Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clubbtraxx
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 00:29
rescla schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:07:
[...]

Als het nodig dan doe ik het natuurlijk, maar liever niet aangezien ik de slede met blauwe aansluiting al geplaatst heb. Bij de installatie is de lijn al doorgemeten, dus ik ging er vanuit dat dat voldoende zou zijn.
Dit klinkt heel fout, dus ik mag hopen dat je geen SC/UPC in je slede had zitten en die in je FTU hebt gestoken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04:40
Clubbtraxx schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:10:
[...]

Dit klinkt heel fout, dus ik mag hopen dat je geen SC/UPC in je slede had zitten en die in je FTU hebt gestoken?
De aansluiting in de FTU is groen, net als de aansluiting in de slede. En blauw in de Zaram. Dus voor zover ik weet alles SC/APC behalve de aansluiting in de Zaram.

Ik had het inderdaad een beetje zorgwekkend geformuleerd.

[ Voor 6% gewijzigd door rescla op 16-01-2024 21:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Clubbtraxx
rescla schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:16:
[...]

De aansluiting in de FTU is groen, net als de aansluiting in de slede. En blauw in de Zaram. Dus voor zover ik weet alles SC/APC behalve de aansluiting in de Zaram.

Ik had het inderdaad een beetje zorgwekkend geformuleerd.
Zo moet het inderdaad, niks aan het handje dus.

Aangezien het raadzaam is die kl*te attema slede zo veel mogelijk te laten zitten kan je evt. wel een blauw koppelstukje en een SC/UPC-SC/APC patchkabeltje halen zodat je daarmee tijdelijk je standaard Nokia kan aansluiten. Delta blij met aktivatie en voor jou handig als er eens problemen blijken te zijn en je moet de Nokia terugplaatsen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

xmicks schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:19:
[...]

Ik probeer een iperf3 test te doen (vanaf mijn MacBook) naar de test server van Delta, maar ik kan de server niet benaderen met iperf3. Pingen gaat wel overigens.
code:
1
2
➜  ~ Iperf3 -c 62.45.44.30 -p 5201 -b 1G -P10
iperf3: error - unable to connect to server - server may have stopped running or use a different port, firewall issue, etc.: Connection refused

Wat doe ik verkeerd? Hebben er hier meer dit probleem of ligt dit aan mij?
De poort (5201) is bezet , is de eerste poort die aangesproken word dus bij drukte weigert hij connectie.
Je kan het proberen zonder port toewijzing.
iperf3 -c 62.45.44.30 -b 1G -P10
of probeer een andere server :
iperf3 - c speedtest.novoserve.com -b 1G -P10

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

mikenuun schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:16:
Heeft iemand nog een suggestie ? Of kan ik via hier met de Delta Netwerk experts in contact komen ?

Knettergek van de helpdesk, niemand kan het oplossen ;

Delta Flex 1GBit/s abbonement.

Voor alle werken : ~950mbit via NokiaModem en UTP kabel - Perfect

Hierna in polen een Huawei OptiXstar EN8010Ts-20 XGS-PON besteld.

Via de chat alles afgesproken en doorgegeven.

Hierna maar zon 400-500 mbit op onze FortiGate,

Alles terug aangesloten naar de Nokia opstelling (om de Huawei/Fortigate uit te sluiten)

Deze geeft nu ook 400-500 mbit maximaal en niemand kan het oplossen helaas.

Is er ergens nu een foutieve configuratie ?

Met dit flex abbonement kunnen ze niet veel via de helpdesk, of ik spreek de verkeerde mensen.

Vast mijn dank want het lijkt onmogelijk de juiste mensen te pakken te krijgen
Kan me zo voorstellen dat je in deze emotionele toestand niet ver komt met de helpdesk.
Begrijp wel dat de helpdesk puur administratief is en niet erg in de techniek zit.
Het ging goed op de geleverde Nokia, vervolgens ben je lekker in de weer gegaan met je eigen apparatuur en toen ging het fout.
Afhankelijk van hoe simpel en begrijpelijk jij je probleem voorlegt aan de (niet zo technische) helpdesk, kan de agent het enigszins snappen en weten aan welke afdeling het moet worden doorgezet.

Dus haal nog eens diep adem …. En gooi je klantnummer in een PB voor me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xmicks
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-08 22:07
R3D schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:45:
[...]

De poort (5201) is bezet , is de eerste poort die aangesproken word dus bij drukte weigert hij connectie.
Je kan het proberen zonder port toewijzing.
iperf3 -c 62.45.44.30 -b 1G -P10
of probeer een andere server :
iperf3 - c speedtest.novoserve.com -b 1G -P10
Heb het ook geprobeerd zonder poort toewijzing en ook poort 5201 tm 5205 geprobeerd, maar geen succes.

Met de Novoserve testserver heb ik wel succes. Ook daar kan ik soms niet testen omdat de server busy is, maar deze geeft dat dan wel aan:
code:
1
2
➜  ~ iperf3 -c speedtest.novoserve.com -b 1G -P10 --bidir
iperf3: error - the server is busy running a test. try again later

Ik ben wel tevreden zo, want ik kan in ieder geval met iperf3 testen. Ik haal zo mooi 950 Mbit/s up en down op mijn 1Gbit lijntje (met Zaram ONT en UDM Pro).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

xmicks schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:34:
[...]

Heb het ook geprobeerd zonder poort toewijzing en ook poort 5201 tm 5205 geprobeerd, maar geen succes.

Met de Novoserve testserver heb ik wel succes. Ook daar kan ik soms niet testen omdat de server busy is, maar deze geeft dat dan wel aan:
code:
1
2
➜  ~ iperf3 -c speedtest.novoserve.com -b 1G -P10 --bidir
iperf3: error - the server is busy running a test. try again later

Ik ben wel tevreden zo, want ik kan in ieder geval met iperf3 testen. Ik haal zo mooi 950 Mbit/s up en down op mijn 1Gbit lijntje (met Zaram ONT en UDM Pro).
probeer het zonder " --bidir "

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 14:17
rescla schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:52:
[...]

De modem heb ik nog niet eens :+ Die 2 weken wachttijd was mij overigens ook onbekend, dat herinner ik mij niet van mijn oude woning. Inmiddels was ik ook wel een beetje klaar met wachten, aangezien ik al sinds oktober bezig ben om glasvezel te krijgen. Maar er zullen vast mensen die er langer op wachten.

Afijn, ik laat hem voor nu gewoon zitten omdat ik gehoord heb dat er nogal eens problemen zijn met het verwijderen van de sledes. Mocht de klantenservice van mening zijn dat de originele modem eerst aangesloten moet worden dan laat ik Guidion alsnog wel komen om hem te wisselen.
hier ook sinds oktober maar dan wel 2022 ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!
madbwr schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:15:
[...]

hier ook sinds oktober maar dan wel 2022 ;w
Inclusief aanleg is dan helemaal niet zo vreemd. Je kan je tijdens de campagne al aanmelden voor een abonnement. In sommige gevallen moeten er dan voor de aanleg nog enginering details verwerkt worden, laat staan vergunningen voor bv boringen, gedoog verklaringen, aanvragen netaansluiting voor de pop(s).

Komt daarbij dat er in veel disciplines personeel tekort is. Zo is er een schreeuwend tekort aan “hassers” voor de huis aansluitingen, al helemaal niet gesproken over boormeesters.

Over energie gesproken…

Ik ken bedrijven die in een nieuw pand tot zeker 2026 moeten wachten op netspanning. Er komt een hoop bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
justdaboo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:00:
[...]

