Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c3rn
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-09 23:42
Maar is de Unifi Cloud Gateway Fiber met SFP niet iets zuiniger dan met een extra Nokia erbij? En die UCG Fiber moet je toch al updaten, dat is niet zo moeilijk. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
offtopic:
never mind

[ Voor 90% gewijzigd door robertwebbe op 14-04-2025 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
c3rn schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:52:
[...]

Maar is de Unifi Cloud Gateway Fiber met SFP niet iets zuiniger dan met een extra Nokia erbij? En die UCG Fiber moet je toch al updaten, dat is niet zo moeilijk. Of zie ik iets over het hoofd?
Energie besparen kan een issue zijn inderdaad, SFP scheelt een paar Watt. De UCG updaten mag je zelf doen, de Nokia ONT updaten kun je niet zelf, dat doet Delta dan voor je. Dat is dan toekomstzeker, mocht er ooit een firmware update nodig zijn.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Was een reactie op het energieverbruik. Sommigen staren zich blind op de enkele Watts die een ONT verbruikt maar vergeten dat als je boven de 1 Gbps komt, dat het energieverbruik flink stijgt. Vooral bij 10 GbE, dat is blijkbaar nooit geoptimaliseerd op gebied van energieverbruik.

Acties:
  • +17 Henk 'm!
Voor degenen die het gemist hebben: op Discord is bekend gemaakt dat de grootste held allertijden, de meest gewaardeerde medewerker van Delta, het bedrijf gaat verlaten. Hij gaat zijn superheldenactiviteiten elders voortzetten. Gelukkig zijn er wel 2 nieuwe helden opgestaan die de honneurs gaan waarnemen.

@R3D _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door robertwebbe op 14-04-2025 18:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
robertwebbe schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:51:
Was een reactie op het energieverbruik. Sommigen staren zich blind op de enkele Watts die een ONT verbruikt maar vergeten dat als je boven de 1 Gbps komt, dat het energieverbruik flink stijgt. Vooral bij 10 GbE, dat is blijkbaar nooit geoptimaliseerd op gebied van energieverbruik.
Ik lees zelfs reviews van 10 Gbps. externe USB NICs die een fan intern hebben.

Maar goed, de discussie over het opgenomen vermogen van een ONT is zinvol. Bespaar je zeg 5 Watt, dan is dat elke dag 120 Watt en ruim elke 8 dagen een kWh. Op jaarbasis toch 45 kWh dus richting de 20 euries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 16:17
dunkiegaming schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:20:
[...]

Ja, is identiek aan de XS-010-X maar andere netwerkfabrikant.
Kijk, dat is mooi.
En deze is dan ook ondersteund door Delta voor firmware updates?
Bestaat er ook nog zoiets als vendor lock bij zulke apparatuur of werkt een apparaat wat op een KPN netwerk heeft gezeten ook op een Delta netwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RoadXY schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:54:
[...]

Kijk, dat is mooi.
En deze is dan ook ondersteund door Delta voor firmware updates?
Bestaat er ook nog zoiets als vendor lock bij zulke apparatuur of werkt een apparaat wat op een KPN netwerk heeft gezeten ook op een Delta netwerk?
Op het KPN Netwerk werkt een extern gekochte Nokia xs-010x-q (of met andere laatste letter) niet. Lees:

Economics in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken" en wat posts daarvoor.

En de Nokia ONT die KPN gebruikt (dat is een Nokia xs-010x in een andere behuizing en voor KPN aangepaste firmware) werkt niet op de DFN infra.

Dus... een door Delta verstrekte of een extern verkregen Nokia xs-010x-q werkt op DFN infra en wordt door DFN van firmware updates voorzien. Maar werkt niet op KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berpie74
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:43
Hoi,
Misschien al eerder benoemd, maar ik kan het antwoord zo snel niet vinden:
In de startpost van dit topic staat:
Vaak vragen ze ook nog een serienummer, geef hier nog een keer de PON-ID.
Mijn Nokia ONT heeft inderdaad een serienummer, waarom dan het PON-ID nog een keer invullen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Berpie74 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:07:
Hoi,
Misschien al eerder benoemd, maar ik kan het antwoord zo snel niet vinden:
In de startpost van dit topic staat:
Vaak vragen ze ook nog een serienummer, geef hier nog een keer de PON-ID.
Mijn Nokia ONT heeft inderdaad een serienummer, waarom dan het PON-ID nog een keer invullen?
Geen idee. Maar dat is nu eenmaal wat de helpdesk van Delta in hun script heeft staan. Ze vragen dus naast PON-ID ook naar het serienummer. En dan moet je twee keer hetzelfde opgeven. Inderdaad is bij de xs-010x op de sticker geen PON-ID vermeld maar een serienummer (S/N) en dat is dus ook het PON-ID.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbHh2OmwPje4bOI2jn_NwaodbOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0ZlHYdUsVwqKN2O6esWhatb.jpg?f=fotoalbum_large

Reden dat het in de TS zo prominent genoemd is, is omdat mensen het P/N opgaven of het MAC adres en dan de registratie niet goed ging.

Gewoon dus twee keer ALCL12345678 doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berpie74
ernstoud schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:28:
[...]

Geen idee. Maar dat is nu eenmaal wat de helpdesk van Delta in hun script heeft staan. Ze vragen dus naast PON-ID ook naar het serienummer. En dan moet je twee keer hetzelfde opgeven. Inderdaad is bij de xs-010x op de sticker geen PON-ID vermeld maar een serienummer (S/N) en dat is dus ook het PON-ID.

[Afbeelding]

Reden dat het in de TS zo prominent genoemd is, is omdat mensen het P/N opgaven of het MAC adres en dan de registratie niet goed ging.

Gewoon dus twee keer ALCL12345678 doorgeven.
Bedankt voor je uitleg, top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:00

Roetzen

he.net Certified Sage

ernstoud schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:28:
[...]

Geen idee. Maar dat is nu eenmaal wat de helpdesk van Delta in hun script heeft staan. Ze vragen dus naast PON-ID ook naar het serienummer.
Toen ik een week of twee geleden mijn Nokia aanmeldde werd mij niet meer ook naar een serienummer gevraagd. Er werd zelfs expliciet gezegd dat ik alleen het nummer dat begon met ALCL moest doorgeven

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berpie74
Vanavond geprobeerd de ONT bij Delta te registeren. Het blijkt dat hij niet in hun netwerk zichtbaar wordt. Alle gegevens 3x gecontroleerd en die kloppen. Ze kunnen mij daarom op dit moment niet verder helpen. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Even wat info:
Hij is aangesloten met dezelfde glasvezelkabel als het Delta modem (die doet het wel)
Er branden bij het aanzetten gelijk 3 lampjes: Power, Pon en Alarm. Pon brandt ook als de glasvezelkabel er niet in zit. Klopt dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKoznWBSt6QhxnNjjSb23swocI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYa4o0YXPYg8j0fCD7Dd69aS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Berpie74 op 15-04-2025 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Berpie74 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:03:
Vanavond geprobeerd de ONT bij Delta te registeren. Het blijkt dat hij niet in hun netwerk zichtbaar wordt. Alle gegevens 3x gecontroleerd en die kloppen. Ze kunnen mij daarom op dit moment niet verder helpen. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Even wat info:
Hij is aangesloten met dezelfde glasvezelkabel als het Delta modem (die doet het wel)
Er branden bij het aanzetten gelijk 3 lampjes: Power, Pon en Alarm. Pon brandt ook als de glasvezelkabel er niet in zit. Klopt dit?
[Afbeelding]
Nee het apparaat of de stroomadapter is stuk. De stroomadapter van de Nokia Gateway van Delta past overigens ook.

