Acties:
  • +1 Henk 'm!
sjoemie1985 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:03:
Goedemorgen,

Ik ben net sinds gisteren over naar delta met internet en tv.
Ik zat bij caiway, nu had ik in mijn router altijd een dynamisch ip adres, zodat ik dus al mijn interne aparatuur als een nas en raspberry pi extern kon beheren.
Kan dat dus zijn zoals ik hier lees dat ik daarvoor een ander glasmodem moet gebruiken?

Ik heb een TP archer AX73/ AX5400
Het oude modem daarvan had ik dan het macadres in mijn router gezet als dynamisch adres, maar dat lijkt niet te werken.
Althans mijn router krijgt dan geen ipadres etcetera.
Iemand een oplossing voor mij?
Of ideeën hoe het wel kan werken?
Je bent vermoedelijk omgezet van AON naar XGS-PON en je hebt dus nu een Nokia XS-2424g-b gekregen? Die kan niet in bridge mode. Je kunt wel je Archer in de DMZ zetten, dan gaan alle poorten door.

Heb je al een dynamisch adres aangevraagd via de helpdesk? Kan ook in mijn.delta.

Wil je echt bridge mode dan de Nokia xs-010x-q aanschaffen: https://schenkict.nl/products/nokia-xs-010x-q

In de topic start staat alles wat je moet weten.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoemie1985
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:06
ernstoud schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:17:
[...]

Je bent vermoedelijk omgezet van AON naar XGS-PON en je hebt dus nu een Nokia XS-2424g-b gekregen? Die kan niet in bridge mode. Je kunt wel je Archer in de DMZ zetten, dan gaan alle poorten door.

Heb je al een dynamisch adres aangevraagd via de helpdesk? Kan ook in mijn.delta.

Wil je echt bridge mode dan de Nokia xs-010x-q aanschaffen: https://schenkict.nl/products/nokia-xs-010x-q

In de topic start staat alles wat je moet weten.
Ik denkminderdaad dat de situatie zo is als je schetst. :) O-)
Dank voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ernstoud Bedoelde je niet dat @sjoemie1985 de Nokia in DMZ dient te zetten?

[ Voor 28% gewijzigd door robertwebbe op 23-11-2024 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:01
Als er nog interesse is in een:
Draytek Vigor 3910, 2 x 10 Gb Wan Sfp+ en 2 x 2,5 Gb utp Wan poorten
heb er een op vraag en aanbod gezet

[ Voor 24% gewijzigd door Jermak op 24-11-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jermak schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:27:
Als er nog interesse is in een Draytek Vigor 3910, heb er een op vraag en aanbod gezet
3910… Aanrader, dus mensen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoemie1985
ernstoud schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:41:
[...]

Zeker. Er staat dan ook: “ in de DMZ zetten”. De DMZ van de Nokia dus.
Oke dank je voor de info ga ik checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:23
MOmax schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:44:
[...]

Ah, er komen een hoop interessante ervaringen voorbij naar aanleiding van mijn post.
Vooral van Caiway>Delta migraties, maar ook één Delta>Caiway (dank @jerra).

Ik denk dat ik mijn joker ga inzetten (want ik heb ook KPN FTTH): per 29/12 KPN internet bestellen en dit gebruiken om de dag/dagen van de Delta/Caiway omzetting door te komen. Na dit alles dan KPN weer opzeggen binnen de 14 dagen termijn. >:)
Kun je dan niet beter Klik en Klaar van Odido bestellen? Die is maandelijks opzegbaar. En volgens mij in een dag te regelen

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 07:20
EWS99 schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:04:
[...]

Kun je dan niet beter Klik en Klaar van Odido bestellen? Die is maandelijks opzegbaar. En volgens mij in een dag te regelen
Vanwege de hoge vraag is daar nu een wachttijd van 3 weken voor je de spullen ontvangt heb ik gister toevallig gezien op de site :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoemie1985
Dan nog een paar vraagjes, als ik de nokia in dmz zet, dan moet ik het ipadres van mijn router opgeven neem ik aan?
En moet ik dan de vlan id's van iptv en internet in mijn router zetten?

En om dan zowel internet als iptv door te sturen over mijn netwerk, heb ik sowieso enkele managble switches in mijn huis liggen, kan ik dan vanaf mijn router met 1 kabel naar de eerste switch, dat die dan beide vlans door stuurt naar de rest? En dan dus per switch de ene poort iptv vlan en andere internet vlan taggen/ untaggen?

Opzet nu is dus:
meterkast: glasvezel van buiten komt hier binnen, daar achter zit het glas modem van delta, daar na de archer AX73 router en een switch.

Bij de oude caiway had ik een utp kabel van het modem naar mijn router en 1 utp kabel direct naar de switch van af het modem voor de iptv omdat er een appart vlan poort met iptv op het modem zat.
Ik vermoed dat in het nokia modem beide vlan's op alle poorten zit?

Dus ik vermoed dat ik ergens iets anders moet doen, in ieder geval dus de nokia in DMZ zetten?
En dan de archer verder configureren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:28

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
sjoemie1985 schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:52:
Dan nog een paar vraagjes, als ik de nokia in dmz zet, dan moet ik het ipadres van mijn router opgeven neem ik aan?

En om dan zowel internet als iptv door te sturen over mijn netwerk, heb ik sowieso enkele managble switches in mijn huis liggen, kan ik dan vanaf mijn router met 1 kabel naar de eerste switch, dat die dan beide vlans door stuurt naar de rest? En dan dus per switch de ene poort iptv vlan en andere internet vlan taggen/ untaggen?

Opzet nu is dus:
meterkast: glasvezel van buiten komt hier binnen, daar achter zit het glas modem van delta, daar na de archer AX73 router en een switch.

Bij de oude caiway had ik een utp kabel van het modem naar mijn router en 1 utp kabel direct naar de switch van af het modem voor de iptv omdat er een appart vlan poort met iptv op het modem zat.

Dus ik vermoed dat ik ergens iets anders moet doen, in ieder geval dus de nokia in DMZ zetten?
Betere oplossing zou zijn om een ONT aan te schaffen zoals @ernstoud aan geeft. Dan heb je geen dubbele NAT meer. :+
De juiste VLAN instellingen kan je instellen via Advanced > Network > IPTV.

Via DMZ kan ook het meeste prima werken alleen kan de dubbele NAT nog wel eens vervelend doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjoemie1985 schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:52:

Opzet nu is dus:

Als je de Nokia XGS-2426g-b in DMZ mode zet geeft hij het verkeer op alle poorten door naar LAN. Het is dan heel verstandig wifi uit te zetten en alleen je Archer er op aan te sluiten. Zorg op de Archer dat de firewall goed ingesteld staat!

