Klinkt als een probleem met je routing settings oid… met het verkrijgen van een WAN IP werkt het tot nu toe bij iedereen.Ad Hox schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:25:
[...]
Je bedoelt “ip addr add 192.168.200.2/24 dev eth9”? Ja, als ik dat doe + VLAN 100 krijg ik een WAN IP adres. Maar geen internetverbinding.. Misschien moet ik het even een nachtje laten staan?
Setupbox van Delta werkt gewoon via je LAN welke internet over VLAN 100 krijgt. De smartTV app uiteraard ook!michel2506 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:31:
Ik heb nu zelf ruim een maand naar volle tevredenheid een Nokia 2.5GB ONT in gebruik met een eigen Unifi Express Router erachter.
Nu hebben mijn ouders nog het standaard Nokia modem maar zij ervaren met enige regelmaat problemen met bevriezend en blokkerig beeld via hun TV platform zowel via de Delta ontvanger als de Delta apps op webos en laptop. (ongeveer 2/3 keer per uur dat het beeld even bevriest)
Hoe is de ervaring met TV kijken via een eigen ONT en router? Ik lees dat enkel VLAN 100 tegenwoordig ook voldoende is voor TV via DeIta. Het weglaten van VLAN101 zou een hoop configuratie schelen. Hoe zijn de ervaringen daarmee in de praktijk met de apps en de Delta ontvanger?
Ik denk er dan aan om een Unifi Express en switch aan te schaffen + een Nokia ONT maar dan moet er wel een kans zijn dat de tv performance hierdoor verbetert.
Ik heb het een keer gehad met een ander merk, maar daar lag het echt in de software en herkenning van de Zaram na een reboot.Ad Hox schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:25:
[...]
Je bedoelt “ip addr add 192.168.200.2/24 dev eth9”? Ja, als ik dat doe + VLAN 100 krijg ik een WAN IP adres. Maar geen internetverbinding.. Misschien moet ik het even een nachtje laten staan?
Ik moest de Zaram hot unpluggen en pluggen. Daarna had ik een goede connectie. Maar dit is op een UDM nog niet eerder het geval geweest.
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Laatst online: 01:05
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- AVM FRITZ!Box 5590 Fiber
- Huawei HN8010Ts
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
:strip_icc():strip_exif()/u/651669/crop61f075a821e45.jpg?f=community)
T = Toshibajustdaboo schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:06:
[...]
Ja toen ik die T(ecra) zag ging mn hartje iets sneller kloppen. Ik heb nog een klein Toshiba museum op zolder van kantoor maar dat is wel heeeeel erg offtopic.
Tecra serie was veel later
Heb je in de UDM port manager de port wel ingesteld als WAN interface? Hier kan ik de Zaram enkel benaderen op het 192.168.200.x adres als ik port 10 (eth9) instel als LAN portAd Hox schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:25:
[...]
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Ligt er natuurlijk aan welke abonnement je hebt. Die media converter is auto-sensing hang je er een 1Gbps router aan bijvoorbeeld werkt dat prima. Wil je 10Gbps dan moet er inderdaad een SFP+ 10Gbps. module in de router.dexterdude schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:29:
Als ik een media converter zou inzetten van ACT dan zou de RJ45 kabel 10Gbit link aanbieden als ik het goed zie. De UXG kan dat alleen 10Gbit op de SFP+ poorten. Dan zou ik een SFP+ RJ45 transciever er bij moeten nemen?
Is dan een SFP+ OEO converter dan niet een optie? Ik heb nog een 10Gbit DAC kabel liggen van Ubiquiti.
UDM SE Boardrevision 26
unifi OS 3.2.9.
Upload van de zaram valt tegen, waarbij de huawei de volle 2Gbps wist te halen, haalt de zaram nu lijkt het 1000-1500Mbit. Heb afgelopen week mijn volledige netwerk met unifi producten gereset naar fabrieksinstellingen en opnieuw ingesteld. Alsnog blijft de upload iets achter. Nou geen grote ramp, maar 500 tot 1000Mbit minder, is toch wel een flinke hoeveelheid.
unifi OS 3.2.9.
Upload van de zaram valt tegen, waarbij de huawei de volle 2Gbps wist te halen, haalt de zaram nu lijkt het 1000-1500Mbit. Heb afgelopen week mijn volledige netwerk met unifi producten gereset naar fabrieksinstellingen en opnieuw ingesteld. Alsnog blijft de upload iets achter. Nou geen grote ramp, maar 500 tot 1000Mbit minder, is toch wel een flinke hoeveelheid.
Yes, heb ik gedaan. Het icoontje is lichtblauw met een wereldbol erin en staat ingesteld als primary.maupie1967 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:35:
[...]
Heb je in de UDM port manager de port wel ingesteld als WAN interface? Hier kan ik de Zaram enkel benaderen op het 192.168.200.x adres als ik port 10 (eth9) instel als LAN port
Ik ga morgenavond nog een keer alles resetten en opnieuw aanslingeren volgens de instructies. Mocht het dan niet lukken, ben ik bang dat ik het toch op moet geven..
Ahhhh wel grappig, die Tecra's noemde we wel b.v. T500.
Ik ging er gewoon van uit eigenlijk... ik heb een Tecra 500CDT liggen uit 1996.
Ik zal eens in het diepere verleden duiken, maar ik zat toen vooral in de IBM Desktops
Maar nu weer ff ontopic
[ Voor 11% gewijzigd door justdaboo op 21-01-2024 20:46 ]
iPerf 3 test gedaan of de default test vanuit de browser of eventueel de UDM. Hier in het topic is er genoeg over te vinden. @ernstoud misschien toch een kopje in de TS over maken?N1traat schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:38:
UDM SE Boardrevision 26
unifi OS 3.2.9.
Speedtest vanuit de interface van unifi network, en een speedtest vanaf een client op het netwerk. tevens speedtest gedaan tussen twee clients om het netwerk zelf uit te rulen.justdaboo schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:43:
[...]
iPerf 3 test gedaan of de default test vanuit de browser of eventueel de UDM. Hier in het topic is er genoeg over te vinden. @ernstoud misschien toch een kopje in de TS over maken?
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Waarover bedoel je? De Zaram SFP kan echt wel hoger, in 8 Gbps. abonnement was bij @robertwebbe indertijd bij de initiële test van deze SFP iets van 5.5 Gbps. gemeten en er zijn echt wel meer berichten van veel meer dan wat N1traat meet.justdaboo schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:43:
[...]
iPerf 3 test gedaan of de default test vanuit de browser of eventueel de UDM. Hier in het topic is er genoeg over te vinden. @ernstoud misschien toch een kopje in de TS over maken?
Bedoel je een kopje nut en beperkingen van SpeedTest?
[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 21-01-2024 20:49 ]
Het beste is een iPerf3 test doen op de CLI van je desktop. En dan een beetje tweaken met je streams, Anders kan je de Ookla app gebruiken en dan voor Novoserve kiezen, maar op mn 8gb lijn haalde ik daarmee niet alles eruitN1traat schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:45:
[...]
Speedtest vanuit de interface van unifi network, en een speedtest vanaf een client op het netwerk. tevens speedtest gedaan tussen twee clients om het netwerk zelf uit te rulen.
Ja dat kan ik een keer proberen. Maar ik ben voorlopig niet thuis, dus dat gaat em even niet worden.justdaboo schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:48:
[...]
Het beste is een iPerf3 test doen op de CLI van je desktop. En dan een beetje tweaken met je streams, Anders kan je de Ookla app gebruiken en dan voor Novoserve kiezen, maar op mn 8gb lijn haalde ik daarmee niet alles eruit
Overigens gewoon met speedtest.net en de huawei ONT wel netjes 2000/2000Mbit, dus ik kan ook wel via iperf blijven testen, maar blijft dat de zaram niet haalt en de huawei wel.
