Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakpeka
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-09 13:00
@bjusterbaarlik Als je dat eruit wil opmaken….

Mijn grootste grief is het totale gebrek aan realistische planning informatie.
// mijn laatste commentaar over de aanleg, leidt af van het topic. \\

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SG_de_Baas
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-09 13:33
ernstoud schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:55:
[...]

Optische gegevens van de laser zijn goed. Ruim tussen de marges. Lijkt enorm op de issues van @slunenborg, waarbij een andere nieuwe Zaram SFP geen enkele verbetering bracht, en van @webafast, waarbij een andere nieuwe Zaram SFP wel verbetering bracht.

Die twee SFP’s liggen te wachten op inklaring bij de douane in Korea, onderweg naar Zaram voor testen. Eens even afwachten.
Toch een bijzondere situatie.

Er werd ook gesugereerd dat het lauter aan de UDMP kan liggen. Ik ben niet getrouwd hiermee, wat zou een alternatief kunnen zijn? Zelf ben ik niet al te grote fan Mikrotik. Nog andere apparaten welke voldoende presteren voor onder de 1000 EUR.. waar deze Zaram module wel goed in werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SG_de_Baas schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:14:
[...]

Er werd ook gesugereerd dat het lauter aan de UDMP kan liggen. Ik ben niet getrouwd hiermee, wat zou een alternatief kunnen zijn? Zelf ben ik niet al te grote fan Mikrotik. Nog andere apparaten welke voldoende presteren voor onder de 1000 EUR.. waar deze Zaram module wel goed in werkt?
Mikrotik rb5009 werkt. Maar je kunt ook de SFP in een mediaconverter plaatsen en die met 10Gbps aan de UDM koppelen. Wel prijzig, maar goed, de Zaram heb je al.

https://www.routershop.nl...media-converter/pid=82298

Hier werkte dat direct: vinver71 in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

(Met een UXG, maar dat zal met een UDM niet anders zijn.)

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ernstoud schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:21:
[...]

Mikrotik rb5009 werkt. Maar je kunt ook de SFP in een mediaconverter plaatsen en die met 10Gbps aan de UDM koppelen. Wel prijzig, maar goed, de Zaram heb je al.

https://www.routershop.nl...media-converter/pid=82298

Hier werkte dat direct: vinver71 in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

(Met een UXG, maar dat zal met een UDM niet anders zijn.)
En als het lek boven komt kan je altijd nog testen in je UDM. En als het werkt is zo'n converter gewoon altijd handig om te hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakpeka
Verwijderd

[ Voor 94% gewijzigd door Tweakpeka op 24-01-2024 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SG_de_Baas
uuhm, hetgeen wat R3D had gesuggereerd:

iperf3 -c speedtest.novoserve.com -b 1G -P 24

@ernstoud je hebt gelijk ik had eerst per ongeluk de DAC gedaan.

[ Voor 13% gewijzigd door SG_de_Baas op 24-01-2024 22:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tyk0
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-09 09:55
SG_de_Baas schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:14:
[...]

Met mijn pfsense router/firewall haal ik de 1Gb verbinding bedraad wel (gemakkelijk) .
pfsense op "bare metal" geinstalleerd op een "pico-pc" met 2 sfp+ ports (10Gb) en de diverse vlans .
De fs.com sfp+ module haalt bedraad de 1050 Mbit/s snelheid op de bedrade machines erachter.
1 sfp+ port met een fs.com module "aan de WAN kant" en de 2e hangt aan een 10G mikrotik-switch dmv een DAC .
Ik ga geen directe aankoop suggesties doen maar ff zoeken en voor 356eurie op een heule grote websjop heb je dat device te pakken.

edit: plaatje toevoegd van de firewall router zoals ik die heb, ik dus geen fancy Ubiquiti hardware en deze maand nog de ziggo modem als fallback , daarvoor betaal ik deze toch nog. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmXgI25ocLn_MX3oh3J_MNa2No8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1pLfJJLDN2IG9HzPOtLWPvx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door tyk0 op 24-01-2024 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakpeka
@SG_de_Baas
welke revisie UDMP heb je - toevallig 8 ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:01
Tweakpeka schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:59:
@SG_de_Baas
Ik denk inderdaad dat het handig is om dit in kaart te brengen.

Ik ga morgen een Zaram (uit de 1e lichting) in een udm se plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:01
ernstoud schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:11:
[...]

Ik hou een dergelijk staatje bij.
Maar nog geen patroon in te ontdekken?

Bedenk me nu dat het misschien ook wel interessant is om in een udm die problemen geeft een fs module te testen.

[ Voor 22% gewijzigd door thomastvd op 24-01-2024 23:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
thomastvd schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:26:
[...]

Maar nog geen patroon in te ontdekken?

Bedenk me nu dat het misschien ook wel interessant is om in een udm die problemen geeft een fs module te testen.
Nee, nog geen lijn in te ontdekken, te weinig opgaven.

Wel is duidelijk dat er behoorlijk wat HW revisie levels zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:29

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
ernstoud schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:51:
[...]

Dat is wel bijzonder. Maar goed, ik heb ook allemaal dingen liggen die ik nu niet nodig heb ;) .
Je kan het ook zo zien dat er genoeg tweakers zich hebben voorbereid op de komst/omzetting naar XGS-PON! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arwindezeeuw
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 23:16
gerbenvandam schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:28:
Caiway / Delta contacten dat je CG NAT uit wilt laten zetten. Er komt ooit een optie in Mijn Caiway / Mijn Delta omgeving, maar is nog niet live dacht ik .

[...]
Bij CAIWAY is het live, tenminste ik heb het toevallig gisteren gedaan op een verbinding (van iemand anders). bij Producten, Internet, beheer internetopties staat een Dynamasich IP wat je kan bestellen (voor €0,- ). Is in korte tijd ook daadwerkelijk uitgevoerd.

