Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 07:19

NielsNL

DigiCow

Sinds het onderhoud aan het netwerk enkele weken geleden, is mijn vaste IP adres vervangen voor een nieuw vast IP adres. Voordat het weer werkte moest er nog iets worden aangepast aan de kant van delta, dit is na een belletje geregeld.
Maar sindsdien werkt mijn IPv6 niet meer. Dit was ook een bekend probleem, en zou aan gewerkt worden.
Zojuist nogmaals gebeld, en nu wordt er geen ondersteuning op gegeven...

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 11:35
@NielsNL had Delta hier nog een verdere toelichting bij? Opeens niet meer ondersteunen van IPv6 lijkt me vreemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spocky
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sinds deze week heb ik een Delta glasvezelaansluiting met het Flexpakket Zakelijk 1 Gig (XGS-PON).
Ik gebruik een TP-Link Omada ER7212PC gateway en wil graag een glasvezelmodule in een van de SFP-poorten plaatsen.

Ik had de Zaram XGS-PON ONU WAN SFP+ module besteld, maar die blijkt niet geschikt voor een 1Gb SFP-poort, dus die gaat helaas retour.

In dit topic wordt ook de FS SFP+ module (#185594) genoemd, en die zou volgens sommigen in een gewone SFP-poort kunnen werken:
ernstoud schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 19:38:
Wellicht een nuttig staatje, aanvullingen gewenst!

Zaram ZXOS11NPIhttps://zaram.com/product_view.php?cate=001&idx=205EUR 140SC/UPCSFP+ 10Gbps.Geleverd met ONT IDLeverbaar in december
FS.com #185594https://www.fs.com/de-en/products/185594.htmlEUR 253SC/APCSFP 1Gbps. / SFP+ 10Gbps.ONT ID op aanvraagLeverbaar in november
Omdat de FS best prijzig is zou het fijn zijn als iemand kan bevestigen of deze zeker gaat werken in mijn ER7212PC. Iemand ervaring mee?

Portugese Wijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07:53
spocky schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:45:
Sinds deze week heb ik een Delta glasvezelaansluiting met het Flexpakket Zakelijk 1 Gig (XGS-PON).
Ik gebruik een TP-Link Omada ER7212PC gateway en wil graag een glasvezelmodule in een van de SFP-poorten plaatsen.

Ik had de Zaram XGS-PON ONU WAN SFP+ module besteld, maar die blijkt niet geschikt voor een 1Gb SFP-poort, dus die gaat helaas retour.

In dit topic wordt ook de FS SFP+ module (#185594) genoemd, en die zou volgens sommigen in een gewone SFP-poort kunnen werken:

[...]

Omdat de FS best prijzig is zou het fijn zijn als iemand kan bevestigen of deze zeker gaat werken in mijn ER7212PC. Iemand ervaring mee?
Ja een FS SFP werkt ook in een 1gbit SFP slot.

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 07:19

NielsNL

DigiCow

chielmi schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:25:
@NielsNL had Delta hier nog een verdere toelichting bij? Opeens niet meer ondersteunen van IPv6 lijkt me vreemd...
Ik vind het ook vreemd. Ik heb even een ticket gemaakt in de Discord.
[edit]
Aan mijn kant is er niets aangepast, of herstart, maar ik heb ineens weer een adres! :?
[edit 2]
Hmm, wel een adres, maar geen verbinding. Leuk spul!
[edit 3]
Lijkt toch te werken, alleen nog even spelen met de router advertisement, denk ik.

[ Voor 30% gewijzigd door NielsNL op 14-05-2025 23:34 ]

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-06 12:48
Mijn Nokia XS-010X-Q is binnen en aangesloten. Na een belletje met Delta om mijn gegevens door te geven, moest ik 15 minuten wachten en daarna gelijk verbinding.

Geen gezeur met dubbele NAT meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_GkS9akZUaRJXcEJ__guy5Pl1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A4O83kLZFlGFQ1KSiWEmlduT.jpg?f=fotoalbum_large

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:25
Zo zie je maar, de lange UTP werkt ook nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-06 12:48
Jermak schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:37:
Zo zie je maar, de lange UTP werkt ook nog
If it ain't broke...

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-06 10:42
Paar weken geleden Delta opgeleverd gekregen, meteen de chat gebruikt om de Nokia XS-010X-Q te laten aansluiten. Duurde wat langer dan verwacht omdat Delta nog wat moest testen met het oude modem aangesloten. De servicedesk van Delta zelf was er wat onduidelijk over maar na een ticket op Discord werd ik uitstekend en zeer snel geholpen! Inmiddels al een paar weken up and running!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-06 16:33

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Dit is de officiële Nokia SFP+ module. Duur, maar dit is voor het eerst in 3 jaar dat ik ze op eBay tegen kom:
https://www.ebay.nl/itm/326581752381

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:25
Toch maar beter een FS module

1 keer er insteken en niet meer naar omkijken

[ Voor 45% gewijzigd door Jermak op 15-05-2025 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met een Q op het eind van het type nummer, een Qualcomm dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-06 21:43
Iemand ervaring met deze combinatie? Gaat dat werken met een media converter.

https://www.routershop.nl...geschikt-voor-delta-84838

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jermak schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:43:
Toch maar beter een FS module

1 keer er insteken en niet meer naar omkijken
Zover ik weet is de FS versie op de XS-010S-Q gebaseerd. Hij lijkt er zelfs sterk op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roger_Rabbit schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:45:
Iemand ervaring met deze combinatie? Gaat dat werken met een media converter.

https://www.routershop.nl...geschikt-voor-delta-84838
Ja, maar je kunt je geld besparen:

https://schenkict.nl/products/zaram-xgs-pon-onu-sfp-1
https://schenkict.nl/prod...ltimode-single-mode-zwart

Samen EUR 140 bespaard!

Er is 1 maar… de RJ45 aan de andere kant van de RJ45 in de MC420 media converter moet 2.5 Gbps. of hoger zijn, dus geen 1 Gbps. Dus de router WAN poort moet 2.5 Gbps. of hoger zijn.

Bij de ACT mediaconverter uit jouw link kan dat wel 1 Gbps. zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 15-05-2025 21:49 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_Rabbit
ernstoud schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:48:
[...]

Samen EUR 140 bespaard!

Er is 1 maar… de RJ45 aan de andere kant van de RJ45 in de MC420 media converter moet 2.5 Gbps. of hoger zijn, dus geen 1 Gbps. Dus de router WAN poort moet 2.5 Gbps. of hoger zijn.

Duidelijk, mijn huidige TP-Link router (Omada ondersteuning) heeft alleen SFP en nog geen SFP+ helaas.