Inclusief aanleg is dan helemaal niet zo vreemd. Je kan je tijdens de campagne al aanmelden voor een abonnement. In sommige gevallen moeten er dan voor de aanleg nog enginering details verwerkt worden, laat staan vergunningen voor bv boringen, gedoog verklaringen, aanvragen netaansluiting voor de pop(s).

Komt daarbij dat er in veel disciplines personeel tekort is. Zo is er een schreeuwend tekort aan “hassers” voor de huis aansluitingen, al helemaal niet gesproken over boormeesters.

Over energie gesproken…

Ik ken bedrijven die in een nieuw pand tot zeker 2026 moeten wachten op netspanning. Er komt een hoop bij kijken.
tja speelt hier ook nog iets anders helaas,
https://www.rtvnoord.nl/n...k-had-al-live-kunnen-zijn

|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rescla
Clubbtraxx schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:25:
[...]

Zo moet het inderdaad, niks aan het handje dus.

Aangezien het raadzaam is die kl*te attema slede zo veel mogelijk te laten zitten kan je evt. wel een blauw koppelstukje en een SC/UPC-SC/APC patchkabeltje halen zodat je daarmee tijdelijk je standaard Nokia kan aansluiten. Delta blij met aktivatie en voor jou handig als er eens problemen blijken te zijn en je moet de Nokia terugplaatsen.
Goede toevoeging van dat koppelstukje! Nu heb ik al een groen koppelstuk en een SC/UPC-SC/APC kabel bij de zaram gekocht. En ik lees in de Q&A op FS.com dat de kleur van de adapter alleen voor het gemak is (om UPC/APC uit elkaar te houden). https://www.fs.com/answer-question/63624?from=product Enig idee of dat antwoord correct is en ik dus het groene koppelstuk kan gebruiken om de 2 blauwe kanten van de kabels aan elkaar te koppelen?

Voor zover ik kan zien zijn die koppelstukjes wat plastic en een keramische sleeve voor uitlijning, dus het zou kunnen. Maar misschien is er een andere technische reden waarom het niet kan. Dat het niet verstandig is omdat het mixen van connectors in de hand werkt snap ik. En op zich is het koppelstukje ook niet duur, alleen jammer van de verzendkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 11:10

KRASH

Juist ja...

rescla schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:07:
[...]

Goede toevoeging van dat koppelstukje! Nu heb ik al een groen koppelstuk en een SC/UPC-SC/APC kabel bij de zaram gekocht. En ik lees in de Q&A op FS.com dat de kleur van de adapter alleen voor het gemak is (om UPC/APC uit elkaar te houden). https://www.fs.com/answer-question/63624?from=product Enig idee of dat antwoord correct is en ik dus het groene koppelstuk kan gebruiken om de 2 blauwe kanten van de kabels aan elkaar te koppelen?

Voor zover ik kan zien zijn die koppelstukjes wat plastic en een keramische sleeve voor uitlijning, dus het zou kunnen. Maar misschien is er een andere technische reden waarom het niet kan. Dat het niet verstandig is omdat het mixen van connectors in de hand werkt snap ik. En op zich is het koppelstukje ook niet duur, alleen jammer van de verzendkosten.
Ze hebben het over het verschil tussen single / multimode, niet het verschil tussen UPC/APC. Ga er nou maar gewoon vanuit dat die kleurtjes niet voor niets zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ta_chi79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:35
[...]

Zou ik niet doen, die kleuren zijn voor rechte of schuin afgesneden fibers en moet je niet fysiek willen koppelen, tenzij je graag je fibers om zeep helpt.
Die vraag waar je naar linkt ging of er single of multimode en dat is volgens mij enkel de kleuren licht die je over de kabel gooit en daarvoor maakt het dan niet uit wat voor koppelstuk je gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 07:30
[...]
Enig idee of dat antwoord correct is en ik dus het groene koppelstuk kan gebruiken om de 2 blauwe kanten van de kabels aan elkaar te koppelen?
Je connector type zegt welke aansluiting er fysiek is de kleur is een hulp.
APC, Angled Physical Contact (8 graden gepoleist en meestal groen van kleur)
UPC, Ultra Physical Contact (o graden en meestal blauw van kleur)
Bron en afbeeldingen https://nl.fibresplitter....nd-apc-conn-25267067.html

Als je APC vezels gaat koppelen met UPC coupler krijg je buiten de kans dat er schade aan de vezel kop komt dat er een hoop licht niet door komt.

Je kan je ISP modem beste gelijk aansluiten met de geleverde glasvezel. Als je netwerk met het geleverde modem werkt ga je de route in van eigen modem activatie en haal je de vezel uit je modem en steek je die in de APC/APC coupler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
op fs.com staat een redelijk duidelijke uitleg over het soort kabel en type connector

https://community.fs.com/...fiber-connector-type.html

https://community.fs.com/...ltimode-cabling-cost.html

afaik mijn interpretatie, single mode langere afstanden, kwetsbaarder en duurder, multimode kortere afstanden, kan meer hebben kwa buigen en goedkoper. En dat duurder is in volume, dus multimode in een datacenter, voor een paar stukjes thuis maakt het niet uit. Zo ver ik het begreep is een SFP ook optimized voor een type kabel (en laser power is ook een ding ~10km vs 100km oid en je kan dus zaken ook kapot maken). Bij glasvezel komt dus veel meer kijken dan bij koper.

ps. ik ben geen expert!

ps.. zie https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/ dit is wat Delta specificeert

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0hAoUVBhhvL5U2A0xORaQlHr4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9zzXSqBK7vsoLZJcPugbaJ6h.png?f=fotoalbum_large

De kabel is dus altijd simplex single mode en de connector aan de Delta zijde is dus altijd SC/APC, de connector aan de andere kant is wat de ONT specificeert.

In dit topic wordt aangeraden om niet te veel met de Attema FTU te spelen, omdat deze fragiel is. Dus is het idee, om de kabel welke uit de FTU komt (je kunt zelf een simplex single mode SC/APC naar SC/APC kabel maken met behulp van een dummy slede uit de FTU, of de kabel van het Delta Nokia modem gebruiken). Deze kabel kun je dan verlengen met behulp van een coupler (1:1 koppel stuk dus geen converter), als er dan wat mis gaat, is of de coupler of de verleng kabel stuk en niet de FTU.

Boven staande staat ook allemaal in de topicstart. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76136292

[ Voor 90% gewijzigd door Xanthorax op 17-01-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterdude
Mooi overzicht zeker link 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikenuun
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-09 11:33
R3D schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:53:
[...]

Kan me zo voorstellen dat je in deze emotionele toestand niet ver komt met de helpdesk.
Begrijp wel dat de helpdesk puur administratief is en niet erg in de techniek zit.
Het ging goed op de geleverde Nokia, vervolgens ben je lekker in de weer gegaan met je eigen apparatuur en toen ging het fout.
Afhankelijk van hoe simpel en begrijpelijk jij je probleem voorlegt aan de (niet zo technische) helpdesk, kan de agent het enigszins snappen en weten aan welke afdeling het moet worden doorgezet.

Dus haal nog eens diep adem …. En gooi je klantnummer in een PB voor me.
Oh nee hoor geen emotie, zeker niet aan de helpdesk :)
Yes ik snap het maar zit een beetje vast, ik stuur je een PM.

Als we de Nokia (met alle originele aansluitingen) lekker snel krijgen kan ik weer verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rescla
KRASH schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:34:
[...]

Ze hebben het over het verschil tussen single / multimode, niet het verschil tussen UPC/APC. Ga er nou maar gewoon vanuit dat die kleurtjes niet voor niets zijn.
Ik had het inderdaad verkeerd gelezen, niet zo handig.

