• xmicks
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-08 22:07
MindBender schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:24:

[...]

Hm; Nou word ik toch wel erg nieuwsgierig; Ik zal eens kijken of ik dat tooltje ook onder FreeBSD kan draaien. Want mijn pfSense box is headless, en ik heb geen tijd voor een trip naar het museum voor een monitor met VGA aansluiting.
Het is een C script, misschien als je 'm compiled voor FreeBSD dat het werkt. Het is een cli programma, geen programma met een GUI, dus je hoeft niet naar het museum.

Je kan altijd nog een Ubuntu bootable usb maken en daar even je systeem op draaien om het tooltje uit te voeren. Zo heb ik het gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door xmicks op 05-02-2024 22:30 ]

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:09
DCG909 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:00:
Ok, ik heb het idee dat ik tegen een muur aan het oplopen ben...

For the love of ... ik kan geen verbinding met de XS-010G-Q (webgui) maken?
Het github adress van 192.168.100.1 werkt niet, de manual gaf aan 192.168.4.254 lwerkt ook niet?

[Afbeelding]
Werkt ook niet -.-"

Ik heb het idee dat ik iets elementairs over het hoofd zie, maar weet niet wat...

Edit. Wat telefoon typos
Lastig te zeggen wat je nu precies probeert te doen.. Heb je een router tussen je XS-010G-Q en je computer zitten? En heb je daar VLAN100 ingesteld? Zoja, dan kun je niet meer bij je XS-010G-Q, want die luistert op het Untagged netwerk naar zijn IP adres en niet op het VLAN 100.

Dus als je via je router naar je XS-010G-Q wil browsen, zul je VLAN 100 er tijdelijk af moeten halen of moeten regelen dat je ook het untagged netwerk kunt bereiken.

Als je nog geen router tussen je XS-010G-Q hebt zitten, dus rechstreekds verbinding maakt, dan zul je je computer in moeten stellen op een IP adres in het subnet 192.168.100.0/24. DHCP staat namelijk uit, dus je krijgt geen IP adres van je XS-010G-Q. Vervolgens kun je via http://192.168.100.1 bij de webinterface.

E.e.a. wordt wel lastig als je deze basis networking niet begrijpt.. Oh nog een laatste tip: zoeken naar 'xs-010x-q webinterface'. En lees ook zeker de tips in de startpost van dit topic over de XS-010X-Q even door (De 010X is bijna hetzelfde als de 010G)

Nu de vraag: Wat wil je in de webinterface doen? Hier zie je namelijk de webinterface: EWS99 in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren" Wat je daar in kunt stellen maakt meer stuk dan goed (dus afblijven! is het advies).

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:31
Vanacht een update gehad vanaf Ubiquiti over het gebruik van Zaram en de UXG-Pro.

It looks like the Zaram XGS PON SFP+ module is not compatible with the UXG-Pro. We'll improve the compatibility with third-party modules in future realeses. However, we do not have a ETA for it.

Het word dus een wacht spel tot Ubiquiti dit een keer doorvoert als het überhaupt gebeurt.
Ik heb wel gevraagd waarom er wel UDM-Pro zijn die wel werken. Zij draaien immers de zelfde SOC en OS.

Word voorlopig investeren in een Media converter :/

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

DCG909 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:00:
Ok, ik heb het idee dat ik tegen een muur aan het oplopen ben...

For the love of ... ik kan geen verbinding met de XS-010G-Q (webgui) maken?
Het github adress van 192.168.100.1 werkt niet, de manual gaf aan 192.168.4.254 lwerkt ook niet?

[Afbeelding]
Werkt ook niet -.-"

Ik heb het idee dat ik iets elementairs over het hoofd zie, maar weet niet wat...

Edit. Wat telefoon typos
De webgui van de Nokia werkt niet als wan actief is.
Los daarvan heb je niks in die gui te zoeken, er is maar 1 variabel die je kan wijzigen die je NIET wilt wijzigen.

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-11 19:45
@EWS99
Gezien het de G ont is, wilde ik weten welke firmware er op draait, aangezien @R3D aan had gegeven dat het netwerk deze nog niet goed herkent en de firmware zelf niet update.

En de conclusie is dus dat er hier (zoals eigenlijk al verwacht ) A0CK firmware op staat.

• R3D
  • Niet online

R3D

Dan zou ik @R3D even je pon-id sturen in een pb.😎

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
R3D schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:47:
[...]

De webgui van de Nokia werkt niet als wan actief is.
Los daarvan heb je niks in die gui te zoeken, er is maar 1 variabel die je kan wijzigen die je NIET wilt wijzigen.
spoiler: Sorry, ik kan het niet laten
Je kunt prima bij de web ui komen van de Nokia XS-010X-Q, het vergt alleen wat extra werk.
Namelijk zorgen dat je over geen VLAN (of misschien VLAN 1) gaat en je verkeer moet van uit het 192.168.100.0/24 subnet komen (hint... SNAT).

Maar ik ben het eens met @R3D, veel meerwaarde heeft dit niet en je moet er zeker niks aanpassen.
Het is alleen nuttig om je firmware versie te checken en te zien wat je Optical power(dBm) is.

Dit als het bovenstaande je niks zegt, vergeet het gewoon en ga verder met de orde van de dag, zeker als je pon led groen is.

• R3D
  • Niet online

R3D

Xanthorax schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:46:
[...]

spoiler: Sorry, ik kan het niet laten
Je kunt prima bij de web ui komen van de Nokia XS-010X-Q, het vergt alleen wat extra werk.
Namelijk zorgen dat je over geen VLAN (of misschien VLAN 1) gaat en je verkeer moet van uit het 192.168.100.0/24 subnet komen (hint... SNAT).

Maar ik ben het eens met @R3D, veel meerwaarde heeft dit niet en je moet er zeker niks aanpassen.
Het is alleen nuttig om je firmware versie te checken en te zien wat je Optical power(dBm) is.

Dit als het bovenstaande je niks zegt, vergeet het gewoon en ga verder met de orde van de dag, zeker als je pon led groen is.
Ik probeerde het simpel te houden 🥸
Voordat er pon-id’s worden gewijzigd of hele nokia’s gebricked.

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:57
Clubbtraxx schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:43:
[...]

Je hebt anders een 100.xxx.xxx.xxx adres op je WAN dus zit nog in de CGNAT pool...
Klopt. Ik dacht dat mijn router achter liep met het adres dat hij zag, maar met een traceroute zag ik ook dat er nog hops in de 100.x range in zaten.

Uiteindelijk heb ik het in mijn delta zelf aangepast. Ik zit nu op een 141.x.x.x adres en de extra hops zijn er tussenuit.

• marutain
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Hoi Heren,

Ik zit met een dingetje, ik wil een UDM Pro samen met een Zaram module gebruiken.
Echter krijg ik geen input Pwr. Vanaf het FTU op mijn UDM-Pro poort 10. het blijft op dit, verandert niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHXDikFUQasN0xxYybvGntoDak0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vyBmmH9YaRN6BSW2KayAq0bj.png?f=fotoalbum_large
Als ik de plug in bijv. mijn USW steek komt het gelijk op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlVItBWfq53WMS-fVKpAcaxjUzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k3DL4Sk2uoy1p67CPntXUHOG.png?f=fotoalbum_large
Voor de UDM heb ik de poort config op VLAN 100, en de rest DHCP.
Zelfs op auto, krijg ik niets.

Doe ik iets verkeerd/mis ik iets?

• Clubbtraxx
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-10 15:27
marutain schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:39:
Hoi Heren,

Ik zit met een dingetje, ik wil een UDM Pro samen met een Zaram module gebruiken.
Echter krijg ik geen input Pwr. Vanaf het FTU op mijn UDM-Pro poort 10. het blijft op dit, verandert niet.
[Afbeelding]
Als ik de plug in bijv. mijn USW steek komt het gelijk op.
[Afbeelding]
Voor de UDM heb ik de poort config op VLAN 100, en de rest DHCP.
Zelfs op auto, krijg ik niets.

Doe ik iets verkeerd/mis ik iets?
Bij een echte Rx power van +7 dBm is je Zaram allang blind.
Tx Power van -12 dBm is dan weer heel laag. De waardes zouden normaliter andersom moeten zijn.
Het zal wel weer een Ubiquiti dingetje wezen.

• Capusjon
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 26-02 09:39
Mannen ontzettend bedankt!
FS module is binnen en ingeplugd in de Mikrotik.
Met de informatie hier was alles binnen een uurtje of 2 in kannen en kruiken.

Ik heb de verkoop van FS nogmaals gewezen op het feit dat het PON-ID wel erg handig is maar ze lijken er niet veel van te begrijpen..

Ik merk wel dat de SFP module heet wordt, geen idee of iedereen deze ervaring deelt en of ik dit in de gaten moet houden?

Hoe dan ook bedankt!

• tyk0
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-11 11:04
Capusjon schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:27:

Ik heb de verkoop van FS nogmaals gewezen op het feit dat het PON-ID wel erg handig is maar ze lijken er niet veel van te begrijpen..

Ik merk wel dat de SFP module heet wordt, geen idee of iedereen deze ervaring deelt en of ik dit in de gaten moet houden?

