- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Laatst online: 00:32
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- AVM FRITZ!Box 5590 Fiber
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Dankjewel @ernstoud ;-)ernstoud schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:04:
[...]
There, I corrected it for you.
Mooi. Weer een tevreden gebruiker. Met een UDM nog wel!
En voor de volledigheid:
UDM Pro SE
Board Revision: 26
boardrevision=11
Werkt de Zaram ook prima.
Het is in mijn ervaring een combinatie van leverancier van je netwerkkaart en ook de drivers die je gebruikt om de netwerkkaart aan te sturen. Er zit namelijk in de EEPROM een whitelist van SFP vendoren die compatibel met je kaart zijn. Dat is voornamelijk zakelijk wel fijn aangezien je makkelijk weet welke SFP's of DAC's goed werken in je datacenter maar voor je homelab is dat een vervelende barrière.Clubbtraxx schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:15:
[...]
Niks is zeker, maar dat is wel mijn ervaring met een aantal 10gbit intel NICs.
Je leest het ook genoeg op internet, maar betreft misschien niet elk type wat er rond zwerft of fw afhankelijk.
Las toevallig net op een site dat de X710 dan schijnbaar weer vendor lock vrij is maar over dit type stond juist bij FS commentaar dat hun XGSPON stick het daar niet in doet. Lekker handig allemaal!
P.S. 3rd party OEM kaarten gebaseert op intel chipset lijken eerder onbeperkt dan originele intel kaarten.
Daar zit wellicht het verschil in, zoveel verschillende heb ik ook niet in handen gehad.
Het is mogelijk om deze whitelist uit te zetten met behulp van een Linuxsysteem waarop je een unlocker start. Ik heb dit laatst bij een 2-tal kaarten ( een Intel X710-DA2 en een gelijkwaardige Dell variant) voor mijn homelab uitgevoerd. Deze kaarten hadden een flinke restrictieve lijst waardoor alleen de SFP's van Intel en Dell branded werkten. De overige werden uitgeschakeld op het moment dat de kaart een Zaram of andere niet Intel SFP detecteerden.
[ Voor 12% gewijzigd door leander-s op 18-01-2024 19:19 ]
Nu vraag ik me dus af, zijn er UDMP Rev 8 die wel werken met de Zaram?
UDM Pro SE
Zaram (eerste lichting).
Werkt al een tijd als een zonnetje.
Goh, verrassing... KPN was en is nog steeds een lompe hork van een organisatie.ernstoud schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:03:
Maar helaas loopt de interactie met KPN niet erg snel...
Interessante info leander-s, hoe de vendor lock-in werkt is mij bekend maar ik wist niet dat er ook al hacks voor waren om dit uit te schakelen. Waar vind ik die?leander-s schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:03:
[...]
Het is in mijn ervaring een combinatie van leverancier van je netwerkkaart en ook de drivers die je gebruikt om de netwerkkaart aan te sturen. Er zit namelijk in de EEPROM een whitelist van SFP vendoren die compatibel met je kaart zijn. Dat is voornamelijk zakelijk wel fijn aangezien je makkelijk weet welke SFP's of DAC's goed werken in je datacenter maar voor je homelab is dat een vervelende barrière.
Het is mogelijk om deze whitelist uit te zetten met behulp van een Linuxsysteem waarop je een unlocker start. Ik heb dit laatst bij een 2-tal kaarten ( een Intel X710-DA2 en een gelijkwaardige Dell variant) voor mijn homelab uitgevoerd. Deze kaarten hadden een flinke restrictieve lijst waardoor alleen de SFP's van Intel en Dell branded werkten. De overige werden uitgeschakeld op het moment dat de kaart een Zaram of andere niet Intel SFP detecteerden.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Bij Delta - zie ons bezoekverslag - wordt vrije modem keuze ondersteund door het management. Wat ik zie van de inspanningen van de KPN engineers in de KPN thread hier op Tweakers en wat ik hoor van Zaram, is dat bij KPN niet het geval.Clubbtraxx schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:46:
[...]
Goh, verrassing... KPN was en is nog steeds een lompe hork van een organisatie.
Terwijl er op dit moment dus geen enkele oplossing is op KPN XGS-PON infra anders dan gebruik van hun eigen ONT. Nou ja, de Fritzbox dan.
Zie PM, de unlocker is publiek te vinden op Github echter hoe beter de tool gevonden wordt hoe groter de kans is dat de leveranciers deze weer patchen. Dus al te direct linken is publiekelijk niet handigClubbtraxx schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:51:
[...]
Interessante info leander-s, hoe de vendor lock-in werkt is mij bekend maar ik wist niet dat er ook al hacks voor waren om dit uit te schakelen. Waar vind ik die?
Heb je gelijk in, en gaan we ook niet teveel off-topic hier.leander-s schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:05:
[...]
Zie PM, de unlocker is publiek te vinden op Github echter hoe beter de tool gevonden wordt hoe groter de kans is dat de leveranciers deze weer patchen. Dus al te direct linken is publiekelijk niet handig
Ik wacht je PM effe af, alvast bedankt.
Iperf3 test:justdaboo schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 07:55:
[...]
