Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:00
ernstoud schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:31:
[...]

Zonder VLAN100 in de UDM getagged zou je geen IP krijgen dus dat is onzin.
Oke, bedankt voor deze info.

Heb nu toch (op advies hierboven) een factory reset gedaan van de UDM-SE.

Nieuwe kabel, Zaram met patchreiniger schoongemaakt en UDM-SE een factory reset gegeven. Als het nu nog niet goed gaat dan ben ik bang dat er iets mis is met de Zaram. Of zou het nog iets anders kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bever schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:59:
[...]

Oke, bedankt voor deze info.

Heb nu toch (op advies hierboven) een factory reset gedaan van de UDM-SE.

Nieuwe kabel, Zaram met patchreiniger schoongemaakt en UDM-SE een factory reset gegeven. Als het nu nog niet goed gaat dan ben ik bang dat er iets mis is met de Zaram. Of zou het nog iets anders kunnen zijn?
Ja, dan loont toch de Zaram omruilen. Ik heb één keer gezien dat een Zaram (weliswaar benaderd via ssh, dus niet via glas) bij een Tweaker packet loss gaf bij hem in een UDM. Bij mij werkte hij prima in een mediaconverter en ook bij Zaram in Korea kwam hij door alle testen heen.

Deze Tweaker heeft van mij een andere gekregen en die werkte bij hem wel goed.

Rara wat er dan mee was…

Er zijn alweer maanden geleden een paar meer rare symptomen geweest in een UDM. Nooit ontdekt waarom. Firmware versie van de UDM was het niet, wellicht ongedocumenteerde hardware versies.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever
ernstoud schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:15:
[...]

Ja, dan loont toch de Zaram omruilen. Ik heb één keer gezien dat een Zaram (weliswaar benaderd via ssh, dus niet via glas) bij een Tweaker packet loss gaf bij hem in een UDM. Bij mij werkte hij prima in een mediaconverter en ook bij Zaram in Korea kwam hij door alle testen heen.

Deze Tweaker heeft van mij een andere gekregen en die werkte bij hem wel goed.

Rara wat er dan mee was…

Er zijn alweer maanden geleden een paar meer rare symptomen geweest in een UDM. Nooit ontdekt waarom. Firmware versie van de UDM was het niet, wellicht ongedocumenteerde hardware versies.
Morgen maar even weer testen met Delta en anders neem ik contact op met SchenkICT om 'm om te ruilen (hopelijk kan dat).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:13

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
@Bever geen zorgen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever
Helaas heeft een factory reset en het schoonmaken van de connector nog niet geholpen.
Je hebt dus mail ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Hallo allemaal, voor een kennis heb ik de Zaram SFP+ geinstalleerd op een UDM Pro bij Delta. Delta ziet de SFP, kan hem registreren maar geen data. Wellicht dat ik een clear ofzo moet uitvoeren. De module ligt nu bij mij thuis. Ik wil hem in mijn pc stoppen in een SFP slot en dan telnetten. Ik kan echter nergens meer de documentatie vinden van het statische ip enzo. Is ooit genoemd in dit topic (of vorige deel) en heb documentatie van @ernstoud ontvangen voor mijn eigen. Iemand die de data heeft, zou je mij een dm willen doen met het password of hier wat info geven? Dank is groot :-).

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:10
Kecin schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:27:
Hallo allemaal, voor een kennis heb ik de Zaram SFP+ geinstalleerd op een UDM Pro bij Delta. Delta ziet de SFP, kan hem registreren maar geen data. Wellicht dat ik een clear ofzo moet uitvoeren. De module ligt nu bij mij thuis. Ik wil hem in mijn pc stoppen in een SFP slot en dan telnetten. Ik kan echter nergens meer de documentatie vinden van het statische ip enzo. Is ooit genoemd in dit topic (of vorige deel) en heb documentatie van @ernstoud ontvangen voor mijn eigen. Iemand die de data heeft, zou je mij een dm willen doen met het password of hier wat info geven? Dank is groot :-).
Normaliter zou je aan de zaram niets moeten veranderen. Ik weet de gegevens zo niet voor je helaas.

Ik kan me zomaar voorstellen dat er bijvoorbeeld geen, of niet het juiste vlan ingesteld is waardoor het niet werkt. Het feit dat hij wel door delta gezien wordt doet in ieder geval vermoeden dat de zaram zelf in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kecin schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:27:
https://www.wimoodshop.nl...aram)_rev2.2_20230127.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Duumke schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:49:
[...]

Normaliter zou je aan de zaram niets moeten veranderen. Ik weet de gegevens zo niet voor je helaas.

Ik kan me zomaar voorstellen dat er bijvoorbeeld geen, of niet het juiste vlan ingesteld is waardoor het niet werkt. Het feit dat hij wel door delta gezien wordt doet in ieder geval vermoeden dat de zaram zelf in orde is.
VLAN ed stonden goed ingesteld. Serienummer ook goed doorgegeven. Maar simpelweg geen data. Heel vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duumke
Kecin schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:22:
[...]

VLAN ed stonden goed ingesteld. Serienummer ook goed doorgegeven. Maar simpelweg geen data. Heel vreemd.
In dat geval zou ik het even in het discord kanaal proberen. Aanpassingen op de zaram zijn tot nu toe nooit nodig geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Duumke schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:33:
[...]

In dat geval zou ik het even in het discord kanaal proberen. Aanpassingen op de zaram zijn tot nu toe nooit nodig geweest.
Bij deze gedaan, maar eens even afwachten. Ik krijg het inloggen niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:42
  • Heb je de router een reboot gegeven met de ONT er in?
  • VLAN 100 staat op de wan poort? P9 of P10. Waar de ONT in zit.
  • Is er een ip adres op de wan zichtbaar in het dashbord? Kan enkele minuten duren.
  • Wacht minimaal 30 min voor een aanpassing in je WAN configuratie doorvoert
Als goed zeg is de DHCP flush op delta zijde op 30 min ingesteld.
Je kan proberen de ONT in de andere SFP poort te steken.
Soms wilt helpen om de SFP in te stellen op Auto speed of 10gbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 08:04

wouter1981

w00t

Is er iemand die ervaring heeft met of iets zinnigs kan zeggen over deze (FS.com) FS SFP+ module? De specificaties vergelijkend met de FS module uit TS zie ik duidelijk verschil in TX, 2.5G vs 10G.
Dit zou voor mij voldoende zijn (500Mbit up/down) en het is een flinke kostenbesparing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdR9Fz44vNA4URxgRnSQXOqZ8gU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lTKotVjbMqJI8D1T0PKK0pk2.png?f=fotoalbum_large

Trust me, I'm an engineer | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wouter1981 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:59:
Is er iemand die ervaring heeft met of iets zinnigs kan zeggen over deze (FS.com) FS SFP+ module? De specificaties vergelijkend met de FS module uit TS zie ik duidelijk verschil in TX, 2.5G vs 10G.
Dit zou voor mij voldoende zijn (500Mbit up/down) en het is een flinke kostenbesparing.
[Afbeelding]
Ik heb er inmiddels een stuk of 4 draaien icm een Draytek 3910/3912. Deze werken top, ook werken de FS modules op 1Gbps.

Op eental plekken een 8/8 of 5/5 Gbps lijn, deze snelheden worden prima gehaald met de FS module.

Ik was in de veronderstelling dat het om de FS XGS-ONU-25-20NI SFP+ ONT ging.

[ Voor 10% gewijzigd door justdaboo op 20-01-2025 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
[Afbeelding]
De goedkopere variant uit jouw bericht werkt zover ik weet niet omdat deze geen macadressen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:24
De N2 versie is een a-synchrone versie , weet niet of DFN deze accepteerd , of de polling vastloopt.
Asymmetric 2.48832Gb/s upstream and 9.95328Gb/s downstream bitrate

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@wouter1981 Je kunt natuurlijk altijd zelf op avontuur gaan. Via de eerder genoemde Discord link kun je @R3D vragen om support. Als hij op voorhand al ziet dat het niet gaat werken, dan hoef je hem niet eens te bestellen. En je kunt je verkoper op FS vragen of je hem mag ruilen voor de andere versie als die niet werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door robertwebbe op 20-01-2025 11:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[Afbeelding]
Nee, die werkt alleen op eigen infra.

Op de XGS-PON infra van een ISP is beheer, encryptie e.d. nodig. Dat betekent dat de SFP veel meer intelligentie moet hebben, eigen processor, firmware, geheugen, etc. Die SFP+ modules worden aangeduid met “SFP with MAC”.

Veel minder keus, stuk duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
justdaboo schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:05:
[...]

Ik heb er inmiddels een stuk of 4 draaien icm een Draytek 3910/3912. Deze werken top, ook werken de FS modules op 1Gbps.

Op eental plekken een 8/8 of 5/5 Gbps lijn, deze snelheden worden prima gehaald met de FS module.
Nee,jij hebt niet deze draaien maar de 5 keer duurdere…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
ernstoud schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:29:
[...]

En geen processor, memory, firmware, beheersinterface (OMCI)…
Wilde het simpel houden :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ernstoud schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:28:
[...]

Nee,jij hebt niet deze draaien maar de 5 keer duurdere…
Ik was idd in de veronderstelling dat het om de FS XGS-ONU-25-20NI SFP+ ONT ging. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 19:38
Ik ben me aan het oriënteren om later dit jaar over te stappen naar Delta. Momenteel Ziggo abonnee waarbij het supersimpel is om het Ziggo router in bridge te zetten. Ik snap niet waarom Delta dit overstappers zo lastig maakt...

Ik kan vrij goedkoop een XS-010X-Q overnemen, maar dit is de KPN TK-01 versie. Maar nu vind ik forum posts waarin wordt aangegeven dat deze niet stabiel werkt met Delta. Is deze informatie nog steeds actueel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chielmi schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:00:
Ik ben me aan het oriënteren om later dit jaar over te stappen naar Delta. Momenteel Ziggo abonnee waarbij het supersimpel is om het Ziggo router in bridge te zetten. Ik snap niet waarom Delta dit overstappers zo lastig maakt...

