Nog net niet helemaal eigen router, maar sinds vandaag wel XGS-PON. Communicatie van Delta over de omzetting van Caiway -> Delta en AON -> XGS-PON was goed, ook veel reminders of ik een Guidion monteur wilde (nee dus).
Ik denk dat het of de Nokia ONT met iets nieuws (UCG Fiber?) of de Zaram in een rb5009 gaat worden. Nu even geen tijd, volgende week of zo. Ben de techniek ook wel even beu. Gisteren ook een rigoreuze FW update op de KPN Experiabox. Wet van Murphy a.k.a. de Wet van behoud van ellende. Er zou niets veranderen… ja, ja, dat kennen we. IP adressen in hele netwerk door elkaar en wifi repeater werkt niet meer. Merkwaardig genoeg een nieuwe devolo repeater AC+ ook niet. Beiden geven geen IP adres.
Enfin, mijn ervaringen kort:
Ik had 4 jaar AON met de Genexis Platinum 7840. Device ooit gehacked zodat ik SSH en USB toegang had. Diverse tools voor monitoring er op en gaan…
Om de een of andere reden vindt DFN het economisch verantwoord om hier in een behoorlijk recent netwerk al die client gateways en Cisco routers in de POPs te desinvesteren. Terwijl er ook nog coax gebieden zijn. En veel oude netwerken met totaal afgeschreven Titanium-22 devices. Bijzonder.
Sinds vanmiddag dus XGS-PON. AON viel weg, half uurtje later xs-2426g-b aangesloten en dat werkte vrijwel direct. Ik zag het device twee keer rebooten.
Direct gebeld om CGNAT uit te zetten maar dat gebeurde niet. Uiteindelijk in een half uurtje via Discord geregeld.
Gewoon 940 Mbps up/down want ik heb een gigabit NIC in de beheer PC. Binnenkort eens kijken met een 2.5 Gbps. USB-C ethernet adapter of ik de 2 Gbps. uit het abonnement haal. Ik had 1 Gbps., ben er dus op vooruitgegaan.
Ik heb een xs-2426g-b via MP aangeschaft (hoe komen die daar?). Maar de belangrijke configuratie backup/restore functie om SSH root access te enablen ontbreekt helaas

.