Acties:
  • +3 Henk 'm!
dexterdude schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:28:
[...]

K
an je internet krijgen van delta met tekeningen :o . Waar laat ik dat om zetten ik heb genoeg vrienden met een obsessie voor papier en stift of potlood O-) :D
Ik ben hier veel te autistisch voor.... het duurde even hoor... _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisV1984
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:55
R3D schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 00:23:
[...]

Hetzelfde ip terugkrijgen is geen garantie, maar zolang jij de tekening betaald zie ik geen redan waarom het na 6-8weken of langer niet meer zou werken.
Bedankt voor je antwoord, ik dacht dat misschien de Zaram geflushed zou worden na en bepaalde periode van inactiviteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 13:46
MrKoen schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:00:
[...]

Ik snap en voel deze pijn 100% volledig. Ik snap ook het tegenverhaal van @R3D erover, maar ik voelde me als consument exact hetzelfde. In deze tijd 2 dagen zonder internet zitten is echt onhandig, to say the least. Zou mooi zijn als er toch iets van een timeslot gegeven zou kunnen worden van max 2 uur waarin iemand er naar gaat kijken en je dan het spul erachter moet hangen. Maakt me niet uit als het pas over een week of 2 weken is, als het maar duidelijk is en het dan ook echt gebeurt. Of dat ze even bellen als ze ermee aan de gang gaan zodat je 'm om kunt pluggen. Ik snap dat dat onhandiger is voor Delta, maar om te roepen laat 'm maar 2 dagen hangen, dat ze je het idee geven dat het elk moment voor elkaar is, wat niet zo blijkt te zijn, is echt onprettig vanuit de consument.
Tsjah bij mijn overstap van een Delta Nokia modem naar een Delta Nokia ONT zat er tussen dat de monteur de ONT plaatste en dat die werkte 9 dagen. Gelukkig kan je in de tussentijd zelf het modem weer aansluiten, maar er zijn ook minder technische mensen die dan dus zonder internet zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
dominition schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:51:
[...]

Helaas op de Nokia hetzelfde verhaal, een 100. IP :'(

Heb R3D maar een bericht gedaan, zal wel iets niet goed zijn gegaan.
Dan zit je nog gewoon op CG-NAT. Kan de normale klantenservice ook wel goed zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominition
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 21:26
bjusterbaarlik schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:16:
[...]

Dan zit je nog gewoon op CG-NAT. Kan de normale klantenservice ook wel goed zetten.
Ongetwijfeld, maar ik heb dit al 2 keer via de chat en site aangevraagd en het zou verwerkt zijn(ook per mail afgemeld) en het staat ook zo geregistreerd onder mijn account.

Dus daar gaat toch iets niet goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
dominition schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:58:
[...]

Ongetwijfeld, maar ik heb dit al 2 keer via de chat en site aangevraagd en het zou verwerkt zijn(ook per mail afgemeld) en het staat ook zo geregistreerd onder mijn account.

Dus daar gaat toch iets niet goed..
Gewoon nogmaals melden met screenshot erbij of zo om te laten zien dat je nog gewoon achter CG-NAT zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Is er al iemand bij wie dit werkt of weet wat dat gaat doen in de toekomst?

Dit zie ik in de mijn delta omgeving onder zelf regelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyYGBpUksQfZKNPOoTcJGtoqa2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hJlYGxKP1XpF0S0wVvH4NEx6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dominition
bjusterbaarlik schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:12:
[...]

Gewoon nogmaals melden met screenshot erbij of zo om te laten zien dat je nog gewoon achter CG-NAT zit.
Eindelijk gefixt nu, duurde even maar CG-NAT moest meerdere keren nogmaals uitgezet worden voordat ik uit de pool kwam. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dominition schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:35:
[...]

Eindelijk gefixt nu, duurde even maar CG-NAT moest meerdere keren nogmaals uitgezet worden voordat ik uit de pool kwam. O+
En? Via de reguliere kanalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dominition
justdaboo schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:54:
[...]

En? Via de reguliere kanalen?
2 medewerkers verder was het gelukt, had dus wel wat voeten in de aarde, uiteindelijk 4 personen in totaal aan de knoppen voordat het wel werkte :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 07:30
Ik heb dit nog niet getest omdat ik met geluk al in de juiste pool zit maar als je inlogt op MijnDelta kan je via "mijn producten" dit ook wijziging aanbrengen aan je abonnement.

Bij extra internet optie staat de keuze:

IP standaard +0,- /mnd
Dynamisch IP +0,- /mnd

Duurt mogelijk wat langer sinds je een abonnement aanpassing doet maar als het werkt maakt dat toch weinig uit voor de meeste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwdtourkane
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 19:02
dexterdude schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:31:
Ik heb dit nog niet getest omdat ik met geluk al in de juiste pool zit maar als je inlogt op MijnDelta kan je via "mijn producten" dit ook wijziging aanbrengen aan je abonnement.

IP standaard +0,- /mnd
Dynamisch IP +0,- /mnd

Duurt mogelijk wat langer sinds je een abonnement aanpassing doet maar als het werkt maakt dat toch weinig uit voor de meeste.
Deze optie had ik uiteindelijk ook maar gedaan, aangezien ik een CGNAT IP bleef houden na dat mn ONT al actief was.
Ik meende dat ik binnen 15 minuten een ander IP kreeg, dat ging echt snel.

Verbinding viel een paar seconden weg, daarna weer up meteen gekeken en een nieuw IP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterdude
wwdtourkane schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:35:
[...]

Deze optie had ik uiteindelijk ook maar gedaan, aangezien ik een CGNAT IP bleef houden na dat mn ONT al actief was.
Ik meende dat ik binnen 15 minuten een ander IP kreeg, dat ging echt snel.

Verbinding viel een paar seconden weg, daarna weer up meteen gekeken en een nieuw IP.
Is hierbij je contractdatum veranderd?
Was het niet zo als je binnen 1 jaar weg wilt daar boete op betaald bij de meeste partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Lol. Als dat echt zo zou zijn. Voor een wijziging geïnitieerd door delta/caiway en wat 0 euro kost. Zou te gek voor woorden zijn.

Uit principe zou ik er dan een rechtszaak van maken en gelijk een flink bedrag eisen. Elke rechter zou het nog toekennen ook.

Edit:
*wij klanten hebben nooit gevraagd om cg nat. wij moeten al een actie doen om het recht te zetten…wat niet zou moeten.
**toevallig vorige week gevraagd wat mijn eind datum van het contract zou zijn ivm een overstap. De aanpassing van cg nat was niet zichtbaar op de einddatum. 😀 dus alles is/was goed.

[ Voor 39% gewijzigd door internet4me op 10-01-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterdude
internet4me schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:45:
Edit:
*wij klanten hebben nooit gevraagd om cg nat. wij moeten al een actie doen om het recht te zetten…wat niet zou moeten.
Het is een een klein deel van de particuliere klantenbase van een ISP die geen CG-NAT wilt. Voor de gemiddelde klant zal het niet uitmaken nog iets merken. Ik snap de ISP wel. Liever 10.000 adressen aanpassen dan 1.000.000 adressen vragen of zij CG-NAT willen. CG-NAT is eenmaal een oplossing op het IPv4 adressering probleem en dat er eigenlijk vrijwel geen adressen meer zijn om uit te geven.

Menig gebruiker *waaronder ik ook* heeft ook totaal geen idee hoe het werkt. Zolang het getalletje op speedtest maar zo hoog mogelijk is 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominition
dexterdude schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:31:

IP standaard +0,- /mnd
Dynamisch IP +0,- /mnd

Via de site had ik als eerste geprobeerd, hier kreeg ik ook een bevestigingsmail van dat de wijziging doorgevoerd was en er was in mijn account ook dynamisch IP zichtbaar. Echter bleef ik CG-NAT houden.