Heb zelf Delta en daar iets dergelijks. Bij Producten, Huidig abonnement aanpassen, heb onder kopje extra internet opties Dynamisch IP en IP Standaard staan (IP standaard is blijkbaar de CGNAT).
Kan het alleen niet betsellen omdat er blijkbaar een telefoon nummer mist of geboorte datum, en als ik die probeer op te slaan kan die dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slunenborg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-07-2024
Mocht er nog iemand zijn die interesse heeft in de Zaram SFP (incl kabel en koppelblokje) heb ik er nog eentje liggen. Ik heb inmiddels een Nokia ONT geplaatst en gewoon op 1gig koper aangesloten en werkt top nu. Dus mocht iemand interesse hebben stuur me even een persoonlijk bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clubbtraxx
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 00:29
arwindezeeuw schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:43:
[...]
Kan het alleen niet betsellen omdat er blijkbaar een telefoon nummer mist of geboorte datum, en als ik die probeer op te slaan kan die dat niet.
Ha.. Dat probleem ken ik van 'mijn Delta': we missen data van je!
En als je het dan wilt aanvullen lukt het niet. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arwindezeeuw
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 23:16
Clubbtraxx schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:49:
[...]

Ha.. Dat probleem ken ik van 'mijn Delta': we missen data van je!
En als je het dan wilt aanvullen lukt het niet. 8)7
Inderdaad en als je dan belt voor een storing vragen ze oa naar je geboorte datum voor verificatie, maar die is helemaal niet beschikbaar, lekkere verificatie
CAIWAY vind het dan weer niet erg dat het niet ingevuld is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
wbschenk schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:34:
[...]

Je kan het ook zo zien dat er genoeg tweakers zich hebben voorbereid op de komst/omzetting naar XGS-PON! :)
Dit dus, na mijn aankomende vakantie maar eens bij Delta buurten of ze iets kunnen qua omzetting. Pas dan kan ik rapporteren of deze werkt in mijn UDM (revisie 10).

[ Voor 9% gewijzigd door bluewalk op 25-01-2024 06:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SG_de_Baas
Tweakpeka schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:59:
@SG_de_Baas
Dat is wat ik gisteravond vergeten ben, kwam uit ziekenhuis en dacht zal nog wel even tests doen.

Heb het wel geprobeerd te bekijken, maar hoe zie je dat? Is daar een commando voor?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 07:30
SG_de_Baas schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:17:
[...]

Dat is wat ik gisteravond vergeten ben, kwam uit ziekenhuis en dacht zal nog wel even tests doen.

Heb het wel geprobeerd te bekijken, maar hoe zie je dat? Is daar een commando voor?
in de CLI van je volgende commado uitvoeren:
cat /proc/ubnthal/system.info | grep boardrevision
Hij andtwoord dan met bijvoorbeeld: boardrevision=25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dexterdude

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dexterdude
@robertwebbe Nee ik heb nog geen contact gehad met Glenn R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xmicks
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-08 22:07
wbschenk schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:34:
[...]

Zou het ook kunnen dat de delta (lees: Δ ;) ) tussen de verkochte Zarams en de opgegeven actieve Zarams door @R3D komt doordat er ook met KPN gebruikt worden?

PS: Klein beetje offtopic, want daar is natuurlijk een ander draadje voor, maar ik las van de week dat KPN ook over gaat naar XGS-PON.
https://tweakers.net/nieu...ndersteuning-4gbit-s.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clubbtraxx
xmicks schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:42:
[...]

Zou het ook kunnen dat de delta (lees: Δ ;) ) tussen de verkochte Zarams en de opgegeven actieve Zarams door @R3D komt doordat er ook met KPN gebruikt worden?

PS: Klein beetje offtopic, want daar is natuurlijk een ander draadje voor, maar ik las van de week dat KPN ook over gaat naar XGS-PON.
https://tweakers.net/nieu...ndersteuning-4gbit-s.html
Vooralsnog werkt er bij KPN niks anders dan een Fritzbox als 'eigen modem'...
Denk dus dat het leeuwendeel van de Zarams wat nog niet online is op glas van Delta zit te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xmicks
Clubbtraxx schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:07:
[...]

Vooralsnog werkt er bij KPN niks anders dan een Fritzbox als 'eigen modem'...
Denk dus dat het leeuwendeel van de Zarams wat nog niet online is op glas van Delta zit te wachten.
Aha, dat wist ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xmicks
Ik zie in de handleiding vrije modemkeuze van Delta het volgende vermeld staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ov8U5lLoXUSf5NY5UFp1MHu_DmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uJ0UYB9RumhILSBDcJmfiW6P.png?f=fotoalbum_large

Maar ik hoor niemand hier die dit in gesteld heeft (toch?). Bij mij werkt de Zaram prima, maar als ik dit wel instel, gaat het dan enig effect hebben?

Maar een wilde gok: gaat deze routes instellen misschien positief werken voor de mede-Tweakers die verbindingsproblemen ondervinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:38

lier

MikroTik nerd

xmicks schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:23:
Maar een wilde gok: gaat deze routes instellen misschien wel een positief werken voor de mede-Tweakers die verbindingsproblemen ondervinden?
De routes zijn/waren, voor zover ik weet, alleen nodig voor IPTV. Gebruik je dat?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xmicks
lier schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:32:
[...]

De routes zijn/waren, voor zover ik weet, alleen nodig voor IPTV. Gebruik je dat?
Als je de interactive TV ontvanger bedoelt, ja.

Zie plaatje hieronder, is het niet zo dat het blauwe gemarkeerde deel over internet en het rode deel over IPTV?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uT8ItHcWbXIBZPJTOwIoODh_TsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hzzZur6VqP6DPwAs9Vud1WrP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Har
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-07 13:35

Har

Sjonnybonny schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:08:
[...]

