Als het lampje groen os betekent dat je licht hebt, dus gepatcht bent. Dit wil niet zeggen dat je abonnement al in dienst is. Werkt het originele Nokia modem wel?mistervis007 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:05:
[...]
Yup dat had ik wel al door.
PON lampje brandt continu groen, aan de hand daarvan uitgegaan dat het werkte en actief was.
Wordt dat dan toch de klantenservice contacteren?
Ben bang dat het geen zin zal hebben, aangezien de bijgeleverde modem/router wel werkt.....
Ja orginele modem/router werkt al sinds zaterdag, monteur is langsgeweest.justdaboo schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:08:
[...]
Als het lampje groen os betekent dat je licht hebt, dus gepatcht bent. Dit wil niet zeggen dat je abonnement al in dienst is. Werkt het originele Nokia modem wel?
Niet dat die nodig was, maar ja had die jongen ook optijd weekend, hoefde enkel 3 kabeltjes in te steken en de boel op te starten.
Vragen ? Gooi eens een kwartje in de Google-o-Matic®-machine 2015 Corporate Edition (Nederlandse versie)
Je ontvangt twee berichtjes. De registratie en later de oplossing van de 'gemelde storing'.mistervis007 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:07:
[...]
Nee ik heb geen bericht gehad dat het afgerond is.
Wist ook niet dat er nog bericht zou volgen.
Wel zaterdag een mailtje betreffende met 'informatie over uw gemelde storing' gehad.
Ik denk dat dit verklaring is dat het nu nog niet werkt.
Dit dus... Soms werkt het ook wel eens ruim voor de mail binnenkomt maar in jouw geval blijkbaar niet.mistervis007 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:07:
[...]
Wel zaterdag een mailtje betreffende met 'informatie over uw gemelde storing' gehad.
Volgens R3D was het overigens het beste om vroeg in de morgen je aanmelding te doen en niet op vrijdag omdat er dan andere zaken voorrang hebben. Heb ik me aan gehouden en was in 1,5 uur over naar Zaram.
Als het morgen nog niet werkt maar weer eens chatten met de HD zou ik zo zeggen.
Oké dat zou het dan inderdaad kunnen zijn verwacht ik.Mad_Manic schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:11:
[...]
Je ontvangt twee berichtjes. De registratie en later de oplossing van de 'gemelde storing'.
Ben er eigenlijk vanuit gegaan dat het werkte als het PON lampje continu brandt omdat ik dat ergens hier in het forum gelezen had.
Wellicht verkeerd gelezen
Dus afwachten is dan het advies?
Vragen ? Gooi eens een kwartje in de Google-o-Matic®-machine 2015 Corporate Edition (Nederlandse versie)
Oké dank je wel voor de heldere uitleg.Clubbtraxx schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:14:
[...]
Dit dus... Soms werkt het ook wel eens ruim voor de mail binnenkomt maar in jouw geval blijkbaar niet.
Volgens R3D was het overigens het beste om vroeg in de morgen je aanmelding te doen en niet op vrijdag omdat er dan andere zaken voorrang hebben. Heb ik me aan gehouden en was in 1,5 uur over naar Zaram.
Als het morgen nog niet werkt maar weer eens chatten met de HD zou ik zo zeggen.
Ik ga afwachten tot morgen.
Ik neem aan dat ik voor vanavond het modem kan loskoppelen en het bijgeleverde Nokia modem/router kan aansluiten, zodat we internet hebben?
Sluit ik vanavond weer de XS-010X-Q aan.
Klopt, de standaard Nokia blijft werken dus die kan je voor nu gewoon aansluiten.mistervis007 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:19:
[...]
Oké dank je wel voor de heldere uitleg.
Ik ga afwachten tot morgen.
Ik neem aan dat ik voor vanavond het modem kan loskoppelen en het bijgeleverde Nokia modem/router kan aansluiten, zodat we internet hebben?
Sluit ik vanavond weer de XS-010X-Q aan.
Hier nog geen succes met de Zaram icm een UDM Pro se.
Eerst de zaram met het script van @justdaboo aangemeld. De klant had alleen het belletje van delta gemist de volgende dag.
Toch de zaram even geprobeerd maar geen IP. Toen heb ik @R3D een bericht gestuurd met de vraag om even mee te kijken.
Aan de kant van Delta staat nu alles goed. In de UDM staat het VLan uiteraard op 100 (500 ook geprobeerd)
Staat als sinds vanmorgen 10:00 aan maar nog steeds geen IP (diverse reboots verder). R3D heeft ook geen idee meer wat te doen.
Ik heb nog een UDM se op de plank liggen dus ga die morgen even proberen. Ik zal dan ook gelijk even de hardware revisies bekijken.
Eerst de zaram met het script van @justdaboo aangemeld. De klant had alleen het belletje van delta gemist de volgende dag.
Toch de zaram even geprobeerd maar geen IP. Toen heb ik @R3D een bericht gestuurd met de vraag om even mee te kijken.
Aan de kant van Delta staat nu alles goed. In de UDM staat het VLan uiteraard op 100 (500 ook geprobeerd)
Staat als sinds vanmorgen 10:00 aan maar nog steeds geen IP (diverse reboots verder). R3D heeft ook geen idee meer wat te doen.
Ik heb nog een UDM se op de plank liggen dus ga die morgen even proberen. Ik zal dan ook gelijk even de hardware revisies bekijken.
Anders mag je mn mediaconverter wel even lenen als je wilthomastvd schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:36:
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Laatst online: 23:14
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- AVM FRITZ!Box 5590 Fiber
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Ach, we weten dan de uitslag… een triomfantelijk “het werkt”.justdaboo schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:43:
[...]
Anders mag je mn mediaconverter wel even lenen als je wil
Kom ik op terug na mijn UDM Wissel! Thxjustdaboo schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:43:
[...]
Anders mag je mn mediaconverter wel even lenen als je wil
Klopt het dat je de aanmelding ook zaterdag hebt gedaan? De aanmeldingen worden doorgaans binnen 24u op werkdagen doorgevoerd, soms iets langer. De tijd is dus gaan tikken vanaf vanmorgen…mistervis007 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:07:
[...]
Klopt, zaterdagavond rond 20:00 uur om precies te zijn.justdaboo schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:14:
[...]
Klopt het dat je de aanmelding ook zaterdag hebt gedaan? De aanmeldingen worden doorgaans binnen 24u op werkdagen doorgevoerd, soms iets langer. De tijd is dus gaan tikken vanaf vanmorgen…
Dan is de kans aanwezig dat het nog niet verwerkt is…mistervis007 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:18:
[...]
Klopt, zaterdagavond rond 20:00 uur om precies te zijn.
Als beide lampjes groen branden is de Nokia ONT aangemeld bij Delta. Als PON knippert dan is die niet aangemeld en als Power knippert dan is die bezig met een firmware update. Brand alarm is er geen licht/signaal. En data brand/knippert als je de ethernet poort verbonden hebt. Data LED heeft overigens verschillende kleuren. Is maar net waarmee die verbonden is 10Gbps is die blauw, 2.5Gbps is die geel en 1Gbps dan is die groen.mistervis007 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:15:
[...]
Oké dat zou het dan inderdaad kunnen zijn verwacht ik.
Ben er eigenlijk vanuit gegaan dat het werkte als het PON lampje continu brandt omdat ik dat ergens hier in het forum gelezen had.
Wellicht verkeerd gelezen![]()
Dus afwachten is dan het advies?
Ik ga er zelf vanuit dat bij Delta alles goed zit, maar dat het probleem in dit geval tussen het scherm en het toetsenbord zit.
Misschien verstandig om de Asus Router te resetten naar de fabrieksinstellingen en dan alleen VLAN 100 instellen. Ik verwacht dat die gewoon gaat werken namelijk.
[ Voor 14% gewijzigd door bjusterbaarlik op 29-01-2024 19:39 ]
Ook revisie 8, Zaram uit de 1e batch. Zonder problemen sinds levering.ernstoud schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:25:
[...]
Verdacht. Nou ja, er is nog 1 Tweaker met die revisie en problemen dus. En iemand met die revisie die helemaal gelukkig is, stand 2:1 dus.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Dank voor de terugkoppeling. Vooralsnog is er geen peil op te trekken.DieterKoblenz schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:17:
[...]
Ook revisie 8, Zaram uit de 1e batch. Zonder problemen sinds levering.
Vandaag is de Ubiquiti XGS Fiber ONT binnen gekomen.

Hij werkt maar....
@R3D is nog niet helemaal tevreden met de manier hoe deze ONT met encryptie omgaat. Hij heeft het een en ander geprobeerd maar het is niet hoe het hoort. Mijnsinziens in encryptie belangrijk dus als dat niet goed werkt, dat heeft dit product gefaald.
Daarnaast wilde mijn upload niet hoger komen dan 1.2 Gbps. Met mijn FS.com stick haal ik snelheden tussen de 5-7 Gbps, er is dus nog iets mis. De download haalt wel gewoon goede snelheden. Dit gedrag zien we ook wel eens bij andere ONT's, mogelijk nog ergens een verkeerde setting in het netwerk of een kinderziekte.
