Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:43
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:37:
De instructie die de medewerkers meekrijgen is dat je de nieuwe ONT aangesloten moet hebben en de oude Nokia router moet afkoppelen. Dan kan de technische dienst namelijk ook eventueel gelijk problemen zien als er iets verkeerd gaat.

Maar zoals hier al zo vaak besproken is dat niet noodzakelijk. Je kunt gewoon de Nokia router aangesloten houden. Die blijft namelijk altijd werken.
Ook gisteravond een soortgelijke boodschap weer gekregen voor activeren van mijn Nokia XS-010X-Q via de chat met Delta/Caiway.
Alles moet er de hele dag af inclusief mijn huidige Delta Nokia, kortom een hele dag geen internet, totdat de modem geactiveerd is. (Heb sowieso de activatie actie even uitgesteld tot volgende week ivm drukte prive)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-09 16:37
wat moet ik opgeven voor pon-id met de zaram stick?
of beter, wat moet er op de plek van de xxxxxx?
ik heb geen nummer dat net zo lang is als het aantal x in de TS: ZRMTxxxxxxx

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clubbtraxx
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 00:29
pc_freak1 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:04:
wat moet ik opgeven voor pon-id met de zaram stick?
of beter, wat moet er op de plek van de xxxxxx?
ik heb geen nummer dat net zo lang is als het aantal x in de TS: ZRMTxxxxxxx
ZRMT en de 8 cijfers van je serienummer zoals vermeld op het doosje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-09 16:37
Clubbtraxx schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:11:
[...]

ZRMT en de 8 cijfers van je serienummer zoals vermeld op het doosje.
dankjewel!

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clubbtraxx
Nokia XS-010G-Q met UK PSU op marktplaats...

https://www.marktplaats.n...-delta-caiway-xgpon-modem

[ Voor 11% gewijzigd door Clubbtraxx op 04-01-2024 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 17:22

ofc

Blijkbaar een lading van die modems opgekocht die laatst te koop stonden op ebay.co.uk.
Wel even 20 euro er bovenop en beweert hier een particuliere verkoper te zijn, dus geen consumentenrecht van toepassing.
Meldt ook 'Heb deze een tijd terug voor een aantal klanten gekocht', dus toch niet particulier???
Valt denk ik wel in de doelgroep van nieuws: Online platforms gaan inkomsten gebruikers doorgeven aan Belastingdienst

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bart___
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-09 15:17
Vanaf vandaag ben ook ik met de Zaram online op Delta, weliswaar op Vlan 500, maar werkt naar behoren met een stabiele up/down van mijn contract (1Gbit).

De aanvraag vlak voor kerst gedaan volgens de instructie zoals eerder in het topic aangegeven, na kerst op advies van de helpdesk 3 dagen de Zaram modem aangesloten gehad tussen 9-18 zodat de modem geprovisioned kon worden. Helaas had dit geen resultaat. Vervolgens deze week de Nokia gewoon aangesloten gehad, wel gisteren contact gehad via de chat. Vandaag was ik online via de Nokia en kreeg een bericht dat mijn 'storingsmelding' was verholpen. Vervolgens de Zaram weer aangesloten, geen IP op vlan 100, bij het omzetten naar vlan 500 direct een IP en alles werkte. :-)

Zojuist nog wel even gepolst via de chat bij de helpdesk of vlan 500 OK is, de boodschap was dat als het werkt het goed is ;-).

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Bart___ schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:34:
Vanaf vandaag ben ook ik met de Zaram online op Delta, weliswaar op Vlan 500, maar werkt naar behoren met een stabiele up/down van mijn contract (1Gbit).

De aanvraag vlak voor kerst gedaan volgens de instructie zoals eerder in het topic aangegeven, na kerst op advies van de helpdesk 3 dagen de Zaram modem aangesloten gehad tussen 9-18 zodat de modem geprovisioned kon worden. Helaas had dit geen resultaat. Vervolgens deze week de Nokia gewoon aangesloten gehad, wel gisteren contact gehad via de chat. Vandaag was ik online via de Nokia en kreeg een bericht dat mijn 'storingsmelding' was verholpen. Vervolgens de Zaram weer aangesloten, geen IP op vlan 100, bij het omzetten naar vlan 500 direct een IP en alles werkte. :-)

Zojuist nog wel even gepolst via de chat bij de helpdesk of vlan 500 OK is, de boodschap was dat als het werkt het goed is ;-).
Top dat het werkt, het moet nog wel even gefixt worden als @R3D terug is of door een van z'n collega's. Het hoort namelijk netjes op 100 uiteraard, maar voor nu, gefeliciteerd 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clubbtraxx
Bart___ schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:34:
Tjonge, dat geeft wel gelijk het niveau van de helpdeskmederker weer zeg... Inderdaad door R3D maar even recht laten trekken naar VLAN 100 als ie weer terug van vakantie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clubbtraxx
ofc schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:23:
[...]

Blijkbaar een lading van die modems opgekocht die laatst te koop stonden op ebay.co.uk.
Wel even 20 euro er bovenop en beweert hier een particuliere verkoper te zijn, dus geen consumentenrecht van toepassing.
Meldt ook 'Heb deze een tijd terug voor een aantal klanten gekocht', dus toch niet particulier???
Valt denk ik wel in de doelgroep van nieuws: Online platforms gaan inkomsten gebruikers doorgeven aan Belastingdienst
Dat denk ik ook ja... UK is geen EU meer he, dus import heffingen etc.
Die 20 euro er bovenop valt dan an sich nog wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 17:22

ofc

Clubbtraxx schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:03:
[...]
Dat denk ik ook ja... UK is geen EU meer he, dus import heffingen etc.
Die 20 euro er bovenop valt dan an sich nog wel mee.
Die verzendkosten en import heffingen voor een enkel modem had ik meegerekend. Als hij in het groot ingekocht heeft, kunnen de verzendkosten lager geweest zijn en is de winstmarge mogelijk nog groter.

Acties:
  • +14 Henk 'm!
ofc schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:42:
[...]

Die verzendkosten en import heffingen voor een enkel modem had ik meegerekend. Als hij in het groot ingekocht heeft, kunnen de verzendkosten lager geweest zijn en is de winstmarge mogelijk nog groter.
En wat is daar nu het probleem mee? Iemand toont (wellicht, het kan een partij zijn die echt ergens anders vandaan komt) initiatief, neemt risico en doet mensen een plezier. En verdient er dan misschien alles bij elkaar honderd euro mee.

Zoals ondergetekende deed met totaal 20k euro Zaram SFP’s.

Ik begrijp je punt niet.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Celeris
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-09 13:29
Even een update m.b.t. mijn uploadsnelheid van 1mbit i.c.m. de Zaram SFP module.

Na het activeren van mijn eerste Zaram module werkte de download perfect, echter bleef de uploadsnelheid erg achter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tL3ss3pPhILipMY-LcL402sG2LI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8AZlPtLyn3oWqkCU3JGVUwBc.png?f=user_large
Ik heb van alles geprobeerd, ticket bij Delta laten aanmaken, nieuwe kabel geprobeerd, rxt/tx waardes gechecked. Helaas hielp niets dus heb ik uiteindelijk het besluit genomen om de Zaram RMA te sturen.

Gisteren heb ik de vervangende module ontvangen, en deze heb ik direct aangemeld via de chat bij Delta. Ik werd zojuist gebeld met de vraag of ik mijn nieuwe modem wou aansluiten zodat ze deze konden activeren. Dit heb ik direct gedaan, en tot mijn verbazing was er een half uur later een werkende verbinding!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUBw1mQc9lijdxG39NkUsUFfsuI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oJ46J5hfotqFkazmu7c93L3x.png?f=user_large

Bedankt voor de hulp allemaal, eindelijk maar toch werkt het naar behoren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwdtourkane
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 19:02
Net bericht gekregen dat mn eigen ONT gebruikt kan worden, deze werkt prima een 'Huawei HN8010Ts'.
Deze had ik al maanden liggen aangezien verwachting was dat het eerder zou werken.
Helaas moest ik iets meer geduld hebben.

Nu had ik ook direct er bij gevraagd om CGNAT uit te zetten, alleen zie ik dat mijn WAN IP-adres nog steeds begint met 100.X.X.X ik neem aan dat dit mogelijk nog een paar uur kan duren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• webafast
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-06 10:36
Celeris schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:42:
Even een update m.b.t. mijn uploadsnelheid van 1mbit i.c.m. de Zaram SFP module.

Na het activeren van mijn eerste Zaram module werkte de download perfect, echter bleef de uploadsnelheid erg achter.
[Afbeelding]
Ik heb van alles geprobeerd, ticket bij Delta laten aanmaken, nieuwe kabel geprobeerd, rxt/tx waardes gechecked. Helaas hielp niets dus heb ik uiteindelijk het besluit genomen om de Zaram RMA te sturen.

Gisteren heb ik de vervangende module ontvangen, en deze heb ik direct aangemeld via de chat bij Delta. Ik werd zojuist gebeld met de vraag of ik mijn nieuwe modem wou aansluiten zodat ze deze konden activeren. Dit heb ik direct gedaan, en tot mijn verbazing was er een half uur later een werkende verbinding!
[Afbeelding]

Bedankt voor de hulp allemaal, eindelijk maar toch werkt het naar behoren :)
Fijn om te horen dat het werkt! (y) (y) (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clubbtraxx
Die 4gbit van KPN is wel een goede deal in vergelijk met Delta 2 gig zeg.
Als je het kan afnemen tenminste, hier niet sneller dan 1gbit

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik mis altijd wel in dit soort artikelen en ook in de podcast voorgaande keren dat Delta al heel vroeg het 8gbps abbo had. Dat is wel zo fijn in zo’n tijdlijn.