Daarnaast hebben DrayTek routers de mogelijkheid om URL content security(jaar licentie) te activeren/aan te schaffen. Omdat hier een grote cloud database achterzit welke continu packets analyseert, kan dit invloed hebben. Maar dat kan ik eventueel voor je uitzoeken indien gewenst.
Ik ben vooral geïnteresseerd in poort scan detectie. Heb je die aanstaan? Zo niet, dan zou ik inderdaad zeer geïnteresseerd zijn als je de impact daarvan een keer zou willen meten. Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fq0HZoarZwJmy_94f1KcrzONM-k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/55xoAYCL8vuu7Ran5LObxY0y.png?f=user_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!
xmicks schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Als je de interactive TV ontvanger bedoelt, ja.

Zie plaatje hieronder, is het niet zo dat het blauwe gemarkeerde deel over internet en het rode deel over IPTV?

[Afbeelding]
Maar deze Setup boxes werken ook gewoon over vlan 100, ik heb geen enkele route aan gemaakt en werkt perfect!

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Har schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Ik ben vooral geïnteresseerd in poort scan detectie. Heb je die aanstaan? Zo niet, dan zou ik inderdaad zeer geïnteresseerd zijn als je de impact daarvan een keer zou willen meten. Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Nog niet aanstaan, ik zal hem binnenkort als ik een dagje in de studio zit aan zetten en wat iPerf testjes doen voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Har schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:42:
Waarom? Om bewust te worden van "de ruis van het Internet"? Als het gedetecteerd wordt, wordt het (tenzij je het anders wil) tegengehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 16:42
dexterdude schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:12:
@ernstoud ik heb zojuist eerste reactie gehad van escalatie team ubiquiti. Natuurlijk werd er eerst gevraagd naar standaard opties zoals 10gbit forceren en testen of de sfp poort werkt. Daar is input op terug gezonden.
Daarbij heb ik vermeld dat we nu 2 mensen hebben met UXG problemen met zaram en meerdere met UDM pro en de zaram.
Ik wacht de reactie af.
En de UDM-SE :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dexterdude
Zal die ook vermelden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Har
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-07 13:35

Har

lier schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:30:
[...]

Waarom? Om bewust te worden van "de ruis van het Internet"? Als het gedetecteerd wordt, wordt het (tenzij je het anders wil) tegengehouden.
Ik heb deze router (Draytek 3912) nog niet en heb alleen maar gekeken naar de online demo van de software. Als ik het goed begrjip, krijg je een email als een bepaalde, instelbare drempel wordt overschreden. Ik vind het wel prettig om te weten als er iemand mijn poorten aan het scannen is. Of de router nog meer kan dan alleen detecteren, is mij nog niet geheel duidelijk. Zie screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IerndY_5e5RHk6t26_Mqx6KihjE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MaPaklpxn3CsZOCpJPqZf9U0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!
lier schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:30:
[...]

Weten of je aangevallen wordt, een target bent, is de eerste stap van succesvolle tegenactie. Risico inschatten betekent kans (en impact) weten. Dus ik wil in ieder geval - maar goed ben dus security “professional” - dat weten.

En je leert een hoop, o.a. wie de boeven op internet zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
gewoon een switch tussen je ont en firewall hangen en dan via port mirroring alle ethernet frames afzinken naar een ids :) voor analyse op je gemak (of semi real-time met zware hardware en genoeg storage)

[ Voor 25% gewijzigd door Xanthorax op 25-01-2024 16:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Xanthorax schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:11:
gewoon een switch tussen je ont en firewall hangen met port mirror functionaliteit en dan gewoon alle ethernet frames afzinken naar een ids :) voor analyse op je gemak
Je kan op de Vigor ook porten mirroren waar je weer met "draadhaai" aan de gang kan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

ernstoud schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:09:
Weten of je aangevallen wordt, een target bent, is de eerste stap van succesvolle tegenactie. Risico inschatten betekent kans (en impact) weten. Dus ik wil in ieder geval - maar goed ben dus security “professional” - dat weten.
Als je de eerste 100.000 bots gezien hebt word je het wel een beetje zat. Zonde om dingen te gebruiken omdat het kan...heb voorkeur voor gebruiken wat ik nodig heb.

Maar terecht wat je zegt, het is echt super leerzaam!

Acties:
  • +6 Henk 'm!
lier schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:41:
[...]

Als je de eerste 100.000 bots gezien hebt word je het wel een beetje zat. Zonde om dingen te gebruiken omdat het kan...heb voorkeur voor gebruiken wat ik nodig heb.

Maar terecht wat je zegt, het is echt super leerzaam!
Zeker, en aangezien ik mijn”IDS” zelf gebouwd heb, heb ik er echt veel van geleerd; hoe iptables werkt, hoe logging werkt, hoe je dynamisch de filters kunt aanpassen e.d., dus met commando’s zoals iptables, logread, grep, gawk etc. Rapportage in Excel, met VBA en macro’s. En ik heb hier en daar nog wat lijm tussen die tools nodig dus moet mijn C kennis opfrissen, of Python leren…, jammer dat er geen FreeBasic is voor OpenWRT 14.07 (op de Genexis 7840).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 14:17
De Delta status tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wybLksbonbW8HEg1wZ3mKIo5BCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfrtpjt9Q7n6DxD657LxqAt5.jpg?f=fotoalbum_large

De netwerk kast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uYA3fl7hy6C_Fx5-_ezPHXFaTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ngv9DvAJ2LFxTO4jrsOECcgk.jpg?f=fotoalbum_large

En me UDM pro board nummer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCiAnwC0s1f0RzxsFo1qM5qP-FQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OO6TgoFbFfdbyekRycanlg9c.jpg?f=fotoalbum_large

Arwin

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SG_de_Baas
Revisie 23.

Nou heb mijzelf overtuigd dat het aan de Ubiquiti ligt.

iPerf3 resultaten:
[SUM] 0.00-10.00 sec 8.89 GBytes 7.64 Gbits/sec 99 sender
[SUM] 0.00-10.00 sec 8.80 GBytes 7.56 Gbits/sec receiver

iperf Done.