Ik denk dat je met een iPerf3 test nog beter resultaat kan halen
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Dit is 1 kant op, doe eens -r als optie…
Ik heb 10 stuks Nokia XS-010X-Q weten te bemachtigen. Ze zijn uiterlijk 1 februari bij mij.
ik hoor helaas andere geluiden van Zaram, het kost ze al moeite om het commando voor de pbit-translation vrij te geven.ernstoud schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:03:
Ter info.
Zaram wil (zelfs) een team naar NL zenden om de issues op de KPN infra te analyseren. Als dat gebeurt willen ze ook dit UDM issue hier in NL goed bekijken.
Maar helaas loopt de interactie met KPN niet erg snel...
"There is no reason to alter this setting, the ISP should make changes on the OLT"
Krijg ik toch aardig wat twijfels hoe Zaram dat op een Nokia OLT "werkend" heeft getest, het in ieder geval niet functioneel getest. Misschien alleen voor de screenshots.
En volgens mij zitten KPN en Zaram nu in een "mexican stand-off" situatie,gezien geen van beide de wijziging wil doen aan hun kant.
root@RT01:~# cat /proc/ubnthal/system.info | grep boardrevision
boardrevision=14
2e lichting Zaram nog niet operationeel gekregen.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Tja. Ik merk dat ik me teveel betrokken voel en er dus tussen ga zitten. Zal me er van distantiëren.R3D schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 02:30:
[...]
ik hoor helaas andere geluiden van Zaram, het kost ze al moeite om het commando voor de pbit-translation vrij te geven.
"There is no reason to alter this setting, the ISP should make changes on the OLT"
Krijg ik toch aardig wat twijfels hoe Zaram dat op een Nokia OLT "werkend" heeft getest, het in ieder geval niet functioneel getest. Misschien alleen voor de screenshots.
En volgens mij zitten KPN en Zaram nu in een "mexican stand-off" situatie,gezien geen van beide de wijziging wil doen aan hun kant.
Ik denk echter wel - en dan hou ik er over op - dat de Nokia ODM versie van de Zaram ZXOS11NPI door Nokia best wel goed tegen een Nokia OLT getest is. En in e-mails die ik zag langskomen was dat tussen de regels gelezen ook de reactie van Zaram… we voldoen aan de specs in de docs van Nokia…
Enfin. Ik hou mijn mond. Moeilijk maar een goede oefening
Kun je rekenen? Nou reken er dan maar niet op!Evertt schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:22:
Weet iemand al een datum wanneer de modem in bridge mode kan worden gezet?
Dat kan nu all, met het juiste abonnement….Evertt schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:22:
Weet iemand al een datum wanneer de modem in bridge mode kan worden gezet?
Of eigen modem kopenTweakpeka schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:52:
[...]
Dat kan nu all, met het juiste abonnement….
Of overstappen naar een concurrent. Op delta fiber. Zoals freedom.
[ Voor 3% gewijzigd door internet4me op 19-01-2024 16:10 ]
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
De Nokia XS-2426g-b ?Tweakpeka schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:52:
[...]
Dat kan nu all, met het juiste abonnement….
No way.
UPDATE: Om het één en ander uit te sluiten besloten om een media converter te voorzien met mijn Zaram SFP+ en deze voor mijn UXG-Pro te plaatsen en mijn RJ45 WAN op VLAN 100 gezet en voilà we hebben verbinding met de verwachte snelheden. Het ligt dus zeker niet aan de Zaram SFP+. Nu maar eens verder troubleshooten.....vinver71 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:03:
Zoals veel anderen vorige week aan de slag gegaan met mijn Zaram module deze netjes aangemeld bij Caiway gebruikmakend van het wel bekende script echter een week later is deze nog niet actief te gebruiken. Wel met Caiway het PON-id en type modem extra gevalideerd dat is allemaal ok, het verzoek is ook afgemeld en volgens Caiway dus afgehandeld. De extra aangeschafte glasvezel kabel initieel aangesloten met het koppelstukje op mijn UXG en ook zonder, deze zit nu dus direct in de FTU echter maakt dat geen verschil ook VLAN 100 en 500 maken geen verschil en auto select aangepast naar 10G en 1G maar ook zonder resultaat. Met secure shell vanaf UXG de SFP+ wel kunnen uitlezen en alles lijkt ok met de module :
Laser bias current : 16.608 mA
Laser output power : 5.2683 mW / 7.22 dBm
Receiver signal average optical power : 0.0412 mW / -13.85 dBm
Wachten lijkt me weinig zinvol, iemand ideeën om dit als nog werkend te krijgen?
Top, goed dat je dit hebt willen/kunnen testen om het e.e.a. uit te sluiten... succes met het vervolg!!vinver71 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:38:
[...]
UPDATE: Om het één en ander uit te sluiten besloten om een media converter te voorzien met mijn Zaram SFP+ en deze voor mijn UXG-Pro te plaatsen en mijn RJ45 WAN op VLAN 100 gezet en voilà we hebben verbinding met de verwachte snelheden. Het ligt dus zeker niet aan de Zaram SFP+. Nu maar eens verder troubleshooten.....
* Oesie zijn switch heeft het begeven en nu ligt het netwerk plat en is op zoek naar een quickfix.
Situatie: Huawei ONT > Ubiquiti USG > Nokia XS-2426G-A (dit was eerder de Unifi switch en moet een vervanging voor komen. Mocht je nog een tip hebben dan hoor ik dat graag, zie reactie in dit topic.
