Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Weet iemand hoelang het duurt voordat er op de chat (messenger) gereageerd wordt? Ik probeer een Nokia XS-010X-Q aan te melden voor provisioning en wacht nu al 24u + op iets van een reactie.

ps. ik heb een van die marktplaats Nokia's gekocht zonder voeding, deze lijkt te werken (knipperend pon lampje), komt wel met de 3FE49337AOCK68 als active firmware.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clubbtraxx
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 00:29
Over TP-LINK gesproken... die komen volgend jaar met een XGSPON + Wifi7 router:

Revolutionize Your WiFi Experiences - TP-Link Aginet XGS-PON VoIP WiFi 7 Routers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jc5ENBNO8R8AN5omQkr62mNll0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mj2gNCIZRGTIGIzn5zf0sBJ8.png?f=fotoalbum_large

Building on our leading expertise in WiFi routers and utilizing cutting-edge WiFi 7 technology, our XGS-PON routers offer unparalleled user experiences at home. Specifically, XGB810v is designed to set new performance benchmarks, providing an unmatched internet experience in a sleek, streamlined form factor.

Innovation Meets Aesthetics with Stunning Performance – XGB810v is built with 8 optimally positioned internal antennas to achieve omnidirectional coverage with high gain, high isolation, and wide beamwidth. Its minimalistic design effortlessly integrates into any environment.

Incredible 19 Gbps Tri-Band WiFi 7 with Expandable Coverage – Enjoy extreme WiFi performance in network speed, efficiency, and capacity with ultra-fast 19 Gbps across three bands, powered by the Qualcomm® 10G Fiber Gateway Platform. Leveraging WiFi 7, MU-MIMO, OFDMA, and beamforming technology, XGB810v optimizes signal clarity and strength to deliver super-fast data to multiple devices across three bands with reduced latency and high efficiency. Users will experience seamless 8K/4K streaming, immersive gaming, AR/VR, and blazing-fast downloads. It’s also compatible with the EasyMesh standard for simple, smart mesh WiFi with great flexibility.*

10G Symmetrical Internet Access and Flexible Wired Connectivity – Equipped with an XGS-PON port, XGB810v enables 10 Gbps symmetrical fiber internet access, catering to high-bandwidth needs for downloads and uploads. Its 10 GbE WAN/LAN port, 4× 2.5 GbE ports, and USB 3.0 port offer phenomenal flexibility to build fast and stable home networks. The 2× phone ports enable high-quality telephony with various call features to surpass traditional landlines.**

Empowered Deployment and Management – XGB810v features TAUC cloud management, and TR-069/TR-369 protocols. TAUC integrates TR-069/TR-369 protocols, TR-181 Multi-AP for EasyMesh topology and Data Elements, and advanced WiFi diagnostics. It also offers tailor-made API services and a customized mobile app for end users. This cohesive cloud solution enables service providers to implement zero-touch deployment and manage internet and WiFi services remotely—accessible anywhere, anytime.

Rounding out the XGS-PON product series is TP-Link’s XGS-PON ONU SFP+ Module, XGM10A. It utilizes the latest XGS-PON technology and multiple Ethernet UNI modes for flexible internet service plan options and scalability. Benefiting from TP-Link’s comprehensive product ecosystem, XGM10A can pair with WiFi 7 routers and mesh systems based on Qualcomm, e.g., EB810v and HB810, to offer a one-stop solution for both service providers and end users.

Product Availability:

XGB810v – BE19000 Tri-Band Wi-Fi 7 XGS-PON VoIP Router

XGB810v will be available in Q2 2024 for testing. Actual delivery may vary depending on customer requirements and customization plans.

XGM10A – XGS-PON ONU SFP+ Module

XGM10A will be available in Q4 2023.

EB810v – BE19000 Tri-Band Wi-Fi 7 VoIP Router
HB810 – BE19000 Whole Home Mesh Wi-Fi 7 AP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

Xanthorax schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:55:
Weet iemand hoelang het duurt voordat er op de chat (messenger) gereageerd wordt? Ik probeer een Nokia XS-010X-Q aan te melden voor provisioning en wacht nu al 24u + op iets van een reactie.

ps. ik heb een van die marktplaats Nokia's gekocht zonder voeding, deze lijkt te werken (knipperend pon lampje), komt wel met de 3FE49337AOCK68 als active firmware.
Stuur even je klantnummer in een pb en het pon-id.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Zou Delta 'm aanbieden voor te huren á €3,- p.m.? ;)
Clubbtraxx schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:59:

Revolutionize Your WiFi Experiences - TP-Link Aginet XGS-PON VoIP WiFi 7 Routers
[...]
Design ziet er netjes uit, ook mooi dat AVM eens wat concurrentie krijgt op de ONT/router in 1. Hopelijk wordt ie BBF.247 gecertificeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
robertwebbe schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:06:
@MrJoery Zou je hem kopen als die €500 moet gaan kosten?
Ik zit al jaren op een pf/OPNsense routers met losse AP's op PoE. Dit soort hardware is niet voor mij weggelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
robertwebbe schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:25:
Het is zwaar overprijst omdat het wifi7 is. Er is nog nauwelijks iets te kopen wat wifi7 heeft dus dan kun je beter wachten op het moment dat je apparatuur in huis hebt dat hier gebruik van kunt maken. Dan zal de techniek ook waarschijnlijk weer iets beter zijn en de prijs gehalveerd.

Ze komen ook met access points voor hun Omada serie, bijvoorbeeld de EAP780. Maar die kost €1.087…
En besef dat het voor WiFi 7 nog “early days” is. Kinderziektes, slechte compatibiliteit e.d., is allemaal nog mogelijk.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
R3D schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:39:
[...]

Stuur even je klantnummer in een pb en het pon-id.
Mijn dank is groot, alles werkt! Top.

Tevens ipv6 werkend gekregen op pfSense, vereiste een reboot en een speciale setting "Do not wait for a RA" moest aangevinkt worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqTlG7SP9CVd8agJ7iL8DDNrK_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tLlzEQJzmQln0c5jnG0GS2Oj.png?f=fotoalbum_large

Verder heb ik alleen de "Router Advertisement -> Unmanged" gezet zodat ook netjes de pfSense DNS resolver via ipv6 bekend is.

En daarna lijkt de "IPv6 Configuration Type -> Track Interface" op de LAN interfaces prima te werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSIHGJG0h3pzTIIlYwZ_don1nh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QivVKT1q9TKHJI9ANQwiTGwW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yz3_DxbtpCHUo4ea-dO6yibfgLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oZQyYOOlsrMZASjGZ6cc6oAc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Xanthorax op 24-11-2023 12:58 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:14
Xanthorax schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:38:
[...]

Mijn dank is groot, alles werkt! Top.

Tevens ipv6 werkend gekregen op pfSense, vereiste een reboot en een speciale setting "Do not wait for a RA" moest aangevinkt worden.

[Afbeelding]

Verder heb ik alleen de "Router Advertisement -> Unmanged" gezet zodat ook netjes de pfSense DNS resolver via ipv6 bekend is.

En daarna lijkt de "IPv6 Configuration Type -> Track Interface" op de LAN interfaces prima te werken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij sturen elke 10 seconden een Route Advertisement. Dus vreemd dat je dat moet aanvinken. Magoed, de RFC zegt dat je zelf ook een RS moet sturen, dus dat komt dan altijd wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerocoolnl
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-12-2024
Hallo Mensen,

heel interessant om dit allemaal te lezen. echter loop ik zelf met een aantal onduidelijke heden. Ik zou graag mijn delta glas verbinding gaan bedrijven op mijn eigen router/modem. dus het orginele nokia modem gaat verdwijnen.

mijn opstelling is een Ubbiquiti dream machine SE met een SFP+ module van FS : XGS-ONU-25-20NI

inmiddels heb ik de ID en password ontvangen.

het lukt mij niet om via putty de module vanuit de dreammachine te benaderen om te controleren of het opgegeven ID wel klopt. Ook is het voor mij onduidelijk welk serienummer ik op moet geven aan delta. er staat namelijk een SN op de module maar deze is anders dan het opgegeven ID en meen ergens gelezen te hebben dat deze gelijk zijn?

bedankt voor het meedenken

Groeten Richard,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Aerocoolnl schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:21:
Hallo Mensen,

heel interessant om dit allemaal te lezen. echter loop ik zelf met een aantal onduidelijke heden. Ik zou graag mijn delta glas verbinding gaan bedrijven op mijn eigen router/modem. dus het orginele nokia modem gaat verdwijnen.

mijn opstelling is een Ubbiquiti dream machine SE met een SFP+ module van FS : XGS-ONU-25-20NI

inmiddels heb ik de ID en password ontvangen.

het lukt mij niet om via putty de module vanuit de dreammachine te benaderen om te controleren of het opgegeven ID wel klopt. Ook is het voor mij onduidelijk welk serienummer ik op moet geven aan delta. er staat namelijk een SN op de module maar deze is anders dan het opgegeven ID en meen ergens gelezen te hebben dat deze gelijk zijn?

bedankt voor het meedenken

Groeten Richard,
Ik kon al je vragen beantwoorden door op deze link te klikken: [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2.

