Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jippelskea!
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:25
Roetzen schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:39:
Het gaat allemaal nog niet zo soepel. Maar ik heb nu in elk geval kunnen elimineren dat het probleem bij Delta of de Nokia XS-010X-Q ligt. Ik heb gevonden hoe ik op mijn test laptop VLAN 100 instel. En voorwaarden als ik die direct in de ONT inprik krijg ik een IPv4 én een IPv6 adres en ik heb verbinding.

Het probleem zit hem dus in dat Mikrotik HEX routertje dat ik voor dit doel in huis gehaald heb. Heeft iemand ervaring met dat ding in deze toepassing?

Wordt vervolgd…
Inderdaad het beste even in het Mikrotik forum kijken of op de wiki pagina voor Mikrotik. Dit is wel een router die wat toewijding vraagt qua leercurve, maar biedt je uiteindelijk heel veel mogelijkheden.

Onder interfaces eerst een nieuwe vlan interface aanmaken en vervolgens onder het kopje IP -> DHCP maak je een nieuwe dhcp client aan op de aangemaakte vlan interface.
Vervolgens voeg je onder Interfaces -> interface list je vlan interface toe aan de "wan" interface list

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:46

Roetzen

he.net Certified Sage

@Jippelskea!
Die laatste stap was even zoeken maar ik heb het gevonden. Het draait nu voor IPv4 :). Heel hartelijk dank.
IPv6 is de volgende stap maar morgen is er weer een dag.

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvanroosmalen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:52
wbschenk schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:14:
[...]

Nog een keer bellen en vragen voor de backoffice/2e lijn
Kreeg gisteren een zelfde mail maar internet werkte daarna zonder problemen.

Bij deze wil ik deze community bedanken voor alle informatie en support die een probleemloze overgang naar een eigen modem mogelijk gemaakt hebben! Met hierbij extra dank voor ernstoud voor het destijds organiseren van de import van de Zaram sticks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:30

lier

MikroTik nerd

Roetzen schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:39:
Het probleem zit hem dus in dat Mikrotik HEX routertje dat ik voor dit doel in huis gehaald heb. Heeft iemand ervaring met dat ding in deze toepassing?
Wat is je vraag?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Of er iemand is die het met de Mikrotik HEX überhaupt (met servers draaien) aan de gang heeft gekregen. Als je zeker weet dat het kan helpt het om een probleem op te lossen. En anders ga ik zoeken naar een andere router. Eentje waar ik wel mee overweg kan…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Roetzen schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:59:
[...]

Of er iemand is die het met de Mikrotik HEX überhaupt (met servers draaien) aan de gang heeft gekregen. Als je zeker weet dat het kan helpt het om een probleem op te lossen. En anders ga ik zoeken naar een andere router. Eentje waar ik wel mee overweg kan…
Hier draait een RB5009 met een Zaram stick probleemloos. De RB5009 en HEX draaien volgens mij allebei Router OS dus zijn qua instellingen vergelijkbaar. Wat is het probleem waar je tegen aan loopt bij Delta?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:30

lier

MikroTik nerd

Heb zelf AON icm RB4011, al vele jaren draaien. Conceptueel hetzelfde (alleen een andere aansluiting).Eens met @DJP!, instellingen zijn aan de WAN kant identiek eender welke MikroTik je gebruikt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

DJP! schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:16:
[...]

Hier draait een RB5009 met een Zaram stick probleemloos. De RB5009 en HEX draaien volgens mij allebei Router OS dus zijn qua instellingen vergelijkbaar. Wat is het probleem waar je tegen aan loopt bij Delta?
Het is eigenlijk geen probleem met Delta maar een probleem met Mikrotik waar alles anders gaat dan ik gewend ben. Volkomen contra-intuief. Maar goed, ik weet nu dat het kan, dus ga ik maar verder in het Mikrotik topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:35
Angeloonie schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:07:
[...]

Hele standaard setup, geen rariteiten behalve wat lampen via wifi, maar dat is niet spannend.

Wat ik nu soms ervaar is dat als ik op de 1e etage zit (dus tussen router en access point), ik wel wifibereik heb maar dat hij het dan vaak niet (goed) doet. Ook als ik van BG naar 2e loop wil de wifi soms pas werken als ik even reconnect doe.
Is dat een gevolg van de dubbele NAT?
Heb je dan die Sagemcom, is vlgs mij bij Delta voor de hoogste snelheid, wel nodig?
Dat voelt als de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Diemen terwijl een intercity ook al ruim zou voldoen.
Wij hebben kantoor aan huis en 4 gezinsleden en we redden ons prima met 500Mbps (kwam zelfs van 600Mbps bij Caiway).

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:22

Angeloonie

Cheeseburger Addict

HansAuutB schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:20:
[...]

Heb je dan die Sagemcom, is vlgs mij bij Delta voor de hoogste snelheid, wel nodig?
Dat voelt als de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Diemen terwijl een intercity ook al ruim zou voldoen.
Wij hebben kantoor aan huis en 4 gezinsleden en we redden ons prima met 500Mbps (kwam zelfs van 600Mbps bij Caiway).
Krijg straks 2000 Mbps. Zal vast voldoende zijn maar het is vooral handig met downloads. Gaat zo snel dus dat is wel lekker.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Angeloonie schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:28:
[...]

