ernstoud schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 23:21:
[...]
Waarom VLAN107? Het is VLAN100 voor consumenten en VLAN107 voor zakelijk. En VLAN101 was jaren geleden voor IPTV maar die stream zit tegenwoordig ook op VLAN100. Dus alleen 100 of 107 taggen aan WAN.
[...]
Wat zit er dan op WAN1?
Een andere ISP?
[...]
Ik denk dat je hier even beter moet uitleggen wat in je setup WAN1 en WAN2 is en wat je met de policies bedoelt.
[...]
Ik ben je kwijt, wat zit er op WAN1? Welke aanpassing?
Zaram doorgifte laten plegen?
Bij Unifi apparatuur werkt het soms om router uit te zetten, SFP te verwijderen, router aanzetten en als deze geheel gestart is dan pas de Zaram te plaatsen. Wellicht is dit bij deze Fortigate ook.
Heb je via de Zaram wel al een werkende internet verbinding gehad? Met de snelheden in je abonnement?
Mijn excuses voor de slechte openingspost.
Had geprobeerd niet te veel 'info' te plaatsen, maar faalde erin om de relevante info wel te plaatsen.
Ik weet nooit wat te wel/niet te schrijven in een openingspost.
De huidige aansluiting is:
WAN 1 - Ziggo
WAN 2 - Delta
VLAN 107 had ik voor de zekerheid ingevoerd, omdat ik een Business Pack had voor bridge en vast IP.
Maar omdat beide niet meer aangeboden worden door Delta heb ik de BP laten stopzetten.
Niet zeker of dit in het Delta netwerk al verwerkt was had ik deze toch maar ingevoerd... wie weet.
En het blijkt dat de VLAN 107 toch de VLAN is welke het IP heeft gekregen.
Delta stelt op hun
eigen website bij stap 4 dat VLAN 101 nodig is voor TV.
Via het Nokia modem is een normaal werkende Delta lijn met internet.
Via de Zaran had ik wel een IP ontvangen, maar daarna hield het op: totaal geen internet meer.
De aanpassing was 'simpel' in de zin dat ik de WAN 2 uitschakelde waarna internet via WAN 1 (Ziggo) weer actief werd.
Alleen daarna ondanks een herstart van de switch kreeg ik maar geen DHCP IP op de Delta lijn.
Je tip met betrekking tot Unify heeft zeker geholpen.
Switch uitgezet, SPF eruit eruit gehaald en de glaslijn op de SPF ontkoppeld.
Daarna de switch aangezet, SPF teruggezet en de glaslijn weer in de SPF gestokken.
Binnen 2 minuten wel een IP ontvangen.
Blijkbaar had ik een foutieve aanname gedaan: Ziggo is DHCP en vereist geen static route.
Dus toch wel en gelukkig kon ik een static route invoeren met een 'Dynamic gateway' ipv van een handmatig ingevoerde gateway.
Nu nog ervoor zorgen dat Ziggo de hoofdlijn is en niet Delta... alles gaat nu over Delta ondanks dat de Distance voor Ziggo lager is.
Maar daar kom ik vast wel uit.
EWS99 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 06:59:
Weet niet wat ik van het idee vind om alle 3 de VLAN's te configureren, hoewel het misschien wel zou kunnen werken.
Ik zou zeggen, terug naar de basis, de last-known-good-configuration, en dan vanuit daar weer opnieuw opbouwen naar wat je nu hebt. Je hebt misschien toch te veel dicht gezet (bijv tcp 67 / 68 voor DHCP).
Had maar alle config erin gedaan op aangeven van
de info van Delta.
Kan beter onnodige config er uithalen dan dat later blijkt dat ik de te weining config had (en dan had ik dus: static route).
Geen IP krijgen lijkt op een 'connectie' ding tussen de apparatuur gelegen te hebben nadat ik eerder de WAN 2 had uitgezet.
Het probleem lijkt voor nu opgelost te zijn.
ernstoud en EWS99 bedankt voor jullie tijd en reacties.