Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ejsinke
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:29
justdaboo schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:09:
[...]

Hele gekke hoor maar heb je het device nog een reboot gegeven nadat je de Zaram hebt ingeplugd?

Ik had met een Vigor 3910 het gedrag (waarschijnlijk model specifiek is) dat de Zaram niet goed “op” kwam na een reboot. Ik moest de module hot uit en in pluggen. En vervolgens was deze volledig actief en ook zichtbaar aan de DFN kant.
Inderdaad ook al meerdere malen geprobeerd, maar zonder resultaat (zowel rebooten switch als in/uit pluggen module)

Acties:
  • +22 Henk 'm!
Betaling is bij Zaram ontvangen. Verzenddatum vastgesteld op 24 november (in de eerste ronde klopte de opgegeven datum exact). Dat zou betekenen 28 of 29 november ontvangst in NL.

Met een beetje geluk zou dan wel eens de Zaram SFP bij 135 Tweakers in de schoen kunnen zitten <+:) .

En is @R3D zijn pakjes avond verknald. Hele avond aan Zaram SFP profielen knutselen…

[ Voor 13% gewijzigd door ernstoud op 24-10-2023 12:58 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-05 17:16
kan die schoen dan mooi gebruiken om delta achterna te zitten :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:16
Aangezien ik veel Zaram/UDM-Pro combinaties voorbij heb zien komen. Even een heads-up over de nieuwe UniFi OS - Dream Machines (SE) 3.2.5 release.

Ik zie veel problemen met verschillende SFP modules.

Is nog Early Access maar toch.

https://community.ui.com/...59-41c4-b179-33120fa07b56

[ Voor 25% gewijzigd door thomastvd op 24-10-2023 14:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tweak_IT
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-05 11:13
thomastvd schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:37:
Aangezien ik veel Zaram/UDM-Pro combinaties voorbij heb zien komen. Even een heads-up over de nieuwe UniFi OS - Dream Machines (SE) 3.2.5 release.

Hij is net gepulled :)

"We've pulled back the release, only a very few will automatically see the upgrade. Manual upgrades are still allowed. It's pulled due to the massive amount of Internet outage reports, we're looking into them!"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thomastvd
Tweak_IT schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:55:
[...]

Hij is net gepulled :)

"We've pulled back the release, only a very few will automatically see the upgrade. Manual upgrades are still allowed. It's pulled due to the massive amount of Internet outage reports, we're looking into them!"
Dat was snel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-05 18:01
Vandaag is de Huawei ONT hier thuis geactiveerd.
Ik heb hier nu internet mee en alles lijkt te werken.
Alleen de upload is aan de lage kant.
Download is +-900Mbps en de upload maar maximaal 100Mbps (gemeten met de webinterface van de UDM).
Met een bedrade laptop en een speedtest daarop heb ik nog een lagere upload.
Ik kan zo bij mijzelf niets verkeerds in de instellingen vinden.
Net lag het internet er ook even uit. Na een reset van de ONT werkt het weer.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:39
thespeed schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:13:
Vandaag is de Huawei ONT hier thuis geactiveerd.
Ik heb hier nu internet mee en alles lijkt te werken.
Alleen de upload is aan de lage kant.
Download is +-900Mbps en de upload maar maximaal 100Mbps (gemeten met de webinterface van de UDM).
Met een bedrade laptop en een speedtest daarop heb ik nog een lagere upload.
Ik kan zo bij mijzelf niets verkeerds in de instellingen vinden.
Net lag het internet er ook even uit. Na een reset van de ONT werkt het weer.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Wellicht een goed idee om even de verbinding tussen de UDM en de ONT te controleren. En dan met name de duplex / auto-negotiate instellingen. Wat soms ook kan helpen is een andere kabel er tussen testen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online
thomastvd schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:37:

Mijn UDMPro is vanmorgen na de upgrade ook gecrashed.
Ik gebruik de fs.com GPON sfp, dus het ligt niet aan de Zaram.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik heb gisteren ook 3.2.5 geïnstalleerd maar bij mij doet die het nog (FS XGS-PON stick).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
Ik heb nog geen tijd gehad om erin te duiken.
Ik heb auto-updates scheduled om 07:00AM , dus ik merkte het pas toen ik al de deur uit was.
Maar iets op in deze release lijkt de sfp cage te belemmeren.
De meeste klachten die ik terug lees zijn van gebruikers die de sfp uplink gebruiken.
Vanavond even de logging checken waar dit vastloopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ejsinke
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:29
ejsinke schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:13:
[...]

Inderdaad ook al meerdere malen geprobeerd, maar zonder resultaat (zowel rebooten switch als in/uit pluggen module)
Inmiddels online! @R3D gaf aan dat hij mijn Zaram wel actief zag op het netwerk, maar dat deze nog niet geprovisioned was. Vervolgens heeft hij hem handmatig toegevoegd en kwam alles bij. Weliswaar nu nog op vlan500, maar wordt als het goed is ook nog aangepast. Dank aan iedereen voor alle suggesties en natuurlijk @R3D in het bijzonder!

Voor het archief: Zaram werkt dus goed icm. Ruckus ICX7150 switches

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ejsinke schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:59:
[...]

Inmiddels online! @R3D gaf aan dat hij mijn Zaram wel actief zag op het netwerk, maar dat deze nog niet geprovisioned was. Vervolgens heeft hij hem handmatig toegevoegd en kwam alles bij. Weliswaar nu nog op vlan500, maar wordt als het goed is ook nog aangepast. Dank aan iedereen voor alle suggesties en natuurlijk @R3D in het bijzonder!

Voor het archief: Zaram werkt dus goed icm. Ruckus ICX7150 switches
Dat was wel duidelijk ja, dat de Zaram niet provisioned was omdat je Nokia nog werkte. Maar is duidelijk geworden waarom het zo lang duurde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomastvd
R3D schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:05:
Ik heb nog geen tijd gehad om erin te duiken.
Ik heb auto-updates scheduled om 07:00AM , dus ik merkte het pas toen ik al de deur uit was.
Maar iets op in deze release lijkt de sfp cage te belemmeren.
De meeste klachten die ik terug lees zijn van gebruikers die de sfp uplink gebruiken.
Vanavond even de logging checken waar dit vastloopt.
Schijnt iets met de autonegotiation te zijn....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
ernstoud schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:04:
[...]

Dat was wel duidelijk ja, dat de Zaram niet provisioned was omdat je Nokia nog werkte. Maar is duidelijk geworden waarom het zo lang duurde?
Neuhh , verzoek was ergens blijven hangen in de administratie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
thomastvd schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:06:
[...]