Krijg straks 2000 Mbps. Zal vast voldoende zijn maar het is vooral handig met downloads. Gaat zo snel dus dat is wel lekker.
Ieder z’n gebruiksprofiel, is hier al vaker besproken. En vaak is het bij tweakers ook een beetje “omdat het kan”… Ik ben erg blij met de 8gbps lijn, zeker voor dat geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoft
  • Laatst online: 17-09 15:09
IK had een vraag. Ik gebruik op het moment de Nokia XS-010X-Q. Deze wil ik vervangen voor de FS XGS-ONU-25-20NI Aangezien ik eigenlijk geen downtime wil i.v.m. ander PonID, wil ik in de FS.com ONT de PonID van de nokia invoeren (via telnet). Gaat dit werken? of moet ik gewoon de (standaard) GPON nummer van de FS XGS-ONU-25-20NI gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
densoft schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:05:
IK had een vraag. Ik gebruik op het moment de Nokia XS-010X-Q. Deze wil ik vervangen voor de FS XGS-ONU-25-20NI Aangezien ik eigenlijk geen downtime wil i.v.m. ander PonID, wil ik in de FS.com ONT de PonID van de nokia invoeren (via telnet). Gaat dit werken? of moet ik gewoon de (standaard) GPON nummer van de FS XGS-ONU-25-20NI gebruiken?
Toevallig recent over gesproken stormfly in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoft
Bedankt. Ik zal het eens doorlezen. Het zou in theorie moeten kunnen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14:14
Niet doen! De OLT gebruikt het pon-id om het juiste profiel te kiezen voor het device dat je hebt aangesloten. Gewoon het pon-id laten registeren via de helpdesk. Voor de FS sfp is ook handmatig een profiel gemaakt dus als je het probeert werkt het waarschijnlijk niet.

[ Voor 8% gewijzigd door dunkiegaming op 04-04-2025 08:36 ]

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoft
dunkiegaming schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:31:
[...]

Niet doen! De OLT gebruikt het pon-id om het juiste profiel te kiezen voor het device dat je hebt aangesloten. Gewoon het pon-id laten registeren via de helpdesk. Voor de FS sfp is ook handmatig een profiel gemaakt dus als je het probeert werkt het waarschijnlijk niet.
Oké duidelijk. Bedankt voor de info

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MBouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-08 09:30
robertwebbe schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:58:
@MBouw Zit er ergens een instelling voor de snelheid van die SFP poort? Als dat het geval is, probeer daar eens mee te spelen. 10Gb, 1Gb, 10Gb, kijken of je iets ziet gebeuren.
Het is gelukt. We hebben de SFP ingesteld van "Auto" naar "Manual" en dan 1000Mbps / Full Duplex. Deed het gelijk.

Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 09:28

we_are_borg

You will Comply

Misschien dat de mensen hier mij kunnen helpen ik heb de Nokia-XS2426g-b en wil graag gebruik maken van mijn eigen modem. Ik heb een Unifi USG 4 Pro en wil deze graag gebruiken of een andere oplossing van Unifi. Ik had hiervoor Caiway Genexis modem (melkpak) deze stond in Bridge en werkte perfect met USG 4 Pro.. Wat is het beste om te doen verder gaan met de USG of kiezen voor een Dream Machine pro. Iemand zei dat ik een Zaram aansluitset Delta nodig had of een Zaram normaal. Ik wil graag met kabel erbij maar ik weet niet hoe en wat ik nodig heb. Ik neem van Delta 3 in 1 af.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@we_are_borg Als je nieuwe Ubiquiti hardware gaat kopen, dan kun je denk ik beter de nieuwe Cloud Gateway Fiber aanschaffen. Dan heb je de keuze om een losse ONT aan te schaffen of een SFP+. Mocht je ooit willen wisselen naar een glasvezel provider met PPPoE (bijv KPN), dan heb je hier meer aan dan een UDM-P.

Maar je hebt 3 in 1, dan kun je alleen naar de FritzBox, dat is de enige die telefonie van de provider ondersteunt. Mocht je hier vragen over hebben, daar is een apart topic over:
AVM FRITZ!Box 5590 Fiber gebruiken icm Delta Glasvezel

[ Voor 37% gewijzigd door robertwebbe op 05-04-2025 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Laatst online: 15-09 09:28

we_are_borg

You will Comply

robertwebbe schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:08:
@we_are_borg Als je nieuwe Ubiquiti hardware gaat kopen, dan kun je denk ik beter de nieuwe Cloud Gateway Fiber aanschaffen. Dan heb je de keuze om een losse ONT aan te schaffen of een SFP+. Mocht je ooit willen wisselen naar een glasvezel provider met PPPoE (bijv KPN), dan heb je hier meer aan dan een UDM-P.

Maar je hebt 3 in 1, dan kun je alleen naar de FritzBox, dat is de enige die telefonie van de provider ondersteunt. Mocht je hier vragen over hebben, daar is een apart topic over:
AVM FRITZ!Box 5590 Fiber gebruiken icm Delta Glasvezel
Maar de Fritz!Box kan ook niet in bridge mode wat erg jammer is. Voor telefonie kan je niet gebruik maken van een ATA zodat je die op je normale netwerk aansluit en deze koppel met Delta. Ik kan gewoon de login en wachtwoord opvragen.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:09
we_are_borg schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:43:
[...]

Maar de Fritz!Box kan ook niet in bridge mode wat erg jammer is. Voor telefonie kan je niet gebruik maken van een ATA zodat je die op je normale netwerk aansluit en deze koppel met Delta. Ik kan gewoon de login en wachtwoord opvragen.
Telefonie is anders wel een hoop geklooi om aan de praat te krijgen. Je moet ook VLAN 102 op je WAN zien te krijgen. Niet onmogelijk, maar wel een hoop gedoe.
Je bent mogelijk beter af met een 3rd party voip oplossing zoals Cheapconnect ofzo.
Of de meegeleverde Nokia behouden en de Unify in de DMZ zetten van de Nokia. Dikke kans dat dat prima werkt

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
Dat gaat 100% zeker NIET werken. De eerste 4 letter van het pon-id bepalen welk hardware profiel er gebruikt moet worden. Die van de FS is anders dan je Nokia.