Daarna via chat nogmaals gevraagd en kreeg daar ook weer een bevestigingsmail van dat het doorgevoerd was en vandaag nog 2 keer via de chat voordat het eindelijk werkte.

Dus bij mij ging het iig niet soepel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dexterdude
ernstoud schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:20:
[...]

Hoe kom je daar nou bij?

Natuurlijk niet.
Dit was een nieuwsgierigheid vraag. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:05
Xanthorax schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:24:
Is er al iemand bij wie dit werkt of weet wat dat gaat doen in de toekomst?

Dit zie ik in de mijn delta omgeving onder zelf regelen.

[Afbeelding]
Ik zie deze optie ook, maar dat zal waarschijnlijk voor een zakelijk abonnement zijn (meerdere IP-adressen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 11:10

KRASH

Juist ja...

Mapje schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:21:
[...]

Ik zie deze optie ook maar dat zal waarschijnlijk voor een zakelijk abonnement zijn (meerdere IP-adressen).
Dit staat er bij zakelijk pro (ik heb alleen geen subnet :P)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_L3Y33UEnDMn8gOPs0rNV4He-cc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DmXy95mXXohlYL5zds9Dr7yf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
dominition schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:16:
[...]

Via de site had ik als eerste geprobeerd, hier kreeg ik ook een bevestigingsmail van dat de wijziging doorgevoerd was en er was in mijn account ook dynamisch IP zichtbaar. Echter bleef ik CG-NAT houden.

Daarna via chat nogmaals gevraagd en kreeg daar ook weer een bevestigingsmail van dat het doorgevoerd was en vandaag nog 2 keer via de chat voordat het eindelijk werkte.

Dus bij mij ging het iig niet soepel.
Geen idee of het goed werkt, ik heb geen CG-NAT IP (204.168.19x.xxx) maar Mijn Delta zegt het volgende terwijl geen enkel bolletje is aangevinkt :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzpkQ2woIrJ4fgodTtm7FpUhc-w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oVenjGPtsHWB0ei5QaV5HjiO.png?f=fotoalbum_large

Voor overstap naar 2G staat er tegenwoordig een knop met "Belangrijke informatie!", wel netjes :)
Belangrijke informatie over je modem

Let op. Voor 2 Gig heb je een speciale modem nodig.
Is je modem goed, dan heb je binnen 2 uur 2 Gig internetsnelheid na bestelling.
Is je modem verouderd, dan krijg je een gloednieuwe modem gratis toegestuurd.
In dat geval vindt minimaal 2 weken na bestelling de internetsnelheid wissel plaats.
Op de dag van de wissel heb je tijdelijk geen internet door de aanpassing in het systeem.
Je kunt dan je modem thuis omwisselen en daarna gebruik maken van 2 Gig!
Enkele dagen voor de modem wissel krijg je nog een herinnering dat deze plaats gaat vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuky
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-07 12:42
dexterdude schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:27:
[...]

Het is een een klein deel van de particuliere klantenbase van een ISP die geen CG-NAT wilt. Voor de gemiddelde klant zal het niet uitmaken nog iets merken. Ik snap de ISP wel. Liever 10.000 adressen aanpassen dan 1.000.000 adressen vragen of zij CG-NAT willen. CG-NAT is eenmaal een oplossing op het IPv4 adressering probleem en dat er eigenlijk vrijwel geen adressen meer zijn om uit te geven.

Menig gebruiker *waaronder ik ook* heeft ook totaal geen idee hoe het werkt. Zolang het getalletje op speedtest maar zo hoog mogelijk is 8)7.
Vind het wel jammer dat er ook CGNAT aangezet wordt, standaard, op zakelijke Flex-abbo's. Had gisteren nog iemand aan de lijn van Delta die mij vertelde dat CGNAT standaard op alle Flex wordt aangezet, ongeacht of dit zakelijk is of niet. Juist het zakelijke segment wilt vaak wel gebruik maken van diensten waarvoor het noodzakelijk is om poorten te forwarden.

Gelukkig was het in een hallf uurtje al omgezet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-09 15:08
Vraagje, ik lees al een tijd mee maar blijf het ingewikkelde materie vinden :D Wel tof dat dit onderwerp zo leeft op Tweakers!

Ik heb de UniFi Express + 2x U7 Pro besteld. Ik heb een 2gig Delta lijn thuis. Als ik daarbij een Huawei HN8010Ts aanschaf is deze set dan voldoende om het standaard Delta Nokia modem te kunnen vervangen, of mis ik dan nog bepaalde dingen?

Mijn idee was: Huawei voor WAN, daar op de 10gbit poort mijn 2.5gbit switch aansluiten, op die switch worden de accesspoints en unifi express aangesloten. Maar ik weet niet zeker of ik met deze set dan bepaalde functionaliteiten mis tov. die de Nokia op dit moment heeft. DNS heb ik via AdGuard trouwens voor wat het waard is.

Gr Justin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:43
Justin schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:01:
Vraagje, ik lees al een tijd mee maar blijf het ingewikkelde materie vinden :D Wel tof dat dit onderwerp zo leeft op Tweakers!

Ik heb de UniFi Express + 2x U7 Pro besteld. Ik heb een 2gig Delta lijn thuis. Als ik daarbij een Huawei HN8010Ts aanschaf is deze set dan voldoende om het standaard Delta Nokia modem te kunnen vervangen, of mis ik dan nog bepaalde dingen?

Mijn idee was: Huawei voor WAN, daar op de 10gbit poort mijn 2.5gbit switch aansluiten, op die switch worden de accesspoints en unifi express aangesloten. Maar ik weet niet zeker of ik met deze set dan bepaalde functionaliteiten mis tov. die de Nokia op dit moment heeft. DNS heb ik via AdGuard trouwens voor wat het waard is.

Gr Justin
Dat gaat zo niet werken, op de Huawei moet je de Unifi express aansluiten, en daar weer achter de switch. Maar dat is wel echt basic networking... weet je zeker dat je de kennis hebt om dit te gaan realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 16:02
THM0 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:06:
[...]

Dat gaat zo niet werken, op de Huawei moet je de Unifi express aansluiten, en daar weer achter de switch. Maar dat is wel echt basic networking... weet je zeker dat je de kennis hebt om dit te gaan realiseren?
Dat hoeft niet, ik heb momenteel ook op mijn AON glasaansluting de glasvezelkabel eerst op mijn switch aangesloten VLAN 100 en mijn edgerouter lite wan aangesloten op VLAN100 en mijn edgerouter lite op default VLAN aangesloten qua LAN poort op de switch.

Ik ben het wel met je eens dat ik me afvraag of @Justin dit netjes qua VLANs zal instellen dus ik denk dat je gelijk hebt.

@Justin Waarom zou je de Huawei HN8010Ts eerst op je switch willen aansluiten? Wat @THM0 ook aangeeft normaal netwerkconcept is ONT --> Router --> Switch --> AP's dus in jou geval Huawei HN8010Ts --> UniFi Express --> 2.5gbit switch --> U7 Pro's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MischaBoender
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 22:19
[...]

Dit kan inderdaad wel (zoals anderen ook aangeven), maar deze opzet gebruik je eigenlijk alleen als je router niet in de buurt van je FTU staat (waar je glasvezel binnenkomt en is afgemonteerd). In mijn geval gaat mijn AON glasvezel mijn Ruckus switch in, waar ik VLAN 100 heb getagged. Dit VLAN trunk ik over een Ethernet interface naar mijn router.

Er is inmiddels ook iemand die zo'n zelfde setup met PON heeft icm de Zaram SFP.