Weet zeker dat het jou ook lukt :)

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerocoolnl
Is het mogelijk de SFP+ module in de dreammachine te benaderen doormidden van putty ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZEE
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-09 21:28
Inmiddels staat mijn ticket 13 dagen open bij de Caiway [niet] helpdesk......dagelijks hang ik aan de telefoon met de vraag of er al progressie geboekt wordt maar helaas blijkt men tot op heden incapabel. Met elke dag dezelfde riedel....''er wordt aan gewerkt'' not dus. Zo moeilijk kan het inkloppen van een paar nummertjes toch niet zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerocoolnl
Bedankt voor het meedenken. Dit ga ik vanavond proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pentiummania
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 02:50

Pentiummania

i.imgur.com /X6rHMRT.jpg

Clubbtraxx schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:59:

[Afbeelding]

Building on our leading expertise in WiFi routers and utilizing cutting-edge WiFi 7 technology, our XGS-PON routers offer unparalleled user experiences at home. Specifically, XGB810v is designed to set new performance benchmarks, providing an unmatched internet experience in a sleek, streamlined form factor.

Innovation Meets Aesthetics with Stunning Performance – XGB810v is built with 8 optimally positioned internal antennas to achieve omnidirectional coverage with high gain, high isolation, and wide beamwidth. Its minimalistic design effortlessly integrates into any environment.

Incredible 19 Gbps Tri-Band WiFi 7 with Expandable Coverage – Enjoy extreme WiFi performance in network speed, efficiency, and capacity with ultra-fast 19 Gbps across three bands, powered by the Qualcomm® 10G Fiber Gateway Platform. Leveraging WiFi 7, MU-MIMO, OFDMA, and beamforming technology, XGB810v optimizes signal clarity and strength to deliver super-fast data to multiple devices across three bands with reduced latency and high efficiency. Users will experience seamless 8K/4K streaming, immersive gaming, AR/VR, and blazing-fast downloads. It’s also compatible with the EasyMesh standard for simple, smart mesh WiFi with great flexibility.*

10G Symmetrical Internet Access and Flexible Wired Connectivity – Equipped with an XGS-PON port, XGB810v enables 10 Gbps symmetrical fiber internet access, catering to high-bandwidth needs for downloads and uploads. Its 10 GbE WAN/LAN port, 4× 2.5 GbE ports, and USB 3.0 port offer phenomenal flexibility to build fast and stable home networks. The 2× phone ports enable high-quality telephony with various call features to surpass traditional landlines.**

Empowered Deployment and Management – XGB810v features TAUC cloud management, and TR-069/TR-369 protocols. TAUC integrates TR-069/TR-369 protocols, TR-181 Multi-AP for EasyMesh topology and Data Elements, and advanced WiFi diagnostics. It also offers tailor-made API services and a customized mobile app for end users. This cohesive cloud solution enables service providers to implement zero-touch deployment and manage internet and WiFi services remotely—accessible anywhere, anytime.

Rounding out the XGS-PON product series is TP-Link’s XGS-PON ONU SFP+ Module, XGM10A. It utilizes the latest XGS-PON technology and multiple Ethernet UNI modes for flexible internet service plan options and scalability. Benefiting from TP-Link’s comprehensive product ecosystem, XGM10A can pair with WiFi 7 routers and mesh systems based on Qualcomm, e.g., EB810v and HB810, to offer a one-stop solution for both service providers and end users.

Product Availability:

XGB810v – BE19000 Tri-Band Wi-Fi 7 XGS-PON VoIP Router

XGB810v will be available in Q2 2024 for testing. Actual delivery may vary depending on customer requirements and customization plans.

XGM10A – XGS-PON ONU SFP+ Module

XGM10A will be available in Q4 2023.

EB810v – BE19000 Tri-Band Wi-Fi 7 VoIP Router
HB810 – BE19000 Whole Home Mesh Wi-Fi 7 AP
Ah very nice van Qualcomm, of ik bedoel natuurlijk met Qualcomm chipset etc. Las al wat over WiFi 7 op wikipedia, the 802.111be Task Group: Wikipedia: IEEE 802.11be

Aangevoerd door Qualcomm, Intel en Broadcom en Apple heeft dan wel een senior positie maar Samsung staat er dan niet bij terwijl de S24 hoogst waarschijnlijk met WiFi 7 volgens gsmarena er aan komt. Maar Samsung werkt dan natuurlijk weer samen met Qualcomm, even afwachten welke specs de niet Ultra gaat krijgen.

win a gamepc: https://beamstream.gg/giveaway/beammeup https://kick.com/Pentiummania https://www.twitch.tv/Amazoontje https://beamstream.gg/what-is-beam

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aerocoolnl
Als je deze stappen uitvoert bij een UDM SE dan is de XGS-ONU-25-20NI SFP module te benaderen doormiddel van Telnet.

erg bedankt voor de hulp groeten Richard,

fijne weekend allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Nu online
RZEE schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:41:
Inmiddels staat mijn ticket 13 dagen open bij de Caiway [niet] helpdesk......dagelijks hang ik aan de telefoon met de vraag of er al progressie geboekt wordt maar helaas blijkt men tot op heden incapabel. Met elke dag dezelfde riedel....''er wordt aan gewerkt'' not dus. Zo moeilijk kan het inkloppen van een paar nummertjes toch niet zijn ?
Ik denk dat @R3D jou wel verder kan helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZEE
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-09 21:28
Ik denk dat @R3D jou wel verder kan helpen
Let's pray, vlgns @R3D staat er geen ticket meer open. Mijn 8010Ts-20 zou geregistreerd staan, maar ik zag aan zijn feedback dat dat gewoon niet juist in het systeem staat. Dat is de hele kwestie. Bij Caiway HD zit ik echt in een oneindige loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02:13

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Tweakpeka schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:41:
[...]

Klinkt als het project in Rozenburg…
Goed geraden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-09 13:38
30 okt over van caiway glas naar delta glas.
Mbv tweaker danny eerst direct een asus 89x getracht aan te sluiten echter dat werkte niet lekker in mijn situatie en de modem/router was ook qua formaat niet meer in een meterkast weg te stoppen.

Via dezelfde tweaker een 8010Ts-20 aangeschaft en zelf voor een asus gtax6000 met tweemaal asus zenwifi xt8 aangesloten met utp8 kabels en alles lijkt stabiel en snel in de complete woning.

Aansluiten van de huawei ont modem via de helpdesk was binnen een dag geregeld en netjes gebeld.

De adminstratieve overstap van caiway naar delta loopt minder soepel, direct de oude genexis modem terug gezonden naar caiway en hiervan een ontvangstbevestiging gehad.
Gisteren dus een lege doos binnen gekregen met het verzoek om de modem terug te zenden?

Mail gehad met de nieuwe maandrekening van caiway voor de maand november en via de helpdesk aangeven dat ik van delta een rekening verwacht, helpdesk gaf aan dit recht te trekken. Helaas toch een incasso van caiway deze maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 15:28

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Hebben er mensen ervaring met het gebruik van een eigen ONT bij overstap ?
Ik zit nu bij Caiway, en wil wel overstappen naar een andere provider, maar heb weinig zin in weer de dans door te lopen van nieuw modem installeren en regelen dat ik mijn eigen spullen mag gebruiken.
Voor de ISP is het standaardproces natuurlijk goedkoper, maar ik vind het irritant dat ze me een modem opsturen dat ik vervolgens niet gebruik.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jvhaarst schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:17:
Hebben er mensen ervaring met het gebruik van een eigen ONT bij overstap ?
Ik zit nu bij Caiway, en wil wel overstappen naar een andere provider, maar heb weinig zin in weer de dans door te lopen van nieuw modem installeren en regelen dat ik mijn eigen spullen mag gebruiken.
Voor de ISP is het standaardproces natuurlijk goedkoper, maar ik vind het irritant dat ze me een modem opsturen dat ik vervolgens niet gebruik.
Wie is dan de andere provider waar je naar toe overstapt? Er is nogal verschil tussen apparatuur die je dan krijgt. Heb je nu al XGS-PON?

