Werkt het wel op VLAN500?joosie schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:40:
Na een paar uur prutsen is het mij nog niet gelukt. Hopelijk doe ik iets simpels fout.
Wat ik heb gedaan:
Zaram module aangemeld, is ook afgemeld door Delta.
Zaram module geplaatst en ingesteld op mijn USG Pro 4. Incl. VLAN 100.
Nog een keer goed gekeken of alles vastzit en dat is het geval.
Het ethtool commando lijkt bij mij ook niet te werken helaas.
Maar... ik heb geen internet. Ook gaat het lampje bij de SFP poort niet branden.
Ik kom ook niet op de Zaram Module ingelogd (IP 192.168.200.1), maar ik weet ook niet of dat noodzakelijk is.
Plaatjes zeggen meer dan 100 woorden, dus hierbij wat plaatjes van de set-up.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ikkan helaas niet kiezen voor 1Gbit Full Duplex.
[Afbeelding]
Een USG4p heeft alleen maar SFP poorten. De zaram is een SFP+ module, dus die gaat daar niet in werken.joosie schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:40:
Na een paar uur prutsen is het mij nog niet gelukt. Hopelijk doe ik iets simpels fout.
Wat ik heb gedaan:
Zaram module aangemeld, is ook afgemeld door Delta.
Zaram module geplaatst en ingesteld op mijn USG Pro 4. Incl. VLAN 100.
Nog een keer goed gekeken of alles vastzit en dat is het geval.
Het ethtool commando lijkt bij mij ook niet te werken helaas.
Maar... ik heb geen internet. Ook gaat het lampje bij de SFP poort niet branden.
Ik kom ook niet op de Zaram Module ingelogd (IP 192.168.200.1), maar ik weet ook niet of dat noodzakelijk is.
Plaatjes zeggen meer dan 100 woorden, dus hierbij wat plaatjes van de set-up.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ikkan helaas niet kiezen voor 1Gbit Full Duplex.
[Afbeelding]
Je zal een apparaat moeten gebruiken wat een SFP+ poort beschikbaar heeft.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Ooo, dat is jammer!Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:49:
[...]
Een USG4p heeft alleen maar SFP poorten. De zaram is een SFP+ module, dus die gaat daar niet in werken.
Miisschien iets om in de openingspost te vermelden @ernstoud @robertwebbe @EWS99 ?
Dat staat vermeld in de vergelijking tussen de FS en de Zaram, link staat reeds in TS.joosie schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:51:
[...]
Ooo, dat is jammer!
Miisschien iets om in de openingspost te vermelden @ernstoud @robertwebbe @EWS99 ?
Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:49:
[...]
Een USG4p heeft alleen maar SFP poorten. De zaram is een SFP+ module, dus die gaat daar niet in werken.

Hier ook de Nokia XS-010G-Q aangemeld. Ging ook op de vrijdagmiddag lekker vlot. Binnen 2 uurtjes PON actief.... was alleen even vergeten dat de firmware natuurlijk nog moet worden bijgewerkt. Dus nog maar even wachten op een vriendelijk zetje na de vakantie 😇
@Kevsk Bij de registratie gisteren van de XS-010X-Q van mij kreeg ik ook nieuwe software namelijk de 3FE49337BOCK21. (was 3FE49337AOCK68)Kevsk schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:41:
Hier ook de Nokia XS-010G-Q aangemeld. Ging ook op de vrijdagmiddag lekker vlot. Binnen 2 uurtjes PON actief.... was alleen even vergeten dat de firmware natuurlijk nog moet worden bijgewerkt. Dus nog maar even wachten op een vriendelijk zetje na de vakantie 😇
Wellicht dat dat "stiekum" bij jouw XS-010G-Q ook al wel gebeurt is.
Allen,
Korte update van mijn gemelde probleem. Als ik me door Delta weer in de CG NAT IP adressenrange laat zetten werkt internet op mijn Zaram SFP+ module in de UDM Pro meteen en op volle snelheid.
Na dit vandaag stabiel werkend te hebben gezien zonet mezelf weer in de dynamische IP range (62.45.X.Y) laten zetten, De UDM Pro krijgt een IP adres maar internet verbinding blijft down.
Ik laat nu het even voor wat het is, en ben benieuwd of bijvoorbeeld morgen in de loop van de dag het internet op het 62.45.X.Y IP adres het spontaan weer gaat doen.
Keep you posted.
Korte update van mijn gemelde probleem. Als ik me door Delta weer in de CG NAT IP adressenrange laat zetten werkt internet op mijn Zaram SFP+ module in de UDM Pro meteen en op volle snelheid.
Na dit vandaag stabiel werkend te hebben gezien zonet mezelf weer in de dynamische IP range (62.45.X.Y) laten zetten, De UDM Pro krijgt een IP adres maar internet verbinding blijft down.
Ik laat nu het even voor wat het is, en ben benieuwd of bijvoorbeeld morgen in de loop van de dag het internet op het 62.45.X.Y IP adres het spontaan weer gaat doen.
Keep you posted.
[ Voor 0% gewijzigd door gr_force op 29-12-2023 20:20 . Reden: typo ]
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Laatst online: 23:16
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- AVM FRITZ!Box 5590 Fiber
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
:strip_icc():strip_exif()/u/651669/crop61f075a821e45.jpg?f=community)
Dat staat er al, maar een beetje verborgen, onder kopje 5.) staat een link met de vergelijking tussen de Zaram en de fs.com SFP. Daar staat dat de Zaram niet in een SFP cage werkt. En er zijn diverse posts in deze thread die er ook melding van maken.joosie schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:51:
[...]
Ooo, dat is jammer!
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Dank voor die toelichting. Beetje mijn issue bij die laatste grote batch, geen idee of mensen weten wat ze kopen, welke router de SFP in gaat etc… er was bijvoorbeeld ook iemand die dacht dat hij met de Zaram het Nokia modem bridge kon gevenDutchess_Nicole schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:49:
[...]
Achja, ze zijn vast erg gewild op Marktplaats of Vraag & Aanbodernstoud schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:42:
[...]
Dank voor die toelichting. Beetje mijn issue bij die laatste grote batch, geen idee of mensen weten wat ze kopen, welke router de SFP in gaat etc… er was bijvoorbeeld ook iemand die dacht dat hij met de Zaram het Nokia modem bridge kon geven.
Hier had uw advertentie kunnen staan!
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Ik weet het zeker. Krijg nog af en toe verzoeken…EWS99 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:53:
[...]
Achja, ze zijn vast erg gewild op Marktplaats of Vraag & Aanbod
Ik heb zelf voordat ik begin volgende week 2 koppelstukjes (keystones) en 20meter glasvezel kabel besteld bij FS om mijn router met de Zaram aan te kunnen sluiten. Ik heb zelf een Mikrotik CCR1072 met SFP+ poorten en ben benieuwd hoe het gaat werken. Keep you posted
We bestaan jammergenoeg niet allemaal uit techneuten hier op Tweakers. Maar dat maakt het soms weer wat uitdagenderernstoud schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:42:
[...]
Dank voor die toelichting. Beetje mijn issue bij die laatste grote batch, geen idee of mensen weten wat ze kopen, welke router de SFP in gaat etc… er was bijvoorbeeld ook iemand die dacht dat hij met de Zaram het Nokia modem bridge kon geven.
Het juiste user-id kan je in de screenshot al zien en ja dat pw van pagina 39 heb ik gebruikt.ernstoud schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:23:
[...]
Weet je zeker dat je de juiste user-id en password gebruikt zoals op blz. 39 van de Product Guide staat?
Lijkt me sterk dat er nu opeens een SFP is met een andere combinatie. Als je het zeker weet ga ik bij Zaram informeren.
En niet 1x maar verschillende keren zowel via telnet en ssh maar het resultaat blijft 'incorrect username or password' Ik snap 'm ook niet.
Spanningsloos maken, inpluggen en opnieuw proberen?Clubbtraxx schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:10:
[...]
Het juiste user-id kan je in de screenshot al zien en ja dat pw van pagina 39 heb ik gebruikt.
En niet 1x maar verschillende keren zowel via telnet en ssh maar het resultaat blijft 'incorrect username or password' Ik snap 'm ook niet.
Viel me niet tegen vandaag.
Om 1 uur was het Nokia modem en bijbehorende diensten online, direct mijn Huawei aangemeld via de chat en een uur later al via de mail bericht gekregen dat het voltooid was
Om 1 uur was het Nokia modem en bijbehorende diensten online, direct mijn Huawei aangemeld via de chat en een uur later al via de mail bericht gekregen dat het voltooid was
Inmiddels snap ik 'm wel @ernstoud... Ik kom helemaal niet op de zaram uit maar op de MikrotikClubbtraxx schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:10:
[...]
Het juiste user-id kan je in de screenshot al zien en ja dat pw van pagina 39 heb ik gebruikt.

Nog ff verder beunen met routerOS dus, lol.
Stuur ze maar doorernstoud schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:00:
[...]
