Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 23:47

Tubby

or not to be

Tnx @robertwebbe , dat laatste begrijp ik, maar het zegt iets over het support voor dat type als ze het zelf ook uitleveren.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tubby schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:14:
Op delta.nl bieden ze nou zelf ook een ONT aan bij een Zakelijk Pro abonnement voor €159 of gratis bij 3 jaar. Weet iemand welke dat is? (misschien wel iets om aan te vullen in de start-post).
https://www.delta.nl/bestellen/zakelijk-pro/

[...]
Dat is al zo zolang Zakelijk Pro bestaat. Volgens mij kort na invoering van XGS-PON, dus al ruim twee jaar.

Niets nieuws dus.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• waffel10
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-09 21:14
Nog een succesverhaal:

Vorig jaar werd onze glasvezelverbinding van Delta opgeleverd. Omdat het niet mogelijk is om de Delta modem in bridge modus te zetten heb ik toen gekozen voor Odido, want zij leveren standaard de Nokia ONT XS-010X-Q (met prachtige Delta sticker) erbij met een Zyxel Modem.
Na oplevering de Zyxel verwijderd, eigen router aansluiten, VLAN op 300 en het werkte.

Na een jaar overgestapt naar Delta. Even het meegeleverde Nokia modem aansluiten voor het activeren van de verbinding. Vervolgens met behulp van het bekende script de klantenservice gevraagd om (hun eigen) ONT te activeren.

20 minuten later weer online. Eigen router op VLAN 100 en draaien maar!

Dat ging wel heel erg soepel!

Hartelijk dank voor de grote schat aan informatie op dit forum. Hopelijk zorgt bovenstaand succesverhaal voor wat bevestiging bij twijfelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:01
🥰

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:49

B2

wa' seggie?

Ik heb al wat verschillende keywords gebruikt maar misschien de juiste, ik overweeg in ieder geval over te stappen van Odido naar Delta. Er hangt bij mij dus al een Nokia ONT in de meterkast met een mooie sticker van Delta Netwerk erop.

Vanuit deze ONT ga ik nu richting mijn UDM Pro, en dat wil ik bij Delta ook graag blijven doen.
Volgens mij is de ONT niet van Odido en blijft deze dus achter. Kan ik deze ONT dan blijven gebruiken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
B2 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:27:
Ik heb al wat verschillende keywords gebruikt maar misschien de juiste, ik overweeg in ieder geval over te stappen van Odido naar Delta. Er hangt bij mij dus al een Nokia ONT in de meterkast met een mooie sticker van Delta Netwerk erop.

Vanuit deze ONT ga ik nu richting mijn UDM Pro, en dat wil ik bij Delta ook graag blijven doen.
Volgens mij is de ONT niet van Odido en blijft deze dus achter. Kan ik deze ONT dan blijven gebruiken?
Ja, letterlijk twee posts boven jouw post staat het antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:49

B2

wa' seggie?

ernstoud schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:53:
[...]

Ja, letterlijk twee posts boven jouw post staat het antwoord!
Haha. Vanmiddag de search gedaan van de eerste pagina, blijkbaar toch niet de juiste keywords..

En de aanvraag voor een overstap gedaan!

[ Voor 19% gewijzigd door B2 op 10-12-2024 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:23
B2 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:27:

Ik ben benieuwd of die echt niet terug hoeft. Er loopt ook een experiment van een mede tweaker om te testen wat er gebeurd als je 'm niet terug stuurt terwijl Odido dat wel vraagt. Het boete bedrag daarvoor lijkt namelijk lager dan de retail prijs van de ONT. Dus het is het overwegen waard om 'm niet terug te sturen en de boete te accepteren. (geen advies uiteraard :+ )

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• waffel10
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-09 21:14
EWS99 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:07:
[...]

Ik ben benieuwd of die echt niet terug hoeft. Er loopt ook een experiment van een mede tweaker om te testen wat er gebeurd als je 'm niet terug stuurt terwijl Odido dat wel vraagt. Het boete bedrag daarvoor lijkt namelijk lager dan de retail prijs van de ONT. Dus het is het overwegen waard om 'm niet terug te sturen en de boete te accepteren. (geen advies uiteraard :+ )
De ONT hoef je niet terug te sturen, wel willen ze de Zyxel terug…

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 08:48

JeroenT

hoi!

Met de Zaram SFP+ module in een UDM pro max. iperf3 in een ubuntu VM onder proxmox;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JX7IOSvyX_nnwbb6T9dq2MmNIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3CnG3faRvQNRpNG3LDmvDbPF.png?f=fotoalbum_large

Op de UDM zelf, is het vrijwel altijd 7.4gbit.

Overdag haal je niet deze cijfers, maar toch altijd 5gbit+. En het werkt super stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JeroenT schreef op donderdag 12 december 2024 @ 06:54:
Met de Zaram SFP+ module in een UDM pro max. iperf3 in een ubuntu VM onder proxmox;

[Afbeelding]

Op de UDM zelf, is het vrijwel altijd 7.4gbit.

Overdag haal je niet deze cijfers, maar toch altijd 5gbit+. En het werkt super stabiel.
Netjes, moet zeggen dat ik hier ook overdag eigenlijk atijd netjes de snelheid haal.
Bij deze twee screenshotjes van gistermiddag rond 15U.

En uiteraard geen rekening gehouden met andere devices in de studio en woonhuis, maar dat is geneuzel in de marge :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbCViikzBe579GyGQvw7GtYpm6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tHezBrCGlb5MQWg9OSn5wNXm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XiDwKa1CrnW--is7RamW7H3W9pE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iezhzB1O3pPsJeB38g7lnAUX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door justdaboo op 12-12-2024 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
justdaboo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:05:
[...]

Netjes, moet zeggen dat ik hier ook overdag eigenlijk atijd netjes de snelheid haal.

En uiteraard geen rekening gehouden met andere devices in de studio en woonhuis, maar dat is geneuzel in de marge :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is dit voor fancy speedtest, heb je een linkje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenT

JeroenT

hoi!

justdaboo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:05:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Daar zit je waarschijnlijk goed, zonder teveel overboeking ;)

Mooie cijfers!

Je moet echter zo ontzettend veel investeren om daadwerkelijk gebruik te kunnen maken van deze snelheden. Volgens mij was die 10gbit switch duurder dan de hele UDM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDM089oiQFxbuqSImMkuPnIFhII=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Bp5K1Xpd0Hl6ZWc4GADiep65.png?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk wel erg tevreden.

[ Voor 23% gewijzigd door JeroenT op 12-12-2024 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 19:39
JeroenT schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:46:
[...]

Daar zit je waarschijnlijk goed, zonder teveel overboeking ;)

Mooie cijfers!

Je moet echter zo ontzettend veel investeren om daadwerkelijk gebruik te kunnen maken van deze snelheden. Volgens mij was die 10gbit switch duurder dan de hele UDM.

[Afbeelding]

Uiteindelijk wel erg tevreden.
mooie rack, en leuk speelgoed zit erin met de orban :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenT

JeroenT

hoi!

popie schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:16:
[...]

mooie rack, en leuk speelgoed zit erin met de orban :)
Lichtelijk uitgeschoten hobby ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stormfly schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:35:
[...]

Wat is dit voor fancy speedtest, heb je een linkje?
Dit is iPerfman, dat is een lichte GUI voor iPerf3 op MacOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnDutch
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-07 10:19
Hi, ik heb vanmorgen de zaram van schenkict geinstalleerd, met sleeve, PONID doorgegeven aan Delta maar helaas niks. De UDP pro zegt netjes dat er 10GB link is, maar er komt niks door (0 bytes received)

Zojuist met Delta aan de lijn gehangen, die zien helemaal geen aanmelding op de OLT.

Als ik het nokia modem terug plaats heeft hij vrijwel direct weer internet.

Iemand enig idee? Ik ga bijna twijfelen aan het fiber kabeltje, al ziet die er optisch nog perfect uit en was ook netjes gesealed in doos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Er kan maar één apparaat geregistreerd zijn. Dus als de Nokia router werkt, is de Zaram in ieder geval niet geregistreerd.

