Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:35
vrow schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:13:
[...]

@justdaboo Bedankt voor je reactie. Zie ook mijn reacties op Ernst en R3D hierboven.
Mijn eerste modem was ook een 2400 baud modem in een 386 dus ja, alle dingen die je noemt heb ik ook allemaal beleefd :-) Heb nog net niet het modem bij de C64 gehad waar je de hoorn van de telefoon in moest leggen.

Meeste heb ik hierboven al gezegd, maar er is nog 1 punt wat ik nog even wil aanhalen dan, omdat jij het ook specifiek benoemt.
Ik vind het jammer dat sommige mensen struikelen over hoe ik het zeg. Volgens mij was ik netjes. Ja, ik schop even tegen Delta aan. Maar dingen die al langere tijd al dan niet onderweg zijn (hairpin feature/bug, bridge-modus of ONT via Delta) en maar niet komen. Dat kan ik niet zeggen dat het een snel, flexibel en vooruitstrevend bedrijf is. Sorry. Misschien zijn ze dat wel op vlakken als personeelsbeleid of duurzaamheid, maar ik kijk nu door mijn bril naar de diensten die ze leveren.

Maar ik heb alleen iets willen zeggen over een bedrijf. En dan heb ik traag en log gezegd en dat ook onderbouwd met waarom ik dat vind. Ik heb nergens gezegd dat het een k*tbedrijf is (vind ik ook niet), ik heb niks verkeerds gezegd over de medewerkers (sterker nog, ik heb gezegd dat het fijn is dat ze hier meelezen en helpen).
@R3D vond me ook al een zeikerd dus ik heb blijkbaar bij mensen op bepaalde knoppen gedrukt... Dat was niet de bedoeling.
Een aantal van de problemen die je aanhaalt zijn Nokia problemen. Daar heb je als Delta zijnde natuurlijk ook maar beperkt invloed op.
Ik viel ook een beetje over de toon van je bericht, maar ben het wel met je eens dat invullen van vrije modemkeuze middels verstrekken van een ONT mij ook veel logischer zou lijken. Echter zijn dingen vaak niet zo simpel als ze lijken dus er zullen misschien andere overwegingen spelen waar wij beperkt zicht op hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kogel
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 15:11
Goedendag allen,

Ik heb een Deltafiber aansluiting sinds kort. Ook heb ik een Nokia XS-010G-Q gekocht omdat ik een modem in bridge nodig heb. En Delta is bezig met het aanmelden van dit modem (dank voor de beschrijving). Nu heb ik op mijn Unifi UDM Pro de Nokia in poort 8 gedaan. Secondary WAN. Ik moet daar Vlan 100 instellen. Dat heb ik gedaan (zie screenshot). Zou op deze manier alles moeten werken? Ook de TV dus?
Dank alvast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mbGfpE6YelDziBT2uQYI6ddl8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXmSjlWTFDRcZodUsdjKHx91.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrow
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-08 09:47
THM0 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:18:
[...]

Een aantal van de problemen die je aanhaalt zijn Nokia problemen. Daar heb je als Delta zijnde natuurlijk ook maar beperkt invloed op.
Ik viel ook een beetje over de toon van je bericht, maar ben het wel met je eens dat invullen van vrije modemkeuze middels verstrekken van een ONT mij ook veel logischer zou lijken. Echter zijn dingen vaak niet zo simpel als ze lijken dus er zullen misschien andere overwegingen spelen waar wij beperkt zicht op hebben.
Inderdaad.
Ik heb mijn eerste (of eigenlijk 2e) reactie nog een keer of 100 doorgelezen net, maar als gehele reactie vind ik het toch echt geen vervelende reactie. Een organisatie bestempel ik in één zin als traag en log. Maar als je het hele bericht leest, dan ben ik volgens mij gewoon heel netjes en beleefd. Ik geef ook keurig aan dat ik na het jubelbericht van het bezoek van enkele Tweakers aan het Delta HQ op 'wat meer' had gehoopt. En ik sluit ook netjes af met dat het fijn is dat de medewerkers hier af en toe helpen, maar dat dat eigenlijk niet zou moeten hoeven. Nou ja, ik weet niet echt waar ik dan de fout in ben gegaan dat anderen dit als een vervelend bericht zien.

Maar inhoudelijk op jou: ja, dingen zijn vaak ingewikkelder, dat klopt. Ik zal er zelf eentje ergens vandaan toveren (ze zijn niet echt algemeen verkrijgbaar, maar ik zag al op Marktplaats een paar staan)) en 'm dan registreren bij Delta :-)
Wel fijn dat Delta dan in elk geval nu wel de firmware-updates doet van de Nokia ONT. Toch een beetje een soort van garantie dat het wel blijft werken in de toekomst. Dat is het ook vooral. Ik vind het vervelend om 150 euro uit te geven en dat over een paar maanden blijkt dat dit apparaat toch niet oke is (of de firmware toch niet bijgewerkt kan worden). Ik ben dan wel een tweaker maar heb helaas ook niet onbeperkt geld. Dat je iets als hobby hebt betekent ook weer niet dat het geld je op de rug groeit, natuurlijk :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:30
Kogel schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:59:
Goedendag allen,

Ik heb een Deltafiber aansluiting sinds kort. Ook heb ik een Nokia XS-010G-Q gekocht omdat ik een modem in bridge nodig heb. En Delta is bezig met het aanmelden van dit modem (dank voor de beschrijving). Nu heb ik op mijn Unifi UDM Pro de Nokia in poort 8 gedaan. Secondary WAN. Ik moet daar Vlan 100 instellen. Dat heb ik gedaan (zie screenshot). Zou op deze manier alles moeten werken? Ook de TV dus?
Dank alvast.
[Afbeelding]
Als alles goed verloopt komt "Melkweg" online als de storing verholpen melding van delta binnen is ;)

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

vrow schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:54:
[...]

Hallo @R3D ,

Bedankt voor je reactie.
Leuk dat je mij zeikerig noemt. Had ik misschien verdiend nadat ik jouw bedrijf traag had genoemd? :-)
Niet jou persoonlijk trouwens, alleen het bedrijf.

Laat ik dan een vraag stellen:
Waarom bieden jullie de consumenten-klant niet de optie om een Nokia ONT te nemen vanuit Delta? Je weet dan precies welke je stuurt, hebt zelf controle over de ID's en serienummers, weet welke firmware erop staat ed. en kunt dat ook vanuit jullie updaten. Voor zakelijke pro klanten kan het wel.
Ik wil dat ook best iets extra's voor betalen (hoewel Delta bespaart op het modem, dus of het netto uitmaakt voor Delta welk apparaat ze mij al dan niet gratis lenen, weet ik niet). Volgens mij voor zowel ons als Delta is dit veel overzichtelijker en beter beheersbaar. Nu heb je eventueel ook nog mensen die een Huawei ONT gaan kopen of een van de andere uit de TS. Of die oudere Nokia ONT's (die tot 2,5Gbit) waar jullie dan handmatig eventueel een firmware op kunnen zetten. Dat is heel aardig van jou en je collega's, maar toch veel meer werk dan simpelweg een ondersteunde ONT beschikbaar stellen?
Volgens mij geen rare vraag. Als je dit een zeikerige vraag vindt dan mag dat maar het is volgens mij een hele logische vraag.

En ik vind het wel bijzonder dat je dit al 'een berg aan verwachtingen' noemt. Dan wel een Nederlandse heuvel, hoop ik....? :-)
Hi,

Heel simpel, als bedrijf ga je in conclaaf met een leverancier.
De lijn aan producten worden goed in kaart gebracht en weerlegd tegenover je business wensen.
Het balans wat je zoekt is een product die in de basis al je diensten correct kan transporteren tegenover een prijs per product.
En nee er word niet altijd gekozen voor zo goedkoop mogelijk.
Maar dan krijg je een assortiment dat voldoet aan je wensen en kies je een product per segment wat je aan de klant levert.
Hierin is de keuze gemaakt om voor retail te kiezen voor de XS-2426X-A/B , voor SOHO/MKB/Wholesale/Pro de XS-010X-Q en later is daar ook de Sagemcom bij gekomen.
De proposities zijn zo netjes in elkaar gezet en wat voor de eind gebruiker makkelijk lijkt om “maar een ont” te geven zit qua business complexer in elkaar.
Daarnaast moet je je wel bedenken dat het aantal pro-users nog geen 10de van de netwerk stack maken, ga je dan overwegen je huidige proposities open te breken of moet de pro-user dan maar iets progressiever zijn in het vervullen van eigen wensen?
Aan het einde van de dag zal je 99 prima voorzien en zal er altijd 1 zijn die iets anders wil.
Als je je als bedrijf constant druk moet maken met die “ene” kom je dr nooit.

