Nee, ik wilde eerst zeker weten dat ik het aan mijn kant goed heb staan voordat ik een klantenservice of engineer met vragen ga bestokenrobertwebbe schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:57:
@jinglewood Heb je @fagao al een DM gestuurd met je klantnummer in IPv6 verzoek?
Op je WAN interface (Internet):jinglewood schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:50:
[...]
Deze screenshot van @robertwebbe is in mijn optiek van zijn LAN netwerk onder Networks. Dat staat er immers boven tenzij ik zoals ik redeneer een zodanig oude versie firmware draai dat ik die UI niet heb.
Ik heb geprobeerd hetzelfde te vinden door zoals hij voorstelt het volgende pad te bewandelen via de UDM-Pro:
UniFi OS \ Network \ Settings (tandwieltje links) \ Networks \ LAN (naam Default network) \ Scroll naarbeneden voor IPv6 tab
Als ik dit terug zou moeten zien bij de WAN dan weet ik zeker dat ik het niet heb zoals ik in deze screenshot laat zien. Daar kom ik overigens door het volgende pad te bewandelen:
UniFi OS \ Network \ Settings (tandwieltje links) \ Internet \ WAN_DELTA (die op de SFP port zit klikken)
Schiet mij maar lek. Kijk ik nou echt verkeerd of krijg je die geavanceerdere menuutjes pas bij hogere firmwares van de UDM-Pro en van de Network app?
- IPv6 op DHCPv6
- Prefix Delegation Size op: 56
Op je LAN interface (Networks) kies je onder IPv6:
- Interface Type: Prefix Delegation.
- Prefix Delegation ID: Elk netwerk een ander ID (tussen 00 en FF of 0-256)
- Client Address Assignment moet op SLAAC
- DNS Server op Auto, tenzij je weet wat je doet
- Router Advertisement (RA) aan.
En dan zou het moeten werken. Zoniet @fagao een DM sturen, dan zet hij IPv6 aan voor jouw regio.
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Je draait nog op de Legacy interface denk ik. Onder Settings -> User Interface kun je de New User Interface aanzetten. (zit er pas een paar jaar injinglewood schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:47:
[...]
Ik denk dat ik nog een oudere Network versie draai want ik heb onder networks bij LAN geen apart tabje IPv4 IPv6 naast elkaar zoals jij het hebt. Als ik naar beneden scroll heb ik het volgende, maar kan ik geen SLAAC kiezen:
[Afbeelding]
Maakt dat nog wat uit voor mijn kwestie @robertwebbe ?
En je lijkt de IPv6 Prefix ID setting te missen? Misschien toch je controller updaten?
[ Voor 10% gewijzigd door EWS99 op 19-10-2023 14:13 ]
Ik zit niet meer op de legacy interface alhoewel ik die af en toe nog wel eens gebruikEWS99 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:08:
[...]
Op je WAN interface (Internet):
- IPv6 op DHCPv6
- Prefix Delegation Size op: 56
Op je LAN interface (Networks) kies je onder IPv6:
- Interface Type: Prefix Delegation.
- Prefix Delegation ID: Elk netwerk een ander ID (tussen 00 en FF of 0-256)
- Client Address Assignment moet op SLAAC
- DNS Server op Auto, tenzij je weet wat je doet
- Router Advertisement (RA) aan.
En dan zou het moeten werken. Zoniet @fagao een DM sturen, dan zet hij IPv6 aan voor jouw regio.
Op de LAN interface heb ik onder IPv6 op dit moment alleen dit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/xXSmYegt7nyrBRNzGsyAXSvf.png?f=user_large)
Ik kan een aantal van die settings die je noemt niet maken. @fagao heeft van mij op aanraden van @robertwebbe nu een berichtje ontvangen. Misschien dat ik die opties daar pas krijg zodra er ook echt daadwerkelijk een IPv6 adres toekenning heeft plaatsgevonden?
[ Voor 3% gewijzigd door jinglewood op 19-10-2023 14:16 ]
Ja ik denk dat die update wel noodzakelijk is om eerlijk te zijn. Volgens mij zijn daar IPv6 features bijgekomen.EWS99 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:10:
[...]
Je draait nog op de Legacy interface denk ik. Onder Settings -> User Interface kun je de New User Interface aanzetten. (zit er pas een paar jaar in).
En je lijkt de IPv6 Prefix ID setting te missen? Misschien toch je controller updaten?
Nopes, je zou die settings nu ook al moeten hebben. Ik denk dat updaten het toverwoord zal zijnjinglewood schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:15:
[...]
Misschien dat ik die opties daar pas krijg zodra er ook echt daadwerkelijk een IPv6 adres toekenning heeft plaatsgevonden?
Kijk je toevallig op mobiel? Mij viel op dat die pagina erg slecht schaalt en soms de "onderkant" niet laat zien. Je kan ook deze URL gebruiken en dan even je eigen console-ID erin plakken:jinglewood schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:50:
[...]
Deze screenshot van @robertwebbe is in mijn optiek van zijn LAN netwerk onder Networks. Dat staat er immers boven tenzij ik zoals ik redeneer een zodanig oude versie firmware draai dat ik die UI niet heb.
Ik heb geprobeerd hetzelfde te vinden door zoals hij voorstelt het volgende pad te bewandelen via de UDM-Pro:
UniFi OS \ Network \ Settings (tandwieltje links) \ Networks \ LAN (naam Default network) \ Scroll naarbeneden voor IPv6 tab
Als ik dit terug zou moeten zien bij de WAN dan weet ik zeker dat ik het niet heb zoals ik in deze screenshot laat zien. Daar kom ik overigens door het volgende pad te bewandelen:
UniFi OS \ Network \ Settings (tandwieltje links) \ Internet \ WAN_DELTA (die op de SFP port zit klikken)
Schiet mij maar lek. Kijk ik nou echt verkeerd of krijg je die geavanceerdere menuutjes pas bij hogere firmwares van de UDM-Pro en van de Network app?
code:
1
| https://unifi.ui.com/consoles/CONSOLEID/network/default/settings/internet/5b5a3f43ed43d1020ab24ed8 |
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Bedankt allemaal voor de hulp! Ik heb inmiddels een Nokia XS-010X-Q in huis via Marktplaats. Hier zat helaas geen adapter bij. Vanwege brandgevaar etc. ben ik geen voorstander om 'zomaar' een adapter in te pluggen en kijken of het blijft werken. Heeft iemand van jullie een originele adapter voor mij voor de Nokia XS-010X-Q?
Ik zou er enorm geholpen mee zijn!
elke 12v 1.5a adapter zou moeten werken.marijn390 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:30:
Bedankt allemaal voor de hulp! Ik heb inmiddels een Nokia XS-010X-Q in huis via Marktplaats. Hier zat helaas geen adapter bij. Vanwege brandgevaar etc. ben ik geen voorstander om 'zomaar' een adapter in te pluggen en kijken of het blijft werken. Heeft iemand van jullie een originele adapter voor mij voor de Nokia XS-010X-Q?
eventueel die van het Delta/caiway modem zelf werkt er ook goed op
Volgens mij kan de adapter van de Nokia van Delta "gewoon" in de ONT.marijn390 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:30:
Nou de update is gedraaid van 1.12.38 naar 2.4.27 als tussenstop naar de laatste firmwares, maar nu komt op 2.4.27 internet niet meer terug. De UDMP ziet de Zaram nog wel, maar er gaan geen lampjes voor tx rx meer branden op de Zaram en er komt geen IP meer. Meerdere reboots van de UDMP en voorzichtig de Zaram erin en eruit halen heeft niet geholpen. @R3D moet ik dan bij jou zijn?
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Laatst online: 20:19
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Zaram
- FS
- Modem
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- AVM FRITZ!Box 5590 Fiber
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
:strip_icc():strip_exif()/u/651669/crop61f075a821e45.jpg?f=community)
Bijna 150 (!) stuks Zaram SFP+ nu aangevraagd door Tweakers.
.
Mooie community hier. Dankbetuigingen, karma euro’s extra etc. Leuk.