[ Voor 3% gewijzigd door bjusterbaarlik op 15-04-2025 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berpie74
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:11:
[...]

Nee het apparaat of de stroomadapter is stuk. De stroomadapter van de Nokia Gateway van Delta past overigens ook.
Hm. Met de stroomadapter van Delta doet hij hetzelfde. Dan zou het apparaat dus stuk zijn. Deze is nieuw gekocht... Zal contact opnemen met de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Berpie74 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:17:
[...]

Hm. Met de stroomadapter van Delta doet hij hetzelfde. Dan zou het apparaat dus stuk zijn. Deze is nieuw gekocht... Zal contact opnemen met de verkoper.
Bij een werkende Nokia ONT brand power groen, knippert PON groen voordat de geregistreerd en en brand PON continue groen als de registratie gelukt is. Power groen knipperen is dan firmware update dan is PON continu groen.

Alarm is rood bij geen signaal, maar dan is PON uit. Er is ook nog een hele kleine kans dan PON groen knippert en Alarm rood is. Dan is je signaal net te zwak, maar de kans daarop is niet zo groot, meestal is PON gewoon rood bij slecht of geen signaal en is PON uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berpie74
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:30:
[...]

Bij een werkende Nokia ONT brand power groen, knippert PON groen voordat de geregistreerd en en brand PON continue groen als de registratie gelukt is. Power groen knipperen is dan firmware update dan is PON continu groen.

Alarm is rood bij geen signaal, maar dan is PON uit. Er is ook nog een hele kleine kans dan PON groen knippert en Alarm rood is. Dan is je signaal net te zwak, maar de kans daarop is niet zo groot, meestal is PON gewoon rood bij slecht of geen signaal en is PON uit.
Het Delta modem werkt feilloos met dezelfde kabels. Dan is de ONT verdachte nummer 1.

Kan het ook nog zo zijn dat het toch een tweedehands is en dat hij gereset moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Berpie74 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:39:
[...]

Het Delta modem werkt feilloos met dezelfde kabels. Dan is de ONT verdachte nummer 1.

Kan het ook nog zo zijn dat het toch een tweedehands is en dat hij gereset moet worden?
Nee, de ledjes geven aan dat die defect is of eventueel een defecte stroomadapter heeft, maar dat heb je al uitgesloten. Dus blijft er alleen defect over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Berpie74 Heb je de glas connector stevig aangedrukt zodat je een klik hoorde? Je zou namelijk niet de eerste zijn die te voorzichtig is en de connector niet stevig genoeg erin hebt zitten.

En heb je al geprobeerd de reset 20 seconden ingedrukt te houden? Dan doet die een fabrieksreset. Het PON lampje zou volgens mij alleen groen moeten branden als er een daadwerkelijke PON verbinding gedetecteerd is, niet als er geen kabel in zit.

Mochten beide niet van toepassing zijn: maak even een ticket aan op Discord. Ik vermoed dat deze lui meer kunnen zien dan de eerste lijns helpdesk.

[ Voor 28% gewijzigd door robertwebbe op 15-04-2025 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Kijk even naar de foto die hij geplaatst heeft @robertwebbe Dat geeft het probleem al weer. En in de tekst geeft die al aan dat hij contact heeft gehad met de technische mensen en niet met de eerste lijn.

[ Voor 37% gewijzigd door bjusterbaarlik op 15-04-2025 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik had de foto gezien en de tekst gelezen. Maar vanaf de foto kun je niet zien of de connector er diep genoeg in zit.

En een rood alarm + groen pon lampje kan volgens mij ook betekenen dat deze eerder geprovisioned is geweest en daar nu geen verbinding meer mee kan krijgen. Als hij dan een reset doet, wordt de provisioning gewist en probeert die een nieuwe op te halen. Als Delta al wel de ONT geregistreerd heeft, dan zal het gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijsbeer910
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 13:08
gamefreakin schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:24:
Vandaag de Zaram ZXOS11NPI SFP+ ONT binnen gekregen.
Deze in de SFP+ poort van mijn Asus RT-BE88U geplaatst en op het Delta aansluitpunt aangesloten met een SC/APC naar SC/UPC kabel.

Om 13:25 met Delta gechat voor het aanmelden van de module (PON-ID doorgegeven e.d.). Om 14:54 had ik al PON signaal op de module.
Na de ASUS in te stellen om de SFP+ module te gebruiken em de WAN VLAN ID op 100 te zetten had ik internet.

Over het algemeen vrij vlekkeloos verlopen.

(De SFP+ module is als hij aan staat niet vast te pakken i.v.m warmte, maar dat schijnt normaal te zijn bij 10G modules. Helaas op de harde manier ondervonden ;) )

[Afbeelding]
Dus dit kan wel! Volgens de routershop heb ik meer nodig. ondanks ik vroeg of ik alleen met die module afkon. ( dit had ik dan nodig).
ik zit nu met afthans internet omdat in mijn afwezigheid het oude glasvezel modem omgeruild is voor een of ander sagem ding....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:49
ijsbeer910 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 05:13:
[...]

Dus dit kan wel! Volgens de routershop heb ik meer nodig. ondanks ik vroeg of ik alleen met die module afkon. ( dit had ik dan nodig).
ik zit nu met afthans internet omdat in mijn afwezigheid het oude glasvezel modem omgeruild is voor een of ander sagem ding....
Wat kan wel? Mis wat context denk ik..

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuddle-sheep
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 18:21
EWS99 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:31:
[...]

We hebben speciaal voor jullie allemaal een hele mooie startpost gemaakt. Daar staat precies in hoe je op de interface kunt komen van het modem. Spoiler alert: Er is niks te vinden in die webinterface en ook niks om aan te passen (en wat je wel aan kunt passen, het PON-ID bijvoorbeeld, daar moet je absoluut afblijven!).
Dank je Ik het topic (niet goed) gelezen 8)7 en dit stukje over het hoofd gezien en dat ik eerst CG-NAT moest uitzetten.

nu net weer het delta modem aangemeld en CG-NAT uit laten zetten. |:( Straks weer mijn eigen modem aanmelden en hopelijk werkt alles dan weer inc poort forwarding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berpie74
robertwebbe schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:05:
@Berpie74 Heb je de glas connector stevig aangedrukt zodat je een klik hoorde? Je zou namelijk niet de eerste zijn die te voorzichtig is en de connector niet stevig genoeg erin hebt zitten.

En heb je al geprobeerd de reset 20 seconden ingedrukt te houden? Dan doet die een fabrieksreset. Het PON lampje zou volgens mij alleen groen moeten branden als er een daadwerkelijke PON verbinding gedetecteerd is, niet als er geen kabel in zit.

Mochten beide niet van toepassing zijn: maak even een ticket aan op Discord. Ik vermoed dat deze lui meer kunnen zien dan de eerste lijns helpdesk.
@robertwebbe De connector zit er goed in, de klik is duidelijk hoor- en voelbaar.

Ook al 3x een reset gedaan. Er veranderd helemaal niets aan de lampjes.

Even een opsomming van wat ik tot nu toe heb geprobeerd:
- De ONT aangezet. De drie lampjes gaan direct branden.
- De ONT 5 minuten stroomloos gemaakt en daarna weer aangezet. De drie lampjes gaan direct branden.
- De ONT gereset. Er gebeurd dan niks. De drie lampjes blijven branden.
- De ONT gereset, daarna 5 minuten stroomloos gemaakt en weer aangezet. De drie lampjes gaan direct branden.
Doe ik de glasvezelkabel in het Deltamodem, dan komt er keurig verbinding.