Je geeft wel erg weinig info om een concreet antwoord te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiggerStubble
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-09 18:53
Binnenkort waarschijnlijk ook de overstap naar Delta.
Nu op Tweak met glas rechtstreeks in de RB4011 (Mikrotik) via een Draytek-SFP-BiDi.
Ik vond hier nog een Huawei HPSP2120 GPON ONU die het in de bestaande configuratie ook prima doet (?).
Is er een kans dat deze ook gaat werken op het XGS-PON netwerk van Delta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DiggerStubble schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:49:
Binnenkort waarschijnlijk ook de overstap naar Delta.
Nu op Tweak met glas rechtstreeks in de RB4011 (Mikrotik) via een Draytek-SFP-BiDi.
Ik vond hier nog een Huawei HPSP2120 GPON ONU die het in de bestaande configuratie ook prima doet (?).
Is er een kans dat deze ook gaat werken op het XGS-PON netwerk van Delta?
Nee dit GPON device gaat niet werken op Delta XGS-PON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh623661
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:50
marz01 schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:09:
30 okt over van caiway glas naar delta glas.
Mbv tweaker danny eerst direct een asus 89x getracht aan te sluiten echter dat werkte niet lekker in mijn situatie en de modem/router was ook qua formaat niet meer in een meterkast weg te stoppen.
Kun je vertellen waarom de Asus 89X niet (lekker) werkte in jouw situatie?
Ik heb deze namelijk ook en was van plan deze in de toekomst ook in te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nu inmiddels bijna 2 weken de 8/8Gbps lijn (8streams).... nog nooit onder de 7Gbps down gemeten. Vanmorgen wel constant, op meerdere servers. Zijn er gelijke ervaringen op dit moment? (Is dit een probleem? Nee zeker niet, maar waar komt het vandaan....)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79al_q13fyv9C-aPIkui9_Akkc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TFixFc7yY4Bev97jsZawA1NF.png?f=fotoalbum_large

Wat normaal niet echt nodig was.... als ik het aantal streams op 25 zet kom ik wel ergens, het kost vandaag blijkbaar meer moeite. En dit is dus op verschillende speedtest servers het zelfde...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEceCbhy0_BrKpkuQ4jDItNV600=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bKMBryX7fNegpCt3yQEHtaOk.png?f=fotoalbum_large

Update:
Zo zie je maar weer... ik was druk aan het kijken of er misschien verkeer extra werd gerouteerd o.i.d. maar vlak voor ik de deur uit rende zag ik in mn ooghoek een resultaat uit een scheduled speedtest (jaja gewoon met de Ookla App). iPerf3 naar de DFN server blijft nog een beetje achter (8 streams), maar ergens is het "glibberig" op de weg.... het blijft ook een regenachtige maandag he...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njDhZNIP66iuroDxzSaGEzCbyS8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kn1GeuVkPyGTO5lh6hUeV3nw.png?f=user_large

Update 2:
Komt tijd, komt....

Inmiddels ook met 8 streams weer het vertrouwde beeld... :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFeRdI-ATzdIKdv_NKZqaD8M_RQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mbsOer9jkp9gIMmhveSjfhOU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgSV93O9dX8OgprWVCp_EM7Cxiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WRUP6IEDBTtawZDTJcDdRJD2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 126% gewijzigd door justdaboo op 27-11-2023 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 15:28

jvhaarst

Eendracht maakt macht

ernstoud schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:05:
[...]

Wie is dan de andere provider waar je naar toe overstapt? Er is nogal verschil tussen apparatuur die je dan krijgt. Heb je nu al XGS-PON?
Ik zit nu bij Caiway op XGS-PON.
Mijn ONT/router is een Fritz!Box 5530 met de XGS-PON SFP.
Op de plank ligt de standaard Nokia ONT van Caiway.

Ik begrijp het wel dat de ISPs zelf ONTs opsturen in het standaard proces, ik vind het zelf alleen zonde van mijn en hun tijd dat ik dan weer het riedeltje door moet om weer op mijn eigen ONT uit te komen.
Is meer een rant, dan een vraag ;)

Maar als iemand anders het is gelukt om over te stappen (dus van XGS-PON naar XGS-PON) zonder zelf iets aan te hoeven passen, dan zou dat natuurlijk super zijn.

Uiteindelijk moet er ergens in de backend van Delta Netwerk een GPON ID in een systeem gezet en dan vervolgens de rest daaraan gelinkt.
Ik ga er tenminste van uit dat odido/freedom geen eigen spullen in de POPs neerzetten.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
jvhaarst schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:44:
[...]

Maar als iemand anders het is gelukt om over te stappen (dus van XGS-PON naar XGS-PON) zonder zelf iets aan te hoeven passen, dan zou dat natuurlijk super zijn.
Vooralsnog onmogelijk, puur administratief dan. Zou in theorie wel kunnen als iemand het handmatig allemaal goed zou zetten.
Ik ga er tenminste van uit dat odido/freedom geen eigen spullen in de POPs neerzetten.
Klopt, is Delta infra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:39
Op dit moment heb ik Odido. Ik wil overstappen naar Caiway. Iemand hier die ervaring heeft met de overgang in combinatie met een USG-Pro-4. De glaskabel is rechtstreek gekoppeld aan de USG-Pro-4. Mi is het alleen de VLAN aanpassen naar 100 en 101. Klopt dat?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:48
Helaas is de Ubiquiti Dream Machine SE niet in de aanbieding gekomen. Goed; blind op 'nu kopen' drukken en niet meer naar omkijken... Komt morgen binnen.

Zojuist met het template van @justdaboo de chat in gegaan met aanmelden ONT. Ik heb de XS-010G-Q, de 2,5 gbit variant, maar aangemeld als XS-010X-Q voor het juiste profiel. Ben benieuwd.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Gebruiken beiden ONT's dezelfde firmware? Moet niet zo zijn dat je namelijk een firmware krijgt die niet geschikt is voor jouw apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-09 20:49
SamSid schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:04:
Op dit moment heb ik Odido. Ik wil overstappen naar Caiway. Iemand hier die ervaring heeft met de overgang in combinatie met een USG-Pro-4. De glaskabel is rechtstreek gekoppeld aan de USG-Pro-4. Mi is het alleen de VLAN aanpassen naar 100 en 101. Klopt dat?
Heb je XGS-PON bij Odido, en wat gebruik je nu om de glasvezel aan te sluiten op de USG?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hammetje
bjusterbaarlik schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:21:
Gebruiken beiden ONT's dezelfde firmware? Moet niet zo zijn dat je namelijk een firmware krijgt die niet geschikt is voor jouw apparaat.
Ja. De apparaten lijken identiek te zijn op de kleur ethernet port na.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
Thyraon schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:22:
[...]

Heb je XGS-PON bij Odido, en wat gebruik je nu om de glasvezel aan te sluiten op de USG?
Ik zit volgens mij in een (oud) KPN gebied waar Tmobile voorheen het netwerk van huurt. Ik heb een AON kastje in de meterkast. Dat heb ik omzeilt en deze rechtstreeks met een SFP-3524S-20-SC - OPTIC aan op de UGS. Is dit het wat je wilt weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-09 20:49
SamSid schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:02:
[...]

Ik zit volgens mij in een (oud) KPN gebied waar Tmobile voorheen het netwerk van huurt. Ik heb een AON kastje in de meterkast. Dat heb ik omzeilt en deze rechtstreeks met een SFP-3524S-20-SC - OPTIC aan op de UGS. Is dit het wat je wilt weten?
Ah, als je een AON lijn hebt dan heb je geen los ONT nodig (en zit je technisch gezien in het verkeerde topic :))

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SamSid schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:02:
[...]

Als je straks naar XGS-PON wil op het DFN netwerk kan je de optics uiteraard niet meer gebruiken. Dan is alles wat je nodig hebt te vinden in het topic start 8) (Lees een ONT of een SFP+ ONT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
justdaboo schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:05:
[...]

Als je straks naar XGS-PON wil op het DFN netwerk kan je de optics uiteraard niet meer gebruiken. Dan is alles wat je nodig hebt te vinden in het topic start 8) (Lees een ONT of een SFP+ ONT)
Ik weet niet waarom ik perse naar een XGS-PON moet gaan. Het enige wat ik graag wens is om zo min mogelijk aan mijn netwerk te zitten. Omdat alles werkt. Maar Caiway heeft nu een hele mooie aanbieding. Dat ik niet kan negeren ;) Dus als het een kwestie is van alleen VLAN aanpassen. Dan hoef ik niet naar een XGS-PON netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hammetje
Hammetje schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:18:
Helaas is de Ubiquiti Dream Machine SE niet in de aanbieding gekomen. Goed; blind op 'nu kopen' drukken en niet meer naar omkijken... Komt morgen binnen.

Zojuist met het template van @justdaboo de chat in gegaan met aanmelden ONT. Ik heb de XS-010G-Q, de 2,5 gbit variant, maar aangemeld als XS-010X-Q voor het juiste profiel. Ben benieuwd.
Nou, ik krijg al een mail (let op; nog net geen uur na aanmelding!) dat de 'storing is verholpen'.
Mooi. Morgen als de UDM binnen is maar eens de ONT aansluiten. UDM PRO SE aansluiten en gaan zoeken hoe ik VLAN 100 moet instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SamSid schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:14:
[...]