Mooie community hier. Dankbetuigingen, karma euro’s extra etc. Leuk.
Deze werkt inderdaad prima, adapter word ook niet warm bij mij. Amps wat die adapter kan leveren op 12v is hoger dan wat de Nokia nodig heeft dus zal goed moeten wezen.justdaboo schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:36:
[...]
Volgens mij kan de adapter van de Nokia van Delta "gewoon" in de ONT.
Waarschijnlijk niet.jinglewood schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:56:
Nou de update is gedraaid van 1.12.38 naar 2.4.27 als tussenstop naar de laatste firmwares, maar nu komt op 2.4.27 internet niet meer terug. De UDMP ziet de Zaram nog wel, maar er gaan geen lampjes voor tx rx meer branden op de Zaram en er komt geen IP meer. Meerdere reboots van de UDMP en voorzichtig de Zaram erin en eruit halen heeft niet geholpen. @R3D moet ik dan bij jou zijn?
Als het na een upgrade niet meer werkt heb je een CPE probleem, daar kan ik niet veel aan doen.
Ik zou alles even 10 minuten spanningsloos laten staan. Dan opstarten zonder Zaram en Network draait, dan de Zaram er pas in. En even een kwartiertje geduld hebben.jinglewood schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:56:
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Zaram
- FS
- Modem
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Vermogen.Rambo2142 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:02:
[...]
Deze werkt inderdaad prima, adapter word ook niet warm bij mij. Amps wat die adapter kan leveren op 12v is hoger dan wat de Nokia nodig heeft dus zal goed moeten wezen.
Vandaag kreeg ik een mail van mijn FS account manager
. Ik heb toch eens gevraagd of de XGS-PON SFP module wellicht goedkoper geprijsd ging worden. Voordeel van deze module is namelijk dat deze wel in een SFP cage kan en de Zaram alleen SFP+ cage ondersteund.
Wanneer ik er 100 zouden afnemen komt de prijs op € 227,61 (incl btw) uit. Natuurlijk nog te duur vergeleken met andere opties zoals de Nokia ONT of de Zaram dus ik heb hem bedankt voor het voorstel.
Wanneer ik er 100 zouden afnemen komt de prijs op € 227,61 (incl btw) uit. Natuurlijk nog te duur vergeleken met andere opties zoals de Nokia ONT of de Zaram dus ik heb hem bedankt voor het voorstel.
Ben net weer thuis. Ik ga dit nu proberen. Mijn andere optie is originele modem ervoor plaatsen en dan via dubbel NAT de volgende update naarbinnen halen en dan bidden dat de Zaram bij een hogere firmware weer goed gaat werken.robertwebbe schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:28:
[...]
Ik zou alles even 10 minuten spanningsloos laten staan. Dan opstarten zonder Zaram en Network draait, dan de Zaram er pas in. En even een kwartiertje geduld hebben.
Update: witte rook.
Het was op firmware 2.4.27 met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen ondanks de suggestie van @robertwebbe.
Daarna heb ik het originele modem ervoor gezet en via dubbel NAT de UDMP in meerdere stappen succesvol kunnen upgraden richting 3.0.20.
Na meerdere updates van Networks en de individuele AP's e.d. kreeg ik nu ook onder Networks hetzelfde tabje IPv4 en IPv6 te zien zoals hier eerder werd laten zien. Vervolgens heb ik alles weer losgemaakt en het originele modem ontkoppelt en het kabeltje tezamen met de Zaram in de UDMP geschoven. En toen gingen de witte LED'jes weer branden en kreeg ik binnen enkele seconden weer een IP
.
Belangrijke les voor iedereen die nog op oude firmware zit om dus eerst meerdere firmware upgrades uit te voeren voordat het weer gaat werken op de UDMP of gewoon wat vaker de firmware te updaten (want dat heb ik dus niet gedaan
uit angst voor een slechtere ervaring)
Het was op firmware 2.4.27 met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen ondanks de suggestie van @robertwebbe.
Daarna heb ik het originele modem ervoor gezet en via dubbel NAT de UDMP in meerdere stappen succesvol kunnen upgraden richting 3.0.20.
Na meerdere updates van Networks en de individuele AP's e.d. kreeg ik nu ook onder Networks hetzelfde tabje IPv4 en IPv6 te zien zoals hier eerder werd laten zien. Vervolgens heb ik alles weer losgemaakt en het originele modem ontkoppelt en het kabeltje tezamen met de Zaram in de UDMP geschoven. En toen gingen de witte LED'jes weer branden en kreeg ik binnen enkele seconden weer een IP

Belangrijke les voor iedereen die nog op oude firmware zit om dus eerst meerdere firmware upgrades uit te voeren voordat het weer gaat werken op de UDMP of gewoon wat vaker de firmware te updaten (want dat heb ik dus niet gedaan

Lijkt me een fantastisch idee om een apparaat wat 24/7 rechtstreeks aan het internet hangt jarenlang niet te updaten.jinglewood schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:54:
Belangrijke les voor iedereen die nog op oude firmware zit om dus eerst meerdere firmware upgrades uit te voeren voordat het weer gaat werken op de UDMP of gewoon wat vaker de firmware te updaten (want dat heb ik dus niet gedaanuit angst voor een slechtere ervaring)

Nu natuurlijk superbenieuwd of je wel IPv6 adressen krijgt op je netwerk.
Ik snap je punt. De versie waar ik op zat was overigens 8 maanden oud. Die angst was verder best wel reëel als je de Unifi forums en bijbehorende subreddit een beetje doorleest en kijkt hoeveel mensen allerlei gedoe hebben bij de overgang naar 2.x.x firmware. Er zitten excessen bij met een gebrickte unit. Ik ken ook iemand persoonlijk die alles handmatig moest herstellen na een factory reset omdat de backup niet ingeladen kon worden. Tja dat stemt dan allemaal niet goed. Vanzelfsprekend komen vooral de klagers online wat plaatsen, maar toch. Het ging bij mij ook niet helemaal goed want hij kwam in een soort loop terecht bij de eerste firmware upgrade waarbij ik de stroom eraf moest halen. Dan kwam nu het jaarlijkse update weekje in zicht en in combinatie met IPv6 begon het toch te knagen. Achteraf ben ik blij dat ik het gedaan heb. Ik zeg het allemaal maar gewoon eerlijk hier omdat ik mij kan voorstellen dat er ook anderen hier dit lezen die net als ik verscheidene releases achterlopen maar denken dat het verder wel prima is zo. Hopelijk heb ik die mensen nu kunnen overtuigen om het ook gewoon te doenEWS99 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:17:
[...]
Lijkt me een fantastisch idee om een apparaat wat 24/7 rechtstreeks aan het internet hangt jarenlang niet te updaten.. Weet niet welke angst reëeler is..
Nu natuurlijk superbenieuwd of je wel IPv6 adressen krijgt op je netwerk.
Wat betreft IPv6. @fagao heeft een berichtje gehad. Nog even afwachten dus
Even een vraagje over ipv6,
Ik zit t/m december nog in dmz met mijn udm pro. Zou ipv6 in theorie kunnen werken in dmz? Ik krijg ook nog geen ipv6 als ik met de nokia router verbind.
Ik zit t/m december nog in dmz met mijn udm pro. Zou ipv6 in theorie kunnen werken in dmz? Ik krijg ook nog geen ipv6 als ik met de nokia router verbind.
In de discussie over IPv6 en de Unifi controller een vraagje. Klop het dat je de IPv6 adressen enkel op het device ziet en niet in de Unifi controller onder de details van een aangesloten device?
Daarnaast ben ik wel nieuwsgierig welke aanpassingen/instellingen jullie hebben gedaan in de firewall met de overstap naar IPv6. Ik zie namelijk bij de firewall rules nu ook de v6 tabs verschijnen. Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn dat verkeer doorgang kan vinden via IPv6 terwijl het via IPv4 dicht staat?
