Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tyk0
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-09 09:55
justdaboo schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:37:
[...]

Het originele PON-ID blijft geregistreerd. Er is 1 record voor een 2e eigen PON-ID. Zodra je bv je 2e eigen PON-ID registreert zal je 1e eigen device niet meer geregistreerd zijn.
Dus dan zou het originele "modem" nog steeds geregistreerd moeten zijn en die ik als eerste heb geactiveerd (mijn eigen) niet meer.
Dankjewel voor dit antwoord, dan kan ik deze week op t originele bijgeleverde device wel wat kunnen testen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
tyk0 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:44:
[...]

Dus dan zou het originele "modem" nog steeds geregistreerd moeten zijn en die ik als eerste heb geactiveerd (mijn eigen) niet meer.
Dankjewel voor dit antwoord, dan kan ik deze week op t originele bijgeleverde device wel wat kunnen testen.
Klopt helemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamefreakin
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 18:48
Ik kan via via een (tweedehands) Adtran SDX 621 ONT (1287830F1) krijgen.

Nu zie ik deze niet op de BB.247 lijst staan.
Is het bekend of dit een re-brand is die aan te melden is als een andere ONT? Of wordt deze werkend krijgen op het Caiway/Delta netwerk lastig tot onmogelijk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

Als het niet op de lijst staat heeft het vast een goede reden.
En aangezien adtran niet echt een fantastische track record heeft zal ik het ook lekker laten.
Er is een goede reden dat he het niet vaak op dit forum voorbij ziet komen (zoek functie)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 14:14
R3D schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 04:26:
***KANT TEKENING ***
even weer een kant-tekening, want ik zie in mijn inbox dat we weer veel te comfortabel zijn geworden.

-Pb's om modem's te registreren:
Nee dank je, ik kan/wil niet in front-office systemen om dat te doen.
Daarnaast zitten ze daar met ruim 180 man, geloof me dat je sneller aan de beurt bent als je het reguliere proces gewoon volgt.

-Vragen om jouw exotische eigen modem issues te troubleshooten:
Ook vriendelijk bedankt.
Dit is een technisch forum geen thee kransje , dus als je de kennis mist heb dan op z'n minst de beschaafdheid om je even in te lezen over het geen dat je voor elkaar probeert te krijgen. ""Let google be your best friend"""
En dit forum heeft een prachtig mooie zoek-functie.

-Ik zit niet op een helpdesk, op een tweede lijn of op een NOC.
Dus probeer me ook niet te entertainen met vragen die je eigenlijk aan de helpdesk moet stellen.
"modem registraties, CGNAT , snelheids problemen, mijn eigen apparatuur doet raar", hebben we een mooie helpdesk voor die met smart op je zitten te wachten.

Dus als je een van bovengenoemde dingen in een pb gooit en na een week denk dat ik het wel heel druk heb omdat ik nog niet heb geantwoord, ""WRONG je word strak genegeerd""

Ik ben NetworkEngineer op het Core netwerk, ik heb het druk zat met dat.
Wat ik hier doe is puur hobby matig, maar sommige denken dat dit mijn baan is om eerste lijn support op tweakers te spelen.
ik wil best ingrijpen bij langlopende of complexe issues in het netwerk, maar "mijn modem doet niet wat ik wil" moet vooral een "jouw probleem" blijven.
En als naslag werk een brug te ver is stel ik voor dat je je neerlegt bij wat wel werkt of het standaard Nokia modem.
:(
wat jammer nou, wou je net lekker gaan lastigvallen waarom ik nog geen graaf ploegen in het dorpje hier zie :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

madbwr schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:46:
[...]

wat jammer nou, wou je net lekker gaan lastigvallen waarom ik nog geen graaf ploegen in het dorpje hier zie :+
Zou ik niet eens antwoord op kunnen geven, dat is aan het bouw/infra team

Acties:
  • +2 Henk 'm!
madbwr schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:46:
[...]

Hahaha @R3D werkt bij de provider. De aannemer die het netwerk gaat aanleggen werkt in opdracht van Delta Netwerk. Voor elk project is er bij Delta Netwerk een pagina met nieuws en contact gegevens. Als de vraag bundeling nog niet is afgerond zijn er vaak tevens contact gegevens te vinden van de Delta Netwerk vertegenwoordigers van je regio.

Dus ik denk niet dat @R3D in Bouwstraat kan kijken wanneer ze in de buurt zijn…

[ Voor 6% gewijzigd door justdaboo op 12-02-2024 18:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Misschien hoopte @madbwr dat R3D dit eventjes in de nacht zou komen fixen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madbwr
justdaboo schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:02:
[...]

Hahaha @R3D werkt bij de provider. De aannemer die het netwerk gaat aanleggen werkt in opdracht van Delta Netwerk. Voor elk project is er bij Delta Netwerk een pagina met nieuws en contact gegevens. Als de vraag bundeling nog niet is afgerond zijn er vaak tevens contact gegevens te vinden van de Delta Netwerk vertegenwoordigers van je regio.

Dus ik denk niet dat @R3D in Bouwstraat kan kijken wanneer ze in de buurt zijn…
Ohhhh die prachtige pagina waar op staat dat ze sinds Juni 2023 bezig zijn met de aanleg? Ja die pagina ken ik, alleen zo jammer dat nog geen enkele dorpsbewoner ze nog heeft gezien 🫣, wel het waterleiding bedrijf, 3/4 dorp is voorzien van nieuw leiding werk 🙈
robertwebbe schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:13:
Misschien hoopte @madbwr dat R3D dit eventjes in de nacht zou komen fixen…
Dacht dat dat zijn wekend klusje was 🤣, toch wel erg schunnig dat tie maar 5 dagen per week werkt 😜

[ Voor 15% gewijzigd door madbwr op 12-02-2024 18:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gamefreakin
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 18:48
Ik had gisteren contact met de klantenservice (ivm wijzigen abonnement) en daar kwam ook bridged modems voor XGS-PON even ter sprake:
Deze functie is op dit moment nog niet beschikbaar op XGS-PON. De functie komt waarschijnlijk aan het einde van dit jaar beschikbaar. Tot die tijd kan je wel je eigen modem kiezen. https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze
Het duurt dus nog eventjes voordat Delta zelf bridged modems levert, maar “eind dit jaar” is al iets concreter dan voorheen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@gamefreakin Dat roepen ze al 2 jaar. Tot nu toe wordt dat iedere keer doorgeschoven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Heeft iemand die PDF gedownload (met de naam Attema.pdf) waarin de uitleg staat hoe je een SC-APC of SC-UPC kabel in een Attema slede monteert? Het document waarin in naar linkte in de openingspost is offline.

[ Voor 6% gewijzigd door robertwebbe op 13-02-2024 08:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jippelskea!
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:48

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:22
robertwebbe schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:52:
Heeft iemand die PDF gedownload (met de naam Attema.pdf) waarin de uitleg staat hoe je een SC-APC of SC-UPC kabel in een Attema slede monteert? Het document waarin in naar linkte in de openingspost is offline.
Google is your friend, Gewoon op de site van Attema, selectie >Producten>Connectivity>Fiber Termination Unit>Fiber Termination Unit :)

Maar dit is de link : https://assets.attema.com...AU-FTU%2029100%20V1.0.pdf

Maar effe eerlijk ik vind het document wat @Jippelskea! linkte ook mooier en staat bij @ernstoud op de site

[ Voor 9% gewijzigd door psdata op 13-02-2024 09:08 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Ah, dank. Gisteren was het artikel offline. Maar blijkbaar doet die het weer. 🙏🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-09 17:57
gamefreakin schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 07:54:
Ik had gisteren contact met de klantenservice (ivm wijzigen abonnement) en daar kwam ook bridged modems voor XGS-PON even ter sprake:

[...]

Het duurt dus nog eventjes voordat Delta zelf bridged modems levert, maar “eind dit jaar” is al iets concreter dan voorheen.
Dat stond vorig jaar ook op de site :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekwaussie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-09 10:31
robertwebbe schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:52:
Kijk goed hoe het nokje in de slede wordt gelegd als je dit zelf doet ik was hier bijna ook de mist mee in gegaan.
Positie hoe het nokje in de slede, ik kon extra lege slede bemachtigen, moet liggen staat ook op de slede onderkant volgens mij.
Als ie verkeerd ligt dan krijg je de slede er niet in. Dus als je weerstand ondervindt niet door drukken kijken hoe de connector in de slede ligt.
Dit is uit eigen ervaring omdat ik van delta aansluitpunt 5meter prefab glasvezel patch kabel heb gelegd naar me werkplek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3avw9uQibJr-7froQStM5Sjpjw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h2MZSJi0GGnWIVJhzYoQiOFB.png?f=user_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Ik heb de openingspost gewijzigd en hierin vermeld dat je beter een koppelstukje en andere kabel kunt gebruiken. Er is anders best een grote kans dat je gezeik krijgt met je schuiflade en dan moet je een monteur laten komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superlion
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 10:15
gamefreakin schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 07:54:

[...]