C:\temp\iperf-3.1.3-win64>iperf3 -c speedtest.novoserve.com -b 1G -P 24 -R

[SUM] 0.00-10.00 sec 6.60 GBytes 5.67 Gbits/sec sender
[SUM] 0.00-10.00 sec 6.60 GBytes 5.67 Gbits/sec receiver

iperf Done.

C:\temp\iperf-3.1.3-win64>iperf3 -c speedtest.novoserve.com -b 1G -P 24
Naar aanleiding van een voorgaande post over dat de Zaram het wel zou doen in een Switch of andere SFP+ cage, heb ik 'm rechtstreeks in mn werkstation gezet. Met bovenstaande speedtest resultaten naar de novoserve testserver.

Resumé, ik denk dat ik m'n Ubiquiti in de etalage zet, ookal is die maar een maandje oud, en toch maar een andere router of firewall ga aanschaffen.

Waar ik een soortgelijk probleem bij Mikrotik heb gehad, met vreemd gedrag op een SFP+ interface. Was daar de oplossing om de MTU size van de interface naar max te zetten, 10000 oid (iig max grote voor jumbo frames). Daarna waren de issues op de 10G nics opgelost. Ik had geprobeert om de MTU aan te passen, maar Ubiquity maakt je dat wel heel erg moeilijk dus, de Zaram maar in m'n werkplek gezet en getest. En gaat dus voortreffelijk. Geen oplossing, maar wel meteen duidelijk, dat het niet bij Zaram :) ligt maar daadwerkelijk bij Ubiquity. :(

[ Voor 75% gewijzigd door SG_de_Baas op 25-01-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SG_de_Baas schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:27:
[...]

Revisie 23.

iPerf3 resultaten:

[...]

Naar aanleiding van een voorgaande post over dat de Zaram het wel zou doen in een Switch of andere SFP+ cage, heb ik 'm rechtstreeks in mn werkstation gezet. Met bovenstaande speedtest resultaten naar de novoserve testserver.

Resumé, ik denk dat ik m'n Ubiquiti in de etalage zet, ookal is die maar een maandje oud, en toch maar een andere router of firewall ga aanschaffen.

Waar ik een soortgelijk probleem bij Mikrotik heb gehad, met vreemd gedrag op een SFP+ interface. Was daar de oplossing om de MTU size van de interface naar max te zetten, 10000 oid (iig max grote voor jumbo frames). Daarna waren de issues op de 10G nics opgelost. Ik had geprobeert om de MTU aan te passen, maar Ubiquity maakt je dat wel heel erg moeilijk dus, de Zaram maar in m'n werkplek gezet en getest. En gaat dus voortreffelijk. Geen oplossing, maar wel meteen duidelijk, dat het niet bij Zaram :) ligt maar daadwerkelijk bij Ubiquity. :(
In sommige gevallen als het druk is (bij Novoserve) heb ik wel eens tot 40 streams nodig om de 7,7 UP aan te tikken... misschien eens leuk om te testen in jouw geval!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mescaline
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 23:38
Sinds vandaag het orginele Nokia modem in huis, dat was nog best snel, want ik heb begin 2022 ingetekend op een glasvezelaansluiting :D

Eigenlijk had ik gehoopt dat Delta/Caiway ondetussen al wel een manier had gevonden om de XS-2426G-B in bridge mode te krijgen, maar helaas, dat is niet zo. Balen.

Dan maar een eigen modem. En omdat ik nog een Ubiquity USG 3P heb staan, die echt wel afgeschreven is, en echt niet de glasvezelaansluiting kan gaan routeren, maar meteen doorgepakt.

Hopelijk lukt het Delta om het PON lampje groen te krijgen voordat de UX en de XS-010X-Q binnenkomen, dan kunnen we meteen door *O*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

SG_de_Baas schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:27:
[...]

Revisie 23.

iPerf3 resultaten:

[...]

sudo ethtool -i eth9
sudo ethtool -a eth9
sudo ethtool ---S eth9
ethtool --show-fec eth9
ethtool -m eth9
sudo ethtool --t eth9 offline 9gaat de link even down)
sudo ethtool --t eth9 online (link blijft up, resultaten kunnen varieren)

Acties:
  • +15 Henk 'm!
Voor degenen die het KPN XGS-PON topic niet actief volgen; een KPN engineer meldde dat hij voor een klant een Ubiquiti UISP Fiber XGS succesvol aangesloten had. Eerder waren we er nogal van overtuigd dat dit product niet zou gaan werken op Delta omdat deze specifiek voor Ubiquiti netwerkapparatuur was gemaakt.

Ondertussen contact gehad met @R3D en we gaan een experiment doen. Ik heb er zojuist een besteld zodat hij vanuit het netwerk kan kijken wat hij ziet en of dit makkelijk werkend te krijgen is. Mogelijk heeft die hetzelfde profiel als de Nokia, dan zou het redelijk makkelijk werkend te krijgen moeten zijn. Zodra ik resultaat heb, zal ik het melden.

Als dit werkt, dan ga ik denk ik ook de Ubiquiti XGS SPF+ testen.

[ Voor 6% gewijzigd door robertwebbe op 26-01-2024 12:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
robertwebbe schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:54:
Voor degenen die het KPN XGS-PON topic niet actief volgen; een KPN engineer meldde dat hij voor een klant een Ubiquiti UISP Fiber XGS succesvol aangesloten had. Eerder waren we er nogal van overtuigd dat dit product niet zou gaan werken op Delta omdat deze specifiek voor Ubiquiti netwerkapparatuur was gemaakt.

Ondertussen contact gehad met @R3D en we gaan een experiment doen. Ik heb er zojuist een besteld zodat hij vanuit het netwerk kan kijken wat hij ziet en of dit makkelijk werkend te krijgen is. Mogelijk heeft die hetzelfde profiel als de Nokia, dan zou het redelijk makkelijk werkend te krijgen moeten zijn. Zodra ik resultaat heb, zal ik het melden.

