Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:44

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
robertwebbe schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:30:
Ik heb eigenlijks nauwelijks twijfel over of de Zaram en FS.com sfp+ gaat werken in de nieuwe Unify Cloud Gateway Fiber. Heb er groot vertrouwen in.
Morgen zullen we het zeker weten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-09 23:08
wbschenk schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:32:
[...]

Ik heb de gateway vast besteld, dan wacht ik even met de spf+ module 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaoh
wbschenk schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:32:
[...]

En al groen licht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Hier ook online op de UCG Fiber! Heb hem als test draaien. Haalt vergelijkbare snelheden als de UDM Pro Max. _/-\o_

[ Voor 56% gewijzigd door wbschenk op 28-02-2025 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
ernstoud schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:09:
[...]

Met Zaram?

Ik zou hogere snelheden dan de UDM verwachten.
Ga morgen even goed testen. Helaas weinig tijd gehad vandaag.
Pas vannacht weer thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:01
Stomme vraag wellicht, maar stel dat ik dit jaar overstap van Delta naar een andere provider, welke uiteraard wel over het Delta Fiber Netwerk loopt. Kan ik mijn huidige setup met een XS-010X-Q en eigen firewall gewoon blijven gebruiken? Wellicht met een ander VLAN op de WAN interface.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:43
Drardollan schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:20:
Stomme vraag wellicht, maar stel dat ik dit jaar overstap van Delta naar een andere provider, welke uiteraard wel over het Delta Fiber Netwerk loopt. Kan ik mijn huidige setup met een XS-010X-Q en eigen firewall gewoon blijven gebruiken? Wellicht met een ander VLAN op de WAN interface.
Volgens mij levert elke provider (die niet Delta/Caiway is) je een XS-010X-Q. Je kan je eigen XS-010X-Q dan verkopen en vervangen door degene die je geplaatst krijgt. Je eigen firewall kan ook gewoon blijven werken. Sommige providers werken met PPPoE kijk van te voren even of je firewall dat aankan want dat kunnen ze niet allemaal op volle snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:49
esky schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:08:
[...]

Volgens mij levert elke provider (die niet Delta/Caiway is) je een XS-010X-Q. Je kan je eigen XS-010X-Q dan verkopen en vervangen door degene die je geplaatst krijgt. Je eigen firewall kan ook gewoon blijven werken. Sommige providers werken met PPPoE kijk van te voren even of je firewall dat aankan want dat kunnen ze niet allemaal op volle snelheid.
Ik heb vandaag van Odido een XS-010X-R gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:43
Polyphemus schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:05:
[...]

Ik heb vandaag van Odido een XS-010X-R gekregen.
Ohja Da's waar ook, de R is de nieuwe. Volgens mij was het verschil de chipset ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• binagun
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 02-06 13:57
mss een iets wat domme vraag, is het werkelijk zo "simpel" als een zaram xgs-pon module in een compatible router steken (+wat netwer/vlan config) en delta contacten om het serienummer en een mac addr doorgeven. om te schakelen van het standaard modem/router ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:49
esky schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:07:
[...]

Ohja Da's waar ook, de R is de nieuwe. Volgens mij was het verschil de chipset ofzo.
De R heeft ook rondom ventilatiesleuven in de zijkant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
binagun schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:19:
mss een iets wat domme vraag, is het werkelijk zo "simpel" als een zaram xgs-pon module in een compatible router steken (+wat netwer/vlan config) en delta contacten om het serienummer en een mac addr doorgeven. om te schakelen van het standaard modem/router ?
Nee hoor. Je moet eerst zes keer om de kerk rennen, geld doneren aan een goed doel en oma helpen bij oversteken.

Topic Start gelezen?

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• binagun
  • Laatst online: 02-06 13:57
ernstoud schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:43:
[...]

Nee hoor. Je moet eerst zes keer om de kerk rennen, geld doneren aan een goed doel en oma helpen bij oversteken.

Topic Start gelezen?
Meer maals, naast elke andere informatie die ik kon vinden, her en der wordt er ook verwezen naar specifieke firmware van de zaram module, of bepaalde acties die op de pon stick via telnet gedaan moeten worden.

vandaar de twijfels omdat dit mij zo simpel overkomt in feite plug and play ( nu de modules makkelijk te krijgen zijn )

maar goed ik zal m'n schoenen pakken, en alvast de 6 rondjes rondt de kerk gaan doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakpeka
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-09 13:00
binagun schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:19:
Als je rekening houd met alle randvoorwaarden en volgorde zoals genoemd in de start topic meestal wel, soms is wat hulp nodig van Delta techneuten (via Discord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kinxton
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Wellicht zal deze ook werken, lijkt als 2 druppels water op het FS model.

https://shop.allnet.de/detail/index/sArticle/365076

Werkt ook perfect op het XGS-PON netwerk van Swisscom en Init7 in Zwitserland.

Aankoopprijs bij ALLNET (=groothandel): 162,00 EUR excl. BTW en transportkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:54
Niet slecht €60 goedkoper dan de FS

[ Voor 132% gewijzigd door Jermak op 03-03-2025 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijna
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15-09 10:25
wbschenk schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:36:
[...]

Helaas nog niet. Dinsdag/woensdag nieuwe poging!
Is het testen van de Nokia XS-110G-A nog gelukt? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kinxton schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:16:
Wellicht zal deze ook werken, lijkt als 2 druppels water op het FS model.

https://shop.allnet.de/detail/index/sArticle/365076

Werkt ook perfect op het XGS-PON netwerk van Swisscom en Init7 in Zwitserland.

Aankoopprijs bij ALLNET (=groothandel): 162,00 EUR excl. BTW en transportkosten.
Init7 heeft (ook) Nokia OLT's in hun Netwerk. In de begin tijd van dit topic bij deze mannen de eerste batch Nokia's ONT's geimporteerd... Of ik voor €60 de gok zal wagen is een persoonlijke afweging...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Nijna schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:06:
[...]

Is het testen van de Nokia XS-110G-A nog gelukt? :)
Yes die draait nog steeds prima. Voice moet nog wel getest worden. Zal dit met R3D even verder oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:01
esky schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:08:
[...]

Excuses, had je wel gelezen maar nog niet geantwoord.

