Als mijn Nokia gewoon werkt maakt het mij niet uit, maar dag zonder internet gaat hem niet worden met 2 pubers
Ik heb direct in de ochtend (09.00 uur) een melding gemaakt via de chat op de website. rond 11.00 uur werd ik gebeld en er doorheen gepraat.
Dit biedt overigens geen garantie natuurlijk maar voor mij verliep het zeer vlotjes.
Dit biedt overigens geen garantie natuurlijk maar voor mij verliep het zeer vlotjes.
Groetjes van G
Dat is nooit zo geweest, meerdere aangemeld. Je kunt gewoon een aanmelden en als het wordt verwerkt valt het internet weg en krijg je ook een mail dat het klaar is. Dan kun je het aansluiten en totaal ben je dan hooguit enkele minuten offline. Tenzij er iets mis gaat natuurlijk.screamhouse schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:39:
Ben je nog steeds een dag offline als je je eigen modem aanmeldt.
Ik wil mijn Fritz!box aanmelden, maar zit tegen de dag offline aan te hikken
Wat ik heb begrepen van iemand van Delta zelf in het Discord kanaal is dat je het beste kan bellen en vragen naar de backoffice voor het activeren van je eigen ONT.
Zo heb ik het toen ook gedaan en al telefonisch was het binnen 15 minuten het nieuwe Nokia modem online.
Zo heb ik het toen ook gedaan en al telefonisch was het binnen 15 minuten het nieuwe Nokia modem online.
Als het bij anderen binnen een paar uur kan, dan zal ik morgen nog maar eens bellen want 2 dagen is wel boven het gemiddelde...
-edit- Nu (10:07) 20 minuten wachttijd aan de telefoon. Ik zal later wel een keer terugbellen...
-edit2- Via de chat contact gezocht, op het moment dat die jongen naar de Technische afdeling loopt om te informeren krijgt mijn PC een BSOD... Maar gelukkig was het een goeie jongen en belde hij me terug. Ik kon het nieuwe modem aansluiten en dan was het klaar.
Modem aangesloten en even gewacht. Groen PON lampje ging aan. Toen m'n router aangepast naar VLAN100 en ik heb 500/500 internet met 7ms ping!
Nu even de meterkast reorganiseren.
-edit- Nu (10:07) 20 minuten wachttijd aan de telefoon. Ik zal later wel een keer terugbellen...
-edit2- Via de chat contact gezocht, op het moment dat die jongen naar de Technische afdeling loopt om te informeren krijgt mijn PC een BSOD... Maar gelukkig was het een goeie jongen en belde hij me terug. Ik kon het nieuwe modem aansluiten en dan was het klaar.
Modem aangesloten en even gewacht. Groen PON lampje ging aan. Toen m'n router aangepast naar VLAN100 en ik heb 500/500 internet met 7ms ping!
Nu even de meterkast reorganiseren.
[ Voor 82% gewijzigd door Verstekbakker op 06-02-2025 11:18 ]
shoot, ik heb een Duitse 5530, ik kan geen Caiway selecteren. Iemand een idee hoe ik aan de CW instellingen kan komen
Welke instellingen bedoel je? Er is niet heel veel in te stellen. vlan 100 taggen op je wan poort. Maara misschien begrijp ik je vraag niet.screamhouse schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:27:
shoot, ik heb een Duitse 5530, ik kan geen Caiway selecteren. Iemand een idee hoe ik aan de CW instellingen kan komen
Als ik "andere aanbieder" kies zie ik:
- Toegangsgegevens vereist?
- ONT installatiecode vereist?
- Vlan instellingen
VLAN ID
PBit
- Toegangsgegevens vereist?
- ONT installatiecode vereist?
- Vlan instellingen
VLAN ID
PBit
@screamhouse Wellicht even een mailtje sturen naar AVM met de vraag of het mogelijk is om je 5530 te flashen naar een NL versie?
Iedereen hier bedankt voor alle info.
Overstap is hier vanochtend goed verlopen.
Om 9 uur is mijn Caiway verbinding gestopt en even voor 10 uur was Delta beschikbaar.
Daarna dynamisch ip aangevraagd en die was om kwart over 11 doorgevoerd en zojuist opgehangen met de backoffice die mijn eigen ONT heeft geactiveerd.
Alles eigenlijk zonder hobbels doorlopen.
Overstap is hier vanochtend goed verlopen.
Om 9 uur is mijn Caiway verbinding gestopt en even voor 10 uur was Delta beschikbaar.
Daarna dynamisch ip aangevraagd en die was om kwart over 11 doorgevoerd en zojuist opgehangen met de backoffice die mijn eigen ONT heeft geactiveerd.
Alles eigenlijk zonder hobbels doorlopen.
Plusje voor de AVM helpdesk, binnen uur antwoord (FB recoveren) en Caiway is zichtbaarrobertwebbe schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:02:
@screamhouse Wellicht even een mailtje sturen naar AVM met de vraag of het mogelijk is om je 5530 te flashen naar een NL versie?
Vandaag via marktplaats een een Huawei HN 8010Ts ONT aangeschaft nieuw in doos voor 15 euro.
Dit naar aanleiding van de lijst die ik van een delta medewerker kreeg. Nu maar eens uitzoeken hoe ik alles moet instellen. Overigens er komt een Fritzbox 4060 achter dit ONT. ALS IEMAND TIPS HEEFT GRAAG EVEN MELDEN.
Dit naar aanleiding van de lijst die ik van een delta medewerker kreeg. Nu maar eens uitzoeken hoe ik alles moet instellen. Overigens er komt een Fritzbox 4060 achter dit ONT. ALS IEMAND TIPS HEEFT GRAAG EVEN MELDEN.
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Laatst online: 23:54
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- AVM FRITZ!Box 5590 Fiber
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
:strip_icc():strip_exif()/u/651669/crop61f075a821e45.jpg?f=community)
Dat is een (te?) mooie prijs, hier kost hij EUR 212 : https://www.netwerkwinkel...APC-HN8010TS-p_38700.htmlRoesem schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:48:
Vandaag via marktplaats een een Huawei HN 8010Ts ONT aangeschaft nieuw in doos voor 15 euro.
Tips? Deze thread staat er vol mee. Heb je al een XGS-PON fiber aansluiting? Dan is het een kwestie van de juiste glasvezelkabel, ONT registreren en op de FB VLAN100 instellen.
Zie topic start en de zoekfunctie.
Xgs pon aansluiting komt 17 febr , dus was mij al aan het voorbereiden door mij in te lezen. Ik had geen zin om alweer een nieuwe fritzbox te moeten aanschaffen. Dus kan hem pas testen vanaf 17 februari. Ik moet dan als eerste mijn Huawei aanmelden bij delta en als er verbinding is mijn FB instellen.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Nee. Als eerste moet je de geleverde Nokia xs-2426g-b aansluiten en testen of alles werkt. Dan (eventueel, van belang als je devices in je netwerk van buitenaf wilt benaderen) CGNAT uit laten zetten, dat kan in mijn.delta.nl of telefonisch. Is zo geregeld.Roesem schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:50:
Xgs pon aansluiting komt 17 febr , dus was mij al aan het voorbereiden door mij in te lezen. Ik had geen zin om alweer een nieuwe fritzbox te moeten aanschaffen. Dus kan hem pas testen vanaf 17 februari. Ik moet dan als eerste mijn Huawei aanmelden bij delta en als er verbinding is mijn FB instellen.
Dan pas je HN8010Ts registreren. In FB VLAN100 koppelen aan WAN. En hopelijk werkt het dan.
Of het werkt weet ik niet, maar in "Systeem" Nederlands gekozen als regio en taal? Volgens mij bestaat er al tijden geen expliciet Duitse versie meer van de Fritz!Boxen.screamhouse schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:27:
Ik heb al bijna een jaar een werkende opstelling met een Nokia XS-010X-Q. Vandaag wat stroomstruggles gehad in huis, en nu krijg ik op de Nokia een foutcode die ik niet kan plaatsen (lijkt met enig gegoogle ook niet direct te bestaan..) waarbij alle lampjes tegelijk flikkeren.
Uiteraard de stroom er nog een aantal keer afgehaald, maar dit gedrag begint direct na het inpluggen..
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Uiteraard de stroom er nog een aantal keer afgehaald, maar dit gedrag begint direct na het inpluggen..
@Warstomper Ik vermoed dat de voeding het niet meer aan kan. Wellicht heb je nog een andere waarmee je dit even kunt testen.
Zou hier ook handig zijn als je gewoon de foute code vermeld.Warstomper schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:17:
Ik heb al bijna een jaar een werkende opstelling met een Nokia XS-010X-Q. Vandaag wat stroomstruggles gehad in huis, en nu krijg ik op de Nokia een foutcode die ik niet kan plaatsen (lijkt met enig gegoogle ook niet direct te bestaan..) waarbij alle lampjes tegelijk flikkeren.
Zodat het ook later gevonden kan worden, bij een oplossing.
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Ah, dat was em inderdaad, denk dat ik de originele Delta voeding heb opgeblazen 😞 Inmiddels is er licht aan het einde van de tunnel 😄robertwebbe schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:27:
@Warstomper Ik vermoed dat de voeding het niet meer aan kan. Wellicht heb je nog een andere waarmee je dit even kunt testen.
Dus, flikkeren al je lampjes op je ONT, dan kun je het beste even met een andere adapter testen of daar je issue niet zit.
Volgens mij kun je de klantenservice vragen om een nieuwe voeding (voor hun modem). Waarschijnlijk hebben ze die gewoon als spare part liggen en sturen ze die gratis op.
Hoi, ik zit dit draadje af en toe te volgen terwijl ik wacht op de aansluiting van Delta. Nu is het zover dat de FTU eindelijk aangesloten is en zit ik te kijken om een SFP(+) module aan te schaffen. Is er een reden om voor de SF te kiezen en niet de Zaram? Ik heb net als anderen hier een Mikrotik RB5009UPr+S+IN.