Zakelijk Pro glasvezel:

Zakelijke Interactieve TV
Managed Voice
Bridged solutions
Tweede telefoonlijn
Meer Veilig Internet licenties
Zakelijk Wifi
Extra IP-adressen (subnet)
Bridged modem

Iedereen kan dit abonnement nemen werd mij door verteld door een vriendelijke klantenservice van Delta :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
superlion schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:38:
[...]

Zakelijk Pro glasvezel:

Zakelijke Interactieve TV
Managed Voice
Bridged solutions
Tweede telefoonlijn
Meer Veilig Internet licenties
Zakelijk Wifi
Extra IP-adressen (subnet)
Bridged modem

Iedereen kan dit abonnement nemen werd mij door verteld door een vriendelijke klantenservice van Delta :)
Klopt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:57
Ik ben binnen het Delta netwerk overgestapt van Caiway naar Odido. Uit de apparatuur blijkt dat ik van AON naar XGPON overgezet ga worden, ik heb namelijk een Nokia ontvangen. Jammer van de extra apparatuur, maar opzich geen ramp. Op dit moment gebruik ik een SFP direct in mijn eigen router, maar die optie vervalt straks.

Ik moest verplicht een afspraak maken met een monteur, heeft dat er mee te maken dat er in de POP ook nog een aanpassing gedaan moet worden? Ik kan de apparatuur namelijk prima zelf installeren. Ik heb op mijn FTU nog een 2e glaslade zitten, maar die is verzegelt. Houdt dit automatisch in dat ik lade 1 (nu in gebruik) moet gebruiken?

Verder hoop ik dat de Nokia in bridge staat en ik mijn huidige router met een VLAN tag aan de Nokia kan hangen voor een extern adres, dan kan ie wat mij betreft blijven zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
gastje01 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:09:
Ik ben binnen het Delta netwerk overgestapt van Caiway naar Odido. Uit de apparatuur blijkt dat ik van AON naar XGPON overgezet ga worden, ik heb namelijk een Nokia ontvangen. Jammer van de extra apparatuur, maar opzich geen ramp. Op dit moment gebruik ik een SFP direct in mijn eigen router, maar die optie vervalt straks.

Ik moest verplicht een afspraak maken met een monteur, heeft dat er mee te maken dat er in de POP ook nog een aanpassing gedaan moet worden? Ik kan de apparatuur namelijk prima zelf installeren. Ik heb op mijn FTU nog een 2e glaslade zitten, maar die is verzegelt. Houdt dit automatisch in dat ik lade 1 (nu in gebruik) moet gebruiken?

Verder hoop ik dat de Nokia in bridge staat en ik mijn huidige router met een VLAN tag aan de Nokia kan hangen voor een extern adres, dan kan ie wat mij betreft blijven zitten.
Ja de monteur moet ook een patch uitvoeren, de zelfde vezel zal gebruikt worden.

Welke Nokia heb je ontvangen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gastje01
justdaboo schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:45:
[...]

Ja de monteur moet ook een patch uitvoeren, de zelfde vezel zal gebruikt worden.

Welke Nokia heb je ontvangen?
Het is een Nokia XS-010X-Q. Kon bij Odido tot 2000/2000 gaan, maar heb een 1000/1000 abonnement genomen.

Ben wel benieuwd of ik Odido nu op VLAN 300 binnen krijg, of toch VLAN 100 zoals dat standaard bij Delta is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuky
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-07 12:42
gastje01 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:57:
[...]

Het is een Nokia XS-010X-Q. Kon bij Odido tot 2000/2000 gaan, maar heb een 1000/1000 abonnement genomen.

Ben wel benieuwd of ik Odido nu op VLAN 300 binnen krijg, of toch VLAN 100 zoals dat standaard bij Delta is.
Zal een andere VLAN zijn, ik zit met Weserve ook op het Delta netwerk maar partners zitten op een andere VLAN dan Delta zelf. Ik zit op 161 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sh623661
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:16
gastje01 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:57:
[...]

Ik ben vorige week overgegaan van Delta naar Odido met dezelfde Nokia.
Ben 1 dag later ook maar gewijzigd van 1000/1000 naar 2000/2000 omdat dat hetzelfde bedrag is voor 8 maanden. Heb een eigen router aangesloten op de Nokia en inderdaad op VLAN 300

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
sh623661 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:41:
[...]

Ik ben vorige week overgegaan van Delta naar Odido met dezelfde Nokia.
Ben 1 dag later ook maar gewijzigd van 1000/1000 naar 2000/2000 omdat dat hetzelfde bedrag is voor 8 maanden. Heb een eigen router aangesloten op de Nokia en inderdaad op VLAN 300
Die verleiding had ik ook heel even, maar voegt voor mij bijzonder weinig tot niets toe. Mijn router is niet geschikt (ben zelfs benieuwd of ie 1 gbit aan kan, betreft een Edgerouter X), en de 2 switches er achter doen ook 'maar' 1G. Ik kom van een 100/100 verbinding en dat was eigenlijk al snel zat.

Enige reden om de Nokia nog weg te willen halen is energieverbruik/fun-factor, maar gezien de prijs van een SFP ga ik dat niet snel terug verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh623661
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:16
gastje01 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:57:
[...]

Die verleiding had ik ook heel even, maar voegt voor mij bijzonder weinig tot niets toe. Mijn router is niet geschikt (ben zelfs benieuwd of ie 1 gbit aan kan, betreft een Edgerouter X), en de 2 switches er achter doen ook 'maar' 1G. Ik kom van een 100/100 verbinding en dat was eigenlijk al snel zat.

Enige reden om de Nokia nog weg te willen halen is energieverbruik/fun-factor, maar gezien de prijs van een SFP ga ik dat niet snel terug verdienen.
Mijn ASUS rt-ax89x router heeft 2 aansluitingen op 10G. 1 op RJ45 en 1 op SFP+.
De ene heb ik nu als WAN geconfigureerd, de andere zit op mijn 10G aansluiting van de Synology.
De interne snelheidsmeter van de Asus is van 930/930 naar 1040/1040 gegaan.
Een download op de Synology is van 110MB naar 121MB gegaan.
Moet er nog een beetje mee spelen om te kijken of dat alles sneller kan.
Heb het allemaal niet nodig maar is wel leuk om mee te spelen. :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Koekwaussie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-09 10:31
Koekwaussie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:48:
En hier nu ook delta aansluiting, met kleine geschiedenis voor elkaar.... bijna!!
Installatie pakket met nokia modem op 13-12-'23 ontvangen en natuurlijk gelijk aangesloten, maar helaas rood pon lampje.
Dit had ik eigenlijk ook een beetje verwacht dus geduld opgebracht en op vrijdag 22-12-'23 wow pon lampje brandt groen maar nog geen wan ip. Nou ja, maar even geduld hebben want de monteur zou op donderdag 28-12 komen. Helaas monteur kon het ook niet voor elkaar krijgen en dus gebeld met delta bleek het internet pakket niet aan mijn profiel te zijn gekoppeld, dus administratief iets mis gegaan dus ticket aangemaakt. En afgelopen dinsdag 2-1-'24 kreeg ik de melding dat de ticket was opgelost en inderdaad de Nokia modem kwam in de lucht en werkt naar behoren.

En hier ook meegedaan met de Zaram inkoop actie meegedaan, bedankt @ernstoud, en dus gelijk via de chat alle gegevens doorgeven van de Zaram. Aangezien ik nog Ziggo heb ik dus een backup, ik heb wel gelijk de Zaram na de chat aangesloten zoals ook werd gevraagd aangezien ik hier had gelezen met dat vlan 100 en 500 een dingetje kon zijn.
Vandaag netjes bericht gekregen dat mijn storing/ticket was opgelost dus gelijk net na het werk gekeken of het werkte. Ik had al op mijn Asus router vlan100 op de primaire wan poort ingesteld alles van spanning afgehaald en 10 min spanningsloos gehouden en dan eerst de media converter, ACT AC4455, en daarna mijn Asus router weer opgestart maar helaas niks.
Omdat ik had gelezen de issue met vlan100 en 500 het bovenste riedeltje herhaald maar dan de vlan op 500 gezet en bingo verbinding.
Al is er verbinding nu de download snelheid was maar 466Mb/s en de upload kwam op 917Mb/s dus de download blijft een beetje achter. Dit heb ik ook herhaald met mijn pc rechtstreeks achter de media converter te zetten zodat mijn Asus router er tussen uit is en het resultaat is het zelfde..

Als ik het hier dus goed doorgelezen heb, correct me if i'm wrong, moet er vanuit delta, door R3D of collega, kant eigenlijk een zetje worden gegeven zodat de Zaram de juiste vlan pakt of doorgeeft?

Even ter info mijn opstelling is:
Media converter ACT AC4455 (gelezen hier dat deze werkt) hierin de Zaram module en dan ga ik naar mijn Asus RT-AX86U router op de wan poort. Dit is de primaire wan poort en daar vlan100 op ingesteld, nu tijdelijk op vlan500 ingesteld aangezien dat vlan100 nu niet werkt.
Een update van mijn issues met Asus RT-AX86U router welke was aangesloten via een mediaconverter ACT-AC4455 met zaram module erin.