De Nokia krijgt netjes een IP van de USG. DHCP op de Nokia op ingesteld op hetzelfde subnet als de USG (niet overlappend). Client van de Nokia krijgt ook een IP adres maar heb geen internet.
[ Voor 72% gewijzigd door Oesie op 19-01-2024 20:06 ]
Het juiste abonnement dus. Een abonement waar je niet die Nokia krijgt. Aka Zakelijk Pro.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
We hebben volgens mij al een tijdje vastgesteld dat de Nokia niet in bridge kan? Dat is precies wat jij hier wil.Oesie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:59:
Weet iemand of je de Nokia XS-2426G-A van Delta tijdelijk kan gebruiken/instellen als switch?
* Oesie zijn switch heeft het begeven en nu ligt het netwerk plat en is op zoek naar een quickfix.
Situatie: Huawei ONT > Ubiquiti USG > Nokia XS-2426G-A (dit was eerder de Unifi switch en moet een vervanging voor komen. Mocht je nog een tip hebben dan hoor ik dat graag, zie reactie in dit topic.
De Nokia krijgt netjes een IP van de USG. DHCP op de Nokia op ingesteld op hetzelfde subnet als de USG (niet overlappend). Client van de Nokia krijgt ook een IP adres maar heb geen internet.
De config op de Nokia en vrijwel zeker ook de firewall rules zitten nu dwars. Verkeer uit de USG naar de WAN poort zal door de firewall op de Nokia waarschijnlijk geblokkeerd worden.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Mooie feedback. Sterkt het vermoeden dat er echt issues zijn met Ubiquiti spul…vinver71 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:38:
[...]
UPDATE: Om het één en ander uit te sluiten besloten om een media converter te voorzien met mijn Zaram SFP+ en deze voor mijn UXG-Pro te plaatsen en mijn RJ45 WAN op VLAN 100 gezet en voilà we hebben verbinding met de verwachte snelheden. Het ligt dus zeker niet aan de Zaram SFP+. Nu maar eens verder troubleshooten.....
(Understatement)
Thanks, ik wilde het toch nog even navragen. Dan ga ik voor nu de Nokia modem maar instellen totdat ik vervangende hardware hebernstoud schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:38:
[...]
We hebben volgens mij al een tijdje vastgesteld dat de Nokia niet in bridge kan? Dat is precies wat jij hier wil.
De config op de Nokia en vrijwel zeker ook de firewall rules zitten nu dwars. Verkeer uit de USG naar de WAN poort zal door de firewall op de Nokia waarschijnlijk geblokkeerd worden.
Ai, ai, ai... nog meer signalen dat de vervangende hardware eigenlijk geen Ubiquiti zou moeten worden.ernstoud schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:43:
[...]
Sterkt het vermoeden dat er echt issues zijn met Ubiquiti spul…
(Understatement)
[ Voor 22% gewijzigd door Oesie op 19-01-2024 20:45 ]
Bedoel je dat je de DHCP server uit wil zetten op de Nokia en de AP en Switch functie wil gebruiken?Oesie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:59:
Weet iemand of je de Nokia XS-2426G-A van Delta tijdelijk kan gebruiken/instellen als switch?
Als dat het geval is zou ik kijken of je de DHCP op de Nokia uit kunt zetten. Vervolgens de kabel vanuit de USG op een lan poort van de Nokia aansluiten. De WAN poort kun je in dat geval niet gebruiken, wifi zou wellicht wel moeten kunnen.justdaboo schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:52:
[...]
Bedoel je dat je de DHCP server uit wil zetten en de AP en Switch functie wil gebruiken?
Ik weet niet of het werkt, ik heb geen Nokia, dus ik kan het niet voor je controleren. Voor de meeste router achtige apparaten is dit wel iets wat werkt. Voor tijdlelijk zou dit prima zijn... voor lange termijn zou ik toch eerder voor een dedicated switch gaan.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Nee. De Nokia XS-2426g-b kan niet in bridge. Dat was de vraag. Dat je bij Zakelijk Pro de Nokia XS-0101g kunt kopen betekent nog steeds niet dat er de mogelijkheid is om een XS-2426g-b in bridge te krijgen.
Wat een nonsens discussie zeg.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Ja, die optie zit in de app. Alleen werkt het niet. Dat is al meerdere keren gemeld.
En waarom? Omdat de betreffende functie in de firmware is disabled.
En het screenshot uit de app is een oude bekende. De functie is uitgeschakeld omdat deze niet goed/stabiel werkt.ernstoud schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:58:
[...]
Nee. De Nokia XS-2426g-b kan niet in bridge. Dat was de vraag. Dat je bij Zakelijk Pro de Nokia XS-0101g kunt kopen betekent nog steeds niet dat er de mogelijkheid is om een XS-2426g-b in bridge te krijgen.
Toevoeging:
Volgens mij was het in Deel 1 van dit topic waar dit uitgebreid is besproken en zelfs met de app is geprobeerd. Het feit dat dit niet werkt is tijdens ons bezoek aan het Delta Lab bevestigd. Met de XS-2426G-B gaat dit niet gebeuren.
[ Voor 20% gewijzigd door justdaboo op 19-01-2024 21:04 ]
Dat is precies wat ik bedoelde met de vraag wat hij precies wilde doen…Duumke schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:58:
[...]
Als dat het geval is zou ik kijken of je de DHCP op de Nokia uit kunt zetten. Vervolgens de kabel vanuit de USG op een lan poort van de Nokia aansluiten. De WAN poort kun je in dat geval niet gebruiken, wifi zou wellicht wel moeten kunnen.