Ik snap dat het niet meer verkocht wordt, maar het maakt het verhaal wel compleet :)

Mooi “gerelateerd artikel” onder het verhaal trouwens 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
justdaboo schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:02:
[...]

Ik mis altijd wel in dit soort artikelen en ook in de podcast voorgaande keren dat Delta al heel vroeg het 8gbps abbo had. Dat is wel zo fijn in zo’n tijdlijn.

Ik snap dat het niet meer verkocht wordt, maar het maakt het verhaal wel compleet :)

Mooi “gerelateerd artikel” onder het verhaal trouwens 8)
Weer die kop van mij in beeld ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:15:
[...]

Weer die kop van mij in beeld ;) .
Redactie feedback gegeven:
“Ineens was er 8gbps” extra toevoeging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrKoen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 23:16
Zo te lezen sluit ik aan in de lange rij met andere Tweakers die hun Zaram proberen werkend te krijgen op Delta. Hier ook 2 dagen terug geregistreerd via de chat volgens het script in dit topic. Volgende ochtend 9 AM gebeld vanuit Delta, maar telefoontje gemist. Daarna al inmiddels bijna 10x in chats en telefoontjes met Delta om het voor elkaar te krijgen. Steeds wisselende informatie. We zijn er mee bezig, ze kijken er nu naar, ik bel nu met de afdeling die erover gaat, de afdeling die erover gaat is al een paar uur naar huis, van het weekend zijn ze er niet, van het weekend zijn ze er wel, etc. Gek word je ervan. Ondertussen moet de Zaram verbonden blijven en zit ik zonder internet en kom ik erachter dat m'n huisautomatisering het niet meer doet als het een paar dagen zonder internet zit (werk aan de winkel for sure :D). De Nokia van Delta zelf doet het prima, maar 10 Watt, double hop en de DMZ optie lijkt het niet te doen, dus daar wil ik weer vanaf.

Ik wilde eerst nog een poging wagen met de Zaram SFP+ te kijken of die het zou doen in m'n TP-Link MC220L SFP converter die ik bij Caiway altijd op AON zonder enige problemen gebruikte. Maar wilde niet langer het risico nemen dat dat het euvel was dus zoals iemand anders in dit draadje lees ik ook de AC4455 SFP+ converter gehaald en daar de Zaram in geprikt. Alle lampjes (behalve de 10G) branden, maar geen DHCP lease op VLAN 100. Nu maar eens VLAN 500 proberen zoals ik zojuist hier lees.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JY8Kum_4ISL8gtZv09OmqfLnYuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzZH2uVQwuTf3vJ69s5dx4w9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrKoen
VLAN 500 hier ook geen DHCP lease.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUUFgFBNiCfIyl4Ib2ZKNiayAtw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cDGb71vfDoqbom1mBLia6bcH.png?f=fotoalbum_large

Beetje verder teruglezend in het draadje zie ik dat je echt expliciet CIG XG-99S moet benoemen bij Delta. Ook ik heb hier de fout gemaakt om te zeggen dat het om de bekende Zaram SFP+ module gaat van Tweakers, beetje ervan uitgaande dat ze deze inmiddels wel kennen. Wellicht is het daar mis gegaan.

Ik lees een paar mensen noemen dat ze een AC4455 SFP+ converter gebruiken. Ik heb er zelf een pfSense doos achter hangen. Ik zie niemand wat reppen over de dipswitches achterop de AC4455. Aangezien alle lampjes branden vermoed ik niet dat daarin wat mis is. Ik heb ze allemaal op Off staan. Iemand met een AC4455 waar het inmiddels wel werkt dat die kan bevestigen dat die inderdaad allemaal op Off moeten staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ESy829MTYFV-zNeqxIGRCWcc_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLQbRyuLWmjnRP9PZslDgR6y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!
Ik lees al die “pijn” hierboven… tip: wacht nou even tot @R3D terug is van vakantie en tijd heeft om naar jullie individuele gevallen te kijken. Voor alles is een oplossing, met van alles en nog wat proberen wordt een issue aan de OLT kant niet opgelost.

Geduld mensen…

Ik krijg nl. verzoeken om de Zaram SFP om te ruilen nu dat bij Tweaker @Celeris een oplossing bleek. Hij heeft de Zaram via een webshop, niet via mij.

Besef dat omruilen betekent dat de SFP voor EUR 22,- naar Korea gaat en de kans groot is dat ze daar constateren dat de SFP goed is. We moeten wel zeker weten dat de SFP defect is voordat voor elk probleem met de verbinding er over omruilen gesproken wordt.

Ik heb nu nog reserve exemplaren voor omruil, maar voordat ik omruil wil ik lezen dat je al het andere geprobeerd hebt. En daarmee bedoel ik ook dat met @R3D geconstateerd is dat er geen issue is aan de OLT kant.

En gebruik alleen SC/UPC (blauw) in de SFP, anders is er kans de optiek te beschadigen en er is dan zekerheid op veel demping met gevolg packet loss, lage snelheid e.d.

Er is nu een Tweaker die gaat omruilen, als dat zijn probleem oplost weten we weer iets meer.

Ik kan niet geloven dat er van de twee zendingen 1 of meerdere defect zijn omdat ze allemaal voor verzending naar NL afzonderlijk getest zijn, ik heb die test verslagen.

[ Voor 65% gewijzigd door ernstoud op 06-01-2024 13:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekwaussie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 11:59
MrKoen schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:37:
VLAN 500 hier ook geen DHCP lease.

[Afbeelding]

Beetje verder teruglezend in het draadje zie ik dat je echt expliciet CIG XG-99S moet benoemen bij Delta. Ook ik heb hier de fout gemaakt om te zeggen dat het om de bekende Zaram SFP+ module gaat van Tweakers, beetje ervan uitgaande dat ze deze inmiddels wel kennen. Wellicht is het daar mis gegaan.

Ik lees een paar mensen noemen dat ze een AC4455 SFP+ converter gebruiken. Ik heb er zelf een pfSense doos achter hangen. Ik zie niemand wat reppen over de dipswitches achterop de AC4455. Aangezien alle lampjes branden vermoed ik niet dat daarin wat mis is. Ik heb ze allemaal op Off staan. Iemand met een AC4455 waar het inmiddels wel werkt dat die kan bevestigen dat die inderdaad allemaal op Off moeten staan?

[Afbeelding]
Beste MRkoen,

Ik heb bijna de zelfde opstelling als jou alleen geen pfsense achter de converter hangen maar een asus RT-AX86U.
Ik heb in het begin ook wat issues mee gehad om het werkend te krijgen nu werkt het maar op vlan500.
Dipswitches heb ik niks aangedaan die staan allemaal op off.

Wat wel bij mij het geval was dat mij asus router 1gbs wan poort had en het er niet op deed en wel op de 2,5gbs poort, gaat lampje 10gbs branden, heb deze poort aangeven als mijn primary wan poort en daar de vlan 500 opgezet.
Als ik alleen de router of de converter opnieuw opstartte pakte die het niet goed op.
Ik heb eerst alles uit moeten zetten en dan eerst de converter op laten starten en als die opgestart was pas mijn router opgestart en loopt nu goed.

Waarom hij niet op mijn 1gbs wan poort deed weet ik nog niet, ben daar nog niet mee verder aan kijken geweest. Tevens download 500- 800mbps, fluctueert bij mij en blijft achter bij de upload 850-925 snelheid.

Verder werkt een camera en hue goed ook als ik van extern verbinding wil maken alleen de Tado verwarming regeling heb ik nog issue mee. Geen goede verbinding met de cloud, al geeft ie wel aan dat er verbinding is, daar zit nog wat werk voor mij in.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clubbtraxx
ernstoud schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:41:

En gebruik alleen SC/UPC (groen) in de SFP, anders is er kans de optiek te beschadigen en er is dan zekerheid op veel demping met gevolg packet loss, lage snelheid e.d.
Ernst, pas even je bericht aan, want groen moet er juist NIET in natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrKoen
Koekwaussie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:06:
[...]

Beste MRkoen,

Ik heb bijna de zelfde opstelling als jou alleen geen pfsense achter de converter hangen maar een asus RT-AX86U.
Ik heb in het begin ook wat issues mee gehad om het werkend te krijgen nu werkt het maar op vlan500.
Dipswitches heb ik niks aangedaan die staan allemaal op off.

Wat wel bij mij het geval was dat mij asus router 1gbs wan poort had en het er niet op deed en wel op de 2,5gbs poort, gaat lampje 10gbs branden, heb deze poort aangeven als mijn primary wan poort en daar de vlan 500 opgezet.
Als ik alleen de router of de converter opnieuw opstartte pakte die het niet goed op.
Ik heb eerst alles uit moeten zetten en dan eerst de converter op laten starten en als die opgestart was pas mijn router opgestart en loopt nu goed.

Waarom hij niet op mijn 1gbs wan poort deed weet ik nog niet, ben daar nog niet mee verder aan kijken geweest. Tevens download 500- 800mbps, fluctueert bij mij en blijft achter bij de upload 850-925 snelheid.

Verder werkt een camera en hue goed ook als ik van extern verbinding wil maken alleen de Tado verwarming regeling heb ik nog issue mee. Geen goede verbinding met de cloud, al geeft ie wel aan dat er verbinding is, daar zit nog wat werk voor mij in.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Zeker, thanks voor het delen! Ik heb alleen een 1 gbps poortje op mijn pfSense doosje zitten (self-built.. pakweg 10 jaar geleden.. still goes solid at 1gbps) dus de 2,5 gbps optie kan ik hier helaas niet proberen. Goed om te weten dat de dipswitches zo goed staan. Ik heb zojuist R3D een hulpkreet gestuurd en wacht het wel af tot komende week. Gelukkig werkt het met het Delta Nokia modem :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrKoen
ernstoud schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:15:
[...]