Ik kan vrij goedkoop een XS-010X-Q overnemen, maar dit is de KPN TK-01 versie. Maar nu vind ik forum posts waarin wordt aangegeven dat deze niet stabiel werkt met Delta. Is deze informatie nog steeds actueel?
Die stabiliteit problemen waren met de Genexis ONT die KPN gebruikt. De xs-010x-q die KPN gebruikt is zover ik weet niet geprobeerd op de Delta infra. Ook zitten er aanpassingen op voor KPN waardoor hij op Delta vermoedelijk niet werkt. De originele Nokia xs-010x-q wordt door Delta ondersteund en zelfs van nieuwe firmware voorzien. Ik zou dus zeker voor het origineel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 10:19
Ik heb misschien wat teveel ingelezen als complete leek betreft glasvezel.
Ik zie door de bomen het bos niet meer om het zo maar te zeggen.
Eind deze maand wordt mijn glasvezel connectie van Delta opgeleverd.
Ik lees een hoop negatieve ervaringen over de modem die Delta levert (Nokia nogwat)
Zodoende wil ik graag een Fritz 5530 (met XGS-pon) aanschaffen.
Welnu, moet ik nog bijzondere kunstjes uithalen en/of andere SFP module erbij aanschaffen?
Of is het echt zo simpel als aansluiten de boel, firmware updaten & provider selecteren, Delta bellen en het serienummer van mijn nieuwe modem doorgeven?

Waarschijnlijk is deze vraag al zovaak beantwoord hier, maar ik kan het niet terugvinden zo 1,2,3 in de 269 pagina thread.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
osmosis schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:58:
Ik lees een hoop negatieve ervaringen over de modem die Delta levert (Nokia nogwat)
Welnu, moet ik nog bijzondere kunstjes uithalen en/of andere SFP module erbij aanschaffen?
Of is het echt zo simpel als aansluiten de boel, firmware updaten & provider selecteren, Delta bellen en het serienummer van mijn nieuwe modem doorgeven?

Waarschijnlijk is deze vraag al zovaak beantwoord hier, maar ik kan het niet terugvinden zo 1,2,3 in de 269 pagina thread.
Welkom! Als je de juiste 5530 aanschaft - dus compleet met de AVM XGS-PON SFP (deze dus: https://schenkict.nl/prod...530-fiber-edition-xgs-pon) en de juiste kabel (deze: https://schenkict.nl/prod...xgs-pon-aansluitkabel-upc - helaas niet op voorraad zie ik) dan ben je snel klaar.

1. Controleren of alles werkt met het door Delta verstrekte device.
2. Naar wens CGNAT uit laten zetten (met Delta device nog actief).
3. 5530 aansluiten en in FritzOS Delta profiel kiezen.
4. PON-ID aanmelden bij Delta.
5. Wachten op e-mail dat “storing is afgehandeld”.

En klaar is Osmosis!

Update: de fritzshop heeft de juiste kabel wel op voorraad: https://fritzshop.nl/glas...groen-glasvezelkabel.html en de 5530 ook: https://fritzshop.nl/frit...x-5530-fiber-xgs-pon.html

Zelf zou ik kiezen voor een model met wat meer poorten, de 5590 dus.

[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 20-01-2025 22:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
osmosis schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:58:

Ik mis de hele reden waarom je een andere router wil. Van horen zeggen dat de Nokia slecht is zou ik niet echt een reden noemen. Voor 99% van de klanten van Delta voldoet die, maar 1% van de klanten voldoet die niet. Als jij tot die 1% behoord, wat mis je bij de Nokia? Dat moet je eerst duidelijk hebben. Anders wordt een andere uitzoeken lastig lijkt mij. Dan pak je namelijk gewoon een willekeurige andere, zonder reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
ernstoud schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:12:
[...]

Welkom! Als je de juiste 5530 aanschaft - dus compleet met de AVM XGS-PON SFP (deze dus: https://schenkict.nl/prod...530-fiber-edition-xgs-pon) en de juiste kabel (deze: https://schenkict.nl/prod...xgs-pon-aansluitkabel-upc - helaas niet op voorraad zie ik) dan ben je snel klaar.

1. Controleren of alles werkt met het door Delta verstrekte device.
2. Naar wens CGNAT uit laten zetten (met Delta device nog actief).
3. 5530 aansluiten en in FritzOS Delta profiel kiezen.
4. PON-ID aanmelden bij Delta.
5. Wachten op e-mail dat “storing is afgehandeld”.

En klaar is Osmosis!
Hartstikke bedankt!
Één ding snap ik niet helemaal, de kabel. Wordt dat niet standaard meegeleverd bij de Nokia modem? Kan ik deze niet omprikken naar de Fritz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
osmosis schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:17:
[...]

Hartstikke bedankt!
Één ding snap ik niet helemaal, de kabel. Wordt dat niet standaard meegeleverd bij de Nokia modem? Kan ik deze niet omprikken naar de Fritz?
Nee. Aan de Nokia kant zit een SC/APC connector (groen), in de SFP van de Fritzbox moet een SC/UPC (blauw).

En lees nog even de update in mijn post hierboven over de verkrijgbaarheid.

[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 20-01-2025 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
bjusterbaarlik schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:16:
[...]

Ik mis de hele reden waarom je een andere router wil. Van horen zeggen dat de Nokia slecht is zou ik niet echt een reden noemen. Voor 99% van de klanten van Delta voldoet die, maar 1% van de klanten voldoet die niet. Als jij tot die 1% behoord, wat mis je bij de Nokia? Dat moet je eerst duidelijk hebben. Anders wordt een andere uitzoeken lastig lijkt mij. Dan pak je namelijk gewoon een willekeurige andere, zonder reden.
Ik las dat de WiFi van de Nokia modem eigenaardigheden heeft o.a. zwak signaal.
Ook kom ik er niet geheel achter of ik nou wel of niet 2.4 en 5ghz kan splitsen
Dat is voor mij heel belangrijk. Heb een zootje IoT apparaten in huis die shared SSID 2.4/5GHz niet leuk vinden. Tevens lijkt het erop dat ik met de Nokia niet mijn eigen DNS server kan gebruiken, maar dat weet ik ook niet 100% zeker, informatie over de exacte mogelijkheden zijn wat schaars.
Allemaal dingen waarbij ik wel weet dat ik het onder FritzOS kan doen. Dacht ik neem het zekere voor het onzekere voordat mijn halve netwerk een week plat ligt

[ Voor 7% gewijzigd door osmosis op 20-01-2025 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@osmosis En dat kan dan allemaal wel met de Fritzbox? Bridge modus gaat bijvoorbeeld niet werken bij Delta.

[ Voor 32% gewijzigd door robertwebbe op 20-01-2025 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
robertwebbe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:23:
@osmosis En dat kan dan allemaal wel met de Fritzbox?
Tenminste alle FRITZ!Boxen waarmee ik tot nu toe gewerkt heb wel.
Tenzij de 5530 een geval apart is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
osmosis schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:19:
[...]

Ik las dat de WiFi van de Nokia modem eigenaardigheden heeft o.a. zwak signaal.
Nee heeft die niet, gewoon prima zo het hoort. De Genexis 7840 die Delta op AON gebruikt heeft slechte WiFi.
Ook kom ik er niet geheel achter of ik nou wel of niet 2.4 en 5ghz kan splitten.
Dat kan. Je kan ook veel verschillende WiFi netwerken aan maken.
Dat is voor mij heel belangrijk. Heb een zootje IoT apparaten in huis die shared SSID 2.4/5GHz niet leuk vinden.
Kan jouw IoT spullen 5GHz herkennen dan? Meeste van dat spul kan alleen 2.4GHz gebruiken en kan dus onmogelijk 5GHz zien. Er is gewoon geen mogelijkheid dat de hardware 5GHz netwerk ziet.
Tevens lijkt het erop dat ik met de Nokia niet mijn eigen DNS server kan gebruiken, maar dat weet ik ook niet 100% zeker, informatie over de exacte mogelijkheden zijn wat schaars.
Ja kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
bjusterbaarlik schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:26:
[...]

Nee heeft die niet, gewoon prima zo het hoort. De Genexis 7840 die Delta op AON gebruikt heeft slechte WiFi.

[...]
Dat kan. Je kan ook veel verschillende WiFi netwerken aan maken.

[...]
Kan jouw IoT spullen 5GHz herkennen dan? Meeste van dat spul kan alleen 2.4GHz gebruiken en kan dus onmogelijk 5GHz zien. Er is gewoon geen mogelijkheid dat de hardware 5GHz netwerk ziet.

[...]

Ja kan wel.
Dankje! Dan ga ik eerst gewoon de Nokia gebruiken. Dat waren mijn voornaamste zorgen waar ik niet 1,2,3 een antwoord op kon vinden. Kan altijd later nog een eigen modem aanschaffen indien ik het nodig vind.
En betreft IoT, nee ze herkennen niet 5GHz. maar de Xiaomi familie (mi/yeelight/dreame/roborock) apparaten die ik in huis heb staan, staan daarom bekend zodra er een netwerk is met één dezelfde SSID die dus uitzend op 2.4&5Ghz dan krijg je connectie problemen met deze apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
osmosis schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:32:
[...]
En betreft IoT, nee ze herkennen niet 5GHz. maar de Xiaomi familie (mi/yeelight/dreame/roborock) apparaten die ik in huis heb staan, staan daarom bekend zodra er een netwerk is met één dezelfde SSID die dus uitzend op 2.4&5Ghz dan krijg je connectie problemen met deze apparaten.
Ik heb dit veel mensen horen zeggen, maar technisch gezien kan dat niet. Als een apparaat geen 5GHz radio heeft zal die daar geen last van hebben. In mijn ervaring ligt het ook altijd ergens anders aan. Ik ben nog niet tegenkomen dat een apparaat dat geen 5GHz radio heeft last had van een 5GHz band.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volgens mijn heeft dit te maken met de bandvoorkeur instelling. Die kickt dan telkens de 2,4 GHz apparaten ervan af om te kijken of ze zich dan op 5 GHz gaan aanmelden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wouter1981

wouter1981

w00t

justdaboo schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:05:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat het om de FS XGS-ONU-25-20NI SFP+ ONT ging.
Allemaal bedankt voor jullie reacties @justdaboo @wbschenk @robertwebbe @ernstoud
Een duidelijk verhaal lijkt mij. Toch maar even de Zaram bestellen bij @wbschenk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamefreakin
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:44
Vandaag viel het me op dat de op 1 januari ingevoerde snelheidsverhoging voor mijn abonnement (250mbit naar 500mbit) nog niet toegepast was. Volgens de klantenservice kwam dit omdat ik eerst het Delta modem weer aan moest sluiten voor ongeveer 5 minuten, en daarna weer de eigen Zaram aansluiten
(was ik eigenlijk al mee bekend i.v.m. eerdere aanpassingen, maar dit keer was het even ontschoten :) )

Delta modem aangesloten en na 3 minuten had ik inderdaad de 500mbit. Delta modem weer losgekoppeld en Zaram weer gekoppeld. Nu lijkt de Zaram geen verbinding meer te kunnen maken (lijkt er op alsof deze niet meer geregistreerd is).