Al met al is mijn conclusie dat het wel werkt maar onvoldoende. Daarnaast is die ook niet BBF.247 gecertificeerd, voor Delta al reden om hem niet te willen registreren.
Een andere "teleurstelling" is dat er helemaal niets van de ONT terug te vinden in Ubiquiti Network. Het heeft dus geen enkele meerwaarde ten opzicht van een Nokia of Huawei ONT.
Leuk experiment in ieder geval. Maar ik stuur hem weer terug.
Hij werkt maar....
@R3D is nog niet helemaal tevreden met de manier hoe deze ONT met encryptie omgaat. Hij heeft het een en ander geprobeerd maar het is niet hoe het hoort. Mijnsinziens in encryptie belangrijk dus als dat niet goed werkt, dat heeft dit product gefaald.
Daarnaast wilde mijn upload niet hoger komen dan 1.2 Gbps. Met mijn FS.com stick haal ik snelheden tussen de 5-7 Gbps, er is dus nog iets mis. De download haalt wel gewoon goede snelheden. Dit gedrag zien we ook wel eens bij andere ONT's, mogelijk nog ergens een verkeerde setting in het netwerk of een kinderziekte.
Al met al is mijn conclusie dat het wel werkt maar onvoldoende. Daarnaast is die ook niet BBF.247 gecertificeerd, voor Delta al reden om hem niet te willen registreren.
Een andere "teleurstelling" is dat er helemaal niets van de ONT terug te vinden in Ubiquiti Network. Het heeft dus geen enkele meerwaarde ten opzicht van een Nokia of Huawei ONT.
[ Voor 29% gewijzigd door robertwebbe op 29-01-2024 21:17 ]
Waarschijnlijk omdat het niks met de revisie nodig heeft. Dat is volgens mij wel vrij duidelijk.ernstoud schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:19:
[...]
Dank voor de terugkoppeling. Vooralsnog is er geen peil op te trekken.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Inderdaad, er was een soort “hoop” dat er een link was met revisie 8. Die is er niet.bjusterbaarlik schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:11:
[...]
Waarschijnlijk omdat het niks met de revisie nodig heeft. Dat is volgens mij wel vrij duidelijk.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Gekeken of er een FW update was?robertwebbe schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:10:
[Afbeelding]
Hij werkt maar....
Hier inmiddels ook een paar weken verder met klooien aan mijn opstelling. Na een eerdere instabiele opstelling met een ACT AC4455 SFP+ to UTP converter, in navolging van een mede Tweaker, een R86S U1 in laten vliegen uit China met exact dezelfde glasvezelkabel als de Tweaker waarbij het werkt. Mooi kastje voor een pfSense routertje. Trekt 14 Watt inclusief de Zaram SFP+ module, niet slecht.
Maar nu komt het, het werkt net zoals de ACT, oftewel instabiel. Ik heb het nu met een aantal weken testen wel kunnen pinpointen op dat het na ca. 2 uur na inpluggen van de Zaram steevast verkeerd gaat. Verkeerd betekent hier dat de line dropped, soms weer even op komt, soms dan een IPv4 krijgt maar zo paar seconden later weer dropt. Haal ik de Zaram eruit, koel ik die iets af, steek ik deze er opnieuw in, dan werkt het een paar minuten weer, daarna is de verbinding weer weg. Laat ik de Zaram er een paar uur uit, dan opnieuw erin en dan weer 2 uur vlammen.
Lijkt mij heel erg op een heating issue. Heel opvallend dat het bij de ACT en bij de R86S exact hetzelfde gedrag vertoont. Enige overeenkomst tussen deze 2 opstellingen is de Zaram. Al de rest is anders. De Zaram is na 2 uur handwarm, niet gloeiend heet.
Iemand dit gedrag ook al eens gezien? Ik ga 'm aanmelden om om te ruilen voor een ander exemplaar. Vele uren aan kwijt geweest zoekende in de config, terwijl de config het issue niet was. Eerste 2 uur werkt het perfect, inclusief IPv6 delegation.
Maar nu komt het, het werkt net zoals de ACT, oftewel instabiel. Ik heb het nu met een aantal weken testen wel kunnen pinpointen op dat het na ca. 2 uur na inpluggen van de Zaram steevast verkeerd gaat. Verkeerd betekent hier dat de line dropped, soms weer even op komt, soms dan een IPv4 krijgt maar zo paar seconden later weer dropt. Haal ik de Zaram eruit, koel ik die iets af, steek ik deze er opnieuw in, dan werkt het een paar minuten weer, daarna is de verbinding weer weg. Laat ik de Zaram er een paar uur uit, dan opnieuw erin en dan weer 2 uur vlammen.
Lijkt mij heel erg op een heating issue. Heel opvallend dat het bij de ACT en bij de R86S exact hetzelfde gedrag vertoont. Enige overeenkomst tussen deze 2 opstellingen is de Zaram. Al de rest is anders. De Zaram is na 2 uur handwarm, niet gloeiend heet.
Iemand dit gedrag ook al eens gezien? Ik ga 'm aanmelden om om te ruilen voor een ander exemplaar. Vele uren aan kwijt geweest zoekende in de config, terwijl de config het issue niet was. Eerste 2 uur werkt het perfect, inclusief IPv6 delegation.
Als het oververhitting is dan zou je normaal gesproken verschil zien in tijdsduur tot oververhitting bij licht en zwaar gebruik. Ook een ventilator erop gericht moet dan helpen.
Blijft je originele Delta modem altijd aangemeld (dus ook als de provisioning afgerond is)?Clubbtraxx schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:22:
[...]
Klopt, de standaard Nokia blijft werken dus die kan je voor nu gewoon aansluiten.
Ja, in elk geval zolang er niet al te veel 'eigen modems' op de OLT provisioned worden want vol=vol.xmicks schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:53:
[...]
Blijft je originele Delta modem altijd aangemeld (dus ook als de provisioning afgerond is)?
Dit vind ik toch wel echt een top Amazon vertaling weer bij je gelinkte glasvezel kabeltje:MrKoen schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:44:
Hier inmiddels ook een paar weken verder met klooien aan mijn opstelling. Na een eerdere instabiele opstelling met een ACT AC4455 SFP+ to UTP converter, in navolging van een mede Tweaker, een R86S U1 in laten vliegen uit China met exact dezelfde glasvezelkabel als de Tweaker waarbij het werkt. Mooi kastje voor een pfSense routertje. Trekt 14 Watt inclusief de Zaram SFP+ module, niet slecht.
Elfcam® - Glasvezelkabel (optische kousenband)
Een optische kousenband mensen, jaja echt waar.
Om op je probleem terug te komen, kan je ergens een instelling doen bij hoeveel graden de SFP poort word uitgeschakeld bij dat doosje? Zit vaak wel ergens ingebakken ivm heethoofdige copper 10gbit SFP+.
De Mikrotik die ik hier heb gaat zonder airflow in een fanless apparaat met 10gbit link naar de 95 graden en dan volgt automatic shutdown. De Zaram word weliswaar een heel stuk minder heet maar misschien is het iets om naar te kijken. Je kan in elk geval eens wat tests doen door er een fannetje op te laten blazen en kijken of dat verschil maakt.
Ik heb het net even getest maar de Gigaset krijgt geen verbinding met de Delta SIP server, zodra ik "hem" terug prik gaat de telefoon weer over.F-X schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:34:
Ik maak gebruik van voip van Delta.
Daarbij heb ik gebruik gemaakt van de settings op de pagina van Delta zelf. En dan Stap 5. Hoe stel ik Telefonie (VOIP) in op mijn eigen modem?.
En uiteraard de inlog gegevens die ik via mail heb ontvangen.
Het was wel een beetje toevallig. Want ik had wel eerst vlan 102 ingesteld. Maar omdat ik nog geen routering had ingesteld om de gigaset gateway in te stellen, hing ik deze aan het interne netwerk. Zodoende kon ik die instellen en zou ik die omprikken in een vlan102 poort.
Maar tot mijn verbazing werkte dit al. Voor de zekerheid heb ik vlan 102 toen compleet verwijderd (om dingen uit te sluiten) en het werkte nog steeds.
Bij mij werkt dit dus (zoals verwacht) niet...
Clubbtraxx schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:07:
[...]
Dit vind ik toch wel echt een top Amazon vertaling weer bij je gelinkte glasvezel kabeltje:
Elfcam® - Glasvezelkabel (optische kousenband)
Een optische kousenband mensen, jaja echt waar.
Goeie! Geen instelling te vinden hiervoor helaas. Heb er nu een USB fannetje op gezet die staat te blazen en het werkt nu gelijk weer. Es ff kijken offie nu de 2+ uur door komt.Clubbtraxx schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:07:
[...]
Om op je probleem terug te komen, kan je ergens een instelling doen bij hoeveel graden de SFP poort word uitgeschakeld bij dat doosje? Zit vaak wel ergens ingebakken ivm heethoofdige copper 10gbit SFP+.