De Asus router heeft een 1Gb wan poort (default) en een 2,5Gb poort welke ingesteld kan worden als lan of wan poort en natuurlijk aangegeven vlan100. Op mijn 1Gb wan poort welke ik wou gebruiken om de mediaconverter aan te sluiten bleek de download haken op 5~20Mbps ook naar meerdere keren testen en updates van originele Asus firmware en de Merlin openwrt en in fabrieksinstellingen. Als ik op de Asus router de 2,5Gb poort gebruik en instel dan is het goed upload en download is dan tussen 850~950Mbps dus dat is een behoorlijk verschil. Ik heb ook de mediaconverter rechtstreeks aangesloten op de laptop met 1Gb usb dongle dan haal ik vol vermogen 950~980Mbps.
Er is dus wat mis met de 1Gb poort van de Asus dat deze niet goed samen werkt met de 10Gb poort van de mediaconverter. Upload was op beide poorten altijd rond de 900Mbps met meerdere testen.

Aangezien dat ik toch een update, ook om meer kennis op te doen en hoog speel gehalte :9 , wou doen van mijn netwerk besloten om voor Ubiquiti Dream machine SE te gaan. Deze dus ook aangeschaft en up en running in no time.
Was eigenlijk een eitje. Zaram module uit de mediaconverter in de dream machine SE instellingen Vlan100 en IPV6 liep het als een zonnetje nu.
Download zit ik op 980~990Mbps en upload zit ik op 1Gb of zelf erboven. Dus zeer tevreden hierover.
De test heb ik gedaan met speedtest.net en nPerf (niet verwarren met iPerf ga ik nog doen later) heb van alle bij 20 keer getest en kom dan op het gemiddelde wat ik hierboven aan heb gegeven. Weet is niet echt representatief maar geeft wel een indicatie en die is voor mij goed genoeg.

Ik had ook een probleem in het begin met mijn Tado verwarming regeling, toen mijn aansluiting opgeleverd was en werkte dat deze geen verbinding met de cloud kon maken. Ik had helaas geen tijd toentertijd om dit uit te zoeken, vakantie, maar wel aangesloten gelaten en begon spontaan te werken na een paar dagen. Wat hier mis mee is weet ik nog steeds niet maar het werkt nu.
De Tado heb ik alleen getest op de Zaram module en heb met aanmelden van de zaram gelijk uit cgnat laten halen.

De Booard revision van mijn UDM SE is 42 en UniFi OS Version 3.2.9. En zoals ik hierboven beschreef de zaram van mijn mediaconverter naar de UDM werkte vlekkeloos.

Al met al nu blij met de upgrade en het werkt stabieler dan de Asus router. Nu nog een paar Ubiquiti Access points scoren en ben ik voorlopig klaar denk ik :9

En iedereen bedankt voor de info in deze topic zeer veel aan gehad en natuurlijke een dikke pluim voor @ernstoud voor de actie van de zaram modules.

[ Voor 0% gewijzigd door Koekwaussie op 14-02-2024 18:10 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!
Vandaag het testrapport ontvangen van de drie naar Zaram geretourneerde SFP's die alle drie in een UDM Pro niet goed functioneerden.

Zoals verwacht; de SFP's werken prima. Ze zijn 72 uur getest waarbij zonder enige fout er 87 TB ( :Y ) verzonden en foutloos ontvangen is.

De conclusie is : "It is suspected that there is an unknown IOP issue with routers from a specific vendor."

Voor geinteresseerden hier het volledige testrapport: http://www.kineta.nl/Zaram/Testverslag.pdf

Vanwege bovenstaande accepteer ik geen omruil voor een niet werkende Zaram SFP in een UDM Pro. Tenzij duidelijk aantoonbaar is dat de SFP defect is, maar heb je lage download of hoge latency en packet loss bij pings naar het IP adres van de stick: je UDM Pro is de schuldige.

Met dank aan Zaram voor het kosteloos omwisselen van deze drie SFP's en de uitgebreide test.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0cns1
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 27-07 23:13
Ik heb sinds vorig jaar ook glasvezel via Delta. Niet langer wachtend op de bridge mogelijkheden via Delta zelf, via @wbschenk webshop een Nokia XS-010X-Q aangeschaft.
Vorige week vrijdag ontvangen, meteen Delta klantenservice gechat om mijn eigen modem aan te melden. Werd geholpen door een vriendelijke medewerker en zo'n 30 minuten later had ik een ipv4 adres en werkend internet via mijn ASUS ZenWiFi Pro ET12 met de volle 2Gbps. Echt supersnel geregeld!

IPv6 kreeg ik nog niet werkend op mijn ET12. Tot afgelopen dinsdag. Na maar weer eens IPv6 op mijn router aan te zetten ineens via stateless native IPv6 wel naast IPv4 ook een IPv6 adres op mijn WAN poort en op al mijn devices in mijn LAN.
Alleen haal ik sinds dan geen 2Gbps meer. Download komt amper boven 1Gbps en upload max 1,1-1,4Gbps.
Ik heb alleen de IPv6 instellingen op mijn ET12 aangepast verder geen enkele andere setting gewijzigd.

Ik ga de komende dagen de standaard Nokia XS-2426G-B terugplaatsen om te checken of daar wel de volle 2Gbps down en up op binnenkomt. Tevens ook direct even kijken of de XS-010X-Q direct op mijn computer (2,5Gbit NIC) aansluiten nog iets uitmaakt voor de max snelheid.

Mijn aanname is dat er mogelijk vanuit Delta infra nieuwe firmware is geïnstalleerd op de xs-010x-q. Ik heb in dit topic gelezen dat er bij wijzigingen door Delta een workflow eigen modem gedraaid moet worden.

Mocht er iemand in de tussentijd nog ideeën/tips hebben hoor ik het graag.

[ Voor 12% gewijzigd door m0cns1 op 15-02-2024 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-09 11:43
Helaas is mijn XGS-ONU-25-20NI die direct in een UDM Pro zit opeens ermee opgehouden.
De UDM Pro krijgt geen ip adres meer.
De standaard modem van Delta werkt wel gewoon direct als ik deze aansluit.
@R3D Toevallig iets gewijzigd bij mijn adres?
Ik mis mijn 2Gbit :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
@m0cns1
Hoe meet je de bandbreedte? Meeste mensen gaan namelijk de throughput van hun webbrowser meten in plaats van de verbinding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:21
ernstoud schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:14:
Vandaag het testrapport ontvangen van de drie naar Zaram geretourneerde SFP's die alle drie in een UDM Pro niet goed functioneerden.

Zoals verwacht; de SFP's werken prima. Ze zijn 72 uur getest waarbij zonder enige fout er 87 TB ( :Y ) verzonden en foutloos ontvangen is.

De conclusie is : "It is suspected that there is an unknown IOP issue with routers from a specific vendor."

Voor geinteresseerden hier het volledige testrapport: http://www.kineta.nl/Zaram/Testverslag.pdf

Vanwege bovenstaande accepteer ik geen omruil voor een niet werkende Zaram SFP in een UDM Pro. Tenzij duidelijk aantoonbaar is dat de SFP defect is, maar heb je lage download of hoge latency en packet loss bij pings naar het IP adres van de stick: je UDM Pro is de schuldige.

Met dank aan Zaram voor het kosteloos omwisselen van deze drie SFP's en de uitgebreide test.
Wat ik erg jammer vind is dat ik in twee verschillende UDM Pro's een issue had met één en dezelfde SFP module en dat de overige 3 SFP modules in dezelfde UDM Pro's wel goed functioneerden. Ik heb er erg veel tijd in gestopt om er zeker van te zijn dat het alleen die module was. Ik vind het daarom jammer dat dit niet wordt meegenomen in de analyse van dit issue. Dat het een combinatie van beiden is dat is wel duidelijk. Als het namelijk alleen aan de UDM's lagen dan werkte alle modules niet goed en dat is dus niet het geval.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Ecke schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:11:
[...]

Wat ik erg jammer vind is dat ik in twee verschillende UDM Pro's een issue had met één en dezelfde SFP module en dat de overige 3 SFP modules in dezelfde UDM Pro's wel goed functioneerden. Ik heb er erg veel tijd in gestopt om er zeker van te zijn dat het alleen die module was. Ik vind het daarom jammer dat dit niet wordt meegenomen in de analyse van dit issue. Dat het een combinatie van beiden is dat is wel duidelijk. Als het namelijk alleen aan de UDM's lagen dan werkte alle modules niet goed en dat is dus niet het geval.
Doe eens een voorstel hoe “dit meegenomen kan worden in de analyse van dit issue”? Want ik en Zaram hebben geen idee. Niemand hier. Jij wel?

Er is 82 Terabyte door die SFP gezonden zonder enige fout!