Ik weet niet waarom ik perse naar een XGS-PON moet gaan. Het enige wat ik graag wens is om zo min mogelijk aan mijn netwerk te zitten. Omdat alles werkt. Maar Caiway heeft nu een hele mooie aanbieding. Dat ik niet kan negeren ;) Dus als het een kwestie is van alleen VLAN aanpassen. Dan hoef ik niet naar een XGS-PON netwerk.
Als je een nieuwe abonnement krijgt of een snelheidsaanpassing doet krijg je automatisch een XGS-PON lijn. Er worden geen nieuwe aansluitingen meer op AON gedaan. Dus het hebt wat te knutselen als je weer wil dan de standaard Nokia. Je dit dus in het goede topic, alle nodige info is hier terug te vinden *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
justdaboo schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:30:
[...]

Als je een nieuwe abonnement krijgt of een snelheidsaanpassing doet krijg je automatisch een XGS-PON lijn. Er worden geen nieuwe aansluitingen meer op AON gedaan. Dus het hebt wat te knutselen als je weer wil dan de standaard Nokia. Je dit dus in het goede topic, alle nodige info is hier terug te vinden *O*
me1299 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:50:
Vandaag na lange vertraging mijn glasmodem binnen gekregen. Een doos van Nokia :|

Ik heb al een hele UNIFI infrastructuur, ik wil gewoon een media converter en klaar is kees. Zojuist dit topic doorgelezen om tot de ontdekking te komen dat de media converter die ik al had aangeschaft nooit zal gaan werken.

Hoe zit dat met die Pilot bij Delta, kun je jezelf daar niet meer voor aanmelden? Indien wel, geldt dat ook voor Caiway? En is diezelfde media converter niet gewoon ergens anders aan te schaffen?
Hmm, je weet dus niet welke modem je krijgt. En met een Nokia gaat het niet werken? Daarnaast is die SFP+ niet makkelijk verkrijgbaar zie ik. Dat is me die 400 eur korting op abbo niet waard... beetje huiverig :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SamSid schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:01:
[...]

[...]

Hmm, je weet dus niet welke modem je krijgt. En met een Nokia gaat het niet werken? Daarnaast is die SFP+ niet makkelijk verkrijgbaar zie ik. Dat is me die 400 eur korting op abbo niet waard... beetje huiverig :|
Ik weet natuurlijk niet waarom jij in jouw geval graag een eigen modem gebruikt en elke toepassingen je gebruikt, welke lijn snelheid je hebt besteld enz enz.

Maar mar 99% zekerheid krijg je de Nokia XS-2426G-B. Er zijn mensen die dit icm een DMZ en eigen modem naar tevredenheid hebben draaien. Voor andere is dit weer geen lekkere optie. De Nokia XS-2426G-B kan in ieder geval niet in Bridge zoals je hebt kunnen lezen.

Er staat een net geprijsde Nokia ONT op MP (LET OP IK HEB HIER GEEN BELANG OF BAND MEE).
https://www.marktplaats.n...ta-caiway-glasvezel-modem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
justdaboo schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:06:
[...]

Ik weet natuurlijk niet waarom jij in jouw geval graag een eigen modem gebruikt en elke toepassingen je gebruikt, welke lijn snelheid je hebt besteld enz enz.

Maar mar 99% zekerheid krijg je de Nokia XS-2426G-B. Er zijn mensen die dit icm een DMZ en eigen modem naar tevredenheid hebben draaien. Voor andere is dit weer geen lekkere optie. De Nokia XS-2426G-B kan in ieder geval niet in Bridge zoals je hebt kunnen lezen.

Er staat een net geprijsde Nokia ONT op MP (LET OP IK HEB HIER GEEN BELANG OF BAND MEE).
https://www.marktplaats.n...ta-caiway-glasvezel-modem
Dezelfde tweaker verkoopt hem hier ook op V&A:
v&a aangeboden: Nokia XS-010X-Q

Vraag even of je hem dan tegen zijn marktplaats prijs mag overnemen, scheelt weer een tientje ;-).

(Had nog nooit van de gemeente Roggel gehoord, en toeval bestaat niet)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Vandaag was de overstap van Caiway naar Delta.
Gisteren was internet van Caiway gestopt omstreek 22:30.
Vanmorgen het nieuwe modem zelf maar aangesloten aangezien de Guidion monteur onverwachts was uitgevallen.
Glas slede van de caiway modem eruit gehaald en van de nieuwe er weer in gedaan.
Na aantal minuten kwam de Delta modem online. Vervolgens weer offline, waarschijnlijk nieuwe firmware, en weer online met internet.
Meteen wifi uitgezet en dmz actief gezet op mijn UDM (in afwachting van de Zaram ;-)).

Blijkbaar kan op de caiway modem de glas bij modem wel losgekoppeld worden maar de Delta modem XS-2426G-B waarschijnlijk niet. Glas gaat het modem in.
Of zit die achter het schroefje?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
fonias schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:31:
Vandaag was de overstap van Caiway naar Delta.
Gisteren was internet van Caiway gestopt omstreek 22:30.
Vanmorgen het nieuwe modem zelf maar aangesloten aangezien de Guidion monteur onverwachts was uitgevallen.
Glas slede van de caiway modem eruit gehaald en van de nieuwe er weer in gedaan.
Na aantal minuten kwam de Delta modem online. Vervolgens weer offline, waarschijnlijk nieuwe firmware, en weer online met internet.
Meteen wifi uitgezet en dmz actief gezet op mijn UDM (in afwachting van de Zaram ;-)).

Blijkbaar kan op de caiway modem de glas bij modem wel losgekoppeld worden maar de Delta modem XS-2426G-B waarschijnlijk niet. Glas gaat het modem in.
Of zit die achter het schroefje?
Schroefje van de Nokia losmaken en tadaaa :) deze kan natuurlijk niet direct in de Zaram, maar dat weet je vast :)

Acties:
  • +138 Henk 'm!
Het bezoekverslag !
Al enige tijd geleden heb ik eens geopperd of een bezoek aan Delta mogelijk was en toch wel tot mijn verbazing - ISP's zijn niet altijd transparant - kwam daar een positief antwoord op. Op 22 november was het dan zover; @justdaboo en ondergetekende brachten een bezoek aan het Delta Fiber hoofdkantoor.

Waar wij dachten alleen @R3D en @fagao te ontmoeten was er in Schiedam een hele vergaderzaal vol met medewerkers. Onder het genot van de meegenomen bekende Bakker Bril koeken uit Voorst (U kent ze niet? Dan mist u echt wat!) werd toegelicht wie Delta nu eigenlijk is, waar ze vandaan gekomen zijn en wat de toekomstplannen zijn. Op dit moment hebben meer dan 1,5 miljoen huishoudens en bedrijven toegang tot het netwerk van DELTA Fiber. Ze realiseren zo’n 10.000 glasvezelaansluitingen per week met de ambitie om te groeien naar 2 miljoen adressen in 2025.

In de zaal waren netwerk engineers aanwezig zoals @R3D en @fagao maar ook de manager van deze twee en een product manager, de technisch manager en de manager verantwoordelijk voor bouw (o.a. van de fysieke POPs) en uiteraard een communicatie adviseur (bedankt voor de Dopper!).

Laat de vorige zin eens tot je doordringen. Er zijn Tweakers die nog steeds denken (zie de reactie onder het Tweakers headline artikel een paar weken geleden - review: Tweakers kraken Delta's modemprobleem) dat het aanwezig zijn op Tweakers en het meewerken van @R3D en @fagao om Vrije Modem Keuze een succes te maken een 'hobby project' is zoals een Tweaker het onder dat artikel noemde. Het ligt heel duidelijk anders; deze medewerkers worden volledig gesteund door het management in deze activiteiten. Een openbaring!

Na de presentatie zijn we afgedaald naar het test lab waar we de imposante testsystemen in nette racks konden bewonderen; complete OLT's en AON concentrators/routers, veel verschillende Nokia en Sagemcom ONT's, maar uiteraard ook de Genexis 7840 en Titanium modellen. Gedemonstreerd werd hoe onbetrouwbaar speedtests zijn in een browser, zelfs zo dicht op de core werd 8 Gbps niet gehaald in de browser, de Ookla CLI versie haalde dat met gemak. Er werken ongeveer tien mensen in dit test team.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7u-205CMlzVDRFvp0H3FlbXwRTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Z2dqVCEf7F9TG9tMrPQWyuU.jpg?f=fotoalbum_large

@fagao en @ernstoud in gesprek met @R3D en Delta collega's. Op de achtergrond 3 racks vol met test aansluitingen en devices.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Rgy03frU6nr4086OMpe3a4Ztc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3K1ycW9QRAzPZnKpM6Bdh3p.jpg?f=fotoalbum_large

Rack met Nokia en Sagemcom test devices.

Hier en ook later weer plenair in een zaal, was er voldoende tijd om vragen te stellen, een aantal vanuit de community gerezen vragen zijn hieronder beantwoord en ook zijn er hieronder wat tips te noemen. Ook bijzonder; Delta Fiber heeft ook vragen aan ons! Weer een bewijs dat ze de community en de discussie opzoeken.

