Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tactiturnus schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:13:
[...]
A. Zou je de schuiflade (met daarin de SC UPC (blauwe) connector) van je eigen ONT verwijderen uit de FTU, om vervolgens de 'nieuwe'/originele schuiflade van de ONT van Delta in de FTU te schuiven
Correctie: in de schuiflade zit altijd een groene SC/APC.

En optie B. is veiliger en makkelijker.

[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 21-07-2025 21:37 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tactiturnus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-09 12:52
@robertwebbe
robertwebbe schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:40:
@Tactiturnus Ik adviseer je te gaan voor B. Als je insteeklade vast komt te zitten achter het verende klepje kun je een paar dagen op een monteur wachten, zonder internet. De gehele constructie is toch best kwestbaar.

Ik zou nooit een splitter nemen, alles wat je er tussen hangt geeft demping. Als je een koppelstukje in optie B gebruikt is omsteken heel simpel te doen.
Je stelt voor om een koppelstukje te gebruiken in optie B. Kun je uitleggen hoe je dit precies bedoeld en wat je daarvoor nodig hebt? Bij voorbaat dank voor je antwoord.

@ernstoud Ik heb mijn eerdere post aangepast en de juiste groene SC APC connector vermeld. Mijn excuses. PS: de kabel die ik destijds heb aangeschaft voor mijn eigen ONT heeft enkel groene connectoren 8)7 Destijds gekocht via de tip van @robertwebbe op het unifi forum

[ Voor 22% gewijzigd door Tactiturnus op 21-07-2025 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]
. en anderzijds het wisselen tussen de eigen ONT en de ONT van de provider met enige regelmaat plaats zou kunnen c.q. moeten vinden. Als het niet is wegens het overstappen naar een andere provider, dan wel door het effectueren van up- en/of downgrades van snelheid.
Volgens een DFN engineer komt ooit de optie om dit wisselen naar de originele Nokia xs-2426g-b in mijn.delta.
Zou mooi zijn als er een switch zou bestaan waarop je beide ONT's zou kunnen aansluiten en vervolgens met een druk op de knop zou kunnen schakelen tussen deze ONT's, waardoor je niet steeds fysiek van glasvezelkabel hoeft te wisselen.... Misschien een uitdaging voor een meer ervaren Tweaker.......
Optisch zou zoiets wel kunnen maar waarom zou je? Voor die enkele keer dat het nodig is? Dat wisselen van een SC/APC connector is niet het issue (als je maar geen vuil op de vezel brengt), het issue is het opnieuw moeten aanmelden van de originele Nokia.

Die splitters bestaan wel: https://www.fs.com/nl/products/12493.html?now_cid=5522

Wel geeft dat uiteraard iets meer dan 3 dB verlies. Je deelt immers passief de sterkte van het licht in twee. Dat is best kritisch als je signaal niet al te sterk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNITls-o_JhjYODbgDpyI6pnVNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKhBL7Ukt9JE4yWZQvYoPpJ6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door ernstoud op 21-07-2025 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tactiturnus schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:45:
@robertwebbe

[...]
Je stelt voor om een koppelstukje te gebruiken in optie B. Kun je uitleggen hoe je dit precies bedoeld en wat je daarvoor nodig hebt? Bij voorbaat dank voor je antwoord.
Zie het eerste bericht over dit onderwerp, de openingspost. Onder het kopje aansluiten, helemaal onderaan, staan alle antwoorden.

[ Voor 9% gewijzigd door robertwebbe op 21-07-2025 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tactiturnus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-09 12:52
@robertwebbe
robertwebbe schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:01:
[...]

Zie het eerste bericht over dit onderwerp, de openingspost. Onder het kopje aansluiten, helemaal onderaan, staan alle antwoorden.
Stom van mij dat ik daarover heen heb gelezen m.b.t. het koppelstukje. Ik verwijs in mijn stuk zelf nog naar de allereerste post 8)7
[...]
Ik stel deze vraag in het bijzonder omdat enerzijds in de allereerste post van dit forumartikel (volgens mij) vermeld staat dat er een probleem kan zijn met het verende klepje
Zoals gezegd heb ik de kabel aangeschaft via jouw link op het unifi forum.
Tactiturnus schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:45:

@ernstoud Ik heb mijn eerdere post aangepast en de juiste groene SC APC connector vermeld. Mijn excuses. PS: de kabel die ik destijds heb aangeschaft voor mijn eigen ONT heeft enkel groene connectoren 8)7 Destijds gekocht via de tip van @robertwebbe op het unifi forum
Heb toen gekozen voor een kabel van 3 meter. Deze is mijn inziens lang genoeg om rechtstreeks op de ONT van Delta aan te sluiten, dus een koppelstuk (en extra kabel) heb ik volgens mij dan niet nodig, toch?

@robertwebbe @ernstoud Dank voor jullie antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tactiturnus schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:21:
Heb toen gekozen voor een kabel van 3 meter. Deze is mijn inziens lang genoeg om rechtstreeks op de ONT van Delta aan te sluiten, dus een koppelstuk (en extra kabel) heb ik volgens mij dan niet nodig, toch?
Nee hoor. Gewoon groene SC/APC uit de ene in de andere. Klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 22:36

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
ernstoud schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:54:
[...]

Volgens een DFN engineer komt ooit de optie om dit wisselen naar de originele Nokia xs-2426g-b in mijn.delta.

[...]

Optisch zou zoiets wel kunnen maar waarom zou je? Voor die enkele keer dat het nodig is? Dat wisselen van een SC/APC connector is niet het issue (als je maar geen vuil op de vezel brengt), het issue is het opnieuw moeten aanmelden van de originele Nokia.

Die splitters bestaan wel: https://www.fs.com/nl/products/12493.html?now_cid=5522

Wel geeft dat uiteraard iets meer dan 3 dB verlies. Je deelt immers passief de sterkte van het licht in twee. Dat is best kritisch als je signaal niet al te sterk is.

[Afbeelding]
Ik kan je vertellen dat dit hier zonder problemen draait ;) De verwachte snelheden haal ik ondanks de splitterkabel _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 19:34
probleem lijkt opgelost.
Door wie of wat ?, hij trekt weer 1000/1000 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiluTe
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-09 07:50
Tanto4 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:40:
[...]

Helaas, nog een keer gebeld. Ze hebben mijn mac-adres en PON-ID opgevraagd. Omdat het dus gaat om een ONT die voor Odido is gebruikt mogen ze deze niet aanmelden.
Probeer het anders eens via een ticket op Discord: https://discord.gg/cWaXhrrp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanto4
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 16:32
DiluTe schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:09:
[...]