Zolang ze maar niet zo'n alles in 1 ding leveren zoals Delta. Dat is prima voor de gemiddelde gebruiker waarschijnlijk, maar ik vind het niks :)

Mijn firewall kan wel PPPoE praten, maar het bekende probleem dat dit een bak resources kost met alle gevolgen van dien is niet aantrekkelijk. Wat dat betreft is de Delta oplossing met een VLAN wel prettig. Het is dus wel iets om mee te nemen bij een eventuele overstap, maandelijkse kosten zijn niet de enige overweging. Kan ook goed dat ik bij Delta blijf straks, want het internet en administratie bevalt mij meer dan prima.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter van Wijk
  • Laatst online: 23-04 08:50
Hallo,

Mijn naam is Peter en heb me net aangemeld op tweakers om deel te nemen aan dit topic.
Sinds kort heb ik een abonnement bij Delta en worstel met de beperkte mogelijkheden van de Nokia Router.
Het idee is om de router te vervangen door een Nokia XS-010X-Q ONT en TP-Link ER605 router.
Na wat rond lezen denk dat hiervoor de volgende stappen moeten worden genomen:

1.
ER605 Router voorbereiden door VLAN 100 toe te voegen en deze TAGGED aan de WAN poort toe te kennen.
VLAN 4096 los koppelen van de WAN port en verwijderen?
2.
Delta Nokia router afkoppelen
3
Nokia XS-010X-Q ONT aansluiten. Geen configuratie settings nodig
4
TP-Link ER605 router WAN poort aansluiten aan XS-010X-Q
5
Delta helpdesk bellen voor het registreren eigen modem.
6.
Toekenning WAN IP adres en Internet toegang controleren

Mijn vragen:
A- Mis ik nog stappen?
B- Heeft iemand ervaring met deze combi van ONT en Router?
C- Is er meer detail te vinden over de benodigde configuratie aanpassingen van de ER605 router?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solotov
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-09 22:36
Peter van Wijk schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:10:
Hallo,

Mijn naam is Peter en heb me net aangemeld op tweakers om deel te nemen aan dit topic.
Sinds kort heb ik een abonnement bij Delta en worstel met de beperkte mogelijkheden van de Nokia Router.
Het idee is om de router te vervangen door een Nokia XS-010X-Q ONT en TP-Link ER605 router.

1.
ER605 Router voorbereiden door VLAN 100 toe te voegen en deze TAGGED aan de WAN poort toe te kennen.
2.
3
4
5
6.

Mijn vragen:
A- Mis ik nog stappen?
C- Is er meer detail te vinden over de benodigde configuratie aanpassingen van de ER605 router?
Gezien je vragen vind ik het bijzonder dat je tegen beperkingen van de Nokia aanloopt. Wat zijn de beperkingen die jij merkt, volgens jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hallo,

1.
2.
3
4
5
6.

Mijn vragen:
A- Mis ik nog stappen?
Tussen stap 1 en 2 mist de stap (telefonisch gaat het snelst) CGNAT uit laten zetten. En VLAN4096 kan weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter van Wijk
Geen bridge mode en VLAN ondersteuning.
Wat vindt je bijzonder aan de vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter van Wijk
Dank je ernstoud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter van Wijk
ernstoud schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:54:
[...]

Tip:

Als je reageert op een post doe dat dan met de “quote” knop. Dan zien we waar je reactie over gaat. Zonder die context is dat niet duidelijk.
Gaan we doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Hallo,

1.
2.
3
4
5
6.

Mijn vragen:
A- Mis ik nog stappen?
Ben benieuwd naar je bevindingen, ik sta op het punt om de zefde route te bewandelen. Ik twijfel alleen of de ER605 (V2?) voldoet of dat ik toch voor de ER7406 ga.
Ga je ook vpn optuigen?

Zo jammer dat die ER7406 geen sfp+ poort heeft anders kon je de XS-010X-Q skippen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter van Wijk
Acidrain schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:06:
[...]

Ben benieuwd naar je bevindingen, ik sta op het punt om de zefde route te bewandelen. Ik twijfel alleen of de ER605 (V2?) voldoet of dat ik toch voor de ER7406 ga.
Ga je ook vpn optuigen?

Zo jammer dat die ER7406 geen sfp+ poort heeft anders kon je de XS-010X-Q skippen..
Het gaat bij mij om twee kleine VLANs en ik heb nog een ER605 “over” vandaar.
Nee er is geen VPN in de planning,
Mijn bevindingen zullen nog even op zich laten wachten want het zal niet op korte termijn zijn dat ik hieraan begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdmoo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-09 20:03
ernstoud schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:43:
[...]

Topic Start gelezen?
:*) :*) :*) :*) :*) :*) :*) :*) :*) :*) :*) :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robr57
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-08 22:14
Ervaring met nieuwe Delta aansluiting.

Na afsluiten contract in september 2022, ja 2 1/2 jaar geleden, is er nu eindelijk licht op de glasvezel. Argument: Liander had geen tijd voor aansluiting stroom op POP.

Maar goed nieuwe na 2 1/2 jaar, uw bestelling wordt uitgevoerd en e-mail met bevestiging:
Het 1e pakket met installatie spullen wordt opgestuurd, track en trace van Postnl. Helaas na 1 1/2 week geen pakket, nooit ontvangen door PostNL.....

Gebeld met Delta, vriendelijke helpdesk, weet u het zeker dat u het niet heeft ontvangen ? Nee zeker weten. PostNL heeft jullie pakket niet ontvangen, zie hun track en trace.
Ok we maken een ticket aan . Na 2 dagen bericht, er komt een nieuw pakket. En gelukkig, PostNL kon deze wel bezorgen.

Het pakket met modem/router geinstalleerd. Helaas bleek het niet te werken. Geen WAN-IP. 2 uur met zeer vriendelijke helpdesk gebeld. Konden het niet oplossen. Misschien ander Macid van verdwenen modem ? Nee, het goede Macid in het systeem. Tenslotte conclusie dat iemand van 3e lijn het moet oppakken, maar daar is geen contact mee te krijgen. s'Middags zou Guidion nog langskomen voor de installatie, dus daar maar op wachten. Na 2 uur wachten op monteur, telefoon : de Guidion monteur komt niet.
Opnieuw de vriendelijke helpdesk gebeld, ticket aangemaakt en s'avond bericht, er komt nieuw modem.
Na 2 dagen inderdaad pakket via PostNL onderweg, aangesloten, en ja hoor het werkt. Hoera.... dacht ik.