Tijdens het bezoek is een ZARAM ZXOS11NPI overhandigd aan Delta, en verrassing: deze gaat binnenkort in een WiFi router van TP-LINK getest worden.

Na het bezoek aan het test team zijn we rondgeleid in een dichtbij gelegen grote POP met plm. 10.000 huisaansluitingen. Opvallend is het enorme verschil aan ruimtegebruik, energiegebruik en vooral ook glasvezels tussen AON en XGS-PON. Het is wel duidelijk waarom XGS-PON de toekomst heeft. Duizenden aansluitingen op een OLT kleiner dan menige desktop PC, 64 XGS-PON aansluitingen op 1 poort van de OLT. En in een OLT kunnen vele blades met poorten.

Interessant overigen te zien dat deze POP met grondwater gekoeld wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFyxXRmqVo0_06IV-uUuUg6axFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6BIaLfW17MNSKondjGYnP6W.jpg?f=fotoalbum_large

Uitleg over het uplink routing rack en de klimaatbeheersing binnen deze POP.
Links @fagao in het midden hun collega René (verantwoordelijk voor bouw van o.a. POPs) en rechts @R3D.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngMruxW7qQCrfqgy8EJiARuri84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHSZUslg3iXyWTZxtSF8U464.jpg?f=fotoalbum_large

Voorbeeld van een AON OLT. Hier is te zien dat elke aansluiting een eigen poort nodig heeft.
Vergelijk bovenstaande foto met de foto hieronder van een moderne Nokia XGS-PON OLT waarbij een vezel dus (maximaal) 128 aansluitingen kan bevatten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcAPWBgCiEhsI3rrG2uzKvvUadc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L7lkpm3I7ba9vJurpVwXZfJ8.jpg?f=fotoalbum_large

Een Delta XGS-PON OLT, eerst 1 op 2 en daarna 1 op 32 gesplitst, dus 64 aansluitingen per vezel (theoretisch max. is 128)!

Na het bezoek aan de POP hebben we een presentatie gekregen hoe het layer-1 en layer-2 netwerk van Delta er uit ziet met opvallend doorgevoerde redundantie, ook tussen de grotere POP's onderling. Dat neemt natuurlijk niet weg dat er lokaal en tijdens onderhoud onderbrekingen kunnen zijn; deze worden 's-nachts gepland.

Ook zijn na het bezoek aan de POP nog een aantal technische vragen beantwoord en hebben we geluncht waarbij geanimeerde gesprekken ontstonden, ook over de hilarische issues bij andere ISP's.

Antwoorden op een aantal vanuit de Tweakers gestelde vragen:
  • Nee AON is niet dood; er is geen tijdspad voor migratie, dat zal organisch verlopen.
  • Ja er komt een oplossing voor de gemene bug in de XS-2426g-b waardoor port forwards ("pinhole") onder IPv6 niet werken.
  • Ja er wordt actief gewerkt aan meer self-service via de mijn.delta en mijn.caiway portals zoals ONT registratie e.d.
  • IPv6 adressen zijn nu al 'sticky' en je kunt er vanuit gaan dat ze niet meer wijzigen.
  • Elke OLT (Wijkcentrale niveau) heeft op dit moment minimaal 4x10G uplink, maar bij nieuwe uitrol is dit maar liefst 2x100G.
  • Elke distributie router heeft nu ook redundant 2x100G uplink. Bij storing van een fiber/dwdm is er altijd 100G beschikbaar.
  • Bij wholesale access krijgt de partner eigen VLANs van de ONT tot aan de wholesale interconnect. Het layer-2 netwerk is dan virtueel.
  • Een reden dat er nog geen bridge modem is, is ook dat er dan uiteraard ook voor IPTV en VoIP geen oplossing voor de gebruikers is, Delta verwacht dat het aantal klanten die bridge willen toch altijd klein zal zijn.
  • De medewerking om de Zaram SFP+ werkend te krijgen en te houden en andere vrije modem keuze devices is echt aanwezig en geborgd; het is echt niet @R3D op zijn hobby kamer die wat moeite doet. Delta ziet vrije modem keuze als een kans en niet als een bedreiging.
  • Delta ziet geen probleem in nog meer Zaram SFP's in het veld; een opening voor een derde bestelling wellicht.
Gegeven tips:
  • De 'feed' met storingsmeldingen die wholesale klanten zoals weserve.nl krijgt is niet anders dan intern; zie je geen storingen op de webpagina van Delta of Caiway, log dan in met je postcode in je mijn omgeving.
  • Registratie van eigen ONT, SFP e.d. zou binnen 1 dag geregeld moeten zijn, maar gaat soms fout door externe factoren zoals een verkeerd opgegeven PON-ID. Helpdesk meldt dan af, ondanks dat het niet werkt. Let dus goed op bij registratie.
  • Het is ondoenlijk om directe support te geven op vragen die Tweakers ook zelf kunnen beantwoorden; stuur dus alleen een PB aan (bijvoorbeeld) @R3D als je zeker weet dat hij je enige strohalm nog is. Dus geen vragen over VLAN tagging e.d., en houdt het vooral vriendelijk! Delta hoeft je niet te supporten, het is een gunst, geen recht!
  • Delta heeft een eigen 100 Gbps SpeedTest server: speedtest.dfn.nl
  • Delta heeft een eigen 100 Gbps iPerf3 server: op ipv6: 2001:4c3a:100:a::10 en ipv4: 62.45.44.30, op IPv6 staat deze open voor de hele wereld. Op IPv4 alleen voor DFN IP adressen. (We hebben net testen gedaan: 946/936 Mbps op de 1 Gbps lijn van @ernstoud en @justdaboo 7.59/7.29 Gbps op zijn 8 Gbps lijn)
Zoals genoemd heeft Delta ook vragen aan Tweakers:
  • Voor welke doeleinden worden door Tweakers ONT bridges gebruikt (en gewenst)?
  • Wie zijn de doelgroepen voor de ONT bridge?
  • Waarom zou je geen gebruik willen maken van vrije modem keuze?
  • In hoeverre hebben jullie behoefte aan TV/Voice diensten over de ONT bridge bij vrije modem keuze?
  • Welke features/wensen zijn er nog voor de doelgroep (Tweakers dus)?
  • Hebben jullie interesse in FUT/klantpanel groepen?
  • Is er behoefte aan een specialistische (betaalde) service product?
Ik stel voor bij het beantwoorden alle vragen in 1 post te kopiëren en te beantwoorden, zo blijft het overzichtelijk. Het zou leuk zijn als hier in deze thread wat discussie hierover ontstaat! @R3D en @fagao lezen immers dagelijks mee.

Al met al een zeer geslaagd bezoek. Ondergetekende heeft nationaal en internationaal veel datacenters, POPs en dergelijke bezocht. Maar de transparantie en professionaliteit die tijdens dit bezoek duidelijk werd sprong er wel uit. Zoals gezegd; de verrassing was groot dat er ook zoveel management lagen aanwezig waren tijdens dit bezoek en dat deze actief vrije modem keuze omarmen was wel een eye-opener!

Met dank aan @fagao voor de organisatie en alle aanwezige Delta medewerkers!

Tekst: @ernstoud
Fotografie: @justdaboo

Opmerkingen.

1. De foto’s van de techniek zijn bewerkt zodat labels e.d. niet zichtbaar zijn.
2. Een PDF versie van deze post vind je op http://www.kineta.nl/Bezoekverslag.pdf

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Man, wat mooi te lezen!

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• EWS99
  • Nu online
Mooi verslag! Eindelijk een beeld bij @R3D :)

Mijn antwoorden:
  • -> Ik heb meerdere VLAN's en wil liever geen NAT achter NAT. Daarnaast wil ik graag IPv6 /56 subnet verdelen over mijn VLAN's
  • -> Vooral Tweakers lijkt me
  • -> Een modem in bridgemode, geleverd door Delta, levert minder discussie op bij storingen. Met een eigen modem zal de eerste vraag van de supportdesk zijn om het originele modem aan te sluiten. Als het modem door Delta geleverd wordt, is die vraag niet meer nodig. Verder verwacht ik dat Delta beter kan monitoren met een geleverde modem
  • In hoeverre hebben jullie behoefte aan TV/Voice diensten over de ONT bridge bij vrije modem keuze?
  • -> Ik heb internet only, dus geen behoefte aan TV/Voice diensten
  • -> Ik verwacht: NAT Hairpin; IPv6 pinhole; IPv6 prefix delegation (heb een eigen modem)
  • -> FUT (Field Unit Test?): Ja. Klant panel groep: Ja!
  • -> Ik zou op dit moment niet meer willen betalen voor een specialistisch service product. Ik zou in dat geval eerder Freedom internet overwegen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:35
Dank je wel hiervoor! Gave inkijk d:)b

PS laten we de FS niet vergeten naast de Zaram module *O* :+

[ Voor 51% gewijzigd door Smirnoff op 27-11-2023 19:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Smirnoff schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:12:
Dank je wel hiervoor! Gave inkijk d:)b

PS laten we de FS niet vergeten naast de Zaram module *O* :+
Maar die kan iedereen gewoon kopen, dus daar komen er niet “ineens” 100 van bij onder de tweakers 8)

Die FS werkt overigens prima, al zeg ik jet zelf *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 12:56
Zit er nou nog qua snelheid, compatibiliteit of functionaliteit verschil tussen de FS en de Zaram?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 12:56
ernstoud schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:50:
[...]