Lang verhaal kort, als retail klant krijg je een Nokia-B , heb je geavanceerde wensen kies voor een pro contract of een eigen modem.
Als bedrijf zijn we flexibel genoeg om alle kanten met je op te gaan, maar wel binnen de kaders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:40
Goedendag allen,

Dank alvast.
[Afbeelding]
Wel even zorgen dat de wan en lan ip's verschillend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrow
R3D schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:39:
[...]
Hi,

Heel simpel, als bedrijf ga je in conclaaf met een leverancier.
De lijn aan producten worden goed in kaart gebracht en weerlegd tegenover je business wensen.
Het balans wat je zoekt is een product die in de basis al je diensten correct kan transporteren tegenover een prijs per product.
En nee er word niet altijd gekozen voor zo goedkoop mogelijk.
Maar dan krijg je een assortiment dat voldoet aan je wensen en kies je een product per segment wat je aan de klant levert.
Hierin is de keuze gemaakt om voor retail te kiezen voor de XS-2426X-A/B , voor SOHO/MKB/Wholesale/Pro de XS-010X-Q en later is daar ook de Sagemcom bij gekomen.
De proposities zijn zo netjes in elkaar gezet en wat voor de eind gebruiker makkelijk lijkt om “maar een ont” te geven zit qua business complexer in elkaar.
Daarnaast moet je je wel bedenken dat het aantal pro-users nog geen 10de van de netwerk stack maken, ga je dan overwegen je huidige proposities open te breken of moet de pro-user dan maar iets progressiever zijn in het vervullen van eigen wensen?
Aan het einde van de dag zal je 99 prima voorzien en zal er altijd 1 zijn die iets anders wil.
Als je je als bedrijf constant druk moet maken met die “ene” kom je dr nooit.

Lang verhaal kort, als retail klant krijg je een Nokia-B , heb je geavanceerde wensen kies voor een pro contract of een eigen modem.
Als bedrijf zijn we flexibel genoeg om alle kanten met je op te gaan, maar wel binnen de kaders.
Dankjewel voor je uitleg. Ik snap helemaal wat je zegt en hoe dit soort dingen lopen.
De tegenstrijdigheid voor mij zit erin dat jullie dan wel Tweakers ontvangen op het HQ, de ONT via de klantenservice wel aan willen melden op het netwerk, ook wel de firmware updaten via jullie netwerk én zelfs mensen die de 'verkeerde' ONT hebben gekocht, toch nog wel willen helpen via dit forum om toch de firmware te updaten. Dus dat kan ik dan niet met elkaar rijmen. Verkoop ze dan gewoon ook zelf aan wie daar specifiek om vraagt. Scheelt beide partijen een boel gedoe en onduidelijkheid over en weer.

Je noemt het 'complex' maar noemt geen enkele reden waarom ik niet een Nokia ONT bij Delta zou kunnen bestellen. Jullie stoppen 'm in een doosje, zetten het ONT ID in jullie computersysteem en sturen hem naar mij op en zetten een bedrag erbij op mijn factuur. We kunnen er van alles omheen bedenken waarom dit niet zou kunnen, maar ingewikkelder is het niet :-)

Nogmaals: dit is zeker niet persoonlijk op jou gericht. Het is hartstikke fijn dat je tijd en moeite hebt, krijgt of neemt om te reageren. Maar we zien in Nederland wel vaak problemen, onmogelijkheden en ingewikkelde situaties. De paarse krokodillen vieren soms hoogtij hier. Het hoeft allemaal echt niet moeilijk te zijn :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xmicks
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-08 22:07
Goedendag allen,

Dank alvast.
[Afbeelding]
Als je UDM Pro via de secondary WAN aangesloten is moet je uiteraard ook je secondary WAN enablen.

PS Waarom is je Nokia niet als primary WAN geconfigureerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woolies
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-06-2024
ernstoud schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:49:
[...]

Voor XGS-PON het volgende:

Port forwarding werkt ook niet optimaal bij het Delta Nokia modem en met IPv6 helemaal niet (goed).

Eigen ONT is dan een betere oplossing. Of je FB vervangen door de 5590 met XGS-PON module.

Maar… betreft het nieuwe glasvezel aanleg? Dan krijg je zeker XGS-PON. Bij bestaande aanleg is die kans heel groot maar er is nog een kleine kans dat het AON is. Dan zijn er meer mogelijkheden. Wat hebben de buren?
Het betreft een nieuwe aansluiting dus dat zal XGS-PON zijn lijkt me.
Mu-on schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:04:
[...]

Heb je een specifieke reden om op Delta (als provider) over te stappen?
Op het Delta Glasvezel Netwerk zijn namelijk nog meer providers actief, die standaard andere routers aanbieden.
De hoofdhuurder heeft besloten deze overstap te maken dus ik moet hier in mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
vrow schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:14:
[...]

Dankjewel voor je uitleg. Ik snap helemaal wat je zegt en hoe dit soort dingen lopen.
De tegenstrijdigheid voor mij zit erin dat jullie dan wel Tweakers ontvangen op het HQ, de ONT via de klantenservice wel aan willen melden op het netwerk, ook wel de firmware updaten via jullie netwerk én zelfs mensen die de 'verkeerde' ONT hebben gekocht, toch nog wel willen helpen via dit forum om toch de firmware te updaten. Dus dat kan ik dan niet met elkaar rijmen. Verkoop ze dan gewoon ook zelf aan wie daar specifiek om vraagt. Scheelt beide partijen een boel gedoe en onduidelijkheid over en weer.

Je noemt het 'complex' maar noemt geen enkele reden waarom ik niet een Nokia ONT bij Delta zou kunnen bestellen. Jullie stoppen 'm in een doosje, zetten het ONT ID in jullie computersysteem en sturen hem naar mij op en zetten een bedrag erbij op mijn factuur. We kunnen er van alles omheen bedenken waarom dit niet zou kunnen, maar ingewikkelder is het niet :-)

Nogmaals: dit is zeker niet persoonlijk op jou gericht. Het is hartstikke fijn dat je tijd en moeite hebt, krijgt of neemt om te reageren. Maar we zien in Nederland wel vaak problemen, onmogelijkheden en ingewikkelde situaties. De paarse krokodillen vieren soms hoogtij hier. Het hoeft allemaal echt niet moeilijk te zijn :-)
Laat het rusten zou ik willen zeggen. Er is uitgelegd dat er redenen zijn. Die wij niet allemaal kennen of begrijpen. Allerlei aannames dat het dan niet complex is, dat het niet moeilijk hoeft te zijn etc. heeft niet zoveel zin, de wereld is nou eenmaal niet perfect.

Ik kan redenen verzinnen, zoals vanuit Nokia beperkte voorraad van de ONT waarbij die voorraad dus naar de Zakelijk Pro en de andere ISP’s gaat die veel kleinere aantallen abonnees hebben. Zoiets. Weet ik veel. Of die partners hebben het contractueel bedongen als unique selling point voor hun propositie.

Tip: let op eBay. Daar staan soms mooie aanbiedingen van Nokia ONT’s, laatst voor minder dan EUR 50,- en hoewel dat op geen enkele wijze verplicht is, worden ze na activatie door Delta nog ge-upgrade ook.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:12

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
ernstoud schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:44:
[...]

Laat het rusten zou ik willen zeggen. Er is uitgelegd dat er redenen zijn. Die wij niet allemaal kennen of begrijpen. Allerlei aannames dat het dan niet complex is, dat het niet moeilijk hoeft te zijn etc. heeft niet zoveel zin, de wereld is nou eenmaal niet perfect.

Ik kan redenen verzinnen, zoals vanuit Nokia beperkte voorraad van de ONT waarbij die voorraad dus naar de Zakelijk Pro en de andere ISP’s gaat die veel kleinere aantallen abonnees hebben. Zoiets. Weet ik veel. Of die partners hebben het contractueel bedongen als unique selling point voor hun propositie.

Tip: let op eBay. Daar staan soms mooie aanbiedingen van Nokia ONT’s, laatst voor minder dan EUR 50,- en hoewel dat op geen enkele wijze verplicht is, worden ze na activatie door Delta nog ge-upgrade ook.
De Nokia's zijn wel lastig aan te komen. Zelfs via de zakelijke contacten is het lastig. :-(
Voor nu importeer ik steeds batches vanuit USA. Leuke maar risicovolle onderneming :+ Er zijn er nu weer 20 onderweg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

vrow schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:14:
[...]

