Acties:
  • +11 Henk 'm!
Soundwork schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:42:
[...]

Hoe zit het eigenlijk met nieuwe aanleg binnen netwerken van DFN?
Leggen zij ook netwerken aan die met OAP's / P2MP techniek geschakeld worden naar de woningen? Of blijven zij het "oude Reggefiber model" aanhouden, waarbij alles P2P aangelegd wordt en men in de POP's de XGS-PON apparatuur plaatst?
Ook in de nieuwe netwerken krijgt elke aansluiting een eigen patchpunt op de ODF. Er wordt dus niet op straat niveau gesplitst. Wel kan het zijn dat er een City POP tussen jouw aansluiting en de "hoofd POP" zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ts0KA90dFSPITJUhzgQ9rYUYyG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFsP9pAPrcVxcT1ZMzV2mXjg.jpg?f=fotoalbum_large

In de City POP is ook een stukje actieve apparatuur met een verbinding tussen de twee POP's. Er liggen dan b.v. "maar" 12 vezels tussen de City POP en de Hoofd POP. Op zo'n city POP kunnen dan b.v. weer 800 aansluitingen worden aangesloten. Zie hier een foto van een 800 City POP...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0xxo0QWhwxmsUrLxiFPEO2eGrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Qv7lVLLvsUz9VZNmej0lBob.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rostizh
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-10-2024
Ik ben de Huawei ONT aan het installeren en kom daar iets vreemds tegen.

Na aansluiten van een laptop zonder dat ik de glasvezel kabel nog heb aangesloten kan ik de UI van de ONT benaderen. Laptop is ingesteld op static IP adres 192.168.100.2 met als gateway 192.168.100.1.

Als ik vervolgens glasvezel aansluit gaat het POS lampje branden maar kan ik de UI niet meer benaderen en ik heb ook geen internet op de laptop.
Ik heb terug koppeling van Delta gehad dat het modem geprovisioned is.

Enig idee iemand? Ik heb al rondgekeken op dit forum maar ik kom geen oplossingen tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:09
rostizh schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:24:

Na aansluiten van een laptop zonder dat ik de glasvezel kabel nog heb aangesloten kan ik de UI van de ONT benaderen. Laptop is ingesteld op static IP adres 192.168.100.2 met als gateway 192.168.100.1.

Als ik vervolgens glasvezel aansluit gaat het POS lampje branden maar kan ik de UI niet meer benaderen en ik heb ook geen internet op de laptop.

Enig idee iemand? Ik heb al rondgekeken op dit forum maar ik kom geen oplossingen tegen.
Ik heb hier meerdere malen gelezen dat de webinterface inderdaad niet meer te benaderen is als de verbinding up is.

Wat betreft het IP op je laptop. Heb je wel VLAN100 ingesteld op je Ethernet poort?

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!
rostizh schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:24:

Volledig normaal gedrag. De GUI kun je benaderen na activatie via een in te richten VPN. Ergens in deze thread toegelicht. Je kunt vrijwel niets in die GUI dus of het de moeite waard is?

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rostizh
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-10-2024
Mitssz schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:26:
[...]

Ik heb hier meerdere malen gelezen dat de webinterface inderdaad niet meer te benaderen is als de verbinding up is.

Wat betreft het IP op je laptop. Heb je wel VLAN100 ingesteld op je Ethernet poort?
Nee, had niet door dat dit op een laptop ook moest. Nu wel gedaan: werkt! Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

van de week via de chat gevraagd om een XS-010X-Q te koppelen. inmiddels mail gehad 'dat de storing is verholpen' echter krijg ik geen verbinding. Nokia modem van Delta zelf werkt prima.

heb een usg, deze heb ik op vlan 100 gezet, ook vlan 500 geprobeerd (las ik ergens in dit topic). ipv4 dhcp aan, ipv6 dhcp uit en aan geprobeerd, maar ik krijg geen ip-adres blijft op 0.0.0.0 staan. beide apparaten meermaals herstart.
Wat zijn de beste stappen om nu te nemen? Nogmaals via de chat/telefoon vragen om het te controleren?

[ Voor 3% gewijzigd door Oid op 03-11-2023 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 20:22
Oid schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:51:
van de week via de chat gevraagd om een XS-010X-Q te koppelen. inmiddels mail gehad 'dat de storing is verholpen' echter krijg ik geen verbinding. Nokia modem van Delta zelf werkt prima.

heb een usg, deze heb ik op vlan 100 gezet, ook vlan 500 geprobeerd (las ik ergens in dit topic). ipv4 dhcp aan, ipv6 dhcp uit en aan geprobeerd, maar ik krijg geen ip-adres blijft op 0.0.0.0 staan. beide apparaten meermaals herstart.
Wat zijn de beste stappen om nu te nemen? Nogmaals via de chat/telefoon vragen om het te controleren?
Het lijkt erop dat ze geen aanvraag in behandeling hebben genomen voor "een eigen modem" gebruiken.
Want dat is de aanvraag procedure waarbij het serienummer van je eigen ONT doorgegeven wordt en dan vervolgens wordt toegevoegd op de OLT. Ik zou zeker opnieuw contact opnemen, want je had immers geen storing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Soundwork schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:49:
[...]

Het lijkt erop dat ze geen aanvraag in behandeling hebben genomen voor "een eigen modem" gebruiken.
Want dat is de aanvraag procedure waarbij het serienummer van je eigen ONT doorgegeven wordt en dan vervolgens wordt toegevoegd op de OLT. Ik zou zeker opnieuw contact opnemen, want je had immers geen storing.
De terugkoppeling “storing verholpen” komt als het ticket voor het registreren van de eigen ONT afgehandeld is. Die melding is krom maar wel juist dus.

Misschien moet er nog even wat tijd over heen gaan. Soms duurt het een paar uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 20:22
ernstoud schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:52:
[...]

De terugkoppeling “storing verholpen” komt als het ticket voor het registreren van de eigen ONT afgehandeld is. Die melding is krom maar wel juist dus.

Misschien moet er nog even wat tijd over heen gaan. Soms duurt het een paar uur.
Wat een merkwaardige manier van afmelden, maar als de orderstraat bij Delta zo werkt, dan geloof ik je meteen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

Heb zelf wel de gegevens zoals serienummer, mac-adres doorgegeven.
De mail was van gisteren, wilde het vandaag proberen. zit zeker 24 uur tussen :-)

Ik kreeg bij het aanmaken van de chat ook een mail, er is een storing gemeld. Dacht al van dit zal wel het process zijn.

Ga contact zoeken, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oid schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:56:
De mail was van gisteren, wilde het vandaag proberen. zit zeker 24 uur tussen :-)

Ik kreeg bij het aanmaken van de chat ook een mail, er is een storing gemeld. Dacht al van dit zal wel het process zijn.

Anders even @R3D raadplegen met een PB.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DieterKoblenz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-09 15:22

Sowieso de moeite waard het S/N cq PON-ID nog eens na te lopen dan. Je zou niet de eerste zijn waar er een cijfer net verkeerd is overgetypt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

Check even je firmware versie.
Geef de ont even een factory reset en sluit hem opnieuw aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-09 13:04
Oid schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:51:

Heb precies hetzelfde probleem. Firmware is inmiddels wel up2date maar krijg geen IP adres. (zowel vlan 100 als 500)

@R3D is hiermee bezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Doe MO tags want weet niet of dit gevoelige info is. @R3D kan ik het beste nogmaals contact zoeken met de helpdesk of beter via PM?

[ Voor 5% gewijzigd door Oid op 06-11-2023 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:00
Bock21 is correct dus firmware is up.to date

Acties:
  • +1 Henk 'm!
justdaboo schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:49:
[...]

Ook in de nieuwe netwerken krijgt elke aansluiting een eigen patchpunt op de ODF. Er wordt dus niet op straat niveau gesplitst. Wel kan het zijn dat er een City POP tussen jouw aansluiting en de "hoofd POP" zit.