Dus dit gaat niet zonder downtime. Sterker nog, je moet waarschijnlijk eerst terug naar de Nokia van Delta en daarna pas naar je FS. Maar als je het telefonisch regelt, dan kan het waarschijnlijk wel in een half uurtje geregeld worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EWS99 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:20:
[...]
Dat gaat 100% zeker NIET werken. De eerste 4 letter van het pon-id bepalen welk hardware profiel er gebruikt moet worden. Die van de FS is anders dan je Nokia.
Het is behoorlijk naief om te denken dat het helemaal niet uitmaakt welke hardware welk PON-ID heeft. Zoiets als ik plak een Porsche logo op mijn Fiat 500 en dan heb ik de PK's van die Porsche.

Waarom zouden ONT's nou een verschillende PON-ID hebben als je ze toch zomaar onderling
kunt wisselen :N .

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
ernstoud schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:14:
[...]

Het is behoorlijk naief om te denken dat het helemaal niet uitmaakt welke hardware welk PON-ID heeft. Zoiets als ik plak een Porsche logo op mijn Fiat 500 en dan heb ik de PK's van die Porsche.

Waarom zouden ONT's nou een verschillende PON-ID hebben als je ze toch zomaar onderling
kunt wisselen :N .
Ik denk dat men denkt dat het net is als dat vroeger gedaan werd met een Mac adres clonen om de verbinding via een router te laten gaan.
Het PON ID is toch wel heel wat anders, maar ik snap de gedachte wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
Duumke schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:26:
[...]

Ik denk dat men denkt dat het net is als dat vroeger gedaan werd met een Mac adres clonen om de verbinding via een router te laten gaan.
Het PON ID is toch wel heel wat anders, maar ik snap de gedachte wel...
Ik heb, in de tijd dat we hier nog niet zo veel wisten over eigen ONT, wel eens het PON-ID van mijn Nokia XS-2426G-B in mijn Nokia XS-010X-Q gezet, om te kijken wat er gebeurd. Maar ook dat werkte niet. Voor die apparaten begint het PON-ID namelijk beide met ALCL.

Dus afblijven, niet veranderen, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door EWS99 op 06-04-2025 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:05
Mocht iemand een Nokia XS-010X-Q hebben, ik zoek er een (bekijk mijn V&A). De staat maakt niet veel uit, als het maar werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:29

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
BlazeMuis schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:32:
Mocht iemand een Nokia XS-010X-Q hebben, ik zoek er een (bekijk mijn V&A). De staat maakt niet veel uit, als het maar werkt.
Ik heb er genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Gevonden :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Krijg je zelfs nog een gloed nieuwe :P *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoft
IK snap dat het PONID anders is, maar wellicht was het ergens toch mogelijk. Je weet maar nooit. Maar een andere vraag. Ik kan met geen mogelijkheid de FS bereiken via telnet 192.168.100.1. Ik heb mijn laptop
handmatig op 192.168.100.11 gezet en de FS module is aangesloten op een USW Flex 2.5G 8 PoE.
gebruikersnaam en wachtwoord heb ik gekregen van FS.

Edit. Er branden ook geen lampjes op de module

[ Voor 6% gewijzigd door densoft op 07-04-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
densoft schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:10:
Ik kan met geen mogelijkheid de FS bereiken via telnet 192.168.100.1. Ik heb mijn laptop handmatig op 192.168.100.11 gezet en de FS module is aangesloten op een USW Flex 2.5G 8 PoE.
Edit. Er branden ook geen lampjes op de module
Dat er geen LEDs branden op de SFP klopt want die zitten er niet op.

Dit is een managed switch begrijp ik dus is er een mogelijkheid om via een GUI o.i.d. te zien of er iets in de SFP+ cage herkend wordt. Is dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:46
Ik heb op dit moment nog een glasvezel abbo bij Odido, maar ik ga binnenkort over op Delta. Ik ben blij met mijn huidige setup en zou dit graag willen behouden en dus niet overstappen op het modem/router van Delta.

Ik heb nu:
Nokia XS-010X-Q en daarachter een Fritzbox 5490. In de fritzbox heb ik ingesteld dat internet op Lan1 binnenkomt en bij connection settings VLAN ID op 300 ingesteld.

Als ik het goed begrijp moet ik als ik over ben naar Delta mijn Nokia XS-010X-Q aanmelden en daarna in de fritzbox de VLAN ID op 100 instellen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
Opperhoof schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:15:
Ik heb op dit moment nog een glasvezel abbo bij Odido, maar ik ga binnenkort over op Delta. Ik ben blij met mijn huidige setup en zou dit graag willen behouden en dus niet overstappen op het modem/router van Delta.

Ik heb nu:
Nokia XS-010X-Q en daarachter een Fritzbox 5490. In de fritzbox heb ik ingesteld dat internet op Lan1 binnenkomt en bij connection settings VLAN ID op 300 ingesteld.

Als ik het goed begrijp moet ik als ik over ben naar Delta mijn Nokia XS-010X-Q aanmelden en daarna in de fritzbox de VLAN ID op 100 instellen toch?
Klopt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Maar als je een poort na buiten toe open wil is de eerste stap CG-NAT uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoft
ernstoud schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:21:
[...]

Dat er geen LEDs branden op de SFP klopt want die zitten er niet op.

Dit is een managed switch begrijp ik dus is er een mogelijkheid om via een GUI o.i.d. te zien of er iets in de SFP+ cage herkend wordt. Is dat zo?
Zowel als op de switch als op de Cloud gateway fiber is er niets te zien in de GUI. Wordt beide dus niet herkend in de SFP+ cage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijna
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:01
wbschenk schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:11:
[...]

Yes die draait nog steeds prima. Voice moet nog wel getest worden. Zal dit met R3D even verder oppakken.
Toevallig voice nog getest? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlazeMuis
Met dank aan @wbschenk die het mogelijk maakt om ze zelf te kopen vandaag de Nokia XS-010X-Q binnen gekregen.

Rond 19:00 een chat gestart en alle informatie doorgegeven die ze moeten hebben om het eigen modem te registreren. Om 20:19 belde een medewerker van Delta om het proces te doorlopen, oude modem eraf en nieuwe modem aansluiten. In totaal slechts 7 minuten een gesprek gehad, 5 minuten later had ik internet.