* Oesie heeft denk nog wat in te lezen in de materie
Daarnaast ben ik wel nieuwsgierig welke aanpassingen/instellingen jullie hebben gedaan in de firewall met de overstap naar IPv6. Ik zie namelijk bij de firewall rules nu ook de v6 tabs verschijnen. Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn dat verkeer doorgang kan vinden via IPv6 terwijl het via IPv4 dicht staat?

Ik heb prefix delegation aangezet met SLAAC. In principe krijgen je clients dan een IPv6 adres op hun eigen interface. Een publiek adres dus. Ik was even bezorgd over de veiligheid, dus heb de firewall rules gecontroleerd. Het lijkt erop dat Unifi automatisch rules aanmaakt die niets van buiten naar binnen toelaat waar al niet een 'state' aan verbonden is. (statefull dus van binnen naar buiten).Oesie schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:08:
In de discussie over IPv6 en de Unifi controller een vraagje. Klop het dat je de IPv6 adressen enkel op het device ziet en niet in de Unifi controller onder de details van een aangesloten device?
Vervolgens heb ik wat online tooling gebruikt om te zien of een IPv6 adres van me bereikbaar was, en alle poorten / services werden gefilterd, oftewel geblokkeerd. Dus dat zit snor.
Misschien een domme vraag, in dat geval excuses 
Heeft iemand geprobeerd om de SFP+ van Fritz! direct in de SFP+ interface van eigen router te plaatsen en daarmee verbinding te zoeken met het Delta XGS-PON?
Heeft iemand geprobeerd om de SFP+ van Fritz! direct in de SFP+ interface van eigen router te plaatsen en daarmee verbinding te zoeken met het Delta XGS-PON?
Dit is eerder besproken, deze SFP+ werkt helaas alleen in de Fritz!Tuky schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:23:
Misschien een domme vraag, in dat geval excuses
Eerdere post: leeferij in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"
[ Voor 13% gewijzigd door justdaboo op 20-10-2023 14:34 ]
Helder, thanks!justdaboo schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:33:
[...]
Dit is eerder besproken, deze SFP+ werkt helaas alleen in de Fritz!
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Zaram
- FS
- Modem
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Zo.
Zojuist de quote aan Zaram gevraagd inclusief verzekerd DHL Express verzending voor 168 SFP’s. Totaal zijn er 164 besteld door Tweakers, en ik wil er 4 houden voor reserve, garantie afhandeling, testen bij andere providers e.d.
Binnenkort de glasvezels, koppelstukjes en verpakkingsmaterialen bestellen.
En een manier zoeken om tegelijkertijd alle verzendlabels te kopen.
Nu even rust.
Zojuist de quote aan Zaram gevraagd inclusief verzekerd DHL Express verzending voor 168 SFP’s. Totaal zijn er 164 besteld door Tweakers, en ik wil er 4 houden voor reserve, garantie afhandeling, testen bij andere providers e.d.
Nu even rust.

Kleine update: ik heb ook IPv6 connectiviteit. Ik zat het vanaf een verkeerd device waar (als enige?) IPv6 niet vanuit zichzelf aan stond te testen. Na het apart aanzetten daarvan op die machine werkte het prima.
Hier kwam ik redelijk snel achter omdat @fagao aangaf dat er in mijn geval al een IPv6 adres zou moeten zijn.
Net als @N1traat heb ik even wat online IPv6 tests and port scans uitgevoerd en dat lijkt allemaal goed te gaan.
Ik zag overigens alleen die IPv6 adressen op de clients zelf en via ssh en dan het commando ifconfig op de UDMP @Oesie.
Hier kwam ik redelijk snel achter omdat @fagao aangaf dat er in mijn geval al een IPv6 adres zou moeten zijn.
Net als @N1traat heb ik even wat online IPv6 tests and port scans uitgevoerd en dat lijkt allemaal goed te gaan.
Ik zag overigens alleen die IPv6 adressen op de clients zelf en via ssh en dan het commando ifconfig op de UDMP @Oesie.
[ Voor 12% gewijzigd door jinglewood op 20-10-2023 14:46 ]
Dat is een prijzig pakketje geworden zo.ernstoud schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:35:
Zo.
Nu even rust.
Dank voor het vele werk Ernst!
Je hebt sites als sendcloud en parcelproernstoud schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:35:
Zo.
Nu even rust.
Maar top! Mooi aantal zo
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Zaram
- FS
- Modem
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Daarom ook verzekerd. Moet er niet aan denken dat het verloren raakt.Clubbtraxx schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:02:
[...]
Dat is een prijzig pakketje geworden zo.
Dank voor het vele werk Ernst!
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Zaram
- FS
- Modem
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Dat is altijd met software en een koppeling aan een webshop. Ik doe consultancy en ik heb dus geen webshop.
Alles staat in een spreadsheet, die ik ook niet aan een ander wil geven want AVG. Dan moet ik iedereen om toestemming gaan vragen, een verwerkers overeenkomst opstellen etc. etc.
Ik denk dat het ruim 130 keer de post.nl app invullen wordt… waarbij @robertwebbe en @justdaboo de hulptroepen gaan worden. Vorige keer redde ik 8 pakjes per uur. Dus met drie man wordt dit nog een ruim dagdeel.
[ Voor 12% gewijzigd door ernstoud op 20-10-2023 16:07 ]
Dat soort taken valt ook goed te automatiseren
Ik gebruik daarvoor UIPath RPA software. Deze kan vanuit een Excel de website invullen en alles geautomatiseerd bestellen. Voor dergelijke aantallen is dat wel lonend denk ik. Is gratis voor thuis gebruik
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Zaram
- FS
- Modem
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Even naar gekeken, ik denk dat hier mezelf wegwijs in maken, meer werk is dan 4 uur…Tadango schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:22:
Dat soort taken valt ook goed te automatiserenIk gebruik daarvoor UIPath RPA software. Deze kan vanuit een Excel de website invullen en alles geautomatiseerd bestellen. Voor dergelijke aantallen is dat wel lonend denk ik. Is gratis voor thuis gebruik
Parcelpro weet ik even niet zeker, maar sendcloud werkt ook gewoon "handmatig". Heb dat zelf in het verleden gebruikt en werkt goed op die manier.ernstoud schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:05:
[...]
Dat is altijd met software en een koppeling aan een webshop. Ik doe consultancy en ik heb dus geen webshop.
Alles staat in een spreadsheet, die ik ook niet aan een ander wil geven want AVG. Dan moet ik iedereen om toestemming gaan vragen, een verwerkers overeenkomst opstellen etc. etc.
Ik denk dat het ruim 130 keer de post.nl app invullen wordt… waarbij @robertwebbe en @justdaboo de hulptroepen gaan worden. Vorige keer redde ik 8 pakjes per uur. Dus met drie man wordt dit nog een ruim dagdeel.
@ernstoud https://support.sendcloud...I-import-CSV-bulk-orders-
[ Voor 6% gewijzigd door mrdemc op 20-10-2023 17:30 ]
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Zaram
- FS
- Modem
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Zie zo gauw geen integratie via Excel, wel via een rest API.mrdemc schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:47:
[...]
Parcelpro weet ik even niet zeker, maar sendcloud werkt ook gewoon "handmatig". Heb dat zelf in het verleden gebruikt en werkt goed op die manier.
Enfin, laten we maar weer on-topic gaan. Genoeg tijd de komende weken om e.e.a. uit te zoeken.
Als je glasvezel afneemt van Odido en je krijgt een Zyxel modem, kan die dan wel of niet in bridge mode op XGS-PON? De site van Odido laat een plaatje zien van een Zyxel modem, maar geen typenummer erbij.
Mijn Ziggo abonnement loopt bijna af en gezien de aanbieding van Odido is overstappen heel lucratief, maar bridge mode is een must.
Mijn Ziggo abonnement loopt bijna af en gezien de aanbieding van Odido is overstappen heel lucratief, maar bridge mode is een must.
Hai, volgens mij krijg je er ook een Huawei ONT bij, waarbij je erachter je eigen router kunt aansluiten.BigSmurf schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:18:
Als je glasvezel afneemt van Odido en je krijgt een Zyxel modem, kan die dan wel of niet in bridge mode op XGS-PON? De site van Odido laat een plaatje zien van een Zyxel modem, maar geen typenummer erbij.