Jouw module gaf met telnet benaderen en met pings enorm veel packet loss. In een mediaconverter bij mij totaal niet. Bij Zaram wordt hij drie dagen getest en deze fabrikant zegt dat hij goed is. Niemand hier heeft een verklaring waarom er UDM Pro’s zijn waarin een Zaram niet wil werken, bij tientallen anderen wel. Dan hoor ik graag input. Ja, het is jammer dat we nog steeds niets weten. Maar voor mij houdt het hiermee wel op. Ik heb ruim EUR 100,- aan verzendkosten gehad om drie goede SFP’s naar Korea te zenden. Daar pas ik nu verder voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:21
Ik heb er ook geen verklaring voor. Ik zou gerust nog een keer willen testen desnoods met wat extra tips vanuit Zaram? Mocht je de oude modules terug hebben ontvangen dan kan dat sowieso, ik dacht echter te hebben gelezen dat je drie nieuwe modules hebt gekregen.

Ook ik vind het vervelend dat er niets uit de analyse is gekomen en de kosten die hiermee gepaard zijn. Het is ook zeker geen persoonlijk verwijt. Ik vind het ook sowieso top dat je de testresultaten deelt. Ik mis alleen het feit dat in mijn geval het niet aan één UDM pro ligt. Het kan ook heel goed zijn dat ik iets fout heb gedaan maar zoals gezegd heb ik ruim de tijd genomen om de module aan de praat te krijgen in twee verschillende UDM's. Ik doe exact dezelfde stappen met de omgeruilde SFP en die reageert direct.

Ik begrijp ook dat je aangeeft dat omruilen nu niet wilt doen wanneer je een UDM Pro gebruikt. Al is dat in sommige situaties (wanneer je het uitvoerig hebt getest) wel erg vervelend dat je het niet op een eenvoudige manier kan oplossen. Er zijn wel workarounds te verzinnen met helaas wel extra kosten.

Dus mocht er een module getest moeten worden, ik wil deze wel ophalen en testen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ecke schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:36:
[...]

Ik heb er ook geen verklaring voor. Ik zou gerust nog een keer willen testen desnoods met wat extra tips vanuit Zaram? Mocht je de oude modules terug hebben ontvangen dan kan dat sowieso, ik dacht echter te hebben gelezen dat je drie nieuwe modules hebt gekregen.

Ook ik vind het vervelend dat er niets uit de analyse is gekomen en de kosten die hiermee gepaard zijn. Het is ook zeker geen persoonlijk verwijt. Ik vind het ook sowieso top dat je de testresultaten deelt. Ik mis alleen het feit dat in mijn geval het niet aan één UDM pro ligt. Het kan ook heel goed zijn dat ik iets fout heb gedaan maar zoals gezegd heb ik ruim de tijd genomen om de module aan de praat te krijgen in twee verschillende UDM's. Ik doe exact dezelfde stappen met de omgeruilde SFP en die reageert direct.

Ik begrijp ook dat je aangeeft dat omruilen nu niet wilt doen wanneer je een UDM Pro gebruikt. Al is dat in sommige situaties (wanneer je het uitvoerig hebt getest) wel erg vervelend dat je het niet op een eenvoudige manier kan oplossen. Er zijn wel workarounds te verzinnen met helaas wel extra kosten.

Dus mocht er een module getest moeten worden, ik wil deze wel ophalen en testen.
Ik heb inderdaad drie nieuwe. Enige suggestie zou zijn als er een keer nog iemand dit probleem heeft, de hele setup naar Zaram te sturen. Ze willen met alle plezier een UDM Pro aanschaffen is al gezegd, maar de kans is groot dat die natuurlijk dan gewoon werkt. Alleen wil natuurlijk niemand een paar weken zijn UDM missen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

rodebest schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:15:
Helaas is mijn XGS-ONU-25-20NI die direct in een UDM Pro zit opeens ermee opgehouden.
De UDM Pro krijgt geen ip adres meer.
De standaard modem van Delta werkt wel gewoon direct als ik deze aansluit.
@R3D Toevallig iets gewijzigd bij mijn adres?
Ik mis mijn 2Gbit :(
Je kan hem opnieuw aansluiten, zou weer moeten werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0cns1
bjusterbaarlik schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:34:
@m0cns1
Hoe meet je de bandbreedte? Meeste mensen gaan namelijk de throughput van hun webbrowser meten in plaats van de verbinding.
@bjusterbaarlik Tot nu toe gebruik ik de ookla internet speedtest in de router router zelf. Ik ga ook nog via command line iperf kijken.
Het viel mij op dat tot dinsdag zowel met de standaard nokia modem als de xs-010x-q de verbinding up en down 2Gbps was en na dinsdag rond de 1Gbps up en down nadat ik ook een ipv6 op de wan kreeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:32
m0cns1 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:56:
[...]

@bjusterbaarlik Tot nu toe gebruik ik de ookla internet speedtest in de router router zelf. Ik ga ook nog via command line iperf kijken.
Het viel mij op dat tot dinsdag zowel met de standaard nokia modem als de xs-010x-q de verbinding up en down 2Gbps was en na dinsdag rond de 1Gbps up en down nadat ik ook een ipv6 op de wan kreeg.
Ik had eerder een langzame MikroTik router die wel hardware acceleratie op IPv4 had, maar niet op IPv6. Op v4 haalde ik mijn 400 Mbps, maar met v6 capte die op 300 Mbps. Geen idee of jouw router daar ook last van heeft, maar het is iets om te uit te zoeken. Bij bijvoorbeeld iperf kan je opgeven of je alleen v4 wilt gebruiken of v6 met -4 / -6.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• madbwr
ernstoud schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 00:58:
[...]

Ik heb inderdaad drie nieuwe. Enige suggestie zou zijn als er een keer nog iemand dit probleem heeft, de hele setup naar Zaram te sturen. Ze willen met alle plezier een UDM Pro aanschaffen is al gezegd, maar de kans is groot dat die natuurlijk dan gewoon werkt. Alleen wil natuurlijk niemand een paar weken zijn UDM missen.
Nog geen idee of mijn UDM pro problemen gaat geven ter zijner tijd, maar via deze weg beschikbaar voor testen mocht het zo zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xeroxr0x
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@R3D Misschien beetje off-topic, maar verwacht jij dat de Zaram ook mogelijk gaat worden via wholesale? (of is dat het al?) 😊

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:43

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Xeroxr0x schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:03:
@R3D Misschien beetje off-topic, maar verwacht jij dat de Zaram ook mogelijk gaat worden via wholesale? (of is dat het al?) 😊
Die is er al ;) Stuur anders even een PB :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xeroxr0x
  • Niet online
wbschenk schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:14:
[...]

Die is er al ;) Stuur anders even een PB :)
Thanks! Maar ik bedoel eigenlijk, werkt de Zaram ook bij een bijv. Odido, Glasnet, etc op het Delta-netwerk. Ik neem aan dat het bij die partijen net zo quirky is als bij Delta zelf wat betreft profiel ed

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Xeroxr0x schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:19:
[...]

Thanks! Maar ik bedoel eigenlijk, werkt de Zaram ook bij een bijv. Odido, Glasnet, etc op het Delta-netwerk. Ik neem aan dat het bij die partijen net zo quirky is als bij Delta zelf wat betreft profiel ed
Op het Delta Netwerk worden bv de Zarams aangemeld bij Delta op de OLT, deze krijgen dan het Wholesale netwerk gewezen. Technisch zelfde, alleen ander VLAN aan de user kant.

Het enige is dat de API voor de Wholesale partners voor de "eigen modems" volgens mij nog niet 100% operationeel is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Xeroxr0x schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:19:
[...]

Durf ik zo niet te zeggen, maar ik vermoed van niet.
Is ook niet aan ons, maar aan de Wholesale partner om dat te willen en aan te dragen.
Of het dan word goed gekeurd is een tweede.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xeroxr0x
  • Niet online
R3D schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:24:
[...]

Durf ik zo niet te zeggen, maar ik vermoed van niet.
Is ook niet aan ons, maar aan de Wholesale partner om dat te willen en aan te dragen.
Of het dan word goed gekeurd is een tweede.
Check. :) Mijn provider heeft een ticket ingeschoten om mijn Zaram aan te melden. Registratie lijkt succesvol maar OLT doet verder niets voor mij, denk dat er dan nog werk aan de winkel is voor mijn provider (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0cns1
m0cns1 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:30:
Ik heb sinds vorig jaar ook glasvezel via Delta. Niet langer wachtend op de bridge mogelijkheden via Delta zelf, via @wbschenk webshop een Nokia XS-010X-Q aangeschaft.
Vorige week vrijdag ontvangen, meteen Delta klantenservice gechat om mijn eigen modem aan te melden. Werd geholpen door een vriendelijke medewerker en zo'n 30 minuten later had ik een ipv4 adres en werkend internet via mijn ASUS ZenWiFi Pro ET12 met de volle 2Gbps. Echt supersnel geregeld!

IPv6 kreeg ik nog niet werkend op mijn ET12. Tot afgelopen dinsdag. Na maar weer eens IPv6 op mijn router aan te zetten ineens via stateless native IPv6 wel naast IPv4 ook een IPv6 adres op mijn WAN poort en op al mijn devices in mijn LAN.
Alleen haal ik sinds dan geen 2Gbps meer. Download komt amper boven 1Gbps en upload max 1,1-1,4Gbps.
Ik heb alleen de IPv6 instellingen op mijn ET12 aangepast verder geen enkele andere setting gewijzigd.