Ik weet het zeker. Krijg nog af en toe verzoeken…
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Doe ik door ze naar de TS te verwijzen.
Ik blijk dus op de Mikrotik te belanden met Putty, dacht dat ik hetzelfde had gedaan in mijn config als jouw omschrijving eerder, maar dat resulteert dus niet in een login op de SFP.DiggerStubble schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:45:
[...]
Spanningsloos maken, inpluggen en opnieuw proberen?
Hoe ziet de login prompt van Zaram er uit??
Sorry in de snelheid verkeerd neergezet… Het moet zijn:Clubbtraxx schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:40:
[...]
Ik blijk dus op de Mikrotik te belanden met Putty, dacht dat ik hetzelfde had gedaan in mijn config als jouw omschrijving eerder, maar dat resulteert dus niet in een login op de SFP.
IP -> Address:
Address = 192.168.200.2/24
Network = 192.168.200.0
Interface = sfp-sfpplus1
Lukt het nu wel?
Je kunt eenvoudig controleren welk device er is aangesloten met 'ethtool -m <interface>'Clubbtraxx schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:40:
[...]
Ik blijk dus op de Mikrotik te belanden met Putty, dacht dat ik hetzelfde had gedaan in mijn config als jouw omschrijving eerder, maar dat resulteert dus niet in een login op de SFP.
Onderstaand de ssh login screen:
ssh admin@192.168.200.1
admin@192.168.200.1's password:
RTEMS Shell on /dev/pty1083525096. Use 'help' to list commands.
Mocht iemand ooit ook problemen met VoIP krijgen via opnsense: reboot doet wonderen.avdpeijl schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:07:
Een beetje off-topic hier, maar heeft iemand de Delta setup Internet+Voice actief gekregen via opnsense?
Ik loop te mutsen met interne VLAN die ik niet gekoppeld krijg aan het VOIP VLAN 102 op het WAN.
(en nee, ik ga nu niet wijzigen naar andere voip provider, eerst tweakeren...)
Opnsense was blijkbaar de kluts totaal kwijt en verloor met de reboot het werkende internet verkeer over vlan 100. Backup teruggezet en opnieuw inrichten zorgde direct voor een goed werkende oplossing: rules gemaakt die doorverwijzen naar het juiste vlan op het wan zorgt voor goede routering (via nat).
Op eBay staan er geen Nokia ONTs te koop of met absurde verzendkosten uit CA of US. Volgens de startpost zijn ze ook te koop bij ISPs buiten NL. Iemand nog ideeën voor andere webshops?
Tweakers vraag/aanbodMad_Manic schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:20:
Op eBay staan er geen Nokia ONTs te koop of met absurde verzendkosten uit CA of US. Volgens de startpost zijn ze ook te koop bij ISPs buiten NL. Iemand nog ideeën voor andere webshops?
https://tweakers.net/aanbod/3472152/nokia-xs-010x-q.html
btw bij marktplaats zoeken levert het ook een hit op vanaf dezelfde woonplaats van de betreffende aanbieder, wel een tientje goedkoper....
https://www.marktplaats.n...ta-caiway-glasvezel-modem
[ Voor 25% gewijzigd door tyk0 op 30-12-2023 11:49 ]
Dag, weer een update met betrekking tot het eerder door mij gemelde issue van dynamisch IP adres in combinatie met Zoram SFP+ in een UDM Pro.
Na een dag wachten nog steeds geen werkende verbinding, alleen een IP adres. Ik heb contact opgenomen met Delta via chat, het door hen geleverde modem (Nokia) aangesloten, factory reset gegeven. Ook dat modem krijgt in dynamische IP configuratie geen internet.
Conclusie: het ligt in het geheel niet aan mijn setup. We hebben een nieuwe, pas opgeleverde aansluiting (sinds 2 dagen actief net als de rest van mijn dorp), het ziet er sterk naar uit dat aan Delta's kant er iets niet juist staat ingesteld.
Er is door de helpdesk een ticket aangemaakt, doorlooptijd 2 werkdagen. Hopelijk eerder, ik laat het weten als er nieuws te melden is.
Na een dag wachten nog steeds geen werkende verbinding, alleen een IP adres. Ik heb contact opgenomen met Delta via chat, het door hen geleverde modem (Nokia) aangesloten, factory reset gegeven. Ook dat modem krijgt in dynamische IP configuratie geen internet.
Conclusie: het ligt in het geheel niet aan mijn setup. We hebben een nieuwe, pas opgeleverde aansluiting (sinds 2 dagen actief net als de rest van mijn dorp), het ziet er sterk naar uit dat aan Delta's kant er iets niet juist staat ingesteld.
Er is door de helpdesk een ticket aangemaakt, doorlooptijd 2 werkdagen. Hopelijk eerder, ik laat het weten als er nieuws te melden is.
Was die ook in mijn speurtocht tegengekomen en daar inmiddels besteld.tyk0 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:44:
[...]
Tweakers vraag/aanbod![]()
https://tweakers.net/aanbod/3472152/nokia-xs-010x-q.html
btw bij marktplaats zoeken levert het ook een hit op vanaf dezelfde woonplaats van de betreffende aanbieder, wel een tientje goedkoper....
https://www.marktplaats.n...ta-caiway-glasvezel-modem
Werkt je stock Nokia/Sagemcom ook niet?gr_force schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:44:
Dag, weer een update met betrekking tot het eerder door mij gemelde issue van dynamisch IP adres in combinatie met Zoram SFP+ in een UDM Pro.
Beter lezen
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Er staat: “Ook dat modem krijgt in dynamische IP configuratie geen internet.”justdaboo schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:53:
[...]
Werkt je stock Nokia/Sagemcom ook niet?
Volgens mij zijn er wat grotere technische problemen bij Caiway waardoor tickets oplopen.
Vandaag weer contact gehad en weer verwezen dat er met spoed het ticket opgepakt gaat worden. Tot op heden nog geen reactie gehad helaas, ik snap dat het met de feestdagen druk is maar men verplicht mij om de zaram er in te houden maar dat betekend in de praktijk dus geen internet.
Wel echt jammer dat dit zo lang duurt. Wacht nu al sinds dinsdag dat men mijn modem aanmeld.
Vandaag weer contact gehad en weer verwezen dat er met spoed het ticket opgepakt gaat worden. Tot op heden nog geen reactie gehad helaas, ik snap dat het met de feestdagen druk is maar men verplicht mij om de zaram er in te houden maar dat betekend in de praktijk dus geen internet.
Wel echt jammer dat dit zo lang duurt. Wacht nu al sinds dinsdag dat men mijn modem aanmeld.
Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..
vandaag gaf delta aan dat ze bezig waren met het modem en dat dit waarschijnlijk maandag in de lucht zou zijn. (gek op 1 januari, maar dan zullen ze vast ook werken).
momenteel heb ik een fibersplitter gekocht, waardoor zowel mijn nokia (als backup in poort 9) als mijn zaram in sfp+ poort 10 "actief" .
Zo blijf ik toch verbonden op verzoek van delta en maak ik gebruik van het voorlopige modem. ik zie vanzelf wel wanneer ik online kom op mijn sfp poort!
thuis zijn ze ook weer blij dat ze online zijn (A)
momenteel heb ik een fibersplitter gekocht, waardoor zowel mijn nokia (als backup in poort 9) als mijn zaram in sfp+ poort 10 "actief" .
Zo blijf ik toch verbonden op verzoek van delta en maak ik gebruik van het voorlopige modem. ik zie vanzelf wel wanneer ik online kom op mijn sfp poort!
Fibersplitter? Wat moet ik mij daar bij voorstellen?jaimyf schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:02:
vandaag gaf delta aan dat ze bezig waren met het modem en dat dit waarschijnlijk maandag in de lucht zou zijn. (gek op 1 januari, maar dan zullen ze vast ook werken).
vanuit de FTU van delta splits ik met onderstaande splitter het signaal over 2 kabels. 1 kabel gaat naar de Nokia van delta en de andere koppel ik door met een koppelstukje en SC/apc_SC/UPC aan de zaram.SPyRoX schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:40:
[...]
Fibersplitter? Wat moet ik mij daar bij voorstellen?
https://m.media-amazon.co...iQVPvqfdL._AC_SL1500_.jpg
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Ik hoop alleen dat je een ander model hebt want XGS-PON gebruikt 1260–1280 nm upstream; 1575–1580 nm downstream.jaimyf schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:45:
[...]
vanuit de FTU van delta splits ik met onderstaande splitter het signaal over 2 kabels. 1 kabel gaat naar de Nokia van delta en de andere koppel ik door met een koppelstukje en SC/apc_SC/UPC aan de zaram.
Geen 1310/1550, gebruikt op AON.
Bron: https://www.delta.nl/medi...jemodemkeuze_pon-v1-2.pdf, blz. 10.
[ Voor 7% gewijzigd door ernstoud op 30-12-2023 19:27 ]
Stel dat je wel het juiste model hebt. Zou dit dan werken?ernstoud schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:25:
[...]