Voorlopig houdt ik nog het oude Genexis modem. Dus ik wacht het wel even af voor ik weer onnodige investeringen ga doen.

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roger_Rabbit schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 23:05:
[...]

Duidelijk, mijn huidige TP-Link router (Omada ondersteuning) heeft alleen SFP en nog geen SFP+ helaas.

Voorlopig houdt ik nog het oude Genexis modem. Dus ik wacht het wel even af voor ik weer onnodige investeringen ga doen.
Als je een Genexis hebt dan zit je op AON infra en dan heeft XGS-PON apparatuur aanschaffen weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_Rabbit
ernstoud schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 23:27:
[...]

Als je een Genexis hebt dan zit je op AON infra en dan heeft XGS-PON apparatuur aanschaffen weinig zin.
Daarom ook afwachten idd. Al ken ik wel mensen hier in de buurt die de nieuwe Nokia modems hebben. Dus het zal een kwestie van tijd zijn. Ik verwacht dat ze uiteindelijk iedereen overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

robertwebbe schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:01:
Zover ik weet is de FS versie op de XS-010S-Q gebaseerd. Hij lijkt er zelfs sterk op.
Ze zullen ongetwijfeld beiden op het Qualcom reference design gebaseerd zijn; Met complexe moderne SoCs is het nauwelijks nog te doen - of zinnig - om zelf het hele design van scratch op te zetten. Maar, hoewel goed mogelijk, betekent dit niet dat beide modules hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-06 09:57
ernstoud schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:48:
[...]

Samen EUR 140 bespaard!

De officiele product specificaties zeggen dat de RJ45 wel 1Gbps kan:
https://www.omadanetworks...er/mc420l/#specifications

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RoadXY schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:35:
[...]

De officiele product specificaties zeggen dat de RJ45 wel 1Gbps kan:
https://www.omadanetworks...er/mc420l/#specifications
Dat klopt, maar volgens mij werkt de Zaram dan niet, deze wordt pas "wakker" vanaf een link met een device vanaf 2.5gbps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MindBender schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:12:
[...]

Ze zullen ongetwijfeld beiden op het Qualcom reference design gebaseerd zijn; Met complexe moderne SoCs is het nauwelijks nog te doen - of zinnig - om zelf het hele design van scratch op te zetten. Maar, hoewel goed mogelijk, betekent dit niet dat beide modules hetzelfde zijn.
Dat is zo bijzonder aan Zaram, die hebben wel het hele design gemaakt. Ik heb begrepen met funding vanuit de Koreaanse overheid voor technische innovatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijsbeer910
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 23:19
EWS99 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:14:
[...]

Wat kan wel? Mis wat context denk ik..
De SFP+-module direct in de Asus-router. Er werd gezegd dat dit niet kon en ik een ethernetmediaconverter ertussen moest plaatsen (ACT Gigabit SFP+). Ik heb een set besteld en geleverd gekregen, alleen is de meegeleverde kabel blauw en die nu in de Sagem zit groen. Ik heb verder ook geen idee wat ik verder moet wijzigen naast V-lan 100. Ondertussen zit de Sagem aangesloten op een Lan poort en verder doorstruinend op het topic. naar meer info.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:50
ijsbeer910 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:56:
[...]

De SFP+-module direct in de Asus-router. Er werd gezegd dat dit niet kon en ik een ethernetmediaconverter ertussen moest plaatsen (ACT Gigabit SFP+). Ik heb een set besteld en geleverd gekregen, alleen is de meegeleverde kabel blauw en die nu in de Sagem zit groen. Ik heb verder ook geen idee wat ik verder moet wijzigen naast V-lan 100. Ondertussen zit de Sagem aangesloten op een Lan poort en verder doorstruinend op het topic. naar meer info.
Even goed de startpost doorlezen, dan zou het moeten lukken. Je kunt het beste even bellen om je PON-ID door te geven, dat werkt vaak het snelst. Hou wel rekening met een paar uur zonder internet.

Verder inderdaad VLAN 100 en zorgen dat je Asus de SFP module herkend.

Let er op dat je blauw en groen niet met elkaar wisselt! In de FTU van Delta (dus in de muur aansluiting) moet groen en in de Zaram SFP moet blauw. Stop daar absoluut geen groen en (en dus ook geen blauw in de FTU), want dan beschadig je de aansluiting. Vandaar dat je een kabel meegeleverd hebt gekregen. Tip: Gebruik een koppelstukje (zoek even op het woord koppelstukje in de startpost en lees dat stukje even goed door).

Veel succes!

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ijsbeer910 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:56:
[...]

Exact wat @EWS99 zegt… als je router geen SFP+ poort heeft gebruik je de media converter met bv de Zaram. De converter hang je vervolgens aan een WAN poort van je Asus waar je VLAN 100 op tagt. Zaram registreren volgens topic start en gaan met die banaan… in de Ts vind je ook terug dat de Zaram SC/UPC is en wat het verschil met is tussen de fiber connectors.

[ Voor 6% gewijzigd door justdaboo op 17-05-2025 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijsbeer910
justdaboo schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 06:52:
[...]

Exact wat @EWS99 zegt… als je router geen SFP+ poort heeft gebruik je de media converter met bv de Zaram. De converter hang je vervolgens aan een WAN poort van je Asus waar je VLAN 100 op tagt. Zaram registreren volgens topic start en gaan met die banaan… in de Ts vind je ook terug dat de Zaram SC/UPC is en wat het verschil met is tussen de fiber connectors.
thnx ik heb dus ook de asus RT-BE88U (10G SPF+)
In de meterkast zit een de groene aansluiting.
in de Sagem ook. De bijgeleverde kabel is groen/blauw. Groen met de Attemaschuiflade en blauw voor in de Zaram module. Ik kan dus kiezen :*)..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

ernstoud schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:05:
Dat is zo bijzonder aan Zaram, die hebben wel het hele design gemaakt. Ik heb begrepen met funding vanuit de Koreaanse overheid voor technische innovatie.
Ik ben ook super-tevreden met de Zaram. Hij is super-stabiel; Veel stabieler dan mijn RIPE Atlas probe: Die moet ik gemiddelde elke 4 weken rebooten: De Kernel draait draait dan nog, maar de user land applicatie is er dan tussenuit gepiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MindBender schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:53:
[...]

Ik ben ook super-tevreden met de Zaram. Hij is super-stabiel; Veel stabieler dan mijn RIPE Atlas probe: Die moet ik gemiddelde elke 4 weken rebooten: De Kernel draait draait dan nog, maar de user land applicatie is er dan tussenuit gepiept.
Is dat een hardware Atlas probe? Want die draaien soms jaren stabiel. Bij de oudere types totdat het flash memory door teveel schrijf acties defect raakt. Mijn probes draaien stabiel, hardware en software.