[ Voor 16% gewijzigd door N1traat op 21-01-2024 20:51 ]
Ik bedoel een soort Speedtest voor multigig lijnen. Paar voorbeelden van iPerf3 enz...ernstoud schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:46:
[...]
Waarover bedoel je? De Zaram SFP kan echt wel hoger, in 8 Gbps. abonnement was bij @robertwebbe indertijd bij de initiële test van deze SFP iets van 5.5 Gbps. gemeten en er zijn echt wel meer berichten van veel meer dan wat jij meet.
[ Voor 4% gewijzigd door justdaboo op 21-01-2024 20:49 ]
@Ad Hox Misschien even een backup maken van je configuratie, dan een volledige reset geven, testen op je dan wel internet hebt. Ik vermoed dat het dan zomaar ineens kan werken.
Vervolgens je backup weer terug zoeken in je instellingen waarom die geen internet krijgt.
Vervolgens je backup weer terug zoeken in je instellingen waarom die geen internet krijgt.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Done!justdaboo schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:49:
[...]
Ik bedoel een soort Speedtest voor multigig lijnen. Paar voorbeelden van iPerf3 enz...
Onder Algemene vragen, laatste vraag.
Het is alleen wel een groot onderwerp, ik verwijs dus maar de zoekfunctie. Dan wordt de relevante info wel gevonden.
Er bestaan ook media converters met 2 SFP+ cages...dexterdude schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:29:
Als ik een media converter zou inzetten van ACT dan zou de RJ45 kabel 10Gbit link aanbieden als ik het goed zie. De UXG kan dat alleen 10Gbit op de SFP+ poorten. Dan zou ik een SFP+ RJ45 transciever er bij moeten nemen?
Is dan een SFP+ OEO converter dan niet een optie? Ik heb nog een 10Gbit DAC kabel liggen van Ubiquiti.
https://www.fs.com/products/131590.html
DAC kabel van je UXG naar media converter en Zaram in het andere SFP+ poortje.
Aan de andere kant, als dit werkt zou het zonder media converter eigenlijk ook moeten kunnen werken.
Mooi ding, leuk voor de verzameling... onderwegClubbtraxx schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:58:
[...]
Er bestaan ook media converters met 2 SFP+ cages...
Aan de andere kant, als dit werkt zou het zonder media converter eigenlijk ook moeten kunnen werken.
Momenteel heb ik nog een 1Gbit abonnement maar dat word mogelijk meer in de nabije toekomst. Ik zou dan nu liever investeren in iets dat mee schaalt.ernstoud schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:37:
[...]
Ligt er natuurlijk aan welke abonnement je hebt. Die media converter is auto-sending hang je er een 1Gbps router aan bijvoorbeeld werkt dat prima. Wil je 10Gbps dan moet er inderdaad een SFP+ 10Gbps. module in de router.
Klopt. Het Chinese 10Gtek doet ook zo iets en nog een paar merken. Zou ook voor Blackbox kunnen gaan, maar dan vraag ik eerst of de lotterij mij een winnend lot wil gevenClubbtraxx schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:58:
[...]
Er bestaan ook media converters met 2 SFP+ cages...
Zo, de knoop doorgehakt en 8Gbps bij Delta besteld. Volgende vraag: welke router ga ik erachter zetten (als het me lukt natuurlijk mbv de kennis in dit forum een eigen modem werkend te krijgen). Ik heb het liefst een tafelmodel zonder wifi voor in de meterkast. Een rack model kan eventueel ook. Minimale eisen: 10Gbps Wan poort, minstens 1 10Gbps Lan poort voor m'n desktop en daarnaast een aantal 2.5Gbps en/of 1Gbps poorten. Omdat ik een 1Gbps Ziggo-lijntje heb als failover, wil ik ook nog een tweede 1Gbps Wan-poort met in ieder geval failover functionaliteit.
Een populair model als de UDM pro of SE haalt volgens de datasheet niet meer dan 3.5Gbps met IDS/IPS ingeschakeld. Ik heb mijn wensen voorgelegd aan de mensen van routershop.nl en die adviseerden me dit model: https://www.routershop.nl...-router-met-sfp/pid=83969
Ik heb ernaar gekeken maar het is een prijzig kastje en wat ik zo van een afstand kan zien, is de software niet zo gelikt als die van Ubiquiti. TP-link heeft multigig wifimodellen zoals de BE85 of de nieuwe BE900 en Asus heeft multigig ROG modellen. Mijn meterkast is echter geen geschikte plaats voor een wifi zender. Ik zou dat natuurlijk kunnen oplossen door vanaf de plaats waar de wifirouter staat een draadje terug te laten lopen naar het patchpanel in mijn meterkast. Dat werkt, maar fraai vind ik het niet.
Mijn vraag: heeft iemand inmiddels een redelijk betaalbare (meterkast)router gevonden die intern die 8Gbps aankan ook als zaken als IDS/IPS e.d. aan staan?
(P.S. Ik weet dat 8Gbps in real life nog nauwelijks toepassingen kent, maar dit is voor mij een echt tweak project waar ik vooral plezier aan wil beleven.)
Een populair model als de UDM pro of SE haalt volgens de datasheet niet meer dan 3.5Gbps met IDS/IPS ingeschakeld. Ik heb mijn wensen voorgelegd aan de mensen van routershop.nl en die adviseerden me dit model: https://www.routershop.nl...-router-met-sfp/pid=83969
Ik heb ernaar gekeken maar het is een prijzig kastje en wat ik zo van een afstand kan zien, is de software niet zo gelikt als die van Ubiquiti. TP-link heeft multigig wifimodellen zoals de BE85 of de nieuwe BE900 en Asus heeft multigig ROG modellen. Mijn meterkast is echter geen geschikte plaats voor een wifi zender. Ik zou dat natuurlijk kunnen oplossen door vanaf de plaats waar de wifirouter staat een draadje terug te laten lopen naar het patchpanel in mijn meterkast. Dat werkt, maar fraai vind ik het niet.
Mijn vraag: heeft iemand inmiddels een redelijk betaalbare (meterkast)router gevonden die intern die 8Gbps aankan ook als zaken als IDS/IPS e.d. aan staan?
(P.S. Ik weet dat 8Gbps in real life nog nauwelijks toepassingen kent, maar dit is voor mij een echt tweak project waar ik vooral plezier aan wil beleven.)
Je kan beide: pfsense box + UDM. Met name populair omdat het veiliger zou zijn.Har schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:53:
Een populair model als de UDM pro of SE haalt volgens de datasheet niet meer dan 3.5Gbps met IDS/IPS ingeschakeld.
Dus als je er verder tevreden over bent, kan je overwegen een UDM-SE te nemen en IDS/IPS uit te schakelen.
Zet er dan een 10Gbps Firewall box voor die pfSense of OpenSense draait. Deze hardware is betaalbaarder dan Unifi apparaten, meer voordelen zoals upgradable, features, tweaken, en vooral firewall kwaliteit.
Kijk eens naar de goedkope hardware die servethehome reviewt, vaak voor deze toepassingen.
Error 304: Please hit any user to continue.
+
Uiteraard kan dit idee ook perfect met andere enterprise firewalls zoals Fortigate, Cisco, Juniper, Sonicwall, Watchguard, en meer.
Los firewall en router apparaat is dus erg flexibel en tweakbaar.
Uiteraard kan dit idee ook perfect met andere enterprise firewalls zoals Fortigate, Cisco, Juniper, Sonicwall, Watchguard, en meer.