In deze thread zijn alle redenen voor en tegen al wel genoemd. Ik zou het voornamelijk af laten hangen van wat jou router ondersteund.Anna Sophia schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:15:
Hoi, ik zit dit draadje af en toe te volgen terwijl ik wacht op de aansluiting van Delta. Nu is het zover dat de FTU eindelijk aangesloten is en zit ik te kijken om een SFP(+) module aan te schaffen. Is er een reden om voor de SF te kiezen en niet de Zaram? Ik heb net als anderen hier een Mikrotik RB5009UPr+S+IN.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Zowel de FS SFP+ als de Zaram SFP+ werken in de RB5009 mits je in de router een recente FW en RouterOS versie hebt.Anna Sophia schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:15:
De FS is bijna twee keer zo duur. De verschillen: ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"
Let wel op het verschil in aansluitingen. Bij de FS kun je de connector uit de door Delta geleverde Nokia xs-2426g-b loshalen (schroefje aan de onderkant) en deze groene SC/APC past zo in de FS SFP+.
Voor de Zaram SFP+ is het meest handige een koppelstukje aan de glasvezel uit de Nokia te klikken en dan een SC/APC (groen) naar SC/UPC (blauw) glasvezelkabel van desgewenste lengte te gebruiken. In de Zaram moet nl. een blauwe SC/UPC.
Dus:
:strip_exif()/f/image/HuIaSdLd62XB0N0WdhfXhrdZ.jpg?f=fotoalbum_large)
en:
:strip_exif()/f/image/2DwqiJP232zXxtyHNCvLKZbQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Genoeg info verder in de TS.
[ Voor 24% gewijzigd door ernstoud op 10-02-2025 17:44 ]
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Ik heb dit nog niet eerder langs zien komen, dus noem ik het hier even.
Ik heb - zoals nog veel abonnees - gigabit AON met de Genexis Platinum 7840. En sinds ik SSH toegang heb tot (mijn eigen) 7840 ben ik met de snelheid en deze gateway best tevreden. Er draait een OpenWRT kloon op (Genexis noemt dat Geneos) en daardoor heb ik er de tools op kunnen zetten die ik vaak gebruik. De USB poort heb ik enabled, en daar stuur ik de iptables logging naar toe.
:strip_exif()/f/image/N7X5NDMoE5MRDuPg69oHKsPk.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb al eerder ontdekt (dat was een cruciale stap om de door mij veranderde firmware er op te zien krijgen) dat de met een rood plugje afgedichte WAN poort van de 7840 functioneert als je de SFP uit de 7840 verwijdert. Aangesloten op een netwerk zie je dat hij een IP adres vraagt en dan benaderbaar is.
Dus wat ik wil proberen na de (dit jaar?) omzetting naar XGS-PON is om de RJ-45 uit de Nokia xs-010x-q ONT op de WAN poort van de 7840 aan te sluiten en de SFP te verwijderen.
Werkt dit toch niet dan is er nog een houtje-touwtje optie om de RJ-45 van de Nokia ONT aan te sluiten aan een MC220 mediaconverter en dan via glasvezel naar de SFP in de 7840 te gaan. In de media converter moet dan een AON SFP 1550nm-TX/1310nm-RX geplaatst worden (geel plastic om de uitwerphendel, deze dus: https://www.fs.com/products/39146.html?now_cid=89).
Jammer genoeg past de FS.COM XGS-PON SFP+ fysiek niet in de 7840. Hij is te lang en de koelvinnen steken te ver uit. Dat was helemaal een mooie optie geweest. Ik heb gezocht naar een oplossing om een SFP cage te “verlengen” zodat je de SFP in een 7840 buiten de behuizing zou kunnen plaatsen maar ik heb dit niet gevonden.
Update… zoiets dus:
:strip_exif()/f/image/FheKhUH9rQvYrv8eoNGUVNk7.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ik betwijfel of dat in de 7840 past.
Ik heb hier ook een Mikrotik rb5009 liggen en daar kan een Zaram SFP+ in dus misschien gaat dat gebeuren, maar ik vind het bovenstaande wel een leuk experiment. Ook voor andere Tweakers die gigabit genoeg vinden en eigenlijk best tevreden zijn met de Genexis Platinum 7840 mogelijk een optie.
Bij omzetting naar XGS-PON moet de 7840 wellicht retour maar er staan er veel op Marktplaats. Ik heb er een stuk of wat liggen voor mijn experimenten
.
Ik heb - zoals nog veel abonnees - gigabit AON met de Genexis Platinum 7840. En sinds ik SSH toegang heb tot (mijn eigen) 7840 ben ik met de snelheid en deze gateway best tevreden. Er draait een OpenWRT kloon op (Genexis noemt dat Geneos) en daardoor heb ik er de tools op kunnen zetten die ik vaak gebruik. De USB poort heb ik enabled, en daar stuur ik de iptables logging naar toe.
:strip_exif()/f/image/N7X5NDMoE5MRDuPg69oHKsPk.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb al eerder ontdekt (dat was een cruciale stap om de door mij veranderde firmware er op te zien krijgen) dat de met een rood plugje afgedichte WAN poort van de 7840 functioneert als je de SFP uit de 7840 verwijdert. Aangesloten op een netwerk zie je dat hij een IP adres vraagt en dan benaderbaar is.
Dus wat ik wil proberen na de (dit jaar?) omzetting naar XGS-PON is om de RJ-45 uit de Nokia xs-010x-q ONT op de WAN poort van de 7840 aan te sluiten en de SFP te verwijderen.
Werkt dit toch niet dan is er nog een houtje-touwtje optie om de RJ-45 van de Nokia ONT aan te sluiten aan een MC220 mediaconverter en dan via glasvezel naar de SFP in de 7840 te gaan. In de media converter moet dan een AON SFP 1550nm-TX/1310nm-RX geplaatst worden (geel plastic om de uitwerphendel, deze dus: https://www.fs.com/products/39146.html?now_cid=89).
Jammer genoeg past de FS.COM XGS-PON SFP+ fysiek niet in de 7840. Hij is te lang en de koelvinnen steken te ver uit. Dat was helemaal een mooie optie geweest. Ik heb gezocht naar een oplossing om een SFP cage te “verlengen” zodat je de SFP in een 7840 buiten de behuizing zou kunnen plaatsen maar ik heb dit niet gevonden.
Update… zoiets dus:
:strip_exif()/f/image/FheKhUH9rQvYrv8eoNGUVNk7.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ik betwijfel of dat in de 7840 past.
Ik heb hier ook een Mikrotik rb5009 liggen en daar kan een Zaram SFP+ in dus misschien gaat dat gebeuren, maar ik vind het bovenstaande wel een leuk experiment. Ook voor andere Tweakers die gigabit genoeg vinden en eigenlijk best tevreden zijn met de Genexis Platinum 7840 mogelijk een optie.
Bij omzetting naar XGS-PON moet de 7840 wellicht retour maar er staan er veel op Marktplaats. Ik heb er een stuk of wat liggen voor mijn experimenten
[ Voor 8% gewijzigd door ernstoud op 11-02-2025 15:17 ]
Ga vandaag mijn 1Gbit naar 4Gbit omzetten, heb de Zaram SFP+ module, en ze zeggen dat ze het inderdaad moeten aangeven dat je 1 dag zonder internet kan zitten.Verstekbakker schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:42:
[...]
Mij werd gezegd dat ze me na een half uur zouden terugbellen om de Nokia 010 aan te sluiten, maar heb een dag erna nog niks gehoord. Het kan dus langer dan een dag duren. Ik hoop dat het morgen geregeld gaat zijn. Gelukkig dat ik niet voor de overstapservice heb gekozen, anders zat ik nu 2 dagen zonder internet en tv...
Krijg vanmiddag mijn nieuwe modem, die aansluiten en als die werkt... Dan mijn Zaram SFP+ weer aanmelden en dan 1 werkdag, ik krijg een mail als het klaar is ofzo.. Proces is niet echt soepel, vorige keer zat ik inderdaad een dag zonder internet en hotspotten thuis voor werk
https://powershellisfun.com
Het kan snel gaan als je met de backoffice kan bellen. Dit lukt niet altijd namelijk.Tags NL schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:46:
[...]
Ga vandaag mijn 1Gbit naar 4Gbit omzetten, heb de Zaram SFP+ module, en ze zeggen dat ze het inderdaad moeten aangeven dat je 1 dag zonder internet kan zitten.
Krijg vanmiddag mijn nieuwe modem, die aansluiten en als die werkt... Dan mijn Zaram SFP+ weer aanmelden en dan 1 werkdag, ik krijg een mail als het klaar is ofzo.. Proces is niet echt soepel, vorige keer zat ik inderdaad een dag zonder internet en hotspotten thuis voor werk
1. Nieuwe modem aansluiten en controleren of de snelheidsverhoging is doorgevoerd.
2. Cgnat uit laten schakelen en controleren
3. Bellen met de helpdesk en vragen of je doorverbonden kan worden met de backoffice om een eigen modem te registreren. Als dat lukt wordt het direct voor je omgezet.
Dit kan echt snel gaan!
Ah, CGNAT ook nog. Check en hoop het, we gaan het meemakenthomastvd schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:01:
[...]
Het kan snel gaan als je met de backoffice kan bellen. Dit lukt niet altijd namelijk.
1. Nieuwe modem aansluiten en controleren of de snelheidsverhoging is doorgevoerd.
2. Cgnat uit laten schakelen en controleren
3. Bellen met de helpdesk en vragen of je doorverbonden kan worden met de backoffice om een eigen modem te registreren. Als dat lukt wordt het direct voor je omgezet.
Dit kan echt snel gaan!
Hi iedereen,
Heb de intro gelezen en ook al voor ik dit forum had gevonden zelf naar eigen ONT gekeken en kwam zoals ook op de intro staat op uitvoering: AVM FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON uit.
Ik heb nu 2 jaar de nokia moden en werkt gewoon in de basis goed, maar ik mis wat functies(of ik moet blind zijn kan heel goed), zoals vlan en VPN. Enige waar ik op uit kwam om wat meer bescherming en setups zoals reverse-proxy te kunnen doen is DMZ setup, maar wil eigenlijk een wat functie rijkere modem hebben, ik hoef niet per-se een modem dat kan bridgen(nice to have).
Wat ik wilde doen is de gemelde fritzbox met de nodige kabel kopen, aansluiten en laten instellen door Delta.
Vanuitgaande dat mijn verhaal duidelijk is, wat is jullie advies?
Heb de intro gelezen en ook al voor ik dit forum had gevonden zelf naar eigen ONT gekeken en kwam zoals ook op de intro staat op uitvoering: AVM FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON uit.