VLANs staan ingesteld op de Nokia. Daar hoef je op de Archer niets mee te doen.

Zet WiFi uit op de Nokia en verbindt alleen de Archer aan de Nokia. DHCP blijft gewoon werken dus je Archer krijgt een IP adres 192.168.1.x van de Nokia. De Archer moet zo ingesteld worden dat hij een andere segment gebruikt als DHCP server, bijvoorbeeld 192.168.3.x

(Update: Eerder stond hier 192.168.2.x maar zoals hieronder opgemerkt: die range is door Nokia gereserveerd.)

Verkeer verder verspreiden met switches achter de Archer.

Als je weet wat je doet is DMZ voor (alle!) poorten doorgeven een oplossing. Maar je houdt dubbel NAT en je moet zorgen voor security achter de Nokia. Effectief met de Nokia in DMZ schakel je de firewall er in uit.

Bij een bridge zoals bij gebruik van een eigen ONT (Nokia XS-010q-x of SFzp+) ben je ook verantwoordelijk voor je eigen security maar heb je geen dubbel NAT.

Dubbel NAT, dus de Nokia en de Archer hebben elk een DHCP server) kan het zijn dat je mogelijk wat beperkingen voor toegang van buiten naar binnen zult ervaren. Gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoemie1985
ernstoud schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:33:
[...]

Als je de Nokia XGS-2426g-b in DMZ mode zet geeft hij het verkeer op alle poorten door naar LAN. Het is dan heel verstandig wifi uit te zetten en alleen je Archer er op aan te sluiten. Zorg op de Archer dat de firewall goed ingesteld staat!

Zet WiFi uit op de Nokia en verbindt alleen de Archer aan de Nokia. DHCP blijft gewoon werken dus je Archer krijgt een IP adres 192.168.1.x van de Nokia. De Archer moet zo ingesteld worden dat hij een andere segment gebruikt als DHCP server, bijvoorbeeld 192.168.2.x

Als je weet wat je doet is DMZ voor (alle!) poorten doorgeven een oplossing. Maar je houdt dubbel NAT en je moet zorgen voor security achter de Nokia. Effectief met de Nokia in DMZ schakel je de firewall er in uit.

Bij een bridge zoals bij gebruik van een eigen ONT (Nokia XS-010q-x of SFzp+) ben je ook verantwoordelijk voor je eigen security maar heb je geen dubbel NAT.

Dubbel NAT, dus de Nokia en de Archer hebben elk een DHCP server) kan het zijn dat je mogelijk wat beperkingen voor toegang van buiten naar binnen zult ervaren. Gewoon proberen.
oke, dank voor de info ga dit proberen.
Het is me nu een stuk duidelijker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:57
ernstoud schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:33:
[...]

Zet WiFi uit op de Nokia en verbindt alleen de Archer aan de Nokia. DHCP blijft gewoon werken dus je Archer krijgt een IP adres 192.168.1.x van de Nokia. De Archer moet zo ingesteld worden dat hij een andere segment gebruikt als DHCP server, bijvoorbeeld 192.168.2.x

Was het niet zo dat je met een eigen router in DMZ met de Nokia 192.168.2.x niet kon gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:12
Behoorlijk Leek schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:16:
[...]

Was het niet zo dat je met een eigen router in DMZ met de Nokia 192.168.2.x niet kon gebruiken?
Correct. 2 is in de Nokia voorbehouden aan het gastnetwerk, 0 en vanaf 3 omhoog is beschikbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:50
Per zojuist overgegaan van AON Caiway naar XPON Delta.
Nu even dubbel NAT met het meegeleverde Nokia XS-2426G-B modem, maar heb via chat mijn eigen Nokia XS-010X-R ONT aangemeld middels het handige chatscriptje.

Ik begreep dat men eerst CGNAT ging uitzetten alvorens het nieuwe modem te registreren. Prima, ijkt mij.
Ik zie echter 2 verschillende IP adressen; in het Nokia menu Service status 100.109.31.21 en via whatsmyip.org 62.45.119.203
Volgens mij zijn dit beide CGNAT ranged adressen?

Geduld is een schone zaak.... maar wachten is niet mijn sterkste kant. 8)7

Check da Specz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:32
DaCootMeister schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:35:
Ik begreep dat men eerst CGNAT ging uitzetten alvorens het nieuwe modem te registreren. Prima, ijkt mij.
Ik zie echter 2 verschillende IP adressen; in het Nokia menu Service status 100.109.31.21 en via whatsmyip.org 62.45.119.203
Volgens mij zijn dit beide CGNAT ranged adressen?
Nee, het eerste is het CGNAT adres en het 2de adres is het adres waarmee jij (en een hoop anderen) een verbinding hebben richting het internet.
CGNAT kun je meer zien als een klant overstijgend prive netwerk (van de provider dus), en die NAT alles naar een enkel (of enkele) IP adres(sen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Het is blijkbaar erg lastig/complex een nieuwe ONT te registreren en CGNAT uit te schakelen;

Wij hebben de storing helaas niet op afstand kunnen oplossen. Met deze e-mail willen wij u graag extra informatie geven over de verdere stappen die we gaan ondernemen. Wat gaat er nu gebeuren?
Het probleem is doorgezet naar een andere afdeling vanwege de complexiteit ervan. Afhankelijk van de mate van complexiteit kan het oplossen van de storing in uitzonderlijke gevallen tot maximaal vijf werkdagen duren.

Ik mag toch hopen van niet :-(

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 21:52
Ik heb al even de Fritzbox 5590 op het oog. Ik moet kennelijk nog een adapterkabel hebben als ik deze voor een delta aansluiting wil gebruiken? Kan iemand me de juiste kant op wijzen welke ik moet hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peewee.
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:10
@DaCootMeister Volgens mij is dit vrij normaal en zal de soep ook niet zo heet gegeten worden als dat hij is opgediend. Ik heb gistermiddag (onmiddelijk na mijn nieuwe aansluiting) ook gevraagd CGNAT uit te schakelen, daar vandaag nog eens achteraan gechat, met eenzelfde mailtje als uitkomst. Maar ik neem aan, afgaand op wat in dit forum hierover werd geschreven, dat die omzetting geen probleem gaat worden. Wat wel vervelend is, is dat ik in de chat nummer 5 wachtende was en ik daarna gevraagd wordt door de uiteindelijke medewerker om het modem een tijdje van de stroom te halen. Ondanks dat ik vertelde dat ik dat net had gedaan werd er aangedrongen dat toch nogmaals te doen. Enige resultaat: chatsessie verlopen, ik wordt 7e wachtende in de rij en de nieuwe medewerker begint met vragen wat die voor mij kan doen, i.p.v. even snel die chatsessie (stond er nog, hij ging daarin verder) even door te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
peewee. schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:09:
Ondanks dat ik vertelde dat ik dat net had gedaan werd er aangedrongen dat toch nogmaals te doen. Enige resultaat: chatsessie verlopen, ik wordt 7e wachtende in de rij en de nieuwe medewerker begint met vragen wat die voor mij kan doen, i.p.v. even snel die chatsessie (stond er nog, hij ging daarin verder) even door te lezen.
Ja dat is niet handig.. Alles wordt immers gelogd zou je denken.
Update: heb nieuw IP adres verkregen zag ik zojuist: Eentje uit de 81.172.x.x. rees, dus CGNAT is al disabled.
De registratie van je eigen modem nog niet afgerond maar alle informatie is wel verstreken. Het is dus een kwestie van nog afwachten. Ik verwacht dat dit morgen helemaal rond is!