Het ticket op Discord loopt inmiddels.

[ Voor 20% gewijzigd door Berpie74 op 16-04-2025 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
robertwebbe schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:36:

En een rood alarm + groen pon lampje kan volgens mij ook betekenen dat deze eerder geprovisioned is geweest en daar nu geen verbinding meer mee kan krijgen.
Nee dan heb je power groen en alarm rood en niet wat hij heeft, power oranje, pon groen en alarm rood. Dat betekend simpelweg defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zweepschlag
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-08 07:28
Ik ben momenteel een beetje in verwarring. Ik heb een Dream Machine Pro en een FS.com XGS-ONU-25-20NI. Mijn 1Gbps internet verbinding heb ik afgenomen bij Freedom Internet en de verbinding gaat over het Delta netwerk. Ik heb twee weken geleden de verbinding opgeleverd gekregen met de Nokia. Even een GLC-T in het SFP-slot van de Dream Machine gestopt. VLAN op 6 ingesteld (want Freedom...) PPPoE credentials ingevuld en verbinding gekregen. So far so good.

Toen een ticket aangemaakt om mijn FS.com te laten registreren en vervolgens GLT-T eruit, XGS-ONU-25-20NI erin en gewacht tot de wijziging doorgevoerd was. Helaas is de verbinding daarna niet meer actief geworden. Ik heb hierover al via Discord contact gehad met de community, een ticket aangemaakt en hulp gehad van @R3D . Die heeft gezien dat er aan de kant van Delta nog een ander profiel toegepast moest worden. Dat is inmiddels gedaan, maar de verbinding wordt nog steeds niet actief omdat de stick geen "card" lijkt te adverteren.

Iemand van jullie hier ervaring mee? Of moet ik maar gewoon een ZARAM gaan kopen? 8)7

En heeft iemand hier ervaring met de volgende combinatie:
- Ubiquiti Dream Machine Pro
- FS.com XGS-ONU-25-20NI
- Delta-aansluiting
- Freedom Internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zweepschlag schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:11:
Ik ben momenteel een beetje in verwarring. Ik heb een Dream Machine Pro en een FS.com XGS-ONU-25-20NI. Mijn 1Gbps internet verbinding heb ik afgenomen bij Freedom Internet en de verbinding gaat over het Delta netwerk. Ik heb twee weken geleden de verbinding opgeleverd gekregen met de Nokia. Even een GLC-T in het SFP-slot van de Dream Machine gestopt. VLAN op 6 ingesteld (want Freedom...) PPPoE credentials ingevuld en verbinding gekregen. So far so good.

Toen een ticket aangemaakt om mijn FS.com te laten registreren en vervolgens GLT-T eruit, XGS-ONU-25-20NI erin en gewacht tot de wijziging doorgevoerd was. Helaas is de verbinding daarna niet meer actief geworden. Ik heb hierover al via Discord contact gehad met de community, een ticket aangemaakt en hulp gehad van @R3D . Die heeft gezien dat er aan de kant van Delta nog een ander profiel toegepast moest worden. Dat is inmiddels gedaan, maar de verbinding wordt nog steeds niet actief omdat de stick geen "card" lijkt te adverteren.

Iemand van jullie hier ervaring mee? Of moet ik maar gewoon een ZARAM gaan kopen? 8)7

- FS.com XGS-ONU-25-20NI
- Delta-aansluiting
- Freedom Internet
Heb je de port speed op 10G fixed gezet in de UDM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zweepschlag
stormfly schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:54:
[...]

Heb je de port speed op 10G fixed gezet in de UDM?
Yes. Dat was ik nog vergeten te melden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zweepschlag schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:11:

- FS.com XGS-ONU-25-20NI
- Delta-aansluiting
- Freedom Internet
Op Discord verder gaan. Niemand hier kan dat punt met een verkeerde setting in de OLT oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zweepschlag
ernstoud schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:13:
[...]

Op Discord verder gaan. Niemand hier kan dat punt met een verkeerde setting in de OLT oplossen.
Vandaar ook mijn vraag of er iemand hier deze combinatie werkend heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeffreyD
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-08 21:17
justdaboo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:13:
Mijn werkende VOIP/SIP config:

Delta Fiber + Telefonie
Draytek Vigor 3910
Cisco SPA112

STAP 1
VLAN102 taggen op WAN1 en Bridgen naar een poort op de Vigor 3910 (zoals eerder gepost)

Zie hieronder een screenshot met de settings in het menu "WAN >> Multi-VLAN".

P5 gebruik ik als management port voor de ONT (in mijn geval de FS), zo kan ik b.v. mijn optics checken.
P6 wordt gebruikt voor VOIP, clients ontvangen hier een 10.233.x.x adres op

[Afbeelding]

Stel dit in per channel... LETOP voor de ONT (welke untagged/VLAN0 heeft) moet je de Bridge van de port in het channel menu doen. Als je dit in het overzicht wil aanpassen zal je de melding krijgen dat er slechts 1 channel VLAN0 mag hebben, resultaat is dat je bridge setting niet wordt gemaakt. (omdat alle nog niet geconfigureerde channels untagged zijn, ondanks dat ze NIET enebaled zijn)

Voorbeeld:
[Afbeelding]

STAP 2
Inloggen in de browser van je SIP toestel, in mijn geval een Cisco SPA112.

Het was niet veel anders dan de username en password invoeren.
Het invoeren en controleren van de gegevens van Delta (te vinden op: https://www.delta.nl/klan...0kan%20ingewikkeld%20zijn. )
Dus SIP domein/proxy/port/codec/transport-type controleren en invullen.

En het werkte in 1x zonder problemen
Met een Mikrotik Router is het ook mogelijk

Om in MikroTik een VLAN (zoals VLAN102-DeltaVOIP) die binnenkomt op ether1-DELTA te bridgen naar een andere fysieke poort (bijv. ether5), volg je de volgende stappen. Dit gaat ervan uit dat je met RouterOS 6.41+ werkt (bridge VLAN filtering is toen geïntroduceerd) of RouterOS 7 (bij voorkeur). Hier volgt een voorbeeldconfiguratie:

🔧 Voorbeeldscenario
Inkomend VLAN: VLAN102-DeltaVOIP (ID: 102) op ether1-DELTA

Doelpoort: ether5

Je wilt het VLAN verkeer van ether1-DELTA doorsturen naar ether5 als untagged of tagged, afhankelijk van de use-case.

📘 STAP 1: Voeg poorten toe aan een bridge

/interface bridge
add name=bridge-voip vlan-filtering=yes

/interface bridge port
add interface=ether1-DELTA bridge=bridge-voip
add interface=ether5 bridge=bridge-voip

📘 STAP 2: Voeg de VLAN toe aan de bridge

/interface vlan
add name=vlan102-deltavoip vlan-id=102 interface=bridge-voip
(Deze stap is nodig alleen als je IP-adressen of routing op het VLAN zelf wilt doen. Als je puur bridged verkeer wilt, kun je deze overslaan.)

📘 STAP 3: Configureer de VLAN forwarding op de bridge

/interface bridge vlan
add bridge=bridge-voip vlan-ids=102 tagged=ether1-DELTA untagged=ether5
🔁 Uitleg:

tagged=ether1-DELTA: de VLAN102 komt binnen getagd

untagged=ether5: deze poort stuurt het verkeer door als untagged (bijv. voor een toestel of ATA die geen VLAN spreekt)

📘 (Optioneel) STAP 4: Stel PVID in op de untagged poort

/interface bridge port
set [find interface=ether5] pvid=102
Dit zorgt ervoor dat verkeer vanaf ether5 automatisch in VLAN102 geplaatst wordt.