[Afbeelding]

In de City POP is ook een stukje actieve apparatuur met een verbinding tussen de twee POP's. Er liggen dan b.v. "maar" 12 vezels tussen de City POP en de Hoofd POP. Op zo'n city POP kunnen dan b.v. weer 800 aansluitingen worden aangesloten. Zie hier een foto van een 800 City POP...

[Afbeelding]
Zie ik nu goed dat er nu maximaal 48 aansluitingen op 1 poort gaan? Of worden daar in de praktijk maar 32 gevuld?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
robertwebbe schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:02:
[...]

Zie ik nu goed dat er nu maximaal 48 aansluitingen op 1 poort gaan? Of worden daar in de praktijk maar 32 gevuld?
Dat weet ik niet precies, wat ik wat ik wel weet is dat dit de ODF is met de klantvezels. Deze zijn alle 48 afgemonteerd. (Ik knip deze gegevens altijd van de foto af bij openbare publicaties, omdat je dan eventueel locatie specifieke details zou kunnen herleiden n.a.v. alle info op de labels. Met de klant aansluitingen niet zo snel, maar wel connecties naar andere POP's b.v.)

BV:
ODF 10 heeft Positie 1-48 en vezel 1-48
ODF 11 heeft Positie 1-48 en vezel 49-96
Deze komen dan weer uit in EVP's enz enz

En dan ligt hier dus vanzelfsprekend een "96-er" voor deze 2 ODF's en dus 96 keer een HAS.

Sommige mensen vinden een Atlas of een Telefoonboek leuk... er zijn ook veel documenten publiek waarvan het leuk is om doorheen te struinen (of ben ik dan koekoek haha), zoals:
https://repository.offici...ijlage/exb-2022-21536.pdf

of

https://repository.offici...ijlage/exb-2021-62620.pdf

[ Voor 16% gewijzigd door justdaboo op 06-11-2023 17:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

De ODF cassettes hebben 48 patch/poorten die in twee bundels (96) de straat in gaan naar een EVP en vandaar verdeeld naar de ftu.
Voor de ODF cassette zit de 1:64/1:32/1:16 splitter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
justdaboo schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:45:
[...]
Sommige mensen vinden een Atlas of een Telefoonboek leuk... er zijn ook veel documenten publiek waarvan het leuk is om doorheen te struinen (of ben ik dan koekoek haha), zoals:
[…]
Nee hoor, is gewoon passie voor het vak. 👍🏻
Ik ben zelf ook liefhebber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
justdaboo schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:45:
[...]

Dat weet ik niet precies, wat ik wat ik wel weet is dat dit de ODF is met de klantvezels. Deze zijn alle 48 afgemonteerd. (Ik knip deze gegevens altijd van de foto af bij openbare publicaties, omdat je dan eventueel locatie specifieke details zou kunnen herleiden n.a.v. alle info op de labels. Met de klant aansluitingen niet zo snel, maar wel connecties naar andere POP's b.v.)

BV:
ODF 10 heeft Positie 1-48 en vezel 1-48
OFD 11 heeft Positie 1-48 en vezel 49-96
Deze komen dan weer uit in EVP's enz enz

En dan ligt hier dus vanzelfsprekend een "96-er" voor deze 2 ODF's en dus 96 keer een HAS.

https://repository.offici...ijlage/exb-2022-21536.pdf

of

https://repository.offici...ijlage/exb-2021-62620.pdf
Hoe vind je zoiets van je omgeving?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ernstoud schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:26:
[...]

Hoe vind je zoiets van je omgeving?
Buiten dat je via WOB verzoeken heel veel kan opvragen (moeilijk, lastig, niet leuk), heb ik dit gevonden via:
https://zoek.officielebek...22delta%2bfiber%2522&col=

Soms is daar de zoek functie een beetje te grof, dan gebruik ik google bv; "overheidspublicaties.nl delta fiber"
Het kan helpen door toevoegen van zoekwoorden als DWG (autocad extentie), POP en EVP om het kaf van het koren de scheiden :)

[ Voor 28% gewijzigd door justdaboo op 06-11-2023 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red_indian
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-03 12:21

red_indian

Smokin' Suckz B!

magic2 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:22:
Hallo,
ik heb jullie hulp nodig. Heb netjes 6 oktober mijn eigen modem Huawei OptiXstar HN8010Ts bij Delta aangemeld. Met afbeeldingen van Mac adres en serienummer. Na 3 dagen te horen gekregen dat ik de pon id moest even uitlezen. Ingelogd in de nieuwe modem en deze uitgelezen. Is eigenlijk de laatste stuk van de serienummer. Het is nu 19 oktober en alles is afgelopen maandag opgeschaald naar de speciale afdeling om de activatie ui te voeren. Gisteren uiteindelijk hierover gebeld. Heb de hele nacht de nieuwe modem aangesloten. Nog steeds geen internet. Lampjes van Power, PON en 10GLAN branden groen. Huawei gereset. Niets helpt. Weet iemand wat hier fout gaat? Heb inmiddels andere glasvezel kabel aangesloten. Ook geprobeerd en weer niets. Delta belde net om te vragen of het allemaal met verbinden gelukt is. Zij gaat de ticket aanvullen en de collega's van technische dienst doorgeven. De Nokia modem van Delta is nu weer aangesloten en deze werkt goed. Heb idee dat de PON ID of Mac adres niet geregistreerd is bij Delta.
Wat was het probleem?

Ik heb ook mijn Huawei OptiXstar HN8010Ts laten registeren. PON ID gekopieerd uit de Huawei web UI. Vandaag bericht dat het modem er achter mag. Sinds 12:00 aangesloten maar geen IP.

Contact met de helpdesk gehad. Alles staat goed. Mijn modem zien ze en is geactiveerd. PON lampje brandt groen dus dan is alles goed volgens Delta. Alleen ik krijg geen IP. Nog geen nachtje geslapen om te zien of het vannacht goed komt? Ik lees ook diverse posts dat alles direct werkt.

De Huawei web UI zegt:

ONT Registration Status: Successfully registered the ONT with the OLT.

OLT Service Configuration Status: The OLT is applying configurations. Please wait.

Achter de Huawei zit een UniFi USG3 met vlan 100 op de WAN. Zo werkte het met een andere media converter op Caiway ook.

Iemand tips of toch een nachtje slapen en dan weer kijken?

Weet iemand hoe laat de provisioning normaal plaats vindt? Ik wil morgen niet weer de hele dag offline zijn.

Need a cuesheet/tracklisting? (meer dan 500.000 online)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zork_nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 23:12
Mijn grote dank voor dit bij onder informatieve topic. Ik hoop dat ik nog even gebruik kan blijven maken van het Delta aon platform. Mijn vraag voor de toekomst: ik lees dat de xs-010x-q ongeveer 8 watt verbruikt, terwijl ik voor de SFP+ 2,1 watt lees. Iemand ervaring in verschil van stroomverbruik tussen beide varianten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
zork_nl schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:46:
Mijn grote dank voor dit bij onder informatieve topic. Ik hoop dat ik nog even gebruik kan blijven maken van het Delta aon platform. Mijn vraag voor de toekomst: ik lees dat de xs-010x-q ongeveer 8 watt verbruikt, terwijl ik voor de SFP+ 2,1 watt lees. Iemand ervaring in verschil van stroomverbruik tussen beide varianten?
Ik denk niet dat er hier iemand is die met een gecalibreerde watt meter beide devices gemeten heeft. Dus je zult het met de genoemde waarden moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:35
red_indian schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:51:
[...]

Wat was het probleem?

Ik heb ook mijn Huawei OptiXstar HN8010Ts laten registeren. PON ID gekopieerd uit de Huawei web UI. Vandaag bericht dat het modem er achter mag. Sinds 12:00 aangesloten maar geen IP.