Het zou me zeer verbazen. Volgen de technische specificaties werkt hij alleen met een UISP OLT. Ik vermoed dat er specifiek voor die OLT een OMCI in zit en hij dus niet beheerd kan worden door een Nokia OLT.

We gaan het zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:29

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter

Ben benieuwd!!! :*)

Mocht het werken dan zal ik deze uiteraard toevoegen aan mijn "tweakers" webshop :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clubbtraxx
ernstoud schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:11:
[...]

Het zou me zeer verbazen. Volgen de technische specificaties werkt hij alleen met een UISP OLT. Ik vermoed dat er specifiek voor die OLT een OMCI in zit en hij dus niet beheerd kan worden door een Nokia OLT.

We gaan het zien.
Compatible with UISP Fiber OLT XGS, UISP Fiber XGS/XG, staat er bij de SFP+.
Dat wil niet zeggen dat het niet ook compatible zou kunnen zijn met de Nokia.

Ben ook benieuwd wat er uit de test komt, zou mooi zijn voor de Ubiquity crowd hier met Zaram problemen.
Hoe meer opties hoe beter en dat geldt zeker voor de KPN klantjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Jammer dat deze variant geen ondersteuning heeft voor PoE(+). Op AON was dat ideaal zodat het aansluitpunt mee kon liften op de UPS in de serverkast. Om nu glas van het aansluitpunt naar zolder te leggen vind ik nogal wat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dexterdude
Clubbtraxx schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:10:
[...]

Compatible with UISP Fiber OLT XGS, UISP Fiber XGS/XG, staat er bij de SFP+.
Dat wil niet zeggen dat het niet ook compatible zou kunnen zijn met de Nokia.

Ben ook benieuwd wat er uit de test komt, zou mooi zijn voor de Ubiquity crowd hier met Zaram problemen.
Hoe meer opties hoe beter en dat geldt zeker voor de KPN klantjes.
Ubiquiti is er mee bezig met onderzoek naar het Zaram probleem. Er is extra logging en timestamps gevraagd door het Ubiquiti team. Geef het tijd het is eenmaal een schone zaak :Y

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dexterdude
MrJoery schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:32:
[...]

Jammer dat deze variant geen ondersteuning heeft voor PoE(+). Op AON was dat ideaal zodat het aansluitpunt mee kon liften op de UPS in de serverkast. Om nu glas van het aansluitpunt naar zolder te leggen vind ik nogal wat.
Je heb apparaten die de POE uit de kabel kunnen halen en dan alleen data door zetten en een voeding seperaat afgeven.
https://nl.rs-online.com/...BEgKdz_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dexterdude
ernstoud schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:46:
[...]

Nee, maar wel duur. Wie waagt de gok?
GoFundMe campaign opzetten :9 *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clubbtraxx
ernstoud schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:46:
[...]

Nee, maar wel duur. Wie waagt de gok?
Wet kopen op afstand?? Niet werken = terugsturen.

Ik gok sowieso niet op Ubiquity dus ga het niet doen, maar zou voor de UDMP bezitters een optie kunnen zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Ik zeg doen, ik test mee😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:44
R3D schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:32:
[...]

Ik zeg doen, ik test mee😁
Helaas is dit een OLT module als ik de golflengtes mag geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joostw24
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-08 16:52
Goedenavond! Ik heb sinds maandag mijn deltalijn actief en sinds dinsdag de Zaram online in een udm pro (hw versie 11 overigens). Dit heeft een dag top gewerkt tot ik woensdag ineens geen ip meer ontving op de udm. Het vreemde is echter dat als ik inlog op de Nokia deze wel een ipv4 en ipv6 heeft (heb ook internetverbinding als ik direct aansluit op de nokia). Ik heb niets veranderd aan de udm pro qua instellingen.

De udm krijgt geen ip op de zaram maar ook niet van de nokia, terwijl mijn ziggo verbinding prima werkt.

Iemand enig idee? De delta verbinding werkt dus, maar de udm geeft deze niet door. Als ik direct op de nokia kijk op watismijnip zie ik het ipv6 adres. Is dat een mogelijke veroorzaker?

Bvd!

Nvm, de vlan staat ineens op 500 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Joostw24 op 26-01-2024 22:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clubbtraxx
mvdnes schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:00:
[...]

Helaas is dit een OLT module als ik de golflengtes mag geloven.
Heb je inderdaad gelijk in, Tx en Rx frequenties zijn contra dus deze horen echt in die Ubiquity OLT.
Jammer, maar die UISP Fiber XGS ONT blijft ook een leuk test object en is ook een stuk minder duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Clubbtraxx schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:15:
[...]

Heb je inderdaad gelijk in, Tx en Rx frequenties zijn contra dus deze horen echt in die Ubiquity OLT.
Jammer, maar die UISP Fiber XGS ONT blijft ook een leuk test object en is ook een stuk minder duur.
Ongeveer geprijst zoals de Huawei ONT EN8010 via cdr.pl.

En gezien de opmerking "Note. This device is only compatible with the UISP Fiber XGS OLT. It cannot be used with third-party OLTs." zou ik het wel weten welke ik kocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clubbtraxx
ernstoud schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:43:
[...]

En gezien de opmerking "Note. This device is only compatible with the UISP Fiber XGS OLT. It cannot be used with third-party OLTs." zou ik het wel weten welke ik kocht.
En toch zou ie het doen bij KPN las ik hier... Of hebben die tegenwoordig Ubiquity OLT's?? 8)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 12:09
ernstoud schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:43:
[...]

