Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyk0
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-09 11:07
Duumke schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:33:
[...]

Net getest, bij mij werkt het prima.
Same

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 13:55
Bedankt!
Het lijkt op meerdere websites te zijn, net werd ik geblokkeerd op tweakers door de DPG WAF, op nu.nl nog steeds, op jumbo.com ook.

Volgens Akamai (dat wordt door steam en jumbo gebruikt) is mijn IP wel betrouwbaar:
https://www.akamai.com/us/en/clientrep-lookup/

Ik zie in mijn connection tracker over historie geen vreemde netwerk activiteit. Lekker dan |:( .

Is er een manier om een nieuw IP adres van delta te forceren, weet iemand wat de time-out is? DHCP client op de WAN interface uit voor een uurtje ofzo?

[ Voor 100% gewijzigd door ndonkersloot op 04-01-2025 10:54 ]

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadloos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 14:58
tyk0 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:33:
[...]
Daarvoor heb je dan ook 2 wan lijnen nodig, of zie ik dat verkeerd?
Normaal niet, er is er altijd maar 1 actief. Het is device failover, geen wan redundant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyk0
draadloos schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:14:
[...]

Normaal niet, er is er altijd maar 1 actief. Het is device failover, geen wan redundant
Als je device stuk/uit gaat waar de zaram ingeplugd is moet je die omprikken lijkt me.
Dus ik denk dat je meer een unifi enterprise fortress gw netwerk config vraag is.

Dus misschien is dit topic niet de juiste plek voor deze vraag.
Maar wellicht dat er hier iemand is die ervaring heeft hieromtrend (ik niet helaas)
Succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyk0
ndonkersloot schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:41:
Bedankt!
Het lijkt op meerdere websites te zijn, net werd ik geblokkeerd op tweakers door de DPG WAF, op nu.nl nog steeds, op jumbo.com ook.

Volgens Akamai (dat wordt door steam en jumbo gebruikt) is mijn IP wel betrouwbaar:

Ik zie in mijn connection tracker over historie geen vreemde netwerk activiteit. Lekker dan |:( .

Is er een manier om een nieuw IP adres van delta te forceren, weet iemand wat de time-out is? DHCP client op de WAN interface uit voor een uurtje ofzo?
Heb je CG-NAT (nog) actief?
Zo ja, misschien een van je ip-(buurt)genoten wat aant klooien geweest en daardoor jullie gezamelijke externe ip op een blacklist gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 13:55
tyk0 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:30:
[...]

Heb je CG-NAT (nog) actief?
Zo ja, misschien een van je ip-(buurt)genoten wat aant klooien geweest en daardoor jullie gezamelijke externe ip op een blacklist gekomen?
Geen CGNAT, anders had dat zeker mogelijk geweest.
IP adres lijkt ook nergens gerapporteerd, zelfs niet bij akamai die me blokkeert. Fijn dat je zo weinig informatie kan opvragen wat nu de reden is..

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmaster
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-09 14:55
ndonkersloot schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:41:
Bedankt!

Ik heb dit gezien bij iemand met een android telefoon en wat dubieuze apps. Zodra ze met haar telefoon een bepaalde webshop bezocht werd ze instant geblokkeerd.

Ik zou dat ook eens checken(apps op telefoons, browseraddons etc).

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:27:
[...]

Dank. Er lijkt dus in het pad vanaf mijn POP naar i3Dnet ergens bij upload een bottleneck te zijn. Bijzonder. Ligt niet aan mijn kant want naar WorldStream bijvoorbeeld en naar mijn eigen VM bij Oracle is het down en up een gigabit.

Zo dus:

—-

Speedtest by Ookla

Server: i3D.net - Rotterdam (id = 21509)
ISP: Caiway NL
Latency: 5.33 ms (0.10 ms jitter)
Download: 943.14 Mbps (data used: 720.4 MB)
Upload: 50.10 Mbps (data used: 83.9 MB)
Packet Loss: 0.0%
Result URL: https://www.speedtest.net...50-485b-82ec-f726580d6eab

—-

Speedtest by Ookla

Server: WorldStream B.V. - Naaldwijk (id = 6554)
Latency: 4.08 ms (0.08 ms jitter)
Download: 938.99 Mbps (data used: 613.1 MB)
Upload: 941.77 Mbps (data used: 812.1 MB)
Result URL: https://www.speedtest.net...40-479e-a7d0-4815e615ddf3

—-

Bijzonder.
Update, all is well:

Speedtest by Ookla

Server: i3D.net - Rotterdam (id = 21509)
Latency: 5.35 ms (0.05 ms jitter)
Download: 947.50 Mbps (data used: 829.3 MB)
Upload: 938.66 Mbps (data used: 726.5 MB)
Result URL: https://www.speedtest.net...55-445c-9049-9e6cae1b036d

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 12:50
Gezien het feit dat ik op dit moment totaal geen vertrouwen meer in delta heb dat zie hier ooit gaan leveren word het denk maar is tijd om delta het mailtje te gaan sturen dat ik niet langer intresse heb.

Enigste wat ik van ze qua informatie krijg is prijsverhoging van het abbonement als ze ooit wel gaan leveren.

Arwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:52
Fijn,
Dan zak je (en de buurt) straks nog door de ondergrens voor de aanleg en dan ben je nog verder van huis. :9~
Misschien zitten jullie al rond de het break even point, dan krijgen andere projecten de voorkeur bij de uitrol

[ Voor 44% gewijzigd door Jermak op 06-01-2025 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 12:50
Jermak schreef op maandag 6 januari 2025 @ 00:34:
Fijn,
Dan zak je (en de buurt) straks nog door de ondergrens voor de aanleg en dan ben je nog verder van huis. :9~
Misschien zitten jullie al rond de het break even point, dan krijgen andere projecten de voorkeur bij de uitrol
1e tot 4e kwartaal 22
1e tot 4e kwartaal 23
1e tot 4e kwartaal 24

Dus dat zijn al 12 beloofde oplever datums.
Gezien het laatste bericht (omdat de grond vochtig is kunnen we niets doen) verwacht ik ook dit jaar niets meer ondanks dat jaar net begonnen is.
Zeker nu alle aannemers die hier bezig waren hun materiaal hebben weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
madbwr schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:57:
Gezien het feit dat ik op dit moment totaal geen vertrouwen meer in delta heb dat zie hier ooit gaan leveren word het denk maar is tijd om delta het mailtje te gaan sturen dat ik niet langer intresse heb.
Welk voordeel denk je te behalen door het opzeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:52

Patrick89

PSN : Gamesource

**Update over de migratie van Zaram Caiway naar Zaram Delta**

Afgelopen vrijdag heb ik een nieuwe Nokia-modem aangesloten, maar deze werkte helaas niet zoals verwacht. Hoewel ik wel verbinding had met het PON-netwerk, was er geen internet. Ik ontving direct een e-mail over de opzegging bij Caiway en de aanmelding bij Delta. Ik heb meteen de chat geopend en men heeft er snel aan gewerkt. Rond 16:00 uur had ik weer internet.

