Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:49
mikkelnl schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:21:
[...]

Thanks voor de tip, klinkt interessant maar ik heb nog nooit met DMZ gewerkt :X Ik geloof dat het inhoudt dat simpelweg alle poorten opengezet worden voor een bepaald IP op je netwerk? Zit ff te denken hoe dat zou werken, want het Delta Modem zou dan nog steeds DHCP doen? Ik kan er helemaal naast zitten moet me ff inlezen in DMZ...
De Nokia zet je bijvoorbeeld in range 192.168.0.1 dmz stuur je door naar je eigen modem welke in een andere range moet staan bijvoorbeeld 192.168.1.1. Poorten op de Nokia staan inderdaad allemaal open en sturen alles door. Je eigen router ontvangt alles waardoor je eigenlijk niet doorhebt dat de Nokia ertussen zit. Je kan dus poorten forwarden op je eigen router.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
zxr king schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:59:
[...]

De Nokia zet je bijvoorbeeld in range 192.168.0.1 dmz stuur je door naar je eigen modem router welke in een andere range moet staan bijvoorbeeld 192.168.1.1. Poorten op de Nokia staan inderdaad allemaal open en sturen alles door. Je eigen modem router ontvangt alles waardoor je eigenlijk niet doorhebt dat de Nokia ertussen zit. Je kan dus poorten forwarden op je eigen modem router.
Correctie.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volgens is er ook geen sprake meer van een firewall bij DMZ, toch? Dat zul je dan zelf op moeten lossen in de router. Geen firewall is tegenwoordig niet meer verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:00:
Volgens is er ook geen sprake meer van een firewall bij DMZ, toch? Dat zul je dan zelf op moeten lossen in de router. Geen firewall is tegenwoordig niet meer verstandig.
Klopt. Alle poorten gaan door dus in feite wordt de enige “firewall” rule “accept any, forward to any”. De meeste routers in de DMZ hebben natuurlijk af fabriek wel een standaard firewall policy, maar af die dan sluitend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
  • Laatst online: 20:49
Je zal inderdaad wel aan de veiligheid moeten denken, maar het kan wel een redelijke optie zijn als je gewoon de Nokia wil gebruiken en je nog een goede router hebt. Scheelt in ieder geval weer een chatsessie of belletje als je je internet snelheid hebt aangepast en je eigen apparatuur weer moet registreren. Hopelijk komt Delta eerdaags met de optie je eigen apparatuur via internet te kunnen registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:48

wouter1981

w00t

Weet iemand hoe om de groene SC-APC connector in de slede geplaatst moet worden? Er zit een ‘uitstulping’ op de connector, zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tTobT_5I-fEZLEh-PtACTx5DBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXlmHh7uB1cGd8UViZKXSNI3.jpg?f=fotoalbum_large

Aan welke kant moet die zitten in de slede? Zit die goed zoals op de tweede foto?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_181VPmYs4uNEi4Fif0jWG0Tmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wypzPFJ0qSm9YoZBoVvGKgAz.jpg?f=fotoalbum_large

Het document over het monteren van de FTU slede uit de TS geeft mij geen duidelijkheid.

[ Voor 4% gewijzigd door wouter1981 op 22-03-2025 14:44 ]

Trust me, I'm an engineer | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:50

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
wouter1981 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:42:
Weet iemand hoe om de groene SC-APC connector in de slede geplaatst moet worden? Er zit een ‘uitstulping’ op de connector, zie foto.

[Afbeelding]

Aan welke kant moet die zitten in de slede? Zit die goed zoals op de tweede foto?

[Afbeelding]

Het document over het monteren van de FTU slede uit de TS geeft mij geen duidelijkheid.
2e foto is inderdaad correct!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 13:50
De DMZ-manier lijkt me dan prima om te gebruiken. Even voor de zekerheid: het Nokia modem geeft simpelweg alle verkeer door naar mijn Deco router. Op de Deco router zit dan de firewall... (toch? aangezien mijn Ziggo modem nu in Bridge ook slechts een doorgeefluik is).

En tot slot: DHCP wordt geen conflict? De Deco router handelt nu alles af, zoals DHCP, portforwarding, SSID, enz.

[ Voor 3% gewijzigd door mikkelnl op 22-03-2025 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rboerdijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:36
zxr king schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:59:
[...]
De Nokia zet je bijvoorbeeld in range 192.168.0.1
Standaard zit de Nokia op 192.168.1.x (met de modem op 192.168.1.254) en mijn eigen router zit natuurlijk ook op 192.168.1.x - met tientallen apparaten daarop.

Ik zie meerdere opties:
1. DHCP op eigen router uitzetten en alle port-forwarding regels in de Nokia instellen
2. Eigen router naar 192.168.2.x - maar veel apparaten dus niet handig
3. Nokia van 192.168.1.x omzetten naar 192.168.0.x, precies wat jij voorstelt.
4. De dhcp van de Nokia uitschakelen, alles op 192.168.1.x laten en de eigen router geeft dan de IP adressen voor de 3 deco wifi access points...

Voor optie #3, moet ik dan het LAN/DHCP IPv4 van 192.168.1.254 naar 192.168.0.254 omstellen - en is dat wat dus het subnet automatisch mee veranderd, of moet dat ergens anders ingesteld worden (heb zo snel niets anders gevonden)?

[ Voor 8% gewijzigd door rboerdijk op 24-03-2025 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 09:43
Er is weer een nieuw Genexis XGS-PON modem uit

https://genexis.eu/news-i...-pon-and-wi-fi-7-gateway/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:52
Modem+router combi, eigenlijk is dit ding hetzelfde als die XS-2426G-B.

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Zit geen modem functie in. ONT is ingebouwd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wouter1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:48

wouter1981

w00t

Gisteren heb ik eindelijk de Zaram SFP+ telefonisch aangemeld bij Delta. In eerste instantie gaf ik alle informatie door aan de helpdeskmedewerker, maar uiteindelijk werd ik doorverbonden met een medewerker van de backoffice. Hij leidde mij op een duidelijke en rustige manier door het aanmeldproces. Dankzij een goede voorbereiding – mede dankzij dit forum – verliep het aanmelden vlekkeloos. Denk hierbij aan het uitzoeken en aanschaffen van de Zaram SFP+ module, het testen in mijn UDM Pro en het zorgvuldig plannen van de overstap van het modem.

De medewerker legde ook uit dat ik geen contractuele wijzigingen kan doorvoeren zolang ik mijn eigen modem gebruik. Als ik iets wil wijzigen, moet ik eerst de Nokia-modem opnieuw aanmelden en aansluiten. Pas daarna kan ik de wijzigingen doorvoeren, waarna ik opnieuw moet bellen om mijn eigen modem weer aan te melden.

Na alle eerdere testen en voorbereidingen besloot ik afgelopen weekend de glasvezelkabel door een loze leiding te trekken. Dit was nodig omdat de FTU in de meterkast zit en mijn UDM Pro in de technische ruimte boven hangt. Het was een zenuwslopende klus, maar uiteindelijk is het gelukt. Bij het monteren van de slede had ik nog een vraag over de correcte montage van de SC-APC-connector, maar dankzij dit topic had ik daar snel een antwoord op.

Nadat de Zaram was aangemeld en een IPv4-adres had gekregen, heb ik ook IPv6 ingeschakeld, wederom met hulp van dit forum. Alles werkt nu als een zonnetje en is supersnel. Bedankt allemaal!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayJt8wCEfalHu4Nc_iOfhh1zwbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CHtXJKk28w20QIh59y39RVXs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWhd0tq5AYVlICTO6QTar6flLDg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/noSnAIqsnrlBmGHv92QhmVxa.png?f=user_large

Trust me, I'm an engineer | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 08:25
rboerdijk schreef op zondag 23 maart 2025 @ 01:12:
[...]