Staat volgens mij in mijn vorige reply dat de Nokia ont en Sagemcom voor retail klanten verkrijgbaar is bij een pro contract.
En anders staat dit forum wel vol met andere creatieve oplossingen.
Je kan in problemen blijven denken of in oplossingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vrow
R3D schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:11:
[...]

Staat volgens mij in mijn vorige reply dat de Nokia ont en Sagemcom voor retail klanten verkrijgbaar is bij een pro contract.
En anders staat dit forum wel vol met andere creatieve oplossingen.
Je kan in problemen blijven denken of in oplossingen.
Ik denk ook zeker wel in oplossingen hoor :-)
Ik heb al een ONT besteld ondertussen, bij de vorige poster hierboven @wbschenk . Even geduld tot ze er zijn dan. Maar dat heb ik wel.

Maar ik wil ook wel een spiegel voorhouden dat soms dingen ook niet zo heel erg moeilijk hoeven te zijn. En soms vinden mensen me daarom maar vervelend. Soms denken ze 'verhip, hij heeft ook wel een punt. Waaróm precies maken we het zo lastig?'. Bij jou val ik duidelijk in de eerste categorie :-) Dat is jammer want ik bedoel het echt niet verkeerd.

Dus nogmaals: heel fijn dat je wel reageert hier, fijn dat je een en ander ook probeert uit te leggen en nog veel fijner dat je ook mensen met een 'verkeerde' ONT toch nog aan de juiste firmware wilt helpen als dat kan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrow
wbschenk schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:49:
[...]

De Nokia's zijn wel lastig aan te komen. Zelfs via de zakelijke contacten is het lastig. :-(
Voor nu importeer ik steeds batches vanuit USA. Leuke maar risicovolle onderneming :+ Er zijn er nu weer 20 onderweg.
Heel fijn dat je dit doet inderdaad, ik heb er eentje bij je besteld!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Quetensky
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:00
Iedereen bedankt voor de hulp! M'n eigen Nokia zonder enig probleem werkend gekregen. Gisteren de aanvraag via de chat, vandaag de mail gehad dat eea werkt. En met een half uur incl wachten/updaten werkt alles weer. Super!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kogel
xmicks schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:33:
[...]

Als je UDM Pro via de secondary WAN aangesloten is moet je uiteraard ook je secondary WAN enablen.

PS Waarom is je Nokia niet als primary WAN geconfigureerd?
Yes, Dank. Dat wist ik. De Nokia heb ik even op secondary gezet tot alles werkt. Want dan kan Ziggo er af en dan kan ik de Nokia verplaatsen naar Primary. En alles werkt dus dat zal ik zo doen.

Ik moet wel zeggen petje af voor die klantenservice van Delta!

Acties:
  • +9 Henk 'm!
vrow schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:50:
[...]
Maar ik wil ook wel een spiegel voorhouden dat soms dingen ook niet zo heel erg moeilijk hoeven te zijn. En soms vinden mensen me daarom maar vervelend.
Ik had een collega die ik eens gevraagd heb of op zijn grafsteen gebeiteld moest worden “En toch kwam ik van rechts.”

Gewoon de wereld accepteren hoe het is geeft minder stress.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
@ernstoud
Laten we er vanuit gaan dat het goede bedoelingen zijn van @vrow. Hij is waarschijnlijk iemand die sneller out of the box denkt en daar kan niet iedereen goed mee omgaan, dat komt snel te kritisch over. Ik heb er zelf ook nogal een handje van om ongevraagd advies te geven. Inmiddels wel geleerd dat je dit het best goed moet communiceren, als je wenst dat men er wat mee doet.

Maar laten we weer on topic gaan en lekker over technische dingetjes babbelen. 🙏🏻

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:24
ernstoud schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:25:
[...]

Ik had een collega die ik eens gevraagd heb of op zijn grafsteen gebeiteld moest worden “En toch kwam ik van rechts.”

Tsja dit tegeltje heeft bij mij ook zeker 55 jaar gekost, soms kost het nog een oprisping maar is goed zo, dank 🥰

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huttenkloas
  • Laatst online: 07-09 08:27
Ik heb inmiddels ook een eigen modem (Nokia XS-010G-Q) aangeschaft en werkbaar gekregen met behulp van dit forum en R3D (mijn dank is groot!).

Ik loop er nu tegenaan dat mijn poorten (portforwarding) in mijn eigen router nog niet open lijken te staan. Zijn er meer mensen die tegen dit probleem zijn aangelopen, nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerbenvandam
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-09 13:45
Huttenkloas schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:36:
Ik heb inmiddels ook een eigen modem (Nokia XS-010G-Q) aangeschaft en werkbaar gekregen met behulp van dit forum en R3D (mijn dank is groot!).

Ik loop er nu tegenaan dat mijn poorten (portforwarding) in mijn eigen router nog niet open lijken te staan. Zijn er meer mensen die tegen dit probleem zijn aangelopen, nog tips?
Waarschijnlijk. Cgnat. Controleer of je wan ip met 100.xxx begint. Zoja uit laten zetten door caiway / delta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerbenvandam
Iemand de fs sfp stick werkend op een sfp poort (zonder +)???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerbenvandam
ernstoud schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:47:
[...]

Die zou moeten werken in een SFP cage, de Zaram werkt alleen in een SFP+ cage.
In een edgemax voorlopig niet. Zojuist een 2de aangemeld om te testen, maar was benieuwd wie het werkend heeft gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gerbenvandam schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:07:
[...]

In een edgemax voorlopig niet. Zojuist een 2de aangemeld om te testen, maar was benieuwd wie het werkend heeft gekregen.
Maar wat bedoel je dan met “niet werken”? Technisch werkt het nl., zou je de SFP benaderen via telnet of ssh.

Heb je geen internet dan is de stick niet geregistreerd. Dat is een totaal ander probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gerbenvandam schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:07:
[...]

Ik heb hem kunnen benaderen via telnet met een TP-Link MC220L:
https://www.routershop.nl...7glXB6smJALAaAhFQEALw_wcB

Ik heb hem later aangemeld werkend gehad in een ACT SFP+ (had de TP-Link van de hand gedaan ivm switch naar 10g):
https://www.routershop.nl...media-converter/pid=82298

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerbenvandam
ernstoud schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:10:
[...]

Maar wat bedoel je dan met “niet werken”? Technisch werkt het nl., zou je de SFP benaderen via telnet of ssh.

Heb je geen internet dan is de stick niet geregistreerd. Dat is een totaal ander probleem.
De fs stick is nagekeken door R3D (dank daarvoor) en de aanmelding naar de olt is prima. Ik krijg alleen op vlan100 geen dhcp release. Vandaar de vraag heeft iemand t werkend gekregen. Telnet nog niet geprobeerd maar in de cli van edgemax krijg ik genoeg info en data terug dat er wel glassignaal opstaat. (Ook bevestigd met de aanmelding op de olt). Krijg maandag een act media converteren sfp + binnen, daar maar is instoppen.

Zaram ook getest op sfp met edgemax, daar kwam idd ook geen link mee op. Die heeft echt sfp+ nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerbenvandam
justdaboo schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:12:
[...]

Ik heb hem kunnen benaderen via telnet met een TP-Link MC220L:
https://www.routershop.nl...7glXB6smJALAaAhFQEALw_wcB

Ik heb hem later aangemeld werkend gehad in een ACT SFP+ (had de TP-Link van de hand gedaan ivm switch naar 10g):
https://www.routershop.nl...media-converter/pid=82298
ACT krijg ik maandag binnen, verwacht dat die daarin direct zal werken
Zou alleen mooier zijn in je sfp poort in je router (beperkt tot 1gb welles waar)..
Die tplink heb ik liggen, zal m daar is in testen.

Het rare is dat de fs stick prima de data laat uitlezen in de cli van de edgemax router. Ik vraag me dus sterk af of de fs stick wel werkt in een sfp poort.

Vandaar nogmaals de vraag heeft iemand dit werkend?

Fs stick met een sfp poort aangesloten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vrow
Kogel schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:06:
[...]

Yes, Dank. Dat wist ik. De Nokia heb ik even op secondary gezet tot alles werkt. Want dan kan Ziggo er af en dan kan ik de Nokia verplaatsen naar Primary. En alles werkt dus dat zal ik zo doen.