Omdat het internet er toch al uit lag, besloot ik meteen de modemaanvraag te doen (misschien niet de slimste beslissing). Ik heb alles netjes via de chat aangevraagd en men zei dat het binnen 24 uur geregeld zou zijn. Helaas bleek dat niet het geval te zijn. Vanmorgen heb ik opnieuw gechat zonder resultaat, maar telefonisch ben ik beter geholpen door iemand met kennis van zaken.

Men kon de nieuwe modem wel vinden, maar er was intern nog een fout omdat mijn modem (Zaram) nog geregistreerd stond bij het Caiway-netwerk. Wat ze moeten doen, is de modem uit dat systeem halen en in het nieuwe Delta-systeem zetten. Dit kan nog even duren, en daarna is nog een herstart nodig.

Helaas verloopt dit niet zo soepel als gehoopt, maar men kon me wel vertellen dat ze bezig zijn dit proces te automatiseren. Dit jaar staat de migratie van Caiway naar Delta gepland voor degenen die niet uit zichzelf overstappen.

[ Voor 25% gewijzigd door Patrick89 op 06-01-2025 14:13 ]

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paddywacker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:16
Patrick89 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:09:
**Update over de migratie van Zaram Caiway naar Zaram Delta**
Jeetje wat vervelend hoe het vergaat. Je hebt dus het gehele weekend zonder internet gezeten (buiten evt. mobiele data). Maar morgen zou het dus in orde moeten zijn?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:52

Patrick89

PSN : Gamesource

Zondag werkt er toch helemaal niemand dus toen maar de nokia even tijdelijk terug geplaatst. Vanmorgen voordat ik vertrok naar werk mijn eigen modem maar even ingeplugd. Ze hopen het vandaag op te lossen, dus sinds vanmorgen helaas geen internet omdat de nieuwe modem aangesloten MOET zitten bij registratie.

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 09:50

No13

/me was here

Net Delta gebeld omdat mijn internet gestopt is. Er lijkt een storing te zitten in het zaram profiel volgens de medewerker die ik aan de lijn kreeg. Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmaster
No13 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:08:
Net Delta gebeld omdat mijn internet gestopt is. Er lijkt een storing te zitten in het zaram profiel volgens de medewerker die ik aan de lijn kreeg. Hebben meer mensen hier last van?
Yep :)

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ja, hier ook, sinds 13:50u, ben nu in de chat bezig met een medewerker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Bij ons (Glasnet.nl) zijn ook alle Zaram's stuk sinds 13:50.

Gaat om 3 adressen waaronder mijn thuis adres. Delta service desk is op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakpeka
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-09 13:00
Yep postcode 3181es

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik krijg deze terugkoppeling zojuist:
Delta: Welke lampjes branden er op het modem?
ik: Ik gebruik een eigen modem
Delta: Heb jij een Zaram modem?
ik: ja, dat klopt :)
Delta: Dat is inderdaad een landelijk probleem, ik koppel je aan de storing zodat je bericht krijgt wanneer het is opgelost :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
En bij mij lijkt zojuist het internet terug te komen. Net toen ik de chat afsloot.

Moet zeggen dat men vriendelijk en behulpzaam is, ook met eigen modem. Ik vroeg nog voor de zekerheid of ik aan mijn kant iets moet doen of wijzigen straks of dat het puur aan hun kant ligt, toen bevestigde hij dat het echt puur aan hun kant ligt en ze ermee bezig zijn en ik niks hoef te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-08 20:47

ferno

Hier ook storing, in de chat is inderdaad bevestigd dat het een centrale storing was met de ZARAM modems.
Maar ondertussen weer opgelost.

[ Voor 13% gewijzigd door ferno op 07-01-2025 15:27 ]

640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gigatech540
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 16:31

gigatech540

3x Victron 30KW Unifi 10G MMLC

Hier ook om 13:49 packet loss en om 13:50 verbinding weg. Ook een zarm in gebruik hier. Mijn verbinding is nog steeds weg btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-08 20:47

ferno

robertwebbe schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:27:
Met de FS.com sfp gelukkig nergens last van. d:)b
Bij mij is het ook weer terug, dit zet mij wel aan het denken, mocht mijn ZARAM een keer echt dood gaan dan is het best lastig om hem te vervangen. Is niet echt zo een off the shelf product. In hoeverre kan je een FS (of een 2de ZARAM) als backup voor provisionen een klaar zetten om te wisselen indien nood aan de man is?

Is het nog steeds nodig om via DELTA zaken te laten regelen etc.? Ik weet dat ze destijds bezig waren om de registratie van d eigen modem via je self service pagina mogelijk te maken, alleen ben ik de status daarvan kwijt .

640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:50
Met de Zaram aangesloten in regio Goes Zeeland nergens last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@ferno Kijkend naar een SPOF (single point of failure) wat wij nu hebben met de Zaram (maar ook een FS.com SFP), zie ik 3 opties:
  1. Simpelweg de Nokia modem als back-up houden. Maar deze geeft ook niet direct internet, moet door de klantenservice omgezet worden.
  2. Een 2e SFP, al zal ook die aangemeld moeten worden. Merk/model maakt weinig uit denk ik, je kan zeggen: ben tevreden over Zaram dus ik wil die graag ook als back-up, of juist zeggen: voor het geval Zaram niet meer ondersteund wordt bestel ik een FS.com bijv.
  3. Een 5G-module gekoppeld aan je modem als back-up (wat bij een UDM-SE/Pro kan) met bijbehorend data-abo of indien het niet on-the-fly over hoeft dat je een simkaart erin prikt wanneer je het nodig hebt en internet weg is gevallen.
Uiteindelijk geldt voor alle opties dat je geld aan hardware kwijt bent en daarnaast ofwel betaalt voor 24/7 backup (5G abo) ofwel even geduld moet hebben (module/modem omzetten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finlaydag33k
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-09 20:59
MikroTik met Zaram stickje, nogsteeds koos internetloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigatech540
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 16:31

gigatech540

3x Victron 30KW Unifi 10G MMLC

Hier nog steeds alles plat, zal zo wel drukker worden hier als men thuis komt en merkt dat de boel plat ligt bij iedereen met een zaram.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
gigatech540 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:13:
Hier nog steeds alles plat, zal zo wel drukker worden hier als men thuis komt en merkt dat de boel plat ligt bij iedereen met een zaram.
Op Discord wordt gemeld dat langzamerhand alles terug komt. In veel gevallen is een reboot van de router nodig. Beste is dat te doen zonder de SFP er in. Na de reboot de SFP plaatsen.