Los firewall en router apparaat is dus erg flexibel en tweakbaar.
Error 304: Please hit any user to continue.
Heb op Reddit in de afgelopen maanden meerdere mensen gezien die met een 5Gbps lijn het voor elkaar hebben gekregen op een UDM Pro met IDS en IPS aan de volle 5Gbps te kunnen benutten. Ubiquiti zegt op papier tot max 3.5Gbps te gaan, maar real-life tests hebben laten zien dat dit tot 5Gbps kan, maar weet niet of je dat genoeg vindHar schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:53:
Zo, de knoop doorgehakt en 8Gbps bij Delta besteld. Volgende vraag: welke router ga ik erachter zetten (als het me lukt natuurlijk mbv de kennis in dit forum een eigen modem werkend te krijgen). Ik heb het liefst een tafelmodel zonder wifi voor in de meterkast. Een rack model kan eventueel ook. Minimale eisen: 10Gbps Wan poort, minstens 1 10Gbps Lan poort voor m'n desktop en daarnaast een aantal 2.5Gbps en/of 1Gbps poorten. Omdat ik een 1Gbps Ziggo-lijntje heb als failover, wil ik ook nog een tweede 1Gbps Wan-poort met in ieder geval failover functionaliteit.
Ligt er een beetje aan hoe ver je wilt gaan qua tweaking, is een PFSense of OPNSense router een optie voor je? Dan is zoiets wellicht een mooie oplossing https://store.minisforum.de/en/products/ms-01.Har schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:53:
@Har Hoe belangrijk zijn inkomende verbindingen voor je? Als dat niet van belang is dan kun je CGNAT aan zetten waardoor IPS uit kan zodat je 8Gbps aan kunt.
Ik heb zelf alleen Home Assistent en ik regel de inkomende verbinding via de Nabu Casa Home Assistant Cloud.
Daarnaast, als je zoveel mogelijk snelheid op je apparaten wilt, dan loopt het bedrag nog flink op. 10 Gb switch, 10 Gb NIC’s, Wifi 7 / 6E accesspoints, etc. Dit soort leuke tweak projecten kosten heel veel geld.
Ik heb zelf alleen Home Assistent en ik regel de inkomende verbinding via de Nabu Casa Home Assistant Cloud.
Daarnaast, als je zoveel mogelijk snelheid op je apparaten wilt, dan loopt het bedrag nog flink op. 10 Gb switch, 10 Gb NIC’s, Wifi 7 / 6E accesspoints, etc. Dit soort leuke tweak projecten kosten heel veel geld.
[ Voor 29% gewijzigd door robertwebbe op 23-01-2024 12:45 ]
Een waar woord. Ik heb nu een heleboel producten bekeken en ik heb het gevoel dat de meeste op thuisgebruikers gerichte producten bedoeld zijn voor het tijdperk van 1Gbps FTTH. Door de toch vrij plotselinge snelheidsverhogingen van Delta en KPN breekt er nu waarschijnlijk een multigig tijdperk aan. De leveranciers zullen wat tijd nodig hebben om op deze nieuwe markt te reageren, maar het lijkt me niet onmogelijk dat 10Gbps apparatuur over een jaar of twee, drie net zo gemeengoed is als 1Gbps apparatuur nu, ook waar het de prijzen betreft.robertwebbe schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:31:
@Har
Wat is dan een wijze strategie? Ik kan natuurlijk veel geld uitgeven aan apparatuur die nu beschikbaar is. Ik krijg daar dan tweakplezier voor terug. Of ik kan gewoon mijn desktop via cat6a met de 10Gbit poort van het Delta modem verbinden en de markt verder afwachten. Hmmmmmm . . . . .
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Natuurlijk een heel erg uitgekauwde vraag, maar heb je die bandbreedte nodig? Ja? Doen!Har schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:14:
[...]
Een waar woord. Ik heb nu een heleboel producten bekeken en ik heb het gevoel dat de meeste op thuisgebruikers gerichte producten bedoeld zijn voor het tijdperk van 1Gbps FTTH. Door de toch vrij plotselinge snelheidsverhogingen van Delta en KPN breekt er nu waarschijnlijk een multigig tijdperk aan. De leveranciers zullen wat tijd nodig hebben om op deze nieuwe markt te reageren, maar het lijkt me niet onmogelijk dat 10Gbps apparatuur over een jaar of twee, drie net zo gemeengoed is als 1Gbps apparatuur nu, ook waar het de prijzen betreft.
Wat is dan een wijze strategie? Ik kan natuurlijk veel geld uitgeven aan apparatuur die nu beschikbaar is. Ik krijg daar dan tweakplezier voor terug. Of ik kan gewoon mijn desktop via cat6a met de 10Gbit poort van het Delta modem verbinden en de markt verder afwachten. Hmmmmmm . . . . .
Heb je het niet nodig maar wil je Tweaken en/of krijg je een kick van hoge SpeedTest uitkomsten? Ja? Doen als jet het geld nu hebt.
Heb je het geld niet? Wees gelukkig met wat je hebt, er is ongetwijfeld nog wel wat te Tweaken! En goedkoper wordt de apparatuur zeker. Maar ja, over een aantal jaren wordt 25 Gbps. de top. En dan begint het weer opnieuw.
Mijn persoonlijke invulling; ik heb zelfs gigabit niet nodig maar vind dat wel een beetje de standaard. Tevreden met AON, en de Genexis 7840 is zo ingericht dat hij mij hetzelfde biedt als een UDM. Genoeg te Tweaken.
Alles hier in huis is WiFi 5. Goed genoeg.
Init7 levert in Zwitserland al even 25Gbit/s en ze zijn blijkbaar al bezig met voorbereiding voor 100Gbit/s. Dan wordt het pas prijzig!ernstoud schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:26:
[...]
Maar ja, over een aantal jaren wordt 25 Gbps. de top. En dan begint het weer opnieuw.
Wat dat betreft loopt NL wel achter, maar het zoeken naar een 'andere kant' die het kan bijbenen wordt dan wel een uitdaging.
Hoog tijd voor iperf4 die meerdere speedtest servers tegelijk kan aanroepen
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Dat NL achter loopt is wel wat overtrokken. Volgens mij lopen we qua verglazing en bandbreedte echt wel goed mee. In België en Duitsland is het pas erg.ta_chi79 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:47:
[...]
Init7 levert in Zwitserland al even 25Gbit/s en ze zijn blijkbaar al bezig met voorbereiding voor 100Gbit/s. Dan wordt het pas prijzig!
Wat dat betreft loopt NL wel achter, maar het zoeken naar een 'andere kant' die het kan bijbenen wordt dan wel een uitdaging.
Het model dat je zoekt komt toch wel goed in de buurt van enterprise apparatuur met deze vereisten. Zelf denk ik dan aan een Fortigate (minimum 100F, aangezien de lagere modellen geen SFP+ poorten hebben)Har schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:53:
Daar zitten twee XG poorten op, een die je kunt gebruiken voor een 10G switch en eentje voor WAN.
Maar je gaat nergens een IPS throughput vinden vrees ik van 8Gbps zonder dat je dik in de buidel moet tasten. Dat is redelijk datacenter-achtig aan het worden
Dat moest je ook niet te letterlijk lezen. Alles is relatief en inmiddels hebben de meeste Nederlanders (uitgezonderd degenen met anderhalve Mbit/s *DSL) niks te klagen, behalve hoge prijzen.ernstoud schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:51:
[...]
Dat NL achter loopt is wel wat overtrokken. Volgens mij lopen we qua verglazing en bandbreedte echt wel goed mee. In België en Duitsland is het pas erg.