Ik moet wel zeggen petje af voor die klantenservice van Delta!
Let erop de de USG pas op Wan2 een adres aanvraagt als wan1 eruit ligt. Tenminste, dat is mijn ervaring. Zo heb ik een keer heel lang zitten wachten en denken dat wan2 het nog niet deed omdat er geen ip-adres kwam :-) Je kunt hem misschien beter op load balance zetten, Dan vraagt hij wel af en toe om een adres op wan2.
Het is mogelijk dat dit veranderd is in latere firmwares natuurlijk en dat dit nu toch wel werkt. Maar het zou zonde zijn als je hierop zou zitten wachten en denken dat het niet werkt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vrow
ernstoud schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:25:
[...]

Als je denkt dat hier handel in zit, moeten we eens even kijken of we daar een webshop mee kunnen opzetten....
Ik wil er wel eentje dan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xmicks
vrow schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:29:
[...]

Let erop de de USG pas op Wan2 een adres aanvraagt als wan1 eruit ligt. Tenminste, dat is mijn ervaring. Zo heb ik een keer heel lang zitten wachten en denken dat wan2 het nog niet deed omdat er geen ip-adres kwam :-) Je kunt hem misschien beter op load balance zetten, Dan vraagt hij wel af en toe om een adres op wan2.
Het is mogelijk dat dit veranderd is in latere firmwares natuurlijk en dat dit nu toch wel werkt. Maar het zou zonde zijn als je hierop zou zitten wachten en denken dat het niet werkt.
In mijn UDM Pro werkt de Load Balancer in Failover Mode naar behoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trebor.ed
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09 13:39
Helaas wil het met mijn Zaram SFP+ stick niet lukken, ik heb gisteren een bevestiging gekregen van afmelding van de "storing" om mijn eigen modem aan te melden binnen gekregen. Ik heb inmiddels een paar pogingen gedaan, maar ik krijg geen IP op mijn router.

Mijn config : Een TPlink T1700G met 10Gb poorten, vlan 100 untagged en daar zitten 2 interfaces in, de Zaram en mijn edgerouter. Wat mij opvalt is dat ik geen TX zie op de Zaram en wel RX. @R3D gaat dit op de onderlaag niet goed ? mijn specs staan in een PB naar jou, of weigert de Zaram ook hier dienst ?

[ Voor 1% gewijzigd door trebor.ed op 02-02-2024 08:36 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:21
trebor.ed schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:35:
Helaas wil het met mijn Zaram SFP+ stick niet lukken, ik heb gisteren een bevestiging gekregen van afmelding van de "storing" om mijn eigen modem aan te melden binnen gekregen. Ik heb inmiddels een paar pogingen gedaan, maar ik krijg geen IP op mijn router.

Mijn config : Een TPlink T1700G met 10Gb poorten, vlan 100 untagged en daar zitten 2 interfaces in, de Zaram en mijn edgerouter. Wat mij opvalt is dat ik geen TX zie op de Zaram en wel RX. @R3D gaat dit op de onderlaag niet goed ? mijn specs staan in een PB naar jou, of weigert de Zaram ook hier dienst ?
VLAN100 moet tagged zijn aan de kant van de Zaram, aan de kant van je edgerouter mag hij eventueel untagged zijn. Maar dan moet je op je edgerouter ook geen vlan configureren.

Verder als je de Zaram niet de hele tijd aangesloten hebt gehad zal deze op VLAN 500 zijn internet krijgen ipv 100. Heb je dat ook al geprobeerd?

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Mitssz schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:07:
[...]

VLAN100 moet tagged zijn aan de kant van de Zaram, aan de kant van je edgerouter mag hij eventueel untagged zijn. Maar dan moet je op je edgerouter ook geen vlan configureren.

Verder als je de Zaram niet de hele tijd aangesloten hebt gehad zal deze op VLAN 500 zijn internet krijgen ipv 100. Heb je dat ook al geprobeerd?
Even voor de extra duidelijkheid…

Op de Zaram hoeft er niets aangepast te worden. Het VLAN moet getagged worden op de WAN poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleyroy12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16:06
Ik heb op mijn UDR IPV6 met prefix 56 aanstaan, maar krijg tot op heden geen IPV6 adres door.
Iemand de oplossing daarvoor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvsQ-n1qL0r2FX7kcOr-FW_lvIU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FjpJdJMIIkPeUQJMeD0m6Jir.png?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:58
Sinds vanochtend heb ik een werkende verbinding met de Zaram op een OPNsense box!

Eerst even de Nokia aangesloten met m'n houtje touwtje adapter oplossing, die werkte vrijwel meteen. Vervolgens de Zaram aangemeld en die was na een uurtje ook actief. Nog geen IPv6, daar ga ik later nog een keer in duiken. Mijn externe IP is ook uit de CGNAT pool als ik het check via https://www.watzijnmijnips.nl/. De storingticket is nog niet afgemeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guyA5X-uh1kFBmRww43FdgSk4-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/loRzYp6gr1k3vkZByanqs9ps.png?f=fotoalbum_large

Zowel WAN op vlan 100 als een verbinding naar de Zaram via telnet werken naar behoren. Veel dank aan iedereen in het topic die dit mogelijk heeft gemaakt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:30
wesleyroy12 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:00:
Ik heb op mijn UDR IPV6 met prefix 56 aanstaan, maar krijg tot op heden geen IPV6 adres door.

[Afbeelding]
Heb je wel een IPv6 adres gehad met het Delta geleverde modem?
De uitrol van IPv6 voor XGS-PON gebruikers zou in december gereed moeten zijn geweest. Ik weet niet of die target gehaald is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 16:42
wesleyroy12 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:00:

[Afbeelding]
Voor zover je kan zien via de GUI krijg je geen IPv6 op je router. Maar je moet per netwerk aangeven of die IPv6 mag gebruiken. De IPv6 adressen komen dan direct op je user devices. (Dat is op mijn UDM SE tenminste zo)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNESMvAhxtvnjcPG2bjh7c2jWTc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fQOW5QhwdoB1W1gqdeOoBHJI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door N1traat op 02-02-2024 13:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• trebor.ed
Mitssz schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:07:
[...]

Sorry voor de verwarring, mijn poort met daarin de zaram staat weldegelijk tagged in vlan100. Ook de poort naar de edgerouter.

Ik had al eerder geprobeerd met vlan500 maar die weer weggegooid. Nu heb ik 'm opnieuw aangemaakt en ik krijg nu IP en ik ben online. ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clubbtraxx
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 00:29
rescla schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:17:
Sinds vanochtend heb ik een werkende verbinding met de Zaram op een OPNsense box!

Eerst even de Nokia aangesloten met m'n houtje touwtje adapter oplossing, die werkte vrijwel meteen. Vervolgens de Zaram aangemeld en die was na een uurtje ook actief. Nog geen IPv6, daar ga ik later nog een keer in duiken. Mijn externe IP is ook uit de CGNAT pool als ik het check via https://www.watzijnmijnips.nl/. De storingticket is nog niet afgemeld.
Je hebt anders een 100.xxx.xxx.xxx adres op je WAN dus zit nog in de CGNAT pool...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• trebor.ed
trebor.ed schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:07:
[...]

Sorry voor de verwarring, mijn poort met daarin de zaram staat weldegelijk tagged in vlan100. Ook de poort naar de edgerouter.

Ik had al eerder geprobeerd met vlan500 maar die weer weggegooid. Nu heb ik 'm opnieuw aangemaakt en ik krijg nu IP en ik ben online. ;-)
Maar niet voor lang, want ondertussen had @R3D alles al op vlan100 gezet. Nu draait alles netjes op vlan100. thanks voor alle hulp, ik ben over !

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kogel
vrow schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:29:
[...]

Ik heb de boel omgezet naar Wan1. Alles werkt dus Ziggo kan eruit. Vandaag Delta op Wan 1 gezet en alles loopt als een zonnetje !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wesleyroy12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16:06
N1traat schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:00:
[...]

Voor zover je kan zien via de GUI krijg je geen IPv6 op je router. Maar je moet per netwerk aangeven of die IPv6 mag gebruiken. De IPv6 adressen komen dan direct op je user devices. (Dat is op mijn UDM SE tenminste zo)
[Afbeelding]
Dat was inderdaad dé oplossing! IPV6 werkt nu als een zonnetje, bedankt voor je hulp. _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gerbenvandam
gerbenvandam schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:28:
[...]

ACT krijg ik maandag binnen, verwacht dat die daarin direct zal werken
Zou alleen mooier zijn in je sfp poort in je router (beperkt tot 1gb welles waar)..
Die tplink heb ik liggen, zal m daar is in testen.

Het rare is dat de fs stick prima de data laat uitlezen in de cli van de edgemax router. Ik vraag me dus sterk af of de fs stick wel werkt in een sfp poort.