De Mikrotik die ik hier heb gaat zonder airflow in een fanless apparaat met 10gbit link naar de 95 graden en dan volgt automatic shutdown. De Zaram word weliswaar een heel stuk minder heet maar misschien is het iets om naar te kijken. Je kan in elk geval eens wat tests doen door er een fannetje op te laten blazen en kijken of dat verschil maakt.
Fan met full speed erop en hij deed het gelijk weer. Helaas na een uurtje wederom hetzelfde probleem
Denk dat ik gewoon pech heb. Ik ga vragen om deze om te wisselen voor een andere om te kijken of het dan wel prima werkt.
Zodra Delta gereed is met jou aanvraag krijg je een storing opgelost email.mistervis007 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:07:
[...]
Hiermee geven zij aan dat de aanpassingen door gevoerd zijn in het netwerk.
Mogelijk moet je een reboot uitvoeren van je Asus router nadat de afmelding binnen is,
Bedankt voor het testen en vooral dat je hier je bevindingen deelt!robertwebbe schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:10:
[Afbeelding]
Hij werkt maar....
Dat de ONT niet te vinden is in Ubiquiti Network is wel logisch want het is een product uit hun UISP lijn dus zou in UISP terug te vinden moeten zijn (dat kan je overigens prima in een docker draaien).
@esky Ik heb UISP gedraaid maar zag hem daar ook niet. Volgens mij omdat het een ‘endpoint’ device is. Hij zal pas verschijn als je een UISP netwerk heb gemaakt. Als je alleen een losse ONT hebt, zul je niets zien.
Dat is jammer, dan geldt dat dus waarschijnlijk niet voor iedereen.justdaboo schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:28:
[...]
Ik heb het net even getest maar de Gigaset krijgt geen verbinding met de Delta SIP server, zodra ik "hem" terug prik gaat de telefoon weer over.
Bij mij werkt dit dus (zoals verwacht) niet...
Ook met 2e UDM Pro se geen ip. Dus nu maar even dubbel nat....thomastvd schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:36:
Laat maar weten of je de converter wil lenenthomastvd schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:08:
[...]
Ook met 2e UDM Pro se geen ip. Dus nu maar even dubbel nat....
Wat ik me afvraag, ik heb glas werkend met de standaard Nokia van Delta. Nu heb ik een Nokia XS-010X-Q, meld hem aan, sluit hem aan, heb de juiste firmware, echter het gaat niet werken. Zal wel wat fout doen hoor
Is dan mijn bruikleen Nokia nog actief? Dus aansluiten en hoppa, internet?
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Op 5 of 6 februari ontmoet ik de engineer van Zaram. Hij neemt voor de drie naar Zuid Korea gezonden SFP’s (de laatst gezonden liggen nog steeds aldaar bij de douane) vervanging mee.
Ik bedacht me dat dit dan ook een moment zou kunnen zijn om technische vragen te stellen. Dus even hier inventariseren welke vragen er over de Zaram SFP nog zijn, anders dan “waarom werkt hij niet in een klein percentage Ubiquiti routers”.
Kom maar door…
Ik bedacht me dat dit dan ook een moment zou kunnen zijn om technische vragen te stellen. Dus even hier inventariseren welke vragen er over de Zaram SFP nog zijn, anders dan “waarom werkt hij niet in een klein percentage Ubiquiti routers”.
Kom maar door…
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Ja. Blijft vooralsnog actief. Aansluiten en gaan.Quetensky schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:21:
Zal wel wat fout doen hoorIs dan mijn bruikleen Nokia nog actief? Dus aansluiten en hoppa, internet?
(Vooralsnog omdat @R3D heeft aangegeven dat elke gebruiker zo twee configuraties heeft, terwijl er in een OLT geen ongelimiteerde mogelijkheden daarvoor zijn. Kan dus zijn dat dit ooit verandert.)
Dank u!ernstoud schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:28:
[...]
Ja. Blijft vooralsnog actief. Aansluiten en gaan.
Gisteren mijn omzetting naar de zaram sfp+ in gang gezet bij Delta. @R3D een PB gestuurd.
Mijn opstelling : TP-LINK T1700G-28TQ daar zit de Zaram in op een van de 10G poorten. Daar een vlan-100 op aangemaakt en daar zit untagged mijn edgerouter in via UTP. Ben benieuwd of dit gaat werken, de theorie zegt van wel ;-)
Tot op heden nog geen signaal (veel TX op mijn 10G poort maar geen RX), contact opgenomen met de helpdesk en die zeggen (ik las dat in eerdere topic ook terug) dat de zaram aangesloten moest blijven.... lekker....ik heb dan geen internet zolang het niet werkt.
Ik heb ergens gelezen , maar kan dat niet meer terugvinden, dat ook het oude profiel (de NOKIA ONT) gewoon zou moeten blijven werken. Ik heb dat vanmorgen uitgeprobeerd , maar ik krijg daar geen link op ... ;-(
Mijn opstelling : TP-LINK T1700G-28TQ daar zit de Zaram in op een van de 10G poorten. Daar een vlan-100 op aangemaakt en daar zit untagged mijn edgerouter in via UTP. Ben benieuwd of dit gaat werken, de theorie zegt van wel ;-)
Tot op heden nog geen signaal (veel TX op mijn 10G poort maar geen RX), contact opgenomen met de helpdesk en die zeggen (ik las dat in eerdere topic ook terug) dat de zaram aangesloten moest blijven.... lekker....ik heb dan geen internet zolang het niet werkt.
Ik heb ergens gelezen , maar kan dat niet meer terugvinden, dat ook het oude profiel (de NOKIA ONT) gewoon zou moeten blijven werken. Ik heb dat vanmorgen uitgeprobeerd , maar ik krijg daar geen link op ... ;-(
[ Voor 1% gewijzigd door trebor.ed op 30-01-2024 13:48 . Reden: tag toegevoegd ]
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Laatste punt van je post, kijk eens letterlijk twee posts boven jetrebor.ed schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:45:
Gisteren mijn omzetting naar de zaram sfp+ in gang gezet bij Delta.
Als de Nokia niet meer werkt is er echt iets mis, bellen dus.
Thanks voor je reactie, ben ik dan zoooo traag met het typen van mijn bericht ??ernstoud schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:48:
[...]
Laatste punt van je post, kijk eens letterlijk twee posts boven je.
Als de Nokia niet meer werkt is er echt iets mis, bellen dus.
Ik wacht nog een uurtje om te kijken of ik toch een IP krijg, zoniet dan ga ik bellen.
De standaard vraag: vlan 100 ingesteld op je router?Quetensky schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:21:
Wat ik me afvraag, ik heb glas werkend met de standaard Nokia van Delta. Nu heb ik een Nokia XS-010X-Q, meld hem aan, sluit hem aan, heb de juiste firmware, echter het gaat niet werken. Zal wel wat fout doen hoorIs dan mijn bruikleen Nokia nog actief? Dus aansluiten en hoppa, internet?
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Die opstelling werkt bij mij prima. Welliswaar via een Mikrotik switch en OPNsense bak, maar zelfde idee.trebor.ed schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:45:
Gisteren mijn omzetting naar de zaram sfp+ in gang gezet bij Delta. @R3D een PB gestuurd.
Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024
Goedemiddag,
Ik wil op korte termijn overstappen van Ziggo naar Delta echter ben ik te leek op dit gebied om me wegwijs te worden of mijn huidige 'setup' nog zal werken.
Momenteel staat het modem van Ziggo in bridge modus en deze loopt door naar een Fritzbox die verder alles voor mijn netwerk afhandelt. Zover ik begrijp is dit met het modem van Delta niet mogelijk. Zou ik dit kunnen oplossen door in plaats van de Fritzbox een switch te plaatsen en de router-taken door het Delta modem te laten doen?
Het gaat mij er idealiter alleen maar om dat een aantal services die ik draaien nog vanuit buiten bereikbaar zijn.
Hartelijk dank voor de reacties!
Ik wil op korte termijn overstappen van Ziggo naar Delta echter ben ik te leek op dit gebied om me wegwijs te worden of mijn huidige 'setup' nog zal werken.
Momenteel staat het modem van Ziggo in bridge modus en deze loopt door naar een Fritzbox die verder alles voor mijn netwerk afhandelt. Zover ik begrijp is dit met het modem van Delta niet mogelijk. Zou ik dit kunnen oplossen door in plaats van de Fritzbox een switch te plaatsen en de router-taken door het Delta modem te laten doen?
Het gaat mij er idealiter alleen maar om dat een aantal services die ik draaien nog vanuit buiten bereikbaar zijn.
Hartelijk dank voor de reacties!
Dit was het dus!Mad_Manic schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:11:
[...]
Je ontvangt twee berichtjes. De registratie en later de oplossing van de 'gemelde storing'.
Vanmorgen om 11 uur mail van Delta dat de 'storing' opgelost is.
Zojuist thuis alles aangesloten, VLAN in de router ingesteld op 100 en hoppa gaan
Bedankt voor het meedenken, het kan soms zo simpel zijn, iets met geduld
Je weet nu in ieder geval ook dankzij dit forum dat je router wel VLAN kan instelling in tegenstelling tot je eerdere veronderstelling.mistervis007 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:33:
[...]