Ik weet niet of het werkt, ik heb geen Nokia, dus ik kan het niet voor je controleren. Voor de meeste router achtige apparaten is dit wel iets wat werkt. Voor tijdlelijk zou dit prima zijn... voor lange termijn zou ik toch eerder voor een dedicated switch gaan.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Er zijn altijd mensen die slimmer denken te zijn, het forum niet lezen en dan onzin plempen. Sigh.justdaboo schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:00:
[...]
En het screenshot uit de app is een oude bekende. De functie is uitgeschakeld omdat deze niet goed/stabiel werkt.
ernstoud schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:58:
[...]
:strip_exif()/f/image/HkD9LBNBD6XYrI2GNz2QvRj4.jpg?f=fotoalbum_large)
Zal ik wel verzonnen hebben
AP en switch ja, DHCP mag aan/uit staan. N.a.v. reactie ernstoud de Nokia er weer direct aan gehangen dus ben i.i.g. online.justdaboo schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:52:
[...]
Bedoel je dat je de DHCP server uit wil zetten en de AP en Switch functie wil gebruiken?
Dank voor het meedenken. Nu tijdelijk opgelost door de Nokia weer eraan te hangen.Duumke schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:58:
[...]
Dedicated switch is overleden en ik moet nog een vervangende switch uitzoeken dus die komt hopelijk zo spoedig mogelijk.
P.S. Even een side-step, hoe meerdere thumb-up buttons bij meerdere quotes?
[ Voor 4% gewijzigd door Oesie op 19-01-2024 21:05 ]
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Nee, dat zeg ik niet. Je toont alleen een schermafdruk van een app die functies vraagt van de Nokia XS-2426g-b die in dat device disabled zijn. En dit is al meerdere keren hier genoemd.Tomtidom71 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:01:
[...]
[Afbeelding]
Zoals ik al zei… check even Deel 1 van dit topic in zaken de app en deze functie. Maar er zijn nuttigere dingen om te doen want het gaat niet werken…Tomtidom71 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:01:
[...]
[Afbeelding]
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Onder andere hier:justdaboo schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:05:
[...]
Zoals ik al zei… check even Deel 1 van dit topic in zaken de app en deze functie. Maar er zijn nuttigere dingen om te doen want het gaat niet werken…
Computer guy in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"
En iemand die het test en direct de Nokia om zeep helpt:
Yeebo in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"
Duzzz…
Precies, we zijn hier met z’n allen al meer dan een jaar dagelijks druk mee op dit topic.wbschenk schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:09:
Volgensmij zijn deze topics deels ontstaan door het missen van de bridge modus van de geleverde Nokia's. En omdat wij tweakers graag het heft in eigen handen willen hebben..
Wat trouwens niet zonde is van de tijd (het is net een jongensboek), om Deel 1 en Deel 2 helemaal door te lezen. Zie het als een goed boek, maar je kan prachtig zien hoe alles loopt, ontdekt, gemeld en opgelost wordt.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Overigens, voor de geïnteresseerden: welke mediaconverter heb je gebruikt? Zinvol om te weten voor die paar anderen met issues.vinver71 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:38:
[...]
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
En als je alles afdrukt en een open haard hebt kun je er nog een warm gevoel van krijgen ook!justdaboo schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:15:
[...]
Precies, we zijn hier met z’n allen al meer dan een jaar dagelijks druk mee op dit topic.
Wat trouwens niet zonde is van de tijd (het is net een jongensboek), om Deel 1 en Deel 2 helemaal door te lezen. Zie het als een goed boek, maar je kan prachtig zien hoe alles loopt, ontdekt, gemeld en opgelost wordt.
OffTopic: ik ga stukernstoud schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:21:
[...]
En als je alles afdrukt en een open haard hebt kun je er nog een warm gevoel van krijgen ook!
Save the trees!
Doet me denken aan het onderschrift van een tweaker ergens in 2000/2001; “Hoge bomen maken lange planken”
Bij deze de gebruikte converter, het was een kwestie van aansluiten en klaar.ernstoud schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:20:
[...]
Overigens, voor de geïnteresseerden: welke mediaconverter heb je gebruikt? Zinvol om te weten voor die paar anderen met issues.
https://www.amazon.nl/dp/..._487767311_302_E_DDE_dt_1
Yes, dit is een bekende van de showvinver71 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:34:
[...]
Bij deze de gebruikte converter, het was een kwestie van aansluiten en klaar.
Ik kan bevestigen dat dit werkt, DHCP op Nokia kan uit en de resterende ethernet poorten en Wifi zijn zo bruikbaar. Zou het ook niet permanent zo laten maar het kan tot je een nieuwe switch hebt een uitkomst zijn.Duumke schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:58:
[...]
Als dat het geval is zou ik kijken of je de DHCP op de Nokia uit kunt zetten. Vervolgens de kabel vanuit de USG op een lan poort van de Nokia aansluiten. De WAN poort kun je in dat geval niet gebruiken, wifi zou wellicht wel moeten kunnen.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Yep die heb ik ook. Ook te koop bij routershop: https://www.routershop.nl...media-converter/pid=82298, maar wel duurder.vinver71 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:34:
[...]
Bij deze de gebruikte converter, het was een kwestie van aansluiten en klaar.