Het is wel heel goed opletten met deze setup, je wil niet je glasvezel WAN interface onderdeel maken van je normale LAN netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:36
Gistermorgen op werk onze zakelijke Nokia XS-010X-Q aangesloten. We hadden hiervoor blijkbaar een consumenten abonnement. Sinds gister dus deze Nokia.

Krijgen echter op onze UDM pro geen IP adres toegewezen. Niet op VLAN 100, 500 (die's voor ODIDO toch?) of zonder VLAN. PON lampje op de Nokia brandt, data brandt. Doe ik iets grondig fout?

Of zitten we zoals hierboven 2 weken zonder glas omdat er iets omgezet moet worden aan Delta's kant?

Edit: Ik denk dat we een 100. ip krijgen, en historisch heeft er iemand intern 100. ip's gebruikt. <zwaar taalgebruik> onhandig. :> Dat gaan we binnenkort wel eens oplossen, tijd voor een klantenservice verzoek om uit de CG-NAT te komen.

EditII Hm, in de online omgeving staat dat we een 87.xx ip zouden moeten krijgen, dus dat kan het haast niet zijn. Alles nog maar eens los en vast maken. Misschien dat er toch iets nét scheef zit.

[ Voor 12% gewijzigd door Mar.tin op 11-01-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Ecke schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:15:
[...]

Dat hoeft niet, ik heb momenteel ook op mijn AON glasaansluting de glasvezelkabel eerst op mijn switch aangesloten VLAN 100 en mijn edgerouter lite wan aangesloten op VLAN100 en mijn edgerouter lite op default VLAN aangesloten qua LAN poort op de switch.

Ik ben het wel met je eens dat ik me afvraag of @Justin dit netjes qua VLANs zal instellen dus ik denk dat je gelijk hebt.

@Justin Waarom zou je de Huawei HN8010Ts eerst op je switch willen aansluiten? Wat @THM0 ook aangeeft normaal netwerkconcept is ONT --> Router --> Switch --> AP's dus in jou geval Huawei HN8010Ts --> UniFi Express --> 2.5gbit switch --> U7 Pro's
Ja je hebt gelijk dat je in wat meer exotische scenario's een switch aan het WAN kunt hangen mits je weet wat je doet, maar het lijkt me echt niet zo verstandig om je accesspoints direct aan het WAN te hangen... ja kan natuurlijk werkend gemaakt worden maar ik zie echt geen scenario waarin je hierop uitkomt als ontwerp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Gr Justin
Ik neem aan dat je weet dat een Unifi Express beperkt is tot 1Gbit en dus geen 2Gbit internetverbinding kan trekken?

De Huawei ONT kan niet als router fungeren maar alleen voor mediaconversie. Je Unifi Express wordt eigenlijk je router en die kan maar 1Gbit.

Ik zou persoonlijk de Express retourneren en kijken naar een UDM SE. Die heeft 2,5Gb WAN en PoE voor je AP's, heb je daar ook geen aparte POE switch voor nodig. Voor de LAN zijde een multigig SFP+ module halen.

Correctie: de u7 pro's vereisen ook 2,5Gb, neem dan een gewone UDM Pro met twee multigig SFP+, een voor WAN een voor LAN.

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 11-01-2024 11:27 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
ernstoud schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:32:
[...]

Die moet op basiscursus netwerk infra :) .
Tja, netwerk uit begin jaren 90, met op die range een paar machines van 30 jaar oud die wél via 't netwerk communiceren, maar IP adressen wijzigen, nobody knows of dat nog gaat.

Mééste zit in een andere (normalere) range gelukkig. Maargoed. Such be life. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

Mar.tin schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:35:
[...]

Tja, netwerk uit begin jaren 90, met op die range een paar machines van 30 jaar oud die wél via 't netwerk communiceren, maar IP adressen wijzigen, nobody knows of dat nog gaat.

Mééste zit in een andere (normalere) range gelukkig. Maargoed. Such be life. :+
VLAN100 krijgt bij een nieuwe aanmelding op het netwerk altijd eerst een tijdelijk CGNAT ip voor de DHCP-server een nieuwe lease kan geven (+-30min.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
R3D schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:59:
[...]

VLAN100 krijgt bij een nieuwe aanmelding op het netwerk altijd eerst een tijdelijk CGNAT ip voor de DHCP-server een nieuwe lease kan geven (+-30min.)
Ja pruts, dan moet ik dus buiten werktijd even onze 100.x.x even buiten gebruik stellen zodat dat kan geschieden... Doen we vanmiddag maar eens even proberen dan. Thanks!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KRASH

KRASH

Juist ja...

Mar.tin schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:04:
Gistermorgen op werk onze zakelijke Nokia XS-010X-Q aangesloten. We hadden hiervoor blijkbaar een consumenten abonnement. Sinds gister dus deze Nokia.

Krijgen echter op onze UDM pro geen IP adres toegewezen. Niet op VLAN 100, 500 (die's voor ODIDO toch?) of zonder VLAN. PON lampje op de Nokia brandt, data brandt. Doe ik iets grondig fout?

Of zitten we zoals hierboven 2 weken zonder glas omdat er iets omgezet moet worden aan Delta's kant?

Edit: Ik denk dat we een 100. ip krijgen, en historisch heeft er iemand intern 100. ip's gebruikt. <zwaar taalgebruik> onhandig. :> Dat gaan we binnenkort wel eens oplossen, tijd voor een klantenservice verzoek om uit de CG-NAT te komen.

EditII Hm, in de online omgeving staat dat we een 87.xx ip zouden moeten krijgen, dus dat kan het haast niet zijn. Alles nog maar eens los en vast maken. Misschien dat er toch iets nét scheef zit.
Probeer eens VLAN 107, dat is voor de zakelijk pro verbindingen (aangezien je de Nokia ONT hebt gekregen vermoed ik dat je dat hebt).

Daarnaast moest ik toen zelf contact opnemen met Delta om de verbinding te activeren, maar ik weet niet of dat nog steeds zo is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
KRASH schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:09:
[...]

Probeer eens VLAN 107, dat is voor de zakelijk pro verbindingen (aangezien je de Nokia ONT hebt gekregen vermoed ik dat je dat hebt).

Daarnaast moest ik toen zelf contact opnemen met Delta om de verbinding te activeren, maar ik weet niet of dat nog steeds zo is.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Hoppa, mijn redder. Direct een IP. :P Vermoedde al dat het bij ons lag, toen ik gister de ONT aansloot, direct een mailtje in de inbox dat deed vermoeden dat ons nieuwe abbo actief was.

Was makkelijk geweest als dat ergens zou staan. Maar kon het met wat zoeken nergens terugvinden op de website, hier, of in de doos waarin de ONT geleverd is, daar zat alleen een brief bij waarin vriendelijk doch dringend verlangd werd dat 't oude modem retour kwam. :9

[ Voor 8% gewijzigd door Mar.tin op 11-01-2024 12:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mar.tin schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:04:
Kennelijk redelijk normaal pre rfc1918 gewoon een IP block te gebruiken waar je toch nooit mee wou communiceren voor je NAT netwerk, althans volgens de onderstaande docu.

^is een aanrader voor internet nostalgie, ze zijn een echte dail-up isp aan het bouwen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KRASH

KRASH

Juist ja...

Mar.tin schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:14:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Hoppa, mijn redder. Direct een IP. :P Vermoedde al dat het bij ons lag, toen ik gister de ONT aansloot, direct een mailtje in de inbox dat deed vermoeden dat ons nieuwe abbo actief was.