(De term hardware probe is natuurlijk fout, bedoeld wordt een probe die draait op de dedicated hardware door RIPE ter beschikking gesteld. Mijn software probes draaien op CentOS onder VMware, of Docker op DietPI op een NanoPI Neo.)

[ Voor 17% gewijzigd door ernstoud op 18-05-2025 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

ernstoud schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:03:
Is dat een hardware Atlas probe? Want die draaien soms jaren stabiel. Bij de oudere types totdat het flash memory door teveel schrijf acties defect raakt. Mijn probes draaien stabiel, hardware en software.
Het is een software probe; Geinstalleerd op een goedkoop routertje (van TPlink?), geheel volgens de instructies. Als de probe offline gaat, kan ik nog gewoon met ssh inloggen op het routertje. Het file system is dan ook nog in orde. En na een power-cycle doet'ie het ook gewoon weer.

Maar de ironie van dat de probe die mijn internet verbinding controleert (veel) vaker offline gaat dan de internet verbinding die hij controleert, ontgaat mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MindBender schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:21:
[...]

Het is een software probe; Geinstalleerd op een goedkoop routertje (van TPlink?), geheel volgens de instructies. Als de probe offline gaat, kan ik nog gewoon met ssh inloggen op het routertje. Het file system is dan ook nog in orde. En na een power-cycle doet'ie het ook gewoon weer.
Bijzonder, ik ervaar dat niet. Misschien de Atlas software updaten? Doe ik trouwens niet, want als het draait kom ik er niet aan.
Maar de ironie van dat de probe die mijn internet verbinding controleert (veel) vaker offline gaat dan de internet verbinding die hij controleert, ontgaat mij niet.
Dan moet je een probe installeren die controleert of de probe nog werkt ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijsbeer910
ijsbeer910 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 20:56:
[...]

thnx ik heb dus ook de asus RT-BE88U (10G SPF+)
In de meterkast zit een de groene aansluiting.
in de Sagem ook. De bijgeleverde kabel is groen/blauw. Groen met de Attemaschuiflade en blauw voor in de Zaram module. Ik kan dus kiezen :*)..
Het is gelukt, via de ACT media converter, ik kreeg echter de attemaschuidlade niet in de meterkast, de oude gleed er netjes in de nieuwe niet, 10x de stekker uitelkaar gehaald, het stekkertje stak er iets verder uit. Klantenserice gebeld en gelijk werken :) ik dacht dat er veel meer instellingen gewijzigd moesten worden. 8)7Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-qJOms_hztuvEsAUKNSBWhEpyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Tz5mvbEygTzyTLpDkHXDKa1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door ijsbeer910 op 20-05-2025 13:19 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• spocky
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
spocky schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:45:
Met dank aan Schenk ICT heb ik inmiddels de FS module aangesloten en ik wil daarom even mijn ervaringen delen met het gebruik van een eigen XGS-PON-module op de TP-Link Omada ER7212PC Wireless Gigabit Gateway.

De FS XGS-ONU-25-20NI wordt prima herkend door mijn Omada ER7212PC op de 1gbps SFP aansluiting. Wat de PON-ID betreft: ik dacht eerst dat ik, net als bij de Zaram, het serienummer moest doorgeven. Maar bij de FS-module blijkt dat Schenk ICT het PON-ID doorgeeft. Verder hoefde ik alleen maar het VLAN op 100 in te stellen om te kunnen verbinden.

Zoals in de openingspost al is genoemd, is de Attema FTU behoorlijk kwetsbaar :X Ondanks mijn voorzichtigheid brak er toch een metalen clip en een stukje groen plastic af toen ik een glasvezelkabel met blauw/groene connectors voor de Zaram plaatste. Gelukkig lijkt dit geen invloed te hebben op de werking van de verbinding.

De Omada ER7212PC draait inmiddels prima. Ik heb ook nog een Ziggo aansluiting en het is omdat ik vanuit huis werk top om 2 wan verbindingen te hebben 8) Wel duurt het opstarten van de gateway tergend lang (ruim 10 minuten!) wat voor best wat frustratie zorgde bij het troubleshooten van de Zaram SFP+ module en de verkeerde PON ID. Misschien dat ik deze daarom op termijn vervang door de ER7410PC-M2 zodra die beschikbaar is.

Overigens was de voornaamste reden voor de keuze van een eigen SFP module de energiebesparing ten opzichte van het Nokia glasmodem. Het scheelt toch zeker 15 watt sluipverbruik. En het is een leuk tweak-projectje :)

Nog even een foto van het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kFcO4172KysLytJHJHllADTwK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVMPGnBvIpNz4NWnDvk80kds.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door spocky op 20-05-2025 20:25 ]

Portugese Wijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:22
Ik zat bij caiway, wat dus sinds een tijdje overgegaan is in delta. Ik wil ook een modem hebben wat in bridge modus kan en volg dit draadje al een tijdje. Dus voordat ik een nieuwe Nokia xs-010x-r of q zou gaan bestellen keek ik op marktplaats. Daar stonden een aantal van, alleen bedrukt met Delta informatie! Dat betekent dat delta ze zelf ook uitlevert. Heeft iemand hier al naar gevraagd? Bv of je het nokia wifi modem van caiway gewoon kan omruilen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:49
Er zijn nieuwe Genexis FiberTwists 2,5G uit