Schijnt iets met de autonegotiation te zijn....
Correct, "ethtool -s eth9 autoneg on" heeft het probleem opgelost.
De upgrade nog een keer handmatig via de cli gedaan en bovenstaande commando gebruikt.
auto-negotiate doet blijkbaar wat anders in deze versie🤣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thespeed
N1traat schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:52:
[...]

Wellicht een goed idee om even de verbinding tussen de UDM en de ONT te controleren. En dan met name de duplex / auto-negotiate instellingen. Wat soms ook kan helpen is een andere kabel er tussen testen.
Ik heb de snelheid nu voor elkaar maar waardoor dat is mijzelf ook nog niet duidelijk.
Opnieuw heb ik de ONT naar de fabrieksinstellingen gezet.
Daarna had ik nog steeds de lage snelheden.
De netwerkkabel heb ik gewisseld en de glasvezelkabel heb ik opnieuw in de Attema en de ONT geklikt. Hierna had ik nog steeds de issues.
Ik had ook problemen met het benaderen van de ONT.
De verbinding viel iedere keer weg en met pingen naar de ONT zag ik dat ook gebeuren.
Tussen de reply's random een request timed out .
Uiteindelijk de voeding van de Nokia gepakt aangezien die ook 12V is met dezelfde polariteit op de stekker. Toen kon ik hem constant pingen zonder timeouts en had ik ook een hogere snelheid.
De originele adapter weer terug en toen had ik weer problemen en een lagere snelheid.
Uiteindelijk een tijdje die Nokia adapter gebruikt en hem weer omgewisseld voor de originele.
Nu blijft het stabiel (904Mbps download, 862Mbps upload dus wat het nu is)
Ik houd het in ieder geval in de gaten.
Dit zijn altijd van die vage problemen waar moeilijk de echte oorzaak te achterhalen is ;)

[ Voor 5% gewijzigd door thespeed op 25-10-2023 12:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
thespeed schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:28:
[...]

Uiteindelijk de voeding van de Nokia gepakt aangezien die ook 12V is met dezelfde polariteit op de stekker. Toen kon ik hem constant pingen zonder timeouts en had ik ook een hogere snelheid.
De originele adapter weer terug en toen had ik weer problemen en een lagere snelheid.

Dit zijn altijd van die vage problemen waar moeilijk de echte oorzaak te achterhalen is ;)
Lijkt me dan toch dat die 12v adapter defect is? Bij belasting zakt de spanning, genereert noise, teveel rimpel… zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
ernstoud schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:44:
[...]

Lijkt me dan toch dat die 12v adapter defect is? Bij belasting zakt de spanning, genereert noise, teveel rimpel… zoiets.
Dat zou inderdaad goed kunnen.
Ik kijk het nu even aan hoe het gaat en als alles stabiel blijft.
Mocht ik weer problemen krijgen dan wordt de adapter gewisseld.
Wel apart dat het nu weer allemaal weer goed werkt met de originele adapter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klaaz Vaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-04 16:13
Voor degenen die op korte termijn een Zaram SFP + kabel willen ontvangen, stuur mij aub een PB, ik heb een verlengingsaanbod zonder wijziging in apparatuur gekregen, vandaar XGS-PON niet meer nodig. SFP komt van ernst, prijs is gelijk.

edit: verkocht

[ Voor 8% gewijzigd door Klaaz Vaak op 27-10-2023 20:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Klaaz Vaak schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:17:
Voor degenen die op korte termijn een Zaram SFP + kabel willen ontvangen, stuur mij aub een PB, ik heb een verlengingsaanbod zonder wijziging in apparatuur gekregen, vandaar XGS-PON niet meer nodig. SFP komt van ernst, prijs is gelijk.
Lukt het niet, stuur me dan een PB. Er staan nog mensen op de reservelijst. Die doe je er een plezier mee denk ik. Ik heb de link naar je post al aan iemand op de lijst gezonden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sv_db
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 25-03 19:53
Na het lezen van dit topic heb ik de Genexis -TK01-XGS2110 (hv1.0) aangeschaft op Marktplaats.
Pon ID doorgegeven via Caiway chat en binnen 2 uur werd ik gebeld dat de wijziging doorgevoerd was.
Vervolgens de Genexis aangesloten met de glasvezel kabel uit de Nokia router.
Vlan 100 ingesteld op de WAN poort van mijn virtuele Sophos firewall en gelijk een WAN IP adres.
Inmiddels draait de verbinding al een paar dagen stabiel. Bedankt allen voor de nuttige info en tips!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
sv_db schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:33:
Na het lezen van dit topic heb ik de Genexis -TK01-XGS2110 (hv1.0) aangeschaft op Marktplaats.
Pon ID doorgegeven via Caiway chat en binnen 2 uur werd ik gebeld dat de wijziging doorgevoerd was.
Vervolgens de Genexis aangesloten met de glasvezel kabel uit de Nokia router.
Vlan 100 ingesteld op de WAN poort van mijn virtuele Sophos firewall en gelijk een WAN IP adres.
Inmiddels draait de verbinding al een paar dagen stabiel. Bedankt allen voor de nuttige info en tips!
Interessant want er zijn veel slechte ervaringen met deze ONT op de DFN infra. Lijkt wel te werken maar soms absurd lage down/up en uitval. Ben benieuwd wat je ervaringen op wat langere termijn zijn.

Kan zijn dat er andere firmware is tegenwoordig. Was hij nieuw?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ernstoud schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:55:
[...]

Degene die bijgeleverd wordt is wel van een goede fabrikant (Delta), dus lijkt me sterk. Moet ook wel goed zijn want het ding moet jaren werken. KPN kan natuurlijk niet hebben dat die adapters en masse stuk gaan.
Nee dat wordt een drama. Dat heeft Ziggo ooit gehad met adapters hun zakelijke modem (ik meen de Cisco, weet ik niet meer zeker) die dingen gingen aan de lopende band.

De eerste keer kreeg ik 5 adapters (voor 1 klant) van een monteur, voor het geval dat. En later kwam daar een serieuze baksteen voeding voor terug.

Ik denk dat in veel gevallen die dingen er nog hangen, dus voedingen zijn zeker wel belangrijk.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07-05 12:29
Bij deze een recente ervaring over het aansluiten van een Nokia XS-010X-Q.

Gisteren werd mijn verbinding opgeleverd (nog besteld met 8Gbps). Heb de door Delta geleverde Nokia aangesloten en getest of alles werkte, dat was zo.
Daarna meteen afgekoppeld, opengeschroefd en de glasvezel er uit gehaald om in de Nokia XS-010X-Q te steken.