Aangepast, je hebt helemaal gelijk. Ben nog niet wakker, zit pas aan de derde koffie :$ .
Ik schrok hier ook al even na het lezen van je bericht.. dat stukje had ik namelijk wel stuk of 10x terug gelezen in je manual om er zeker van te zijn dat ik er niet de verkeerde in propte :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:41:
Ik lees al die “pijn” hierboven… tip: wacht nou even tot @R3D terug is van vakantie en tijd heeft om naar jullie individuele gevallen te kijken. Voor alles is een oplossing, met van alles en nog wat proberen wordt een issue aan de OLT kant niet opgelost.

Geduld mensen…

Ik krijg nl. verzoeken om de Zaram SFP om te ruilen nu dat bij Tweaker @Celeris een oplossing bleek. Hij heeft de Zaram via een webshop, niet via mij.

Besef dat omruilen betekent dat de SFP voor EUR 22,- naar Korea gaat en de kans groot is dat ze daar constateren dat de SFP goed is. We moeten wel zeker weten dat de SFP defect is voordat voor elk probleem met de verbinding er over omruilen gesproken wordt.

Ik heb nu nog reserve exemplaren voor omruil, maar voordat ik omruil wil ik lezen dat je al het andere geprobeerd hebt. En daarmee bedoel ik ook dat met @R3D geconstateerd is dat er geen issue is aan de OLT kant.

En gebruik alleen SC/UPC (blauw) in de SFP, anders is er kans de optiek te beschadigen en er is dan zekerheid op veel demping met gevolg packet loss, lage snelheid e.d.

Er is nu een Tweaker die gaat omruilen, als dat zijn probleem oplost weten we weer iets meer.

Ik kan niet geloven dat er van de twee zendingen 1 of meerdere defect zijn omdat ze allemaal voor verzending naar NL afzonderlijk getest zijn, ik heb die test verslagen.
Hi Ernst,
Dit is toch juist blauw bij de zaram?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-09 09:00
Staat nog een XS-010X-Q op V&A
https://tweakers.net/aanbod/3536714/nokia-xs-010x-q.html

Wel een beetje schaamteloze promo van mijn eigen ad, maar soit. :+

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

Volgens mij heb jullie mij een beetje gemist;-)

Ik ga me nog even een dag verbazen aan de vragen die ik in mijn inbox zie voordat ik die aanraak.
Gaat wel even duren voordat ik daar doorheen ben, het laatste bericht van 22 Dec staat niet eens meer op mijn laatste pagina met berichten "zucht".

Mede door de vele veeeeeeeele mensen die hun bericht starten met " ik weet dat je op vakantie bent ..." en vervolgens een ellendig lang eenzijdig gesprek met zichzelf gaan voeren in mijn inbox.
Wel fijn dat de meeste van die gesprekken zijn geëindigd met "..is opgelost / ik ben online" zonder dat ik ook maar heb gereageerd .
kan me herinneren dat ik voor mijn verlof aangaf dat mijn collega's dit prima konden oppakken,95% van de registraties worden niet eens door mij gedaan >>>There is no 'I' in team<<<

En...
En...
"HULDE" voor de mensen die hun Zaram na alle berichten hier alsnog hebben aangemeld met "ZarmCNxxxxx"
<<< dat gaat vooral niks doen op het netwerk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
R3D schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:11:

Ik ga me nog even een dag verbazen aan de vragen die ik in mijn inbox zie voordat ik die aanraak.
Gaat wel even duren voordat ik daar doorheen ben, het laatste bericht van 22 Dec staat niet eens meer op mijn laatste pagina met berichten "zucht".
Welkom terug. Fijne dagen gehad?

Ja, zelfredzaamheid is soms ver te zoeken.
Mede door de vele veeeeeeeele mensen die hun bericht starten met " ik weet dat je op vakantie bent ..." en vervolgens een ellendig lang eenzijdig gesprek met zichzelf gaan voeren in mijn inbox.
Wel fijn dat de meeste van die gesprekken zijn geëindigd met "..is opgelost / ik ben online" zonder dat ik ook maar heb gereageerd .
Ach, dan hebben ze het lekker van zich af kunnen schrijven toch? Een vriendin die psychologie studeerde vertelde mij dat een gesprek met jezelf alleen gevaarlijk is als je antwoord gaat geven. ;)
kan me herinneren dat ik voor mijn verlof aangaf dat mijn collega's dit prima konden oppakken,95% van de registraties worden niet eens door mij gedaan >>>There is no 'I' in team<<<
:Y
En...
En...
"HULDE" voor de mensen die hun Zaram na alle berichten hier alsnog hebben aangemeld met "ZarmCNxxxxx"
Ik kijk nergens meer van op.

Het zou kunnen zijn dat dat kopers zijn via een webshop. Die hebben dan geen info gekregen over het PON-ID. En lezen “natuurlijk” hier ook niet alles. Sowieso is lezen een achterhaald ambacht lijkt het wel… :'( .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Welkom terug. Fijne dagen gehad?
Heerlijk genoten en ok ongetwijfeld wat zwaarder geworden
Ach, dan hebben ze het lekker van zich af kunnen schrijven toch? Een vriendin die psychologie studeerde vertelde mij dat een gesprek met jezelf alleen gevaarlijk is als je antwoord gaat geven. ;)
Dan moet ik me nu wel zorgen maken, de meesten hebben zichzelf antwoord gegeven
Ik kijk nergens meer van op.

Het zou kunnen zijn dat dat kopers zijn via een webshop. Die hebben dan geen info gekregen over het PON-ID. En lezen “natuurlijk” hier ook niet alles. Sowieso is lezen een achterhaald ambacht lijkt het wel… :'( .
Tja begrijpend lezen blijft een dingetje en die zoekfunctie lijkt ook heel moeilijk te vinden in veel gevallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DiggerStubble
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:33

En...
En...
Is er nog een ander loket beschikbaar voor 500 -> 100? Dan help ik je graag je inbox schoon te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrKoen
...
Welcome back :*) Denk dat ik mijn DM aan je na morgen dan ook zelf ga beantwoorden :D :X Niet dat ik de "schuld" elders wil leggen in deze, maar ik moet zeggen dat het een beste information overload is om je hierop in te lezen. Hulde aan de samenvatting aan het begin, maar zelfs dan nog is het wat overwhelming als dit niet je dagelijkse kost is :)

Is het daarnaast ook gek om me af te vragen dat als deze "fout" vaker voorkomt, dat je Delta collega's dan niet zelf al zoiets hebben als er weer iemand met een ZarmCN aan komt zeulen van heuj die kennen we, let's replace ZarmCN with ZRMT? Just wondering, no offense and appreciate all the help :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@ernstoud Misschien kun je je Koreaanse vrienden (nog) eens vragen om het PON-ID op het label van de stick te vermelden?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04:33

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
ernstoud schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:24:
[...]

Nu de SFP via webshops te koop is, is dat hun taak. Maar goede tip, ik heb zojuist WiMood geïnformeerd.
Als de tweakers via mij bestellen stuur ik altijd netjes het PON-ID per mail mee en dat het aangemeld moet worden als een CIG XG-99S :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

DiggerStubble schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:04:
[...]

Is er nog een ander loket beschikbaar voor 500 -> 100? Dan help ik je graag je inbox schoon te houden.
Loket gaat morgen open na alle huishoudelijke mededelingen die ik de afgelopen twee weken heb gemist.

Dus even een adviesje voor de gene die vlan500<>vlan100 issue hebben met de Zaram, stuur morgen even opnieuw een bericht dan weet ik wat nog actueel is zonder heel mijn inbox uit te kammen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tuky
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-07 12:42
Nog een update vanuit Weserve 8)

Mijn verbinding zit op VLAN 161, en ik heb een registratie van mijn ONT aangevraagd bij Weserve. Nadat Weseve support enkele malen contact heeft gehad met Delta weet ik nu dat Delta bijna klaar is met het maken van een API voor modem-registratie voor partners en wachtte ik daar dus op. Vind dat allemaal niet erg, als ik het maar weet, dan weet ik waar ik aan toe ben.. ;)

Ik sluit voor nu nog even mijn Nokia ONT op en ik heb afgesproken dat ik samen met Weserve de API ga testen met mijn Zaram SFP zodra de API beschikbaar is in hun systeem :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04:33

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
ernstoud schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:46:
[...]

Update… de WiMood website is bijgewerkt:

[Afbeelding]
Hier ook toegevoegd :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hb100
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-09 12:17
Vanmiddag is mijn Huawei modem geprovisioned door Delta.

Groen lampje PON brand :)F
Helaas geen IP.

In de openingspost wordt verwezen naar post van Fagao: "Als je je router op een andere ONT of XGSPON SFP aansluiten, dan komt er bij Delta Fiber hetzelfde MAC adres op een andere ONT. Dat vind de OLT van Delta Fiber niet zo leuk. (Het MAC adres moet dan eerst uitgetimed worden)."

En dat komt volgens mij (maar dit is voor mij een nieuwe zoektocht) overeen met de melding in de interface van Huawei modem (hier is trouwens niet veel in te stellen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4VOSzwEjRHpv2CAlng61kIo3q4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Po2KDjGCE5pw7S2RYho9vr6Z.png?f=fotoalbum_large

Kortom, vannacht maar even kijken/ Huawei modem er aan hangen en kijken of we morgenvroeg een ip hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

hb100 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:16:
Vanmiddag is mijn Huawei modem geprovisioned door Delta.