Ik heb nu 2 jaar de nokia moden en werkt gewoon in de basis goed, maar ik mis wat functies(of ik moet blind zijn kan heel goed), zoals vlan en VPN. Enige waar ik op uit kwam om wat meer bescherming en setups zoals reverse-proxy te kunnen doen is DMZ setup, maar wil eigenlijk een wat functie rijkere modem hebben, ik hoef niet per-se een modem dat kan bridgen(nice to have).
Wat ik wilde doen is de gemelde fritzbox met de nodige kabel kopen, aansluiten en laten instellen door Delta.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Mijn advies zou zijn in het handboek van de 5590 te lezen of dat wat je wil kan.MicrozNL schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:57:
Hi iedereen,
Modem binnen, aangesloten, DHCP reeks even omgenummer en gateway aangepast waardoor mijn apparaten het gelijk allemaal intern deden (Heb wat vaste adressen op apparatuur) Nu met Delta chatten om mijn Zaram SFP+ module weer actief te krijgen, heb geen CGNAT nu actief net zoals mijn vorige 1Gbit aansluiting. (Lijkt meegenomen te zijn?)Tags NL schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:18:
[...]
Ah, CGNAT ook nog. Check en hoop het, we gaan het meemaken
- edit -
Alles doorgegeven, ze gaan ermee aan de slag. back-office is er mee bezig nu / zijn nog aanwezig? Jazeker
Chat:
Jij
Maar backoffice is aanwezig nu nog neem ik aan?
woensdag 12 februari 2025 16:20
Medewerker
klopt inderdaad!
woensdag 12 februari 2025 16:21
dus dat zal niet zo lang duren
Hoop het
- edit 2 -
Werd gebeld, of ze het nu konden omzetten. Er waren ervaringen met het omzetten met Zaram (?) dat het fout ging met omzetten, er was verder niemand meer die het dan kon oplossen. Prima, probeer maar en zit toch al USB Getethered aan mijn laptop op KNP 5G te werken. Gedaan en... Nee, niet gelukt en morgenochtend... * hoopvol is *
- edit 3 -
En.. Ineens internet, alsnog voor elkaar dus
:strip_exif()/f/image/z0WQoRE43ax4AbbJLg4BUzny.png?f=user_large)
[ Voor 49% gewijzigd door Tags NL op 12-02-2025 19:59 ]
VPN heeft FritzOS in enige mate (ipsec, wireguard), maar performance is sterk processor afhankelijk. De nieuwe 5690Pro is vermoedelijk de beste keus op dat vlak. VLANs zijn onder de motorkap wel aanwezig, maar worden pre-geconfigureerd door AVM en zijn gekoppeld aan provider instellingen. Zijn met name nuttig voor IPTV.MicrozNL schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:57:
...
... maar ik mis wat functies(of ik moet blind zijn kan heel goed), zoals vlan en VPN. Enige waar ik op uit kwam om wat meer bescherming en setups zoals reverse-proxy te kunnen doen is DMZ setup, maar wil eigenlijk een wat functie rijkere modem hebben, ik hoef niet per-se een modem dat kan bridgen (nice to have).
AVM FRITZ!Box 5590 Fiber gebruiken icm Delta Glasvezel doorlezen?MicrozNL schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:57:
Hi iedereen,
Bij de Fritzshop.nl staat "De FRITZ!Box 5690 Pro internationale versie is jouw complete oplossing voor zowel DSL- als glasvezelaansluitingen (AON en GPON), maar niet geschikt voor XGS-PON-netwerken." Geen XGS-PON, dan werkt het toch niet op de meeste Delta aansluitingen?MOmax schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:15:
[...]
VPN heeft FritzOS in enige mate (ipsec, wireguard), maar performance is sterk processor afhankelijk. De nieuwe 5690Pro is vermoedelijk de beste keus op dat vlak. VLANs zijn in weze wel aanweizig, maar worden pre-geconfigureerd door AVM en zijn gekoppeld aan provider instellingen. Zijn met name nuttig voor IPTV.
Daar heb je wel een interessant punt te pakken. Je zal dus moeten kiezen voor een 55xx variant of eventueel wachten op de 5690 XGS, want de Pro is niet Pro genoeg hiervoor. Wist ik niet!jeroenvj schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:19:
[...]
Bij de Fritzshop.nl staat "De FRITZ!Box 5690 Pro internationale versie is jouw complete oplossing voor zowel DSL- als glasvezelaansluitingen (AON en GPON), maar niet geschikt voor XGS-PON-netwerken." Geen XGS-PON, dan werkt het toch niet op de meeste Delta aansluitingen?
https://boxmatrix.info/wiki/FRITZ!Box_5690_Versions
[ Voor 3% gewijzigd door MOmax op 13-02-2025 11:54 ]
Lijkt een productiefout in de voedingsadapter te zijn.Warstomper schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:37:
[...]
Ah, dat was em inderdaad, denk dat ik de originele Delta voeding heb opgeblazen 😞 Inmiddels is er licht aan het einde van de tunnel 😄
Dus, flikkeren al je lampjes op je ONT, dan kun je het beste even met een andere adapter testen of daar je issue niet zit.
nieuws: Delta en Caiway vervangen deel stroomadapters van modems vanwege prod...
Trust me, I'm an engineer | PVOutput
Ik had hetzelfde na een stroomonderbreking, alle lampjes knipperden en de ONT deed verder niks... Even de adapter uit het stopcontact gehaald en een tijdje laten liggen, daarna werkte het gelukkig weer.wouter1981 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:37:
[...]
Lijkt een productiefout in de voedingsadapter te zijn.
nieuws: Delta en Caiway vervangen deel stroomadapters van modems vanwege prod...
Kan een nieuwe adapter al aangevraagd worden via de klantenservice?
Even een verslagje van een overstap en het aansluiten van eigen apparatuur. De afgelopen jaren had ik een glasvezelabonnement bij Caiway. Dat ging vlekkeloos en kostte € 37,50 per maand voor 100 Mbps. Echter, Caiway gaat opgeheven worden, de prijs zou dit jaar omhoog gaan naar € 40,00 en Delta had een goede aanbieding. Doordat de prijs meer steeg dan de inflatie, kon ik mijn lopende tweejarig contract bij Caiway vervroegd opzeggen.
Ik ben overgestapt naar Delta, een aanbieding waarbij 500 Mbps per maand € 35 kost, twee jaar lang. Meer snelheid, minder kosten: mooie deal. Alleen krijg je er wel XGS-PON als aansluitingstype bij cadeau, in plaats van AON. Dat is jammer, want dat vraagt om nieuwe apparatuur (en een regulier Nokia-modem van Delta vind ik niks, ben te blij met m'n Fritzbox). Mede dankzij dit topic is het allemaal prima gelukt.
De overstap liep vlekkeloos
De overstapdatum was gisteren, 14 februari. Een dag of tien geleden kreeg ik het nieuwe Nokia-modem al toegestuurd. Eerder aansluiten is niet mogelijk, je moet eerst het moment afwachten dat je internet wegvalt en dan kun je de nieuwe apparatuur aansluiten. Dat ging vlot en vlekkeloos: met een half uur had ik draaiend internet met het Nokia-modem van Delta. Alles gaat volautomatisch, het Nokia-modem/router van Delta heeft wel een minuut of 10 nodig om zichzelf in te stellen. Verder kost het natuurlijk even tijd om de apparatuur om te wisselen.
:strip_exif()/f/image/B4PDDGjQM5uyxMWA7x6dZe8K.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de foto is de nieuwe situatie zichtbaar, met m'n eigen rode FritzBox 4040 in het midden, daaronder m'n eigen ONT van Nokia en rechts daarvan de glasvezelaansluiting. Alles hangt hier in de kelder onder de trap in een jaren '50 huis.
Installeren eigen ONT en router
Daarna het aansluiten van een eigen ONT en eigen router. Die aanpassing kostte iets meer tijd, maar ging ook prima. Via Markplaats had ik een Nokia XS-010X-Q op de kop getikt voor € 80. De glasvezelkabel die aan de toegestuurde nieuwe modem/router vastzit, kan losgemaakt worden en is bruikbaar om de Nokia XS-010X-Q aan te sluiten.
Handigste bleek te zijn om te bellen met de klantenservice. Die vertelde me dat ik teruggebeld zou worden door een medewerker die gespecialiseerd is in het begeleiden van overstappen naar eigen apparatuur. Dat gebeurde niet, maar ik werd een half uurtje later wel weer vriendelijke opgebeld door dezelfde Delta-medewerker. Die heeft netjes het type ONT opgeschreven, het PON-ID en het MAC-adres. Dat heeft hij doorgegeven aan een andere medewerker, die dan ook direct CG-NAT zou uitzetten en zou zorgen voor een dynamisch IP-adres.
Anderhalf uur later werd ik opgebeld dat de instellingen waren aangepast en dat ik mijn eigen apparatuur kon aansluiten. Tot die tijd bleef het internet gewoon werken. Na het afkoppelen van het Delta-modem en het aansluiten van eigen apparatuur liep de boel weer prima. Daarbij een flinke sprong in snelheid: 500 Mbps, althans...de download is 515 Mbps, de upload blijft rond de 460 Mbps hangen.
Hoger stroomverbruik
Het verbruik van de Nokia XS-010X-Q is circa 6 watt. M'n oude TP-Link MCL220L voor de AON-aansluiting verbruikte minder, mogelijk iets van 2 of 3 watt. Dat is bijna € 10 per jaar extra kosten.
Terzijde: de Fritzbox 4040 verbruikt zo'n 5 watt en dat is inclusief USB-voeding voor twee kleine andere apparaten, waaronder een KlikAanKlikUit ICS-2000 (het zwarte apparaat op de foto). Het verbruik van Nokia XS-010X-Q en de Fritzbox opgeteld is ongeveer even groot als van Nokia XS-2426G-B, ruim 10 watt.
Ik ben overgestapt naar Delta, een aanbieding waarbij 500 Mbps per maand € 35 kost, twee jaar lang. Meer snelheid, minder kosten: mooie deal. Alleen krijg je er wel XGS-PON als aansluitingstype bij cadeau, in plaats van AON. Dat is jammer, want dat vraagt om nieuwe apparatuur (en een regulier Nokia-modem van Delta vind ik niks, ben te blij met m'n Fritzbox). Mede dankzij dit topic is het allemaal prima gelukt.