Mijn Nokia XS-010X-Q had ook de foutieve firmware, verder niets aageraakt qua instellingen, alleen aangesloten.
Contact met Delta via chat, serienummer doorgegeven als zowel serienummer als PON-ID en een MAC adres. Ook meteen gevraagd of ze CGNAT willen uitschakelen, dat was geen probleem.
Diezelfde avond toen ik thuis kwam van werk zag ik dat het PON lampje constant groen was. Even verbonden met mijn laptop en ingelogd met admin/1234 op de webinterface (192.168.100.1) en zag dat er zonder tussenkomst van iemand automatisch de correcte firmware is geïnstalleerd.
Wat mij ook opviel was dat er in deze firmware een "change password" knop is toegevoegd waarmee je het wachtwoord dus kan wijzigen en niet de 1234 hoeft te gebruiken, in principe komt er nooit meer iemand bij dus veel veiliger wordt het niet maar het geeft toch een iets fijner gevoel.

Dus, de Nokia XS-010X-Q:
- Automatisch werkend (firmware wordt geïnstalleerd bij activatie vanaf de kant van Delta).
- Wachtwoord aanpassen kan zodra de nieuwe firmware er op staat.
- Je krijgt sowieso, als nieuwe klant, IPv6 connectiviteit.
- Als je CGNAT uit (laat) zet(ten) heb je ook een IPv4.

Wellicht dat de eerste post van dit thread hiermee (wachtwoord en automatische firmware) aangepast kan worden @robertwebbe of @ernstoud
Bij deze ook nog een bedank voor het harde werk en het mogelijk maken van dit alles richting de personen die hier op Tweakers vanuit Delta aanwezig zijn. Wordt erg gewaardeerd en het heeft mijn overstap van Ziggo naar Delta vlekkeloos laten verlopen, daar was ik tot een paar maanden geleden nog zeer sceptisch over!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-05 12:38
Diezelfde avond toen ik thuis kwam van werk zag ik dat het PON lampje constant groen was. Even verbonden met mijn laptop en ingelogd met admin/1234 op de webinterface (192.168.100.1) en zag dat er zonder tussenkomst van iemand automatisch de correcte firmware is geïnstalleerd.
Wat mij ook opviel was dat er in deze firmware een "change password" knop is toegevoegd waarmee je het wachtwoord dus kan wijzigen en niet de 1234 hoeft te gebruiken, in principe komt er nooit meer iemand bij dus veel veiliger wordt het niet maar het geeft toch een iets fijner gevoel.
De software van de Nokia XS-010X-Q ONT wordt in principe standaard beheerd door de OLT (Dit kan uitgeschakeld worden) De OLT kijkt welke hardware versie zich aanmeld en heeft voor bepaalde versies een standaard firmware die hij stuurt. Voor de hardware versies die Delta zelf levert (en een aantal varianten daarop) hebben we dit standaard aan staan.
De reden hiervoor is dat er soms bugs in de firmware zitten die we vanuit het netwerk moeten repareren, om de stabiliteit van de verbindingen te garanderen (VLAN tagging issues/ OMCI protocol afhandeling / etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-05 17:18
Ik heb sinds vandaag de Nokia XS-010X-Q binnen. Ik probeer deze werkend te krijgen met Caiway maar met geen mogelijkheid krijg ik een IP adres.

Via OPNsense vlan 100 ingesteld op de wan poort maar er gebeurd niks. Zojuist aan de laptop aangesloten en vlan100 getagt nog geen IP adres.

Heb net even in het modem gekeken en zie dat de firmware nu "3FE49337AOCK68" is. en de standby firmware "3FE49337AOCK80" doet caiway geen update van het modem of moet ik even afwachten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hhoekstra schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:57:
Ik heb sinds vandaag de Nokia XS-010X-Q binnen. Ik probeer deze werkend te krijgen met Caiway maar met geen mogelijkheid krijg ik een IP adres.

Via OPNsense vlan 100 ingesteld op de wan poort maar er gebeurd niks. Zojuist aan de laptop aangesloten en vlan100 getagt nog geen IP adres.

Heb net even in het modem gekeken en zie dat de firmware nu "3FE49337AOCK68" is. en de standby firmware "3FE49337AOCK80" doet caiway geen update van het modem of moet ik even afwachten ?
Wanneer heb je hem geregistreerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hhoekstra
ernstoud schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:15:
[...]

Wanneer heb je hem geregistreerd?
Vanochtend. Heb zojuist contact gehad met de helpdesk zie geven aan dat het modem al wel geregistreerd is.
Heb nu het oude modem even weer aangesloten die werkt nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hhoekstra schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:36:
[...]

Vanochtend. Heb zojuist contact gehad met de helpdesk zie geven aan dat het modem al wel geregistreerd is.
Heb nu het oude modem even weer aangesloten die werkt nog wel.
Het kan best wel een paar uur duren. Gewoon morgenochtend weer eens aansluiten. Werkt het dan nog niet, een PB aan R3D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05 10:29
hhoekstra schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:57:

Ik ondervindt dat het ook niet vanzelf gaat.
(Caiway / Udm pro / FS stick)
Hij is geregistreerd, internet heeft het ook even gedaan.
Het was een stoplicht qua verbinding, nu helemaal niets meer.

edit:

@R3D heeft mij er doorheen geholpen, dank je wel! _/-\o_ *O*

[ Voor 8% gewijzigd door Smirnoff op 27-10-2023 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Leveren Caiway en Delts nu de Nokia ONT als je daarom vraagt?

[ Voor 10% gewijzigd door dolopfriet op 27-10-2023 15:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
ernstoud schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:16:
[...]

Ik heb geïnformeerd bij R3D of dit nu geautomatiseerd is. Zo ja, pas ik de TS aan.
TS aangepast met de tekst:

“Update: Verwerf je een eigen Nokia XS-010X-Q dan zal deze na correcte registratie WEL voorzien worden vanuit de DFN infra van een correcte, stabiele versie van de firmware. Stabiliteit van het netwerk heeft voor DFN namelijk prioriteit.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ko8PnoPYa3pkM6meRrvQYHpw8Dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jOLSnKKui4HmzXHV8RNdiPDY.jpg?f=fotoalbum_large

En weer een stapje dichterbij :) gister “ge-has’t” op locatie 2 van 3, nu nog even wachten op de dienst 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StephanS1984
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20:02
ernstoud schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:39:
[...]

Lukt het niet, stuur me dan een PB. Er staan nog mensen op de reservelijst. Die doe je er een plezier mee denk ik. Ik heb de link naar je post al aan iemand op de lijst gezonden.
Ik verkoop mijn Zaram ook. Mocht je iemand van je reservelijst willen doorverwijzen dan zijn de koper/verkoper beide tevreden :)

Zaram ZXOS11NPI SFP+ ONT aangeboden

WP: ME PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D; PV: 10 kWp + SolarEdge SE7K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hhoekstra
ernstoud schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:37:
[...]