Groen lampje PON brand :)F
Helaas geen IP.

In de openingspost wordt verwezen naar post van Fagao: "Als je je router op een andere ONT of XGSPON SFP aansluiten, dan komt er bij Delta Fiber hetzelfde MAC adres op een andere ONT. Dat vind de OLT van Delta Fiber niet zo leuk. (Het MAC adres moet dan eerst uitgetimed worden)."

En dat komt volgens mij (maar dit is voor mij een nieuwe zoektocht) overeen met de melding in de interface van Huawei modem (hier is trouwens niet veel in te stellen):

[Afbeelding]

Kortom, vannacht maar even kijken/ Huawei modem er aan hangen en kijken of we morgenvroeg een ip hebben.
Gooi even je PON-ID in een PB

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hb100
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-09 12:17
En online dankzij @R3D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DiggerStubble
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:33
Ik was al even online op 500 maar nu na interventie van @R3D ook op 100.
En ook bedankt @DiggerStubble voor het RouterOS script. Maximaal 14:59m downtime gehad en handmatige aanpassing was niet nodig.

code:
1
2
3
4
5
01-08 22:00:00 script,info delta_vlan_check: no vlan change required
01-08 22:15:00 script,info delta_vlan_check: vlan change 500 > 100
01-08 22:15:00 dhcp,info dhcp-client on delta lost IP address 100.x.x.x - lease stopped locally
01-08 22:15:00 system,info device changed by script:delta_vlan_check/action:2 (/interface set delta; /interface vlan set delta vlan-id=100; /queue interface set delta)
01-08 22:15:01 dhcp,info dhcp-client on delta got IP address 100.x.x.x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Misschien ook aardig om even te delen wat het probleem was, zodat anderen niet “weer” tegen hetzelfde aanlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Laatst online: 20-09 21:24
R3D schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:16:
[...]

Misschien ook aardig om even te delen wat het probleem was, zodat anderen niet “weer” tegen hetzelfde aanlopen.
Wilde gok: vlan 100?

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Iets meer laag8 gerelateerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clubbtraxx
R3D schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:24:
[...]

Iets meer laag8 gerelateerd.
Haha, goed man >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pedram
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-07 10:33
ik loop inmiddels al aardig achter op alle berichten maar lees me her en der weer bij in alles :)

Een vraagje, waarvan ik dacht dat het al beantwoord was in eerdere berichten maar ik kan het niet meer vinden, als men ook het TV pakket afneemt bij Delta en thuis Unify apparatuur heeft; Kon je bij unify nou meerdere vlan's instellen of werkte de TV ook op de vlan 100?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 10:51
pedram schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:53:
ik loop inmiddels al aardig achter op alle berichten maar lees me her en der weer bij in alles :)

Een vraagje, waarvan ik dacht dat het al beantwoord was in eerdere berichten maar ik kan het niet meer vinden, als men ook het TV pakket afneemt bij Delta en thuis Unify apparatuur heeft; Kon je bij unify nou meerdere vlan's instellen of werkte de TV ook op de vlan 100?
Gaat inderdaad ook over vlan 100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pedram
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-07 10:33
thomastvd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:00:
[...]

Gaat inderdaad ook over vlan 100.
hartelijk dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deefje76
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-04 23:06
Wat een drama zeg dat Delta. Al weer een dag bezig om de eigen apparatuur geactiveerd te krijgen. Krijg alleen maar te horen dat ik het moet aansluiten en dat het dan binnen twee werkdagen geactiveerd wordt. Je kant toch een klant niet twee dagen zonder internet, etc. laten zitten? Alles staat klaar ik hoef alleen de glasvezel om te prikken en dan kunnen ze het activeren, alle informatie mbt pon-id en MAC adres hebben ze inmiddels al ontvangen. Hoe moeilijk kan het zijn om het even te plannen.

Sorry moest er even uit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
deefje76 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:54:
Wat een drama zeg dat Delta. Al weer een dag bezig om de eigen apparatuur geactiveerd te krijgen. Krijg alleen maar te horen dat ik het moet aansluiten en dat het dan binnen twee werkdagen geactiveerd wordt. Je kant toch een klant niet twee dagen zonder internet, etc. laten zitten? Alles staat klaar ik hoef alleen de glasvezel om te prikken en dan kunnen ze het activeren, alle informatie mbt pon-id en MAC adres hebben ze inmiddels al ontvangen. Hoe moeilijk kan het zijn om het even te plannen.

Sorry moest er even uit.
Drama? Kom op zeg.

Enfin;

Lees de input van de meester: R3D in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

Het aangesloten hebben van eigen apparatuur ten tijde van registratie is dus vooral omdat dan de correcte PON-ID in iedere geval uit te lezen is. En bij de Zaram SFP (en ik neem aan ook de fs.com SFP) kan dan direct de VLAN mapping goed gezet worden.

Heb je andere eigen apparatuur dan dat en weet je 100% zeker dat je de juiste PON-ID hebt doorgegeven dan kun je gerust wachten en in de tussentijd de Nokia xs-2426g-b aangesloten laten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Sorry moest er even uit.
Fijn dat je hier even komt ventileren, maar probeer even te bedenken dat Delta wat meer klanten moet bedienen.
Je zal ook vast een Zaram optic hebben aangeleverd die voor de goede orde even aangesloten moet zijn omdat er nog een optie goed gezet moet worden wat alleen lukt als het aangesloten is.
Voor andere eigen apparaten word gevraagd om het aan te sluiten omdat er de laatste tijd aardig wat aanvragen binnenkomen van de beter wetende hobbyisten met typo's of geheel verkeerde pon-id's.
Als het apparaatje is aangesloten zien wij namelijk wel het correcte pon-id wat een aantal dagen heen en weer tussen Helpdesk/Back-Office/Technische Afdelingen scheelt.
Dus als je vroeg op een werkdag (niet op vrijdag) de aanmelding doet zal het meestal binnen 4 uur opgepakt en verwerkt worden.
Maar je bent altijd vrij om de aanmelding te doen en af te wachten tot je een afmelding krijgt voordat je het modem aansluit, weet wel als er dan nog iets gewijzigd moet worden dat het process van voor af aan weer begint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dominition
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 21:26
Dit weekend mijn Huawai aangesloten en de activatie van een week ervoor was goed doorgekomen, had ook direct verbinding.

Snelheid haal ik maximaal, echter zat ik dus in de CG-NAT pool.

Via de website eerst geprobeerd om hem op dynamisch te zetten, maar dit kwam niet lekker door.

Via de chat het verzoek ingediend gisteravond en al vrij snel werd dit doorgezet( kreeg ook mail) en in mijn app zie ik ook dat hij op dynamisch staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnyuzHkA-0vJ2guSr1t3Fof2z1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAZyuV2DoOT0rgsyhgt1ANr3.jpg?f=fotoalbum_large

Support zei dat ik na 4 uur even mijn modem een minuut van de stroom moest halen en dan weer rebooten.

Zo gezegd, zo gedaan maar ik blijf het CG-NAT ip houden.

Heb vanmorgen het nogmaals gedaan en ook mijn router opnieuw opgestart, helaas zonder gewenst resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzxO1pZscYob_77ZyrncrBX5JGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBlBWSm8sEJ9kRGOQgTTU7FQ.jpg?f=fotoalbum_large

Moet het modem langer van de stroom toevallig? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrKoen
Met hulp van @R3D hier gisteravond laat ook online met de Zaram :) Had in de ochtend al het juiste ZaramCN ZRMT doorgegeven aan de Delta helpdesk. Helaas was de vreugde maar voor een uur of twee. Zit nu weer op de Nokia. Weet niet helemaal waar het mis is gegaan. Wellicht dat anderen vanuit hun ervaring wat kunnen roepen.

Nadat het goed werkte ben ik aan de gang gegaan om IPv6 Prefix Delegation te proberen werkend te krijgen op m'n pfSense router. Dat wilde niet lukken. Kan zijn dat ik daar wat mee om zeep heb gehaald, al heb ik het gevoel dat ik uiteindelijk met alle settings weer terug naar het oude het nog niet werkend kreeg. Probleem was dat ik geen DHCPv4 en DHCPv6 leases meer binnen kreeg vanuit Delta via de Zaram. Kan het zijn dat er iets van een beveiliging op zit aan de Delta kant dat als je meer dan X keer per uur een lease aanvraagt dat ze je blocken? Opvallend was wel dat na een uur proberen ik de Nokia van Delta terug had geplaatst en het instant weer werkte. Dus zo'n block zou dan device/MAC specifiek moeten zijn oid?

Na in de nacht de Nokia aangesloten te hebben gehad zojuist weer de Zaram ingeplugd. Direct wel weer een DHCPv4 lease (DHCPv6 werkte niet). Verkeer vanuit pfSense zelf was echter zeer instabiel en vanuit devices achter pfSense 90% packet loss. pfSense gereboot en direct geen DHCP leases meer die binnen kwamen vanuit Delta oftewel nutteloos. Delta Nokia er weer achter en hop alles werkt weer.

Iemand enig idee wat dit kan verklaren?