Update 2: helemaal top 👌 van Delta 🥳 binnen een dag met mijn eigen ONT fijn weer online Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKndKjNUkKzIxE5t6VXdK9XUIAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yoQwI1Kg3N7f4KQ04pZWdL7o.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door DaCootMeister op 26-11-2024 14:21 ]

Check da Specz

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:43
Ik zie vanavond de vrije modem keuze in MijnDelta. staan volgens mij is dit nieuw.

Dan zou je dus nu zelf een modem moeten kunnen registreren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9A8o7am7RgnlBRmnM564X_tVrE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yiferx2C7JPP6gaH4Rqzmx8T.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mapje schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:16:
Ik zie vanavond de vrije modem keuze in MijnDelta. staan volgens mij is dit nieuw.

[Afbeelding]
Ben benieuwd naar de eerste ervaringen van de Tweaker die dit even gaat testen :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Mapje schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:16:

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zKI5zr0bdFLUSNqg5b2h_ZC20U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0CkpI9SS5kOyqHR1UtQOw6ET.png?f=fotoalbum_large

Zo ziet de volgende stap er uit....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
justdaboo schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:20:
[...]

[Afbeelding]

Zo ziet de volgende stap er uit....
Zojuist begrepen dat dit nog NIET werkt. Nog even geduld dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wbschenk schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:18:
[...]

Zojuist begrepen dat dit nog NIET werkt. Nog even geduld dus :)
Gek dat het dan toch live staat dan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermak
Misschien om te kijken hoeveel animo er is.
Ook raar dat je eerst je modem/sfp data in moet vullen voor je klantnummer

[ Voor 47% gewijzigd door Jermak op 25-11-2024 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Jermak schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:35:
Misschien om te kijken hoeveel animo er is
Dat zou niet erg klantriendelijk zijn. Blij dat ik het gewoon via chat heb geregeld ipv een frustrerend proces

Check da Specz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:25
justdaboo schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:33:
[...]

Gek dat het dan toch live staat dan…
De Delta developers waren iets te snel met live zetten lees ik net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Ecke schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:51:
[...]

De Delta developers waren iets te snel met live zetten lees ik net.
Precies dit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul2
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-09 21:13
Goedemorgen.

Vannacht rond 00:48 is de verbinding met Delta wegevallen, net even de klanten service gebeld die nu een ticket hebben aangemaakt om mijn eigen hardware te testen. Ik heb de Zaram SFP.

Het werkte nu al een jaar zonder enkele problemen, hebben jullie dit weleens gehad?

Ik zie de SFP wel actief met Output/input power en Tx en Rx Actief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:57
Ik heb het 1x gehad maar sindsdien was de verbinding wel beter en minder latency op de glasvezel.
heb je router met SFP al uit en in geschakeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul2
dexterdude schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:45:
Ik heb het 1x gehad maar sindsdien was de verbinding wel beter en minder latency op de glasvezel.
heb je router met SFP al uit en in geschakeld?
Heb inmiddels al 2 uur contact gehad met Delta, Dream machine gereset, factory reset, maakt geen verschil.
Nokia modem deed het wel gewoon nadat Delta hem had aangemeld, maar wanneer weer terug wordt geschakeld naar de SFP krijgt hij geen IP toegewezen ondanks dat er wel contact is en packets worden verstuurd / ontvangen.

Ligt nu bij de expert van de afdeling, hopen dat ik straks weer kan internetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:57
Paul2 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:45:
[...]

Heb inmiddels al 2 uur contact gehad met Delta, Dream machine gereset, factory reset, maakt geen verschil.
Nokia modem deed het wel gewoon nadat Delta hem had aangemeld, maar wanneer weer terug wordt geschakeld naar de SFP krijgt hij geen IP toegewezen ondanks dat er wel contact is en packets worden verstuurd / ontvangen.

Ligt nu bij de expert van de afdeling, hopen dat ik straks weer kan internetten.
Heb je de mogelijkheid om de Zaram te testen icm een media converter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:23
[...]

Heb je al geprobeerd:
- Zaram SFP uit je Dream Machine halen
- Dream Machine herstarten zonder SFP
- SFP pas weer plaatsen als de Dream Machine helemaal is opgestart (echt even geduld hebben met deze stap)

Wil bij sommige het probleem wel eens oplossen

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:57
[...]

Aanmelden op de Discord met je ticket informatie dan ben je snelt geholpen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul2
EWS99 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:56:
[...]

Heb je al geprobeerd:
- Zaram SFP uit je Dream Machine halen
- Dream Machine herstarten zonder SFP
- SFP pas weer plaatsen als de Dream Machine helemaal is opgestart (echt even geduld hebben met deze stap)

Wil bij sommige het probleem wel eens oplossen
Net gedaan, maar helaas niets.

Ik zal me aanmelden op de Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:14
Kijk naar de status van je Zarum SFP
Zet een extra ip adress op je WAN poort 192.168.100.20 (als het maar niet .1 is)
Met telnet (putty) naar 192.168.100.1
En je kunt dan wat commando's geven om te zien of je SFP nog werkt
zie na pagina 42 in deze handleiding https://www.wimoodshop.nl...aram)_rev2.2_20230127.pdf

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul2
psdata schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:18:
Kijk naar de status van je Zarum SFP
Zet een extra ip adress op je WAN poort 192.168.100.20 (als het maar niet .1 is)
Met telnet (putty) naar 192.168.100.1
En je kunt dan wat commando's geven om te zien of je SFP nog werkt
zie na pagina 42 in deze handleiding https://www.wimoodshop.nl...aram)_rev2.2_20230127.pdf
Bedankt voor je reactie, ik heb geen idee wat er is gedaan maar we zijn weer online! :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Paul2 Waarschijnlijk heeft R3D zijn magie gedaan naar aanleiding van je Discord ticket.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul2
robertwebbe schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:06:
@Paul2 Waarschijnlijk heeft R3D zijn magie gedaan naar aanleiding van je Discord ticket.
Dan krijgt ie gebak van mij :) :)

Ik moet daarnaast nog wel even benoemen dat ik het top vind hoe dit hier allemaal is geregeld en uitgevogeld, ik ben ontzettend blij met de SFP en daarnaast met de service van Delta. Dit is een hele verademing als je van Ziggo komt :9

En nog een kleine edit, Ik heb sinds kort een Pi-hole draaien en nu ineens dit probleem. Zou het gerelateerd kunnen zijn aan elkaar?