Ik ga de komende dagen de standaard Nokia XS-2426G-B terugplaatsen om te checken of daar wel de volle 2Gbps down en up op binnenkomt. Tevens ook direct even kijken of de XS-010X-Q direct op mijn computer (2,5Gbit NIC) aansluiten nog iets uitmaakt voor de max snelheid.

Mijn aanname is dat er mogelijk vanuit Delta infra nieuwe firmware is geïnstalleerd op de xs-010x-q. Ik heb in dit topic gelezen dat er bij wijzigingen door Delta een workflow eigen modem gedraaid moet worden.

Mocht er iemand in de tussentijd nog ideeën/tips hebben hoor ik het graag.
Vandaag verder gekeken wat er aan de hand kon zijn.
Eerst via computer direct op Nokia XS-010X-Q snelheid gecheckt. Nog steeds up/down beide rond de 1Gbps.
Daarna Nokia XS-2426G-B weer aangesloten. Zowel direct op computer getest als ook direct op mijn Asus ET12. Meteen weer 2Gbps (zowel via IPv4 als via IPv6).
Toen de XS-010X-Q weer aangesloten. En voila als vanouds weer 2Gbps.

Gelukkig het werkt weer, maar ik heb dan wel weer een onvoldaan gevoel om te weten waar dit nu in zat. Glasvezel kabel niet goed in de eigen Media Converter (MC) zitten gehad? Heeft de het omwisselen van mijn eigen MC, naar standaard Nokia, en weer terug wat getriggerd in het Delta netwerk waardoor volle snelheid weer bereikt wordt? Mijn monitor en logging maar even iets verder uitgebreid. Meten is weten.

Weet iemand of dat je makkelijk de firmware versie van de XS-010X-Q kan checken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

m0cns1 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:59:
[...]

Vandaag verder gekeken wat er aan de hand kon zijn.
Eerst via computer direct op Nokia XS-010X-Q snelheid gecheckt. Nog steeds up/down beide rond de 1Gbps.
Daarna Nokia XS-2426G-B weer aangesloten. Zowel direct op computer getest als ook direct op mijn Asus ET12. Meteen weer 2Gbps (zowel via IPv4 als via IPv6).
Toen de XS-010X-Q weer aangesloten. En voila als vanouds weer 2Gbps.

Gelukkig het werkt weer, maar ik heb dan wel weer een onvoldaan gevoel om te weten waar dit nu in zat. Glasvezel kabel niet goed in de eigen Media Converter (MC) zitten gehad? Heeft de het omwisselen van mijn eigen MC, naar standaard Nokia, en weer terug wat getriggerd in het Delta netwerk waardoor volle snelheid weer bereikt wordt? Mijn monitor en logging maar even iets verder uitgebreid. Meten is weten.

Weet iemand of dat je makkelijk de firmware versie van de XS-010X-Q kan checken?
Inloggen op de lan interface

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0cns1
mvdnes schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:04:
[...]

Ik had eerder een langzame MikroTik router die wel hardware acceleratie op IPv4 had, maar niet op IPv6. Op v4 haalde ik mijn 400 Mbps, maar met v6 capte die op 300 Mbps. Geen idee of jouw router daar ook last van heeft, maar het is iets om te uit te zoeken. Bij bijvoorbeeld iperf kan je opgeven of je alleen v4 wilt gebruiken of v6 met -4 / -6.
@mvdnes Beetje off topic, maar welke MikroTik router was dat? Ik heb de CRS305-1G-4S+IN op het oog om verder te kunnen hobbyen met mijn 10Gbps glasvezel netwerk in huis.

Trouwens de testen via IPv4 en IPv6 gaven ongeveer dezelfde snelheid. IPv6 zelf iets hoger de IPv4.
Maar thx voor de tip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvdnes
m0cns1 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:11:
[...]

@mvdnes Beetje off topic, maar welke MikroTik router was dat? Ik heb de CRS305-1G-4S+IN op het oog om verder te kunnen hobbyen met mijn 10Gbps glasvezel netwerk in huis.

Trouwens de testen via IPv4 en IPv6 gaven ongeveer dezelfde snelheid. IPv6 zelf iets hoger de IPv4.
Maar thx voor de tip.
Dat was met een hEX S. Ondertussen heb ik geleerd dat als je een MikroTik apparaat gebruikt, dat je goed moet opletten op de test result pagina. Het 'Mbps' getal bij '25 ip filter rules' en '512 byte' is een aardige indicatie voor de (IPv6) routing snelheid. Daar zie je ook dat de CRS305 een prima switch is (> 30 Gbps) maar een matige router (~270 Mbps).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tuky
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-07 12:42
Ecke schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:11:
[...]

Incompatibiliteit is de reden voor dit onvoorspelbare gedrag, als Zaram zelf de SFP's heeft geanalyseerd en dit als conclusie trekt lijkt me dat genoeg. Anders dan dat Zaram een dergelijke setup compleet zou opgestuurd krijgen is troubleshooten voor hen ook praktisch onmogelijk..
ernstoud schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 00:58:
[...]

Oeps, Ernst was me voor :9 _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door Tuky op 15-02-2024 21:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Tuky schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:10:
[...]

Incompatibiliteit is de reden voor dit onvoorspelbare gedrag, als Zaram zelf de SFP's heeft geanalyseerd en dit als conclusie trekt lijkt me dat genoeg. Anders dan dat Zaram een dergelijke setup compleet zou opgestuurd krijgen is troubleshooten voor hen ook praktisch onmogelijk..

[...]

Oeps, Ernst was me voor :9 _/-\o_
Tja. Als pings naar het IP adres van de SFP veel packet loss geven in een UDM, maar het in een mediaconverter prima werkt (1000 pings, geen enkel packet loss) wat gaat er dan fout? En al helemaal als een andere SFP dan ok. is (lijkt, want begrijp ik niet getest op een werkende XGS-PON verbinding) in die UDM wordt een oorzaak zoeken wel heel moeilijk.

En daar blijft het even bij zolang we geen idee verder hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-09 11:43
R3D schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:38:
[...]

Je kan hem opnieuw aansluiten, zou weer moeten werken
's werelds beste support :D.
Hij werkte inderdaad direct weer.
Iets te maken met Odido die tegenwoordig te bestellen is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:10
Iemand een idee of er ook een 2.5Gbps abonnement gaat komen?

dan zou ik de hele 2.5Gbps interface kunnen benutten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Dat is meer een wens vanuit een technische tweaker. Vanuit marketing “bekt” dat niet lekker dus het lijkt mij niet logisch dat je dit kunt verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 13:49
[...]

Maar thx voor de tip.
offtopic:
Als je m als router wilt gebruiken check dan even de testresultaten die niet boven de 1,3Gbps uit lijken te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Brentjuh2000 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:35:
Iemand een idee of er ook een 2.5Gbps abonnement gaat komen?

dan zou ik de hele 2.5Gbps interface kunnen benutten.
Je gaat dan sowieso niet de 2.5Gbps halen door overhead, zelfde reden dat je met 1Gbps ook maar op 940Mbps komt.

Sowieso is een 2Gbps en 2.5Gbps abonnement natuurlijk onlogisch, hooguit dat ze de 2Gbps aanpassen naar 2.5Gbps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:05
Wat is eigenlijk het nut van een 2 Gbps abonnement ? ik heb zelf 1 Gbps en zie dat het veel moeite kost om sites te vinden waar je nu echt met 125 MB/s (grote) bestanden kan downloaden.

Dus leuk voor een speedtest, maar in de praktijk valt het allemaal vies tegen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Mapje schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:57:
Wat is eigenlijk het nut van een 2 Gbps abonnement ? ik heb zelf 1 Gbps en zie dat het veel moeite kost om sites te vinden waar je nu echt met 125 MB/s (grote) bestanden kan downloaden.

Die discussie is al zo vaak gevoerd, omdat je Tweaker bent en het onderste uit de kant wil, of omdat je echt grote bestanden down- en upload. Video, photo, geluid e.d., denk aan videoproductie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Laatst online: 17:10
ernstoud schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:02:
[...]

Die discussie is al zo vaak gevoerd, omdat je Tweaker bent en het onderste uit de kant wil, of omdat je echt grote bestanden down- en upload. Video, photo, geluid e.d., denk aan videoproductie.
Net als de Slogan van Tele2 vroeger,

"Niet omdat het moet, maar omdat het kan"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Zoals @ernstoud zegt... vaker besproken. Ik trek regelmatig de 8gbps lijn aardig dicht in de pieken. Zeker als ik video projecten oplever, dus ook gelijk archiveer en we met 1 of 2 man (deels) in de cloud video projecten aan het editen zijn. Het kan dus enorm functioneel zijn, enorm leuk of alletwee >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyvdmoo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 23:56

gamen !!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• N1traat
  • Laatst online: 14-09 16:42
gamen !!!
Ja, dat gaat veel beter met 2Gbps ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tweak_IT
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-08 10:34
N1traat schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:08:
[...]