[ Voor 4% gewijzigd door bjusterbaarlik op 21-12-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnDutch
Volgens Delta was de nieuwe als een swap opgevoerd, en zou het moeten werken. Nee, er is iets anders loos...

BR, Nominal : 10300MBd
Laser bias current : 0.000 mA
Laser output power : 0.0000 mW / -inf dBm
Receiver signal average optical power : 0.0000 mW / -inf dBm

Owja, om deze info te krijgen op een UDM Pro:
1. ssh naar je UDM (als je via de webinterface debug doet, doe dan eerst een ssh localhost
2. ethtool -m eth9 (in mijn geval zit de sfp module in eth10

Volgens ChatGTP:

Thresholds and Alarms
Laser Bias Current:
High alarm threshold: 90.000 mA.
Low alarm threshold: 2.000 mA (current is below this threshold, triggering alarms).
Laser Output Power:
High alarm threshold: 6.5535 mW (8.16 dBm).
Low alarm threshold: 2.1380 mW (3.30 dBm, current is far below this).
Module Temperature:
High alarm threshold: 90.00 °C.
Low alarm threshold: -45.00 °C.
Module Voltage:
High alarm threshold: 4.0000 V.
Low alarm threshold: 3.0000 V.
Receiver Signal Power:
High alarm threshold: 0.1995 mW (-7.00 dBm).
Low alarm threshold: 0.0006 mW (-32.22 dBm, current value triggers a low alarm).
Observations
The module is not detecting a signal (Receiver signal power is 0), and the laser is not emitting (Laser output power is 0). This could indicate:
A disconnected or faulty cable.
A malfunctioning transceiver.
No active link or data transmission.
Multiple alarms are active (e.g., low bias current, low output power, low RX power), which confirms the above issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Heb je ook de melding gekregen van Delta dat het ticket afgehandeld is en de eigen apparatuur aangesloten kan worden?
Want zolang je die nog niet hebt, dan zal je eigen apparatuur nog niet gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnDutch
EDIT schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:20:
Heb je ook de melding gekregen van Delta dat het ticket afgehandeld is en de eigen apparatuur aangesloten kan worden?
Want zolang je die nog niet hebt, dan zal je eigen apparatuur nog niet gaan werken.
Ik heb echt iemand gesproken die live in het systeem meekijkt, die zag niks binnenkomen op OLT. Ben echt bang dat de module of de kabel stuk is :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MartijnDutch schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:23:
[...]

Ik heb echt iemand gesproken die live in het systeem meekijkt, die zag niks binnenkomen op OLT. Ben echt bang dat de module of de kabel stuk is :(
Als je nou eens begint met antwoorden te geven op de gestelde vragen?

Heb je de melding gehad dat “de storing” is afgehandeld?

En zover ik alle meldingen hier en op Discord heb gezien is registreren in het weekend niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnDutch
Ja, gisteren al. Hoor ik net, die kwam bij iemand anders binnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MartijnDutch schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:40:
Ja, gisteren al. Hoor ik net, die kwam bij iemand anders binnen
Ok. Meld je zelf even hier: https://discord.gg/zMeS86Mn

Daar kun je een ticket maken en met Delta engineers communiceren.

Maar…

Klopt niet. De laser staat altijd aan.

Als nu, dus zonder dat een engineer iets doet, de Nokia nog werkt, is de Zaram NIET geregistreerd.

[ Voor 10% gewijzigd door ernstoud op 21-12-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakpeka
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-09 13:00
MartijnDutch schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:19:
Volgens Delta was de nieuwe als een swap opgevoerd, en zou het moeten werken. Nee, er is iets anders loos..
BR, Nominal : 10300MBd
Receiver signal average optical power : 0.0000 mW / -inf dBm

Owja, om deze info te krijgen op een UDM Pro:
1. ssh naar je UDM (als je via de webinterface debug doet, doe dan eerst een ssh localhost
2. ethtool -m eth9 (in mijn geval zit de sfp module in eth10
Weet je zeker dat het eth10 is (dat is poort 11 gewoonlijk voor LAN.)
WAN SFP+ is poort 10 = eth9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08 17:47
Ik hoop in q1 van 2025 op delta aangesloten te worden.
Verder heb ik een cloud gateway ultra (cgu) besteld (en wat ap's etc.).
Bij ziggo heb ik altijd een modem in bridge modus, dus zou ik dit graag ook zo voort willen zetten.

Ik probeer het op een rijtje te krijgen, maar ben nog nooit met glasvezel in aanraking gekomen.

Voor zover ik begrepen heb, zal ik toegevoegd worden aan de XGS-PON situatie met een nieuwe modem die waarschijnlijk niet in bridge modus gezet kan worden.
Er zal dan dus een kastje geinstalleerd worden door delta, waar de kabel uit de straat inkomt, de ftu.

Vanaf hier wordt het onduidelijk voor mij.
Er gaat dus zo'n sfp module in dat ftu kastje, waarvan het andere uiteinde standaard in de modem gaat?
De mogelijkheden die ik denk te hebben zien langskomen:
  • Zelf zo'n sfp unit in de ftu te stoppen (op de 2e plek), deze vervolgens in een media converter naar rj45 te converteren en vanuit daar via ethernet naar de cgu.
  • De glasvezel kant die in de modem gaat, uitprikken en deze in de media converter prikken en via ethernet naar de cgu.
  • De modem laten voor wat het is, cgu inprikken op de modem en via dmz de cgu verbinden met het internet.
Mis ik nog een mogelijkheid?
De meest logische en veilige (als in, niets kapot maken) manier lijkt mij de kabel uit de modem prikken, in de mediaconverter en vervolgens in de cgu.
Zijn hier nadelen aan, is dit wel mogelijk of heb ik iets verkeerd begrepen? Want waarom zou je dan met eigen sfp modules gaan klungelen?

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
ment0 schreef op zondag 22 december 2024 @ 23:15:
Ik hoop in q1 van 2025 op delta aangesloten te worden.
Verder heb ik een cloud gateway ultra (cgu) besteld (en wat ap's etc.).
Bij ziggo heb ik altijd een modem in bridge modus, dus zou ik dit graag ook zo voort willen zetten.

Ik probeer het op een rijtje te krijgen, maar ben nog nooit met glasvezel in aanraking gekomen.

Voor zover ik begrepen heb, zal ik toegevoegd worden aan de XGS-PON situatie met een nieuwe modem die waarschijnlijk niet in bridge modus gezet kan worden.
Er zal dan dus een kastje geinstalleerd worden door delta, waar de kabel uit de straat inkomt, de ftu.

Vanaf hier wordt het onduidelijk voor mij.
Zover is het juist.
Er gaat dus zo'n sfp module in dat ftu kastje, waarvan het andere uiteinde standaard in de modem gaat?
Nee. Dat kastje is alleen het eindpunt van de glasvezel. Er zit geen enkele electronica in. Het Delta “modem” (de Nokia xs-2426g-b bij abonnement tot 2Gbps., daarboven een Sagemcom F@st 5684) komt met een glasvezel waaraan een slede zit die in de FTU gestoken wordt.

In feite verleng je daarmee de vezel in de FTU tot in het Delta “modem”. Voor de FTU zie: https://www.attema.com/nl...434/attema-universele-ftu en een slede met kabel is zoiets: https://schenkict.nl/prod...xgs-pon-aansluitkabel-upc.

(Ik zet “modem” tussen haakjes omdat het een ONT, router en access point in één device is.)

Als je bridge mode wil met Delta ook als provider (zie opmerking onderaan) dan heb je een eigen router nodig met WiFi of met aparte access points.

Voor het aansluiten van die eigen router zijn er drie mogelijkheden:

1.
Koop je een router met een SFP+ cage dan kan daar een SFP+ zoals de Zaram ZXOS11NPI in geschoven worden. Een glasvezelkabel van de door jou gekozen lengte verbindt de FTU dan met de SFP+ in je eigen router. Zie bijvoorbeeld: https://schenkict.nl/products/zaram-xgs-pon-onu-sfp-1.