[ Voor 44% gewijzigd door Paul2 op 27-11-2024 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbaggen
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-08 16:12
Zou deze ook werken? Heb die besteld vandaag voor €90, Delta medewerker zei dat die goed is, maar zie hem niet terug in dit topic?

https://www.bol.com/nl/nl...35-4d1f-a687-54b3e713d59c

Verder vroeg ik mij af, welke is beter? De Huawei of de Nokia XS-010X-Q?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
bbaggen schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:19:
Zou deze ook werken? Heb die besteld vandaag voor €90, Delta medewerker zei dat die goed is, maar zie hem niet terug in dit topic?

Heb je de TS goed gelezen? Hij staat op 1 in geschikte apparatuur.

De Nokia wordt vanuit delta voorzien van updates en de Huawei niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bbaggen schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:19:

Verwarrend. Het plaatje en de tekst gaat over het GPON model (HG8010). Die werkt niet op XGS-PON. En de tekst gaat over de HN8010, die is wel voor XGS-PON. Als je besteld hebt en je krijgt de HG8010 dan dus terug sturen.

De Nokia XS-010X-Q heeft de voorkeur omdat Delta daar de firmware van beheert en je dus zeker weet dat hij werkt en blijft werken.

[ Voor 10% gewijzigd door ernstoud op 27-11-2024 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo te zien heeft de verkoper de eigenschappen van de HN810Ts gekopieerd en onder de HG8010Hv6 gezet, die is niet geschikt voor XGS-PON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbaggen
  • Laatst online: 28-08 16:12
wbschenk schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:26:
[...]

Heb je de TS goed gelezen? Hij staat op 1 in geschikte apparatuur.

De Nokia wordt vanuit delta voorzien van updates en de Huawei niet.
Ja, echter hebben ze het in de TS over de HN8010Ts & EN8010TS-20.

Ik heb het over een ander type, namelijk de: HG8010Hv6-10, vandaar mijn vraag :)
ernstoud schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:28:
[...]

Verwarrend. Het plaatje en de tekst gaat over het GPON model (HG8010). Die werkt niet op XGS-PON. En de tekst gaat over de HN8010, die is wel voor XGS-PON. Als je besteld hebt en je krijgt de HG8010 dan dus terug sturen.

De Nokia XS-010X-Q heeft de voorkeur omdat Delta daar de firmware van beheert en je dus zeker weet dat hij werkt en blijft werken.
Top, thanks! Ga ik de Huawei annuleren en de Nokia bestellen.

@de rest, ook bedankt voor de reacties feedback :)
Toen ik het antwoord ging typen, stond er nog geen reactie. Nadat ik hem gepost had, zag ik dat jij ook al had geantwoord.

[ Voor 56% gewijzigd door robertwebbe op 28-11-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLarger1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 07:35
Hi iedereen,

Na tal van informatie te lezen blijf ik het lastig vinden een goede keuze te maken, vandaar dat ik van jullie wat tips en adviezen kan gebruiken voor de hardware keuze. Daar voor alvast bedankt!

Op dit moment internet only van Ziggo inclusief hun apparatuur, zodra het PoP gereed is van Delta zullen we waarschijnlijk overstappen op Delta glasvezel (XGS-PON) misschien ook wel weer eens terug naar Ziggo, vandaar dat ik graag een eigen ‘universeel’ netwerk wil zodat ik niet steeds alles opnieuw hoef in te stellen en los kan koppelen van provider hardware Uitgangspunt is stabiliteit, ook voor Wifi, want waar snelheid nodig is daar zitten de apparaten bekabeld aangesloten.
Met beperkte skills een klein overzicht toegevoegd van de aangesloten apparaten.

Nou lees ik goede verhalen over AVM Fritz!,, maar ik blijf het lastig vinden welke hardware dan wel te kopen die wellicht bij beide opties werkt, bij Ziggo kan het modem in bridge modus dus dat zal weinig problemen opleveren met onderstaande hardware lijkt mij, wellicht bij glasvezel een eigen ONT aanschaffen om de AVM 4060 te gebruiken? Of is er toch een voorkeur voor een AVM Fritz! 5530 Fiber XGS-PON?

Ik verwacht dat ik met beide opties gewoon mijn TP-link switch (simpele 10euro) en Asus RT-AC68u als switch kan blijven gebruiken zonder problemen.

Huidige idee:
- AVM Fritz! 4060 (meterkast) > met later eigen ONT bij Delta?
- 1 x AVM 3000AX voor Woonkamer, i.v.m. stopcontact blokkerende 1200AX
- 1 x AVM 1200AX voor Zolder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JukijNlgIhmWS8E5NiR81xtT04E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5chaIW0mF3UMiLJ1YnvFsE9.jpg?f=fotoalbum_large

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS ROG STRIX X470-F - AMD Radeon 6900XT - LG 34GN850-B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecke
TheLarger1 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:02:

Huidige idee:
- AVM Fritz! 4060 (meterkast) > met later eigen ONT bij Delta?
- 1 x AVM 3000AX voor Woonkamer, i.v.m. stopcontact blokkerende 1200AX
- 1 x AVM 1200AX voor Zolder
Als je toch alles moet aanschaffen zou ik voor een AVM FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON gaan. Nu in de aanbieding. Combinatie AVM Fritz! 4060 met een ONT is duurder.

Ik heb geen ervaring met die extenders maar ik zou altijd voor accesspoint kiezen die ik met een netwerkkabel kan aansluiten dus de 1200AX zou ik niet doen. Je hebt een switch liggen. De Asus zou ik er tussenuit halen. Beetje nutteloos om die alleen als switch te gebruiken.

-----
updated met de tip van [-Casper]

[ Voor 4% gewijzigd door Ecke op 29-11-2024 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Ecke schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:43:
[...]