Zou ik met een 8Gb lijn wel legend halen in Heartstone denk je ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1traat
  • Laatst online: 14-09 16:42
Tweak_IT schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:29:
[...]

Zou ik met een 8Gb lijn wel legend halen in Heartstone denk je ?
:D

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mescaline
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 23:38
Zo, het was even klussen, maar het werkt:

- Nokia XS-010X-Q
- Unifi UXG-Lite gateway
- Unifi thuisnetwerkje, verder niet interessant
- Caiway Internet + TV
- IPv4, IPv6 met PD

Een korte tijdslijn en meteen mijn ervaringen (die eigenlijk over het algemeen heel positief zijn!)

7 februari:
- Vandaag zou mijn glasvezelverbinding worden opgeleverd. Eerder kon niet omdat de PoP nog niet eerder klaar was. Kabel lag al sinds oktober binnen :D. Orgineel Nokia modem gekoppeld, maar helaas, geen PON lampje.
- Helpdesk maar eens gebeld en call aangemaakt. Een kwartier later een mailtje dat de storing verholpen was! Mooi. Maar geen PON lampje. Dus maar een powercycle. Dat hielp. Origneel Nokia modem in bedrijf na ruim 15 minuten reboot na reboot van het modem.
- Internet (alleen IPv4 :/) werkt, maar TV nog niet. Amino boxje dacht dat hij bij een Delta klant hoorde, maar ik ben Caiway klant. Helpdesk vindt het een leuk probleem, maar raadt mij aan terug te bellen als mijn abonnement is gestart.

8 februari:
- Mailtje dat mijn diensten in zijn gegaan. Ha, mooi. Amino opnieuw opstarten, en voila. Beeld. Dat gaat best soepeltjes!

9 tm 12 februari:
- Carnaval. Effe wat anders te doen :9B

13 februari:
- Helpdesk call ingeschoten voor het aanmelden van mn eigen modem. Vriendelijke chat, en meteen ter zake. Gegevens doorgegeven die nodig waren en een case aangemaakt.

14 februari:
- Mailtje dat de case is gesloten. Dat zal dan wel betekenen dat het eigen modem werkt. Dat had wel wat duidelijker gemogen, Caiway.
- Thuisnetwerk omgebouwd van origineel Nokia met een USG3P naar mijn eigen Nokia modem en een UXG-Lite. Lijkt best aardig te gaan. Met een downtime van zo'n 3 uur (VLANs hernummeren moest ook nog..) de basis werkend gekregen: Internet en TV.

15 februari:
- Ik word wakker. Geen internet. OK, wat heb ik verkeerd gedaan, gisteren :D
- Er blijkt een vezel doorgegraven te zijn vanaf circa 10:30. Hmm. Bijzonder. Zijn die PoP's niet redundant aangesloten dan?
- Even terug naar mn T-mobile DSL die er nog ligt.
- Uiteindelijke downtime schat ik zo'n 12 uur, laat in de avond schijnen de diensten het weer te doen. Geen mailtje gehad over de afmelding, maar de storingenpagina laat me zien dat alles weer zou moeten werken voor mijn postcode. Morgen maar fris weer aan de hobby. :Z

16 februari:
- Internet teruggeklust naar Caiway. Werkt meteen.
- Oja. IPv6. Dat moet nog. IPv6 aangezet op de uplink, en ik krijg een IP(6)! Woei!
- Na wat gegraaf in dit topic heb ik prefix-delegation aangezet met een subnet van /56
- Nog even wat goochelen, want het blijkt dat mijn vorige HE.net IPv6 tunnel niet lekker werkt met hoe de UXG-Lite zn PD geconfigureerd wil hebben. Maar het resultaat mag er wezen: Ieder subnetje thuis krijgt netjes via SLAAC en DHCPv6 zijn adresjes uit de PD prefix vanuit Caiway. _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door Mescaline op 16-02-2024 22:36 . Reden: typo ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Mescaline schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:29:

- Nokia XS-010X-Q
- Unifi UXG-Lite gateway
- Caiway Internet + TV
- IPv4, IPv6 met PD

Een korte tijdslijn en meteen mijn ervaringen (die eigenlijk over het algemeen heel positief zijn!)

7 februari:
- Vandaag zou mijn glasvezelverbinding worden opgeleverd. Eerder kon niet omdat de PoP nog niet eerder klaar was. Kabel lag al sinds oktober binnen :D. Orgineel Nokia modem gekoppeld, maar helaas, geen PON lampje.
- Helpdesk maar eens gebeld en call aangemaakt. Een kwartier later een mailtje dat de storing verholpen was! Mooi. Maar geen PON lampje. Dus maar een powercycle. Dat hielp. Origneel Nokia modem in bedrijf na ruim 15 minuten reboot na reboot van het modem.
- Internet (alleen IPv4 :/) werkt, maar TV nog niet. Amino boxje dacht dat hij bij een Delta klant hoorde, maar ik ben Caiway klant. Helpdesk vindt het een leuk probleem, maar raadt mij aan terug te bellen als mijn abonnement is gestart.

8 februari:
- Mailtje dat mijn diensten in zijn gegaan. Ha, mooi. Amino opnieuw opstarten, en voila. Beeld. Dat gaat best soepeltjes!

9 tm 12 februari:

13 februari:
- Helpdesk call ingeschoten voor het aanmelden van mn eigen modem. Vriendelijke chat, en meteen ter zake. Gegevens doorgegeven die nodig waren en een case aangemaakt.

14 februari:
- Mailtje dat de case is gesloten. Dat zal dan wel betekenen dat het eigen modem werkt. Dat had wel wat duidelijker gemogen, Caiway.
- Thuisnetwerk omgebouwd van origineel Nokia met een USG3P naar mijn eigen Nokia modem en een UXG-Lite. Lijkt best aardig te gaan. Met een downtime van zo'n 3 uur (VLANs hernummeren moest ook nog..) de basis werkend gekregen: Internet en TV.

15 februari:
- Er blijkt een vezel doorgegraven te zijn vanaf circa 10:30. Hmm. Bijzonder. Zijn die PoP's niet redundant aangesloten dan?
- Uiteindelijke downtime schat ik zo'n 12 uur, laat in de avond schijnen de diensten het weer te doen. Geen mailtje gehad over de afmelding, maar de storingenpagina laat me zien dat alles weer zou moeten werken voor mijn postcode. Morgen maar fris weer aan de hobby. :Z

16 februari:
- Oja. IPv6. Dat moet nog. IPv6 aangezet op de uplink, en ik krijg een IP(6)! Woei!
- Na wat gegraaf in dit topic heb ik prefix-delegation aangezet met een subnet van /56
- Nog even wat goochelen, want het blijkt dat mijn vorige HE.net IPv6 tunnel niet lekker werkt met hoe de UXG-Lite zn PD geconfigureerd wil hebben. Maar het resultaat mag er wezen: Ieder subnetje thuis krijg netjes via SLAAC en DHCPv6 zijn adresjes uit de PD prefix vanuit Caiway. _/-\o_
Dat is wel pech dat je bij een aansluiting die net werkt een kabel storing krijgt, maar snel opgelost.

Waar heb je de xs-010x-q vandaan?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mescaline
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 23:38
ernstoud schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:36:
[...]

Dat is wel pech dat je bij een aansluiting die net werkt een kabel storing krijgt, maar snel opgelost.
Yep. Ik was eigenlijk vooral blij dat het na ongeveer een uur zoeken en piekeren niet aan mezelf bleek te liggen :)
Waar heb je de xs-010x-q vandaan?
Lang leve de complete topicstart: Bij @wbschenk in zijn shop gevonden (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mescaline schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:29:

- Nokia XS-010X-Q
- Unifi UXG-Lite gateway
- Caiway Internet + TV
- IPv4, IPv6 met PD

7 februari:

8 februari:

9 tm 12 februari:

13 februari:

14 februari:

15 februari:

16 februari:
- Nog even wat goochelen, want het blijkt dat mijn vorige HE.net IPv6 tunnel niet lekker werkt met hoe de UXG-Lite zn PD geconfigureerd wil hebben. Maar het resultaat mag er wezen: Ieder subnetje thuis krijgt netjes via SLAAC en DHCPv6 zijn adresjes uit de PD prefix vanuit Caiway. _/-\o_
Top, mooi verslag. De PoP's hebben altijd minimaal 2 backbones, nieuwe netwerken 100Gbps elk. Het kan ook makkelijk zijn dat er een kabel tussen de PoP en je huis is geraakt. Als het een kabel is naar een DP kunnen hier heel wat aansluitingen op zitten...

Maar goed dat alles "loopt" :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vrow
  • Laatst online: 15-08 09:47
N1traat schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:08:
[...]

Ik gebruik het vooral voor series. Vooral als het spannend is en je wilt weten hoe het afloopt, is het superfijn dat een aflevering dan maar 20 minuten duurt in plaats van 40.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SPyRoX
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 10:38
[...]