Dan eigen modem aanmelden....via chat, ticket aangemaakt, modem aangesloten, helaas dat lukt niet binnen 24 uur, zit daar nu meer dan dag al op te wachten. Helpdesk, minder behulpzaam, morgen eind van de dag misschien.

En oh ja, de prijs van 2022 klopt niet meer. Het is nu duurder ????? Formele klacht in voorbereiding. Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaoh
Ik ben voor de Zaram SPF+ module gegaan om in mijn nieuwe UCG Fiber (zit nu op de utp wan poort en is verder volledig ingericht). Vandaag ontvangen met de groen-blauw glasvezel kabel en de verleng module groen/groen. Dus ik zit er klaar voor, Delta gebeld zodat ik gelijk naar de juiste persoon gestuurd kon worden. Daar de Zaram PON ID doorgegeven, helaas is dat type bekend met problemen bij aanmelden en dan zou de volgende lijn nodig zijn en die waren er niet meer om 20:00 vanavond. Als hij het dan toch nu zou dan is er een risico dat ik vanavond dan zonder internet zou zitten tot die lijn er mee aan de slag kon, ik kon beter morgen terug bellen overdag.
Dus so far lig ik nog op track, maar laatste stapje moet nog 'even'.
En het VLAN 100 op die SPF+ poort taggen lijk ik geen optie voor te vinden, ben daar nog even in aan het duiken voor ik opnieuw bel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kaoh
Update: vanmorgen de Zaram module laten koppelen en binnen twee minuten was deze actief en was het internet weer terug. Nu mijn config aanpassen zodat hij niet meer als failover staat maar als primair staat.
Maar via de telefonische helpdesk dus eenvoudig door het proces geloodst. Ik had de VLAN 100 van te voren geconfigureert en en SPF+ als failover in de internet setup gekoppeld, dus dat ging eenvoudig over zodra deze een dhcp adres had gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaoh
Snelheden via de UCG Fiber test vallen nog iets 'tegen' met een kleine 6Gbps down en 7Gbps up van mijn 8Gbps verbinding. Maar natuurlijk al veel meer dan ik echt nodig heb, ik ben vooral blij dat ik de verschillende spokes in het huis dedicated 2.5 Gbps verbindingen kan geven die elkaar nauwelijks in de weg kunnen zitten.
Ik zie in de TS de alternatieve test methode staan die ik nog moet proberen :).
Ik weet niet of ik iets van kwaliteit kwijt ben door de blauw-groen|verleng stukje|groen-groen kabels, maar het is in ieder geval een enorme upgrade tot nu toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kaoh schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:05:
Ik weet niet of ik iets van kwaliteit kwijt ben door de blauw-groen|verleng stukje|groen-groen kabels, …
Nee hoor, de demping van dergelijke koppelingen is erg klein.

Je zegt niet hoe je die snelheid meet. Dat is erg relevant. Soms hebben SpeedTest servers “slechts” 10 Gbps. bandbreedte en als er dan testen lopen als jij langs komt dan zul je al snel die 8 Gbps. niet meer kunnen meten.

Zelfde geldt voor iPerf3 servers.

Dus ja, het is een beetje met Formule 1 op de snelweg. Je kunt theoretisch heel hard maar je zult de maximale snelheid die de auto op het circuit kan bereiken, toch niet halen door andere auto’s op de weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robr57
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-08 22:14
robr57 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:08:
Ervaring met nieuwe Delta aansluiting.

Vervolg. Vandaag gebeld door Delta tech support, er was een copy/paste fout in ticket, SN ontbrak.
Nu werkt alles naar behoren !

Dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:07
@R3D Helaas kom ik met geen mogelijkheid in https://discord.gg/RqpYctG9ea
Melding blijft gebruikersnaam of wachtwoord onjuist.
Wat doe ik mogelijk fout?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:10
HansAuutB schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:43:
@R3D Helaas kom ik met geen mogelijkheid in https://discord.gg/RqpYctG9ea
Melding blijft gebruikersnaam of wachtwoord onjuist.
Wat doe ik mogelijk fout?
Kun je wel inloggen op Discord? Het lijkt mij niet een issue met de link (ik kom netjes op de invite uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Ecke schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:54:
[...]

Kun je wel inloggen op Discord? Het lijkt mij niet een issue met de link (ik kom netjes op de invite uit).
Ja, ik kan inloggen, maar kom niet bij DFN_Beta channel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:10
HansAuutB schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:01:
[...]

Ja, ik kan inloggen, maar kom niet bij DFN_Beta channel.
Ik heb je een nieuwe uitnodiging gestuurd of voegen we elkaar als vriend toe. Ik heb je mijn gegevens gepm-ed.

[ Voor 26% gewijzigd door Ecke op 06-03-2025 15:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:20
Sinds vandaag zit ik bij KPN, maar misschien is het wel nog even leuk om mijn ervaringen qua overstap met een eigen ONT te delen.

De zaram die ik heb was geleverd is met de oude firmware, dus die heb ik eerst moeten flashen. Dat heb ik gedaan met de TFTP server in OPNsense. Het OPNsense gedeelte was niet heel intuitief, maar nadat de TFTP server eenmaal werkte was het updaten zelf vrij simpel.

Glaspoort heeft hier in de wijk naast het Delta fiber netwerk hun eigen netwerk aangelegd. Nadat de FTU was geplaatst kwam er een aantal weken later nog iemand langs om abonnementen te slijten, daar ben ik toen op ingegaan. Vooral omdat de maandelijkse kosten best wel substantieel lager zijn.

Daarbij had ik aangegeven dat ik geen TV, en ook geen overstapservice wil. Maar ik kwam er een aantal weken later achter dat KPN die wel aan het abonnement had toegevoegd. In overleg met de klantenservice bleek dat het niet mogelijk was om dit aan te passen, zonder weer opnieuw de bedenktermijn te activeren. Dus uiteindelijk had ik dus een overstap met overstapservice. Er is mij verzekerd dat ik tijdens de looptijd kosteloos TV weer kon uitzetten, dus hopelijk lukt dat ook.