Klantenservice is op moment van schrijven inmiddels al gesloten, dus dat wordt morgen weer contact opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gamefreakin schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:23:
Vandaag viel het me op dat de op 1 januari ingevoerde snelheidsverhoging voor mijn abonnement (250mbit naar 500mbit) nog niet toegepast was. Volgens de klantenservice kwam dit omdat ik eerst het Delta modem weer aan moest sluiten voor ongeveer 5 minuten, en daarna weer de eigen Zaram aansluiten
(was ik eigenlijk al mee bekend i.v.m. eerdere aanpassingen, maar dit keer was het even ontschoten :) )

Delta modem aangesloten en na 3 minuten had ik inderdaad de 500mbit. Delta modem weer losgekoppeld en Zaram weer gekoppeld. Nu lijkt de Zaram geen verbinding meer te kunnen maken (lijkt er op alsof deze niet meer geregistreerd is).

Klantenservice is op moment van schrijven inmiddels al gesloten, dus dat wordt morgen weer contact opnemen.
Inderdaad moet je de Zaram opnieuw registreren. Telefonisch gaat dat het snelst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamefreakin
ernstoud schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:37:
[...]

Inderdaad moet je de Zaram opnieuw registreren. Telefonisch gaat dat het snelst.
Tot 8:00 morgenochtend nog maar even het Delta modem er tussen dan.

Ik snap dat eigen modem niet de meest standaard procedure is, maar toch jammer van de valse hoop van de chat klantenservice 2 uur geleden. ;)
Medewerker: Ik snap dat dit vervelend is, maar u hoeft het Delta modem maar maximaal 10 minuten aan te sluiten.

Ik: Dat is prima. Kan ik mijn eigen modem daarna gelijk weer aansluiten? Heb namelijk wel eens meegemaakt dat ik het modem na een wijziging opnieuw moest aanmelden.

Medewerker: Nee, dit hoeft niet. Uw eigen modem blijft geregisteerd en u kunt het gelijk weer aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eriadoc
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-05 16:36
De voorspelling eerder in dit topic dat ik als Tweaker niet heel blij zou worden van het Nokia-modem is uitgekomen. :D

Ik heb heel veel last van haperingen. Vooral te merken op social media waar regelmatig bijv. spinners komen in het laden van filmpjes. Op mijn telefoon loop ik er af en toe tegen aan en dan zet ik mijn Wifi uit om weer 5G te gebruiken om door te kunnen, zo irritant is het inmiddels. Maar ook bedraad doet het zich voor. Het is niet een continu probleem, maar het komt wel heel regelmatig voor.

Wifi van de Nokia staat uit, dus daar kan het niet aan liggen (ik heb een setup met Deco's, die ook vóór de overstap naar XGS-PON al werkte). Ik heb nog geprobeerd om andere DNS-adressen te gebruiken, heeft het ook niet opgelost.

Klinkt dit probleem voor iemand bekend? Of heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Ik wilde proberen om ipv6 uit te zetten om te testen of dat uitmaakt, maar dat kan dus niet in het Nokia modem...

Nu zit ik toch weer te kijken naar de FS module om die aan te schaffen en mijn EdgeRouter-X weer in gebruik te nemen.... :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@eriadoc Mijn ervaring is dat een massa consumentproduct zoals de Nokia router het voor standaard users prima doet maar voor meer eisende Tweakers niet. De oplossing met een EdgeRouter in combinatie met een FS.com SFP kost wat geld maar is über betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:57
eriadoc schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:11:
De voorspelling eerder in dit topic dat ik als Tweaker niet heel blij zou worden van het Nokia-modem is uitgekomen. :D

Ik heb heel veel last van haperingen. Vooral te merken op social media waar regelmatig bijv. spinners komen in het laden van filmpjes. Op mijn telefoon loop ik er af en toe tegen aan en dan zet ik mijn Wifi uit om weer 5G te gebruiken om door te kunnen, zo irritant is het inmiddels. Maar ook bedraad doet het zich voor. Het is niet een continu probleem, maar het komt wel heel regelmatig voor.

Wifi van de Nokia staat uit, dus daar kan het niet aan liggen (ik heb een setup met Deco's, die ook vóór de overstap naar XGS-PON al werkte). Ik heb nog geprobeerd om andere DNS-adressen te gebruiken, heeft het ook niet opgelost.

Klinkt dit probleem voor iemand bekend? Of heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Ik wilde proberen om ipv6 uit te zetten om te testen of dat uitmaakt, maar dat kan dus niet in het Nokia modem...

Nu zit ik toch weer te kijken naar de FS module om die aan te schaffen en mijn EdgeRouter-X weer in gebruik te nemen.... :-)
Bijzonder, ik ken dat fenomeen helemaal niet met de Nokia. Heeft hier stabiel gedraaid icm unifi switches en ap's. DNS laat ik via nextdns lopen.

Heb je de deco's wel als access point modus draaien?

Ben nu sinds een dag online met Odido via het Delta netwerk. Heb van Odido een Nokia XS-010X-R en een Zyxel modem gekregen. De Zyxel enkel tijdens activatie er aan gehad en daarna de Nokia gekoppeld aan een Cloud Gateway Max. Lijkt tot nu toe prima te werken. Tijdens de setup van de Cloud Gateway Max wel een melding gehad van packet loss aan de WAN zijde maar dat lijkt vals alarm. Alles is de afgelopen uren stabiel gebleven.

[ Voor 13% gewijzigd door Blaffeh op 24-01-2025 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter1981

wouter1981

w00t

Gisteren de Zaram SFP+ ontvangen van @wbschenk, waarvoor dank! De levering was snel: woensdag besteld, donderdag al geleverd.

Nu vraag ik me af of ik de module kan testen in combinatie met mijn UDM Pro voorafgaand aan de overstap van Caiway naar Delta. Deze overstap is voor mij pas medio maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamefreakin
ernstoud schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:37:
[...]

Telefonish contact gehad met Delta en de Zaram is opnieuw aangemeld en heeft weer signaal.

Het gekke is nu wel dat na de herregistratie internet alleen werkt over VLAN 500 ipv 100. Na het lezen van het topic lijkt dit een vaker voorkomend fenomeen te zijn bij de Zaram waar inmiddels fixes voor uitgerold zouden moeten zijn. Via Discord maar even een pingetje sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gamefreakin schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:13:
[...]

Telefonish contact gehad met Delta en de Zaram is opnieuw aangemeld en heeft weer signaal.

Het gekke is nu wel dat na de herregistratie internet alleen werkt over VLAN 500 ipv 100. Na het lezen van het topic lijkt dit een vaker voorkomend fenomeen te zijn bij de Zaram waar inmiddels fixes voor uitgerold zouden moeten zijn. Via Discord maar even een pingetje sturen.
Ja, dat hoort niet. Bijzonder want @R3D had aangegeven dat dit opgeschoond zou zijn. Op Discord in kanaal # Support even een ticket aanmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wouter1981 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:02:
Gisteren de Zaram SFP+ ontvangen van @wbschenk, waarvoor dank! De levering was snel: woensdag besteld, donderdag al geleverd.

Nu vraag ik me af of ik de module kan testen in combinatie met mijn UDM Pro voorafgaand aan de overstap van Caiway naar Delta. Deze overstap is voor mij pas medio maart.
Ja, dat kan. Met SSH of telnet benaderen. Zoek maar even in deze thread. Product manual van de Zaram met IP adres, userid en pw staat ook hier: stormfly in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 24-01-2025 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Laatst online: 15-09 21:58
Blaffeh schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:44:
[...]

Ben nu sinds een dag online met Odido via het Delta netwerk. Heb van Odido een Nokia XS-010X-R en een Zyxel modem gekregen. De Zyxel enkel tijdens activatie er aan gehad en daarna de Nokia gekoppeld aan een Cloud Gateway Max. Lijkt tot nu toe prima te werken. Tijdens de setup van de Cloud Gateway Max wel een melding gehad van packet loss aan de WAN zijde maar dat lijkt vals alarm. Alles is de afgelopen uren stabiel gebleven.
Ik heb een jaar geleden ook een briefje van Odido in de bus gehad dat ze beschikbaar zouden komen op ons delta netwerk maar ik kan het nog steeds niet afsluiten via de site. Ook bij bellen geven ze aan dat het niet leverbaar is op ons adres. Duurde dit bij jullie ook zo lang na aankondiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
Ruut88 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:07:
[...]

Ik heb een jaar geleden ook een briefje van Odido in de bus gehad dat ze beschikbaar zouden komen op ons delta netwerk maar ik kan het nog steeds niet afsluiten via de site. Ook bij bellen geven ze aan dat het niet leverbaar is op ons adres. Duurde dit bij jullie ook zo lang na aankondiging?
Nee dat was heel snel beschikbaar hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sankop
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03 17:53
Heeft iemand een idee?
Ik heb met mijn Zaram module in een UDM PRO ineens geen goed upload snelheid meer. De download is prima, 1031 MBps, maar mijn upload blijft hangen tussen de 70 en 90 MBps.
Nu zegt Delta dat het aan mijn eigen router/switch ligt. Ik heb niets veranderd de afgelopen periode en een paar weken geleden was het nog gewoon upload/download 1000+/1000+

Ik krijg zelfs een beetje het idee dat dit sinds 7-8 januari zo is met de storing waarbij hier bijna 30 uur geen internet had. Regio Burgum, Friesland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ruut88 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:07:
[...]

Meestal kunnen ISP’s zich aanmelden bij het moment van vraagbundeling. Deze hebben dan een bepaald moment exclusiviteit. Als deze termijn verloopt heb je keus uit alle Wholesale ISP’s op het netwerk. Meestal is deze periode een jaar na de eerste geactiveerde aansluiting binnen het (deel) project/gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Laatst online: 15-09 21:58
justdaboo schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:30:
[...]