✅ Resultaat
Verkeer op VLAN102 dat binnenkomt via ether1-DELTA wordt doorgestuurd naar ether5 als untagged VOIP verkeer. Het werkt ook andersom als het toestel op ether5 terugzendt.

Ik heb het daarna op mijn switch weer untagged op een poort opgepakt op VLAN 105 en doorgezet door het netwerk om zodoende op een andere switch elders in het netwerk deze poort untagged te configureren op VLAN 105 en zodoende daar het verkeer van VLAN102 uit te halen. Mijn Gigaset N510 krijgt netjes een DHCP adres van Delta, en de registratie is direct gelukt met de juiste gevevens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Het heeft even geduurd maar de combinatie van mijn Nokia XS-010X-Q en de Mikrotik hEX werkt nu zoals bedoeld. RouterOs heeft een steile leercurve maar met hulp van wat mede Tweakers is het uiteindelijk gelukt. Achteraf gezien had ik dit veel eerder moeten doen in plaats van te wachten tot Nokia eindelijk de bugs uit die XS-2426 zou halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fox-Racing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:36
Afgelopen Dinsdagochtend werd er bij mij in de straat weer hard gegraven voor het aansluiten van een woning.
Jongens waren rond 10uur klaar, en 15min later lag mijn verbinding eruit (al ruim een jaar Delta glasvezel)

Nokia XS-010X-Q gaf alarm rood aan..
Delta's eigen Nokia XS-2426GB er even aangehangen om te kijken wat deze aangaf.
Geen PON verbinding.. zo te zien probleem buiten de deur.
Delta gebelt, en er moest idd een monteur komen.
Was beetje bang voor kabel breuk zo net voor het paasweekend.

Donderdagochtend eindelijk de monteur voor de deur... verbroken verbinding op 550m
dat bleek de POP Ruimte te zijn.
Monteur daar even gekeken en bleek dat ze iets verkeerds gepatched hebben,
oftewel mijn verbinding eruit getrokken :(

48uur zonder gezeten, Gelukkig alles weer online nu zo voor de paasdagen _/-\o_

RichardVos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Fox-Racing financieel ben ik niet blij het is de duurste variant om te huren. Technisch wel erg blij met het KPN(WBA) netwerk waar ik XGS-PON afneem. Dat is passief belicht en er wordt “nooit” gepatched in de kast, alles lijkt al aangesloten. Hooguit dat er een buur ook overstapt dan hoeven ze alleen in huis te lassen.

Dat patchen gaat toch wel eens fout bij Odido of Delta.

Fijn dat het werkt met het lange paasweekend.

[ Voor 25% gewijzigd door stormfly op 18-04-2025 12:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Een regenachtige tweede paasdag, een goede dag om de telecom te saneren…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zycHd-xlRyJy9Sk-06IqsiGx2oY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckUqAyfBZeD15wCWH5HXtnJ3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ernstoud schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:00:
[...]

Heb je al ergens beschreven hoe je die Cisco ATA hebt ingericht? Zinvol voor in de TS denk ik.
Die SPA112 hangt gewoon aan een CheapConnect account. Al jaren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:22
Roetzen schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:52:
Een regenachtige tweede paasdag, een goede dag om de telecom te saneren…
[Afbeelding]
Leuk die twee global ping kastjes tbv je delta en Ziggo verbinding

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik ben vandaag overgezet van Caiway > Delta. Oftewel, even geen verbinding meer :+

Nu heb ik dit topic eens doorgespit en het bevat super veel nuttige informatie. Bedankt hiervoor! Echter ik ben echt een leek qua netwerken en zeker qua XGS-PON. Wat ik mij dus afvraag is of mijn vorige sfp module nu kan werken met Delta? Ik kon in dit topic niet direct iemand vinden die deze gebruikte. Op het internet zelf las ik dat hij wel weer compatible moest zijn.

Het is een genexis 99618002

Het is lang geleden, maar volgens mij heb ik die toendertijd uit de oude router getrokken die standaard geleverd was bij Caiway. Voor volledige context gebruik ik een UDM Pro.

In elk geval, mocht deze nou wel kunnen functioneren, hoe kan ik eigenlijk het PON-ID vinden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6ZuC1BjwyKTJ8ZLrhsKROTJtVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v6aAqPhwBv1FNDapsUhH2i6j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Douweegbertje
Dit is volgens mij een module voor AON. En die werken niet op XGS-PON. Op dit moment heb je nog maar 2 keuzes voor SFP:

1) de Zaram die alleen SFP+ aan kan
2) de FS.com versie die SFP en SFP+ aan kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

robertwebbe schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:30:
@Douweegbertje
Dit is volgens mij een module voor AON. En die werken niet op XGS-PON. Op dit moment heb je nog maar 2 keuzes voor SFP:

1) de Zaram die alleen SFP+ aan kan
2) de FS.com versie die SFP en SFP+ aan kan.
Dank, ik heb gewoon de Zaram besteld, dan weet ik zeker dat het goed komt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
Douweegbertje schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:47:
[...]

Dank, ik heb gewoon de Zaram besteld, dan weet ik zeker dat het goed komt _/-\o_
Je hebt nu waarschijnlijk ook een nieuw modem gekregen? De Nokia XS-2426G-B? In dat geval ben je zeker over gezet naar XGS-PON en moet je inderdaad je SFP vervangen.

Wat is je router waar je de SFP in wil stoppen? Die moet namelijk wel SFP+ ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EWS99 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:01:
[...]

Je hebt nu waarschijnlijk ook een nieuw modem gekregen? De Nokia XS-2426G-B? In dat geval ben je zeker over gezet naar XGS-PON en moet je inderdaad je SFP vervangen.

Wat is je router waar je de SFP in wil stoppen? Die moet namelijk wel SFP+ ondersteunen.
Er staat UDM Pro in zijn post, dus dat komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLarger1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 23:44
Goedemiddag allen,

Alvorens ik Delta ga vragen, na jaren wachten is eindelijk de glasvezel opgeleverd en heb ik het pakket ontvangen. 14-4-2025 is de bestelling doorgevoerd en het pakket verstuurd. Met als melding dat het op zijn vroegst 28-4-2025 geactiveerd kan worden. Dit heeft te maken met patchen in de PoP gok ik?

Nu heb ik afgelopen weekend alles alvast even opgehangen etc. De oplevering inclusief monteur staan gepland voor 29 april, nu zie ik dat het modem al een groen power en pon lampje heeft. Alleen internet brand nog niet. Dan is mijn verbinding al gepatched toch?

Is de ingangsdatum dan niet te versnellen of is dit administratief lastig voor Delta? Of moet ik toch nog maar verstandig een weekje geduld opbrengen?
Ik verwacht de monteur wel te kunnen annuleren. Of zal ik die toch aanhouden indien zich problemen gaan voordoen?
Nadat de Nokia werkt ga ik CGNAT uitzetten en mijn Fritzbox 5590 aanmelden namelijk.

Alvast bedankt voor jullie reactie

[ Voor 3% gewijzigd door TheLarger1 op 22-04-2025 15:43 ]

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS ROG STRIX X470-F - AMD Radeon 6900XT - LG 34GN850-B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
ernstoud schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:15:
[...]