Voor de zekerheid heb ik het ook nog even bij FS.com nagevraagd, volgens de technical support daar kan het gewoon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8nyHgYM4spG-0UG64vhPONrnoA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hLro7jxCFAiHdsM9ACAqS9Fl.png?f=user_large

Verder vind ik op reddit wat conflicterende informatie (https://www.reddit.com/r/...ic_coupler_compatibility/). De datasheets voor APC/UPC couplers van molex zijn wel identiek. https://www.digikey.nl/nl.../molex/1061700520/2405562 https://www.digikey.nl/nl.../molex/1061700550/2818458

Maar goed, de veiligste optie is om gewoon de goede kleuren te gebruiken.

En voor de duidelijkheid, verschillende type kabels zijn sowieso niet op elkaar aan te sluiten en dat was ik ook niet van plan. Het gaat mij alleen om de coupler.

[ Voor 7% gewijzigd door rescla op 17-01-2024 10:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/570riKrbBThNj-XPhNpgFSC7lhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A50G5s1NIWuLh6A5l8n2AWcy.png?f=fotoalbum_large

Als je niet dezelfde kleuren gebruikt, groene connector in groene socket, dan crush je gewoon beide connectoren en zijn ze stuk! Dit gezien het koppel vlak een andere vorm heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 11:10

KRASH

Juist ja...

rescla schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:33:
[...]

Ik had het inderdaad verkeerd gelezen, niet zo handig.

Voor de zekerheid heb ik het ook nog even bij FS.com nagevraagd, volgens de technical support daar kan het gewoon:
[Afbeelding]

Verder vind ik op reddit wat conflicterende informatie (https://www.reddit.com/r/...ic_coupler_compatibility/). De datasheets voor APC/UPC couplers van molex zijn wel identiek. https://www.digikey.nl/nl.../molex/1061700520/2405562 https://www.digikey.nl/nl.../molex/1061700550/2818458

Maar goed, de veiligste optie is om gewoon de goede kleuren te gebruiken.

En voor de duidelijkheid, verschillende type kabels zijn sowieso niet op elkaar aan te sluiten en dat was ik ook niet van plan. Het gaat mij alleen om de coupler.
Tsjah, ik zou zeggen probeer het. Als je alle irrelevante informatie probeert aan te halen om te bewijzen dat het toch echt wel kan, be my guest :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dexterdude
Update op mijn verbinding met de Zaram XGS-PON.
Hij is actief in het DFN netwerk echter speelt mijn router (ubiquiti UXG pro) niet mee.
De SFP is te zien in de GUI en te benaderen met ethtool middels SSH daar krijg ik netjes de Laser bias current, Laser output power, reciever signal average optical power te zien.
De UXG krijgt geen verbinding met de SFP. In de GUI blijft de poort down. Met SSH commando ip addr add kan ik (voor mij ETH2) ip 192.168.200.2 geven. Het benaderen van de SFP is dan ook niet mogelijk. Ook het uitvoeren van PING commando geeft fouten. Heb ook de 2e SFP poort geprobeerd met zelfde resultaten.
VLAN staat op 100
Eth2 adapter staat op 10000 FDX voor snelheid.
Iemand nog suggesties wat ik kan proberen middels SSH?

Met een beetje geluk heb ik binnenkort een PCI-E SFP+ kaart voor mijn server. Als tegen die tijd de verbinding niet life is zal ik met de kaart proberen verbinding te krijgen met de SFP module.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:22
@dexterdude bij mij zaten pas de settings in config.gateway.json in de weg voor een verbinding tussen router en modem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dexterdude
hansgrave schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:40:
@dexterdude bij mij zaten pas de settings in config.gateway.json in de weg voor een verbinding tussen router en modem
Dankje zal er vanavond eens kijken of ik deze kan benaderen. Dat voor de eerste keer dat ik zo iets aanpas :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clubbtraxx
[...]

In principe is het gewoon het beste om netjes de kleurtjes aan te houden.

In het geval van groen of blauw SC koppelstukje tussen twee kabels maakt het fysiek gezien niet uit of je daar nou APC of UPC kabels in stopt MITS de connectors maar van hetzelfde type zijn!

De hoofdreden dat koppelstukjes ook een kleurtje hebben is vanwege het feit dat die ook in patchpanelen, glaslades of keystone adaptertjes kunnen zitten en je daarmee dus aangeeft welke connector er aan de niet zichtbare (achter)kant zit, zodat je dus niet per ongeluk het verkeerde type erin stopt.

Er zijn om die reden nog meer kleurtjes voornamelijk voor multi-mode bekabeling aangezien daar een berg verschillend types in bestaan. XGS-PON is op single-mode bekabeling dus dat speelt hier verder niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clubbtraxx
dexterdude schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:17:
Met een beetje geluk heb ik binnenkort een PCI-E SFP+ kaart voor mijn server. Als tegen die tijd de verbinding niet life is zal ik met de kaart proberen verbinding te krijgen met de SFP module.
Als het maar GEEN Intel NIC is want daarin gaat de Zaram het niet doen...
Bij Intel NICs zijn de SFPs normaliter vendor locked en kan je dus alleen gebruik maken van intel SFPs en geen andere merken zoals een Zaram of de FS ONU.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinver71
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-08 16:12
dexterdude schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:17:
Update op mijn verbinding met de Zaram XGS-PON.
Hij is actief in het DFN netwerk echter speelt mijn router (ubiquiti UXG pro) niet mee.
De SFP is te zien in de GUI en te benaderen met ethtool middels SSH daar krijg ik netjes de Laser bias current, Laser output power, reciever signal average optical power te zien.
De UXG krijgt geen verbinding met de SFP. In de GUI blijft de poort down. Met SSH commando ip addr add kan ik (voor mij ETH2) ip 192.168.200.2 geven. Het benaderen van de SFP is dan ook niet mogelijk. Ook het uitvoeren van PING commando geeft fouten. Heb ook de 2e SFP poort geprobeerd met zelfde resultaten.
VLAN staat op 100
Eth2 adapter staat op 10000 FDX voor snelheid.
Iemand nog suggesties wat ik kan proberen middels SSH?

Je zou ook eens via SSH kunnen kijken wat er bij port staat als je ethtool eth[#] uitvoert je zou daar fibre moeten hebben staan als het goed is?

Bij mij staat er namelijk (UXG-Pro) "Twisted Pair" en ik heb hier nu een ticket voor lopen bij UI..
Aanpassen via ethtool -s eth[#] port fibre werkt bij mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dexterdude
Clubbtraxx schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:10:
[...]

Als het maar GEEN Intel NIC is want daarin gaat de Zaram het niet doen...
Bij Intel NICs zijn de SFPs normaliter vendor locked en kan je dus alleen gebruik maken van intel SFPs en geen andere merken zoals een Zaram of de FS ONU.
Dat is goed om te weten. Dan hoef ik iedergeval niet de sfp in te testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dexterdude
vinver71 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:14:
[...]

Je zou ook eens via SSH kunnen kijken wat er bij port staat als je ethtool eth[#] uitvoert je zou daar fibre moeten hebben staan als het goed is?

Bij mij staat er namelijk (UXG-Pro) "Twisted Pair" en ik heb hier nu een ticket voor lopen bij UI..
Kom ik vanavond op terug. Ik heb geen screenshot

Acties:
  • +13 Henk 'm!
Op nieuwjaarsdag heeft een Tweaker zijn Zaram SFP geruild omdat hij bij benaderen met SSH packet loss en hoge latency zag in zijn UDM Pro. Hij heeft nog geen XGS-PON dus daar hield de test op. In mijn 10Gbps. mediaconverter werkte hij prima.