Ik hoop alleen dat je een ander model hebt want XGS-PON gebruikt 1260–1280 nm upstream; 1575–1580 nm downstream.
Geen 1310/1550, gebruikt op AON.
Bron: https://www.delta.nl/medi...jemodemkeuze_pon-v1-2.pdf, blz. 10.
Ik denk niet dat dit gaat werken, de Nokia blijft immers de verbinding houden.... of het werkt wel, maar dan is het geluk hebben, ik heb dit wel ooit eens getest:thomastvd schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:41:
[...]
Stel dat je wel het juiste model hebt. Zou dit dan werken?
Splitter met FS en Nokia, de ONT die als laatste komt wordt vriendjes met de OLT.
Splitter: https://www.fs.com/products/12493.html
Ik had de FS (actief) en de Nokia (uitgeschakeld) aangesloten op de splitter. De FS performde normaal. Bij het inschakelen van de Nokia werd deze actief en verloor ik de verbinding op de FS.
Andersom het zelfde uiteraard...
Er kan standaard maar 1 device per klant nummer actief zijn. In theorie zou je het modem van je buurman wel op de splitter kunnen aansluiten, MITS deze op de zelfde poort op de OLT is geconfigureerd.
Maar daar heb je niet veel aan
[ Voor 11% gewijzigd door justdaboo op 30-12-2023 20:18 ]
Nah.. heb zelf op Caiway XGS een Nokia XS-010G-Q aangesloten, met natuurlijk de verkeerde firmware.. K68.
PON lampje brand gewoon aanmelding via chat op de site ging flawless, alleen in de nacht krijgt die helaas ook geen update gepushed? En van wegen de K68 firmware natuurlijk de lan port bug..
Is de niet Q, maar dus G versie dan enkel door iemand bij Caiway / Delta te forceren tot een update? Of heb ik ergens over heen gelezen? Kan ook natuurlijk.
Deze nacht nog maar een keer een nachtje aan slingeren, geen idee of die dat wel iets gepushed krijgt. Zou behoorlijk niceness zijn.
PON lampje brand gewoon aanmelding via chat op de site ging flawless, alleen in de nacht krijgt die helaas ook geen update gepushed? En van wegen de K68 firmware natuurlijk de lan port bug..
Is de niet Q, maar dus G versie dan enkel door iemand bij Caiway / Delta te forceren tot een update? Of heb ik ergens over heen gelezen? Kan ook natuurlijk.
Deze nacht nog maar een keer een nachtje aan slingeren, geen idee of die dat wel iets gepushed krijgt. Zou behoorlijk niceness zijn.
Wow, wist niet eens dat dat bestondjaimyf schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:45:
[...]
vanuit de FTU van delta splits ik met onderstaande splitter het signaal over 2 kabels. 1 kabel gaat naar de Nokia van delta en de andere koppel ik door met een koppelstukje en SC/apc_SC/UPC aan de zaram.
[ Voor 3% gewijzigd door Tuky op 31-12-2023 10:35 ]
As I understand - you need someone to manually handle it on their side.drbobo schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:58:
Nah.. heb zelf op Caiway XGS een Nokia XS-010G-Q aangesloten, met natuurlijk de verkeerde firmware.. K68.
Bij mij ging dat wel in het registratie proces mee afgelopen week. (via chat met het "script" van justdaboo)Itay schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:05:
[...]
As I understand - you need someone to manually handle it on their side.
De Nokia XS-010X-Q (
Misschien dat dat door een oplettende 2e lijns support medewerker "erbij" gedaan is, geen idee.
Als het handmatig moet gebeuren is het niet te verwachten dat die vandaag (oudejaars dag) of morgen (nieuwjaars dag) dat gaan uitvoeren denk ik.
Beste is om een DM naar @R3D te doen (die nog 1 week afwezig is). Zoals hij uitgelegd heeft in deze post: R3D in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2", moet eea even handmatig getriggered worden. Ik vermoed dat het daarna wel meeloopt met zijn grotere broer.drbobo schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:58:
Ik lees hier veel dat CGNAT niet gewenst is. Zonder IPV6 snap ik dat dan in sommige situaties gewisseld wordt naar native-IPV4. Maar in combinatie met IPV6 is dit toch een mooie stimulans om je netwerk + toepassingen te upgraden?
In theorie ja… de praktijk werkt toch anders… ik heb ooit in dit topic een lijstje met toepassingen voor een fixed ip gegeven. Veel daarvan hebben geen mogelijkheid om een IPV6 adres of FQDN in te voeren.DiggerStubble schreef op maandag 1 januari 2024 @ 07:57:
Ik lees hier veel dat CGNAT niet gewenst is. Zonder IPV6 snap ik dat dan in sommige situaties gewisseld wordt naar native-IPV4. Maar in combinatie met IPV6 is dit toch een mooie stimulans om je netwerk + toepassingen te upgraden?
justdaboo in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"
Nu we - dankzij Ernst en een paar anderen - ‘allemaal’ van die mooie Zaram SFP+ modules hebben; Welke PCIe NIC gebruiken jullie om hem in je router te stoppen?
Mijn router draait pfSense, dus FreeBSD, dat niet zomaar alle NICs ondersteunt. Dit ServeTheHome artikel, beschrijft de beste opties.
De top pick is de Chelsio T520-SO-CR. Die heb ik eentje gehad, maar die wordt echt gloeiend heet. Met een ventilator op het koelblok is dat wel te verhelpen, maar de 20 Watt extra verbruik blijven. Daar komt ook nog eens bij dat deze kaart geen ASPM ondersteunt. Deze kaart heeft wel een TCP Offload Engine (TOE), een ASIC die de hele TCP connectie zelfstandig afhandelt, iets dat wel een verschil gaat maken op een Intel Atom.
De Intel X710-da2 is een goede 3e, en schijnt wel ASPM te ondersteunen. En hier kom ik op het einde van mijn kennis: Ik weet niet of deze kaart ook enige vorm van offloading ondersteunt. Er wordt ook gepost dat NICs zonder ASPM ondersteuning voorkomen dat de CPU in power-save gaat, waardoor het verbruik extra hoog wordt.
Daarnaast lijkt de lijst wat gedateerd. Beide NICs zijn al weer bijna 10 jaar geleden geïntroduceerd. Er moeten ondertussen toch betere alternatieven zijn? Beide kaarten zijn op eBay nog wel te krijgen, maar nog altijd tussen de 100 en 200 Euro.
Zijn er hier network engineers die wat meer kunnen vertellen?
Mijn router draait pfSense, dus FreeBSD, dat niet zomaar alle NICs ondersteunt. Dit ServeTheHome artikel, beschrijft de beste opties.
De top pick is de Chelsio T520-SO-CR. Die heb ik eentje gehad, maar die wordt echt gloeiend heet. Met een ventilator op het koelblok is dat wel te verhelpen, maar de 20 Watt extra verbruik blijven. Daar komt ook nog eens bij dat deze kaart geen ASPM ondersteunt. Deze kaart heeft wel een TCP Offload Engine (TOE), een ASIC die de hele TCP connectie zelfstandig afhandelt, iets dat wel een verschil gaat maken op een Intel Atom.
De Intel X710-da2 is een goede 3e, en schijnt wel ASPM te ondersteunen. En hier kom ik op het einde van mijn kennis: Ik weet niet of deze kaart ook enige vorm van offloading ondersteunt. Er wordt ook gepost dat NICs zonder ASPM ondersteuning voorkomen dat de CPU in power-save gaat, waardoor het verbruik extra hoog wordt.
Daarnaast lijkt de lijst wat gedateerd. Beide NICs zijn al weer bijna 10 jaar geleden geïntroduceerd. Er moeten ondertussen toch betere alternatieven zijn? Beide kaarten zijn op eBay nog wel te krijgen, maar nog altijd tussen de 100 en 200 Euro.
[ Voor 8% gewijzigd door MindBender op 01-01-2024 12:31 ]
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Zoiets:MindBender schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:10:
Nu we - dankzij Ernst en een paar anderen - ‘allemaal’ van die mooie Zaram SFP+ modules hebben; Welke PCIe NIC gebruiken jullie om hem in je router te stoppen?
GTek
Nog geen EUR 40,-
Google levert veel hits.
Om rekening mee te houden: hardware offloading EN een laag stroomverbruik gaan per definitie eigenlijk niet samen. Er is idd weinig keuze, hoe ouder de chipset serie van intel 520, 540 etc, hoe hoger het verbruik.MindBender schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:10:
Mellanox Connectx-3 chipset based kaarten zijn mogelijk ook nog het bekijken waard.
Die zitten ergens rond de 3,5w oid voor zover ik weet.
Heb een re-design gedaan, de Nokia Glasvezel is iets dikker.fonias schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:51:
Aangezien ik nog even moet wachten op Delta voor het afronden van mijn Zaram module heb ik de tijd maar benut om een behuizing te maken voor de koppeling.![]()
Deze beschermd de koppeling en houd het in plaatst.