Vandaar nogmaals de vraag heeft iemand dit werkend?

Fs stick met een sfp poort aangesloten.
Vanmorgen was mijn aangemelde test FS SFP module online gekomen in mijn eigen EdgeMax Router 4P.
Dus FS werkt in een SFP Poort!!!
De klant waar ik voor bezig was heeft een EdgeMax X SFP Router. Hier werkt het niet op!
Waarom is nog de raadsel????? Iemand van jullie een idee? Poort staat op 1000mb vast.

De FS SFP Stick in een TP Link MC220L converter gedaan, en deze op een eth poort van de X router, vlan100 erop en boem ip release.

de FS werkt dus op een SFP Poort, maar tot nu toe niet op een EdgeMax SFP X Router. (TP Link MC200L en FS werkt dus ook goed (tot 1 GB).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gerbenvandam schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:56:
[...]

Vanmorgen was mijn aangemelde test FS SFP module online gekomen in mijn eigen EdgeMax Router 4P.
Dus FS werkt in een SFP Poort!!!
De klant waar ik voor bezig was heeft een EdgeMax X SFP Router. Hier werkt het niet op!
Waarom is nog de raadsel????? Iemand van jullie een idee? Poort staat op 1000mb vast.

De FS SFP Stick in een TP Link MC220L converter gedaan, en deze op een eth poort van de X router, vlan100 erop en boem ip release.

de FS werkt dus op een SFP Poort, maar tot nu toe niet op een EdgeMax SFP X Router. (TP Link MC200L en FS werkt dus ook goed (tot 1 GB).
Dat de fs.com SFP+ in een SFP slot werkt (en de Zaram SFP niet) is al geruime tijd bekend. En staat ook in de TS, zie de tekst ”Zie hier de verschillen tussen de Zaram en FS SFP’s: https://gathering.tweaker...message/76700634#76700634.” en dan die link volgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2naAWnMirKtUUHM-iEOuHEvb7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFUnqdOhkgGpD4d7nPca8LCb.jpg?f=fotoalbum_large

In de Edgemax waar het niet werkte wel de firmware op de laatste stand gebracht? Ubiquiti heeft nogal wat issues met SFP herkenning nl.

[ Voor 14% gewijzigd door ernstoud op 02-02-2024 17:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerbenvandam
ernstoud schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:05:
[...]

Dat de fs.com SFP+ in een SFP slot werkt (en de Zaram SFP niet) is al geruime tijd bekend. En staat ook in de TS, zie de tekst ”Zie hier de verschillen tussen de Zaram en FS SFP’s: https://gathering.tweaker...message/76700634#76700634.” en dan die link volgen:

[Afbeelding]

In de Edgemax waar het niet werkte wel de firmware op de laatste stand gebracht? Ubiquiti heeft nogal wat issues met SFP herkenning nl.
Zowel de Edgemax 4P (waar die in werkt), als de Edgemax X SFP (waar die niet in werkt), draaien allebei EdgeRouter 4 v2.0.9-hotfix.7

In de Edgemax X SFP (waar ik geen DHCP Release krijg), zie ik zowel in de GUI als CLI alle waardes van de FS Stick. Dus herkend wordt die zeker. Ik krijg alleen geen release. En met een "domme" media converter van TP LINK ertussen en boem werken.....

[ Voor 12% gewijzigd door gerbenvandam op 02-02-2024 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gerbenvandam schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:11:
[...]

Zowel de Edgemax 4P (waar die in werkt), als de Edgemax X SFP (waar die niet in werkt), draaien allebei EdgeRouter 4 v2.0.9-hotfix.7

In de Edgemax X SFP (waar ik geen DHCP Release krijg), zie ik zowel in de GUI als CLI alle waardes van de FS Stick. Dus herkend wordt die zeker. Ik krijg alleen geen release. En met een "domme" media converter van TP LINK ertussen en boem werken.....
Tja, Ubiquiti voodoo… waarom werkt de Zaram SFP niet in een klein deel van de UDM pro? Zeg het maar. Helaas wel een erg dure oplossing voor een 1Gbps. lijn… media converter, SFP en Edgemax… 500 euro. Daar heb je een UDM voor…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerbenvandam
ernstoud schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:19:
[...]

Tja, Ubiquiti voodoo… waarom werkt de Zaram SFP niet in een klein deel van de UDM pro? Zeg het maar. Helaas wel een erg dure oplossing voor een 1Gbps. lijn… media converter, SFP en Edgemax… 500 euro. Daar heb je een UDM voor…
Wij zetten al jaren Edgemax weg, en de UniFi lijn is heel mooi voor Accespoints of Switchting. Maar Routers nee dank u (in mijn tijd de USG). Ik kan net iets meer CLI in een Edgemax dan dat UniFi kan.

En duur? Ja klanten hebben al een Edgemax staan. Dus FS Stick aanschaffen, en eventueel voor 20 euro een TP Link Converter. Valt de investering ook wel weer mee, belangrijker als het maar stabiel blijft draaien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@gerbenvandam Je kunt ook een ticket aanmaken, dan los je het ook direct op voor toekomstige gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-09 05:47
Heeft er iemand anders geprobeerd om de reg_id aan te passen naar bestaande XGSpon serial van Nokia ONT?
Zojuist geprobeerd maar Zaram komt niet online en herstart na x minuten, Als de glas kabel er niet in zit blijft de stick gewoon draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
aartvg schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:40:
Heeft er iemand anders geprobeerd om de reg_id aan te passen naar bestaande XGSpon serial van Nokia ONT?
Zojuist geprobeerd maar Zaram komt niet online en herstart na x minuten, Als de glas kabel er niet in zit blijft de stick gewoon draaien.
Waarom zou je dit willen, bedoel je dat je het PON ID cloned? In dat geval moet ik het zeer sterk afraden! Op basis van het PON ID wordt het ONT profiel bepaald op de OLT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
aartvg schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:40:
Dat is nou echt de manier om de boel te verknoeien. Je gaat dus tegen de OLT zeggen dat je een Nokia ONT bent. Krijg je de verkeerde config, komen er fouten en werken doet het sowieso niet want je moet een Zaram specifieke config krijgen vanwege het VLAN mapping issue.

Waarom zou je dit in vredesnaam willen?

De SFP geraakt nu ook in een reset omdat de config verkeerd is, zie Product Guide.

En ik kan me voorstellen dat de OLT het nu ook opgeeft en je Nokia xs-2426g het nu ook niet meer doet.

:F

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 02-02-2024 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
Geen probleem verder was meer de vraag of iemand het werkend had.

De Nokia ONT draait al weer morgen het SN maar doorgeven aan Delta. Voor wholesale is er nog geen officiële ingang om deze te laten registeren, Ze zijn bij Delta hier wel mee bezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
aartvg schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:02:
Geen probleem verder was meer de vraag of iemand het werkend had.

De Nokia ONT draait al weer morgen het SN maar doorgeven aan Delta. Voor wholesale is er nog geen officiële ingang om deze te laten registeren, Ze zijn bij Delta hier wel mee bezig.
Het is indertijd geprobeerd met de eerste ONT’s die beschikbaar kwamen, de Adtran modellen. Lukte niet.

Volgens mij moet je even @Tuky benaderen, daar is ervaring met wholesale volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huttenkloas
  • Laatst online: 07-09 08:27
gerbenvandam schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:45:
[...]

Waarschijnlijk. Cgnat. Controleer of je wan ip met 100.xxx begint. Zoja uit laten zetten door caiway / delta
Wan ip begint met 204.168 dus dat is het niet... Het kan nog zijn dat mijn Nighthawk met de meest recente DD WRT software een bug heeft maar voordat ik een andere router aanschaf zou het balen zijn wanneer blijkt dat het probleem niet de router is....

Update:
Lag aan de router 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Huttenkloas op 07-02-2024 21:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerbenvandam
robertwebbe schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:25:
@gerbenvandam Je kunt ook een ticket aanmaken, dan los je het ook direct op voor toekomstige gebruikers.
Buj ubiquiti bedoel je? Goede tip. Is kijken hoe we dat gaan doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vrow
gerbenvandam schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:36:
[...]