Ik kreeg een week voor de aansluitdatum netjes het pakket van KPN binnen met de ONT en de router/modem. Op de dag van de aansluitdatum heb ik die aangesloten, en nadat ik alle stapjes doorlopen had van de installatie kreeg ik van KPN de bevestiging via SMS en mail dat alles zou moeten werken, en vrij snel erna lag de Delta verbinding er ook uit.

Om vervolgens van ONT te wisselen naar de zaram had ik een patchcover besteld bij fritzshop. Maar uiteraard moest de zaram eerst aangemeld worden. Daar zou een servicetool voor moeten zijn bij KPN, maar die wou bij mij niet werken. Gelukkig zitten in het KPN topic ook erg behulpzame medewerkers waardoor de zaram binnen een halfuurtje aangemeld was, en na het aanpassen van de instellingen in OPNsense was ik ook vrij snel erna weer online.

Dus eigenlijk was de overstap vrij gemakkelijk. Zoals het hoort natuurlijk, maar wel fijn dat het met eigen modemkeuze (Zaram) ook makkelijk is om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebor.ed
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09 13:39
Ik gebruik sinds begin 2024 een eigen modem met een Zaram module. Dat werkt prima, al had dat toen aan de Delta kant echt wel een zetje nodig om dat goed ingericht te krijgen. Nu heb ik problemen gekregen met mijn eigen router, want die leek ineens dood. Dus ik switchte terug naar het Delta modem en ik kon met een dubbele NAT verder draaien. Niet ideaal, maar het werkte. Inmiddels heb ik een nieuw modem en wil de 'switch terug' maken naar mijn eigen XGS-PON module, maar dat blijkt niet meer te werken. Dat vind ik erg vreemd, want ik heb dat vrijwel zeker in het verleden ook al een keer gedaan bij een migratie van mijn homelab. Gaat je "netwerk" profiel bij Delta verloren zodra je een switch maakt naar het modem en terug naar je eigen router ? wat zijn jullie ervaringen hiermee ? klopt dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:20
trebor.ed schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:59:
Ik gebruik sinds begin 2024 een eigen modem met een Zaram module. Dat werkt prima, al had dat toen aan de Delta kant echt wel een zetje nodig om dat goed ingericht te krijgen. Nu heb ik problemen gekregen met mijn eigen router, want die leek ineens dood. Dus ik switchte terug naar het Delta modem en ik kon met een dubbele NAT verder draaien. Niet ideaal, maar het werkte. Inmiddels heb ik een nieuw modem en wil de 'switch terug' maken naar mijn eigen XGS-PON module, maar dat blijkt niet meer te werken. Dat vind ik erg vreemd, want ik heb dat vrijwel zeker in het verleden ook al een keer gedaan bij een migratie van mijn homelab. Gaat je "netwerk" profiel bij Delta verloren zodra je een switch maakt naar het modem en terug naar je eigen router ? wat zijn jullie ervaringen hiermee ? klopt dit ?
Inmiddels wordt er maar 1 profiel tegelijkertijd ondersteund, dus ik denk dat je de Zaram opnieuw moet aanmelden.

[ Voor 16% gewijzigd door rescla op 12-03-2025 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:07

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

rescla schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:11:
[...]

Inmiddels wordt er maar 1 profiel tegelijkertijd ondersteund, dus ik denk dat je de Zaram opnieuw moet aanmelden.
Als er maar één profiel tegelijk ondersteund wordt dan zou het originele Nokia modem niet meer moeten werken zonder opnieuw aanmelden.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
HuismAndré schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:29:
[...]

Als er maar één profiel tegelijk ondersteund wordt dan zou het originele Nokia modem niet meer moeten werken zonder opnieuw aanmelden.
Vorige week over naar Delta en een eigen FB5590 geregistreerd.
Helpdeskmedewerker zei toen dat profiel Delta-Nokia bekend blijft.
Maar dat elke keer als teruggeschakeld is op de Nokia een ander modem steeds opnieuw moet worden geregistreerd.

Dus even bellen en opnieuw registeren.
Ook moet je mogelijk eerst nog dynamisch ip opnieuw aanvragen, maar daar ben ik niet zeker van. Afhankelijk of je bij de Nokia opnieuw CG-NAT hebt gekregen.

[ Voor 16% gewijzigd door HansAuutB op 12-03-2025 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blijkbaar is er nu een fallback registratie voor het oorspronkelijke Delta modem? Klopt dat @R3D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:15
robertwebbe schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:57:
Blijkbaar is er nu een fallback registratie voor het oorspronkelijke Delta modem? Klopt dat @R3D?
Ik denk dat het hier nog om een oude situatie gaat en dat er niks veranderd is. Dus gewoon nog 1 profiel zoals altijd

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

HansAuutB schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:37:
[...]

Vorige week over naar Delta en een eigen FB5590 geregistreerd.
Helpdeskmedewerker zei toen dat profiel Delta-Nokia bekend blijft.
Maar dat elke keer als teruggeschakeld is op de Nokia een ander modem steeds opnieuw moet worden geregistreerd.

Dus even bellen en opnieuw registeren.
Ook moet je mogelijk eerst nog dynamisch ip opnieuw aanvragen, maar daar ben ik niet zeker van. Afhankelijk of je bij de Nokia opnieuw CG-NAT hebt gekregen.
Aah. 2 profielen dus (waarvan 1 voor het originele modem en 1 voor je eigen modem). Lijkt me ook wel zo logisch. Scheelt een hoop werk aan de kant van Delta als iemand z'n eigen modem "disconnected" configureert.

[ Voor 11% gewijzigd door HuismAndré op 12-03-2025 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
robertwebbe schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:57:
Daar lijkt het wel op. Ik had vandaag dezelfde ervaring. Ik moest het Nokia b-modem weer aansluiten en die kwam direct online. Daarna was mijn eigen modem registratie weg, want de zaram kwam niet meer online. Telefonisch de helpdesk gebeld en die bevestigden dat de Zaram niet meer geregistreerd stond.