Maar thx voor de tip.
Je moet opzoek gaan naar een CCR (Cloud Core Router) en niet een CRS (Cloud Router Switch)
Ik zelf draai een CCR1072 (overkill ik weet het maar ik kon hem voor een prikkie krijgen)
Of een RB (RouterBoard) zijn prima routers maar zoals er hier al gemeld werd kijk even op mikrotik website naar de test resultaten

[ Voor 8% gewijzigd door SPyRoX op 17-02-2024 23:19 ]

Acties:
  • +23 Henk 'm!
Buitenkans(je).

Ik heb nog drie nieuwe Zaram SFP’s. Extra aangeschaft tijdens de laatste group-buy voor dead-on-arrival situaties. Omdat Zaram goed en snel de garantie afhandeling doet, hoef ik geen voorraad aan te houden.

Ze mogen dus weg met een speciale actie voor een goed doel: https://dutchcelldogs.nl/

Stuur een e-mail met je bod hoger dan EUR 50,- naar: zaram@kineta.nl.

Komende vrijdag om 13:00 uur sluit ik dit af. Zijn er gegadigden dan gaan ze vrijdagmiddag nog met PostNL mee. Geen verzendkosten.

De totale opbrengst gaat dus naar het genoemde doel, zakelijk sponsor ik dat al vanaf de oprichting. Nobel doel.

Normaliter mogen dergelijke acties niet op Tweakers. Ik hoop op een uitzondering. Geen enkel winstoogmerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madbwr
Vandaag maar is gechat met delta fiber

Oplevering staat nog steeds voor eerste kwartaal 2024 in de planning _/-\o_
Alle wijkcentrales zijn al geplaatst. _/-\o_

Maar wanneer ze aan mijn kant van het dorpje beginnen was niet bekend :(

Toch die @R3D maar is ff aanspreken dat ze weekend werk er ook toe doet :o :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!
robertwebbe schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:10:
Nou @R3D, zet je schep maar vast klaar. 😀
Met een schepje op het strand zeker? 8) (is het al zomer?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• madbwr
justdaboo schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:31:
[...]

Met een schepje op het strand zeker? 8) (is het al zomer?)
Zand? Hallo als het zo gemakkelijk was had ik het zelf al gedaan

Het is gewoon van die mooie vette Groningse klei 😜, de soort waar je 1 schop van uit de grond haalt de helft gewoon aan je schop blijft plakken en er niet meer vanaf komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peewee.
  • Laatst online: 18-09 13:35
@madbwr Hier al sinds juli alles gereed, behalve stroom naar de centrales. Ik zou dus nog niet juichen, ook omdat de planning hier 4e kwartaal 2023 was.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bsmile000
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 21:49
Ik was er al bang voor: de Zaram werkte perfect in mijn Ubiquiti UniFi DreamWall met software versie 3.2.9. Vannacht de eerste update gehad (naar versie v3.2.12) en de Zaram wordt niet meer herkent door de DreamWall. Wat is Ubiquiti toch slecht in hun versiebeheer. Er vallen zo vaak zaken weer om, nadat ze iets goed werkend hebben gehad.

Ik heb maar weer een ticket aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bsmile000 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:41:
Ik was er al bang voor: de Zaram werkte perfect in mijn Ubiquiti UniFi DreamWall met software versie 3.2.9. Vannacht de eerste update gehad (naar versie v3.2.12) en de Zaram wordt niet meer herkent door de DreamWall. Wat is Ubiquiti toch slecht in hun versiebeheer. Er vallen zo vaak zaken weer om, nadat ze iets goed werkend hebben gehad.

Terug kan niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

bsmile000 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:41:

Zet je sfp+ cage op auto-negotiate/no auto-negotiate, de i2c_bus doet niet mee.
En anders settings backup en via recovery weer downgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bsmile000
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 21:49
R3D schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:52:
[...]

Zet je sfp+ cage op auto-negotiate/no auto-negotiate, de i2c_bus doet niet mee.
En anders settings backup en via recovery weer downgraden.
Zal ik eens doen en dan de auto-update maar een tijd uit laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NIK0
Bij een familie lid wordt op zeer korte termijn in het bedrijfspand glasvezel van Delta opgeleverd.

Heb verder geen informatie over wat er precies geïnstalleerd gaat worden. Alleen dat het een 1000/1000 verbinding is. (was de laagste instap mogelijk)

Er is geen behoefte om aan de setup van Delta te komen (deze komt te zitten in een afgesloten kast van de huurbaas) er moet alleen weer een fritzbox achter gezet worden om alles achter de verbinding te regelen.
Neem aan dat er ongeacht welk modem ze geleverd krijgen, ik er bijv een Fritzbox 4040 achter kan plaatsen? Moet de monteur hier ergens nog rekening mee houden (bridge mode?)

[ Voor 4% gewijzigd door NIK0 op 21-02-2024 07:57 ]

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • +7 Henk 'm!
NIK0 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:51:
Bij een familie lid wordt op zeer korte termijn in het bedrijfspand glasvezel van Delta opgeleverd.

Heb verder geen informatie over wat er precies geïnstalleerd gaat worden. Alleen dat het een 1000/1000 verbinding is. (was de laagste instap mogelijk)

Er is geen behoefte om aan de setup van Delta te komen (deze komt te zitten in een afgesloten kast van de huurbaas) er moet alleen weer een fritzbox achter gezet worden om alles achter de verbinding te regelen.
Neem aan dat er ongeacht welk modem ze geleverd krijgen, ik er bijv een Fritzbox 4040 achter kan plaatsen? Moet de monteur hier ergens nog rekening mee houden (bridge mode?)
Ik raad je eerst aan om de Topic start te lezen en dan lekker een dagje uit te trekken om het topic door te nemen.

Ik neem aan dat het een zakelijk abonnement is, dan was er een optie tijdens het bestellen om een Nokia XS-010X-Q (het bridge modem) te kiezen. Kan dan de Fritz er gelijk achter, anders dubbel NAT.

Als die niet besteld is of een particulier abonnement, zoek in het TS een mooie optie uit.

En nogmaals… lees even het topic goed door 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NIK0
justdaboo schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:03:
[...]

Ik raad je eerst aan om de Topic start te lezen en dan lekker een dagje uit te trekken om het topic door te nemen.

Ik neem aan dat het een zakelijk abonnement is, dan was er een optie tijdens het bestellen om een Nokia XS-010X-Q (het bridge modem) te kiezen. Kan dan de Fritz er gelijk achter, anders dubbel NAT.

Als die niet besteld is of een particulier abonnement, zoek in het TS een mooie optie uit.

En nogmaals… lees even het topic goed door 8)
Super bedankt voor de snelle reply!! _/-\o_

Uiteraard het start topic gelezen maar zoals gezegd geen behoefte om een eigen modem aan te sluiten.

Het is voor Delta een nieuwe wijk waar dit allemaal uitgerold is en je moest (meer dan een jaar geleden) inschrijven via een pdfje om de aansluiting gerealiseerd te krijgen. Wat ik heb gehoord ging dat via een soort projectleider die het hele bedrijventerrein heeft geïnventariseerd.

Enige wat ik heb gezien op het inschrijf formulier was (modem in bridge modus) er was geen keuze voor een modem aangezien de aanvraag niet digitaal is gedaan. (dus wel een zakelijke aansluiting maar aparte manier van inschrijven destijds)
Dus ik heb verre van alle informatie omtrent de aansluit actie van Gideon.
Maar naar m'n idee zit ik met die Fritzrouter erachter wel goed. Er zijn geen hoge eisen, het moet werken, de fritz regelt wifi, dhcp en nog wat zaken en spannender moet het niet worden..

Nogmaals bedankt voor de snelle reply !

[ Voor 13% gewijzigd door NIK0 op 21-02-2024 08:58 ]

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • +3 Henk 'm!
NIK0 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:21:
[...]

Super bedankt voor de snelle reply!! _/-\o_

Uiteraard het start topic gelezen maar zoals gezegd geen behoefte om een eigen modem aan te sluiten.

Het is voor Delta een nieuwe wijk waar dit allemaal uitgerold is en je moest (meer dan een jaar geleden) inschrijven via een pdfje om de aansluiting gerealiseerd te krijgen. Wat ik heb gehoord ging dat via een soort projectleider die het hele bedrijventerrein heeft geïnventariseerd.

Enige wat ik heb gezien op het inschrijf formulier was (modem in bridge modus) er was geen keuze voor een modem aangezien de aanvraag niet digitaal is gedaan. (dus wel een zakelijke aansluiting maar aparte manier van inschrijven destijds)
Dus ik heb verre van alle informatie omtrent de aansluit actie van Gideon.
Maar naar m'n idee zit ik met die Fritzrouter erachter wel goed. Er zijn geen hoge eisen, het moet werken, de fritz regelt wifi, dhcp en nog wat zaken en spannender moet het niet worden..

Nogmaals bedankt voor de snelle reply !
Top!

Het kan zijn dat deze optie in tijden van de inschrijving er nog niet was, dit is goed mogelijk. De Nokia XS-010X-Q is niet gratis, misschien kan je een belletje naar Delta zakelijk er aan wagen om even te checken wat er onderweg is en om eventueel de Nokia XS-010X-Q toe te voegen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
ernstoud schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:21:
Buitenkans(je).