De overstap liep vlekkeloos
De overstapdatum was gisteren, 14 februari. Een dag of tien geleden kreeg ik het nieuwe Nokia-modem al toegestuurd. Eerder aansluiten is niet mogelijk, je moet eerst het moment afwachten dat je internet wegvalt en dan kun je de nieuwe apparatuur aansluiten. Dat ging vlot en vlekkeloos: met een half uur had ik draaiend internet met het Nokia-modem van Delta. Alles gaat volautomatisch, het Nokia-modem/router van Delta heeft wel een minuut of 10 nodig om zichzelf in te stellen. Verder kost het natuurlijk even tijd om de apparatuur om te wisselen.
:strip_exif()/f/image/B4PDDGjQM5uyxMWA7x6dZe8K.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de foto is de nieuwe situatie zichtbaar, met m'n eigen rode FritzBox 4040 in het midden, daaronder m'n eigen ONT van Nokia en rechts daarvan de glasvezelaansluiting. Alles hangt hier in de kelder onder de trap in een jaren '50 huis.
Installeren eigen ONT en router
Daarna het aansluiten van een eigen ONT en eigen router. Die aanpassing kostte iets meer tijd, maar ging ook prima. Via Markplaats had ik een Nokia XS-010X-Q op de kop getikt voor € 80. De glasvezelkabel die aan de toegestuurde nieuwe modem/router vastzit, kan losgemaakt worden en is bruikbaar om de Nokia XS-010X-Q aan te sluiten.
Handigste bleek te zijn om te bellen met de klantenservice. Die vertelde me dat ik teruggebeld zou worden door een medewerker die gespecialiseerd is in het begeleiden van overstappen naar eigen apparatuur. Dat gebeurde niet, maar ik werd een half uurtje later wel weer vriendelijke opgebeld door dezelfde Delta-medewerker. Die heeft netjes het type ONT opgeschreven, het PON-ID en het MAC-adres. Dat heeft hij doorgegeven aan een andere medewerker, die dan ook direct CG-NAT zou uitzetten en zou zorgen voor een dynamisch IP-adres.
Anderhalf uur later werd ik opgebeld dat de instellingen waren aangepast en dat ik mijn eigen apparatuur kon aansluiten. Tot die tijd bleef het internet gewoon werken. Na het afkoppelen van het Delta-modem en het aansluiten van eigen apparatuur liep de boel weer prima. Daarbij een flinke sprong in snelheid: 500 Mbps, althans...de download is 515 Mbps, de upload blijft rond de 460 Mbps hangen.
Hoger stroomverbruik
Het verbruik van de Nokia XS-010X-Q is circa 6 watt. M'n oude TP-Link MCL220L voor de AON-aansluiting verbruikte minder, mogelijk iets van 2 of 3 watt. Dat is bijna € 10 per jaar extra kosten.
Terzijde: de Fritzbox 4040 verbruikt zo'n 5 watt en dat is inclusief USB-voeding voor twee kleine andere apparaten, waaronder een KlikAanKlikUit ICS-2000 (het zwarte apparaat op de foto). Het verbruik van Nokia XS-010X-Q en de Fritzbox opgeteld is ongeveer even groot als van Nokia XS-2426G-B, ruim 10 watt.
[ Voor 21% gewijzigd door Burgerman op 15-02-2025 08:59 ]
En hoe kan ik vlan100 koppelen aan wanernstoud schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:26:
[...]
Nee. Als eerste moet je de geleverde Nokia xs-2426g-b aansluiten en testen of alles werkt. Dan (eventueel, van belang als je devices in je netwerk van buitenaf wilt benaderen) CGNAT uit laten zetten, dat kan in mijn.delta.nl of telefonisch. Is zo geregeld.
Dan pas je HN8010Ts registreren. In FB VLAN100 koppelen aan WAN. En hopelijk werkt het dan.
Je kan toch wel enigszins zelf een beetje research doen… google het even. 3e resultaat:
https://nl.avm.de/service...aansluiting-configureren/
Groetjes van G
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
En bij een recente FritzOS versie zal Delta in de lijst staan. Selecteren en klaar.Garrettvr schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:26:
[...]
Je kan toch wel enigszins zelf een beetje research doen… google het even. 3e resultaat:
Roesem schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:22:
[...]
ernstoud GOED GEZEGD !!!!!
En hoe kan ik vlan100 koppelen aan wan
Ik krijg niet deze opties in beeld bij mijn fritzbox 4060ernstoud schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:28:
[...]
En bij een recente FritzOS versie zal Delta in de lijst staan. Selecteren en klaar.
Dus zelf even VLAN instellen, punt 5.D:Roesem schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:53:
[...]
Ik krijg niet deze opties in beeld bij mijn fritzbox 4060
Wel even bij "locatiegegevens" je land op "Nederland" zetten.Roesem schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:53:
[...]
Ik krijg niet deze opties in beeld bij mijn fritzbox 4060
Het is gelukt ik heb verbinding
Bij kan -id 100 ingevuld en bij PBit 6
Weet niet of ik dit zo goed heb gedaan maar ik heb internet via mijn fritzbox 4060
Bij kan -id 100 ingevuld en bij PBit 6
Weet niet of ik dit zo goed heb gedaan maar ik heb internet via mijn fritzbox 4060
Er staat geen delta alleen een combi van caiway /deltaernstoud schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:28:
[...]
En bij een recente FritzOS versie zal Delta in de lijst staan. Selecteren en klaar.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Het is 1 bedrijf dus dat kan kloppen.Roesem schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:07:
[...]
Er staat geen delta alleen een combi van caiway /delta
Ik ga over van Caiway naar Delta (XGS-PON).
Momenteel een FritzBox (FB) 7590 achter het Caiway Genexis glasmodem. Op het glasmodem zitten ook 2 TV's.
Dit draait probleemloos met de beloofde snelheid.
Geen belangrijke wensen, maar wel Voip (2 nummers) via een andere provider op de FB (met aangesloten dect-toestellen). Dochter heeft Videoland niet via Caiway/Delta en dat moet zo blijven.
De FB van buiten benaderen is leuk maar niet echt een must.
Kan de FB7590 nu wel of niet met deze wensen zonder problemen achter de Nokia?
Of moet ik toch een FB5590 rechtstreeks aansluiten op de AT01?
Ik hou alles het liefst zo simpel mogelijk dus als een FB5590 niet nodig is zou dat mooi zijn.
Momenteel een FritzBox (FB) 7590 achter het Caiway Genexis glasmodem. Op het glasmodem zitten ook 2 TV's.
Dit draait probleemloos met de beloofde snelheid.
Geen belangrijke wensen, maar wel Voip (2 nummers) via een andere provider op de FB (met aangesloten dect-toestellen). Dochter heeft Videoland niet via Caiway/Delta en dat moet zo blijven.
De FB van buiten benaderen is leuk maar niet echt een must.
Kan de FB7590 nu wel of niet met deze wensen zonder problemen achter de Nokia?
Of moet ik toch een FB5590 rechtstreeks aansluiten op de AT01?
Ik hou alles het liefst zo simpel mogelijk dus als een FB5590 niet nodig is zou dat mooi zijn.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Om het simpel te houden kun je een ONT kopen en deze registeren bij Delta. Deze vervangt dan de Nokia router. Kun je de huidige Fritzbox behouden.
Verwijderd
Ach, als we het nog eens gaan beleven dat Delta daadwerkelijk gaat werken. Eerst is er geen stroom op het verdeelpunt. Nu "ontbreken nog een aantal verbindingen in het landelijke glasvezelnetwerk"

- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Geduld, hier duurde de aanleg 2,5 jaar.Verwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:34:
Ach, als we het nog eens gaan beleven dat Delta daadwerkelijk gaat werken. Eerst is er geen stroom op het verdeelpunt. Nu "ontbreken nog een aantal verbindingen in het landelijke glasvezelnetwerk"![]()
Van Delta naar Caiway?MOmax schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:35:
[...]
Ja, dat is tegenwoordig ook zeker een optie. Maar ik heb beide uiteindelijk niet gedaan.
Ik heb gewoon dit stappenplan gehanteerd (voor overstap van Delta naar Caiway):
1) Guidion monteur sloot Nokia modem aan
2) ik heb met FB 5540 PON id telefonisch doorgegeven aan Caiway
3) dyn ip aangezet via "Mijn Caiway"
4) toen de FB aangesloten (glasvezel omklikken)
4) wachten, uten wachten en niets
6) melding bij helpdesk (telefonisch)
7) na ruim een dag alsnog internet
Ik begreep van een helpdeskmedewerker dat eea toch wat voeten in aarde heeft om een verbinding tot stand te brengen. Geen Wifi internet was voor de kids even een uitdaging, maar met 4G en een paar leuke spellen vliegt de tijd voorbij.
Caiway houdt toch op te bestaan?
Vanwege laatste ga ik juist van Caiway naar Delta.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Je reageert op een post van 7 weken geleden, Caiway had toen een mooie aanbieding dacht ik.HansAuutB schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:08:
[...]
Van Delta naar Caiway?
Caiway houdt toch op te bestaan?
Vanwege laatste ga ik juist van Caiway naar Delta.
Maar waar laat ik dan de 2 Tv's die nu op het Caiway glasmodem zitten?bjusterbaarlik schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 07:57:
Om het simpel te houden kun je een ONT kopen en deze registeren bij Delta. Deze vervangt dan de Nokia router. Kun je de huidige Fritzbox behouden.
Een ONT heeft naar ik begrijp maar 1 ethernetpoort.
Hoe heb je het nu aangesloten? Als je de fb achter het caiway modem hebt zitten, dan doe je dubbel nat vermoed ik en dat zou bij Delta met het standaard modem kunnen.HansAuutB schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:27:
[...]
Maar waar laat ik dan de 2 Tv's die nu op het Caiway glasmodem zitten?
Een ONT heeft naar ik begrijp maar 1 ethernetpoort.
Even een praktische vraag. Ivm verhuizing wil ik mijn huidige Nokia ONT meenemen naar ons nieuwe adres. Helaas kon mij geen goede aanbieding worden gedaan om mijn contract te verlengen en die dan mee te verhuizen. Dus heb op het nieuwe adres me opnieuw aangemeld en een nieuw klantnummer. Moet ik dan op het oude adres eerst het standaard Delta modem weer laten activeren zodat de ONT vrij komt en ik deze op het nieuwe adres kan registreren? Of is een andere werkwijze aan te raden?