Dit was het dus!
Zojuist thuis alles aangesloten, VLAN in de router ingesteld op 100 en hoppa gaan![]()
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Voor XGS-PON het volgende:Woolies schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:30:
Port forwarding werkt ook niet optimaal bij het Delta Nokia modem en met IPv6 helemaal niet (goed).
Eigen ONT is dan een betere oplossing. Of je FB vervangen door de 5590 met XGS-PON module.
Maar… betreft het nieuwe glasvezel aanleg? Dan krijg je zeker XGS-PON. Bij bestaande aanleg is die kans heel groot maar er is nog een kleine kans dat het AON is. Dan zijn er meer mogelijkheden. Wat hebben de buren?
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
… is een schone zaak
Heb je een specifieke reden om op Delta (als provider) over te stappen?Woolies schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:30:
Ik wil op korte termijn overstappen van Ziggo naar Delta echter ben ik te leek op dit gebied om me wegwijs te worden of mijn huidige 'setup' nog zal werken
Op het Delta Glasvezel Netwerk zijn namelijk nog meer providers actief, die standaard andere routers aanbieden.
Als je modem niet in bridge modus kan, stel ik dit voor. Dan werkt het hetzelfde als voorheen.Woolies schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:30:
Zou ik dit kunnen oplossen door in plaats van de Fritzbox een switch te plaatsen en de router-taken door het Delta modem te laten doen?
Router in DMZ
- Hang de router gewoon achter de modem, je hoeft niets bijzonders in te stellen.
- Stel op de modem een DMZ in, geef het IP van je Router op. Al het inkomende verkeer dat modem op WAN kant bereikt wordt nu een-op-een doorgegeven aan je router.
- Vraag Delta of ze CG-NAT uitzetten. Dat wil zeggen dat je IP niet gedeeld wordt en je zelf met alle inkomende poorten kan doen wat je wil. Al het inkomende verkeer komt nu een-op-een aan bij je modem.
Dit is functioneel identiek vrijwel gelijk aan bridge modus. Je router zal wel niet je echte WAN IP adres krijgen, maar dat geeft geen problemen.
Ingewikkelder hoef je het alleen te maken als je een milliseconden winst wil behalen, of meer technische opties wil dan een bridge modus biedt. Ik wil de SFP bijvoorbeeld alleen voor die milliseconden en om mijn dure router het echte WAN IP met nerd opties te geven.
Error 304: Please hit any user to continue.
Klopt helemaal, iets waar ik ook zeer dankbaar voor ben!Mad_Manic schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:36:
[...]
Je weet nu in ieder geval ook dankzij dit forum dat je router wel VLAN kan instelling in tegenstelling tot je eerdere veronderstelling.
Kwam eigenlijk ook door Asus zelf, aangezien die aangeven dat enkel de PRO versie van de RT-AX88U VLAN ondersteund en ik als leek niet wist dat dit ook onder IPTV te vinden was in de router
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Beetje onlogische plek, maar voor IPTV is vaak een VLAN instelling nodig. Dus heeft Asus het daar ge-/ver-stopt.mistervis007 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:22:
[...]
… dat dit ook onder IPTV te vinden was in de router
Waarschijnlijk kan die PRO versie ook VLAN's aan de LAN kant ipv alleen aan de WAN kant. En de jouwe niet.mistervis007 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:22:
[...]
Klopt helemaal, iets waar ik ook zeer dankbaar voor ben!
Kwam eigenlijk ook door Asus zelf, aangezien die aangeven dat enkel de PRO versie van de RT-AX88U VLAN ondersteund en ik als leek niet wist dat dit ook onder IPTV te vinden was in de router
Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024
Dat mailtje komt in mijn ervaring met stuk of 5 registratie een paar dagen later. Zoals eerder uitgelegd kun je het aan de LEDjes zien of de ONT geregistreerd is op het netwerk van Delta of niet. PON knipperen is niet geregistreerd, PON brand continue dan is die geregistreerd. Het probleem wat jij had was dan ook een foute configuratie is waarschijnlijk je VLAN.mistervis007 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:33:
[...]
Dit was het dus!
Zojuist thuis alles aangesloten, VLAN in de router ingesteld op 100 en hoppa gaan![]()
[ Voor 12% gewijzigd door bjusterbaarlik op 30-01-2024 16:37 ]
@bjusterbaarlik Je uitleg zegt nog niets over de provisioning. Als het PON lampje brandt, is er verbinding met de OLT, alleen wil dat nog niet zeggen dat je internet krijgt.
Vergeet voor 't gemak ook ff niet de 10 Watt die de Nokia 24/7/365 slurpt wat gewoon zonde is en de IPv6 delegation die je niet voor elkaar gaat krijgen met die Nokia ervoor. It's not just about the double NAT that's yuck.Barryke schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:13:
[...]
Ingewikkelder hoef je het alleen te maken als je een milliseconden winst wil behalen, of meer technische opties wil dan een bridge modus biedt. Ik wil de SFP bijvoorbeeld alleen voor die milliseconden en om mijn dure router het echte WAN IP met nerd opties te geven.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
En wat ik persoonlijk ook heeeeeeeeeel vervelend vind is dat het device van je provider door de provider beheerd wordt. Dus firmware updates en SSH toegang, TR-069 etc.MrKoen schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:37:
[...]
Vergeet voor 't gemak ook ff niet de 10 Watt die de Nokia 24/7/365 slurpt wat gewoon zonde is en de IPv6 delegation die je niet voor elkaar gaat krijgen met die Nokia ervoor. It's not just about the double NAT that's yuck.
Nou vertrouw ik de Delta engineers wel, maar Genexis? Nokia? Brrr....
Op mijn Genexis 7840 (ja mijn, met eigen geld gekocht) staat alles dicht, geen remote beheer meer. Ik doe mijn eigen firewall beheer wel dank u. En ook geen "ET phone home" verkeer meer.
Een fabrikant (Genexis dus) die een OS gebruikt uit 2014, met een SSH client met CVE 10 vulnerabilities en dan SSH open? No way. Weliswaar via het Delta beheer VLAN... maar er hoeft maar 1 beheerder malware te draaien en brrrr....
Foute configuratie aan de kant van Delta bedoel je dan?bjusterbaarlik schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:35:
[...]
Dat mailtje komt in mijn ervaring met stuk of 5 registratie een paar dagen later. Zoals eerder uitgelegd kun je het aan de LEDjes zien of de ONT geregistreerd is op het netwerk van Delta of niet. PON knipperen is niet geregistreerd, PON brand continue dan is die geregistreerd. Het probleem wat jij had was dan ook een foute configuratie is waarschijnlijk je VLAN.
Want het PON lampje brandde gisteren rond 12 uur al continu, maar kreeg geen verbinding.
VLAN instellen hielp niet.
Vandaag na het mailtje van Delta opnieuw VLAN ingesteld, verder niets veranderd in de router ook NIET reset, en het werkte opeens wel.
Dus die foute configuratie aan mijn zijde is het niet geweest.
Lijkt er toch sterk op de de provisionering nog niet afgerond was.
[ Voor 7% gewijzigd door mistervis007 op 30-01-2024 19:40 ]
Continu groen lampje betekend "gewoon" dat er iets aan activiteit is te vinden op de lijn. Niet dat je apparaat geactiveerd is oid.mistervis007 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:37:
[...]
Foute configuratie aan de kant van Delta bedoel je dan?
Want het PON lampje brandde gisteren rond 12 uur al continu, maar kreeg geen verbinding.
VLAN instellen hielp niet.
Vandaag na het mailtje van Delta opnieuw VLAN ingesteld, verder niets veranderd in de router ook NIET reset, en het werkte opeens wel.
Dus die foute configuratie aan mijn zijde is het niet geweest.
Lijkt er toch sterk op de de provisionering nog niet afgerond was.
Die activatie/registratie zal zo ongeveer gebeurt zijn net voordat je dat mailtje ontvangen hebt voor afmelding van de "storing".
Pas vanaf toen zou je uberhaupt met de juiste vlan op je eigen device een internet connectie kunnen krijgen.
De Nokia ONT's die ik heb geactiveerd op Delta ging het zo. Knipperend PON ledje tot de activatie is doorgevoerd. Zodra die stopte met knipperen was er internet. Mail komt zo'n twee dagen later.tyk0 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:43:
[...]
Continu groen lampje betekend "gewoon" dat er iets aan activiteit is te vinden op de lijn. Niet dat je apparaat geactiveerd is oid.
Die activatie/registratie zal zo ongeveer gebeurt zijn net voordat je dat mailtje ontvangen hebt voor afmelding van de "storing".
Pas vanaf toen zou je uberhaupt met de juiste vlan op je eigen device een internet connectie kunnen krijgen.
Even wat duidelijkheid:
Pon knippert =
-Aanmelding op het netwerk
-Activatie
-Software validatie/download
-Config download
Pon brand stabiel =
Status(05)Operational
modem is actief/ provisioning afgerond
Diensten/VLAN’s ingeladen
—-DHCP—
-Actief device word eerst geparkeerd in een CGNAT pool tot de eerst volgende dhcp lease renew (+/-30 min)
-DHCP renew - User/-Servide-ID word gevalideerd en gebruiker krijgt of standaard een nieuw CGNAT lease of met een opt-out een public lease, of static bij een Business-pack of Pro abonnement.