In mijn geval was ik al 2 weken bezig met de klantenservice omdat ik delta mobiel erbij had gekregen en het tv-pakket niet beschikbaar kwam. De order in het systeem kon blijkbaar niet worden uitgevoerd met een eigen modem, maar alleen als het Nokia b-modem was aangesloten. 8)7 Even aangesloten en direct een mail met bevestiging van de order binnen.

Kleine tip dus voor een ieder: komt je pakket wijziging er niet doorheen? Dan zou de oplossing kunnen zijn om het Delta modem even aan te sluiten.
De technische helpdesk vertelde wel dat ze bezig waren om dit probleem op te lossen, maar het nog even kon duren.
Enige nadeel is dat ik weer terug ben gezet naar de snelheid van voor 1 januari. 250 mbit ipv 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@yeahbaby Dat kan R3D vast voor je fixen, maak even een ticket aan op Discord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
yeahbaby schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:01:
[...]
Kleine tip dus voor een ieder: komt je pakket wijziging er niet doorheen? Dan zou de oplossing kunnen zijn om het Delta modem even aan te sluiten.
De technische helpdesk vertelde wel dat ze bezig waren om dit probleem op te lossen, maar het nog even kon duren.
Enige nadeel is dat ik weer terug ben gezet naar de snelheid van voor 1 januari. 250 mbit ipv 500.
Al eerder gemeld: elke wijziging in je abonnement kan alleen doorgevoerd worden met de Nokia xs-2426g-b aangesloten omdat je klantprofiel daaraan gekoppeld is. Je moet dus altijd daarna je eigen apparatuur weer registreren.

Tot nader order, als de technische helpdesk inderdaad gelijk heeft dat er aan gewerkt wordt om dit te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Nu online
robertwebbe schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:31:
@yeahbaby Dat kan R3D vast voor je fixen, maak even een ticket aan op Discord.
Telefonisch was het met de helpdesk zo geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Nu online
ernstoud schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:41:
[...]

Al eerder gemeld: elke wijziging in je abonnement kan alleen doorgevoerd worden met de Nokia xs-2426g-b aangesloten omdat je klantprofiel daaraan gekoppeld is. Je moet dus altijd daarna je eigen apparatuur weer registreren.

Tot nader order, als de technische helpdesk inderdaad gelijk heeft dat er aan gewerkt wordt om dit te veranderen.
Dat bericht had ik dan gemist. En de klantenservice ook, want pas de 6e medewerker kon me dit vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

yeahbaby schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:51:
[...]

Dat bericht had ik dan gemist. En de klantenservice ook, want pas de 6e medewerker kon me dit vertellen.
Het werd min of meer wél aangegeven. Als je namelijk naar een "dynamisch ip adres" wilt dan moet dat met het Delta modem (kan niet ingesteld worden als je eigen modem is aangesloten). Die info heb ik uit dit draadje gehaald (dus het staat er wel maar wellicht wat verdekt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_cxXSkxMARMSWSVbK_i17qbvRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N5FaDrVZGuoUmQwaeboKciKL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door HuismAndré op 12-03-2025 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebor.ed
HuismAndré schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:29:
[...]

Precies wat ik dus ook dacht. Dat zou niet logisch zijn, ook de Delta medewerkster hield dat vol zonder een logische verklaring te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebor.ed
HuismAndré schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:55:
[...]

Het werd min of meer wél aangegeven. Als je namelijk naar een "dynamisch ip adres" wilt dan moet dat met het Delta modem (kan niet ingesteld worden als je eigen modem is aangesloten). Die info heb ik uit dit draadje gehaald (dus het staat er wel maar wellicht wat verdekt).

[Afbeelding]
Dank voor deze uitgebreide uitleg, dat helpt. Nog steeds niet leuk, maar wel duidelijk. Ook @robertwebbe en anderen, dank voor de reacties. Ik ga op basis van deze info weer opnieuw aanmelden en hopen dat ie snel geregistreerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-07 13:35

Har

Kaoh schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:05:
Snelheden via de UCG Fiber test vallen nog iets 'tegen' met een kleine 6Gbps down en 7Gbps up van mijn 8Gbps verbinding.
Ik heb ook die 8Gbps verbinding en overweeg ook de overstap van Sagemcom naar UCG-fiber. Zoals ook al door iemand anders opgemerkt, twee vragen:
- wat heb je allemaal aan- en uitstaan in de UCG-fiber? (packet inspection e.d.)?
- welke snelheidstest gebruik je?

Mijn ervaring is dat alleen novoserve.com een betrouwbare meting oplevert. Ik gebruik daarvoor (MacOS terminal):
- download: iperf3-darwin -4 -c speedtest.novoserve.com -p 5201 -P 4 -R
- upload: iperf3-darwin -4 -c speedtest.novoserve.com -p 5201 -P 4

Ik haal daarmee ongeveer 7.8Gbps down en 7.4Gbps up.

Welke snelheden haal jij hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SGN63
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 31-08 21:02
Beste Tweakers,

Via deze weg wil ik graag kijken of jullie tegen dezelfde probleem aanloop en specifiek de combinatie Nokia XS-010X-Q met een Unifi Dream Router 7.

Voorheen heb ik altijd de Nokia XS-010X-Q met een Asus XT8 werkend gekregen met DHCP, maar sinds afgelopen week overgestapt naar de Unifi Dream Router 7. Helaas ik krijg met de UDR7 geen DHCP op de WAN link. Instellingen op de WAN link staat op auto zoals op de XT8. Wanneer ik de UDR7 achter de XT8 plaats, waardoor ik dubbel NAT wel een internet IP-adres. Ik draai op de UDR7 V4.1.21.

Hebben jullie de Nokia XS-010X-Q met UDR7 werkend gekregen?

Gr.

[ Voor 4% gewijzigd door SGN63 op 15-03-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SGN63 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:49:
Beste Tweakers,

Via deze weg wil ik graag kijken of jullie tegen dezelfde probleem aanloop en specifiek de combinatie Nokia XS-010X-Q met een Unifi Dream Router 7.

Voorheen heb ik altijd de Nokia XS-010X-Q met een Asus XT8 werkend gekregen met DHCP, maar sinds afgelopen week overgestapt naar de Unifi Dream Router 7. Helaas ik krijg met de UDR7 geen DHCP op de WAN link. Wanneer ik de UDR7 achter de XT8 plaats, waardoor ik dubbel NAT wel een internet IP-adres. Ik draai op de UDR7 V4.1.21.