Meestal kunnen ISP’s zich aanmelden bij het moment van vraagbundeling. Deze hebben dan een bepaald moment exclusiviteit. Als deze termijn verloopt heb je keus uit alle Wholesale ISP’s op het netwerk. Meestal is deze periode een jaar na de eerste geactiveerde aansluiting binnen het (deel) project/gebied.
Het gekke is dat we inmiddels al ruim drie jaar glasvezel van Delta hebben en het Odido foldertje ruim een jaar geleden in de bus zat. Ik heb vanmiddag Odido eens gebeld maar kwam met de eerste lijns klantenservice nog niet verder dan: “Als het op onze site niet leverbaar is kan het nog lang duren”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sankop
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03 17:53
Bedankt, ga ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
justdaboo schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:30:
[...]

Dat is idd bijzonder. Je zou een berichtje naar Delta Netwerk (dus niet de provider) kunnen sturen, uit mijn ervaring reageren die ook altijd best wel vlot op “bijzondere” vragen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timterhorst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 13:18
Met behulp van dit forum gisteren probleemloos Delta abonnement gestart, met Nokia ONT XS-010X-Q en Fritzbox7490.
Monteur was zo aardig om de Nokia ONT alvast in te pluggen, daarna helpdesk gebeld voor registratie waar ik zeer vlot en deskundig geholpen werd, top service van Delta en ook dank aan jullie voor het delen van jullie kennis en ervaring!
De monteur vertelde overigens dat Delta bezig was om de hele telecom tak te verkopen en zich puur op energie te gaan richten, dat nieuws had ik gemist.

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!
timterhorst schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:50:
Met behulp van dit forum gisteren probleemloos Delta abonnement gestart, met Nokia ONT XS-010X-Q en Fritzbox7490.
Monteur was zo aardig om de Nokia ONT alvast in te pluggen, daarna helpdesk gebeld voor registratie waar ik zeer vlot en deskundig geholpen werd, top service van Delta en ook dank aan jullie voor het delen van jullie kennis en ervaring!
De monteur vertelde overigens dat Delta bezig was om de hele telecom tak te verkopen en zich puur op energie te gaan richten, dat nieuws had ik gemist.
De monteur heeft te veel fantasie. Dergelijke (onjuiste, beursgevoelige) info is uiteraard nooit als eerste bekend bij uitvoerende medewerkers. Interessant doenerij, klok en klepel.

Delta gaat een deel van het netwerk afstoten. En DFN en Delta Energie zijn totaal verschillende bedrijven. DFN is eigendom van EQT, een Zweedse investeringsmaatschappij en Delta Energie is eigendom van Vattenfall.

Vattenfall is in handen van de Zweedse staat. En dat heeft dus niets te maken met het toevallig ook Zweedse bedrijf EQT.

Kortom; nee. Onzin.

[ Voor 18% gewijzigd door ernstoud op 25-01-2025 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timterhorst schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:50:
De monteur is naast (waarschijnlijk) NIET in dienst bij Delta idd ook van de sprookjes. Er speelt veel op het moment, maar er wordt ook het eea duidelijk. Delta heeft recent een langdurige overeenkomst voor onderhoud afgesloten met o.a. BAM. Ook weet ik uit de aannemerswereld dat er naast een periode van “afmaken wat open ligt” er ook weer een periode van uitbreiding aan komt.

Natuurlijk kan het snel en verassend zijn in deze branche, maar dat een monteur dit communiceert is ook wel een beetje kwalijk…

Bron contract: https://www.bam.com/nl/pe...-en-circet-voor-beheer-en

[ Voor 5% gewijzigd door justdaboo op 25-01-2025 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouter1981

wouter1981

w00t

ernstoud schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:39:
[...]

Ja, dat kan. Met SSH of telnet benaderen. Zoek maar even in deze thread. Product manual van de Zaram met IP adres, userid en pw staat ook hier: stormfly in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"
Gelukt. Zaram in port11 van de UDMPro gestopt en vrij snel verscheen hij in Unifi.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TN3baQcxE-eRdNLXsv-jp1Zy8H4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRuiouhJBxpgUnBylpotcl6W.jpg?f=fotoalbum_large.

Daarna pc op de fixed IP ingesteld, zie handleiding Zaram. Toen met putty via SSH geprobeerd te verbinden. 1e poging mislukte. 2e werkte wel en login met credentials uit handleiding ging goed. Conclusie voor nu: Zaram SFP is oke. Nu wachten op ingangsdatum Delta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 08:48

JeroenT

hoi!

wouter1981 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:55:
[...]

Gelukt. Zaram in port11 van de UDMPro gestopt en vrij snel verscheen hij in Unifi.
[Afbeelding].

Daarna pc op de fixed IP ingesteld, zie handleiding Zaram. Toen met putty via SSH geprobeerd te verbinden. 1e poging mislukte. 2e werkte wel en login met credentials uit handleiding ging goed. Conclusie voor nu: Zaram SFP is oke. Nu wachten op ingangsdatum Delta
Mocht het niet werken, (zoals in mijn geval, dacht iets kwa hardware hier) dan heel snel de discord jongens raadplegen ;) mensen van het callcenter hadden de SFP+ module niet juist geregistreerd. Daar heb ik dagen op gewacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thympje
  • Laatst online: 31-03 04:16
Kan ik de Ubiquiti Uisp-fiber-xgs gebruiken om vervolgens de ethernet kabel in mijn UDM SE te doen? Er staat in de ui store een side note bij. Maar ik begrijp niet helemaal wat dat zou betekenen.
Note. This device is only compatible with the Fiber XGS OLT. It cannot be used with third-party OLTs.
Het is voor mij helaas niet mogelijk om de glasvezel direct in de UDM te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Thympje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:10:
Kan ik de Ubiquiti Uisp-fiber-xgs gebruiken om vervolgens de ethernet kabel in mijn UDM SE te doen? Er staat in de ui store een side note bij. Maar ik begrijp niet helemaal wat dat zou betekenen.
Note. This device is only compatible with the Fiber XGS OLT. It cannot be used with third-party OLTs.
Volgens mij heeft @Economics aangegeven dat dit device op KPN zou werken. En ik heb een keer discussie gehad met iemand die beweerde dat het ook zou werken op Delta, maar een Delta engineer zei desgevraagd dat dit op een eigen lijn zou zijn.

Dus tja. Die voetnoot van Ubiquiti geeft te denken. Hier in deze thread zijn geen ervaringen. Dus als je gaat testen laat het dan weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeloz
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 31-01 15:28
Ik ben recent verhuisd en krijg komende dinsdag delta en heb gekozen voor 4g snelheid.

Het huis is door de vorige eigenaren volledig verbouwd en hebben toen verspreid in het huis utp-kabels getrokken. Zo zitten er 2 aansluiting bij de tv in de woonkamer en ook 2 aansluitingen in de woonkamer bij de achtertuin. Dan zitten er op beide slaapkamers boven ook ieder 2 aansluitingen. Deze wil ik natuurlijk allemaal aansluiten op mijn thuisnetwerk.

Nu wil ik ook een eigen ONT gaan gebruiken en ben uitgekomen op de Nokia XS-010X-Q. Dit omdat deze wordt geupdate door Delta als het goed heb begrepen en een 10g utp uitgang gebruikt.
Deze wil ik dan met utp aansluiten op een router met een 10g wan poort. Ik zat te denken aan een TP-Link DECO 85 als router in de meterkast en van hieruit verspreiden door het huis. Dit zodat ik de 10g lan-poort kan gebruiken voor de werk-gamekamer en de overig 4 2.5g poorten kan gebruiken voor de overig locaties in het huis en de backhaul van de router/mesh boven en eventueel een router/mesh bij de achtertuin.
Hier zal ik dan ook switches nodig hebben in de meterkast om alles te kunnen aansluiten en bij de tv beneden voor meerdere consoles.
Ook is er nog een utp verbinding in de meterkast van de zonnepanelen.

De TV in de woonkamer wil ik de app op de tv gaan gebruiken en de TV boven het kastje.

Nu ben ik niet zo thuis in netwerken en heb ik begrepen dor het lezen hier en googlewerk dat de gekozen ONT van nokia en samewerking met de TP-Link werkt en dan andere router(s) van TP-Link kan koppelen met mesh. Ook begrijp dat ik de router in de meterkast aan de WAN-zijde de VLAN op 100 moet zetten.
Is er voor de TV dan ook nog VLAN 101 nodig en zoja waar mot dit dan ingesteld worden.

Maar wat moet ik dan nog meer instellen op eventueel de ONT en de router in de meterkast. En moet ik ook nog dingen instellen in de routers behalve mesh settings, SSID en eventueel de bekabelde backhauls. en wat adviseuren jullie wat betreft switches. Lijkt mij vrij simpele switches die maximaal 2.5g kunnen en moet dit dan managed of kan het ook met unmanaged.

Ik hoop dat het duidelijk is wat ik zou willen en dat dit ook mogelijk is. Hieronder ook nog de indeling uitgetekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NoXa9vNU_epiyD6btWdUv9y49MI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rs6445n30tkF12wyBaufGHBN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roeloz schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:39:
Ik ben recent verhuisd en krijg komende dinsdag delta en heb gekozen voor 4g snelheid.

Het huis is door de vorige eigenaren volledig verbouwd en hebben toen verspreid in het huis utp-kabels getrokken. Zo zitten er 2 aansluiting bij de tv in de woonkamer en ook 2 aansluitingen in de woonkamer bij de achtertuin. Dan zitten er op beide slaapkamers boven ook ieder 2 aansluitingen. Deze wil ik natuurlijk allemaal aansluiten op mijn thuisnetwerk.

Nu wil ik ook een eigen ONT gaan gebruiken en ben uitgekomen op de Nokia XS-010X-Q. Dit omdat deze wordt geupdate door Delta als het goed heb begrepen en een 10g utp uitgang gebruikt.
Deze wil ik dan met utp aansluiten op een router met een 10g wan poort. Ik zat te denken aan een TP-Link DECO 85 als router in de meterkast en van hieruit verspreiden door het huis. Dit zodat ik de 10g lan-poort kan gebruiken voor de werk-gamekamer en de overig 4 2.5g poorten kan gebruiken voor de overig locaties in het huis en de backhaul van de router/mesh boven en eventueel een router/mesh bij de achtertuin.
Hier zal ik dan ook switches nodig hebben in de meterkast om alles te kunnen aansluiten en bij de tv beneden voor meerdere consoles.