Hoe dan ook bedankt!
Met een vinger voelend aan de module voelt die van mij ook erg heet. (in een pfsense bakje kan ik mijn vinger er niet continu op houden )
Maar in de info over de module valt t eigenlijk wel mee (denk ik) 50,5C ?!?
Dat is ongeveer zo warmn als een switch chip in mn mikrotik switch.
Maar bij andere hardware (zoals bijv die switch) voel je dat niet aangezien er een behuizing omheen zit.
Bij een sfp+ module zitten de chips (en laser) direct tegen het metaal van de behuizing aan (incl koel-pads voor warmte geleiding heb ik gezien).
Op zich als de buitenkant warm wordt is dat wel een goed teken > warmte afvoer werkt :+

shell cmd: ifconfig -v ix1

ix1: flags=xxxxxx<UP,BROADCAST,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST,LOWER_UP> metric 0 mtu 1500
description: ISP
options=xxxxxx<RXCSUM,TXCSUM,VLAN_MTU,VLAN_HWTAGGING,JUMBO_MTU,VLAN_HWCSUM,WOL_UCAST,WOL_MCAST,WOL_MAGIC,VLAN_HWFILTER,RXCSUM_IPV6,TXCSUM_IPV6,HWSTATS,MEXTPG>
ether xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
inet6 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
media: Ethernet autoselect (10Gbase-LR <full-duplex,rxpause,txpause>)
status: active
nd6 options=21<PERFORMNUD,AUTO_LINKLOCAL>
plugged: SFP/SFP+/SFP28 10G Base-LR (SC)
vendor: FS PN: XGS-ONU-25-20NI SN: xxxxxxxxxxxxxx DATE: 2023-09-25
module temperature: 50.50 C voltage: 3.42 Volts
lane 1: RX power: 0.03 mW (-15.62 dBm) TX bias: 17.89 mA

• Clubbtraxx
Capusjon schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:27:

Hoe dan ook bedankt!
Optische modules vallen meestal nog wel mee, mijn Zaram is rond 60-65 graden in een passief gekoelde router.
Mijn 10Gig copper SFP word er op 10gbit snelheid zomaar 95 graden in waarna de thermische beveiliging 'm uitschakelt. Die dingen zijn dus eigenlijk alleen geschikt voor devices met aktieve koeling met voldoende airflow rond de modules.

• tyk0
In het nokia "modem" hebben ze ook een redelijk koellichaam op de fiber>copper "unit" geplaatst.
Ook nog veel andere chips met koelpasta en een behoorlijk robust metalen blok daarop.
Dus die moet ook redelijk wat warmte af kunnen voeren.

Btw, zo 1-2-3 gezien behoorlijk solide gebouwd apparaat dat standaard bij delta xgs-pon geleverd wordt , ook al gebruiken wij deze niet uiteraard 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBzDIPNijxrg1-iIyZN-UTfK-Co=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJegZIVYBCLUzWugi4mekXKa.jpg?f=fotoalbum_large
tyk0 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:05:
[...]

Met een vinger voelend aan de module voelt die van mij ook erg heet. (in een pfsense bakje kan ik mijn vinger er niet continu op houden )
Maar in de info over de module valt t eigenlijk wel mee (denk ik) 50,5C ?!?
Dat is ongeveer zo warmn als een switch chip in mn mikrotik switch.
Maar bij andere hardware (zoals bijv die switch) voel je dat niet aangezien er een behuizing omheen zit.
Bij een sfp+ module zitten de chips (en laser) direct tegen het metaal van de behuizing aan (incl koel-pads voor warmte geleiding heb ik gezien).
Op zich als de buitenkant warm wordt is dat wel een goed teken > warmte afvoer werkt :+

shell cmd: ifconfig -v ix1

ix1: flags=xxxxxx<UP,BROADCAST,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST,LOWER_UP> metric 0 mtu 1500
description: ISP
options=xxxxxx<RXCSUM,TXCSUM,VLAN_MTU,VLAN_HWTAGGING,JUMBO_MTU,VLAN_HWCSUM,WOL_UCAST,WOL_MCAST,WOL_MAGIC,VLAN_HWFILTER,RXCSUM_IPV6,TXCSUM_IPV6,HWSTATS,MEXTPG>
ether xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
inet6 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
media: Ethernet autoselect (10Gbase-LR <full-duplex,rxpause,txpause>)
status: active
nd6 options=21<PERFORMNUD,AUTO_LINKLOCAL>
plugged: SFP/SFP+/SFP28 10G Base-LR (SC)
vendor: FS PN: XGS-ONU-25-20NI SN: xxxxxxxxxxxxxx DATE: 2023-09-25
module temperature: 50.50 C voltage: 3.42 Volts
lane 1: RX power: 0.03 mW (-15.62 dBm) TX bias: 17.89 mA
En vergis je niet, temperaturen boven de 45 graden zijn al heet bij aanraken, chips e.d. zijn ontworpen tot continue temperaturen rond de 90 graden. Je hoeft je over 50 graden echt geen zorgen te maken.

In Arbo wetgeving (bijvoorbeeld: https://arbocatalogus-afv...nraking-hete-oppervlakten) is 45 graden de grens.

Kortom; wat je vinger heet vindt, is nog tientallen graden verwijderd van gevaar voor de SFP.

RIPE Atlas probe: 1005104

Zojuist even kort bij de engineer van Zaram in zijn hotel op bezoek geweest. Naast het in ontvangst nemen van drie omgewisselde SFP’s (hij is absoluut zeker dat de drie SFP’s die ik naar Korea gezonden heb ok. zijn, maar dat hoor ik nog) hebben we kort van gedachten gewisseld.

Hij gaf aan 1 maand nodig te hebben voor een FW aanpassing op de SFP op de KPN infra te laten werken. We gaan het zien. Er moet daarna natuurlijk nog wel even getest worden.

Vandaag en morgen was/is hij ook bij twee andere partijen geweest.

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-11 19:45
Xanthorax schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:29:
[...]

Niet vergeten dat er werkende firewall rules moeten zijn (bijv een allow all op LAN voor ipv6)
[Afbeelding]
For future reference.
Als dit niet werkt, je clients wel een ipv6 adress krijgen en pfsense wel ipv6 websites kan tracen en pingen, splits de lan naar any rule dan ipv4 en ipv6, met het liefste een verse ipv6 en niet de pfsense default regel....

Net een uur of 2 bezig geweest met alles continu nalopen en mijn systemen bleven maar niks op de "what's my ip" sites zien...

Straks even een backup van deze vm maken en dan eens kijken of ik de android clients een ipv6 adress kan geven (want dat doet het nog niet :/).

• R3D
  • Niet online

R3D

***KANT TEKENING ***
even weer een kant-tekening, want ik zie in mijn inbox dat we weer veel te comfortabel zijn geworden.

-Pb's om modem's te registreren:
Nee dank je, ik kan/wil niet in front-office systemen om dat te doen.
Daarnaast zitten ze daar met ruim 180 man, geloof me dat je sneller aan de beurt bent als je het reguliere proces gewoon volgt.

-Vragen om jouw exotische eigen modem issues te troubleshooten:
Ook vriendelijk bedankt.
Dit is een technisch forum geen thee kransje , dus als je de kennis mist heb dan op z'n minst de beschaafdheid om je even in te lezen over het geen dat je voor elkaar probeert te krijgen. ""Let google be your best friend"""
En dit forum heeft een prachtig mooie zoek-functie.

-Ik zit niet op een helpdesk, op een tweede lijn of op een NOC.
Dus probeer me ook niet te entertainen met vragen die je eigenlijk aan de helpdesk moet stellen.
"modem registraties, CGNAT , snelheids problemen, mijn eigen apparatuur doet raar", hebben we een mooie helpdesk voor die met smart op je zitten te wachten.

Dus als je een van bovengenoemde dingen in een pb gooit en na een week denk dat ik het wel heel druk heb omdat ik nog niet heb geantwoord, ""WRONG je word strak genegeerd""

Ik ben NetworkEngineer op het Core netwerk, ik heb het druk zat met dat.
Wat ik hier doe is puur hobby matig, maar sommige denken dat dit mijn baan is om eerste lijn support op tweakers te spelen.
ik wil best ingrijpen bij langlopende of complexe issues in het netwerk, maar "mijn modem doet niet wat ik wil" moet vooral een "jouw probleem" blijven.
En als naslag werk een brug te ver is stel ik voor dat je je neerlegt bij wat wel werkt of het standaard Nokia modem.

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:01
@R3D om half 5 snachts dit posten :-)

Ik ben erg blij met jou hulp. Zonder jou had mijn eigen modem nooit gewerkt. Maar blijft wel moeilijk inschatten wanneer het je eigen probleem is of dat het probleem bij de provider ligt.

Helpdesk geeft al snel aan dat het probleem eigen modem is en dan begin je toch aan jezelf te twijfelen ;-)

Maar goed de simpele vragen zoals jij aangeeft kan de helpdesk prima afhandelen.

• Har
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-11 17:33

Har

Ik probeer wat meer te weten te komen over veilig werken met laserapparatuur, zoals de apparatuur die hier op dit forum vaak voorbijkomt. Nu heb ik begrepen dat apparaten als ONTs en SFPs class I zijn en zonder verdere beschermingsmiddelen kunnen worden gebruikt. Ik blijf echter met een paar vragen zitten. Weet iemand misschien het antwoord:

1. Ik heb begrepen dat de laser die gebruikt wordt tussen POP en FTU krachtiger is en tot een hogere klasse behoort. Wat doet de FTU hiermee? Brengt die het vermogen terug naar class I of is het vermogen dat uit de FTU komt gelijk aan het vermogen van de inkomende laser? Moet ik hiervoor een beschermingsbril dragen?

2. Gebruiken jullie beschermingsbrillen als je met class I apparatuur werkt? Heeft iemand ooit schade ondervonden als hij dat niet deed?

De reden dat ik het vraag is simpel: in de centrale ben ik net omgezet naar 8Gbps van Delta. De monteur komt morgen. Ik heb een Nokia 10Gbps ONT liggen. Het is technische een koud kunstje het glasvezelkabeltje dat uit de FTU komt om te prikken van de bestaande Huawei ONT naar de Nokia ONT, maar ik aarzel omdat ik geen ervaring heb met glasvezel en de gevaren niet ken. Hoe zouden jullie dit doen? Wachten op de monteur? Zelf doen zonder bril? Zelf doen met bril?

Bedankt voor je hulp.

• ta_chi79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:12
Deze lasers zijn bij lange na niet krachtig genoeg om als een soort van lasercutter je vingers duurzaam van je hand te scheiden of iets dergelijks.
Zolang je het kabeltje niet in je oog mikt is er niks aan de hand en kun je het kabeltje gewoon omprikken.
Of je wacht tot het morgen voor je gedaan wordt.