Hebben jullie de Nokia XS-010X-Q met UDR7 werkend gekregen?

Gr.
Klinkt alsof je op de UDR geen VLAN100 getagged hebt aan WAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@SGN63 Heeft volgens mij iets te maken met een time out op de OLT. Die staat nu ingesteld op je oude router. Laat de glasvezel even een half uurtje los hangen en prik hem daarna in je nieuwe router. Als dit het niet oplost, dan even een ticket inschieten op Discord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SGN63
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 31-08 21:02
ernstoud schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:53:
[...]

Klinkt alsof je op de UDR geen VLAN100 getagged hebt aan WAN.
Je bent een held! Het taggen van VLAN100 heeft geholpen.
Vreemd dat dit op mijn oude router niet nodig was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
SGN63 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:29:
[...]

Je bent een held! Het taggen van VLAN100 heeft geholpen.
Vreemd dat dit op mijn oude router niet nodig was.
Het is altijd nodig, anders heb je geen internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaoh
Har schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:59:
[...]

Mijn ervaring is dat alleen novoserve.com een betrouwbare meting oplevert. Ik gebruik daarvoor (MacOS terminal):
- download: iperf3-darwin -4 -c speedtest.novoserve.com -p 5201 -P 4 -R
- upload: iperf3-darwin -4 -c speedtest.novoserve.com -p 5201 -P 4

Ik haal daarmee ongeveer 7.8Gbps down en 7.4Gbps up.

Welke snelheden haal jij hiermee?
Ik probeerde het met iperf3 via putty maar ik krijg daarop terug
iperf3: error - the server is busy running a test. try again later
Ook heb ik hem nu twee keer laten crashen met de iperf3 test, dus ben niet helemaal overtuigd dat dit het best werkt, maar ik kan ook gewoon iets verkeerd doen.

Dus vooralsnog gebruik ik (en ook de antwoorden eerder) dus gewoon de ui of de advanced test via de wifiman app. Die stopt wel steeds na een paar dagen met reageren (de speedtest via de UI en wifiman).

Ik heb het protection abbonement erbij genomen en aan staan, dus packet analyze voor bot netwerken ed.
Met pubers in huis vind ik dat soort detectie wel een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-07 13:35

Har

Kaoh schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:00:
[...]

Ik probeerde het met iperf3 via putty maar ik krijg daarop terug
iperf3: error - the server is busy running a test. try again later
Dat doet novoserve inderdaad van tijd tot tijd. Meestal lukt het een paar minuten later wel. In ieder geval bedankt voor het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Kaoh Vaak kun je dit oplossen door 1 of meer poorten verder te proberen (5202, 5203, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
Snelle vraag waarop ik het antwoord zo snel niet gevonden krijg. Ik zat bij Freedom, waarvoor Delta een ONT (Nokia XS-010X-Q) leverde. Nu ben ik van Freedom over naar Delta zelf. Freedom wil vanzelfsprekend het modem (Fritzbox) terug. Ik heb nu tijdelijk het Nokia modem van Delta in gebruik. Is het mogelijk om de eerder gebruikte ONT opnieuw te registreren maar dit keer bij Delta zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Solotov schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:50:
Snelle vraag waarop ik het antwoord zo snel niet gevonden krijg. Ik zat bij Freedom, waarvoor Delta een ONT (Nokia XS-010X-Q) leverde. Nu ben ik van Freedom over naar Delta zelf. Freedom wil vanzelfsprekend het modem (Fritzbox) terug. Ik heb nu tijdelijk het Nokia modem van Delta in gebruik. Is het mogelijk om de eerder gebruikte ONT opnieuw te registreren maar dit keer bij Delta zelf?
Ik denk het wel. Hij werkte op de DFN infra dus waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
ernstoud schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:55:
[...]

Ik denk het wel. Hij werkte op de DFN infra dus waarom niet.
Dank voor je snelle antwoord. Zat namelijk te twijfelen om tijdelijk een UCG-Max aan te schaffen, gezien de slechte bevoorrading van UCG-Fibers. Dan kan ik 'm voorlopig ontsluiten via de Nokia, om dan bij beschikbaarheid van de UCG-Fiber een Zaram sfp aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:39
Solotov schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:57:
[...]

Dank voor je snelle antwoord. Zat namelijk te twijfelen om tijdelijk een UCG-Max aan te schaffen, gezien de slechte bevoorrading van UCG-Fibers. Dan kan ik 'm voorlopig ontsluiten via de Nokia, om dan bij beschikbaarheid van de UCG-Fiber een Zaram sfp aan te schaffen.
Die UCG-Fiber is wel een stuk beter dan de max... de fiber heeft 10gb/s poorten, de max niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
Duumke schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:15:
[...]

Die UCG-Fiber is wel een stuk beter dan de max... de fiber heeft 10gb/s poorten, de max niet.
Weet ik, maar ik gebruik maar 1gb/s WAN en 2,5gb/s naar mijn desktop toe. Dus zou ik met 2,5gb/s poorten ook voorzien zijn. In ieder geval voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaZee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 19:42
Kaoh schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:28:
Ik ben voor de Zaram SPF+ module gegaan om in mijn nieuwe UCG Fiber (...)
Waarom voor een Zaram SPF+ module gegaan? Het hele idee van de UCG Fiber is toch juist dat daar rechtstreeks een glasvezel kabel in zou moeten kunnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 08:48

JeroenT

hoi!

HaZee schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:18:
[...]

Waarom voor een Zaram SPF+ module gegaan? Het hele idee van de UCG Fiber is toch juist dat daar rechtstreeks een glasvezel kabel in zou moeten kunnen?
Op de UCG Fiber zit een SFP+ poort, waar je alsnog een XGS-PON module nodig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaZee
Thanks, ik ben niet thuis in glasvezeltechniek (dat blijkt maar weer). Maar als ik het goed begrijp heb je een glasvezelkabel nodig van de Attema (die groene SC/APC) naar iets wat past in een SFP+ module en die module gaat vervolgens in de UCG Fiber?