Er staat UDM Pro in zijn post, dus dat komt goed.
Ik blijf een slechte lezer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TheLarger1 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:42:
Goedemiddag allen,

Alvorens ik Delta ga vragen, na jaren wachten is eindelijk de glasvezel opgeleverd en heb ik het pakket ontvangen. 14-4-2025 is de bestelling doorgevoerd en het pakket verstuurd. Met als melding dat het op zijn vroegst 28-4-2025 geactiveerd kan worden. Dit heeft te maken met patchen in de PoP gok ik?

Nu heb ik afgelopen weekend alles alvast even opgehangen etc. De oplevering inclusief monteur staan gepland voor 29 april, nu zie ik dat het modem al een groen power en pon lampje heeft. Alleen internet brand nog niet. Dan is mijn verbinding al gepatched toch?

Is de ingangsdatum dan niet te versnellen of is dit administratief lastig voor Delta? Of moet ik toch nog maar verstandig een weekje geduld opbrengen?
Ik verwacht de monteur wel te kunnen annuleren. Of zal ik die toch aanhouden indien zich problemen gaan voordoen?
Nadat de Nokia werkt ga ik CGNAT uitzetten en mijn Fritzbox 5590 aanmelden namelijk.

Als internet niet brandt heb je geen verbinding. Kans dat je kunt vervroegen is vrijwel zeker 0.

Ik zou de monteur zeker laten komen, want mocht de patch verkeerd zijn of zo, dan kan hij wellicht direct wat betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
TheLarger1 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:42:
Goedemiddag allen,

Nee, dat kun je niet versnellen. 29 april wordt je internet dienst actief, niet eerder. (dus administratief lastig voor Delta).

Ik zou die monteur gewoon laten komen. In het beste geval hoeft ie niks te doen en geef je 'm alleen een bakkie koffie.

Daarna inderdaad eerst CGNAT uitzetten. Je Fritzbox aanmelden kun je het beste telefonisch doen, dan is het meestal snel geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLarger1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 23:44
@ernstoud @EWS99

Heren bedankt! Die paar dagen wachten kunnen er dan ook nog wel bij 😜

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS ROG STRIX X470-F - AMD Radeon 6900XT - LG 34GN850-B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:10
Ik loop even vast met mijn nieuwe UCG Fiber icm Delta AON (P2P) aansluiting.

Ik heb zojuist met SFP module van schenk (inclusief gratis kabeltje _/-\o_ ), de Fiber aangesloten. Dat ging allemaal soepel, had direct internet met volledige snelheid (1000-1000).

Echter is nadat de UCG zijn updates installeerde en hij zichzelf opnieuw heeft opgestart, het internet wegevallen. Het schermpje geeft aan No Internet please contact your ISP. De statusled is wel groen.

Heb nog een extra restart geprobeerd en de kabel eens opnieuw verbonden maar helaas geen succes.

Iemand een idee wat hier mis kan zijn gegaan?

Hier onder een screenshot van de huidige settings.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQB8R1iQM9UjJ6pzdaMtE7fvD_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EnWqW10TN6NSWdgkrl4KO1xX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:43

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Ruut88 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:35:

Ik heb zojuist met SFP module van schenk (inclusief gratis kabeltje _/-\o_ ), de Fiber aangesloten. Dat ging allemaal soepel, had direct internet met volledige snelheid (1000-1000).

Echter is nadat de UCG zijn updates installeerde en hij zichzelf opnieuw heeft opgestart, het internet wegevallen. Het schermpje geeft aan No Internet please contact your ISP. De statusled is wel groen.

Heb nog een extra restart geprobeerd en de kabel eens opnieuw verbonden maar helaas geen succes.

[Afbeelding]
Denk dat de bus een beetje in de war is, probeer de UCG even te herstarten door hem spanningsloos te maken. Evt opstarten zonder Zaram erin en pas erin doen na zodra de UCG het aangeeft

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Ruut88 heeft toch AON? Dan heeft die toch geen Zaram?

Maar even spanningsloos maken en opnieuw opstarten zonder de module kan inderdaad de truc zijn. Anders even opnieuw checken of de SFP nog steeds de primaire WAN poort is.

[ Voor 66% gewijzigd door robertwebbe op 23-04-2025 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruut88
robertwebbe schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:40:
@Ruut88 heeft toch AON? Dan heeft die toch geen Zaram?

Maar even spanningsloos maken en opnieuw opstarten zonder de module kan inderdaad de truc zijn. Anders even opnieuw checken of de SFP nog steeds de primaire WAN poort is.
@wbschenk @robertwebbe Spanningsloos maken heeft in ieder geval opgeleverd dat de melding op het schermpje weg is, echter nog zonder resultaat. Inmiddels is de melding ook weer terug.

Verbinding staat wel als primary: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xupmBQlCafpL6X5mrOBGrqnRfSU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LCHFbtAL2UTT1KjbFTH7p8sy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Ruut88 op 23-04-2025 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:50
Ruut88 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:50:
[...]

@wbschenk @robertwebbe Spanningsloos maken heeft in ieder geval opgeleverd dat de melding op het schermpje weg is, echter nog zonder resultaat. Inmiddels is de melding ook weer terug.

Verbinding staat wel als primary: [Afbeelding]
En vlan ingesteld op de juiste poort? Wellicht bij de updates verloren gegaan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Ik heb nu alles enkele weken draaien en heb iets raars. De verbinding van het internet valt soms 1 á 2 seconden weg. Ik merk het bijvoorbeeld met het remote inloggen op mijn werk, waarbij ik regelmatig de melding krijg dat de verbinding is verbroken (en direct weer hersteld is) of wanneer ik tv kijk het beeld voor 1 á 2 seconden stilstaat. De kinderen klagen er ook over. Inmiddels de Fritzbox al een paar keer naar fabrieksinstellingen terug gezet en opnieuw Delta en telefonie ingesteld maar het euvel blijft. Kan de oorzaak niet vinden. Destijds met de Nokia router geen enkel probleem gehad, pas na het in gebruik nemen van de Fritzbox. Kan ik de log niks vinden over een haperende verbinding, weet even niet meer waar ik het moet zoeken.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19:39
Han schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:20:
Ik heb nu alles enkele weken draaien en heb iets raars. De verbinding van het internet valt soms 1 á 2 seconden weg. Ik merk het bijvoorbeeld met het remote inloggen op mijn werk, waarbij ik regelmatig de melding krijg dat de verbinding is verbroken (en direct weer hersteld is) of wanneer ik tv kijk het beeld voor 1 á 2 seconden stilstaat. De kinderen klagen er ook over. Inmiddels de Fritzbox al een paar keer naar fabrieksinstellingen terug gezet en opnieuw Delta en telefonie ingesteld maar het euvel blijft. Kan de oorzaak niet vinden. Destijds met de Nokia router geen enkel probleem gehad, pas na het in gebruik nemen van de Fritzbox. Kan ik de log niks vinden over een haperende verbinding, weet even niet meer waar ik het moet zoeken.
Glasvezel direct in fritzbox?

Glasvezel van de nokia is SC-APC, dat past niet in een fritz xgs-pon sfp.

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:48
Han schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:20:
De verbinding uitsluiten door tijdelijk de Nokia weer aan te sluiten? Dat is makkelijk te testen en geeft een duidelijke split of het binnen of buiten ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
Ruut88 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:35:

[Afbeelding]
Update terugdraaien? Weet niet of dat kan? Welke SFP heb je?

We weten van tenminste 1 SFP (Zaram) dat het soms helpt om de SFP er uit te halen, dan de UCG te herstarten. Daarna, pas als de UCG echt helemaal is opgestart, de SFP er weer terug in. Mogelijk dat het met deze SFP ook helpt?