Tevens geeft het ook trekontlasting aan beide zijden.
Hieronder het ontwerp en de foto's van de behuizing.
3D files zijn te downloaden bij onderstaande link.
https://makerworld.com/en/models/100752#profileId-107520
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Hieronder de link naar het redesign.
https://makerworld.com/en/models/118157#profileId-127034
/f/image/eLmdcuQKq33dyHRIaDzqGONi.png?f=fotoalbum_large)
Eigenlijk zou je geen enkele vezel zo door moeten voeren aangezien je 'm gemakkelijk knikt.fonias schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:48:
[...]
Heb een re-design gedaan, de Nokia Glasvezel is iets dikker.
Hieronder de link naar het redesign.
https://makerworld.com/en/models/118157#profileId-127034
[Afbeelding]
Ik weet dat het bij het 'bakje' van de standaard Nokia ook zo gaat maar er is een reden voor dat elke connector een booth heeft. Je zou de behuizing korter kunnen maken en de booth doorvoeren naar buiten. Is de kans op knikken door dat gleufje weer kleiner.
Tja, als een willekeurige SFP+ NIC volstaat, dan is er keuze genoeg, maar het is niet altijd zo simpel. De X520 is al een beetje gedateerd, en de meesten hier zullen een dubbele NIC nodig hebben. Daarnaast zijn energieverbruik en ondersteuning/support onder FreeBSD voor mij een requirement.ernstoud schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:23:
[...]
Zoiets:
GTek
Nog geen EUR 40,-
Google levert veel hits.
Dat is inderdaad een goed punt. Wat ik ook las, is dat Chelsio TOE een experimentele Kernel Extension nodig heeft, en dat die niet zo'n grote user-base heeft, wat kan betekenen dat hij niet zo robuust is.Clubbtraxx schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:58:
[...]
Om rekening mee te houden: hardware offloading EN een laag stroomverbruik gaan per definitie eigenlijk niet samen. Er is idd weinig keuze, hoe ouder de chipset serie van intel 520, 540 etc, hoe hoger het verbruik.
Daarnaast lees ik in de manual ook een waarschuwing dat met TOE verbindingen niet altijd correct gecontroleerd en gefilterd worden. Chelsio is dus vanwege dat, en het hoge stroomverbruik een nogo.
Mochten anderen toch voor een Chelsio willen gaan: De T520-CR is de versie die je wilt, niet de T520-SO-CR. Die eerste, te herkennen aan de bestuckte RAM chips, kan namelijk 32k verbindingen geofload krijgen, de tweede maar een paar.
Daar heb ik ook veel goed over gelezen, en hij schijnt ook door FreeBSD ondersteund te worden, maar slechts recentelijk. Ik denk toch dat het een X720 gaat worden. Die zit op ~4 Watt, en staat op de STH lijst.Mellanox Connectx-3 chipset based kaarten zijn mogelijk ook nog het bekijken waard.
Die zitten ergens rond de 3,5w oid voor zover ik weet.
Dank voor jullie input!
Voor iedereen die naast de Zaram SFP+ module ook een SC-coupler gekocht hebben, zijn hier twee converters om ze als keystone in je patch panel te kunnen klikken:
https://www.thingiverse.com/thing:3827025
https://www.thingiverse.com/thing:3430803
De eerste heb ik geprobeerd, en past perfect.
https://www.thingiverse.com/thing:3827025
https://www.thingiverse.com/thing:3430803
De eerste heb ik geprobeerd, en past perfect.
Een kleine update vanuit mij, Gisteren heb ik de SFP+ mogen omruilen bij @ernstoud. Ik heb s'middags gelijk de nieuwe bij mijn broer in de UDM Pro getest. Deze was gelijk met ping te benaderen. De SFP+ module hebben we ook bij @ernstoud getest in de media converter en daar werkte deze gelijk goed...
Het enig verschil qua testen wat ik mij kan bedenken is dat ik bij de eerste wel de glasvezel in eerste instantie aan had gesloten (en daarna ook meerdere testpoging zonder met hetzelfde resultaat).
Kortom ik kan niet helemaal verklaren waarom de eerste Zaram SFP+ niet reageerde op een ping. Het is wel nu duidelijk dat je de SFP+ kan wisselen en dat daarna de tweede op een UDM Pro gelijk reageert op een ping.
Het enig verschil qua testen wat ik mij kan bedenken is dat ik bij de eerste wel de glasvezel in eerste instantie aan had gesloten (en daarna ook meerdere testpoging zonder met hetzelfde resultaat).
Kortom ik kan niet helemaal verklaren waarom de eerste Zaram SFP+ niet reageerde op een ping. Het is wel nu duidelijk dat je de SFP+ kan wisselen en dat daarna de tweede op een UDM Pro gelijk reageert op een ping.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Heb contact met Zaram gehad, ze willen deze SFP wel even testen maar het resultaat zal zijn wat wij ook zagen op 192.168.200.1 in een mediaconverter, latency < 1 ms., gewoon toegang met SSH en geen packet loss.Ecke schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:26:
Een kleine update vanuit mij, Gisteren heb ik de SFP+ mogen omruilen bij @ernstoud. Ik heb s'middags gelijk de nieuwe bij mijn broer in de UDM Pro getest. Deze was gelijk met ping te benaderen. De SFP+ module hebben we ook bij @ernstoud getest in de media converter en daar werkte deze gelijk goed...
Waarom shell access bij jou in een UDM met deze SFP zo raar doet is een raadsel.
Ik gok eigenlijk op een slecht contact tussen de SFP en de cage in de UDM. Kan niets anders bedenken.
[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 02-01-2024 12:14 ]
Zoals veel anderen vorige week aan de slag gegaan met mijn Zaram module deze netjes aangemeld bij Caiway gebruikmakend van het wel bekende script echter een week later is deze nog niet actief te gebruiken. Wel met Caiway het PON-id en type modem extra gevalideerd dat is allemaal ok, het verzoek is ook afgemeld en volgens Caiway dus afgehandeld. De extra aangeschafte glasvezel kabel initieel aangesloten met het koppelstukje op mijn UXG en ook zonder, deze zit nu dus direct in de FTU echter maakt dat geen verschil ook VLAN 100 en 500 maken geen verschil en auto select aangepast naar 10G en 1G maar ook zonder resultaat. Met secure shell vanaf UXG de SFP+ wel kunnen uitlezen en alles lijkt ok met de module :
Laser bias current : 16.608 mA
Laser output power : 5.2683 mW / 7.22 dBm
Receiver signal average optical power : 0.0412 mW / -13.85 dBm
Wachten lijkt me weinig zinvol, iemand ideeën om dit als nog werkend te krijgen?
Wachten lijkt me weinig zinvol, iemand ideeën om dit als nog werkend te krijgen?
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Wachten to @R3D terug van vakantie is denk ik.vinver71 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:03:
Zoals veel anderen vorige week aan de slag gegaan met mijn Zaram module deze netjes aangemeld bij Caiway gebruikmakend van het wel bekende script echter een week later is deze nog niet actief te gebruiken. Wel met Caiway het PON-id en type modem extra gevalideerd dat is allemaal ok, het verzoek is ook afgemeld en volgens Caiway dus afgehandeld. De extra aangeschafte glasvezel kabel initieel aangesloten met het koppelstukje op mijn UXG en ook zonder, deze zit nu dus direct in de FTU echter maakt dat geen verschil ook VLAN 100 en 500 maken geen verschil en auto select aangepast naar 10G en 1G maar ook zonder resultaat. Met secure shell vanaf UXG de SFP+ wel kunnen uitlezen en alles lijkt ok met de module :
Had vorige week mijn Zaram module aangemeld bij Delta, zou bericht krijgen wanneer het klaar was en dan kon ik mijn fiber omsteken van het Nokia modem naar de SFP+ module die in mijn UISP Console zit.. Niets, weer helpdesk contacten en er werd mij verzekerd dat ze ermee bezig waren.
Vandaag weer contact gehad, ze hadden mij gebeld op de 29e en geen contact. Geen telefoon van ze gehad, nummer gecontroleerd en die was goed. ok, en nu? Ja, kabel in SFP+ module steken en dat had de 29e ook gemoeten?! Volgens jullie niet, maar goed... Doe ik, zit wel thuis te werken en kan wel even hotspot doen... Bijna vijf uur later nu, nog niets... Sta in de wachtrij, nog negen te gaan.
Maar wat is de bedoeling? Moet je fiber wel/niet in je Nokia blijven tot je bericht krijgt?
Vandaag weer contact gehad, ze hadden mij gebeld op de 29e en geen contact. Geen telefoon van ze gehad, nummer gecontroleerd en die was goed. ok, en nu? Ja, kabel in SFP+ module steken en dat had de 29e ook gemoeten?! Volgens jullie niet, maar goed... Doe ik, zit wel thuis te werken en kan wel even hotspot doen... Bijna vijf uur later nu, nog niets... Sta in de wachtrij, nog negen te gaan.