De TV in de woonkamer wil ik de app op de tv gaan gebruiken en de TV boven het kastje.

Nu ben ik niet zo thuis in netwerken en heb ik begrepen dor het lezen hier en googlewerk dat de gekozen ONT van nokia en samewerking met de TP-Link werkt en dan andere router(s) van TP-Link kan koppelen met mesh. Ook begrijp dat ik de router in de meterkast aan de WAN-zijde de VLAN op 100 moet zetten.
Is er voor de TV dan ook nog VLAN 101 nodig en zoja waar mot dit dan ingesteld worden.

Maar wat moet ik dan nog meer instellen op eventueel de ONT en de router in de meterkast. En moet ik ook nog dingen instellen in de routers behalve mesh settings, SSID en eventueel de bekabelde backhauls. en wat adviseuren jullie wat betreft switches. Lijkt mij vrij simpele switches die maximaal 2.5g kunnen en moet dit dan managed of kan het ook met unmanaged.

Ik hoop dat het duidelijk is wat ik zou willen en dat dit ook mogelijk is. Hieronder ook nog de indeling uitgetekend.

[Afbeelding]
Heel verhaal, weinig haken en ogen. Al meerdere jaren zit IPTV ook gewoon op VLAN100. Op de Nokia ONT hoef en kun je niets instellen. Unmanaged switches zijn prima als er niets te beheren valt. Maar wil je poorten kunnen afsluiten, snelheid van poorten regelen, VLAN’s instellen e.d., ontkom je niet aan wat meer geavanceerde switches.

Welke CAT versie zijn de getrokken UTP kabels? (Staat er op, CAT5E bijvoorbeeld.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Thympje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:10:
Ik heb ergens vorig jaar zo’n ding besteld en met R3D getest of we het werkend kregen. Dit naar aanleiding van het succesverhaal bij KPN.
Ik weet even niet meer de exacte details maar de conclusie was dat dit niet betrouwbaar werkt op het XGS-PON netwerk van Delta. De Nokia is de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:01:
[...]

Ik heb ergens vorig jaar zo’n ding besteld en met R3D getest of we het werkend kregen. Dit naar aanleiding van het succesverhaal bij KPN.
Ik weet even niet meer de exacte details maar de conclusie was dat dit niet betrouwbaar werkt op het XGS-PON netwerk van Delta. De Nokia is de beste keuze.
Helemaal vergeten. Ik word oud (hoop ik). Was ik bij de geboorte al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11:39
robertwebbe schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:01:
[...]

Hij ging meen ik niet goed om met Bi-directional OMCI AES encryption wat als failed resulteerde op de OLT bij Delta. Had verder geen impact op de werking van dit ding. Bij ons op de OLT dit signaal nog niet tegengekomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeloz
ernstoud schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:47:
[...]
Welke CAT versie zijn de getrokken UTP kabels? (Staat er op, CAT5E bijvoorbeeld.)
Het is overal cat6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeloz
Roeloz schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:39:

[Afbeelding]
En wat voor switches zouden jullie aanraden managed/unmanaged gewoon ook van TP-Link af andere

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roeloz schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:22:
[...]

En wat voor switches zouden jullie aanraden managed/unmanaged gewoon ook van TP-Link af andere
Ik en met mij vele kijken al meer dan een jaar zo der problemen TV over VLAN100. Qua switch is het net hoe je inter het eea wil managen en verdelen.

Fijn voor je TV Streams is het wel dat de switch IGMP snooping ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iruoy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 14:41
Door de succesverhalen en gewoon omdat ik het wil, bezig met overstap met TP Link MC420L icm Zaram ONT. Helaas is de eerste keer de omzetting niet goed gegaan en voor de tweede keer ben ik ook in afwachting van een 'andere afdeling' om toch nog iets goed te zetten. De backoffice zag namelijk toch dat er iets niet helemaal goed door het systeem rolde, ondanks dat er wel een connectie was.

Even duimen dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iruoy schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:19:
Door de succesverhalen en gewoon omdat ik het wil, bezig met overstap met TP Link MC420L icm Zaram ONT. Helaas is de eerste keer de omzetting niet goed gegaan en voor de tweede keer ben ik ook in afwachting van een 'andere afdeling' om toch nog iets goed te zetten. De backoffice zag namelijk toch dat er iets niet helemaal goed door het systeem rolde, ondanks dat er wel een connectie was.

Even duimen dus...
Even aanmelden op Discord en daar een ticket maken als het je te lang duurt.

https://discord.gg/J2QbYM32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iruoy
ernstoud schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:01:
[...]

Even aanmelden op Discord en daar een ticket maken als het je te lang duurt.

https://discord.gg/J2QbYM32
Gedaan. Want volgens Delta ligt het echt aan mijn kant. Heb ook TP-Link een mail gestuurd om uit te sluiten dat het niet aan de MC420L ligt, want het FX lampje gaat niet branden. Ook geen idee hoe ik zaken verder kan uitsluiten. Glasfiber is ok, want komt uit Nokia modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iruoy schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:31:
[...]

Gedaan. Want volgens Delta ligt het echt aan mijn kant. Heb ook TP-Link een mail gestuurd om uit te sluiten dat het niet aan de MC420L ligt, want het FX lampje gaat niet branden. Ook geen idee hoe ik zaken verder kan uitsluiten. Glasfiber is ok, want komt uit Nokia modem.
Aha. Er begint me wat te dagen. Wat is je interface van MC420 naar router? 1, 2.5 of 10 Gbps.?

Want lees dit: ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

Op 1 Gbps. naar router gaat het niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iruoy
ernstoud schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:47:
[...]

Aha. Er begint me wat te dagen. Wat is je interface van MC420 naar router? 1, 2.5 of 10 Gbps.?

Want lees dit: ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

Op 1 Gbps. naar router gaat het niet werken.
hmm. Het is een Asus-rt-ax88u. WAN poort is 1Gb, net als de anderen.... dus volgens mij ben ik dan klaar, want er is geen (lan) poort met hogere snelheid beschikbaar. En om nu een USB Netwerkadapter met 2,5Gb aan te sluiten geeft me ook geen succesgevoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iruoy schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:00:
[...]

hmm. Het is een Asus-rt-ax88u. WAN poort is 1Gb, net als de anderen.... dus volgens mij ben ik dan klaar, want er is geen (lan) poort met hogere snelheid beschikbaar. En om nu een USB Netwerkadapter met 2,5Gb aan te sluiten geeft me ook geen succesgevoel
Ok. Duidelijk. De lage prijs van de MC420 heeft dus helaas een keerzijde.

Een goedkope switch met één of meerdere 2.5 Gbps poorten tussen MC420 en de Asus zou kunnen werken. Moeite van het proberen waard. Rond de EUR 50.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bever
Bever schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:09:
Ik heb gisteren mijn Zaram SFP+ (op een UDM-SE) aangemeld bij Delta (VLAN100). Na een tijdje kreeg ik netjes een ip en had ik verbinding, maar de verbinding viel telkens weg.

Na een tijdje pingen op 8.8.8.8 had ik dik 75% packet loss:

```
635 packets transmitted, 148 packets received, 76.7% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 6.620/32.994/154.701/23.942 ms
```

[Afbeelding]

Hoe zou dit kunnen komen?
Dat de Zaram SFP+ (op een UDM-SE) erg veel packetloss had lag dus inderdaad aan de Zaram.
@wbschenk heeft een nieuwe module geleverd en deze werkt nu (een paar uur) vlekkenloos.

Bedankt voor de hulp o.a. @ernstoud en @wbschenk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
virtualjoe schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:29:
[...]
Het is iets uitgebreider op OpenWRT. Hierbij de procedure om Vlan 100 op de WAN interfaces te zetten:

Vanuit de Openwrt LUCI GUI

Stap 1: Aanmaken van een nieuw device wat de VLAN 100 tag toevoegt aan het ethernet verkeer van het WAN device. Dit kan vooraf gedaan worden.

Network -> Interfaces
Tab "Devices"
Add device configuration:
- Device Type -> 802.11q
- Base Device -> wan
- VLAN ID -> 100
Device name wordt dan automatisch wan.100
Save and apply

Stap 2: Zodra de modem is aangemeld en bevestigd door Delta, kan deze aangesloten worden.Het wan.100 device moet dan aan de wan Interfaces gekoppeld worden.

Network -> Interfaces
Tab "Interfaces"
Edit WAN interface
Verander device wan in wan.100
Edit WAN6 interface
Verander device wan in wan.100
Save and apply

That's it :)
Waarschijnlijk is het obvious voor de meesten, maar ik wilde het toch even checken omdat ik mezelf niet 100% vertrouw. Bij mij staat bij stap 1 bij Base device "eth1" met daarachter (wan, wan6). Hij maakt dan na het invullen van 100 op VLAN ID een device name van eth1.100.

Komt dat op hetzelfde neer? Of moet ik daar nog wat extra stappen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualjoe
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 17:58
Verstekbakker schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:35:
[...]

Waarschijnlijk is het obvious voor de meesten, maar ik wilde het toch even checken omdat ik mezelf niet 100% vertrouw. Bij mij staat bij stap 1 bij Base device "eth1" met daarachter (wan, wan6). Hij maakt dan na het invullen van 100 op VLAN ID een device name van eth1.100.

Komt dat op hetzelfde neer? Of moet ik daar nog wat extra stappen doen?
Ja, dat komt op hetzelfde neer :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bever schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:12:
[...]

Dat de Zaram SFP+ (op een UDM-SE) erg veel packetloss had lag dus inderdaad aan de Zaram.
@wbschenk heeft een nieuwe module geleverd en deze werkt nu (een paar uur) vlekkenloos.

Bedankt voor de hulp o.a. @ernstoud en @wbschenk
Bijzonder. De failure rate van geschat rond de 1% is wel wat aan de hoge kant. En dan voornamelijk in een UDM. Ergens tussen dat spul is iets kritisch. Timing lijkt me.

[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 29-01-2025 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever
ernstoud schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:14:
[...]