Ook maar weer toegevoegd aan de shopernstoud schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:49:
[...]
Yep die heb ik ook. Ook te koop bij routershop: https://www.routershop.nl...media-converter/pid=82298, maar wel duurder.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Waarom staat eigenlijk de Zaram niet meer met prijs en beschikbaarheid in de pricewatch?wbschenk schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:06:
[...]
Ook maar weer toegevoegd aan de shopLoopt beetje uit te hand zo
![]()
mijn shop staat (nog) niet in de pricewatch. Hier ga ik tijdens mijn vakantie eens naar kijken.ernstoud schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:10:
[...]
Waarom staat eigenlijk de Zaram niet meer met prijs en beschikbaarheid in de pricewatch?
Bij DectDirect is de voorraad op waardoor deze dan offline gaat en dus ook uit de pricewatch verdwijnt.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Dat is bijzonder want er staan veel oude artikelen in de pricewatch met dan “laatst bekende prijs”.wbschenk schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:12:
[...]
mijn shop staat (nog) niet in de pricewatch. Hier ga ik tijdens mijn vakantie eens naar kijken.
Bij DectDirect is de voorraad op waardoor deze dan offline gaat en dus ook uit de pricewatch verdwijnt.
Enfin, beetje off-topic.
Update: zie dat er wel een prijs staat.
[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 19-01-2024 22:16 ]
ernstoud schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:56:
[...]
Dit is 1 kant op, doe eens -r als optie…
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Helemaal goed. De samenvatting, allemaal in een UDM Pro.
1. Tweaker @Ecke
Heeft nog geen XGS-PON maar ervaart met SSH toegang naar de stick problemen, omruil lost dit op maar bij een SFP test bij mij en bij Zaram in Zuid Korea blijkt hij helemaal goed.
Wordt vervolgd.
2. Tweaker @slunenborg
Ervaart extreem lage upload en met SSH naar de stick problemen. Omruil lost dit niet op. SFP test bij mij in media converter helemaal goed. SFP is onderweg naar Zaram voor test.
3. Tweaker @webafast
Lage upload (max. 200 Mbps.). Omruil lost dit wel op, zie plaatjes hierboven, rond de 6Gbps. symmetrisch. SFP test bij in media converter helemaal goed. SFP is onderweg naar Zaram voor test.
Vooral het verschil tussen geval 2 en 3 is opvallend. Of het relevant is weet ik niet maar in geval 2 was de originele SFP er één uit de september bestelling (s/n 23040xxx) en de vervanger één uit de december levering (s/n 23090xxx).
Nou heb ik heel deel 1 en 2 mee gelezen maar een hoop ben ik al weer kweitjustdaboo schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:15:
[...]
Precies, we zijn hier met z’n allen al meer dan een jaar dagelijks druk mee op dit topic.
Blub ik ben een goudvis
Gelukkig kan je altijd opnieuw beginnen met lezendexterdude schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 07:53:
[...]
Nou heb ik heel deel 1 en 2 mee gelezen maar een hoop ben ik al weer kweit![]()
Blub ik ben een goudvis
Dat is een mogelijkheid maar een eigen modem vindt ik prijzig.
Heeft de Nokia geen optie om alles open te zetten via port forward?
[ Voor 14% gewijzigd door Evertt op 20-01-2024 15:54 ]
Nokia heeft geen bridge, maar wel een DMZ functieEvertt schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:43:
[...]
root@Dream-Machine-Special-Edition:~# cat /proc/ubnthal/system.info | grep boardrevisionR3D schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:41:
root@UR3DPro:~# cat /proc/ubnthal/system.info | grep boardrevision
boardrevision=11
Werkt de Zaram ook prima.
boardrevision=42
Werkt hier ook prima
Klopt je moet het er voor over hebben, naast een ONT heb je ook je eigen Router nog nodig, afghankelijk van de setup heb je het al snel over enkele honderden euro's. Anders heb je ook altijd de Fritz nog als optie...Evertt schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:43:
[...]
Ook daar zijn wisselende ervaringen mee, setups die plotseling niet meer betrouwbaar werken. Maar er zijn ook genoeg situaties waar DMZ prima voor werkt en blijft werken. Dus proberen zal ik het zeker doen.Tuky schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:13:
[...]
Nokia heeft geen bridge, maar wel een DMZ functie
Misschien een beetje off topic in het [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2Evertt schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:43:
[...]
Helemaal mee eens, maar it's all you got als je gaat voor de Nokia XS-2426-B van Deltajustdaboo schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:14:
[...]
Ook daar zijn wisselende ervaringen mee, setups die plotseling niet meer betrouwbaar werken. Maar er zijn ook genoeg situaties waar DMZ prima voor werkt en blijft werken. Dus proberen zal ik het zeker doen.
Op het randje, als het maar geen uitgebreide discussie wordt, deze topic's zijn immers wel ontstaan uit een behoefte om dit goed te regelenmaupie1967 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:35:
[...]
Misschien een beetje off topic in het [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Inmiddels staat revisie 25 daar ook bij.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Zou mooi zijn als we nog iemand zouden vinden met dat HW revisie level met een Zaram SFP.slunenborg schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:21:
[...]
Mijn UDM Pro is ca. 5 a 6 jaar oud en heeft hardware revisie 8
[Afbeelding]
Je bent de enige totnutoe.