(context: net aangesloten op Delta in m'n nieuwe woning en op zoek naar een goede manier om de boel aan te sluiten, liefst met Ubiquiti Unifi spul)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HaZee schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:48:
Thanks, ik ben niet thuis in glasvezeltechniek (dat blijkt maar weer). Maar als ik het goed begrijp heb je een glasvezelkabel nodig van de Attema (die groene SC/APC) naar iets wat past in een SFP+ module en die module gaat vervolgens in de UCG Fiber?

(context: net aangesloten op Delta in m'n nieuwe woning en op zoek naar een goede manier om de boel aan te sluiten, liefst met Ubiquiti Unifi spul)
Correct. Zie topic start voor alles wat je moet weten en dan nog meer :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
HaZee schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:48:

Dat is inderdaad correct. Helaas is de UCG Fiber niet verkrijgbaar momenteel.
Wel kan je (mits al in het bezit van een Cloud Key oid) een UXG Fiber aanschaffen.

Desondanks gok ik dat mensen die het via SFP aansluiten doorgaans een rackje met een UDM Pro/SE hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 19:38
Vandaag overgestapt van Ziggo naar Delta. Registreren van de Huawei EN8010Ts ging in één keer goed. Wel werd ik meerdere keren doorverbonden en kon pas de 4e persoon me helpen, maar alles verliep verder keurig.

Dit alles vanwege dit zeer complete topic met ontzettend veel info, waarvoor dank :)

Het enige mogelijke puntje van verbetering in de startpost is dat je in het PON ID de laatste 8 karakters van het (veel langere) serienummer nodig hebt dat onderop de Huawei staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chielmi schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:56:
Vandaag overgestapt van Ziggo naar Delta. Registreren van de Huawei EN8010Ts ging in één keer goed. Wel werd ik meerdere keren doorverbonden en kon pas de 4e persoon me helpen, maar alles verliep verder keurig.

Dit alles vanwege dit zeer complete topic met ontzettend veel info, waarvoor dank :)

Het enige mogelijke puntje van verbetering in de startpost is dat je in het PON ID de laatste 8 karakters van het (veel langere) serienummer nodig hebt dat onderop de Huawei staat.
Ik zal de TS aanpassen, maar wat je bedoelt staat hier:

ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 19:38
@ernstoud in die post had ik de info idd gevonden ;). Het zou top zijn als het in de TS kan worden aangepast. Scheelt ongetwijfeld iemand in de toekomst zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaZee
Solotov schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:36:
[...]

Dat is inderdaad correct. Helaas is de UCG Fiber niet verkrijgbaar momenteel.
Wel kan je (mits al in het bezit van een Cloud Key oid) een UXG Fiber aanschaffen.

Desondanks gok ik dat mensen die het via SFP aansluiten doorgaans een rackje met een UDM Pro/SE hebben.
De UCG Fiber had ik blijkbaar als een van de laatste gekocht maar ik moest nog verder uitzoeken hoe en wat ... Dus uitgaande van de UCG Fiber, dan heb ik verder alleen nodig:
- Zaram XGS-PON ONU SFP+ (kan de AVM Fritz!SFP+ XGS-PON ook want de Zarem is niet of slecht leverbaar?)
- XGS-PON SC-UPC Aansluit kabel incl. slede en met een groene en een blauwe connector

En alle info uit de start-post uiteraard _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HaZee schreef op maandag 17 maart 2025 @ 23:44:
[...]

De UCG Fiber had ik blijkbaar als een van de laatste gekocht maar ik moest nog verder uitzoeken hoe en wat ... Dus uitgaande van de UCG Fiber, dan heb ik verder alleen nodig:
- Zaram XGS-PON ONU SFP+ (kan de AVM Fritz!SFP+ XGS-PON ook want de Zarem is niet of slecht leverbaar?)
- XGS-PON SC-UPC Aansluit kabel incl. slede en met een groene en een blauwe connector

Nee, AVM SFP’s werken alleen in een Fritzbox. Ik zie inderdaad dat bij @wbschenk de Zaram uitverkocht is, ping hem even over levertijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
ernstoud schreef op maandag 17 maart 2025 @ 23:48:
[...]

Nee, AVM SFP’s werken alleen in een Fritzbox. Ik zie inderdaad dat bij @wbschenk de Zaram uitverkocht is, ping hem even over levertijd.
Ping! De levertijd staat voor nu op begin april. Even wachten helaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebor.ed
Een oproep aan Tweakers die de Zaram SFP+ gebruiken icm met de UXG-Pro (4.1.10). Ik heb een router vervanging achter de rug en moest daardoor tijdelijk terug naar mijn Delta Modem. Na het opnieuw omhangen werkt mijn Zaram module weer. Maar in de UXG-Pro is mijn upload echt verschrikkelijk (varierend van 1Mbps - 50Mbps). Als ik de Zaram via mijn 10Gb switch naar de UXG-Pro breng dan krijg in mijn verwachte upload/download weer te zien. Daarmee lijkt het een UXG-Pro probleem. Wie heeft hier soortgelijke ervaringen mee ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solotov
HaZee schreef op maandag 17 maart 2025 @ 23:44:
[...]

Dan was ik net te laat! Geluksvogel, ik ben jaloers!

Advies is inderdaad de Zaram te gebruiken. De FS.com kan ook, maar die kost een aardig duit meer. Afhankelijk van je provider kan je de juiste aansluitkabel ook bij Schenk ICT aanschaffen. Dan heb je in 1x al het juiste materiaal en is t een kwestie van de juiste stappen bij je provider doorlopen, en daarna het juiste VLan taggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peewee.
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:48
Ik heb zelf een Nokia XS-010X-Q met daarachter een Fritz 4060, en ik heb niet het idee dat ik iets mis nu (wel cgnat uitgeschakeld). Maar puur uit nieuwsgierigheid: wat kun je nu meer of beter met een Zaram of FS-com?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
peewee. schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:15:
Ik heb zelf een Nokia XS-010X-Q met daarachter een Fritz 4060, en ik heb niet het idee dat ik iets mis nu (wel cgnat uitgeschakeld). Maar puur uit nieuwsgierigheid: wat kun je nu meer of beter met een Zaram of FS-com?
De vraag stellen is hem eigenlijk ook beantwoorden :) … functioneel is er geen verschil (snelheid, latency e.d.) maar als je natuurlijk een stevige moderne router hebt met een lege SFP+ cage dan wil je die toch gebruiken.