Deze SFP is opgezonden naar Zaram in Zuid Korea en is inmiddels getest. En wat ik wel verwachtte; er is helemaal niets mis mee.

Inmiddels is duidelijk dat er een issue is met een klein aantal UDM’s met dit probleem en ook extreem lage upload speed.

Meer dan honderd tevreden gebruikers met een UDM en een mij bekend drietal waar het gewoon niet goed werkt. En van één daarvan waar ook omgeruild is, was het probleem na omruilen niet weg vernam ik gisteren. Van de derde Tweaker heb ik nog geen resultaat.

De andere twee omgeruilde SFP’s zijn ook onderweg naar Zaram, als die ook getest zijn ontvang ik een testrapport en vervangende exemplaren. Vrijwel zeker is er met die twee ook niets mis.

Er is wel iets mis met een klein aantal UDM’s bij gebruik van deze SFP.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clubbtraxx
ernstoud schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:43:

Er is wel iets mis met een klein aantal UDM’s bij gebruik van deze SFP.
Het internet staat vol met SFP problemen bij UDMs.
Leuke firmware en mogelijkheden en het is relatief goedkoop maar bij Ubiquiti zijn de klanten de Beta testers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 16:11
heeft iemand gehad dat de glasvezel module van een vervangende glas module erg lastig in het witte kastje gaat? als ik de orginele er in doe gaat het direct en soepel maar als ik mijn vervangede module er in wil doen gaat die gewoon niet er in, het is uiteindelijk gelukt door heel hard te duwen maar dat lijkt me alles behalve wenselijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Clubbtraxx schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:51:
[...]

Het internet staat vol met SFP problemen bij UDMs.
Leuke firmware en mogelijkheden en het is relatief goedkoop maar bij Ubiquiti zijn de klanten de Beta testers.
Ja, dat lees ik ook allemaal… maar waarom zijn er dus naar schatting > 100 tevreden gebruikers en mij bekend drie (en Tweaker @Celeris die via een webshop gekocht heeft) met issues? Ook met laatste FW.

Ik vermoed zelf dat er bij en batch van de UDM wat mis is, andere revisie hardware, andere chip gebruikt ergens vanwege tekort op de markt, zoiets.

En waarom Mikrotik en Ubiquiti zoveel problemen met benaderen van SFP’s hebben is bijzonder. Het is toch echt geen state-of-the-art interface.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MrHarry schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:56:
heeft iemand gehad dat de glasvezel module van een vervangende glas module erg lastig in het witte kastje gaat? als ik de orginele er in doe gaat het direct en soepel maar als ik mijn vervangede module er in wil doen gaat die gewoon niet er in, het is uiteindelijk gelukt door heel hard te duwen maar dat lijkt me alles behalve wenselijk.
Antwoord: Attema = :N .

En die vervangende sledes komen ergens anders vandaan, zien er anders uit, ander soort plastic lijkt het wel.

Rommelen aan die FTU is spelen met vuur.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
MrHarry schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:56:
Bedoel je dat de slede die in de FTU gaat er moeilijk in gaat?

Het is belangrijk dat de connector in de lade goed en recht zit ten opzichte van het "vrouwtje" in de FTU.
Dit is van belang omdat er een stof klepje in deze connector zit. Als dit mis gaat kan hij vast komen te zitten.
En dan komt in het meest ongunstigste geval de connector los uit de slede en dan is het iets met "apen en logeren".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-teaCCrdRc6iGgcfl8G-CRD30A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNSDWGt1hDf7ydy9QDyQa1Fi.jpg?f=fotoalbum_large

Dus check alles dubbel, maar het zou dus wel moeten kunnen, maar geen brute kracht gebruiken, de kracht van het "klikje" van de sluiting zou voldoende moeten zijn!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ernstoud schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:00:
[...]

En die vervangende sledes komen ergens anders vandaan, zien er anders uit, ander soort plastic lijkt het wel.

Ik heb een keer vernomen dat er in de sledes een productie fout kan zitten. Daarom worden alle FTU's bij nieuwe installaties leeg aangeleverd. Deze sledes worden vernietigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clubbtraxx
ernstoud schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:58:
[...]
Ik vermoed zelf dat er bij en batch van de UDM wat mis is, andere revisie hardware, andere chip gebruikt ergens vanwege tekort op de markt, zoiets.
Dat zou heel goed kunnen inderdaad, zelf zat ik te denken aan een batch flimsy SFP cages.
Want ook passieve DAC kabels geven her en der massa's errors in die dingen.

Wat b.v. ook kan is dat er oxidatie of enige vervuiling is op de contactjes van de SFP cage.
Een x-aatal keer een SFP of DAC inserten (zonder dat het device aan staat) wil dan nog wel eens soelaas bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHarry
justdaboo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:02:
[...]

Bedoel je dat de slede die in de FTU gaat er moeilijk in gaat?

Het is belangrijk dat de connector in de lade goed en recht zit ten opzichte van het "vrouwtje" in de FTU.
Dit is van belang omdat er een stof klepje in deze connector zit. Als dit mis gaat kan hij vast komen te zitten.
En dan komt in het meest ongunstigste geval de connector los uit de slede en dan is het iets met "apen en logeren".

[Afbeelding]

Dus check alles dubbel, maar het zou dus wel moeten kunnen, maar geen brute kracht gebruiken, de kracht van het "klikje" van de sluiting zou voldoende moeten zijn!
idd ja dat is het m, zal vanavond het nog een keer even doen en zorgen dat die echt goed recht zit! bedankt voor de tip en info!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 16:02
Ik wil wel een kleine nuance toevoegen. Ik heb getest met een tweetal UDM pro's met in totaal 4 Zaram SFP+ modules en met één SFP+ module kon ik geen ping (en dus ook geen ssh) opzetten en bij de overige wel. Ik denk zelf dat de Zaram software in error schoot door iets, bijvoorbeeld dat ik initieel de glasvezelkabel wel had geconnect en later niet.

Het is vanwege het feit dat ik in twee verschillende UDM Pro's heb getest met meerdere modules wel erg vreemd dat alleen eentje niet reageert zoals de overige 3..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clubbtraxx
MrHarry schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:09:
[...]

idd ja dat is het m, zal vanavond het nog een keer even doen en zorgen dat die echt goed recht zit! bedankt voor de tip en info!
Hij zit er uiteindelijk in zei je, dus als het werkt gewoon vanaf blijven verder!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ecke schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:12:
Het is vanwege het feit dat ik in twee verschillende UDM Pro's heb getest met meerdere modules wel erg vreemd dat alleen eentje niet reageert zoals de overige 3..
Tja, en de SFP die bij jou niet goed functioneerde is in een testbed 24 uur full speed (rond de 9 Gbps) uitvoerig getest tegen een Nokia OLT met als resultaat 0 lost packets.

Bij jou iets van 80% lost packets… zeg het maar waar het probleem dan ligt… toch een slechte verbinding ergens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dexterdude
Volgens de handleiding Paragraaf 13.1.2 Reset stategy.
In the following cases, resets the XGSPON-STICK.
-Watchdog : 60 seconds, the Stick resets the device if the software is unable to exit from a specific section such as a deadlock situation.
-If online is not available for 30 seconds after PON initialization.
-OMCI & PLOAM reset request
-If TCONT is not allocated for 600 seconds after online
-If ONU can not receive bw_map in 20 seconds on activation normally.
-OMCI Tx fail(buffer full)
-Emergency error state
Ik interpreteer hieruit dat de PON zelf reset uitvoer als er geen link komt na 30 sec na opstart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrHarry
Clubbtraxx schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:14:
[...]