Contact met de helpdesk gehad. Alles staat goed. Mijn modem zien ze en is geactiveerd. PON lampje brandt groen dus dan is alles goed volgens Delta. Alleen ik krijg geen IP. Nog geen nachtje geslapen om te zien of het vannacht goed komt? Ik lees ook diverse posts dat alles direct werkt.

De Huawei web UI zegt:

OLT Service Configuration Status: The OLT is applying configurations. Please wait.

Achter de Huawei zit een UniFi USG3 met vlan 100 op de WAN. Zo werkte het met een andere media converter op Caiway ook.

Weet iemand hoe laat de provisioning normaal plaats vindt? Ik wil morgen niet weer de hele dag offline zijn.
Vlan 100 ingesteld op de WAN interface van je router?

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

EWS99 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:07:
[...]

Vlan 100 ingesteld op de WAN interface van je router?
In zijn/haar bericht:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Dit verschilt enorm, ik zie het meest dat dit rond 3-4 uur 's nachts gebeurd, echter had ik bij mijzelf dat dit rond 17-18 uur gebeurde.

Neem anders even via PB contact op met R3D met je klantnummer, hij kan meestal zien waar het fout gaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:00
Ik heb m'n wijziging (aanmelding XS-010X-Q) gisterochtend om 09:30 via chat doorgegeven. Om 09:39 heb ik de XS-2426G-B afgekoppeld en de XS-010X-Q aangesloten. Vervolgens Vlan 100 aangezet op de Wan poort. Toen ik rond 12:00 terug kwam zag ik dat het internet om 11:29 op was gekomen. Mag ik dus niet over mopperen. Wel is het zo dat de XS-010X-Q die ik aansloot bij iemand anders al actief was geweest en dus met bijgewerkte firmware up kwam...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikie1974
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-09 21:20
Hallo,

via google en zoeken naar een oplossing kwam ik op deze topic terecht.

ik had een caiway glasvezel verbinding met, wat ik afgelopen 2 weken geleerd heb een AON verbinden en modem, ik ben overgestapt naar Delta en krijg de nokia pon modem met router erbij en de oude werkt niet meer, zover snap ik :D.

ik had (en heb nog steeds) een asus gt-ax11000 pro op aangesloten.
aangezien ik hier eigen servers draai en er veel aparaten in huis gamen, weiger ik de nokia te gebruiken, en vindt ik ook zonder van me overkill router. Vandaar dat ik ook voor eigen modem keuze ga, wat de servicedesk me ook op verwees. is namelijk erg zonde en frustrerend om de geleverde router/modem nokia aparaat te gebruiken.

sinds afgelopen vrijdag 16:45 was de omzetting gedaan, (ik heb een genexis modem via pcwestland gekocht (wat ik ook in een andere topic had gevonden) en zij hebben de mac-adres (?) en s/n pon id doorgegeven, wat 1 week eerder mis gegaan is, en toen wel aangemeld, kreeg een whatsapp bericht om het te testen.

ik heb bij LAN-IPTV de internet op 100 met prio 0 gezet.
Daarmee werkt me internet. ik had dit bij de 1e poging vrijdag niet aan gedacht, kreeg namelijk geen ip, bedacht me dat later en heb dat zaterdag ochtend ingesteld.

Maar wat er gebeurde is dat ik de hele zaterdag ochtend normaal internet had, en vervolgens vanaf rond 13 uur het stopt, en dan kan ik nauwelijks of helemaal niet meer op internet.

ik heb de hele middag naar instellingen zitten zoeken en geprobeerd, maar het wilde niet werken, savonds uit frustratie de nokia weer terug geplaatst vlan id 100 weggehaald uit de asus router, en weer verder op die manier naar internet gegaan.

vervolgens volgende dag zondagmorgen zelfde gedaan, smiddags weer weggevalen, nu echter gelijk de nokia terug geplaatst.

gisteren zelfde gedaan, en om 12:30 weer internet weg, aparaten schlecht tot geen internet verbinding.

Letterlijk 15 minuten na dat maandag het internet via de modem weg viel, stuurt de Helpdesk van Delta een bericth via whatsapp die ze vrijdag zelf gestart zijn. dat ze me niet mogen helpen hiermee, de signaal is goed, en dat is het enige wat ze ondersteunen :( . maar helaas kwam ik daar niet ver mee, enige wat ie vroeg is of ik de nokia wil aansluiten heb ik dan internet, "Ja". En daarmee was het voor hun klaar, want zoals de medewerker zei : "Wij mogen dit simpel weg niet", ik heb van alles geprobeerd om tips of hulp te krijgen, maar het bleef bij : "Op het moment dat er een eigen modem gebruikt wordt, Leveren wij service op het signaal, Verder niet."

Vandaag bleef de internet verbinding trouwens stabiel van 7:00 tot 17:00 daarna viel er verschillende diensten uit, en begon weer langzaam, nauwelijks tot geen internet . zelfs modem 10 minuten uit en weer aanzetten, werkt niet. Dus weer de nokia neer gezet. (Erg frustrerend)

Ik hoop dat iemand me kan helpen , wat zie ik over het hoofd / mis ik, waardoor het niet goed wil werken.

Ik heb overige een genexis modem via pcwestland gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mikie1974 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:52:
Hallo,

ik had een caiway glasvezel verbinding met, wat ik afgelopen 2 weken geleerd heb een AON verbinden en modem, ik ben overgestapt naar Delta en krijg de nokia pon modem met router erbij en de oude werkt niet meer, zover snap ik :D.

aangezien ik hier eigen servers draai en er veel aparaten in huis gamen, weiger ik de nokia te gebruiken, en vindt ik ook zonder van me overkill router. Vandaar dat ik ook voor eigen modem keuze ga, wat de servicedesk me ook op verwees. is namelijk erg zonde en frustrerend om de geleverde router/modem nokia aparaat te gebruiken.

sinds afgelopen vrijdag 16:45 was de omzetting gedaan, (ik heb een genexis modem via pcwestland gekocht (wat ik ook in een andere topic had gevonden) en zij hebben de mac-adres (?) en s/n pon id doorgegeven, wat 1 week eerder mis gegaan is, en toen wel aangemeld, kreeg een whatsapp bericht om het te testen.

Daarmee werkt me internet. ik had dit bij de 1e poging vrijdag niet aan gedacht, kreeg namelijk geen ip, bedacht me dat later en heb dat zaterdag ochtend ingesteld.

Maar wat er gebeurde is dat ik de hele zaterdag ochtend normaal internet had, en vervolgens vanaf rond 13 uur het stopt, en dan kan ik nauwelijks of helemaal niet meer op internet.

ik heb de hele middag naar instellingen zitten zoeken en geprobeerd, maar het wilde niet werken, savonds uit frustratie de nokia weer terug geplaatst vlan id 100 weggehaald uit de asus router, en weer verder op die manier naar internet gegaan.

vervolgens volgende dag zondagmorgen zelfde gedaan, smiddags weer weggevalen, nu echter gelijk de nokia terug geplaatst.

gisteren zelfde gedaan, en om 12:30 weer internet weg, aparaten schlecht tot geen internet verbinding.

Letterlijk 15 minuten na dat maandag het internet via de modem weg viel, stuurt de Helpdesk van Delta een bericth via whatsapp die ze vrijdag zelf gestart zijn. dat ze me niet mogen helpen hiermee, de signaal is goed, en dat is het enige wat ze ondersteunen :( . maar helaas kwam ik daar niet ver mee, enige wat ie vroeg is of ik de nokia wil aansluiten heb ik dan internet, "Ja". En daarmee was het voor hun klaar, want zoals de medewerker zei : "Wij mogen dit simpel weg niet", ik heb van alles geprobeerd om tips of hulp te krijgen, maar het bleef bij : "Op het moment dat er een eigen modem gebruikt wordt, Leveren wij service op het signaal, Verder niet."