Het scheelt een extra kastje en het bespaart energie, op jaarbasis enkele tientjes zie hieronder. Op lange termijn verdien je de SFP dus terug.

Update:

Nokia: < 8.6 Watt
Zaram: < 2 Watt

Dus zeg (max.) 6 Watt verschil, dan is dat plm. 50 kWh. per jaar dus plm. € 20 besparing per jaar.

[ Voor 11% gewijzigd door ernstoud op 18-03-2025 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:50
Ha allemaal, er komt binnenkort een glasvezel lijn van Delta in mijn meterkast, dus ik zou kunnen wisselen van Ziggo naar bijv. Delta... Nou probeer ik de impact daarvan in kaart te brengen, en dit topic is erg handig, ben benieuwd naar jullie advies:

Nu heb ik Ziggo in bridge modus, omdat ik een eigen Deco router heb die in mesh draait. Daarnaast beheer ik in de Deco dus ook port forwarding.

Met Delta zou ik het Nokia modem krijgen, wat niet in bridge kan. Volgens mij kan ik dat een eigen modem kopen (eerlijk gezegd: niet mijn voorkeur).

Of, ik kan het volgende doen:
  • Meegeleverde Nokia modem gebruiken
  • Via Mijn-Delta de optie 'dynamisch IP' activeren
  • In het Nokia modem dus DHCP gebruiken
  • In het Nokia modem de poorten forwarden
  • Mijn Deco mesh router wisselen van 'Router'-functie naar 'Access Point'-functie, hierdoor gebruik ik de Deco dus niet meer voor DHCP, portforwarding
  • Wifi uitzetten op het Nokia modem
  • Deco met utp kabel verbinden met Nokia modem
  • Bestaande wifi netwerk van de Deco blijft bestaan
Zie ik in deze opzet iets over het hoofd? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
mikkelnl schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:41:
Ha allemaal, er komt binnenkort een glasvezel lijn van Delta in mijn meterkast, dus ik zou kunnen wisselen van Ziggo naar bijv. Delta... Nou probeer ik de impact daarvan in kaart te brengen, en dit topic is erg handig, ben benieuwd naar jullie advies:

Nu heb ik Ziggo in bridge modus, omdat ik een eigen Deco router heb die in mesh draait. Daarnaast beheer ik in de Deco dus ook port forwarding.

Met Delta zou ik het Nokia modem krijgen, wat niet in bridge kan. Volgens mij kan ik dat een eigen modem kopen (eerlijk gezegd: niet mijn voorkeur).

• Mijn Deco mesh router wisselen van 'Router'-functie naar 'Access Point'-functie, hierdoor gebruik ik de Deco dus niet meer voor DHCP, portforwarding
Ik heb het nu tijdelijk zo zitten ivm levertijd UCG Fiber en dat werkt prima hoor. Je hebt niks over t hoofd gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
Solotov schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:36:
[...]

Ik heb het nu tijdelijk zo zitten ivm levertijd UCG Fiber en dat werkt prima hoor. Je hebt niks over t hoofd gezien!
Top, thanks! Waarom kies je voor een ander modem? Zit af te wegen of het zin zou hebben...

En heb je een idee hoe vaak je publieke IP wisselt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
mikkelnl schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:19:
[...]

Top, thanks! Waarom kies je voor een ander modem? Zit af te wegen of het zin zou hebben...

En heb je een idee hoe vaak je publieke IP wisselt?
Hoe vaak ie wisselt heb ik geen idee van. Ik kies voor een ander modem omdat ik meerdere apparaten in mijn netwerk heb die een 2,5gb/s poort hebben en ik intern regelmatig grote bestanden transfer. De Nokia heeft maar 1x 2,5gb/s poort. Je moet vooral voor jezelf kijken waar de behoefte ligt. Zo'n modem met UPNP aan en een Deco setje voor de wifi is voor 90% van de huishoudens meer dan voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zxr king
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:22
mikkelnl schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:41:

DMZ gebruiken en dan doorlinken naar je Deco welke dan gewoon in modem functie kan blijven staan. Je zou dan gewoon alles via je Deco moeten kunnen regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 08:04

wouter1981

w00t

Ik heb een vraag die ik in dit topic nog niet beantwoord heb gezien. Moet het Nokia XS-2426G-B modem aangesloten blijven tijdens het aanmelden van mijn eigen modem (Zaram SFP+ in mijn geval)?

Blijft de PON-verbinding actief op de Nokia totdat ik de Zaram heb aangesloten, of wordt de PON-verbinding direct verbroken, zodra Delta de Zaram heeft aangemeld?

Ter context: ik heb de activatie (met wat uitdagingen) voltooid en daarna een dynamisch IP aangevraagd en ontvangen.

Trust me, I'm an engineer | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wouter1981 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:03:
Ik heb een vraag die ik in dit topic nog niet beantwoord heb gezien. Moet het Nokia XS-2426G-B modem aangesloten blijven tijdens het aanmelden van mijn eigen modem (Zaram SFP+ in mijn geval)?

Blijft de PON-verbinding actief op de Nokia totdat ik de Zaram heb aangesloten, of wordt de PON-verbinding direct verbroken, zodra Delta de Zaram heeft aangemeld?

Ter context: ik heb de activatie (met wat uitdagingen) voltooid en daarna een dynamisch IP aangevraagd en ontvangen.
Zodra Zaram registratie is afgerond valt de verbinding weg en kun je inpluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
zxr king schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:09:
[...]

DMZ gebruiken en dan doorlinken naar je Deco welke dan gewoon in modem functie kan blijven staan. Je zou dan gewoon alles via je Deco moeten kunnen regelen?
Thanks voor de tip, klinkt interessant maar ik heb nog nooit met DMZ gewerkt :X Ik geloof dat het inhoudt dat simpelweg alle poorten opengezet worden voor een bepaald IP op je netwerk? Zit ff te denken hoe dat zou werken, want het Delta Modem zou dan nog steeds DHCP doen? Ik kan er helemaal naast zitten moet me ff inlezen in DMZ...
Pagina: 1 ... 70 ... 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.