Standaard zit de Nokia op 192.168.1.x (met de modem op 192.168.1.254) en mijn eigen router zit natuurlijk ook op 192.168.1.x - met tientallen apparaten daarop.

Ik zie meerdere opties:
1. DHCP op eigen router uitzetten en alle port-forwarding regels in de Nokia instellen
2. Eigen router naar 192.168.2.x - maar veel apparaten dus niet handig
3. Nokia van 192.168.1.x omzetten naar 192.168.0.x, precies wat jij voorstelt.
4. De dhcp van de Nokia uitschakelen, alles op 192.168.1.x laten en de eigen router geeft dan de IP adressen voor de 3 deco wifi access points...

Voor optie #3, moet ik dan het LAN/DHCP IPv4 van 192.168.1.254 naar 192.168.0.254 omstellen - en is dat wat dus het subnet automatisch mee veranderd, of moet dat ergens anders ingesteld worden (heb zo snel niets anders gevonden)?
Ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met het aanpassen van DHCP op de Nokia XS-2426G-B. Op een of andere manier is de router opeens een stuk buggier bij mijn ouders. De laatste maand lijkt het wel beter te gaan maar de wifi en tv verbinding heeft een paar maanden flink gehappert. Ik heb nog geen tijd gehad om de ONT er tussen te hangen. Ze gaan binnenkort automatisch over van Caiway naar Delta daarna wil ik de ONT pas gaan instellen.

Ik ben heel erg benieuwd wat jou ervaring gaat zijn als je optie 3 gaat toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
ernstoud schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:05:
[...]

En een ONT moduleert en demoduleert :) .
Is toch echt wat anders dan de originele benaming van Modem. Is ook heel onduidelijk om een ONT een modem te gaan noemen. Providers noemen vaak al de router het modem, als we dan hier een ONT het modem gaan noemen maakt het alleen maar nog onduidelijker. Dus laten we gewoon een ONT een ONT noemen en een router een router. En niet zowel een ONT als een router beide modem gaan noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Noem het beestje zoals je wilt ;) einde discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:54:
[...]

Is toch echt wat anders dan de originele benaming van Modem. Is ook heel onduidelijk om een ONT een modem te gaan noemen. Providers noemen vaak al de router het modem, als we dan hier een ONT het modem gaan noemen maakt het alleen maar nog onduidelijker. Dus laten we gewoon een ONT een ONT noemen en een router een router. En niet zowel een ONT als een router beide modem gaan noemen.
Dat is ook helemaal niet mijn bedoeling hoor. Maar je merkte op dat een ONT geen modem functie heeft. En dat heeft hij wel. Maar dat is inderdaad geen reden om het een modem te noemen als deze categorie van devices een ONT genoemd wordt.

De producenten hebben voor de combinatie ONT/router/AP de benaming “gateway” bedacht maar helaas wordt dat niet erg opgepikt. Een Experiabox “modem” noemen is zoiets als een auto “motor” noemen. Het zit er wel in maar er is nog zoveel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:30
Hi. Ik heb een probleem. Ik heb Delta met de FS module. Dit heeft twee jaar lang probleemloos gewerkt totdat ik op CGNAT terecht kwam. … daarna IPv4 adres aangevraagd maar dat wou niet schakelen… toen maar een Delta zakelijk abonnement aangevraagd en wijziging is doorgevoerd ….
VLAN107, MTU 1508, DHCP …. Maar krijg geen lease en heb nu geen internet. Nokia modem werkt ook niet meer …. Wat kan ik nu doen morgen wanneer ik delta bel? Ik baal erg want ik had opeens CGNAT en nu ben ik al twee maanden bezig om een dynamisch IP te krijgen maar geen succes. Morgen bellen met delta zakelijk … iemand enig idee wat ik nog kan doen ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
supayoshi schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 22:44:
Hi. Ik heb een probleem. Ik heb Delta met de FS module. Dit heeft twee jaar lang probleemloos gewerkt totdat ik op CGNAT terecht kwam. … daarna IPv4 adres aangevraagd maar dat wou niet schakelen… toen maar een Delta zakelijk abonnement aangevraagd en wijziging is doorgevoerd ….
Dat is wel een bijzondere manier om een klein probleem met CGNAT op te lossen…
VLAN107, MTU 1508, DHCP …. Maar krijg geen lease en heb nu geen internet. Nokia modem werkt ook niet meer …. Wat kan ik nu doen morgen wanneer ik delta bel? Ik baal erg want ik had opeens CGNAT en nu ben ik al twee maanden bezig om een dynamisch IP te krijgen maar geen succes. Morgen bellen met delta zakelijk … iemand enig idee wat ik nog kan doen ?
Dat de Nokia xs-2426g-b niet meer werkt klopt; er kan maar 1 device geregistreerd zijn.

En ik vermoed dat de FS ook niet meer geregistreerd na zo’n abonnement wijziging.

Heb je de router al herstart?

Ticket aanmaken in # Support op Discord: https://discord.gg/Wy83G4Ex

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 25-03-2025 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
supayoshi schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 22:44:
Ik baal erg want ik had opeens CGNAT en nu ben ik al twee maanden bezig om een dynamisch IP te krijgen maar geen succes.
Zoals overal wordt gezegd, kun je abonnement wijzigingen alleen doen als de Nokia is aangesloten. Dus CG-NAT uitzetten betekent, Nokia registreren en aansluiten, CG-NAT uitzetten en eigen ONT weer opnieuw registreren. Omslachtig is het, maar vooralsnog nodig. Maar dit staat overal genoemd ook in de topicstart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:43

Roetzen

he.net Certified Sage

Wauw, ik heb mij door alle 281 pagina’s van dit topic geworsteld. Ik ben helemaal bij. :) Ik ga de knoop nu maar doorhakken en dat Nokia geval wat ik van Delta heb gekregen in de parkeerstand zetten en een eigen ONT en router installeren. Nog langer wachten tot de problemen met port forwarding en IPv6 pinholing gefixt gaan worden lijkt me niet zinvol. Ik vind eigenlijk nog steeds dat providers gewoon iets moeten leveren wat in wat in mijn ogen basisfunctionoliteit is, maar ik moet de realiteit onder ogen zien. Dus het wordt een eigen ONT. SFP gaat het niet worden voor mij. Ik twijfel nog een beetje tussen de Huawei en de Nokia XS-010X-(Q/R). De laatste heeft eigenlijk mijn voorkeur omdat daarvan de firmware automatisch door Delta wordt geüpdatet. Er staat er een op marktplaats maar de aanbieder (uit Roggel) reageert niet dus die gaat het waarschijnlijk niet worden.
Wordt vervolgd….

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-08 09:30
Goedemiddag,

Ik ben bezig met het aansluiten van een TP-Link Omada ER707-M2 router op het Delta netwerk. Na het lezen van dit topic heb ik de XGS-ONU-25-20NI van fs.com besteld en deze in de router geplaatst. Alleen dit lijkt nu niet te werken.