Sowieso nog maar 5 meldingen van het revisie nr., schiet niet op.
Bij dezeernstoud schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:17:
[...]
Zou mooi zijn als we nog iemand zouden vinden met dat HW revisie level met een Zaram SFP.
Je bent de enige totnutoe.
Sowieso nog maar 5 meldingen van het revisie nr., schiet niet op.
[ Voor 4% gewijzigd door wbschenk op 20-01-2024 18:21 ]
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
En dat werkt dus neem ik aan? Stilletjes hoopte ik dat HW level 8 de boosdoener was.wbschenk schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:20:
[...]
Bij dezeudm met HW revisie 8. En Zaram uit de eerste zending
We weten dus nog niks.
Goede aanname! Werkte in 1x met vlan100ernstoud schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:27:
[...]
En dat werkt dus neem ik aan? Stilletjes hoopte ik dat HW level 8 de boosdoener was.
We weten dus nog niks.
Inderdaad terug bij af
[ Voor 12% gewijzigd door robertwebbe op 20-01-2024 19:12 ]
Ik draai Unifi OS v3.2.9
Bij mij werkt de Zaram uit de eerste batch van september vlekkeloos.
Geeft mij weer wat hoop, udmp v8 hier (delta fiber ligt nog tegen de buitengevel)wbschenk schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:35:
[...]
Goede aanname! Werkte in 1x met vlan100
Inderdaad terug bij af
Ahhh, geef hem wat warms, geen pretje buitenTweakpeka schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:43:
[...]
Geeft mij weer wat hoop, udmp v8 hier (delta fiber ligt nog tegen de buitengevel)
En ik kan zeggen dat het GELUKT is, ik kan inloggen op de Zaram (eerste zending) via de UDMP.
[ Voor 3% gewijzigd door Tweakpeka op 20-01-2024 23:34 ]
Help de fiber de winter doorjustdaboo schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:28:
[...]
Ahhh, geef hem wat warms, geen pretje buiten
PS: Board revision 8
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
| root@UDM-Pro:~# ethtool -m eth9
Identifier : 0x03 (SFP)
Extended identifier : 0x04 (GBIC/SFP defined by 2- wire interface ID)
Connector : 0x01 (SC)
Transceiver codes : 0x20 0x00 0x00 0x00 0x00 0x0 0 0x00 0x00 0x00
Transceiver type : 10G Ethernet: 10G Base-LR
Encoding : 0x06 (64B/66B)
BR, Nominal : 10300MBd
Rate identifier : 0x00 (unspecified)
Length (SMF,km) : 20km
Length (SMF) : 20000m
Length (50um) : 0m
Length (62.5um) : 0m
Length (Copper) : 0m
Length (OM3) : 0m
Laser wavelength : 1270nm
Vendor name : Zaram
Vendor OUI : 00:0b:6f
Vendor PN : ZXOS11NPI
Vendor rev : 1B
Option values : 0x22 0x02
Option : RX_LOS implemented
Option : Power level 2 requirement
Option : Power level 3 requirement
BR margin, max : 0%
BR margin, min : 0%
Vendor SN : ZRMT******
Date code : *****
Optical diagnostics support : Yes
Laser bias current : 19.712 mA
Laser output power : 5.2076 mW / 7.17 dBm
Receiver signal average optical power : 0.0271 mW / -15.67 dBm
Module temperature : 65.00 degrees C / 149.00 deg rees F
Module voltage : 3.2603 V
Alarm/warning flags implemented : Yes
Laser bias current high alarm : Off
Laser bias current low alarm : Off
Laser bias current high warning : Off
Laser bias current low warning : Off
Laser output power high alarm : Off
Laser output power low alarm : Off
Laser output power high warning : Off
Laser output power low warning : Off
Module temperature high alarm : Off
Module temperature low alarm : Off
Module temperature high warning : Off
Module temperature low warning : Off
Module voltage high alarm : Off
Module voltage low alarm : Off
Module voltage high warning : Off
Module voltage low warning : Off
Laser rx power high alarm : Off
Laser rx power low alarm : Off
Laser rx power high warning : Off
Laser rx power low warning : Off
Laser bias current high alarm threshold : 90.000 mA
Laser bias current low alarm threshold : 2.000 mA
Laser bias current high warning threshold : 80.000 mA
Laser bias current low warning threshold : 4.000 mA
Laser output power high alarm threshold : 6.5535 mW / 8.16 dBm
Laser output power low alarm threshold : 2.1380 mW / 3.30 dBm
Laser output power high warning threshold : 6.5535 mW / 8.16 dBm
Laser output power low warning threshold : 2.3442 mW / 3.70 dBm
Module temperature high alarm threshold : 90.00 degrees C / 194.00 deg rees F
Module temperature low alarm threshold : -45.00 degrees C / -49.00 de grees F
Module temperature high warning threshold : 85.00 degrees C / 185.00 deg rees F
Module temperature low warning threshold : -40.00 degrees C / -40.00 de grees F
Module voltage high alarm threshold : 4.0000 V
Module voltage low alarm threshold : 3.0000 V
Module voltage high warning threshold : 3.5000 V
Module voltage low warning threshold : 3.1000 V
Laser rx power high alarm threshold : 0.1995 mW / -7.00 dBm
Laser rx power low alarm threshold : 0.0006 mW / -32.22 dBm
Laser rx power high warning threshold : 0.1778 mW / -7.50 dBm
Laser rx power low warning threshold : 0.0008 mW / -30.97 dBm
Supported ports: [ ]
Supported link modes: Not reported
Supported pause frame use: No
Supports auto-negotiation: No
Supported FEC modes: Not reported
Advertised link modes: Not reported
Advertised pause frame use: No
Advertised auto-negotiation: No
Advertised FEC modes: Not reported
Speed: 10000Mb/s
Duplex: Full
Port: Twisted Pair
PHYAD: 0
Transceiver: internal
Auto-negotiation: on
MDI-X: Unknown
Supports Wake-on: umb
Wake-on: d
Current message level: 0x00000007 (7)
drv probe link
Link detected: yes |
Wat ik ook nog mocht doen:Ad Hox schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:42:
Het is hier helaas nog niet gelukt. Wel heb ik inmiddels via SSH even gekeken naar ethtool (thanks @thomastvd). Dit is de output, kunnen jullie iets ontdekken?