Was makkelijk geweest als dat ergens zou staan. Maar kon het met wat zoeken nergens terugvinden op de website, hier, of in de doos waarin de ONT geleverd is, daar zat alleen een brief bij waarin vriendelijk doch dringend verlangd werd dat 't oude modem retour kwam. :9
Nice! Werd bij mij inderdaad ook nergens gecommuniceerd, maar werd me telefonisch verteld toen ik belde om de verbinding te laten activeren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
KRASH schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:09:
[...]
Die wist ik nog niet. Goede tip, heb het aan het verhaal in de openingspost toegevoegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justin
Dank voor alle reacties, ik probeer iedereen te antwoorden maar misschien mis ik iemand :)
THM0 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:06:
[...]

Ik heb in de basis prima netwerkkennis alleen ben compleet onbekend met de hele Ubiquiti serie. Bij de TP-Link Omada serie was het zo dat je de cloud controller los aansloot op het netwerk en die verder geen andere functionaliteiten had dan een UI beschikbaar stellen om de boel te koppelen en configureren :) Ik ging er stiekem vanuit dat dat bij de Unifi Express ook zo was/kon.
Ecke schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:15:
[...]

VLAN instellen is geen probleem. Huawei HN8010Ts --> UniFi Express --> 2.5gbit switch --> U7 Pro's ging in mijn geval dacht ik niet op omdat de unifi express 1gbit is en de rest 2,5. Dan is het hele idee van 2.5 weg leek mij.
MischaBoender schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:29:
[...]

Dit kan inderdaad wel (zoals anderen ook aangeven), maar deze opzet gebruik je eigenlijk alleen als je router niet in de buurt van je FTU staat (waar je glasvezel binnenkomt en is afgemonteerd). In mijn geval gaat mijn AON glasvezel mijn Ruckus switch in, waar ik VLAN 100 heb getagged. Dit VLAN trunk ik over een Ethernet interface naar mijn router.

Er is inmiddels ook iemand die zo'n zelfde setup met PON heeft icm de Zaram SFP.

Het is wel heel goed opletten met deze setup, je wil niet je glasvezel WAN interface onderdeel maken van je normale LAN netwerk.
nelizmastr schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:26:
[...]

Ik neem aan dat je weet dat een Unifi Express beperkt is tot 1Gbit en dus geen 2Gbit internetverbinding kan trekken?

De Huawei ONT kan niet als router fungeren maar alleen voor mediaconversie. Je Unifi Express wordt eigenlijk je router en die kan maar 1Gbit.

Ik zou persoonlijk de Express retourneren en kijken naar een UDM SE. Die heeft 2,5Gb WAN en PoE voor je AP's, heb je daar ook geen aparte POE switch voor nodig. Voor de LAN zijde een multigig SFP+ module halen.

Correctie: de u7 pro's vereisen ook 2,5Gb, neem dan een gewone UDM Pro met twee multigig SFP+, een voor WAN een voor LAN.
De UDM Pro leek me overkill voor de basis setup waar ik nu naar op zoek was.

Ik was eigenlijk vooral op zoek naar een meerwaarde om het standaard Delta modem te vervangen voor de Huawei, maar die is er dus zo te zien niet zolang ik de Express heb ipv een UDM Pro.

In dat geval ga ik denk ik voor:

ONT > Delta Nokia modem > Switch > AP's + Express. De express is er dan praktisch gezien alleen voor de interface/beheer van de AP's. Op het Nokia modem dan de Wifi functionaliteit zover mogelijk uitzetten zodat hij zo min mogelijk doet.

Nogmaals iig dank voor alle reacties :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THM0
Justin schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:28:
Dank voor alle reacties, ik probeer iedereen te antwoorden maar misschien mis ik iemand :)

[...]

Ik heb in de basis prima netwerkkennis alleen ben compleet onbekend met de hele Ubiquiti serie. Bij de TP-Link Omada serie was het zo dat je de cloud controller los aansloot op het netwerk en die verder geen andere functionaliteiten had dan een UI beschikbaar stellen om de boel te koppelen en configureren :) Ik ging er stiekem vanuit dat dat bij de Unifi Express ook zo was/kon.

[...]

VLAN instellen is geen probleem. Huawei HN8010Ts --> UniFi Express --> 2.5gbit switch --> U7 Pro's ging in mijn geval dacht ik niet op omdat de unifi express 1gbit is en de rest 2,5. Dan is het hele idee van 2.5 weg leek mij.

[...]

[...]

De UDM Pro leek me overkill voor de basis setup waar ik nu naar op zoek was.

Ik was eigenlijk vooral op zoek naar een meerwaarde om het standaard Delta modem te vervangen voor de Huawei, maar die is er dus zo te zien niet zolang ik de Express heb ipv een UDM Pro.

ONT > Delta Nokia modem > Switch > AP's + Express. De express is er dan praktisch gezien alleen voor de interface/beheer van de AP's. Op het Nokia modem dan de Wifi functionaliteit zover mogelijk uitzetten zodat hij zo min mogelijk doet.

Ik had vroeger ook een Unifi netwerk en ben niet meer helemaal thuis in het portfolio, maar de Unifi Express is volgens mij de router/firewall en controller.
Die heb je echt nodig in je netwerk als je de Nokia weghaalt, de Huawei kun je zien als een geavanceerde verloopstekker van glas naar UTP (ja daar doe ik het apparaat tekort mee) en geeft alles verder 1:1 door. Dus als je de Nokia weghaalt moet je daar iets anders voor in de plaats zetten direct achter de Huawei die routing/firewall/DHCP etc verzorgt.
De accesspoints op 1Gbit is niet echt een probleem, 2.5gbps ga je normaliter zelden volspoelen met Wifi tenzij je heeeeel veel clients hebt.
Ik weet niet of je de Unifi Express 'zomaar' aan het LAN kant kunt aansluiten, dan zul je services als DHCP uit moeten zetten. Als je hem via de WAN poort aansluit zullen de accesspoints de controller niet zomaar kunnen vinden.

Als je de Nokia toch gaat behouden zou ik de Express terugsturen en een Unifi Cloud Key installeren (als dat nog bestaat), dat is veel logischer en makkelijker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Eens met @THM0. Hoewel de Express leuk is op papier ga je als je hem niet als dedicated AP (in een aparte controller) of router gaat inzetten niet optimaal benutten. Neem dan een cloud key als centraal beheerapparaat voor je AP's en laat de express voor wat hij is.

Een ONT zoals de Huawei routeert niets, het is een glas naar koper bridge, daar moet een router achter.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justin
Helemaal helder, dank beiden! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 16:02

De Delta Nokia Modem is ook een ONT wat bedoel jij met ONT?
Ik probeer hiermee hetzelfde te zeggen als wat @Computer guy hieronder aangeeft.

[ Voor 18% gewijzigd door Ecke op 11-01-2024 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-09 09:43
Ecke schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:55:
[...]

De Delta Nokia Modem is ook een ONT wat bedoel jij met ONT?
Dat ding is een All In One bak met een ingebouwde ONT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:07

Het Delta Nokia modem heeft, zover ik kan zien, gigabit aansluitingen. Het is geen slecht modem (zeker niet in vergelijking met het Genexis gpon modem), maar je Unifi Express kan het verkeer waarschijnlijk veel beter verwerken.

Ik heb zelf een Nokia ONT XS-010G-Q—> edgerouter X —> unifi AP LR. En het verschil in stabiliteit en snelheid tov nokia 2426 modem is merkbaar.

Ik zou je adviseren om de Unifi express achter een ONT (Nokia of Huawei) te plaatsen, dan heb je het minste verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterdude
THM0 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:41:
[...]

Als je de Nokia toch gaat behouden zou ik de Express terugsturen en een Unifi Cloud Key installeren (als dat nog bestaat), dat is veel logischer en makkelijker.
Bestaat zeker nog :D. Al is de eerste generatie (de witte stick) niet meer in support.
Alternatief een raspberry-pi met de controller software ergens in je netwerk proppen of een docker image draaien met de controller software.
Heb voorheen zelf beide gedaan en later voor de leuk de keys gekocht. Een maat van me draait nog steed zijn controller in docker container.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justin
yeahbaby schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:27:
[...]