Iemand die zich al aan DHCPv6 Prefix Delegation heeft gewaagd en het werkend heeft gekregen of tips voor me heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrKoen

Sorry moest er even uit.
Ik snap en voel deze pijn 100% volledig. Ik snap ook het tegenverhaal van @R3D erover, maar ik voelde me als consument exact hetzelfde. In deze tijd 2 dagen zonder internet zitten is echt onhandig, to say the least. Zou mooi zijn als er toch iets van een timeslot gegeven zou kunnen worden van max 2 uur waarin iemand er naar gaat kijken en je dan het spul erachter moet hangen. Maakt me niet uit als het pas over een week of 2 weken is, als het maar duidelijk is en het dan ook echt gebeurt. Of dat ze even bellen als ze ermee aan de gang gaan zodat je 'm om kunt pluggen. Ik snap dat dat onhandiger is voor Delta, maar om te roepen laat 'm maar 2 dagen hangen, dat ze je het idee geven dat het elk moment voor elkaar is, wat niet zo blijkt te zijn, is echt onprettig vanuit de consument.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

IPV6 Prefix Delegation /64.
mac/ip-binding blijft actief voor het device en word om de 30min refreshed.
Dus technisch gezien als je heerlijk aan het kl**ten bent, zou je na een half uur weer een lease moeten krijgen.
De Zaram is een eigen module , dus een "reboot onu" zou na wijzigingen op de interface wel eens nodig kunnen zijn.
En ...kan geen kwaad om even te schakelen met een gebruiker die een werkende PFSense doos waarop ipv6 al wel werkt.
zal je wat frustratie besparen, PFsense/Opensense zijn wel hele technische doosjes waarvan je wel moet weten wat je aan het doen bent.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 07:30
Wij mogen blij zijn dat er een 1:1 support is van de ISP. Daarbij zijn wij Tweakers! Het hobbyen hoort er eenmaal bij.
Als een direct werkend pakket gewenst is dan kan je beste een standaard pakket afnemen of een externe IT partij inschakelen als je geen kennis drager bent.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online

Sorry moest er even uit.
Het wordt steeds meer een drama met mensen die zich niet eerst goed in lezen en dan vervolgens de schuld bij een ander gaan leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
dominition schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:35:
Dit weekend mijn Huawai aangesloten en de activatie van een week ervoor was goed doorgekomen, had ook direct verbinding.

Snelheid haal ik maximaal, echter zat ik dus in de CG-NAT pool.

Via de website eerst geprobeerd om hem op dynamisch te zetten, maar dit kwam niet lekker door.

Via de chat het verzoek ingediend gisteravond en al vrij snel werd dit doorgezet( kreeg ook mail) en in mijn app zie ik ook dat hij op dynamisch staat.
[Afbeelding]

Support zei dat ik na 4 uur even mijn modem een minuut van de stroom moest halen en dan weer rebooten.

Zo gezegd, zo gedaan maar ik blijf het CG-NAT ip houden.

Heb vanmorgen het nogmaals gedaan en ook mijn router opnieuw opgestart, helaas zonder gewenst resultaat:
[Afbeelding]

Moet het modem langer van de stroom toevallig? :+
Wat gebeurt er met de Nokia router? Dan wel uit de GC-NAT?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dexterdude
R3D schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:02:
:? Prefix /64? Mis ik iets hier @R3D volgens delta website en in vrije modem keuze config spec word er gesproken over /56.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

MrKoen schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:00:
[...]

Ik snap en voel deze pijn 100% volledig. Ik snap ook het tegenverhaal van @R3D erover, maar ik voelde me als consument exact hetzelfde. In deze tijd 2 dagen zonder internet zitten is echt onhandig, to say the least. Zou mooi zijn als er toch iets van een timeslot gegeven zou kunnen worden van max 2 uur waarin iemand er naar gaat kijken en je dan het spul erachter moet hangen. Maakt me niet uit als het pas over een week of 2 weken is, als het maar duidelijk is en het dan ook echt gebeurt. Of dat ze even bellen als ze ermee aan de gang gaan zodat je 'm om kunt pluggen. Ik snap dat dat onhandiger is voor Delta, maar om te roepen laat 'm maar 2 dagen hangen, dat ze je het idee geven dat het elk moment voor elkaar is, wat niet zo blijkt te zijn, is echt onprettig vanuit de consument.
Wijs mij even een ISP aan die je de luxe bied van een specefiek tijdslot van 2uur.
ik heb bij een andere ISP thuis een snelheid aanpassing aangevraagd en 3 weken zonder diensten what so ever.
Eigen modem aansluiten en anderhalve week zonder enige melding zonder diensten.
In het verleden op een (coax) ISP was ook de melding dat ik rekening moest houden met 2 dagen geen diensten zodra ik mijn eigen modem aanmelde.
Delta heeft een actieve clientbase van meer dan 1,5miljoen gebruikers, wil je je even inbeelden wat voor resources er nodig zijn voor 0.1% van die client-base die een specefiek tijdslot van 2 uur wil voor de registratie van het eigen modem ?
Je Nokia is altijd beschikbaar, dus er vallen volgens mij geen doden als je registreerd en pas aansluit als je de afmelding krijgt.
Uiteraard een wat ander vehaal als je de Zaram aanmeld, maar vooralsnog luxe problemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

dexterdude schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:15:
[...]

:? Prefix /64? Mis ik iets hier @R3D volgens delta website en in vrije modem keuze config spec word er gesproken over /56.
Je hebt gelijk /56, maar aangezien /64 kleiner is zal dat ook gewoon werken op ipv6.
Ip adressen zat 8)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:43
R3D schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:17:
[...]
Uiteraard wat ander vehaal Zaram aanmeld, maar vooralsnog luxe problemen.
En als we even in het achterhoofd houden dat de Zaram eigenlijk helemaal niet ondersteund is, denk ik dat de meesten hier prima kunnen leven met wat ongemak tijdens het toch werkend krijgen van de module, en zijn we allemaal enorm blij met de moeite die Delta er in wilt steken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dexterdude
R3D schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:20:
[...]

Je hebt gelijk /56, maar aangezien /64 kleiner is zal dat ook gewoon werken op ipv6.
Ip adressen zat 8)
Ah helder :D

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

"geef ze een vinger en ze willen je arm",niet eens je hand :-)
Even een vriendelijke reminder voor een ieder die op het gebied van eigen modem denkt dat Delta het niet goed doet.
We hebben de grootste diversiteit aan eigen modems op ons pon netwerk.
Probeer dat maar eens bij de andere grote providers.
Neem voor de grap even een kijkje op hun forum en zoek op eigen modem.
Laat maar weten wat je bevindingen zijn

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
R3D schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:02:
Dus technisch gezien als je heerlijk aan het kl**ten bent, zou je na een half uur weer een lease moeten krijgen.
De Zaram is een eigen module , dus een "reboot onu" zou na wijzigingen op de interface wel eens nodig kunnen zijn.
En ...kan geen kwaad om even te schakelen met een gebruiker die een werkende PFSense doos waarop ipv6 al wel werkt.
zal je wat frustratie besparen, PFsense/Opensense zijn wel hele technische doosjes waarvan je wel moet weten wat je aan het doen bent.
pfSense werkt gewoon out of the box (waarschijnlijk een reboot nodig nadat alles goed ingesteld is!)

WAN
IPv6 Configuration Type op DHCP6 zetten.
Verder alleen Request only an IPv6 prefix aanvinken, andere opties zijn niet nodig!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1b2J0BF6PhNCKwCtzZXXYZEBtC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cHLUusUeJPzu5sznQtay4Gtb.png?f=fotoalbum_large

LAN en overige niet WAN netwerken
IPv6 Configuration Type op Track Interface zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhNRdZuDHyFM4bVV641_5_-sHCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S7XB69Sxu4JoTfVdY6Ev35GB.png?f=fotoalbum_large

En dan voor de WAN interface en een IPv6 Prefix ID kiezen (deze moet anders zijn voor elke interface welke WAN tracked)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTPUvzlpn0brR7Rtv4nkkkq_hkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VvB4RwpnZhCBQ5TVm1fdJoFa.png?f=fotoalbum_large

Networking
Zorgen dat Allow IPv6 aangevinked is.
Do not allow PD/Address release zou niet nodig moeten zijn, maar kan ook geen kwaad (ik hoop dat de prefix vast is per klant en nooit kan veranderen)
Het is handig om IPv6 DNS entry aan te vinken, voor het geval IPv6 niet werkt anders moet je op IP basis pfSense in vs DNS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vbZ_IOsNJlDaqHMXwlUAuBYO4k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YOIcTfGPlYwvFo1sqKjvfFL9.png?f=fotoalbum_large

Niet vergeten dat er werkende firewall rules moeten zijn (bijv een allow all op LAN voor ipv6)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gF4fWHGxB35eJCPjuZc9k_2XyEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WRvUwEdTuPNoYehOCLONJBfY.png?f=fotoalbum_large

ps. diensten welke open staan op de WAN interface moet je nu openen via bijv; de LAN interface, gezien de WAN geen IPv6 GUA heeft, deze heeft alleen de LAN en andere tracking interfaces.