—-Eigen modem—-
Wacht GEDULDIG het bericht af van “storing verholpen”
Stel vlan100 in voor dat je apparaat aan het netwerk hangt.
Sluit nog geen randapparatuur aan totdat je verbinding tot stand is gekomen.
5 x een andere vlan proberen, 7 verschillende apparaten en 10x rebooten helpt het proces niet.
Iedere actie maakt een mutatie in de arp, mac-table en dat moet een dhcp server verderop ook nog bijhouden.
Pon knippert =
-Activatie
-Config download
Pon brand stabiel =
Status(05)Operational
—-DHCP—
-Actief device word eerst geparkeerd in een CGNAT pool tot de eerst volgende dhcp lease renew (+/-30 min)
-DHCP renew - User/-Servide-ID word gevalideerd en gebruiker krijgt of standaard een nieuw CGNAT lease of met een opt-out een public lease, of static bij een Business-pack of Pro abonnement.
—-Eigen modem—-
5 x een andere vlan proberen, 7 verschillende apparaten en 10x rebooten helpt het proces niet.
Iedere actie maakt een mutatie in de arp, mac-table en dat moet een dhcp server verderop ook nog bijhouden.
Deze even linken in de openingspost? (CC: @robertwebbe)R3D schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 02:49:
Even wat duidelijkheid:
Is het niet onnodig complex voor de gemiddelde lezer?MrJoery schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:32:
[...]
Deze even linken in de openingspost? (CC: @robertwebbe)
Wat ik schreef is volgens mij een stuk gemakkelijker te begrijpen voor de gemiddelde persoon. Wat er achter de schermen bij Delta allemaal gebeurt is namelijk ook niet interessant voor de gebruiker die gewoon zijn Nokia geactiveerd wil hebben.
[ Voor 18% gewijzigd door bjusterbaarlik op 31-01-2024 10:09 ]
Al vraag ik me soms toch af waar sommige mensen aan beginnen als ik reacties lees. Er is overigens niets mis met een steile leercurve, want je begint altijd ooit ergens mee... maar daar hoort standaard de TS wel bijbjusterbaarlik schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:08:
[...]
Is het niet onnodig complex voor de gemiddelde lezer?
Wat ik schreef is volgens mij een stuk gemakkelijker te begrijpen voor de gemiddelde persoon. Wat er achter de schermen bij Delta allemaal gebeurt is namelijk ook niet interessant voor de gebruiker die gewoon zijn Nokia geactiveerd wil hebben.
Ik krijg soms wel eens PBtje nav een post waarbij je denkt... "zoek eerst even"
[ Voor 8% gewijzigd door justdaboo op 31-01-2024 10:18 ]
@justdaboo Ja, het doorlezen of zoeken in het topic wordt niet altijd gedaan, jammer want daarmee wordt het topic onnodig vervuild met onzinnige vragen en opmerkingen.
Meer inhoudelijk, ik ben wel geïnteresseerd in wat er bij Delta achter de schermen gebeurd, dus zeer welkom deze informatie van @R3D
Vraag: waarom gebruikt Delta eigenlijk een VLAN om de verbinding op te zetten? Wat is daar het voordeel van?
Meer inhoudelijk, ik ben wel geïnteresseerd in wat er bij Delta achter de schermen gebeurd, dus zeer welkom deze informatie van @R3D
Vraag: waarom gebruikt Delta eigenlijk een VLAN om de verbinding op te zetten? Wat is daar het voordeel van?
Even snelle reactie… anderen waaronder KPN gebruiken ook de VLAN’s. Daarnaast worden er in sommige gevallen (weet niet 100% of dat hij Delta ook zo is) Wholesale diensten geleverd via andere VLAN’s.The Real Gunnar schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:32:
@justdaboo Ja, het doorlezen of zoeken in het topic wordt niet altijd gedaan, jammer want daarmee wordt het topic onnodig vervuild met onzinnige vragen en opmerkingen.
Scheiding / segmentatie van netwerken. 100 voor internet, 101 voor tv, 102 voor telefonie. Klanten zoals Odido maken ook deels gebruik van Delta's hardware met hun eigen VLAN, net als andere klanten. Als elk deel eigen hardware zou moeten hebben zou dat wel erg in de kosten lopen en benodigde ruimte.The Real Gunnar schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:32:
Ik heb de Nokia nog niet verwisseld omdat ik eerst wilde weten of ik terug kan. Nu ik weet dat er twee profielen beschikbaar zijn, kan ik veilig de Nokia Delta modem/router vervangen door mijn Nokiaatje. Zal dan voor de veiligheid in mijn eigen TP-Link router het MAC adres aanpassen zodat Delta zowel op de nieuwe Nokia als router een nieuw uniek MAC heeft.EWS99 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:01:
[...]
De standaard vraag: vlan 100 ingesteld op je router?
MAC adres hoeft niet aangepast te worden. Is ook nooit voordelig om mac address spoofing te doen. Voor de connectie met Delta is ook mac van de nokia's leidend en niet die van je TP-link.Quetensky schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:59:
[...]
Ik heb de Nokia nog niet verwisseld omdat ik eerst wilde weten of ik terug kan. Nu ik weet dat er twee profielen beschikbaar zijn, kan ik veilig de Nokia Delta modem/router vervangen door mijn Nokiaatje. Zal dan voor de veiligheid in mijn eigen TP-Link router het MAC adres aanpassen zodat Delta zowel op de nieuwe Nokia als router een nieuw uniek MAC heeft.
*empty*
Welke TP-link router gebruik je?Quetensky schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:59:
[...]
Ik heb de Nokia nog niet verwisseld omdat ik eerst wilde weten of ik terug kan. Nu ik weet dat er twee profielen beschikbaar zijn, kan ik veilig de Nokia Delta modem/router vervangen door mijn Nokiaatje. Zal dan voor de veiligheid in mijn eigen TP-Link router het MAC adres aanpassen zodat Delta zowel op de nieuwe Nokia als router een nieuw uniek MAC heeft.
NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's
Op het Delta netwerk, zitten andere providers inderdaad op een ander VLAN. Odido heeft VLAN 300 welke ze ook op andere netwerken gebruiken bijvoorbeeld.justdaboo schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:56:
[...]
Even snelle reactie… anderen waaronder KPN gebruiken ook de VLAN’s. Daarnaast worden er in sommige gevallen (weet niet 100% of dat hij Delta ook zo is) Wholesale diensten geleverd via andere VLAN’s.
Het lijkt mij wel nuttig om de toelichting van @R3D (deels) op te nemen in het TS, met name het laaste deel over 'eigen modem'.bjusterbaarlik schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:08:
[...]
Is het niet onnodig complex voor de gemiddelde lezer?
Omada Multi-Gigabit VPN Router (ER707-M2)
Super, dat is fijn!MR_VIPER schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:36:
[...]
MAC adres hoeft niet aangepast te worden. Is ook nooit voordelig om mac address spoofing te doen. Voor de connectie met Delta is ook mac van de nokia's leidend en niet die van je TP-link.
Kon het zo snel niet vinden, maar wat is de makkelijkste manier om over te stappen van een AON abbo naar XGS-PON? Via de heldesk?
Snelheid van de lijn upgraden werkt in ieder geval.lampekap schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:00:
Kon het zo snel niet vinden, maar wat is de makkelijkste manier om over te stappen van een AON abbo naar XGS-PON? Via de heldesk?
Als eerste moet het natuurlijk (al) beschikbaar zijn op je adres, maar als dit het geval is dan ga je vziw over naar XGSPON zodra je een verandering van snelheid laat doen.lampekap schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:00:
Voordat mijn abonnement actief was had ik de originele Nokia "modem" aangesloten , toen brande het pon lampje continu groen maar was er geen groen licht bij internet. Als de fiber niet aangesloten was (op DFN) was pon rood.R3D schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 02:49:
Even wat duidelijkheid:
Pon knippert =
-Activatie
-Config download
Pon brand stabiel =
Status(05)Operational
—-DHCP—
—-Eigen modem—-
Volgens mij was dat hetzelfde het geval bij het aanmelden van mijn eerste ONT (@bjusterbaarlik betrof Nokia XS-010X-Q ) wel continu groen "pon-licht" maar nog geen internet/ip totdat de "storing" opgelost was. > lang leve de overlap van provider met ziggo als fallback in pfsense.
Waarschijnlijk heeft die xs vast ook wel geknippert aangezien die een software update heeft gekregen en geactiveerd werd. (maar daar heb ik niet op gelet
Maar het zal vast zo zijn op de momenten dat R3D aangeeft dat die knippert (is mijn vermoeden)
Oftwel:
"moment van"-Aanmelding op het netwerk
"moment van"-Activatie
"moment van"-Software validatie/download
"moment van"-Config download
Zo niet, dan klopt mijn vermoeden niet
In deze situatie zit ik momenteel ook.mistervis007 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:27:
[...]