• Xanthorax
  • Niet online
Har schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:03:
Ik probeer wat meer te weten te komen over veilig werken met laserapparatuur, zoals de apparatuur die hier op dit forum vaak voorbijkomt. Nu heb ik begrepen dat apparaten als ONTs en SFPs class I zijn en zonder verdere beschermingsmiddelen kunnen worden gebruikt. Ik blijf echter met een paar vragen zitten. Weet iemand misschien het antwoord:

1. Ik heb begrepen dat de laser die gebruikt wordt tussen POP en FTU krachtiger is en tot een hogere klasse behoort. Wat doet de FTU hiermee? Brengt die het vermogen terug naar class I of is het vermogen dat uit de FTU komt gelijk aan het vermogen van de inkomende laser? Moet ik hiervoor een beschermingsbril dragen?

2. Gebruiken jullie beschermingsbrillen als je met class I apparatuur werkt? Heeft iemand ooit schade ondervonden als hij dat niet deed?

De reden dat ik het vraag is simpel: in de centrale ben ik net omgezet naar 8Gbps van Delta. De monteur komt morgen. Ik heb een Nokia 10Gbps ONT liggen. Het is technische een koud kunstje het glasvezelkabeltje dat uit de FTU komt om te prikken van de bestaande Huawei ONT naar de Nokia ONT, maar ik aarzel omdat ik geen ervaring heb met glasvezel en de gevaren niet ken. Hoe zouden jullie dit doen? Wachten op de monteur? Zelf doen zonder bril? Zelf doen met bril?

Bedankt voor je hulp.

• Clubbtraxx
Har schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:03:
Er zijn zeer veel verschillende optics, ook die wel gevaarlijk kunnen zijn voor je ogen.

REGEL 1: NOOIT recht in de SFP of kabelconnector kijken als je niet weet of er wel of geen licht op staat. Gebeuren er ook nooit ongelukjes...

De FTU is een passief doosje dus daar gebeurt helemaal niks behalve fysiek je kabel op het PON aansluiten.
De term PON zegt het eigenlijk al: Passive Optical Network m.a.w. er zitten geen aktieve componenten in alleen fibers en splitters.

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:31
Hier weer een succesvolle migratie van Coax -> XGS PON met Nokia XS-2426G-B -> UDM SE met Zaram SFP+ uit de eerste lichting.

- script aangehouden van justdaboo voor aanmelding
- UDM SE omgeprikt en vlan op 100 gezet
- nogmaals aanmelding gedaan, vorige call was al gesloten. Nu kwam de verbinding binnen 30 minuten online

Snelheid is prima :)
[SUM] 0.00-10.00 sec 2.43 GBytes 2.09 Gbits/sec 5350 sender
[SUM] 0.00-10.01 sec 2.42 GBytes 2.08 Gbits/sec receiver

Bedankt voor dit topic, ernstoud, robertwebbe, R3D en anderen! (ook Delta voor soepele overgang)
maupie1967 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:41:
Hier weer een succesvolle migratie van Coax -> XGS PON met Nokia XS-2426G-B -> UDM SE met Zaram SFP+ uit de eerste lichting.

- script aangehouden van justdaboo voor aanmelding
- UDM SE omgeprikt en vlan op 100 gezet
- nogmaals aanmelding gedaan, vorige call was al gesloten. Nu kwam de verbinding binnen 30 minuten online

Snelheid is prima :)
[SUM] 0.00-10.00 sec 2.43 GBytes 2.09 Gbits/sec 5350 sender
[SUM] 0.00-10.01 sec 2.42 GBytes 2.08 Gbits/sec receiver

Bedankt voor dit topic, ernstoud, robertwebbe, R3D en anderen! (ook Delta voor soepele overgang)
Weer een UDM dus die gewoon werkt. Top!

• ocarina
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-11 17:54
Hey everybody! Ik heb laatst een Nokia XS-010G-Q kunnen scoren, maar krijg met geen mogelijkheid internet. Na wat spitten in dit forum lijkt het te liggen aan de firmware versie, en is er niet echt een oplossing in zicht, althans niet iets wat ik zelf nog kan uitvoeren. Ik heb echter ook gelezen dat Delta de XS-010X-Q (waaronder mijn apparaatje per instructie geregistreerd is) inmiddels wel van nieuwe firmware kan voorzien. Ik heb de ONT nu meer dan een dag aan de glasvezel hangen, maar nog geen resultaat helaas. Wie had ditzelfde probleem? Hoe lang kan het ongeveer duren voor ik moet concluderen dat het niet gaat werken? Wordt de G-versie überhaupt wel geüpgraded, zelfs al is ie geregistreerd als G-versie?

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:40
ocarina schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:05:
Wie had ditzelfde probleem? Hoe lang kan het ongeveer duren voor ik moet concluderen dat het niet gaat werken? Wordt de G-versie überhaupt wel geüpgraded, zelfs al is ie geregistreerd als G-versie?
Ik heb ook een XS-010G-Q.

Heb je in je router het internet op de WAN getagged op vlan 100?
Heb je al een 2e mail van Delta gehad dat de storing is verholpen?
Registratie kan wel 2 werkdagen duren. Als je hem aangesloten laat, dan is mijn ervaring, nemen ze de update gelijk mee.
@ocarina Heb je AOCK firmware? In dat geval een PB naar R3D sturen met het vriendelijke verzoek je XS-010G-Q te upgraden wegens oude firmware tezamen met je klantnummer en de melding dat die aangesloten is.

[ Voor 5% gewijzigd door robertwebbe op 08-02-2024 17:25 ]

• ocarina
Heb je in je router het internet op de WAN getagged op vlan 100?
Yep. De router geeft aan dat de WAN kabel ontkoppeld is.
Heb je al een 2e mail van Delta gehad dat de storing is verholpen?
Ik heb bericht gehad, inderdaad. Het is nu meer dan een dag na het sluiten van het ticket.
Heb je AOCK firmware?
Dat is mijn vermoeden, ik heb het nog niet kunnen checken maar het heeft er gezien de symptomen alle schijn van. Geen data lampje zodra PON constant brandt en zo.

Bedankt voor de reacties. Ik ga hem nog een nachtje aangesloten laten in de hoop dat hij morgen werkt. Zo niet, dan zal ik R3D eens PB'en.

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:40
ocarina schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:47:

[...]
Dat is mijn vermoeden, ik heb het nog niet kunnen checken maar het heeft er gezien de symptomen alle schijn van. Geen data lampje zodra PON constant brandt en zo.
Je zou je Vlan100 (of 500 of 107) nog eens na kunnen kijken. Voor registratie en firmware update knipperde mijn pon lampje. Na de update was die continu.

• ocarina
Je zou je Vlan100 (of 500 of 107) nog eens na kunnen kijken.
Maar moet dan niet tenminste het datalampje oranje knipperen? Zoiets had ik gelezen eerder in het topic.

Onderstaande afbeelding toont hoe ik mijn router heb ingesteld (de kabel zit dus wel tussen ONT en router, ondanks dat de router het tegendeel beweert).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67w1KjG6RE4aiW0lVhkNLUBC9z0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pnUl7NYPoL4LBuG1b63fN0Mb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door ocarina op 08-02-2024 18:18 ]

• R3D
  • Niet online

R3D

ocarina schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:47:
[...]

Yep. De router geeft aan dat de WAN kabel ontkoppeld is.

[...]

Ik heb bericht gehad, inderdaad. Het is nu meer dan een dag na het sluiten van het ticket.

[...]

Bedankt voor de reacties. Ik ga hem nog een nachtje aangesloten laten in de hoop dat hij morgen werkt. Zo niet, dan zal ik R3D eens PB'en.
“”Hope floats””
stuur mij maar direct je pon-id in een pb.

• R3D
  • Niet online

R3D

**nog een KANT TEKENING**
Zullen we fijn even kapoen met vlan500 taggen.
Vlan100 is het werkende vlan, als jij je niet aan de instructies hebt gehouden met je Zaram en die eerst hebt geregistreerd voordat je hem aansloot, terug naar de helpdesk met het verzoek de vlan mapping goed te zetten.
Er word meer gesloopt met vlan500 taggen op je profiel.
EN … de Zaram is de enige module die de private vlan mapping stuk maakt, dus dat advies op andere modules is echt waardeloos!!!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:31
R3D schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:34:
Vlan100 is het werkende vlan, als jij je niet aan de instructies hebt gehouden met je Zaram en die eerst hebt geregistreerd voordat je hem aansloot, terug naar de helpdesk met het verzoek de vlan mapping goed te zetten.
EN … de Zaram is de enige module die de private vlan mapping stuk maakt, dus dat advies op andere modules is echt waardeloos!!!
Was afgelopen week al duidelijk dat deze communicatie is doorgekomen bij de servicedesk, was geen keuze om het oude modem nog even aangesloten te laten.
Dus advies is om het tijdens kantooruren aan te melden, je router op vlan100 in te stellen en daarna geduld te hebben (iets wat ik ook niet had).

• Tuky
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-10 18:45
Ik kreeg vanmiddag bericht van de support van Weserve dat Delta Fiber nog bezig was met de API. Hij houdt me op de hoogte ;-)

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:02
ferno schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:03:
Nou, ik ben over op Delta.
Na alle chaos in de communicatie etc. moet ik zeggen dat het echt online gaan volkomen pijnloos is geweest.

Om 10:00 had ik ineens geen Internet. maar in de ochtend had ik een sms ontvangen dat monteur pas om 20:30 zou komen.
Na 2 uur op mijn hotspot te hebben gewerkt heb ik besloten het zelf te gaan aansluiten, even eerst met de helpdesk gebeld of dat OK was, was geen probleem. 20 min. later was ik online. Netwerk op de Nokia ingesteld op 192.168.30.x en USG wan poort in de Nokia switch poort gestoken. Alles werken (ten minste de basis zaken).
Daarna snelheid via speedtest.net gemeten en op mijn Mac haal ik wireless 500 Mbit (485 down 510 up) en op mijn bedrade Windows 11 PC 975 Mbps up en down.

Over stabiliteit kan ik nog weinig zeggen, maar die lijkt OK.
Nu maar gaan verdiepen in de UDM-PRO SE en de SFP module.
Eerlijk gezegd zit ik niet helemaal op de juiste plek, maar na wat zoeken ben ik hier terecht gekomen. Vandaag ook overgegaan op Delta. NIeuwe Nokia is geinstalleerd en internet werkt prima, totdat ik mijn USG WAN aansluit op het modem, dan hangt de internet verbinding zich op zich op en heb ik geen internet, ook niet bedraad vanuit de switch van de Nokia. Nu heb ik de USG er tussenuit gehaald en blijft het wel werken.