Heb je ook tv van Delta?timterhorst schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:50:
Met behulp van dit forum gisteren probleemloos Delta abonnement gestart, met Nokia ONT XS-010X-Q en Fritzbox7490.
Monteur was zo aardig om de Nokia ONT alvast in te pluggen, daarna helpdesk gebeld voor registratie waar ik zeer vlot en deskundig geholpen werd, top service van Delta en ook dank aan jullie voor het delen van jullie kennis en ervaring!
De monteur vertelde overigens dat Delta bezig was om de hele telecom tak te verkopen en zich puur op energie te gaan richten, dat nieuws had ik gemist.
Zo ja, waarop dan aangesloten?
Ik zie het meer hier. Giga snelheden. Ik ben wel nieuwsgierig waar dat voor gebruikt gaat worden.Roeloz schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:39:
Ik ben recent verhuisd en krijg komende dinsdag delta en heb gekozen voor 4g snelheid.
Het huis is door de vorige eigenaren volledig verbouwd en hebben toen verspreid in het huis utp-kabels getrokken. Zo zitten er 2 aansluiting bij de tv in de woonkamer en ook 2 aansluitingen in de woonkamer bij de achtertuin. Dan zitten er op beide slaapkamers boven ook ieder 2 aansluitingen. Deze wil ik natuurlijk allemaal aansluiten op mijn thuisnetwerk.
Nu wil ik ook een eigen ONT gaan gebruiken en ben uitgekomen op de Nokia XS-010X-Q. Dit omdat deze wordt geupdate door Delta als het goed heb begrepen en een 10g utp uitgang gebruikt.
Deze wil ik dan met utp aansluiten op een router met een 10g wan poort. Ik zat te denken aan een TP-Link DECO 85 als router in de meterkast en van hieruit verspreiden door het huis. Dit zodat ik de 10g lan-poort kan gebruiken voor de werk-gamekamer en de overig 4 2.5g poorten kan gebruiken voor de overig locaties in het huis en de backhaul van de router/mesh boven en eventueel een router/mesh bij de achtertuin.
Hier zal ik dan ook switches nodig hebben in de meterkast om alles te kunnen aansluiten en bij de tv beneden voor meerdere consoles.
Ook is er nog een utp verbinding in de meterkast van de zonnepanelen.
De TV in de woonkamer wil ik de app op de tv gaan gebruiken en de TV boven het kastje.
Nu ben ik niet zo thuis in netwerken en heb ik begrepen dor het lezen hier en googlewerk dat de gekozen ONT van nokia en samewerking met de TP-Link werkt en dan andere router(s) van TP-Link kan koppelen met mesh. Ook begrijp dat ik de router in de meterkast aan de WAN-zijde de VLAN op 100 moet zetten.
Is er voor de TV dan ook nog VLAN 101 nodig en zoja waar mot dit dan ingesteld worden.
Maar wat moet ik dan nog meer instellen op eventueel de ONT en de router in de meterkast. En moet ik ook nog dingen instellen in de routers behalve mesh settings, SSID en eventueel de bekabelde backhauls. en wat adviseuren jullie wat betreft switches. Lijkt mij vrij simpele switches die maximaal 2.5g kunnen en moet dit dan managed of kan het ook met unmanaged.
Ik hoop dat het duidelijk is wat ik zou willen en dat dit ook mogelijk is. Hieronder ook nog de indeling uitgetekend.
[Afbeelding]
Vlgs de Consumentenbond (dacht ik) kan een beetje gamer met 250Mbps ruim uit de voeten. En voor streamen is de behoefte in de praktijk ook veel kleiner dan gedacht.
Ook vlgs de Consumentenbond hebben we onze techniek onnodig overgedimensioneerd.
En is dat zo erg? Maak een mooie boswandeling of doe een leuk spel.Verstekbakker schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:42:
[...]
Mij werd gezegd dat ze me na een half uur zouden terugbellen om de Nokia 010 aan te sluiten, maar heb een dag erna nog niks gehoord. Het kan dus langer dan een dag duren. Ik hoop dat het morgen geregeld gaat zijn. Gelukkig dat ik niet voor de overstapservice heb gekozen, anders zat ik nu 2 dagen zonder internet en tv...
Nee, alleen internet, geen TV en geen telefonie.HansAuutB schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:02:
[...]
Heb je ook tv van Delta?
Zo ja, waarop dan aangesloten?
12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023
Ik heb een Caiway Genexis modem (vlgs mij AON). Daarop 2 tv's aangesloten plus de fb7590. En achter de fb7590 het thuis netwerk. De fb7590 doet ook dienst als telefooncentrale met 2 niet-caiway voip nummers voor decttoestellen.Duumke schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:36:
[...]
Hoe heb je het nu aangesloten? Als je de fb achter het caiway modem hebt zitten, dan doe je dubbel nat vermoed ik en dat zou bij Delta met het standaard modem kunnen.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Belangrijk in dit verhaal is WELKE Genexis je hebt. De Titanium-22 (bridge met WAN IP op Ethernet 1 en TV op 2 poorten) of de Platinum 7840 (geen bridge, geen TV aansluitingen, wel WiFi en routing).HansAuutB schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:57:
[...]
Ik heb een Caiway Genexis modem (vlgs mij AON). Daarop 2 tv's aangesloten plus de fb7590. En achter de fb7590 het thuis netwerk. De fb7590 doet ook dienst als telefooncentrale met 2 niet-caiway voip nummers voor decttoestellen.
Paar weken geleden overgestapt van Caiway Glasvezel Buitenaf (AON) naar een "gewoon" Caiway/Delta abonnement zonder IPTV (PON). Ik heb eerst het Nokia glasvezelmodem tussen de ONT FTU en mijn UDMSE gezet met het idee om dat later om te zetten naar een "directe" verbinding naar de UDMSE. Na het lezen van deze draad een Zaram aangeschaft en afgelopen vrijdag de sprong gewaagd. Zaram in de UDMSE gestoken en aangesloten op de ONT FTU en contact via de chat om mijn eigen "modem" te registreren. Dat werd snel geregeld en binnen 24 uur was de Zaram actief.
Dank allen die hier de technische ins 'n' outs hebben opgeschreven. Met die informatie was het super simpel
EDIT: ONT aangepast naar FTU na de terechte correctie van @ernstoud
Dank allen die hier de technische ins 'n' outs hebben opgeschreven. Met die informatie was het super simpel
EDIT: ONT aangepast naar FTU na de terechte correctie van @ernstoud
[ Voor 7% gewijzigd door S.J.Onnie op 23-02-2025 17:09 ]
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Tussentijds (dus nog met de Nokia xs-2426g-b) CGNAT uit laten zetten?S.J.Onnie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:29:
Paar weken geleden overgestapt van Caiway Glasvezel Buitenaf (AON) naar een "gewoon" Caiway/Delta abonnement zonder IPTV (PON). Ik heb eerst het Nokia glasvezelmodem tussen de ONT en mijn UDMSE gezet met het idee om dat later om te zetten naar een "directe" verbinding naar de UDMSE. Na het lezen van deze draad een Zaram aangeschaft en afgelopen vrijdag de sprong gewaagd. Zaram in de UDMSE gestoken en aangesloten op de ONT en contact via de chat om mijn eigen "modem" te registreren. Dat werd snel geregeld en binnen 24 uur was de Zaram actief.
Wat je de ONT noemt bovenstaand heet de FTU, Fiber Termination Unit.
ernstoud schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:44:
[...]
Belangrijk in dit verhaal is WELKE Genexis je hebt. De Titanium-22 (bridge met WAN IP op Ethernet 1 en TV op 2 poorten) of de Platinum 7840 (geen bridge, geen TV aansluitingen, wel WiFi en routing).
:strip_exif()/f/image/yIf84RG4Wyt5WzDg5pzjDmeX.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanwege de tv's dan denk ik de Titanium. Zie foto.
Op het modem zit geen wifi.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Dat is inderdaad een AON Titanium-22. Op de Eth1 poort zit het WAN adres, het is een zgn. bridge, de Fritzbox is dus voor internet de eerste router. De beide TV toestellen zitten op VLAN101.HansAuutB schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:10:
[...]
[Afbeelding]
Vanwege de tv's dan denk ik de Titanium. Zie foto.
Op het modem zit geen wifi.
U krijgt nu een Nokia xs-2426g-b gateway (ONT/router/accesspoint in 1 apparaat). IPTV zit sinds een aantal jaar ook gewoon op VLAN100 (internet) dus VLAN101 is niet meer nodig.
Houdt u de xs-2426g-b dan worden de TV toestellen aangesloten op ethernet poorten van dit device. De FB ook op een derde ethernet poort. Dat betekent dan wel dubbel NAT (twee routers achter elkaar). Of dat voor u problemen geeft weten we niet, bijvoorbeeld bij benaderen van apparatuur in uw netwerk (NAS, camera’s, deurbel etc.) van buitenaf. En of telefonie via de FB blijft werken is mij onduidelijk.
De xs-2426g-b routeert naar 192.168.1.x, de Fritzbox moet op een ander segment staan, bijvoorbeeld 192.168.3.x (192.168.2.x is gereserveerd). Of de xs-2426g-b routering aanpassen als u dat op de FB niet wil doen,
Andere optie is een losse ONT aanschaffen, zie topic start. Daarop dan de FB aansluiten, VLAN100 taggen aan WAN en klaar. TV’s aansluiten op poorten van de FB. Geen dubbel NAT. Telefonie zal gewoon werken. Bij een beetje recente FB en geüpdatet FritzOS is ergens in de instellingen de keuze voor Delta/Caiway mogelijk en gaat dat VLAN100 taggen geheel automatisch.
Kortom; een kleine uitdaging, maar het komt vast wel goed met de hulp hier op Tweakers.
Ik heb inderdaad de verkeerde term gebruikternstoud schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:05:
[...]
Tussentijds (dus nog met de Nokia xs-2426g-b) CGNAT uit laten zetten?
Wat je de ONT noemt bovenstaand heet de FTU, Fiber Termination Unit.