Als je toch alles moet aanschaffen zou ik voor een AVM Fritz! 5530 gaan. Nu in de aanbieding. Combinatie AVM Fritz! 4060 met een ONT is duurder.

Ik heb geen ervaring met die extenders maar ik zou altijd voor accesspoint kiezen die ik met een netwerkkabel kan aansluiten dus de 1200AX zou ik niet doen. Je hebt een switch liggen. De Asus zou ik er tussenuit halen. Beetje nutteloos om die alleen als switch te gebruiken.
Uit interesse, waarom de 5530 en niet de 5590?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLarger1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 07:35
Ecke schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:43:
[...]

Als je toch alles moet aanschaffen zou ik voor een AVM Fritz! 5590* gaan. Nu in de aanbieding. Combinatie AVM Fritz! 4060 met een ONT is duurder.

Bedankt voor je reactie!
De overweging voor de 4060 was omdat die toch een betere Wifi capaciteit heeft, als dit puur voor snelheid is dan maakt het niks uit dan zal de 5590* ook voldoen, de 5590* kan ook prima achter de huidigeZiggo modem (in bridge) gebruikt worden tot Delta kan leveren toch?

Zover ik kan zien heeft de 1200AX een ethernet poort om deze bekabeld aan te sluiten, dat was namelijk het plan.

De switch in de woonkamer zou naar de meterkast moeten ivm te weinig poorten op de 5530 dat moet geen probleem zijn. Niet nodig met de 5590

De asus op zolder als switch is omdat er meerdere pc's staan, de HP T630 en dan mogelijk de 1200AX bekabeld. Of zou je deze dan vervangen voor een andere switch?

*Na correctie bedoelde modem

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS ROG STRIX X470-F - AMD Radeon 6900XT - LG 34GN850-B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecke
-Casper schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:52:
[...]

Uit interesse, waarom de 5530 en niet de 5590?
Je hebt gelijk ik bedoel de AVM FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:29
TheLarger1 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:52:
[...]
Bedankt voor je reactie!
De overweging voor de 4060 was omdat die toch een betere Wifi capaciteit heeft, als dit puur voor snelheid is dan maakt het niks uit dan zal de 5590* ook voldoen, de 5590* kan ook prima achter de huidigeZiggo modem (in bridge) gebruikt worden tot Delta kan leveren toch?

Zover ik kan zien heeft de 1200AX een ethernet poort om deze bekabeld aan te sluiten, dat was namelijk het plan.
Ja klopt de FritzBoxen kunnen ook achter kabelmodem. Heb ik ook even gehad. Zowel met de 5590 Fiber als met een Fritz 7590. Dan werkt hij volledig als router.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Babbel1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 06:38

Babbel1

Test2

Enkele jaren geleden ingetekend bij Delta voor een glasvezel aansluiting. Na 1,5 jaar wachten op het graafwerk is deze 1,5 week geleden geactiveerd. Met de informatie op deze website circa 6 maanden geleden op Ebay een Amerikaanse Nokia XS-010X-Q gekocht.

Uiteindelijk heb ik een abonnement bij Caiway. Maar met de informatie op dit forum via het script de helpdesk verzorgt mijn modem te activeren. Deze is keurig geupdate qua firmware na activatie. Vandaag de glasvezel nog even verlengd zodat alles er weer netjes bij staat.

Dus dank allemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DChdPhqvQgCi7RYsUrtoXVUOZ6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMflSIkGYpFxpyodibJhPacC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Babbel1 op 30-11-2024 06:37 ]

Pv 4KwP, Atlantic WPB, Techneco Loria 8kw, gasloos sinds 29-8-2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
Ecke schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:55:
[...]

Je hebt gelijk ik bedoel de AVM FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON.
Je liet me ff zweten, had net de 5590 besteld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jondalar
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 29-07 14:34
Ik heb op marktplaats een Nokia XS-010X-Q gekocht.
Donderdagmorgen laten registreren bij Delta. PON led doet het, dus zou er verbinding moeten zijn.
Nu 36 uur later nog geen internet. Dat zou aan mij kunnen liggen, want ik krijg geen toegang tot dit modem.
Niet via 192.168.100.1 want dan krijg ik de melding "Deze site is niet bereikbaar".
Er schijnt nog een ip-adres te zijn 169.254.94.76, deze geeft hetzelfde resultaat.
Ik heb geen idee hoe nu verder.
Moet ik de modem resetten?
Moet ik een instelling veranderen?
Of is de modem defect en moet er een andere komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jondalar schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:10:
Donderdagmorgen laten registreren bij Delta. PON led doet het, dus zou er verbinding moeten zijn.
Nu 36 uur later nog geen internet. Dat zou aan mij kunnen liggen, want ik krijg geen toegang tot dit modem.
Niet via 192.168.100.1 want dan krijg ik de melding "Deze site is niet bereikbaar".
Er schijnt nog een ip-adres te zijn 169.254.94.76, deze geeft hetzelfde resultaat.
Heb je op je router VLAN 100 ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jondalar
Kan ik nog proberen.
Ik heb nu de modem via een utp kabel rechtstreeks op mijn laptop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Jondalar schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:22:
Kan ik nog proberen.
Ik heb nu de modem via een utp kabel rechtstreeks op mijn laptop.
Kan ik nog proberen? Het instellen van VLAN 100 is noodzakelijk! Zonder die instelling krijg je geen IP adres en dus geen verbinding.

Bij sommige ethernet netwerk adapter device drivers onder Windows kun je het VLAN adres instellen, als je die instelling hebt dan kun je dat proberen. Krijg je dan internet, staat je router niet goed ingesteld.

Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDo6-8zZDjfAa4BiT9D4BKXhqA0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/61TFuEF5uOW3Px4vs42TFOGP.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecke
TheLarger1 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:52:

De asus op zolder als switch is omdat er meerdere pc's staan, de HP T630 en dan mogelijk de 1200AX bekabeld. Of zou je deze dan vervangen voor een andere switch?
Ik heb ooit ook de asus als switch gebruikt alleen het is meer een router/ap dus het is een beetje overkill maar het kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverchaoz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:57
Ik had een eigen modem gekocht voor WIFI 7 + eigen beheer en kwam tot de pijnlijke conclusie dat de Delta Nokia router dus geen Bridge modus ondersteund en hierbij ook nog komt kijken dat mijn nieuwe modem niet direct is voorzien is van een glas aansluiting, dus ik heb een media converter erbij nodig.