[code]root@UDM-Pro:~# ethtool -m eth9
Check IP range 192.168.200.2 beschikbaar in UDMP
ip addr show dev eth9
Zo niet:
ip addr add 192.168.200.2/24 dev eth9
Test PING Zaram
ping 192.168.200.1
indien OK
dan zou je met
SSH Admin@192.168.200.1 kunnen inloggen
edit: vanuit de UDMP
Ziet er allemaal normaal uit, de zaram ziet de pon link up dus als je nog steeds geen IP krijgt met VLAN 100 of 500 zou ik 'm gewoon nog een keer aanmelden bij Delta. Zorg er dan wel voor dat hij aangesloten blijft tijdens provisioning en double check dat je de juiste gegevens doorgeeft.Ad Hox schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:42:
Het is hier helaas nog niet gelukt. Wel heb ik inmiddels via SSH even gekeken naar ethtool (thanks @thomastvd). Dit is de output, kunnen jullie iets ontdekken?
Thanks, ik geef het morgen dan nog één poging bij Caiway. Maar de laatste keer was het antwoord “we ondersteunen geen eigen glasvezelmodem” en werd het ticket/chat direct gesloten.Clubbtraxx schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:17:
[...]
Ziet er allemaal normaal uit, de zaram ziet de pon link up dus als je nog steeds geen IP krijgt met VLAN 100 of 500 zou ik 'm gewoon nog een keer aanmelden bij Delta. Zorg er dan wel voor dat hij aangesloten blijft tijdens provisioning en double check dat je de juiste gegevens doorgeeft.
~UPDATE~
Ik krijg nu net een IP adres door! Dat is een stap in de goede richting. Alleen nog geen internet
:strip_exif()/f/image/4KUSwK5qItjI0Q4NtYnlLLYJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door Ad Hox op 21-01-2024 16:43 ]
Da's wel een vreemd antwoord van de helpdesk chat. Weet niet of dezelfde mensen de chat van Caiway en Delta doen maar ondertussen hebben die toch genoeg aanmeldingen langs zien komen zou je denken.Ad Hox schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:20:
[...]
Thanks, ik geef het morgen dan nog één poging bij Caiway. Maar de laatste keer was het antwoord “we ondersteunen geen eigen glasvezelmodem” en werd het ticket/chat direct gesloten.
[ Voor 4% gewijzigd door robertwebbe op 21-01-2024 16:55 ]
Nu daar een alternatief voor bestellen. 200Watt voor een netwerk verbining met een 10 jaar oude computer is ook een beetje overdone
Als ik 500 of 107 doe verdwijnt het IP adres gelijk. Bij 100 krijg ik wel een WAN-IP. Helaas nog geen internetverbinding. Misschien iets in de settings van de UDM Pro (client vpn en alle routing staan tijdelijk uit).robertwebbe schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:54:
@Ad Hox Heb je ook al even gekeken of die wel werkt met VLAN op 500 of 107?
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Topper!dexterdude schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:08:
Zojuist de zaram online gekregen in een oude computer met een HPE Ethernet 10Gb 2-port 560SFP+ Adapter met Windows 10. prima volle verbinding 1.02 up en down.![]()
![]()
Nu daar een alternatief voor bestellen. 200Watt voor een netwerk verbining met een 10 jaar oude computer is ook een beetje overdone
Je moest eens weten wat ik hier allemaal aan oude meuk heb. De notebook die ik het meest gebruik is uit de tijd van het Romeinse Rijk. Waarom? Goed toetsenbord, 16:9 scherm en vooral: USB poorten die 3A kunnen leveren. Erg handig bij knutselen. Wel behoorlijk geüpgraded, 2.2 GHz processor (Pentium M !) max. geheugen, 2x SSD, 802.11n WiFi etc.
Met RealVNC benader ik dan die andere headless Windows, Linux en macOS computertjes in het netwerk wel. Notebook heeft WiFi, RJ-45 gigabit en WiFi via USB, triple homing dus.