Durf de VLANS even niet te zeggen.
Dan zou de Zaram dus ook kunnen? Die Odido aanbieding is namelijk nu wel erg interessant om over te stappen van Delta naar Odido.pnxsinned schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:23:
[...]
Hai, volgens mij krijg je er ook een Huawei ONT bij, waarbij je erachter je eigen router kunt aansluiten.
Je ontvangt een Nokia XS-010X-Q bij een Odido abo op DFNpnxsinned schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:23:
[...]
Hai, volgens mij krijg je er ook een Huawei ONT bij, waarbij je erachter je eigen router kunt aansluiten.
Dat is wel netjes van Unifi. Dit is ook volgens de standaard best practices. Bij Delta is dit ook de standaard.N1traat schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:37:
[...]
Ik heb prefix delegation aangezet met SLAAC. In principe krijgen je clients dan een IPv6 adres op hun eigen interface. Een publiek adres dus. Ik was even bezorgd over de veiligheid, dus heb de firewall rules gecontroleerd. Het lijkt erop dat Unifi automatisch rules aanmaakt die niets van buiten naar binnen toelaat waar al niet een 'state' aan verbonden is. (statefull dus van binnen naar buiten).
Vervolgens heb ik wat online tooling gebruikt om te zien of een IPv6 adres van me bereikbaar was, en alle poorten / services werden gefilterd, oftewel geblokkeerd. Dus dat zit snor.
Wel goed dat je het getest hebt, want er zijn heel soms wel eens modems die toch stiekum iets open laten.
Vaak is het gewoon een iptables firewall die onder water gebruikt wordt.
Ik ben inderdaad wel benieuwd of je op de Unifi router inzicht hebt welke adressen er in gebruik zijn in je netwerk. Als je SLAAC doet, zal je client zelf het adres kiezen wat ook nog wel eens zal wijzigen. Krijg je ook inzicht in Unifi software welk adres je clients nu in gebruik hebben ?
Misschien in de cli, maar voor de reguliere interface bestaat ipv6 praktisch niet. Ik vind dat wel een flink gemis overigens, maar het is niet eens zo heel lang geleden dat ipv6 helemaal niet supported was in de web/app interface.fagao schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:17:
[...]
Ik ben inderdaad wel benieuwd of je op de Unifi router inzicht hebt welke adressen er in gebruik zijn in je netwerk. Als je SLAAC doet, zal je client zelf het adres kiezen wat ook nog wel eens zal wijzigen. Krijg je ook inzicht in Unifi software welk adres je clients nu in gebruik hebben ?
Weet je dit zeker? Want dan is het een no-brainer om over te stappen.Digicien schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:53:
[...]
Je ontvangt een Nokia XS-010X-Q bij een Odido abo op DFN
Update: mobiel zoeken is nooit zo ideaal, maar hier wordt het ook bevestigd: bjusterbaarlik in "[Delta Fiber Netwerk (DFN)] Ervaringen & Discussie" Top wel.
[ Voor 27% gewijzigd door BigSmurf op 20-10-2023 22:02 ]
Voor zover ik kan zien laat de UDMP dat dus niet zien. In ieder geval niet via de standaard UI. Nu dat ik ben begonnen met experimenteren met IPv6 loop ik ook gelijk (waarschijnlijk door mijn beperkte kennis ervan) tegen het punt aan dat als je firewall regels wil maken er via de UI geen wildcards gebruikt kunnen worden omdat in mijn optiek zaken nogal eens kunnen wijzigen en je een groep adressen tegelijk wil vangen.fagao schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:17:
[...]
Dat is wel netjes van Unifi. Dit is ook volgens de standaard best practices. Bij Delta is dit ook de standaard.
Wel goed dat je het getest hebt, want er zijn heel soms wel eens modems die toch stiekum iets open laten.
Nou schrijf je in een eerdere post:
Dan lees ik dat als volgt: stel ik heb een servertje lokaal draaien die op het globale IPv6 adres van die server (via SLAAC) verbindingen via WAN moet toelaten op poort 6789 dan zou mits ik niets aan de netwerkconfiguratie ervan wijzig en die server niet langer dan een maand offline houd een firewall regel met het unieke SLAAC IPv6 adres prima blijven werken bij DELTA. Klopt dat?fagao schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:19:
[...]
Dit zou niet moeten gebeuren. De DHCPv6 server geeft in principe dezelfde prefix uit die je als eerste gehad hebt. Deze wordt vastgebind aan je verbinding en is minimaal 1 maand exclusief voor jou. De DHCPv6 release wordt ook door ons genegeerd, zodat de DHCPv6 server jou prefix niet zomaar 'vrij' geeft.
Stuur even een PM met je prefix, dan ga ik dit even bekijken waarom dit gebeurd is.
Zonee, wat zie ik dan over het hoofd? En heb ik dan dus inderdaad eigenlijk wildcard regels nodig waarbij een eventuele prefix mag wijzigen of moet je dan handmatig met iptables regels gaan maken zoals hier te lezen is?
Hier zal iemand van jullie toch al iets slims op gevonden hebben?
Onzekerheid voor mij was of andere providers ook al IPv6 leveren over delta.BigSmurf schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:54:
[...]
Weet je dit zeker? Want dan is het een no-brainer om over te stappen.
Heb een lokatie met cgnat (geen DFN) die alleen over IPv6 fatsoenlijk te bereiken is. Dus ik wacht nog een jaartje
Nee Firewalling an UniFi is een lang genegeerd onderwerp, dat hoeft niet perse aan jouw kennis te liggen. ik ben jaren geleden naar pfSense overgestapt en sinds kort met een zelfbouw topton routertje met 2.5G porten, wat een verademing. Alles wat je wilt zit erin, reverse proxy, applicaties, snmp etc. Kreeg eergisteren nog een appje van een techmaatje: Sinds hij glasvezel had icm pfSense waren zijn IT beheer werkzaamheden in het gezin enorm gezakt, tov UniFi router + Ziggo. Het is echt enorm stabieljinglewood schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 01:33:
[...]
Voor zover ik kan zien laat de UDMP dat dus niet zien. In ieder geval niet via de standaard UI. Nu dat ik ben begonnen met experimenteren met IPv6 loop ik ook gelijk (waarschijnlijk door mijn beperkte kennis ervan) tegen het punt aan dat als je firewall regels wil maken er via de UI geen wildcards gebruikt kunnen worden omdat in mijn optiek zaken nogal eens kunnen wijzigen en je een groep adressen tegelijk wil vangen.
Nou schrijf je in een eerdere post:
[...]
Dan lees ik dat als volgt: stel ik heb een servertje lokaal draaien die op het globale IPv6 adres van die server (via SLAAC) verbindingen via WAN moet toelaten op poort 6789 dan zou mits ik niets aan de netwerkconfiguratie ervan wijzig en die server niet langer dan een maand offline houd een firewall regel met het unieke SLAAC IPv6 adres prima blijven werken bij DELTA. Klopt dat?
Zonee, wat zie ik dan over het hoofd? En heb ik dan dus inderdaad eigenlijk wildcard regels nodig waarbij een eventuele prefix mag wijzigen of moet je dan handmatig met iptables regels gaan maken zoals hier te lezen is?
Hier zal iemand van jullie toch al iets slims op gevonden hebben?
Ik ben wel een grote fan van UniFi WiFi en switches, laat ik dat vooropstellen
Zoals jij constateert is firewall op een zeer basaal niveau geïmplementeerd in UniFi. Het feit dat je niet eens interfaces based policies kunt maken anno 2023 is echt heel suf en maakt dat je 5x zo lang doet over een simpele wijziging in UI tov pfSense. Daarbij helpt een live webGUI firewall log ook enorm, deze ontbreekt bij UI. Het lijkt erop dat ze met console 3.2 wat meer willen gaan doen met IPv6 stond in een 3.1 release verwijzing.
Ik wil je niet ompraten maar voordat je weer een UI router koopt kijk ook eens naar andere platformen.