2.
Koop je een router zonder SFP+ cage dan heb je een aparte ONT nodig, zoals de Nokia xs-010x-q. Kort en niet helemaal correct: dat is een actieve mediaconverter die met een glasvezelkabel aangesloten wordt op de FTU en met een ethernetkabel aan je router. Zie: https://schenkict.nl/products/nokia-xs-010x-q.

3.
Koop je een router zonder SFP+ cage dan kun je ook een SFP+ plaatsen in een passieve mediaconverter. Glasvezel van de SFP+ in de passieve mediaconverter naar de FTU, ethernet naar je router. Zie: https://schenkict.nl/prod...ltimode-single-mode-zwart.

Opmerking: kies je Odido als provider dan leveren zij de Nokia xs-010xs-q ONT en een Zyxel router.

Met een Cloud Gateway Ultra wordt het optie 2 of 3 voor jou. Ik zou dan voor optie 2 kiezen. Mocht je ooit toch een router met SFP+ cage willen is optie 3 meer toekomstgericht.

Ik hoop je zo duidelijkheid verstrekt te hebben, meer info in de topic start:

[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2.

En ja, je kunt ook de Cloud Gateway Ultra in de DMZ van de Nokia xs-2426g-b plaatsen en WiFi uitzetten. Niet elegant, ook omdat je dus je eigen access points wil gebruiken. Dan zou ik toch voor een eigen ONT gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 23-12-2024 00:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ment0
Ah top, dit maakt het inderdaad helemaal duidelijk voor mij.
Een half uur na het opsturen van mijn vraag en er stilletjes over nadenken, kreeg ik al zo'n vermoeden dat die sfp module helemaal niet in de ftu hoort. Beetje door de bomen het bos niet meer zien situatie.

Dankjewel! Ik zal je website in de gaten houden of er nog een tweedehandsje beschikbaar komt van de nokia uit optie 2. Heeft zoals ik zei geen haast, heb nog geen installatiedatum door delta ontvangen.

Nogmaals bedankt!

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ment0 schreef op maandag 23 december 2024 @ 00:22:
Ik zal je website in de gaten houden of …
Ik heb geen verbintenis met de genoemde website van Schenk ICT. Eigenaar daarvan is @wbschenk, ook hier erg actief. Productvragen en advies over opties kun je aan hem kwijt.

Veel info ook hier: https://discord.gg/A9kyMKur, daar zijn ook Delta engineers actief bij eventuele problemen.

[ Voor 23% gewijzigd door ernstoud op 23-12-2024 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ment0
ernstoud schreef op maandag 23 december 2024 @ 00:30:
[...]

Ik heb geen verbintenis met de genoemde website van Schenk ICT. Eigenaar daarvan is @wbschenk, ook hier erg actief. Productvragen en advies over opties kun je aan hem kwijt.

Veel info ook hier: https://discord.gg/A9kyMKur, daar zijn ook Delta engineers actief bij eventuele problemen.
Ah je hebt helemaal gelijk. Ik dacht ergens gezien te hebben dat dhr schenk ook de topicstarter was.

Bedankt nogmaals! Wellicht een reden om discord eens te gaan installeren.. :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:17

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
ment0 schreef op maandag 23 december 2024 @ 01:19:
[...]

Ah je hebt helemaal gelijk. Ik dacht ergens gezien te hebben dat dhr schenk ook de topicstarter was.

Bedankt nogmaals! Wellicht een reden om discord eens te gaan installeren.. :z
Geen topic starter maar tot mede auteur benoemd zodat we alles in goede banen kunnen leiden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnDutch
Tweakpeka schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:16:
[...]

Weet je zeker dat het eth10 is (dat is poort 11 gewoonlijk voor LAN.)
WAN SFP+ is poort 10 = eth9
Ja typo, hij zit in poort 10, idd eth9. Maar so far no luck. Zou iemand anders eens die laser waardes van een zaram willen uitlezen?

Om deze info te krijgen op een UDM Pro:
2. ethtool -m eth9

[ Voor 17% gewijzigd door MartijnDutch op 23-12-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakpeka
@MartijnDutch
Als ik de kabel verbinding verbreek dan blijft Laser output actief.

wordt jouw Zaram herkent? zie je alarmen actief?
mogelijk kan je de ethtool dump delen (zonder serie nummer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakpeka
Idd. Vandaar de vraag over de dump.
Als daar uit blijkt dat die goed herkend wordt zou MartijnDutch op de Zaram zelf kunnen aanloggen en daar de status kunnen checken.
Mogelijk is het weer zo’n reboot ding met de UDMP 🤓

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MartijnDutch schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:42:
[...]

Ja typo, hij zit in poort 10, idd eth9. Maar so far no luck. Zou iemand anders eens die laser waardes van een zaram willen uitlezen?

Om deze info te krijgen op een UDM Pro:
2. ethtool -m eth9
Tweakpeka schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:10:
Idd. Vandaar de vraag over de dump.
Als daar uit blijkt dat die goed herkend wordt zou MartijnDutch op de Zaram zelf kunnen aanloggen en daar de status kunnen checken.
Mogelijk is het weer zo’n reboot ding met de UDMP 🤓
Ja dat moet hij doen, nu ziet het UI OS er nog tussen en het is maar net de vraag of UI deze specifieke SFP heeft toegevoegd aan de database.

De enige die ik vergeten ben:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
ZXOS11NPI [X] # sfp info
diagnostic monitoring type: 0x68
internally calibrated
temperature: 61.500C
supply voltage: 3.277V
tx bias current: 12.544mA
tx output power: 3.802mW (5.801dBm)
rx optical power: 0.008mW (-21.079dBm) [average]

Hier staat hoe:
stormfly in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rughbi83
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-05 18:27
Bij mij duurde het tot vandaag voor de ONT XS-010X geregistreerd werd. Dit had binnen een dag van 18 december geregeld moeten zijn, erg traag geregeld dus. Het is zo wel erg inflexibel geregeld vind ik.
ps. Om gigabit bekabeld door te voeren, moest ik naast de vlan, ook hardware NAT inschakelen op mijn Amplifi HD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:25
Rughbi83 schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:14:
Bij mij duurde het tot vandaag voor de ONT XS-010X geregistreerd werd. Dit had binnen een dag van 18 december geregeld moeten zijn, erg traag geregeld dus. Het is zo wel erg inflexibel geregeld vind ik.
ps. Om gigabit bekabeld door te voeren, moest ik naast de vlan, ook hardware NAT inschakelen op mijn Amplifi HD.
Je kan het ook anders bekijken. Ook bij Delta zijn de meesten aan het genieten van een kerstvakantie. Dus dat het alsnog gefixt is, twee dagen voor kerst vind ik erg netjes. Ik wil zelf ook een Nokia ONT registreren maar ik doe dit pas na 6 januari zodat ik zeker weet dat iedereen weer terug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ecke schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:27:
[...]

Je kan het ook anders bekijken. Ook bij Delta zijn de meesten aan het genieten van een kerstvakantie. Dus dat het alsnog gefixt is, twee dagen voor kerst vind ik erg netjes. Ik wil zelf ook een Nokia ONT registreren maar ik doe dit pas na 6 januari zodat ik zeker weet dat iedereen weer terug is.
Maar @Rughbi83 heeft wel gelijk, volgens https://www.acm.nl/system...besluit-eindapparaten.pdf moet het binnen 1 werkdag geregeld worden (artikel 4, punt 5) dus vakanties is geen excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Nu online
Ecke schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:27:
[...]

Ik gok eerder dat het ergens is blijven hangen of de helpdeskmedewerker het niet goed heeft doorgegeven aan de technici, want ik heb mijn eigen apparatuur de 20e (dus 2 dagen na de 18e) via de chat laten registreren en ik had binnen 45 minuten een WhatsApp-bericht dat ik de apparatuur om kon schakelen, waarna het probleemloos werkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecke
ernstoud schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:36:
[...]