Bij mijn WAN rules is de dest voor IPv4 de WAN en voor IPv6 de LAN (MGMT bij mij)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABRfYKKtegAGh0NlJ0Hi1OEOZNs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JAZW1xszEAxJESTG2cSmlVmd.png?f=fotoalbum_large

Dit is mijn interfaces widget op het dashboard, de d100 is de start van mijn prefix delegation welke dan +1 doet voor elke interface.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x__8XDPUj03qHgpVuksG9k0xNi8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8Tip6UFfxoYkM2humru3hwRs.png?f=fotoalbum_large

Er is meer, tevens moet je Router Advertisement aanzetten, ik gebruik de volgende settings (combie van RA/DHCP6 voor clients).
Router Mode op Assisted

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEWqArg3QIIHU5r09DFe_qcruo4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kw31TavyZmVCC9W6qmmPEg7Z.png?f=fotoalbum_large

Niet vergeten DNS aan te zetten (eventueel DNS servers invullen als je niet die van pfSense gebruikt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQn0Zgl3IHF9dGLWEvSg1jMVe3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zg1Qnnz8HlpI8QpytZwvLz8q.png?f=fotoalbum_large

En dan e DHCPv6 server enable en een pool range opgeven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpMFEiKuCZBwCvafjjB35GhrDIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gBuSikxY9VxsLtQwlzO5tfnC.png?f=fotoalbum_large

tl/dr;
IPv6 werkt fundamental anders dan IPv4, maak dus geen IPv4 aannames zo heeft IPv6 bijv
  • Sommige L2 zaken zoals ARP zijn onderdeel van IPv6 en werken anders, NDP (Neighbor Discovery Protocol)
  • Geen concept van subnetten (nieuwe concept heet prefixes)
  • En dus ook geen broadcast's (want geen subnetten, dit gaat via speciale ipv6 adres ranges)
  • Een device krijgt vanzelf meerdere adressen van verschillende types, bijv fe80::/10 local-link alleen routable binnen een lokaal netwerk en een of meerdere GUA welke public routable zijn
  • Zo is bijv mijn default gateway voor IPv6 fe80::2%igc0.100
  • Er zijn meerdere manier om adressen te krijgen RA en DHCPv6 (werkt fundamenteel anders dan DHCPv4) en niet elke client ondersteund elke methode, android ondersteund geen DHCPv6 en windows kan alleen een DNS krijgen via DHCPv6 en niet RA
Dit zie ik bijv op een windows client
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOrrDSqZn6IVKsHEn8bxNp4KoXM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/anqgxYU3n9dXKpDZJvRoLajr.png?f=fotoalbum_large

Twee IPv6 GUA want RA + DHCPv6 8)7 een link local adres en een temp IPv6 GUA (ipv6 privacy extensions) deze veranderd om de zoveel tijd en wordt voor al het uitgaande internet verkeer gebruikt

ps..ps.. ik ben geen ipv6 expert, ik leer telkens weer nieuwe zaken

[ Voor 22% gewijzigd door Xanthorax op 09-01-2024 14:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dexterdude
Ik denk dat er nog wel providers te vinden zijn die net zo flexibel zijn als het kapsel beleid van noord Korea. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dominition
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:11:
[...]

Wat gebeurt er met de Nokia router? Dan wel uit de GC-NAT?
Nog niet geprobeerd, mijn modem zit in een meterkast buiten mijn appartement en niet lekker toegankelijk :+

Indien die wel dynamisch ip krijgt, wat dan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
R3D schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:28:
"geef ze een vinger en ze willen je arm",niet eens je hand :-)
Even een vriendelijke reminder voor een ieder die op het gebied van eigen modem denkt dat Delta het niet goed doet.
We hebben de grootste diversiteit aan eigen modems op ons pon netwerk.
Probeer dat maar eens bij de andere grote providers.
Neem voor de grap even een kijkje op hun forum en zoek op eigen modem.
Laat maar weten wat je bevindingen zijn
KPN: afgezien van Fritzbox: nada, nul, zero, niente, kein, no eigen modem whatsoever. (Op dit moment.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrKoen
Suuuuper nice!! Thanks voor het delen!! Ik had het vannacht wel een heel eind werkend met de track interfaces, maar mistte op een gegeven moment nog dat de devices binnen een VLAN aan de interne kant een IPv6 route gepusht kregen. Binnen de CIDR range konden ze vrolijk communiceren, maar niet naar buiten. Ik zal het zo nog eens proberen en dan alles exact vergelijken met jouw mooie en handige screenshots of ik wat over het hoofd heb gezien. Paar vragen alvast die ik volgens mij mis in je overzicht:

Wat heb jij geconfigureerd onder Services -> Router Advertisement? Welke Router Mode en daar nog wat specifieks geconfigureerd?

Welke IPv6 default route ::/0 hebben je interne devices? Is dat het IPv6 van je pfSense doos of een adres van Delta?

De WAN interface op VLAN100 richting Delta kreeg bij mij eerst een /128 IPv6 toekenning. Ik zie dat jij ervoor gekozen hebt om de WAN zelf geen IPv6 adres te geven. Als ik de Delta Nokia ervoor hang, krijg ik een /64 IPv6 toegewezen op de WAN (die dus verbonden is met de Delta Nokia). Bijvoorbeeld zo ziet het er nu uit met de Delta Nokia ervoor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7iVtIbTor2rAfQRRj2npHx5-PY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FBRT48aGSyddvan77Nq1A3HP.png?f=user_large

Zegt dat nog wat, denk je? Moet dit niet de /56 zijn bij de Zaram?

Ik heb altijd begrepen, maar ben ook geen IPv6 expert, dat /64 IPv6 blokken niet routable zouden zijn. Oftewel dat als je interne segmentering hebt, zoals jij en ik, dat je daar een groter block voor nodig hebt zodat elk segment tenminste een eigen /64 moet krijgen. Daarom was ik blij te zien op de website van Delta dat we een mooi /56 block krijgen.

Enfin, ik ga 'm zo weer omhangen en weer eens proberen :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
dominition schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:48:
[...]

Nog niet geprobeerd, mijn modem zit in een meterkast buiten mijn appartement en niet lekker toegankelijk :+

Indien die wel dynamisch ip krijgt, wat dan?
Dan is er iets wat een slim persoon van Delta even goed moet zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrKoen
R3D schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:28:
...
...
Absoluut geen verwijt naar jou of naar Delta in bovenstaande reactie. Alleen om aan te geven hoe het vanuit een consument over kan komen. Ik besef me goed dat mezelf op dit terrein begeven een uitnodiging is voor tweaken/experimenteren/afwachten. Dat maakt het juist ook leuk. Ik vind het heel wat zeggen dat jij op je vrije avond nog modems aan het activeren bent. Ook gezien je reactie raakt het je als er opmerkingen gemaakt worden over Delta. Dat zegt een hoop, dat je trots bent op je job en passie hebt voor waar je mee bezig bent. Hulde. Hou dat vooral vast. Dat zijn de mensen die het verschil maken binnen een organisatie.

Ik werk zelf bij een van de grootste wereldwijde ict bedrijven en ook (deels) in support. Dus ik snap dat je prioriteiten moet stellen en niet alles kan, zoals dat een 2 uur tijdslot aanbieden niet altijd realistisch is organisatorisch gezien. Wat ik vanuit mijn ervaring zou zeggen is, zie dit soort opmerkingen als feedback. Niet als aanval of verwijt. Er valt altijd wat te wensen en verbeteren. Ook bij mijn werkgever, ook bij Delta. Wat kan, dat kan, wat niet kan, dat kan niet. Blijf open staan voor feedback en verbeterpunten. O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barryke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-08 11:14

Barryke

blauw

Feit is dat dit forum topic zo actief bestaat, en zoveel mensen constructief deelnemen, omdat (werknemers van) Delta dit mogelijk maken omdat ze open staan voor feedback en verbeterpunten.

Ik kijk uit naar het aansluiten van mijn SFP+ want ik ga er vast iets van leren.. zoals de spelling. En dat ik gewoon wel aan die 8gbps test had moeten deelnemen, ik was gewoon even vergeten dat ik tweakers was..

Error 304: Please hit any user to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dominition
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:38:
[...]

Ghehe, ik zal de boel vandaag eens proberen weer om te turnen en kom erop terug 😁

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Niet online
MrKoen schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:22:
[...]

Suuuuper nice!! Thanks voor het delen!! Ik had het vannacht wel een heel eind werkend met de track interfaces, maar mistte op een gegeven moment nog dat de devices binnen een VLAN aan de interne kant een IPv6 route gepusht kregen. Binnen de CIDR range konden ze vrolijk communiceren, maar niet naar buiten. Ik zal het zo nog eens proberen en dan alles exact vergelijken met jouw mooie en handige screenshots of ik wat over het hoofd heb gezien. Paar vragen alvast die ik volgens mij mis in je overzicht:

Wat heb jij geconfigureerd onder Services -> Router Advertisement? Welke Router Mode en daar nog wat specifieks geconfigureerd?

Welke IPv6 default route ::/0 hebben je interne devices? Is dat het IPv6 van je pfSense doos of een adres van Delta?

De WAN interface op VLAN100 richting Delta kreeg bij mij eerst een /128 IPv6 toekenning. Ik zie dat jij ervoor gekozen hebt om de WAN zelf geen IPv6 adres te geven. Als ik de Delta Nokia ervoor hang, krijg ik een /64 IPv6 toegewezen op de WAN (die dus verbonden is met de Delta Nokia). Bijvoorbeeld zo ziet het er nu uit met de Delta Nokia ervoor:

[Afbeelding]

Ik heb altijd begrepen, maar ben ook geen IPv6 expert, dat /64 IPv6 blokken niet routable zouden zijn. Oftewel dat als je interne segmentering hebt, zoals jij en ik, dat je daar een groter block voor nodig hebt zodat elk segment tenminste een eigen /64 moet krijgen. Daarom was ik blij te zien op de website van Delta dat we een mooi /56 block krijgen.

Enfin, ik ga 'm zo weer omhangen en weer eens proberen :>
Dit is OFFICE op pfSense de link-local wordt de default gateway voor de clients
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hWb7S5uazMoqgKrECSyWXcf4mw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zu0Eufs5M576Kk8Jg9OLf2sw.png?f=user_large

zie hiero
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGWXLf55ui-CsX0HDh0ScxShhFU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/66bAan56jKnKHtpjyU2tzLY5.png?f=fotoalbum_large

ps. die % is een zone index zodat het verkeer via de juiste interface gaat (elke interface heeft zijn eigen fe80:/10 en deze kunnen niet met elkaar routeren)

Kwa Router Advertisement Mode, ik gebruik Assisted dat werkt voor mij.
btw pfSense heeft erg goede documentatie, https://docs.netgate.com/...ervices/dhcp/ipv6-ra.html

Dit zie ik op mijn WAN, alleen IPv6 local link (fe80::/10) addressen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MABKYKheDjkks6bCkSJ4-1ZPSEQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nOV6Rkz8uYfuP6b9vAQonKkJ.png?f=fotoalbum_large

IPv6 werkt anders dan IPv4, je hebt geen subnets alleen prefixen. Van delta krijg je een /56 prefix delegation, deze kun je op delen in 64 x /64 (Dat tracking gebeuren in pfSense).
IPv6 kent het concept subnetten niet en die /64 en /128 werken anders dan je bij IPv4 gewent was.