Nee, in de tussenliggende periode niets aangepast. Was ook niet nodig want de meeste functies werkten. Behoudens mijn lokale Vaultwarden maar die is inmiddels ook weer bereikbaar
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Je hebt dan na de omzetting AON naar XGS-PON vrijwel zeker een CGNAT adres gekregen (100.x.y.z). Dat geeft beperkingen met bereikbaarheid van apparatuur van buitenaf. Ervaart u dat niet kan het zo blijven. Anders xs-2426g-b aansluiten en registreren, CGNAT uit laten zetten, eigen apparatuur aansluiten en registreren. Gedoe.S.J.Onnie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:52:
[...]
Ik heb inderdaad de verkeerde term gebruikt![]()
Nee, in de tussenliggende periode niets aangepast. Was ook niet nodig want de meeste functies werkten. Behoudens mijn lokale Vaultwarden maar die is inmiddels ook weer bereikbaar
Aha! Ik ben duidelijk vergeten te vermelden dat ik een dynamisch IP heb "besteld" via Caiway en ook gekregenernstoud schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:56:
[...]
Je hebt dan na de omzetting AON naar XGS-PON vrijwel zeker een CGNAT adres gekregen (100.x.y.z). Dat geeft beperkingen met bereikbaarheid van apparatuur van buitenaf. Ervaart u dat niet kan het zo blijven. Anders xs-2426g-b aansluiten en registreren, CGNAT uit laten zetten, eigen apparatuur aansluiten en registreren. Gedoe.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Was dat voordat de eigen apparatuur in gebruik werd genomen?S.J.Onnie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:06:
[...]
Aha! Ik ben duidelijk vergeten te vermelden dat ik een dynamisch IP heb "besteld" via Caiway en ook gekregen
Correct! Ik heb het dynamisch IP aangevraagd voordat ik de Zaram in de UDMSE heb gestoken.ernstoud schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:16:
[...]
Was dat voordat de eigen apparatuur in gebruik werd genomen?
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Top. Ik heb het in de Topic Start nog even benadrukt. Het is een gedoe om dat achteraf te doen.S.J.Onnie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:27:
[...]
Correct! Ik heb het dynamisch IP aangevraagd voordat ik de Zaram in de UDMSE heb gestoken.
Dank voor uitgebreide info, super. Wordt gewaardeerd.ernstoud schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:48:
[...]
Dat is inderdaad een AON Titanium-22. Op de Eth1 poort zit het WAN adres, het is een zgn. bridge, de Fritzbox is dus voor internet de eerste router. De beide TV toestellen zitten op VLAN101.
U krijgt nu een Nokia xs-2426g-b gateway (ONT/router/accesspoint in 1 apparaat). IPTV zit sinds een aantal jaar ook gewoon op VLAN100 (internet) dus VLAN101 is niet meer nodig.
Houdt u de xs-2426g-b dan worden de TV toestellen aangesloten op ethernet poorten van dit device. De FB ook op een derde ethernet poort. Dat betekent dan wel dubbel NAT (twee routers achter elkaar). Of dat voor u problemen geeft weten we niet, bijvoorbeeld bij benaderen van apparatuur in uw netwerk (NAS, camera’s, deurbel etc.) van buitenaf. En of telefonie via de FB blijft werken is mij onduidelijk.
De xs-2426g-b routeert naar 192.168.1.x, de Fritzbox moet op een ander segment staan, bijvoorbeeld 192.168.3.x (192.168.2.x is gereserveerd). Of de xs-2426g-b routering aanpassen als u dat op de FB niet wil doen,
Andere optie is een losse ONT aanschaffen, zie topic start. Daarop dan de FB aansluiten, VLAN100 taggen aan WAN en klaar. TV’s aansluiten op poorten van de FB. Geen dubbel NAT. Telefonie zal gewoon werken. Bij een beetje recente FB en geüpdatet FritzOS is ergens in de instellingen de keuze voor Delta/Caiway mogelijk en gaat dat VLAN100 taggen geheel automatisch.
Kortom; een kleine uitdaging, maar het komt vast wel goed met de hulp hier op Tweakers.
Achter de fb7590 heb ik nu bekabeld een fb7490 als mesh repeater, dat werkt fijn.
In de Delta situatie adviseert FritzShop, u raadt het wellicht, een Fb5590 met daarachter dan de fb7590 en fb7490 als bekabelde mesh repeaters. Op de repeaters zouden dan de tv's kunnen.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Dat is dan wel een dure oplossing om een 5590 (XGS-PON) te kopen, als uw huidige FB voldoet.HansAuutB schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:54:
[...]
Dank voor uitgebreide info, super. Wordt gewaardeerd.
Achter de fb7590 heb ik nu bekabeld een fb7490 als mesh repeater, dat werkt fijn.
In de Delta situatie adviseert FritzShop, u raadt het wellicht, een Fb5590 met daarachter dan de fb7590 en fb7490 als bekabelde mesh repeaters. Op de repeaters zouden dan de tv's kunnen.
Het was om aan te geven dat het langer kon duren dan een dag en dat mensen daar rekening mee kunnen/moeten houden als ze die verbindingen gebruiken voor belangrijke zaken. Overstapservice is leuk, maar als je verbinding belangrijk is, dan kun je beter kiezen voor ruimere overlap.HansAuutB schreef op zondag 23 februari 2025 @ 00:35:
[...]
En is dat zo erg? Maak een mooie boswandeling of doe een leuk spel.
Laten we het eens gezellig houden
[ Voor 13% gewijzigd door Yariva op 24-02-2025 13:11 ]
Ik zal ook maar even mijn ervaring delen.
Sinds afgelopen donderdag ben ik over gestapt naar Delta. Diezelfde dag heb ik alvast na het aansluiten van de meegeleverde Nokia XS-2426G-B contact opgenomen met de klantenservice om mijn Nokia XS-010X-Q te laten registreren. De XS-010X-Q kreeg ik destijds vanuit mijn vorige contract met Odido geleverd en daar heb ik probleemloos gebruik van gemaakt, Odido wil enkel het Zyxel modem terug.
Tijdens het weekend ben ik gebruik blijven maken van de XS-2426G-B en op maandagmiddag viel de glasconnectie weg, tijd om de boel om te prikken maar helaas komt er geen data meer binnen op de XS-010X-Q (PON signaal wel in orde). Contact opgenomen met support welke mij doorschakelde met de technische dienst maar helaas komen ze er niet direct uit.. wat ik begreep is dat het met de vorige registratie te maken heeft (?).
Nu zit ik tijdelijk tussen wal en schip; beide Nokia's kan ik niet gebruiken.. hoop vandaag een update te krijgen van Delta.
Sinds afgelopen donderdag ben ik over gestapt naar Delta. Diezelfde dag heb ik alvast na het aansluiten van de meegeleverde Nokia XS-2426G-B contact opgenomen met de klantenservice om mijn Nokia XS-010X-Q te laten registreren. De XS-010X-Q kreeg ik destijds vanuit mijn vorige contract met Odido geleverd en daar heb ik probleemloos gebruik van gemaakt, Odido wil enkel het Zyxel modem terug.
Tijdens het weekend ben ik gebruik blijven maken van de XS-2426G-B en op maandagmiddag viel de glasconnectie weg, tijd om de boel om te prikken maar helaas komt er geen data meer binnen op de XS-010X-Q (PON signaal wel in orde). Contact opgenomen met support welke mij doorschakelde met de technische dienst maar helaas komen ze er niet direct uit.. wat ik begreep is dat het met de vorige registratie te maken heeft (?).
Nu zit ik tijdelijk tussen wal en schip; beide Nokia's kan ik niet gebruiken.. hoop vandaag een update te krijgen van Delta.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Duurt het je te lang dan hier in # Support een ticket aanmaken: https://discord.gg/ex4KQGGUrobin2k8 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:30:
Ik zal ook maar even mijn ervaring delen.
Ik sta op het punt het glastijdperk te betreden. Momenteel zit ik nog bij Ziggo (zwarte modem in brug naar m'n Fritz|Box 7590 met nog wat repeaters van Fritz (in de loods) en een paar Unifi AP's (thuis).
Het door Delta geleverde modem is gisteren aangesloten (en werkt). Daarna heb ik het IP adres naar "dynamisch" laten zetten (en gecontroleerd, ik zit op 149.143.X.X dus dat zou goed moeten zijn.
Omdat het Nokia modem niet op Bridge gezet kan worden (en de huidige 7590 ook alweer een jaar of 4 oud is) heb ik een Fritz!Box 5590 besteld en een 3 meter lange SC/APC naar SC/UPC kabel die ik zelf in de Attema schuiflade ga proberen te stoppen.
De bedoeling is om morgen de 5590 naast de 7590 te draaien om zo te testen of alles stabiel is (en dan komend weekend over te stappen naar de 5590). Ik zal daarbij zoveel mogelijk de backup / transfer optie van Fritz gebruiken (maar heb alle instellingen ook in tekstvorm beschikbaar mocht dat nodig zijn).
Er zijn in ons netwerk geen exotische dingen (wel SIP telefonie via Cheap Connect en doormelding van alarminstallatie via IP naar PAC). Zijn er verder nog dingen, valkuilen of tips waar ik rekening mee moet houden?
Het door Delta geleverde modem is gisteren aangesloten (en werkt). Daarna heb ik het IP adres naar "dynamisch" laten zetten (en gecontroleerd, ik zit op 149.143.X.X dus dat zou goed moeten zijn.
Omdat het Nokia modem niet op Bridge gezet kan worden (en de huidige 7590 ook alweer een jaar of 4 oud is) heb ik een Fritz!Box 5590 besteld en een 3 meter lange SC/APC naar SC/UPC kabel die ik zelf in de Attema schuiflade ga proberen te stoppen.
De bedoeling is om morgen de 5590 naast de 7590 te draaien om zo te testen of alles stabiel is (en dan komend weekend over te stappen naar de 5590). Ik zal daarbij zoveel mogelijk de backup / transfer optie van Fritz gebruiken (maar heb alle instellingen ook in tekstvorm beschikbaar mocht dat nodig zijn).
Er zijn in ons netwerk geen exotische dingen (wel SIP telefonie via Cheap Connect en doormelding van alarminstallatie via IP naar PAC). Zijn er verder nog dingen, valkuilen of tips waar ik rekening mee moet houden?
André Huisman (www.new-line.nl)
Waarom zou je niet gewoon een kant en klare schuiflade kopen? https://fritzshop.nl/glas...groen-glasvezelkabel.htmlHuismAndré schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:32:
Zo'n schuiflade is best fragiel en als ie kapot gaat dan moet er een monteur komen.dunkiegaming schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:10:
[...]