Probeer het anders eens via een ticket op Discord: https://discord.gg/cWaXhrrp
Ik heb een Huawei ONT gekocht. Dus voor mij is het opgelost. Staat nu ook in de start post om mensen te attenderen dat dit beleid is bij Delta. Telefonisch is mij duidelijk verteld dat het niet mag om de Nokia ONT hiervoor te gebruiken. Ik ben niet iemand die dit wekelijks blijft testen door verschillende kanalen te bevragen.

Het is in mijn ogen ook vreemd dat je een ONT niet mag gebruiken die je niet hoeft in te leveren bij Odido, en waarvan je weet dat deze het goed doet op het netwerk. Maar het was een heel duidelijke nee richting mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:52
Ik heb deze week nog wel een Nokia ONT die ik bij Odido kreeg kunnen registreren om te gebruiken bij m'n Delta verbinding.

Aanvraag gedaan via de chat, voor het MAC-adres heb ik die van m'n ZyXEL T-56 router doorgegeven.

Vervolgens werd ik opgebeld, en moest ik nog 2x de ONT herstarten aangezien het niet directe lukte. Daarna stopte het PON lampje met knipperen en bleef solid groen, VLAN 100 had ik reeds ingesteld dus ook direct weer internet.

Geen idee of ik geluk gehad heb dan? Ik heb Odido niet genoemd tijdens het aanmelden.

Toch wel stuk fijner om met OpenWRT te werken, zodat je ook IPv6 poorten kan openzetten en ICMP (ping) van buitenaf kan toestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:34
Sinds vanmorgen ligt mijn Delta verbinding er uit. ONT lampje knippert en alarm is rood. Reboot helpt helaas niet. Maar ticket aangemaakt op Discord.

De vorige Nokia XS-010X-Q heb ik al moeten omruilen omdat die na 2 weken defect ging. Hopelijk is deze niet ook defect want dan word het allemaal toch wel erg onbetrouwbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Wat is een ONT lampje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 17:36
VulcanRaven schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:47:
Sinds vanmorgen ligt mijn Delta verbinding er uit. ONT lampje knippert en alarm is rood. Reboot helpt helaas niet. Maar ticket aangemaakt op Discord.

De vorige Nokia XS-010X-Q heb ik al moeten omruilen omdat die na 2 weken defect ging. Hopelijk is deze niet ook defect want dan word het allemaal toch wel erg onbetrouwbaar.
Klinkt als een issue met je stroom adapter. Had je die ook gewisseld toen je je Nokia had vervangen?

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02:23
Duumke schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:48:
[...]
Ik heb ondertussen een support ticket lopen bij Unifi Support. Morgen nog even wat acties uitvoeren en resultaten delen (reseat van de ONT en het herstarten van de UDM SE).
Mocht ik meer weten dan laat ik het weten.
Even ter info... het support ticket loopt nog steeds hiervoor. Ondertussen is het vanuit support naar het escalatie team gegaan die het bij de developers onder de aandacht hebben gebracht. Ik verwacht niet vandaag of morgen een fix, maar vanuit support wordt ik prima op de hoogte gehouden en als er interessante updates zijn dan laat ik dat hier zeker nog even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakpeka
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:53
Duumke schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:46:
[...]

Even ter info... het support ticket loopt nog steeds hiervoor. Ondertussen is het vanuit support naar het escalatie team gegaan die het bij de developers onder de aandacht hebben gebracht. Ik verwacht niet vandaag of morgen een fix, maar vanuit support wordt ik prima op de hoogte gehouden en als er interessante updates zijn dan laat ik dat hier zeker nog even weten.
Voor mij ook: zelfde status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:51
ferno schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:15:
Vraagje, ik heb sinds kort een melding in mijn console van mijn UDM-SE. Ik heb een Delta aansluiting glasvezel van 1GBPS. Mijn UDM-SE draait de nieuwste firmware (volgens mij heb ik sinds dien deze melding) en ik heb een ZARAM module in gebruik. Het gekke is dat ik verder niets merk hiervan. Verbinding lijkt stabiel etc. En als ik bij de TX errors kijk zie ik 0 staan voor de betreffende poort. Weet iemand wat er gaande kan zijn en belangrijker, moet ik mij zorgen maken?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb dezelfde combinatie: UDM-SE, Zaram met Delta en zie ook hetzelde probleem. Ik heb alleen van Unifi OS er wel een EA versie op staan: 4.3.6. En van Network ook de EA versie 9.3.45. Ook daar doet het probleem zich dus nog voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duumke
Senaxx schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:08:
[...]

Ik heb dezelfde combinatie: UDM-SE, Zaram met Delta en zie ook hetzelde probleem. Ik heb alleen van Unifi OS er wel een EA versie op staan: 4.3.6. En van Network ook de EA versie 9.3.45. Ook daar doet het probleem zich dus nog voor.
Zoals ik al zei; de case bij ubiquity staat nog open en ze hebben het nog in onderzoek. Dus dat het ook in een ea versie nog niet opgelost is, is niet meer dan logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VulcanRaven
EWS99 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:30:
[...]

Klinkt als een issue met je stroom adapter. Had je die ook gewisseld toen je je Nokia had vervangen?
Yes, maar dat maakte geen verschil helaas. Ik heb via Discord contact gehad en werd daar weer heel snel geholpen _/-\o_ en ze zagen dat er iets met het signaal aan de hand was. Daarop de normale servicedesk van Delta gebeld en die zijn ermee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:41
Vandaag wordt Delta geactiveerd. Wat zijn jullie ervaringen met de doorlooptijd van het uit de CGNAT halen en het activeren van je eigen modem? (Ik ga hiervoor bellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
ArcticTiger schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:34:
Vandaag wordt Delta geactiveerd. Wat zijn jullie ervaringen met de doorlooptijd van het uit de CGNAT halen en het activeren van je eigen modem? (Ik ga hiervoor bellen)
Ik zou zeggen... lees even terug in het topic. Er staan meerdere verhalen over hoe het is gelopen en dan mag je daar de conclusie uit trekken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArcticTiger schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:34:
Bij mij bleek voor CGNAT uitzetten dat de medewerker helemaal geen ticket had gemaakt na ons gesprek. Via Discord was het direct geregeld.

Dus aandringen dat er echt een ticket gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
Ik ga er nu mee beginnen.
Ik zal mijn bevindingen ook even in dit topic zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
ArcticTiger schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:01:
Ik ga er nu mee beginnen.
Ik zal mijn bevindingen ook even in dit topic zetten.
Succes, maar zal vast goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
1e update:
Gebeld om 13:25, verbinding werd verbroken toen ik eindelijk en medewerker aan de lijn had.
Gebeld om 13:50, medewerker ging cgnat uitschakelen. Ik moet om 18:00 het modem herstarten om de uitschakeling effect te laten hebben.
Morgen mag ik terugbellen om mijn eigen modem (Huawei) te laten activeren....

Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
VulcanRaven schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:12:
[...]