Mijn Zaram zit nog in de doos (op marktplaats een XS-010X-Q gehaald voordat ik de Zaram binnen had), dit werkt nu allemaal en ik heb op dit moment niet echt zin om te klooien omdat werkend internet wel zo handig is :)

ps..ps.. op dit moment vooral aan het klooien met https://docs.netgate.com/...-limiters-for-bufferbloat

Dat lijkt te werken (zonder lukt een A wat nog steeds zeer goed is, dus misschien is het niet nodig).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Di_ZNp8u32N__jOFQiP4Hdo7kg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5SQcj0MxKx3QaBeefFl1qp25.png?f=fotoalbum_large

Ook aan het kijken of ipv6 only een optie is, maar daar zie ik nog te veel beren op de weg voor.
(pfSense ondersteund geen NAT64, dus dan heb ik een extra device nodig welke dat kan). Windows schijnt alleen CLAT te kunnen WWAN interfaces (mobile) dus dat wordt um ook nog niet (Wikipedia: IPv6 transition mechanism). En zowat al mijn IOT devices doen geen ipv6 waaronder de ring deurbel en hue bridge. Dual stack is here to stay

[ Voor 13% gewijzigd door Xanthorax op 09-01-2024 16:25 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

MrKoen schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:40:
[...]

Absoluut geen verwijt naar jou of naar Delta in bovenstaande reactie. Alleen om aan te geven hoe het vanuit een consument over kan komen. Ik besef me goed dat mezelf op dit terrein begeven een uitnodiging is voor tweaken/experimenteren/afwachten. Dat maakt het juist ook leuk. Ik vind het heel wat zeggen dat jij op je vrije avond nog modems aan het activeren bent. Ook gezien je reactie raakt het je als er opmerkingen gemaakt worden over Delta. Dat zegt een hoop, dat je trots bent op je job en passie hebt voor waar je mee bezig bent. Hulde. Hou dat vooral vast. Dat zijn de mensen die het verschil maken binnen een organisatie.

Ik werk zelf bij een van de grootste wereldwijde ict bedrijven en ook (deels) in support. Dus ik snap dat je prioriteiten moet stellen en niet alles kan, zoals dat een 2 uur tijdslot aanbieden niet altijd realistisch is organisatorisch gezien. Wat ik vanuit mijn ervaring zou zeggen is, zie dit soort opmerkingen als feedback. Niet als aanval of verwijt. Er valt altijd wat te wensen en verbeteren. Ook bij mijn werkgever, ook bij Delta. Wat kan, dat kan, wat niet kan, dat kan niet. Blijf open staan voor feedback en verbeterpunten. O+
Mijn punt is dat dit forum niet zonder reden zo goed bezocht word.
Mede door technische inzichten van de tweakers en de bereidheid van Delta medewerkers maken we mooie vooruitgang op veel vlakken.
Dus er word wel degelijk wat gedaan met alle punten die hier worden aangehaald.
Ik ben niet de enige Delta medewerker hier, er zijn veel ogen gericht op dit forum.

Innovatie, ambitie en service zijn op papier altijd een mooie combinatie, maar in de realiteit wil dat elkaar weleens in de weg zitten en dan moet je opzoek naar een werkende middenweg voor bedrijf en klant.

En waar je 99 tevreden kan stellen zal je altijd 1 teleurstellen, dat is nou eenmaal zo.
Maar het uitgangspunt is altijd om alle 100 tevreden te houden.
Kortom er word geluisterd en hard gewerkt om het voor een iedereen te laten werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuky
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-07 12:42
R3D schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:15:
[...]

Mijn punt is dat dit forum niet zonder reden zo goed bezocht word.
Mede door technische inzichten van de tweakers en de bereidheid van Delta medewerkers maken we mooie vooruitgang op veel vlakken.
Dus er word wel degelijk wat gedaan met alle punten die hier worden aangehaald.
Ik ben niet de enige Delta medewerker hier, er zijn veel ogen gericht op dit forum.

Innovatie, ambitie en service zijn op papier altijd een mooie combinatie, maar in de realiteit wil dat elkaar weleens in de weg zitten en dan moet je opzoek naar een werkende middenweg voor bedrijf en klant.

En waar je 99 tevreden kan stellen zal je altijd 1 teleurstellen, dat is nou eenmaal zo.
Maar het uitgangspunt is altijd om alle 100 tevreden te houden.
Kortom er word geluisterd en hard gewerkt om het voor een iedereen te laten werken.
Denk dat er door de grote vraag vanuit partners die op het Delta Netwerk aanbieden ook vanuit Delta nu de partner API is ontwikkeld en beschikbaar wordt gesteld, vind dat best vooruitstrevend vanuit Delta en dat mag zeker gezegd worden. Zo ontlast Delta natuurlijk ook zijn eigen support richting partners toe, als zij veel taken zelf kunnen doen. Een win/win.

In any case - _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Niet online
MrKoen schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:22:
[...]

[Afbeelding]

Ik zou ipv6 even laten voor wat het is, als je nog de Nokia XS-2426G-B gebruikt en pfSense hier achter hangt, ik zie zo 123 niet hoe dit makkelijk / sane gaat werken zonder magie (denk ipv6 nat / dhcp6 relay).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrKoen
Alles zo ingesteld als je aangaf @Xanthorax maar ik krijg geen IPv4 lease meer op pfSense.

Wellicht hierdoor:
Ik heb nu namelijk de interface voor de WAN weggehaald uit pfSense. Volgens mij heb jij dat ook, toch? Dus de WAN is de NIC richting de glas converter met Zaram op VLAN 100 en de fysieke NIC is unassigned:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMDbZ9h4lpxOY0FlS6406ulAeGw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WvwkHCzXL6RrrLRhjRM5RI6Q.png?f=fotoalbum_large

Ik had hiervoor de em1 wel als interface, maar dan voor IPv4 en IPv6 none gekozen. Dat werkte gisteravond even wel goed. Daar zat ook een MAC spoof op uit een ver verleden. Dus nu gooit ie z'n echte eigen MAC richting Delta. Vandaar wellicht dat de opmerking van @R3D hierboven ermee te maken kan hebben.

Tevens viel het me op dat jij een DUID hebt ingesteld onder networking:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JqIJlTQIWWjbKWAqUOfPJ5UUxw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LXZBMeVsx12X7QpcOxqgEj3a.png?f=fotoalbum_large

Bij mij is die leeg. Speelt dat nog een essentiele rol in deze? If so, van welke nic heb je de DUID gepakt?

Maar eens een uurtje laten staan en kijken of er wat gebeurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Niet online
MrKoen schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:07:
Alles zo ingesteld als je aangaf @Xanthorax maar ik krijg geen IPv4 lease meer op pfSense.

Wellicht hierdoor:

[...]

Ik heb nu namelijk de interface voor de WAN weggehaald uit pfSense. Volgens mij heb jij dat ook, toch? Dus de WAN is de NIC richting de glas converter met Zaram op VLAN 100 en de fysieke NIC is unassigned:

[Afbeelding]

Ik had hiervoor de em1 wel als interface, maar dan voor IPv4 en IPv6 none gekozen. Dat werkte gisteravond even wel goed. Daar zat ook een MAC spoof op uit een ver verleden. Dus nu gooit ie z'n echte eigen MAC richting Delta. Vandaar wellicht dat de opmerking van @R3D hierboven ermee te maken kan hebben.

Tevens viel het me op dat jij een DUID hebt ingesteld onder networking:

[Afbeelding]

Bij mij is die leeg. Speelt dat nog een essentiele rol in deze? If so, van welke nic heb je de DUID gepakt?

Maar eens een uurtje laten staan en kijken of er wat gebeurt.
Waarschijnlijk heeft het gewoon tijd nodig, of probeer vlan 500 (zoek even in dit topic).

Duid zie https://docs.netgate.com/...etworking.html#dhcp6-duid
The firewall generates a DUID automatically
Most users do not need to change this to any specific value, the default behavior is fine for nearly all environments. When in doubt, leave it alone unless directed to change it by an upstream network provider.
Zie eerst, ipv4 werkend te krijgen, zeker als je hier meer ervaring mee hebt als dat niet werkt dan gaat ipv6 ook niet werken.

En ja, je WAN interface moet op VLAN100 zitten (of tijdelijk op 500 als dat werkt).

Dit zijn mijn Interface Assignments
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWECSPrcMtTNUaffdx0XpIBZ5P8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qcumtRsWixgDLaFdWzJEntwo.png?f=fotoalbum_large

Negeer even de opt7, dit is de ONT (igc0) interface + wat DNAT zodat ik vanuit mijn netwerk in de web admin van de Nokia XS-010X-Q kan komen.

pfSense -> Nokia XS-010X-Q (doet hetzelfde als de Zaram SFP+) -> Delta

[ Voor 14% gewijzigd door Xanthorax op 09-01-2024 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrKoen
Xanthorax schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:56:
[...]

