Zo, het was even klussen, maar het werkt:
-
Nokia XS-010X-Q
-
Unifi UXG-Lite gateway
- Unifi thuisnetwerkje, verder niet interessant
- Caiway Internet + TV
- IPv4, IPv6 met PD
Een korte tijdslijn en meteen mijn ervaringen (die eigenlijk over het algemeen heel positief zijn!)
7 februari:
- Vandaag zou mijn glasvezelverbinding worden opgeleverd. Eerder kon niet omdat de PoP nog niet eerder klaar was. Kabel lag al sinds oktober binnen

. Orgineel Nokia modem gekoppeld, maar helaas, geen PON lampje.
- Helpdesk maar eens gebeld en call aangemaakt. Een kwartier later een mailtje dat de storing verholpen was! Mooi. Maar geen PON lampje. Dus maar een powercycle. Dat hielp. Origneel Nokia modem in bedrijf na ruim 15 minuten reboot na reboot van het modem.
- Internet (alleen IPv4

) werkt, maar TV nog niet. Amino boxje dacht dat hij bij een Delta klant hoorde, maar ik ben Caiway klant. Helpdesk vindt het een leuk probleem, maar raadt mij aan terug te bellen als mijn abonnement is gestart.
8 februari:
- Mailtje dat mijn diensten in zijn gegaan. Ha, mooi. Amino opnieuw opstarten, en voila. Beeld. Dat gaat best soepeltjes!
9 tm 12 februari:
- Carnaval. Effe wat anders te doen
13 februari:
- Helpdesk call ingeschoten voor het aanmelden van mn eigen modem. Vriendelijke chat, en meteen ter zake. Gegevens doorgegeven die nodig waren en een case aangemaakt.
14 februari:
- Mailtje dat de case is gesloten. Dat zal dan wel betekenen dat het eigen modem werkt. Dat had wel wat duidelijker gemogen, Caiway.
- Thuisnetwerk omgebouwd van origineel Nokia met een USG3P naar mijn eigen Nokia modem en een UXG-Lite. Lijkt best aardig te gaan. Met een downtime van zo'n 3 uur (VLANs hernummeren moest ook nog..) de basis werkend gekregen: Internet en TV.
15 februari:
- Ik word wakker. Geen internet. OK, wat heb ik verkeerd gedaan, gisteren

- Er blijkt een vezel doorgegraven te zijn vanaf circa 10:30. Hmm. Bijzonder. Zijn die PoP's niet redundant aangesloten dan?
- Even terug naar mn T-mobile DSL die er nog ligt.
- Uiteindelijke downtime schat ik zo'n 12 uur, laat in de avond schijnen de diensten het weer te doen. Geen mailtje gehad over de afmelding, maar de storingenpagina laat me zien dat alles weer zou moeten werken voor mijn postcode. Morgen maar fris weer aan de hobby.
16 februari:
- Internet teruggeklust naar Caiway. Werkt meteen.
- Oja. IPv6. Dat moet nog. IPv6 aangezet op de uplink, en ik krijg een IP(6)! Woei!
- Na wat gegraaf in dit topic heb ik prefix-delegation aangezet met een subnet van /56
- Nog even wat
goochelen, want het blijkt dat mijn vorige HE.net IPv6 tunnel niet lekker werkt met hoe de UXG-Lite zn PD geconfigureerd wil hebben. Maar het resultaat mag er wezen: Ieder subnetje thuis krijgt netjes via SLAAC en DHCPv6 zijn adresjes uit de PD prefix vanuit Caiway.
[
Voor 0% gewijzigd door
Mescaline op 16-02-2024 22:36
. Reden: typo ]