@robertwebbe gaat m testen op Delta. Ik ben benieuwd

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F-X
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-03-2024

F-X

Ik kon het niet terug vinden of het al bekend was dat vlan 102 voor voip niet (meer) benodigd is.
Maar ter info: Ik gebruik voip van Delta icm een eigen router en een eigen voip gateway. Daarbij hoefde ik geen vlan 102 in te stellen.
Deze kan dus blijkbaar ook 'gewoon' via vlan 100, zoals bij iptv ook het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
F-X schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:19:
Ik kon het niet terug vinden of het al bekend was dat vlan 102 voor voip niet (meer) benodigd is.
Maar ter info: Ik gebruik voip van Delta icm een eigen router en een eigen voip gateway. Daarbij hoefde ik geen vlan 102 in te stellen.
Deze kan dus blijkbaar ook 'gewoon' via vlan 100, zoals bij iptv ook het geval is.
Yes voor VOIP heb je VLAN 102 zeker nodig. Dit heb ik stabiel werkend met de FS module in de Vigor 3910.

Mijn “succes post”:
justdaboo in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

Nu ipv de Cisco er een Gigaset dect setje aan hangen.

[ Voor 22% gewijzigd door justdaboo op 28-01-2024 20:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F-X

F-X

Dat dacht ik dus ook. Maar ik heb nu geen vlan 102 ingesteld en heb wel voip.
Ik kan gewoon bellen en gebeld worden.
Het 'voordeel' in mijn situatie is dat ik met mijn udm pro alleen vlan 100 in hoef te stellen en niet eerst vlans hoef te splitsen in een switch.

Ik maak btw gebruik van een gigaset voip basisset (go box 100)

[ Voor 49% gewijzigd door F-X op 28-01-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 16:35
F-X schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:24:
Het 'voordeel' in mijn situatie is dat ik met mijn udm pro alleen vlan 100 in hoef te stellen en niet eerst vlans hoef te splitsen in een switch.

Met Delta als VoIP provider/carrier? Of heb je een andere provider voor de VoIP diensten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
F-X schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:24:

Bedoel je dat je VOIP hebt van Delta en dat je GEEN VLAN 102 getaged hebt? Als dat zo is ie dat bijzonder/de eerste keer/heel fijn zijn!

Toen ik in November mijn lijn kreeg werkte dit niet namelijk…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F-X

F-X

Ik maak gebruik van voip van Delta.
Daarbij heb ik gebruik gemaakt van de settings op de pagina van Delta zelf. En dan Stap 5. Hoe stel ik Telefonie (VOIP) in op mijn eigen modem?.
En uiteraard de inlog gegevens die ik via mail heb ontvangen.

Het was wel een beetje toevallig. Want ik had wel eerst vlan 102 ingesteld. Maar omdat ik nog geen routering had ingesteld om de gigaset gateway in te stellen, hing ik deze aan het interne netwerk. Zodoende kon ik die instellen en zou ik die omprikken in een vlan102 poort.

Maar tot mijn verbazing werkte dit al. Voor de zekerheid heb ik vlan 102 toen compleet verwijderd (om dingen uit te sluiten) en het werkte nog steeds.

[ Voor 48% gewijzigd door F-X op 28-01-2024 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
F-X schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:34:
Daarbij heb ik gebruik gemaakt van de settings op de pagina van Delta zelf. En dan Stap 5. Hoe stel ik Telefonie (VOIP) in op mijn eigen modem?.

Het was wel een beetje toevallig. Want ik had wel eerst vlan 102 ingesteld. Maar omdat ik nog geen routering had ingesteld om de gigaset gateway in te stellen, hing ik deze aan het interne netwerk. Zodoende kon ik die instellen en zou ik die omprikken in een vlan102 poort.

Maar tot mijn verbazing werkte dit al. Voor de zekerheid heb ik vlan 102 toen compleet verwijderd (om dingen uit te sluiten) en het werkte nog steeds.
Bijzonder.... ik zal het morgen ook eens testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
F-X schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:34:

En daarna UDM gereset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-X

F-X

Nee, maar bij het instellen hing die ook al niet aan vlan 102. Toen hing die aan een switch waar dat vlan niet toegankelijk was. Gewoon standaard untagged vlan 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:44:
[...]

Heel bijzonder. Niet eerder gehoord. Bij mij zit VoIP in ieder geval op 102.
Zonder nu hinder te veroorzaken voor wat mega uploads die ik aan het doen ben voor een project (en het thuisfront) patch ik morgen wel even de voip client om....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-X

F-X

ernstoud schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:44:
[...]

Heel bijzonder. Niet eerder gehoord. Bij mij zit VoIP in ieder geval op 102.
Waarschijnlijk werkt het bij mij ook wel op vlan 102 (niet getest).
Bij mij is btw cgnat uitgeschakeld. Ik weet niet of dat wat uit zou kunnen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mistervis007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-08 21:42
D4jackal schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 23:04:
Zit al sinds de 29ste te stoeien met de Nokia XS-010X-Q, hij krijgt helaas geen IP adres i.c.m. de UDM Pro.
Pon brandt mooi groen en data is blauw door 10gb interface.

Zie wel TX packets maar geen RX. Tevens bij een packet capture zie ik alleen discovers maar geen replies.
Heb in de tussentijd al van alles geprobeerd.
Laptop op vlan 100, ook alleen maar tx packets.
Netally Linkrunner AT op vlan 100 maar ook precies hetzelfde.

Heb R3D al wat berichtjes gestuurd, maar ik vermoed dat hij het druk genoeg heeft.

De servicedesk van Delta zei helaas we kunnen je niet helpen aangezien het door ons geleverde modem wel werkt.
Sinds zaterdag is Delta ook bij mij aangesloten.
Bijgeleverde modem/router werkt prima, maar wil graag mijn eigen router gebruiken dus een Nokia XS-010X-Q aangeschaft.
Zaterdag meteen gechat met delta om het de Nokia XS-010X-Q te laten provisioneren, kon tot maandag duren.
Vanmiddag brande het lampje PON groen en lijkt de provisioneren geslaagd.