Sinds zaterdag is Delta ook bij mij aangesloten.
Bijgeleverde modem/router werkt prima, maar wil graag mijn eigen router gebruiken dus een Nokia XS-010X-Q aangeschaft.
Zaterdag meteen gechat met delta om het de Nokia XS-010X-Q te laten provisioneren, kon tot maandag duren.
Vanmiddag brande het lampje PON groen en lijkt de provisioneren geslaagd.
Echter krijg ik geen IP adres; mijn router .................
Sinds afgelopen zaterdag heb ik van een mede tweakerslid een XS-010G-Q gekocht en laten registreren (als de X versie).
Afgelopen maandag de stekkers maar eens gewisseld en VLAN100 op mn USG3p ingesteld.
ONT aangezet en wachten... PON gaat netjes branden dus ik vermoed dat de provisioning goed gegaan is maar gelijk daarna gaat LAN uit en geen dataverkeer tussen USG en ONT dus.
Na 1 dag offline aan de chat gezeten en daar alles laten dubbelchecken maar alles stond goed ingesteld.
Na de vraag of hun eigen Nokia wel werkt, waarop ik JA zei was het antwoord kort en bondig: vraag je leverancier maar want geen ondersteuning.
Nice. (not).
Iemand tips hoe deze ONT wel werkbaar te krijgen?
Heb eerder een ONT van KPN geprobeerd, die werkte wel maar zoals veel gemeld werd was die instabiel dus er weer uitgehaald.
Draai nu weer noodgedwongen via de meegeleverde nokia in DMZ...
[ Voor 0% gewijzigd door Axilla op 31-01-2024 19:29 . Reden: toevoeging X-Q registratie ]
Klopt als je de Nokia A of B router die je van Delta krijgt aansluit voordat je abonnement is ingegaan staan er geen diensten actief en werkt het niet vanuit Delta. Dan zie je alleen power, PON en Wlan branden. Lampje van internet is uit.tyk0 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:52:
[...]
Voordat mijn abonnement actief was had ik de originele Nokia "modem" aangesloten , toen brande het pon lampje continu groen maar was er geen groen licht bij internet. Als de fiber niet aangesloten was (op DFN) was pon rood.
Nee dat werkt dus weer anders. Diensten staan namelijk al actief, omdat je een ONT pas kan registreren bij een werkend abonnement. En abonnement begint ook pas als je het orginele vanuit Delta ontvangen router aansluit op de installatie datum.Volgens mij was dat hetzelfde het geval bij het aanmelden van mijn eerste ONT (@bjusterbaarlik betrof Nokia XS-010X-Q ) wel continu groen "pon-licht" maar nog geen internet/ip totdat de "storing" opgelost was. > lang leve de overlap van provider met ziggo als fallback in pfsense.
Dan komt omdat je G versie hebt. Die is niet identiek als X en werkt ook niet zonder tussenkomst van @R3D. Tenminste dat gaf hij eerder aan en dat is zo te zien nog steeds nodig.Axilla schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:13:
[...]
Heb eerder een ONT van KPN geprobeerd, die werkte wel maar zoals veel gemeld werd was die instabiel dus er weer uitgehaald.
Klinkt alsof je ONT een update nodig heeft naar de BOCK versie. Even een lieve pb naar @R3D sturen met je klantnummer en het verzoek om je XS-010G-Q te updaten.Axilla schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:13:
[...]
ONT aangezet en wachten... PON gaat netjes branden dus ik vermoed dat de provisioning goed gegaan is maar gelijk daarna gaat LAN uit en geen dataverkeer tussen USG en ONT dus.
[…]
Ai die post moet ik dan net gemist hebben, dacht dat ik dit (en meerdere over xgspon en unifi) topic goed doorgespit had.
Dank voor de tip, ik zal het eens proberen!
to be continued...
to be continued...
“Zoekfunctie” Nokia XS-010G-Q software “”bug””Axilla schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:13:
[...]
In deze situatie zit ik momenteel ook.
Sinds afgelopen zaterdag heb ik van een mede tweakerslid een XS-010G-Q gekocht en laten registreren (als de X versie).
Afgelopen maandag de stekkers maar eens gewisseld en VLAN100 op mn USG3p ingesteld.
Na 1 dag offline aan de chat gezeten en daar alles laten dubbelchecken maar alles stond goed ingesteld.
Na de vraag of hun eigen Nokia wel werkt, waarop ik JA zei was het antwoord kort en bondig: vraag je leverancier maar want geen ondersteuning.
Nice. (not).
Als je software versie eindigt op “AOCK/57/68/80” stuur me een PB.
Eindigd het op “BOCK10/13/21” zal het biet aan de Nokia liggen, maar zou ik je wan config op de USG nog een nalopen.
[ Voor 7% gewijzigd door R3D op 31-01-2024 21:01 ]
Axilla schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:52:
Ai die post moet ik dan net gemist hebben, dacht dat ik dit (en meerdere over xgspon en unifi) topic goed doorgespit had.
to be continued...
R3D schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:56:
[...]
This model needs manual changes as it's only in the hardware database because it's a Nokia, but not in the rest of the rest of the provisioning chain.
So the software needs to be manually corrected because it is not in our software management.
And because these models come with the AOCK68/AOCK57/AOCK80 version which is to old for our systems to recognize.
The hw-profile is basic so some settings are on default which also need to be disabled to get the device through the authentication/activation.
Last but not least, this model is not on the BBF.247 acceptance list.
dank je!R3D schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:56:
[...]
“Zoekfunctie” Nokia XS-010G-Q software “”bug””
Als je software versie eindigt op “AOCK/57/68/80” stuur me een PB.
Eindigd het op “BOCK10/13/21” zal het biet aan de Nokia liggen, maar zou ik je wan config op de USG nog een nalopen.
ik had zojuist al een pb gestuurd maar zal eerst eens kijken!
Eerder vroeg ik naar de compatibiliteit van de Zaram SFP met NICs, omdat ik een pfSense doos wilde maken. Die is er inmiddels. Ik gebruik een Dell R620. Ik heb inmiddels getest met een Dell Broadcom 57800S en een Dell Intel X710 NIC. De Broadcom kaart werkte niet. De Intel kaart werkte niet direct, omdat alleen Intel SFPs ondersteund werden.xmicks schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:38:
[...]
Ik zit er nu ook aan te denken om mijn UDM Pro terug te sturen en een PfSense doos te bouwen. Wat ook wel doorslaggevend was is dat als ik een Ubiquiti switch wil kopen met SFP+ poorten ik 700 euro kwijt ben. Voor de helft van het geld koop ik een MikroTik switch.
Maar ik zit nog met het volgende: hoe zit het met de compatibiliteit van de Zaram ONT met NIC's? Hebben andere Tweakers ervaring met welke NICs de Zaram werkt?
Specifiek kijk ik nu naar een Intel X710 of een Broadcom 57800S. Iemand ervaring hiermee?
Dankzij de post van @leander-s wist ik dat er een workaround was. Ik moest het EEPROM aanpassen en daarmee werden dan wel niet-Intel SFP modules ondersteund. Heb een tooltje op Github gevonden. Even compilen en dan uitvoeren. Werkt overigens met pfSense en met OPNsense.
Misschien bestaat er ook wel een vergelijkbaar tooltje voor de Broadcom kaart, maar daar heb ik verder niet meer naar gekeken, omdat ik de andere kaart nu werkend heb.
Gevonden, AOCK68 dus.Axilla schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:15:
[...]
dank je!
ik had zojuist al een pb gestuurd maar zal eerst eens kijken!
Heb je een pb gestuurd
TOP GEREGELD!Axilla schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:38:
[...]
Gevonden, AOCK68 dus.
Heb je een pb gestuurd
Firmware is ge-update (powerledje knipperde nu) en nu 2min later:
Data led is actief, Power en PON branden stabiel.
Inmiddels ook DHCP verkregen en nu actief via mn USG !
Ben hier echt heel blij mee, dank en alle lof voor R3D.
Na echt zo ongeveer het hele topic te hebben gelezen (….) stel ik toch maar deze domme vraag.
Mijn verbinding wordt zeer binnenkort opgeleverd, dus ik moet nu even iets kiezen qua modem.
Liefste heb ik gewoon een modem van Delta - niet zozeer om de kosten maar het gemak.
Dus de vragen:
1) is al een beetje bekend wanneer de Nokia-modem in bridge kan?
2) zoniet, of (wanneer) Delta dan een Nokia ONT gaat leveren?
3) zoniet, of NAT hairpin / local loopback al is gefixt in de Nokia-modem?
Een datum dichtbij op vraag 1 of 2 of een ‘ja’ op vraag 3 zou fijn zijn.
Anders moet ik toch even gaan winkelen.
Mijn verbinding wordt zeer binnenkort opgeleverd, dus ik moet nu even iets kiezen qua modem.
Liefste heb ik gewoon een modem van Delta - niet zozeer om de kosten maar het gemak.
Dus de vragen:
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Fijne terugkoppeling. Mooi.Axilla schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:33:
[...]