Ik zou ipv6 even laten voor wat het is, als je nog de Nokia XS-2426G-B gebruikt en pfSense hier achter hangt, ik zie zo 123 niet hoe dit makkelijk / sane gaat werken zonder magie (denk ipv6 nat / dhcp6 relay).
Sorry voor de verwarring in deze. Het Delta Nokia modem hangt er weer tussen omdat ik vannacht ineens geen DHCPv4 lease meer kreeg via de Zaram. Dus zat in de tussentijd wat te pielen met pfSense achter de Nokia. Uiteindelijke doel is pfSense > Zaram > Delta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisV1984
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:55
@R3D

Ik heb de Zaram liggen, glasvezel wordt eerdaags naar binnen gebracht. Dus nog niets werkend.

Maar ik vroeg mij wel iets af.
Ik ga elk jaar een week of 4 op vakantie. Bij vertrek uit huis, zet ik gas water en elektra uit.

Bij Ziggo krijg ik dan elk jaar een nieuw ipadres, begrijpelijk na zo een “lange” periode.

Maar hoe zit dit nou straks in de Zaram-situatie? Kom ik na 4-8 weken thuis, zet de stroom aan en alles werkt weer? (Ik weet, we hebben geen vast ipadres, prima dat die dan wijzigen kan), maar moet de Zaram dan weer opnieuw aangemeld worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrKoen
Xanthorax schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:36:
[...]

Dit zijn mijn Interface Assignments
[Afbeelding]

Negeer even de opt7, dit is de ONT (igc0) interface + wat DNAT zodat ik vanuit mijn netwerk in de web admin van de Nokia XS-010X-Q kan komen.

[...]
Na ruim een uur nog steeds geen soelaas hier. Op VLAN 100 geen IPv4, op VLAN 500 geen IPv4, met het MAC van de NIC zelf geen IPv4, met het gespoofde MAC op de NIC zelf geen IP4. Delta Nokia ertussen en direct weer vlammen. Voelt alsof ik weer terug ben van voor de handeling van @R3D gisteravond. Ik heb @R3D gevraagd als hij tijd heeft om eens aan hun kant te kijken of er wellicht wat te zien valt over de oorzaak.

Zou je eens willen laten zien hoe de config is van de ONT interface en de WAN interface bij jou? Zoals ik het begrijp is je OPT7 juist wel de interface die connect richting Delta? Ter vergelijking met hoe ik het heb is jouw igc0 bij mij em1 en heeft die als DHCP config voor v4 en v6 een None:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYuDQqFZurTT65toClAErrazbks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ZfUEzdZ0XZj4dJlAxGY6eCU.png?f=fotoalbum_large

En jouw opt7 zou dan mijn VLAN 100 on em1 zijn en heeft als DHCP config:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_0Bize3jm4jqo6I4s97AYstITQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uUBZhuTuadRx8uhhrMDEepuo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Niet online
MrKoen schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:33:
[...]

Na ruim een uur nog steeds geen soelaas hier. Op VLAN 100 geen IPv4, op VLAN 500 geen IPv4, met het MAC van de NIC zelf geen IPv4, met het gespoofde MAC op de NIC zelf geen IP4. Delta Nokia ertussen en direct weer vlammen. Voelt alsof ik weer terug ben van voor de handeling van @R3D gisteravond. Ik heb @R3D gevraagd als hij tijd heeft om eens aan hun kant te kijken of er wellicht wat te zien valt over de oorzaak.

Zou je eens willen laten zien hoe de config is van de ONT interface en de WAN interface bij jou? Zoals ik het begrijp is je OPT7 juist wel de interface die connect richting Delta? Ter vergelijking met hoe ik het heb is jouw igc0 bij mij em1 en heeft die als DHCP config voor v4 en v6 een None:

[Afbeelding]

En jouw opt7 zou dan mijn VLAN 100 on em1 zijn en heeft als DHCP config:

[Afbeelding]
Vergeet even het hele OPT7 / ONT, dat is bonus materiaal. (die op7 plakt pfSense erbij in de gui, omdat ik een interface aan igc0 assigned heb, maar dat is niet nodig om het werkend te krijgen)

VLAN
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4Z9TRxMVxOmdYczrT05jfFfPkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jkQUwQ5dLYfwgqoJr29rulKg.png?f=fotoalbum_large

WAN is assigned aan het VLAN (100) op igc0, dus niet igc0 zelf (die heb je niet nodig)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27tI9nnIV_xXKzBXTAeqP0Gc83Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DJd27mb1BpNpgg1iQhxFtX86.png?f=fotoalbum_large

WAN
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sT3bLffyAN-I0lINF8nygdPBqjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QSWLUj5k86ZSVa2VhAZM5huX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• deefje76
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-04 23:06
ernstoud schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:17:
[...]

Drama? Kom op zeg.

Enfin;

Lees de input van de meester: R3D in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

Het aangesloten hebben van eigen apparatuur ten tijde van registratie is dus vooral omdat dan de correcte PON-ID in iedere geval uit te lezen is. En bij de Zaram SFP (en ik neem aan ook de fs.com SFP) kan dan direct de VLAN mapping goed gezet worden.

Heb je andere eigen apparatuur dan dat en weet je 100% zeker dat je de juiste PON-ID hebt doorgegeven dan kun je gerust wachten en in de tussentijd de Nokia xs-2426g-b aangesloten laten.
Jullie hebben natuurlijk allemaal gelijk. Het is uiteindelijk allemaal toch geregeld. Natuurlijk is het verhaal wat genuanceerder en was dit eigenlijk niet de plek om onze frustratie (er zijn ook een aantal andere dingen buiten de activatie om misgegaan) te uiten, leermoment voor onszelf. Chapeau voor de technische dienst en de engineers welke uiteindelijk hebben samengewerkt om het te activeren. Nu alleen nog het vaste ip adres en dan is alles klaar.

Ook complimenten voor de mensen achter dit hele project, het hele proces klopt helemaal als een bus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-09 12:54
Vandaag de zaram aangemeld bij DELTA. Storing verholpen mail gehad om 19:13.

Zit in een udm-pro maar krijg geen ip adres op de zaram. Die zit sinds ongeveer 18:20 aangesloten. Zowel vlan 100 als 500 geprobeerd.

Moet ik nog wachten of is er iets niet goed gegaan?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-X
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-03-2024

F-X

Excuus, tweakers stuurde me naar het verkeerde topic..

[ Voor 92% gewijzigd door F-X op 09-01-2024 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:58

Ad Hox

N/A

roelzadh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:16:
Vandaag de zaram aangemeld bij DELTA. Storing verholpen mail gehad om 19:13.

Zit in een udm-pro maar krijg geen ip adres op de zaram. Die zit sinds ongeveer 18:20 aangesloten. Zowel vlan 100 als 500 geprobeerd.

Moet ik nog wachten of is er iets niet goed gegaan?
Hier hetzelfde (gisteren), bij Caiway. Ook afgemeld maar geen IP..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-09 12:54
Ad Hox schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:29:
[...]

Hier hetzelfde (gisteren), bij Caiway. Ook afgemeld maar geen IP..
Net nog even de glasvezel kabel nagelopen, de kabels in de groene connector iets beter vast gemaakt.
Nu wel een IP op vlan500, snelheden zijn goed _/-\o_

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!
roelzadh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:34:
[...]

Net nog even de glasvezel kabel nagelopen, de kabels in de groene connector iets beter vast gemaakt.
Nu wel een IP op vlan500, snelheden zijn goed _/-\o_
Je ziet het, het is bijzonder belangrijk dat bij glasvezel die minuscule vezel goed tegenover de andere vezel zit. En schoon is.

Niet meer aankomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

DennisV1984 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:23:
@R3D

Ik heb de Zaram liggen, glasvezel wordt eerdaags naar binnen gebracht. Dus nog niets werkend.

Maar ik vroeg mij wel iets af.
Ik ga elk jaar een week of 4 op vakantie. Bij vertrek uit huis, zet ik gas water en elektra uit.

Bij Ziggo krijg ik dan elk jaar een nieuw ipadres, begrijpelijk na zo een “lange” periode.

Maar hoe zit dit nou straks in de Zaram-situatie? Kom ik na 4-8 weken thuis, zet de stroom aan en alles werkt weer? (Ik weet, we hebben geen vast ipadres, prima dat die dan wijzigen kan), maar moet de Zaram dan weer opnieuw aangemeld worden?
Hetzelfde ip terugkrijgen is geen garantie, maar zolang jij de rekening betaald zie ik geen reden waarom het na 6-8weken of langer niet meer zou werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dexterdude
R3D schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 00:23:
[...]

Hetzelfde ip terugkrijgen is geen garantie, maar zolang jij de tekening betaald zie ik geen redan waarom het na 6-8weken of langer niet meer zou werken.
K
an je internet krijgen van delta met tekeningen :o . Waar laat ik dat om zetten ik heb genoeg vrienden met een obsessie voor papier en stift of potlood O-) :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dominition
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:38:
[...]

Helaas op de Nokia hetzelfde verhaal, een 100. IP :'(

Heb R3D maar een bericht gedaan, zal wel iets niet goed zijn gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MischaBoender
  • Laatst online: 16-09 22:19
dexterdude schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:28:
[...]

Kan je internet krijgen van delta met tekeningen :o . Waar laat ik dat om zetten ik heb genoeg vrienden met een obsessie voor papier en stift of potlood O-) :D
Zullen wel Visio (of vergelijkbare) tekeningen zijn... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dexterdude
MischaBoender schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:44:
[...]

Zullen wel Visio (of vergelijkbare) tekeningen zijn... ;)
:/ mag het ook CAD 2D zijn dat gaat mij wel lukken O-)
Pagina: 1 ... 36 ... 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.