Ziggo heeft namelijk al heel lang de bridge stand in hun modems waarmee ze dus al voldoen.
Nee. Ziggo voldeed met bridge mode juist NIET. Dat hadden ze wel gewild en ze hebben daar ook jaren strijd over gevoerd, maar uiteindelijk heeft Ziggo bakzeil gehaald en moest ze eigen modems toestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiluTe
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06 18:04
Ik zie het even niet meer, ik ben sinds vandaag weer bij Delta, maar ik krijg op geen mogelijkheid een IP, volgens mij staat alles goed? Ledjes branden op de Nokia XS-010X-Q, help :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yqWrcmqmhCORQ225AuR49Dxkpc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0QRf4hk8e2xao3dnB7rQzr2u.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xiVcWKt6FUgjmg5VgwPfMDnVf0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W5ThoPQBX41Bxx5ZhjLYDWGK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_6TVSSMBbNSYRliHvV_497eZ2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QUUBOov2tNfxfN3GCm7WP5Db.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8w32FaQIHxGaT4AYMN8X0r6eAEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2bULmSkgdv7ahaW8MSSHkX1L.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brSA_KRoR79JQDa-wcYRKxFpadI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OP8as66i2CtXiqNu0MdsFYmc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-_1f-00GRErIZNQ7VxzWPeZmLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tqem8SoHxUlYujOriAfur1Kc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door DiluTe op 23-06-2025 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
DiluTe schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:09:
Ik zie het even niet meer, ik ben sinds vandaag weer bij Delta, maar ik krijg op geen mogelijkheid een IP, volgens mij staat alles goed? Ledjes branden op de Nokia XS-010X-Q, help :)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
VLAN 100 ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiluTe
Ja, eerst op eth0, maar gebruik nu eth4 > eth4.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiluTe
ernstoud schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:49:
[...]

En die Nokia ONT is bij Delta geregistreerd? Of hing die er al vanuit een Odido abonnement bijvoorbeeld?
Die heb ik vanochtend laten registreren bij Delta. Brandt PON anders wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiluTe
ernstoud schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:03:
[...]

Afmelding van “storing” gehad?
Jazeker, zojuist de ERX factory reset uitgevoerd en zojuist weer vlan 100 op eth0 ingesteld incl de kabel, maar krijg gewoon geen IP

[ Voor 27% gewijzigd door DiluTe op 23-06-2025 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiluTe
ernstoud schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:18:
[...]

Bijzonder. Ik neem aan dat internet via de XZ-2426g-b gewoon werkte?

Anders even een ticket maken op Discord.
Ja, daarvoor werkte het op het geleverde modem, nadat de "storing" was verholpen werkte die ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Dag 3 van het geknutsel. Antwoord van de servicedesk: "Duidelijk en zou je onze modem aangesloten kunnen houden tot we contact nemen en aangeven dat je je eigen modem aan kan sluiten. We proberen namelijk wat dingen in te zien. En dit kan alleen terwijl onze eigen modem aangesloten staat.

Top en hier kan je dus in de loop van de dag bericht over verwachten. Wij kijken namelijk op onze eigen modem of dynamisch IP actief staat."

Geen idee waarom dat nu weer is. Het Delta modem doet het wel namelijk.
Pagina: 1 ... 76 77 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.