Echter krijg ik geen IP adres; mijn router (ASUS RT-AX88U) geeft de volgende foutmelding aan; 'De DHCP van uw ISP werkt niet correct'
Dan maar de LAN kabel direct in de desktop gestopt, dus XS-010X-Q --> desktop.
Resultaat geen internet/verbinding en ook de webinterface van de XS-010X-Q was niet bereikbaar.
Modem aantal keren gereset daarop, zonder resultaat.
Daarop handmatig het IP adres in de netwerkkaart van de desktop aangepast naar 192.168.100.2, waarop de webinterface van het modem wel beschikbaar was.
Maar helaas geen internet.
De firmware versie die de XS-010X-Q heeft zijn:
Actief: 3FE49337BOCK21
Standby: 3FE49337AOCK80
Dit is de laatste nieuwe firmware, na wat ik hier gelezen heb.

Nu rijkt mijn technische kennis bij lange niet zo ver als die van D4jackal (mijne is tamelijk basic) maar mijn probleem lijkt identiek.
Ik heb ook de reactie van R3D gelezen, maar een oplossing vind ik nergens.
Iemand die mij kan helpen om het aan de praat te krijgen?

Vragen ? Gooi eens een kwartje in de Google-o-Matic®-machine 2015 Corporate Edition (Nederlandse versie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 16:35
mistervis007 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:27:
[...]

Sinds zaterdag is Delta ook bij mij aangesloten.
Bijgeleverde modem/router werkt prima, maar wil graag mijn eigen router gebruiken dus een Nokia XS-010X-Q aangeschaft.
Zaterdag meteen gechat met delta om het de Nokia XS-010X-Q te laten provisioneren, kon tot maandag duren.
Vanmiddag brande het lampje PON groen en lijkt de provisioneren geslaagd.

Echter krijg ik geen IP adres; mijn router (ASUS RT-AX88U) geeft de volgende foutmelding aan; 'De DHCP van uw ISP werkt niet correct'
Dan maar de LAN kabel direct in de desktop gestopt, dus XS-010X-Q --> desktop.
Resultaat geen internet/verbinding en ook de webinterface van de XS-010X-Q was niet bereikbaar.
Modem aantal keren gereset daarop, zonder resultaat.
Daarop handmatig het IP adres in de netwerkkaart van de desktop aangepast naar 192.168.100.2, waarop de webinterface van het modem wel beschikbaar was.
Maar helaas geen internet.
De firmware versie die de XS-010X-Q heeft zijn:
Actief: 3FE49337BOCK21
Standby: 3FE49337AOCK80
Dit is de laatste nieuwe firmware, na wat ik hier gelezen heb.

Nu rijkt mijn technische kennis bij lange niet zo ver als die van D4jackal (mijne is tamelijk basic) maar mijn probleem lijkt identiek.
Ik heb ook de reactie van R3D gelezen, maar een oplossing vind ik nergens.
Iemand die mij kan helpen om het aan de praat te krijgen?
VLAN 100 ingesteld in de router en op je desktop waarmee je getest hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdmoo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20:51
huwai 8010ts kopenHuawei OptiXstar EN8010Ts-20 .... nokia spul is rotzooi

[ Voor 26% gewijzigd door dannyvdmoo op 29-01-2024 14:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tuky
  • Laatst online: 31-07 12:42
dannyvdmoo schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:37:
huwai 8010ts kopenHuawei OptiXstar EN8010Ts-20 .... nokia spul is rotzooi
Technisch gezien nog geen problemen gehad met de Nokia ONT's eerlijk gezegd.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistervis007
THM0 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:30:
[...]

VLAN 100 ingesteld in de router en op je desktop waarmee je getest hebt?
Nee dat was ik dus vergeten 8)7
Wel over gelezen, maar weer vergeten :X

Aangezien mijn kennis niet zo heel groot is daarin, ff opgezocht hoe dat moet.
Nu blijkt dat mijn netwerkkaart in de desktop dat niet ondersteund, ja ik weet het een oudje (Rampage III Extremen op Socket 1366).
Dus maar ff de USB netwerkadapter van de laptop eraan gehangen, welke dit wel ondersteund.
Echter als ik de vlan verander naar 100 onder apparaatbeheer --> netwerkadapter zie ik dit niet terug in m'n IP adres als ik een ipconfig commando doe.
Of ik nu VLAN 100, 500 of 50 invoer, m'n IPADRES veranderd niet.....

Ik ben hierin een leek, dat blijkt :+

Zie nu ook dat mijn RT-AX88U blijkbaar geen VLAN'S ondersteund, enkel de pro versie ondersteund dat.
Goed eerst dit maar eens aan de praat krijgen, kijk ik dan wel voor een andere router.

Edit: als ik de VLAN instel, kom ik ook niet meer op de webinterface van de XS-010X-Q.
Zodra ik de VLAN verwijder werkt dit wel weer, hetzij met handmatig ingesteld IPadres 192.168.100.2

[ Voor 8% gewijzigd door mistervis007 op 29-01-2024 15:29 ]

Vragen ? Gooi eens een kwartje in de Google-o-Matic®-machine 2015 Corporate Edition (Nederlandse versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-09 18:58
mistervis007 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:19:
[...]

Nu blijkt dat mijn netwerkkaart in de desktop dat niet ondersteund, ja ik weet het een oudje (Rampage III Extremen op Socket 1366).
Dus maar ff de USB netwerkadapter van de laptop eraan gehangen, welke dit wel ondersteund.
Echter als ik de vlan verander naar 100 onder apparaatbeheer --> netwerkadapter zie ik dit niet terug in m'n IP adres als ik een ipconfig commando doe.

Zie nu ook dat mijn RT-AX88U blijkbaar geen VLAN'S ondersteund, enkel de pro versie ondersteund dat.
Goed eerst dit maar eens aan de praat krijgen, kijk ik dan wel voor een andere router.

Edit: als ik de VLAN instel, kom ik ook niet meer op de webinterface van de XS-010X-Q.
Zodra ik de VLAN verwijder werkt dit wel weer, hetzij met handmatig ingesteld IPadres 192.168.100.2
Succes met het zoeken naar een andere router. Kan bevestigen dat de combinatie Fritzbox 4060 en de Nokia XS-010X-Q prima werkt. (mitjs je vlan 100 instelt ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Wel weer in de IPv4 settings aangegeven dat je IP adres via DHCP wil, dus de setting 192.168.200.2 weggehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistervis007
ernstoud schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:31:
[...]