Het kan dus heel snel gaan. Hele goede service van Delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saxofoon
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-05 22:58
Ik heb inmiddels enkele maanden Delta glasvezel (XGSPON) via mijn Ubiquiti UDM Pro draaien. Het werkt super stabiel!
Echter is het mij nog niet gelukt om mijn sip account werkend te krijgen. Is dit iemand al gelukt? Ik zou heel graag wat hulp hierbij kunnen gebruiken.
Hartelijk dank alvast!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 13:50
Vandaag zou vanaf 06:00u mijn aansluiting actief moeten zijn. Ik ga vanmiddag wel 's kijken of alles online komt.

Wat nog steeds niet lukt: inloggen op Mijn-Delta, daar staat nog steeds een melding dat er iets mis ging (500 error)... iemand hier ervaring mee? Misschien omdat alles vandaag pas live gaat? Ik ga het wel nodig hebben, om een publiek IP te activeren namelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
mikkelnl schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:16:
Vandaag zou vanaf 06:00u mijn aansluiting actief moeten zijn. Ik ga vanmiddag wel 's kijken of alles online komt.

Wat nog steeds niet lukt: inloggen op Mijn-Delta, daar staat nog steeds een melding dat er iets mis ging (500 error)... iemand hier ervaring mee? Misschien omdat alles vandaag pas live gaat? Ik ga het wel nodig hebben, om een publiek IP te activeren namelijk :)
Geduld is een schone zaak ;)

Je kan CGNAT laten telefonisch via support uitzetten of via de support chat.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peewee.
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:19
Saxofoon schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:16:
Ik heb inmiddels enkele maanden Delta glasvezel (XGSPON) via mijn Ubiquiti UDM Pro draaien. Het werkt super stabiel!
Echter is het mij nog niet gelukt om mijn sip account werkend te krijgen. Is dit iemand al gelukt? Ik zou heel graag wat hulp hierbij kunnen gebruiken.
Hartelijk dank alvast!!
Is dat de sip van Delta zelf, of van een voip-provider zoals voipbuster of intervoip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saxofoon
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-05 22:58
peewee. schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:24:
[...]

Is dat de sip van Delta zelf, of van een voip-provider zoals voipbuster of intervoip?
Dit is de sip van Delta zelf. Als ik het helemaal niet aan het werk krijg, wil ik misschien wel overstappen op een andere voip-provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:49
Saxofoon schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:31:
[...]

Dit is de sip van Delta zelf. Als ik het helemaal niet aan het werk krijg, wil ik misschien wel overstappen op een andere voip-provider.
Ik zou ook naar een andere VOIP provider gaan ben je vaak ook nog goedkoper uit.

Ik heb m'n nummers onder gebracht bij https://www.cheapconnect.nl/tarieven/
9 euro voor een heel jaar (ipv 4 euro p/mnd) en dan de gespreks- kosten (goed tarief)

Alleen je moet zo nu en dan effe je tegoed opwaarderen

En gewoon nummer behoud van Delta naar deze aanbieder.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peewee.
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:19
Saxofoon schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:31:
[...]

Voor de sip van Delta zelf krijg je toch een mailtje van de helpdesk met de instellingen en sip-gebruikersnaam en -wachtwoord? Je moet poort 5060 via VLAN 102 laten lopen, veel meer is het niet, dacht ik me te herinneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:59
mikkelnl schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:16:

Zeker ervaring mee. Alles gaat pas lopen als je het Delta modem aansluit. Dus heb je het modem aangesloten, dan krijg je een mail van activatie, wordt Mijn Delta actief en gaat de facturatie lopen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:44

wouter1981

w00t

yeahbaby schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:33:
[...]

Zeker ervaring mee. Alles gaat pas lopen als je het Delta modem aansluit. Dus heb je het modem aangesloten, dan krijg je een mail van activatie, wordt Mijn Delta actief en gaat de facturatie lopen etc.
Dat is ook mijn ervaring. Met de kanttekening dat die activatie email niet kwam. Bij contact met klantenservice bleek dat er iets in het activatie proces misging. Dit was de volgende dag opgelost. Internet deed het wel gewoon na aansluiting van Nokia modem. IPTV werkte pas nadat activatieprobleem was opgelost.

Trust me, I'm an engineer | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
wouter1981 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:54:
[...]

Dat is ook mijn ervaring. Met de kanttekening dat die activatie email niet kwam. Bij contact met klantenservice bleek dat er iets in het activatie proces misging. Dit was de volgende dag opgelost. Internet deed het wel gewoon na aansluiting van Nokia modem. IPTV werkte pas nadat activatieprobleem was opgelost.
Bij mij kwam de activatie email wel maar werd IPTV ook pas actief nadat ik een belletje er aan gewaagd had. Ze waren dat vergeten te activeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mikkelnl
Modem aangesloten, is denk 10-20 minuten bezig geweest met reboots (denk updates) en daarna online. Inderdaad kreeg ik daarna alle mailtjes en werkte de Mijn-Delta login.

Daar zag ik nergens de optie om CGNAT uit te zetten en een IP adres te krijgen, maar de hulp via de chat/klantenservice deed dat voor me, en lijkt nu ook geregeld te zijn.

Volgende stap: bestaande Deco mesh router aansluiten op de Nokia, DMZ instellen naar de Deco.... we gaan het zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
Zo, alles up and running... Ik moest alleen voor TV-diensten chatten met klantenservice, die hebben dat meteen geactiveerd (kon niet inloggen).

Weet iemand hoe je op het Nokia modem Wifi helemaal kan uitzetten? Ik zie die optie nergens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheLarger1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:50
mikkelnl schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:37:
Zo, alles up and running... Ik moest alleen voor TV-diensten chatten met klantenservice, die hebben dat meteen geactiveerd (kon niet inloggen).