Hou je storing, hier melden: https://discord.gg/kJ5mHDKy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmaster
Hier met een zaram en rb5009 werkt alles weer (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adebruin
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 22:43
Ik heb begrepen van de SD dat rond 13:49:33 uur een configuratie update is verstuurd naar alle modems, terwijl dit een conf update voor de Nokia B modem was. Gevolg is dat de honderden Zaram SFP's geen verbinding meer kunnen maken met het Delta Netwerk. Dit moet me de hand weer gecorrigeerd worden. Hopelijk kunnen ze dit monniken werk snel uitvoeren. GL Delta!

Acties:
  • +4 Henk 'm!
adebruin schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:20:
Ik heb begrepen van de SD dat rond 13:49:33 uur een configuratie update is verstuurd naar alle modems, terwijl dit een conf update voor de Nokia B modem was. Gevolg is dat de honderden Zaram SFP's geen verbinding meer kunnen maken met het Delta Netwerk. Dit moet me de hand weer gecorrigeerd worden. Hopelijk kunnen ze dit monniken werk snel uitvoeren. GL Delta!
Tja, dat blijft wel een dingetje bij een eigen modem. Gelukkig levert Delta support, ook in deze situatie.

Werkt het niet dan hier melden: https://discord.gg/5cTYpnnN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:46
Hier gelukkig geen last gehad met de zaram in een udm se.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:57
Ik denk dat dit wellicht valt onder eigen apparatuur plaatsen.

Zit er een maximale lengte aan de glas patch kabel die je kan gebruiken van de FTU naar je (Nokia) modem? Wat je er bij geleverd krijgt is een kabel van een halve meter of zo, maar ik heb eigenlijk zeker wel zo'n 10/15 meter nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:13

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Justevo schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:16:

Zit er een maximale lengte aan de glas patch kabel die je kan gebruiken van de FTU naar je (Nokia) modem? Wat je er bij geleverd krijgt is een kabel van een halve meter of zo, maar ik heb eigenlijk zeker wel zo'n 10/15 meter nodig.
Ligt eraan hoeveel meter je nodig hebt 8)7
60 m werkt zonder problemen weet ik uit ervaring ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat denk je? Er loopt tot wel 20 km. van je huis tot de POP. Dus die paar meter binnenhuis maakt niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duumke
ernstoud schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:00:
[...]

Bijzonder. Want het lijkt er op dat iedereen met deze SFP de sjaak was/is.
Ben nog even aan het terugzoeken... Ik heb wel een melding van packetloss gehad vanmiddag, maar niet dusdaning hinderlijk dat de verbinding het niet deed en ik ben toch de hele dag aan het werk geweest (zelfs over de VPN naar het werk geen issue's terwijl die er vrij eenvoudig uit klapt).

En om 16.27 een melding dat de verbinding verbroken is geweest en weer terug... Heel bijzonder dat ik er verder niets van heb gemerkt (overschakelen naar de backup lijn had ik ook moeten merken lijkt mij zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
ernstoud schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:21:
[...]

Wat denk je? Er loopt tot wel 20 km. van je huis tot de POP. Dus die paar meter binnenhuis maakt niet uit.
Ik vermoed dat dat wel een andere verbinding is. Ik ken de techniek voor internet niet goed, maar voor langere afstanden wordt meestal een single mode kabel gebruikt om de afstand te kunnen overbruggen. Ik verwacht dat die ook richting de POP ligt en dat daar een actief component in zit die de verbinding opnieuw op zet naar huis toe.

In huis heb ik mijn kabel verlengd met 1x 10M gekoppeld aan een 1x 7,5M. Dat geeft totaal dus 2 extra koppelpunten in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakpeka
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-09 13:00

Hier 30m met koppel stukjes in huis en geen issue, wel goede kabel kwaliteit gebruiken en de koppelingen reinigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Duumke schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:29:
[...]

Ik vermoed dat dat wel een andere verbinding is. Ik ken de techniek voor internet niet goed, maar voor langere afstanden wordt meestal een single mode kabel gebruikt om de afstand te kunnen overbruggen. Ik verwacht dat die ook richting de POP ligt en dat daar een actief component in zit die de verbinding opnieuw op zet naar huis toe.

In huis heb ik mijn kabel verlengd met 1x 10M gekoppeld aan een 1x 7,5M. Dat geeft totaal dus 2 extra koppelpunten in huis.
In de POP staat de router (AON) of OLT (XGS-PON). Voor AON (en dat zal voor XGS-PON ook wel zijn) gebruikt Genexis een 20 km. capable SFP. De Zaram ZXOS11NPI is ook 20 km. capable.

De POP zal vrijwel nooit zo ver weg zijn. Dus in huis maakt de lengte niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 12:42
Beschikken jullie toevallig al over de nieuwe snelheden die per 1-1 in gegaan zouden zijn? Ik had mijn Nokia al een power cycle gegeven maar dat heeft nog niet mogen baten

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
ernstoud schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:21:
[...]

Dat snap ik, maar dat zijn ander soort kabels dan zo'n dun gevoelig patch kabeltje natuurlijk. Kon me best voorstellen dat het misschien niet handig zou zijn als je even 20 meter van zo'n fragiel kabeltje door allerlei bochten gaat wringen in je huis.

Als ik het wist vroeg ik het hier niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justevo
wbschenk schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:20:
[...]