Yes, maar dat maakte geen verschil helaas. Ik heb via Discord contact gehad en werd daar weer heel snel geholpen _/-\o_ en ze zagen dat er iets met het signaal aan de hand was. Daarop de normale servicedesk van Delta gebeld en die zijn ermee aan de slag.
Inmiddels zelf maar eens contact gezocht met Delta gezien ik nog niks gehoord heb van ze. Nu loop ik al voor de 2e keer tegen een heel hinderlijk proces bij hun servicedesk aan. Zodra je een 2e lijns ticket hebt lopen word je gebeld door ze om iets te proberen, (modem resetten, oude modem terugplaatsen, etc.). Als je dan niet in de gelegenheid bent om op te nemen verdwijnt je ticket in niemandsland. Zodra je terugbelt naar de helpdesk vertellen ze je dat er inderdaad gebeld is maar waarom weten ze niet, maar je gaat dezelfde dag nog terug gebeld worden. Dat gebeurt niet, ook de dag erna en daarna niet en als je zelf dan weer contact opneemt weten ze opeens wel wat ze van je wilde weten en kan je pas verder gaan met je ticket / troubleshooten. :-(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArcticTiger
Beloofd om een update te geven.
In navolging van mijn vorige bericht, omstreeks 13:50 gebeld voor het verwijderen van de cgnat.
Het advies om rond 18:00 de modem te herstarten en morgen weer terug te bellen.
Uiteindelijk kreeg ik omstreeks 15:00 een IP adres in de 141.x.x.x reeks in plaats van 100.x.x.x.
Rond 16:00 gebeld met Delta om mijn Huawei te activeren, terwijl ik met de beste man aan de telefoon zat was alles binnen een minuut of 5 omgezet en de Huawei was online en zichtbaar bij Delta.
Het enige was dat mijn UDM nog niet werkte, maar dat was een fout van mijn kant (VLAN niet ingesteld), dus afgesproken dat ik dat zelf op zou lossen.
Dit is uiteindelijk ook opgelost dus happy met de nieuwe verbinding en de vlotte service (ik heb andere cowboyverhalen gehoord in de omgeving)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvd01
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-09 22:30
Verkeerde topic…..opnieuw geplaatst in het Viaplay topic. Excuus

[ Voor 143% gewijzigd door Pvd01 op 28-07-2025 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duumke
ArcticTiger schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:27:
Beloofd om een update te geven.
In navolging van mijn vorige bericht, omstreeks 13:50 gebeld voor het verwijderen van de cgnat.
Het advies om rond 18:00 de modem te herstarten en morgen weer terug te bellen.
Uiteindelijk kreeg ik omstreeks 15:00 een IP adres in de 141.x.x.x reeks in plaats van 100.x.x.x.
Rond 16:00 gebeld met Delta om mijn Huawei te activeren, terwijl ik met de beste man aan de telefoon zat was alles binnen een minuut of 5 omgezet en de Huawei was online en zichtbaar bij Delta.
Het enige was dat mijn UDM nog niet werkte, maar dat was een fout van mijn kant (VLAN niet ingesteld), dus afgesproken dat ik dat zelf op zou lossen.
Dit is uiteindelijk ook opgelost dus happy met de nieuwe verbinding en de vlotte service (ik heb andere cowboyverhalen gehoord in de omgeving)
Scheelt dat je je goed voor had bereid. Dat helpt echt enorm met dit soort zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 20:43
Pvd01 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:22:
Bij het terugkijken van de nabeschouwing van de F1 stopt de stream voortijdig. Vermoedelijk zijn ze vergeten dat het programma langer duurde door het uitstellen van de race. Stelletje amateurs zijn dat daar bij Viaplay.

Liep de oorspronkelijke uitzending wel gewoon door?
Dan kijk je toch gewoon het volgende programma terug aangezien de F1 race idd nogal uitliep? Achteraf worden de gidsgegevens volgens mij nooit aangepast, dus het volgende programma bevat de laatste rondjes op Spa ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticTiger
Duumke schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:04:
[...]

Scheelt dat je je goed voor had bereid. Dat helpt echt enorm met dit soort zaken.
Dat klopt inderdaad.
Voordat ik het Delta modem inschakelde had ik de dhcp van de UDM uitgeschakeld, dus het netwerk had een hikje maar alles bleef redelijk in de licht.
Helaas vergeten om meteen de wan op vlan 100 te zetten, heeft me toch wat gepuzzel gekost.
Verder inderdaad bij het bellen alle gegevens bij de hand houden, ook van de Huawei, waarbij ik enkel de glasvezel uit de Nokia over hoefde te prikken, en het was echt sneller geregeld als verwacht.
Op naar het volgende avontuur: een geschikt Android TV box om als STB te gebruiken (ik vind de meegeleverde van Delta toch te beperkt: geen extra apps zoals de Ziggo Next, plus bog een infrarood afstandsbediening….)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duumke
ArcticTiger schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:37:
[...]
Op naar het volgende avontuur: een geschikt Android TV box om als STB te gebruiken (ik vind de meegeleverde van Delta toch te beperkt: geen extra apps zoals de Ziggo Next, plus bog een infrarood afstandsbediening….)
Dat ben ik wel aardig met je eens... Die STB's van Delta zijn niet bijzonder fijn. Helaas is het spoelen met een app op de TV o.i.d. wat lastig, dan blijft het beeld een poos hangen en kun je niet goed zien waar je bent gebleven. Als je een goed alternatief hebt, dan hoop ik dat je dat hier terug post aangezien ik daar wel heel benieuwd naar ben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArcticTiger
Duumke schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:41:
[...]

Dat ben ik wel aardig met je eens... Die STB's van Delta zijn niet bijzonder fijn. Helaas is het spoelen met een app op de TV o.i.d. wat lastig, dan blijft het beeld een poos hangen en kun je niet goed zien waar je bent gebleven. Als je een goed alternatief hebt, dan hoop ik dat je dat hier terug post aangezien ik daar wel heel benieuwd naar ben.
Ik heb er voor nu een chromecast 4k (zo’n witte) aan de tv gehangen (mede omdat wij nog een tv hebben uit 18-noach ongeveer dus geen apps voor streamingsdiensten). Werkt perfect met de Delta app, hoewel wij niet zoveel tv kijken dat we doorspoelen. Mocht ik een goede hebben zal ik wel een DM sturen (ik wil hem ook gebruiken met Moonlight bijvoorbeeld)

Kleine toevoeging waar ik net achter kwam toen ik even op mijn Unifi omgeving keek: de latency…
Wat een verschil met Ziggo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-beXPCAcRjcftzsz1tmnTEptwvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aqv0En3qGRe0YXIXL1DwISL6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door ArcticTiger op 28-07-2025 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterwoudstra
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:28
Hier even mijn ervaringen; Dynamisch IP in plaats van CGNAT, beetje rommelig, de medewerker leek eerst geen idee te hebben, begon meteen over een zakelijk abonnement, na even in de wacht gestaan te hebben kwam het goed (reboot was volgens hun nodig maar kreeg vanzelf een IP adres buiten de CGNAT reeks.
Vandaag gebeld om de eigen ONT te laten activeren (Nokia XS-010X) en binnen 10 minuten online, na doorgeschakeld te zijn aar de 2e lijn.
Prima wat mij betreft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-09 21:28
Wij hebben (via ng-blu, Delta netwerk) onze Delta NTU gewisseld voor een Zaram SFP. Sindsdien alleen geen verbinding meer.
We hebben een UXG Pro, dus kwestie van poortje wisselen en klaar. Signaal is verder ook goed.