Back to the stack: Als je SLAAC gebruikt krijg je inderdaad 1 wisselend adres maar je krijgt ook vaak 1 vast adres e.a. afhankelijk van je OS. Naar dat vaste adres (ifconfig | ip a op de CLI) kan je dan portforwards zetten. Als je povider reeks wisselt dan moet je inderdaad e.a. om configureren. KPN/Glasnet gebruikt PPPoE, is CPU intensiever maar je hebt wel betere garanties dat je dezelfde provider prefix toegewezen krijgt. Als je IPv6 gemakkelijker wilt maken binnen UI, dan zou ik werken met aliassen. Dan hoef je alleen op de IPport/group page de diverse aliassen te wijzigen nadat je provider reeks is gewijzigd.
/f/image/F5Dzem9Jcfzvn6p2HrybzQbu.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/0A1IyzrsNJrVpMxQnNqNkIUs.png?f=user_large)
DHCPv6 in je LAN geeft eigenlijk altijd vaste adressen uit, maar daarmee heb je niet het privacy voordeel van SLAAC vandaar dat bovenstaand mijn voorkeur heeft.
@fagao nee je kunt voor IPv6 niets zien in UniFi, sinds kort wel voor IPv4 hebben ze (via networks) een DHCP lease output view gemaakt.
@jinglewood je hebt niet meer de extra "veiligheid" van NAT, als je voor een wildcard 2002:1234:4567::/48 port 443 open zet, dan is dat voor al je webservers in die reeks. Van je firewall GUI, tot je thermostaat, tot de webgui van je ovens.
IPv6 = routed + firewalling voor elk uniek IPv6 adres
IPv4 = natted+ firewalling voor slechts 1 WAN IPv4 adres
NAT geeft een bepaalde extra veiligheid omdat je 443 maar 1x uit kunt delen, en je een beter overzicht hebt.
[ Voor 10% gewijzigd door stormfly op 21-10-2023 09:22 ]
Wat @Neo_TGP heeft gezegd. In de interface van de Unifi controller niet terug te vinden.fagao schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:17:
[...]
Dat is wel netjes van Unifi. Dit is ook volgens de standaard best practices. Bij Delta is dit ook de standaard.
Yeps, want ik zat me al af te vragen hoe ik nou een overzicht krijg welke devices een IPv6 adres toegewezen gekregen. Dat is nu alleen te zien door de devices één voor één na te lopen. Niet echt praktisch als je wat porten wil open zetten in de firewall.Neo_TGP schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:33:
[...]
Misschien in de cli, maar voor de reguliere interface bestaat ipv6 praktisch niet. Ik vind dat wel een flink gemis overigens, maar het is niet eens zo heel lang geleden dat ipv6 helemaal niet supported was in de web/app interface.
Dat leest alsof degene met een Unifi controller beter af zijn met IPv4 tenzij er nog een aparte firewall a la pfSense erbij wordt gezetstormfly schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:10:
[...]
NAT geeft een bepaalde extra veiligheid omdat je 443 maar 1x uit kunt delen, en je een beter overzicht hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Oesie op 21-10-2023 11:35 ]
Ja precies dit. Is niets van ipv6 zichtbaar binnen de interface. Zelfs niet welk ipv6 adres de router zelf ik gebruik heeft. Overigens was dit even de snelste en makkelijkste manier om het aan te zetten, maar dan heb ik nu alleen een oplossing voor dynamische verkregen ipv6. Mijn statische devices hebben dan nog geen handmatig geassignde v6. Ik ga er dus nog maar een keer mee bezig. Delta kon mij trouwens ook niet vertellen of ik een bepaalde range/prefix heb toegekend gekregen die ik statisch kan gebruiken.Neo_TGP schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:33:
[...]
Misschien in de cli, maar voor de reguliere interface bestaat ipv6 praktisch niet. Ik vind dat wel een flink gemis overigens, maar het is niet eens zo heel lang geleden dat ipv6 helemaal niet supported was in de web/app interface.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Zaram
- FS
- Modem
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
… ik heb veel contact met de international sales manager. Die overigens technisch weet waar hij over praat.
Lopende discussies met hem zijn:
- de vraag of ik het product manual mag verspreiden - Update : ja, maar alleen aan Zaram gebruikers.
- hoe firmware updates geflashed kunnen worden - Update : via telnet/ssh… uitleg komt.
Stuur een e-mail naar zaram@kineta.nl als je het product manual hebben. Zie ik dat je inderdaad mee hebt gedaan aan de group-buy stuur ik je de link. In het product manual staat o.a. hoe je met telnet/ssh in de SFP kunt inloggen en welke commando’s er dan zijn, met de uitleg.
Lopende discussies met hem zijn:
- de vraag of ik het product manual mag verspreiden - Update : ja, maar alleen aan Zaram gebruikers.
- hoe firmware updates geflashed kunnen worden - Update : via telnet/ssh… uitleg komt.
Stuur een e-mail naar zaram@kineta.nl als je het product manual hebben. Zie ik dat je inderdaad mee hebt gedaan aan de group-buy stuur ik je de link. In het product manual staat o.a. hoe je met telnet/ssh in de SFP kunt inloggen en welke commando’s er dan zijn, met de uitleg.
[ Voor 73% gewijzigd door ernstoud op 21-10-2023 12:57 ]
Is het misschien minder werk om deze naar iedereen die mee heeft gedaan te sturen met iedereen in BCC, dan is het voor jou 1 mailtjeernstoud schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:36:
Stuur een e-mail naar zaram@kineta.nl als je het product manual hebben. Zie ik dat je inderdaad mee hebt gedaan aan de group-buy stuur ik je de link.
Hoe dan ook, tweakers award voor jou
[ Voor 5% gewijzigd door bluewalk op 21-10-2023 13:27 ]
Excuse my ignorance... maarre je kreeg toch een Nokia modem wat niet te bridgen is?dolopfriet schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 02:48:
Je krijgt bij Deltafiber inderdaad die Nokia ONT. Ieder eigen modem kan er achter. [Afbeelding]
Wanneer krijg je nu dat Nokia modem en wanneer deze ONT? Is dat abo afhankelijk ofzo?
Bij andere providers dan Delta en Caiway op het DFN XGS-PON netwerk krijg je een ONT met daarachter een router van deze provider.Clubbtraxx schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:54:
[...]
Excuse my ignorance... maarre je kreeg toch een Nokia modem wat niet te bridgen is?
Wanneer krijg je nu dat Nokia modem en wanneer deze ONT? Is dat abo afhankelijk ofzo?
[ Voor 3% gewijzigd door justdaboo op 21-10-2023 14:21 ]
Dit is precies de reden dat er een aantal mesen nog steeds zweren bij SLAAC. Ikzelf kies tegenwoordig ook liever voor SLAAC bij implementaties. Vooral omdat sommige devices met DHCPv6 gewoon met ::1 beginnen te nummeren. Dat is mij iets te voorspelbaar en veel te makkelijk te herkennen/scannen.DHCPv6 in je LAN geeft eigenlijk altijd vaste adressen uit, maar daarmee heb je niet het privacy voordeel van SLAAC vandaar dat bovenstaand mijn voorkeur heeft.
@fagao nee je kunt voor IPv6 niets zien in UniFi, sinds kort wel voor IPv4 hebben ze (via networks) een DHCP lease output view gemaakt.
Je moet geen 2 doosjes neerzetten, je moet je gewoon eens afvagen of een TopTon routertje van 180piek (RAM/SSD excluded) mogelijk niet een betere keuze is qua veiligheid dan in UI routers te blijven geloven met de opmars van IPv6. Soms is het een pijnlijke keuze dat je wel geniet van de eigen SFP voordelen, maar qua beheer sneller vastloopt. Ik gebruik de eigen ONT van KPN omdat voor mij beheer en veiligheid belangrijker zijn dan een SFP slot, neemt niet weg dat ik daar ook graag mee zou spelenOesie schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:32:
Dat leest alsof degene met een Unifi controller beter af zijn met IPv4 tenzij er nog een aparte firewall a la pfSense erbij wordt gezet
Zelfbouw project: Firewall / Router / AP hier worden alle zelfbouw routers besproken.