De Delta Nokia modem heeft, zover ik kan zien, gigabit aansluitingen. Het is geen slecht modem (zeker niet in vergelijking met het Genexis gpon modem), maar je Unifi Express kan het verkeer waarschijnlijk veel beter verwerken.

Ik heb zelf een Nokia ONT XS-010G-Q—> edgerouter X —> unifi AP LR. En het verschil in stabiliteit en snelheid tov nokia 2426 modem is merkbaar.

Ik zou je adviseren om de Unifi express achter een ONT (Nokia of Huawei) te plaatsen, dan heb je het minste verlies.
Het is de Nokia XS-2426G-B, heeft volgens de specs 3x Ethernet 1Gbps, 1x Ethernet 2.5Gbps.
Mijn 2.5Gbps switch sluit ik dan aan op de 2.5Gbps poort en op de switch sluit ik dan de APs aan + Express of Cloud Key (express komt toch sowieso binnen dus even aansluiten kan geen kwaad :+ maar kans dat ik 'm omwissel voor de cloud key lijkt me reëel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleyroy12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-09 16:06
Heeft iemand ook al IPV6 werkend via eigen modem? Ik heb een Unifi Dream Router met de Huawei XPN modem. Welke settings moet ik gebruiken om IPV6 werkend te krijgen? Blijft de IPV4 werkend ernaast draaien?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@wesleyroy12 Ja.
Als je de zoekfunctie gebruikt, vind je vanzelf de juiste instellingen.
En IPv4 blijft ook werken.

[ Voor 13% gewijzigd door robertwebbe op 11-01-2024 17:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• themaxpoelman1
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-09 22:35
UPDATE: Delta heeft zojuist weer gebeld. Andere medewerker geeft aan dat er toch iets fout stond. Als het goed is moet het over 3 uur verholpen zijn. Laten we dus hopen dat het probleem na 3 uur verholpen is...

Wordt vervolgd...

Hallo,

Wellicht dat deze vraag al eens gesteld is, maar toch hierbij mijn vraag:

Huidige setup:

- Huawei HN8010Ts (modem)
- TP-Link ER7212PC (router)
- Delta Particulier pakket

WAN ethernet port op de router staat op VLAN:100

Probleem: Ik blijf na een reboot van zowel de Huawei als de TP-Link een 100.*.*.* adres krijgen.
Ik heb de klantenservice hierover gebeld en gevraagd of CGNAT nog aan stond. Deze staat uit. Delta geeft aan geen oplossing te hebben.

Vreemde is wel, dat ik bij het openen van whatsmyip.com wel een 62.*.*.* adres te zien krijg.

Heeft iemand voor mij een gouden tip?

Groeten Max

[ Voor 16% gewijzigd door themaxpoelman1 op 11-01-2024 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
themaxpoelman1 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:12:
UPDATE: Delta heeft zojuist weer gebeld. Andere medewerker geeft aan dat er toch iets fout stond. Als het goed is moet het over 3 uur verholpen zijn. Laten we dus hopen dat het probleem na 3 uur verholpen is...

Wordt vervolgd...

Hallo,

Wellicht dat deze vraag al eens gesteld is, maar toch hierbij mijn vraag:

Huidige setup:

- Huawei HN8010Ts (modem)
- TP-Link ER7212PC (router)
- Delta Particulier pakket

WAN ethernet port op de router staat op VLAN:100

Probleem: Ik blijf na een reboot van zowel de Huawei als de TP-Link een 100.*.*.* adres krijgen.
Ik heb de klantenservice hierover gebeld en gevraagd of CGNAT nog aan stond. Deze staat uit. Delta geeft aan geen oplossing te hebben.

Vreemde is wel, dat ik bij het openen van whatsmyip.com wel een 62.*.*.* adres te zien krijg.

Heeft iemand voor mij een gouden tip?

Groeten Max
De whatsmyip uitkomst is logisch, dat is het (publieke) adres wat achter de cgnat zit, en het 100 adres is het “binnen”/cgnat adres.

Heb je de ONT ook langer aangesloten gehouden? De normals lease kan even op zich laten wachten. Even 30 tot 60min wachten…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• themaxpoelman1
@justdaboo, dat wist ik niet. Ook weer wat geleerd. 😀

Ja, het modem heeft er de hele dag al aangestaan. Ben wel benieuwd of de derde persoon van Delta nu wel goed CGNAT gaat uitzetten. 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!
themaxpoelman1 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:51:

Ja, het modem heeft er de hele dag al aangestaan. Ben wel benieuwd of de derde persoon van Delta nu wel goed CGNAT gaat uitzetten. 😅
Enige wat ik kan zeggen, hopelijk van wel, bij mij ging het namelijk in 1x goed…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlantis01
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-07 23:40
Ik heb de Nokia xs-2426g-b geïnstalleerd en wilde het wifi netwerk uitbreiden met een mesh extender van TP-Link (RE700x). Als ik OneMesh (EasyMesh) selecteer in de TP-Link user interface dan geeft de extender aan dat de Nokia modem geen mesh ondersteunt. Oftewel ik kan geen unieke SSID delen met Nokia modem en extender. Voordat ik de extender kocht, heb ik wel via Google gelezen dat de Nokia modem mesh (EasyMesh) moet ondersteunen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of een andere extender die eventueel wel werkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sM0PyhHa4MvaJQfe3w-gWuOEJk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F5xf3toSV0xbwbQo4mx77TDt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Atlantis01 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:18:
Ik heb de Nokia xs-2426g-b geïnstalleerd en wilde het wifi netwerk uitbreiden met een mesh extender van TP-Link (RE700x). Als ik OneMesh (EasyMesh) selecteer in de TP-Link user interface dan geeft de extender aan dat de Nokia modem geen mesh ondersteunt. Oftewel ik kan geen unieke SSID delen met Nokia modem en extender. Voordat ik de extender kocht, heb ik wel via Google gelezen dat de Nokia modem mesh (EasyMesh) moet ondersteunen.

[Afbeelding]
Ik heb hier geen ervaring mee, ik weet wel dat de TP-Links die Delta levert niet worden gekoppeld aan het SSID van de Nokia of Sagemcom. Daarop worden de SSID’s uitgeschakeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik ben niet bekend met EasyMesh. Maar waarom niet gewoon als repeater of accespoint (als er een kabel aanwezig is)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-09 09:43

[Afbeelding]
Ik gok zo dat EasyMesh de eigen Mesh standaard is van TP-Link. Ze hebben allemaal hun eigen (niet intercompatibele) standaard uiteraard |:(. Betekend niet dat je de TP-Links niet gewoon op hetzelfde SSID kan zetten maar alleen dat je het niet kan laten meshen met de Nokia.

[ Voor 6% gewijzigd door Computer guy op 11-01-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlantis01
Bedankt voor jullie reacties. EasyMesh is een standaard van de Wifi Alliance.

https://www.wi-fi.org/discover-wi-fi/wi-fi-easymesh

Kan ik de router en extender dezelfde SSID naam geven? Gaat dat niet “botsen”, omdat het geen mesh is?
Voor de apparaten die met het netwerk verbinding maken, die schakelen dan van het ene naar het andere netwerk, maar dan wel met onderbreking, omdat het geen mesh is.
Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MischaBoender
  • Laatst online: 16-09 22:19
SSIDs dezelfde naam geven kan inderdaad wel voor problemen zorgen, of in ieder geval niet het gewenste resultaat. Zo'n compleet systeem heeft normaal gesproken wat intelligentie die er voor zorgt dat een cliënt naar een ander AP gaat verbinden om een optimale verbinding te houden. Soms simpel door gewoon een deauth te sturen, soms door een roaming protocol.