Gevraagd om support, in eerste instantie wordt aangegeven dat ze de "originele" NTU zien (kan niet, zit in een doosje) en vandaag is er een monteur gekomen, maar die keek alleen of er signaal was, wat we natuurlijk eigenlijk al wisten.

Ik ben benieuwd of iemand anders zo'n situatie al eens heeft gehad en of ze dan misschien bij een specifiek persoon zijn uitgekomen waarmee het dan wel lukte.

Ik heb nog aangeboden om met een andere router te testen, andere SFP module, maar daar ook nog geen concreet antwoord op gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
moppentappers schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:00:
Wij hebben (via ng-blu, Delta netwerk) onze Delta NTU gewisseld voor een Zaram SFP. Sindsdien alleen geen verbinding meer.
We hebben een UXG Pro, dus kwestie van poortje wisselen en klaar. Signaal is verder ook goed.

Gevraagd om support, in eerste instantie wordt aangegeven dat ze de "originele" NTU zien (kan niet, zit in een doosje) en vandaag is er een monteur gekomen, maar die keek alleen of er signaal was, wat we natuurlijk eigenlijk al wisten.

Ik ben benieuwd of iemand anders zo'n situatie al eens heeft gehad en of ze dan misschien bij een specifiek persoon zijn uitgekomen waarmee het dan wel lukte.

Ik heb nog aangeboden om met een andere router te testen, andere SFP module, maar daar ook nog geen concreet antwoord op gekregen.
Is de Zaram wel geregistreerd? Poortje wisselen doet vermoeden van niet nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

moppentappers schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:00:

Je zal via de NG-BLU helpdesk een ticket moeten aanmaken om de Zaram te laten registreren door Delta.
Zonder de registratie zien ze alleen het orginele modem in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
Yes, dat is al gedaan, bedoelde meer poort wisselen in de config van de UXG, van de gigabit aansluiting naar de SFP module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
moppentappers schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:49:
Yes, dat is al gedaan, bedoelde meer poort wisselen in de config van de UXG, van de gigabit aansluiting naar de SFP module.
Wanneer was de registratie? Kan even duren.

Dat "ze" nog de andere ONT zien betekent dat de registratie niet afgerond is.

Juiste PON ID doorgegeven? Dus ZRMTxxxxxxxx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
ZRMT23141154
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/weYcX80Iuuw143eUzcHt_AUeAZc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wKrgS7KL014xXzQyYaygkM0E.png?f=user_large

Dat is ook precies wat ik in het ticket had staan, voor de volledigheid nog een screenshot van de config, en wat ik van ng-blu had gekregen. Ik vermoed dat er bij Delta gewoon iets sufs gebeurt is, typfout, spatie bij het copy pasten of iets van die strekking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQCbJnL14qY6pg3gQh_ypP7fLyQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ssLUiBcACGbMCUNxaHd39N62.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24yz-VoAQVL0vmNRPdPQYIKTlMY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iBm9tCj42hApO6pDcgEBnRZK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHpKz_iKaxJXsyeSEd58c18xeyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rt348fn34r0gUGsnTpY8gaW8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door moppentappers op 29-07-2025 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Wat doet de orginele Nokia ONT nu? Neem aan dat je dat bedoeld met Delta NTU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:05:
Wat doet de orginele Nokia ONT nu? Neem aan dat je dat bedoeld met Delta NTU.
Ik heb die na de wissel nog even geprobeerd omdat het niet werkte, maar dan krijg ik een knipperende data, wat opzicht logisch is aangezien de ID van de NTU niet meer bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tnhb
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10-09 14:16
moppentappers schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:34:
[...]

Ik heb die na de wissel nog even geprobeerd omdat het niet werkte, maar dan krijg ik een knipperende data, wat opzicht logisch is aangezien de ID van de NTU niet meer bekend is.
Is VLAN ID 262 wel correct? ik heb destijds namelijk 261 gebruikt bij NG-BLU. Ik ben eerlijk gezegd blij van dat hele Delta / NG-BLU gedoe af te zijn, maar dat is een heel andere discussie. Ik had veel problemen met een wegvallende cq. niet reagerende DHCP server waarbij alle partijen steeds naar elkaar aan het wijzen waren en meestal pas reageerden als het na een paar uur weer werkte.

TdJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
tnhb schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:47:
[...]

Is VLAN ID 262 wel correct? ik heb destijds namelijk 261 gebruikt bij NG-BLU. Ik ben eerlijk gezegd blij van dat hele Delta / NG-BLU gedoe af te zijn, maar dat is een heel andere discussie. Ik had veel problemen met een wegvallende cq. niet reagerende DHCP server waarbij alle partijen steeds naar elkaar aan het wijzen waren en meestal pas reageerden als het na een paar uur weer werkte.
HIervoor werkte VLAN 262 wel, ik heb 261 voor de zekerheid ook nog geprobeerd, maar geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
moppentappers schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:34:
[...]

Data ledje is de netwerkverbinding tussen de ONT en router. Als de PON niet knippert maar gewoon groen brand is de ONT nog geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:16:
[...]

Data ledje is de netwerkverbinding tussen de ONT en router. Als de PON niet knippert maar gewoon groen brand is de ONT nog geregistreerd.
Sorry, ik bedoel natuurlijk het PON lampje, lastige is dat ik gewoon geen idee heb wat ze nu aan het doen zijn bij Delta en of ze dus misschien gewoon een typfout hebben gemaakt. de monteur die vandaag kwam kon alleen controleren of er licht op de aansluiting kwam, dus dat schoot weinig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Je kunt gewoon NG-BLU vragen wat ze gedaan hebben en wat er eventueel mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:58:
Je kunt gewoon NG-BLU vragen wat ze gedaan hebben en wat er eventueel mis gaat.
Ja dat heb ik gedaan, maar ze hebben dus geen idee, dat maakt het zo vervelend, ze zijn inmiddels al een week bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticTiger
Duumke schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:41:
[...]

Ik ben overgestapt naar het Delta Internet/TV topic: ArcticTiger in "[Delta Internet/TV] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
VulcanRaven schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:47:
[...]

