Ik heb deze week ook de Zaram werkend gekregen. Werkte eigenlijk direct met VLAN 100 ingesteld. Het aanmelden bij Delta ging alleen niet zo vlekkeloos.
Begin deze week mijn Delta Nokia modem aangesloten, maar geen PON verbinding. Volgende dag heeft Delta een monteur gestuurd. Wat bleek, mijn glas verbinding moest in de wijk ergens nog aangesloten worden. Daarna was de verbinding direct actief.
Toen direct de Nokia uit de meterkast gehaald en de Zaram aangesloten op mijn UDM Pro. Bij Delta via de chat doorgegeven dat ik mijn eigen modem wilde laten activeren. Mij werd verteld dat het +-24 uur kon duren. Volgende dag aan het einde vd middag nog niet online, dus klantenservice maar gebeld. Wat bleek, er was helemaal geen ticket aangemaakt voor mij.

Toen werd mij alleen naar mijn Serienummer en mijn MAC address gevraagd. Later op de avond kreeg ik via Whatsapp van Delta de vraag of ik mijn PON ID en een foto van het modem kon doorgeven. In reactie op de vraag in Whatsapp kreeg ik een bot die mij alleen kon antwoorden dat er alleen tussen 9 en 17 uur een medewerker beschikbaar was voor een reactie (een foto van het modem heb ik overigens nooit gestuurd).
De volgende ochtend kreeg ik wel een medewerker die de gegevens verwerkt heeft. Toen zei ze, "de aanmelding gaat wel het beste als het modem ook aangesloten is. kun je aangeven wanneer je dit gedaan hebt". Die was dus al 2 dagen aangesloten...
Toen die middag was de verbinding ineens online!
Overigens had ik een een LTE modem gekocht (MikroTik hAP ax lite LTE6, +- 80 euro vgm.) met een 2e SIM van mijn werktelefoon en deze als failover WAN interface ingesteld, zodat de vrouw hier niet teveel hinder zou ondervinden. Helaas was de LTE verbinding niet altijd even betrouwbaar en crashte de UDM Pro om de paar uur. Web UI niet bereikbaar, geen internet routing en bij een restart van de UDM via de front display lukt het uiteindelijk niet om op te starten. Wat dan werkte was de de voeding er even af halen. Sinds dat de Zaram verbinding heeft, is de UDM niet meer gecrasht.
---Ik vond het wel opmerkelijk dat de IPTV van Delta bleef werken via de LTE verbinding. Ik had verwacht dat deze alleen zou werken via het DFN netwerk.
Kudos voor @
robertwebbe en @
ernstoud voor het uitzoekwerk en de instructie!