https://genexis.eu/news-i...orlds-first-2-5g-ptp-nts/

En ook XGS-PON

https://genexis.eu/news-i...st-xgs-pon-ont-portfolio/

[ Voor 31% gewijzigd door Mapje op 21-05-2025 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:56
MichaelReitsma schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:52:
Ik zat bij caiway, wat dus sinds een tijdje overgegaan is in delta. Ik wil ook een modem hebben wat in bridge modus kan en volg dit draadje al een tijdje. Dus voordat ik een nieuwe Nokia xs-010x-r of q zou gaan bestellen keek ik op marktplaats. Daar stonden een aantal van, alleen bedrukt met Delta informatie! Dat betekent dat delta ze zelf ook uitlevert. Heeft iemand hier al naar gevraagd? Bv of je het nokia wifi modem van caiway gewoon kan omruilen....
Wellicht wel zakelijk, maar particulier geen mogelijkheden behalve dan dat je het zelf regelt (staat ook meerdere keren in dit draadje). Er is wel aangegeven dat het zou komen, maar ik denk dat het met de invoer van eigen modems niet meer van toepassing is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
MichaelReitsma schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:52:
Die komen van klanten van derden partijen die op Delta leveren, zoals bijvoorbeeld Odido.
De Nokia mag namelijk blijven hangen na een opzegging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingme
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-06 08:37
Even een heel ander topic: hoe is jullie ervaring met onboarding bij Delta? Na 5 jaar wachten heb ik eerder deze week eindelijk de mogelijkheid om mijn verbinding (inmiddels bijna een jaar in huis) te gaan activeren. Dinsdag om 06:00 kon ik de verbinding activeren. Om 06:30 de geleverde Nokia ONT gereset, 15 minuten gewacht...geen verbinding. ONT gereset en weer wachten: geen verbinding. Gebeld met helpdesk, na een paar keer door verbinden, wordt verbinding verbroken. Weer opnieuw gebeld, weer paar keer doorverbinden en uiteindelijk bij 2e lijns terecht gekomen. Zij hadden geen idee, dus Delta Fiber zou me terug bellen. Volgens 2e lijns binnen 24 uur...geen belletje gekregen, dus maar weer terug gebeld. Blijkt dat ze pas binnen 3 werkdagen contact met me opnemen...3 dagen gewacht, maar geen telefoon terug. Opeens krijg ik een sms dat ze morgen voor de deur staan....maar dan ben ik er niet. Toch maar weer gebeld met Delta: blijkt dat ze niks kunnen doen met het advies: laat de monteur maar langskomen om als je er niet bent.

Ik krijg hier geen goed gevoel bij....ben ik de enige met zo'n ervaring?? Ik wilde heel graag zo snel mogelijk overstappen, maar dit geeft weinig vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pingme schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 23:08:
Even een heel ander topic: hoe is jullie ervaring met onboarding bij Delta? Na 5 jaar wachten heb ik eerder deze week eindelijk de mogelijkheid om mijn verbinding (inmiddels bijna een jaar in huis) te gaan activeren. Dinsdag om 06:00 kon ik de verbinding activeren. Om 06:30 de geleverde Nokia ONT gereset, 15 minuten gewacht...geen verbinding. ONT gereset en weer wachten: geen verbinding. Gebeld met helpdesk, na een paar keer door verbinden, wordt verbinding verbroken. Weer opnieuw gebeld, weer paar keer doorverbinden en uiteindelijk bij 2e lijns terecht gekomen. Zij hadden geen idee, dus Delta Fiber zou me terug bellen. Volgens 2e lijns binnen 24 uur...geen belletje gekregen, dus maar weer terug gebeld. Blijkt dat ze pas binnen 3 werkdagen contact met me opnemen...3 dagen gewacht, maar geen telefoon terug. Opeens krijg ik een sms dat ze morgen voor de deur staan....maar dan ben ik er niet. Toch maar weer gebeld met Delta: blijkt dat ze niks kunnen doen met het advies: laat de monteur maar langskomen om als je er niet bent.

Ik krijg hier geen goed gevoel bij....ben ik de enige met zo'n ervaring?? Ik wilde heel graag zo snel mogelijk overstappen, maar dit geeft weinig vertrouwen.
Ik heb eigenlijk het tegenovergestelde, misschien wel 20 verbindingen aangeslingerd… 2x gehad dat er iets mis was, 1x iets met patching in de PoP en 1x was er een foutje in de FTU.

Beide keren snel opgelost, eerste keer is de monteur direct naar de PoP gereden, de 2e keer is door de aannemer op de zelfde dag nog opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Q
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 08:04
EWS99 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 21:27:
[...]

Die komen van klanten van derden partijen die op Delta leveren, zoals bijvoorbeeld Odido.
De Nokia mag namelijk blijven hangen na een opzegging
Momenteel zit ik bij Odido (via Delta netwerk) en overweeg ik over een maandje of 4 over te stappen op Delta. Ik zat al te kijken of ik dan zelf wat moet aanschaffen om mijn eigen router te kunnen gebruiken zoals nu, maar als ze hem laten hangen.. Kan ik hem misschien wel gewoon hergebruiken na de omzetting naar Delta?

Iemand ervaring met de overstap van Odido naar Delta en het hergebruik van de Nokia ONT (Nokia XS-010X-Q in mijn geval)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
Mr_Q schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 07:31:
[...]

Momenteel zit ik bij Odido (via Delta netwerk) en overweeg ik over een maandje of 4 over te stappen op Delta. Ik zat al te kijken of ik dan zelf wat moet aanschaffen om mijn eigen router te kunnen gebruiken zoals nu, maar als ze hem laten hangen.. Kan ik hem misschien wel gewoon hergebruiken na de omzetting naar Delta?

Iemand ervaring met de overstap van Odido naar Delta en het hergebruik van de Nokia ONT (Nokia XS-010X-Q in mijn geval)?
Ja, die kun je gewoon hergebruiken. Je moet 'm alleen wel opnieuw laten registreren bij Delta. Je moet sowieso eerst de geleverde router van Delta aansluiten (Nokia XS-2426G). Zodra het internet werkt en je hebt evt. CG-NAT uitgeschakeld, kun je de oude ONT van Odido registreren en aansluiten. We hebben dat hier vaker gezien en dat werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
Ik heb een wat vervelend issue sinds gisteravond. Mijn Nokia XS-010X-Q draait inmiddels bijna twee weken probleemloos dus besloten hem gisteravond even netjes op te hangen. Uiterst voorzichtig de fiber aansluiting netjes gehangen en erna weer aangezet en alles werkt. Echter sindsdien valt mijn verbinding om de 30-60 minuten uit. Op de Nokia gaat dan een rood alarm ledje branden (PON blijft vast Groen). Reboot van de Nokia verhelpt het issue maar na 30-60 minuten valt de verbinding weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-06 10:37

Roetzen

he.net Certified Sage

VulcanRaven schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:07:
Uiterst voorzichtig de fiber aansluiting netjes gehangen en erna weer aangezet en alles werkt. Echter sindsdien valt mijn verbinding om de 30-60 minuten uit. Op de Nokia gaat dan een rood alarm ledje branden (PON blijft vast Groen). Reboot van de Nokia verhelpt het issue maar na 30-60 minuten valt de verbinding weer uit.
Kun je inloggen op de Nokia op 192.168.100.1? Wat is het optisch signaal niveau?

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een wat vervelend issue sinds gisteravond. Mijn Nokia XS-010X-Q draait inmiddels bijna twee weken probleemloos dus besloten hem gisteravond even netjes op te hangen. Uiterst voorzichtig de fiber aansluiting netjes gehangen en erna weer aangezet en alles werkt. Echter sindsdien valt mijn verbinding om de 30-60 minuten uit. Op de Nokia gaat dan een rood alarm ledje branden (PON blijft vast Groen). Reboot van de Nokia verhelpt het issue maar na 30-60 minuten valt de verbinding weer uit.
De monteur vervangt in dit soort gevallen heel snel de fiber die naar de Nokia gaat voor een meer robuste versie. Het lijkt er op dat er vaker problemen mee zijn.