Hij zit er uiteindelijk in zei je, dus als het werkt gewoon vanaf blijven verder!
nee want mijn Dream machine kreeg geen verbinding had vlan op 100 gezet maar heb dacht ik een zakelijk abbo en dat moet vlan 107 zijn last ik hier. Dus had het oude modem weer terug gezet :/
dus moet er nog keer doorheen :p
maar dit keer met minder geweld!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:48

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
ernstoud schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:00:
[...]

De sledes met kabel die ik op de webshop heb staan zijn voorzien van de juiste slede! :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:48

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Update over de voorraad van de Zaram SFP

De nederlandse voorraden bij leveranciers zijn op. Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de nieuwe voorraad op 26 januari wordt verzonden naar de leverancier.

Ps.
Via mijn webshop blijven ze te bestellen en zullen zodra ze beschikbaar zijn worden uitgeleverd!

Acties:
  • +8 Henk 'm!
wbschenk schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:43:
Update over de voorraad van de Zaram SFP

De nederlandse voorraden bij leveranciers zijn op. Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de nieuwe voorraad op 26 januari wordt verzonden naar de leverancier.

Ps.
Via mijn webshop blijven ze te bestellen en zullen zodra ze beschikbaar zijn worden uitgeleverd!
En ik heb er over een week of drie dus ook weer drie. Die gaan dan ergens in Q1 per opbod in de aanbieding voor een goed doel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Clubbtraxx
ernstoud schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:01:
[...]

En ik heb er over een week of drie dus ook weer drie. Die gaan dan ergens in Q1 per opbod in de aanbieding voor een goed doel.
Dat is een nobel plannetje Ernst, al vind ik dat je eigen achterzak ook een goed doel is.
Voor al het werk en moeite en zelfs nazorg die je er voor ons hebt in gestoken!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ron273
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-09 15:58
Heb eindelijk dit weekend mijn nieuwe Unify setup geinstalleerd om de Caiway aansluiting te kunnen maken. De UDM Pro SE is in bedrijf en ik heb zojuist de ZARAM aangemeld en aangesloten. Het aanmelden via de chat was met 5 minuten geregeld, dankzij het scriptje van @justdaboo . Nu is het wachten op een IP adres en dan kan Ziggo er definitief uit! Iedereen bedankt voor de hulp en @ernstoud ontzettend bedankt voor de ZARAM actie. Wordt vervolgd!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:05
[b]justdaboo in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"Komt daarbij dat er in veel disciplines personeel tekort is. Zo is er een schreeuwend tekort aan “hassers” voor de huis aansluitingen, al helemaal niet gesproken over boormeesters.
Die “Hassers” komen er dus vanzelf steeds meer met deze nieuwe opleiding :

http://www.nlconnect.org/...pent-inschrijving-examens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmicks
R3D schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 00:10:
[...]

probeer het zonder " --bidir "
Had ik ook geprobeerd, maar helaas werkte dat ook niet.

Kun jij wel testen met de Delta server?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dexterdude
vinver71 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:14:
[...]

hier ook Twisted pair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmicks
Barryke schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:09:
[...]

Dat is vervelend, en aangezien ze erg slecht tegen power off kunnen is een factory reset ook niet onverstandig. Vooraf zeker via Console de support file downloaden om je probleem te melden, anders heb je het daarna weer. Ze patchen vrij snel.

Wie dit merk overweegt, kan googlen/tweaken en iets wil dat gewoon blijft werken na setup: Koop TPLink apparaten en draai PfSense op een NUC uit een ServeTheHome review. Goedkoper, stabieler, en zelfs meer features. (helaas zit ik nu al in de Unifi vendor lock, red jezelf)
Ik zit er nu ook aan te denken om mijn UDM Pro terug te sturen en een PfSense doos te bouwen. Wat ook wel doorslaggevend was is dat als ik een Ubiquiti switch wil kopen met SFP+ poorten ik 700 euro kwijt ben. Voor de helft van het geld koop ik een MikroTik switch.

Maar ik zit nog met het volgende: hoe zit het met de compatibiliteit van de Zaram ONT met NIC's? Hebben andere Tweakers ervaring met welke NICs de Zaram werkt?

Specifiek kijk ik nu naar een Intel X710 of een Broadcom 57800S. Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:32
Welke versie draai je van de UXG? Ik mag hopen de EA versie 3.2.11?

Uit de release notes:
Improved SFP connection compatibility with modules that do not have a proper EEPROM. (Wat UI er ook mee bedoeld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dexterdude
maupie1967 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:38:
[...]

Welke versie draai je van de UXG? Ik mag hopen de EA versie 3.2.11?

Uit de release notes:
Improved SFP connection compatibility with modules that do not have a proper EEPROM. (Wat UI er ook mee bedoeld)
Ja heb ik geinstaleerd middels manuele update. Heeft niet geholpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:32
dexterdude schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:45:
[...]

Ja heb ik geinstaleerd middels manuele update. Heeft niet geholpen
Dat is balen en helaas is UI er niet duidelijk in wanneer er welke bugs worden opgelost, ik zou wel een case aanmaken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• slunenborg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-07-2024
Helaas ben ik één van de personen met een UDM Pro waarin de Zaram SFP gewoon niet wil werken.
Krijg netjes verbinding met Delta , IP-adres op Vlan 100 , Download van ca. 1Gb maar upload komt niet voorbij de 1Mb. Met de vervangende SFP die ik van Erst ontvangen heb kan ik wel een SSH sessie opbouwen (met de eerste die ik ontving niet) , diverse testen uitgevoerd op CLI van SFP en deze lijkt oke. Echter een ping vanaf UDM Pro naar de SFP geeft gemiddeld 35% packetloss.
Ik draai inmiddels op mijn UDM Pro 3.2.9 waarin ook zaken t.a.v. SFP support zouden zijn opgelost maar tevergeefs.

Zie toevallig jullie opmerking voorbij komen over uitdraai van "ethtool eth9" op UXG maar als ik deze draai op mijn UDM Pro zie ik ook "Port : Twisted Pair" staan terwijl hier de Zaram in zit;

root@LUN-UDM-01:~# ethtool eth9
Settings for eth9:
Supported ports: [ ]
Supported link modes: Not reported
Supported pause frame use: No
Supports auto-negotiation: No
Supported FEC modes: Not reported
Advertised link modes: Not reported
Advertised pause frame use: No
Advertised auto-negotiation: No
Advertised FEC modes: Not reported
Speed: 10000Mb/s
Duplex: Full
Port: Twisted Pair
PHYAD: 0
Transceiver: internal
Auto-negotiation: off
MDI-X: Unknown
Supports Wake-on: umb
Wake-on: d
Current message level: 0x00000007 (7)
drv probe link
Link detected: yes

Heeft iemand nog een goeie tip ? Anders heb ik voor iemand die interesse heeft een Zaram SFP in de aanbieding. SFP is in orde maar de combi met UDM Pro lijkt hem voor mij niet te gaan worden en ga ik dan maar op zoek naar een Nokia ONT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dexterdude
maupie1967 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:49:
[...]