Ligt eraan hoeveel meter je nodig hebt 8)7
60 m werkt zonder problemen weet ik uit ervaring ;)
Zo'n 15 meter wat door een elektrabuis van de meterkast naar de zolder gaat. Maar als 60 meter werkt zal dit ook wel lukken ja!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
robertwebbe schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:27:
Met de FS.com sfp gelukkig nergens last van. d:)b
Hier ook alle 4 de FS units online gebleven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Justevo schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:05:
[...]

Dat snap ik, maar dat zijn ander soort kabels dan zo'n dun gevoelig patch kabeltje natuurlijk. Kon me best voorstellen dat het misschien niet handig zou zijn als je even 20 meter van zo'n fragiel kabeltje door allerlei bochten gaat wringen in je huis.

Als ik het wist vroeg ik het hier niet :)
Je mag geloven wat je wilt maar de vezel in de kabel in de grond is gelijk aan die van een goede los verkrijgbare. Verschil is de mantel, buis e.d., maar dat was niet je vraag. Je vraag was hoe lang je de glasvezelkabel in huis kunt maken. Op die vraag heb je antwoord gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Justevo schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:05:
[...]

Dat is idd niet verstandig, glasvezel houdt er niet van als je het in een bocht gaat wringen. Maar ruime bochten met een diameter van 10 centimeter bijvoorbeeld kan perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:39
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:21:
[...]

Dat is idd niet verstandig, glasvezel houdt er niet van als je het in een bocht gaat wringen. Maar ruime bochten met een diameter van 10 centimeter bijvoorbeeld kan perfect.
In een buis trajekt van 3/4 incl hun standaard bochten gaat het wel goed. Maar vaak gaat het mis met het trekken van de fiber, dat men het in een knikje trekt. hier een lengte van 25 meter van de Meterkast naar de vliering (Server-Cabinet).

[ Voor 8% gewijzigd door psdata op 07-01-2025 21:41 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:50
ernstoud schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:00:
[...]

Bijzonder. Want het lijkt er op dat iedereen met deze SFP de sjaak was/is.
In zeeland geen last gehad. niet eens een packet drop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ernstoud schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:15:
[...]

Op Discord wordt gemeld dat langzamerhand alles terug komt. In veel gevallen is een reboot van de router nodig. Beste is dat te doen zonder de SFP er in. Na de reboot de SFP plaatsen.

Hou je storing, hier melden: https://discord.gg/kJ5mHDKy
Puur ter info: ik heb gisteren tussendoor wel 2x mijn UDM-Se een reboot gegeven, met SFP erin, dat mocht toen niet baten (storing was er nog). Daarna begon alles het vanzelf weer te doen. Dus SFP eruit is blijkbaar niet altijd noodzakelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mapsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:32
MooDyBLueS schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:37:
[...]

Puur ter info: ik heb gisteren tussendoor wel 2x mijn UDM-Se een reboot gegeven, met SFP erin, dat mocht toen niet baten (storing was er nog). Daarna begon alles het vanzelf weer te doen. Dus SFP eruit is blijkbaar niet altijd noodzakelijk.
Ik heb geen reboot gedaan en alles begon weer vanzelf te werken. Op discord werdt ook aangegeven dat het met een push vanuit delta weer goed zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegeraar
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 08:04
Nav de storing had ik tijdelijk mijn Delta modem aan laten sluiten. Nu ik hier las dat de zaram weer werkt maar weer met de klantenservice gebeld om terug te gaan naar normaal. Ik werd snel doorgeschakeld naar de backoffice en die hebben de zaram weer geprovisionned. Ik zag wel dat er nu eindelijk ook packets werden ontvangen, maar mijn zaram kreeg nog steeds geen IP-adres. Op advies van de backoffice het vlan veranderd naar 500 en alles werkte weer. Nadat ik eenmaal een IP-adres had gekregen heb ik de zaram weer op vlan 100 gezet en alles lijkt voor nu te blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vliegeraar schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:14:
Nav de storing had ik tijdelijk mijn Delta modem aan laten sluiten. Nu ik hier las dat de zaram weer werkt maar weer met de klantenservice gebeld om terug te gaan naar normaal. Ik werd snel doorgeschakeld naar de backoffice en die hebben de zaram weer geprovisionned. Ik zag wel dat er nu eindelijk ook packets werden ontvangen, maar mijn zaram kreeg nog steeds geen IP-adres. Op advies van de backoffice het vlan veranderd naar 500 en alles werkte weer. Nadat ik eenmaal een IP-adres had gekregen heb ik de zaram weer op vlan 100 gezet en alles lijkt voor nu te blijven werken.
De wondere wereld van Delta en Zaram.

Fijn dat het weer werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@ernstoud Misschien iets voor de TS? Ik lees de laatste tijd namelijk vrij vaak dat met name de Zaram toch wel enige nukken kent, ook al is het misschien puur i.c.m. Delta, waar de FS.com variant dat ogenschijnlijk fluitend aan zich voorbij laat gaan.

Nu is er natuurlijk een significant prijsverschil, wat voor mij de doorslaggevende factor was om de Zaram te bestellen. Maar een opmerking in het waarschuwingen deel of bij de SFP's zelf dat de Zaram wel prima werkt maar bij vlagen wat eerder problemen geeft of nukkiger kan zijn, al dan niet door Delta's toedoen. Iets in die richting? Zijn natuurlijk geen garanties, maar dan kan men als ze het zoveel mogelijk uit willen sluiten dit meenemen in het besluit, er zijn altijd mensen die het liefst voor zoveel mogelijk zekerheid kiezen en de FS dan z'n meerprijs waard vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Hmmm, tot nu toe zie ik dat nog als kinderziektes en incidenten. Ja, dat was vaker met de Zaram maar ik verwacht dat dit in de toekomst niet nog veel extra problemen gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
robertwebbe schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:32:
Hmmm, tot nu toe zie ik dat nog als kinderziektes en incidenten. Ja, dat was vaker met de Zaram maar ik verwacht dat dit in de toekomst niet nog veel extra problemen gaat geven.
Fair point.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MooDyBLueS schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:28:
@ernstoud Misschien iets voor de TS? Ik lees de laatste tijd namelijk vrij vaak dat met name de Zaram toch wel enige nukken kent, ook al is het misschien puur i.c.m. Delta, waar de FS.com variant dat ogenschijnlijk fluitend aan zich voorbij laat gaan.