Persoonlijk ben ik erg fan van Unifi voor het wireless deel van mijn thuisnetwerk. Ik gebruik dan ook geen WiFi van een provider router.

[ Voor 3% gewijzigd door MischaBoender op 11-01-2024 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlantis01
Bedankt voor je reactie.

Ik heb nog even wat gegoogled en het is mogelijk om een mesh te creëeren, maar dan moet het een Nokia Beacon zijn. Bijvoorbeeld een Beacon 2. Deze kun je via de Nokia app toevoegen door middel van het scannen van de QR code op de Beacon en dan wordt er een mesh gecreëerd. De eerste beacon dat is het Nokia modem/router en de uitbreiding wordt dan bijvoorbeeld de Beacon 2. Er is geen mogelijkheid om 3rd party mesh extenders toe te voegen :(

https://www.nokia.com/networks/products/nokia-wifi-beacon-2/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Atlantis01 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:42:
Bedankt voor je reactie.

Ik heb nog even wat gegoogled en het is mogelijk om een mesh te creëeren, maar dan moet het een Nokia Beacon zijn. Bijvoorbeeld een Beacon 2. Deze kun je via de Nokia app toevoegen door middel van het scannen van de QR code op de Beacon en dan wordt er een mesh gecreëerd. De eerste beacon dat is het Nokia modem/router en de uitbreiding wordt dan bijvoorbeeld de Beacon 2. Er is geen mogelijkheid om 3rd party mesh extenders toe te voegen :(

https://www.nokia.com/networks/products/nokia-wifi-beacon-2/
En nou nog een webshop waar ze te koop zijn… niet dus.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuky
themaxpoelman1 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:51:

Misschien de Huawei ONT wat langer van stroom laten zodat de lease kan verlopen (een uurtje) en daarna weer terug aanzetten? (Misschien best om 's nachts te doen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clubbtraxx
  • Laatst online: 04-09 00:29
justdaboo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:23:
[...]

Ik heb hier geen ervaring mee, ik weet wel dat de TP-Links die Delta levert niet worden gekoppeld aan het SSID van de Nokia of Sagemcom. Daarop worden de SSID’s uitgeschakeld.
Eigenlijk zou het ook veel logischer zijn als Delta die Nokia wifi punten zou aanbieden ipv de Tp-link.
Delta kan de modems inkopen dus zal verkrijgbaarheid van de mesh wifi ook geen issue zijn neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik vermoed dat ze met TP-Link een veel betere deal hebben kunnen sluiten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• themaxpoelman1
Tuky schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:10:
[...]

Misschien de Huawei ONT wat langer van stroom laten zodat de lease kan verlopen (een uurtje) en daarna weer terug aanzetten? (Misschien best om 's nachts te doen)
Inderdaad. Twee uur later veranderde het naar het juiste IP.

Bedankt iedereen voor de tips! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Clubbtraxx schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:07:
[...]

Eigenlijk zou het ook veel logischer zijn als Delta die Nokia wifi punten zou aanbieden ipv de Tp-link.
Delta kan de modems inkopen dus zal verkrijgbaarheid van de mesh wifi ook geen issue zijn neem ik aan.
Naast een wellicht goede deal met TP-Link wil toch het feit dat bij de meeste mensen de stock Nokia in de meterkast zit, veelal niet het meest ideaal, dus dan wil je voor een goede setup onnodig signaal uitschakelen.

Daarnaast heeft Delta ook de Sagemcom in het gamma zitten. Ik snap hem wel 8)

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Even een vraag aan de UDM Pro fanatiekelingen hier.

Ik heb nu van 3 Tweakers de Zaram omgeruild omdat ze erg lage upload hadden en/of met ssh toegang naar de SFP packet loss, disconnects en erg hoge latency zagen.

Alle drie UDM Pro gebruikers. Alle drie de SFP’s doen het prima in mijn 10Gbps. media converter :F .

En er zijn dus zat Zaram SFP’s met goede resultaten in UDM Pro’s in gebruik.

Deze drie SFP’s zijn nu naar Korea voor verdere testen maar ik durf er om te wedden dat ze daar zullen constateren dat er niets mee aan de hand is. Dat denk ik omdat alle SFP’s door Zaram voor verzending afzonderlijk getest worden (ik heb daar de verslagen van). Dan lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat er dan 3 defect zijn.

Ik heb van de twee Tweakers waar nu een andere (nieuwe) SFP naar onderweg is, nog geen resultaten. De derde Tweaker heeft nog geen XGS-PON maar met een andere Zaram waren zijn SSH/telnet problemen wel opgelost.

Ook Tweaker Celeris, die via een webshop had gekocht, was geholpen met een omwisseling via die webshop bij lage upload snelheid. Overigens heeft Zaram in Korea daar niets van gehoord.

Er even vanuit gaande dat Zaram gaat constateren dat de drie SFP’s gewoon goed zijn… denk eens mee… wat zou de verklaring dan kunnen zijn?

Waarom zijn er UDM Pro’s waarin “sommige exemplaren van” de Zaram SFP de genoemde verschijnselen vertonen? Ander level hardware? Zijn over SFP+ issues meer rapporten? Firmware zou bij deze Tweakers recent geweest zijn maar wellicht toch een issue?

Ik heb werkelijk geen idee, maar ssh/telnet problemen lijkt een issue met access van de hardware van de UDM Pro naar de hardware van de SFP. Bij mij werkten ze alle drie dus prima met ssh in de ACT media converter :? .

Graag suggesties.

En ik zit een beetje ;( want ik heb nu geen reserve exemplaren meer, maak hoge kosten voor die zendingen naar Korea en heb er dus nog steeds onbezoldigd werk aan.

Alle input is welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuky
ernstoud schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:05:

Ik heb nu van 3 Tweakers de Zaram omgeruild omdat ze erg lage upload hadden en/of met ssh toegang naar de SFP packet loss, disconnects en erg hoge latency zagen.

Alle drie UDM Pro gebruikers. Alle drie de SFP’s doen het prima in mijn 10Gbps. media converter :F .

Deze drie SFP’s zijn nu naar Korea voor verdere testen maar ik durf er om te wedden dat ze daar zullen constateren dat er niets mee aan de hand is. Dat denk ik omdat alle SFP’s door Zaram voor verzending afzonderlijk getest worden (ik heb daar de verslagen van). Dan lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat er dan 3 defect zijn.

Ik heb van de twee Tweakers waar nu een andere (nieuwe) SFP naar onderweg is, nog geen resultaten. De derde Tweaker heeft nog geen XGS-PON maar met een andere Zaram waren zijn SSH/telnet problemen wel opgelost.

Ook Tweaker Celeris, die via een webshop had gekocht, was geholpen met een omwisseling via die webshop bij lage upload snelheid. Overigens heeft Zaram in Korea daar niets van gehoord.

Er even vanuit gaande dat Zaram gaat constateren dat de drie SFP’s gewoon goed zijn… denk eens mee… wat zou de verklaring dan kunnen zijn?

Waarom zijn er UDM Pro’s waarin “sommige exemplaren van” de Zaram SFP de genoemde verschijnselen vertonen? Ander level hardware? Zijn over SFP+ issues meer rapporten? Firmware zou bij deze Tweakers recent geweest zijn maar wellicht toch een issue?

Ik heb werkelijk geen idee, maar ssh/telnet problemen lijkt een issue met access van de hardware van de UDM Pro naar de hardware van de SFP. Bij mij werkten ze alle drie dus prima met ssh in de ACT media converter :? .

Graag suggesties.

En ik zit een beetje ;( want ik heb nu geen reserve exemplaren meer, maak hoge kosten voor die zendingen naar Korea en heb er dus nog steeds onbezoldigd werk aan.