Bijzonder. De failure rate van geschat rond de 1% is wel wat aan de hoge kant. En dan voornamelijk in een UDM. Ergens tussen dat spul is iets kritisch. Timing lijkt me.
Dan had ik behoorlijk pech met de vorige Zaram.
Gelukkig werkt het met de nieuwe Zaram goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Sinds kort heb ik (Delta-klant) ook een CGU, maar heb helaas nog niet echt de tijd gehad om deze goed te configureren. (Huidige status: hij hangt in de meterkast, is aangesloten op de Nokia, de firmware is up-to-date, en toen kwam ik er zo 123 niet aan uit en was mijn vrije tijd even op. ;))
ernstoud schreef op zondag 22 december 2024 @ 23:49:
[...]

En ja, je kunt ook de Cloud Gateway Ultra in de DMZ van de Nokia xs-2426g-b plaatsen en WiFi uitzetten. Niet elegant, ook omdat je dus je eigen access points wil gebruiken. Dan zou ik toch voor een eigen ONT gaan.
Uit nieuwsgierigheid: waarom moet de wifi uit?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb met behulp van claude.ai een python script gemaakt om een FS.com XGS-PON ONU uit te lezen. Hierdoor heb je een indruk van de errors etc, de uptime wordt gelogd als "ticks" dat maakt de tijdslijn helder maar het tijdstip niet. Het is voor UniFi routers gebouwd, waardoor het script ook een tijdelijk management adres zet op je WAN interface om de telnet sessie te starten.

Na 6 dagen en 16 uur heb ik de fiber even los gehad om een test te doen. Je ziet dat de SFP dan een INIT cycle opstart. De outage heeft 3 minute 50 seconden geduurd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
pi@pi:~/SFP$ python sfp_log.py
Starting SFP data collection...
Connecting to router 172.16.1.1...
SSH connection established
Configuring CLI IP 192.168.100.2/24 on ether
Connecting to SFP 192.168.100.1 via Telnet...
Executing: /system/log/show pmr
Collected pmr_log
Executing: /system/log/show net
Collected net_log
Executing: /traffic/omci/show pm gem
Collected gem_log
Executing: /traffic/omci/show pm eth
Collected eth_log
Executing: /traffic/pon/show link
Collected pon_link_log
Executing: /system/misc/show trans state
Collected trans_state_log
Cleaned up CLI IP configuration
All connections closed
Data collection completed
Analyzing logs...

Generating report...

=== XGS-PON ONU SFP Analysis Report ===

SFP Uptime/Last log: 6d 16h 8m 17s

Current Transceiver State:
  Power: 3V3 (3.5)
  Temperature: 58.64 C
  Data Rx Power: -14.4 dBm
  APD Prot: No
  Data Tx bias: 19.8 mA
  Data Tx Power: 6.0 dBm

Current Link Status:
  OPERATION (O5)

Link Events (all timestamps are relative to SFP boot time):
  [0s] PON Link UP (System Uptime: 21)
  [0.005s] Network Link UP (System Uptime: 21)
  [6d 16h 3m 48.259s] Network Link DOWN (System Uptime: 8cb05)
  [6d 16h 3m 48.458s] PON Link DOWN (System Uptime: 8cb05)
  [6d 16h 7m 38.852s] PON Link UP (System Uptime: 8cbec)
    Link outage duration: 3m 50.394s
  [6d 16h 7m 38.854s] Network Link UP (System Uptime: 8cbec)

State Transitions:
  [0s] Unknown -> Init
  [0.289s] 1 -> 3
  [0.290s] Init -> Preparing
  [4.503s] 3 -> 4
  [4.927s] 4 -> 5
  [5.056s] Preparing -> Ready
  [6d 16h 3m 53.254s] 5 -> 1
  [6d 16h 3m 53.254s] Ready -> Init
  [6d 16h 7m 31.590s] 1 -> 3
  [6d 16h 7m 31.591s] Init -> Preparing
  [6d 16h 7m 31.775s] 3 -> 1
  [6d 16h 7m 31.776s] Preparing -> Init
  [6d 16h 7m 32.433s] 1 -> 3
  [6d 16h 7m 32.434s] Init -> Preparing
  [6d 16h 7m 43.346s] 3 -> 4
  [6d 16h 7m 43.777s] 4 -> 5
  [6d 16h 7m 43.905s] Preparing -> Ready

No ethernet errors detected

GEM Port Statistics:
  Active GEM Ports: 0

ALU Statistics:

Summary:
  Total Link Flaps: 2
  Link State Changes: 6
  State Transitions: 17

Report saved to sfp_analysis_report_20250130_100339.txt
pi@pi:~/SFP$

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
#!/usr/bin/env python3
import paramiko
import time
import sys
import re
from datetime import datetime
from typing import Dict, List, Tuple, Optional
import io

# Connection credentials
ROUTER_IP = "172.16.1.1"
SSH_USERNAME = "username"
SSH_PASSWORD = "password"
ROUTER_CLI_IP = "192.168.100.2/24"
ROUTER_INTERFACE = "ethX"
SFP_IP = "192.168.100.1"
SFP_USERNAME = "username"
SFP_PASSWORD = "password"

class ONULogAnalyzer:
    def __init__(self):
        self.pon_link_events = []    # Events from PMR log
        self.net_link_events = []    # Events from NET log
        self.state_transitions = []   # PON state machine transitions
        self.error_events = []       # Critical error events
        self.trans_state = {}        # Current transceiver state
        self.current_link_state = "" # Current PON link state
        self.initialization_events = []
        self.link_events = []
        self.gem_port_stats = []     # List to store GEM port statistics
        self.alu_stats = {}          # Dictionary for ALU specific statistics
        self.log_data = {}          # Dictionary to store collected log data

def _is_valid_hex(self, value: str) -> bool:
        """Check if a string is a valid hexadecimal number"""
        try:
            clean_value = value.replace('x', '')
            return all(c in '0123456789abcdefABCDEF' for c in clean_value)
        except:
            return False

def _convert_tick_to_ms(self, tick: str) -> int:
        """Convert hexadecimal tick to milliseconds with validation"""
        try:
            if not self._is_valid_hex(tick):
                return 0
            return int(tick.replace('x', ''), 16)
        except ValueError:
            return 0

def collect_sfp_data(self) -> None:
        """Connect to router, configure CLI IP, connect to SFP, and execute commands"""
        ssh = paramiko.SSHClient()
        ssh.set_missing_host_key_policy(paramiko.AutoAddPolicy())

try:
            # Connect to router via SSH
            print(f"Connecting to router {ROUTER_IP}...")
            ssh.connect(ROUTER_IP,
                       username=SSH_USERNAME,
                       password=SSH_PASSWORD,
                       look_for_keys=False,
                       allow_agent=False)
            print("SSH connection established")

# Configure CLI IP on router
            print(f"Configuring CLI IP {ROUTER_CLI_IP} on {ROUTER_INTERFACE}")
            cli_command = f"ip addr add {ROUTER_CLI_IP} dev {ROUTER_INTERFACE}"
            stdin, stdout, stderr = ssh.exec_command(cli_command)
            time.sleep(2)  # Wait for IP configuration to take effect

# Connect to SFP via Telnet from the router
            print(f"Connecting to SFP {SFP_IP} via Telnet...")
            channel = ssh.invoke_shell()

# Send telnet command and credentials
            channel.send(f'telnet {SFP_IP}\n')
            time.sleep(2)
            channel.send(f'{SFP_USERNAME}\n')
            time.sleep(1)
            channel.send(f'{SFP_PASSWORD}\n')
            time.sleep(1)
            channel.send('enable\n')
            time.sleep(1)

# Commands to execute
            commands = {
                "/system/log/show pmr": "pmr_log",
                "/system/log/show net": "net_log",
                "/traffic/omci/show pm gem": "gem_log",
                "/traffic/omci/show pm eth": "eth_log",
                "/traffic/pon/show link": "pon_link_log",
                "/system/misc/show trans state": "trans_state_log"
            }

# Execute each command and store output
            for cmd, log_key in commands.items():
                print(f"Executing: {cmd}")
                channel.send(cmd + '\n')
                time.sleep(3)

output = ""
                max_attempts = 10
                attempts = 0

while attempts < max_attempts:
                    if channel.recv_ready():
                        chunk = channel.recv(4096).decode('ascii')
                        output += chunk
                        if not chunk:
                            break
                    else:
                        time.sleep(0.5)
                        attempts += 1

self.log_data[log_key] = output
                print(f"Collected {log_key}")

# Exit telnet
            channel.send('exit\n')
            time.sleep(1)

except Exception as e:
            print(f"Error in data collection: {str(e)}")
            raise
        finally:
            # Clean up CLI IP
            try:
                cli_cleanup = f"ip addr del {ROUTER_CLI_IP} dev {ROUTER_INTERFACE}"
                ssh.exec_command(cli_cleanup)
                print("Cleaned up CLI IP configuration")
            except:
                pass

ssh.close()
            print("All connections closed")

def get_latest_uptime(self, content: str) -> int:
        """Extract the latest uptime value from logs"""
        latest_uptime = 0
        for line in content.split('\n'):
            parts = line.strip().split()
            if len(parts) >= 2:
                try:
                    uptime_hex = parts[1]
                    if not self._is_valid_hex(uptime_hex):
                        continue
                    uptime_seconds = int(uptime_hex.replace('x', ''), 16)
                    latest_uptime = max(latest_uptime, uptime_seconds)
                except (ValueError, IndexError):
                    continue
        return latest_uptime

def analyze_pon_link_status(self, content: str):
        """Analyze PON link status log"""
        state_match = re.search(r'Operation State Machine:\s*(.+)', content)
        if state_match:
            self.current_link_state = state_match.group(1)

def analyze_pmr_log(self, content: str):
        """Analyze PMR log for state transitions and initializations"""
            if len(parts) >= 4:
                try:
                    tick = parts[0]
                    uptime = parts[1]

if not self._is_valid_hex(tick) or not self._is_valid_hex(uptime):
                        continue

ms = self._convert_tick_to_ms(tick)

if "state transtion:" in line:
                        states = re.findall(r'state transtion: (.*?) -->', line) + re.findall(r'--> (.*?)(?:\s|$)', line)
                        if len(states) == 2:
                            self.initialization_events.append((ms, f"{states[0]} -> {states[1]}"))
                            self.state_transitions.append((ms, uptime, states[0], states[1]))

if 'MEC_MSG_PON_LINK' in line:
                        event_type = "PON Link UP" if "LINK_UP" in line else "PON Link DOWN"
                        self.pon_link_events.append((ms, uptime, event_type))
                        self.link_events.append((ms, event_type))
                except Exception:
                    continue