Maar wat is de bedoeling? Moet je fiber wel/niet in je Nokia blijven tot je bericht krijgt?
https://powershellisfun.com
Ik vind het lastig, hier in het forum lees je ook dat het handiger is om de kabel in de Zaram SFP+ te hebben als het omgezet wordt. Ik heb dezelfde ervaring. Vorige week woensdag bij een kennis de verbinding om laten zetten bij Caiway naar de Zaram tot op heden geen IP... Ik begrijp heel goed dat de bezetting nu minder is. Echter geef dan aan dat deze meldingen vanaf 8 januari pas weer opgepakt worden en dat je tot en met 7 januari de Nokia moet gebruiken. Ze wekken de indruk dat er aan gewerkt wordt maar ik denk (en terecht overigens) dat de meesten engineers vakantie hebben en dat er niemand mee aan de gang is.Tags NL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:24:
Had vorige week mijn Zaram module aangemeld bij Delta, zou bericht krijgen wanneer het klaar was en dan kon ik mijn fiber omsteken van het Nokia modem naar de SFP+ module die in mijn UISP Console zit.. Niets, weer helpdesk contacten en er werd mij verzekerd dat ze ermee bezig waren.
Die van mij doet het ook al tijden niet, helpdesk gaf nu aan dat er in het ticket staat dat ik gebeld wordt. Er staan inmiddels twee 06- nummers in.Ecke schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:28:
[...]
Ik vind het lastig, hier in het forum lees je ook dat het handiger is om de kabel in de Zaram SFP+ te hebben als het omgezet wordt. Ik heb dezelfde ervaring. Vorige week woensdag bij een kennis de verbinding om laten zetten bij Caiway naar de Zaram tot op heden geen IP... Ik begrijp heel goed dat de bezetting nu minder is. Echter geef dan aan dat deze meldingen vanaf 8 januari pas weer opgepakt worden en dat je tot en met 7 januari de Nokia moet gebruiken. Ze wekken de indruk dat er aan gewerkt wordt maar ik denk (en terecht overigens) dat de meesten engineers vakantie hebben en dat er niemand mee aan de gang is.
Dus ik denk dat we denk ik inderdaad moeten wachten op de volgende lijn.
Wat ik overigens wel vreemd vind is dat ik niet een tweede device kunnen toevoegen. Wilde graag 'n extra Zaram toe laten voegen. Naast mn nokia welke nog niet werkt.
`gr_force schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:38:
@robertwebbe robertwebbe] dank voor je reactie en screenshots. Ik lijk het ook zo te hebben maar de verbinding lukt nog niet. Ik heb je ook een DM gestuurd, misschien is dat praktischer dan in een grote thread.
Ik heb de Zaram vanuit de eerste batch. Vanaf het eerste moment heb ik problemen met de upload snelheid. De download snelheid zit zo rond de 6000Mbps maar de upload blijft steken op 150Mbps. Ik heb destijds contact gehad met R3D echter geen oplossing gevonden. Vanwege tijdgebrek heb ik dit even zo gelaten maar wil dit graag in orde hebben.
Wat heb ik gedaan tot nu toe:
- Volledige reset van de UDM-Pro en alles opnieuw ingesteld (geen backup teruggezet)
- De Zaram stick verwisseld van SFP+ slot
- Nieuwe glasvezelkabel geïnstalleerd
- Ik heb de settings hetzelfde staan als robertwebbe
Wellicht zie ik nog iets over het hoofd
edit: vandaag nog voor de zekerheid even de Delta Nokia aangesloten en hierbij heb ik 960Mbps down en 951Mbps up. Dus het moet aan een instelling liggen in de UDM-Pro of de Zaram stick (of een instelling hiervan).
[ Voor 9% gewijzigd door webafast op 02-01-2024 22:54 ]
Heb contact gehad na 12 wachtenden voor me, doorverbonden qua chat en ze zijn ermee bezig en ik krijg bericht en ze doen iets spoed want ben morgen jarig en vond het een mooi cadeauSG_de_Baas schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:19:
[...]
Die van mij doet het ook al tijden niet, helpdesk gaf nu aan dat er in het ticket staat dat ik gebeld wordt. Er staan inmiddels twee 06- nummers in.
Dus ik denk dat we denk ik inderdaad moeten wachten op de volgende lijn.
--edit--
Nog niets, zie dat mijn VLAN100 steeds een paar kbps up doet en niets down (terug) krijgt... Sad...
[ Voor 9% gewijzigd door Tags NL op 02-01-2024 16:40 . Reden: Update ]
Ik ben al wat verder, heb nog geen afmelding van het ticket trouwens van Delta dus nog een kleine slag om de arm.webafast schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:20:
[...]
`
Ik heb de Zaram vanuit de eerste batch. Vanaf het eerste moment heb ik problemen met de upload snelheid. De download snelheid zit zo rond de 6000Mbps maar de upload blijft steken op 150Mbps. Ik heb destijds contact gehad met R3D echter geen oplossing gevonden. Vanwege tijdgebrek heb ik dit even zo gelaten maar wil dit graag in orde hebben.
- Volledige reset van de UDM-Pro en alles opnieuw ingesteld (geen backup teruggezet)
Ik kwam via een DM van een andere Tweaker er achter dat die met precies hetzelfde probleem als ik te maken had. Wel internet in CGNAT, geen internet in dezelde setup in de dynamische IP pool. Die andere Tweaker blijkt in hetzelfde dorp als ik te wonen, we zitten (omdat er maar eentje is) aangesloten op dezelfde wijkcentrale.
Ik heb sinds het middaguur wel internet in de dynamische IP pool. Het lijkt er op dat qua routering in de oplevering hier sinds 28 december iets bij Delta niet goed heeft gestaan aan hun kant.
Mijn uplad en snelheid op een Zaram waren trouwens dik in orde: beide stabiel op de snelheid van het abonnement dat ik heb afgesloten (1Gbps).
Laatste update: mijn ticket is afgesloten, probleem verholpen. Ik en anderen in ons dorp werden bij dynamisch IP in een IP poule zonder internet toegang geplaatst.gr_force schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:37:
[...]
Ik ben al wat verder, heb nog geen afmelding van het ticket trouwens van Delta dus nog een kleine slag om de arm.
Ik kwam via een DM van een andere Tweaker er achter dat die met precies hetzelfde probleem als ik te maken had. Wel internet in CGNAT, geen internet in dezelde setup in de dynamische IP pool. Die andere Tweaker blijkt in hetzelfde dorp als ik te wonen, we zitten (omdat er maar eentje is) aangesloten op dezelfde wijkcentrale.
Ik heb sinds het middaguur wel internet in de dynamische IP pool. Het lijkt er op dat qua routering in de oplevering hier sinds 28 december iets bij Delta niet goed heeft gestaan aan hun kant.
Mijn uplad en snelheid op een Zaram waren trouwens dik in orde: beide stabiel op de snelheid van het abonnement dat ik heb afgesloten (1Gbps).
Ik heb nu nog steeds een dynamisch IP adres, en de Zaram in de UDM Pro draait als een trein met de beloofde snelheden in VLAN 100. Helemaal tevreden.
*
[ Voor 100% gewijzigd door gr_force op 02-01-2024 17:14 ]
Ik heb hetzelfde probleem en er is nog iemand. Mijn upload is niet zo extreem laag als bij jou, maar rond 800Mbit terwijl ik met de huawei ruim 2000Mbit haal. (ik heb ook een 2Gbps abo, dus dat klopt.webafast schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:20:
[...]
`
Ik heb nog geen oplossing kunnen vinden en ik twijfel om de huawei weer terug te plaatsen.
Speedtests zijn vaak te variabel, of haalde je met de Huawei altijd wel de volle 2gig upload?N1traat schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:19:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem en er is nog iemand. Mijn upload is niet zo extreem laag als bij jou, maar rond 800Mbit terwijl ik met de huawei ruim 2000Mbit haal. (ik heb ook een 2Gbps abo, dus dat klopt.
Ik heb nog geen oplossing kunnen vinden en ik twijfel om de huawei weer terug te plaatsen.
Download gaat hier altijd wel prima, maar de upload speed varieert enorm, ook 2gig abo.
Vraag me wel af waarom de meeste problemen zich voordoen bij upload ipv download.
zowel nokia als zaram waren verbonden via glassplitter. Had vandaag twee IP-adressen op poort 9 (nokia modem) en SFP 10. had ook gewoon internet (welliswaar via NOKIA). deze losgekoppeld en hij schakelde fijloos over op SFP poort.jaimyf schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:02:
ik ben over
Ik heb bijna hetzelfde probleem. Mijn downloadsnelheid is precies 1000Mbps, maar mijn upload blijft steken op +-1mbps. Ik gebruik ook de Zaram SFP module. Morgen ga ik bij @gr_force mijn Zaram testen om te kijken of het hardwareprobleem is of dat het aan de aansluiting bij Delta ligt.webafast schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:20:
[...]