Maar we zouden geen Nederlander zijn als we niks meer te zeuren hebben, toch?
Leuke partij hoor Init7. Die hadden voorheen nerd.init7.ch hier kon je dikke hardware bestellen en firmwares downloaden. Via de “nerd” afdeling toen der tijd een lading Nokia ONT’s naar NL gehaald.ta_chi79 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:47:
[...]
Init7 levert in Zwitserland al even 25Gbit/s en ze zijn blijkbaar al bezig met voorbereiding voor 100Gbit/s. Dan wordt het pas prijzig!
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Inderdaad. Switching, firewalling, IDS, IPS… en dat dan dus met 10Gbps. Dat wordt prijzig. Het is niet anders.Tuky schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:03:
[...]
Dat is redelijk datacenter-achtig aan het worden
Volgens mij is 4Gbps. een mooie “sweet spot”. Dan 2.5Gbps routeren over de ethernetpoorten en de rest voor WiFi. En betaalbaar.
Maar goed, ik kwam van 12/2 VDSL met 30 ms. latency en dan is 940/930 met 5 ms. latency al het paradijs
Grappig dat je je laat leiden door de UI... de UI van de Vigor is wellicht niet erg "spiffy" maar erg degelijk en knetter stabiel. Ik heb de DrayTek Vigor 3910 in gebruik op een 8/8 lijn.Har schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:53:
Je zou zelfs (als je echt voor de Vigor wil gaan) even kunnen wachten op de 3912S, deze krijgt de mogelijkheid om een SSD te plaatsen heeft een SSD aan boord zodat je op de Vigor containers kan laten draaien!
Ik heb het als volgt ingericht:
:strip_exif()/f/image/0UEoPlawoX66EI2koJypPnNX.jpg?f=fotoalbum_large)
De Vigor echt als Router gebruikt, daarachter een switch met 4x SFP+ poorten welke alle switches in het netwerk bedienen op de verschillende locaties/gebouwen op het terrein.
Buiten mijn studio zijn er in het woonhuis 2 punten waar ik 10Gbps devices kan aansluiten (mocht ik thuis willen werken aan mijn video projecten). Verder alles 1Gbps en alle PoE devices en accespoints worden allemaal gevoed vanaf de 24P PoE switch (ik heb naast de glas uplink naar de woning ook 10x Cat6e liggen).
De 10Gb devices in de studio hebben een eigen 2,5/5/10Gbps switch.
Ik heb hem al eerder gepost maar dit is een video met een van mn eerste iPerf3 tests, tegenwoordig na finetuning haal ik up/down (vooral up) standaard nog hogere snelheiden met minder schommeling.
Ik ben misschien een beetje een "fanboy" maar het is solide!
Let wel, de Vigors werken (voor nu) enkel goed met een "normale ONT" of de module van FS.com, de Zaram werkt maar heeft wat problemen na het rebooten van de Vigor (zie ergens in dit Topic). Daar wordt door DrayTek en Zaram hard aan gewerkt, ik heb vandaag weer een update voorbij zien komen en het ziet er veel belovend uit. Dit zal "waarschijnlijk" (van horen zeggen) eerst gefixt worden voor de Vigor 3912 en wellicht later ook voor de 3910.
Toevoeging:
De Vigor heeft ook fijne opties om in GUI de FS module te "bridgen" naar een van de switch poorten, zo kan je deze als "management poort" gebruiken om de SFP+ modute te connecten via Telnet. Maar zo kan je ook heel makkelijk Voip toegangelijk maken (mocht je dat willen)
[ Voor 3% gewijzigd door justdaboo op 23-01-2024 16:28 ]
In de praktijk zullen maar heel weinig klanten de hoogste / duurste snelheid hebben. Ik vermoed dat maximaal 0,2% van de klanten 8 Gbps hebben. De meeste klanten hebben het goedkoopste pakket.Har schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:14:
[...]
De leveranciers zullen wat tijd nodig hebben om op deze nieuwe markt te reageren, maar het lijkt me niet onmogelijk dat 10Gbps apparatuur over een jaar of twee, drie net zo gemeengoed is als 1Gbps apparatuur nu, ook waar het de prijzen betreft.
[…]
Het zal dus nog wel minimaal een jaar of 5 duren voordat 10 GbE “normaal” begint te worden. Voorlopig is gigabit nog de standaard. Zowel qua poort als netwerk snelheid.
Als ik geen videobedrijf zou hebben was een 1Gbps lijn ook meer dan voldoende. Het is met opleveringen en team projecten een verademing is die 8Gbps…robertwebbe schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:26:
[...]
In de praktijk zullen maar heel weinig klanten de hoogste / duurste snelheid hebben. Ik vermoed dat maximaal 0,2% van de klanten 8 Gbps hebben. De meeste klanten hebben het goedkoopste pakket.
Het zal dus nog wel minimaal een jaar of 5 duren voordat 10 GbE “normaal” begint te worden. Voorlopig is gigabit nog de standaard. Zowel qua poort als netwerk snelheid.
Tja en dan wil je als tweaker ook alle bottlenecks er zoveel mogelijk uit, tot de laatste tear
Als een van de eerste bij @ernstoud de zaram thuis opgehaald en zojuist pas aangemeld....
Eerst de feestdagen maar even afgewacht en alle ervaringen van medetweakers gelezen haha
Met hulp van het script de aanmelding gedaan en afwachten maar
Eerst de feestdagen maar even afgewacht en alle ervaringen van medetweakers gelezen haha
Misschien domme vraag hoor, maar zit die Zaram vast op het ip 192.168.200.1? Ik heb namelijk een prive vlan in die range zitten (/23 i.p.v. /24, maar de range overlapt wel). Is daar een weg omheen? Of is het beter als ik mijn prive vlan om ga bouwen (hoop werk i.v.m. verschillende servers die ik heb draaien).Tweakpeka schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:01:
[...]
Wat ik ook nog mocht doen:
Check IP range 192.168.200.2 beschikbaar in UDMP
ip addr show dev eth9
Zo niet:
ip addr add 192.168.200.2/24 dev eth9
Test PING Zaram
ping 192.168.200.1
indien OK
dan zou je met
SSH Admin@192.168.200.1 kunnen inloggen
edit: vanuit de UDMP
Ik ben sinds gister online met mijn Delta lijntje, sinds vandaag ook met de Zaram! Hele snelle afhandeling van de klantenservice vandaag waarvoor hulde.
Ik heb direct gevraagd of mij uit de cgnat te halen. Dat is direct gedaan. Ik krijg echter mijn s2s vpn nog niet aan de praat. Nu is mijn ip op watismijnip.nl 62.xx.xx.xxx, echter in mijn udm pro is mijn WAN 1 ip nog 100.xxx.xx.xxx. Ik neem aan dat mijn vpn hier op stuk loopt? Dien ik nog even te wachten voor dit wordt verwerkt of moet ik zelf wat aanpassen in de udm?
Bvd!
Ik heb direct gevraagd of mij uit de cgnat te halen. Dat is direct gedaan. Ik krijg echter mijn s2s vpn nog niet aan de praat. Nu is mijn ip op watismijnip.nl 62.xx.xx.xxx, echter in mijn udm pro is mijn WAN 1 ip nog 100.xxx.xx.xxx. Ik neem aan dat mijn vpn hier op stuk loopt? Dien ik nog even te wachten voor dit wordt verwerkt of moet ik zelf wat aanpassen in de udm?
Bvd!
Misschien simpelweg een reboot van de UDM?Joostw24 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:51:
Ik ben sinds gister online met mijn Delta lijntje, sinds vandaag ook met de Zaram! Hele snelle afhandeling van de klantenservice vandaag waarvoor hulde.