Zie: ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

@robertwebbe dacht wel wat verschil te zien (fs.com iets hoger) maar die vergelijking was maar kort en moeilijk. Je kunt ze niet beiden tegelijkertijd draaien. En snelheid is ook afhankelijk van tijdstip e.d.
Ja ik had inderdaad dat lijstje gezien, maar in de praktijk lijkt het verschil dus marginaal...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dominition
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 14:38
Mooi verslag, leuk om te lezen dat we niet alleen nummertjes zijn bij een provider O+

Om in te haken op het registreren, wat is de ervaring met dit doen in het weekend?

Ik ga 29 december in mijn appartement trekken en wil eigenlijk na de installatie direct de originele Nokia eruit trekken en mijn Huawei registeren.

Meterkast zit in de hal buiten appartement dus originele apparatuur is een dikke no-go qua functionaliteit :+

Heb alleen geen zin om dat weekend zonder internet te komen omdat je net rond de jaarwisseling zit en ik wel internet nodig heb..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EWS99
  • Nu online
dominition schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:00:
Mooi verslag, leuk om te lezen dat we niet alleen nummertjes zijn bij een provider O+

Om in te haken op het registreren, wat is de ervaring met dit doen in het weekend?

Ik ga 29 december in mijn appartement trekken en wil eigenlijk na de installatie direct de originele Nokia eruit trekken en mijn Huawei registeren.

Meterkast zit in de hal buiten appartement dus originele apparatuur is een dikke no-go qua functionaliteit :+

Heb alleen geen zin om dat weekend zonder internet te komen omdat je net rond de jaarwisseling zit en ik wel internet nodig heb..
Waarom werkt het met een Huawei wel en niet met de originele apparatuur? Je kunt je eigen router toch ook gewoon bekabeld aansluiten op de Nokia. Ik snap dat NAT-achter-NAT wat minder ideaal is, maar dan heb je tenminste internet. Het is best te verwachten dat rond de jaarwisseling het proces wat minder snel zal gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
dominition schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:00:

Je gaat er 29/12 in, maar is de oplevering van de glas verbinding al eerder? Dan zou je al eerder de Huawei kunnen registreren.

In het weekend zal registratie niet lukken. En zeker dat weekend niet. Dan zit iedereen aan de oliebollen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-09 17:22
Hammetje schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:16:
[...]

Nou, ik krijg al een mail (let op; nog net geen uur na aanmelding!) dat de 'storing is verholpen'.
Mooi. Morgen als de UDM binnen is maar eens de ONT aansluiten. UDM PRO SE aansluiten en gaan zoeken hoe ik VLAN 100 moet instellen.
Dat zou je eventueel nu al kunnen doen met een laptop en een netwerkkabeltje op de ONT.

https://www.startech.com/...ging-network-card-windows

Stel VLAN 100 in op je nic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Voor welke doeleinden worden door Tweakers ONT bridges gebruikt (en gewenst)?
- Eigen modem; Site-to-site VPN, VPN, portforwarding, VLAN's, router dat in eigen ecosysteem past, eigen beheer

Wie zijn de doelgroepen voor de ONT bridge?
- Zakelijke gebruikers, Tweakers

Waarom zou je geen gebruik willen maken van vrije modem keuze?
- Als Delta, eventueel tegen betaling, een supported 10g ONT of SFP+ zal aanbieden, of een betrouwbaar en snel modem dat in bridge kan.

In hoeverre hebben jullie behoefte aan TV/Voice diensten over de ONT bridge bij vrije mode keuze?
- TV in mindere mate, want hier thuis wordt voornamelijk de Delta App gebruikt op de smartTV’s, maar TV werkt toch over VLAN100…
- VOIP, ik wacht nogsteeds op de SIP gegevens, dit duurt best lang, maar een losse VOIP dienst is handiger

Welke features/wensen zijn er nog voor de doelgroep (Tweakers dus)?
- (er wordt hard aan gewerkt) In de mijn.delta omgeving de ONT registreren met overzicht geregistreerde PON-ID’s.
- Opties zoals @R3D nu, om echt te kunnen troubleshooten indien nodig, een paar extra ogen van de DFN kant dus.

Hebben jullie interesse in FUT/klantpanel groepen?
- Klanten panel ben ik lid van, ik mis alleen tot nu toe de optie voor open feedback
- Ik gebruik mijn lijn zakelijk, dus een FUT is minder praktisch (hardware), diensten, functies, enz prima!

Is er behoefte aan een specialistische (betaalde) service product?
- Ik zou niet weten wat precies, maar bij een goede dienst sta ik hier niet negatief tegenover.
- Ik heb bv het Businesspack tbv het "vaste" IP-Adres, dat is de prijs al meer dan waard

[ Voor 9% gewijzigd door justdaboo op 28-11-2023 11:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dominition
EWS99 schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:03:
[...]

Waarom werkt het met een Huawei wel en niet met de originele apparatuur? Je kunt je eigen router toch ook gewoon bekabeld aansluiten op de Nokia. Ik snap dat NAT-achter-NAT wat minder ideaal is, maar dan heb je tenminste internet. Het is best te verwachten dat rond de jaarwisseling het proces wat minder snel zal gaan.
Voor nood zal ik het er inderdaad achter hangen, maar momenteel is er geen bekabelde aansluiting naar het appartement, ik hoop dat Guidion de coax wil/kan vervangen voor utp naar de wcd in het appartement ( anders doe ik het zelf).

Kan dus niet zomaar mijn eigen router erachter hangen. Huidige bewoonster gebruikt die mesh punten om de wifi vanuit de centrale hal het appartement in te krijgen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dominition
ernstoud schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:04:
[...]

Je gaat er 29/12 in, maar is de oplevering van de glas verbinding al eerder? Dan zou je al eerder de Huawei kunnen registreren.

In het weekend zal registratie niet lukken. En zeker dat weekend niet. Dan zit iedereen aan de oliebollen.
Helaas niet, 29e sleuteloverdracht en dan vind de oplevering ook plaats.. Ik ga er de 30e al in dus moet dan wel werkend internet hebben.

Vrees dat ik met het originele spul moet behelpen in de tussentijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Hammetje schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:41:
[...]

Ja. De apparaten lijken identiek te zijn op de kleur ethernet port na.
Dat lijkt mij sterk, want dan zou er dus een 10Gbps NIC in zitten die straks ook als zodoende werkt als je een firmware update vanuit Delta gepusht krijgt.

Moet namelijk niet zo zijn dat er een ongeschikte firmware geflashed wordt waarna die gebricked is. Vind dan maar eens de juiste firmware en een manier om die weer te flashen.

Niet zeggende dat dat zal gebeuren maar wel handig om dat uit te zoeken voordat je het aansluit, tenminste dat zou ik doen. :p

Acties:
  • +5 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:57:
[...]

Dat lijkt mij sterk, want dan zou er dus een 10Gbps NIC in zitten die straks ook als zodoende werkt als je een firmware update vanuit Delta gepusht krijgt.

Moet namelijk niet zo zijn dat er een ongeschikte firmware geflashed wordt waarna die gebricked is. Vind dan maar eens de juiste firmware en een manier om die weer te flashen.

Niet zeggende dat dat zal gebeuren maar wel handig om dat uit te zoeken voordat je het aansluit, tenminste dat zou ik doen. :p
De G uitvoering heeft een 2.5G poort, de X een 10G.

Geconstateerd is al dat er dezelfde firmware op draait. De verwachting is dat hij gewoon werkt. Goedkope oplossing voor het 2Gbps of lager abonnement.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 16:58
Mooi bezoek! Echt heel gaaf om te zien en te lezen.

> Voor welke doeleinden worden door Tweakers ONT bridges gebruikt (en gewenst)?
Zodat ik een eigen router kan draaien, waar ik volledige controle heb over dingen als NAT hairpin, firewall regels, port forwarding, IPv6, e.d..

> Wie zijn de doelgroepen voor de ONT bridge?
Geavanceerde gebruikers die graag hun eigen apparatuur hebben draaien.

> Waarom zou je geen gebruik willen maken van vrije modem keuze?
Een supported bridge mode / ONT zou ook prima zijn. Dat scheelt gedoe met de helpdesk in het zeldzame geval dat er iets mis is aan de DFN kant.

> In hoeverre hebben jullie behoefte aan TV/Voice diensten over de ONT bridge bij vrije modem keuze?
Nu niet meer, maar heb in het verleden wel bridge+TV bij Ziggo gehad.

> Welke features/wensen zijn er nog voor de doelgroep (Tweakers dus)?
Zelf instellen (en status inzien?) van eigen ONT in mijn.caiway.nl.