Nu is er natuurlijk een significant prijsverschil, wat voor mij de doorslaggevende factor was om de Zaram te bestellen. Maar een opmerking in het waarschuwingen deel of bij de SFP's zelf dat de Zaram wel prima werkt maar bij vlagen wat eerder problemen geeft of nukkiger kan zijn, al dan niet door Delta's toedoen. Iets in die richting? Zijn natuurlijk geen garanties, maar dan kan men als ze het zoveel mogelijk uit willen sluiten dit meenemen in het besluit, er zijn altijd mensen die het liefst voor zoveel mogelijk zekerheid kiezen en de FS dan z'n meerprijs waard vinden.
Uit betrouwbare bron is duidelijk dat het gebeuren afgelopen week geen aan de SFP te wijten issue was. En nukken ken ik niet. Wellicht dan dat hij geen 1 Gbps. op het SFP interface ondersteunt. Er zijn er honderden actief en afgezien van een paar rare issues met niet herkend worden in een UDM (waarbij men bij Zaram in Korea geen enkel issue zag bij die exemplaren) heb ik geen klachten ontvangen.

Beetje storm in glas water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eriadoc
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-05 16:36
Ik zat eerst op het AON netwerk via een EdgeRouter-X SFP met een fs module.

Nu ben ik overgezet op het XPS-GON netwerk. Alles werkte via het nieuw geleverde Nokia modem, maar uiteraard wilde ik mijn eigen router weer gebruiken.

Daarom de Zaram module besteld, deze in de EdgeRouter-X gestoken, en toen de PON-ID aan Delta doorgegeven. Ik werd eerder vanavond door Delta gebeld dat alles nu zou moeten werken... maar helaas.

Nu las ik ergens dat de EdgeRouter-X helemaal niet kan werken met XPS-GON... Weet iemand of dat echt zo is? Ik dacht, ik vervang de SFP module door een nieuwe (namelijk de Zaram) en dan moet het gaan werken met XPS-GON. Maar misschien is dat te simpel gedacht. Wat mist er op de EdgeRouter om dit te laten werken?

[ Voor 0% gewijzigd door eriadoc op 10-01-2025 20:59 . Reden: typos ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meijer_s
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-08 23:16
sPENKMAN schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:55:
Beschikken jullie toevallig al over de nieuwe snelheden die per 1-1 in gegaan zouden zijn? Ik had mijn Nokia al een power cycle gegeven maar dat heeft nog niet mogen baten
Ik zit bij Delta sinds 23-12-2024. Vanaf de start 500/500 speedtest resultaten bij 250/250 abo. Vandaag weer een speedtest gedaan nadat ik zag dat CGNAT (eindelijk!) uitstond maar tot mijn verbazing zit ik weer op 250/250 (ik insinueer geen verband). Vervolgens Contact met klantenservice via chat gehad en ze gaan de snelheid fixen, dus weer 500/500. Geen verdere info behalve dat ze dit waarschijnlijk na het weekend oppakken vanwege ‘beperkte voorraad’ (typefout??).

edit: verkeerde topic :o

[ Voor 38% gewijzigd door meijer_s op 11-01-2025 01:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:13

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
eriadoc schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:56:

Nu ben ik overgezet op het XPS-GON netwerk. Alles werkte via het nieuw geleverde Nokia modem, maar uiteraard wilde ik mijn eigen router weer gebruiken.

Daarom de Zaram module besteld, deze in de EdgeRouter-X gestoken, en toen de PON-ID aan Delta doorgegeven. Ik werd eerder vanavond door Delta gebeld dat alles nu zou moeten werken... maar helaas.

Nu las ik ergens dat de EdgeRouter-X helemaal niet kan werken met XPS-GON... Weet iemand of dat echt zo is? Ik dacht, ik vervang de SFP module door een nieuwe (namelijk de Zaram) en dan moet het gaan werken met XPS-GON. Maar misschien is dat te simpel gedacht. Wat mist er op de EdgeRouter om dit te laten werken?
De Zaram is een SFP+ module. Deze zal niet gaan werken in een SFP poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:34
Wat mist er op de EdgeRouter om dit te laten werken?
Een SFP+ poort. In een SFP poort werkt de Zaram module niet, die laat zich niet zo ver terug schakelen...

Edit: joe, spuit 11 :X

[ Voor 4% gewijzigd door Ethefox op 10-01-2025 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eriadoc
Oei... Die plus was me niet echt opgevallen, wist niet dat er verschil was tussen SFP en SFP+.
Wel flink balen, ik was best wel blij met mijn EdgeRouter setup die met het AON netwerk prima werkte.

Het originele Nokia modem doet het nu natuurlijk niet meer, tenzij ik Delta die weer laat activeren... Dus nu zonder internet in het weekend... :(

Heeft iemand tips voor een vergelijkbare router, waar de Zaram module inpast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Hierboven door @wbschenk al genoemd. Nog een kleine aanvulling, de in de TS genoemde fs.com SFP+ werkt wel in een SFP cage. Die is alleen wel erg duur. Wellicht kun je nog omruilen.

Het loont echt om eerst je goed in te lezen voor je spullen koopt, zie TS voor je opties.

En de nieuwe infra heet dus XGS-PON niet XGP-GON.

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 10-01-2025 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoarma4Life
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 06:41
eriadoc schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:51:
Oei... Die plus was me niet echt opgevallen, wist niet dat er verschil was tussen SFP en SFP+.
Wel flink balen, ik was best wel blij met mijn EdgeRouter setup die met het AON netwerk prima werkte.

Het originele Nokia modem doet het nu natuurlijk niet meer, tenzij ik Delta die weer laat activeren... Dus nu zonder internet in het weekend... :(

Heeft iemand tips voor een vergelijkbare router, waar de Zaram module inpast?
Heb je geen switch met 10gb poort? Om je wan via een vlan naar je firewall doorzetten. Zo doe ik het ook in de meterkast thuis!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• virtualjoe
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 17:58
wbschenk schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:39:
[...]

Zover ik me openwrt kan herinneren moet je een vlan id taggen op je wan poort onder je switch opties
Het is iets uitgebreider op OpenWRT. Hierbij de procedure om Vlan 100 op de WAN interfaces te zetten:

Vanuit de Openwrt LUCI GUI

Stap 1: Aanmaken van een nieuw device wat de VLAN 100 tag toevoegt aan het ethernet verkeer van het WAN device. Dit kan vooraf gedaan worden.