Deze modem heb ik gekocht, omdat die scherp geprijst was, WIFI 7 heeft, goed bereik voor een twee onder één kap en de recenties erg goed waren: uitvoering: TP-Link Archer BE550

Ik zag in dit topic dat deze all-in-one modem (incl PON) momenteel in de aanbieding was, dus het prijskaartje met mijn eigen gekochte modem en deze is dus vrijwel gelijk: uitvoering: AVM FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON

Mijn adres is voorzien van XGS-PON

Via internet kwam ik deze topic tegen en had dus een aantal vragen erbij;

- Kan ik gewoon een willekeurige media converter (ONT) aanschaffen of zitten daar allemaal regels achter? De support medewerker van Delta wist mij dit niet te vertellen.
- Is het wellicht slimmer om mijn nieuwe modem in te wisselen voor deze Fritzbox waarbij eigenlijk al een glasverbinding in zit? Ik kan mijn nieuwe nog retour doen

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
silverchaoz schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:07:
Ik had een eigen modem gekocht voor WIFI 7 + eigen beheer en kwam tot de pijnlijke conclusie dat de Delta Nokia router dus geen Bridge modus ondersteund en hierbij ook nog komt kijken dat mijn nieuwe modem niet direct is voorzien is van een glas aansluiting, dus ik heb een media converter erbij nodig.

Deze modem heb ik gekocht, omdat die scherp geprijst was, WIFI 7 heeft, goed bereik voor een twee onder één kap en de recenties erg goed waren: uitvoering: TP-Link Archer BE550

Ik zag in dit topic dat deze all-in-one modem (incl PON) momenteel in de aanbieding was, dus het prijskaartje met mijn eigen gekochte modem en deze is dus vrijwel gelijk: uitvoering: AVM FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON

Mijn adres is voorzien van XGS-PON

Via internet kwam ik deze topic tegen en had dus een aantal vragen erbij;

- Kan ik gewoon een willekeurige media converter (ONT) aanschaffen of zitten daar allemaal regels achter? De support medewerker van Delta wist mij dit niet te vertellen.
- Is het wellicht slimmer om mijn nieuwe modem in te wisselen voor deze Fritzbox waarbij eigenlijk al een glasverbinding in zit? Ik kan mijn nieuwe nog retour doen

Alvast bedankt!
TS al gelezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
silverchaoz schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:07:
Een ONT doet veel meer dan een media converter maar dat terzijde. Zie topic start voor alle info over wat je nodig hebt.
Als je niet zoveel kennis van deze materie hebt is de 5590 met de XGS-PON module veel meer “plug ‘n play” dan met een ONT en eigen router gaan werken. Maar een Fritzbox is een gesloten platform dus biedt niet alles wat een Tweaker zich wellicht wenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverchaoz
Ja had ik wel gedaan, maar het lijkt erop dat de "vrije keuze" niet zo vrij is als het lijkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
silverchaoz schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:54:
[...]

Ja had ik wel gedaan, maar het lijkt erop dat de "vrije keuze" niet zo vrij is als het lijkt.
Leg eens uit?

Er zijn diverse werkende oplossingen voor gebruik van eigen apparatuur. En Delta ondersteunt en omarmt vrije modem keuze, o.a. met een support server op Discord.

Net als KPN heeft Delta samen met Zaram uit Korea een heel betaalbare SFP+ module goed werkend gekregen en de in de TS genoemde Nokia ONT is goed verkrijgbaar voor ongeveer hetzelfde bedrag.

Dus voor een router met SFP+ cage en voor een router zonder is er een oplossing. En anders de Fritzbox 5530 of 5590.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverchaoz
ernstoud schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:15:
[...]

Leg eens uit?

Er zijn diverse werkende oplossingen voor gebruik van eigen apparatuur. En Delta ondersteunt en omarmt vrije modem keuze, o.a. met een support server op Discord.

Net als KPN heeft Delta samen met Zaram uit Korea een heel betaalbare SFP+ module goed werkend gekregen en de in de TS genoemde Nokia ONT is goed verkrijgbaar voor ongeveer hetzelfde bedrag.

Dus voor een router met SFP+ cage en voor een router zonder is er een oplossing. En anders de Fritzbox 5530 of 5590.
Dankjewel voor je toelichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jondalar
ernstoud schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:32:
[...]

Kan ik nog proberen? Het instellen van VLAN 100 is noodzakelijk! Zonder die instelling krijg je geen IP adres en dus geen verbinding.

Bij sommige ethernet netwerk adapter device drivers onder Windows kun je het VLAN adres instellen, als je die instelling hebt dan kun je dat proberen. Krijg je dan internet, staat je router niet goed ingesteld.

Zie:

[Afbeelding]
De VLAN optie staat niet op het lijstje van de adapter van mijn laptop.

Ik kan de Nokia XS-010X-Q sowieso al niet benaderen via 192.168.100.1
Dat zou toch ook moeten kunnen zonder internetverbinding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jondalar schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:04:
[...]

De VLAN optie staat niet op het lijstje van de adapter van mijn laptop.

Ik kan de Nokia XS-010X-Q sowieso al niet benaderen via 192.168.100.1
Dat zou toch ook moeten kunnen zonder internetverbinding?
Het benaderen van de (zeer beperkte) GUI van de Nokia kan alleen zolang er geen actieve glas verbinding is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tyk0
  • Laatst online: 09:55
Jondalar schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:10:
dat 169.254.xx.xx adres krijg je als je op basis van dhcp je ipadres wilt verkrijgen maar dat niet aangeboden krijgt.
Als je wel in de zeer beperkte gui van je "modem" (betere naam = ONT) , zal je ook je laptop handmatig in de 192.168.100.x reeks moeten instellen (bijv 192.168.100.5 ) aangezien die nokia geen dhcp doet.

Maar wat Ernst al aangeeft heb je daar eigelijk niets te zoeken behalve een check op software versie> maar ga vooral niets aanpssen op dat device.

Voor werking van internet moet je idd je WAN traffic taggen met vlan 100. Dat zal je in je router moeten instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jondalar
Ik heb in mijn router waar het kan de Internet Vlan ID op 100 gezet. Het vervelende is dat ik (nog) geen internet heb.
Ik heb nu geen idee of ik iets verkeerd doe/gedaan heb, of dat de ONT niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jondalar Maak even een ticket aan op het eerder genoemde Discord kanaal. Mogelijk moet er even een MAC flush geforceerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jondalar
robertwebbe schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:12:
@Jondalar Maak even een ticket aan op het eerder genoemde Discord kanaal. Mogelijk moet er even een MAC flush geforceerd worden.
Ik heb een account aangemaakt op Discord.
En dan wordt het lastig.
Ik heb werkelijk geen idee wat te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tyk0
  • Laatst online: 09:55
Jondalar schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:52:
[...]