def analyze_net_log(self, content: str):
        """Analyze network log for PON link events only"""
            if 'MEC_MSG_PON_LINK' in line:
                if len(parts) >= 2:
                    try:
                        tick = parts[0]
                        uptime = parts[1]

if not self._is_valid_hex(tick) or not self._is_valid_hex(uptime):
                            continue

ms = self._convert_tick_to_ms(tick)
                        event_type = "Network Link UP" if "LINK_UP" in line else "Network Link DOWN"
                        self.net_link_events.append((ms, uptime, event_type))
                        self.link_events.append((ms, event_type))
                    except Exception:
                        continue

def analyze_eth_log(self, content: str):
        """Analyze ethernet log for errors"""
        current_section = ""
            line = line.strip()
            if line.startswith('pm1 me id:'):
                current_section = "pm1"
                continue
            elif line.startswith('---------------'):
                continue

if current_section == "pm1":
                if ':' in line:
                    try:
                        key, value = line.split(':', 1)
                        key = key.strip()
                        value_str = value.strip()
                        try:
                            value = int(value_str)
                            if value > 0:
                                self.error_events.append((key, value))
                        except ValueError:
                            continue
                    except Exception:
                        continue

def analyze_gem_log(self, content: str):
        """Analyze GEM port performance monitoring data"""
        current_port = {}
        in_alu_section = False
        in_alu47_section = False

line = line.strip()

if 'gem port id' in line:
                if current_port and current_port.get('gem_port_id') != 'ffff':
                    self.gem_port_stats.append(current_port.copy())
                current_port = {}
                try:
                    port_id = line.split(':')[1].strip()
                    current_port['gem_port_id'] = port_id
                except Exception:
                    continue

if line.startswith('enable'):
                try:
                    current_port['enabled'] = line.split(':')[1].strip() == '1'
                except Exception:
                    continue

for metric in ['lost packets', 'misinsert packets', 'rx packets',
                         'tx packets', 'rx blocks', 'tx blocks', 'impaired blocks',
                         'tx gem frames', 'rx gem frames', 'rx payload bytes',
                         'tx payload bytes']:
                if line.startswith(metric):
                    try:
                        value_str = line.split(':')[1].strip()
                        if self._is_valid_hex(value_str):
                            value = int(value_str, 16)
                            current_port[metric.replace(' ', '_')] = value
                    except Exception:
                        continue

if 'ALU pm data me id' in line:
                in_alu_section = True
                in_alu47_section = False
                continue

if 'ALU47 pm data me id' in line:
                in_alu_section = False
                in_alu47_section = True
                continue

if in_alu_section or in_alu47_section:
                for metric in ['lost DS packets', 'lost US packets', 'rx bad headers',
                             'rx blocks 64bit', 'tx blocks 64bit']:
                    if line.startswith(metric):
                        try:
                            value_str = line.split(':')[1].strip()
                            if self._is_valid_hex(value_str):
                                value = int(value_str, 16)
                                prefix = 'alu_' if in_alu_section else 'alu47_'
                                self.alu_stats[f'{prefix}{metric.replace(" ", "_")}'] = value
                        except Exception:
                            continue

if current_port and current_port.get('gem_port_id') != 'ffff':
            self.gem_port_stats.append(current_port.copy())

def analyze_trans_state(self, content: str):
        """Analyze transceiver state"""
            if ':' in line:
                try:
                    key, value = line.split(':', 1)
                    self.trans_state[key.strip()] = value.strip()
                except Exception:
                    continue

def format_time_diff(self, ms: int) -> str:
        """Format milliseconds into a human readable duration"""
        try:
            parts = []
            total_seconds = ms // 1000
            days = total_seconds // 86400
            hours = (total_seconds % 86400) // 3600
            minutes = (total_seconds % 3600) // 60
            seconds = total_seconds % 60
            milliseconds = ms % 1000

if days > 0:
                parts.append(f"{days}d")
            if hours > 0:
                parts.append(f"{hours}h")
            if minutes > 0:
                parts.append(f"{minutes}m")
            if seconds > 0 or milliseconds > 0:
                if milliseconds > 0:
                    parts.append(f"{seconds}.{milliseconds:03d}s")
                else:
                    parts.append(f"{seconds}s")
            elif not parts:
                parts.append("0s")

return " ".join(parts)
        except Exception:
            return "0s"

def analyze_all_logs(self) -> None:
        """Analyze all collected logs"""
        try:
            self.analyze_net_log(self.log_data.get('net_log', ''))
            self.analyze_eth_log(self.log_data.get('eth_log', ''))
            self.analyze_pmr_log(self.log_data.get('pmr_log', ''))
            self.analyze_trans_state(self.log_data.get('trans_state_log', ''))
            self.analyze_pon_link_status(self.log_data.get('pon_link_log', ''))
            self.analyze_gem_log(self.log_data.get('gem_log', ''))
        except Exception as e:
            print(f"Error in log analysis: {str(e)}")
            raise

def generate_report(self) -> str:
        """Generate a comprehensive report of the analysis"""
        try:
            report = []
            report.append("=== XGS-PON ONU SFP Analysis Report ===\n")

# Calculate SFP uptime
            latest_uptime = self.get_latest_uptime(self.log_data.get('pmr_log', ''))
            uptime_str = self.format_time_diff(latest_uptime * 1000)
            report.append(f"SFP Uptime: {uptime_str}\n")

# Transceiver State
            report.append("Current Transceiver State:")
            if self.trans_state:
                for key, value in self.trans_state.items():
                    report.append(f"  {key}: {value}")
            else:
                report.append("  Status not available")
            report.append("")

# Current Link Status
            report.append("Current Link Status:")
            if self.current_link_state:
                report.append(f"  {self.current_link_state}")
            else:
                report.append("  Status not available")
            report.append("")

# Link Events
            report.append("Link Events (all timestamps are relative to SFP boot time):")
            all_events = [(ms, uptime, event) for ms, uptime, event in self.pon_link_events]
            all_events.extend(self.net_link_events)
            sorted_events = sorted(all_events)

if sorted_events:
                base_time = sorted_events[0][0]
                last_event_time = None
                last_event_type = None

for ms, uptime, event in sorted_events:
                    relative_time = self.format_time_diff(ms - base_time)
                    report.append(f"  [{relative_time}] {event} (System Uptime: {uptime})")

if last_event_time is not None:
                        time_diff = ms - last_event_time
                        if ("DOWN" in last_event_type and "UP" in event and
                            ("PON" in last_event_type) == ("PON" in event)):
                                report.append(f"    Link outage duration: {self.format_time_diff(time_diff)}")
                    last_event_time = ms
                    last_event_type = event
            else:
                report.append("  No link events detected")
            report.append("")

# State Transitions
            report.append("State Transitions:")
            if self.initialization_events:
                sorted_events = sorted(self.initialization_events)
                base_time = sorted_events[0][0]
                for ms, event in sorted_events:
                    relative_time = self.format_time_diff(ms - base_time)
                    report.append(f"  [{relative_time}] {event}")
            else:
                report.append("  No state transitions detected")
            report.append("")

# Error Events
            if self.error_events:
                report.append("Detected Errors:")
                for error_type, count in self.error_events:
                    report.append(f"  {error_type}: {count}")
            else:
                report.append("No ethernet errors detected")
            report.append("")

# GEM Port Statistics
            report.append("GEM Port Statistics:")
            active_ports = sum(1 for port in self.gem_port_stats
                        if port.get('enabled', False) and
                            port.get('gem_port_id') not in ['fffe', 'fffd', 'ffff'])
            report.append(f"  Active GEM Ports: {active_ports}")

# Report on ports with non-zero traffic
            active_traffic_ports = [port for port in self.gem_port_stats
                                if (port.get('rx_packets', 0) > 0 or
                                    port.get('tx_packets', 0) > 0)]

if active_traffic_ports:
                report.append("\n  Ports with Traffic:")
                for port in active_traffic_ports:
                    port_id = port.get('gem_port_id', 'Unknown')
                    report.append(f"\n    GEM Port ID: 0x{port_id}")
                    report.append(f"      RX Packets: {port.get('rx_packets', 0)}")
                    report.append(f"      TX Packets: {port.get('tx_packets', 0)}")
                    report.append(f"      Lost Packets: {port.get('lost_packets', 0)}")
                    report.append(f"      Misinserted Packets: {port.get('misinsert_packets', 0)}")

# Add ALU specific statistics if present
            if self.alu_stats:
                report.append("\n  ALU Statistics:")
                for metric, value in self.alu_stats.items():
                    if value > 0:  # Only show non-zero values
                        report.append(f"    {metric.replace('_', ' ').title()}: {value}")

# Summary statistics
            report.append("\nSummary:")
            link_ups = sum(1 for _, event in self.link_events if "UP" in event)
            link_downs = sum(1 for _, event in self.link_events if "DOWN" in event)
            report.append(f"  Total Link Flaps: {link_downs}")
            report.append(f"  Link State Changes: {link_ups + link_downs}")
            report.append(f"  State Transitions: {len(self.initialization_events)}")

return "\n".join(report)
        except Exception as e:
            return f"Error generating report: {str(e)}"

def main():
    """Main function to run the SFP log collection and analysis"""
    try:
        # Create analyzer instance
        analyzer = ONULogAnalyzer()

# Collect data from SFP
        print("Starting SFP data collection...")
        analyzer.collect_sfp_data()
        print("Data collection completed")

# Analyze the collected logs
        print("Analyzing logs...")
        analyzer.analyze_all_logs()

# Generate and print report
        print("\nGenerating report...\n")
        report = analyzer.generate_report()
        print(report)

# Save report to file with timestamp
        timestamp = datetime.now().strftime("%Y%m%d_%H%M%S")
        report_filename = f"sfp_analysis_report_{timestamp}.txt"
        with open(report_filename, 'w') as f:
            f.write(report)
        print(f"\nReport saved to {report_filename}")

return 0
    except Exception as e:
        print(f"Error: {str(e)}")
        return 1

if __name__ == "__main__":
    sys.exit(main())

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn ervaring is dat die FS.com SFP zo retestabiel draait, dat ik eigenlijk niet eens de behoefte heb om meer te willen weten. Hij doet gewoon altijd wat ik ervan verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pven schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 07:54:
Uit nieuwsgierigheid: waarom moet de wifi uit?
De Tweaker waar ik op reageerde meldde dat er meerdere access points in gebruik zijn. Die staan dan - misschien een verkeerde aanname van mij - in mesh. Dan is het verstandig de wifi van de 2426g-b uit te zetten om te zorgen dat de clients met de AP’s in de mesh contacteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iruoy
ernstoud schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:11:
[...]