Maar @Rughbi83 heeft wel gelijk, volgens https://www.acm.nl/system...besluit-eindapparaten.pdf moet het binnen 1 werkdag geregeld worden (artikel 4, punt 5) dus vakanties is geen excuus.
Qua afspraken ben ik het ook helemaal met je eens maar de week voor de kerstvakantie is op een of andere manier altijd een gekke week dus ik keek het meer vanuit dat oogpunt. Soms wordt dat wel eens vergeten. Neemt niet weg dat het vervelend is dat het zo lang duurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
ernstoud schreef op zondag 22 december 2024 @ 23:49:
[...]

Zover is het juist.

[...]

Nee. Dat kastje is alleen het eindpunt van de glasvezel. Er zit geen enkele electronica in. Het Delta “modem” (de Nokia xs-2426g-b bij abonnement tot 2Gbps., daarboven een Sagemcom F@st 5684) komt met een glasvezel waaraan een slede zit die in de FTU gestoken wordt.

In feite verleng je daarmee de vezel in de FTU tot in het Delta “modem”. Voor de FTU zie: https://www.attema.com/nl...434/attema-universele-ftu en een slede met kabel is zoiets: https://schenkict.nl/prod...xgs-pon-aansluitkabel-upc.

(Ik zet “modem” tussen haakjes omdat het een ONT, router en access point in één device is.)

Als je bridge mode wil met Delta ook als provider (zie opmerking onderaan) dan heb je een eigen router nodig met WiFi of met aparte access points.

Voor het aansluiten van die eigen router zijn er drie mogelijkheden:

1.
Koop je een router met een SFP+ cage dan kan daar een SFP+ zoals de Zaram ZXOS11NPI in geschoven worden. Een glasvezelkabel van de door jou gekozen lengte verbindt de FTU dan met de SFP+ in je eigen router. Zie bijvoorbeeld: https://schenkict.nl/products/zaram-xgs-pon-onu-sfp-1.

2.
Koop je een router zonder SFP+ cage dan heb je een aparte ONT nodig, zoals de Nokia xs-010x-q. Kort en niet helemaal correct: dat is een actieve mediaconverter die met een glasvezelkabel aangesloten wordt op de FTU en met een ethernetkabel aan je router. Zie: https://schenkict.nl/products/nokia-xs-010x-q.

3.
Koop je een router zonder SFP+ cage dan kun je ook een SFP+ plaatsen in een passieve mediaconverter. Glasvezel van de SFP+ in de passieve mediaconverter naar de FTU, ethernet naar je router. Zie: https://schenkict.nl/prod...ltimode-single-mode-zwart.

Opmerking: kies je Odido als provider dan leveren zij de Nokia xs-010xs-q ONT en een Zyxel router.

Met een Cloud Gateway Ultra wordt het optie 2 of 3 voor jou. Ik zou dan voor optie 2 kiezen. Mocht je ooit toch een router met SFP+ cage willen is optie 3 meer toekomstgericht.

Ik hoop je zo duidelijkheid verstrekt te hebben, meer info in de topic start:

[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2.

En ja, je kunt ook de Cloud Gateway Ultra in de DMZ van de Nokia xs-2426g-b plaatsen en WiFi uitzetten. Niet elegant, ook omdat je dus je eigen access points wil gebruiken. Dan zou ik toch voor een eigen ONT gaan.
Ik stel voor deze tekst toe te voegen aan de topicstart van
[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2
Want ondanks dat ik die al een paar keer had door gelezen wist ik nog niet wat de opties waren. Nu wel, waarvoor mijn dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beetje off-topic…

De SpeedTest servers die ik standaard gebruik, WorldStream en i3DNet, maar ook anderen, hebben nu erg lage upload. Download is goed. En iPerf3 naar mijn eigen VM bij Oracle in Amsterdam geeft ook goede resultaten, alles aan mijn kant dus ok.

Tweakers met dezelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:51
ernstoud schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:53:
Beetje off-topic…

De SpeedTest servers die ik standaard gebruik, WorldStream en i3DNet, maar ook anderen, hebben nu erg lage upload. Download is goed. En iPerf3 naar mijn eigen VM bij Oracle in Amsterdam geeft ook goede resultaten, alles aan mijn kant dus ok.

Tweakers met dezelfde ervaring?
Ik zal vanavond eens proberen thuis.
Soms zie ik een dipje in DFN. Nooit lang (max) een uurtje en dan weer volle snelheid. De minder betrouwbare meting van Ubiquity Unifi dashbord geeft afgelopen 5 dagen geen problemen al doe ik die expres om 3 uur snachts (geen user load dan)

[ Voor 2% gewijzigd door dexterdude op 27-12-2024 08:24 . Reden: Post koffie herstel van tekst ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:17

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
ernstoud schreef op donderdag 26 december 2024 @ 23:28:
Waarschuwing.

Mocht iemand op MP dit zien: https://link.marktplaats.nl/m2216478123

Dit is een oplichter. Tot mijn schade en schande begin deze maand ontdekt. Is onder vele namen op MP steeds actief met een Deco M4 set, een Zyxel router en steeds een derde product.
Advertentie is verwijderd zie ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wbschenk schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 07:50:
[...]

Advertentie is verwijderd zie ik ;)
Ja, van de Nokia ONT wel. De overige twee producten niet (https://link.marktplaats.nl/m2216476034).

Het is een bijzonder verhaal. Begin december die Deco M4 set bij deze oplichter gekocht. Betaald, niet geleverd. Met Marktplaats en hun partij die het geld beheert in discussie geweest. Iedere dag duikt hij weer op onder een andere naam met steeds dezelfde Deco set en een Zyxel modem en een erg lage prijs voor een derde product, een gloednieuwe smartphone bijvoorbeeld.

Steeds MP ingelicht die dan mijn melding honoreerde en de advertentie en gebruiker verwijderde.

Tot gisteren: “We ondernemen geen actie omdat we geen overtreding hebben gevonden. De inhoud van deze advertentie zien wij niet als illegaal of tegen onze regels.”

En vaak is de advertentie een dag later ook weer weg. Klaarblijkelijk melden meer mensen deze oplichter.

Na veel jaren voor mij de laatste keer op MP.

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 27-12-2024 12:28 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Astra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 10:35
Bedankt voor de goede adviezen en ook de start van dit topic, mede hierdoor (en het bestellen van de Nokia ONT via de webshop van @wbschenk ) was het aansluiten, configureren en chatten met de helpdesk van Delta een fluitje van een cent! Ik denk dat alles (inclusief CGNAT, chat, storingsmelding etc) binnen 2 uur geregeld was!

[ Voor 0% gewijzigd door Astra op 27-12-2024 16:47 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvreede2
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-03 07:54
Hmmmm... Nokia gekocht bij de winkel van @wbschenk en alles aangemeld bij Delta, na bevestiging van het doorvoeren van de veranderingen van Delta alles aangesloten. Nokia heeft een software upgrade gedaan en daarna "power" en "pon" op groen. Aangesloten met Ethernet op Unifi Dream Machine Pro poort 9, waar het eerder ook binnen kwam.

Als laatste de VLAN op 100 gezet in de WAN instellingen....

Maar nu krijg ik geen IP vanuit Delta... Is dat een kwestie van geduld of moet ik iets anders nog doen (heb de goede handleiding op website van Schenk ICT gevolgd, gelukkig heeft die ook een Unifi DMP)

Dank voor enige hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jvreede2 schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:14:
Hmmmm... Nokia gekocht bij de winkel van @wbschenk en alles aangemeld bij Delta, na bevestiging van het doorvoeren van de veranderingen van Delta alles aangesloten. Nokia heeft een software upgrade gedaan en daarna "power" en "pon" op groen. Aangesloten met Ethernet op Unifi Dream Machine Pro poort 9, waar het eerder ook binnen kwam.

Als laatste de VLAN op 100 gezet in de WAN instellingen....

Maar nu krijg ik geen IP vanuit Delta... Is dat een kwestie van geduld of moet ik iets anders nog doen (heb de goede handleiding op website van Schenk ICT gevolgd, gelukkig heeft die ook een Unifi DMP)

Dank voor enige hulp!
Heb je de melding “Storing opgelost” gehad?