Buj ubiquiti bedoel je? Goede tip. Is kijken hoe we dat gaan doen
Anders moet je even proberen of je Glenn R te pakken krijgt via zijn site of het forum. Dat is ook een Nederlander die voor Ubiquiti werkt en die ook allerlei scripts voor installatie beschikbaar stelt, op dezelfde manier als dat @R3D en anderen van Delta hier helpen.
Dus ook soort van in de baas z’n tijd helpen met officieuze oplossingen zeg maar.
En hij heeft wat meer kennis misschien van de Nederlandse markt.
Maar gewoon support ticket kun je natuurlijk ook proberen, ik heb daar ook wel goede ervaringen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerserkeR_031
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22-08 22:06
Ik heb een aantal vragen, als iemand zo lief wilt zijn om mij daarmee te helpen :D

Vraag 1:

Ik heb zelf XGS-PON 8gbit DELTA nu met een UDM Pro SE en de Zaram Module die staat al op VLAN 100 maar ik krijg nog geen verbinding en heb natuurlijk de Nokia modem al wel een tijd gebruikt. Ik heb ook inderdaad een bedacht mac address opgegeven in de Delta live-chat (justdaboo's template), maar moet ik dat bedacht MAC Adress nu ook in de UDM Pro SE toevoegen, lijkt me niet toch?
code:
1
settings > internet > primary WAN 1 > MAC Address Clone

En ik denk ook niet dat WAN 1 een QoS Tag nodig heeft, want dat heb ik nergens gelezen.

Vraag 2:
Waarschijnlijk een van mijn dommere vragen, maar ik stel hem toch liever wel; lees ik het nu goed dat de Zaram SFP+ module nooit 1gbit zal doen of begrijp ik het verkeerd?
Wat als je de Zaram in een SFP+ poort steekt en vast zet op 10gbit, zou er dan ook een 1gbit abonnement over kunnen of gaat dat niet werken?

Ik ging er vanuit dat SFP+ altijd backward compatible is met SFP/(1gbit), maar dat werkt voor deze module dan weer anders? -- Alleen de FS module zou dan beide doen als ik het goed begrijp?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
BerserkeR_031 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:24:
Ik heb een aantal vragen, als iemand zo lief wilt zijn om mij daarmee te helpen :D

Vraag 1:

Ik heb zelf XGS-PON 8gbit DELTA nu met een UDM Pro SE en de Zaram Module die staat al op VLAN 100 maar ik krijg nog geen verbinding en heb natuurlijk de Nokia modem al wel een tijd gebruikt. Ik heb ook inderdaad een bedacht mac address opgegeven in de Delta live-chat (justdaboo's template), maar moet ik dat bedacht MAC Adress nu ook in de UDM Pro SE toevoegen, lijkt me niet toch?
code:
1

En ik ga er ook vanuit dat de WAN geen QoS Tag nodig heeft, want dat heb ik nergens gelezen.

Vraag 2:
Waarschijnlijk een van mijn dommere vragen, maar ik stel hem toch liever wel; lees ik het nu goed dat de Zaram SFP+ module nooit 1gbit zal doen of begrijp ik het verkeerd?
Wat als je de Zaram in een SFP+ poort steekt en vast zet op 10gbit, zou er dan ook een 1gbit abonnement over kunnen of gaat dat niet werken?

Ik ging er vanuit dat SFP+ altijd backward compatible is met SFP, maar dat werkt voor deze module dan weer anders? -- Alleen de FS module zou dan beide doen als ik het goed begrijp?
Vraag 1: nee, je hoeft niets met een mac adres te doen. En QoS ook niet.
Heb je VLAN500 geprobeerd? Anders even PB naar R3D.

Vraag 2: de Zaram SFP+ functioneert niet in een SFP cage (en een SFP cage doet max. 1Gbps). Maar de stick ondersteunt uiteraard elke snelheid op het glasvezel netwerk, dus welke profiel de OLT gezien je abonnement geeft, of het nou 100 Mbps, 1 Gbps, 5 Gbps of 8 Gbps is of elke ander waarde.

In praktijk betekent dit alleen maar dat de Zaram SFP+ niet werkt in een SFP cage. De fs.com SFP wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:35
BerserkeR_031 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:24:

Vraag 1:

code:
1

En ik ga er ook vanuit dat de WAN geen QoS Tag nodig heeft, want dat heb ik nergens gelezen.

Vraag 2:

Ik ging er vanuit dat SFP+ altijd backward compatible is met SFP, maar dat werkt voor deze module dan weer anders? -- Alleen de FS module zou dan beide doen als ik het goed begrijp?
Werkt het wel op VLAN 500?
De snelheid van het abonnement is irrelevant. Hij moet in een SFP+ poort op 10Gbps als interface snelheid maar dat is het dan ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerserkeR_031
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22-08 22:06
Bedankt voor jullie goede uitleg @ernstoud en @THM0 .

Ik ben vergeten erbij te zeggen dat ik VLAN 500 al geprobeerd heb en nu nogmaals na jullie reactie, en die werkt ook niet. Delta zou me voor 16:00 nog bellen werd gezegd in de live-chat maar daar heb ik me twijfels bij of dat wel gebeurt...

Ik denk dat er voor nu niks anders op zit dan afwachten?

[ Voor 6% gewijzigd door BerserkeR_031 op 03-02-2024 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BerserkeR_031 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:02:
Bedankt voor jullie goede uitleg @ernstoud en @THM0 .

Ik ben vergeten erbij te zeggen dat ik VLAN 500 al geprobeerd heb en nu nogmaals na jullie reactie, en die werkt ook niet. Delta zou me voor 16:00 nog bellen werd gezegd in de live-chat maar daar heb ik me twijfels bij of dat wel gebeurt...

Ik denk dat er voor nu niks anders op zit dan afwachten?
Heb je na het aanmelden al de e-mail gehad dat de storing is opgelost? Zo ja: PB naar @R3D, zo nee wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans83lopik
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-09 00:31
ATTEMA AT01 slede is daar een 3D bestand van om te printen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans83lopik
jammer ik had gehoopt dat die al bestond

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Frans83lopik schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:57:
Ik raad het af om ze 3D te printen. Een originele slede kan al blijven hangen in de FTU.
Soms is de schade zo erg dat de hele FTU vervangen moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zeker. Je moet best veel kracht erop zetten en ik vermoed dat het snel breekt als je zelf print.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Frans83lopik schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:12:
jammer ik had gehoopt dat die al bestond
Heb je een extra slede nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans83lopik
tegenwoordig zitten er geen dummies meer er in dus vandaar en ik vind het sunt om een kabel met slede aan te schaffen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aartvg
Frans83lopik schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:57:
Heb er nog wel paar over. Als je wil kan je er een op komen halen in Den Haag

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Frans83lopik schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:43:
tegenwoordig zitten er geen dummies meer er in dus vandaar en ik vind het sunt om een kabel met slede aan te schaffen
Ik kan wel een slede voor je regelen, pb me even je adres. Wordt wel loop vd week denk ik :)

Ik woon immers ook in Lopik :)

[ Voor 4% gewijzigd door justdaboo op 03-02-2024 18:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerbenvandam
wbschenk schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:26:
[...]

Ik raad het af om ze 3D te printen. Een originele slede kan al blijven hangen in de FTU.
Soms is de schade zo erg dat de hele FTU vervangen moet worden.
Ik heb in het begin meegelopen met ftth (fiber to the home). Dus minimaal 4k aan ftu gelast. Maar ook evp (eerst verdeel punt)in de grond, lades in de pop (point of present), hier begint hangt de provider zijn hardware.
Ik weet de 1e 7 versies van attema waarom allemaal verschillende, om uit eindelijk de juiste plastic soort de kiezen. Dus printen zeker niet doen. Zijn die trouwens niet ergens los te bestellen????

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SPyRoX
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 10:38
Mijn ervaring met het aansluiten van de Zaram. Vorige week eindelijk tijd gehad om alles aan te sluiten.
ik heb zelf een 20m glasvezel kabel besteld bij FS.com omdat mijn router aan de andere kant staat van de ruimte. Ik heb de glasvezel uit de Nokia gehaald en hier een koppelstuk (insert die in een patchpaneel steekt) gebruikt. Bij mijn patchpaneel zo een zelfde koppelstuk gebruikt en de groene naar blauwe glasvezel gebruikt en die in de Zaram gestoken en die zit weer in mijn Mikrotik CCR1072. Vlan100 ingesteld en Vlan500 ingesteld voor de zekerheid.
Vrijdagochtend eerst met de chat gesproken maar die kwam niet verder omdat ik een flex zakelijk account hebt en dan kan de chat niks en moet ik de zakelijk kant bellen.
Daar werd ik eerst diverse keren doorverbonden waarna ik op het laatst weer bij de eerste terecht kwam :) en daar heb ik mijn gegevens doorgegeven volgens het lijstje wat hier opgegeven is.
CG-NAT kon niet gelijk gedaan worden dan moet eerst het modem geregistreerd staan maar ik kon zaterdag terug bellen. Vrijdagmiddag deed hij het al op Vlan100. Dus dat was snel geregeld. Vlan500 eruit gegooid.
Zaterdagmiddag proberen te bellen met de zakelijke helpdesk maar deze is alleen open voor storingen. Ik vindhet geen storing dus ik heb weer opgehangen. Toen zat ik een beetje op MijnDelta te bladeren en daar kon ik zelf de optie van "IP standaard" naar "Dynamisch IP" zetten. Dit uitgevoerd en ik keek vandaag op mijn router en BAM een Dynamisch IP waar ik wat mee kan.