Ik heb niet de ambitie om het nokia modem te vervangen, maar de USG WAN aansluiten op de switch van het Nokia modem zou toch gewoon moeten werken?
Bas_Pierik schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:29:
[...]

Eerlijk gezegd zit ik niet helemaal op de juiste plek, maar na wat zoeken ben ik hier terecht gekomen. Vandaag ook overgegaan op Delta. NIeuwe Nokia is geinstalleerd en internet werkt prima, totdat ik mijn USG WAN aansluit op het modem, dan hangt de internet verbinding zich op zich op en heb ik geen internet, ook niet bedraad vanuit de switch van de Nokia. Nu heb ik de USG er tussenuit gehaald en blijft het wel werken.

Ik heb niet de ambitie om het nokia modem te vervangen, maar de USG WAN aansluiten op de switch van het Nokia modem zou toch gewoon moeten werken?
Wat bedoel je met Nokia? De Nokia xs-2426g-b (modem/router/ap) of de Nokia xs-010g ONT?

Want ik begrijp niet helemaal waarom je een USG achter de xs-2426g-b wil?

Wat je beschrijft is wel raar. Als je een ONT bedoelt en daarachter de USG dan moet je VLAN100 nog koppelen aan de WAN poort.

Maar maak eerst eens duidelijk wat je hebt en wat je wilt bereiken.

• tyk0
Bas_Pierik schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:29:
[...]

misschien iets met interne ip adres(sen) conflicten?

• pesa
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09-02-2024
Barryke,
Ik denk dat de Nokia ONT alle verkeer naar een tweede router in de DMZ laten sturen niet gaat werken als ware de Nokia in bridge mode. De tweede router ziet aan de WAN kant een niet routeerbaar 192.168.1.x adres. Die tweede router kan dan bijvoorbeeld geen DDNS doen.

Om de niet werkende port forwarding te omzeilen hoop ik Synology’s QuickAccess te gebruiken en daarvoor moet de tweede router wel het echte WAN IP adres weten. Of zie ik dat fout?

Groeten, Peter

• lcdvt
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-08 16:19

Overstappen van Caiway naar Delta

Eerst de overstap naar Delta en het resultaat van mijn setup, daarna twee rest punten waar ik graag wat hulp bij kan gebruiken.
Overstap
Jaren gewacht op IPv6, niet omdat ik het hard nodig heb maar zonder had ik geen reden om me er verder in te verdiepen. Caiway gevraagd of ik overgezet kon worden naar XGS-PON maar dat was werkelijk onmogelijk. Niet erg ik heb zoveel gelazer met ze gehad dat ik ze niet zal missen. Ondanks dat Caiway en Delta onder dezelfde paraplu vallen, is de Delta helpdesk me echt stukken beter bevallen, ik kan uren vertellen over de Caiway horror maar laat ik dat maar niet doen.
Dus overstappen naar Delta was een soepel en vlekkeloos proces met de overstap service van Delta. Bij de overstap service direct 3 nieuwe Amino IPTV kastjes besteld (alvast de 4K versie). Nu blijkt wel dat als je overstapt van Caiway naar Delta, de Caiway Amino IPTV ontvangers gewoon te blijven werken. Dus een tip als je er meerderen nodig hebt, kun je zonder meerkosten de oude blijven gebruiken zo lijkt het. Ik heb nog wel wat issues met IPTV maar daar kom ik later op terug. Vrijdag 2 feb was de dag dat ik overgezet zou worden. Even spannend toen Guidion ’s ochtends een berichtje stuurde dat de monteur uit was gevallen en dat ze op zoek gingen naar een vervanger. Niet dat ik een monteur aan huis nodig had maar na wat rondbellen bleek het dezelfde Guidion monteur te zijn die aanpassingen in de wijkkast zou doen. Uiteindelijk viel de Caiway verbinding met de lunch weg en heb ik de nieuwe Nokia router aangesloten en alles werkte, dus direct even Guidion gebeld om de monteur voor thuis af te bellen.
Vervolgens stap twee, de nieuwe Nokia XS-2426G-B modem/router vervangen voor een Huawei OptiXstar EN8010Ts-20 omdat ik mijn Ubiquity UniFi UXG Lite router wil gebruiken. Even Delta bellen om de informatie door te geven en wachten omdat ze aangeven dat het maximaal 24 uur kan duren voordat ze de aanpassingen doorvoeren. Ben weer wat anders gaan doen, maar toch ’s avonds even gebeld om te vragen wat de stand van zaken was omdat het nog niet werkte. Het bleek dat ze ’s middags binnen een half uur na mijn aanvraag de aanpassing al hadden doorgevoerd ofwel het probleem zat bij mij. En jawel ik was vergeten om VLAN tag 100 op mijn WAN poort te zetten.
Setup
Afgelopen jaar een hoop nieuwe Ubiquity apparatuur aangeschaft met als laatste toevoegingen de Ubiquity UniFi UXG Lite, UniFi USW-Lite-16-PoE en de UniFi Cloud Key G2 Plus (ipv een controler in docker op een PI). Tijd om mijn patch kastje weer mooi in te delen. Daarvoor heb ik mooie Ubiquity rackmounts gevonden bij ThreeDee https://threedee.nl en om het helemaal af te maken heeft Sidney van der Stoep van ThreeDee ook een rackmount voor mijn EN8010Ts-20 gemaakt (eerste versie, nog iets aan de strakke kant maar zal hem wat feedback sturen). Ben wel erg content met het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YjM_SRSkFNoyTAwb_sBLq7KAEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tx60hAtojOQvWJNkL1GCR5ej.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxPw5ina1bFDyG-DZh8l2-dBeTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6Tu3cHGfQUDnGy3FnvW0P1r.jpg?f=fotoalbum_large
Restpunt 1 - IPTV
IPTV geeft me momenteel wat problemen dat het af en toe hangt. Dit komt niet door de overstap, maar is begonnen met een update van de UXG Lite versie 3.1.15 naar 3.1.16
Voor de overstap heb zonder problemen IPTV gekeken op de Amino Aria 7X, eerst met een Unify USG Firewall en later met de UXG Lite. In beide gevallen alles over poort 1 van het Genexis Glas modem van Caiway. Een paar weken geleden update ik de UXG Lite naar versie 3.1.16 waarna IPTV meerdere maken per avond begon te hangen. Als ik een bypass van de router deed voor IPTV was het probleem er niet. Ben bezig geweest met UniFi support, maar op een gegeven moment kwam de datum van de overstap en hebben we het even geparkeerd. Na de overstap naar Delta hetzelfde probleem, nu ook met de Amino Kamai 7
Het is natuurlijk zo dat Delta een VLAN tag 100 heeft voor Internet en een 101 voor IPTV. Vandaag even een managed switch gezet tussen de EN8010Ts-20 en de UXG Lite de VLAN’s te splitsen en alles werkt prima. En daar zit ik een beetje met een probleem, graag los ik alles op met de hardware die ik nu heb maar de UniFi UXG Lite ondersteund niet meerdere VLAN tags op de WAN poort. Zal proberen om via de console op de UXG Lite een tweede 101 VLAN aan te maken op de WAN poort even om te testen maar als je iets veranderd in de UI gaat dat elkaar bijten verwacht ik. Is er een manier om via de console op een nette manier een tweede VLAN tag op de WAN poort te zetten? Of hebben jullie andere ideeën om dit op te lossen?
Restpunt 2 - EN8010Ts-20
De EN8010Ts-20 heeft out of the box een web pagina op 192.168.18.1 met ook een status pagina van glasvezel signaal kwaliteit. Als je de glasvezel in de EN8010Ts-20 stopt is het IP adres direct onbereikbaar. Wie weet hoe ik de web interface kan bereiken via mijn UXG Lite over de WAN poort?

[ Voor 0% gewijzigd door lcdvt op 08-02-2024 22:34 . Reden: Typefouten ]

lcdvt schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:19:

Overstappen van Caiway naar Delta

Eerst de overstap naar Delta en het resultaat van mijn setup, daarna twee rest punten waar ik graag wat hulp bij kan gebruiken.
Overstap
Jaren gewacht op IPv6, niet omdat ik het hard nodig heb maar zonder had ik geen reden om me er verder in te verdiepen. Caiway gevraagd of ik overgezet kon worden naar XGS-PON maar dat was werkelijk onmogelijk. Niet erg ik heb zoveel gelazer met ze gehad dat ik ze niet zal missen. Ondanks dat Caiway en Delta onder dezelfde paraplu vallen, is de Delta helpdesk me echt stukken beter bevallen, ik kan uren vertellen over de Caiway horror maar laat ik dat maar niet doen.
Dus overstappen naar Delta was een soepel en vlekkeloos proces met de overstap service van Delta. Bij de overstap service direct 3 nieuwe Amino IPTV kastjes besteld (alvast de 4K versie). Nu blijkt wel dat als je overstapt van Caiway naar Delta, de Caiway Amino IPTV ontvangers gewoon te blijven werken. Dus een tip als je er meerderen nodig hebt, kun je zonder meerkosten de oude blijven gebruiken zo lijkt het. Ik heb nog wel wat issues met IPTV maar daar kom ik later op terug. Vrijdag 2 feb was de dag dat ik overgezet zou worden. Even spannend toen Guidion ’s ochtends een berichtje stuurde dat de monteur uit was gevallen en dat ze op zoek gingen naar een vervanger. Niet dat ik een monteur aan huis nodig had maar na wat rondbellen bleek het dezelfde Guidion monteur te zijn die aanpassingen in de wijkkast zou doen. Uiteindelijk viel de Caiway verbinding met de lunch weg en heb ik de nieuwe Nokia router aangesloten en alles werkte, dus direct even Guidion gebeld om de monteur voor thuis af te bellen.
Vervolgens stap twee, de nieuwe Nokia XS-2426G-B modem/router vervangen voor een Huawei OptiXstar EN8010Ts-20 omdat ik mijn Ubiquity UniFi UXG Lite router wil gebruiken. Even Delta bellen om de informatie door te geven en wachten omdat ze aangeven dat het maximaal 24 uur kan duren voordat ze de aanpassingen doorvoeren. Ben weer wat anders gaan doen, maar toch ’s avonds even gebeld om te vragen wat de stand van zaken was omdat het nog niet werkte. Het bleek dat ze ’s middags binnen een half uur na mijn aanvraag de aanpassing al hadden doorgevoerd ofwel het probleem zat bij mij. En jawel ik was vergeten om VLAN tag 100 op mijn WAN poort te zetten.
Setup
Afgelopen jaar een hoop nieuwe Ubiquity apparatuur aangeschaft met als laatste toevoegingen de Ubiquity UniFi UXG Lite, UniFi USW-Lite-16-PoE en de UniFi Cloud Key G2 Plus (ipv een controler in docker op een PI). Tijd om mijn patch kastje weer mooi in te delen. Daarvoor heb ik mooie Ubiquity rackmounts gevonden bij ThreeDee https://threedee.nl en om het helemaal af te maken heeft Sidney van der Stoep van ThreeDee ook een rackmount voor mijn EN8010Ts-20 gemaakt (eerste versie, nog iets aan de strakke kant maar zal hem wat feedback sturen). Ben wel erg content met het resultaat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Restpunt 1 - IPTV
IPTV geeft me momenteel wat problemen dat het af en toe hangt. Dit komt niet door de overstap, maar is begonnen met een update van de UXG Lite versie 3.1.15 naar 3.1.16
Voor de overstap heb zonder problemen IPTV gekeken op de Amino Aria 7X, eerst met een Unify USG Firewall en later met de UXG Lite. In beide gevallen alles over poort 1 van het Genexis Glas modem van Caiway. Een paar weken geleden update ik de UXG Lite naar versie 3.1.16 waarna IPTV meerdere maken per avond begon te hangen. Als ik een bypass van de router deed voor IPTV was het probleem er niet. Ben bezig geweest met UniFi support, maar op een gegeven moment kwam de datum van de overstap en hebben we het even geparkeerd. Na de overstap naar Delta hetzelfde probleem, nu ook met de Amino Kamai 7
Het is natuurlijk zo dat Delta een VLAN tag 100 heeft voor Internet en een 101 voor IPTV. Vandaag even een managed switch gezet tussen de EN8010Ts-20 en de UXG Lite de VLAN’s te splitsen en alles werkt prima. En daar zit ik een beetje met een probleem, graag los ik alles op met de hardware die ik nu heb maar de UniFi UXG Lite ondersteund niet meerdere VLAN tags op de WAN poort. Zal proberen om via de console op de UXG Lite een tweede 101 VLAN aan te maken op de WAN poort even om te testen maar als je iets veranderd in de UI gaat dat elkaar bijten verwacht ik. Is er een manier om via de console op een nette manier een tweede VLAN tag op de WAN poort te zetten? Of hebben jullie andere ideeën om dit op te lossen?
Restpunt 2 - EN8010Ts-20
De EN8010Ts-20 heeft out of the box een web pagina op 192.168.18.1 met ook een status pagina van glasvezel signaal kwaliteit. Als je de glasvezel in de EN8010Ts-20 stopt is het IP adres direct onbereikbaar. Wie weet hoe ik de web interface kan bereiken via mijn UXG Lite over de WAN poort?
Zo, dat ziet er profi uit!

Met punt 1 kan ik je niet helpen. Over punt 2 is wel al in deze thread e.e.a. te vinden. Moet je even zoeken. Omdat verkeer de Huawei uit nu op een VLAN zit, is die webpagina niet meer bereikbaar, volgens mij - maar je moet dus even zoeken - moet je voor het segment met het IP adres van die webpagina een apart VLAN maken en dat untaggen. Zoiets.

Hier staat volgens mij de info die je zoekt voor punt 2:

Psyrex in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"

• Piet Snot
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-09 21:02
Ik heb zojuist heel veel gelezen en gescrollt. Wie kan mij de beste optie voorleggen met de minste risico op gedoe. Is dat de NOKIA XS-010X-Q van schenkict.nl? Die genoemd wordt in de bron post?
Piet Snot schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:49:
Ik heb zojuist heel veel gelezen en gescrollt. Wie kan mij de beste optie voorleggen met de minste risico op gedoe. Is dat de NOKIA XS-010X-Q van schenkict.nl? Die genoemd wordt in de bron post?
Ja. Tenzij je dus een router hebt met een SFP+ cage en geen extra kastje wil. Dan is een SFP, de Zaram is de goedkoopste, aan te raden. Of de fs.com SFP, maar duur.

Alle info in de topic start. Goed lezen.

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:27
lcdvt schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:19:
Restpunt 1 - IPTV
Wat is de reden dat je VLAN 101 nodig hebt? Ik heb hier op mijn AON aansluiting ook geen VLAN 101 ingesteld maar mijn IPTV werkt prima. Ik zit wel bij Caiway (misschien dat dit uitmaakt?).
Ecke schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 23:08:
[...]

Wat is de reden dat je VLAN 101 nodig hebt? Ik heb hier op mijn AON aansluiting ook geen VLAN 101 ingesteld maar mijn IPTV werkt prima. Ik zit wel bij Caiway (misschien dat dit uitmaakt?).
Ja, daar heb je gelijk in. Zit gewoon op VLAN100. Alleen voor VoIP is nog een 2e VLAN nodig (102).

• lcdvt
Ecke schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 23:08:
[...]

Ik heb hier ook noot last van gehad, het is een beetje begonnen met het updaten van de UniFi UXG Lite naar v3.1.16 heb veel getest met diverse releases en ben ook nog niet klaar met UniFi support echter als ik VLAN 101 voor IPTV gebruik zoals voorgeschreven door Delta Fiber dan werkt het goed.
https://www.delta.nl/media/12gp0gk4/deltafiber_vrijemodemkeuze_pon-v1-2.pdf

Het probleem met UniFi is dat ze niet meerdere tags op de WAN poort ondersteunen.
lcdvt schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 23:25:
[...]

Ik heb hier ook noot last van gehad, het is een beetje begonnen met het updaten van de UniFi UXG Lite naar v3.1.16 heb veel getest met diverse releases en ben ook nog niet klaar met UniFi support echter als ik VLAN 101 voor IPTV gebruik zoals voorgeschreven door Delta Fiber dan werkt het goed.
https://www.delta.nl/media/12gp0gk4/deltafiber_vrijemodemkeuze_pon-v1-2.pdf

Het probleem met UniFi is dat ze niet meerdere tags op de WAN poort ondersteunen.
Ik ben lost. Je zegt dat Unifi niet meerdere tags op de WAN poort kan en je gebruikt VLAN100 en VLAN101 zeg je? Dat zijn er toch “meerdere”?

En VLAN101 is dus niet nodig, IPTV zit (ook?) op VLAN100.

• lcdvt
ernstoud schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 23:33:
[...]

Ik ben lost. Je zegt dat Unifi niet meerdere tags op de WAN poort kan en je gebruikt VLAN100 en VLAN101 zeg je? Dat zijn er toch “meerdere”?

En VLAN101 is dus niet nodig, IPTV zit (ook?) op VLAN100.
Ja klopt, in mijn initiële bericht beschreef ik dat ik nu om te testen even een managed switch tussen de ONT en de Unifi heb gezet om 100 naar mijn UniFi en 101 naar de Amino IPTV ontvanger heb gezet.
lcdvt schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 23:40:
[...]

Ja klopt, in mijn initiële bericht beschreef ik dat ik nu om te testen even een managed switch tussen de ONT en de Unifi heb gezet om 100 naar mijn UniFi en 101 naar de Amino IPTV ontvanger heb gezet.
Ach so.

En al je gewoon de Amino via internet, dus VLAN100, probeert? Nog steeds uitval?

• lcdvt
ernstoud schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 23:45:
[...]

Ach so.

En al je gewoon de Amino via internet, dus VLAN100, probeert? Nog steeds uitval?
Dat klopt, dit heeft altijd goed voor me gewerkt (meer dan een jaar) tot halverwege januari na die software update van UniFi (overigens hebben Delta en Caiway vrijwel alle IPTV apps en IPTV devices een major firmware update gegeven in januari, misschien een combinatie). Voor de duidelijkheid IPTV werkt wel over 100 maar blijft meerdere malen per avond enkele seconden hangen om vervolgens weer verder te gaan, of ik moet even van kanaal wisselen om hem weer verder te laten gaan (erg frustrerend!).

Op 101 werkt het simpelweg foutloos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tn6VmJJcVrnKXGvKhRWuKB1vqsQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6LUPPnI1AGTZ5xevQdxJZmIr.jpg?f=fotoalbum_large

• Xeroxr0x
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
R3D schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:34:
Is dit iets wat uiteindelijk opgelost gaat worden met de firmware update van Zaram of heb jij daar geen zicht op?

• jordy5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-11 09:07
Kan iemand mij misschien helpen met het bedenken van een mogelijke oorzaak. Ik heb sinds een week Delta XGS-PON 1Gbps/1Gbps. Netwerk stuk is opgebouwd uit een Zaram in een ACT 10G Ethernet Media Converter. Vanaf de UDM heb ik speedtests uitgevoerd. Ik om als volgt uit met de Nokia er tussen en de Combi Zaram/ACT:

Downoad/Upload
Nokia: 800+ Mbps/900+ Mbps
Zaram: 200/300 Mbps/ 900+Mbps

Iemand enig idee waar dit moet zoeken. Ik zie met vlagen dat UDM wel 750Mbps/800Mbps met speedtest in console laat zien (zijn wel super kort )

[ Voor 14% gewijzigd door jordy5 op 09-02-2024 09:51 ]

• dexterdude
jordy5 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:43:
Kan iemand mij misschien helpen met het bedenken van een mogelijke oorzaak. Ik heb sinds een week Delta XGS-PON 1Gbps/1Gbps. Netwerk stuk is opgebouwd uit een Zaram in een ACT 10G Ethernet Media Converter. Vanaf de UDM heb ik speedtests uitgevoerd. Ik om als volgt uit met de Nokia er tussen en de Combi Zaram/ACT:

Downoad/Upload

Iemand enig idee waar dit moet zoeken. Ik zie met vlagen dat UDM wel 750Mbps/800Mbps met speedtest in console laat zien (zijn wel super kort )
Op welke wijze test jij je snelheid en met welk apparatuur?