> Hebben jullie interesse in FUT/klantpanel groepen?
Zeker! Heb al met plezier met de IPv6 pilot meegedaan.

> Is er behoefte aan een specialistische (betaalde) service product?
Ik kan niet snel wat bedenken wat ik interessant zou vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
ernstoud schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:09:
[...]

De G uitvoering heeft een 2.5G poort, de X een 10G.
Weet ik, dat vertelde ik jou begin deze maand al. :p
Geconstateerd is al dat er dezelfde firmware op draait.
Dan is het prima, zou een beetje zonde zijn dat het niet zo is en die een foute firmware geflashed krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
bjusterbaarlik schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:37:
[...]

Weet ik, dat vertelde ik jou begin deze maand al. :p

[...]

Dan is het prima, zou een beetje zonde zijn dat het niet zo is en die een foute firmware geflashed krijgt.
Dank voor het meedenken. Als ik er aan toe kom, begin ik er morgen al aan. Hou jullie op de hoogte :-).

Acties:
  • +5 Henk 'm!
ernstoud schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:46:
[...]
Volgens mij field unit test? Dus testen van nieuwe HW voor release.
@EWS99

Friendly User Trial: Een veldtest waarbij hulpvaardige en bereidwillige klanten een nieuw product of dienst testen en pro-actief problemen en ideeën delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 17:22

ofc

1 Voor welke doeleinden worden door Tweakers ONT bridges gebruikt (en gewenst)?
  • Ik maak momenteel gebruik van een eigen router i.c.m. de XS-2426G-B. Na aanpassen van instellingen (IPv4 DMZ, firewall uit i.v.m. IPv6, WIFI uit) werkt dit (m.u.v. mijn tunnelbroker.net IPv6 tunnel), maar met een ONT bridge zou dit eenvoudiger zijn en die zou waarschijnlijk ook minder energie verbruiken.
2 Wie zijn de doelgroepen voor de ONT bridge?
  • Ik, als Delta een ONT bridge zou leveren i.p.v. de XS-2426G-B
3 Waarom zou je geen gebruik willen maken van vrije modem keuze?
  • Als Delta keuze biedt (bijv. XS-2426G-B of XS-010X-Q), heeft dat voordelen: Delta kan ondersteuning bieden en de firmware bijwerken. En er ligt geen ongebruikt apparaat (de XS-2426G-B) bij de klant in de kast.
4 In hoeverre hebben jullie behoefte aan TV/Voice diensten over de ONT bridge bij vrije modem keuze?
  • Ik dacht dat de Amino gewoon werkte achter een ONT en eigen router?
  • Geen behoefte aan voice van Delta, maar dat zou kunnen met een losse ATA achter de eigen router.
5 Welke features/wensen zijn er nog voor de doelgroep (Tweakers dus)?
  • Als Delta geen losse ONT bridge gaat leveren: verbetering van XS-2426G-B firmware (bridge, IPv6 pinholing, ICMP echo reply, API om de configuratie in te stellen en uit te lezen)
  • Informatie over opgeloste/lopende storingen via API (zonder eerst een postcode o.i.d. in te moeten voeren)
  • Technische informatie over het netwerk e.d. op de website, zoals de IP adressen van de iperf3 servers. Misschien staat het al ergens, maar ik kon het niet vinden. Een pagina met iets soortgelijks als het verhaal en de foto's uit de post van Ernst is ook interessant om te lezen.
  • Ontslag voor Donna ;-)
6 Hebben jullie interesse in FUT/klantpanel groepen?
  • Dit lijkt me wel nuttig, maar als mijn netwerk ingericht is, pas ik liever niet te veel meer aan i.v.m. mogelijke verstoringen voor huisgenoten.
7 Is er behoefte aan een specialistische (betaalde) service product?
  • Ontkoppeling van internet en TV, zodat TV ook geleverd kan worden waar DFN niet beschikbaar is (en ik jaarlijks kan wisselen tussen Delta/Caiway voor kortingen zonder opnames kwijt te raken ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ofc schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:38:
Technische informatie over het netwerk e.d. op de website, zoals de IP adressen van de iperf3 servers. Misschien staat het al ergens, maar ik kon het niet vinden.
Staat in het bezoek verslag!

Laatste bullet onder het kopje “Tips”.

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 27-11-2023 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 17:22

ofc

ernstoud schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:41:
[...]

Staat in het bezoek verslag!

Laatste bullet onder het kopje “Tips”.
Ja, had ik gezien. Maar zoiets zou ook handig zijn op de Delta website.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clubbtraxx
ernstoud schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:52:

[Afbeelding]

Voorbeeld van een AON OLT. Hier is te zien dat elke aansluiting een eigen poort nodig heeft.
Vergelijk bovenstaande foto met de foto hieronder van een moderne Nokia XGS-PON OLT waarbij een vezel dus (maximaal) 128 aansluitingen kan bevatten.

[Afbeelding]

Een Delta XGS-PON OLT, eerst 1 op 2 en daarna 1 op 32 gesplitst, dus 64 aansluitingen per vezel (theoretisch max. is 128)!
Bedankt voor het leuke en interessante verslag heren!
Grappig dat de 'AON OLT' ogenschijnlijk niks meer of minder is dan een (gedateerde) Cisco Catalyst switch.
Was zelf eigenlijk ook wel benieuwd hoe de hardware voor het splitten van de lijnen er zo'n beetje uitziet.
Hebben jullie daar ook nog iets van gezien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Clubbtraxx schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:51:
[...]

Bedankt voor het leuke in interessante verslag heren!
Grappig dat de 'AON OLT' ogenschijnlijk niks meer of minder is dan een (gedateerde) Cisco Catalyst switch.
Was zelf eigenlijk ook wel benieuwd hoe de hardware voor het splitten van de lijnen er zo'n beetje uitziet.
Hebben jullie daar ook nog iets van gezien?
De splitters hebben we gezien ja. Dit zijn “gewoon” passieve optische splitters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:14
ernstoud schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:19:
[...]

Dank.

[...]

Yep, Catalyst 6500 zo te zien.
Kijk nog eens heel goed, je bent wel warm ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Aerocoolnl
Hallo mensen,

er is witte rook, gisteren alles aangemeld bij Delta vanochtend nog niets gehoord, denk toch maar even proberen. glas module om gestoken en binnen een minuut verbinding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kqh6xHJcFphyCNp--MBAri17Qg0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nlZPEcmbzbaa8KHdwIAbqAoG.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Aerocoolnl schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:57:
Hallo mensen,

er is witte rook, gisteren alles aangemeld bij Delta vanochtend nog niets gehoord, denk toch maar even proberen. glas module om gestoken en binnen een minuut verbinding.

[Afbeelding]
Gefeliciteerd *O*
Welk abonnement heb je icm je FS module?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clubbtraxx
fagao schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:06:
[...]

Kijk nog eens heel goed, je bent wel warm ;)
Ik denk een Cisco WS-C4506E... :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henleu
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-09 09:15
Interessant verslag van @justdaboo en @ernstoud . De transparantie van Delta is inderdaad opvallend. TOP!

Wat betreft de uitvraag is oa. het toepassen van meerdere vlan's een gemis. Verder kan ik me vinden in wat al is genoemd in eerdere reacties.

[ Voor 40% gewijzigd door henleu op 28-11-2023 10:08 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Itay
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-07 14:08
Huawei EN8010Ts-20 is offered at lower price now at cdr.pl
https://en.cdr.pl/p9463,h...ont-terminal-1x-10ge.html
Only 86,97 € without tax 106,97 € incl. tax (Plus shipping)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
Super verslag @justdaboo & @ernstoud, leuk om te zien dat ze open staan voor dit soort dingen, ook al zijn we een heel klein percentage van hun abonnees.