Weet iemand hoe je op het Nokia modem Wifi helemaal kan uitzetten? Ik zie die optie nergens...
Nokia XS-2426G-A en B
Druk de 'WLAN' knop aan de achterkant van het modem kort in. Bij het Nokia XS-2426G-A modem zie je aan de voorkant dat de twee lampjes 'WLAN2.4G' en 'WLAN5G' uitgaan. Bij het Nokia XS-2426G-B modem zie je aan de voorkant dat het 'WLAN' lampje uitgaat.

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS ROG STRIX X470-F - AMD Radeon 6900XT - LG 34GN850-B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Ik heb de snelheid van mijn abonnement van 1Gbps naar 4Gbps gezet, zou direct verwerkt moeten zijn maar is niet gebeurd.

Moet ik nu het oude modem eerst weer aansluiten? Ik kan er niks over vinden op de website van Delta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BlazeMuis schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:43:
Ik heb de snelheid van mijn abonnement van 1Gbps naar 4Gbps gezet, zou direct verwerkt moeten zijn maar is niet gebeurd.

Moet ik nu het oude modem eerst weer aansluiten? Ik kan er niks over vinden op de website van Delta.
Ja. Elke verandering in abonnement vereist op dit moment nog aansluiten en registreren van de xs-2426g-b. Daarna eigen ONT/SFP weer registreren (en controleer daarvoor of CGNAT uit staat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 19:43
mikkelnl schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:37:

Niet kunnen inloggen bij de tv diensten had ik ook toen mijn abo inging, en ik lees het vaker in dit topic. In mijn geval hielp het door het wachtwoord te resetten. Hierna werkte tv direct!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikkelnl
chielmi schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:01:
[...]

Niet kunnen inloggen bij de tv diensten had ik ook toen mijn abo inging, en ik lees het vaker in dit topic. In mijn geval hielp het door het wachtwoord te resetten. Hierna werkte tv direct!
Goeie tip :)

Mijn activatie ging op zich soepel, maar was ook voorbereid. Paar dingen die beter kunnen:
1. Mijn-Delta geeft een foutmelding als je inlogt voordat je je modem hebt aangezet. Dat zouden ze kunnen uitleggen of ten minste de foutmelding vervangen door een uitleg.
2. TV diensten werkten pas na korte chat met klantenservice.
3. Ik kon (volgens mij?) nergens CGNAT naar publiek IP 'aan' zetten, dat heeft de chat ook gedaan voor me.

Al met al prima verlopen, nu hopen op stabiel internet, en als het allemaal goed blijft dan over paar weken Ziggo opzeggen (en besparen: Ziggo zat ik rond de 100 euro, Delta 40 euro voor 2 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
ernstoud schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:51:
[...]

Ja. Elke verandering in abonnement vereist op dit moment nog aansluiten en registreren van de xs-2426g-b. Daarna eigen ONT/SFP weer registreren (en controleer daarvoor of CGNAT uit staat).
Bedankt voor de informatie.

Net gebeld en alles was weer up and running in c.a. 20 minuten.

De medewerker vertelde mij overigens ook dat ze aan het zoeken zijn naar een oplossing om wijzigingen ook direct te verwerken voor klanten met een eigen modem.

[ Voor 16% gewijzigd door BlazeMuis op 10-04-2025 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1981

wouter1981

w00t

mikkelnl schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:18:
[...]

Mijn activatie ging op zich soepel, maar was ook voorbereid. Paar dingen die beter kunnen:
1. Mijn-Delta geeft een foutmelding als je inlogt voordat je je modem hebt aangezet. Dat zouden ze kunnen uitleggen of ten minste de foutmelding vervangen door een uitleg.
3. Ik kon (volgens mij?) nergens CGNAT naar publiek IP 'aan' zetten, dat heeft de chat ook gedaan voor me.

Al met al prima verlopen, nu hopen op stabiel internet, en als het allemaal goed blijft dan over paar weken Ziggo opzeggen (en besparen: Ziggo zat ik rond de 100 euro, Delta 40 euro voor 2 jaar).
De optie publiek IP vind je als de optionele dienst 'Dynamisch IP' a €0,00.

Ik heb gezocht waar deze ook alweer staat op mijn.delta.nl maar kan hem niet terug vinden, wellicht omdat ik deze dienst al afneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Net nadat ik had gebeld en alles geregeld was kreeg ik een SMS:
Beste klant, na ons recente contact hebben we vastgesteld dat uw apparaat vervangen dient te worden. Onze specialisten zijn momenteel bezig met de laatste controles om er zeker van te zijn dat deze oplossing het probleem verhelpt. We zullen u via e-mail en SMS op de hoogte houden van de voortgang. Groet, DELTA
En zojuist kreeg ik de volgende SMS:
Beste klant, we hebben geprobeerd de storing op afstand op te lossen, maar dat is helaas niet gelukt. Het probleem is nu bij een gespecialiseerde afdeling neergelegd vanwege de complexiteit. In sommige gevallen kan het herstellen tot wel vijf werkdagen duren. We doen ons uiterste best om alles zo snel en soepel mogelijk te regelen. Onze excuses voor het ongemak. Groet, DELTA
Iemand anders dit ook gekregen nadat je een wijziging had gedaan?

Internet werkt overigens gewoon prima.

Edit: klantenservice via de chat zegt dat ik deze berichten gewoon kan negeren.

[ Voor 4% gewijzigd door BlazeMuis op 10-04-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoft
ernstoud schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:53:
[...]

Bijzonder want in de nieuwe UCG werkt hij prima heb ik begrepen.
Inmiddels heb ik de XGPON (FS) via een andere switch kunnen benaderen via telnet. Dus de module werkt. Maar klopt het de UCG de poort pas actief is (in de GUI) als er een werkende internetlijn is? Dus gaat het lampje op de router pas branden na het wijzigen van de PONID bij Delta en dat de verbinding werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
densoft schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:26:
[...]