Bvd!
Als je 100.xxx.xxx.xxx hebt op je router zit je nog steeds in de CGNAT pool.Joostw24 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:51:
Bvd!
Zou het een dagje aankijken...
Al enkele malen gedaan, helaas geen resultaat
Kijken we het nog even aanClubbtraxx schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:58:
[...]
Als je 100.xxx.xxx.xxx hebt op je router zit je nog steeds in de CGNAT pool.
Zou het een dagje aankijken...
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Volgens mij (op de Zaram):Duumke schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:50:
[...]
Misschien domme vraag hoor, maar zit die Zaram vast op het ip 192.168.200.1? Ik heb namelijk een prive vlan in die range zitten (/23 i.p.v. /24, maar de range overlapt wel). Is daar een weg omheen? Of is het beter als ik mijn prive vlan om ga bouwen (hoop werk i.v.m. verschillende servers die ik heb draaien).
setenv inet=192.168.x.y
saveenv
En dan even herstarten.
Ik heb onlangs ook mij IP buiten de CGNAT pool aangevraagd en bij mij was het binnen 1-2 uur geregeld.Joostw24 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:01:
[...]
Al enkele malen gedaan, helaas geen resultaat
[...]
Kijken we het nog even aan
Heb je al een bevestiging ontvangen dat je ticket gesloten is?
Als je er niet bij hoeft te komen, en je geen extra interface op je wan er voor hebt merk je er niet zo veel van.Duumke schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:50:
[...]
Misschien domme vraag hoor, maar zit die Zaram vast op het ip 192.168.200.1? Ik heb namelijk een prive vlan in die range zitten (/23 i.p.v. /24, maar de range overlapt wel). Is daar een weg omheen? Of is het beter als ik mijn prive vlan om ga bouwen (hoop werk i.v.m. verschillende servers die ik heb draaien).
Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024
Update, zojuist tot de ontdekking gekomen dat alles vloeiend werkt.JHB1100 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:37:
Als een van de eerste bij @ernstoud de zaram thuis opgehaald en zojuist pas aangemeld....
993 Mpbs down
1,02 Gbps up
UDM pro Board Revision 23
Toch even een korte vraag.
Ik heb gisteren een Zaram geactiveerd gekregen door de servicedesk en nu viel het mij op dat de Zaram slecht presteert. Wel netjes een IP in VLAN 100.
Echter blijft de upload blijft steken op 1mbit, als ik bijvoorbeeld speed.cloudflare.com gebruik dan zie ik ook heel vele packet loss en jitter op de verbidning met de Zaram.
Wat zou het meest voor de hand liggende zijn, een defecte glaskabel of toch de Zaram? Ik lees in voorgaande posts dat dit wel vaker is voorgekomen en mogelijk een vervangende Zaram de oplossing kan zijn.
Iemand tips, hoe het een vanhet ander uit te sluiten?
Setup is een UDMP met Zaram module.
Ik heb gisteren een Zaram geactiveerd gekregen door de servicedesk en nu viel het mij op dat de Zaram slecht presteert. Wel netjes een IP in VLAN 100.
Echter blijft de upload blijft steken op 1mbit, als ik bijvoorbeeld speed.cloudflare.com gebruik dan zie ik ook heel vele packet loss en jitter op de verbidning met de Zaram.
Wat zou het meest voor de hand liggende zijn, een defecte glaskabel of toch de Zaram? Ik lees in voorgaande posts dat dit wel vaker is voorgekomen en mogelijk een vervangende Zaram de oplossing kan zijn.
Dat dus. Er is geen pijl te trekken op de Unifi routers, wanneer ze wel en niet goed werken met de Zaram. Tevens ook het enige merk wat problemen geeft.SG_de_Baas schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:11:
Wat zou het meest voor de hand liggende zijn, een defecte glaskabel of toch de Zaram?
Geen suggestie om wat uit te kunnen sluiten? Ik heb wel een Mikrotik liggen, maar die heeft maar 1x SFP+. Vandaar UDMP, en was ooit met zwarte vrijdag in de aanbieding.THM0 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:14:
[...]
Dat dus. Er is geen pijl te trekken op de Unifi routers, wanneer ze wel en niet goed werken met de Zaram. Tevens ook het enige merk wat problemen geeft.
Je bent niet de enige met het upload issue op dit forum icm Unifi apparatuur, nog niemand heeft een oplossing. Ik weet niet of iemand al een case bij Ubiquiti heeft aangemaakt? Want dat zou denk ik wel een zinvolle stap zijn inmiddelsSG_de_Baas schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:21:
[...]
Geen suggestie om wat uit te kunnen sluiten? Ik heb wel een Mikrotik liggen, maar die heeft maar 1x SFP+. Vandaar UDMP, en was ooit met zwarte vrijdag in de aanbieding.
@ernstoud heeft enkele modules die problemen gaven in een Ubiquiti router door Zaram laten onderzoeken en die zijn gewoon goed bevonden. Bleken in andere hardware ook gewoon goed te werken.
Het is echt geisoleerd tot UniFi routers tot nu toe, maar dan weer niet consistent per model. Je moet dus een beetje geluk hebben, maar dat omschrijft ook zo ongeveer de experience bij een UniFi firmware update.
Weet je welke hardware revisie je hebt?SG_de_Baas schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:11:
Ik heb een ticket aangemaakt op voor UXG en Zaram gebruik. zodra ik een update heb zal hij hier gedeeld worden.THM0 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:27:
[...]
Je bent niet de enige met het upload issue op dit forum icm Unifi apparatuur, nog niemand heeft een oplossing. Ik weet niet of iemand al een case bij Ubiquiti heeft aangemaakt? Want dat zou denk ik wel een zinvolle stap zijn inmiddels
Bedankt voor de uitgebreide beschrijving, @justdaboo. Heel inspirerend.justdaboo schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:38:
[...]
Ik heb de DrayTek Vigor 3910 in gebruik op een 8/8 lijn.
Kort vraagje: je zegt dat je met de Draytek 3910 8/8 haalt. Welke Firewall functionaliteiten heb je daarbij aanstaan? Ik heb hieronder een screenshotje van het betreffende gedeelte uit de datasheet.
:fill(white):strip_exif()/f/image/29klDFSuLyf0sQuwk8XASeD8.png?f=user_large)
@SG_de_Baas Ik zou R3D vragen om even mee te kijken. Als hij niets afwijkends ziet, dan zou ik een ander glasvezelkabeltje proberen. Je hebt nu wel een kabel met de juiste connectoren, toch?
Zaram reseaten en de UDMP rebooten.SG_de_Baas schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:11:
Na de reboot inloggen op de cli en een iperf doen.
#iperf3 speedtest.novoserve.com -b 1G -P 24
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Kleine correctie, hier de status van de naar Zaram gezonden SFP’s: ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"THM0 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:27:
[...]
Je bent niet de enige met het upload issue op dit forum icm Unifi apparatuur, nog niemand heeft een oplossing. Ik weet niet of iemand al een case bij Ubiquiti heeft aangemaakt? Want dat zou denk ik wel een zinvolle stap zijn inmiddels
@ernstoud heeft enkele modules die problemen gaven in een Ubiquiti router door Zaram laten onderzoeken en die zijn gewoon goed bevonden. Bleken in andere hardware ook gewoon goed te werken.
Het is echt geisoleerd tot UniFi routers tot nu toe, maar dan weer niet consistent per model. Je moet dus een beetje geluk hebben, maar dat omschrijft ook zo ongeveer de experience bij een UniFi firmware update.