Wat ik heb gedaan:
  • TP Link Media converter gebruikt om de FS.com module te "enablen"
  • De FS.com module geplaatst in de Omada router en de glasvezel kabel gekoppeld
  • Omada router is ingesteld met Dymamic IP en VLAN 100 gebruikt om internet te krijgen
  • Delta heeft de FS.com module geregistreerd en zien hem ook online komen geven ze aan. Ze hebben ook CG-NAT uitgeschakeld.
Ik gok zelf dat de SFP module niet lekker verbinding maakt met de Omada router. Kan het firmware zijn? Of moet ik op de SFP module nog iets specials instellen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roetzen schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:05:
Wauw, ik heb mij door alle 281 pagina’s van dit topic geworsteld. Ik ben helemaal bij. :) Ik ga de knoop nu maar doorhakken en dat Nokia geval wat ik van Delta heb gekregen in de parkeerstand zetten en een eigen ONT en router installeren. Nog langer wachten tot de problemen met port forwarding en IPv6 pinholing gefixt gaan worden lijkt me niet zinvol. Ik vind eigenlijk nog steeds dat providers gewoon iets moeten leveren wat in wat in mijn ogen basisfunctionoliteit is, maar ik moet de realiteit onder ogen zien. Dus het wordt een eigen ONT. SFP gaat het niet worden voor mij. Ik twijfel nog een beetje tussen de Huawei en de Nokia XS-010X-(Q/R). De laatste heeft eigenlijk mijn voorkeur omdat daarvan de firmware automatisch door Delta wordt geüpdatet. Er staat er een op marktplaats maar de aanbieder (uit Roggel) reageert niet dus die gaat het waarschijnlijk niet worden.
Wordt vervolgd….
Top. Wijsheid komt met de jaren :) , inderdaad de Nokia nemen: https://schenkict.nl/products/nokia-xs-010x-q

Is het meest toekomstzeker dioor de FW updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MBouw schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:24:
Goedemiddag,

Ik ben bezig met het aansluiten van een TP-Link Omada ER707-M2 router op het Delta netwerk. Na het lezen van dit topic heb ik de XGS-ONU-25-20NI van fs.com besteld en deze in de router geplaatst. Alleen dit lijkt nu niet te werken.

Wat ik heb gedaan:
  • Omada router is ingesteld met Dymamic IP en VLAN 100 gebruikt om internet te krijgen
  • Delta heeft de FS.com module geregistreerd en zien hem ook online komen geven ze aan. Ze hebben ook CG-NAT uitgeschakeld.
Ik gok zelf dat de SFP module niet lekker verbinding maakt met de Omada router. Kan het firmware zijn? Of moet ik op de SFP module nog iets specials instellen?

Ik denk ook het laatste, dus dat deze router niet lekker werkt met deze SFP. Ik lees in de specs van de router dat de SFP cage 1 Gbps. is. De FS SFP is downward compatible naar SFP gigabit (in tegenstelling tot de Zaram SFP). Maar misschien werkt het toch niet lekker samen. Het is mogelijk via ssh/telnet in te loggen op de SFP. Heb je dat al geprobeerd? Dan wordt duidelijk waar het probleem ligt. Zie: https://www.fs.com/de-en/products/185594.html en dan naar “Resources” gaan en de configuration guide downloaden.

Vereist wel user id en password. Op te vragen bij fs.com of hier: https://hack-gpon.org/xgs/ont-fs-XGS-ONU-25-20NI/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvoosterhout
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 31-03 10:36
Excuus als deze vraag al gesteld is, maar ik kon het niet specifiek over dit model vinden.
Werkt de Nokia XS-010X-Q KPN TK-01 ook op het Delta netwerk? Ik begreep dat de TK-01 van Genexis instabiel is, is dat ook met de Nokia zo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@rvoosterhout Nee, de KPN versie werkt op een ander PON slot ID, dat gaat niet werken op Delta.
Voor meer info, zie Economics in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"

[ Voor 37% gewijzigd door robertwebbe op 26-03-2025 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MBouw Heb je de connectoren er wel goed in zitten? Doorduwen totdat je een klik hoort. Je zou niet de eerste zijn die te voorzichtig is en er daardoor geen verbinding tot stand komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:44
MBouw schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:24:
Goedemiddag,

Wat ik heb gedaan:

Ik ben een leek op dit gebied maar heb zelf ook zitten kijken naar TP-Link. De TP-Link Omada ER7406 in mijn geval. Ik ben afgehaakt en voor een Nokia XS-010X-Q er tussen gegaan omdat de SFP modules die met Delta werken SFP+ modules zijn en TP-link wil SFP zonder de +

Maar nogmaals leek op dit gebied en heb alleen de specs vergeleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBouw
@ernstoud en @robertwebbe bedankt voor jullie reactie!

De connector zegt duidelijk "klik" in de ER707-M2, het bijzondere is dat het SFP lampje ook niet gaat branden op de ER707-M2. De SFP module lijkt dus niet te worden herkend. Ik heb nu de TP-Link Media converter tijdelijk geplaatst en die herkend hem gelijk. Vervolgens een UTP kabel vanuit de TP-Link media converter naar de ER707-M2 in en daar VLAN 100 ingesteld en er is internet.

Mijn logische gedachtegang is dat de ER707-M2 gewoon niet kan werken met deze SFP module. Ergens vreemd wat het zijn beide SFP module van dezelfde fabrikant.

Ik heb een paar contactpersonen bij TP-Link Omada dus die ga ik eens contacten.

[ Voor 0% gewijzigd door MBouw op 26-03-2025 17:23 . Reden: Tikfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBouw
@Acidrain het vreemde is dus wel dat de TP-Link media converter hem wel herkend en dat is ook gewoon een normale SFP (zonder+) module. Of heb ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MBouw Zit er ergens een instelling voor de snelheid van die SFP poort? Als dat het geval is, probeer daar eens mee te spelen. 10Gb, 1Gb, 10Gb, kijken of je iets ziet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBouw
robertwebbe schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:58:
@MBouw Zit er ergens een instelling voor de snelheid van die SFP poort? Als dat het geval is, probeer daar eens mee te spelen. 10Gb, 1Gb, 10Gb, kijken of je iets ziet gebeuren.
Goede tip. Ga ik eens proberen. Lees nu op een andere fora dat dit een inderdaad het issue zou kunnen zijn bij deze routers.

Zie volgende link: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/691746

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:37
Roetzen schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:05:
Wordt vervolgd….
Ik ben voor de Huawei gegaan, puur vanwege de kosten. De Huawei was veel goedkoper op Marktplaats te vinden.

Voordeel van de Nokia is idd dat deze door Delta ge-update kan worden, maar ik vind dat niet opwegen tegen de veel hogere prijs ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

chielmi schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:16:
[...]

Ik ben voor de Huawei gegaan, puur vanwege de kosten. De Huawei was veel goedkoper op Marktplaats te vinden.

Voordeel van de Nokia is idd dat deze door Delta ge-update kan worden, maar ik vind dat niet opwegen tegen de veel hogere prijs ;)
Het verschil in prijs is mij uiteraard niet ontgaan. Maar ik heb desondanks gekozen voor de Nokia. Dat ik bij bestellen bij een NL bedrijf ook gebruik kan maken van het consumentenrecht speelt ook mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Laatst online: 00:06

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Ik ga binnenkort van Caiway naar Delta wisselen, en nu lees ik dat de modemrouter geen Bridge modus heeft.
Ik weet even niet of ik nu wel/niet met de Sagemcom Fast 5684 verder kan in mijn setup. Kunnen jullie uitsluitsel geven?