Maar wel een disclaimer: met SFP sloten voor eigen SFP's is de Chinese markt erg dun. Dan ben je beter af met een UniFi device.
//offtopic ik ga denk zelf nog een N100 scoren voor de vervanging van mijn Intel NUC i3 als PVE virtualisatie host.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Zaram
- FS
- Modem
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Niet iedereen heeft er belang bij. Vrij technisch. En ik vind het aardig om te zien wie interesse heeft.bluewalk schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:27:
[...]
Is het misschien minder werk om deze naar iedereen die mee heeft gedaan te sturen met iedereen in BCC, dan is het voor jou 1 mailtje
Hoe dan ook, tweakers award voor jou
Touché, de mail is verzondenernstoud schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:36:
[...]
Niet iedereen heeft er belang bij. Vrij technisch. En ik vind het aardig om te zien wie interesse heeft.
Nog over de IPv6 beperkingen in het unfi systeem.
Ik verwacht dat we hier vrij snel progressie in gaan zien, in de recentere updates zie je nu zaken staan als "to be added in a future release", wat voor mij toch wel betekend dat het in de pijplijn zit.
Sowieso blijft IPv6 maar hangen in een beperkte acceptatie, nu het voor de thuislijnen meer gangbaar wordt, en er zaken als CGnat echt aanwezig raken denk ik dat er eindelijk tractie komt om in het middensegment (waar wat mij betreft unifi zit) echt werk te maken van een degelijke IPv6 implementatie.
Overigens, op het ontbreken van de interface na is de implementatie in Unifi wel prima, ze hebben goed de best practices gevolgd en out-of-the-box heb je eigenlijk een prima veilige oplossing. Het is alleen dus jammer dat je daar niets van ziet
Ik verwacht dat we hier vrij snel progressie in gaan zien, in de recentere updates zie je nu zaken staan als "to be added in a future release", wat voor mij toch wel betekend dat het in de pijplijn zit.
Sowieso blijft IPv6 maar hangen in een beperkte acceptatie, nu het voor de thuislijnen meer gangbaar wordt, en er zaken als CGnat echt aanwezig raken denk ik dat er eindelijk tractie komt om in het middensegment (waar wat mij betreft unifi zit) echt werk te maken van een degelijke IPv6 implementatie.
Overigens, op het ontbreken van de interface na is de implementatie in Unifi wel prima, ze hebben goed de best practices gevolgd en out-of-the-box heb je eigenlijk een prima veilige oplossing. Het is alleen dus jammer dat je daar niets van ziet
Maar dolopfriet schrijft juist:justdaboo schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:13:
[...]
Bij andere providers dan Delta en Caiway op het DFN XGS-PON netwerk krijg je een ONT met daarachter een router van deze provider.
dolopfriet schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 02:48:
Je krijgt bij Deltafiber inderdaad die Nokia ONT. Ieder eigen modem kan er achter. [Afbeelding]
Vandaar dus mijn vraag...
Ik zit bij Solcon op DFN en heb dus een Nokia ONT en Fritzbox. Maar ook als je kiest voor Odido of Glasnet op het DFN krijg je de Nokia ONT en een losse router.
Alleen de klanten van Caiway en Delta op het DFN krijgen dit niet en krijgen een geïntegreerde oplossing van Nokia of Sagemcom welke niet in Bridge kan. Dit was voor mij ook de reden om te kiezen voor Solcon ( en de combi voordelen met KPN mobiel.
Nu kan je ook kiezen voor Odido voor combi voordeel met mobiel op DFN.
Alleen de klanten van Caiway en Delta op het DFN krijgen dit niet en krijgen een geïntegreerde oplossing van Nokia of Sagemcom welke niet in Bridge kan. Dit was voor mij ook de reden om te kiezen voor Solcon ( en de combi voordelen met KPN mobiel.
Waarom werkt dit?
Sinds afgelopen woensdag hebben we glasvezel van Delta met de bekende XS-2426G-B. Door Delta waren ook Deco TP-units M4/M5?meegeleverd maar aangezien we al een goed werkend Deco P7 netwerk hebben, hebben we dit gewoon omgestoken van poort 1 van het Ziggo modem naar poort 1 het Delta modem. In ons geval geeft de Nokia aan dat er maar 1 client achter zit, de eerste Deco P7. De Wifi punten zijn uitgeschakeld. De Deco P7 is nog steeds ingesteld als router en alles werkt nog steeds als voorheen. Vanaf de eerste Deco loopt ook een kabel naar een switch waarmee een aantal apparaten bedraad zijn aangesloten.
Op de Deco heb ik een alternatieve IP-range ingesteld en voor de verschillende apparaten heb ik aangegeven dat ze indien mogelijk steeds hetzelfde IP-adres moeten houden. Ik doe geen spannende dingen met het netwerk en hoef ook niet van buiten bij mijn netwerk.
Als ik alle discussies zo lees zou dit niet kunnen werken maar waarom werkt het bij mij dan wel of kan ik ergens problemen verwachten?
Sinds afgelopen woensdag hebben we glasvezel van Delta met de bekende XS-2426G-B. Door Delta waren ook Deco TP-units M4/M5?meegeleverd maar aangezien we al een goed werkend Deco P7 netwerk hebben, hebben we dit gewoon omgestoken van poort 1 van het Ziggo modem naar poort 1 het Delta modem. In ons geval geeft de Nokia aan dat er maar 1 client achter zit, de eerste Deco P7. De Wifi punten zijn uitgeschakeld. De Deco P7 is nog steeds ingesteld als router en alles werkt nog steeds als voorheen. Vanaf de eerste Deco loopt ook een kabel naar een switch waarmee een aantal apparaten bedraad zijn aangesloten.
Op de Deco heb ik een alternatieve IP-range ingesteld en voor de verschillende apparaten heb ik aangegeven dat ze indien mogelijk steeds hetzelfde IP-adres moeten houden. Ik doe geen spannende dingen met het netwerk en hoef ook niet van buiten bij mijn netwerk.
Als ik alle discussies zo lees zou dit niet kunnen werken maar waarom werkt het bij mij dan wel of kan ik ergens problemen verwachten?
Waar lees je dat dit niet kan werken?Guus65 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:00:
Je hebt twee routers achter elkaar en daarmee in feite twee netwerken. Dubbele NAT is het enige gevolg, maar dat is in principe geen probleem. Als het voor jou werkt (ook al begrijp je niet waarom) dan heb je het helemaal goed aangesloten en geconfigureerd.
Eerst het probleem, dan de oplossing
Bedankt voor je reactie.
Het Ziggo modem stond gewoon in bridge en op basis daarvan heb ik het Deco netwerk zo ingesteld als beschreven. Mooi dat het zo kan werken, ik was een beetje bang voor IP conflicten met twee routers maar dat valt dus mee. Misschien dat Delta ooit nog de optie van bridge op de Nokia gaat aanbieden dan zet ik het dan wel om.
Het Ziggo modem stond gewoon in bridge en op basis daarvan heb ik het Deco netwerk zo ingesteld als beschreven. Mooi dat het zo kan werken, ik was een beetje bang voor IP conflicten met twee routers maar dat valt dus mee. Misschien dat Delta ooit nog de optie van bridge op de Nokia gaat aanbieden dan zet ik het dan wel om.
Er wordt al een jaar gevraagd aan Delta om de bridge mode.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Zaram
- FS
- Modem
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
There… I corrected it for you. Ik lees in het oude topic (zeg maar deel 1) al berichten uit november 2021 dat men de helpdesk vroeg om bridge op de xs-2426g-a, bijvoorbeeld: Jan-1981 in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"dolopfriet schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:32:
Er wordt al een twee jaar gevraagd aan Delta om de bridge mode.
Tjonge, waarom doet Delta daar dan niks mee?