`
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Testen is moeilijk omdat de SFP geregistreerd moet worden, daar gaat tijd over heen. Optie is in de shell van de SFP met het juiste commando het serienummer te veranderen. Dat zou kunnen werken.Celeris schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:36:
[...]
Ik heb bijna hetzelfde probleem. Mijn downloadsnelheid is precies 1000Mbps, maar mijn upload blijft steken op +-1mbps. Ik gebruik ook de Zaram SFP module. Morgen ga ik bij @gr_force mijn Zaram testen om te kijken of het hardwareprobleem is of dat het aan de aansluiting bij Delta ligt.
Het blijft een raadsel waarom de upload hier en daar achterblijft, anderen zien geen issue. De SFP’s komen uit dezelfde batch met dezelfde FW.
Heeft iemand bij proberen te houden welke routers wel/geen problemen geven met upload?ernstoud schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:47:
[...]
Testen is moeilijk omdat de SFP geregistreerd moet worden, daar gaat tijd over heen. Optie is in de shell van de SFP met het juiste commando het serienummer te veranderen. Dat zou kunnen werken.
Het blijft een raadsel waarom de upload hier en daar achterblijft, anderen zien geen issue. De SFP’s komen uit dezelfde batch met dezelfde FW.
Op mijn Deciso/Opnsense router haal ik netjes 2.07Gbit/s voor zowel upload als download op een 2Gbps lijn icm de Zaram.
Goed... Helpdesk nogmaals gecontact, twijfelde over het serienummer omdat ze er naar bleven vragen en ik de juiste had doorgegven. Dat klopte wel gelukkig maar dan dit in de chat:Tags NL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:28:
[...]
Heb contact gehad na 12 wachtenden voor me, doorverbonden qua chat en ze zijn ermee bezig en ik krijg bericht en ze doen iets spoed want ben morgen jarig en vond het een mooi cadeau#TrueStory
--edit--
Nog niets, zie dat mijn VLAN100 steeds een paar kbps up doet en niets down (terug) krijgt... Sad...
DELTA
Ik adviseer om het modem nog even losgekoppeld te houden tot je een terugkoppeling krijgt dat het is verwerkt
Ik zal een notitie toevoegen dat gegevens kloppen en klant afwacht op terugkoppeling per mail zodat die dit modem kan aansluiten
JIJ
Mijn nieuwe modem loskoppelen? Ik heb die de hele dag gekoppeld omdat het moest van jullie en op een hotspot gewerkt...
DELTA
Hij mag ook aangesloten blijven maar je dient in ieder geval op de terugkoppeling te wachten vanuit hun per mail
Dat zal mogelijk morgen gebeuren
JIJ
Ja, maar ik had dus de hele dag gewoon WEL kunnen werken op mijn oude/Delta modem?! Databundel gewoon op daardoor
ik snap het echt niet meer hoor
DELTA
Nee
Er is een aanvraag die verwerkt dient te worden
Nogmaals, ik verwacht morgen de terugkoppeling voor je zodat je diensten op het geregistreerde modem werken
JIJ
Dat is prima, maar ik had dus gewoon de hele dag gewoon nog op mijn oude modem kunnen werken... Ik ga morgen naar werk daardoor omdat de fiber perse in mijn nieuwe modem moest (meerdere keren gevraagd of het in afwachting van niet anders kon)
Wat is nu de bedoeling? Kabel zowel niet in oude als nieuwe modem tot ik bericht krijg? In nieuwe modem tot ik bericht krijg? In oude modem tot ik bericht krijg en dan in nieuwe?
DELTA
Ik heb er ook hierbij een notitie voor achtergelaten
In nieuwe modem tot je bericht krijgt
Echt... Sorry hoor, maar echt van links naar rechts...
Caiway niks anders, volgens mij mist de helft van de medewerkers daar nog duidelijke instructies of zo.Tags NL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:08:
[...]
Goed... Helpdesk nogmaals gecontact, twijfelde over het serienummer omdat ze er naar bleven vragen en ik de juiste had doorgegven. Dat klopte wel gelukkig maar dan dit in de chat:
DELTA
Ik adviseer om het modem nog even losgekoppeld te houden tot je een terugkoppeling krijgt dat het is verwerkt
Ik zal een notitie toevoegen dat gegevens kloppen en klant afwacht op terugkoppeling per mail zodat die dit modem kan aansluiten
JIJ
Mijn nieuwe modem loskoppelen? Ik heb die de hele dag gekoppeld omdat het moest van jullie en op een hotspot gewerkt...
DELTA
Hij mag ook aangesloten blijven maar je dient in ieder geval op de terugkoppeling te wachten vanuit hun per mail
JIJ
Ja, maar ik had dus de hele dag gewoon WEL kunnen werken op mijn oude/Delta modem?! Databundel gewoon op daardoor
DELTA
Nee
Nogmaals, ik verwacht morgen de terugkoppeling voor je zodat je diensten op het geregistreerde modem werken
JIJ
Dat is prima, maar ik had dus gewoon de hele dag gewoon nog op mijn oude modem kunnen werken... Ik ga morgen naar werk daardoor omdat de fiber perse in mijn nieuwe modem moest (meerdere keren gevraagd of het in afwachting van niet anders kon)
Wat is nu de bedoeling? Kabel zowel niet in oude als nieuwe modem tot ik bericht krijg? In nieuwe modem tot ik bericht krijg? In oude modem tot ik bericht krijg en dan in nieuwe?
DELTA
Hier inmiddels al een week onderweg met de tekst "Nieuwe Modem MOET aangekoppeld zijn", hierdoor al een week geen internet. Echt te gek voor woorden.. Wat mij voornamelijk irriteert is gebrekkige communicatie, of geef een verwerkingsdatum of iets af..
Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..
De instructie die de medewerkers meekrijgen is dat je de nieuwe ONT aangesloten moet hebben en de oude Nokia router moet afkoppelen. Dan kan de technische dienst namelijk ook eventueel gelijk problemen zien als er iets verkeerd gaat.
Maar zoals hier al zo vaak besproken is dat niet noodzakelijk. Je kunt gewoon de Nokia router aangesloten houden. Die blijft namelijk altijd werken.
Maar zoals hier al zo vaak besproken is dat niet noodzakelijk. Je kunt gewoon de Nokia router aangesloten houden. Die blijft namelijk altijd werken.
ik heb geklaagd, heb 20 euro korting gekregen op nieuwe factuur omdat ik een week zonder internet zatPatrick89 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:27:
[...]
Caiway niks anders, volgens mij mist de helft van de medewerkers daar nog duidelijke instructies of zo.
Hier inmiddels al een week onderweg met de tekst "Nieuwe Modem MOET aangekoppeld zijn", hierdoor al een week geen internet. Echt te gek voor woorden.. Wat mij voornamelijk irriteert is gebrekkige communicatie, of geef een verwerkingsdatum of iets af..
Yep ik haalde vrijwel elke keer de 2Gbps zowel up als download met de huawei. Ik heb alle auto negotiations al uit gezet en fixed speeds in mijn netwerk.Clubbtraxx schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:32:
[...]
Speedtests zijn vaak te variabel, of haalde je met de Huawei altijd wel de volle 2gig upload?
Download gaat hier altijd wel prima, maar de upload speed varieert enorm, ook 2gig abo.
Vraag me wel af waarom de meeste problemen zich voordoen bij upload ipv download.
Hier gaat er over dat ze zelf de stekker eruit hebben getrokken. Neem aan dat je geen 20 euro korting krijgt als je zelf het apparaat uit het stopcontact trekt...jaimyf schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:38:
[...]
ik heb geklaagd, heb 20 euro korting gekregen op nieuwe factuur omdat ik een week zonder internet zat
Ik ben al wat weken online, en het zou in de ideale wereld geen verschil mogen maken…
Maar ik had persoonlijk toch tot 8 januari gewacht met registreren tot alles en iedereen op de 2e en 3e lijn weer op volledige bezetting zijn…
Maar ik had persoonlijk toch tot 8 januari gewacht met registreren tot alles en iedereen op de 2e en 3e lijn weer op volledige bezetting zijn…
Ben ook aan het twijfelen om de Huawei Hn8010Ts terug te plaatsen. Hier haalde ik wel rond de 6000Mbps up en down.N1traat schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:19:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem en er is nog iemand. Mijn upload is niet zo extreem laag als bij jou, maar rond 800Mbit terwijl ik met de huawei ruim 2000Mbit haal. (ik heb ook een 2Gbps abo, dus dat klopt.
Ik heb hetzelfde probleem met een Zaram uit de eerste batch.ernstoud schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:47:
[...]
Testen is moeilijk omdat de SFP geregistreerd moet worden, daar gaat tijd over heen. Optie is in de shell van de SFP met het juiste commando het serienummer te veranderen. Dat zou kunnen werken.
Ik hoor graag de uitkomstenCeleris schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:36:
[...]