Zakelijk abonnement is VLAN 107.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvreede2
dank voor de suggesties

Yep, die melding heb ik gehad, en ik heb geen zakelijk abonnement :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvreede2
Ik heb wel de optie van dynamisch IP bij Delta aangezet een paar weken geleden, maar dat zou hier toch niet uit moeten maken?

[ Voor 4% gewijzigd door jvreede2 op 30-12-2024 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jvreede2 schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:32:
Ik heb wel de optie van dynamisch IP bij Delta aangezet een paar weken geleden, maar dat zou hier toch niet uit moeten maken?
Nee. Dat is juist goed. Dat moet je doen voordat je eigen apparatuur registreert.

Meld je even hier: https://discord.gg/Zx6Z4saV en dan in het kanaal “# support” een ticket aanmaken. Dan kijkt een Delta engineer er naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@jvreede2 Heb je je UDMP ook een reboot gegeven naar het aanpassen van de VLAN?

Als dat het geval is, maak dan even een ticket aan op het Discord kanaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jvreede2
Hmmm net weer opnieuw opgestart, en nu werkt het, dank @robertwebbe en @ernstoud voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn.
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:28
Hi allen,

Ik heb me laatst even in Delta Zakelijk Flex verdiept, zit er tov particulier een voordeel aan? Ik kon namelijk niks vinden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:49

MJV

Ik heb één UTP kabel van meterkast naar zolder lopen. Ik heb in die meterkast een switch staan voor mijn interne netwerk. Klopt het dat ik eenvoudig mijn WAN ook over die netwerkkabelk kan sturen? Mijn Nokia ONT, stuurt denk ik VLAN-100 tagged? AAngezien ik normaal op mijn OPNSense router specifiek een VLAN mee moet geven.

Als ik dan op mijn switchpoort waar de modem aanhangt VLAN-100 tagged meegeef, en hetzelfde bij de poort van mijn OPNSense soft-router, werkt het dan?

Delta (verhuizing) laat nog even op zich wachten dus ik kan nog even niet proberen, maar wil ook even uitsluiten dat ik niet iets onhandigs doe qua security als ik WAN over mijn LAN heengooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MJV schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:57:
Ik heb één UTP kabel van meterkast naar zolder lopen. Ik heb in die meterkast een switch staan voor mijn interne netwerk. Klopt het dat ik eenvoudig mijn WAN ook over die netwerkkabelk kan sturen? Mijn Nokia ONT, stuurt denk ik VLAN-100 tagged? AAngezien ik normaal op mijn OPNSense router specifiek een VLAN mee moet geven.

Als ik dan op mijn switchpoort waar de modem aanhangt VLAN-100 tagged meegeef, en hetzelfde bij de poort van mijn OPNSense soft-router, werkt het dan?

Delta (verhuizing) laat nog even op zich wachten dus ik kan nog even niet proberen, maar wil ook even uitsluiten dat ik niet iets onhandigs doe qua security als ik WAN over mijn LAN heengooi.
Dat werkt inderdaad prima zoals je beschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:37
MJV schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:57:

Is in priciepe mogelijk als je het juiste vlan configd ect.
Maar houd er rekening mee dat je verkeer dubbel gaat tellen. over je koper gaat wellicht to 1Gb en dat is je Delta verbinding wellicht ook. Dan word je snelheid eigenlijk (als je beneden iets wilt) maar de halve snelheid.
Ik had hier ook last van dus heb ik m'n netwerk backbone maar geüpdatet naar twee keer 10Gb (fiber's). Het koste wat andere swiches maar ik kan nu m'n snelheid wel kwijt van Delta, tot aan m'n server park boven. En Delta vliegt op z'n eigen vlan naar boven.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnDutch
Tweakpeka schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:36:
@MartijnDutch
Als ik de kabel verbinding verbreek dan blijft Laser output actief.

wordt jouw Zaram herkent? zie je alarmen actief?
mogelijk kan je de ethtool dump delen (zonder serie nummer)
Als het goed is krijg ik morgen de nieuwe module binnen. Ik lees ook nog het eea over de module actief maken in de UDM in het KPN topic? Met een ssh naar de module? Dat heb ik geprobeerd (192.168.200.2 aan wan interface en dan ssh naar .1) maar dat lijkt niks te doen @stormfly

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
ethtool -m eth9
        Identifier                                : 0x03 (SFP)
        Extended identifier                       : 0x04 (GBIC/SFP defined by 2-wire interface ID)
        Connector                                 : 0x01 (SC)
        Transceiver codes                         : 0x20 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00
        Transceiver type                          : 10G Ethernet: 10G Base-LR
        Encoding                                  : 0x06 (64B/66B)
        BR, Nominal                               : 10300MBd
        Rate identifier                           : 0x00 (unspecified)
        Length (SMF,km)                           : 20km
        Length (SMF)                              : 20000m
        Length (50um)                             : 0m
        Length (62.5um)                           : 0m
        Length (Copper)                           : 0m
        Length (OM3)                              : 0m
        Laser wavelength                          : 1270nm
        Vendor name                               : Zaram
        Vendor OUI                                : 00:0b:6f
        Vendor PN                                 : xxx
        Vendor rev                                : 1B
        Option values                             : 0x22 0x02
        Option                                    : RX_LOS implemented
        Option                                    : Power level 2 requirement
        Option                                    : Power level 3 requirement
        BR margin, max                            : 0%
        BR margin, min                            : 0%
        Vendor SN                                 : xxxx
        Date code                                 : 230210
        Optical diagnostics support               : Yes
        Laser bias current                        : 0.000 mA
        Laser output power                        : 0.0000 mW / -inf dBm
        Receiver signal average optical power     : 0.0000 mW / -inf dBm
        Module temperature                        : 45.25 degrees C / 113.45 degrees F
        Module voltage                            : 3.2760 V
        Alarm/warning flags implemented           : Yes
        Laser bias current high alarm             : Off
        Laser bias current low alarm              : On
        Laser bias current high warning           : Off
        Laser bias current low warning            : On
        Laser output power high alarm             : Off
        Laser output power low alarm              : On
        Laser output power high warning           : Off
        Laser output power low warning            : On
        Module temperature high alarm             : Off
        Module temperature low alarm              : Off
        Module temperature high warning           : Off
        Module temperature low warning            : Off
        Module voltage high alarm                 : Off
        Module voltage low alarm                  : Off
        Module voltage high warning               : Off
        Module voltage low warning                : Off
        Laser rx power high alarm                 : Off
        Laser rx power low alarm                  : On
        Laser rx power high warning               : Off
        Laser rx power low warning                : On
        Laser bias current high alarm threshold   : 90.000 mA
        Laser bias current low alarm threshold    : 2.000 mA
        Laser bias current high warning threshold : 80.000 mA
        Laser bias current low warning threshold  : 4.000 mA
        Laser output power high alarm threshold   : 6.5535 mW / 8.16 dBm
        Laser output power low alarm threshold    : 2.1380 mW / 3.30 dBm
        Laser output power high warning threshold : 6.5535 mW / 8.16 dBm
        Laser output power low warning threshold  : 2.3442 mW / 3.70 dBm
        Module temperature high alarm threshold   : 90.00 degrees C / 194.00 degrees F
        Module temperature low alarm threshold    : -45.00 degrees C / -49.00 degrees F
        Module temperature high warning threshold : 85.00 degrees C / 185.00 degrees F
        Module temperature low warning threshold  : -40.00 degrees C / -40.00 degrees F
        Module voltage high alarm threshold       : 4.0000 V
        Module voltage low alarm threshold        : 3.0000 V
        Module voltage high warning threshold     : 3.5000 V
        Module voltage low warning threshold      : 3.1000 V
        Laser rx power high alarm threshold       : 0.1995 mW / -7.00 dBm
        Laser rx power low alarm threshold        : 0.0006 mW / -32.22 dBm
        Laser rx power high warning threshold     : 0.1778 mW / -7.50 dBm
        Laser rx power low warning threshold      : 0.0008 mW / -30.97 dBm

[ Voor 90% gewijzigd door MartijnDutch op 30-12-2024 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakpeka
MartijnDutch schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:32:
[...]