Het kan best wel een paar uur duren. Gewoon morgenochtend weer eens aansluiten. Werkt het dan nog niet, een PB aan R3D.
Ik heb @R3D inmiddels een PM gedaan.

Lijkt erop dat het modem niet juist geregistreerd is. Hij krijgt geen firmware update aangeboden.
Configuratiefout aan mijn kant is voor 99% uitgesloten omdat hij bij de buurman hetzelfde gedrag vertoont en bij hem werkt zijn eigen modem wel.

Even afwachten dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:58:
[...]

Wat is dat linker kastje “Interne vezels”? Een klein patch panel?
Ja dat zijn de 4 vezels tussen het huis en mn kantoor/studio-gebouw.

Ik heb Delta af laten monteren op de eerste etage van de Studio (waar ook mn rack staat). Ik heb 2 vezels in gebruik voor uplink. De overige 2 kunnen bv gebruikt worden voor het eventueel doorpatchen van Delta maar huis (mocht ik dat ooit willen), maar ik verwacht in 2024 KPN met glasvezel in mn huis af te laten monteren, dan kan ik die als fallback gebruiken en doorpatchen naar mn rack 😎

Die zwarte zijn de 4 vezels en die gele zijn uiteraard twee gepatchte vezels naar de SFP+ voor de uplink. *O*

[ Voor 7% gewijzigd door justdaboo op 28-10-2023 17:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
justdaboo schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:09:
[...]

Ja dat zijn de 4 vezels tussen het huis en mn kantoor/studio-gebouw.

Ik heb Delta af laten monteren op de eerste etage van de Studio (waar ook mn rack staat). Ik heb 2 vezels in gebruik voor uplink. De overige 2 kunnen bv gebruikt worden voor het eventueel doorpatchen van Delta maar huis (mocht ik dat ooit willen), maar ik verwacht in 2024 KPN met glasvezel in mn huis af te laten monteren, dan kan ik die als fallback gebruiken en doorpatchen naar mn rack 😎

Die zwarte zijn de 4 vezels en die gele zijn uiteraard twee gepatchte vezels naar de SFP+ voor de uplink. *O*
Ah, ik dacht even dat die zwarte kabel stroomvoorziening was. Daarom kon ik dat kastje niet plaatsen. Dacht even aan een ONT o.i.d.

En montage is dus zoals eerder gemeld niet meer met Attema schuiflades. Dus wil je eigen apparatuur wordt je gedwongen de connector uit de Nokia 2426 te halen.

Of deze aanschaffen: https://fritzshop.nl/glas...groen-glasvezelkabel.html

[ Voor 13% gewijzigd door ernstoud op 28-10-2023 17:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ernstoud schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:12:
[...]

Ah, ik dacht even dat die zwarte kabel stroomvoorziening was. Daarom kon ik dat kastje niet plaatsen. Dacht even aan een ONT o.i.d.

En montage is dus zoals eerder gemeld niet meer met Attema schuiflades. Dus wil je eigen apparatuur wordt je gedwongen de connector uit de Nokia 2426 te halen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLYWNcl5gMd37Qyn4v22iST35PY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZdX7zNzcAR9KOwt1llo5UJ1.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de andere kant… en tevens de binnenkant (net na montage dus nog niet gepatcht…

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ernstoud schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:12:
[...]
Bij mijn vriendin is afgelopen week een FTP van DeltaFiber in de meterkast geplaatst en daar werden nog wel 2 schuiflades in gemonteerd. Beide met een zegeltje eraan. Wellicht had deze monteur die memo nog niet gelezen dat ze gingen bezuinigen?

[ Voor 8% gewijzigd door robertwebbe op 28-10-2023 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robertwebbe schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:21:
[...]

Bij mijn vriendin is afgelopen week een FTP van DeltaFiber in de meterkast geplaatst en daar werden nog wel 2 schuiflades in gemonteerd. Beide met een zegeltje eraan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-teaCCrdRc6iGgcfl8G-CRD30A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNSDWGt1hDf7ydy9QDyQa1Fi.jpg?f=fotoalbum_large

Deze niet, een aantal recente ook niet dat ik weet.

Ook lassen ze de 2e vezels niet meer, ook niet in de DP's, dat scheelt bakken met tijd/lassen/geld. Ik weet dat bij veel AON netwerken de 2e vezel tot aan de pop is door-gelast.

Toevoeging:
Ook ken ik een aantal situaties waarbij een 2e provider via de andere vezel werd aangeboden (maar dat is al een tijd geleden trouwens).

[ Voor 7% gewijzigd door justdaboo op 28-10-2023 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:58:
[...]

En dat groene klepje dat de female SC/APC socket stofdicht afdekt, kan dus bij het uitnemen van de schuiflade blijven steken. En dan komt de schuiflade half los en blijft de male SC/APC connector zitten. Beetje fragiele constructie.
Duidelijk niet gemaakt voor ons type gebruikers :)

Ik had die foto ook gemaakt om te kijken of mn koppeling niet bloot lag omdat er idd geen lades (meer) in zaten.

[ Voor 12% gewijzigd door justdaboo op 28-10-2023 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinuZ1973
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-11-2023
Ik heb nog een nieuwe FS XGS-ONU-25-20NI SFP+ over (had een tweede besteld voor een buurman, maar die gaat naar KPN).

Iemand hier interesse?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TinuZ1973 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:41:
Ik heb nog een nieuwe FS XGS-ONU-25-20NI SFP+ over (had een tweede besteld voor een buurman, maar die gaat naar KPN).

Iemand hier interesse?
Ahhh toevallig net vanmiddag een besteld -O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TinuZ1973
  • Laatst online: 15-11-2023
justdaboo schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:05:
[...]

Ahhh toevallig net vanmiddag een besteld -O-
Leverdatum eind januari 2024 bij jou? Mocht je je bedenken: deze kan je over twee dagen in de brievenbus hebben ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TinuZ1973 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:43:
[...]