Het kan ook vuil zijn op de fiber (mits je deze hebt los gehad), of toch de PSU van de Nokia. Probeer de PSU van de stock Nokia eens op de XS-010X-Q.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
Roetzen schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:12:
[...]

Kun je inloggen op de Nokia op 192.168.100.1? Wat is het optisch signaal niveau?
Net even geprobeerd maar kom er niet op als ik de laptop er direct aan hang.
justdaboo schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:38:
[...]

De monteur vervangt in dit soort gevallen heel snel de fiber die naar de Nokia gaat voor een meer robuste versie. Het lijkt er op dat er vaker problemen mee zijn.

Het kan ook vuil zijn op de fiber (mits je deze hebt los gehad), of toch de PSU van de Nokia. Probeer de PSU van de stock Nokia eens op de XS-010X-Q.
Ik heb de PSU van de stock Nokia eens aangesloten. Even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

VulcanRaven schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:19:
[...]

Net even geprobeerd maar kom er niet op als ik de laptop er direct aan hang.
Je moet op de laptop even een vast IP adres aanmaken: 192.168.100.2. Gebruiker/password: admin/1234. Zie ook de TS.

[ Voor 5% gewijzigd door Roetzen op 23-05-2025 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
Roetzen schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:31:
[...]

Je moet op de laptop even een vast IP adres aanmaken: 192.168.100.2. Gebruiker/password: admin/1234. Zie ook de TS.
Yes had ik gedaan maar kon het IP niet bereiken. Het lampje van data ging ook niet aan. De unit zat toen wel al in storing dus wellicht dat dat er iets mee te maken heeft.

Edit: PSU vervangen heeft helaas niet geholpen, zojuist weer eruit geklapt.

[ Voor 8% gewijzigd door VulcanRaven op 23-05-2025 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
VulcanRaven schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:37:
[...]

Yes had ik gedaan maar kon het IP niet bereiken. Het lampje van data ging ook niet aan. De unit zat toen wel al in storing dus wellicht dat dat er iets mee te maken heeft.

Edit: PSU vervangen heeft helaas niet geholpen, zojuist weer eruit geklapt.
Defecte adapter geeft ook andere storing, dus dat klopt het niet helpt. :p

Wat wel zou kunnen helpen is de fiber van de Nokia router van Delta gebruiken. Die kun je los halen door het schroefje op de onderkant los te halen. Dan kun je die proberen.

Maar let op. Er mag geen stof op de connector komen. Dus ten alle tijden bijgeleverd stofkapje erop houden als je de connector los hebt aan beide kanten. Heb je dat nu niet gedaan bij de Nokia router en/of Nokia ONT dan kan dat wel eens je probleem zijn.

Ook geen vieze connector in de FTU steken want dan maak je die stekker ook vies. En dan wordt het alleen maar erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
Ik heb de kabel van de Nokia router van Delta gebruikt, ik heb geen eigen kabel.

Ik heb de connector wel even eruit gehad maar wel voorzichtig neergelegd. Is die zo gevoelig dan voor stof? Voor mijn werk moet ik geregeld fiber kabels inprikken op switches en dat heeft nog nooit voor problemen gezorgd met stof o.i.d. , het kan natuurlijk altijd maar vreemde is wel dat het een uur prima werkt en dan eruit klapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

VulcanRaven schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:25:
Ik heb de kabel van de Nokia router van Delta gebruikt, ik heb geen eigen kabel.

Ik heb de connector wel even eruit gehad maar wel voorzichtig neergelegd. Is die zo gevoelig dan voor stof? Voor mijn werk moet ik geregeld fiber kabels inprikken op switches en dat heeft nog nooit voor problemen gezorgd met stof o.i.d. , het kan natuurlijk altijd maar vreemde is wel dat het een uur prima werkt en dan eruit klapt.
Ik stel voor dat je nogmaals een poging waagt in de GUI van de ONT te komen en het optisch signaal niveau uit te lezen. Dan kan je in elk geval een aantal dingen uitsluiten. Het feit dat je er niet in kunt komen kan ook een aanwijzing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
Ik kom na een reboot wel erin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gk74My4ED_dkaKGtKwdbYceCsi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48Zlw43SXlx0HY3vuf7nHc8F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

@VulcanRaven
-16.8 lijkt me een prima waarde. Dat is het probleem niet lijkt me. Als dat stabiel is en niet fluctueert denk ik niet dat je een stofprobleem hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Roetzen op 23-05-2025 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VulcanRaven
Ja het lijkt ook iets in het modem zelf, alsof die na een bepaalde periode vastloopt gezien de web interface dan ook niet bereikbaar is…

Even kijken wat nu de handigste stappen zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door VulcanRaven op 23-05-2025 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anders even een ticket aanmaken via Discord. Via TR-069 kunnen ze volgens mij ook de error logging van de ONT uitlezen. Mogelijk kunnen ze aan de hand hiervan een conclusie trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-06 21:42
Ik heb een stuk terug gebladerd maar kom helaas geen werkende Discord link tegen. Waar kan ik me aanmelden voor deze server?

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Net niet vergenoeg terug, en niet de zoek optie gebruikt.

[ Voor 17% gewijzigd door psdata op 23-05-2025 20:06 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usul_Atreides
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-06 23:43
Sinds vorige week Delta actief en ik wilde een eigen opzet maken om toch in bridge te kunnen werken.

Ik heb een Zaran SPF+ via Schenk aangeschaft en deze 3 dagen geleden al aangemeld.
Ook is er een unmanaged switch om de SFP+ om te zetten naar UTP en deze gaat vervolgens naar een Fortigate 60E (7.4.3) toe.
VLAN 100, 101 en 107 ingesteld op de WAN2

Na 15 minuten krijg ik een IP op VLAN100 en valt internet via WAN1 weg.
Zeer vervelend, want er zijn dan nog geen policies voor WAN2.
Ik schakel WAN2 uit om zo weer ten minste internet via WAN1 weer te laten werken.

Aanpassing later en WAN2 weer ingeschakeld.
Na een uur nog geen IP ontvangen.
Switch herstart, maar nog steeds geen IP.

Zie ik iets over het hoofd als stap om de Zaran weer doorgifte te laten plegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Usul_Atreides schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 23:09:
Sinds vorige week Delta actief en ik wilde een eigen opzet maken om toch in bridge te kunnen werken.