Inmiddels heb ik de XGPON (FS) via een andere switch kunnen bendaeren via telnet. Dus de module werkt. Maar klopt het de UCG de poort pas actief is (in de GUI) als er een werkende internetlijn is? Dus gaat het lampje op de router pas branden na het wijzigen van de PONID bij Delta en dat de verbinding werkt?
Nee, de module zou gewoon aan moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoft
dunkiegaming schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:42:
[...]

Nee, de module zou gewoon aan moeten gaan.
Ik zie hem soms wel aangaan voor een aantal seconden. Ik heb de speedlink op 10 gbit gezet FDX. OP mijn Zyxcel switch bleef hij wel aanstaan. Wat zou het kunnen zijn dat hij de verbinding elke keer verliest?

[ Voor 17% gewijzigd door densoft op 10-04-2025 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phil3548
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:26
3 dagen geleden overgestapt naar Delta glasvezel. Als eerste hun bijgeleverde modem geïnstalleerd en laten registreren en alles werkte.

Ik wil graag mijn eigen router blijven gebruiken en heb een Nokia XS-010X-Q modem aangeschaft. Via chatbox Delta is het modem geregistreerd en de power en pon lampjes branden groen. Als ik nu het modem met mijn router verbindt heb ik geen internet en dus ook geen wifi.

Geprobeerd om het modem rechtstreeks via de pc te benaderen via adres http://192.168.100.1 en dit lukt niet. Kan dus de modem niet benaderen. Heeft iemand een idee hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mornstar160
  • Laatst online: 03-06 12:55
[...]

Hey Mikkel!
Ik zit ook sinds de 9e bij Delta. Heb een Unifi Gateway Fiber besteld.
Zie dat jij ook de nokia hebt besteld. Is dat de Nokia XS-010X-Q ?

Qua TV diensten heb je geen tv box meer denk ik. Alleen de Delta TV app om te kijken toch? Aangezien VLAN 101 (TV) niet meer door kan komen.

Deze thread is super informatief maar ook zeer overweldigend. Na een uur lezen heb ik 5 opties maar nog meer vragen. Vandaar dat ik jou op deze manier even vraag naar een werkende oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1981

wouter1981

w00t

IPTV komt ook gewoon via VLAN100 binnen. Dus VLAN101 gebruiken is niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phil3548 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:57:
3 dagen geleden overgestapt naar Delta glasvezel. Als eerste hun bijgeleverde modem geïnstalleerd en laten registreren en alles werkte.

Ik wil graag mijn eigen router blijven gebruiken en heb een Nokia XS-010X-Q modem aangeschaft. Via chatbox Delta is het modem geregistreerd en de power en pon lampjes branden groen. Als ik nu het modem met mijn router verbindt heb ik geen internet en dus ook geen wifi.

Geprobeerd om het modem rechtstreeks via de pc te benaderen via adres http://192.168.100.1 en dit lukt niet. Kan dus de modem niet benaderen. Heeft iemand een idee hoe dit kan?
Welke eigen router? En heb je daar VLAN100 getagged aan WAN?

De xs-010x rechtstreeks benaderen kan alleen zolang er geen verbinding is. Is de verbinding er wel in de router een apart segment aanmaken voor 192.168.100.x, gebruik maar even de zoekfunctie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phil3548
ernstoud schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:56:
[...]

De xs-010x rechtstreeks benaderen kan alleen zolang er geen verbinding is. Is de verbinding er wel in de router een apart segment aanmaken voor 192.168.100.x, gebruik maar even de zoekfunctie.
Na een herstart van zowel het modem alsmede de router werkt het nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuddle-sheep
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 18:21
Ik heb een Nokia XS-010G-Q en ik wil graag in de interface komen van mijn modem. Echter heb ik geen idee hoe ik dit moet doen. Ik draai pfsense op mijn router.
Weet iemand hoe ik in de interface kom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
Cuddle-sheep schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:14:
Ik heb een Nokia XS-010G-Q en ik wil graag in de interface komen van mijn modem. Echter heb ik geen idee hoe ik dit moet doen. Ik draai pfsense op mijn router.
Weet iemand hoe ik in de interface kom?
We hebben speciaal voor jullie allemaal een hele mooie startpost gemaakt. Daar staat precies in hoe je op de interface kunt komen van het modem. Spoiler alert: Er is niks te vinden in die webinterface en ook niks om aan te passen (en wat je wel aan kunt passen, het PON-ID bijvoorbeeld, daar moet je absoluut afblijven!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
ernstoud schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:56:
[...]

Je legt het een beetje krom uit. De XS-010X kun je prima benaderen als er verbinding is. Alleen op de WAN interface wordt VLAN 100 geconfigueerd. De webinterface zit op het native VLAN. Dus technisch gezien in een ander netwerk. Wat je dus moet doen is een extra WAN netwerk aanmaken in het native VLAN. Of gewoon je laptop aansluiten op de Nokia (maar dan heb je geen internet op je laptop uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 16:17
Zou zoiets van Marktplaats ook werken?
Is er dan nog iets waar je op moet letten?

https://link.marktplaats.nl/m2256043322

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
RoadXY schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:14:
Zou zoiets van Marktplaats ook werken?
Is er dan nog iets waar je op moet letten?

https://link.marktplaats.nl/m2256043322
Ja, is identiek aan de XS-010-X maar andere netwerkfabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cat--eye
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18-09 23:25
Vorige week ben ik overgestapt van Caiway naar Delta. Delta bood een 2 Gbit-verbinding aan, terwijl ik bij Caiway op een 1 Gbit-verbinding zat.

Ik heb hiervoor een Nokia XS-010X-Q modem aangeschaft. Volgens de instructies uit dit topic heb ik eerst het meegeleverde modem van Delta aangesloten en geconfigureerd. Daarbij bleek ik direct een eigen IP-adres te krijgen, dus ik hoefde hier verder niets aan te veranderen. Dit had ik destijds bij Caiway namelijk al laten regelen.