Om de vragen te beantwoorden:
    Om gebruik te maken van mijn eigen OPNsense router. De Delta modem/router is voor mij niet uitgebreid genoeg.
    Ik denk vooral de kleine groep Tweakers & bedrijven, de Nokia -B & Sagemcom routers zijn prima voor 99% van de klanten, WiFi bereik/snelheid vind ik zelf ook erg netjes.
    Als de Nokia & Sagemcom modes bridge-modus zouden ondersteunen zou het voor mij niet specifiek nodig moeten zijn, alhoewel het verminderde stroomverbruik van de Nokia/Huawei ONT in deze tijden mooi is meegenomen.
    Ik gebruik zelf de Delta-app i.c.m. de Chromecast TV, wat voor mij prima is. Voor zover ik weet werkt de settopbox ook gewoon prima i.c.m. je eigen router, dus dat zou voor de meeste mensen geen probleem moeten zijn. Voice gebruik ik niet (meer).
    Aanmelden van je eigen modem & uitzetten CGNAT via MijnDelta zou fijn zijn, maar daar wordt al aan gewerkt. Zelf zou het ook handig zijn als we via MijnDelta meer informatie zouden kunnen zien. Bij het vroegere ZeelandNet PiP had je altijd een mooi overzicht van het gebruik (download/upload totalen) per maand. Hiernaast zou informatie over de verbinding ook mooi zijn. (ziet Delta mijn modem, welk IP is uitgedeeld, mogelijkheid om de lease te laten verlopen, firmware-updates pushen? etc.). Wat meer informatie om te kunnen troubleshooten zou handig zijn.
    Zeker, lijkt mij goed om zo een community te hebben. Al is het ook al erg fijn dat Delta collega's R3D & fagao hier op Tweakers ook mee lezen en helpen.
    Zelf had ik vroeger altijd het businesspack à 5 euro, het vaste IP-adres hiermee was erg fijn. Btw-factuur & de business-servicedesk is handig, maar voor mij niet specifiek nodig. Als Delta voor 5 euro een vaste IP-adres add-on beschikbaar zou hebben zou ik deze wel nemen. Het zou ook gewoon een stuk handiger zijn als Delta de Nokia-ONT ook gewoon voor een nette prijs aanbood aan alle klanten, i.p.v. specifiek aan het superdure zakelijke abonnement.
PS; ik denk ook zeker dat het verslag een mention verdient in de intro-post van dit topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-09 14:25
Super! Kuddo's voor zowel Delta als voor @ernstoud en @justdaboo!!

Ik ben echt super blij dat Delta naar de tweakers luistert en ons ondersteunt!

Een vraag, er staat dat er een speedtest server op DFN netwerk zit, kan ik die ook met de linux ookla app gebruiken? Zoja wat is het ID van die server?

Dan mijn antwoorden op de vragen van DFN:
Eigen router aansluiten. Op de eene plek een ubiquiti device om alles netjes in 1 interface te beheren, op de andere plek een mikrotik router voor het knutselen 8)
Naast nerds die alles zelf willen beheren ook aansluitingen van mkb'ers/ouders/... die op afstand beheerd worden.
De optie om de XS-2426G-B door een XS-010X-Q te vervangen zou in veel gevallen al voldoende zijn.
Ik niet.
Dat weet ik zo 123 niet.
Ik niet, maar anderen vast wel.
Ik niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-09 15:37
ernstoud schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:52:
Prachtverhaal
(...)

Zoals genoemd heeft Delta ook vragen aan Tweakers:
(...)
  • Voor degenen die al in een ecosysteem zitten (zoals Unifi) en kritiek: in staat zijn dit zelf te beheren. Mensen die eigen services willen draaien, een thuisbedrijf hebben of iets in die trant.
  • Mensen die extra inkomende connectivity nodig hebben anders dan het standaard internet client model. Mensen die speciale wensen hebben, zoals site-to-site VPNs, extern beheer willen hebben of aanbieden.
  • Deze vraag snap ik niet helemaal, als het Wanneer zou zijn zou ik hem kunnen beantwoorden.
  • Geen behoefte. TV en vaste telefoon zijn wat ons betreft al een decennium onnodig.
  • Als het om het standaard model router gaat: uitgebreidere functies, zoals VLANs, IPv6 prefix delegation ingebouwd, SNMP of andere methoden om statistieken uit te lezen. Als het om de web portal gaat: het inzien van de traffic statistics voorzover AVG dat toelaat, instellen van dingen zoals meedoen aan CGNAT, het kunnen aanschaffen van een daadwerkelijk vast IPv4 adres.
  • Kan zeker interressant zijn
  • Ik denk dat in deze specifieke doelgroep die behoefte al intern voorzien wordt, dus dat zie ik persoonlijk niet als een noodzakelijk iets. Maar wie weet!

[ Voor 0% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 28-11-2023 12:25 . Reden: typo ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:45

lier

MikroTik nerd

Voor welke doeleinden worden door Tweakers ONT bridges gebruikt (en gewenst)?
Mogelijkheid voor een eigen router, die intern VLAN's ondersteunt.

Wie zijn de doelgroepen voor de ONT bridge?
Mensen die weten wat ze doen en mensen die denken dat ze weten wat ze doen.

Waarom zou je geen gebruik willen maken van vrije modem keuze?
Om thuis een managed device te hebben met support vanuit de ISP.

In hoeverre hebben jullie behoefte aan TV/Voice diensten over de ONT bridge bij vrije modem keuze?
Niet

Welke features/wensen zijn er nog voor de doelgroep (Tweakers dus)?
Een aanspreekpunt binnen de organisatie die periodiek echte technische vragen oppakt. Zoals waarom er best veel onnodig verkeer vanuit het DFN netwerk mijn router bereikt.

Hebben jullie interesse in FUT/klantpanel groepen?
Ja hoor.

Is er behoefte aan een specialistische (betaalde) service product?
Betaalde deel van de helpdesk met geschoolde mensen.

Kudo's voor het verslag van het bezoek, hierdoor stijgt de provider in mijn aanzien.

[ Voor 4% gewijzigd door lier op 28-11-2023 11:29 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +5 Henk 'm!
En daar is de eerste die (weer) een 8gbps abbo levert via FTTH nadat Delta de 8Gbps heeft laten vallen:
nieuws: Odido introduceert 2Gbit/s- en 8Gbit/s-internetbundels en nieuwe Medi...

Naam Maximale snelheid Prijs
Odido Glasvezel 100 100Mbit/s 35 euro/maand
Odido Glasvezel 400 400Mbit/s 40 euro/maand
Odido Glasvezel 1000 1Gbit/s 45 euro/maand
Odido Glasvezel 2000 2Gbit/s 60 euro/maand
Odido Glasvezel 8000 8Gbit/s 85 euro/maand

[ Voor 24% gewijzigd door justdaboo op 28-11-2023 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:29
justdaboo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:34:
En daar is de eerste die (weer) een 8gbps abbo levert via FTTH nadat Delta de 8Gbps heeft laten vallen:
nieuws: Odido introduceert 2Gbit/s- en 8Gbit/s-internetbundels en nieuwe Medi...

Zou wel apart zijn als Odido straks 8 Gbps levert over Delta
Maar delta nog 125 euro gaat vragen voor 5 Gbps

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hammetje
Brentjuh2000 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:40:
[...]

Niet helemaal een eerlijke vergelijking; bij Delta komt dat abbo met een onbeperkt mobiel internet abbo.
Maar, ik ben het verder met je eens - zou opmerkelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-09 10:51

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Is dit bericht niet meer iets voor het Delta / Odido topic?

*empty*

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MR_VIPER schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:55:
[...]

Is dit bericht niet meer iets voor het Delta / Odido topic?
Als iemand verder in detail wil wel, dat ben ik met je eens ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Brentjuh2000 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:40:
[...]

Volgens mij kun je de 8 Gbps alleen krijgen als je een Primevest aansluiting hebt. Als ik een postcode check doe, dan kan ik op mijn DFN aansluiting maximaal 2 Gbps krijgen bij Odido.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

En natuurlijk heb ik direct mijn abo aangepast bij odido🤪
Ook al denk ik dat dit alleen in odido gebied is en niet over DFN infra.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@R3D Welcome to the 8 Gig Club *O*

[ Voor 9% gewijzigd door robertwebbe op 28-11-2023 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:04
Toch nog een klein vraagje hier.
Ik heb mijn dreammachine aangesloten op de 8GB verbinding, die het ook prima doet zoals eerder gepost.
Nu heb ik via de 10GB verbinding van de switch een UTP kabel lopen naar een OWC 10GBe hub en krijg ik dit uit de speedtest.

Upload is dus prima, maar de download blijft laag op mijn MacBook Pro M1.
Het valt mij ook op dat mijn DM aangeeft een 100...... ip adres te hebben, maar de speedtest geeft altijd een 62.... adres aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TpyJ8EakpKOPIVA4CGRqzNOFJG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uqFtpaQTl5GO1OqhSAVFO5ER.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door carpebios op 28-11-2023 16:49 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Ik voel een jaarlijkse 8 Gig club meeting aankomen _O- moet alleen @ernstoud even upgraden tbv de koeken :Y)

Ik kan ook idd max 2Gb selecteren dus die 8Gb is op de Odido infa gok ik <+:)

[ Voor 8% gewijzigd door justdaboo op 28-11-2023 16:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
carpebios schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:33:

Het valt mij ook op dat mijn DM aangeeft een 100...... ip adres te hebben, maar de speedtest geeft altijd een 62.... adres aan.

[Afbeelding]
Dan zit je achter CGNAT :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb mijn dreammachine aangesloten op de 8GB verbinding, die het ook prima doet zoals eerder gepost.
Nu heb ik via de 10GB verbinding van de switch een UTP kabel lopen naar een OWC 10GBe hub en krijg ik dit uit de speedtest.

[Afbeelding]
Vezel wel schoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als in: dan is de snelheid up en down goed?

Upload is dus prima, maar de download blijft laag op mijn MacBook Pro M1.

[Afbeelding]
Ethernet kabel slecht?

Pagina: 1 ... 25 ... 82 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.