Leverdatum eind januari 2024 bij jou? Mocht je je bedenken: deze kan je over twee dagen in de brievenbus hebben ;) .
Het gaat wat vlotter op het moment lijkt zo, de 20ste Okt ook een besteld die wordt 3 Nov geleverd hoor ik net... de bestelling van dit weekend weet ik nog niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nobby010
  • Laatst online: 23-11-2023
Hallo beste mensen, ik ben nieuw in dit topic. Ik heb me zoveel mogelijk proberen in te lezen.
Ik heb de Nokia XS-010X-Q. Deze heb ik laten registreren bij Delta.
Vandaag heb ik een whatsapp gekregen dat de ONT is geregistreerd. Bij thuiskomst vanmiddag heb ik de modem omgezet, om dit te testen zoals in de app staat omschreven. Alles gaat groen branden. Power en Pon. Alleen krijg ik geen ip adres in me router. Ik kom ook niet in de webui van de Nokia. Waarschijnlijk doe ik iets fouts. Als iemand mij tips kan geven, heel graag.
Ik wil graag gebruik maken van de Nokia XS-010X-Q en mijn TP-link archer 11000AX Router

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Nobby010 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:51:
Hallo beste mensen, ik ben nieuw in dit topic. Ik heb me zoveel mogelijk proberen in te lezen.
Ik heb de Nokia XS-010X-Q. Deze heb ik laten registreren bij Delta.
Vandaag heb ik een whatsapp gekregen dat de ONT is geregistreerd. Bij thuiskomst vanmiddag heb ik de modem omgezet, om dit te testen zoals in de app staat omschreven. Alles gaat groen branden. Power en Pon. Alleen krijg ik geen ip adres in me router. Ik kom ook niet in de webui van de Nokia. Waarschijnlijk doe ik iets fouts. Als iemand mij tips kan geven, heel graag.
Ik wil graag gebruik maken van de Nokia XS-010X-Q en mijn TP-link archer 11000AX Router
Heb je op je WAN VLAN 100 ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nobby010
justdaboo schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:52:
[...]

Heb je op je WAN VLAN 100 ingesteld?
Misschien een domme vraag,

gaat het dan om 192.168.100.1
of moet ik iets anders op 100 instellen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:31
Nobby010 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:42:
[...]

Je moet het WAN interface van je router configureren op VLAN 100. Daar vraagt je router dan een DHCP adres overheen. Even googelen wat een VLAN is.
Maar het kan natuurlijk dat je router dat niet ondersteunt. Dan gaat het niet werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1585/

Zo moet het er op jouw device er ongeveer uit zien.

[ Voor 9% gewijzigd door justdaboo op 30-10-2023 20:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Ah, de vraag stellen betekent dat het nu niet goed staat.

Zie: https://www.tp-link.com/us/support/faq/1585/

De DFN infra werkt met VLANs. Dat betekent dat je in je router moet instellen zodat deze “weet” dat verkeer op VLAN 100 internet is. Ergens in de setup (zie link) moet je dat even instellen. Zodra dat goed staat krijg je een IP adres.

@justdaboo was me voor met de juiste link.

En je moet nogal wat trucs uithalen om in de Nokia GUI te komen als er een verbinding is. Apart VLAN aanmaken… dat loont niet echt, veel kun je daar toch niet mee.

[ Voor 14% gewijzigd door ernstoud op 30-10-2023 20:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nobby010
ernstoud schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:51:
[...]

Ah, de vraag stellen betekent dat het nu niet goed staat.

Zie: https://www.tp-link.com/us/support/faq/1585/

De DFN infra werkt met VLANs. Dat betekent dat je in je router moet instellen zodat deze “weet” dat verkeer op VLAN 100 internet is. Ergens in de setup (zie link) moet je dat even instellen. Zodra dat goed staat krijg je een IP adres.

@justdaboo was me voor met de juiste link.

En je moet nogal wat trucs uithalen om in de Nokia GUI te komen als er een verbinding is. Apart VLAN aanmaken… dat loont niet echt, veel kun je daar toch niet mee.
Dankje wel voor de link, ik ga hier morgen mee aan de slag. ook @justdaboo
ik laat het weten of het gelukt is.
alvast bedankt voor de hulp. _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nobby010
Nobby010 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:24:
[...]

Dankje wel voor de link, ik ga hier morgen mee aan de slag. ook @justdaboo
ik laat het weten of het gelukt is.
alvast bedankt voor de hulp. _/-\o_
Hartelijk dank voor de link, heb de router gereset en kon bij de setup instelling gelijk de custom instellingen doen. voor mij is het opgelost. Heb nu een downstream van 1,6G en een upstream van 1,3G.

Nogmaals dank voor de hulp.

Groetjes Nobby _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:11
Ik heb bericht gekregen dat ze volgende week de aansluiting komen monteren en daarna krijgt Delta een seintje dat de aansluiting klaar is. Zelf ging ik er vanuit dat dit pas volgens jaar zou gezien de planning dus dit komt wat onverwacht.

Momenteel maak ik gebruik van een Amplifi en staat mijn modem in bridge modus. De Amplifi regelt alle port forwards voor NAS/HA/VPN etc. Begrijp ik het goed dat dit straks niet meer werkt met de standaard modem van Delta?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-05 14:35
Freezhost schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:34:
Ik heb bericht gekregen dat ze volgende week de aansluiting komen monteren en daarna krijgt Delta een seintje dat de aansluiting klaar is. Zelf ging ik er vanuit dat dit pas volgens jaar zou gezien de planning dus dit komt wat onverwacht.

Momenteel maak ik gebruik van een Amplifi en staat mijn modem in bridge modus. De Amplifi regelt alle port forwards voor NAS/HA/VPN etc. Begrijp ik het goed dat dit straks niet meer werkt met de standaard modem van Delta?
Deels. De standaard modem kan geen Bridge maar je zou de DMZ optie kunnen gebruiken. Nadeel is dat je Dubbel NAT hebt en geen regels gebaseerd op het bron IP kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:11
Ai dat is wel balen, de Fritzbox kan niet in bridge dus daar schiet ik niets mee op. Wat is nu meest snelle en makkelijke optie om dit toch werkend te krijgen, heb het topic gelezen maar het is voor mij nog niet echt helder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Freezhost schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:37:
Ai dat is wel balen, de Fritzbox kan niet in bridge dus daar schiet ik niets mee op. Wat is nu meest snelle en makkelijke optie om dit toch werkend te krijgen, heb het topic gelezen maar het is voor mij nog niet echt helder
En losse ONT aanschaffen en je router WAN op VLAN 100 zetten. Dan heb je hetzelfde als met je huidige modem in Bridge. Nadeel is dat die ONT's lastig te krijgen zijn. Zie de start post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-05 17:16
Gister ochtend liep de gemeente, delta en de aannemer door de straat (doodlopende straat dus dat soort dingen vallen gelijk op)

Lijkt er op dat ze eerdaags toch eindelijk is gaan beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-05 21:11

icecreamfarmer

en het is

Ik krijg deze maand Caiway met bijbehorend emodem.
Momenteel heb ik mijn Ziggo modem in bridge staan. Ik heb begrepen dat dat niet kan en als ik dat wil ik zelf spullen moet aanschaffen.