Als het goed is krijg ik morgen de nieuwe module binnen. Ik lees ook nog het eea over de module actief maken in de UDM in het KPN topic? Met een ssh naar de module? Dat heb ik geprobeerd (192.168.200.2 aan wan interface en dan ssh naar .1) maar dat lijkt niks te doen @stormfly
Er staan wat alarmen die direct te maken hebben met de niet active lijn, (geen RX), maar ook een aantal die, volgens mij, daar niets mee te maken lijken te hebben e.g. Laser bias current low alarm, Laser output power low alarm, Laser output power low warning....
Er zijn er hier in dit forum waarschijnlijk een aantal die dat beter kunnen beoordelen.

Voor het benaderen van de Zaram,
Heb je in de UDMP de ip range op de interface geactiveerd?
ip addr show dev eth9
Zo niet:
ip addr add 192.168.200.2/24 dev eth9

en dan zou het wel mogen lukken, althans bij mij werkte het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tweakpeka schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:38:
[...]

Er staan wat alarmen die direct te maken hebben met de niet active lijn, (geen RX), maar ook een aantal die, volgens mij, daar niets mee te maken lijken te hebben e.g. Laser bias current low alarm, Laser output power low alarm, Laser output power low warning....
Die alarmen worden gegeneerd als bijvoorbeeld het licht in de optiek te hoog of te laag is. Of de temperatuur van de laser.

Er staan dus in dat screenshot geen alarmen maar of ze wel of niet aan staan. Of de UDM daar dan op reageert is punt twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakpeka
ernstoud schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:52:
[...]

….
Er staan dus in dat screenshot geen alarmen maar of ze wel of niet aan staan. ….
Die snap ik niet helemaal.. het lijkt me dat er een alarm status aangegeven wordt dus on=alarm status actief waarbij als de fout weg is die weer naar off gaat?
Althans dat is wat ik zie gebeuren het moment dat de glas verbinding verbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnDutch
Tweakpeka schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:38:
[...]

Voor het benaderen van de Zaram,
Heb je in de UDMP de ip range op de interface geactiveerd?
ip addr show dev eth9
Zo niet:
ip addr add 192.168.200.2/24 dev eth9

en dan zou het wel mogen lukken, althans bij mij werkte het.
Als het goed is komt morgen de nieuwe module, maar het zal wel volgend jaar worden voordat ik er aan toe kom (het is niet bij mij thuis)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
# ip addr | grep eth9
3: eth9: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc mq state UP group default qlen 10000
    inet 192.168.200.2/24 scope global eth9
24: eth9.100@eth9: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP group default qlen 1000
# ping 192.168.200.1
PING 192.168.200.1 (192.168.200.1) 56(84) bytes of data.
From 192.168.200.2 icmp_seq=1 Destination Host Unreachable
From 192.168.200.2 icmp_seq=2 Destination Host Unreachable
From 192.168.200.2 icmp_seq=3 Destination Host Unreachable
^C
--- 192.168.200.1 ping statistics ---
5 packets transmitted, 0 received, +3 errors, 100% packet loss, time 4192ms
pipe 4
# ssh admin@192.168.200.1
ssh: connect to host 192.168.200.1 port 22: No route to host
# ip route
10.151.1.0/24 dev br0 proto kernel scope link src 10.151.1.1 
10.151.100.0/24 dev br101 proto kernel scope link src 10.151.100.1 
192.168.2.0/24 dev eth7 proto kernel scope link src 192.168.2.1 
192.168.200.0/24 dev eth9 proto kernel scope link src 192.168.200.2 
#

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tweakpeka schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:02:
[...]

Die snap ik niet helemaal.. het lijkt me dat er een alarm status aangegeven wordt dus on=alarm status actief waarbij als de fout weg is die weer naar off gaat?
Althans dat is wat ik zie gebeuren het moment dat de glas verbinding verbreekt.
Ik denk dat je gelijk hebt. My bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakpeka
ernstoud schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:14:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt. My bad.
Geen probleem, ben ook nog zoekende en probeer steeds wat bij te leren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDiver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08 08:27
Hi,
Ik heb een simpele vraag: hoe kan ik via een aangemelde Zaram mijn ppp aanmelden bij KPN?
Door even afwezig te zijn geweest kon ik helaas niet eerder aan de bel trekken.

Iemand suggesties. Ik ben recentelijk geholpen met het aanmelden van deze module.

Alvast bedankt.

Eindelijk is de kleur GROEN weer thuis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheDiver schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:44:
Hi,
Ik heb een simpele vraag: hoe kan ik via een aangemelde Zaram mijn ppp aanmelden bij KPN?
Door even afwezig te zijn geweest kon ik helaas niet eerder aan de bel trekken.

Iemand suggesties. Ik ben recentelijk geholpen met het aanmelden van deze module.

Alvast bedankt.
En waarom deze vraag in het Delta forum?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDiver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08 08:27
ernstoud schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:30:
[...]

En waarom deze vraag in het Delta forum?
Oeps... excuus

Eindelijk is de kleur GROEN weer thuis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MartijnDutch schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:06:
[...]

Als het goed is komt morgen de nieuwe module, maar het zal wel volgend jaar worden voordat ik er aan toe kom (het is niet bij mij thuis)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
# ip addr | grep eth9
3: eth9: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc mq state UP group default qlen 10000
    inet 192.168.200.2/24 scope global eth9
24: eth9.100@eth9: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP group default qlen 1000
# ping 192.168.200.1
PING 192.168.200.1 (192.168.200.1) 56(84) bytes of data.
From 192.168.200.2 icmp_seq=1 Destination Host Unreachable
From 192.168.200.2 icmp_seq=2 Destination Host Unreachable
From 192.168.200.2 icmp_seq=3 Destination Host Unreachable
^C
--- 192.168.200.1 ping statistics ---
5 packets transmitted, 0 received, +3 errors, 100% packet loss, time 4192ms
pipe 4
# ssh admin@192.168.200.1
ssh: connect to host 192.168.200.1 port 22: No route to host
# ip route
10.151.1.0/24 dev br0 proto kernel scope link src 10.151.1.1 
10.151.100.0/24 dev br101 proto kernel scope link src 10.151.100.1 
192.168.2.0/24 dev eth7 proto kernel scope link src 192.168.2.1 
192.168.200.0/24 dev eth9 proto kernel scope link src 192.168.200.2 
#
Dit zou moeten werken, vreemd. Je draait alle commando’s op de UniFi router toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finlaydag33k
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-09 20:59
Sinds een korte tijd zie ik soms verkeer van de IPTV (rood is uitgaand van router naar de TV box zelf) over VLAN100 (groen) gaan ipv VLAN101 (geel).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-5sH8wFOLP2Le2YPCxoSHgfukM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/prjIknWAKopwme1bewXEFPCY.png?f=user_large

IPs die ik tot nu toe heb gevonden:
- 64.45.158.13
- 64.45.158.15
- 64.45.158.17
- 64.45.158.27
- 64.45.158.29

Statische route toevoegen voor de IPs en alles gaat weer prima over VLAN101.
Komen echter geen van allen voor op de site van Delta (onder "stap 4").
Mist er een range van hun pagina? Iemand ermee bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
finlaydag33k schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:39:
Sinds een korte tijd zie ik soms verkeer van de IPTV (rood is uitgaand van router naar de TV box zelf) over VLAN100 (groen) gaan ipv VLAN101 (geel).
[Afbeelding]

IPs die ik tot nu toe heb gevonden:
- 64.45.158.13
- 64.45.158.15
- 64.45.158.17
- 64.45.158.27
- 64.45.158.29

Statische route toevoegen voor de IPs en alles gaat weer prima over VLAN101.
Komen echter geen van allen voor op de site van Delta (onder "stap 4").
Mist er een range van hun pagina? Iemand ermee bekend?
Al een jaar of twee gaat IPTV ook over VLAN 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraagje.