Ik heb een Zaran SPF+ via Schenk aangeschaft en deze 3 dagen geleden al aangemeld.
Ook is er een unmanaged switch om de SFP+ om te zetten naar UTP en deze gaat vervolgens naar een Fortigate 60E (7.4.3) toe.
Waarom VLAN107? Het is VLAN100 voor consumenten en VLAN107 voor zakelijk. En VLAN101 was jaren geleden voor IPTV maar die stream zit tegenwoordig ook op VLAN100. Dus alleen 100 of 107 taggen aan WAN.
Wat zit er dan op WAN1?

Een andere ISP?
Ik denk dat je hier even beter moet uitleggen wat in je setup WAN1 en WAN2 is en wat je met de policies bedoelt.
Ik schakel WAN2 uit om zo weer ten minste internet via WAN1 weer te laten werken.

Ik ben je kwijt, wat zit er op WAN1? Welke aanpassing?
Zaram doorgifte laten plegen?

Bij Unifi apparatuur werkt het soms om router uit te zetten, SFP te verwijderen, router aanzetten en als deze geheel gestart is dan pas de Zaram te plaatsen. Wellicht is dit bij deze Fortigate ook.

Heb je via de Zaram wel al een werkende internet verbinding gehad? Met de snelheden in je abonnement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revolt463
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:55
Ik heb bijna een soortgelijk probleem gehad. 010X-Q schoot regelmatig in Alert. In het begin 1x per dag, maar hoe langer hoe erger het werd. Via Delta discord ticket aangemaakt en ze hebben gekeken of ze iets vreemds zagen in het signaal. Dat was niet het geval, als de ONT in alert schoot kon Delta ook niet meer zien. Daarna originele modem weer aangesloten en stabiel.

Uiteindelijk is de 10X-Q omgeruild voor een ander exemplaar en nu draait het stabiel. Overigens heb ik al eerder in deze thread gelezen dat iemand zijn 10X-Q instabiel was en ook om moest ruilen.

TLDR: Via Delta discord ticket aanmaken om het signaal uit te sluiten, originele modem terug en valideren of het wel stabiel is, zo ja, 10X-Q omruilen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-06 21:42
psdata schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 20:05:
[...]

Net niet vergenoeg terug, en niet de zoek optie gebruikt.
Die geeft helaas dezelfde "invalid invitation" als een paar posts terug..
ernstoud schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 20:34:
[...]

Mocht die niet werken, dan is deze net gemaakt: https://discord.gg/96HMhFwy
Succes! Dank je wel!

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
Usul_Atreides schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 23:09:

Als ik dit zo lees vermoed ik toch echt is in de config van je Fortigate. Weet niet wat ik van het idee vind om alle 3 de VLAN's te configureren, hoewel het misschien wel zou kunnen werken.

Ik zou zeggen, terug naar de basis, de last-known-good-configuration, en dan vanuit daar weer opnieuw opbouwen naar wat je nu hebt. Je hebt misschien toch te veel dicht gezet (bijv tcp 67 / 68 voor DHCP).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-06 16:05

liberque

Vrijzinnig!

Ben sinds gisteren verhuisd. Helaas geen Delta meer, maar KPN. Ik heb nu dus een Nokia ONT over. Deze heb ik via de community zeer goedkoop gekregen. Werkt als een trein. Mocht je in de buurt wonen (Zeeuws vlaanderen) dan mag je deze komen ophalen voor twee roombroodjes.

Ik ben erg slecht ter been dus opsturen is lastig. De eerste pmer die uit de buurt komt en er om wilt komen gaat ermee weg. Krijg je geen reactie dan is hij al vergeven.

Edit: inmiddels gereserveerd

[ Voor 3% gewijzigd door liberque op 24-05-2025 14:11 ]

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Usul_Atreides
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-06 23:43
ernstoud schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 23:21:
[...]

Waarom VLAN107? Het is VLAN100 voor consumenten en VLAN107 voor zakelijk. En VLAN101 was jaren geleden voor IPTV maar die stream zit tegenwoordig ook op VLAN100. Dus alleen 100 of 107 taggen aan WAN.

[...]

Wat zit er dan op WAN1?
Een andere ISP?

[...]

Ik denk dat je hier even beter moet uitleggen wat in je setup WAN1 en WAN2 is en wat je met de policies bedoelt.

[...]

Ik ben je kwijt, wat zit er op WAN1? Welke aanpassing?
Zaram doorgifte laten plegen?

Bij Unifi apparatuur werkt het soms om router uit te zetten, SFP te verwijderen, router aanzetten en als deze geheel gestart is dan pas de Zaram te plaatsen. Wellicht is dit bij deze Fortigate ook.

Heb je via de Zaram wel al een werkende internet verbinding gehad? Met de snelheden in je abonnement?
Mijn excuses voor de slechte openingspost.
Had geprobeerd niet te veel 'info' te plaatsen, maar faalde erin om de relevante info wel te plaatsen.
Ik weet nooit wat te wel/niet te schrijven in een openingspost.

De huidige aansluiting is:
WAN 1 - Ziggo
WAN 2 - Delta

VLAN 107 had ik voor de zekerheid ingevoerd, omdat ik een Business Pack had voor bridge en vast IP.
Maar omdat beide niet meer aangeboden worden door Delta heb ik de BP laten stopzetten.
Niet zeker of dit in het Delta netwerk al verwerkt was had ik deze toch maar ingevoerd... wie weet.
En het blijkt dat de VLAN 107 toch de VLAN is welke het IP heeft gekregen.

Delta stelt op hun eigen website bij stap 4 dat VLAN 101 nodig is voor TV.

Via het Nokia modem is een normaal werkende Delta lijn met internet.
Via de Zaran had ik wel een IP ontvangen, maar daarna hield het op: totaal geen internet meer.

De aanpassing was 'simpel' in de zin dat ik de WAN 2 uitschakelde waarna internet via WAN 1 (Ziggo) weer actief werd.
Alleen daarna ondanks een herstart van de switch kreeg ik maar geen DHCP IP op de Delta lijn.

Je tip met betrekking tot Unify heeft zeker geholpen. _/-\o_
Switch uitgezet, SPF eruit eruit gehaald en de glaslijn op de SPF ontkoppeld.
Daarna de switch aangezet, SPF teruggezet en de glaslijn weer in de SPF gestokken.
Binnen 2 minuten wel een IP ontvangen.

Blijkbaar had ik een foutieve aanname gedaan: Ziggo is DHCP en vereist geen static route.
Dus toch wel en gelukkig kon ik een static route invoeren met een 'Dynamic gateway' ipv van een handmatig ingevoerde gateway.

Nu nog ervoor zorgen dat Ziggo de hoofdlijn is en niet Delta... alles gaat nu over Delta ondanks dat de Distance voor Ziggo lager is.
Maar daar kom ik vast wel uit.
EWS99 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 06:59:
Weet niet wat ik van het idee vind om alle 3 de VLAN's te configureren, hoewel het misschien wel zou kunnen werken.