Geen probleem maar dan moet wel duidelijk zijn hoe en wat. Nu gebruik ik een TP-Link Archer C3200 Router. Die voldoet nog prima en is volledig ingesteld (icm Adguard, HA, NAS, etc.) en ik wil geen problemen met deze zaken hebben omdat er opeens 2 routers staan te draaien in mijn netwerk.

Nu heb ik de OP gelezen en dit lijkt mij dan de juiste keuze te zijn:
uitvoering: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L

Klopt dat of kan mijn router dat niet aan?

In de nabije toekomst (binnen 1,5 jaar) heb ik nieuwbouw en wil ik mijn netwerk vernieuwen middels TP Link Omada of Ubiquity Unify producten. Dan is een Omada router een optie en dan moet ik voor dit kiezen?
uitvoering: FS XGS-ONU-25-20NI

Plus nog wat kabeltjes. Klopt dat?

En andere vraag is of dubbel NAT voor mij veel problemen gaat opleveren en ik beter gewoon 1,5 jaar met ene suboptimale oplossing kan zitten?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!
icecreamfarmer schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:28:
Ik krijg deze maand Caiway met bijbehorend emodem.
Momenteel heb ik mijn Ziggo modem in bridge staan. Ik heb begrepen dat dat niet kan en als ik dat wil ik zelf spullen moet aanschaffen.

Geen probleem maar dan moet wel duidelijk zijn hoe en wat. Nu gebruik ik een TP-Link Archer C3200 Router. Die voldoet nog prima en is volledig ingesteld (icm Adguard, HA, NAS, etc.) en ik wil geen problemen met deze zaken hebben omdat er opeens 2 routers staan te draaien in mijn netwerk.

Nu heb ik de OP gelezen en dit lijkt mij dan de juiste keuze te zijn:
uitvoering: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L

Klopt dat of kan mijn router dat niet aan?

In de nabije toekomst (binnen 1,5 jaar) heb ik nieuwbouw en wil ik mijn netwerk vernieuwen middels TP Link Omada of Ubiquity Unify producten. Dan is een Omada router een optie en dan moet ik voor dit kiezen?
uitvoering: FS XGS-ONU-25-20NI

Plus nog wat kabeltjes. Klopt dat?

En andere vraag is of dubbel NAT voor mij veel problemen gaat opleveren en ik beter gewoon 1,5 jaar met ene suboptimale oplossing kan zitten?
Veel vragen. Heb je zelf al gezocht? Want het zijn vragen die al vaker beantwoord zijn.

Je krijgt bij een nieuwe aansluiting nu XGS-PON infra. Die MC220L kun je dan vergeten, tenzij je kiest voor een 1Gbps. abonnement en de FS.com SFP. Zie topic start. Dure oplossing (EUR 300 totaal). Dan is een Huawei ONT bij cdr.pl veel goedkoper. Ook staan er nu Nokia ONT’s op eBay:

https://www.ebay.nl/itm/1...et_ver=artemis&media=COPY

NAT achter NAT geeft issues met port forwarding. Je noemt niet of je dat gebruikt. Dus of dat voor jou beperkend is kun je alleen zelf bepalen.

Maar je wil een eigen oplossing (ONT, media converter, SFP…), dus waarom noem je dubbel NAT? Want dat heb je dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

ernstoud schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:36:
[...]

Veel vragen. Heb je zelf al gezocht? Want het zijn vragen die al vaker beantwoord zijn.

Je krijgt bij een nieuwe aansluiting nu XGS-PON infra. Die MC220L kun je dan vergeten, tenzij je kiest voor een 1Gbps. abonnement en de FS.com SFP. Zie topic start. Dure oplossing (EUR 300 totaal). Dan is een Huawei ONT bij cdr.pl veel goedkoper. Ook staan er nu Nokia ONT’s op eBay:

https://www.ebay.nl/itm/1...et_ver=artemis&media=COPY
Dat is duidelijk. Ebay heeft als nadeel dat het geimporteerd moet worden.
NAT achter NAT geeft issues met port forwarding. Je noemt niet of je dat gebruikt. Dus of dat voor jou beperkend is kun je alleen zelf bepalen.

Maar je wil een eigen oplossing (ONT, media converter, SFP…), dus waarom noem je dubbel NAT? Want dat heb je dan niet.
Nee klopt ik wil dat juist vermijden door een eigen oplossing te kiezen. Maar wat ik nu heb is maar voor ca 1,5 jaar dus misschien is het al die moeite niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
icecreamfarmer schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:12:
[...]

[...]

Nee klopt ik wil dat juist vermijden door een eigen oplossing te kiezen. Maar wat ik nu heb is maar voor ca 1,5 jaar dus misschien is het al die moeite niet waard.
Zie marktplaats ;)

En port forwarding werkt prima via dubbel NAT, alleen de automatische UPNP wat spellen gebruiken niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Staat er een op die de hoofdprijs vraagt.
En port forwarding werkt prima via dubbel NAT, alleen de automatische UPNP wat spellen gebruiken niet...
Klopt en daar heb ik dus geen zin in. Maar bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
icecreamfarmer schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:16:
[...]

[...]

135 is de hoofdprijs? Valt me heel erg mee eigenlijk. Goedkoper ga je niet vinden. Een ONT kost je snel richting de 200 euro overal. Staar je niet blind op die goedkope media converters, daar moet nog een SFP+ module bij welke alleen al veel duurder is......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:33
Ik zat net even bij Delta te kijken om een abbo samen te stellen als voorbereiding op als de Zaram komt. Ik zie alleen geen mogelijkheid om zonder monteur te bestellen. Is dit wel mogelijk met een omweg? Nokia aansluiten, loskoppelen en de Zaram aansluiten is geen monteur voor nodig.

Bij mijn huidige Caiway abbo was dat geen probleem 1.5 jaar geleden, was een optie tijdens bestellen.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Mitssz schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:27:
Ik zat net even bij Delta te kijken om een abbo samen te stellen als voorbereiding op als de Zaram komt. Ik zie alleen geen mogelijkheid om zonder monteur te bestellen. Is dit wel mogelijk met een omweg? Nokia aansluiten, loskoppelen en de Zaram aansluiten is geen monteur voor nodig.

Bij mijn huidige Caiway abbo was dat geen probleem 1.5 jaar geleden, was een optie tijdens bestellen.
Daar zat ik net over te denken... Ik heb via de aanleg actie hier besteld maar er komt hier ook geen monteur binnen. Is nooit over gesproken. Dat moet toch geen issue zijn? Zijn daar kosten aan verbonden? Zo ja zou ik gewoon bellen. Wat ik begreep is dat na activatie je een pakket krijgt wat je zelf kan installeren. Zou belachelijk zijn als deze de modem komt inpluggen en weer weg gaat. Dat lijkt me niet.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Geen probleem, laat die man even de Nokia koppelen, testen, geef hem een bakkie koffie en wens hem een fijne dag :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
icecreamfarmer schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:16:
[...]