• R3D
  • Niet online

R3D

Xeroxr0x schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 02:57:
[...]

Is dit iets wat uiteindelijk opgelost gaat worden met de firmware update van Zaram of heb jij daar geen zicht op?
“Kan” opgelost worden met een update, of ze dat willen is een ander punt.
Ik kan dit aan netwerk kant oplossen, maar dan moet ik het hele netwerk design omgooien voor een kleine wijziging.
Dus ik zie liever dat Zaram moeite doet voor een oplossing.

• jordy5
dexterdude schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:02:
[...]

Op welke wijze test jij je snelheid en met welk apparatuur?
Ik test in beide gevallen vanaf de UDM zelf (console). Bedraade pc's in netwerk geven zelfde resultaten.

Downoad/Upload

En als je de PC direct in de media converter stopt? Is het 10G over UTP?

Anders even via een UI switch van glas naar UTP? Zodat je het publieke IP direct op je pc krijgt en dan een speedtest draait.

• R3D
  • Niet online

R3D

Downoad/Upload

Je geeft jezelf al bijzonder veel antwoord op je eigen vraag.
De Nokia resultaten laten zien dat er niks met je lijn is, 80/90% met alle ruis is prima.
Op je Zaram/ACT/UDM constructie haal je minder.
Dan kan ik je nu heel wat domme vragen gaan stellen, maar ik zie aan je verhaal dat je het principe achter de speedtest niet helemaal snapt.
In het kort, een speedtest was oorspronkelijk om netwerk connectiviteit te testen.
Door op meerdere streams je packets te meten kan het een schatting geven van je lijnsnelheid.
De test is zeer gevoelig voor ruis, door het gebruik van het aantal actieve cores op je machine die ook gebruikt worden door andere processen.
De UDM is een linux bak met UnifiOS in een container.
De Linux core heeft zelf in een dormant state een paar 100 processen actief.
Wat je jezelf moet afvragen is wat je verwacht van een speedtest en of het handig is om je er met je leven aan vast te houden.

Je kan een speedtest pas vertrouwen als je het op een “bare” install in de cli draait direct op je uplink/ftu.
Alle devices die meer dan 1 actief process hebben zullen nooit een correct beeld geven.
Doe een iperf vanuit je UDM cli, dat laat de lijn capaciteit zien, de rest van je probleem zit in instellingen op de UDM(IDS/IPS/VPN/Proxy/Application Firewall enzzz

• jordy5
stormfly schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:20:
[...]

En als je de PC direct in de media converter stopt? Is het 10G over UTP?

Anders even via een UI switch van glas naar UTP? Zodat je het publieke IP direct op je pc krijgt en dan een speedtest draait.
VLAN 100 op PC en direct aan mediaconverter geeft idem resultaten. Over de hele lijn, speedtest, multithreaded downloads, allemaal ruim onder de < 400Mbps.

Mijn vermoeden zit hem in het stuk na de UDM, maar wat kan er voor zorgen dat de upload prima is, maar de download dermate afwijkt?

• dexterdude
Zijn de kabels tussen de ONT en de machine waar mee getest word onbeschadigd en goed aangesloten?

• jordy5
R3D schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:30:
[...]

Je geeft jezelf al bijzonder veel antwoord op je eigen vraag.
De Nokia resultaten laten zien dat er niks met je lijn is, 80/90% met alle ruis is prima.
Op je Zaram/ACT/UDM constructie haal je minder.
Dan kan ik je nu heel wat domme vragen gaan stellen, maar ik zie aan je verhaal dat je het principe achter de speedtest niet helemaal snapt.
In het kort, een speedtest was oorspronkelijk om netwerk connectiviteit te testen.
Door op meerdere streams je packets te meten kan het een schatting geven van je lijnsnelheid.
De test is zeer gevoelig voor ruis, door het gebruik van het aantal actieve cores op je machine die ook gebruikt worden door andere processen.
De UDM is een linux bak met UnifiOS in een container.
De Linux core heeft zelf in een dormant state een paar 100 processen actief.
Wat je jezelf moet afvragen is wat je verwacht van een speedtest en of het handig is om je er met je leven aan vast te houden.

Je kan een speedtest pas vertrouwen als je het op een “bare” install in de cli draait direct op je uplink/ftu.
Alle devices die meer dan 1 actief process hebben zullen nooit een correct beeld geven.
Doe een iperf vanuit je UDM cli, dat laat de lijn capaciteit zien, de rest van je probleem zit in instellingen op de UDM(IDS/IPS/VPN/Proxy/Application Firewall enzzz
De tests zijn vanaf de UDM > MediaConvert Zaram > Fiber ONT of UDM > Nokia > Fiber ONT. Vorige week ging er achter de UDM een 600/600 Caiway aansluiting (geen PON). Dus ik zie geen issues in de setup en zoals ik net ook al een reply gaf, met een PC direct erop, idem resultaat.

• jordy5
dexterdude schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:41:
Zijn de kabels tussen de ONT en de machine waar mee getest word onbeschadigd en goed aangesloten?
Is nieuwe glaskabel, want Zaram wil blauwe connector hebben. Ik probeer dingen uitsluiten, op de CLI van Zaram is volgens de torubleshooting handleiding ook geen issue :/

• dexterdude
jordy5 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:49:
[...]

Is nieuwe glaskabel, want Zaram wil blauwe connector hebben. Ik probeer dingen uitsluiten, op de CLI van Zaram is volgens de torubleshooting handleiding ook geen issue :/
Je Cat 5e/6 of hoger kan ook een de oorzaak zijn. Gaan van uit dat je met de PC hardwired bent.
Xeroxr0x schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 02:57:
[...]

Dat zou Zaram wellicht mee kunnen nemen, maar dit issue en het gedrag op KPN zijn verwant maar niet gelijk. Ik heb @R3D gevraagd mij de probleem omschrijving te sturen, dan zorg ik dat het bij de betreffende engineer komt. En dan maar even afwachten.

• R3D
  • Niet online

R3D

jordy5 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:45:
[...]

De tests zijn vanaf de UDM > MediaConvert Zaram > Fiber ONT of UDM > Nokia > Fiber ONT. Vorige week ging er achter de UDM een 600/600 Caiway aansluiting (geen PON). Dus ik zie geen issues in de setup en zoals ik net ook al een reply gaf, met een PC direct erop, idem resultaat.
En in jouw gedachte gang is (geen PON) dus Point-to-Point geen variabel waar rekening mee gehouden moet worden?
Je bent appels met peren aan het vergelijken, Actief t.o.v. Passief netwerk, dan heb ik nieuws voor je daar zit wel degelijk verschil in hoe je netwerk daarop reageert.
""Google will be your friend.""
Maar ik zie dat je nog steeds met je leven vasthoud aan de speedtest, heb je al een iperf gedaan in de UDM cli?

• R3D
  • Niet online

R3D

@jordy5 Doe lief, log in op de UDM cli en voer een iperf uit.
"iperf3 -c speedtest.novoserve.com -b 1G -P 24"
Kijk wat er op de laatste twee regels staat, als dat ver onder de 80% van je lijnsnelheid ligt mag je je druk maken.

• jordy5
novoserver werkt helaas niet.

Upload:

root@DMJordy:~# iperf3 -c speedtest01.netone.nl -p 5201
Connecting to host speedtest01.netone.nl, port 5201
[ 5] local 83.128.x.x port 59884 connected to 195.95.177.2 port 5201
[ ID] Interval Transfer Bitrate Retr Cwnd
[ 5] 0.00-1.00 sec 108 MBytes 906 Mbits/sec 12 2.44 MBytes
[ 5] 1.00-2.00 sec 111 MBytes 933 Mbits/sec 0 2.44 MBytes
[ 5] 2.00-3.00 sec 112 MBytes 944 Mbits/sec 0 2.44 MBytes
[ 5] 3.00-4.00 sec 112 MBytes 944 Mbits/sec 0 2.44 MBytes
[ 5] 4.00-5.00 sec 111 MBytes 933 Mbits/sec 45 2.44 MBytes
[ 5] 5.00-6.00 sec 112 MBytes 942 Mbits/sec 0 2.44 MBytes
[ 5] 6.00-7.00 sec 111 MBytes 935 Mbits/sec 0 2.44 MBytes
[ 5] 7.00-8.00 sec 112 MBytes 944 Mbits/sec 0 2.44 MBytes
[ 5] 8.00-9.00 sec 111 MBytes 933 Mbits/sec 0 2.44 MBytes
[ 5] 9.00-10.00 sec 112 MBytes 944 Mbits/sec 0 2.44 MBytes

Download
root@DMJordy:~# iperf3 -c speedtest01.netone.nl -p 5201 -R
Connecting to host speedtest01.netone.nl, port 5201
Reverse mode, remote host speedtest01.netone.nl is sending
[ 5] local 83.128.x.x port 60868 connected to 195.95.177.2 port 5201
[ ID] Interval Transfer Bitrate
[ 5] 0.00-1.00 sec 5.74 MBytes 48.2 Mbits/sec
[ 5] 1.00-2.00 sec 3.55 MBytes 29.8 Mbits/sec
[ 5] 2.00-3.00 sec 3.22 MBytes 27.0 Mbits/sec
[ 5] 3.00-4.00 sec 3.47 MBytes 29.1 Mbits/sec
[ 5] 4.00-5.00 sec 5.07 MBytes 42.6 Mbits/sec
[ 5] 5.00-6.00 sec 5.33 MBytes 44.7 Mbits/sec
[ 5] 6.00-7.00 sec 5.51 MBytes 46.2 Mbits/sec
[ 5] 7.00-8.00 sec 3.82 MBytes 32.0 Mbits/sec
[ 5] 8.00-9.00 sec 2.55 MBytes 21.4 Mbits/sec
[ 5] 9.00-10.00 sec 6.32 MBytes 53.0 Mbits/sec

Gebruik van jouw aangegeven parameters -b 1G en -P24:

[SUM] 0.00-10.00 sec 1.10 GBytes 941 Mbits/sec 441 sender
[SUM] 0.00-10.01 sec 1.09 GBytes 932 Mbits/sec receiver

optie -R (reverse / download):

[SUM] 0.00-10.01 sec 325 MBytes 273 Mbits/sec 5021 sender
[SUM] 0.00-10.00 sec 319 MBytes 268 Mbits/sec receiver

• xmicks
jordy5 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:49:
[...]