Ok. Duidelijk. De lage prijs van de MC420 heeft dus helaas een keerzijde.

Een goedkope switch met één of meerdere 2.5 Gbps poorten tussen MC420 en de Asus zou kunnen werken. Moeite van het proberen waard. Rond de EUR 50.
Gisteren heb ik de bevestiging gekregen dat het inderdaad aan de 1GB WAN poort lag. Ik heb maar de kosten genomen een een ASUS BE-88U router aanschaft. Om te testen eerst de MC420 met UTP kabel op de WAN UTP poort van de router aangesloten en spontaan gingen alle lampjes branden. Met Delta de Zaram+ laten registeren (moest op VLAN 500, want 100 lukte niet). Werkte prima. Daarna de Zaram+ in de Asus router geschoven en werkt uiteraard nog steeds, maar dan met minder apparatuur. MC420 gaat dus geretourneerd worden.

Mocht iemand er dus tegenaan lopen dat het FX lampje van de MC420 (en geen idee of dat alleen met Zaram SFP+module is) niet gaat branden terwijl alle stekkers er in zitten --> Geen 2,5Gbps of snellere UTP poort

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
iruoy schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:31:
[...]

Gisteren heb ik de bevestiging gekregen dat het inderdaad aan de 1GB WAN poort lag. Ik heb maar de kosten genomen een een ASUS BE-88U router aanschaft. Om te testen eerst de MC420 met UTP kabel op de WAN UTP poort van de router aangesloten en spontaan gingen alle lampjes branden. Met Delta de Zaram+ laten registeren (moest op VLAN 500, want 100 lukte niet). Werkte prima. Daarna de Zaram+ in de Asus router geschoven en werkt uiteraard nog steeds, maar dan met minder apparatuur. MC420 gaat dus geretourneerd worden.

Mocht iemand er dus tegenaan lopen dat het FX lampje van de MC420 (en geen idee of dat alleen met Zaram SFP+module is) niet gaat branden terwijl alle stekkers er in zitten --> Geen 2,5Gbps of snellere UTP poort
Dat is ook alleen een probleem met de Zaram. Die ondersteunt geen 1gb. FS SFP daarintegen wel.

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • +2 Henk 'm!
iruoy schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:31:
[...]

Gisteren heb ik de bevestiging gekregen dat het inderdaad aan de 1GB WAN poort lag.
Van wie dan? Want de link die ik je stuurde (ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2") was toch al duidelijk? Ik ben ook degene die de MC420 met de Zaram, kort nadat deze bij @wbschenk ter beschikking kwam, getest heeft.
Met Delta de Zaram+ laten registeren (moest op VLAN 500, want 100 lukte niet).
Dat is niet helemaal goed, het moet echt VLAN100 zijn. Op Discord even in het kanaal #Support een ticket aanmaken om dit gecorrigeerd te krijgen. Zie: https://discord.gg/5RYgNqnA

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dunkiegaming schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:44:
[...]

Dat is ook alleen een probleem met de Zaram. Die ondersteunt geen 1gb. FS SFP daarintegen wel.
Even voor de goede orde; op het glas interface ondersteunt de Zaram SFP elke snelheid tot 10 Gbps. die een abonnement biedt, dus ook een gigabit abonnement.

Op het interface naar de router (serdes) alleen 2.5, 5 en 10 Gbps.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iruoy
ernstoud schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:59:
[...]

Van wie dan? Want de link die ik je stuurde (ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2") was toch al duidelijk? Ik ben ook degene die de MC420 met de Zaram, kort nadat deze bij @wbschenk ter beschikking kwam, getest heeft.
[...]

Zeker, heel duidelijk en bevestigd door mijzelf. Doordat ik het nu kon testen omdat mijn nieuwe router 10Gb poorten heeft, zag je ook gelijk verschil. Het FX lampje brandde gelijk groen, in plaats van uit.
ernstoud schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:59:
[...]
Dat is niet helemaal goed, het moet echt VLAN100 zijn. Op Discord even in het kanaal #Support een ticket aanmaken om dit gecorrigeerd te krijgen. Zie: https://discord.gg/5RYgNqnA
Dat is al opgepakt door Delta zelf. De volgende dag knalde mijn verbdinging er om 0910 uit. Aanpassing naar VLAN100 was de oplossing om hem weer werkend te krijgen.

Thanks voor alle snelle antwoorden/hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Misschien een domme vraag; ik heb bij Schenk-ICT een Nokia XS-010X-Q besteld. Ik heb toen voordat ik bestelde in de chat gevraagd of ik bij een Nokia XS-2426G-B alle kabels had om de 010 aan te sluiten en het antwoord was, je hebt verder niks nodig, alles zit bijgeleverd bij je 2426.

Nu wil ik het gaan aansluiten, maar volgens mij mis ik een kabel (glasvezel) om de 010 aan "de muur" te verbinden. Of is het de bedoeling dat ik de 2426 uit elkaar schroef om de kabel intern eruit te halen? Of misschien mis ik een kabel die door Delta zou moeten zijn meegeleverd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaffeh
Verstekbakker schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:28:
Misschien een domme vraag; ik heb bij Schenk-ICT een Nokia XS-010X-Q besteld. Ik heb toen voordat ik bestelde in de chat gevraagd of ik bij een Nokia XS-2426G-B alle kabels had om de 010 aan te sluiten en het antwoord was, je hebt verder niks nodig, alles zit bijgeleverd bij je 2426.

Nu wil ik het gaan aansluiten, maar volgens mij mis ik een kabel (glasvezel) om de 010 aan "de muur" te verbinden. Of is het de bedoeling dat ik de 2426 uit elkaar schroef om de kabel intern eruit te halen? Of misschien mis ik een kabel die door Delta zou moeten zijn meegeleverd?
Je bent slechts 1 schroefje aan de onderkant van je Nokia verwijderd van de oplossing ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Blaffeh schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:36:
[...]

Je bent slechts 1 schroefje aan de onderkant van je Nokia verwijderd van de oplossing ;)
:D :F :+ :> Dankjewel! Mijn excuses voor dit... :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Garrettvr
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:52
Ook hier een persoon die zojuist zijn eigen Unifi spulletjes heeft aangesloten!

Gisteravond contact gehad met Delta support, moest nog uit CG Nat gehaald worden. Vanmorgen reboot, dat stukje afgevinkt.
Opnieuw contact gezocht met Delta support en de beste mevrouw heeft een ticket aangemaakt en wordt in behandeling genomen. Hiervoor heb ik de voorbeeldtekst gebruikt met de bijbehorende instructies. Nieuwe modem (Nokia) mocht direct aangesloten worden, Nokia van Delta afgekoppeld.

Vanmorgen telefoon: moest toch nog even de oude Nokia van Delta aansluiten. Ze zou mij er doorheen praten en kon mij direct verder helpen. Na inleren van de oude Nokia was het tijd om de nieuwe Nokia aan te sluiten met daarachter mijn Unifi Gateway. Alle lampjes op groen en zij was klaar, alles zag er goed uit.

Maar nu: mijn Cloudkey liep dermate ver achter qua updates (2e hands gekocht) dat ik een internetverbinding nodig had om deze te updaten. De gateway kon daarentegen niet geïnstalleerd worden want ik had een Cloudkey nodig.
Geluk nog een router liggen met waar ik VLAN 100 in kon stellen. Cloudkey er aan gehangen. Internet op de lijnen de boel inmiddels geupdate en draaiende. 8)

Ging wat mij betreft vlekkeloos behalve mijn eigen gestuntel of onwetendheid met Unifi apparatuur. 8)7

Groetjes van G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duumke
Garrettvr schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:56:
Ook hier een persoon die zojuist zijn eigen Unifi spulletjes heeft aangesloten!

Gisteravond contact gehad met Delta support, moest nog uit CG Nat gehaald worden. Vanmorgen reboot, dat stukje afgevinkt.
Opnieuw contact gezocht met Delta support en de beste mevrouw heeft een ticket aangemaakt en wordt in behandeling genomen. Hiervoor heb ik de voorbeeldtekst gebruikt met de bijbehorende instructies. Nieuwe modem (Nokia) mocht direct aangesloten worden, Nokia van Delta afgekoppeld.

Vanmorgen telefoon: moest toch nog even de oude Nokia van Delta aansluiten. Ze zou mij er doorheen praten en kon mij direct verder helpen. Na inleren van de oude Nokia was het tijd om de nieuwe Nokia aan te sluiten met daarachter mijn Unifi Gateway. Alle lampjes op groen en zij was klaar, alles zag er goed uit.

Maar nu: mijn Cloudkey liep dermate ver achter qua updates (2e hands gekocht) dat ik een internetverbinding nodig had om deze te updaten. De gateway kon daarentegen niet geïnstalleerd worden want ik had een Cloudkey nodig.
Geluk nog een router liggen met waar ik VLAN 100 in kon stellen. Cloudkey er aan gehangen. Internet op de lijnen de boel inmiddels geupdate en draaiende. 8)

Ging wat mij betreft vlekkeloos behalve mijn eigen gestuntel of onwetendheid met Unifi apparatuur. 8)7
Al met al toch een mooi succesverhaal lijkt me. De hobbel met de cloudkey is snel opgelost, dus lijkt me helemaal prima zoal het is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:21
Ben je nog steeds een dag offline als je je eigen modem aanmeldt.
Ik wil mijn Fritz!box aanmelden, maar zit tegen de dag offline aan te hikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
screamhouse schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:39:
Ben je nog steeds een dag offline als je je eigen modem aanmeldt.
Ik wil mijn Fritz!box aanmelden, maar zit tegen de dag offline aan te hikken
Mij werd gezegd dat ze me na een half uur zouden terugbellen om de Nokia 010 aan te sluiten, maar heb een dag erna nog niks gehoord. Het kan dus langer dan een dag duren. Ik hoop dat het morgen geregeld gaat zijn. Gelukkig dat ik niet voor de overstapservice heb gekozen, anders zat ik nu 2 dagen zonder internet en tv...
Pagina: 1 ... 68 ... 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.