Dit is mijn huidige situatie. Hierbij fungeert de Sitecom router als Access Point.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SO2H1m7sajHHAWUVsDVlD6AagOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/drgHI3z0ZlUGDLVJcwwQplPD.png?f=fotoalbum_large

Mijn beoogde situatie straks is zo, waarbij ik de Sitecom weg doe en vervang met de Archer C1200, die als Access Point ingesteld wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jY-jDCqTmIUPG3RiTOT_qs-gnkk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TggBxKKXliiOFmiUK8cc47Ri.png?f=user_large

Werkt dit straks met die Sagemcom Fast 5684, of moet ik een eigen modem fixen?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Bridge modem is alleen voor mensen die weten wat ze doen. :p

Jij hebt dat ook niet nodig, gaat anders niet eens werken. Optie twee is dus idd hoe het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Angeloonie schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:12:
Ik ga binnenkort van Caiway naar Delta wisselen, en nu lees ik dat de modemrouter geen Bridge modus heeft.
Ik weet even niet of ik nu wel/niet met de Sagemcom Fast 5684 verder kan in mijn setup. Kunnen jullie uitsluitsel geven?

Dit is mijn huidige situatie. Hierbij fungeert de Sitecom router als Access Point.
[Afbeelding]

Mijn beoogde situatie straks is zo, waarbij ik de Sitecom weg doe en vervang met de Archer C1200, die als Access Point ingesteld wordt.
[Afbeelding]

Werkt dit straks met die Sagemcom Fast 5684, of moet ik een eigen modem fixen?
Wat moet ik verstaan onder het “glasmodem” van Caiway? De Titanium-22 (ziet er een beetje uit als een melkpak). Want dat is inderdaad een bridge modem.

Waarom wil je bridge functionaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

ernstoud schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:38:
[...]

Wat moet ik verstaan onder het “glasmodem” van Caiway? De Titanium-22 (ziet er een beetje uit als een melkpak). Want dat is inderdaad een bridge modem.

Waarom wil je bridge functionaliteit?
Ja dat melkpak idd :D

Ik wil niet per sé bridge, ik vroeg mij meer af of ik eht nodig zou hebben. Dus ik denk dat hij gelijk heeft en ik het dus niet nodig ga hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:39:
[...]

Op basis van 1 post weet jij dat de poster niet weet wat hij/zij doet? Bijzonder.
Nee, je bent bekend met dat spreekwoord over assumption?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Angeloonie schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:41:
[...]

Ja dat melkpak idd :D

Ik wil niet per sé bridge, ik vroeg mij meer af of ik eht nodig zou hebben. Dus ik denk dat hij gelijk heeft en ik het dus niet nodig ga hebben.
Moeilijk te zeggen. In je tweede plaatje krijg je, als het allemaal standaard ingesteld staat, zgn. dubbel NAT. Dat betekent dat de Sagemcom als router de achtergelegen apparatuur een 192.168.1.y adres geeft, dus ook de Archer. De Archer doet hetzelfde, die krijgt dan bijvoorbeeld 192.168.1.20 van de Sagemcom en geeft dan bijvoorbeeld alle daarachter gelegen apparatuur een 192.168.2.x adres.

Dat werkt gewoon wel alleen kan het zijn dat een WiFi device aangemeld op de WiFi van de Sagemcom niet zonder meer kan communiceren met een device aangesloten aan WiFi van de Archer.

Ook kan het lastiger zijn om externe devices zoals een deurbel van buiten te benaderen.

In een hele standaard setup, met geen speciale devices in je netwerk, zul je weinig problemen ervaren. En is dat wel zo, kun je altijd hier terecht met je vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:41:
[...]

Nee, je bent bekend met dat spreekwoord over assumption?
Ja. Maar leg eens uit dan? Ik vind het nl. raar dat iemand een duidelijke vraag stelt. En nu een bridge modem heeft. En je dan heel snel concludeert dat bridge niet nodig is, want “alleen voor mensen die weten wat ze doen”. Denigrerend zelfs.

Ken je de achtergrond van deze Tweaker soms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

ernstoud schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:50:
[...]

Moeilijk te zeggen. In je tweede plaatje krijg je, als het allemaal standaard ingesteld staat, zgn. dubbel NAT. Dat betekent dat de Sagemcom als router de achtergelegen apparatuur een 192.168.1.y adres geeft, dus ook de Archer. De Archer doet hetzelfde, die krijgt dan bijvoorbeeld 192.168.1.20 van de Sagemcom en geeft dan bijvoorbeeld alle daarachter gelegen apparatuur een 192.168.2.x adres.

Dat werkt gewoon wel alleen kan het zijn dat een WiFi device aangemeld op de WiFi van de Sagemcom niet zonder meer kan communiceren met een device aangesloten aan WiFi van de Archer.

Ook kan het lastiger zijn om externe devices zoals een deurbel van buiten te benaderen.

In een hele standaard setup, met geen speciale devices in je netwerk, zul je weinig problemen ervaren. En is dat wel zo, kun je altijd hier terecht met je vragen.
Hele standaard setup, geen rariteiten behalve wat lampen via wifi, maar dat is niet spannend.

Wat ik nu soms ervaar is dat als ik op de 1e etage zit (dus tussen router en access point), ik wel wifibereik heb maar dat hij het dan vaak niet (goed) doet. Ook als ik van BG naar 2e loop wil de wifi soms pas werken als ik even reconnect doe.
Is dat een gevolg van de dubbele NAT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Angeloonie schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:07:
[...]
Wat ik nu soms ervaar is dat als ik op de 1e etage zit (dus tussen router en access point), ik wel wifibereik heb maar dat hij het dan vaak niet (goed) doet. Ook als ik van BG naar 2e loop wil de wifi soms pas werken als ik even reconnect doe.
Is dat een gevolg van de dubbele NAT?
Je hebt twee WiFi accesspoints met verschillende namen (denk ik) en inderdaad verschillende adres reeksen. En dan natuurlijk waarschijnlijk ook op verschillende frequenties. Loop je dan rond met een connectie op de ene WiFi neemt de andere het niet over.

Wil je dat wel dan moet je wat geld investeren in een mesh set. Dat biedt samenwerkende WiFi accesspoints waarbij je wel naadloos van de ene naar de andere over gaat. Die moeten dan wel of op de Sagemcom of op de Archer aangesloten zijn, dus niet verdeeld. Beste is dan van de router waarop je het eerste mesh access point niet aansluit de WiFi uit te zetten.

Ik geloof dat Delta de Deco mesh set aanbiedt voor een bepaalde tijd gratis en voor huur daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Deze week overgestapt naar Delta (vanaf Caiway).

Heb CG-NAT uit laten zetten en mijn Huawei ONT aangesloten en aangemeld.

VLAN100 erop en gaan.

Echter krijg SIP niet aan de praat.
Ik wil het routeren gezien ik meerdere VoIP accounts heb in mijn Gigaset.

Op OPNsense heb ik een interface aangemaakt op VLAN102.
Al het verkeer van mijn Gigaset telefoon routeer ik met een firewall rule naar 62.45.59.50. Wat voice.caiw.net zou moeten zijn.

Ik heb ook 1:1 nat tussen beiden geprobeerd.

Het registreren gaat prima.
Als ik naar het nummer bel met mijn mobiel gaat hij ook over en toont het nummer van de beller.

Als ik opneem meld de Gigaset "lijn onderbroken" en mijn mobiel blijft overgaan.

Ik zie geen inkomend RTP verkeer vanaf VLAN102.

Het netwerk is als volgt: glas->ONT->OPNsense->Switch (LAN zonder tagging)->Gigaset.

Weet iemand het subnet of de subnetten waarin SIP leeft bij Delta?

Mis ik wat? Ik zou zeggen dat een 1:1 nat zou moeten werken.
Heeft iemand iets soortgelijks met OPNsense of pfSense en wil zijn config (idee) delen?

Mijn CheapConnect en 12VoIP lijnen werken prima overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mjvdzwet schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 06:58:
Deze week overgestapt naar Delta (vanaf Caiway).