Inmiddels zelf maar eens contact gezocht met Delta gezien ik nog niks gehoord heb van ze.
Nou, het gaat nog niet van harte. Zaterdag ticket aangemaakt en sinds maandag middag elke dag contact gezocht met Delta over de status. Elke keer afgescheept met de melding dat het door is gezet aan de netbeheerder. Gisteren weer gebeld en aangegeven dat ik er nu wel klaar mee ben, sinds vrijdag geen internet en aan het lijntje gehouden te worden. Toen kwam ik terecht bij de 2e lijns die overigens wel heel behulpzaam was en hebben we weer een hele rits zaken getest. Het leek even aan het eigen modem te liggen want met het Delta modem werkte het wel maar die viel ook opeens uit. De lijn moet doorgemeten worden en dat gaat de netbeheerder doen. Bleek dus dat ondanks dat de helpdesk dit al sinds maandag aangaf en ook steeds met spoed een melding door heeft gezet ze dit gewoon helemaal niet gedaan hebben. In het ticket stond er niks over... Ik zou gister nog teruggebeld worden voor een afspraak. Rond 17:20 gebeld geworden maar kon niet opnemen, 2 minuten later teruggebeld en kwam in een bandje terecht dat ze gesloten zijn :( Lijkt dus dat hun externe partners dezelfde m.o. hebben als Delta zelf. Heel kort bellen en als je niet kan opnemen heb je pech en krijg je ze niet meer te pakken...

Begint nu wel aardig vervelend te worden...

[ Voor 9% gewijzigd door VulcanRaven op 01-08-2025 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 15:21
Iemand al eens een Asus RT-AX92U geconfigureerd voor Delta met een nokia Nokia XS-010X-Q ?

Vandaag std Delta modem geacticeerd, internet werkt direct goed en Delta gevraag de Nokia XS te activeren, wat ze gaan doen. Maar ik heb twijfels over de RT-AX92U... tegenstrijdige berichten op het internet over wel of niet modelijk om deze te gebruiken....

Thanks.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
reddo schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:03:
Iemand al eens een Asus RT-AX92U geconfigureerd voor Delta met een nokia Nokia XS-010X-Q ?

Vandaag std Delta modem geacticeerd, internet werkt direct goed en Delta gevraag de Nokia XS te activeren, wat ze gaan doen. Maar ik heb twijfels over de RT-AX92U... tegenstrijdige berichten op het internet over wel of niet modelijk om deze te gebruiken....

Thanks.
Geen idee of die gaat werken. Het komt er op neer dat hij vlan 100 getagged moet kunnen ontvangen op de WAN poort... verder is het gewoon UTP, dus daar is niets spannends aan. Ik zou zeggen check even de handleiding.
Tip; soms staat het bij voice instellingen in een router.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter

Thanks.
Asus heeft het een beetje verstopt..

Maar de settings staan hier:

Configure VLAN for the Interface
1. From the web GUI, go to Advanced Settings > LAN > IPTV tab.
2. On the Select ISP Profile field, select Manual Setting.
3. At the Internet field, key in the VLAN ID 100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reddo
wbschenk schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:04:
[...]

Asus heeft het een beetje verstopt..

Maar de settings staan hier:

Configure VLAN for the Interface
1. From the web GUI, go to Advanced Settings > LAN > IPTV tab.
2. On the Select ISP Profile field, select Manual Setting.
3. At the Internet field, key in the VLAN ID 100
Super, had ik gezien maar ook berichten van mensen die er niet uit kwamen. Verder in de WAN setup... PPPOE of automatich IP ?

Dank !!! Morgen hopelijk spul omgezet door Delta en dan mn netwerk er aan hangen en zien of dta zo werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@reddo Automatisch IP (DHCPv4).
En SLAAC voor IPv6.

[ Voor 33% gewijzigd door robertwebbe op 03-08-2025 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reddo
robertwebbe schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:25:
En SLAAC voor IPv6.
Dankje !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rukke
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:11
Zou deze een alternatief kunnen zijn voor de Zaram?

Superxon SOGX2699-PSGA

https://www.digikey.be/nl...on/SOGX2699-PSGA/18105196

[ Voor 9% gewijzigd door rukke op 04-08-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
rukke schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:41:
Zou deze een alternatief kunnen zijn voor de Zaram?

Superxon SOGX2699-PSGA

https://www.digikey.be/nl...on/SOGX2699-PSGA/18105196
Ik zeg van niet.
Op pagina 5 van de datasheet hebben ze het over "XGPON MAC" wat niet in de module zit.
Beetje de Fritzbox oplossing.

Wat de Zaram, tevens andere module hebben, is een extra chip met de "XGPON MAC" erin die de sessie afhandeld en dan weer omzet naar standaard SFP interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:49
Denk ook dat je deze zou moeten hebben,. Als je de specs bekijkt heeft deze ID optie
https://www.digikey.be/nl...on/SOGX6299-PSGE/18105204
Voor het prijsverschil zou ik een bewezen module nemen, tenzlj je van ern uitdaging houdt

[ Voor 22% gewijzigd door Jermak op 04-08-2025 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jermak Nee, dit is er eentje voor de andere kant, voor de OLT en niet de ONT/ ONU.

[ Voor 11% gewijzigd door robertwebbe op 04-08-2025 14:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielz1990
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09 00:59

Thanks.
Ik heb die hier zonder problemen draaien. In het kopje IPTV kun je de WAN poort taggen. Zie onderstaande screenshot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xT0lmUrYV8Wk9tg3UH60zLXpHOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQkWNcO2D48p16hVbKNZBeLV.jpg?f=fotoalbum_large

Intel Core i7 12700k, MSI RTX 3080 Gaming Z 10G, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000 CL36, Asus ROG Strix Z690-I Gaming Wifi, Samsung 980 Pro 1TB, Samsung 980 1TB, Phanteks Eclipse P200A DRGB, Phanteks Glacier One 240 MPH, Phanteks Revolt Pro 850w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthonys
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 10-09 13:57
Hello,
Apologies for commenting in English, but my Dutch is not strong enough, yet. I tried to use Google translator as much as I could to translate most of the comments. Thank you for support so far. I am currently using Ziggo and I have their modem in bridged mode behind which I have my own Ubiquiti Dream Machine set as the main router and WIFI. In a few weeks I am moving to a location where there is just Delta and Odido as fiber optic connection. I am looking to keep the same setup as I have now, so UDM and the rest of the network. This means that I will need to set the modem provided by my ISP in bridge mode. It is my understanding that this is not possible directly. I have read the first post in this thread which is very informative. From your experience, what would be the easiest solution for me, who is not that tech savvy, to continue using UDM and the rest of my setup? Also, if I have to buy my own modem, which would you recommend. Lastly, if I am unable to make it happen myself, are there services I could pay who could get this done for me, location Randstad? Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-09 15:50
Anthonys schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:27:
Hello,
Apologies for commenting in English, but my Dutch is not strong enough, yet. I tried to use Google translator as much as I could to translate most of the comments. Thank you for support so far. I am currently using Ziggo and I have their modem in bridged mode behind which I have my own Ubiquiti Dream Machine set as the main router and WIFI. In a few weeks I am moving to a location where there is just Delta and Odido as fiber optic connection. I am looking to keep the same setup as I have now, so UDM and the rest of the network. This means that I will need to set the modem provided by my ISP in bridge mode. It is my understanding that this is not possible directly. I have read the first post in this thread which is very informative. From your experience, what would be the easiest solution for me, who is not that tech savvy, to continue using UDM and the rest of my setup? Also, if I have to buy my own modem, which would you recommend. Lastly, if I am unable to make it happen myself, are there services I could pay who could get this done for me, location Randstad? Thanks.
Should be very easy.

you have 2 easy options.