Dat is balen en helaas is UI er niet duidelijk in wanneer er welke bugs worden opgelost, ik zou wel een case aanmaken
Ik ben een vermoeden dat dit eerder een hardware support punt is vanuit ubiquiti voor de Zaram ZX-300 SOC. Ik probeer om middels de lokale ICT hier de PON te testen en te benaderen. Mogelijk hebben zij een apparaat te leen/huur waarmee ik het op mijn thuis adress kan testen. Als ik de Zaram vebinding life kan krijgen op DFN buiten mijn UXG word het even de PON op de plank vrees is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
slunenborg schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:51:
Helaas ben ik één van de personen met een UDM Pro waarin de Zaram SFP gewoon niet wil werken.
Krijg netjes verbinding met Delta , IP-adres op Vlan 100 , Download van ca. 1Gb maar upload komt niet voorbij de 1Mb. Met de vervangende SFP die ik van Erst ontvangen heb kan ik wel een SSH sessie opbouwen (met de eerste die ik ontving niet) , diverse testen uitgevoerd op CLI van SFP en deze lijkt oke. Echter een ping vanaf UDM Pro naar de SFP geeft gemiddeld 35% packetloss.
Ik draai inmiddels op mijn UDM Pro 3.2.9 waarin ook zaken t.a.v. SFP support zouden zijn opgelost maar tevergeefs.

Zie toevallig jullie opmerking voorbij komen over uitdraai van "ethtool eth9" op UXG maar als ik deze draai op mijn UDM Pro zie ik ook "Port : Twisted Pair" staan terwijl hier de Zaram in zit;

Settings for eth9:
drv probe link

Heeft iemand nog een goeie tip ? Anders heb ik voor iemand die interesse heeft een Zaram SFP in de aanbieding. SFP is in orde maar de combi met UDM Pro lijkt hem voor mij niet te gaan worden en ga ik dan maar op zoek naar een Nokia ONT.
Aanvulling: En er is over deze case uitvoerig ook met @R3D gecommuniceerd. Aan die kant staat alles goed. Ook de originele SFP van @slunenborg had bij mij in de mediaconverter geen enkel probleem. Geen packet loss, normale latency. Die SFP is 1 van de 2 die voor analyse en testen naar Zaram onderweg is.

Het wachten is op de ervaringen van @webafast, de derde Tweaker die een Zaram heeft geruild n.a.v. issues in een UDM Pro.

Zaram wil zelfs een UDM Pro kopen om dit te analyseren maar er zijn dan twee puntjes; 1) in Zuid Korea niet te koop en 2) de kans is groot dat het dan in die UDM Pro gewoon werkt.

Ik vrees dat we hier niet uit gaan komen :? .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dexterdude
Zou top zijn als mensen met werkende verbinding met Ubiquiti dit zelfde kunnen conformeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
dexterdude schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:02:
[...]

Ik ben een vermoeden dat dit eerder een hardware support punt is vanuit ubiquiti voor de Zaram ZX-300 SOC. Ik probeer om middels de lokale ICT hier de PON te testen en te benaderen. Mogelijk hebben zij een apparaat te leen/huur waarmee ik het op mijn thuis adress kan testen. Als ik de Zaram vebinding life kan krijgen op DFN buiten mijn UXG word het even de PON op de plank vrees is.
Verwarrend. Wat is de PON? Bedoel je een ONT? Voor de rest begrijp ik je hele post niet.

Lokale ICT? Welk apparaat wil je lenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:02:
[...]

Aanvulling: En er is over deze case uitvoerig ook met @R3D gecommuniceerd. Aan die kant staat alles goed. Ook de originele SFP van @slunenborg had bij mij in de mediaconverter geen enkel probleem. Geen packet loss, normale latency. Die SFP is 1 van de 2 die voor analyse en testen naar Zaram onderweg is.

Het wachten is op de ervaringen van @webafast, de derde Tweaker die een Zaram heeft geruild n.a.v. issues in een UDM Pro.

Zaram wil zelfs een UDM Pro kopen om dit te analyseren maar er zijn dan twee puntjes; 1) in Zuid Korea niet te koop en 2) de kans is groot dat het dan in die UDM Pro gewoon werkt.

Waar ik benieuwd naar ben is wat er gebeurt bij de betreffende UDM’s als je een mediaconverter gebruikt naar een RJ45 SFP+ of naar een gigabit poort. (Uiteraard als troubleshoot mechanisme, dus niet voorgesteld als permanente oplossing)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
justdaboo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:15:
[...]

Waar ik benieuwd naar ben is wat er gebeurt bij de betreffende UDM’s als je een mediaconverter gebruikt naar een RJ45 SFP+ of naar een gigabit poort. (Uiteraard als troubleshoot mechanisme, dus niet voorgesteld als permanente oplossing)
Goede vraag. Via een 10Gbps. mediaconverter met RJ-45 naar een gigabit poort schat ik de kans nagenoeg 100% dat het werkt. Via een RJ-45 SFP+ geen idee, we weten niet of het een Zaram issue is of een SFP+ issue is van de betreffende UDM’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:23:
[...]

Goede vraag. Via een 10Gbps. mediaconverter met RJ-45 naar een gigabit poort schat ik de kans nagenoeg 100% dat het werkt. Via een RJ-45 SFP+ geen idee, we weten niet of het een Zaram issue is of een SFP+ issue is van de betreffende UDM’s.
Dat kan je dan mooi uitsluiten, want als de RJ45 SFP het zelfde gedrag vertoont heb je ingeklemd dat het de poort is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slunenborg
Tijdens testen heb ik de SFP naast poort 10 ook in poort 11 getest en hierbij zelfde issues ondervonden.
Het lijkt dus meer een compatibiliteits-issue te zijn tussen mijn UDM Pro en de SFP.
Wellicht een maandagochtend-batch bij Ubiquity vandaan ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:33:
[...]

En als het wel werkt, weet je nog niets :+ .
Dat zou echt een giller zijn… _O- *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor dat soort dingen heb ik die spulletjes in de gereedschapskast liggen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clubbtraxx
xmicks schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:38:
[...]

Ik zit er nu ook aan te denken om mijn UDM Pro terug te sturen en een PfSense doos te bouwen. Wat ook wel doorslaggevend was is dat als ik een Ubiquiti switch wil kopen met SFP+ poorten ik 700 euro kwijt ben. Voor de helft van het geld koop ik een MikroTik switch.

Maar ik zit nog met het volgende: hoe zit het met de compatibiliteit van de Zaram ONT met NIC's? Hebben andere Tweakers ervaring met welke NICs de Zaram werkt?

Specifiek kijk ik nu naar een Intel X710 of een Broadcom 57800S. Iemand ervaring hiermee?
Ik zei het al eerder, in Intel NICs gaat ie het niet doen.
Die accepteren alleen intel branded SFP's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniellippens
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-09 00:15
Clubbtraxx schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 00:13:
[...]

Ik zei het al eerder, in Intel NICs gaat ie het niet doen.
Die accepteren alleen intel branded SFP's
Weet je dat zeker? Ik heb hier 2 Intel NIC's in huis die prima werken met allerlei soorten "Generic" SFP's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dexterdude
ernstoud schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:11:
[...]
Verwarrend. Wat is de PON? Bedoel je een ONT? Voor de rest begrijp ik je hele post niet.

Lokale ICT? Welk apparaat wil je lenen?
Ik bedoel hier mee de Zaram XGS PON stick. Ik ben ervan overtuigd dat de Zaram XGSPON werkt. Ik hou alleen van fisiek bewijs. Als het lokale ICT bedrijf hier een PC of dergelijke heeft met een SFP+ kan ik dit op mijn vezel testen. Dan is het alleen erna vinden wat niet mee werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• webafast
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-06 10:36
ernstoud schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:02:
[...]