TOP GEREGELD!
Firmware is ge-update (powerledje knipperde nu) en nu 2min later:
Data led is actief, Power en PON branden stabiel.
Inmiddels ook DHCP verkregen en nu actief via mn USG !![]()
Ben hier echt heel blij mee, dank en alle lof voor R3D.
![]()
1vrow schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:49:
Na echt zo ongeveer het hele topic te hebben gelezen (….) stel ik toch maar deze domme vraag.
Dus de vragen:
Nee
2
Particulier = Nee, Zakelijk Pro = JA
3
Nee
Data kunnen tot nu toe nog niet genoemd worden voor zover ik begreep sinds de meest recente info...
NB
In de topic start staat dit ook allemaal vermeld trouwens, de TS wordt zeer regelmatig geupadate!
[ Voor 5% gewijzigd door justdaboo op 01-02-2024 00:03 ]
Dankje.justdaboo schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 00:00:
[...]
1
Nee
2
Particulier = Nee, Zakelijk Pro = JA
3
Nee
Data kunnen tot nu toe nog niet genoemd worden voor zover ik begreep sinds de meest recente info...
NB
In de topic start staat dit ook allemaal vermeld trouwens, de TS wordt zeer regelmatig geupadate!
Hier was ik inderdaad al bang voor, maar na het positieve verhaal van het bezoek aan Delta HQ gelezen te hebben, hoopte ik toch op íets meer. Het is ook niet alsof Delta sinds gister bestaat.
Maar het is toch dan een gewone, ouderwetse en logge provider zoals Ziggo. Weinig vernieuwends of functies voor prosumers. Helaas.
Ik heb getekend voor een abonnement bij de vraagbundeling omdat ik vond dat glas er wel moest komen. Maar de keuze in providers was toen mager en dus maar gewoon voor Delta gekozen. Maar als dan zelfs NAT hairpin niet gewoon werkt op hun modems dan is dat toch wel knullig te noemen.
Mijn persoonlijke mening hoor. Fijn dat de medewerkers van Delta hier wel meelezen en helpen met dingen. Maar veel van die hulpvragen zouden er niet zijn als je bij de aanmelding gewoon kon kiezen voor een modem of een ONT (of modem in bridge). Dan ben je echt al 99,9% van alle vragen en gedoe daaromheen kwijt. Zelfs KPN levert standaard een ONT en daarna de Experiabox.
Nouja, jammer dus. Ik zal even kijken om zelf een ONT te kopen of een Fritzbox. Die heb ik nu ook met mijn DSL en daar ben ik wel erg over te spreken.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Nee, maar datzelfde geldt voor Nokia. En daar is Delta van afhankelijk. En Nokia lost de bugs niet of niet goed op. En zelf een modem maken kan niet. Dus…vrow schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 01:14:
[...]
Het is ook niet alsof Delta sinds gister bestaat.
Beetje laag bij de grond gezien de transparantie en medewerking van Delta engineers. Je kunt ook stellen dat wij als Tweakers teveel verwachtingen hebben voor die paar tientjes per maand.Maar het is toch dan een gewone, ouderwetse en logge provider zoals Ziggo. Weinig vernieuwends of functies voor prosumers. Helaas.
Nokia modem dus. En er was een fix maar niet goed genoeg. Dus er blijft hoop.Ik heb getekend voor een abonnement bij de vraagbundeling omdat ik vond dat glas er wel moest komen. Maar de keuze in providers was toen mager en dus maar gewoon voor Delta gekozen. Maar als dan zelfs NAT hairpin niet gewoon werkt op hun modems dan is dat toch wel knullig te noemen.
Je kunt kiezen voor een ONT. Maar helaas kost dat geld. Het is even niet anders.Mijn persoonlijke mening hoor. Fijn dat de medewerkers van Delta hier wel meelezen en helpen met dingen. Maar veel van die hulpvragen zouden er niet zijn als je bij de aanmelding gewoon kon kiezen voor een modem of een ONT (of modem in bridge). Dan ben je echt al 99,9% van alle vragen en gedoe daaromheen kwijt.
Kijk eens op de KPN fora hoeveel issues daarmee zijn. Genexis ONT is een drama, KPN moet er nog heel veel gaan vervangen, Experiabox is een draak met de slechte GUI updates, verlopen certificaten op dat ding, WiFi is knudde etc.Zelfs KPN levert standaard een ONT en daarna de Experiabox.
Je wil gemak, soms is wat inspanning en centen nodig om dat te bereiken. Maar een FB is dan een goede keuze, gesloten ecosysteem dus voor mij een no-go maar werkt goed begrijp ik, de 5590 is leverbaar met XGS-PON SFP en Delta profiel. Werkend uit de doos.Nouja, jammer dus. Ik zal even kijken om zelf een ONT te kopen of een Fritzbox. Die heb ik nu ook met mijn DSL en daar ben ik wel erg over te spreken.
“prosumer” met berg aan verwachtingen uit een provider modem.
Ik zou of mijn verwachtingen verlagen of je eigen geplaatste label aanpassen van “prosumer” naar “ zeikerigeconsumer.
Als “prosumer” stuur ik al minstens 8jaar op rij mijn provider modem netjes geseald terug.
Ik zou of mijn verwachtingen verlagen of je eigen geplaatste label aanpassen van “prosumer” naar “ zeikerigeconsumer.
Als “prosumer” stuur ik al minstens 8jaar op rij mijn provider modem netjes geseald terug.
Ik bespeur enige teleurstelling en/of frustratie. Maar dit is van alle dagen bij modems die je bij providers krijgt. En daar mag je best soms een beetje kritisch over zijn, want dat doen Tweakers, maar verwacht geen wonderen. Ik voel me oud als ik het zeg, maar die verwachting had ik vroeger ook, maar dat heb ik leren bij te stellen.vrow schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 01:14:
[...]
Dankje.
Hier was ik inderdaad al bang voor, maar na het positieve verhaal van het bezoek aan Delta HQ gelezen te hebben, hoopte ik toch op íets meer. Het is ook niet alsof Delta sinds gister bestaat.
Maar het is toch dan een gewone, ouderwetse en logge provider zoals Ziggo. Weinig vernieuwends of functies voor prosumers. Helaas.
Ik heb getekend voor een abonnement bij de vraagbundeling omdat ik vond dat glas er wel moest komen. Maar de keuze in providers was toen mager en dus maar gewoon voor Delta gekozen. Maar als dan zelfs NAT hairpin niet gewoon werkt op hun modems dan is dat toch wel knullig te noemen.
Mijn persoonlijke mening hoor. Fijn dat de medewerkers van Delta hier wel meelezen en helpen met dingen. Maar veel van die hulpvragen zouden er niet zijn als je bij de aanmelding gewoon kon kiezen voor een modem of een ONT (of modem in bridge). Dan ben je echt al 99,9% van alle vragen en gedoe daaromheen kwijt. Zelfs KPN levert standaard een ONT en daarna de Experiabox.
Nouja, jammer dus. Ik zal even kijken om zelf een ONT te kopen of een Fritzbox. Die heb ik nu ook met mijn DSL en daar ben ik wel erg over te spreken.
Ik heb nog NOOIT een provider modem gezien waar ik niet iets op te “mekkeren” had…
Zo noemt @ernstoud de ONT en de Experiadraak van KPN. Die laatste is vanaf de geboorte regelmatig een luis in de pels. En denk ns terug aan de Speedtouch ellende, van de USB “pijlstaartrog” tot de 510x en verder… Ziggo is ook niet schoon wat dat betreft, vele vele issues gezien. Zo kan je een oneindige lijst vol maken. Zowel bij Ziggo als KPN duurde het heel lang voor er een (stabiele) bridge functie kwam.
Dit heeft eigenlijk allemaal de zelfde oorzaak, en die zie je van een kilometer al aankomen… een device wat alles moet kunnen wat een consument op een bepaald moment in de tijd verwacht, in massa geproduceerd. En wat in massa’s weggezet moet worden en een bepaalde prijs mag kosten… en dan krijg je dat soort dingen.
In dit topic is in iets meer dan een jaar een ton aan ervaring samengevat en helpen mensen elkaar, zo ook de Delta engineers, ik moet eerlijk zeggen dat ik de “tone of voice” niet heel respectvol vind richting de mensen die hier niets aan kunnen doen. Daar scoort niemand punten mee, bij wie dan ook. Een jaar geleden waren er praktisch 0 opties als eigen modem op XGS-PON, dan is het nu een paradijs te noemen…
Met nieuwe techniek is de spoeling vaak dun met beschikbare devices in de markt. Dat was in de MxStream begin tijd idem.
Resumé… Kies en scoor een mooie ONT en gebruik deze met je modem naar keuze, die past bij je behoefte en past in je netwerk. Of toch de Frtizbox, maar dat moet je passen… Zo heb en hou je alles in eigen hand, geen verassingen.
Unicorns bestaan helaas nog niet…
[ Voor 11% gewijzigd door justdaboo op 01-02-2024 06:54 ]
Hoi Ernst (en de rest ook natuurlijk :-))ernstoud schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 01:29:
[...]