Anders misschien in een Unifi topic proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
dunkiegaming schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:26:
[...]

Glasvezel direct in fritzbox?

Glasvezel van de nokia is SC-APC, dat past niet in een fritz xgs-pon sfp.
Inderdaad, de strikvraag: Welke kleur heeft de connector die in de Fritzbox gaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruut88
Ik heb hem opgelost inmiddels. De Speed/duplex setting van de SFP poort stond op '1 Gbps FDX ' en toen ik deze op 'automatically negotiate' zette werkte alles weer :). Thanks voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EWS99 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:45:
[...]

Update terugdraaien? Weet niet of dat kan? Welke SFP heb je?

We weten van tenminste 1 SFP (Zaram) dat het soms helpt om de SFP er uit te halen, dan de UCG te herstarten. Daarna, pas als de UCG echt helemaal is opgestart, de SFP er weer terug in. Mogelijk dat het met deze SFP ook helpt?

Anders misschien in een Unifi topic proberen?
Wat voor mij niet helemaal duidelijk is… er wordt gesproken over AON, dan heb je iig aan de Zaram niets… dan zou een “standaard bidi SFP+” genoeg moeten zijn, welke je tevens uit bv je Genexis kan “lenen”.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Berpie74
Berpie74 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:42:
[...]

@robertwebbe De connector zit er goed in, de klik is duidelijk hoor- en voelbaar.

Ook al 3x een reset gedaan. Er veranderd helemaal niets aan de lampjes.

Even een opsomming van wat ik tot nu toe heb geprobeerd:
- De ONT aangezet. De drie lampjes gaan direct branden.
- De ONT 5 minuten stroomloos gemaakt en daarna weer aangezet. De drie lampjes gaan direct branden.
- De ONT gereset. Er gebeurd dan niks. De drie lampjes blijven branden.
- De ONT gereset, daarna 5 minuten stroomloos gemaakt en weer aangezet. De drie lampjes gaan direct branden.
Doe ik de glasvezelkabel in het Deltamodem, dan komt er keurig verbinding.

Het ticket op Discord loopt inmiddels.
Even een update :
Het bleek dat de ONT defect was. Er is een nieuwe opgestuurd en alles werkt. Blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0DYH0hWRGL0o4TvcSDE7OkCOGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6udd3Z4cT1gc4Z5mnjrpC8j.jpg?f=fotoalbum_large

Trouwens ook goed contact gehad met de Delta klantenservice voor het registreren van de eigen ONT. Ze gaan geduldig met je door het proces totdat de verbinding er is. Erg plezierig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

EWS99 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:45:
Inderdaad, de strikvraag: Welke kleur heeft de connector die in de Fritzbox gaat?
@dunkiegaming @EWS99

Ik had deze nog liggen: https://fritzshop.nl/glas...groen-glasvezelkabel.html

Afbeeldingslocatie: https://fritzshop.nl/5222-thickbox_default/sc-apcsc-upc-at01-attema-blauw-groen-glasvezelkabel.jpg

Deze had voor mijn Online.nl verbinding, hier zat een Fritzbox 5490 op aangesloten. Zal dat de oorzaak zijn? Ik zal zaterdag (eerder ben ik niet thuis) de glasvezelkabel uit de Nokia slopen en deze eens proberen. Ik heb mijn FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON tweedehands gekocht en er zat geen glasvezelkabel bij, vandaar dat ik mijn oude Online.nl kabel heb gebruikt.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19:39
Han schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:36:
[...]

@dunkiegaming @EWS99

Ik had deze nog liggen: https://fritzshop.nl/glas...groen-glasvezelkabel.html

[Afbeelding]

Deze had voor mijn Online.nl verbinding, hier zat een Fritzbox 5490 op aangesloten. Zal dat de oorzaak zijn? Ik zal zaterdag (eerder ben ik niet thuis) de glasvezelkabel uit de Nokia slopen en deze eens proberen. Ik heb mijn FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON tweedehands gekocht en er zat geen glasvezelkabel bij, vandaar dat ik mijn oude Online.nl kabel heb gebruikt.
Dat is de goede kabel, wat zegt je fritzbox over de signaalwaarden?

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!
justdaboo schreef op donderdag 24 april 2025 @ 06:45:
[...]

Wat voor mij niet helemaal duidelijk is… er wordt gesproken over AON, dan heb je iig aan de Zaram niets… dan zou een “standaard bidi SFP+” genoeg moeten zijn, welke je tevens uit bv je Genexis kan “lenen”.
Ik denk dat de opmerking “We weten van …” bedoelde te zeggen dat het dan ook met de gebruikte AON SFP misschien zo zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:49:
[...]

Ik denk dat de opmerking “We weten van …” bedoelde te zeggen dat het dan ook met de gebruikte AON SFP misschien zo zou kunnen zijn.
Ok… i lost it 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revolt463
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 11:56
Ik heb zojuist mijn glasvezelverbinding geactiveerd via de standaard Nokia modem/router. Ik wil nu eerst Cgnat uitzetten voordat ik mijn modem ga laten activeren, maar ik kan de optie nergens vinden binnen de Mijn Delta omgeving

Ik heb een ipadres in de 62.45.xxx.xxx range?

[ Voor 99% gewijzigd door Revolt463 op 25-04-2025 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Revolt463 Uit de startpost:

Standaard krijg je een CG-NAT WAN IPv4 adres (100.x.x.x). Als je inkomend verkeer verwacht op bepaalde poorten, dan gaat dat niet werken. De oplossing hiervoor is door in de Mijn Delta omgeving te kiezen voor “Dynamisch IP” (in plaats van "IP standaard” (=CGNAT)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revolt463
robertwebbe schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:35:
@Revolt463 Uit de startpost:

Standaard krijg je een CG-NAT WAN IPv4 adres (100.x.x.x). Als je inkomend verkeer verwacht op bepaalde poorten, dan gaat dat niet werken. De oplossing hiervoor is door in de Mijn Delta omgeving te kiezen voor “Dynamisch IP” (in plaats van "IP standaard” (=CGNAT)).
Precies, ik volg de startpost tot op de letter, maar ik kan dus de optie voor dynamisch IP adres niet vinden in de Mijn Delta omgeving en ik heb nu een IP adres in de 62.x.x.x range zonder dat ik dus iets heb aangepast. Ik ben dus een beetje lost ;)

Edit: Via de klantenservice chat is dynamisch ip aangezet. Dit kan dus niet meer via Mijn Delta. Quote van de klantenservice:
Nee hoor, dit is een optie die wij kunnen aanpassen voor je. Dit kan niet meer via Mijn Delta voorheen kon dit nog wel, maar dat ging vaak fout dus is deze optie nu verwijderd.
Kunnen we dit opnemen in de startpost?

[ Voor 21% gewijzigd door Revolt463 op 25-04-2025 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Voor de volledigheid: Ik heb op 14 maart j.l. nog met succes een dynamisch IP aangevraagd via mijn Delta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Ik leer steeds meer over de Mikrotek router die ik achter de Nokia ONT heb hangen. Ik heb inmiddels uitgevogeld hoe ik vanaf de PCs op het LAN bij het web interface kan komen. Met dank aan @mvdnes :).

En nu de vraag: Ik zie dat het optisch signaal niveau -19.4 dBm is Maar ik heb geen idee of dat goed of slecht is. Het PON lampje brandt groen, dus het zal wel goed zijn, maar wat zijn de marges?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Roetzen schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:48:

En nu de vraag: Ik zie dat het optisch signaal niveau -19.4 dBm is Maar ik heb geen idee of dat goed of slecht is. Het PON lampje brandt groen, dus het zal wel goed zijn, maar wat zijn de marges?
Tussen de -28 dBm tot -9 dBm zo uit mijn hoofd, dus uitstekende waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucask
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 21:39
Kunnen jullie even met me meedenken?