Ik zou zeggen, terug naar de basis, de last-known-good-configuration, en dan vanuit daar weer opnieuw opbouwen naar wat je nu hebt. Je hebt misschien toch te veel dicht gezet (bijv tcp 67 / 68 voor DHCP).
Had maar alle config erin gedaan op aangeven van de info van Delta.
Kan beter onnodige config er uithalen dan dat later blijkt dat ik de te weining config had (en dan had ik dus: static route).
Geen IP krijgen lijkt op een 'connectie' ding tussen de apparatuur gelegen te hebben nadat ik eerder de WAN 2 had uitgezet.

Het probleem lijkt voor nu opgelost te zijn.
ernstoud en EWS99 bedankt voor jullie tijd en reacties. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VulcanRaven
Revolt463 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 23:34:
[...]
TLDR: Via Delta discord ticket aanmaken om het signaal uit te sluiten, originele modem terug en valideren of het wel stabiel is, zo ja, 10X-Q omruilen,
Tnx, heb zojuist het originele modem laten aansluiten. Even kijken of die stabiel blijft en zo ja de verkoper contacteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoWorldOrder!
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-06 18:36
Ik heb geprobeerd te zoeken maar kan geen eenduidig antwoord vinden en voordat ik een nieuwe (eigen) Router koop zoek ik even een antwoord:

Is het nu wel of niet mogelijk om IPV6 prefix delegation te doen met de Delta XGS-PON?
Of nog simpeler gevraagd: Is het mogelijk IPv6 van Delta te gebruiken op de Unifi gateway?

Van Delta zelf krijg ik allemaal omtrekkende antwoorden, de meest geinformeerde was denk ik dat ze alleen IPv6 op het eerste apparaat ondersteunen, maar better save than sorry.

[ Voor 21% gewijzigd door NoWorldOrder! op 27-05-2025 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 18:15
NoWorldOrder! schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:38:
Ik heb geprobeerd te zoeken maar kan geen eenduidig antwoord vinden en voordat ik een nieuwe (eigen) Router koop zoek ik even een antwoord:

Is het nu wel of niet mogelijk om IPV6 prefix delegation te doen met de Delta XGS-PON?
Of nog simpeler gevraagd: Is het mogelijk IPv6 van Delta te gebruiken op de Unifi gateway?

Van Delta zelf krijg ik allemaal omtrekkende antwoorden, de meest geinformeerde was denk ik dat ze alleen IPv6 op het eerste apparaat ondersteunen, maar better save than sorry.
Je krijgt een volledige /56 toegewezen dus ja, je hebt ruimte zat om je eigen RAs te doen.

Ik heb het hier werkend op een USG4, dus dat het kan is zeker. Het vereist alleen wat instellen.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1981
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

wouter1981

w00t

Ik heb het werkend op een UDM Pro door hulp in dit topic. https://gathering.tweaker...message/82020294#82020294

Trust me, I'm an engineer | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99

Ja, IPv6 werkt prima op Unifi gateways

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoWorldOrder!
Even voor de zekerheid; Jullie hebben het werkende met de Nokia er nog voor? Of direct aangesloten op de gateway?

Dat het direct op de gateway gaat werken geloof ik wel, maar gaat mij erom of het ook zou moeten werken met de Nokia ervoor. Zo niet dan moet ik inderdaad even upgraden naar de USG pro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:34
NoWorldOrder! schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:51:
Even voor de zekerheid; Jullie hebben het werkende met de Nokia er nog voor? Of direct aangesloten op de gateway?

Dat het direct op de gateway gaat werken geloof ik wel, maar gaat mij erom of het ook zou moeten werken met de Nokia ervoor. Zo niet dan moet ik inderdaad even upgraden naar de USG pro...
Bedoel je met "de Nokia" de Nokia XS-2426G-B of de Nokia XS-010X-Q / Nokia XS-010X-R ONT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoWorldOrder!
Nokia XS-2426G-B

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@NoWorldOrder! Dit topic gaat over gebruiken van een eigen router. Dan sluit je per definitie die standaard geleverde Nokia niet aan maar een eigen ONT. En die laat IPv6 gewoon transparant door. Je kunt kiezen voor een ONT in de vorm van een SFP of eentje met een 10 Gb Ethernet-poort.

Bij mij gaat de glasvezel via een SFP+ mijn Dream Machine in. Vervolgens IPv6 instellingen goed zetten en dat is het.

[ Voor 17% gewijzigd door robertwebbe op 27-05-2025 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1981
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

wouter1981

w00t

NoWorldOrder! schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:51:

Ik heb de Nokia XS-2426G-B er niet tussen. Vervangen door de Zaram SFP+

Trust me, I'm an engineer | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoWorldOrder!
Jullie hebben gelijk dat dit gaat om een eigen router kopen. Maar omdat ik ipv6 niet werkende krijg op mijn Unifi achter de Nokia XS-2426G-B wil ik even zeker weten of dit rechtstreeks met een andere gateway wel werkt.

Dat is zojuist bevestigd, dank daarvoor. Bonus zou zijn als iemand weet of het met de Nokia er tussen ook zou moeten werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pingme
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-06 08:37
pingme schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 23:08:

Nog even een korte en zeer positieve update! Monteur is langs geweest en het bleek helaas een defecte Nokia ONT. Vanmiddag een nieuwe geleverd gekregen, aangesloten en geregistreerd, uit de CGNAT pool laten halen, Huawei laten registreren, VLAN100 op Opnsense router aangemaakt en alles werkte in 1 keer!! _/-\o_ _/-\o_ Heel blij mee!

Hulde voor iedereen in dit topic met de hulp en de duidelijke beschrijving van de eerste post!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bijzonder moment… pagina 300 van Topic 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveDiss
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11-06 20:18
Vraagje ik heb een TP-link MC420L + FRITZ!SFP XGS-PON en een Glasvezelkabel DELTA-XGS-PON Aansluitkabel

Ik heb het sn nummer van fritz!sfp doorgeven aan delta

Maar er meld niet aan.
FX LINK/ACT brand niet

Power en tp Link brand wel.

Wat zou er niet goed zijn.

Hier onde de links van de producten.
https://www.omadanetworks...y-media-converter/mc420l/

https://www.megekko.nl/pr...Vezel-optiek-10000-Mbit-s

https://csuithoorn.nl/glasvezel-kabels/delta-xgs-pon/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07:53
DaveDiss schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:33:
Vraagje ik heb een TP-link MC420L + FRITZ!SFP XGS-PON en een Glasvezelkabel DELTA-XGS-PON Aansluitkabel

Ik heb het sn nummer van fritz!sfp doorgeven aan delta

Maar er meld niet aan.
FX LINK/ACT brand niet

Power en tp Link brand wel.