Waarom steek je de Zaram stick niet direct in je UDM? Dan elimineer je de mediaconverter.

Met je Nokia heb je nl. geen problemen (daarmee haalde je 800/900Mbps), dus je verbinding en alles aan de Delta zijde is het probleem dus niet.

• dexterdude
xmicks schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:10:
[...]

Waarom steek je de Zaram stick niet direct in je UDM? Dan elimineer je de mediaconverter.

Met je Nokia heb je nl. geen problemen (daarmee haalde je 800/900Mbps), dus je verbinding en alles aan de Delta zijde is het probleem dus niet.
Werk niet bij iedereen. Het is een support issue aan Ubiquiti zijde. Vooral eerdere hardware versies lijken last van te hebben.

En ja niet goed gelezen hij heef de UDM (zetpil) deze heeft 1x RJ45 voor WAN

[ Voor 7% gewijzigd door dexterdude op 09-02-2024 11:15 ]

• jordy5
xmicks schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:10:
[...]

UDM (in tegenstelling tot de PRO) heeft geen glas.Dat het niet aan Delta ligt, kan goed kloppen. Ik ging er vanuit na dit topic gelezen te hebben dat ik net als vorige week met de Caiway (niet PON), met delta de boel met een Zaram en Mediaconverter kon regelen.

Ik las niet in dit topic dat het niet werkt ;) Tevens begrijp ik dat de UDM PRo en Zaram direct ook geen "success" is. Dus daarom had ik er juist gekozen om een media converter er gewoon tussen te houden. De combi die ik gebruik is volgens mij niet ongebruikelijk dacht ik.+
jordy5 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:14:
[...]

UDM (in tegenstelling tot de PRO) heeft geen glas.Dat het niet aan Delta ligt, kan goed kloppen. Ik ging er vanuit na dit topic gelezen te hebben dat ik net als vorige week met de Caiway (niet PON), met delta de boel met een Zaram en Mediaconverter kon regelen.

Ik las niet in dit topic dat het niet werkt ;) Tevens begrijp ik dat de UDM PRo en Zaram direct ook geen "success" is. Dus daarom had ik er juist gekozen om een media converter er gewoon tussen te houden. De combi die ik gebruik is volgens mij niet ongebruikelijk dacht ik.+
Vervuilde SC connectoren of SFP? Goed aangedrukt in koppelstukje en SFP?

• jordy5
ernstoud schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:16:
[...]

Vervuilde SC connectoren of SFP? Goed aangedrukt in koppelstukje en SFP?
Ja, ik heb beide los gemaakt en goed schoon gemaakt zonder resultaat. Weet niet of er specifieke counters zijn die binnen de Zaram CLI die nog duiding zouden kunnen geven.

PON FEC statistic is prima en de SPF info geeft ook goede outputs:

admin@ZXOS11NPI [/] # sfp info
diagnostic monitoring type: 0x68
internally calibrated
temperature: 51.750C
supply voltage: 3.347V
tx bias current: 17.888mA
tx output power: 5.470mW (7.380dBm)
rx optical power: 0.033mW (-14.828dBm) [average]
admin@ZXOS11NPI [/] # onu show pon serdes

• R3D
  • Niet online

R3D

Gebruik van jouw aangegeven parameters -b 1G en -P24:

[SUM] 0.00-10.00 sec 1.10 GBytes 941 Mbits/sec 441 sender
[SUM] 0.00-10.01 sec 1.09 GBytes 932 Mbits/sec receiver

optie -R (reverse / download):

[SUM] 0.00-10.01 sec 325 MBytes 273 Mbits/sec 5021 sender
[SUM] 0.00-10.00 sec 319 MBytes 268 Mbits/sec receiver
Afgaand op deze resultaten is de lijn schoon.
Er is een congestie op de inkomende pakketten, en dat is er niet op de Nokia/UDM.
Zaram is redelijk passief, dus dan zoek je tussen de ACT/UDM.
Is er een mogelijkheid om de ACT ertussenuit te halen en de Zaram/UDM met wat anders te testen?

• xmicks
jordy5 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:14:
[...]

UDM (in tegenstelling tot de PRO) heeft geen glas.

[...]
Oh, bedoel je dat er geen SFP poort op zit. Je hebt een Unifi Dream Machine Router? Dit ding zegmaar:
https://www.routershop.nl/ubiquiti-udm-unifi-dream-machine-router/pid=64741

Er zijn inderdaad sommige UDM Pros waarbij de combinatie met Zaram niet werkt, maar bij mij (toevallig) wel.

• jordy5
R3D schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:24:
[...]

Afgaand op deze resultaten is de lijn schoon.
Er is een congestie op de inkomende pakketten, en dat is er niet op de Nokia/UDM.
Zaram is redelijk passief, dus dan zoek je tussen de ACT/UDM.
Is er een mogelijkheid om de ACT ertussenuit te halen en de Zaram/UDM met wat anders te testen?
Nee ik heb helaas niet veel van dit type apparatuur. Als het ook niet aan de Zaram of de lijn licht, zou het dus aan de ACT AC4455 kunnen liggen. Helaas heeft dat ding, geen enkele vorm van troubleshooting opties.
jordy5 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:22:
[...]

Ja, ik heb beide los gemaakt en goed schoon gemaakt zonder resultaat. Weet niet of er specifieke counters zijn die binnen de Zaram CLI die nog duiding zouden kunnen geven.

PON FEC statistic is prima en de SPF info geeft ook goede outputs:

admin@ZXOS11NPI [/] # sfp info
diagnostic monitoring type: 0x68
internally calibrated
temperature: 51.750C
supply voltage: 3.347V
tx bias current: 17.888mA
tx output power: 5.470mW (7.380dBm)
rx optical power: 0.033mW (-14.828dBm) [average]
admin@ZXOS11NPI [/] # onu show pon serdes
Die RX optical power is laag. Nog geen alarm waarde. Maar wel een indicatie dat er iets niet ok. is.
Maar goed, de gerapporteerde TX waarde is ook flauwekul, daar ontbreekt volgens mij het min teken. De laser in een SFP genereert echt geen 5 mW.

jordy5 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:38:
[...]

Nee ik heb helaas niet veel van dit type apparatuur. Als het ook niet aan de Zaram of de lijn licht, zou het dus aan de ACT AC4455 kunnen liggen. Helaas heeft dat ding, geen enkele vorm van troubleshooting opties.
Ik zou pas als laatste aan die media converter denken. Alles kan natuurlijk, maar veel complexiteit zit er niet in.

• jordy5
ernstoud schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:39:
[...]

Die RX optical power is laag. Nog geen alarm waarde. Maar wel een indicatie dat er iets niet ok. is.
Maar goed, de gerapporteerde TX waarde is ook flauwekul, daar ontbreekt volgens mij het min teken. De laser in een SFP genereert echt geen 5 mW.
Ik heb ze vergeleken met de handleiding, waarin aangegeven stond wat "acceptabele" waarden zou moeten zijn en daar vallen deze dus tussen ;)

• jordy5
Misschien domme vraag, maar er is geen mogelijkheid dat er voor het eigen modem een fout in profiel zit bij Delta? Ik neem aan dat die allemaal symmetrisch zijn en niet dit soort vreemde snelheden geven?

• R3D
  • Niet online

R3D

jordy5 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:47:
Misschien domme vraag, maar er is geen mogelijkheid dat er voor het eigen modem een fout in profiel zit bij Delta? Ik neem aan dat die allemaal symmetrisch zijn en niet dit soort vreemde snelheden geven?
Het originele profiel word gecloned , anders zou het sws niet gaan werken.

• R3D
  • Niet online

R3D

jordy5 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:47:
stuur mij even je pon-id in een PB

• Clubbtraxx
ernstoud schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:39:
[...]

Niet mee eens...

Rx optical power is helemaal niet laag maar zit prima in het midden van de specs.
Kan nog veel lager worden tot in de -30dBm.
Tx power van de zaram is minimaal +4dBm en maximaal +9dBm dus die 5.47mW komt overeen met +7.380dBm wat ook weer mooi in het midden van de opgegeven specs zit.

Dit zijn 20Km BiDi optics he, geen multimode lan spul.

De Nokia geeft overigens ongeveer hetzelfde weer als de Zaram in mijn scenario ter vergelijking.
Clubbtraxx schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:47:
[...]

Niet mee eens...

Rx optical power is helemaal niet laag maar zit prima in het midden van de specs.
Kan nog veel lager worden tot in de -30dBm.
Tx power van de zaram is minimaal +4dBm en maximaal +9dBm dus die 5.47mW komt overeen met +7.380dBm wat ook weer mooi in het midden van de opgegeven specs zit.

Dit zijn 20Km BiDi optics he, geen multimode lan spul.

De Nokia geeft overigens ongeveer hetzelfde weer als de Zaram in mijn scenario ter vergelijking.
En dit dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fx9__43l0TZjA1E-a3YxOUlzxuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7P5ToW6j7OMKo3kQhaCceel.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Genexis 7840 AON waardes. 20 km BiDi.

• Clubbtraxx
ernstoud schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:06:
[...]

En dit dan:

[Afbeelding]

Mijn Genexis 7840 AON waardes. 20 km BiDi.
Tja... AON of XGS-PON is appels met peren vergelijken.
AON is poin-to-point nogal wiedes dat je dan met compleet andere waardes werkt.

Iets met splitters... Ik weet niet hoe het precies bij Delta zit, maar vaak gaat het signaal van de OLT eerst in tweeen en daarna in 2x16, 2x32 of nog meer splitters voordat het aan het eind van het kabeltje de Zaram bereikt.
Met een p2p verbinding als AON heb je al deze demping niet dus de optics zijn compleet verschillend.