Network -> Interfaces
Tab "Devices"
Add device configuration:
- Device Type -> 802.11q
- Base Device -> wan
- VLAN ID -> 100
Device name wordt dan automatisch wan.100
Save and apply

Stap 2: Zodra de modem is aangemeld en bevestigd door Delta, kan deze aangesloten worden.Het wan.100 device moet dan aan de wan Interfaces gekoppeld worden.

Network -> Interfaces
Tab "Interfaces"
Edit WAN interface
Verander device wan in wan.100
Edit WAN6 interface
Verander device wan in wan.100
Save and apply

That's it :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eriadoc
Dank voor de supersnelle reacties en hulp!

Ik gebruikte dus al een paar jaar mijn eigen modem met AON, daar was echt maanden research aan vooraf gegaan... nu was ik een beetje overvallen door het feit dat XGS-PON dus echt heel anders werkt. Er gaat weer een hele nieuwe wereld voor mij open. :D Veel respect voor al het onderzoek wat door Tweakers is gebeurd en ook mooi om te zien hoe Delta dit omarmt.

@ernstoud Je geeft aan dat de FS.com SFP+ module in tegenstelling tot de Zaram wel werkt in een SFP cage. Kan ik dat ook ergens terugvinden in de specificaties, waaraan is dat af te lezen? Of is dat alleen proefondervindelijk gebleken?

De FS.com module is wel aan de prijs inderdaad. Alternatief lijkt me dan nog om de Nokia ONT XS-010X te koppelen aan de EdgeRouter-X, maar dat is weer een extra apparaat erbij in de meterkast.

Voor nu overweeg ik - met pijn in mijn hart! - om de EdgeRouter-X er helemaal tussenuit te halen en het originele Nokia in gebruik te nemen als router (plus de unmanaged switch die ik nog aan de EdgeRouter had hangen).
Wellicht dat ik later opnieuw mijn opties bekijk, als Delta het mogelijk heeft gemaakt om de PON-ID via Mijn Delta te wijzigen. Dan is het makkelijker om instellingen weer terug te draaien als er iets toch niet werkt (zoals nu), zonder afhankelijkheid van de klantenservice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eriadoc schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:29:

@ernstoud Je geeft aan dat de FS.com SFP+ module in tegenstelling tot de Zaram wel werkt in een SFP cage. Kan ik dat ook ergens terugvinden in de specificaties, waaraan is dat af te lezen? Of is dat alleen proefondervindelijk gebleken?
Zie: ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

Ja, dit is getest door diverse Tweakers zoals @robertwebbe en mijzelf. Indertijd is door Zaram in Korea ook bevestigd dat de Zaram op het SFP+ interface geen 1 Gbps. ondersteunt. (Uiteraard wel op het glas interface bij bijvoorbeeld een 1 Gbps. abonnement).

De Zaram SFP+ is door mij ook in de MC420L getest (https://schenkict.nl/prod...ltimode-single-mode-zwart). Werkt prima als je deze mediaconverter aan een 2.5 Gbps. ethernet poort hangt van de router. Maar een EdgeRouter X heeft helaas geen 2.5 Gbps. WAN poort.
De FS.com module is wel aan de prijs inderdaad. Alternatief lijkt me dan nog om de Nokia ONT XS-010X te koppelen aan de EdgeRouter-X, maar dat is weer een extra apparaat erbij in de meterkast.
Inderdaad zijn alle andere SFP+ modules erg duur. Dat was ook de reden voor mij om indertijd 250 van deze modules naar NL te halen. Inmiddels is er dus een distributiekanaal. Hij werkt ook perfect op KPN infra.
Voor nu overweeg ik - met pijn in mijn hart! - om de EdgeRouter-X er helemaal tussenuit te halen en het originele Nokia in gebruik te nemen als router (plus de unmanaged switch die ik nog aan de EdgeRouter had hangen).
Wellicht dat ik later opnieuw mijn opties bekijk, als Delta het mogelijk heeft gemaakt om de PON-ID via Mijn Delta te wijzigen. Dan is het makkelijker om instellingen weer terug te draaien als er iets toch niet werkt (zoals nu), zonder afhankelijkheid van de klantenservice.
Het registreren en switchen gaat telefonisch nu heel snel begrijp ik. En op Discord zitten Delta engineers voor directe support. Valt in praktijk erg mee.

Van de Nokia xs-2426g-b worden Tweakers niet blij. Een EdgeRouter X is een mooie kleine router. Ik heb er indertijd ook een aangeschaft maar de meerwaarde t.o.v. de Genexis 7840 toen ik daar eenmaal SSH toegang op had was klein. Ligt nu in de kast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkdejong
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:59
Na oplevering door Delta in december hier nu ook de Zaram module werkend. Nog wel VLAN 500 en geen VLAN 100 maar hiervoor een ticket gemaakt via Discord. Netjes IPv4 en IPv6 adres aan de WAN zijde en snelheid rond 1Gbps up en down. Thx to @ernstoud e.a. die hier veel tijd in hebben gestoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
henkdejong schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:11:
Na oplevering door Delta in december hier nu ook de Zaram module werkend. Nog wel VLAN 500 en geen VLAN 100 maar hiervoor een ticket gemaakt via Discord. Netjes IPv4 en IPv6 adres aan de WAN zijde en snelheid rond 1Gbps up en down. Thx to @ernstoud e.a. die hier veel tijd in hebben gestoken.
Dat VLAN500 blijft maar terugkomen. Bijzonder wat dat zou lange tijd geleden al opgelost zijn. Maar komt goed, anders op Discord even R3D pingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koopmans
  • Laatst online: 15:18
Ik ga begin februari ook over naar Delta.
Wat is nu precies de beste volgorde. eerst het modem laten overzetten naar mijn eigen ONT en dan dynamisch IP of andersom? (of maakt de volgorde eigenlijk niet uit...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duumke
Koopmans schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:56:
Wat is nu precies de beste volgorde. eerst het modem laten overzetten naar mijn eigen ONT en dan dynamisch IP of andersom? (of maakt de volgorde eigenlijk niet uit...)
Andersom. Eerst dynamisch ip, dan eigen modem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Koopmans schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:56:
Uit de topic start: “Zodra je een dynamisch WAN IP adres hebt, kun je eigen apparatuur gaan aanmelden.”