Heb CG-NAT uit laten zetten en mijn Huawei ONT aangesloten en aangemeld.

VLAN100 erop en gaan.

Echter krijg SIP niet aan de praat.
Ik wil het routeren gezien ik meerdere VoIP accounts heb in mijn Gigaset.

Op OPNsense heb ik een interface aangemaakt op VLAN102.
Al het verkeer van mijn Gigaset telefoon routeer ik met een firewall rule naar 62.45.59.50. Wat voice.caiw.net zou moeten zijn.

Ik heb ook 1:1 nat tussen beiden geprobeerd.

Het registreren gaat prima.
Als ik naar het nummer bel met mijn mobiel gaat hij ook over en toont het nummer van de beller.

Als ik opneem meld de Gigaset "lijn onderbroken" en mijn mobiel blijft overgaan.

Ik zie geen inkomend RTP verkeer vanaf VLAN102.

Het netwerk is als volgt: glas->ONT->OPNsense->Switch (LAN zonder tagging)->Gigaset.

Weet iemand het subnet of de subnetten waarin SIP leeft bij Delta?

Mis ik wat? Ik zou zeggen dat een 1:1 nat zou moeten werken.
Heeft iemand iets soortgelijks met OPNsense of pfSense en wil zijn config (idee) delen?

Mijn CheapConnect en 12VoIP lijnen werken prima overigens.
Dit is mijn setup tbv delta voip en werkt perfect met mn Gigaset 550 Voip setje (Dit was eerst een Cisco 112):

justdaboo in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
justdaboo schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:06:
[...]

Dit is mijn setup tbv delta voip en werkt perfect met mn Gigaset 550 Voip setje (Dit was eerst een Cisco 112):

justdaboo in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"
Zover ik kan zien zet jij VLAN102 direct door naar een poort op de Draytek waaraan jouw Gigaset hangt.

Ik heb echter meerdere VoIP providers, dus ik zal, de router de juiste weg moeten laten kiezen VLAN102 voor Delta en VLAN100 voor de rest.

Kan in mijn oude Gigaset geen VLAN tagging doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
Paar pagina's terug postte ik wat vragen over hoe het gemis van bridge mode te omzeilen, en werd DMZ als optie geopperd.

Inmiddels is alles geregeld en wordt 9 april glasvezel actief, dus ik ben even aan het voorbereiden.

DMZ en deze setup is nieuw voor mij, dus ben benieuwd of ik het zo goed voor ogen heb:
  • Nokia modem is 192.168.1.254
  • Mijn bestaande Deco router blijft in Router-modus (dus DHCP en PortForarding)
  • Deco router met UTP verbinden met Nokia LAN1-poort
  • De Deco krijgt nu een IP adres van de Nokia, bijv. 192.168.1.10 (klopt dit?)
  • Op Nokia modem DMZ instellen naar de Deco
  • Nokia stuurt nu alle verkeer door naar Deco
  • Deco geeft DHCP adressen weg aan devices in 10.0.0.x range
  • Deco verwerkt port-forwarding naar devices
Zie ik hierbij iets over het hoofd?

En, hoe kan ik in zo'n setup de Deco interface bereiken? Als ik met de Deco verbind, krijg ik immers een 10.0.0.x adres, maar de Deco kreeg van Nokia 192.168.1.x?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joh de Heer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-09 11:50
En, hoe kan ik in zo'n setup de Deco interface bereiken? Als ik met de Deco verbind, krijg ik immers een 10.0.0.x adres, maar de Deco kreeg van Nokia 192.168.1.x?
Identieke setup hier met Asus router. Mijn router heeft 192.168.1.65 als adres in de DMZ van de Nokia, en in het netwerk dat onder de Asus hangt het adres 10.0.1.1 (bij jou waarschijnlijk 10.0.0.1). Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mjvdzwet schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:15:
[...]

Zover ik kan zien zet jij VLAN102 direct door naar een poort op de Draytek waaraan jouw Gigaset hangt.

Ik heb echter meerdere VoIP providers, dus ik zal, de router de juiste weg moeten laten kiezen VLAN102 voor Delta en VLAN100 voor de rest.

Kan in mijn oude Gigaset geen VLAN tagging doen.
Je krijgt op 102 de 10.x.x.x VOIP scope van Delta, daar kan je dus enkel de SIP server van Delta op benaderen. Verder geen internet oid. Ik heb dus een poort voor mn Gigaset aan de "virtual"WAN op VLAN 102 geknoopt.

Mijn andere Voip diensten lopen gewoon goed over VLAN100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peewee.
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 09:10
justdaboo schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:30:
[...]

Je krijgt op 102 de 10.x.x.x VOIP scope van Delta, daar kan je dus enkel de SIP server van Delta op benaderen. Verder geen internet oid. Ik heb dus een poort voor mn Gigaset aan de "virtual"WAN op VLAN 102 geknoopt.

Ik heb dit (hoe krijg ik extra voipaanbieders aangemeld) probleem met mijn fritz!box 4060 ook. Maar daar verzorgt de fritz ook het DECT-verkeer, kan ik dit nu alleen oplossen door een extra DECT-centrale aan een poort te hangen, of is het alleen op te lossen door mijn vaste nummer naar een andere voipprovider over te zetten en VLAN102 gewoon uit te schakelen? Toen ik nog bij XS4all zat waren meerdere providers geen probleem op een Fritz 7583.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:59
Van de week ook Delta binnen gekregen en telefonisch de ont aangemeld, 2x doorgeschakeld, waarbij één van de medewerkers vroeg of het oke was dat mijn internet 24uur niet zou werken en nog wat meer vragen. Daarna kwam de medewerker vast te ziten in het process en heeft me doorverbonden naar een meer technisch persoon. Deze persoon heeft direct de ONT aangemeld, en ik moest direct mijn verbinding omprikken, zodat hij ook kon kijken of de verbinding op kwam. Dit allemaal in een kleine 30 minuten.

Wel een andere vraag;

Ik heb de volgende ont: FS XGS-ONU-25-20NI SFP+. Als ik deze in mijn edgeswitch stop, en alles op auto laat staan, dan blijft de ont rebooten. Zorda ik deze op fixt 1 GB zet blijft hij wel aan. Zijn er mensen die weten of dit correct gedrag is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
justdaboo schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:30:
[...]

Weet jij het IP van de SIP server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
Joh de Heer schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:16:
[...]

Identieke setup hier met Asus router. Mijn router heeft 192.168.1.65 als adres in de DMZ van de Nokia, en in het netwerk dat onder de Asus hangt het adres 10.0.1.1 (bij jou waarschijnlijk 10.0.0.1). Werkt prima.
Ah, OK... dank voor de info, ben erg benieuwd of het allemaal gaat lukken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mjvdzwet schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:46:
[...]

Kan ik nu zo 1-2-3 even niet achterhalen, kan vanaf de plek waar ik nu ben niet bij de Gigaset...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
mjvdzwet schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:46:
[...]

Ff nslookup voice.caiw.net met de delta dns en dan heb je hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
dunkiegaming schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:12:
[...]

Dat is geen ip, dat is een domein.
Met meer benodigde informatie, een tweaker kan toch wel zelf het IP achterhalen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik krijg hopelijk morgen mijn Huawei binnen. Volgens de topicstart kun je tegenwoordig het beste bellen om snel geholpen te worden met de activering. Kan dat ook op zaterdag of alleen doordeweeks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Je kunt beter wachten tot maandag. Mijn Nokia is eerder vandaag binnen gekomen. Ik wacht met bellen tot maandag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Roetzen schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:07:
Je kunt beter wachten tot maandag. Mijn Nokia is eerder vandaag binnen gekomen. Ik wacht met bellen tot maandag.
Als je door de wacht heen bent en de techneut aan de lijn hebt is binnen 5 minuten geregeld.