Nee, maar datzelfde geldt voor Nokia. En daar is Delta van afhankelijk. En Nokia lost de bugs niet of niet goed op. En zelf een modem maken kan niet. Dus…
[...]
Beetje laag bij de grond gezien de transparantie en medewerking van Delta engineers. Je kunt ook stellen dat wij als Tweakers teveel verwachtingen hebben voor die paar tientjes per maand.
[...]
Nokia modem dus. En er was een fix maar niet goed genoeg. Dus er blijft hoop.
[...]
Je kunt kiezen voor een ONT. Maar helaas kost dat geld. Het is even niet anders.
[...]
Kijk eens op de KPN fora hoeveel issues daarmee zijn. Genexis ONT is een drama, KPN moet er nog heel veel gaan vervangen, Experiabox is een draak met de slechte GUI updates, verlopen certificaten op dat ding, WiFi is knudde etc.
[...]
Je wil gemak, soms is wat inspanning en centen nodig om dat te bereiken. Maar een FB is dan een goede keuze, gesloten ecosysteem dus voor mij een no-go maar werkt goed begrijp ik, de 5590 is leverbaar met XGS-PON SFP en Delta profiel. Werkend uit de doos.
Ik begrijp wat je zegt, maar ik wil toch een ingaan op de punten die je aanhaalt.
Ik denk dat je mij hier en daar ook niet helemaal goed begrijpt.
1) Laag bij de grond.
Dat vind ik jammer dat je dat zegt. Kijk, jij/jullie zijn daar op het kantoor geweest en hebt daar een heleboel enthousiaste mensen gesproken. Dat is heel erg fijn. Aan de andere kant staat hier in de TS vermeld, dat al langere tijd geruchten zijn dat Delta misschien een ONT gaat leveren. Het probleem met NAT Hairpin speelt al zeker sinds 2022 - tenminste, ik vind berichten op internet daarover die zover teruggaan. Dus jij bent enthousiast over de mensen. Maar het is, in mijn ogen, wel een trage en logge organisatie. Het allemaal niet echt supersnel. Ook de vrije modemkeuze komt vooral vanuit de wet. Het heeft heel lang geduurd voordat providers uiteindelijk de specificaties beschikbaar stelden, niet alleen Delta natuurlijk. Ook een Ziggo was natuurlijk een voorbeeld van supertraag :-)
Dus de mensen willen misschien allemaal wel, maar het geheel gaat niet supersnel. En de ONT's zijn dus wel mogelijk, maar dan alleen bij het zakelijke Pro-abonnement. En ook als je 'm zelf koopt, dan kan het werken. Dus waarom dan niet gewoon beschikbaar stellen aan iedereen die dat wil? En dat hoeft ook echt niet gratis, ik wil heus wel iets meer betalen of eenmalige aanschaf voor iets.
2) ONT kost geld & gemak
Het maakt mij niet zoveel uit of het geld kost. Dat kan eenmalig 100 euro zijn of een euro extra per maand. Ik bedoel hiermee dat ik graag iets wil wat officieel vanuit de provider geleverd en ondersteund wordt. Dan weet je zeker dat zij er hun diagnostische test op kunnen doen, dat je ondersteuning hebt (tot aan dat apparaat weliswaar, niet op je eigen router) en dat hij blijft werken met firmware updates. Dat gemak waar ik doel, is dus van beide kanten. Ik wil gewoon graag een ondersteunde oplossing voor het eerste stuk van de verbinding. Dat is wat ik ermee bedoel.
Ik hoop dat het zo ietsje duidelijker is wat ik bedoel.
Hallo @R3D ,R3D schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 03:03:
“prosumer” met berg aan verwachtingen uit een provider modem.
Bedankt voor je reactie.
Leuk dat je mij zeikerig noemt. Had ik misschien verdiend nadat ik jouw bedrijf traag had genoemd? :-)
Niet jou persoonlijk trouwens, alleen het bedrijf.
Laat ik dan een vraag stellen:
Waarom bieden jullie de consumenten-klant niet de optie om een Nokia ONT te nemen vanuit Delta? Je weet dan precies welke je stuurt, hebt zelf controle over de ID's en serienummers, weet welke firmware erop staat ed. en kunt dat ook vanuit jullie updaten. Voor zakelijke pro klanten kan het wel.
Ik wil dat ook best iets extra's voor betalen (hoewel Delta bespaart op het modem, dus of het netto uitmaakt voor Delta welk apparaat ze mij al dan niet gratis lenen, weet ik niet). Volgens mij voor zowel ons als Delta is dit veel overzichtelijker en beter beheersbaar. Nu heb je eventueel ook nog mensen die een Huawei ONT gaan kopen of een van de andere uit de TS. Of die oudere Nokia ONT's (die tot 2,5Gbit) waar jullie dan handmatig eventueel een firmware op kunnen zetten. Dat is heel aardig van jou en je collega's, maar toch veel meer werk dan simpelweg een ondersteunde ONT beschikbaar stellen?
Volgens mij geen rare vraag. Als je dit een zeikerige vraag vindt dan mag dat maar het is volgens mij een hele logische vraag.
En ik vind het wel bijzonder dat je dit al 'een berg aan verwachtingen' noemt. Dan wel een Nederlandse heuvel, hoop ik....? :-)
@justdaboo Bedankt voor je reactie. Zie ook mijn reacties op Ernst en R3D hierboven.justdaboo schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 06:31:
[...]
Ik bespeur enige teleurstelling en/of frustratie. Maar dit is van alle dagen bij modems die je bij providers krijgt. En daar mag je best soms een beetje kritisch over zijn, want dat doen Tweakers, maar verwacht geen wonderen. Ik voel me oud als ik het zeg, maar die verwachting had ik vroeger ook, maar dat heb ik leren bij te stellen.
Ik heb nog NOOIT een provider modem gezien waar ik niet iets op te “mekkeren” had…
Zo noemt @ernstoud de ONT en de Experiadraak van KPN. Die laatste is vanaf de geboorte regelmatig een luis in de pels. En denk ns terug aan de Speedtouch ellende, van de USB “pijlstaartrog” tot de 510x en verder… Ziggo is ook niet schoon wat dat betreft, vele vele issues gezien. Zo kan je een oneindige lijst vol maken. Zowel bij Ziggo als KPN duurde het heel lang voor er een (stabiele) bridge functie kwam.
Dit heeft eigenlijk allemaal de zelfde oorzaak, en die zie je van een kilometer al aankomen… een device wat alles moet kunnen wat een consument op een bepaald moment in de tijd verwacht, in massa geproduceerd. En wat in massa’s weggezet moet worden en een bepaalde prijs mag kosten… en dan krijg je dat soort dingen.
In dit topic is in iets meer dan een jaar een ton aan ervaring samengevat en helpen mensen elkaar, zo ook de Delta engineers, ik moet eerlijk zeggen dat ik de “tone of voice” niet heel respectvol vind richting de mensen die hier niets aan kunnen doen. Daar scoort niemand punten mee, bij wie dan ook. Een jaar geleden waren er praktisch 0 opties als eigen modem op XGS-PON, dan is het nu een paradijs te noemen…
Met nieuwe techniek is de spoeling vaak dun met beschikbare devices in de markt. Dat was in de MxStream begin tijd idem.
Resumé… Kies en scoor een mooie ONT en gebruik deze met je modem naar keuze, die past bij je behoefte en past in je netwerk. Of toch de Frtizbox, maar dat moet je passen… Zo heb en hou je alles in eigen hand, geen verassingen.
Unicorns bestaan helaas nog niet…
Mijn eerste modem was ook een 2400 baud modem in een 386 dus ja, alle dingen die je noemt heb ik ook allemaal beleefd :-) Heb nog net niet het modem bij de C64 gehad waar je de hoorn van de telefoon in moest leggen.
Meeste heb ik hierboven al gezegd, maar er is nog 1 punt wat ik nog even wil aanhalen dan, omdat jij het ook specifiek benoemt.
Ik vind het jammer dat sommige mensen struikelen over hoe ik het zeg. Volgens mij was ik netjes. Ja, ik schop even tegen Delta aan. Maar dingen die al langere tijd al dan niet onderweg zijn (hairpin feature/bug, bridge-modus of ONT via Delta) en maar niet komen. Dat kan ik niet zeggen dat het een snel, flexibel en vooruitstrevend bedrijf is. Sorry. Misschien zijn ze dat wel op vlakken als personeelsbeleid of duurzaamheid, maar ik kijk nu door mijn bril naar de diensten die ze leveren.
Maar ik heb alleen iets willen zeggen over een bedrijf. En dan heb ik traag en log gezegd en dat ook onderbouwd met waarom ik dat vind. Ik heb nergens gezegd dat het een k*tbedrijf is (vind ik ook niet), ik heb niks verkeerds gezegd over de medewerkers (sterker nog, ik heb gezegd dat het fijn is dat ze hier meelezen en helpen).
@R3D vond me ook al een zeikerd dus ik heb blijkbaar bij mensen op bepaalde knoppen gedrukt... Dat was niet de bedoeling.
Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.