Wel weer in de IPv4 settings aangegeven dat je IP adres via DHCP wil, dus de setting 192.168.200.2 weggehaald?
Ja dat heb ik gedaan, ipadres werd anders, maar veranderde niet zodra ik de VLAN, veranderde of een aan/uit zette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ook een restart, of ipconfig /release & ipconfig /renew gedaan na de veranderingen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sh623661
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:56
[...]

En je Asus router ondersteunt het wel hoor!
LAN<>IPTV<>Bij Select ISP Profile<>Kies Manual settings<>Bij VID vul 100 in

[ Voor 3% gewijzigd door sh623661 op 29-01-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistervis007
ernstoud schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:35:
[...]

Werd dat IP adres anders dan 10.x.y.z, 192.x.y.z en 168.x.y.z.?

Want dan heb je dus wel een Delta IP adres gekregen....
169.254.160.50 met VLAN ingesteld op 100....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistervis007
Xanthorax schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:38:
Ook een restart, of ipconfig /release & ipconfig /renew gedaan na de veranderingen?
Uiteraard, helaas zonder effect.
sh623661 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:58:
[...]

En je Asus router ondersteunt het wel hoor!
LAN<>IPTV<>Bij Select ISP Profile<>Kies Manual settings<>Bij VID vul 100 in
Oké dat is goed nieuws!
Heb ik gedaan, maar Router blijft aangeven dat DHCP van ISP niet goed is....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYwgjHcHpxwxcXnizWoBF1mqvCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YGlS3a6Qc1W6HVkj3BHjKhWe.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard reboot gedaan, maar dat deed de router ook al uit zijn eigen.

[ Voor 3% gewijzigd door mistervis007 op 29-01-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clubbtraxx
mistervis007 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:26:
[...]

Uiteraard, helaas zonder effect.

[...]

Oké dat is goed nieuws!
Heb ik gedaan, maar Router blijft aangeven dat DHCP van ISP niet goed is....

[Afbeelding]

Uiteraard reboot gedaan, maar dat deed de router ook al uit zijn eigen.
Probeer ook even met VLAN 500... Is niet voor het eerst dat die wonderbaarlijk genoeg wel blijkt te werken.
Moet normaal 100 zijn maar er zitten af en toe nog wat kinkjes in de kabel bij Delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-09 18:58
Even voor de zekerheid maar je hebt de kabel wel in WAN zitten en niet in LAN-1 nu je de nokia XS-010X-Q er voor hebt gezet? Omdat je eerst wellicht die Asus router achter die bijgeleverde Nokia Router/modem had zitten om je oude wifi te behouden via LAN 1 (dubbele NAT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistervis007
Clubbtraxx schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:36:
[...]

Probeer ook even met VLAN 500... Is niet voor het eerst dat die wonderbaarlijk genoeg wel blijkt te werken.
Moet normaal 100 zijn maar er zitten af en toe nog wat kinkjes in de kabel bij Delta.
Heb ik geprobeerd;

Op de router geen enkel effect, ijft foutmelding geven van DHCP ISP + rood ledje dat er geen internetverbinding is.

Op de desktop ook geen verandering, IPadres blijft hetzelfde 169.xxx.xxx.xx

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZH_gN2GP6Z6Qh347bic7hwPR4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3HpGjH5bO39faOw2I1jnaliM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistervis007
Mad_Manic schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:50:
Even voor de zekerheid maar je hebt de kabel wel in WAN zitten en niet in LAN-1 nu je de nokia XS-010X-Q er voor hebt gezet? Omdat je eerst wellicht die Asus router achter die bijgeleverde Nokia Router/modem had zitten om je oude wifi te behouden via LAN 1 (dubbele NAT).
Klopt die zit in de WAN poort.
Zat die ook achter het Ziggo modem dat in bridge stond en achter het bijgeleverde Nokia modem/router ook, want had hem als DMZ host ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistervis007
Wat ik zo frappant vind is dat het zowel op de desktop als in de router niet werkt......

Na de tip sh623661 had ik goede hoop dat het in de router wel zou werken, daarmee was het probleem dan ook in 1 klap opgelost geweest.
Lijkt mij dat er toch meer aan dan hand is, maar geen idee wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistervis007
ernstoud schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:01:
[...]

Had je natuurlijk al begrepen maar een 169.x.y.z adres betekent dat je dus geen IP van Delta krijgt.
Yup dat had ik wel al door.
PON lampje brandt continu groen, aan de hand daarvan uitgegaan dat het werkte en actief was.

Wordt dat dan toch de klantenservice contacteren?
Ben bang dat het geen zin zal hebben, aangezien de bijgeleverde modem/router wel werkt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clubbtraxx
mistervis007 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:55:
[...]

Heb ik geprobeerd;

Op de router geen enkel effect, ijft foutmelding geven van DHCP ISP + rood ledje dat er geen internetverbinding is.
Effe voor de goede orde, heb je al bericht gehad van Delta dat je ticket afgesloten is?
Tot die tijd kan de provisioning nog bezig zijn. Ondanks dat het PON lampje op de Nokia groen is wil het niet zeggen dat daarmee alles compleet is afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistervis007
Clubbtraxx schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:05:
[...]

Effe voor de goede orde, heb je al bericht gehad van Delta dat je ticket afgesloten is?
Tot die tijd kan de provisioning nog bezig zijn. Ondanks dat het PON lampje op de Nokia groen is wil het niet zeggen dat daarmee alles compleet is afgerond.
Nee ik heb geen bericht gehad dat het afgerond is.
Wist ook niet dat er nog bericht zou volgen.
Wel zaterdag een mailtje betreffende met 'informatie over uw gemelde storing' gehad.

Pagina: 1 ... 42 ... 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.