Waarom zou je niet gewoon een kant en klare schuiflade kopen? https://fritzshop.nl/glas...groen-glasvezelkabel.html
Scheelt 20 euro en is maar 2 meter lang (en ik wil het modem zo hoog mogelijk hangen). Uiteraard ga ik voorzichtig te werk en bij twijfel doe ik het gewoon niet. Ik denk echter dat mijn fijne motoriek (en ervaring met fragiele componenten) voldoende is om dit op een correcte manier uit te voeren.dunkiegaming schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:10:
[...]
Waarom zou je niet gewoon een kant en klare schuiflade kopen? https://fritzshop.nl/glas...groen-glasvezelkabel.html
Wat ik zelf als een groter nadeel zie is dat ik de verhuizing weer ongedaan moet maken als tijdelijk het Nokia modem weer moet worden aangesloten (bijvoorbeeld in het geval van een storing waarvan Delta zegt "ligt aan jou").
Heb je ook telefonie afgenomen bij Delta? Het lijkt erop dat poort 5060 door Delta wordt gereserveerd als je dat hebt. Telefonie gaat via vlan 102, ik ben allesbehalve een netwerkexpert, dus ik ben al een tijdje aan het uitzoeken hoe ik, behalve de telefonie via Delta, ook Voipbuster aan de praat krijg. Mocht je het eerder voor elkaar krijgen dan ik (met een Fritz 4060), ik hou me aanbevolen voor tips!HuismAndré schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:32:
Ik sta op het punt het glastijdperk te betreden. [knip]
Nee, geen telefonie van Delta (alleen maar internet). Telefonie heb ik via cheapconnect geregeld. Die gebruikt daarvoor poort 5060 maar als die bezet is dan kan 5070, 5072, 5074, 5076, 5078 of 5080 ook. Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat het gaat werken (want anders heb ik toch nog wel een probleempje).peewee. schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:42:
[...]
Heb je ook telefonie afgenomen bij Delta? Het lijkt erop dat poort 5060 door Delta wordt gereserveerd als je dat hebt. Telefonie gaat via vlan 102, ik ben allesbehalve een netwerkexpert, dus ik ben al een tijdje aan het uitzoeken hoe ik, behalve de telefonie via Delta, ook Voipbuster aan de praat krijg. Mocht je het eerder voor elkaar krijgen dan ik (met een Fritz 4060), ik hou me aanbevolen voor tips!
Overigens heb ik toch maar alsnog de complete kabel met Attema schuif besteld bij FritzShop. Mocht er ooit iets zijn waardoor het originele modem (tijdelijk) ingeplugd moet worden dan gaat dat een stuk makkelijker als daar nog de originele schuif aan gemonteerd zit.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Hier alle info hoe je de bestaande schuiflade open krijgt en er een ander vezel in monteert:HuismAndré schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:50:
[...]
Uiteraard ga ik voorzichtig te werk en bij twijfel doe ik het gewoon niet. Ik denk echter dat mijn fijne motoriek (en ervaring met fragiele componenten) voldoende is om dit op een correcte manier uit te voeren.
http://www.kineta.nl/atlas/Attema.pdf
(Vanaf punt 3.)
Of deze: https://systemx.io/blog/r...le-into-the-ftu-connector
Heb de verwijzing in de startpost trouwens net al aangepast naar deze. Is eigenlijk dezelfde info maar dan direct naar de bron. Het verhaal gaat wel over een AON aansluiting maar dat maakt voor de aansluitkabel niet uit, dat is hetzelfde.
Heb de verwijzing in de startpost trouwens net al aangepast naar deze. Is eigenlijk dezelfde info maar dan direct naar de bron. Het verhaal gaat wel over een AON aansluiting maar dat maakt voor de aansluitkabel niet uit, dat is hetzelfde.
[ Voor 54% gewijzigd door robertwebbe op 25-02-2025 16:44 ]
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Direct naar de bron is uiteraard beter, maar mijn link (ooit gemaakt vanaf een Unifi forum) is in het Nederlands.robertwebbe schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:41:
Of deze: https://systemx.io/blog/r...le-into-the-ftu-connector
Thanks voor deze tip! Uiteindelijk heb ik via het Discord kanaal een ticket gemaakt en binnen 15 minuten was het opgelosternstoud schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:33:
[...]
Duurt het je te lang dan hier in # Support een ticket aanmaken: https://discord.gg/ex4KQGGU
Tegenwoordig is het alleen nog rechtermuisknop + vertaal naar Nederlands en klaar. Tegenwoordig lees ik op dezelfde manier ook informatie in het Chinees, Japans, Koreaans, etc.ernstoud schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:47:
[...]
Direct naar de bron is uiteraard beter, maar mijn link (ooit gemaakt vanaf een Unifi forum) is in het Nederlands.
Inleiding
Op aanraden van @ernstoud deel ik hierbij mijn ervaring met het overstappen op een eigen glasvezelmodem.Ik vind de informatie wat te verspreid en verwarrend (twee topics met veel informatie, bepaalde details op discord en daarnaast verouderde informatie op de delta website. Dit weerhield mij ervan om over te stappen en gaf wat twijfel vooraf. Ik hoop dat mijn bijdrage anderen helpt.
De reden waarom ik wilde overstappen:
- Geen bridgemodus mogelijk bij de default modem
- IPV6 werkte niet (check op https://test-ipv6.com/ -> eerst 0/10, nu 10/10)
- Verkeer van buitenaf via dubbele NAT is niet fantastisch.
Ik heb een thuisserver waar ik proxmox op draai met een aantal VM's, waaronder pi-hole.
Als router had ik een Ubiqity USG-3P draaien, maar vind de software te limiterend.
Daarom een FIREBAT T8 Pro N100 8G met twee netwerkpoorten aangeschaft om hier een firewall pakket op te draaien.
Aangezien ik nog niet vast wil zitten aan 1 firewall pakket heb ik hier ook proxmox op geinstalleerd.
OPNsense (of een ander pakket) kan er natuurlijk ook direct op geinstalleerd worden.
Daarna OPNsense als VM geinstalleerd. -> ik had beter eerst beide proxmoxen in een cluster moeten zetten, omdat dat nu lastiger is
Zie https://homenetworkguy.co...x-as-your-primary-router/ voor een goede handleiding.
Mogelijk dat ik later een ander pakket probeer, maar voor nu werkt dit uitstekend!
Het overschakelen van USG-3P ging prima, ik heb UniFi als VM op mijn proxmox draaien dus kon bijv DHCP makkelijk uitzetten voor het netwerk zonder al te veel problemen.
Mijn fixed IP adressen kon ik makkelijk via LibreOffice Calc (Excel) overzetten via de volgende tip:
https://www.reddit.com/r/..._opnsense_anyway_to_bulk/
Twee cellen met mac adres en IP adres, daarna via concatenate -> <staticmap> <mac>XX:XX:XX:XX:XX:XX</mac> <ipaddr>192.168.X.X</ipaddr> <winsserver/> <dnsserver/> <ntpserver/> </staticmap>
Daarna de lijst door https://jsonformatter.org/xml-formatter en in de config backup plakken, zodat je kan importeren.
Hoefde ik in pricipe alleen nog port forwards over te zetten en alles liep weer zoals vanouds.
Ter voorbereiding had ik in OPNSense alvast een VLAN 100 interface aangemaakt (maar nog niet verbonden). Als template had ik https://www.eigenrouter.n...kpn/opnsense-without-vlan gebruikt.
Hieronder de Delta specifieke stappen:
Stap 1:
Ik ga ervan uit dat het systeem up to date is (Versions OPNsense 25.1.1-amd64, FreeBSD 14.2-RELEASE-p1, OpenSSL 3.0.16)Stap 2:
/f/image/ApiZPc4brjJcjws6MOUxbUwQ.png?f=fotoalbum_large)
Ga naar Interfaces->Devices->VLAN
Creer een nieuwe VLAN:
Device: leeglaten, wordt automatisch gegenereerd
Parent: netwerk adapter waar nu de WAN op is geconfigureerd, in mijn geval vtnet0
VLAN tag: 100
VLAN priority: niet wijzigen
Description: Geef zelf een naam, ik heb 'VLAN100 Delta internet' gebruikt
Klik op Save, daarna klik op Apply
Stap 4:
Nu komt de glasvezel modem overstap:Model Nokia XS-010X-Q had ik via SchenkICT inclusief glasvezel kabeltje met groene connector aangeschaft. Dit model leek me het meest eenvoudig en Delta doet hiervoor de software updates.
Volg de stappen zoals in de topicstart zijn beschreven:
Bel Delta helpdesk 0118-22 55 75 (door de week, tijdens kantooruren).
Geef duidelijk aan dat je een eigen glasvezelmodem wil laten registreren. Tip: wees geduldig en ga ervan uit dat de persoon aan de andere kant niet precies begrijpt wat je bedoelt. Ik moest aan drie verschillende personen uitleggen wat ik wilde en aangeven dat het script dat ze gebruikten niet het juiste was.
Uiteindelijk bij de backoffice terechtgekomen en daar direct geholpen.
In totaal vier keer mijn postcode, huisnummer en geboortedatum gegeven.
Twee keer volledige S/N en MAC opgegeven (eeste keer aan derde helpdesk dame, tweede keer aan backoffice medewerker).
Tijdens het telefoongesprek de modem verwisselt (stroom eraf, oude glasvezel uit het aansluitpunt, UTP kabels eraf, nieuwe XS-010X-Q erin) medewerker kon gelijk de modem in het systeem vinden. Daarna rustig de updates afgewacht totdat het PON lampje constant groen bleef branden.
Het hele telefoongesprek duurde 48 minuten (incl wachttijd vooraf).
Daarna pas de router UTP kabel aangesloten.
Stap 5:
/f/image/9ANKPih18UmgrrbDNMZzj377.png?f=fotoalbum_large)
Nu gaan we de WAN interface overzetten naar de VLAN100 interface
Ga naar
Interfaces -> Assignments
Verander de [WAN] interface naar vlan01
Klik Save
Stap 6:
/f/image/O0eUtawOCn6IhiRXwRTS54Vd.png?f=fotoalbum_large)
Ga naar
Interfaces -> [WAN]
Verander onder DHCPv6 client configuration
Prefix delegation size 56
Klik Save
En dat is het.