Update: met hulp van R3D is mijn nieuwe Zaram stick geactiveerd. Voorheen had ik een maximale uploadsnelheid van 200Mpbs, nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wtg1b-GuRCCmc52jtw5wkcT5hj4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i0EksWtopEiYPH9Nv6YEjX8L.png?f=user_large

Ik ben tevreden! :)

Wel met V3.2.9

Hieronder nog een screenshot in de kerstvakantie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9VxccwkAb2MmB7JivSZNX5DsW0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WffZJASHm7nAPInvFfGu2W2l.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door webafast op 18-01-2024 07:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dexterdude schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 07:29:
[...]

Ik bedoel hier mee de Zaram XGS PON stick. Ik ben ervan overtuigd dat de Zaram XGSPON werkt. Ik hou alleen van fisiek bewijs. Als het lokale ICT bedrijf hier een PC of dergelijke heeft met een SFP+ kan ik dit op mijn vezel testen. Dan is het alleen erna vinden wat niet mee werkt.
Dan is een mediaconverter toch veen handiger om te testen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
webafast schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 07:31:
[...]

Update: met hulp van R3D is mijn nieuwe Zaram stick geactiveerd. Voorheen had ik een maximale uploadsnelheid van 200Mpbs, nu:

[Afbeelding]

Wel met V3.2.9

[Afbeelding]
Ik denk dat je met een iPerf3 test nog beter resultaat kan halen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xmicks

[...]

Settings for eth9:
drv probe link

dexterdude schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:03:
[...]

Zou top zijn als mensen met werkende verbinding met Ubiquiti dit zelfde kunnen conformeren.
Bij mij werkt de verbinding met Zaram en UDM Pro. Hieronder output van ethtool (bij mij ook "twisted pair"):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
root@UDMPro:~# ethtool eth9
Settings for eth9:
    Supported link modes:   Not reported
    Advertised link modes:  Not reported
                   drv probe link
root@UDMPro:~#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dexterdude
justdaboo schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 07:54:
[...]

Dan is een mediaconverter toch veen handiger om te testen?
Klopt maar een SFP+ media converter geven ze ook niet weg of weet jij een leuk geprijsde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xmicks
slunenborg schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:38:
Tijdens testen heb ik de SFP naast poort 10 ook in poort 11 getest en hierbij zelfde issues ondervonden.
Het lijkt dus meer een compatibiliteits-issue te zijn tussen mijn UDM Pro en de SFP.
Wellicht een maandagochtend-batch bij Ubiquity vandaan ..
Misschien hebben wij UDMs met verschillende hardware revisies??

Ik vond dit over de hardware revisies:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IC4g8o0_MRrUOLr-RFOehTmXWwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jiT5rYxm9R2oKE9ytlV8Pu3m.png?f=fotoalbum_large
Bron: https://ubntwiki.com/products/unifi/unifi_dream_machine_pro

Als je op het scherm van de UDM door de verschillende menu's naar 'About' gaat. Dan kom je daarin op een gegeven moment de "Board revision" tegen. Bij mij staat daar 25. Hoe dat zich dan verhoudt tot bovenstaand lijstje van de wiki; geen idee, maar misschien is die niet helemaal compleet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aEJVqd2zZY6ZLgE5h9m1TEaa6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRTeFFBy6w9WghQf5Xdsd0pX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn UDM zo rond de kerst gekocht, dus relatief nieuw. Hoe "oud" zijn de UDM's die problemen ondervinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:51
[...]

[Afbeelding]

Wel met V3.2.9

[Afbeelding]
En is de oorzaak ook bekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clubbtraxx
daniellippens schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 02:18:
[...]

Weet je dat zeker? Ik heb hier 2 Intel NIC's in huis die prima werken met allerlei soorten "Generic" SFP's.
Niks is zeker, maar dat is wel mijn ervaring met een aantal 10gbit intel NICs.
Je leest het ook genoeg op internet, maar betreft misschien niet elk type wat er rond zwerft of fw afhankelijk.
Las toevallig net op een site dat de X710 dan schijnbaar weer vendor lock vrij is maar over dit type stond juist bij FS commentaar dat hun XGSPON stick het daar niet in doet. Lekker handig allemaal!

P.S. 3rd party OEM kaarten gebaseert op intel chipset lijken eerder onbeperkt dan originele intel kaarten.
Daar zit wellicht het verschil in, zoveel verschillende heb ik ook niet in handen gehad.

[ Voor 13% gewijzigd door Clubbtraxx op 18-01-2024 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dexterdude schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:25:
[...]

Klopt maar een SFP+ media converter geven ze ook niet weg of weet jij een leuk geprijsde.
Ik dacht meer.... een mediaconverter is makkelijker vervoeren dan een PC :)

Ik heb persoonlijk deze, is al een paar keer handig van pas gekomen met diverse troubleshoot klusjes. En niet de duurste op de markt. Zijn wel wat euri's maar het is altijd handig :)

https://www.routershop.nl...mX0iWG3PMOMwaAq_REALw_wcB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dexterdude
De media converter van ACT zag ik ook staan online maar voor die ene keer vind ik het nog al een bedrag zeker als de ICT andere kant van het dorp zit. Misschien hebben zij wel een media converter op de plank liggen die ik kan lenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slunenborg
xmicks schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:36:
[...]

[Afbeelding]

Als je op het scherm van de UDM door de verschillende menu's naar 'About' gaat. Dan kom je daarin op een gegeven moment de "Board revision" tegen. Bij mij staat daar 25. Hoe dat zich dan verhoudt tot bovenstaand lijstje van de wiki; geen idee, maar misschien is die niet helemaal compleet.
[Afbeelding]

Ik heb mijn UDM zo rond de kerst gekocht, dus relatief nieuw. Hoe "oud" zijn de UDM's die problemen ondervinden?
Mijn UDM Pro is ca. 5 a 6 jaar oud en heeft hardware revisie 8
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IVL3RsZ4iNssSxOvjOADPKcbYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9SkvP4tTXaDesyZl8x04QLmN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barryke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-08 11:14

Barryke

blauw

Goed punt.

Je bron herinnert mij ook wel aan een belangrijk puntje: een ISP abbo boven 3.5Gbps+ heeft weinig nut met een UDM-SE als je Intrusion Prevention System / Intrusion Detection System aan hebt staan. En dan betwijfel ik ook of die throughput symetrisch gehaald wordt, dus ik verwacht hooguit het 2Gbps abbo (theoretisch) volledig te kunnen benutten.
UDM-SE !
IPS/IDS Enabled Throughput approx 3.5 Gbps
IPS/IDS Disabled Throughput approx 9 Gbps
Dus met In
Bron: https://ubntwiki.com/prod...nifi_dream_machine_pro_se

Overigens loopt deze wiki wel achter de feiten aan, getuige missende board revisions and de missende modellen op https://ubntwiki.com/notebook/ips_ids_information

Anyway, het Unifi en board-revision onderwerp mag best een eigen draadje hebben om er dieper in te gaan. De SE heeft overigens ook maar een 1Gbps link naar de CPU volgens die wiki, maar dan snap ik niet hoe IDS/IPS toch sneller kan zijn.

Error 304: Please hit any user to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madbwr
slunenborg schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:21:
[...]

Mijn UDM Pro is ca. 5 a 6 jaar oud en heeft hardware revisie 8
[Afbeelding]
zal vanavond is ff bij de mijne kijken, nog geen glas in huis maarja kijken kan nooit kwaad :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webafast
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-06 10:36
xmicks schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:36:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn UDM Pro is van februari 2020.