Vandaag bleef de internet verbinding trouwens stabiel van 7:00 tot 17:00 daarna viel er verschillende diensten uit, en begon weer langzaam, nauwelijks tot geen internet . zelfs modem 10 minuten uit en weer aanzetten, werkt niet. Dus weer de nokia neer gezet. (Erg frustrerend)

Ik hoop dat iemand me kan helpen , wat zie ik over het hoofd / mis ik, waardoor het niet goed wil werken.

Ik zie in je bericht niet welke Genexis je hebt maar op DFN (XGS-PON) zijn er zeer veel problemen met stabiliteit icm Genexis modems/ont’s.

Jammer dat je nu pas dit topic vind maar in dit topic zijn er al een aantal die het zelfde ondervinden…

Persoonlijk zou ik hem retourneren en voor een beproefde oplossing gaan… zie topic start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:35
Mikie1974 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:52:
Hallo,

De ervaringen zijn helaas wisselend. Zie [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2 en [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mikie1974
justdaboo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:17:
[...]

Ik zie in je bericht niet welke Genexis je hebt maar op DFN (XGS-PON) zijn er zeer veel problemen met stabiliteit icm Genexis modems/ont’s.

Jammer dat je nu pas dit topic vind maar in dit topic zijn er al een aantal die het zelfde ondervinden…

Persoonlijk zou ik hem retourneren en voor een beproefde oplossing gaan… zie topic start.
volgens het label heb ik een gmc-tk01-xgs2110.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoGX9IOHNMXSwUxOAYGcrMOfxjs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTDyYQFXrMwQdLgChdGOSF3U.jpg?f=fotoalbum_large

Inderdaad balen dat ik nu pas lees dat de genexis problemen met stabiliteit hebben, ga morgen gelijk erover bellen met pc westland service

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mikie1974 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:38:
[...]

[Afbeelding]

Inderdaad balen dat ik nu pas lees dat de genexis problemen met stabiliteit hebben, ga morgen gelijk erover bellen met pc westland service
Precies deze hebben we eerder gezien volgens mij…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]
Oi, iemand hier in de thread kreeg te horen dat terug leveren met kosten gepaard ging. Heb je hem via een webshop al consument gekocht? Dan heb je 14 dagen retour recht zonder enige opgave van reden. Dus geen discussie aangaan, gewoon retourneren.

[ Voor 18% gewijzigd door ernstoud op 07-11-2023 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 16:58
[...]

[Afbeelding]

Het lijkt er op dat deze ook uit de serie is die bij KPN soms voor problemen zorgde. Zie Barre73 in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magic2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-09 13:13
[...]

Wat was het probleem?

De Huawei web UI zegt:

Bij mij was het de regsitratie bij delta. Is na 2 weken gelukt uiteindelijk. Hier doet nu alles perfect. Download en upload rond 900. Heb delta glas 2 Gbs aansluiting. Huawei en hierachter de Tp-Link Deco XE75 Pro als router. Moest wel even geduld hebben met alles te laten aansluiten en registreren. Voorlopig ben ik tevreden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magic2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-09 13:13
ernstoud schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:03:
[...]

Is dan je router beperkend? Want je zou dus 2000/2000 moeten meten als je router dat aan kan. Ik lees dat de Deco XE75 Pro een 2.5Gbps. poort heeft…
Ik heb in de Deco alles standaard gelaten. Ga wel even uitzoeken in de Deco app. Huawei is wel met 2,5Gbpbs poort aangesloten. Inmiddels ook de Switch ook veranderd Zyxel 2,5G.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• red_indian
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-03 12:21

red_indian

Smokin' Suckz B!

magic2 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:59:
[...]

Bij mij was het de regsitratie bij delta. Is na 2 weken gelukt uiteindelijk. Hier doet nu alles perfect. Download en upload rond 900. Heb delta glas 2 Gbs aansluiting. Huawei en hierachter de Tp-Link Deco XE75 Pro als router. Moest wel even geduld hebben met alles te laten aansluiten en registreren. Voorlopig ben ik tevreden.
Ok, bedankt. Twee weken is wel erg lang. Delta zegt dat alles goed staat. Ik ga nog het er een nacht aan laten en eventueel even een factory reset doen. Mocht dat niet lukken zal ik contact zoeken met Delta of R3D.

Need a cuesheet/tracklisting? (meer dan 500.000 online)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikie1974
justdaboo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:17:
[...]

Welke modem zou je adviseren die bij het start van de topic staat??

Ik had juist gekozen aan de hand van deze namelijk en dan volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9csi-KJG-AkcHumyvlqPSKByyjE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iTolimuemoCgbyg8cjesbREv.png?f=user_large

Waarbij ik via de link naar een beschrijving kwam die ik gevolgd had, daarin stond ook neem contact op met pc westland service etc.... en ik heb die stappen gevolgd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Mikie1974 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:05:
[...]

[Afbeelding]

Waarbij ik via de link naar een beschrijving kwam die ik gevolgd had, daarin stond ook neem contact op met pc westland service etc.... en ik heb die stappen gevolgd.
Ja, verwarrend. Volgens mij is de FiberTwist genoemd in de TS, jij hebt geen FiberTwist maar de versie die KPN gebruikt (de TK01). Ik heb de TS aangepast met waarschuwingen dat de ervaringen sterk wisselend zijn. Ik vermoed dat de firmware van de TK01 speciaal voor KPN is aangepast. De FiberTwist is dat niet.

[ Voor 8% gewijzigd door ernstoud op 08-11-2023 12:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ernstoud schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:02:
[...]

Ja, verwarrend. Volgens mij is de FiberTwist genoemd in de TS, jij hebt geen FiberTwist maar de versie die KPN gebruikt (de TK01). Ik heb de TS aangepast met waarschuwingen dat de ervaringen sterk wisselend zijn. Ik vermoed dat de firmware van de TK01 speciaal voor KPN is aangepast. De FiberTwist is dat niet.
Als je voor een ONT wil gaan zou ik de Nokia XS-010X-Q of Huawei HN8010Ts / EN8010TS-20 nemen. De Huawei is wat beter te verkrijgen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
De upgrade naar 2Gbit maar aangevraagd, om zo een overgang naar XGS-PON te forceren (kan altijd weer downgraden). Deze zou de 22ste moeten worden opgeleverd, dan nog een weekje werken op basis van dubbel NAT, vast de CGNAT opt-out fixen en dan begin december overschakelen naar de Zaram SFP+ module.

Ik heb al een ACT AC4455 liggen, welke ik niet werken heb gekregen op AON (prob een auto negotiation issue omdat de wan kant op 2.5GB gaat zitten, fix is waarschijnlijk alles hard op 1G te zetten, en ik had geen zin om mijn pfSense aan te passen, op een vlan interface kun je dit niet aanpassen en ik heb de normale interface niet geassigned atm. <- das een todo om in de cli te komen van de Zaram)

En ik heb een 2.5Gbit NIC en SFP (voor in de RB5009) gehaald op AliExpress, dus ik heb een machine met 2.5Gbit aan pfSense hangen, dus die 2Gbit verbinding is niet helemaal nutteloos :P

ps. de AliExpress 2.5Gbit SFP+ heeft een mysterieuze dipswitch welke niks doen voor ze ver ik kan testen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANn4O3ydBCEZ8hx7ojeqUIdMAoA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HWae1KUf0sNYo32NN9ScdB32.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 83% gewijzigd door Xanthorax op 08-11-2023 14:41 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Is dat niet de switch waardoor de Chinese overheid kan meekijken of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
robertwebbe schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:04:
Is dat niet de switch waardoor de Chinese overheid kan meekijken of niet?
Kennelijk had de seller een reactie gegeven;
Dear, to answer your question: "1" means network port 1000, optical port 1000, network port 2.5G, optical port 2.5G "2" represents the network port 100M, 1000, 2500, and the optical port is fixed 2.5G The white protruding parts are built-in parts and do not affect use, please don't worry.
Aanname dat optical de SFP+ kant is

[ Voor 3% gewijzigd door Xanthorax op 08-11-2023 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clubbtraxx
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 00:29
Xanthorax schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:08:
Aanname dat optical de SFP+ kant is
Een fiber SFP(+) heeft nu eenmaal een electrische en een optische kant... Is weinig aanname aan.
De dipswitch bepaalt hier de ondersteunde snelheid van de netwerk poort van het device waar je 'm in stopt en tevens de snelheid aan de optische netwerk kant.