Nu kunnen alle gebruikelijke tests gedaan worden: iperf3, https://test-ipv6.com/ etc.Opmerking: ik dacht dat VLAN 101 toch ingesteld moest worden, omdat mijn Amino decoder een netwerk error gaf. Dit is niet zo. De decoder hard uitgezet (knopje ingedrukt houden) en weer aangezet, hierna deed alles het goed. De Amino decoder hangt nu trouwens gewoon aan het netwerk, niet meer in een aparte poort.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Mooi! Ik heb een link naar je post opgenomen in de topic start onder het kopje “Extra”. Wellicht moeten we (@robertwebbe ?) in de TS een kopje “Gebruikerservaringen”, “Tips van gebruikers” o.i.d. opnemen?chmistry schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:15:Inleiding
Op aanraden van @ernstoud deel ik hierbij mijn ervaring met het overstappen op een eigen glasvezelmodem.
Ik vind de informatie wat te verspreid en verwarrend (twee topics met veel informatie, bepaalde details op discord en daarnaast verouderde informatie op de delta website. Dit weerhield mij ervan om over te stappen en gaf wat twijfel vooraf. Ik hoop dat mijn bijdrage anderen helpt.
De reden waarom ik wilde overstappen:
- Geen bridgemodus mogelijk bij de default modem
- IPV6 werkte niet (check op https://test-ipv6.com/ -> eerst 0/10, nu 10/10)
- Verkeer van buitenaf via dubbele NAT is niet fantastisch.
Ik heb een thuisserver waar ik proxmox op draai met een aantal VM's, waaronder pi-hole.
Als router had ik een Ubiqity USG-3P draaien, maar vind de software te limiterend.
Daarom een FIREBAT T8 Pro N100 8G met twee netwerkpoorten aangeschaft om hier een firewall pakket op te draaien.
Aangezien ik nog niet vast wil zitten aan 1 firewall pakket heb ik hier ook proxmox op geinstalleerd.
OPNsense (of een ander pakket) kan er natuurlijk ook direct op geinstalleerd worden.
Daarna OPNsense als VM geinstalleerd. -> ik had beter eerst beide proxmoxen in een cluster moeten zetten, omdat dat nu lastiger is
Zie https://homenetworkguy.co...x-as-your-primary-router/ voor een goede handleiding.
Mogelijk dat ik later een ander pakket probeer, maar voor nu werkt dit uitstekend!
Het overschakelen van USG-3P ging prima, ik heb UniFi als VM op mijn proxmox draaien dus kon bijv DHCP makkelijk uitzetten voor het netwerk zonder al te veel problemen.
Mijn fixed IP adressen kon ik makkelijk via LibreOffice Calc (Excel) overzetten via de volgende tip:
https://www.reddit.com/r/..._opnsense_anyway_to_bulk/
Twee cellen met mac adres en IP adres, daarna via concatenate -> <staticmap> <mac>XX:XX:XX:XX:XX:XX</mac> <ipaddr>192.168.X.X</ipaddr> <winsserver/> <dnsserver/> <ntpserver/> </staticmap>
Daarna de lijst door https://jsonformatter.org/xml-formatter en in de config backup plakken, zodat je kan importeren.
Hoefde ik in pricipe alleen nog port forwards over te zetten en alles liep weer zoals vanouds.
Ter voorbereiding had ik in OPNSense alvast een VLAN 100 interface aangemaakt (maar nog niet verbonden). Als template had ik https://www.eigenrouter.n...kpn/opnsense-without-vlan gebruikt.Hieronder de Delta specifieke stappen:
Stap 1:
Ik ga ervan uit dat het systeem up to date is (Versions OPNsense 25.1.1-amd64, FreeBSD 14.2-RELEASE-p1, OpenSSL 3.0.16)Stap 2:
[Afbeelding]
Ga naar Interfaces->Devices->VLAN
Creer een nieuwe VLAN:
Device: leeglaten, wordt automatisch gegenereerd
Parent: netwerk adapter waar nu de WAN op is geconfigureerd, in mijn geval vtnet0
VLAN tag: 100
VLAN priority: niet wijzigen
Description: Geef zelf een naam, ik heb 'VLAN100 Delta internet' gebruikt
Klik op Save, daarna klik op ApplyStap 4:
Nu komt de glasvezel modem overstap:
Model Nokia XS-010X-Q had ik via SchenkICT inclusief glasvezel kabeltje met groene connector aangeschaft. Dit model leek me het meest eenvoudig en Delta doet hiervoor de software updates.
Volg de stappen zoals in de topicstart zijn beschreven:
Bel Delta helpdesk 0118-22 55 75 (door de week, tijdens kantooruren).
Geef duidelijk aan dat je een eigen glasvezelmodem wil laten registreren. Tip: wees geduldig en ga ervan uit dat de persoon aan de andere kant niet precies begrijpt wat je bedoelt. Ik moest aan drie verschillende personen uitleggen wat ik wilde en aangeven dat het script dat ze gebruikten niet het juiste was.
Uiteindelijk bij de backoffice terechtgekomen en daar direct geholpen.
In totaal vier keer mijn postcode, huisnummer en geboortedatum gegeven.
Twee keer volledige S/N en MAC opgegeven (eeste keer aan derde helpdesk dame, tweede keer aan backoffice medewerker).
Tijdens het telefoongesprek de modem verwisselt (stroom eraf, oude glasvezel uit het aansluitpunt, UTP kabels eraf, nieuwe XS-010X-Q erin) medewerker kon gelijk de modem in het systeem vinden. Daarna rustig de updates afgewacht totdat het PON lampje constant groen bleef branden.
Het hele telefoongesprek duurde 48 minuten (incl wachttijd vooraf).
Daarna pas de router UTP kabel aangesloten.Stap 5:
[Afbeelding]
Nu gaan we de WAN interface overzetten naar de VLAN100 interface
Ga naar
Interfaces -> Assignments
Verander de [WAN] interface naar vlan01
Klik SaveStap 6:
[Afbeelding]
Ga naar
Interfaces -> [WAN]
Verander onder DHCPv6 client configuration
Prefix delegation size 56
Klik SaveEn dat is het.
Nu kunnen alle gebruikelijke tests gedaan worden: iperf3, https://test-ipv6.com/ etc.
Opmerking: ik dacht dat VLAN 101 toch ingesteld moest worden, omdat mijn Amino decoder een netwerk error gaf. Dit is niet zo. De decoder hard uitgezet (knopje ingedrukt houden) en weer aangezet, hierna deed alles het goed. De Amino decoder hangt nu trouwens gewoon aan het netwerk, niet meer in een aparte poort.
Wat bedoel je precies? Zoals aangegeven werkt mijn TV (decoder) gewoon zonder problemen.Jermak schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:50:
IGMP voor TV?
Het is achter de rug. Uiteindelijk toch maar een complete kabel met schuif via FritzShop gekocht (wel zo makkelijk bij het ompluggen). Ik had op de 7590 een backup gemaakt van de instellingen en de telefonie. Toen ik die binnen wilde halen op de 5590 kreeg ik foutmeldingen. Bleek dat de firmwarevan de 5590 te oud was. Na een update verliep alles wel goed (waarbij ik een selectieve restore deed omdat ik de internetverbinding immers niet kon restoren). Daarna wizard draaien en Delta kiezen. Moest alleen bij telefonie (cheapconnect sip trunk) nog "telefoonnummer gebruiken voor aanmelden" aanvinken (en toen werkte ook dat).HuismAndré schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:55:
[...]
Nee, geen telefonie van Delta (alleen maar internet). Telefonie heb ik via cheapconnect geregeld. Die gebruikt daarvoor poort 5060 maar als die bezet is dan kan 5070, 5072, 5074, 5076, 5078 of 5080 ook. Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat het gaat werken (want anders heb ik toch nog wel een probleempje).
Overigens heb ik toch maar alsnog de complete kabel met Attema schuif besteld bij FritzShop. Mocht er ooit iets zijn waardoor het originele modem (tijdelijk) ingeplugd moet worden dan gaat dat een stuk makkelijker als daar nog de originele schuif aan gemonteerd zit.
Al met al erg prettig geholpen door dit forum en door de 2 Delta medewerkers (dame 1 via de chat en dame 2 voor het uiteindelijk activeren van het modem aangezien dame 1 fouten had gemaakt in het doorgeven van het Modem ID.
Met de aankondiging van de Unify Cloud Gateway Fiber ben ik toch ook wel erg geintereseerd geraakt (https://eu.store.ui.com/e...-fiber/products/ucg-fiber)
Nu ben ik nog niet thuis in die SPF+ poorten. Dus klopt het dat het ik dan dus een SPF module erbij koop (zoals de in de TS genoemde https://schenkict.nl/prod...vider-delta_fiber_netwerk) waar dan de groene kabel uit de Nokia router in kan?
Nu ben ik nog niet thuis in die SPF+ poorten. Dus klopt het dat het ik dan dus een SPF module erbij koop (zoals de in de TS genoemde https://schenkict.nl/prod...vider-delta_fiber_netwerk) waar dan de groene kabel uit de Nokia router in kan?
Bij de zaram heb je een sc/upc aansluiting. Die van het nokia modem is een sc/apc. Je hebt dus een koppelstuk en een sc/apc naar sc/upc kabel nodig. Of je kiest voor de FS SFP. Die heeft een sc/apc aansluiting en dan kun je gewoon de glasvezel uit je nokia gebruiken.Kaoh schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:58:
Met de aankondiging van de Unify Cloud Gateway Fiber ben ik toch ook wel erg geintereseerd geraakt (https://eu.store.ui.com/e...-fiber/products/ucg-fiber)
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Ja, die UCG Fiber wordt een kaskraker denk ik. Mooi ding.Kaoh schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:58:
Ja, de Zaram of de FS.com SFP werkt op Delta en hopelijk ook in deze nieuwe UCG. Maar je weet het nooit bij Unifi spul. Zoals hierboven staat heb je voor de Zaram (zie Topic Start) aan die kant een blauwe SC/UPC connector nodig.
De groene SC/APC uit de Nokia xs-2426g-b kan wel direct in de FS.com SFP en in de Nokia xs-010x-q.
[ Voor 12% gewijzigd door ernstoud op 26-02-2025 17:35 ]
Ik heb eigenlijks nauwelijks twijfel over of de Zaram en FS.com sfp+ gaat werken in de nieuwe Unify Cloud Gateway Fiber. Heb er groot vertrouwen in.
Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.