1 get a Zaram SFP ONT
1 get a Nokia XS010-Q ONT

where are you going to live.
if it is close to Rotterdam or The Hague i might be able to assist getting your setup working.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
Anthonys schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:27:
Hello,
Most easy for you would be to buy any of these 2: Nokia XS-010X-Q / Nokia XS-010X-R.
These will provide you with a utp connection (same as the ziggo connection provides with the modem in brdige).
Steps to take:
1. Get the connection working with the provider provided modem.
2. Make shure you get a dynamic ip, not cg-nat (support can help you get this done).
3. Register your own modem device (Nokia).
4. Connect the modem and the Unifi router.

That should be it (at least for Delta, I have no experience with Odido).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:48
Odido will be easier than Delta. They provide a Nokia XS-010X-Q to which you can hook up your own router using ethernet. That prevents you from having to buy your own ONT and having to go through the clunky ONT registration procedure. Instead you just use the WAN port of your router and set it to VLAN 300 for getting an internet connection.

[ Voor 4% gewijzigd door ikke26 op 05-08-2025 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyvdmoo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10:34
robertwebbe schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:25:
En SLAAC voor IPv6.
native toch zeker... heb ik al zo lang delta ipv6 heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reddo
dannyvdmoo schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:01:
[...]

native toch zeker... heb ik al zo lang delta ipv6 heeft
Native heb ik ook gedaan en dan krijg ik een ipv6 ip en test ook ipv6 verbinding goed. Internet up en running.

Alleen, upload vanaf arduino in netwerk naar pvoutput.org heeft 13 jaar foutloos gewerkt met vorige provider, nu met delta... niet meer. Iemand ook ervaring met iets dergelijks ?

Edit, upload werkt weer, DNS aangepast in Arduino, was nog een Ziggo DNS, nu google dus zal goed zijn bij eentuele toekomstige wijzigingen.

[ Voor 13% gewijzigd door reddo op 06-08-2025 20:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:51
Gisteren een Nokia XS-010X-Q aangemeld rond half 2 en om iets voor 4 was deze netjes aangemeld en dat in vakantieperiode. Erg fijn dus top gedaan Delta. Daarachter voor nu nog een Edgerouter X aangesloten. Dat werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duumke
Ik zou nog terugkomen op het issue van het verkeerd weergeven van de waardes i.c.m. de Zaram ONT.
Dit is wat er van support terug kwam:
Hi,

I’ve reviewed the situation with our developer team, and we’ve identified that the issue appears to be specific to the SFP module modelZXOS11NPI, which is reporting incorrect TX fault values. This behaviour can result in misleading fault alerts even though the optical transmission is functioning correctly.

To further isolate and confirm the root cause, we suggest the following:
Swap out the current ZXOS11NPI module with another SFP module (preferably one that is known to be compatible and stable with the UniFi device).
After replacing the module, monitor the interface for any recurring TX fault messages or abnormal logs.
If the error does not reappear with a different SFP, that would confirm the fault is specific to the module model.
Best,

UI Support
Ubiquiti Inc.
Beetje vreemd natuurlijk dat dit in het verleden nooit een probleem is geweest en pas na de upgrade naar voren is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duumke schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:09:
Ik zou nog terugkomen op het issue van het verkeerd weergeven van de waardes i.c.m. de Zaram ONT.

[...]

Beetje vreemd natuurlijk dat dit in het verleden nooit een probleem is geweest en pas na de upgrade naar voren is gekomen.
De eerste reactie van een supplier is altijd dat het aan de andere partij ligt. Zonder enig bewijs daarvoor. En dat is erg jammer want dan kan die andere partij ook niets. Geef dan aan hoe het verschijnsel ontstaat en waarom, dan kan in dit geval Zaram het oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09:42
ernstoud schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:24:
[...]

De eerste reactie van een supplier is altijd dat het aan de andere partij ligt. Zonder enig bewijs daarvoor. En dat is erg jammer want dan kan die andere partij ook niets. Geef dan aan hoe het verschijnsel ontstaat en waarom, dan kan in dit geval Zaram het oplossen.
Geef ze ongelijk want 9/10 keer is dat ook het geval. Kan je met die UniFi dingen niet terug naar oude firmware om te bewijzen dat het toen werkte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duumke
ernstoud schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:24:
[...]

Ik heb de vraag nu uitstaan welke waardes ze nu detecteren en in welke range dat zou moeten liggen. Wellicht dat daar wat meer duidelijk uit wordt.
Economics schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:43:
[...]

Geef ze ongelijk want 9/10 keer is dat ook het geval. Kan je met die UniFi dingen niet terug naar oude firmware om te bewijzen dat het toen werkte?
Die Unifi "dingen" ;) kunnen zeker terug in versie en dat is ook al door meerdere personen gedaan voor zover ik links en rechts lees. Bij het terug gaan in versie is het probleem niet meer aanwezig. Dat houdt in dat toen mogelijk de waardes nooit uitgelezen werden voor deze info en dat het probleem dus gewoonweg niet zichtbaar was, of dat er in de nieuwe versie een regressie is opgetreden waardoor de waardes nu anders bepaald/uitgelezen worden waardoor het probleem zichtbaar wordt.

Terug gaan naar een oudere versie wil ik voor mijn omgeving niet. Ik ben voor het werk zeer afhankelijk van een goede/stabiele internet verbinding, dus een backup restoren om dit te testen zie ik zelf niet zitten. De verbinding werkt namelijk wel gewoon naar behoren, dus wat mij betreft is het vooral een optisch probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvanroosmalen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:09
Duumke schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:35:

Terug gaan naar een oudere versie wil ik voor mijn omgeving niet. Ik ben voor het werk zeer afhankelijk van een goede/stabiele internet verbinding, dus een backup restoren om dit te testen zie ik zelf niet zitten. De verbinding werkt namelijk wel gewoon naar behoren, dus wat mij betreft is het vooral een optisch probleem.
Ik heb dus hetzelfde probleem met de huidige versie en bij teruggaan via CLI naar 4.2.12 is de tx melding weg. Echter, in een vorige release (weet niet meer welke), was het probleem er ook. Na een upgrade is het destijds opgelost dus met 4.3.9 hebben ze het probleem geherintroduceerd.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Ter info.