Alleen de eerstgenoemde in dat overzicht is door Zaram in orde bevonden. De andere twee zijn later naar Zaram gezonden en liggen nog in Zuid Korea bij de douane voor inklaring. Die zijn door Zaram nog niet getest. Ik verwacht met een week te horen dat ze gewoon goed zijn, want dit is zonneklaar een UDM issue.
En zolang ik niet weet of de andere twee die nog bij de douane liggen in Zuid Korea inderdaad goed (of defect) zijn, ruil ik niet om. Dat is zinloos zolang we de oorzaak niet weten. Heen en weer zenden van - vermoedelijk - goede SFP’s brengt kosten met zich mee waar je de SFP zo’n beetje nieuw voor kunt kopen.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
UXG? Het speelt in alle gevallen bij een UDM Pro.dexterdude schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:01:
[...]
Ik heb een ticket aangemaakt op voor UXG en Zaram gebruik. zodra ik een update heb zal hij hier gedeeld worden.
En mijn UXG....ernstoud schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:07:
[...]
UXG? Het speelt in alle gevallen bij een UDM Pro.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Ah, en hier nog één: vinver71 in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2" waarbij de SFP het in een mediaconverter prima doet.
Dus UDM Pro en UXG.
Wellicht dus in ticket ook noemen dat het speelt bij een UDM Pro?
Ik zal kijken of ik de ticket kan updaten.ernstoud schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:17:
[...]
Ah, en hier nog één: vinver71 in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2" waarbij de SFP het in een mediaconverter prima doet.
Dus UDM Pro en UXG.
Wellicht dus in ticket ook noemen dat het speelt bij een UDM Pro?
Ik ben het grotendeels met je eens. Voor mij is het niet zonneklaar een UDM issue. Waarom doen er in dezelfde apparatuur de ene SFP module het wel en de andere niet? Ik zeg hiermee niet dat het niet aan de UDM ligt maar ik snap niet waarom niet de Zaram SFP\software zou kunnen zijn. De UDM kan dit toevallig dan triggeren. Ik lees al een tijdje die stelligheid dat het aan de UDM ligt. Waarom werken in dezelfde UDM die andere (gelijkwaardige) modules dan wel?ernstoud schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:06:
[...]
Kleine correctie, hier de status van de naar Zaram gezonden SFP’s: ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"
Alleen de eerstgenoemde in dat overzicht is door Zaram in orde bevonden. De andere twee zijn later naar Zaram gezonden en liggen nog in Zuid Korea bij de douane voor inklaring. Die zijn door Zaram nog niet getest. Ik verwacht met een week te horen dat ze gewoon goed zijn, want dit is zonneklaar een UDM issue.
En zolang ik niet weet of de andere twee die nog bij de douane liggen in Zuid Korea inderdaad goed (of defect) zijn, ruil ik niet om. Dat is zinloos zolang we de oorzaak niet weten. Heen en weer zenden van - vermoedelijk - goede SFP’s brengt kosten met zich mee waar je de SFP zo’n beetje nieuw voor kunt kopen.
Graag gedaan!Har schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:51:
[...]
Bedankt voor de uitgebreide beschrijving, @justdaboo. Heel inspirerend.
Kort vraagje: je zegt dat je met de Draytek 3910 8/8 haalt. Welke Firewall functionaliteiten heb je daarbij aanstaan? Ik heb hieronder een screenshotje van het betreffende gedeelte uit de datasheet.
[Afbeelding]
Ik zal het e.e.a. verzamelen, zou je een specifiek iets getest willen zien? Misschien kan ik dat testen voor je, ik heb hierin ook nog wel wat testjes te doen. Zeker op flood defence, omdat ik een 8gbps lijn heb worden het wel een hoop packets per sec als ik de "oude" rekensom aan hou:
https://www.draytek.com/s...20Mbps%20bandwidth%20user.
Volgens mij (ik weet het niet helemaal zeker), maar daar kan @Sjonnybonny denk ik wel precies antwoord op geven. Je ziet in mn video dat de co-proc druk is bij verkeer. Volgens mij leunen de FW taken meer op de cpu.
Voor de liefhebbers.. de Zaram is weer leverbaar!
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Omdat de Zaram SFP het in alle 3 gevallen waarbij ik gewisseld heb het prima doet in een mediaconverter (je hebt het met eigen ogen op nieuwjaarsdag gezien) en jouw SFP bij Zaram langdurig getest is zonder enig issue.Ecke schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:58:
[...]
Ik ben het grotendeels met je eens. Voor mij is het niet zonneklaar een UDM issue. Waarom doen er in dezelfde apparatuur de ene SFP module het wel en de andere niet? Ik zeg hiermee niet dat het niet aan de UDM ligt maar ik snap niet waarom niet de Zaram SFP\software zou kunnen zijn. De UDM kan dit toevallig dan triggeren. Ik lees al een tijdje die stelligheid dat het aan de UDM ligt. Waarom werken in dezelfde UDM die andere (gelijkwaardige) modules dan wel?
Het omwisselen heeft bij 1 Tweaker geleid tot betere resultaten. Ik durf er een goede fles om te wedden dat die SFP ook bij de test bij Zaram het prima zal doen.
Er zijn nu schat ik ruim 400 Zaram SFP’s in gebruik. De enigen (gelukkig op 1 hand te tellen, dus het gaat om 1%) die issues melden zijn Tweakers met een Ubiquiti device.
Mag ik dan stellig zijn?
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Is mijn schatting correct dat er naast de 229 die ik het veld in geschopt heb er dan totaal iets van 400 in gebruik zullen zijn?wbschenk schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:12:
Voor de liefhebbers.. de Zaram is weer leverbaar!
hij licht hier nog netjes in de (patch) kast, had vorige week stille hoop dat graafwerk was begonnen.ernstoud schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:32:
[...]
Is mijn schatting correct dat er naast de 229 die ik het veld in geschopt heb er dan totaal iets van 400 in gebruik zullen zijn?
Helaas bleek enexis te zijn

Denk dat 350 zeker wordt gehaald! Weet niet hoeveel naast ons, dectdirect er nog het veld ingeschopt heeft.ernstoud schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:32:
[...]
Is mijn schatting correct dat er naast de 229 die ik het veld in geschopt heb er dan totaal iets van 400 in gebruik zullen zijn?
Ik heb denk ik iets over het hoofd gezien....
Het ip adres wat zichtbaar is in de udm wijkt af van watismijnip.nl.... iemand die mij in de juiste richting kan wijzen? Bvd!
Het ip adres wat zichtbaar is in de udm wijkt af van watismijnip.nl.... iemand die mij in de juiste richting kan wijzen? Bvd!
Begint het adres in de UDM met 100.??JHB1100 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:00:
Dit is CGNAT, ip op je UDM is je CGNAT (100xxx.xxx.xxx) adres, speedtest is het Public adres van Delta.JHB1100 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:00:
Exact dat! Adres start met 100....justdaboo schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:07:
[...]
Dit is CGNAT, ip op je UDM is je CGNAT (100xxx.xxx.xxx) adres, speedtest is het Public adres van Delta.
Ben in de aanmelding niet oplettend genoeg geweest. Als iemand mijn kan vertellen wat te doen red ik mij vast wel.
Caiway / Delta contacten dat je CG NAT uit wilt laten zetten. Er komt ooit een optie in Mijn Caiway / Mijn Delta omgeving, maar is nog niet live dacht ik .
JHB1100 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:21:
[...]
Exact dat! Adres start met 100....
Ben in de aanmelding niet oplettend genoeg geweest. Als iemand mijn kan vertellen wat te doen red ik mij vast wel.