Stand 1 1000-1000, 2500-2500 (optisch volgt electrisch) of in stand 2 100/1000/2500-2500 (optisch altijd 2500)

Best een nette feature, zo werkt ie mogelijk in meer devices/scenario's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k.nkms
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09-10-2024
Mikie1974 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:05:
[...]

[Afbeelding]

Oei, dat had ik dus ook gepaard met de instabiliteit van de ONT! Ik heb gelukkig mijn geld terug gekregen min de verzendkosten. Het ging met PC Westland best moeizaam. Hoop dat het allemaal soepel verloopt bij jou!

Misschien handig om de "link" naar PC Westland (ook reviews van mede-Tweakers) helemaal uit de TS te halen. Zou tijd, geld en moeite/gezeik besparen voor de volgende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijs pijl
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-08 12:42
Heb zo juist een modem registratie aan gevraag bij Delta volgens de handleiding van de eerste post
voor mijn Zaram ZXOS11NPI.
kreeg ik het volgende antwoord terug :
Na analyse van de door jou gemelde storing blijkt het volgende: het opgegeven apparaat is geen modem maar een SFP module deze kunnen we helaas niet op naam zetten. Graag willen wij je verzoeken om de volgende handelingen uit te voeren: een geschikt modem uit de volgende lijst aan te schaffen https://www.broadband-for...47-gpon-onu-certification.
dus ik moet hier uit concluderen dat het dus niet meer kan met deze module?
Iemand een oplossing?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@gijs pijl
5) Zaram ZXOS11NPI SFP+ ONT.
Dit is de ODM versie van de Nokia XS-010S-Z SFP+, Zaram is de producent, Nokia voert dit product onder eigen label. Zowel de Zaram als de Nokia komen (nog) niet voor op de BBF.247 lijst dus wordt officieel niet toegelaten. Een work around is om te vermelden dat het een CIG XG-99S is.
Heb je bij registratie wel vermeld dat het een CIG XG-99S is?

Zo ja, stuur dan @R3D dan even een PB met je klantnummer en PON-ID.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
gijs pijl schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:37:
Heb zo juist een modem registratie aan gevraag bij Delta volgens de handleiding van de eerste post
voor mijn Zaram ZXOS11NPI.
kreeg ik het volgende antwoord terug :
Na analyse van de door jou gemelde storing blijkt het volgende: het opgegeven apparaat is geen modem maar een SFP module deze kunnen we helaas niet op naam zetten. Graag willen wij je verzoeken om de volgende handelingen uit te voeren: een geschikt modem uit de volgende lijst aan te schaffen https://www.broadband-for...47-gpon-onu-certification.
dus ik moet hier uit concluderen dat het dus niet meer kan met deze module?
Iemand een oplossing?
Je hebt zoals beschreven een "CIG XG-99S" opgegeven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gijs pijl
robertwebbe schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:41:
@gijs pijl

[...]

Heb je bij registratie wel vermeld dat het een CIG XG-99S is?

Zo ja, stuur dan @R3D dan even een PB met je klantnummer en PON-ID.
Denk dat het daar is mis gegaan, ik heb opgegeven dat het een Zaram SFP+ is, mijn fout dus, :'(
volgende week maar weer opnieuw proberen, als ik het nu gelijk weer doe zal niet gaan.
bedankt voor de snelle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!
gijs pijl schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:52:
[...]

Denk dat het daar is mis gegaan, ik heb opgegeven dat het een Zaram SFP+ is, mijn fout dus, :'(
volgende week maar weer opnieuw proberen, als ik het nu gelijk weer doe zal niet gaan.
bedankt voor de snelle reacties
Uit de handleiding die iedereen bij de aanschaf gekregen heeft:

“De helpdesk zal je het typenummer vragen, deze SFP is nog niet volledig BBF.247 gecertificeerd. Geef daarom door dat het de CIG XG-99S is.”

En bovenaan in die handleiding staat:

Lees dit goed door. En lees het daarna nog een keer.

O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gijs pijl
ernstoud schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:39:
[...]

Uit de handleiding die iedereen bij de aanschaf gekregen heeft:

“De helpdesk zal je het typenummer vragen, deze SFP is nog niet volledig BBF.247 gecertificeerd. Geef daarom door dat het de CIG XG-99S is.”

En bovenaan in die handleiding staat:

Lees dit goed door. En lees het daarna nog een keer.

O-)
En daar is het mis gegaan, ik heb hem over genomen via Tweakers en daar zat dus geen handleiding bij
en de eerste post niet goed gelezen

Acties:
  • +7 Henk 'm!
gijs pijl schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:19:
[...]

En daar is het mis gegaan, ik heb hem over genomen via Tweakers en daar zat dus geen handleiding bij
en de eerste post niet goed gelezen.
Ah. Ik zal - in het geval er een derde ronde komt - in die handleiding opnemen welke delen van belang zijn bij doorverkoop. Niet mijn verantwoordelijkheid maar ik kan wel e.e.a. benadrukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabski
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:46
In afwachting van een Zaram SFP+ ONT heb ik alvast mijn Caiway abonnement laten omzetten van AON (met eigen SFP) naar XGS-PON. Tijdelijk moet ik dus de Nokia XS-2426G-B gebruiken voor mijn MikroTik router. Met de DMZ functie heb ik mijn GRE- en GIF-tunnels werkend gekregen maar de snelheid over die tunnels komt niet boven de 30 Mbit/s uit terwijl dat over AON gewoon lijnsnelheid was. Ook is er vrij veel packet loss, zo'n 1-2%, waardoor bijvoorbeeld SSH-sessies niet meer vloeiend voelen. De latency van al het verkeer gaat ook met tientallen ms omhoog als er data over een tunnel loopt.

Presteert de Nokia XS-2426G-B zo slecht met IP-protocollen anders dan TCP en UDP of is dit een eigenschap van het DELTA Fiber XGS-PON netwerk? Ik hoop dat het straks met de Zaram allemaal weer als vanouds loopt.

Hoe zijn jullie ervaringen met de snelheid van GRE- en/of GIF-tunnels met een eigen ONT?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
% mtr 8.8.8.8

My traceroute  [v0.95]
M1-Richard.local (192.168.2.63) -> 8.8.8.8 (8.8.8.8)    2023-11-10T17:04:36+0100
Keys:  Help   Display mode   Restart statistics   Order of fields   quit
                                        Packets               Pings
 Host                                 Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
 1. router                             0.0%  3583    0.4   0.3   0.3   1.8   0.2
 2. 192.168.1.254                      0.0%  3583    0.9   0.7   0.5   8.9   0.5
 3. 001-143-172-081.dynamic.caiway.nl  1.6%  3583    2.6   2.0   1.4  24.3   1.5
 4. 62.45.255.195                      1.6%  3583    5.6   5.3   4.2  34.7   3.7
 5. (waiting for reply)
 6. 142.251.70.129                     1.7%  3583   12.0  10.8   7.6  70.5   8.0
 7. 142.251.48.177                     1.3%  3583    5.0   5.0   4.0  31.9   3.5
 8. dns.google                         1.8%  3582    4.2   4.2   3.3  30.6   3.7

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Hele mooie aanbieding op eBay van de Nokia ONT:

https://www.ebay.nl/itm/285550137760

Nieuw, totaal rond de EUR 55,- (!)

Update: EUR 55,18 om precies te zijn. Heb er maar 1 gekocht want dit is een spotprijs.

Update: Het is nogal een verwarrend aanbod… is het nu de XS-010G-Q of de XS-010X-Q ?

Update: Neem de gok maar niet… het is waarschijnlijk het GPON model… gaat niet werken. Wordt een retour.