Ik heb bijna hetzelfde probleem. Mijn downloadsnelheid is precies 1000Mbps, maar mijn upload blijft steken op +-1mbps. Ik gebruik ook de Zaram SFP module. Morgen ga ik bij @gr_force mijn Zaram testen om te kijken of het hardwareprobleem is of dat het aan de aansluiting bij Delta ligt.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Even ter herinnering de test indertijd met de Zaram: robertwebbe in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"
Symmetrisch plm. 5Gbps up/down.
Onbegrijpelijk dat er nu een paar andere berichten opduiken.
Mensen zijn (vanuit mijn optiek) ongeduldig… je hebt iets “exotisch” in huis gehaald. Je hebt in het topic kunnen lezen dat er best vaak vanaf de achterkant even een zetje gegeven of nagekeken moest worden… gewoon even geduld tot topic held @R3D terug is van zn welverdiende breakernstoud schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:04:
Even ter herinnering de test indertijd met de Zaram: robertwebbe in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

@Tuky is dit gelukt met Weserve? Ik heb nu Freedom via het Delta netwerk, en zit er over te denken om de Nokia te vervangen door een Zaram. Is wel een erg mooie oplossing.Tuky schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:17:
Begin van de week de Zaram ontvangen, vandaag de provisioning aangevraagd bij Weserve. Hopelijk nog voor het weekend link, anders eventjes wachten voor na de kerst.
Configuratie staat al gereed in de Fortigate. Met de Nokia ONT ging het in ieder geval als een zonnetje
[Afbeelding]
De Zaram moet aangesloten zijn om deze goed te kunnen provisionen. Bij de overige modems is dat niet nodig. Dat komt omdat de Zaram een klein zetje nodig heeft en dat werkt het beste als de module aangesloten zit.Tags NL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:08:
[...]
Goed... Helpdesk nogmaals gecontact, twijfelde over het serienummer omdat ze er naar bleven vragen en ik de juiste had doorgegven. Dat klopte wel gelukkig maar dan dit in de chat:
DELTA
JIJ
DELTA
JIJ
DELTA
Nee
JIJ
DELTA
Ik zou eerlijk gezegt een weekje wachten tot R3D terug is op het forum. Maakt het net een beetje makkelijker omdat je hem een DM kunt sturen en concreet wat af kunt spreken.
Voor mijn gevoel speelt het vooral op Unifi systemen? Of zijn er ook andere merken/routers met dit probleem?ernstoud schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:04:
Ik heb destijds contact gehad met R3D maar vanuit Delta was alles in orde. Daarvoor had ik de Huawei zonder problemen. Heb gisteren nog voor de zekerheid de Delta Nokia terug gehangen en hier haal ik rond de 960Mbps up en down. De laatste UDM-Pro firmware 3.2.7 is geïnstalleerd. Tevens heb ik de glasvezelkabel (FS.com https://www.fs.com/de-en/products/182470.html ) uitgewisseld echter geen verbetering. Ook heb ik de de Zaram stick gewisseld van plek in de UDM -> geen verbetering.ernstoud schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:04:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WffZJASHm7nAPInvFfGu2W2l.jpg?f=user_large)
Ik heb mijn Zaram 20 december aangemeld en 28 december nog een keer, Caiway helpdesk zegt klopt ticket staat open, nog steeds geen verbinding op Zaram, Nokia heeft nu ook download 896, upload 97, terwijl dit eerst altijd 896 en upload 908 was.ernstoud schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:04:
Update gebeld door caiway, modem aangesloten en het werkt!
[ Voor 4% gewijzigd door stormwind65 op 03-01-2024 16:43 ]
Van harte gefeliciteerd, heb je een werkende verbinding op je Zaram cadeau gekregenTags NL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:28:
[...]
Heb contact gehad na 12 wachtenden voor me, doorverbonden qua chat en ze zijn ermee bezig en ik krijg bericht en ze doen iets spoed want ben morgen jarig en vond het een mooi cadeau#TrueStory
--edit--
Dank je wel, de dag is nog soort van jong maar verwacht er niet veel van als ik het zo lees hierbovenEcke schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:09:
[...]
Van harte gefeliciteerd, heb je een werkende verbinding op je Zaram cadeau gekregen?
@Patrick89 heeft zojuist een werkende verbinding (Caiway)! Dus wie weet. 1 GB up en down.Tags NL schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:45:
[...]
Dank je wel, de dag is nog soort van jong maar verwacht er niet veel van als ik het zo lees hierboven
Gisteren 2 keer gebeld met Delta, de eerste keer was een uitleg waarom het nog niet werkt.(Druk, vakantie, moeilijk) Tweede gesprek gelukkig iets constructiever
Hij heeft een nieuw ticket aangemaakt, want hij geloofde er ook niet meer in denk ik
Deze ochtend gebeld door Delta, "Zou u zo vriendelijk willen om het nieuwe modem aan te sluiten?"
Duurde ongeveer een uurtje voor dat ik de "DHCPACK" kreeg.
Hij heeft een nieuw ticket aangemaakt, want hij geloofde er ook niet meer in denk ik
Deze ochtend gebeld door Delta, "Zou u zo vriendelijk willen om het nieuwe modem aan te sluiten?"
Duurde ongeveer een uurtje voor dat ik de "DHCPACK" kreeg.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ohwPcTnHF9LQkEDCLOS0t47Q.png?f=user_large)
[ Voor 0% gewijzigd door Tweak_IT op 03-01-2024 13:09 . Reden: taal ]
Ik ga ook maar weer even een chat met ze starten ondertussen... * nog niets heeft *Tweak_IT schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:05:
Gisteren 2 keer gebeld met Delta, de eerste keer was een uitleg waarom het nog niet werkt.(Druk, vakantie, moeilijk) Tweede gesprek gelukkig iets constructiever![]()
Hij heeft een nieuw ticket aangemaakt, want hij geloofde er ook niet meer in denk ik![]()
Duurde ongeveer een uurtje voor dat ik de "DHCPACK" kreeg.![]()
[Afbeelding]
En... Ik kan ineens bij mijn UISP, eindelijk omgezet!Tags NL schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:56:
[...]
Ik ga ook maar weer even een chat met ze starten ondertussen... * nog niets heeft *
:fill(white):strip_exif()/f/image/BcivLsvgMkHqWOstWj3qc7bP.png?f=user_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Tags NL op 03-01-2024 15:02 ]
Hier ook sinds vandaag up & running met de Zaram, initiële ticket per chat aangemaakt woensdag 20 december 2023. Vandaag werd ik gebeld dat er iets was mis gegaan met de ticket routering en dat ze het gingen oplossen. Uiteindelijk de Zaram om 12.00 aangesloten en was om 12.20 up & running op VLAN 100 op een UDM Pro. Thanks @ernstoud !
:fill(white):strip_exif()/f/image/Of6hjA4m0H3akS8URhttEyVZ.png?f=user_large)
Mijn Nokia XS-010G-Q uit London is ook binnen, zal zo het stappenplan eens uitvoeren. Dank allen voor het uitzoeken en beschrijven.
Ik heb er maar 2 besteld, dus als iemand er nog 1 zoekt, laat het maar weten. ik hoef er geen winst op te maken. /edit: de ander heeft een nieuw huis
Ik heb er maar 2 besteld, dus als iemand er nog 1 zoekt, laat het maar weten. ik hoef er geen winst op te maken. /edit: de ander heeft een nieuw huis
[ Voor 7% gewijzigd door hinkob op 12-01-2024 22:55 ]
Ik loop met hetzelfde probleem te stoeien. Bij mij is de upload nog niet boven de 5mbit gekomen. Van alles al geprobeerd, nieuwe kabels, alles gereset etc etc. Delta heeft ook onderzoek gedaan, helaas zonder resultaat.webafast schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:16:
[...]
Ik heb destijds contact gehad met R3D maar vanuit Delta was alles in orde. Daarvoor had ik de Huawei zonder problemen. Heb gisteren nog voor de zekerheid de Delta Nokia terug gehangen en hier haal ik rond de 960Mbps up en down. De laatste UDM-Pro firmware 3.2.7 is geïnstalleerd. Tevens heb ik de glasvezelkabel (FS.com https://www.fs.com/de-en/products/182470.html ) uitgewisseld echter geen verbetering. Ook heb ik de de Zaram stick gewisseld van plek in de UDM -> geen verbetering.
[Afbeelding]
Ik heb zojuist mijn Zaram teruggestuurd, en ik ontvang morgen een ander exemplaar. Ik weet niet 100% zeker of het daadwerkelijk aan de Zaram ligt, maar ik zou het anders echt niet meer weten. Mocht dit het probleem oplossen laat ik het even weten!
En hier nu ook delta aansluiting, met kleine geschiedenis voor elkaar.... bijna!!
Installatie pakket met nokia modem op 13-12-'23 ontvangen en natuurlijk gelijk aangesloten, maar helaas rood pon lampje.