Terwijl je aan de lijn zit glas inpluggen en even wachten.
Mocht je hem 2e hands gekocht hebben, geef dit even aan. Het kan zijn dat hij gekoppeld is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
bluewalk schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:14:
[...]

Met meer benodigde informatie, een tweaker kan toch wel zelf het IP achterhalen :)
Ik zal de DNS even moeten aanroepen via VLAN102.
Ik heb nu: 62.45.59.50, voelt een beetje een vreemd dat het niet in dezelfde reeks zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdrop
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Binnenkort krijg ik hier op locatie een tweede lijn vanuit DELTA voor een toekomstige verbouwing, in mijn ogen de optie om eens wat te proberen. De vraag is zijn de volgende combinaties al getest en afgeschoten of werkend bevonden zijn? En anders wat de kans is dat het gaat werken ;).

Optie 1:
TP-Link MC220L
SFP-module van AliExpress (Bijv. https://nl.aliexpress.com/item/1005008289726394.html)

Optie 2:
Huawei HG8310M GPON ONU eveneens via AliExpress (https://nl.aliexpress.com/item/1005007292425299.html)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Delta maakt gebruik van XGS-PON, dus 0% kans dat het gaat werken.

[ Voor 34% gewijzigd door bjusterbaarlik op 29-03-2025 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdrop
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Duidelijk, dus dat is een keiharde Nee in dit geval neem ik aan?

De bedoeling is om t.z.t. een Unifi USG aan te sluiten, heb ik twee opties volgens mij?

Optie 1:
UNIFI Gateway Max i.c.m. de Nokia XS-010X-Q (of alternatief).

Optie 2:
UNIFI Gateway Fiber i.c.m. Zaram SFP (of alternatief)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 13:23
mdrop schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:10:
Duidelijk, dus dat is een keiharde Nee in dit geval neem ik aan?

De bedoeling is om t.z.t. een Unifi USG aan te sluiten, heb ik twee opties volgens mij?

Optie 1:
UNIFI Gateway Max i.c.m. de Nokia XS-010X-Q (of alternatief).

Optie 2:
UNIFI Gateway Fiber i.c.m. Zaram SFP (of alternatief)
Heb je de topic start gelezen? Daar staat precies in welke opties je hebt.

Deze beide opties gaan wel werken in ieder geval

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Laatst online: 16:17
chielmi schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:16:
[...]

Welke heb je gekocht, als ik vragen mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chielmi
RoadXY schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:54:
[...]

Welke heb je gekocht, als ik vragen mag?
De Huawei OptiXstar HN8010Ts, die kon ik in (vrijwel) nieuwstaat op MP vinden voor zo'n €30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Een uurtje geleden de Nokia XS-010X-Q aangesloten en aangemeld. Aanmelden ging vlot. Hij werd op het netwerk gezien. Maar nog geen IP adres op de router. Waarschijnlijk moet ik nog wachten op de firmware update. Ik had vergeten hem gisteravond al aan te sluiten. Nog maar een nachtje geduld dus. Ja, ik heb vlam 100 ingesteld op de router en die geeft aan dat daar wat data heen weer gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRITZ!webcare
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-09 13:15
peewee. schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:37:
[...]

Ik heb dit (hoe krijg ik extra voipaanbieders aangemeld) probleem met mijn fritz!box 4060 ook. Maar daar verzorgt de fritz ook het DECT-verkeer, kan ik dit nu alleen oplossen door een extra DECT-centrale aan een poort te hangen, of is het alleen op te lossen door mijn vaste nummer naar een andere voipprovider over te zetten en VLAN102 gewoon uit te schakelen? Toen ik nog bij XS4all zat waren meerdere providers geen probleem op een Fritz 7583.
Beste @peewee. ,

het configureren van VoIP nummers van 2 verschillende providers is ook met een FRITZ!Box 4060 mogelijk.

Echter hebben we nog niet begrepen wat in jouw geval het probleem met de VLAN ID is. Heb je van beide VoIP providers een ander VLAN ID gekregen? Zou je het probleem verder kunnen uitleggen?

Alvast bedankt.

Vriendelijke groeten uit Berlijn,
Je FRITZ! Supportteam

AVM GmbH

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:47:
Een uurtje geleden de Nokia XS-010X-Q aangesloten en aangemeld. Aanmelden ging vlot. Hij werd op het netwerk gezien. Maar nog geen IP adres op de router. Waarschijnlijk moet ik nog wachten op de firmware update. Ik had vergeten hem gisteravond al aan te sluiten. Nog maar een nachtje geduld dus. Ja, ik heb vlam 100 ingesteld op de router en die geeft aan dat daar wat data heen weer gaat.
Router ook al herstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

chielmi schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:48:
[...]

De Huawei OptiXstar HN8010Ts, die kon ik in (vrijwel) nieuwstaat op MP vinden voor zo'n €30
Dat is een koopje. En? Is ie al verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Al een paar keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Roetzen Mogelijk is die eerder in gebruik geweest door een andere Delta klant, dan wil registratie wel eens een probleem worden. Als je een ticket aanmaakt op Discord, dan weet je zeker dat het snel opgelost wordt. Kun je ook direct vragen of ze de update willen checken.

[ Voor 11% gewijzigd door robertwebbe op 31-03-2025 16:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

@robertwebbe
Hij werd mij verkocht als nieuw. Als ik morgen nog geen IP heb zal ik mij wel eens op Discord wagen. Ik heb gelukkig mijn Ziggo lijntje nog achter de hand :)
Ik wil de de grote helpende hand niet onnodig lastig vallen.

[ Voor 15% gewijzigd door Roetzen op 31-03-2025 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peewee.
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 09:10
FRITZ!webcare schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:59:
[...]

Beste @peewee. ,

het configureren van VoIP nummers van 2 verschillende providers is ook met een FRITZ!Box 4060 mogelijk.

Echter hebben we nog niet begrepen wat in jouw geval het probleem met de VLAN ID is. Heb je van beide VoIP providers een ander VLAN ID gekregen? Zou je het probleem verder kunnen uitleggen?

Alvast bedankt.

Je FRITZ! Supportteam
Ik ben zelf geen netwerkspecialist, eerder een netwerkleek, dus het is speculeren, maar ik zie mijn probleem als volgt: voor telefonie van Delta gebruikt Delta zelf poort 5060 binnen VLAN102. Als ik mijn voipprovider (intervoip) in wil stellen op de Fritzbox volg ik de instructies van die 2e provider, maar daarmee mislukt het connectie maken telkens in de Fritzbox. Nu denk ik, dat de fritzbox voor telefonie altijd (zoals Delta het wil) VLAN102 gebruikt, en dat Delta poort 5060 alleen voor zichzelf beschikbaar houdt EN dat de 4060 niet gelijktijdig via VLAN102 en zonder VLAN kan luisteren op poort 5060. Misschien is het wel mogelijk een voiptelefoon op een poort aan te sluiten en dan op die telefoon een 2e provider te krijgen, maar dat moet ik nog uitproberen. Ik weet wel, dat ik, toen ik nog via XS4ALL internet had, 3 verschillende voipproviders kon instellen en met de juiste regels dan op zijn goedkoopst kon uitbellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Toch maar even een 192.168.100.2 adres aangemaakt om direct in de Nokia ONT te kijken Om de versie te checken. Ik krijg inderdaad verbinding op 192.168.100.1 maar er wordt om een username en password gevraagd. En dat heb ik niet????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
Roetzen schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:38:
Toch maar even een 192.168.100.2 adres aangemaakt om direct in de Nokia ONT te kijken Om de versie te checken. Ik krijg inderdaad verbinding op 192.168.100.1 maar er wordt om een username en password gevraagd. En dat heb ik niet????
Volgensmij is username: admin en password: 1234

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 13:23
Roetzen schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:38:
We hebben speciaal voor jou een aparte sectie in de Faq in de startpost staan voor jouw Nokia ONT

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
Roetzen schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:05:
[...]