Al met al viel het mij allemaal mee om mijn eigen modem te registreren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
SPyRoX schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:51:
Mijn ervaring met het aansluiten van de Zaram. Vorige week eindelijk tijd gehad om alles aan te sluiten.
ik heb zelf een 20m glasvezel kabel besteld bij FS.com omdat mijn router aan de andere kant staat van de ruimte. Ik heb de glasvezel uit de Nokia gehaald en hier een koppelstuk (insert die in een patchpaneel steekt) gebruikt. Bij mijn patchpaneel zo een zelfde koppelstuk gebruikt en de groene naar blauwe glasvezel gebruikt en die in de Zaram gestoken en die zit weer in mijn Mikrotik CCR1072. Vlan100 ingesteld en Vlan500 ingesteld voor de zekerheid.
Vrijdagochtend eerst met de chat gesproken maar die kwam niet verder omdat ik een flex zakelijk account hebt en dan kan de chat niks en moet ik de zakelijk kant bellen.
Daar werd ik eerst diverse keren doorverbonden waarna ik op het laatst weer bij de eerste terecht kwam :) en daar heb ik mijn gegevens doorgegeven volgens het lijstje wat hier opgegeven is.
CG-NAT kon niet gelijk gedaan worden dan moet eerst het modem geregistreerd staan maar ik kon zaterdag terug bellen. Vrijdagmiddag deed hij het al op Vlan100. Dus dat was snel geregeld. Vlan500 eruit gegooid.
Zaterdagmiddag proberen te bellen met de zakelijke helpdesk maar deze is alleen open voor storingen. Ik vindhet geen storing dus ik heb weer opgehangen. Toen zat ik een beetje op MijnDelta te bladeren en daar kon ik zelf de optie van "IP standaard" naar "Dynamisch IP" zetten. Dit uitgevoerd en ik keek vandaag op mijn router en BAM een Dynamisch IP waar ik wat mee kan.

Al met al viel het mij allemaal mee om mijn eigen modem te registreren
Hoi,
Mag ik vragen welke koppelstukken je gebruikt hebt? Ik wil namelijk de glasvezelkabel (die nog naar binnen gelegd moet worden overigens) ook gaan verlengen omdat ik een half hoog serverrack op mijn werkkamer heb staan waar de UDM Pro SE in zit (en ik die eigenlijk niet wil verhuizen naar de meterkast).Het leggen van de kabel zal geen probleem zijn verwacht ik zo (ik kies voor verstevigde glasvezelkabel omdat hij een stukje door de kruipruimte zal moeten). Ik twijfel alleen een beetje over die koppelstukken... Is dat een beetje eenvoudig spul? Of is dat iets wat vrij eenvoudig koppijn kan gaan geven?
Alvast bedankt voor de info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPyRoX
Duumke schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:27:
[...]

Hoi,
Mag ik vragen welke koppelstukken je gebruikt hebt? Ik wil namelijk de glasvezelkabel (die nog naar binnen gelegd moet worden overigens) ook gaan verlengen omdat ik een half hoog serverrack op mijn werkkamer heb staan waar de UDM Pro SE in zit (en ik die eigenlijk niet wil verhuizen naar de meterkast).Het leggen van de kabel zal geen probleem zijn verwacht ik zo (ik kies voor verstevigde glasvezelkabel omdat hij een stukje door de kruipruimte zal moeten). Ik twijfel alleen een beetje over die koppelstukken... Is dat een beetje eenvoudig spul? Of is dat iets wat vrij eenvoudig koppijn kan gaan geven?
Ik heb deze besteld
https://www.fs.com/de-en/products/143332.html
Het is echt klik-klik werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En dit is gelijk een keystone variant zie ik. Die kan je dus in een keystone behuizing of patchpaneel kwijt 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:40
Duumke schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:27:
[...]

Hoi,
Koop dan maar gelijk een passende kabel op lengte. ben je in een keer klaar. zonder koppelstukjes.
Zo vanuit je glasvel punt (groene deel in de montage slede en de blauwe SC naar je centrale ruimte.

Simplex Glasvezel Patchkabel SC/APC-SC/UPC 9/125 OS2,

Zie https://www.netwerkwinkel...bels/SCAPC-SC-s_1377.html

[ Voor 7% gewijzigd door psdata op 04-02-2024 13:54 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPyRoX
justdaboo schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:38:
[...]

En dit is gelijk een keystone variant zie ik. Die kan je dus in een keystone behuizing of patchpaneel kwijt 8)
Keystone! ik was het woord kwijt :D
psdata schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:48:
[...]

Koop dan maar gelijk een passende kabel op lengte. ben je in een keer klaar. zonder koppelstukjes.
Zo vanuit je glasvel punt (groene deel in de montage slede en de blauwe SC naar je centrale ruimte.

Simplex Glasvezel Patchkabel SC/APC-SC/UPC 9/125 OS2,

Zie https://www.netwerkwinkel...bels/SCAPC-SC-s_1377.html
Ja hier dacht ik ook nog aan maar dan kon ik hem niet op mijn patchpaneel kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Bedankt voor de info. Daar kan ik wel verder mee.

@psdata Dat werkt voor mij niet handig met het wegwerken. Ik heb 2 plekken met koppelstukken nodig. 1x in de meterkast en 1x in mijn werkkamer. Dat voorkomt problemen mocht de kabel beschadigd raken op mijn werkkamer (door bijvoorbeeld een andere inrichting in de toekomst.

[ Voor 34% gewijzigd door Duumke op 04-02-2024 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:29

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Clubbtraxx schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:10:
[...]
Als het maar GEEN Intel NIC is want daarin gaat de Zaram het niet doen...
Bij Intel NICs zijn de SFPs normaliter vendor locked en kan je dus alleen gebruik maken van intel SFPs en geen andere merken zoals een Zaram of de FS ONU.
Is dat echt zo? Want ik heb voor mijn Zaram een brand-spanking nieuwe Intel X710 gekocht, en mijn eenmalige pfSense Netgate ID update besteedt aan deze kaart.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Clubbtraxx
MindBender schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:43:
[...]

Is dat echt zo? Want ik heb voor mijn Zaram een brand-spanking nieuwe Intel X710 gekocht, en mijn eenmalige pfSense Netgate ID update besteedt aan deze kaart.
Er zijn inmiddels X710 gebaseerde kaarten van 3rd party vendors die de vendor lock-in niet hebben.
Voor originele Intel X710 is er op Github een pakketje te vinden die dit probleem 'verhelpt' 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 14:50
Ik heb een Zaram SFP+ gekocht in ingeplugd in mijn UDM-SE. Nu heb ik het doosje al weggegooid en weet ik niet meer waar ik het PON-ID kan vinden. Ik kan de module er ook niet meer makkelijk uit krijgen. Iemand een idee hoe ik het PON-ID kan vinden?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Clubbtraxx
mrwiggs schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:15:
Ik heb een Zaram SFP+ gekocht in ingeplugd in mijn UDM-SE. Nu heb ik het doosje al weggegooid en weet ik niet meer waar ik het PON-ID kan vinden. Ik kan de module er ook niet meer makkelijk uit krijgen. Iemand een idee hoe ik het PON-ID kan vinden?
Kabel eruit, dan de Pull tab naar beneden halen en module eruit trekken. Dit zou geen moeite moeten kosten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Aan de onderkant van de SFP zit een klein handeltje. Dat moet je iets naar je toe trekken. Dan kun je de SFP uitnemen. Is een vergrendeling. Zit op elke SFP.

Pon ID staat er op: ZRMT gevolgd door de 8 cijfers op het etiket op de SFP. Dus niet ZarmCN zoals daar op staat maar ZRMT.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mrwiggs
Ah ik had die pull tab niet scherp, dank @Clubbtraxx @ernstoud

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xmicks
MindBender schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:43:
[...]