Kan iemand hier die de SpeedTest command line versie heeft even een SpeedTest doen naar i3DNet en de resultaten laten weten?

Dus: "speedtest -s 21509"

Dat was altijd mijn favoriete server, snel en stabiel maar sinds een week of twee is de upload snelheid erg laag. Bij mijn gigabit abonnement is het 940 down en 48 up.

Servers zoals WorldStream en die van Delta doen het gewoon goed, dus 940/930.

Ben benieuwd waar deze bottleneck zit. Bij Delta of bij i3DNet of bij de peering o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:01
Hier via mobiel wifi, 100 down 300up
Met 500 abonnement
Via Pc 500/500

[ Voor 43% gewijzigd door Jermak op 03-01-2025 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:52
ernstoud schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 00:44:
Vraagje.

Kan iemand hier die de SpeedTest command line versie heeft even een SpeedTest doen naar i3DNet en de resultaten laten weten?

Dat was altijd mijn favoriete server, snel en stabiel maar sinds een week of twee is de upload snelheid erg laag. Bij mijn gigabit abonnement is het 940 down en 48 up.

Ben benieuwd waar deze bottleneck zit. Bij Delta of bij i3DNet of bij de peering o.i.d.
Download: 1027.90 Mbps (data used: 1.3 GB)
13.18 ms (jitter: 2.03ms, low: 7.71ms, high: 17.34ms)
Upload: 736.71 Mbps (data used: 680.9 MB)
8.25 ms (jitter: 0.98ms, low: 6.84ms, high: 15.55ms)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Nu online
Hosted by i3D.net (Rotterdam) [xx km]: 8.689 ms
Download: 1403.81 Mbit/s
Upload: 1010.15 Mbit/s
Bij de eerste keer bleef de upload steken op 600 mbit/s.

Met een normale speedtest zonder specifieke serverselectie via de webbrowser zit ik strak op 2 Gbit/s up en down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmaster
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:08
Ik ben overgestapt van caiway naar Delta. Nu heb ik gisteren mijn eigen modem (zaram) afgekoppeld en de nokia van delta aangesloten. Het abbonement is geactiveerd maar nu heb ik niks meer. PON lampje wordt groen en in de webinterface van de nokia zie ik ook dat die up is. Maar internet etc blijft allemaal down.

Hier contact mee gehad met support en die konden bevestigen dat het modem geactiveerd was en dat er 'een verbinding' was maar dat ik inderdaad geen internet kreeg. Ze hebben een aantal keren iets aangepast aan hun kant waarna ik met 3m uit/aan zetten het opnieuw moest proberen maar elke keer zonder succes.

Nu lees ik net in de discord dat er een aanmeldstoring zou zijn bij Delta? Zou dit er mee kunnen samenhangen. Ik ben bang namelijk dat ik nu het weekend in ga zonder internet en mijn vriendin gaat het zwaar krijgen zonder haar series 's avonds :')

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecke
3dmaster schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:37:
Ik ben overgestapt van caiway naar Delta. Nu heb ik gisteren mijn eigen modem (zaram) afgekoppeld en de nokia van delta aangesloten. Het abbonement is geactiveerd maar nu heb ik niks meer. PON lampje wordt groen en in de webinterface van de nokia zie ik ook dat die up is. Maar internet etc blijft allemaal down.

Hier contact mee gehad met support en die konden bevestigen dat het modem geactiveerd was en dat er 'een verbinding' was maar dat ik inderdaad geen internet kreeg. Ze hebben een aantal keren iets aangepast aan hun kant waarna ik met 3m uit/aan zetten het opnieuw moest proberen maar elke keer zonder succes.

Nu lees ik net in de discord dat er een aanmeldstoring zou zijn bij Delta? Zou dit er mee kunnen samenhangen. Ik ben bang namelijk dat ik nu het weekend in ga zonder internet en mijn vriendin gaat het zwaar krijgen zonder haar series 's avonds :')
De oude modem/router werkt ook niet meer?

Als dat niet werkt dan hoop ik dat je een goede databundel hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmaster
Ecke schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:09:
[...]

De oude modem/router werkt ook niet meer?

Als dat niet werkt dan hoop ik dat je een goede databundel hebt ;)
Nee, al geprobeert. Mijn oude caiway modem, en m'n zaram werken allebei niet meer. Hopen dat ze het vandaag gefixed krijgen en anders dikke pech. Ik heb 'maar' 5GB databundel...

Anders maar even de wifi key van de buren vragen ... :+

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:23
3dmaster schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:11:
[...]

Nee, al geprobeert. Mijn oude caiway modem, en m'n zaram werken allebei niet meer. Hopen dat ze het vandaag gefixed krijgen en anders dikke pech. Ik heb 'maar' 5GB databundel...

Anders maar even de wifi key van de buren vragen ... :+
Las deze week dat een reset van het modem wel eens wil helpen (dus pinnetje in dat kleine gaatje). Anders even een support ticket aanmaken op Discord. Als PON groen is, moet de boel vrij makkelijk aan de praat te krijgen zijn.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmaster
EWS99 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:15:
[...]

Las deze week dat een reset van het modem wel eens wil helpen (dus pinnetje in dat kleine gaatje). Anders even een support ticket aanmaken op Discord. Als PON groen is, moet de boel vrij makkelijk aan de praat te krijgen zijn.
Ik heb hem al 2x gereset op verzoek van Delta support maar geen succes. Ticket gisteren ook in discord gemaakt maar daar nog geen reactie verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dank. Er lijkt dus in het pad vanaf mijn POP naar i3Dnet ergens bij upload een bottleneck te zijn. Bijzonder. Ligt niet aan mijn kant want naar WorldStream bijvoorbeeld en naar mijn eigen VM bij Oracle is het down en up een gigabit.

Zo dus:

—-

Speedtest by Ookla

Server: i3D.net - Rotterdam (id = 21509)
ISP: Caiway NL
Latency: 5.33 ms (0.10 ms jitter)
Download: 943.14 Mbps (data used: 720.4 MB)
Upload: 50.10 Mbps (data used: 83.9 MB)
Packet Loss: 0.0%
Result URL: https://www.speedtest.net...50-485b-82ec-f726580d6eab

—-

Speedtest by Ookla

Server: WorldStream B.V. - Naaldwijk (id = 6554)
Latency: 4.08 ms (0.08 ms jitter)
Download: 938.99 Mbps (data used: 613.1 MB)
Upload: 941.77 Mbps (data used: 812.1 MB)
Result URL: https://www.speedtest.net...40-479e-a7d0-4815e615ddf3

—-

Bijzonder.

[ Voor 52% gewijzigd door ernstoud op 03-01-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnDutch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueErYjVf0JfEdhc5boeD-JeZ0nk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gig4DD8sY7LfzhP54ItKq9Q5.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe module in de router. Deze kan ik wel benaderen maar still no luck. Delta HD ziet hem niet, en dit lijkt ook niet ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker38
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:14
wbschenk schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:36:
[...]

Ik zal zodra ik tijd heb er ook even een aanslingeren en kijken of ik het werkend krijg. Ik hou je op de hoogte!
Heb je het werkend gekregen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnDutch
ernstoud schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:10:
[...]

Nee, dat is niet goed. Wat zegt het commando “sfp info”?
@ernstoud

admin@ZXOS11NPI [/] # sfp info
internally calibrated
temperature: 48.000C
supply voltage: 3.263V
tx bias current: 0.000mA
tx output power: 0.000mW (-infdBm)
rx optical power: 0.000mW (-infdBm) [average]
admin@ZXOS11NPI [/] #

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MartijnDutch schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:27:
[...]

@ernstoud

admin@ZXOS11NPI [/] # sfp info
internally calibrated
temperature: 48.000C
supply voltage: 3.263V
tx bias current: 0.000mA
tx output power: 0.000mW (-infdBm)
rx optical power: 0.000mW (-infdBm) [average]
admin@ZXOS11NPI [/] #
Nog steeds “tx output power” op 0, dat is toch merkwaardig. Ook op Discord bevestigd door @R3D dat een SFP toch altijd licht moet geven zodat de OLT weet dat hij moet belichten.