Dat is een koopje. En? Is ie al verbonden?
Ja, direct laten registreren zodra m'n Delta abo in ging. Werkt sindsdien (twee weken) als een zonnetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Het sw versienummer is 3FE49337BOCK21. Dus is er blijkbaar nog een ander probleempje waardoor ik geen IP adres op de router krijg….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:00

rvk

peewee. schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:15:
[...]
Als ik mijn voipprovider (intervoip) in wil stellen op de Fritzbox volg ik de instructies van die 2e provider, maar daarmee mislukt het connectie maken telkens in de Fritzbox. Nu denk ik, dat de fritzbox voor telefonie altijd (zoals Delta het wil) VLAN102 gebruikt, en dat Delta poort 5060 alleen voor zichzelf beschikbaar houdt EN dat de 4060 niet gelijktijdig via VLAN102 en zonder VLAN kan luisteren op poort 5060.
Als dit hetzelfde is als bij Odido over Delta Fiber dan gaat het alleen om een blokkade op de binnenkomende poort 5060. Je kunt prima verbinden naar poort 5060 van een andere server. Maar omdat de Fritzbox vaak standaard 5060 binnenkomend voor VoIP gebruikt gaat het bij jou mis. Ergens in de setting is een checkbox om een random poort naar voor VoIP te gebruiken. Je kunt gaan gewoon verbinding maken naar voipserver:5060 maar de Fritzbox gebruikt voor zichzelf een random poort ipv 5060.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Hartelijk dank aan de topic starter en de veelposters hier. Ik had mijn Huawei ONT letterlijk in 5 minuten online. Zorg dat je alles bij de hand hebt (klantgegevens, PON ID etc) en dat je klaar bent om je VLAN op 100 te zetten. De klantenservice verbond me door met de 2e lijn en die had alles heel snel geregeld. De ONT ontving direct een update vertelde de 2e lijn. Het langste duurde de herstart van mijn firewall, want die pikte niet meteen een DHCP adres op via VLAN100. Na de reboot was alles in orde.

Wel een vraag. Als ik het goed begrijp zou de webinterface van de Huawei ondanks de bridge mode nog steeds bereikbaar moeten zijn, maar ik kan niet bij de web interface. Op de WAN interface (zonder VLAN) van mijn firewall heb ik een static 192.168.100.x adres ingesteld, maar kan 192.168.100.1 niet pingen of bereiken. Zou dit wel moeten kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@wian Het zou moeten kunnen maar er is niets te zien of in te stellen. Je ziet alleen dat je verbonden bent. Dus je hebt er eigenlijk niets aan. Zolang je internet hebt, werkt het.

Mooi dat het in 1 keer werkte en het lekker vlot ging. Ik wist nog niet dat er ook al updates waren voor de Huawei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wian schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:05:
De ONT ontving direct een update vertelde de 2e lijn.
Dat is een vergissing. Delta verzorgt alleen de Nokia xs-010x-q met firmware updates en geen andere ONT merken en modellen, uiteraard ook omdat Delta geen contracten voor firmware met die partijen heeft.

Ik denk dat de tweede lijn even in de war was met Nokia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ernstoud Het zou toch kunnen? Wellicht even checken met onze grote vriend @R3D?

Je weet wat ze zeggen over aannames…

[ Voor 20% gewijzigd door robertwebbe op 01-04-2025 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
ernstoud schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:05:
[...]

Dat is een vergissing. Delta verzorgt alleen de Nokia xs-010x-q met firmware updates en geen andere ONT merken en modellen, uiteraard ook omdat Delta geen contracten voor firmware met die partijen heeft.

Ik denk dat de tweede lijn even in de war was met Nokia.
Tja, ik had vlan100 ingesteld, maar mijn firewall kreeg niet direct een DHCP adres toegewezen. Hij keek in het systeem en zei letterlijk dat hij zag dat de ONT een update kreeg. Ik zal vanavond nog even troubleshooten om te kijken of ik bij de Huawei web gui kan komen om de software versie te controleren. Misschien iets met NAT niet goed ingesteld ofzo.

Voordat ik de ONT aansloot heb ik de software versie genoteerd. Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 met SWVer: V5R022C00S200.

Edit: als ik de ONT even uit en weer aan zet, kan ik na een halve minuut even pingen naar 192.168.100.1, maar al snel stopt de ONT met replyen. Het lukte niet om bij de web gui te komen.

Anyway - het is niet belangrijk en eigenlijk geeft het wel een veilig gevoel dat de ONT niet benaderbaar is. Hopelijk betekent dit ook dat Huawei er niet bij kan :P

[ Voor 24% gewijzigd door wian op 01-04-2025 13:16 . Reden: Update: na reboot is ONT even benaderbaar ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
wian schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:32:
[...]

Tja, ik had vlan100 ingesteld, maar mijn firewall kreeg niet direct een DHCP adres toegewezen. Hij keek in het systeem en zei letterlijk dat hij zag dat de ONT een update kreeg. Ik zal vanavond nog even troubleshooten om te kijken of ik bij de Huawei web gui kan komen om de software versie te controleren. Misschien iets met NAT niet goed ingesteld ofzo.

Voordat ik de ONT aansloot heb ik de software versie genoteerd. Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 met SWVer: V5R022C00S200.

Edit: als ik de ONT even uit en weer aan zet, kan ik na een halve minuut even pingen naar 192.168.100.1, maar al snel stopt de ONT met replyen. Het lukte niet om bij de web gui te komen.

Anyway - het is niet belangrijk en eigenlijk geeft het wel een veilig gevoel dat de ONT niet benaderbaar is. Hopelijk betekent dit ook dat Huawei er niet bij kan :P
Ik heb hetzelfde met mijn Huawei OptiXstar, de webUI is niet bereikbaar en ook de ping faalt. Ik snap niet waarom dit het geval is, maar net als jij vind ik het wel prima :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
ernstoud schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:32:
[...]

Nagevraagd. Antwoord was duidelijk; DFN verzorgt dus geen firmware updates op een Huawei ONT.
Trust and verify:

Vanmorgen vroeg een testje gedaan. Glasvezel losgekoppeld, ONT herstart en versie gecontroleerd via web gui system information page - Software Version: V5R022C00S200

Software is dus inderdaad onveranderd. Bij het aankoppelen van glasvezel en ONT herstart is de ONT kort benaderbaar via ping op 192.168.100.1, maar de web interface kan niet geopend worden. Dit duurt misschien 20-30 seconden, daarna geen ping replies meer. Is bij de Huawei dus anders dan bij de Nokia en Zaram.

[ Voor 24% gewijzigd door wian op 02-04-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRITZ!webcare
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-09 13:15
peewee. schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:15:
[...]