Ik heb deze tool gebruikt: https://github.com/bibigon812/xl710-unlocker

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JHB1100
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 14:43
Wordt zichtbaar in een pop-up infoscherm....
Network -> Devices -> UDM-SE dan verschijnt rechts het uitslag menu.
Als je dan met je muis op de SFP+ poort gaat staan verschijnt er een pop-up infoscherm.
Serial is je ZRMT.........

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrwiggs
JHB1100 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:28:
[...]

Wordt zichtbaar in een pop-up infoscherm....
Network -> Devices -> UDM-SE dan verschijnt rechts het uitslag menu.
Als je dan met je muis op de SFP+ poort gaat staan verschijnt er een pop-up infoscherm.
Serial is je ZRMT.........
Ah gevonden, thanks. Gelukkig zelfde als wat er op de SFP+ staat 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrwiggs schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:08:
[...]

Ah gevonden, thanks. Gelukkig zelfde als wat er op de SFP+ staat 8)
Op de module (de mijne iig wel) staat ZaramCNxxxxx, maar jemoet ZRMTxxxxxxx registreren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Clubbtraxx schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:09:
[...]
Er zijn inmiddels X710 gebaseerde kaarten van 3rd party vendors die de vendor lock-in niet hebben.
Voor originele Intel X710 is er op Github een pakketje te vinden die dit probleem 'verhelpt' 8)
En hoe openbaart die vendor lock zich? Want nu ik er over nadenk: In de ene SFP+ cage zit een Unif DAC, en in de andere een Mikrotik 10GbaseT module, en het werkt allemaal prima. Ik kan me niet voorstellen dan mijn goedkope homelab modules op de Intel whitelist staan.
Die Mikrotik 10GbaseT module is nu voor de Nokia ONT, maar gaat straks natuurlijk vervangen worden door de Zaram.

[ Voor 17% gewijzigd door MindBender op 05-02-2024 15:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tuky
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-07 12:42
ernstoud schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:13:
[...]

Het is indertijd geprobeerd met de eerste ONT’s die beschikbaar kwamen, de Adtran modellen. Lukte niet.

Volgens mij moet je even @Tuky benaderen, daar is ervaring met wholesale volgens mij.
Klopt, ben net terug van een lekker lang weekend in Valencia. Morgen ga ik weer verder met de technische dienst met de partner API van Delta. Ik houd jullie op de hoogte 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clubbtraxx
MindBender schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:05:
[...]

En hoe openbaart die vendor lock zich? Want nu ik er over nadenk: In de ene SFP+ cage zit een Unif DAC, en in de andere een Mikrotik 10GbaseT module, en het werkt allemaal prima.
Als in dat je SFPs er niet in werken... Het tooltje van Github zorgt ervoor dat nagenoeg elke SFP wel weer werkt..

Maar als het bij jou werkt, heb je dan een 3rd party NIC based on X710 chipset of staat er overal Intel op je print en labels?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xmicks
MindBender schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:05:
[...]

En hoe openbaart die vendor lock zich? Want nu ik er over nadenk: In de ene SFP+ cage zit een Unif DAC, en in de andere een Mikrotik 10GbaseT module, en het werkt allemaal prima. Ik kan me niet voorstellen dan mijn goedkope homelab modules op de Intel whitelist staan.
Die Mikrotik 10GbaseT module is nu voor de Nokia ONT, maar gaat straks natuurlijk vervangen worden door de Zaram.
Bij mijn X710 kaart in gelockte toestand werkte de MikroTik DAC ook gewoon (en als ik het mij goed herinner de Ubiquiti SFP+ module ook), maar de Zaram ONT niet.

Als je zeker wilt weten of je kaart wel/niet gelockt is, dan kun je de tool gewoon uitvoeren. Deze geeft aan of je kaart locked/unlocked is. En als je 'm perongeluk locked, dan kun je 'm altijd weer unlocken. Het is enkel een bitje in het EEPROM geheugen aanpassen (een omkeerbaar proces).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Voor de liefhebbers!

Er is een nieuwe batch Nokia XS-010X-Q onderweg. Ik heb er 20 beschikbaar!
Ik verwacht ze binnen 14 dagen in NL te hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door wbschenk op 05-02-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Clubbtraxx schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:17:
[...]
Maar als het bij jou werkt, heb je dan een 3rd party NIC based on X710 chipset of staat er overal Intel op je print en labels?
Origineel Intel; Ik heb daar nog speciaal naar gezocht.
xmicks schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:31:
[...]
Bij mijn X710 kaart in gelockte toestand werkte de MikroTik DAC ook gewoon (en als ik het mij goed herinner de Ubiquiti SFP+ module ook), maar de Zaram ONT niet.
Hm; Nou word ik toch wel erg nieuwsgierig; Ik zal eens kijken of ik dat tooltje ook onder FreeBSD kan draaien. Want mijn pfSense box is headless, en ik heb geen tijd voor een trip naar het museum voor een monitor met VGA aansluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:40
MindBender schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:24:
[...]
Hm; Nou word ik toch wel erg nieuwsgierig; Ik zal eens kijken of ik dat tooltje ook onder FreeBSD kan draaien. Want mijn pfSense box is headless, en ik heb geen tijd voor een trip naar het museum voor een monitor met VGA aansluiting.
Wellicht voor snele support toch een verloop kabeltje aan schaffen +- 10 euro
VGA naar HDMI adapter - 1,8M kabel voor laptop, pc, tv out
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nhx-7nB0etaVNaG3drhyawiOrXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYfUmg8nizvcHrvo4BQo6qYS.jpg?f=fotoalbum_large

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrow
psdata schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:46:
[...]

Wellicht voor snele support toch een verloop kabeltje aan schaffen +- 10 euro
VGA naar HDMI adapter - 1,8M kabel voor laptop, pc, tv out
[Afbeelding]
Dat soort kabels werken niet altijd.
Hdmi is digitaal, vga is analoog.
Bij dit soort kabels of verloopjes, detecteert de computer dat je zo’n kabel hebt aangesloten en stuurt vervolgens een analoog vga-signaal de kabel op. Niet alle computers kunnen/doen dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 20:49
Ok, ik heb het idee dat ik tegen een muur aan het oplopen ben...

For the love of ... ik kan geen verbinding met de XS-010G-Q (webgui) maken?
Het github adress van 192.168.100.1 werkt niet, de manual gaf aan 192.168.4.254 lwerkt ook niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjkXSpJ2us2_UjAddygGdN5gzs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ooj6Iwa8IbhUfT6LicfiYgjl.jpg?f=fotoalbum_large
Werkt ook niet -.-"

Ik heb het idee dat ik iets elementairs over het hoofd zie, maar weet niet wat...

Edit. Wat telefoon typos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrow
wbschenk schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:19:
Voor de liefhebbers!

Er is een nieuwe batch Nokia XS-010X-Q onderweg. Ik heb er 20 beschikbaar!
Ik verwacht ze binnen 14 dagen in NL te hebben.
Je hebt sowieso al twee bestelling staan :-)
Had een vriend er ook even op gewezen bij wie Delta binnenkort wordt aangesloten.
Bij mij wordt de kabel 16 februari het huis in gebracht. En daarna komt dan de rest. Uit ervaring kan ik zeggen dat dat soms al binnen twee dagen was en soms ook enkele weken later.
Hoe dan ook, ik heb mijn opnSense alvast voorzien van een extra nic zodat ik eerst mijn dsl aangesloten kan houden en dan zie ik wel wanneer de Nokia ONT gaat werken :-)
De 2,5Gbit spullen worden ook steeds goedkoper, dat is ook fijn. Want dat zal straks de volgende upgrade wel baan worden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrow
DCG909 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:00:
Ok, ik heb het idee dat ik tegen een muur aan het oplopen ben...

For the love of ... ik kan geen verbinding met de XS-010G-Q (webgui) maken?
Het github adress van 192.168.100.1 werkt niet, de manual gaf aan 192.186.4.255 werkt ook niet?

[Afbeelding]
Werkt ook niet -.-"

Ik heb het idee dat ik iets elementairs over het hoofd zie, maar weet niet wat...
.255 is altijd het broadcast-adres, dat kan een apparaat nooit hebben.
Verder, als jij in de 192.168.4.254 hebt, kun je nooit een apparaat wat op 192.168.1.x zit, benaderen. Je moet dan ook 192.168.1.254 instellen. Dat komt door het subnetmasker, dat geeft aan dat het netwerk loopt van 192.168.4.1 tot 192.168.4.254 . Dan is 192.168.4.0 het netwerkID en 192.168.4.255 het broadcast-adres, die zijn effectief niet bruikbaar en een apparaat kan die nooit hebben.
Pagina: 1 ... 44 ... 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.