Alle input is welkom.
Slechte connectie in de cages van Ubiquiti? Is werkelijk waar het enige waar ik op kan komen. Aangezien het met een ander exemplaar niet speelt... Misschien maakt de ene SFP module net geen lekkere connectie op de contactjes waar de upload over gaan? :?

Acties:
  • +6 Henk 'm!
@ernstoud Ik vermoed 2 dingen:
1) vieze glasvezel of niet goed aangedrukte connector. Dit kan uitgesloten worden door een cleaner pen te gebruiken en de connectoren goed aan te drukken.
2) instellingen op de UDMP. Ik wil gerust een keer meekijken met een tweaker die dit probleem heeft, bijvoorbeeld via een Teams screen share sessie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:24

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter

Graag suggesties.

Alle input is welkom.
Hi Ernst,

Ik heb zelf deze klachten nog niet mee gemaakt in de 15+ installaties die ik inmiddels heb gedaan en ook de via de webshop verkochte sfp's heb ik niks terug ontvangen of gehoord. Ik ben heel erg benieuwd naar de resultaten!

Heb je ook gevraagd wat voor kabel ze hebben gebruikt en of een nieuwe glas kabel hebben geprobeerd? en of de sfp contacten schoon waren etc. Ik heb in het verleden met Cisco icm sfp's ook dat soort gekke taferelen gehad en vaak lag het aan de kabels

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Tuky schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:21:
[...]

Slechte connectie in de cages van Ubiquiti? Is werkelijk waar het enige waar ik op kan komen. Aangezien het met een ander exemplaar niet speelt... Misschien maakt de ene SFP module net geen lekkere connectie op de contactjes waar de upload over gaan? :?
Heb ik al aan gedacht. Het is natuurlijk een sub-optimale connector, zo’n pcb edge connector. Wellicht net te kritische contact afstand waarbij dan de RX signalen goed gaan maar de TX niet…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robertwebbe schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:25:
@ernstoud Ik vermoed 2 dingen:
1) vieze glasvezel of niet goed aangedrukte connector. Dit kan uitgesloten worden door een cleaner pen te gebruiken en de connectoren goed aan te drukken.
2) instellingen op de UDMP. Ik wil gerust een keer meekijken met een tweaker die dit probleem heeft, bijvoorbeeld via een Teams screen share sessie.
1) nah… ze hadden dus ook slechte ssh/telnet ervaringen naar de SFP zelf… daar heeft glasvezel geen invloed op
2) mogelijk… maar bij 1 van de genoemde gevallen heeft meester @R3D continu mee gediscussieerd

Acties:
  • +3 Henk 'm!
wbschenk schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:26:
[...]

Hi Ernst,

Ik heb zelf deze klachten nog niet mee gemaakt in de 15+ installaties die ik inmiddels heb gedaan en ook de via de webshop verkochte sfp's heb ik niks terug ontvangen of gehoord. Ik ben heel erg benieuwd naar de resultaten!

Heb je ook gevraagd wat voor kabel ze hebben gebruikt en of een nieuwe glas kabel hebben geprobeerd? en of de sfp contacten schoon waren etc. Ik heb in het verleden met Cisco icm sfp's ook dat soort gekke taferelen gehad en vaak lag het aan de kabels
Yep. Juiste kabel werd gebruikt. En ssh/telnet wat niet wil naar de SFP kan niet door het glas komen, tenzij op dat moment de SFP alle processing power gebruikt om er nog iets van te maken en dus slecht reageert op de lage prioriteit ICMP echo… ?

SFP contact problemen geef ik een goede kans.

Er zijn ook van de 220 Zaram SFP’s via mij er schat ik op dit moment meer dan de helft in een UDM in gebruik. Dus het is echt een exemplarisch probleem…

[ Voor 8% gewijzigd door ernstoud op 12-01-2024 16:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tuky
ernstoud schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:27:
[...]

Heb ik al aan gedacht. Het is natuurlijk een sub-optimale connector, zo’n pcb edge connector. Wellicht net te kritische contact afstand waarbij dan de RX signalen goed gaan maar de TX niet…
Heb dat probleem al eens vaker gezien in sfp+ cages van Ubiquiti met DAC kabels, de problematische DAC kabel gaf massa's packetloss maar presteerde prima in een HP switch of in de cage van een Fortigate..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:55

Graag suggesties.

Alle input is welkom.
Zou er een link zijn met de verschillende firmware versies? Lees regelmatig dat er issues zijn opgelost met SFP+ modules. Is er een overeenkomst met EA gebruikers?

Hier komen ze pas eind deze maand het glas activeren en hoop ik mijn UDM SE te activeren met de Zaram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik heb DHCP enzo in de Deco ingeregeld doordat al jaren in router mode staat. Dit was ideaal met het switchen van provider, behalve bij Delta.

Nu wil ik de Nokia XS-2426G-B modem vervangen door een Huawei of Nokia ONT en daar de Dexo X20 op aan te sluiten.
Ik wil graag weten of de Deco X20 een goede en betrouwbare router is om zo aan internet te hangen?
Advies is welkom.

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Dat werkt probleemloos. VLAN 100 even instellen en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Atlantis01 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:50:
Bedankt voor jullie reacties. EasyMesh is een standaard van de Wifi Alliance.

https://www.wi-fi.org/discover-wi-fi/wi-fi-easymesh

Kan ik de router en extender dezelfde SSID naam geven? Gaat dat niet “botsen”, omdat het geen mesh is?
Voor de apparaten die met het netwerk verbinding maken, die schakelen dan van het ene naar het andere netwerk, maar dan wel met onderbreking, omdat het geen mesh is.
Klopt dat?
Gewoon dus als repeater of accespoint instellen met identieke instellingen. Moet goed komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:31:
[...]

Yep. Juiste kabel werd gebruikt. En ssh/telnet wat niet wil naar de SFP kan niet door het glas komen, tenzij op dat moment de SFP alle processing power gebruikt om er nog iets van te maken en dus slecht reageert op de lage prioriteit ICMP echo… ?
Er zijn in de laatste firmwares tal van problemen met SFP+ opgelost/aangepast, wellicht dat dit er mee te maken heeft?

Ikzelf kan nog niet testen, de Zaram zit netjes in de doos wachtend tot mijn AON omgezet wordt naar XGS-PON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:58

Ad Hox

N/A

Hier nog steeds geen succes.. vandaag voor de 3e keer een chat (en ticket) gestart. Zaram heel de dag aangesloten en naar kantoor gegaan. Helaas nog steeds geen IP. Zou wel “gebeld” worden, maar niets gehoord. R3D ook een berichtje gestuurd maar wellicht nog te druk.

Nou ja, maar weer wachten dan, maandag weer de chat (of telefoon) in. Betreft Caiway

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

Graag suggesties.

Alle input is welkom.
Ik wil zeggen dat het probleem aan de UDM Pro ligt , specifiek de sfp+ poort die in mijn geval in oudere fw versies bijzonder buggy was.
De fs.com (gpon variant) die ik hiervoor gebruikte had in het begin ook moeite met de snelheid.
De max framesize op de sfp+ poort en handmatig de I2C_bus bijwerken leek toen te hebben geholpen, ook al crashte de Network_app wel binnen een kwartier (heb ik nog een ticket van lopen bij Ubiquity).
De kundige UDM gebruikers zouden even via de cli op de poort kunnen kijken wat de frames doen, een eventuele tweak met “ethtool” zou wellicht kunnen helpen.
De Zaram heb ik wel via ssh kunnen bereiken/uitlezen maar (helaas)nog niet kunnen testen op mijn odido 8G verbinding.

In het begin kwamen ook weleens problemen voorbij met de fs.com xgs_pon, issues met de sfp actief krijgen en instabiele connectie werd opgelost door via ssh in te loggen op de sfp en “enable” commando in te voeren en de onu te rebooten via ssh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Tuky schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:14:
[...]