[...]

Misschien gek gedacht, maar als ik het zo hoor is misschien in jouw geval de Fritz helemaal geek gekke optie...

uitvoering: AVM FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 16:20

kan je middels een link afzeggen. betreft Gideon

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tadango schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:13:
[...]

En port forwarding werkt prima via dubbel NAT…
Als je bereid bent alles twee keer (op twee routers) in te stellen en geen al te beperkende firewall rules hebt.

En communicatie tussen devices op de eerste en de tweede router voor NAS, SMB e.d. wordt allemaal moeilijker. Zeker voor onervaren gebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
ernstoud schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:42:
[...]

Als je bereid bent alles twee keer (op twee routers) in te stellen en geen al te beperkende firewall rules hebt.

En communicatie tussen devices op de eerste en de tweede router voor NAS, SMB e.d. wordt allemaal moeilijker. Zeker voor onervaren gebruikers.
Uiteraard zit er niets op de eerste router en alles op het "echte" netwerk. Via DMZ komt alles op de 2e router binnen en merk je weinig van dubbel NAT. UPNP gebruik ik niet (staat uit) dus voor mij zou dubbel NAT maar voor 2 rules iets betekenen aangezien deze op bron IP basis werken. De hoofd reden om geen dubbel NAT te willen is voor mij is latency....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tadango schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:52:
[...]

Uiteraard zit er niets op de eerste router en alles op het "echte" netwerk. Via DMZ komt alles op de 2e router binnen en merk je weinig van dubbel NAT. UPNP gebruik ik niet (staat uit) dus voor mij zou dubbel NAT maar voor 2 rules iets betekenen aangezien deze op bron IP basis werken. De hoofd reden om geen dubbel NAT te willen is voor mij is latency....
Ah. DMZ op de eerste router. Dat noemde je niet en is dan het beste compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
ernstoud schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:55:
[...]

Ah. DMZ op de eerste router. Dat noemde je niet en is dan het beste compromis.
Dat leek me logisch als je een router krijgt van de provider welke niet in Bridge kan gezien dit topic :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:01
Hier ook een KPN Box 14 met daarachter een UDM in DMZ. Werkt prima, geen issues met port forwarding van buiten het netwerk of onderlinge communicatie tussen devices in het netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-05 16:38
Omdat ik toch UDM SE en 10 GBit switch heb gekocht ben ik benieuwd of iemand nog betaalbare SFP+ modules kan aanraden voor RJ45. Ik heb er zo'n 2 a 3 nodig. Totdat ik een langere glasvezel (door de muur heb kan ik de zaram nog niet gebruiken. En kunnen switchen op 1/2,5/5/10 omdat ik momenteel nog een mix heb van 1/2,5 en 10.

* Modem -> UDM SE (1)
* UDM SE -> (2) 10 GBit Switch
* Poort 1 van Switch (3) - PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Senaxx schreef op woensdag 1 november 2023 @ 23:49:
Omdat ik toch UDM SE en 10 GBit switch heb gekocht ben ik benieuwd of iemand nog betaalbare SFP+ modules kan aanraden voor RJ45. Ik heb er zo'n 2 a 3 nodig. Totdat ik een langere glasvezel (door de muur heb kan ik de zaram nog niet gebruiken. En kunnen switchen op 1/2,5/5/10 omdat ik momenteel nog een mix heb van 1/2,5 en 10.

* Modem -> UDM SE (1)
1Gbps: https://www.fs.com/de-en/products/11773.html
10Gbps.: https://www.fs.com/de-en/products/66613.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Thanks. En vergeef me mijn stomme vragen. Ik ben nog een beetje nieuwe met SFP. Wat maakt deze FS.com zoveel duurder dan bijvoorbeeld een uitvoering: TP-Link TL-SM5310-T

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frans83lopik
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:55
1-11- Zaram aangesloten
Met een UDM SE

Verbinding werken gekregen met een zetje van @R3D

Wat me meteen opvalt is dat die betere upload snelheid heeft
Dan vergeleken met GMC-TK01-XGS2110-EU-1 HV:1.0

Veder zal ik de komende dagen kijken of de Zaram mooi stabiel blijft

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Senaxx schreef op woensdag 1 november 2023 @ 23:49:

* Modem -> UDM SE (1)
Die SFP+ RJ45 modules werken goed kan ik zeggen.
Maar heeft je 10g switch ook geen SFP+? Dan kan je dit veel goedkoper oplossen door een DAC kabel te gebruiken? (daarbij scheelt het dat DAC kabels ook minder energie verbruiken) Mits je switch aan de andere kant van je huis staat natuurlijk… Dat scheelt er weer 2 8)

Je zou ook kunnen kijken om tussen de UDM en de Switch glas te gebruiken.
Dan koop je twee van deze modules en een stuk kabel :) (hou wel rekening met de RX en de TX kabel met aansluiten uiteraard)

SFP+: https://www.fs.com/de-en/products/11590.html
LC LC Fiber: https://www.fs.com/products/40191.html

[ Voor 8% gewijzigd door justdaboo op 02-11-2023 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
justdaboo schreef op donderdag 2 november 2023 @ 07:14:
[...]

Die SFP+ RJ45 modules werken goed kan ik zeggen.
Maar heeft je 10g switch ook geen SFP+? Dan kan je dit veel goedkoper oplossen door een DAC kabel te gebruiken? (daarbij scheelt het dat DAC kabels ook minder energie verbruiken) Mits je switch aan de andere kant van je huis staat natuurlijk… Dat scheelt er weer 2 8)

Je zou ook kunnen kijken om tussen de UDM en de Switch glas te gebruiken.
Dan koop je twee van deze modules en een stuk kabel :) (hou wel rekening met de RX en de TX kabel met aansluiten uiteraard)

SFP+: https://www.fs.com/de-en/products/11590.html
LC LC Fiber: https://www.fs.com/products/40191.html
Ja die DAC kabels en/of glas kabels heb ik ook naar gekeken en leek me ook wel een goed idee. Mijn setup is momenteel dat het internet in de meterkast binnenkomt en vanuit daar ga ik door de muur heen naar de garage waar ik een 12u rack heb staan met de UDM SE, Nas en server.

Helaas heb ik nog niet de mogelijkheid om alle netwerkkabels die in het huis liggen te vervangen en op lengte te maken om ze zo naar het rack te trekken. Idee is dus momenteel om 1 losse 8 poort switch in de meterkast te houden en de overgebleven kabels daar momenteel aan te sluiten totdat ik ze allemaal kan vervangen en op lengte kan maken zodat ze wel naar de UDM SE kunnen. Daarvoor moet ik dus het doorvoer gat vanaf de meterkast naar de garage iets groter maken (of een 2e ernaast maken) En daar moet dan eventueel de DAC kabel of fiber doorheen.