Een Zaram ONT, vermoedelijke release in Q3, is onderweg naar KPN ter test.

Voordeel t.o.v. de Nokia ONT zou zijn (als hij werkt) de mogelijkheid tot stabiele levering en een lagere prijs.

Binnenkort meer.

De unit wordt ook aan Delta aangeboden maar de betreffende engineer is vermoedelijk op vakantie.

Onder voorbehoud, wat informatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVQf9lVaEyljkWYzd-XLkj34WtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C1UMTOI05NWXPaHpeSZmd4sx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweakpeka
Duumke schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:09:

[...]

Nog vreemder is het dat de status in de IOS app helemaal goed is, alleen via de webbrowser geeft het de fout weer.
Btw mijn ticket is door Unify team zonder detail commentaar gesloten. :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duumke
Tweakpeka schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:13:
[...]

Nog vreemder is het dat de status in de IOS app helemaal goed is, alleen via de webbrowser geeft het de fout weer.
Btw mijn ticket is door Unify team zonder detail commentaar gesloten. :-(
Dat hadden ze bij mij ook gedaan. Gewoon weer een respons in het ticket zetten. Ze proberen het eerst gewoon om het ticket weer dicht te krijgen. Ik blijf gewoon aanhouden tot er een oplossing is.

Voor wat betreft de app... op android hetzelfde zie ik nu. Morgen maar weer even in het ticket bij plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakpeka
Duumke schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:35:
[...]

Dat hadden ze bij mij ook gedaan. Gewoon weer een respons in het ticket zetten. Ze proberen het eerst gewoon om het ticket weer dicht te krijgen. Ik blijf gewoon aanhouden tot er een oplossing is.

Voor wat betreft de app... op android hetzelfde zie ik nu. Morgen maar weer even in het ticket bij plaatsen.
En weer een ticket open… :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
robertwebbe schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:28:
@ArcticTiger Ik heb nog nooit iemand gehoord die problemen had met de Huawei ONT. Een tijd terug heb ik bijna alle ONT’s getest die beschikbaar waren en de Huawei presteerde beter dan de Nokia XS-010X-Q.
De Huawei presteerde iets beter? Kun je misschien wat details geven?

Weet iemand misschien of er een verschil een stroomverbruik is tussen de Nokia en Huawei?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekwaussie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-09 23:11
Wel vreemd dat ze aangegeven alleen de Zaram maar als ik bij community kijk hebben er wel meer last van. Ook van andere merken zoals: Zyxel PMG3000-D20B, FIberMall's XGS-PON, E.C.I. Networks.
Het is dus het is niet alleen de Zaram module die aangeeft "Loss of Tx signal".

Acties:
  • +2 Henk 'm!
wian schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:51:
[...]

De Huawei presteerde iets beter? Kun je misschien wat details geven?

Weet iemand misschien of er een verschil een stroomverbruik is tussen de Nokia en Huawei?
Ik heb 2x een aantal speedtesten gedaan (via iPerf cli) met Huawei en Nokia. Tussentijds gewisseld en dan vergeleken. In mijn situatie was de Huawei iedere keer 10-15% sneller in zowel down- als upload. En de latency (ping tijd) was ook telkens iets beter. Voor mij de reden om toen te kiezen voor de Huawei.

[ Voor 11% gewijzigd door robertwebbe op 13-08-2025 11:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03:42

Roetzen

he.net Certified Sage

De problemen met oververhitting van de Niokia XS-101X-Q die ik tijdens de hittegolven van midden juni en begin juli rapporteerde lijken opgelost nadat ik hem lager in de kast heb gehangen. Helemaal boven in de kast ging ie toen steeds in alarm. Maar in de nieuwe positie 30 cm lager houdt ie zich goed terwijl het al drie dagen ruim boven de 30 graden is geweest. Waarvan akte. 😀

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

• dannyvdmoo
robertwebbe schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:07:
[...]

Ik heb 2x een aantal speedtesten gedaan (via iPerf cli) met Huawei en Nokia. Tussentijds gewisseld en dan vergeleken. In mijn situatie was de Huawei iedere keer 10-15% sneller in zowel down- als upload. En de latency (ping tijd) was ook telkens iets beter. Voor mij de reden om toen te kiezen voor de Huawei.
Voor mij de reden om toen te kiezen voor de Huawei.voor mij ook al zo lang delta 2 gig heeft de huwai PERFECT
dannyvdmoo schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:36:
[...]

Voor mij de reden om toen te kiezen voor de Huawei.voor mij ook al zo lang delta 2 gig heeft de huwai PERFECT
Ah, een mede Tweaker met het nu zeldzame 2 Gbps. abonnement.

Ben wel benieuwd welk snelheid jij zoal meer. Ik 2090/2070 met iPerf3 (naar eigen server) en 2070/2050 met SpeedTest naar WorldStream of Delta gemiddeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-08 07:34

GJ007

:)

Toch even hier delen zodat de volgende er misschien wat aanheeft;

Zit bij Odido, maar in gemeente de Wolden; dit valt onder het Delta netwerk (schijnbaar).
ik heb vanaf oplevering gebruikt van gemaakt van de meegeleverde Nokia ONT naar koper, en de zyxel router nooit gebruikt maar zo de UBNT dream machine SE in. Dit heeft lange tijd gewoon goed en uitermate stabiel gedraaid.
nu begon het weer te kriebelen om die losse omvormer kwijt te spelen en rechtstreeks naar een SFP module in mijn dream machine te gaan.
zoals al vaker geplaatst; Zaram XGS-PON ONU SFP+ via Schenk ICT (hier ook actief op forum) een prima alternatief!

maar... toen begon de grap; Zaram module geregistreerd via Odido, geen verbinding.
terug naar de oude nokia; ook geen verbinding...
monteur later en 4-5 dagen bellen met Odido kwamen we erachter; Odido had schijnbaar de registratie niet goed gedaan bij Delta (goed om te weten als je dus met ze belt dat ze snel / sneller opschalen met Delta; kan tijd besparen).

ook goed om te weten; VLAN is dan 801 (nergens terug te vinden op de site van Odido of Delta, aangezien iedereen het over VLAN 100 of 300 heeft)

Odido echt aardige mensen op de technische afdeling, wel willend, goede afspraken met call backs etc, maar dit was wel even een puzzeltje (zeker achter de schermen)+

update:
schijnbaar wel iets van bekend op odido forum, ik zie er geen probleem in?
https://community.odido.n...vlan-801-i-p-v-300-374919

update 2:
binnen een uurtje na reactie op het odido community forum VLAN aangepast naar 300; lijkt een Pbit foutje te zijn met het provisionen.