Top! Ga ik doen dank voor de toelichting.gerbenvandam schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:28:
Caiway / Delta contacten dat je CG NAT uit wilt laten zetten. Er komt ooit een optie in Mijn Caiway / Mijn Delta omgeving, maar is nog niet live dacht ik .
[...]
Als het goed is kan je dit onder je internet abonnement aanpassen (zoek naar dynamisch ip en verander deze naar de andere optie) op mijn delta. via de chat is het uiteraard ook mogelijk!JHB1100 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:21:
[...]
Exact dat! Adres start met 100....
[ Voor 42% gewijzigd door wbschenk op 24-01-2024 18:57 ]
Gisteren is de FTU bij ons aangesloten. Er zal een Delta monteur langskomen om het modem in te prikken. Ik heb al demonstratief de Nokia XS-010X-Q ernaast gehangen, maar ik denk niet dat ik de monteur zover krijg meteen die Nokia aan te melden?
In de chat was het (rond etenstijd) binnen 5 minuten geregeldwbschenk schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:57:
[...]
Als het goed is kan je dit onder je internet abonnement aanpassen (zoek naar dynamisch ip en verander deze naar de andere optie) op mijn delta. via de chat is het uiteraard ook mogelijk!
@ iedereen dank voor de tips!
Het maakt niet uit welke firewall functies je gebruikt, het beïnvloed de performance niet. Tenzij je gebruikt maakt van DoS Defense(welke overigens standaard uit staan), want dit is een krachtige functie waarin je de mogelijkheid hebt om bepaald verkeer te knijpen om DoS attacks te voorkomen. De hoeveelheid packets p/s kun je zelf bepalen en tevens een mogelijkheid om een blacklist/whitelist toe te passen(sterk advies om te doen als je deze functie wilt gebruiken).Har schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:51:
[...]
Bedankt voor de uitgebreide beschrijving, @justdaboo. Heel inspirerend.
[Afbeelding]
Daarnaast hebben DrayTek routers de mogelijkheid om URL content security(jaar licentie) te activeren/aan te schaffen. Omdat hier een grote cloud database achterzit welke continu packets analyseert, kan dit invloed hebben. Maar dat kan ik eventueel voor je uitzoeken indien gewenst.
@ernstoud ik heb zojuist eerste reactie gehad van escalatie team ubiquiti. Natuurlijk werd er eerst gevraagd naar standaard opties zoals 10gbit forceren en testen of de sfp poort werkt. Daar is input op terug gezonden.
Daarbij heb ik vermeld dat we nu 2 mensen hebben met UXG problemen met zaram en meerdere met UDM pro en de zaram.
Ik wacht de reactie af.
Daarbij heb ik vermeld dat we nu 2 mensen hebben met UXG problemen met zaram en meerdere met UDM pro en de zaram.
Ik wacht de reactie af.
Je zal eerst het Nokia B modem moeten aansluiten, anders wordt op de achtergrond je abonnement niet actief.Polyphemus schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:05:
Gisteren is de FTU bij ons aangesloten. Er zal een Delta monteur langskomen om het modem in te prikken. Ik heb al demonstratief de Nokia XS-010X-Q ernaast gehangen, maar ik denk niet dat ik de monteur zover krijg meteen die Nokia aan te melden?
Als het Nokia modem online is, kan je via de chat of bellen je ONT registeren.
@dexterdude Heb je contact met Glenn R?
Hij is een Nederlander, woont in Dinteloord. Mogelijk heeft hij zelf ook Delta en kan hij het zelf ervaren / testen.
Hij is een Nederlander, woont in Dinteloord. Mogelijk heeft hij zelf ook Delta en kan hij het zelf ervaren / testen.
Glenn R met het update script. Dat is wel een held!robertwebbe schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:20:
@dexterdude Heb je contact met Glenn R?
Maar 104 geregistreerd, +/-90 actief.ernstoud schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:32:
[...]
Dus waarschijnlijk nog 100+ op de plank tot het moment er een werkende Delta aansluiting is.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Ah, goed te weten!
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Dat is wel bijzonder. Maar goed, ik heb ook allemaal dingen liggen die ik nu niet nodig hebrobertwebbe schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:49:
Dus waarschijnlijk nog 100+ op de plank tot het moment er een werkende Delta aansluiting is.
Minder bijzonder als je ziet dat aangegeven fiber installatie datum keer op keer naar achteren worden geschovenernstoud schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:51:
[...]
Dat is wel bijzonder. Maar goed, ik heb ook allemaal dingen liggen die ik nu niet nodig heb.

Ook hier Zaram op de plank tot Delta fiber eens komt aansluiten.
Wordt steeds uitgesteld.
Wordt steeds uitgesteld.
Delta sluit niks aan hé, onderaannemers trekken de vezel van de wijkkast/pop tot aan je voordeur en Guidion trekt m naar binnen tot de ftu.
Het is druk op de glasvezelmarkt wat helaas voor veel vertraging zorgt.
Desondanks rennen de jongens in het veld zich een slag in de rondte.
Ik doe het ze niet na🙃
Ik doe het ze niet na🙃
Ik kom er volgende week aan met UDM SE en Zaram, in ieder geval voldoende tijd gehad om mee te lezen 😎
Ik vroeg het nog aan ze, met z'n tweeën sluiten ze 16 FTU's per dag aan, als het meezit in kruipruimtes.R3D schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:02:
Delta sluit niks aan hé, onderaannemers trekken de vezel van de wijkkast/pop tot aan je voordeur en Guidion trekt m naar binnen tot de ftu.
Ik doe het ze niet na🙃
Klopt dat het wel erg druk is met de verglazing van nederland in het algemeen .R3D schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:02:
Ik doe het ze niet na🙃
Tel daarbij op de schaarste van mensen die met de handen kunnen/willen werken = vertraging.
Heerlijke druiven ook bij guidion, na 20 sec boren viel de boormachine uit (bij mij thuis) "meneer ik heb een probleem....." bleek dat ze de "dikke boormachine" op de powerstrip vanaf de UPS ingeplugd hadden en dat die dat niet trok en in een beveliging "schoot". (stond wel met marker opgeschreven "UPS" maar ik had het hen ook niet verteld> 50/50 schuld dus)
Even Off-topic …R3D schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:02:
Ik doe het ze niet na🙃
Het is idd niet de isp Delta,
DeltaNetwerk heeft het hier uitbesteed aan SPIE die sub-sub-sub contractors inzet die voor een appel en een ei overall tegelijk moeten zijn en dag en nacht, ver van huis, bezig zijn.
Zijn hier nu 25 maanden bezig en nog geen bekende installatie datum.
Het kost me zo’n €20 per maand (prijs verschil met Ziggo) en dat is toch zonde geld.
Als daarbij de communicatie van uit Delta Netwerk ook alleen maar jubelend is…. Kijk eens hoe goed we zijn.. wel, dan wordt mijn geduld wel op de proef gesteld.
Sorry
Moest er even uit..
Ja drukke tijden… en er komt ook gewoon veel bij kijken, in een al drukke markt...R3D schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:02:
Ik doe het ze niet na🙃
Ik zie het dagelijks bij mn foto-/videografie werk voor aannemers in de infra...
Maar uhhh… de aannemers hassen toch over het algemeen…? Guidion doet het modempje aansluiten toch?
[ Voor 11% gewijzigd door justdaboo op 24-01-2024 21:34 ]
ook even offtopic...Tweakpeka schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:39:
[...]
Even Off-topic …
Het is idd niet de isp Delta,
DeltaNetwerk heeft het hier uitbesteed aan SPIE die sub-sub-sub contractors inzet die voor een appel en een ei overall tegelijk moeten zijn en dag en nacht, ver van huis, bezig zijn.