Mocht uit je vraag blijken dat je de topic start niet gelezen hebt dan is dat zeer aan te raden. Er staan nog meer belangrijke punten in om te zorgen dat het vlekkeloos loopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koopmans
  • Laatst online: 15:18
ernstoud schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:39:
[...]

Uit de topic start: “Zodra je een dynamisch WAN IP adres hebt, kun je eigen apparatuur gaan aanmelden.”

Mocht uit je vraag blijken dat je de topic start niet gelezen hebt dan is dat zeer aan te raden. Er staan nog meer belangrijke punten in om te zorgen dat het vlekkeloos loopt!
Ik had wel degelijk de topic start gelezen, maar had niet begrepen dat een dynamisch ip blijkbaar verplicht is als je je eigen apparatuur wilt gebruiken. Zoals ik het eerst las was dat ik dat alleen maar nodig had als ik inkomend verkeer wilde openzetten.
Voor de rest was alles duidelijk beschreven hoor, ik heb n.a.v. die topicstart de benodigde spullen al in huis liggen d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:30
Koopmans schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:11:
[...]

Ik had wel degelijk de topic start gelezen, maar had niet begrepen dat een dynamisch ip blijkbaar verplicht is als je je eigen apparatuur wilt gebruiken. Zoals ik het eerst las was dat ik dat alleen maar nodig had als ik inkomend verkeer wilde openzetten.
Voor de rest was alles duidelijk beschreven hoor, ik heb n.a.v. die topicstart de benodigde spullen al in huis liggen d:)b
Dynamisch IP is niet verplicht voor je eigen apparatuur. Het probleem is dat je dit niet meer aan kunt passen zodra je eigen modem aangesloten is. Dus als je CGNAT hebt met je eigen modem en je wil een Dynamisch IP, dan moet je eerst het originele modem registreren en aansluiten. Pas als Dynamisch IP is afgerond kun je dan weer je eigen apparatuur registreren en aansluiten. Beetje omslachtig, maar als je dit weet is het zo geregeld.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:43
eriadoc schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:29:
Dank voor de supersnelle reacties en hulp!

[...]

[...]
Ik heb zelf geen ervaring met de UISP console, maar misschien is dat een idee als je in de EdgeRouter sfeer wilt blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:50
esky schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:01:
[...]

Ik heb zelf geen ervaring met de UISP console, maar misschien is dat een idee als je in de EdgeRouter sfeer wilt blijven.
Leuk idee dat doe ik nu ook met mijn AON aansluiting. Glasvezel via SFP op mijn Edgeswitch en die weer doorlussen naar mijn Edgerouter en weer terug richting de switch ;) . Dit is sowieso goedkoper als een UDM Pro.

Enige wat misschien mooier zou kunnen zijn de lan aansluitingen, 2,5 GbE RJ45 ports zouden het nog mooier maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Ecke op 13-01-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever
  • Laatst online: 20:30
Ik heb gisteren mijn Zaram SFP+ (op een UDM-SE) aangemeld bij Delta (VLAN100). Na een tijdje kreeg ik netjes een ip en had ik verbinding, maar de verbinding viel telkens weg.

Na een tijdje pingen op 8.8.8.8 had ik dik 75% packet loss:

```
635 packets transmitted, 148 packets received, 76.7% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 6.620/32.994/154.701/23.942 ms
```

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYasgbjlTQHI073imaLJpNCRyD8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TCUtZLdsfoz5uTD4qbaGvsQb.png?f=fotoalbum_large

Hoe zou dit kunnen komen?

[ Voor 28% gewijzigd door Bever op 14-01-2025 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bever schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:09:
Ik heb gisteren mijn Zaram SFP+ (op een UDM-SE) aangemeld bij Delta (VLAN100). Na een tijdje kreeg ik netjes een ip en had ik verbinding, maar de verbinding viel telkens weg.

```
```

[Afbeelding]

Eerst even zeker stellen; hoe zit de glasvezel aangesloten? Wat zit er in de FTU (het witte kastje op de muur) en wat zit er in de Zaram SFP of er nog tussen?

Als het goed is zit er in de FTU een groene SC/APC connector en in de SFP een blauwe SC/UPC.

Klopt dat? En zitten de beide connectoren er goed in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever
ernstoud schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:12:
[...]

Eerst even zeker stellen; hoe zit de glasvezel aangesloten? Wat zit er in de FTU (het witte kastje op de muur) en wat zit er in de Zaram SFP of er nog tussen?

Als het goed is zit er in de FTU een groene SC/APC connector en in de SFP een blauwe SC/UPC.

Klopt dat? En zitten de beide connectoren er goed in?
https://fritzshop.nl/glas...groen-glasvezelkabel.html

Deze kabel heb ik ertussen zitten en inderdaad goed aangedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever
ernstoud schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:23:
[...]

Ok. Die is goed. Je had deze problemen dus niet met het Delta device, de Nokia xs-2426g-b ?
Nee, die heb ik nu weer aangemeld en werkt vlekkenloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duumke
Bever schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:25:
[...]

Nee, die heb ik nu weer aangemeld en werkt vlekkenloos.
De Nokia heeft zijn eigen kabel ga ik vanuit. Mogelijk is de eigen glasvezel kabel "smerig" geworden. Kan het zijn dat de kabel of sfp even onbeschermd heeft gelegen? Glasvezel is enorm gevoelig voor stofdeeltjes op de uiteinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever
Duumke schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:41:
[...]

De Nokia heeft zijn eigen kabel ga ik vanuit. Mogelijk is de eigen glasvezel kabel "smerig" geworden. Kan het zijn dat de kabel of sfp even onbeschermd heeft gelegen? Glasvezel is enorm gevoelig voor stofdeeltjes op de uiteinden.
ernstoud schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:42:
[...]

Ok, dus de lijn is goed. Dan gok ik op de post hier net boven. Vuile vezel.
Mocht dat zo zijn, dat er stof in de sfp is gekomen, is dit dan op te lossen?

Edit:
Zelf heb ik ooit video opnames gemaakt in een POP. Daar kan ik me van herinneren dat ze een patchcleaner gebruikten.

Op amazon zag ik er eentje die betaalbaar is:
https://www.amazon.nl/Vez...&pd_rd_i=B0894CPRJ5&psc=1

Zou dat werken of is dit af te raden?