Ik ben zelf geen netwerkspecialist, eerder een netwerkleek, dus het is speculeren, maar ik zie mijn probleem als volgt: voor telefonie van Delta gebruikt Delta zelf poort 5060 binnen VLAN102. Als ik mijn voipprovider (intervoip) in wil stellen op de Fritzbox volg ik de instructies van die 2e provider, maar daarmee mislukt het connectie maken telkens in de Fritzbox. Nu denk ik, dat de fritzbox voor telefonie altijd (zoals Delta het wil) VLAN102 gebruikt, en dat Delta poort 5060 alleen voor zichzelf beschikbaar houdt EN dat de 4060 niet gelijktijdig via VLAN102 en zonder VLAN kan luisteren op poort 5060. Misschien is het wel mogelijk een voiptelefoon op een poort aan te sluiten en dan op die telefoon een 2e provider te krijgen, maar dat moet ik nog uitproberen. Ik weet wel, dat ik, toen ik nog via XS4ALL internet had, 3 verschillende voipproviders kon instellen en met de juiste regels dan op zijn goedkoopst kon uitbellen.
Beste @peewee.,

Bedankt voor je uitleg.

Je FRITZ!Box gebruikt altijd poort 5060 voor de ingestelde telefoonnummers. Dat je meerdere telefoonnummers van verschillende providers op poort 5060 hebt is geen probleem.

Om je tweede telefoonnummer (intervoip) met je FRITZ!Box te gebruiken raden we je aan om het te bewerken.
Stel de optie "Altijd aanmelden via een internetverbinding" op actief.

Een wat uitgebreidere beschrijving vind je onder de volgende link in deel 4: https://nl.fritz.com/serv...in-FRITZ-Box-configureren

Laat het ons weten als je nog vragen hebt.

Je FRITZ! Supportteam

AVM GmbH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Martyzzz schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:14:
Ik heb dit proces net doorlopen en achteraf zou ik het zo doen;

1. Aanschaffen Fritzbox
2. PON-ID (Modem-ID) en serienummer (dat vroeg Delta aan mij) doorgeven en vragen om het modem te registreren
3. Fritzbox uitpakken en van https://download.avm.de/fritzbox/ de laatste firmware downloaden en de firmware van het modem updaten + Deltaprofiel kiezen zodat Vlan 100 gebruikt wordt voor de WAN
4. Fritzbox naast het Delta modem (aan) zetten en wachten op bericht Delta dat het modem geregistreerd is en dan omprikken
Hmmm... ik heb dit proces aangehouden gisteravond, nadat mijn FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON eindelijk binnen was. Echter begin ik er een hard hoofd in te krijgen of ze het vandaag gaan fixen en ik binnen 1 dag kan gaan beschikken over internet.

Het begon al met de medewerkster van de helpdesk, die vroeg om een serienummer en vervolgens aangaf dat het ik een niet geldig serienummer doorgaf. Die zou volgens haar moeten beginnen met 'AVMG'.... Euh, nee mevouw, dat is niet het serienummer maar het modem ID, a.k.a. het PON id. Hoop verwarring maar uiteindelijk gaf ze aan alle gegevens correct te hebben geregistreerd. Op verzoek direct de Nokia router afgekoppeld en de FRITZ!Box aangesloten op de glasvezelverbinding.

Ik zou bericht krijgen wanneer het activeren zou beginnen en wanneer deze zou zijn voltooid. Maar het enige wat ik nu heb ontvangen zijn de volgende berichten:

Direct na het contact gisteravond:
Beste klant, na ons recente contact hebben we direct een melding gemaakt bij onze specialisten om de storing te verhelpen. Meestal lossen we dit binnen één werkdag op. Mocht dit op afstand niet lukken, dan hebben we te maken met een complexere storing. In uitzonderlijke gevallen kan het oplossen tot 5 werkdagen duren. We houden u zowel via e-mail als SMS op de hoogte van de voortgang. Groet, DELTA
Wait, what? Verstoring?

Deze ochtend:
Beste klant, we hebben geprobeerd de storing op afstand op te lossen, maar dat is helaas niet gelukt. Het probleem is nu bij een gespecialiseerde afdeling neergelegd vanwege de complexiteit. In sommige gevallen kan het herstellen tot wel vijf werkdagen duren. We doen ons uiterste best om alles zo snel en soepel mogelijk te regelen. Onze excuses voor het ongemak. Groet, DELTA
Wat 5 werkdagen? Welke verstoring? Iets zegt mij dat er hier iets niet helemaal lekker gaat. Straks onderweg naar huis maar eens telefonisch contact leggen met Delta :|

[quote]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Han schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:09:
[...]

Hmmm... ik heb dit proces aangehouden gisteravond, nadat mijn FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON eindelijk binnen was. Echter begin ik er een hard hoofd in te krijgen of ze het vandaag gaan fixen en ik binnen 1 dag kan gaan beschikken over internet.

Het begon al met de medewerkster van de helpdesk, die vroeg om een serienummer en vervolgens aangaf dat het ik een niet geldig serienummer doorgaf. Die zou volgens haar moeten beginnen met 'AVMG'.... Euh, nee mevouw, dat is niet het serienummer maar het modem ID, a.k.a. het PON id. Hoop verwarring maar uiteindelijk gaf ze aan alle gegevens correct te hebben geregistreerd. Op verzoek direct de Nokia router afgekoppeld en de FRITZ!Box aangesloten op de glasvezelverbinding.

Ik zou bericht krijgen wanneer het activeren zou beginnen en wanneer deze zou zijn voltooid. Maar het enige wat ik nu heb ontvangen zijn de volgende berichten:

[...]
Wait, what? Verstoring?

Deze ochtend:
[...]
Wat 5 werkdagen? Welke verstoring? Iets zegt mij dat er hier iets niet helemaal lekker gaat. Straks onderweg naar huis maar eens telefonisch contact leggen met Delta :|

[quote]
Nog een keer bellen en vragen voor de backoffice/2e lijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Han schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:09:
[...]

[...]
Wait, what? Verstoring?

Deze ochtend:
[...]

[quote]
Uit de Topic Start:

”Vaak vragen ze ook nog een serienummer, geef hier nog een keer de PON-ID.“

Dus de helpdesk medewerker heeft correct gehandeld bij jou.

Ook uit de Topic Start:

”Zodra het PON ledje op je modem brandt, is er een verbinding met de OLT in het netwerk. Vervolgens ontvang je een e-mail met als onderwerp dat “de storing is opgelost”.

Kortom, betere voorbereiding had je zorgen wat meer weggenomen.

Lukt het niet dan hier melden: https://discord.gg/eZWSf4yK en in # Support een ticket aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Het gaat allemaal nog niet zo soepel. Maar ik heb nu in elk geval kunnen elimineren dat het probleem bij Delta of de Nokia XS-010X-Q ligt. Ik heb gevonden hoe ik op mijn test laptop VLAN 100 instel. En voorwaarden als ik die direct in de ONT inprik krijg ik een IPv4 én een IPv6 adres en ik heb verbinding.

Het probleem zit hem dus in dat Mikrotik HEX routertje dat ik voor dit doel in huis gehaald heb. Heeft iemand ervaring met dat ding in deze toepassing?

Wordt vervolgd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:39:
Het gaat allemaal nog niet zo soepel. Maar ik heb nu in elk geval kunnen elimineren dat het probleem bij Delta of de Nokia XS-010X-Q ligt. Ik heb gevonden hoe ik op mijn test laptop VLAN 100 instel. En voorwaarden als ik die direct in de ONT inprik krijg ik een IPv4 én een IPv6 adres en ik heb verbinding.

Het probleem zit hem dus in dat Mikrotik HEX routertje dat ik voor dit doel in huis gehaald heb. Heeft iemand ervaring met dat ding in deze toepassing?

Wordt vervolgd…
Ik denk dat hier je vraag het beste gesteld kan worden: [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie

Mooi dat bij jou VLAN in de driver van de notebook mogelijk was.

Pagina: 1 ... 71 ... 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.