Ik heb een account aangemaakt op Discord.
En dan wordt het lastig.
Ik heb werkelijk geen idee wat te doen?
https://discord.gg/QKWua9SZ
met die link kun je lid worden met de "discord server" waarin in dit geval nuttige dingen besrpoken/gevraagd kunnen worden. btw op mn mobiel moest ik wel even "alle kanalen tonen" aanvinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jondalar
tyk0 schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:49:
[...]

met die link kun je lid worden met de "discord server" waarin in dit geval nuttige dingen besrpoken/gevraagd kunnen worden. btw op mn mobiel moest ik wel even "alle kanalen tonen" aanvinken.
gelukt, dank je.
zo kom ik steeds een stukje verder :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jondalar
tyk0 schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:49:
[...]

Hier heeft R3D oplossing aangegeven.
Ik had geen vinkje geplaatst bij 802.1Q Tag.

Iedereen die zich er mee heeft ingezet: Hartelijk dank.

Ok wier terechte, zeggen ze hier in 't Vjenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermak
Mijn FS xgs-pon werkt, aanmelding was binnen 15 minuten geregeld. Top.
Vraagje.
Hoe kan ik de PON benaderen op 192.168.100.1?
Alias op wan toevoegen? Heb lk al gedaan
Lan ip range ls 10.0.0.0
Of het ip adres wijzigen naar en nr in de 10 range?

[ Voor 11% gewijzigd door Jermak op 03-12-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jermak schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:21:
Mijn FS xgs-pon werkt, aanmelding was binnen 15 minuten geregeld. Top.
Vraagje.
Hoe kan ik de PON benaderen op 192.168.100.1?
Alias op wan toevoegen? Heb lk al gedaan
Lan ip range ls 10.0.0.0
Of het ip adres wijzigen naar en nr in de 10 range?
Je moet hem benaderen vanuit zelfde segment, dus 192.168.100.2, heb hier gelezen dat je het beste dan een untagged VLAN kunt maken op die range. Overigens is het enige nuttige dat je dan kunt uitlezen de signaalsterkte. Kun je dat al niet in je router zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jermak
De Vigor 3912 traffic graph laat 25-30.000 Kbp/s zien, abonnements snelheid is 250 Mb/s. Speedtest 400 Mb/s Moet ipV6 nog activeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

robertwebbe schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:12:
“Mac-flush enable” is al ruim een jaar terug aangezet voor alle devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nt2nitro
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb al een jaar XGS-PON met een Nokia XS-010X-Q op het Caiway netwerk. Op 18 december ( moest ik zelf initiëren , anders gebeurt er niets en krijg je geen modem etc ) komt de monteur. IOm mij over te zetten naar Delta . Ik heb echter nu mijn eigen modem op Caiway en cgnat uitgeschakeld. Gaat dit verder automatisch goed, of mag ik het modem van Delta eerst weer aansluiten ? Of moet ik iets anders doen ? Helpdesk bellen lijkt me niet, want die kunnen je bijna nooit verder helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door nt2nitro op 06-12-2024 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nt2nitro schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 01:04:
Ik heb al een jaar XGS-PON met een Nokia XS-010X-Q op het Caiway netwerk. Op 18 december ( moest ik zelf initiëren , anders gebeurt er niets en krijg je geen modem etc ) komt de monteur. IOm mij over te zetten naar Delta . Ik heb echter nu mijn eigen modem op Caiway en cgnat uitgeschakeld. Gaat dit verder automatisch goed, of mag ik het modem van Delta eerst weer aansluiten ? Of moet ik iets anders doen ? Helpdesk bellen lijkt me niet, want die kunnen je bijna nooit verder helpen.
Normaal gesproken krijg je een nieuw pakket als je over stapt, deze moet je aansluiten. Dan wordt je account actief. Daarna kan je je eigen modem weer aanmelden via de bekende procedure :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rughbi83
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-05 18:27
Ongeveer twee jaar geleden heb ik me aangemeld voor glasvezel van Delta. Inmiddels heb ik bericht ontvangen dat de XGS-PON verbinding deze maand actief wordt. Tijdens de inschrijving las ik op dit forum dat 'bridge mode' op het standaard ONT (nog) niet mogelijk was. Ik ging ervan uit dat dit op termijn wel beschikbaar zou komen, maar helaas blijkt dit nu nog steeds niet het geval.

Ik zou graag jullie advies willen over wat in mijn situatie het beste zou werken.

Op dit moment gebruik ik een eenvoudige AmpliFi HD-router voor mijn WAN/LAN. Ik wil graag mijn huidige LAN-instellingen (zoals port-forwarding) behouden en werkend houden. Wat ik zeker wil vermijden, is dat er twee routers op mijn LAN actief zijn, aangezien ik hiermee in het verleden slechte ervaringen heb gehad.

Ik vermoed dat ik een andere ONT nodig heb, maar weet niet welke setup het beste resultaat (bijvoorbeeld qua snelheid en betrouwbaarheid) biedt. Klopt het dat een Nokia XS-010X in bridge mode in mijn geval een goede optie zou zijn? En als dat zo is, kan mijn AmpliFi HD dan nog steeds de WAN-functionaliteit beheren? Of zijn er betere oplossingen?

Ik waardeer elk advies ten zeerste!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Nokia ONT is idd de beste keuze en een ONT laat al het verkeerd door. Dus je hebt een router zoals de Amplifi nodig. Enige wat je daar voor Delta moet instellen is VLAN 100 met DHCP op de WAN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rughbi83 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:02:
Ongeveer twee jaar geleden heb ik me aangemeld voor glasvezel van Delta. Inmiddels heb ik bericht ontvangen dat de XGS-PON verbinding deze maand actief wordt. Tijdens de inschrijving las ik op dit forum dat 'bridge mode' op het standaard ONT (nog) niet mogelijk was. Ik ging ervan uit dat dit op termijn wel beschikbaar zou komen, maar helaas blijkt dit nu nog steeds niet het geval.

Ik zou graag jullie advies willen over wat in mijn situatie het beste zou werken.

Op dit moment gebruik ik een eenvoudige AmpliFi HD-router voor mijn WAN/LAN. Ik wil graag mijn huidige LAN-instellingen (zoals port-forwarding) behouden en werkend houden. Wat ik zeker wil vermijden, is dat er twee routers op mijn LAN actief zijn, aangezien ik hiermee in het verleden slechte ervaringen heb gehad.

Ik vermoed dat ik een andere ONT nodig heb, maar weet niet welke setup het beste resultaat (bijvoorbeeld qua snelheid en betrouwbaarheid) biedt. Klopt het dat een Nokia XS-010X in bridge mode in mijn geval een goede optie zou zijn? En als dat zo is, kan mijn AmpliFi HD dan nog steeds de WAN-functionaliteit beheren? Of zijn er betere oplossingen?