Ik heb een nieuw opgeleverde verbinding van Delta, die werkte met de meegeleverde modem/router. Ik kreeg een (dynamisch) IP adres en de verbinding werkte.

Nu heb ik mijn eigen modem aangemeld en aangesloten (Nokia XS-010X-Q). Lampjes POWER, PON en DATA branden groen. Hierachter heb ik een OPNSense router waarin ik VLAN 100 heb ingesteld, maar ik krijg nog geen IP adres...

Is dit iets wat misschien gewoon een paar uur of dagen duurt voordat de Delta dhcp server een adres stuurt? Of zal dit aan mijn eigen router config liggen? Of is het wellicht een bekend probleem dat je er nog een keer achteraan moet bellen naar Delta? Met m'n eigen modem en router kan de servicedesk me natuurlijk niet in detail helpen...

Ik ben nog zoekende naar wat m'n volgende debug stap is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
lucask schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:40:

Ik heb een nieuw opgeleverde verbinding van Delta, die werkte met de meegeleverde modem/router. Ik kreeg een (dynamisch) IP adres en de verbinding werkte.

Nu heb ik mijn eigen modem aangemeld en aangesloten (Nokia XS-010X-Q). Lampjes POWER, PON en DATA branden groen. Hierachter heb ik een OPNSense router waarin ik VLAN 100 heb ingesteld, maar ik krijg nog geen IP adres...

Is dit iets wat misschien gewoon een paar uur of dagen duurt voordat de Delta dhcp server een adres stuurt? Of zal dit aan mijn eigen router config liggen? Of is het wellicht een bekend probleem dat je er nog een keer achteraan moet bellen naar Delta? Met m'n eigen modem en router kan de servicedesk me natuurlijk niet in detail helpen...

Wanneer heb je je modem aangemeld?
Heb je een melding gehad dat de storing is opgelost?
Weet je zeker dat je vlan 100 op je WAN interface hebt gezet en niet op je LAN?
Misschien wat printscreens van je OPNsense laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revolt463
lucask schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:40:

Mijn verbinding is vrijdag opgeleverd. Nadat ik dynamisch ip had laten instellen gelijk mijn eigen modem aangesloten en aangemeld. Binnen 20 min was deze aangemeld en kreeg ik een ip adres. Om je even een idee te geven van de doorlooptijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

@lucask Heb je het power lampje een minuutje of wat zien knipperen nadat de ONT was aangesloten en het PON lampje groen was gaan branden? Dat is een teken dat er een firmware upgrade door Delta heeft plaatsgevonden en dan is de verbinding met Delta dus OK.

Overigens is ook mijn ervaring dat het niet erg lang duurt. Denk aan een half uurtje of zo. Zeker geen dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucask
Vrijdag heb ik de modem via de chat aangemeld. Later die middag kreeg ik nog een telefoontje met de vraag of ik m'n modem wilde power-cyclen zodat ze de "swap" konden uitvoeren. Ook heb ik een e-mail dat de storing is opgelost. Ik heb niet gekeken of ze wellicht een firmware update hebben gepushed

In mijn OPNSense heb ik een WAN interface die altijd gewerkt heeft met mijn vorige ISP (ADSL van Online.nl, modem in bridge modus). Deze was assigned aan de fysieke poort igb0. Mijn hoop was dat als ik deze her-assign aan de nieuw aangemaakte vlan4 (met tag 100) dat het gewoon gaat werken, maar dan krijg ik dus geen IP. Ook als ik op vlan4 een nieuwe interface maak (DeltaWAN) en hierop dhcp instel komt er niks binnen.

Mijn grootste twijfel zit nog in de firewall rules, maar op de WAN interface heeft het altijd zo gewerkt. Als ik de WAN of DeltaWAN interface weer op igb0 zet en de kabel van de adsl modem terug erin prik krijg ik gelijk een IP en gateway en werkt de verbinding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ae4bG_U1dj3ciTXi4ehzCHodpTg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kbaXrmTw3nRNIDN4uBPVNbFO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WvtKaZOjWO6UKK4zrILu6CT2I8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6V1BCmjqrNYMG9oG6Rd2tWD9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2O1mN86_0WjsrpspnQZNqtsbqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ik8t93JOi9v0XRcLD7vARqQJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:48
@lucask jou setup is echt verwarrend. Waarom heb je een interface met de naam vlan4? Dat helpt in ieder geval niet om de boel te begrijpen.

Maargoed. De fysieke aansluiting van Delta loopt via igb0. Wat je dan moet doen is op die interface een vlan configureren (vlan 100 voor delta). Op die interface zou je dan een dhcp lease moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucask
Vlan04 omdat het de vierde vlan is die ik configureer. Ik gebruik er ook een paar aan de LAN zijde.

Maar dat terzijde, ik heb nu dus vlan tag 100 op igb0, met een ipv4 dhcp cliënt, maar zonder IP adres. Tenzij ik dus iets over het hoofd zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
lucask schreef op zondag 27 april 2025 @ 23:37:
Vlan04 omdat het de vierde vlan is die ik configureer. Ik gebruik er ook een paar aan de LAN zijde.

Maar dat terzijde, ik heb nu dus vlan tag 100 op igb0, met een ipv4 dhcp cliënt, maar zonder IP adres. Tenzij ik dus iets over het hoofd zie
Is het mogelijk om een pc of laptop aan de delta lijn te hangen? Meeste netwerk adapters ondersteunen vlans tegenwoordig.

Anders even een ticket aanmaken in Discord (zie topic start). Daar zitten namelijk engineers van Delta

[ Voor 4% gewijzigd door EWS99 op 28-04-2025 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

EWS99 schreef op maandag 28 april 2025 @ 07:16:
[...]
Is het mogelijk om een pc of laptop aan de delta lijn te hangen? Meeste netwerk adapters ondersteunen vlans tegenwoordig.
@lucask
Dat is precies wat ik gedaan heb toen ik ook niet verder kwam. Op de laptop (windows) liet zich heel makkelijk een VLAN 100 configureren. Toen kreeg ik wel meteen een IP (4 én 6) en wist ik zeker dat het niet aan Delta lag en dat ik het in de configuratie van de router moest zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucask
EWS99 schreef op maandag 28 april 2025 @ 07:16:
[...]

Anders even een ticket aanmaken in Discord (zie topic start). Daar zitten namelijk engineers van Delta
Thanks voor de tip, ga ik vanavond proberen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot204
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15-09 14:21
Beste Tweakers,

Ik heb vorige week de sleutels van mijn eerste huis gekregen en ben voornemens een Delta internet/TV abonnement af te sluiten.
Volgens de vorige bewoners hebben ze de stoep 6x opengebroken om de Delta kabel aan te leggen, maar kon er nog geen gebruik van worden gemaakt omdat het nog in de wijkcentrale moest worden aangesloten. Zij hebben dus altijd Ziggo gebruikt. Volgens de Delta postcodecheck is glasvezel beschikbaar op mijn adres dus ik ga ervan uit dat het inmiddels aangesloten is.