Ander probleem waar ik tegen aan loop: Setup is momenteel nog: Nokia modem -> UDM SE (in DMZ) -> 1 Gbit Unifi Switch -> PC. Op mijn PC haal ik maar 100Mbit via speedtest.

PC rechtstreeks op de Nokia: 2,0 Gbit
UDM op de Nokia: 2,0 Gbit
PC via Switch op de UDM zou ik 1 Gbit verwachten maar krijg slechts 100 Mbit speedtest. Moet ik in de UDM ook nog iets instellen? Netwerk verbinding tussen de PC en Switch en UDM is wel allemaal netjes 1Gbit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Senaxx schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:34:
[...]

Ja die DAC kabels en/of glas kabels heb ik ook naar gekeken en leek me ook wel een goed idee. Mijn setup is momenteel dat het internet in de meterkast binnenkomt en vanuit daar ga ik door de muur heen naar de garage waar ik een 12u rack heb staan met de UDM SE, Nas en server.

Helaas heb ik nog niet de mogelijkheid om alle netwerkkabels die in het huis liggen te vervangen en op lengte te maken om ze zo naar het rack te trekken. Idee is dus momenteel om 1 losse 8 poort switch in de meterkast te houden en de overgebleven kabels daar momenteel aan te sluiten totdat ik ze allemaal kan vervangen en op lengte kan maken zodat ze wel naar de UDM SE kunnen. Daarvoor moet ik dus het doorvoer gat vanaf de meterkast naar de garage iets groter maken (of een 2e ernaast maken) En daar moet dan eventueel de DAC kabel of fiber doorheen.

Ander probleem waar ik tegen aan loop: Setup is momenteel nog: Nokia modem -> UDM SE (in DMZ) -> 1 Gbit Unifi Switch -> PC. Op mijn PC haal ik maar 100Mbit via speedtest.

PC via Switch op de UDM zou ik 1 Gbit verwachten maar krijg slechts 100 Mbit speedtest. Moet ik in de UDM ook nog iets instellen? Netwerk verbinding tussen de PC en Switch en UDM is wel allemaal netjes 1Gbit.
Check, neem het iig mee in je overweging, want kan soms in kosten wel schelen hier-en-daar.

Als ik dit zo lees denk ik dat er een kabel "rot" zit te doen waardoor je device hem op 100mbps zet... gok ik zo...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MischaBoender
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 14:31
icecreamfarmer schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:12:
Pas geleden een XS-010X-Q van eBay gekocht en import kosten werden van te voren berekend. Was totaal net geen €82 kwijt.

Acties:
  • +34 Henk 'm!
Beste Delta Tweakers,

Waar de goede contacten op het forum al niet toe kunnen leiden…

Op uitnodiging van DFN brengen @justdaboo en ondergetekende eind deze maand een bezoek aan het lab op het hoofdkantoor van Delta alwaar @fagao en @R3D in het team hun kunsten vertonen d:)b .

En we bezoeken ook een POP.

Hoewel we meer dan genoeg stof zullen hebben om over te praten leek het ons leuk om ook (een selectie van) vragen en opmerkingen vanuit de community mee te nemen.

Willen jullie onderwerpen, vragen en opmerkingen aandragen stuur dan even een PB naar @ernstoud .

Uiteraard volgt er een verslag na het bezoek.

—-

Update: bezoekverslag staat hier: ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

[ Voor 11% gewijzigd door ernstoud op 29-11-2023 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Ziet een POP met AON er hetzelfde uit als een POP met XGS-Pon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dolopfriet schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:32:
Ja op wat apparatuur na grotendeels wel, en in veel POP’s van oorspronkelijk AON netwerken zit nu dubbele apparatuur uiteraard.

[ Voor 4% gewijzigd door justdaboo op 02-11-2023 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:20
Senaxx schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:34:
[...]

En PC direct in de UDM? Is er een mogelijkheid om dat nog te testen

Sig

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

justdaboo schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:33:
[...]

Misschien gek gedacht, maar als ik het zo hoor is misschien in jouw geval de Fritz helemaal geek gekke optie...

uitvoering: AVM FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON
Dank. Mijn probleem is dat ik straks even in een tijdelijke situatie zit en dus niet al te veel kosten wel maken.
Het was al een gedoe om een CAT kabel naar de meterkast te krijgen. :'( .

Heb het hopelijk nu opgelost door Caiway op te zeggen en naar Odido te gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 17:14
dolopfriet schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:32:
Ik mocht pas even meekijken (of beter: ik nodigde mijzelf uit ;)) toen mijn eigen aansluiting omgestoken werd (POP staat nog geen 20 meter van mijn tuin). Tussen die racks zag ik echt totaal geen verschil, maar ik heb ze verder niet van heel dichtbij bestudeerd. Was sneller gedaan dan m'n huisaansluiting. Daar was blijkbaar iets gebeurd, waarbij AON wel voldoende licht kreeg, maar XGS-PON te weinig. Vandaar dat ik ook én een DFN-monteur én een Giduion-monteur over de vloer kreeg... wát een aandacht! 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Senaxx
justdaboo schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:34:
[...]

Check, neem het iig mee in je overweging, want kan soms in kosten wel schelen hier-en-daar.

Als ik dit zo lees denk ik dat er een kabel "rot" zit te doen waardoor je device hem op 100mbps zet... gok ik zo...
treative schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:53:
[...]

En PC direct in de UDM? Is er een mogelijkheid om dat nog te testen
Het zat hem inderdaad in mijn zelfgemaakte kabel tussen de UDM en de switch. Waarschijnlijk met mijn slaperige hoofd twee kleuren omgedraaid. Met mijn kabel tester zag ik meteen dat het fout was. Nadat ik er een nieuw RJ45 connector aan had gemaakt (in de juiste volgorde) werkte het perfect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-05 16:43
justdaboo schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:51:
[...]

Ja op wat apparatuur na grotendeels wel, en in veel POP’s van oorspronkelijk AON netwerken zit nu dubbele apparatuur uiteraard.
Hoe zit het eigenlijk met nieuwe aanleg binnen netwerken van DFN?
Leggen zij ook netwerken aan die met OAP's / P2MP techniek geschakeld worden naar de woningen? Of blijven zij het "oude Reggefiber model" aanhouden, waarbij alles P2P aangelegd wordt en men in de POP's de XGS-PON apparatuur plaatst?
Pagina: 1 ... 21 ... 74 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.