Daarna heb ik contact opgenomen met Delta en letterlijk aangegeven: "Ik wil mijn eigen glasvezelmodem laten registreren." Ik werd vervolgens doorverbonden met de technische dienst. Mijn Nokia-modem was op dat moment nog niet aangesloten, dus zij zouden alvast de configuratie klaarzetten.

Een half uur later heb ik de Nokia aangesloten, mijn oude router (Orbi Pro) verbonden, en op de WAN-poort VLAN100 getagged. En jawel — alles werkte meteen!

Dank aan alle medetweakers voor hun bijdrage aan dit forum!

Er is alleen één teleurstelling bij deze overstap:
Ik maak gebruik van de usenetserver van Eweka. Bij Caiway haalde ik hiermee altijd ±116 MB/s binnen, maar bij Delta kom ik niet verder dan 60 MB/s.

Ik heb inmiddels al gespeeld met het aantal verbindingen en als test zelfs een extra abonnement genomen op een andere usenetprovider, maar de snelheid blijft hangen op diezelfde 60 MB/s.

Heeft iemand tips of suggesties?
Als ik een traceroute uitvoer, gaat het verkeer opvallend genoeg via Praag (!).

[ Voor 24% gewijzigd door Cat--eye op 12-04-2025 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phil3548
EWS99 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:44:
[...]

Je legt het een beetje krom uit. De XS-010X kun je prima benaderen als er verbinding is. Alleen op de WAN interface wordt VLAN 100 geconfigueerd. De webinterface zit op het native VLAN. Dus technisch gezien in een ander netwerk. Wat je dus moet doen is een extra WAN netwerk aanmaken in het native VLAN. Of gewoon je laptop aansluiten op de Nokia (maar dan heb je geen internet op je laptop uiteraard).
Ik heb mijn laptop rechtstreeks aangesloten op de Nokia XS-010X maar ik kan de Nokia niet benaderen via 192.168.100.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
phil3548 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:52:
[...]

Ik heb mijn laptop rechtstreeks aangesloten op de Nokia XS-010X maar ik kan de Nokia niet benaderen via 192.168.100.1
En als je m zonder de fiber aansluit? (Wel even uit en aanzetten als je de fiber los gekoppeld hebt)

Die Nokia heeft geen dhcp, dus je moet je laptop wel handmatig een ip geven

[ Voor 10% gewijzigd door EWS99 op 12-04-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phil3548 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:52:
[...]

Check punt 2 van deze post even: robertwebbe in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"

Het zit hem voornamelijk in de LAN instellingen van je laptop.

Als je klaar bent, dit weer even wissen.

[ Voor 6% gewijzigd door robertwebbe op 12-04-2025 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phil3548
EWS99 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 12:29:
[...]

En als je m zonder de fiber aansluit? (Wel even uit en aanzetten als je de fiber los gekoppeld hebt)

Die Nokia heeft geen dhcp, dus je moet je laptop wel handmatig een ip geven
Heb de late dienst vandaag. Zal dit vanavond of morgen even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
mornstar160 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:04:
[...]

Hey Mikkel!
Ik zit ook sinds de 9e bij Delta. Heb een Unifi Gateway Fiber besteld.
Zie dat jij ook de nokia hebt besteld. Is dat de Nokia XS-010X-Q ?

Qua TV diensten heb je geen tv box meer denk ik. Alleen de Delta TV app om te kijken toch? Aangezien VLAN 101 (TV) niet meer door kan komen.

Deze thread is super informatief maar ook zeer overweldigend. Na een uur lezen heb ik 5 opties maar nog meer vragen. Vandaar dat ik jou op deze manier even vraag naar een werkende oplossing.
Ik gebruik simpelweg het meegeleverde Nokia modem. Hierin dan een DMZ ingesteld naar mijn Deco mesh router en alles blijft zoals het was. En TV gebruik ik de app voor, heb wel dat decoder kastje ontvangen maar zou niet weten waarom ik die zou gebruiken, denk niet dat het voordelen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettynifty
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:55
Wij hebben sinds een paar maanden Delta (komen van Ziggo).
Nu vloog 3 weken terug ineens het internet eruit en na onderzoek in de meterkast bleek dat het Nokia modem geen contact meer had met de buitenwereld.

Na contact met de helpdesk uiteindelijk maar naar kantoor gereden, onderweg kreeg ik een belletje van Delta met de mededeling dat het Nokia modem geen IP adres kon krijgen omdat ik er Ubiquiti spul achter heb hangen (USG Pro 4). Ik heb op de Nokia DMZ aangezet.

Het klonk mij wat vreemd in de oren.
Herkend iemand dit / klopt dit?

Het advies wat ik kreeg was een eigen router gebruiken want anders zou dit elke zoveel tijd weer gebeuren.

Bij voorbaat dank voor de input / advies

Acties:
  • +1 Henk 'm!
prettynifty schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:27:
Wij hebben sinds een paar maanden Delta (komen van Ziggo).
Nu vloog 3 weken terug ineens het internet eruit en na onderzoek in de meterkast bleek dat het Nokia modem geen contact meer had met de buitenwereld.

Na contact met de helpdesk uiteindelijk maar naar kantoor gereden, onderweg kreeg ik een belletje van Delta met de mededeling dat het Nokia modem geen IP adres kon krijgen omdat ik er Ubiquiti spul achter heb hangen (USG Pro 4). Ik heb op de Nokia DMZ aangezet.

Het advies wat ik kreeg was een eigen router gebruiken want anders zou dit elke zoveel tijd weer gebeuren.

Bij voorbaat dank voor de input / advies
Heel veel van dit soort dingen gehad met DMZ's op Caiway en Delta. Dus eigen ONT/modem is vaak al snel nodig.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
prettynifty schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:27:

Heel gemakkelijk te testen toch, zet DMZ uit en kijk wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettynifty
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:58:
[...]

Heel gemakkelijk te testen toch, zet DMZ uit en kijk wat er gebeurt.
Mijn aanname was dat als je een factory reset doet het modem dus weer standaard is, dat heb heb ik dus al geprobeerd en het werkt nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
[...]