Je hoort genoeg mensen die over willen stappen naar Solcon of Odido maar hoe goed is eigenlijk het tv product tov Delta.dolopfriet schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 05:12:
Ik zit bij Solcon op DFN en heb dus een Nokia ONT en Fritzbox. Maar ook als je kiest voor Odido of Glasnet op het DFN krijg je de Nokia ONT en een losse router.
Is Solcon tv beter dan Delta interactieve tv ?
Ik heb een glazvezel aansluiting bij Caiway met een Genexis modem. Nu werkt ie niet meer goed na 5 jaar / veel storingen. Ik heb een nieuwe Nokia xs-2426G-A gekregen van iemand uit het Delta gebied die een eigen modem heeft gebruikt bij aansluiten.
Hoe kan ik de Nokia omwisselen voor de brakke Platinum. Ik begrijp uit de voorgaande reply's dat ik waarschijnlijk nog op AON zit. Thx voor de reply !
Hoe kan ik de Nokia omwisselen voor de brakke Platinum. Ik begrijp uit de voorgaande reply's dat ik waarschijnlijk nog op AON zit. Thx voor de reply !
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Zaram
- FS
- Modem
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Niet. Die Nokia is voor XGS-PON netwerken, als u nu Genexis apparatuur hebt en onlangs geen verandering hebt doorgevoerd in uw abonnement hebt u inderdaad AON. Daar werkt het Nokia device niet op.coolyellow schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:33:
Ik heb een glazvezel aansluiting bij Caiway met een Genexis modem. Nu werkt ie niet meer goed na 5 jaar / veel storingen. Ik heb een nieuwe Nokia xs-2426G-A gekregen van iemand uit het Delta gebied die een eigen modem heeft gebruikt bij aansluiten.
Dus helpdesk bellen of op MP een Genexis Platinum aanschaffen. Bijvoorbeeld: https://link.marktplaats.nl/m2000002560
Wat werkt er overigens niet goed, wat zijn die storingen? Er kan natuurlijk ook wat anders aan de hand zijn.
Bij instabiliteit kun je altijd bij de provider terecht. Sowieso kunnen er heel veel dingen mis zijn, dus een willekeurig apparaat vervangen is zelden de oplossing.coolyellow schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:33:
De Nokia XS-2426G-A is een XGSPON-modem, de Genexis is naar alle waarschijnlijkheid een AON-modem, zeker als je deze al 5 jaar hebt. Zomaar omwisselen zal dus niet zomaar gaan.coolyellow schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:33:
Zoals een andere Tweaker aangaf, ik zou contact opnemen met de klantenservice.
Ik lees dat een aantal al IPV6 op hun delta XGS-PON verbinding hebben. Moest je hier iets los voor aanvragen?
Ik heb zelf en DHCP request voor een /56 prefix open staan die niet beantwoord wordt (op vlan 100) en heb ook bij de klanten service van delta gevraagd naar de IPV6, maar die zeiden dat dat gewoon niet mogelijk was.
Ik zou graag weer (terug) gaan naar de dual stack setup, maar dat lijkt nog niet echt te lukken
Ik heb zelf en DHCP request voor een /56 prefix open staan die niet beantwoord wordt (op vlan 100) en heb ook bij de klanten service van delta gevraagd naar de IPV6, maar die zeiden dat dat gewoon niet mogelijk was.
Ik zou graag weer (terug) gaan naar de dual stack setup, maar dat lijkt nog niet echt te lukken
Zie de Q&A in de openingspost:eduwardpost schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:58:
Ik lees dat een aantal al IPV6 op hun delta XGS-PON verbinding hebben. Moest je hier iets los voor aanvragen?
Q: Heeft Delta / Caiway al IPv6?
A: De uitrol voor XGS-PON klanten is gestart. Alle nieuwe klanten krijgen direct IPv6, bestaande klanten worden in batches geüpdatet. Uiterlijk 31/12/2023 is iedereen gedaan. Als je niet wilt wachten, stuur dan een private message naar @fagao met je klantnummer en het verzoek voor een eerdere IPv6 uitrol.
Geldt IPV6 alleen voor de klanten van Delta en Caiway of krijgen alle klanten bij andere providers op het DFN ook een IPV6 adres, dus Odido, Solcon, Glasnet, etc..
Ondanks dat ik veel plezier kan beleven aan het uitzoeken/configureren van dit soort zaken is er een beperkte hoeveelheid tijd waarbinnen je dit soort projectjes kan doen. Zeker met in het achterhoofd dat je zo'n zelfbouw systeem ook moet onderhouden. En ik heb het idee, wellicht onterecht, dat je met zelfbouw eigenlijk meer onderhoud hebt dan met een 'standaard' hardware product.stormfly schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:30:
[...]
Je moet geen 2 doosjes neerzetten, je moet je gewoon eens afvagen of een TopTon routertje van 180piek (RAM/SSD excluded) mogelijk niet een betere keuze is qua veiligheid dan in UI routers te blijven geloven met de opmars van IPv6. Soms is het een pijnlijke keuze dat je wel geniet van de eigen SFP voordelen, maar qua beheer sneller vastloopt. Ik gebruik de eigen ONT van KPN omdat voor mij beheer en veiligheid belangrijker zijn dan een SFP slot, neemt niet weg dat ik daar ook graag mee zou spelen![]()
Zelfbouw project: Firewall / Router / AP hier worden alle zelfbouw routers besproken.
Daarom vind ik het toch wel apart dat er anno 2023 nog geen 'vriendelijk' (standaard) apparaat is voor de prosumers waarin dit soort zaken kunnen. Al hoewel de 'DEC675 – OPNsense® Desktop Security Appliance' misschien wat zou kunnen zijn. Maar dat vind ik dan toch best prijzig, 550 EUR.
Hoe kijken andere Tweakers hier tegenaan?
Dat is aan hun zelf. Glasnet heeft het in ieder geval wel.dolopfriet schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:28:
Geldt IPV6 alleen voor de klanten van Delta en Caiway of krijgen alle klanten bij andere providers op het DFN ook een IPV6 adres, dus Odido, Solcon, Glasnet, etc..
[ Voor 3% gewijzigd door bjusterbaarlik op 23-10-2023 12:41 ]
Dit lijkt mij een vraag voor in het andere topicOesie schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:32:
[...]
Ondanks dat ik veel plezier kan beleven aan het uitzoeken/configureren van dit soort zaken is er een beperkte hoeveelheid tijd waarbinnen je dit soort projectjes kan doen. Zeker met in het achterhoofd dat je zo'n zelfbouw systeem ook moet onderhouden. En ik heb het idee, wellicht onterecht, dat je met zelfbouw eigenlijk meer onderhoud hebt dan met een 'standaard' hardware product.
Daarom vind ik het toch wel apart dat er anno 2023 nog geen 'vriendelijk' (standaard) apparaat is voor de prosumers waarin dit soort zaken kunnen. Al hoewel de 'DEC675 – OPNsense® Desktop Security Appliance' misschien wat zou kunnen zijn. Maar dat vind ik dan toch best prijzig, 550 EUR.
Hoe kijken andere Tweakers hier tegenaan?
Board had ik voor 150 euro
SSD 40
Memory 40
Complete 2.5Gigabit router voor 230euro, dat zie ik UI niet doen.
Korte antwoord: Die China boards komen allemaal uit de ChangWang fabriek, zowel voor CWWK, Topton, HUNSN. Dat zijn gewoon goede intel boards voor een lage prijs. pfSense of OPNsense heeft veel minder dagelijks beheer dan UI vanwege de veel betere GUI waardoor je korter en sneller werkt.
Onderhoud? Nee juist niet, het was met de Intel 226V even wachten tot pfSense de juiste drivers had gecompiled. Dus sommige zijn gestart met OPNsense die wat sneller released dan pfSense. En dan is het installeren en je hebt er geen omkijken meer naar.
Tech maatje gaat voor deze 19inch variant, daar kan dan weer een eigen ONT SFP in.
https://www.reddit.com/r/...1u_router_model_gwbs1ur2/
[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 23-10-2023 13:01 ]
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Zaram
- FS
- Modem
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Zo.