Ik waardeer elk advies ten zeerste!
In de topic start staat alles wat je wil weten en nog meer: [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

Een ONT is heel eenvoudig gezegd een media converter van glas naar ethernet. De term “bridge” is qua semantiek dan wel juist maar qua netwerk topologie onjuist.

De Nokia xs-010x lijkt me dan een goede keuze. De router daarachter doet verder al het werk. Daarbij is 1 instelling van het grootste belang: de Amplify HD moet VLANs ondersteunen. Je moet nl. VLAN 100 instellen voor internet (en VLAN 102 voor VoIP mocht je dat willen gebruiken met telefonie van Delta).

Dus is de cruciale vraag of de Amplify HD VLANs ondersteunt.

Op Reddit vond ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbSa40R7pV9G7dJu-FovPiCPZUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cf2CEg8Qp6UW3k4CRVYSPcG5.jpg?f=fotoalbum_large

Dus wellicht zit dit goed, misschien moet je updaten.

[ Voor 10% gewijzigd door ernstoud op 06-12-2024 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rughbi83
Bedankt voor deze bevestiging @bjusterbaarlik en @ernstoud voor de uitleg. De router schijnt inderaad een optie te hebben om VLAN ID's te specificeren, dit heb ik ook gezien in het beheer gedeelte.

Ik ga daarom opzoek naar een XS-010X en de stappen beschreven in dit forum volgen.

Nogmaals zeer bedankt voor de snelle en behulpvolle reacties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rughbi83
Ja had deze in het forum gezien, en heb m net besteld :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Rughbi83 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:58:
[...]

Ja had deze in het forum gezien, en heb m net besteld :)
Gaat morgen op de post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OfficialDenzil
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-07 09:31
Hoi daar, ik gebruik al een tijdje Delta's glasvezel (Na ruim 3 jaar wachten) En ben over het algemeen zeer goed te spreken. Op dit moment heb ik de meegeleverde Nokia modem aangesloten, de 2.5Gbit poort door gelust naar een 2.5GB RJ45 met 10GB SFP+ switch van Zyxel, en dan vervolgens mij BPI-R4 op de 10Gbit SFP+. (BPI-R4 ondersteund geen 2.5Gbit, maar wel 10Gbit) En ik haal strak de 2.5Gbit zonder problemen.
Al heb ik een 8Gbit pakket.

Nu heb ik mijn ogen op de Zaram SFP+ module, zodat ik de extra Zyxel Switch er uit kan halen en de Nokia modem van Delta. (Energie besparen, simpelere netwerk etc) Echter zag ik onlangs de AVM Fritz!SFP+ XGS-PON op schenkICT. Deze is aanzienlijk goedkoper dan de SFP+ module van Zaram.
Ik heb de TS meerdere keren gelezen, maar zie dit specifieke SFP+ module van Fritz er niet tussen staan. Excuses als ik dit verkeerd gelezen heb.

Zou ik net zoals met de Zaram, deze aan mijn BPI-R4 kunnen aansluiten zodat ik direct van de 8Gbit kan genieten? Of is dit specifieke module vendor-locked?
Zo ver ik kan opmaken van de specificaties benoemd in alle reacties, zou het moeten werken, maar XGS-PON is nieuw voor mij. Zou iemand dit kunnen bevestigen? Wellicht @wbschenk zelf ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
OfficialDenzil schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:32:
Hoi daar, ik gebruik al een tijdje Delta's glasvezel (Na ruim 3 jaar wachten) En ben over het algemeen zeer goed te spreken. Op dit moment heb ik de meegeleverde Nokia modem aangesloten, de 2.5Gbit poort door gelust naar een 2.5GB RJ45 met 10GB SFP+ switch van Zyxel, en dan vervolgens mij BPI-R4 op de 10Gbit SFP+. (BPI-R4 ondersteund geen 2.5Gbit, maar wel 10Gbit) En ik haal strak de 2.5Gbit zonder problemen.
Al heb ik een 8Gbit pakket.

Nu heb ik mijn ogen op de Zaram SFP+ module, zodat ik de extra Zyxel Switch er uit kan halen en de Nokia modem van Delta. (Energie besparen, simpelere netwerk etc) Echter zag ik onlangs de AVM Fritz!SFP+ XGS-PON op schenkICT. Deze is aanzienlijk goedkoper dan de SFP+ module van Zaram.
Ik heb de TS meerdere keren gelezen, maar zie dit specifieke SFP+ module van Fritz er niet tussen staan. Excuses als ik dit verkeerd gelezen heb.

Zou ik net zoals met de Zaram, deze aan mijn BPI-R4 kunnen aansluiten zodat ik direct van de 8Gbit kan genieten? Of is dit specifieke module vendor-locked?
Zo ver ik kan opmaken van de specificaties benoemd in alle reacties, zou het moeten werken, maar XGS-PON is nieuw voor mij. Zou iemand dit kunnen bevestigen? Wellicht @wbschenk zelf ?
Voor de Fritz SFP zit de intelligentie in het Fritzbox modem, bij de Zaram SFP zit de intelligentie in de SFP zelf. Je kunt de Fritz SFP niet zonder Fritzbox gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OfficialDenzil
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-07 09:31
stormfly schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:44:
[...]

Voor de Fritz SFP zit de intelligentie in het Fritzbox modem, bij de Zaram SFP zit de intelligentie in de SFP zelf. Je kunt de Fritz SFP niet zonder Fritzbox gebruiken.
Bedankt voor je snelle reactie! Dat beantwoord mijn vraag volledig. Zaram SFP it is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
stormfly schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:44:
[...]

Precies dit @OfficialDenzil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 23:47

Tubby

or not to be

Op delta.nl bieden ze nou zelf ook een ONT aan bij een Zakelijk Pro abonnement voor €159 of gratis bij 3 jaar. Weet iemand welke dat is? (misschien wel iets om aan te vullen in de start-post).
https://www.delta.nl/bestellen/zakelijk-pro/
Als je liever je eigen router en netwerkapparatuur gebruikt, kies je voor een bridge modem. Je krijgt van ons een Optical Network Terminal (ONT) die het internetsignaal direct doorgeeft aan jouw eigen router. Op deze manier hoef je je huidige bedrijfsnetwerk niet aan te passen en blijven alle netwerk- en beveilingstaken via de eigen router lopen.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tubby Tot nu toe de Nokia XS-010X-Q. Maar niets is voor eeuwig, als ze ergens een goedkopere kunnen krijgen die net zo goed werkt, dan zullen ze vast wisselen.
Pagina: 1 ... 65 ... 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.