Ik begrijp er niets van. Om dit te bevestigen zal ik later vanmiddag mijn Zaram in een mediaconverter plaatsen en kijken of - zonder vezel want ik heb geen xgs-pon - er dan bij “tx output power” een waarde staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:51
Vraagje.

Ik heb 3x de speedtest naar i3D uitgevoerd op 03-01-2025 om 14:05ish en 3x rondom servers getest.
De test is vanaf een gen3 Ryzen 7 pc uitgevoerd op een bekabeld 1Gbit netwerk via een USB3.0 Dock.
Router Ubiquity UXG Pro en een Zaram SFP.

PS .\speedtest -s 21509
Speedtest by Ookla
Server: i3D.net - Rotterdam (id: 21509)
Idle Latency: 7.96 ms (jitter: 0.38ms, low: 7.42ms, high: 8.92ms)
Download: 950.26 Mbps (data used: 758.0 MB)
20.40 ms (jitter: 2.39ms, low: 7.64ms, high: 34.21ms)
Upload: 739.60 Mbps (data used: 919.6 MB)
7.49 ms (jitter: 3.84ms, low: 5.33ms, high: 224.84ms)
Result URL: https://www.speedtest.net...37-4b0f-a2b6-7930472aca86

Speedtest by Ookla
Idle Latency: 7.96 ms (jitter: 0.98ms, low: 6.72ms, high: 9.21ms)
Download: 950.90 Mbps (data used: 806.2 MB)
20.06 ms (jitter: 2.85ms, low: 8.26ms, high: 71.43ms)
Upload: 843.57 Mbps (data used: 730.1 MB)
8.88 ms (jitter: 1.99ms, low: 5.78ms, high: 29.16ms)
Result URL: https://www.speedtest.net...cd-4b59-91eb-5ffdc26b8849

Speedtest by Ookla
Idle Latency: 7.98 ms (jitter: 0.85ms, low: 7.05ms, high: 8.69ms)
Download: 949.88 Mbps (data used: 749.3 MB)
14.47 ms (jitter: 2.25ms, low: 7.73ms, high: 26.77ms)
Upload: 784.21 Mbps (data used: 1.4 GB)
8.13 ms (jitter: 5.29ms, low: 5.66ms, high: 227.88ms)
Result URL: https://www.speedtest.net...1a-4527-a3d4-e18492067b47

PS .\speedtest
Speedtest by Ookla
Server: Zenex 5ive Limited - Dronten (id: 45036)
Idle Latency: 7.96 ms (jitter: 1.01ms, low: 6.80ms, high: 9.18ms)
Download: 950.08 Mbps (data used: 760.3 MB)
22.70 ms (jitter: 3.06ms, low: 7.41ms, high: 57.82ms)
Upload: 808.10 Mbps (data used: 809.6 MB)
8.12 ms (jitter: 1.17ms, low: 6.23ms, high: 13.02ms)
Result URL: https://www.speedtest.net...ae-4c97-8d66-c6c49c8ca59d

Speedtest by Ookla
Server: Solcon Internetdiensten B.V. - Dronten (id: 1747)
Idle Latency: 7.13 ms (jitter: 1.56ms, low: 5.58ms, high: 8.96ms)
Download: 950.56 Mbps (data used: 817.8 MB)
17.67 ms (jitter: 2.73ms, low: 6.49ms, high: 27.80ms)
Upload: 948.48 Mbps (data used: 1.3 GB)
18.42 ms (jitter: 1.55ms, low: 5.07ms, high: 29.77ms)
Result URL: https://www.speedtest.net...27-4ab3-ad5e-f4c7de15d865

Speedtest by Ookla
Server: signetbreedband - Arnhem (id: 5252)
Idle Latency: 7.58 ms (jitter: 2.14ms, low: 5.41ms, high: 9.40ms)
Download: 948.86 Mbps (data used: 782.1 MB)
8.93 ms (jitter: 2.53ms, low: 5.27ms, high: 16.91ms)
Upload: 865.67 Mbps (data used: 1.1 GB)
8.40 ms (jitter: 1.55ms, low: 5.05ms, high: 26.12ms)
Result URL: https://www.speedtest.net...ff-4e84-91d8-6ea2c67c66be

De Router voert elke nacht 1 test uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cjjaY605Qa1Dfdx93fYJNDbvtE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HeKs553oFTRS0BVsZwbNNddR.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:18
EWS99 schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:04:
[...]
Kun je dan niet beter Klik en Klaar van Odido bestellen? Die is maandelijks opzegbaar. En volgens mij in een dag te regelen
Ja, dat is tegenwoordig ook zeker een optie. Maar ik heb beide uiteindelijk niet gedaan.

Ik heb gewoon dit stappenplan gehanteerd (voor overstap van Delta naar Caiway):
1) Guidion monteur sloot Nokia modem aan
2) ik heb met FB 5540 PON id telefonisch doorgegeven aan Caiway
3) dyn ip aangezet via "Mijn Caiway"
4) toen de FB aangesloten (glasvezel omklikken)
4) wachten, uten wachten en niets
6) melding bij helpdesk (telefonisch)
7) na ruim een dag alsnog internet

Ik begreep van een helpdeskmedewerker dat eea toch wat voeten in aarde heeft om een verbinding tot stand te brengen. Geen Wifi internet was voor de kids even een uitdaging, maar met 4G en een paar leuke spellen vliegt de tijd voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finlaydag33k
ernstoud schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:55:
[...]

Al een jaar of twee gaat IPTV ook over VLAN 100.
Het werkt ook over VLAN100 maar als ik dan een flinke download trek dan stottert het beeld enorm.
Als de IPTV over VLAN101 gaat gebeurt dit echter niet.
Vraagje.

Ik haal ongeveer 700/840.
Komt ongeveer overeen met een speedtest bij Delta (650/860).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecke
finlaydag33k schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:09:
[...]

Het werkt ook over VLAN100 maar als ik dan een flinke download trek dan stottert het beeld enorm.
Als de IPTV over VLAN101 gaat gebeurt dit echter niet.
Dat vind ik wel interessant want bij mij hapert ESPN best wel erg. Bij mijn ouders hapert de TV (op de default Nokia modem/router) structureel.

[ Voor 12% gewijzigd door Ecke op 03-01-2025 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finlaydag33k
Ecke schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:51:
[...]

op de default Nokia modem/router
Ik gebruik zelf de default modem/router niet dus kan daar niet veel over zeggen.
Enige wat ik weet is dat hier over VLAN101 de TV soepeler loopt als ik VLAN100 zwaar belast.
Kan een configuratie ding zijn aan mijn kant (zou mij niet verbazen), kan gewoon timing zijn.
Either way, als het de symptomen lijkt te verhelpen en verder geen kwaad doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadloos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 14:58
Wellicht heeft iemand hier een antwoord op.. ik wil de zaram sfp gebruiken, maar heb 2x unifi enterprise fortress gw.. hoe krijg ik de wan failover werkend, of is dit niet mogelijk met 2 eigen devices?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyk0
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:55
draadloos schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:40:
Wellicht heeft iemand hier een antwoord op.. ik wil de zaram sfp gebruiken, maar heb 2x unifi enterprise fortress gw.. hoe krijg ik de wan failover werkend, of is dit niet mogelijk met 2 eigen devices?
Daarvoor heb je dan ook 2 wan lijnen nodig, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 13:55
Ik heb sinds gisteren problemen met het openen van https://store.steampowered.com. Als ik daarheen ga krijg ik een access denied melding. Over een andere ISP of mobiel netwerk geen problemen.

Hebben meer Delta gebruikers hier last van?

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:32
ndonkersloot schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:07:
Ik heb sinds gisteren problemen met het openen van https://store.steampowered.com. Als ik daarheen ga krijg ik een access denied melding. Over een andere ISP of mobiel netwerk geen problemen.

Hebben meer Delta gebruikers hier last van?
Net getest, bij mij werkt het prima.
Pagina: 1 ... 66 ... 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.