Wat zou er niet goed zijn.

Hier onde de links van de producten.
https://www.omadanetworks...y-media-converter/mc420l/

https://www.megekko.nl/pr...Vezel-optiek-10000-Mbit-s

https://csuithoorn.nl/glasvezel-kabels/delta-xgs-pon/
Fritz!sfp's werken alleen in een Fritzbox.

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveDiss
dunkiegaming schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:42:
[...]

Fritz!sfp's werken alleen in een Fritzbox.
Das knap lastig 😅

Dan Zaram SFP+ module ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wordt waarschijnlijk ook knap lastig om te vinden, lijken overal uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveDiss
En dit ?

Zou dit werken is alleen geen 10g allen 1g

https://www.routershop.nl...ber-wan-patchpakket-76557

[ Voor 23% gewijzigd door DaveDiss op 27-05-2025 21:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04:52

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
robertwebbe schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:58:
Wordt waarschijnlijk ook knap lastig om te vinden, lijken overal uitverkocht.
Staan nu op begin Juli, hoop ze eerder binnen te krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveDiss
ernstoud schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:23:
[...]

Nee, is AON. Jij hebt, maak ik op uit het feit dat je een Fritz XGS-PON SFP noemt, geen AON.
OKe bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveDiss
zijn er andere geschikte XGS-PON ONU SFP+ modules compatible of alleen die van Zaram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
NoWorldOrder! schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:11:
Jullie hebben gelijk dat dit gaat om een eigen router kopen. Maar omdat ik ipv6 niet werkende krijg op mijn Unifi achter de Nokia XS-2426G-B wil ik even zeker weten of dit rechtstreeks met een andere gateway wel werkt.

Dat is zojuist bevestigd, dank daarvoor. Bonus zou zijn als iemand weet of het met de Nokia er tussen ook zou moeten werken.
Als je met "De Nokia" de -B versie bedoelt, dan geen idee, want niemand die hier zit gebruikt dat ding voor langer dan 5 minuten. Dat kun je beter aan Delta zelf vragen.

Met de -Q versie werkt het dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
NoWorldOrder! schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:11:

Denk niet dat IPv6 werkt als je een router achter 2426G hangt. Prefix delegation delegeert maar 1 subnet. Weet niet of je dat subnet dan weer kunt door delegeren (naar kleinere subnets dan natuurlijk). Heb net niet genoeg IPv6 kennis daarvoor, maar denk niet dat dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij is @Roetzen hier onze IPv6 alwetende. Mogelijk weet hij dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

robertwebbe schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:13:
Volgens mij is @Roetzen hier onze IPv6 alwetende. Mogelijk weet hij dit?
Alwetend ben ik zeker niet, maar ik weet wel een boel. :P @EWS99 @NoWorldOrder! Ja, je kunt met prefix delegation routers cascaderen. De IPv6 specs voorzien daarin. Dus bijvoorbeeld de eerste router achter de hoofdrouter een /58 uit de /56 laten vragen en dan een tweede router daar weer achter daaruit een /60 laten vragen. Dat kan in principe doorgaan tot alle /64s zijn verdeeld. Wat ik niet weet is of ook werkt met de Nokia 2426. Ik dacht van niet, maar zeker weten doe ik het niet. Van de zwarte Sagemcom van Ziggo weet ik wel zeker dat die geen cascadering ondersteunt.

[ Voor 10% gewijzigd door Roetzen op 28-05-2025 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Roetzen schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:26:
[...]

Alwetend ben ik zeker niet, maar ik weet wel een boel. :P @EWS99 @NoWorldOrder! Ja, je kunt met prefix delegation routers cascaderen. De IPv6 specs voorzien daarin. Dus bijvoorbeeld de eerste router achter de hoofdrouter een /58 uit de /56 laten vragen en dan een tweede router daar weer achter daaruit een /60 laten vragen. Dat kan in principe doorgaan tot alle /64s zijn verdeeld. Wat ik niet weet is of ook werkt met de Nokia 2426. Ik dacht van niet, maar zeker weten doe ik het niet. Van de zwarte Sagemcom van Ziggo weet ik wel zeker dat die geen cascadering ondersteunt.
Inderdaad, het minimale wat je kan verdelen is een /64 (kleiner kan officieel niet, hoewel je het eventueel mss zou kunnen hacken, maargoed dat terzijde) maar alle tussenliggende netwerkgrootes kun je gewoon door en door delegeren.

Zo heb ik momenteel op alle VLANs die publieke toegang nodig hebben een /64 toegewezen die dus door mijn eigen router uitgedeeld worden aan apparaten in dat segment.

Het enige waar je even op moet letten (iig met mijn USG was dat even puzzelen) is dat je dus ook forward routes zal moeten maken voor die prefixes zoals bijv. deze:

code:
1
vlan-102 - 2001:<nummers>:102::/64 Next Hop 2001:<nummers>:100:<nummers>

etc. voor alle netwerken die je wilt voorzien.

Hoe je dat dan verder op whatever router je wilt doorgeven moet je zelf weten: ik draai systemd-networkd op mij linux routertje dus dat ilijkt een .network file op iets als dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
[Match]
Name=bond0.200

[Network]
Address=192.168.20.1/24
Address=2001:<nummers>:102::1/64

DHCPPrefixDelegation=yes
IPForward=yes
IPv6SendRA=yes
IPv6AcceptRA=no

[DHCPPrefixDelegation]
SubnetId=0x02
Announce=yes
Assign=yes
Token=::2

[IPv6SendRA]
UplinkInterface=bond0.100
EmitDNS=yes
Managed=no
DNS=<ipv6 dns>

[IPv6Prefix]
AddressAutoconfiguration=yes
Prefix=2001:<nummers>:102::/64
Assign=no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-06 16:22
justdaboo schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:04:
Bijzonder moment… pagina 300 van Topic 2
Ik zit nog op pagina 150 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoWorldOrder!
Dutchess_Nicole schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:20:
[...]

Als je met "De Nokia" de -B versie bedoelt, dan geen idee, want niemand die hier zit gebruikt dat ding voor langer dan 5 minuten. Dat kun je beter aan Delta zelf vragen.

Met de -Q versie werkt het dus prima.
Fair, haha. Ding doet veel dingen niet... Geen bridge mode, geen IPv4 hairpin, geen ipv6 delegatie (zo lijkt het).

Ik zie mijn vakantiegeld al richting een upgrade van mijn netwerk gaan :-p
Pagina: 1 ... 75 76 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.