[ Voor 66% gewijzigd door ernstoud op 11-11-2023 00:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kabski schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:10:
In afwachting van een Zaram SFP+ ONT heb ik alvast mijn Caiway abonnement laten omzetten van AON (met eigen SFP) naar XGS-PON. Tijdelijk moet ik dus de Nokia XS-2426G-B gebruiken voor mijn MikroTik router. Met de DMZ functie heb ik mijn GRE- en GIF-tunnels werkend gekregen maar de snelheid over die tunnels komt niet boven de 30 Mbit/s uit terwijl dat over AON gewoon lijnsnelheid was. Ook is er vrij veel packet loss, zo'n 1-2%, waardoor bijvoorbeeld SSH-sessies niet meer vloeiend voelen. De latency van al het verkeer gaat ook met tientallen ms omhoog als er data over een tunnel loopt.

Presteert de Nokia XS-2426G-B zo slecht met IP-protocollen anders dan TCP en UDP of is dit een eigenschap van het DELTA Fiber XGS-PON netwerk? Ik hoop dat het straks met de Zaram allemaal weer als vanouds loopt.

Hoe zijn jullie ervaringen met de snelheid van GRE- en/of GIF-tunnels met een eigen ONT?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
% mtr 8.8.8.8

My traceroute  [v0.95]
M1-Richard.local (192.168.2.63) -> 8.8.8.8 (8.8.8.8)    2023-11-10T17:04:36+0100
Keys:  Help   Display mode   Restart statistics   Order of fields   quit
                                        Packets               Pings
 Host                                 Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
 1. router                             0.0%  3583    0.4   0.3   0.3   1.8   0.2
 2. 192.168.1.254                      0.0%  3583    0.9   0.7   0.5   8.9   0.5
 3. 001-143-172-081.dynamic.caiway.nl  1.6%  3583    2.6   2.0   1.4  24.3   1.5
 4. 62.45.255.195                      1.6%  3583    5.6   5.3   4.2  34.7   3.7
 5. (waiting for reply)
 6. 142.251.70.129                     1.7%  3583   12.0  10.8   7.6  70.5   8.0
 7. 142.251.48.177                     1.3%  3583    5.0   5.0   4.0  31.9   3.5
 8. dns.google                         1.8%  3582    4.2   4.2   3.3  30.6   3.7
Is dit niet gewoon een geknakte of niet gepoetste fiberpatch? Ze hebben je in de centrale ook omgezet neem ik aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:10
ernstoud schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:38:

Update: EUR 55,18 om precies te zijn. Heb er maar 1 gekocht want dit is een spotprijs.
Bedankt voor de tip. Ook alvast 1 besteld voor wanneer onze verbinding wordt opgeleverd. Zou al een maand actief moeten zijn :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Update: EUR 55,18 om precies te zijn. Heb er maar 1 gekocht want dit is een spotprijsj.
Volgens mij is de GPON versie, niet de XGS-PON versie. In zijn beschrijving heeft hij een mix staan van de GPON en de XGS-PON maar het aanbod is een XS-010G-Q, niet een XS-010X-Q.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 06:04

zAo

GPLv2 Fanboy

Dat is GPON toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Mmh was te mooi om waar te zijn helaas. Maar eens annuleren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 16:58
Afgaande op de andere benamingen van Nokia modems zal dit een apparaat zijn voor XGS-PON, maar met alleen een 1 gigabit RJ45 poort in plaats van de 10G poort op de XS-010X-Q. Niet geschikt voor abonnementen > 1 Gbit, maar kan toch erg interessant zijn voor mensen die gewoon bridge modus willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:36
Dank voor het delen. Hier 'maar' een 1Gbit lijntje, dus maar besteld.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Volgens deze forumposter heeft die een 2.5Gbps ethernet poort in plaats van 10Gbps. Gewoon XGS-PON dus en prima bruikbaar tot een 2Gbps abonnement dus.
https://www.ispreview.co....-q-ont.39655/#post-304410

[ Voor 24% gewijzigd door bjusterbaarlik op 10-11-2023 23:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
robertwebbe schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:04:
[...]

Volgens mij is de GPON versie, niet de XGS-PON versie. In zijn beschrijving heeft hij een mix staan van de GPON en de XGS-PON maar het aanbod is een XS-010G-Q, niet een XS-010X-Q.
Ja, verwarrend. Een XGS-PON Nokia ONT voor gigabit?

Ik heb de leverancier om opheldering gevraagd.

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 11-11-2023 00:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Sinds gister is de aansluit datum bekend van mijn eigen aansluiting.

Super strakke planning moet ik zeggen:
(letop ik woon in een buitengebied, andere koek als een straat kabel)

21 Juli - Gestuurde boring bereikt mijn kavel, boringen naar div buren, voor het traject en backbone
11 Sept - Ingraven van mn Tube vanaf de gestuurde boring (in mijn tuin)
17 Okt - Blazen van mn Vezel
27 Okt - HAS
3 Nov - Activatie City Pop
10 Nov - Ontvangst klant nummer en inplan verzoek
24 Nov - Activatie

Naast de dingen als de TP-Link mesh spullen die ik niet ga gebruiken uiteraard die je nu wel netjes dat er CGNAT geleverd gaat worden… dan kunnen we dat alvast uit laten zetten 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B00cjc79noCXXhxrtAuNph4BqRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJy0BWWN5liqPeKACk5xl4rN.jpg?f=fotoalbum_large

Het was trouwens in mijn geval NIET mogelijk om GEEN monteur te laten komen. Zelfs als ik de GEEN MONTEUR link gebruikte uit mn SMS. Ook dan kwam ik in de “inplan module” met de vragen wat de monteur allemaal mag doen…

Ik miste de optie, koffie drinken trouwens :)

Daarnaast had ik me enkele weken geleden opgegeven voor het Delta klantpanel, hier ontving ik eergister ook de definitieve aanmeld link voor. Toevallig want ik had gister pas een klant nummer 8), ben benieuwd wat dit klantpanel gaan doen, heb dit ook een tijdje bij Ziggo gedaan (beetje dingen testen enzo), daar was ik al snel mee gestopt om div redenen.

[ Voor 88% gewijzigd door justdaboo op 11-11-2023 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:09
ernstoud schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 00:22:
[...]

Ja, verwarrend. Een XGS-PON Nokia ONT voor gigabit?

Ik heb de leverancier om opheldering gevraagd.
Ben ook benieuwd, want ik heb ook de G-variant op eBay besteld :P

Ik kwam ook tot de conclusie dat het enige verschil de 2,5 en de 10 Gbit poort was.

Er werd ook gesproken op een site van een ISP dat de G voor home use is en de X voor business use. Maar dat is uiteraard geen info uit eerste hand. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Polyphemus schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:23:
[...]

Er werd ook gesproken op een site van een ISP dat de G voor home use is en de X voor business use. Maar dat is uiteraard geen info uit eerste hand. ;)
G staat voor gigabit (1) en X voor 10.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Polyphemus schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:23:
[...]

Ben ook benieuwd, want ik heb ook de G-variant op eBay besteld :P

Ik kwam ook tot de conclusie dat het enige verschil de 2,5 en de 10 Gbit poort was.

Het is heel bijzonder. Het GPON model ziet er heel anders uit en een XGS-PON 1/2.5 Gbps. model kent Nokia niet. Dus ik ben benieuwd wat er geleverd wordt. Zou kunnen zijn dat de beperking in de firmware zit. Of het is gewoon het 10 Gbps. model. Of het is oplichting. Hoe dan ook, genoeg onduidelijkheid wat een retourtje rechtvaardigt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-09 17:22
Hij is ooit eerder vermeld hier maar specificaties zijn idd niet vinden.

Mapje in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Dit type staat helaas ook niet in de BBF.247 lijst.