Voor een volgende keer CGNAT naar dynamisch IP. Dat zit onder pakket wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
prettynifty schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:00:
[...]

Mijn aanname was dat als je een factory reset doet het modem dus weer standaard is, dat heb heb ik dus al geprobeerd en het werkt nog steeds.
Klopt, na een factory reset is alles weer standaard en staat DMZ uit. Factory reset doe je door bijvoorbeeld een paperclip in het gaatje onderin te steken en net zolang ingedrukt te houden tot je aan de ledjes voorop ziet dat die gereset is, dan kun je de resetknop loslaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
justdaboo schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:46:
[...]

Heel veel van dit soort dingen gehad met DMZ's op Caiway en Delta. Dus eigen ONT/modem is vaak al snel nodig.....
Een voorbeeld, dit gebeurde bij twee klanten, los van elkaar.

Delta modem met DMZ ingesteld (dit had ik niet alleen met de XSG-PON lijnen) router erachter, maakt niet uit welke... Werkte weken goed met site-to-site VPN en plotseling niet meer werken. Dit een paar keer ondervonden, meteen eigen spullen er tussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettynifty
justdaboo schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:30:
[...]

Een voorbeeld, dit gebeurde bij twee klanten, los van elkaar.

Delta modem met DMZ ingesteld (dit had ik niet alleen met de XSG-PON lijnen) router erachter, maakt niet uit welke... Werkte weken goed met site-to-site VPN en plotseling niet meer werken. Dit een paar keer ondervonden, meteen eigen spullen er tussen...
Dan moeten we daar toch maar weer wat munten tegenaan gooien.
Ik had gehoopt dat het zo in orde zou zijn.

Zijn er ook 3rd party routers met een telefoon aansluiting?
Als ik naar bv de Nokia XS-010X-Q dan zit daar voor zover ik kan zien geen telefoon aansluiting op.

[ Voor 7% gewijzigd door prettynifty op 12-04-2025 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
prettynifty schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:41:
[...]

Niet veel maar je kan ook een ATA aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettynifty
dunkiegaming schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:42:
[...]

Niet veel maar je kan ook een ATA aanschaffen.
een ATA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Analog telefoon adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettynifty
kwam met google niet veel verder, dankjewel.
Eens zien wat dat oplevert.Zag ook Vlan 102 voorbij komen toen ik zocht o ATA Delta glasvezel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@wbschenk ging nog een Nokia ONT uittesten met een telefoniepoort. Is er inmiddels witte rook Wesley?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
robertwebbe schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:04:
@wbschenk ging nog een Nokia ONT uittesten met een telefoniepoort. Is er inmiddels witte rook Wesley?
De ONT werkt prima alleen de POTS poort niet, iets met licenties op de OLT. @R3D kan hier meer over vertellen.

Verder heb ik er ook niet meer tijd in kunnen stoppen dan ik zou willen.

[ Voor 10% gewijzigd door wbschenk op 12-04-2025 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
prettynifty schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:41:
[...]

Als ik naar bv de Nokia XS-010X-Q dan zit daar voor zover ik kan zien geen telefoon aansluiting op.
FritzBox 5590
Werkt super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettynifty
wbschenk schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:17:
[...]

De ONT werkt prima alleen de POTS poort niet, iets met licenties op de OLT. @R3D kan hier meer over vertellen.

Verder heb ik er ook niet meer tijd in kunnen stoppen dan ik zou willen.
Hier hoor ik graag meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mornstar160
  • Laatst online: 03-06 12:55
Ik kom er niet helemaal achter wat de betere oplossing is. Twee kleine vraagjes

In met mijn Unifi Cloud Gateway Fiber:
  1. (Interne) SFP Module gebruiken (Kosten ongeveer 135)
  2. (Externe) Nokia XS-010X-Q gebruiken (Kosten ongeveer 145)
Zelf zou ik denken dat een externe beter is voor compatibiliteit in de toekomst. De kosten zijn praktisch hetzelfde.

Vraag 2:

Als ik ga voor externe en die zal ik bijv. via Schenk ICT bestellen.
Welke is dan beter?
  1. Huawei EN8010Ts-20
  2. Nokia XS-010X-Q
Ik las iets in de thread dat de Nokia wellicht updates ontvangt via de provider?!

Dank jullie wel!

[ Voor 4% gewijzigd door mornstar160 op 13-04-2025 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
mornstar160 schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:34:
Ik kom er niet helemaal achter wat de betere oplossing is. Twee kleine vraagjes

In met mijn Unifi Cloud Gateway Fiber:
  1. (Interne) SFP Module gebruiken (Kosten ongeveer 135)
  2. (Externe) Nokia XS-010X-Q gebruiken (Kosten ongeveer 145)
Zelf zou ik denken dat een externe beter is voor compatibiliteit in de toekomst. De kosten zijn praktisch hetzelfde.

Vraag 2:

Als ik ga voor externe en die zal ik bijv. via Schenk ICT bestellen.
Welke is dan beter?
  1. Huawei EN8010Ts-20
  2. Nokia XS-010X-Q
Ik las iets in de thread dat de Nokia wellicht updates ontvangt via de provider?!

Dank jullie wel!
Ik heb ook een Cloud Gateway Fiber en ik heb voor de Nokia gekozen omdat Delta ook gewoon updates geeft (dit deden ze zelfs tijdens de eerste registratie/activatie van mijn eigen modem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
prettynifty schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:44:
[...]

Dan kun je het best zelf even contact opnemen met R3D via het Discord kanaal. Ik vermoed dat dit niet iets wat makkelijk en snel opgelost gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
prettynifty schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:44:
[...]

Komt erop neer dat er andere licenties nodig zijn die weer meer €€ kosten en Delta dat niet gaat doen.
Pagina: 1 ... 72 ... 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.