[ Voor 21% gewijzigd door Clubbtraxx op 09-02-2024 16:57 ]

Clubbtraxx schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:15:
[...]

Tja... AON of XGS-PON is appels met peren vergelijken.
AON is poin-to-point nogal wiedes dat je dan met compleet andere waardes werkt.
Want? Bij Delta is XGS-PON ook PtP. Enige extra verlies is de splitter in de POP. Wellicht verklaart dat e.e.a., maar meer dan 10 dBm verschil tussen mijn AON en XGS-PON tx power? Bijzonder.

Enige wat ik me nog kan voorstellen is dat de Zaram - en dus klaarblijkelijk ook anderen - voor XGS-PON de daadwerkelijke tx power van de laser in de SFP vermelden en bij AON het gebruikelijk is de tx power te melden die de router in de POP ontvangt, zeg maar de rx power aan die kant. Dat zou dan betekenen dat er op AON een protocol is waarbij de router in de POP dat terugkoppelt aan de cliënt. Discutabel.

Enfin, weer wat geleerd. Maar het verschil begrijpen doe ik niet.

• Clubbtraxx
ernstoud schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:31:
[...]

Want? Bij Delta is XGS-PON ook PtP. Enige extra verlies is de splitter in de POP. Wellicht verklaart dat e.e.a., maar meer dan 10 dBm verschil tussen mijn AON en XGS-PON tx power? Bijzonder.

Enige wat ik me nog kan voorstellen is dat de Zaram - en dus klaarblijkelijk ook anderen - voor XGS-PON de daadwerkelijke tx power van de laser in de SFP vermelden en bij AON het gebruikelijk is de tx power te melden die de router in de POP ontvangt, zeg maar de rx power aan die kant. Dat zou dan betekenen dat er op AON een protocol is waarbij de router in de POP dat terugkoppelt aan de cliënt. Discutabel.

Enfin, weer wat geleerd. Maar het verschil begrijpen doe ik niet.
Zie ook mijn edit hierboven, XGS-PON kan je moeilijk point-to-point noemen, aangezien al het verkeer van de OLT poort op alle eindpunten aankomt, alleen pakt jouw ONT uit de ge-encrypte datastream dat wat voor hem bedoeld is en niet dat van de buurman.

• marijn390
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-06 22:12
Kan iemand mij mogelijk helpen met het volgende:

Ik heb een Nokia XS-010X-Q en daar achter mijn eigen Unifi router. Nu krijgt ik geen IPV6 adres vanaf buiten, alleen een IPV4 adres. Delta heeft aangegeven dat dit wel actief is maar dat dit mogelijk in mijn modem (Nokia XS-010X-Q) nog actief gezet moet worden. Ik kom deze optie alleen nergens tegen..

Iemand hier ervaring mee?

• R3D
  • Niet online

R3D

De XS-010X-Q is een bridge, daar ga je geen ipv6 op kunnen configureren of welke ander optie.
Ipv6 moet je op je end-point configureren, je unifi dus.

• tyk0
R3D schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:07:
De XS-010X-Q is een bridge, daar ga je geen ipv6 op kunnen configureren of welke ander optie.
Wat zou je dan moeten configureren?
Ik heb op de WAN kant wel de "DHCPv6 Prefix Delegation size" op /56 staan (staat op delta website dat ze die aanbieden) en configuration type op DHCP6. ( edit: ook met de standaard prefix delegation van 64 krijgik geen ipv6)

Niet dat ik ipv6 nodig ben, maar ben wel niewsgierig. Nu @marijn390 het toch aanstipt.... ;)

Ik dacht eerst dat ik via ziggo wel een ipv6 kreeg maar die begint met fe80: 8)7 das dus ook nix.

[ Voor 5% gewijzigd door tyk0 op 09-02-2024 19:43 ]

• Xanthorax
  • Niet online
marijn390 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:02:
Kan iemand mij mogelijk helpen met het volgende:

Ik heb een Nokia XS-010X-Q en daar achter mijn eigen Unifi router. Nu krijgt ik geen IPV6 adres vanaf buiten, alleen een IPV4 adres. Delta heeft aangegeven dat dit wel actief is maar dat dit mogelijk in mijn modem (Nokia XS-010X-Q) nog actief gezet moet worden. Ik kom deze optie alleen nergens tegen..

Iemand hier ervaring mee?
N1traat schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:00:
[...]

Voor zover je kan zien via de GUI krijg je geen IPv6 op je router. Maar je moet per netwerk aangeven of die IPv6 mag gebruiken. De IPv6 adressen komen dan direct op je user devices. (Dat is op mijn UDM SE tenminste zo)
[Afbeelding]
Ik heb geen ervaring met UDM zaken, maar ipv6 land uiteindelijk niet op je WAN (niet helemaal waar, deze krijgt een fe80:: adres en krijgt via dhcpv6 pd een prefix toegekend), maar op je interne netwerken dus daar moet je ook wat aanzetten. Misschien is dat waarom het nu niet werkt?

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:41
Xanthorax schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:19:
[...]

[...]

Ik heb geen ervaring met UDM zaken, maar ipv6 land uiteindelijk niet op je WAN (niet helemaal waar, deze krijgt een fe80:: adres en krijgt via dhcpv6 pd een prefix toegekend), maar op je interne netwerken dus daar moet je ook wat aanzetten. Misschien is dat waarom het nu niet werkt?
Ik zeg niet of het wel of niet op je WAN actief is. Ik zeg dat het niet in de GUI zichtbaar is. Overigens krijgen client devices zelf een public IPv6 met delegation. Dus je router is dan eigenlijk meer firewall dan router tussen intern en extern.

• tyk0
Xanthorax schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:19:
[...]

[...]

Nog ff ietsjes verder gekeken , ik krijg bij interfaces van ziggo wel een ipv6 adres maar bij gateways staat die fe80: ( zoals ik eerder zei) delta zit op interface "wan_lan1" en krijgt dus zoals het lijkt geen ipv6 adres.

Ziggo zit (nog) aanesloten op "IGC1" en die krijgt wel via de coax dus een ipv6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mQyJoQ6BeVolPPRpTPko0wv1L0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QFYLUYLSZEYGS1esx58uCRWs.png?f=user_large

• marijn390
R3D schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:07:
Ik heb nog even op de Unifi gekeken en hier vond ik wat opties voor IPv6. Deze heb ik dan ook aangezet en als ik nu een test doe, krijg ik netjes een IPv6 adres. Lijkt dus te zijn opgelost.

Dank!

• xmicks
marijn390 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:34:
[...]

Ik heb nog even op de Unifi gekeken en hier vond ik wat opties voor IPv6. Deze heb ik dan ook aangezet en als ik nu een test doe, krijg ik netjes een IPv6 adres. Lijkt dus te zijn opgelost.

Dank!
Wat heb je gedaan om het werkend te krijgen? Dan kunnen anderen die dit probleem mogelijk (gaan) hebben jouw oplossing gebruiken.

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:06
@ernstoud

Dit staat nog in de TS misschien dat je het nog een keer kunt aanpassen naar 8 Gbps

Klanten met een 5 Gbps internet abonnement (gecombineerd met Unlimited mobiel) krijgen een Sagemcom Fast 5684 modem / router. Belangrijkste verschil is dat dit modem een 10GbE aansluiting heeft.
Mapje schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:49:
@ernstoud

Dit staat nog in de TS misschien dat je het nog een keer kunt aanpassen naar 8 Gbps

Klanten met een 5 Gbps internet abonnement (gecombineerd met Unlimited mobiel) krijgen een Sagemcom Fast 5684 modem / router. Belangrijkste verschil is dat dit modem een 10GbE aansluiting heeft.
Aangepast naar: “Klanten met een 5 Gbps (vanaf eind 2023 zelfs 8Gbps) internet abonnement…”.

Dank voor de suggestie.

• marijn390
xmicks schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:08:
[...]

Wat heb je gedaan om het werkend te krijgen? Dan kunnen anderen die dit probleem mogelijk (gaan) hebben jouw oplossing gebruiken.
Bij de WAN instellingen stond alles al goed (DHPCv6 en Prefix van 56). Wat er bij mij nog niet goed stond is dat ik het ook per netwerk aan moest zetten. Na dit gedaan te hebben, heb ik nu netjes IPv6.

• tyk0
Hier met de standaard instellingen geen ipv6 op/via mijn pfsense box (met fs.com sfp+ ).
Ook iemand anders in de buurt met een zaram sfp+ in een mikrotik router krijgt geen ipv6. (zelfde POP)

Wellicht dat ik het eens met de origineel(meegeleverde) nokia "modem" moet proberen om te kijken of het daar wel op binnen komt.

vraag:
Blijft het originele Delta "modem" wel geregistreerd als je inmiddels 2 eigen device geactiveerd hebt? (na activatie heb ik een nokia xs010x en mijn nu-in-gebruik sfp+ module succesvol geregistreerd)
Gewoon ff deze vraag vooraf voordat ik begin te schroeven aan t modem om de sc apc weer terug te steken etcetc. >:)
tyk0 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:35:
Hier met de standaard instellingen geen ipv6 op/via mijn pfsense box (met fs.com sfp+ ).
Ook iemand anders in de buurt met een zaram sfp+ in een mikrotik router krijgt geen ipv6. (zelfde POP)

Wellicht dat ik het eens met de origineel(meegeleverde) nokia "modem" moet proberen om te kijken of het daar wel op binnen komt.

vraag:
Blijft het originele Delta "modem" wel geregistreerd als je inmiddels 2 eigen device geactiveerd hebt? (na activatie heb ik een nokia xs010x en mijn nu-in-gebruik sfp+ module succesvol geregistreerd)
Gewoon ff deze vraag vooraf voordat ik begin te schroeven aan t modem om de sc apc weer terug te steken etcetc. >:)
Het originele PON-ID blijft geregistreerd. Er is 1 record voor een 2e eigen PON-ID. Zodra je bv je 2e eigen PON-ID registreert zal je 1e eigen device niet meer geregistreerd zijn.
Pagina: 1 ... 45 ... 84 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.