Ik heb nog drie nieuwe Zaram SFP’s. Extra aangeschaft tijdens de laatste group-buy voor dead-on-arrival situaties. Omdat Zaram goed en snel de garantie afhandeling doet, hoef ik geen voorraad aan te houden.

Ze mogen dus weg met een speciale actie voor een goed doel: https://dutchcelldogs.nl/

Stuur een e-mail met je bod hoger dan EUR 50,- naar: zaram@kineta.nl.

Komende vrijdag om 13:00 uur sluit ik dit af. Zijn er gegadigden dan gaan ze vrijdagmiddag nog met PostNL mee. Geen verzendkosten.

De totale opbrengst gaat dus naar het genoemde doel, zakelijk sponsor ik dat al vanaf de oprichting. Nobel doel.

Normaliter mogen dergelijke acties niet op Tweakers. Ik hoop op een uitzondering. Geen enkel winstoogmerk.
Een hoop handjes omhoog maar weinig biedingen, voorlopig gaat @wbschenk aan kop met een mooi bod.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:50
ernstoud schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:57:
[...]

Een hoop handjes omhoog maar weinig biedingen, voorlopig gaat @wbschenk aan kop met een mooi bod.
Is mijn bieding binnengekomen?

Ik ging ervan uit dat de bieding per stuk ging, maar krijg nu het idee dat de bieding per 3 is. Klopt dat?

Voor mij is 3 niet interessant, heb er aan 1 genoeg. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:50
ernstoud schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:43:
[...]

Nee hoor, gewoon per stuk. Alle drie of twee mag ook.
Ok, top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:29
Vanmiddag via de chat om de activatie van mijn Fritzbox 5590 verzocht en gegevens doorgegeven. Medewerker zou het gaan regelen. Ik moest akkoord gaan met maximaal 1 dag downtime.
Inmiddels ben ik twee standaardmails over mijn gemelde storing verder, waarvan de laatste al melding maakt dat het is doorgestuurd naar andere professionals en dat het 5 werkdagen kan gaan duren. Hemeltje zeg!

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Patrick_6369 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:13:
Vanmiddag via de chat om de activatie van mijn Fritzbox 5590 verzocht en gegevens doorgegeven. Medewerker zou het gaan regelen. Ik moest akkoord gaan met maximaal 1 dag downtime.
Inmiddels ben ik twee standaardmails over mijn gemelde storing verder, waarvan de laatste al melding maakt dat het is doorgestuurd naar andere professionals en dat het 5 werkdagen kan gaan duren. Hemeltje zeg!
Artikel 4.5 van de ACM beleidsregel: “… de verplichting om een proces in te richten dat waarborgt dat die gegevens binnen één werkdag na ontvangst van deze gegevens die door de eindgebruiker zijn gestuurd in de administratie zijn opgenomen, zodat het eindapparaat aangesloten kan worden.”

Bron: https://www.acm.nl/system...besluit-eindapparaten.pdf

Dus dit is heel slordig! Ik zou als ik jou was laten weten dat je hier geen genoegen mee neemt, ze in gebreke stelt en een klacht bij de ACM overweegt.

Daarbij neem ik aan dat je uiteraard wel de juiste gegevens aangeleverd hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:29
Blijkbaar sturen ze maar wat standaardmailtjes, want sinds 17:30 exact, werkt het!
Ik heb geen mailnotificatie of sms van ze gehad, maar opeens maakte mijn mobiel weer verbinding met de Wifi, nadat die eerst automatisch verbroken was wegens gebrekkige internetverbinding.
Nu ik de portforwarding rules in de Fritzbox heb ingesteld werkt ook de toegang tot de NAS weer naar behoren gelukkig.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• stoner1978
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 16:47

stoner1978

Sessy | Megane e-tech

Goedemorgen,

Volgende week wordt ook bij ons de Delta 8Gbs actief.

Graag zou ik een Zaram fsp+ module gaan gebruiken icm mijn bestaande Zyxel xgs1250-12 switch.
deze switch beschikt over 1 fsp+ poort en mogelijkheid tot instellen van Vlan.

Zal dit gaan werken?
Of is het beter om de Nokia XS-010X-Q te gebruiken ipv Zaram?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet Remco

3440wp oost | 4320wp west | SE5K-RWB

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:55
stoner1978 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:37:
Graag zou ik een Zaram fsp+ module gaan gebruiken icm mijn bestaande Zyxel xgs1250-12 switch.

Zal dit gaan werken?
Mijn eerste advies zou zijn om de Delta modem/router (waarschijnlijk de nieuwe Sagemcom met 10 Gb) te gebruiken en deze aan te sluiten op de Zyxel switch.

Daarna eens op je gemak alle mogelijkheden lezen en welke voor- en nadelen bepaalde keuzes hebben, het is in ieder geval niet mogelijk/raadzaam een ONT als de Zaram SFP+ module/Nokia XS-010X-Q direct op de switch aan te sluiten. Hier moet een router tussen die her verkeer tussen je eigen netwerk (LAN) en de boze buitenwereld (WAN) van elkaar scheidt.
Goedemorgen,

Zal dit gaan werken?

Groet Remco
Zeker geen switch gebruiken, zoek een mooie router uit :)

• stoner1978
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 16:47

stoner1978

Sessy | Megane e-tech

maupie1967 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:09:
[...]

Mijn eerste advies zou zijn om de Delta modem/router (waarschijnlijk de nieuwe Sagemcom met 10 Gb) te gebruiken en deze aan te sluiten op de Zyxel switch.

Daarna eens op je gemak alle mogelijkheden lezen en welke voor- en nadelen bepaalde keuzes hebben, het is in ieder geval niet mogelijk/raadzaam een ONT als de Zaram SFP+ module/Nokia XS-010X-Q direct op de switch aan te sluiten. Hier moet een router tussen die her verkeer tussen je eigen netwerk (LAN) en de boze buitenwereld (WAN) van elkaar scheidt.
[/quote]

Bedankt voor jullie reacties.

We hebben het befaamde Nokia modem gekregen.
Zelf heb ik enkele (volgens mij) goede routers. de ax72 pro en de ax11000

plan was om deze aan te sluiten op de 10Gbs poorten van de Zyxel en deze het verkeer te laten regelen.

Maar dit zal dus niet gaan werken?

3440wp oost | 4320wp west | SE5K-RWB

• vrow
  • Laatst online: 15-08 09:47
stoner1978 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:36:
[...]

[/quote]

Bedankt voor jullie reacties.

We hebben het befaamde Nokia modem gekregen.
Zelf heb ik enkele (volgens mij) goede routers. de ax72 pro en de ax11000

plan was om deze aan te sluiten op de 10Gbs poorten van de Zyxel en deze het verkeer te laten regelen.

Maar dit zal dus niet gaan werken?
Je haalt wat dingen door elkaar.
Je hebt normaal gesproken, bijvoorbeeld bij DSL of coax, een modem > Router > switch en dan een wifi-punt.
Modem zorgt voor het omzetten van coax-signalen of telefoonlijn-signalen naar netwerkverkeer. De router zorgt ervoor dat je meer dan 1 apparaat kunt gebruiken. Een switch zorgt voor meer 'stekkertjes' en een wifi-punt voor de wifi.
Bij Ziggo en alle DSL-providers zijn deze vier functies in 1 apparaat ondergebracht.

Bij glasvezel heb je geen Modem nodig want de andere kant is al een glasvezel-switch, het is dus al netwerkverkeer.
Een ONT zet glas om naar UTP, niet meer en niet minder. Heb je dus nodig als je een router hebt waar geen glas in kan. Heb je een router waar wel glas in kan, dan kan je ook een sfp kopen.

Maar in geen enkel geval kun je een switch rechtstreeks aansluiten op het glas wat binnenkomt (ofwel de sfp of via een ont). Als dat al zou werken, zou maximaal 1 apparaat een extern ip-adres krijgen en kan de rest van je netwerk niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdnes
Goedemorgen,

Zal dit gaan werken?

Groet Remco
Denk dat het wel kan werken als je jouw router en de SFP beide in VLAN100 plaatsen, en de rest van de apparaten in een ander VLAN. Je moet wel voorkomen dat de andere poorten dus rechtstreeks toegang hebben tot de SFP.

Makkelijkst is dan om jouw router twee keer aan te sluiten, een met zijn WAN poort in VLAN100, en eentje met een LAN poort op een ander VLAN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 22:35

ofc

mvdnes schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:47:
[...]

Denk dat het wel kan werken als je jouw router en de SFP beide in VLAN100 plaatsen, en de rest van de apparaten in een ander VLAN. Je moet wel voorkomen dat de andere poorten dus rechtstreeks toegang hebben tot de SFP.

Makkelijkst is dan om jouw router twee keer aan te sluiten, een met zijn WAN poort in VLAN100, en eentje met een LAN poort op een ander VLAN.
Ja, dat zou m.i. kunnen werken.

Al het verkeer moet dan wel door die ene router lopen, met een 2.5Gbps WAN poort, dus de volledige 8Gbps verbinding zal zo niet benut worden.
Pagina: 1 ... 46 ... 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.