[ Voor 14% gewijzigd door Mapje op 11-11-2023 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikke656
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-10-2024
Het registreren van de Nokia XS-010X-Q bij Delta ging lekker snel via de chat.
Helaas blijft het PON lampje nu al 24 uur knipperen. Dus ik denk dat deze niet automatisch geprovisioned wordt. Hier had ik met het standaard modem ook last van, die moest toen handmatig geprovisioned worden door de support afdeling.

Misschien is dit dus niet het handigst om vlak voor het weekend te doen. ;)

update: Ik moest inderdaad even wachten tot de Technische Dienst hem maandag had geregistreerd.
Hierna kreeg ik een WhatsApp berichtje dat ik mijn modem mocht aansluiten en na een paar minuten begon alles te werken.
Nu kan ik eindelijk aan de slag met IPv6 in mijn eigen netwerken.

[ Voor 26% gewijzigd door ikke656 op 13-11-2023 15:53 . Reden: update van de status. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RZEE
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-09 21:28
Nou, vrijdag de EN8010Ts-20 aangemeld en zaterdag belletje vanuit Caiway dat het modem aangemeld is [uitstekende service, moet even vermeld worden]. Helaas was ik niet thuis om hem er gelijk even op te prikken.

Later in de middag de EN8010 op de vezel geprikt, paar uurtjes wachten en rebooten maar niks. Contact gezocht met de helpdesk omdat er bij het aanmelden al wat twijfel was over het MAC adres. daar staat '' -19(9) '' achter. Overige nummers nogmaals doorgenomen en ok bevonden. De EN8010 was ook niet zichtbaar volgens Caiway. Nieuw ticket aangemaakt, afwachten maar. Pon lampje was aan maar router ontving niks. Vlan had ik op 100 ingesteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NV2013
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-08 11:25
RZEE schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:12:
Nou, vrijdag de EN8010Ts-20 aangemeld en zaterdag belletje vanuit Caiway dat het modem aangemeld is [uitstekende service, moet even vermeld worden]. Helaas was ik niet thuis om hem er gelijk even op te prikken.

Later in de middag de EN8010 op de vezel geprikt, paar uurtjes wachten en rebooten maar niks. Contact gezocht met de helpdesk omdat er bij het aanmelden al wat twijfel was over het MAC adres. daar staat '' -19(9) '' achter. Overige nummers nogmaals doorgenomen en ok bevonden. De EN8010 was ook niet zichtbaar volgens Caiway. Nieuw ticket aangemaakt, afwachten maar. Pon lampje was aan maar router ontving niks. Vlan had ik op 100 ingesteld.
De EN8010Ts-20 staat inmiddels op de site van BBF.247 als gecertificeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RZEE
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-09 21:28
NV2013 schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:02:
[...]

De EN8010Ts-20 staat inmiddels op de site van BBF.247 als gecertificeerd.
Dat wist ik al wel, Ben ook zeer benieuwd naar de oorzaak van waarom dit niet werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 21:35
Ik ben eindelijk een krappe 2 week up - en running met Delta. En ik moet zeggen dat alles supersoepel verlopen is. Ik had stiekem verwacht aangezien ik de eerste in de buurt waar de FTU was aangesloten er misschien op dag van dat het abonnement in ging nog wel wat probleempjes zouden zijn. Maar niets was minder waar. Het signaal was al een week voor de oplevering erop gekomen en rond 1 november rond 8 uur was het pakket actief en snelheid was meteen perfect.

Afgelopen weken bezig geweest met de inrichting van het rack met de Unifi UDM SE en de nodige kabels moeten trekken van de meterkast naar garage voor het rack. Nu draai ik momenteel nog met DMZ van de Nokia naar de UDM.

Dus nu gaat het tijd worden om de zaram aan te gaan sluiten en de Nokia er tussenweg te halen. Nu heb ik wel wat verlenging nodig van de glasvezel en wilde even checken of ik het goed heb begrepen uit de TS.

1. een "groen / blauw" SC/UPC - SC/APC kabel halen zoals: fs.com
2. De kabel uit de Nokia halen
3. Met het verlengstukje de kabel vanaf de FTU verlengen met de kabel van fs.com
4. Profit

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Senaxx schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:47:
Ik ben eindelijk een krappe 2 week up - en running met Delta. En ik moet zeggen dat alles supersoepel verlopen is. Ik had stiekem verwacht aangezien ik de eerste in de buurt waar de FTU was aangesloten er misschien op dag van dat het abonnement in ging nog wel wat probleempjes zouden zijn. Maar niets was minder waar. Het signaal was al een week voor de oplevering erop gekomen en rond 1 november rond 8 uur was het pakket actief en snelheid was meteen perfect.

Afgelopen weken bezig geweest met de inrichting van het rack met de Unifi UDM SE en de nodige kabels moeten trekken van de meterkast naar garage voor het rack. Nu draai ik momenteel nog met DMZ van de Nokia naar de UDM.

Dus nu gaat het tijd worden om de zaram aan te gaan sluiten en de Nokia er tussenweg te halen. Nu heb ik wel wat verlenging nodig van de glasvezel en wilde even checken of ik het goed heb begrepen uit de TS.

1. een "groen / blauw" SC/UPC - SC/APC kabel halen zoals: fs.com
2. De kabel uit de Nokia halen
3. Met het verlengstukje de kabel vanaf de FTU verlengen met de kabel van fs.com
4. Profit
Yep. Helemaal goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:10
Tijd voor wat YouTube instructie filmpjes! ;)

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
carpebios schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:05:
Tijd voor wat YouTube instructie filmpjes! ;)
Eigenlijk is dat voor ieders setup anders, daarom hebben we gelukkig een mooie Topic Start welke zeer goed actueel gehouden wordt.

Ik verwacht 24/25 nov mijn lijn opgeleverd te krijgen, ik wilde hier iig wel een kort videotje van maken, al is het alleen maar dat er op Youtube wat qua ervaring(en) staat met een verwijzing naar dit topic 8)

Want dat zal actueel blijven :) in tegenstelling tot mijn video 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabski
stormfly schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:45:
[...]

Is dit niet gewoon een geknakte of niet gepoetste fiberpatch? Ze hebben je in de centrale ook omgezet neem ik aan?
Ja, XGS-PON werkt in principe maar er zit enkele procenten packet loss op, alleen aan de TX kant. De optische niveaus van de Nokia XS-2426G-B lijken goed te zijn met -16.26 dBm RX en +6.52 dBm TX. Vandaag bij Caiway via de chat aangemeld en morgen al komt een monteur van Guidion bij mij langs.

De slechte performance van GRE/GIF tunnels met de Nokia staat daar waarschijnlijk los van. Iemand hier met een eigen ONT en bijvoorbeeld een 6in4 tunnel (=vaak GIF) of IPSEC verbinding (=GRE) die kan zeggen hoe de snelheid is? Ik hoop op jullie positieve ervaringen, want dan kan ik het van me af zetten en me verheugen op de Zaram die alles gaat oplossen! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kabski schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:52:
[...]

Ja, XGS-PON werkt in principe maar er zit enkele procenten packet loss op, alleen aan de TX kant. De optische niveaus van de Nokia XS-2426G-B lijken goed te zijn met -16.26 dBm RX en +6.52 dBm TX. Vandaag bij Caiway via de chat aangemeld en morgen al komt een monteur van Guidion bij mij langs.

De slechte performance van GRE/GIF tunnels met de Nokia staat daar waarschijnlijk los van. Iemand hier met een eigen ONT en bijvoorbeeld een 6in4 tunnel (=vaak GIF) of IPSEC verbinding (=GRE) die kan zeggen hoe de snelheid is? Ik hoop op jullie positieve ervaringen, want dan kan ik het van me af zetten en me verheugen op de Zaram die alles gaat oplossen! :P
Ik haalde op een Vigor 3910 met een FS SFP+ module 2.5Gbps over de IPSEC tunnel tijdens een test rondje... (8gbps lijn)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ravanzaanen
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-08-2024
Ik ben wel benieuwd welk modem aangeraden wordt voor mij.