Dit had ik eigenlijk ook een beetje verwacht dus geduld opgebracht en op vrijdag 22-12-'23 wow pon lampje brandt groen maar nog geen wan ip. Nou ja, maar even geduld hebben want de monteur zou op donderdag 28-12 komen. Helaas monteur kon het ook niet voor elkaar krijgen en dus gebeld met delta bleek het internet pakket niet aan mijn profiel te zijn gekoppeld, dus administratief iets mis gegaan dus ticket aangemaakt. En afgelopen dinsdag 2-1-'24 kreeg ik de melding dat de ticket was opgelost en inderdaad de Nokia modem kwam in de lucht en werkt naar behoren.
En hier ook meegedaan met de Zaram inkoop actie meegedaan, bedankt @ernstoud, en dus gelijk via de chat alle gegevens doorgeven van de Zaram. Aangezien ik nog Ziggo heb ik dus een backup, ik heb wel gelijk de Zaram na de chat aangesloten zoals ook werd gevraagd aangezien ik hier had gelezen met dat vlan 100 en 500 een dingetje kon zijn.
Vandaag netjes bericht gekregen dat mijn storing/ticket was opgelost dus gelijk net na het werk gekeken of het werkte. Ik had al op mijn Asus router vlan100 op de primaire wan poort ingesteld alles van spanning afgehaald en 10 min spanningsloos gehouden en dan eerst de media converter, ACT AC4455, en daarna mijn Asus router weer opgestart maar helaas niks.
Omdat ik had gelezen de issue met vlan100 en 500 het bovenste riedeltje herhaald maar dan de vlan op 500 gezet en bingo verbinding.
Al is er verbinding nu de download snelheid was maar 466Mb/s en de upload kwam op 917Mb/s dus de download blijft een beetje achter. Dit heb ik ook herhaald met mijn pc rechtstreeks achter de media converter te zetten zodat mijn Asus router er tussen uit is en het resultaat is het zelfde..
Als ik het hier dus goed doorgelezen heb, correct me if i'm wrong, moet er vanuit delta, door R3D of collega, kant eigenlijk een zetje worden gegeven zodat de Zaram de juiste vlan pakt of doorgeeft?
Even ter info mijn opstelling is:
Media converter ACT AC4455 (gelezen hier dat deze werkt) hierin de Zaram module en dan ga ik naar mijn Asus RT-AX86U router op de wan poort. Dit is de primaire wan poort en daar vlan100 op ingesteld, nu tijdelijk op vlan500 ingesteld aangezien dat vlan100 nu niet werkt.
Installatie pakket met nokia modem op 13-12-'23 ontvangen en natuurlijk gelijk aangesloten, maar helaas rood pon lampje.
Dit had ik eigenlijk ook een beetje verwacht dus geduld opgebracht en op vrijdag 22-12-'23 wow pon lampje brandt groen maar nog geen wan ip. Nou ja, maar even geduld hebben want de monteur zou op donderdag 28-12 komen. Helaas monteur kon het ook niet voor elkaar krijgen en dus gebeld met delta bleek het internet pakket niet aan mijn profiel te zijn gekoppeld, dus administratief iets mis gegaan dus ticket aangemaakt. En afgelopen dinsdag 2-1-'24 kreeg ik de melding dat de ticket was opgelost en inderdaad de Nokia modem kwam in de lucht en werkt naar behoren.
En hier ook meegedaan met de Zaram inkoop actie meegedaan, bedankt @ernstoud, en dus gelijk via de chat alle gegevens doorgeven van de Zaram. Aangezien ik nog Ziggo heb ik dus een backup, ik heb wel gelijk de Zaram na de chat aangesloten zoals ook werd gevraagd aangezien ik hier had gelezen met dat vlan 100 en 500 een dingetje kon zijn.
Vandaag netjes bericht gekregen dat mijn storing/ticket was opgelost dus gelijk net na het werk gekeken of het werkte. Ik had al op mijn Asus router vlan100 op de primaire wan poort ingesteld alles van spanning afgehaald en 10 min spanningsloos gehouden en dan eerst de media converter, ACT AC4455, en daarna mijn Asus router weer opgestart maar helaas niks.
Omdat ik had gelezen de issue met vlan100 en 500 het bovenste riedeltje herhaald maar dan de vlan op 500 gezet en bingo verbinding.
Al is er verbinding nu de download snelheid was maar 466Mb/s en de upload kwam op 917Mb/s dus de download blijft een beetje achter. Dit heb ik ook herhaald met mijn pc rechtstreeks achter de media converter te zetten zodat mijn Asus router er tussen uit is en het resultaat is het zelfde..
Als ik het hier dus goed doorgelezen heb, correct me if i'm wrong, moet er vanuit delta, door R3D of collega, kant eigenlijk een zetje worden gegeven zodat de Zaram de juiste vlan pakt of doorgeeft?
Even ter info mijn opstelling is:
Media converter ACT AC4455 (gelezen hier dat deze werkt) hierin de Zaram module en dan ga ik naar mijn Asus RT-AX86U router op de wan poort. Dit is de primaire wan poort en daar vlan100 op ingesteld, nu tijdelijk op vlan500 ingesteld aangezien dat vlan100 nu niet werkt.
[ Voor 2% gewijzigd door Koekwaussie op 03-01-2024 18:54 . Reden: Typo ]
VLAN 500 > 100 aanpassing:DiggerStubble schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:00:
Mikrotik RB4011 + Zaram SFP hier nu ook actief (nog wel VLAN 500). De (complexe) configuratie van @henleu was bij mij in ieder geval niet nodig. VLAN ingesteld op de SFP- interface en DHCP- client op de VLAN- interface. Download- en upload volgens verwachting (948.1/947.1 op 1GB abonnement).
- Wat maakt het eigenlijk uit voor de klant en voor Delta?
- Kan het via het reguliere kanaal, de klantenservice, of exclusief via R3D?
- Hoe gaat dat in zijn werk? Is direct na de aanpassing bij Delta mijn verbinding offline?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| :if ([/ip dhcp-client get [find interface="delta"] status] != "bound") do={ :if ([/interface vlan get [find interface="sfp-sfpplus1"] vlan-id] = "500") do={ :log info ("delta_vlan_check: vlan change 500 > 100") /interface vlan set [find interface="sfp-sfpplus1"] vlan-id="100" } else={ :if ([/interface vlan get [find interface="sfp-sfpplus1"] vlan-id] = "100") do={ :log info ("delta_vlan_check: vlan change 100 > 500") /interface vlan set [find interface="sfp-sfpplus1"] vlan-id="500" } } } else={ :log info ("delta_vlan_check: no change required") } |
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Mooi.DiggerStubble schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:34:
[...]
VLAN 500 > 100 aanpassing:Omdat ik denk dat het antwoord op 3 "ja" is, ik frustratie bij de overige bewoners wil voorkomen als ik afwezig ben, en het jullie (Mikrotik-)Tweakers makkelijk wil maken heb ik het volgende script gemaakt wat in RouterOS via de scheduler bijvoorbeeld iedere 10 minuten uitgevoerd wordt.
- Wat maakt het eigenlijk uit voor de klant en voor Delta?
- Kan het via het reguliere kanaal, de klantenservice, of exclusief via R3D?
- Hoe gaat dat in zijn werk? Is direct na de aanpassing bij Delta mijn verbinding offline?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 :if ([/ip dhcp-client get [find interface="delta"] status] != "bound") do={ :if ([/interface vlan get [find interface="sfp-sfpplus1"] vlan-id] = "500") do={ :log info ("delta_vlan_check: vlan change 500 > 100") /interface vlan set [find interface="sfp-sfpplus1"] vlan-id="100" } else={ :if ([/interface vlan get [find interface="sfp-sfpplus1"] vlan-id] = "100") do={ :log info ("delta_vlan_check: vlan change 100 > 500") /interface vlan set [find interface="sfp-sfpplus1"] vlan-id="500" } } } else={ :log info ("delta_vlan_check: no change required") }
Wat betreft vraag 1… het maakt voor de eindgebruiker niets uit. Maar mocht op de infra een andere ISP komen dan moet die de diensten over een VLAN krijgen. Dan is het niet handig dat er VLANs in gebruik zijn buiten de standaard gedefinieerde, dus 1, 100, 101, 102 etc., voor je het weet zijn er dan allerlei onbekende VLANs actief zonder medeweten van de infra engineers, dat is vragen om problemen natuurlijk.
Stel ISP xyx krijgt VLAN600 toegewezen, dan moet er niet een “rogue” device dat VLAN al gebruiken.
Ik ben nog aan het wachten op activatie, Weserve moet dat ook doorzetten naar Delta. Mijn contact bij Weserve support zegt te verwachten dat het deze week wel moet lukken. Zal het nog wel posten hier zodra alles up and running isFredF schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 04:55:
[...]
@Tuky is dit gelukt met Weserve? Ik heb nu Freedom via het Delta netwerk, en zit er over te denken om de Nokia te vervangen door een Zaram. Is wel een erg mooie oplossing.
Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.