Ik was van plan een eigen router (Dream Router 7) aan te schaffen en het Delta modem in bridge modus te zetten, echter las ik dat dit bij de Nokia XS-2426G-B die Delta meelevert nog niet gaat. Na het lezen van de TS heb ik een goed beeld van wat er moet gebeuren om het wél werkend te krijgen met een eigen router, echter zag ik tot mijn verbazing dat er al een op de FTU aangesloten Nokia XS-010X-R in de meterkast hangt (met Delta sticker), een van de modellen die ik volgens de TS zelf zou kunnen aanschaffen om een eigen router te kunnen gebruiken :? . Het verbaasde mij dat deze er al hing, en nu weet ik niet goed hoe ik het moet aanpakken. Nu zit ik met een aantal vragen:

- Ik zag in de TS niks staan over dat Delta de XS-010X-R levert wanneer ze een huis op glasvezel aansluiten. Waarom zou die er al hangen?
- In hoeverre zijn de stappen in de TS nog van toepassing op mij? Aangezien de XS-010X-R geen wifi heeft hoeft deze ook niet in bridge modus gezet te worden. Er zit een Delta sticker op dus neem aan dat dit apparaat bij Delta bekend is. Kan ik dan gewoon een abo afsluiten, mijn eigen router in de XS-010X-R prikken, en klaar is Kees?
- Is de XS-010X-R ook geschikt voor Delta TV, of werkt dit alleen wanneer je de Nokia XS-2426G-B gebruikt?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Meest logische lijkt mij is dat de klant al een abonnement besteld had via een provider op het netwerk van Delta Fiber, bijvoorbeeld Odido, Solcon, Freedom, Glasnet, e.d. en dat dat de reden voor de Nokia XS-010X-R is. De reden dat ze dan nog Ziggo gebruikten en dat de stoep steeds open ging zou kunnen komen door een probleem met de glasvezelkabel. Je merkt echter pas als dat probleem is opgelost als je zelf het abonnement hebt en de apparatuur hebt aangesloten. Al zou je nu ook even de Nokia XS-010X-R aan de stroom kunnen doen om te zien wat er gebeurt. Mocht Power groen worden en PON groen gaan knipperen dan komt het signaal binnen in de PoP en heb je iig geen glasvezelbreuk. Mocht alarm rood gaan branden betekent dit overigens niet dat er wel een breuk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

@Bigfoot204
Als je pech hebt wordt die Nokia alsnog opgehaald door de vorige bewoner. Met een beetje geluk valt ie tussen de wal en het schip en heb jij een gratis ONT. 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volgens mij is het juist de bedoeling dat een eerder geinstalleerde ONT gewoon blijft hangen in een huis.

@Bigfoot204 Je kunt dus gewoon deze ONT gaan gebruiken. Op de achterzijde vind je de PON-ID die je nodig hebt bij aanmelding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
Bigfoot204 schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:36:
Beste Tweakers,

Ik heb vorige week de sleutels van mijn eerste huis gekregen en ben voornemens een Delta internet/TV abonnement af te sluiten.
Volgens de vorige bewoners hebben ze de stoep 6x opengebroken om de Delta kabel aan te leggen, maar kon er nog geen gebruik van worden gemaakt omdat het nog in de wijkcentrale moest worden aangesloten. Zij hebben dus altijd Ziggo gebruikt. Volgens de Delta postcodecheck is glasvezel beschikbaar op mijn adres dus ik ga ervan uit dat het inmiddels aangesloten is.

Ik was van plan een eigen router (Dream Router 7) aan te schaffen en het Delta modem in bridge modus te zetten, echter las ik dat dit bij de Nokia XS-2426G-B die Delta meelevert nog niet gaat. Na het lezen van de TS heb ik een goed beeld van wat er moet gebeuren om het wél werkend te krijgen met een eigen router, echter zag ik tot mijn verbazing dat er al een op de FTU aangesloten Nokia XS-010X-R in de meterkast hangt (met Delta sticker), een van de modellen die ik volgens de TS zelf zou kunnen aanschaffen om een eigen router te kunnen gebruiken :? . Het verbaasde mij dat deze er al hing, en nu weet ik niet goed hoe ik het moet aanpakken. Nu zit ik met een aantal vragen:

- Ik zag in de TS niks staan over dat Delta de XS-010X-R levert wanneer ze een huis op glasvezel aansluiten. Waarom zou die er al hangen?
- In hoeverre zijn de stappen in de TS nog van toepassing op mij? Aangezien de XS-010X-R geen wifi heeft hoeft deze ook niet in bridge modus gezet te worden. Er zit een Delta sticker op dus neem aan dat dit apparaat bij Delta bekend is. Kan ik dan gewoon een abo afsluiten, mijn eigen router in de XS-010X-R prikken, en klaar is Kees?
- Is de XS-010X-R ook geschikt voor Delta TV, of werkt dit alleen wanneer je de Nokia XS-2426G-B gebruikt?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Ik zou jezelf gewoon voordoen als "standaard consument" en gewoon Delta aanvragen en laten installeren, desnoods met monteur. (misschien dan wel even die XS-010X-R weghalen). Als je het aan kunt vragen is het verder hun probleem om het werkend te krijgen, toch? En als het allemaal te lang duurt doordat er problemen zijn, kun je altijd nog tijdelijk Klik & klaar van Odido bestellen voor de overbrugging.

Je krijgt bij Delta sowieso de XS-2426G-B, ondanks dat je misschien die XS-010X-R nog hebt. Je moet die 2426 ook aansluiten om de lijn te activeren.

Daarna die XS-010X-R aanmelden als "eigen modem". Werkt overigens gewoon, we hebben hier meerdere malen gezien dat een XS-010X-Q( of R) die met Odido meegeleverd werd als eigen modem geregistreerd werd op Delta of Caiway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mornstar160
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 12:55
BlazeMuis schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:41:
[...]

Ik heb ook een Cloud Gateway Fiber en ik heb voor de Nokia gekozen omdat Delta ook gewoon updates geeft (dit deden ze zelfs tijdens de eerste registratie/activatie van mijn eigen modem).
Bedankt voor jouw reactie!

Beetje late reactie, maar zat in een land met weinig internet connectiviteit (Cuba)...
Ook was ik op vakantie.

Heb de Nokia besteld en hopelijk deze week installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

robertwebbe schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:16:
Volgens mij is het juist de bedoeling dat een eerder geinstalleerde ONT gewoon blijft hangen in een huis.
Is dat werkelijk officieel beleid van Odido of lijkt het maar zo door de paar gevallen die we zien waarbij een nieuwe bewoner een achtergebleven ONT aantreft? De gevallen waarbij ie wordt weggehaald voordat de nieuwe bewoner zijn intrede doet zien we niet ..
Het lijkt me een tamelijk spilziek beleid. Lang niet iedere volgende bewoner zal een abo bij Odido nemen dus een (groot?) deel van die achtergelaten ONTs zal op de millieustraat terechtkomen, of nog erger, in het restafval. Dan lijkt me het beleid van Ziggo beter. Daar neem je bij een verhuizing de spullen mee naar het nieuwe adres of je levert ze in als het abo niet wordt voortgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:43

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
robertwebbe schreef op maandag 28 april 2025 @ 18:54:
10 stuks zelfs. Misschien wat voor @wbschenk ?
Merci!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Op het label van de doos staat “For Odido” 😀

[ Voor 13% gewijzigd door robertwebbe op 28-04-2025 19:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lucask
@EWS99 , @Duumke , @Roetzen
Dankjewel voor het meedenken!

Ik heb dit weekend echt alles geprobeerd in OPNSense om het werkende te krijgen. Wat blijkt nu, de verbinding was gewoon nog niet actief vanuit Delta. Het is vandaag automagisch gaan werken. Wel een boel van geleerd :-)
Pagina: 1 ... 73 ... 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.