[ Voor 10% gewijzigd door GJ007 op 16-08-2025 12:46 . Reden: link ]

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdmoo
ernstoud schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:13:
[...]

Ah, een mede Tweaker met het nu zeldzame 2 Gbps. abonnement.

Ben wel benieuwd welk snelheid jij zoal meer. Ik 2090/2070 met iPerf3 (naar eigen server) en 2070/2050 met SpeedTest naar WorldStream of Delta gemiddeld.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
jitter
1
ms
download
2,066.3
Mbps
upload
2,064.1
Mbps
Opnieuw
Delta Fiber Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dannyvdmoo schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:21:
[...]

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
jitter
1
ms
download
2,066.3
Mbps
upload
2,064.1
Mbps
Opnieuw
Delta Fiber Nederland
Dank. Vergelijkbaar dus. Ik had geen idee waar 2 Gbps. op uit zou moeten komen. Las dat een 1 Gbps. XGS-PON abonnement iets boven de 1000 Mbps. kwam. Dus 2 Gbps. met 2060 of meer is mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerserkeR_031
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22-08 22:06
Mag ik nieuw inv linkje naar support discord? Alle inv's zijn verlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11:07
BerserkeR_031 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:22:
Mag ik nieuw inv linkje naar support discord? Alle inv's zijn verlopen.
https://discord.gg/kn2Q58sk2r

Oh @ernstoud was me voor

[ Voor 6% gewijzigd door dunkiegaming op 18-08-2025 16:39 ]

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQhr2aWo4vjie8umjaeAz-SFV1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IkSrO8TvWBJhlReQPlXea0mc.png?f=fotoalbum_large

Het is op het forum maar vooral ook in de Discord voorbij gekomen, ONT's die warmte niet leuk vinden.
Dat heb ik vorig jaar in de zomer al ondervonden, ik heb toen al snel een FAN op de FS module gezet. Mijn storingen waren voorbij. Maar meten is weten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akuRJaz_9UWR_YLP-noqyVmndYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qga5JxoA2e4Xgv8AaxmW6M4T.jpg?f=fotoalbum_large

Dus heb ik in de vakantie een metric projectje opgezet. Gegevens uit de FS XGS-ONU-25-20NI ONT, Room Temperatuur uit de USB sensor welke aan mn Vigor 3910 gekoppeld is en later nog een CPU sensor van een switch voor de leuk. En er volgt vast meer :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjTOikOLnALN7G_0geEuQc1sYr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z31xRenElYvvOFK75zsmsx6s.png?f=fotoalbum_large

Heb dit kunnen realiseren d.m.v. SSH door Collector Proxmox LXC, deze vist de data uit in dit geval o.a. de FS ONT, welke de data dan via (Mini) Webserver beschikbaar stelt. Deze wordt door een Prometheus Datacollecor LXC binnen gehaald. Voor de dashboards trekt de Grafana LXC deze weer uit Prometheus.

Misschien inspiratie voor andere ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostMatijsen
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 30-08 09:36
Afgelopen vrijdag mijn Nokia XS-010X-Q aangemeld bij Delta, ging allemaal heel voorspoedig slechts een minuut of 10 later kwam mijn ip adres binnen op mijn Fortigate router. Alleen ik krijg nu slechts max 95 Mbps binnen, met het originele Delta modem ervoor met DMZ ingesteld had ik wel mijn volledige snelheid en brandde het snelheid lampje van de wan poort op de fortigate groen en nu brand deze oranje? Weet iemand hoe ik de snelheid van de Nokia XS010X-Q kan verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JoostMatijsen schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:19:
Afgelopen vrijdag mijn Nokia XS-010X-Q aangemeld bij Delta, ging allemaal heel voorspoedig slechts een minuut of 10 later kwam mijn ip adres binnen op mijn Fortigate router. Alleen ik krijg nu slechts max 95 Mbps binnen, met het originele Delta modem ervoor met DMZ ingesteld had ik wel mijn volledige snelheid en brandde het snelheid lampje van de wan poort op de fortigate groen en nu brand deze oranje? Weet iemand hoe ik de snelheid van de Nokia XS010X-Q kan verhogen?
Port speed op de Fortigate al op 1Gbps fixed gezet of andere netwerk kabel test?
Oranje = 100mbit, Groen = 1Gbps, Blauw = 10Gbps op de Nokia onafhankelijk van je abonnement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoostMatijsen
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 30-08 09:36
Ik heb de Nokia op een andere poort aangesloten op de fortigate, toen bleek het probleem in de verbinding te zitten, andere kabel ertussen heeft het probleem opgelost alle lampjes zijn groen en een speedtest laat nu ook het resultaat zien dat klopt bij mij abonnement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JoostMatijsen schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:02:
Ik heb de Nokia op een andere poort aangesloten op de fortigate, toen bleek het probleem in de verbinding te zitten, andere kabel ertussen heeft het probleem opgelost alle lampjes zijn groen en een speedtest laat nu ook het resultaat zien dat klopt bij mij abonnement.
Ah, je had dus een 100 Mbps. verbinding door een slechte ethernet kabel. Mooi dat het opgelost is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hussie01
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Ik heb van een Delta engineer begrepen dat er binnenkort (september) Nokia ONT's voor Delta klanten beschikbaar komen..

[ Voor 5% gewijzigd door hussie01 op 24-08-2025 21:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
robertwebbe schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:28:
Dat werd mij 2 jaar geleden ook al verteld. Eerst zien.
Ik hoor het steeds meer.. ik ben iedergeval terughoudend met nieuwe Nokia modems in te kopen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
In september zouden er abonnementen beschikbaar moeten komen met een losse Nokia ONT en router met WiFi 7.

nieuws: Delta geeft glasvezelklanten vanaf september nieuw Wi-Fi 7-modem
Staat er niet duidelijk, maar dit artikel gaat er over.

[ Voor 54% gewijzigd door bjusterbaarlik op 25-08-2025 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03:42

Roetzen

he.net Certified Sage

bjusterbaarlik schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 07:47:
Staat er niet duidelijk, maar dit artikel gaat er over.
Het staat er gewoon helemaal niet. Het is in elk geval geen losse ONT en het is maar zeer de vraag of ie in bridge kan. En als ie wel in bridge kan zou ik toch de voorkeur geven aan een (eigen) losse ONT boven een modem/router combi in bridge.

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:52
In de handleiding van het nieuwe WiFi 7 modem staat duidelijk het gebruik van een (losse) Nokia ONT vermeld.
https://www.delta.nl/medi...ie-handleiding-wifi-7.pdf
Pagina: 1 ... 79 80 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.