Zijn hier nu 25 maanden bezig en nog geen bekende installatie datum.
Het kost me zo’n €20 per maand (prijs verschil met Ziggo) en dat is toch zonde geld.
Als daarbij de communicatie van uit Delta Netwerk ook alleen maar jubelend is…. Kijk eens hoe goed we zijn.. wel, dan wordt mijn geduld wel op de proef gesteld.
Sorry
Moest er even uit..
Ik snap de frustratie, het kan soms lang duren, maar er staat nergens hoe snel je het krijgt en wanneer je dienst hebt. Dar zegt (bijna) geen enkele FTTH provider.
Eigenlijk moet er een soort laag van verwachtingsmanagement van Delta Netwerk overheen tussen de aannemer en de klant.... maar ook dat doe je nooit goed denk ik...
Even door de zure appel heen, ik heb ook 19 maanden moeten wachten, nu is het de normaalste zaak vd wereld als je 7,8/7,8 op speedtest haalt...
Klopt, hooguit wordt een patch gezet door Guidion, maar rest is in huis installatie.justdaboo schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:57:
[...]
Maar uhhh… de aannemers hassen toch over het algemeen…? Guidion doet het modempje aansluiten toch?
Met andere woorden; jij vind jezelf veel belangrijker dan die miljoenen andere Nederlanders die ook nog een aansluiting moeten hebben. Dus jij moet eerst?
[ Voor 33% gewijzigd door bjusterbaarlik op 24-01-2024 21:38 ]
Heb gedaan zoals beschreven en via cli test gedaan:R3D schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:37:
[...]
Zaram reseaten en de UDMP rebooten.
Na de reboot inloggen op de cli en een iperf doen.
#iperf3 speedtest.novoserve.com -b 1G -P 24
Is dit niet heel erg dramatisch?[SUM] 0.00-10.00 sec 34.4 MBytes 28.9 Mbits/sec 4713 sender
[SUM] 0.00-10.00 sec 32.1 MBytes 26.9 Mbits/sec receiver
Nog resultaten van ethtools, wellicht nog wat info wat van belang kan zijn?
root@UDMPro:~# ethtool -m eth10
Identifier : 0x03 (SFP)
Extended identifier : 0x04 (GBIC/SFP defined by 2- wire interface ID)
Connector : 0x21 (Copper pigtail)
Transceiver codes : 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x0 4 0x00 0x00 0x00
Transceiver type : Passive Cable
Encoding : 0x00 (unspecified)
BR, Nominal : 10300MBd
Rate identifier : 0x00 (unspecified)
Length (SMF,km) : 0km
Length (SMF) : 0m
Length (50um) : 0m
Length (62.5um) : 0m
Length (Copper) : 3m
Length (OM3) : 0m
Passive Cu cmplnce. : 0x01 (SFF-8431 appendix E) [ SFF-8472 rev10.4 only]
Vendor name : CISCO-MOLEX
Vendor OUI : 00:09:3a
Vendor PN : 74752-9520
Vendor rev : 08
Option values : 0x00 0x00
BR margin, max : 0%
BR margin, min : 0%
Vendor SN : MOC154904LC
Date code : 111208
root@UDMPro:~# ethtool -m eth9
Identifier : 0x03 (SFP)
Extended identifier : 0x04 (GBIC/SFP defined by 2- wire interface ID)
Connector : 0x01 (SC)
Transceiver codes : 0x20 0x00 0x00 0x00 0x00 0x0 0 0x00 0x00 0x00
Transceiver type : 10G Ethernet: 10G Base-LR
Encoding : 0x06 (64B/66B)
BR, Nominal : 10300MBd
Rate identifier : 0x00 (unspecified)
Length (SMF,km) : 20km
Length (SMF) : 20000m
Length (50um) : 0m
Length (62.5um) : 0m
Length (Copper) : 0m
Length (OM3) : 0m
Laser wavelength : 1270nm
Vendor name : Zaram
Vendor OUI : 00:0b:6f
Vendor PN : ZXOS11NPI
Vendor rev : 1B
Option values : 0x22 0x02
Option : RX_LOS implemented
Option : Power level 2 requirement
Option : Power level 3 requirement
BR margin, max : 0%
BR margin, min : 0%
Vendor SN : ZRMT2308xx
Date code : 230302
Optical diagnostics support : Yes
Laser bias current : 14.144 mA
Laser output power : 4.4731 mW / 6.51 dBm
Receiver signal average optical power : 0.0245 mW / -16.11 dBm
Module temperature : 44.00 degrees C / 111.20 deg rees F
Module voltage : 3.2528 V
Alarm/warning flags implemented : Yes
Laser bias current high alarm : Off
Laser bias current low alarm : Off
Laser bias current high warning : Off
Laser bias current low warning : Off
Laser output power high alarm : Off
Laser output power low alarm : Off
Laser output power high warning : Off
Laser output power low warning : Off
Module temperature high alarm : Off
Module temperature low alarm : Off
Module temperature high warning : Off
Module temperature low warning : Off
Module voltage high alarm : Off
Module voltage low alarm : Off
Module voltage high warning : Off
Module voltage low warning : Off
Laser rx power high alarm : Off
Laser rx power low alarm : Off
Laser rx power high warning : Off
Laser rx power low warning : Off
Laser bias current high alarm threshold : 90.000 mA
Laser bias current low alarm threshold : 2.000 mA
Laser bias current high warning threshold : 80.000 mA
Laser bias current low warning threshold : 4.000 mA
Laser output power high alarm threshold : 6.5535 mW / 8.16 dBm
Laser output power low alarm threshold : 2.1380 mW / 3.30 dBm
Laser output power high warning threshold : 6.5535 mW / 8.16 dBm
Laser output power low warning threshold : 2.3442 mW / 3.70 dBm
Module temperature high alarm threshold : 90.00 degrees C / 194.00 deg rees F
Module temperature low alarm threshold : -45.00 degrees C / -49.00 de grees F
Module temperature high warning threshold : 85.00 degrees C / 185.00 deg rees F
Module temperature low warning threshold : -40.00 degrees C / -40.00 de grees F
Module voltage high alarm threshold : 4.0000 V
Module voltage low alarm threshold : 3.0000 V
Module voltage high warning threshold : 3.5000 V
Module voltage low warning threshold : 3.1000 V
Laser rx power high alarm threshold : 0.1995 mW / -7.00 dBm
Laser rx power low alarm threshold : 0.0006 mW / -32.22 dBm
Laser rx power high warning threshold : 0.1778 mW / -7.50 dBm
Laser rx power low warning threshold : 0.0008 mW / -30.97 dBm
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Optische gegevens van de laser zijn goed. Ruim tussen de marges. Lijkt enorm op de issues van @slunenborg, waarbij een andere nieuwe Zaram SFP geen enkele verbetering bracht, en van @webafast, waarbij een andere nieuwe Zaram SFP wel verbetering bracht.SG_de_Baas schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:41:
[...]
Heb gedaan zoals beschreven en via cli test gedaan:
[...]
Is dit niet heel erg dramatisch?
Nog resultaten van ethtools, wellicht nog wat info wat van belang kan zijn?
[...]
Die twee SFP’s liggen te wachten op inklaring bij de douane in Korea, onderweg naar Zaram voor testen. Eens even afwachten.
Kleine flex, en slechts een klein beetje jaloers 😎justdaboo schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:18:
[...]
Even door de zure appel heen, ik heb ook 19 maanden moeten wachten, nu is het de normaalste zaak vd wereld als je 7,8/7,8 op speedtest haalt...
Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.