Heb dat probleem al eens vaker gezien in sfp+ cages van Ubiquiti met DAC kabels, de problematische DAC kabel gaf massa's packetloss maar presteerde prima in een HP switch of in de cage van een Fortigate..
Was er nou ook niet iemand die precies het zelfde had, maar dan intern met een uplink met fiber vanaf een UDM. Ergens in dit topic…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Laatst online: 22:26
Alle drie de SFP’s doen het prima in mijn 10Gbps. media converter :F .
@ernstoud Welke mediacoverter gebruik jij met zo veel succes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostw24
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-09 07:36
Wat is jullie ervaring met het herhaaldelijk verwijderen van de Attema FTU connector? In de OP staat een waarschuwing dat deze FTU eigenlijk niet bedoeld is om steeds de connector er uit te halen omdat mogelijk de aansluiting breekt.

Ik wil graag m'n zaram direct aansluiten op de ftu (vind dat de meest chique oplossing) ipv met het koppelstukje en een extra kabel, maar heb natuurlijk de kans dat ik hier en daar de Nokia nog even moet aansluiten mocht het niet werken. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Joostw24 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:05:
Wat is jullie ervaring met het herhaaldelijk verwijderen van de Attema FTU connector? In de OP staat een waarschuwing dat deze FTU eigenlijk niet bedoeld is om steeds de connector er uit te halen omdat mogelijk de aansluiting breekt.

Ik wil graag m'n zaram direct aansluiten op de ftu (vind dat de meest chique oplossing) ipv met het koppelstukje en een extra kabel, maar heb natuurlijk de kans dat ik hier en daar de Nokia nog even moet aansluiten mocht het niet werken. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Er zijn ook adapters van APC naar UPC. Maar als je geen koppel stukje wil zul je dat ook wel niet willen.

Anders de fs SFP aanschaffen. Die heeft APC net als de Nokia.

Niet rommelen aan de Attema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox

Ad Hox

N/A

Frustratie wordt steeds groter. Caiway zegt nu dat ze niet kunnen helpen omdat ze geen ondersteuning bieden voor een eigen glasvezelmodem. Maar de Zaram is nog nooit online gekomen na registratie (geen IP).

De Zaram gaat zo de prullenbak in. Jammer van het project maar dit schiet niet op.

Tenzij @R3D nog even naar mijn case zou willen kijken? Volgens mij gewoon het bekende “zetje”.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 10:51
Ad Hox schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:37:
Frustratie wordt steeds groter. Caiway zegt nu dat ze niet kunnen helpen omdat ze geen ondersteuning bieden voor een eigen glasvezelmodem. Maar de Zaram is nog nooit online gekomen na registratie (geen IP).

De Zaram gaat zo de prullenbak in. Jammer van het project maar dit schiet niet op.

Tenzij @R3D nog even naar mijn case zou willen kijken? Volgens mij gewoon het bekende “zetje”.
Prullenbak? Ik denk dat @ernstoud hem dan wel terug wil. Heeft hij weer een goeie reserve... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joostw24
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-09 07:36
ernstoud schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:12:
[...]

Niet rommelen aan de Attema.
Duidelijk :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Niet zo negatief en wanhopig. Welke router, wat heb je al geprobeerd?

Er is hier een hele community die kan helpen.

En een PB aan @R3D helpt zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Kan met niet voorstellen dat het niet opgelost kan worden. Er zijn er immers bijna rond de 200 actief nu…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox

Ad Hox

N/A

Thanks.. Betreft de Zaram met UDM Pro. Aangesloten met bijgeleverd koppelstukje (blauw in Zaram). VLAN100 ingesteld, 500 ook geprobeerd. SFP Poort staat ingesteld op WAN en 10GB/S. Zowel poort 10 als 11 geprobeerd, UDM herstart, hele dag en nacht aangesloten (meerdere dagen).

De Zaram wordt netjes herkend, daar ligt het denk ik niet aan. Vandaar dat ik denk dat het aan de registratie bij Caiway ligt (en daar kom ik gewoonweg niet verder, helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:47
Ad Hox schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:51:
Thanks.. Betreft de Zaram met UDM Pro. Aangesloten met bijgeleverd koppelstukje (blauw in Zaram). VLAN100 ingesteld, 500 ook geprobeerd. SFP Poort staat ingesteld op WAN en 10GB/S. Zowel poort 10 als 11 geprobeerd, UDM herstart, hele dag en nacht aangesloten (meerdere dagen).

De Zaram wordt netjes herkend, daar ligt het denk ik niet aan. Vandaar dat ik denk dat het aan de registratie bij Caiway ligt (en daar kom ik gewoonweg niet verder, helaas).
Een ding wat je nog zou kunnen proberen is een ander kabeltje. Glasvezelkabels en connectors zijn vrij kwetsbaar, van de drie kabels die ik in huis had getrokken werkte er 1 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 10:51

Al contact gehad met r3d? En met Nokia gewoon prima neem ik aan?

Goeie ponid doorgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuky

Interface staat op DHCP neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad Hox

Ad Hox

N/A

Yes, staat op DHCPv4. Ander kabeltje zal ik nog even proberen (even bestellen). Dat is een kleine moeite inderdaad. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuky
Ad Hox schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:55:
Yes, staat op DHCPv4. Ander kabeltje zal ik nog even proberen (even bestellen). Dat is een kleine moeite inderdaad. Dank!
Er zijn toch ook anderen op dit forum die dit ook bij Caiway aan de praat hebben gekregen? Als het aan de kant van Caiway ligt, is het misschien even volharden, je moet net even de juiste medewerker hebben.. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Tuky schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:17:
[...]

Er zijn toch ook anderen op dit forum die dit ook bij Caiway aan de praat hebben gekregen? Als het aan de kant van Caiway ligt, is het misschien even volharden, je moet net even de juiste medewerker hebben.. :/
Registratie van eigen apparatuur wordt niet gedaan door de klantenservice, dat is iets wat de technische dienst doet. Caiway=Delta trouwens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ZRMTXXXXXXXX doorgegeven neem ik aan, met xxxxxxxx de 8 cijfers op doosje of SFP?

Dan zou het fijn zijn als iemand hier met een werkende Zaram in een UDM Pro zijn/haar instellingen eens met die van jou vergelijkt. Als dat dan goed is, is @R3D aan de beurt :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bsmile000
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 21:49
Ook bij mij nog steeds geen succes. De Zaram al voor de kerst ontvangen van Ernst en geactiveerd bij Delta, maar tot op heden nog steeds geen IP adres ontvangen.

Ik heb een Ubiquiti Dreamwall met 2 SFP+ poorten. Volgens mij alles goed gezet:
Vast 10 GBPS, DHCP, VLAN100 (maar ook 500 geprobeerd), de Zaram in allebei de poorten geprobeerd, nieuwe kabel besteld en geprobeerd. Volgens @R3D staat alles goed voor de Zaram, maar helaas nog geen succes. Het lampje bij de SFP poort op de Dreamwall brand niet, maar ik weet niet wanneer deze moet branden: bij het herkennen van de SFP module of bij daadwerkelijk netwerkverkeer.
Via SSH zie ik wel iets van verkeer, maar is volgens mij niet meer dan handshake:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3cEkfbEKgvl3REbPmyr2_-sAUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATl5J5QCoSbIFv28sEa5WkC5.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de instellingen in Unifi OS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iO4nkiQKWowqMgBsucnFkI6hZSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6BkrijBZAlBTvetIa4ue5Dan.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb @R3D nogmaals om hulp gevraagd, want ik kom er echt niet meer uit.
Pagina: 1 ... 37 ... 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.