Bij de aanleg heb ik gekozen voor delta 8Gb Nu is er een NokiaXS-2426G-B meegeleverd.
Communicatie met de helpdesk van Delta bracht mij niet veel verder. Online hebben ze staan dat ze bij de hogere snelheden een sagemcom modem leveren. Eerst een verhaal dat die nog niet geleverd worden later alleen bij de 2 en 5 Gb abonnementen maar omdat ik de 8 eerder besteld had dan zij het weer terug getrokken hebben krijg ik nu wel een Nokia modem wat dus maar 1 2,5 Gb poort heeft en 3 1gb poorten.
Als ik overstap naar 5 kan ik wel opeens een sagemcom krijgen volgens de zelfde helpdesk medewerkster.

Wat natuurlijk wel een beetje zonde is want ik heb 2 ASUS GT-AXE16000 routers erachter zitten met 2 10Gb poorten die ik nu eigenlijk niet optimaal kan benutten.

Ik zie hier in het topic wel wat modems staan maar nadeel is dat ik ook mijn telefoon RJ11 plug nog heb. (ja wij hebben hem nog thuis een "vaste lijn" )

Iemand een goed advies hoe ik het optimale hieruit zou kunnen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabski
justdaboo schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:43:Ik haalde op een Vigor 3910 met een FS SFP+ module 2.5Gbps over de IPSEC tunnel tijdens een test rondje... (8gbps lijn)
Geweldig! _/-\o_
@ernstoud kom maar door met die Zaram! :)

Nog iets, sinds ik op Caiway XGS-PON zit valt me op dat de MTU kleiner is. Op AON was dat 1500 bytes zoals je standaard mag verwachten voor Ethernet. Op XGS-PON met de Nokia XS-2426G-B is de MTU 1452 bytes voor IPv4 en 1472 voor IPv6, wat niet logisch lijkt en onhandig is als je zelf ook nog wilt tunnelen. Kunnen jullie met een eigen ONT wel de volle 1500 bytes gebruiken op IPv4 en IPv6?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ravanzaanen schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:09:

Bij de aanleg heb ik gekozen voor delta 8Gb Nu is er een NokiaXS-2426G-B meegeleverd.
Communicatie met de helpdesk van Delta bracht mij niet veel verder. Online hebben ze staan dat ze bij de hogere snelheden een sagemcom modem leveren. Eerst een verhaal dat die nog niet geleverd worden later alleen bij de 2 en 5 Gb abonnementen maar omdat ik de 8 eerder besteld had dan zij het weer terug getrokken hebben krijg ik nu wel een Nokia modem wat dus maar 1 2,5 Gb poort heeft en 3 1gb poorten.
Als ik overstap naar 5 kan ik wel opeens een sagemcom krijgen volgens de zelfde helpdesk medewerkster.

Wat natuurlijk wel een beetje zonde is want ik heb 2 ASUS GT-AXE16000 routers erachter zitten met 2 10Gb poorten die ik nu eigenlijk niet optimaal kan benutten.

Ik zie hier in het topic wel wat modems staan maar nadeel is dat ik ook mijn telefoon RJ11 plug nog heb. (ja wij hebben hem nog thuis een "vaste lijn" )

Vreemd verhaal. Ik heb gewoon een Sagemcom gekregen met mijn 8 Gbps lijn. Ik vermoed dat de klantenservice medewerker (weer eens) niet wist waar die mee bezig was. Ik zou het gewoon nog een keer proberen en dan stellig vragen: Kun je een modemswap voor mij regelen naar de nieuwe Sagemcom want ik heb een 8 Gbps lijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:10
ravanzaanen schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:09:

Idem hier

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robertwebbe schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:35:
[...]

Vreemd verhaal. Ik heb gewoon een Sagemcom gekregen met mijn 8 Gbps lijn. Ik vermoed dat de klantenservice medewerker (weer eens) niet wist waar die mee bezig was. Ik zou het gewoon nog een keer proberen en dan stellig vragen: Kun je een modemswap voor mij regelen naar de nieuwe Sagemcom want ik heb een 8 Gbps lijn.
Al met de Sagemcom kunnen spelen? 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Update: Het is nogal een verwarrend aanbod… is het nu de XS-010G-Q of de XS-010X-Q ?

Update: Neem de gok maar niet… het is waarschijnlijk het GPON model… gaat niet werken. Wordt een retour.
Verkoper heeft bevestigd dat het een XS-010G-Q is. Bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:57:
[...]

In Polen zwerft er ook een:
https://archiwum.allegro....g-010g-q-i8738212169.html

Was de G ipv de XS....

[ Voor 4% gewijzigd door justdaboo op 13-11-2023 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
[...]

Had je ook gevraagd of die een 2.5Gbps ethernet aansluiting heeft i.p.v. 10Gbps?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:07:
[...]

Had je ook gevraagd of die een 2.5Gbps ethernet aansluiting heeft i.p.v. 10Gbps?
Ik denk allen gigabit. Maar het lijkt er op dat @R3D er een heeft (gehad) :+

https://community.odido.n...verbinding-met-olt-351900

Lijkt toch 2.5 te hebben:
https://www.winncom.com/en/products/3FE49533AA

[ Voor 10% gewijzigd door justdaboo op 13-11-2023 21:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• masikh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-01 18:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wenpw4PPtZE-4l2L1j0rFuFf1Es=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y5IvamppBfmqRyE8Ij6ChWaa.png?f=fotoalbum_large

Provider:

Delta (1Gbit/s up/down abbo)

Hardware:

UDM-pro, FS XGS-ONU-25-20NI SFP+ ONT

Config:

vlan 100 op eth9 (eth9.100)
/56 prefix voor ipv6 op wan en slaac voor de interne netwerken

IPTV:

Er zijn geen aparte vlans aangemaakt voor IPTV. Wel is er igmp-snooping aangezet voor traffic isolation op mijn switch poorten.

SpeedTest:

Zoals je ziet geen 'ordinaire' speedtest maar een 'echte wereld' download snelheid. 104.30M/s

[ Voor 14% gewijzigd door masikh op 14-11-2023 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 06:04

zAo

GPLv2 Fanboy

[...]
Tegelijkertijd zegt hij dat het XGSPON doet :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tadango
zAo schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:33:
[...]

Tegelijkertijd zegt hij dat het XGSPON doet :?
XS ervoor geeft aan dat het XGS-PON is zover ik begrijp. De PON versie is een G-101..... In een 2e aanbieding is duidelijk het type nummer onderop te zien welke klopt maar in de beschrijving staan beide genoemd (beiden met XGS-PON). Ik denk dat het een normale XS-010X-Q is met een iets aangepaste firmware. Daarom twijfel ik of deze werkt als een XS-010X-Q en heb hem daarom geannuleerd.

Btw, de Ethernet poort is niet groen maar rood. Denk dat het dan klopt dat het een 2.5G model is. Dat klinkt tenminste logisch. Dus toch een leuke optie. Dan rest alleen nog de vraag of hij goed werkt en of de firmware matched edg.

[ Voor 17% gewijzigd door Tadango op 14-11-2023 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJEESKE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 22:41
Is er wellicht iemand in de buurt van Waalwijk die mij hiermee zou willen helpen? (voor de plaatselijke tennis- &padelvereniging...)
We hebben de UDM-pro al. Die staat nu echter in een ander pand waar kpn internet binnenkomt.
Nu gedeeld via Unifi straalverbinding. UDM moet dus verplaatst gaan worden naar het andere pand

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

justdaboo schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:24:
[...]

Ik denk allen gigabit. Maar het lijkt er op dat @R3D er een heeft (gehad) :+

https://community.odido.n...verbinding-met-olt-351900

Lijkt toch 2.5 te hebben:
https://www.winncom.com/en/products/3FE49533AA
Scherp,
Maar was helaas geen succes verhaal bij idido aangezien ze zelf geen beheer van hun olt’s hebben werd het een lastig verhaal.
Pagina: 1 ... 22 ... 82 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.