Overstappen van Caiway naar Delta
Eerst de overstap naar Delta en het resultaat van mijn setup, daarna twee rest punten waar ik graag wat hulp bij kan gebruiken.
Overstap
Jaren gewacht op IPv6, niet omdat ik het hard nodig heb maar zonder had ik geen reden om me er verder in te verdiepen. Caiway gevraagd of ik overgezet kon worden naar XGS-PON maar dat was werkelijk onmogelijk. Niet erg ik heb zoveel gelazer met ze gehad dat ik ze niet zal missen. Ondanks dat Caiway en Delta onder dezelfde paraplu vallen, is de Delta helpdesk me echt stukken beter bevallen, ik kan uren vertellen over de Caiway horror maar laat ik dat maar niet doen.
Dus overstappen naar Delta was een soepel en vlekkeloos proces met de overstap service van Delta. Bij de overstap service direct 3 nieuwe Amino IPTV kastjes besteld (alvast de 4K versie). Nu blijkt wel dat als je overstapt van Caiway naar Delta, de Caiway Amino IPTV ontvangers gewoon te blijven werken. Dus een tip als je er meerderen nodig hebt, kun je zonder meerkosten de oude blijven gebruiken zo lijkt het. Ik heb nog wel wat issues met IPTV maar daar kom ik later op terug. Vrijdag 2 feb was de dag dat ik overgezet zou worden. Even spannend toen Guidion ’s ochtends een berichtje stuurde dat de monteur uit was gevallen en dat ze op zoek gingen naar een vervanger. Niet dat ik een monteur aan huis nodig had maar na wat rondbellen bleek het dezelfde Guidion monteur te zijn die aanpassingen in de wijkkast zou doen. Uiteindelijk viel de Caiway verbinding met de lunch weg en heb ik de nieuwe Nokia router aangesloten en alles werkte, dus direct even Guidion gebeld om de monteur voor thuis af te bellen.
Vervolgens stap twee, de nieuwe Nokia XS-2426G-B modem/router vervangen voor een Huawei OptiXstar EN8010Ts-20 omdat ik mijn Ubiquity UniFi UXG Lite router wil gebruiken. Even Delta bellen om de informatie door te geven en wachten omdat ze aangeven dat het maximaal 24 uur kan duren voordat ze de aanpassingen doorvoeren. Ben weer wat anders gaan doen, maar toch ’s avonds even gebeld om te vragen wat de stand van zaken was omdat het nog niet werkte. Het bleek dat ze ’s middags binnen een half uur na mijn aanvraag de aanpassing al hadden doorgevoerd ofwel het probleem zat bij mij. En jawel ik was vergeten om VLAN tag 100 op mijn WAN poort te zetten.
Setup
Afgelopen jaar een hoop nieuwe Ubiquity apparatuur aangeschaft met als laatste toevoegingen de Ubiquity UniFi UXG Lite, UniFi USW-Lite-16-PoE en de UniFi Cloud Key G2 Plus (ipv een controler in docker op een PI). Tijd om mijn patch kastje weer mooi in te delen. Daarvoor heb ik mooie Ubiquity rackmounts gevonden bij ThreeDee
https://threedee.nl en om het helemaal af te maken heeft Sidney van der Stoep van ThreeDee ook een rackmount voor mijn EN8010Ts-20 gemaakt (eerste versie, nog iets aan de strakke kant maar zal hem wat feedback sturen). Ben wel erg content met het resultaat.
:strip_exif()/f/image/M6Tu3cHGfQUDnGy3FnvW0P1r.jpg?f=fotoalbum_large)
Restpunt 1 - IPTV
IPTV geeft me momenteel wat problemen dat het af en toe hangt. Dit komt niet door de overstap, maar is begonnen met een update van de UXG Lite versie 3.1.15 naar 3.1.16
Voor de overstap heb zonder problemen IPTV gekeken op de Amino Aria 7X, eerst met een Unify USG Firewall en later met de UXG Lite. In beide gevallen alles over poort 1 van het Genexis Glas modem van Caiway. Een paar weken geleden update ik de UXG Lite naar versie 3.1.16 waarna IPTV meerdere maken per avond begon te hangen. Als ik een bypass van de router deed voor IPTV was het probleem er niet. Ben bezig geweest met UniFi support, maar op een gegeven moment kwam de datum van de overstap en hebben we het even geparkeerd. Na de overstap naar Delta hetzelfde probleem, nu ook met de Amino Kamai 7
Het is natuurlijk zo dat Delta een VLAN tag 100 heeft voor Internet en een 101 voor IPTV. Vandaag even een managed switch gezet tussen de EN8010Ts-20 en de UXG Lite de VLAN’s te splitsen en alles werkt prima. En daar zit ik een beetje met een probleem, graag los ik alles op met de hardware die ik nu heb maar de UniFi UXG Lite ondersteund niet meerdere VLAN tags op de WAN poort. Zal proberen om via de console op de UXG Lite een tweede 101 VLAN aan te maken op de WAN poort even om te testen maar als je iets veranderd in de UI gaat dat elkaar bijten verwacht ik. Is er een manier om via de console op een nette manier een tweede VLAN tag op de WAN poort te zetten? Of hebben jullie andere ideeën om dit op te lossen?
Restpunt 2 - EN8010Ts-20
De EN8010Ts-20 heeft out of the box een web pagina op 192.168.18.1 met ook een status pagina van glasvezel signaal kwaliteit. Als je de glasvezel in de EN8010Ts-20 stopt is het IP adres direct onbereikbaar. Wie weet hoe ik de web interface kan bereiken via mijn UXG Lite over de WAN poort?
[
Voor 0% gewijzigd door
lcdvt op 08-02-2024 22:34
. Reden: Typefouten ]