[ Voor 51% gewijzigd door Bever op 14-01-2025 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bever schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:45:
[...]

Mocht dat zo zijn, dat er stof in de sfp is gekomen, is dit dan op te lossen?
Zeker, mits onbeschadigd natuurlijk. Met een fiber cleaner: https://amzn.eu/d/3IgxGF0

Zat er op beide connectoren een dopje toen je de glasvezelkabel kocht? En dopje er af en zonder aan het uiteinde te komen direct geplaatst?

Gezien de kosten van een cleaner is een nieuwe kabel of omruilen misschien gunstiger.

Ook kan de Zaram SFP natuurlijk defect zijn maar dat is zeldzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever
ernstoud schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:56:
[...]

Zeker, mits onbeschadigd natuurlijk. Met een fiber cleaner: https://amzn.eu/d/3IgxGF0

Zat er op beide connectoren een dopje toen je de glasvezelkabel kocht? En dopje er af en zonder aan het uiteinde te komen direct geplaatst?

Gezien de kosten van een cleaner is een nieuwe kabel of omruilen misschien gunstiger.

Ook kan de Zaram SFP natuurlijk defect zijn maar dat is zeldzaam.
Bedankt voor de hulp. Is deze cleaner voor zowel kabel als connector te gebruiken (in de Zaram dus)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:50
Bever schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:04:
[...]

Bedankt voor de hulp. Is deze cleaner voor zowel kabel als connector te gebruiken (in de Zaram dus)?
Weet je zeker dat je de kabel er goed in had zitten? Je hebt geen tussen stukje gebruikt? Ik spreek uit ervaring dat als je die wel gebruikt dat je dan een duidelijke klik moet horen als je de glasvezel erin stopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever
Ecke schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:06:
[...]

Weet je zeker dat je de kabel er goed in had zitten? Je hebt geen tussen stukje gebruikt? Ik spreek uit ervaring dat als je die wel gebruikt dat je dan een duidelijke klik moet horen als je de glasvezel erin stopt.
Nee, geen tussenstuk gebruikt.

Ondertussen heb ik ook al een nieuwe kabel besteld, deze zal ik ook eens proberen. Mocht deze hetzelfde probleem hebben dan kan het zijn dat de Zaram vuil is, maar dat hoop ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 19:46
Ben van Caiway naar Delta gegaan. Volgende gaat alles in. Kan ik voor deze tijdij eigen modem al aanmelden of moet ik echt wachten tot volgende week vrijdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Evertt schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:29:
Ben van Caiway naar Delta gegaan. Volgende gaat alles in. Kan ik voor deze tijdij eigen modem al aanmelden of moet ik echt wachten tot volgende week vrijdag.
Wachten.

Na vrijdag eerst het ontvangen modem aansluiten, controleren of alles werkt en CGNAT uit laten zetten (telefonisch, chat of via mijn.delta).

Dan - als je zeker weet geen CGNAT meer te hebben - pas eigen modem registreren en aansluiten, gaat telefonisch het snelst.

En doe dat registreren dan maandag. Op vrijdag in de latere uren werkt dat niet en heb je mogelijkerwijs in het weekend dan geen internet.

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 15-01-2025 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 19:48

B2

wa' seggie?

ernstoud schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:33:
[...]

Wachten.

Na vrijdag eerst het ontvangen modem aansluiten, controleren of alles werkt en CGNAT uit laten zetten (telefonisch, chat of via mijn.delta).

Dan - als je zeker weet geen CGNAT meer te hebben - pas eigen modem registreren en aansluiten, gaat telefonisch het snelst.

En doe dat registreren dan maandag. Op vrijdag in de latere uren werkt dat niet en heb je mogelijkerwijs in het weekend dan geen internet.
N=1 hier, maar ik had op vrijdagavond via de chat een aanvraag gedaan en zaterdagmorgen was het geregeld _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 12:42
sPENKMAN schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:55:
Het is me inmiddels duidelijk geworden dat het proces niet automatisch doorloopt zolang je eigen modem eraan hangt. De oplossing is dus blijkbaar om het Delta modem eraan te hangen todat de upgrade plaats kan vinden en daarna je eigen modem opnieuw aan te melden.

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sPENKMAN schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:33:
[...]

Het is me inmiddels duidelijk geworden dat het proces niet automatisch doorloopt zolang je eigen modem eraan hangt. De oplossing is dus blijkbaar om het Delta modem eraan te hangen todat de upgrade plaats kan vinden en daarna je eigen modem opnieuw aan te melden.
Klopt. En had je CGNAT uitgezet dan moet je dat herhalen met het Delta modem aangesloten. Constateren dat dit gelukt is en dan pas eigen apparatuur aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever
Bever schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:09:

```
```

[Afbeelding]

Met een nieuwe glasvezel kabel opnieuw geprobeerd, maar het probleem blijft bestaan.
Volgens de medewerker van Delta wordt VLAN100 niet aangesproken.
Hij adviseerde me de UDM-SE naar factory defaults te zetten, maar daar heb ik nog niet zoveel zin in omdat ik dan mijn hele netwerk opnieuw moet configureren.

Het lijkt me wel gek dat dit het op zou moeten lossen, ik krijg wel een ip en heb soms verbinding, maar extreem veel packet loss.

Nu ook de connector van de Zaram schoongemaakt met een patchcleaner. Morgen nog maar eens een nieuwe poging doen bij Delta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bever schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:35:
[...]

Met een nieuwe glasvezel kabel opnieuw geprobeerd, maar het probleem blijft bestaan.
Hij adviseerde me de UDM-SE naar factory defaults te zetten, maar daar heb ik nog niet zoveel zin in omdat ik dan mijn hele netwerk opnieuw moet configureren.

Het lijkt me wel gek dat dit het op zou moeten lossen, ik krijg wel een ip en heb soms verbinding, maar extreem veel packet loss.

Nu ook de connector van de Zaram schoongemaakt met een patchcleaner. Morgen nog maar eens een nieuwe poging doen bij Delta.
Ik neem aan dat je backups hebt, en anders maakt je deze. Dan is een factory reset wel te proberen? De wonderen zijn de UDM wereld nog niet uit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bever schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:35:
[...]

Zonder VLAN100 in de UDM getagged zou je geen IP krijgen dus dat is onzin.

Pagina: 1 ... 67 ... 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.