Edit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5N7e5VJ3LqfUYqN6xPAK_vDMoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDngqB5ANsqRtQ3QfbJcZAw4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door webafast op 18-01-2024 20:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]

Wel met V3.2.9

[Afbeelding]
Top!

Dus bij jou heeft omwisseling geholpen, bij @slunenborg niet en van @Ecke verbeterde ssh toegang maar weten we niet hoe de performance op XGS-PON was/is.

Ik denk nu heel sterk, gezien de andere posts, aan een verschil in hardware level van de UDM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomastvd
Weet iemand of er nog een andere manier is om de hardware revisie te checken? Dan kan ik bij een klant even kijken die ook een zaram heeft draaien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xmicks
thomastvd schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:58:
Weet iemand of er nog een andere manier is om de hardware revisie te checken? Dan kan ik bij een klant even kijken die ook een zaram heeft draaien.
SSH in de UDM:
code:
1
2
root@UDMPro:~# cat /proc/ubnthal/system.info | grep boardrevision
boardrevision=25

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• thomastvd
xmicks schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:08:
[...]

SSH in de UDM:
code:
1
2
root@UDMPro:~# cat /proc/ubnthal/system.info | grep boardrevision
boardrevision=25
Bedankt!

Volgende bevindingen:

Zaram bij een klant met een board revisie van 10 Deze UDM haalt de volle snelheid over een 2000 Mbps lijn.

port: twisted pair

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Niet online
Bij een familie lid van mij, is de AON Caiway verbinding overgegaan op CG-NAT (zonder ipv6 dus :(), mijn site-to-site WireGuard werkt gelukkig nog gezien ik een normaal public IP heb bij Delta.

Anyhow, kennelijk wordt binnen het Delta netwerk gewoon de CG-NAT range geroute, ik kan dus met WireGuard connecten op het 100.67.*.* adres vanaf mijn niet CG-NAT Delta verbinding (ping werkt vreemd genoeg niet, maar ik heb dit niet echt onderzocht). Super nuttig is dit niet, gezien de Dynamic DNS van pfSense alleen het externe IP adres resolved 62.45.*.*, maar hey het werkt.

Dit is waarschijnlijk waarom sommige mensen verkeer vanuit de CG-NAT range zien, terwijl ze zeff niet op CG-NAT zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door Xanthorax op 18-01-2024 13:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
thomastvd schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:41:
[...]

Bedankt!

Volgende bevindingen:

Zaram bij een klant met een board revisie van 10 Deze UDM haalt de volle snelheid over een 2000 Mbps lijn.

port: twisted pair
Het zou een goed idee zijn als iedereen dit even hier meldde of in een PB, dan maak ik er een overzicht van. Wellicht is er een lijn in te ontdekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Xanthorax schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:41:
Bij een familie lid van mij, is de AON Caiway verbinding overgegaan op CG-NAT (zonder ipv6 dus :(), mijn site-to-site WireGuard werkt gelukkig nog gezien ik een normaal public IP heb bij Delta.

Anyhow, kennelijk wordt binnen het Delta netwerk gewoon de CG-NAT range geroute, ik kan dus met WireGuard connecten op het 100.67.*.* adres vanaf mijn niet CG-NAT Delta verbinding (ping werkt vreemd genoeg niet, maar ik heb dit niet echt onderzocht). Super nuttig is dit niet, gezien de Dynamic DNS van pfSense alleen het externe IP adres resolved 62.45.*.*, maar hey het werkt.

Dit is waarschijnlijk waarom sommige mensen verkeer vanuit de CG-NAT range zien, terwijl ze zeff niet op CG-NAT zitten.
Dat is dan tegen de betreffende RFC, die duidelijk stelt dat 100.67.y.z niet op internet gerouteerd moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-09 16:21
ernstoud schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:09:
[...]

Dat is dan tegen de betreffende RFC, die duidelijk stelt dat 100.67.y.z niet op internet gerouteerd moet worden.
Het ligt er maar net aan wat er met 'internet' bedoelt wordt. Is dat vanaf de WAN interface op je eigen router. Of als je de core van DFN verlaat. in geval van het eerste klopt het. In geval van de 2e is het discutabel.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Niet online
Mitssz schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:11:
[...]

Het ligt er maar net aan wat er met 'internet' bedoelt wordt. Is dat vanaf de WAN interface op je eigen router. Of als je de core van DFN verlaat. in geval van het eerste klopt het. In geval van de 2e is het discutabel.
Packets with Shared Address Space source or destination addresses
MUST NOT be forwarded across Service Provider boundaries. Service
Providers MUST filter such packets on ingress links. One exception
to this paragraph's proscription is in the case of business
relationships, such as hosted CGN services.
Binnen de DFN core lijkt dus ok

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mitssz schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:11:
[...]

RFC6598: “Shared Address Space can be used as additional non-globally routable space on routing equipment that is able to do address translation across router interfaces when the addresses are identical on two different interfaces.”

Tja, wat is “non-globally routable”?

Ook: “Packets with Shared Address Space source or destination addresses MUST NOT be forwarded across Service Provider boundaries.”

Dus zolang het dan binnen de core blijft is het ok.?

Ah, je was me voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrHarry
heb net weer mn dream machine aangesloten maar op zowel vlan 100 als 107 krijg ik geen internet/ip, iemand dit eerder mee gemaakt? heb delta al gebeld en alles doorgegeven :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ron273
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-09 15:58
Ron273 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:09:
Heb eindelijk dit weekend mijn nieuwe Unify setup geinstalleerd om de Caiway aansluiting te kunnen maken. De UDM Pro SE is in bedrijf en ik heb zojuist de ZARAM aangemeld en aangesloten. Het aanmelden via de chat was met 5 minuten geregeld, dankzij het scriptje van @justdaboo . Nu is het wachten op een IP adres en dan kan Ziggo er definitief uit! Iedereen bedankt voor de hulp en @ernstoud ontzettend bedankt voor de ZARAM actie. Wordt vervolgd!
Gisteravond om 17.00 uur mijn aanvraag gedaan via de chat. Vervolgens alles aangesloten en vannacht om 02.30 uur stond er een mooie verbinding. Eerste speedtest: 1,5Gb down, 1Gb up. Ik ben tevreden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wViCRz84E7PX1nfj3MbGIv6-Q-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HAghWphbuWYUbyp9eL2ZF3To.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrHarry
net vlan 500 ingesteld zoals ik zag dat iemand anders het ook had hier...boem internet! dus dat werkt \o/
snap alleen niet waarom ik met 500 er wel op kan terwijl iedereen tag 100 moet hebben of 107 voor pro internet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ron273 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:00:
[...]

Gisteravond om 17.00 uur mijn aanvraag gedaan via de chat. Vervolgens alles aangesloten en vannacht om 02.30 uur stond er een mooie verbinding. Eerste speedtest: 1,5Gb up down, 1Gb down up. Ik ben tevreden!

[Afbeelding]
There, I corrected it for you :) .

Mooi. Weer een tevreden gebruiker. Met een UDM nog wel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MrHarry schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:03:
net vlan 500 ingesteld zoals ik zag dat iemand anders het ook had hier...boem internet! dus dat werkt \o/
snap alleen niet waarom ik met 500 er wel op kan terwijl iedereen tag 100 moet hebben of 107 voor pro internet.
De Zaram SFP heeft een beetje een bijzonderheid op dit vlak. Zend even een PB naar @R3D dan wordt het aangepast naar VLAN100.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 21:59
MrHarry schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:03:
Omdat je de instructie niet hebt opgevolgd om je eigen modem aangesloten te houden vanaf het moment van aanmelding. :)
Pagina: 1 ... 39 ... 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.