En die notebook kan ik zelf repareren. Alle onderdelen veel van in huis, had een soort refurbish fabriekje er voor omdat hij overal in de installatie techniek gebruikt werd vanwege de serial port. Er kwam een keer een man op stel en sprong uit Antwerpen om er twee op te halen. Ze moesten een apparaat op een tanker in de haven programmeren en dat kon alleen met die notebook. Goed aan verdiend.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Verdacht. Nou ja, er is nog 1 Tweaker met die revisie en problemen dus. En iemand met die revisie die helemaal gelukkig is, stand 2:1 dus.Ad Hox schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:42:
Ik zal nooit zomaar hardware weg gooien tenzij het ook echt dood dood is.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Off-topic, maar ik vind het mijn hele leven al raar dat als je in een oldtimer Jaguar komt aanrijden iedereen om kijkt, maar gebruik een notebook van een paar jaar oud en je bent een raar mens. En kom niet aan met argumenten over “veiligheid”; die Jaguar betekent je dood bij elk ongeluk.dexterdude schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:27:
Ik heb nog een Toshiba T1800 die terug in leven geslingerd mag worden voor de leuk.![]()
Wie weet werkt zoiets ook wel ?dexterdude schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:08:
Zojuist de zaram online gekregen in een oude computer met een HPE Ethernet 10Gb 2-port 560SFP+ Adapter met Windows 10. prima volle verbinding 1.02 up en down.![]()
![]()
https://www.amazon.nl/NIC...ilatorloos/dp/B0C8H8XRYT/
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
De T1800… ik ben van 1989 tot 1994 product manager geweest bij Toshiba Benelux. Dat model was Toshiba’s “antwoord” op de Compaq Contura. Mooie tijd.dexterdude schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:27:
Ik heb nog een Toshiba T1800 die terug in leven geslingerd mag worden voor de leuk.![]()
En toeval: @justdaboo werkte daar toen ik er net weg was.
[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 21-01-2024 18:10 ]
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
NetwerkschakelaarMapje schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:51:
[...]
Wie weet werkt zoiets ook wel ?
https://www.amazon.nl/NIC...ilatorloos/dp/B0C8H8XRYT/
Switch. Moet je niet willen.
Ja toen ik die T(ecra) zag ging mn hartje iets sneller kloppen. Ik heb nog een klein Toshiba museum op zolder van kantoor maar dat is wel heeeeel erg offtopic.ernstoud schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:07:
[...]
De T1800… ik ben van 1989 tot 1994 product manager geweest bij Toshiba Benelux. Dat model was Toshiba’s “antwoord” op de Compaq Contura. Mooie tijd.
En toeval: @justdaboo werkte daar toen ik er net weg was.
Zeer bijzondere reactie, nog nooit gehoord! Heb je het scriptje uit de Topic start gebruikt? Het klopt eigenlijk wel wat men zegt, want ze ondersteunen niets buiten de eigen devices. Ze maken het mogelijk om deze aan te melden. De ondersteuning moet je technisch zelf regelen.Ad Hox schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:20:
[...]
Thanks, ik geef het morgen dan nog één poging bij Caiway. Maar de laatste keer was het antwoord “we ondersteunen geen eigen glasvezelmodem” en werd het ticket/chat direct gesloten.
~UPDATE~
Ik krijg nu net een IP adres door! Dat is een stap in de goede richting. Alleen nog geen internet
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb zo wel een ONT of 6 aangemeld zonder issue…
[ Voor 8% gewijzigd door justdaboo op 21-01-2024 19:18 ]
Je bedoelt “ip addr add 192.168.200.2/24 dev eth9”? Ja, als ik dat doe + VLAN 100 krijg ik een WAN IP adres. Maar geen internetverbinding.. Misschien moet ik het even een nachtje laten staan?justdaboo schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:07:
[...]
Zeer bijzondere reactie, nog nooit gehoord! Heb je het scriptje uit de Topic start gebruikt? Het klopt eigenlijk wel wat men zegt, want ze ondersteunen niets buiten de eigen devices. Ze maken het mogelijk om deze aan te melden. De ondersteuning moet je technisch zelf regelen.
Ik heb zo wel een ONT of 6 aangemeld zonder issue…
Ik doelde op de registratie van je ONT en de passage “we ondersteunen niet”Ad Hox schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:25:
[...]
Je bedoelt “ip addr add 192.168.200.2/24 dev eth9”? Ja, als ik dat doe + VLAN 100 krijg ik een WAN IP adres. Maar geen internetverbinding.. Misschien moet ik het even een nachtje laten staan?
Is dan een SFP+ OEO converter dan niet een optie? Ik heb nog een 10Gbit DAC kabel liggen van Ubiquiti.
Oh, dat. Ja zeker. Via de chat gedaan en nagekeken door R3D. Alles zou goed moeten staan.justdaboo schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:28:
[...]
Ik doelde op de registratie van je ONT en de passage “we ondersteunen niet”
Nu hebben mijn ouders nog het standaard Nokia modem maar zij ervaren met enige regelmaat problemen met bevriezend en blokkerig beeld via hun TV platform zowel via de Delta ontvanger als de Delta apps op webos en laptop. (ongeveer 2/3 keer per uur dat het beeld even bevriest)
Hoe is de ervaring met TV kijken via een eigen ONT en router? Ik lees dat enkel VLAN 100 tegenwoordig ook voldoende is voor TV via DeIta. Het weglaten van VLAN101 zou een hoop configuratie schelen. Hoe zijn de ervaringen daarmee in de praktijk met de apps en de Delta ontvanger?
Ik denk er dan aan om een Unifi Express en switch aan te schaffen + een Nokia ONT maar dan moet er wel een kans zijn dat de tv performance hierdoor verbetert.
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.