Zaram is betaald. Goed nieuws is dat Zaram spreekt van 4 weken levertijd. Mooi.
Alle glasvezels en koppelstukjes bij fs.com besteld, de langere vezels hebben een ETA van 17 nov., mooi op tijd. (Rest komt eerder.)
Alle (brievenbuspakje) doosjes besteld.
Kortom… laat het spul maar komen. We zijn er klaar voor
.
Alle glasvezels en koppelstukjes bij fs.com besteld, de langere vezels hebben een ETA van 17 nov., mooi op tijd. (Rest komt eerder.)
Kortom… laat het spul maar komen. We zijn er klaar voor

Word bijna een dagtaak zo met die grote bestellingenernstoud schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:00:
Zo.
Kortom… laat het spul maar komen. We zijn er klaar voor.
Arwin
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Zaram
- FS
- Modem
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Doosje vouwen, juiste (hoeveelheid) SFP, glasvezel en koppelstukje er in, vastplakken, doosje dicht, plakband er omheen, label kopen via de post.nl app afdrukken, vouwen en op doosje plakken. Next, repeat.madbwr schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:55:
[...]
Word bijna een dagtaak zo met die grote bestellingen
Arwin
7 minuten per doosje. En dat dus 135 keer.
Nuh… geen dagtaak
Helaas tot op heden nog niet gelukt om een succesvolle verbinding op te bouwen met de Zaram SFP. Volgens Caiw helpdesk zou het PON-ID sinds vorige week al goed moeten staan krijg echter nog steeds geen IP adres. Vreemde is wel dat als ik mijn Nokia-XS010 aansluit ik nog steeds verbinding krijg terwijl ik in het forum lees dat er per abonnee slechts 1 eigen ONT kan worden geregistreerd.
Op mijn Ruckus switch zie ik dat de switchpoort +/- iedere 10 minuten up/down gaat. Volgens de manual die ik zojuist van Ernst heb ontvangen zou dit erop kunnen duiden dat de module zichzelf reset:
"In the following cases, resets the XGSPON-STICK.
If TCONT is not allocated for 600 seconds after online"
Als ik de manual bekijk onder het hoofdstukje troubleshooting lijken alle waardes goed te staan. Zou iemand met een werkende verbinding via de Zaram en toegang tot de SSH/telnet console van de module mij wellicht de output kunnen sturen een aantal commando's (via PB, weet namelijk niet in hoeverre ik dingen uit de manual hier mag delen) zodat ik die met de waardes uit mijn module kan vergelijken.
Alvast bedankt!
Op mijn Ruckus switch zie ik dat de switchpoort +/- iedere 10 minuten up/down gaat. Volgens de manual die ik zojuist van Ernst heb ontvangen zou dit erop kunnen duiden dat de module zichzelf reset:
Als ik de manual bekijk onder het hoofdstukje troubleshooting lijken alle waardes goed te staan. Zou iemand met een werkende verbinding via de Zaram en toegang tot de SSH/telnet console van de module mij wellicht de output kunnen sturen een aantal commando's (via PB, weet namelijk niet in hoeverre ik dingen uit de manual hier mag delen) zodat ik die met de waardes uit mijn module kan vergelijken.
Alvast bedankt!
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Zaram
- FS
- Modem
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Gezien dat je Nokia ONT nog werkt is de Zaram niet geregistreerd, doe een PB naar @R3D .ejsinke schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:19:
Helaas tot op heden nog niet gelukt om een succesvolle verbinding op te bouwen met de Zaram SFP. Volgens Caiw helpdesk zou het PON-ID sinds vorige week al goed moeten staan krijg echter nog steeds geen IP adres. Vreemde is wel dat als ik mijn Nokia-XS010 aansluit ik nog steeds verbinding krijg terwijl ik in het forum lees dat er per abonnee slechts 1 eigen ONT kan worden geregistreerd.
Alvast bedankt!
Ooo maar 15 uur en 45 minuten, valt reuze mee dus 🤣[b]
Doosje vouwen, juiste (hoeveelheid) SFP, glasvezel en koppelstukje er in, vastplakken, doosje dicht, plakband er omheen, label kopen via de post.nl app afdrukken, vouwen en op doosje plakken. Next, repeat.
7 minuten per doosje. En dat dus 135 keer.
Nuh… geen dagtaak.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Zaram
- FS
- Modem
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Met hulptroepen reken ik op een dagdeel. En borreltjes en diner. Met spekjes en zo.madbwr schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:39:
[...]
Ooo maar 15 uur en 45 minuten, valt reuze mee dus 🤣
En worstenbroodjes 😀
En koeken van de bakker van Ernstrobertwebbe schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:56:
En worstenbroodjes 😀
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Zaram
- FS
- Modem
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Wat is de lokale spécialité daar bij de grootste kerstboom van NL?
Zucht... die zendmast staat in IJsselstein, niet in Lopik...ernstoud schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:09:
[...]
Wat is de lokale spécialité daar bij de grootste kerstboom van NL?
IJsselstein hád trouwens de Apenluiderkoek, maar of die na het stoppen van bakkerij Aelbers nog bestaat, weet ik eerlijk gezegd niet...
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Zaram
- FS
- Modem
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Brainfart… je hebt toch wel ZRMT12345678 geregistreerd, niet ZarmCN12345678?ejsinke schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:29:
@ernstoud Dankje. De PB route via @R3D had ik begin vorige week voor mijn vakantie al geprobeerd, maar geen reactie op ontvangen dus maar aangenomen dat dit betekend dat daar alles goed staat en ik het in mijn eigen domein moet zoeken
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Zaram
- FS
- Modem
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Nergens heb ik ook maar gesuggereerd dat dat paaltje in Lopik staatwout schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:40:
[...]
Zucht... die zendmast staat in IJsselstein, niet in Lopik...
IJsselstein hád trouwens de Apenluiderkoek, maar of die na het stoppen van bakkerij Aelbers nog bestaat, weet ik eerlijk gezegd niet...

Je bent me voor… helaas geen Apenluierkoek meerwout schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:40:
[...]
Zucht... die zendmast staat in IJsselstein, niet in Lopik...
Ik woon in het buitengebied, schurkend tegen IJsselstein. Dus ik heb de Gerbrandytoren idd bijna in de achtertuin staan. Dus ja de mast staat (zoals jij waarschijnlijk wel weet, maar even voor de meelezers) in IJsselstein maar de zender stond in Lopik. En wat maakt het uit… nog een paar maanden en we hebben weer mooi uitzicht
Mag ik vragen welke Ruckus switch je hebt? Ik heb namelijk ook Delta (nu nog AON) en ik heb de glasvezel nu direct op een SFP port van mijn Ruckus ICX 7150-C12P. Zaram SFP heb ik in bestelling staan, dus ben erg benieuwd of je het werkend krijgt.ejsinke schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:19:
...
Op mijn Ruckus switch zie ik dat de switchpoort +/- iedere 10 minuten up/down gaat.
Heb het inderdaad als ZRMT laten registerenernstoud schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:42:
[...]
Brainfart… je hebt toch wel ZRMT12345678 geregistreerd, niet ZarmCN12345678?
Nu nog in een ICX 7150-24. Heb ook nog een 7150-C12P liggen waarmee ik het binnenkort wil proberen (maar aangezien dat hetzelfde platform is verwacht ik eerlijk gezegd geen andere uitkomst). Als dat niet lukt dan nog even proberen in een Juniper EX2300-C om alle mogelijkheden aan mijn kant uit te sluiten.MischaBoender schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:39:
[...]
Mag ik vragen welke Ruckus switch je hebt? Ik heb namelijk ook Delta (nu nog AON) en ik heb de glasvezel nu direct op een SFP port van mijn Ruckus ICX 7150-C12P. Zaram SFP heb ik in bestelling staan, dus ben erg benieuwd of je het werkend krijgt.
Hele gekke hoor maar heb je het device nog een reboot gegeven nadat je de Zaram hebt ingeplugd?ejsinke schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 06:14:
[...]
Nu nog in een ICX 7150-24. Heb ook nog een 7150-C12P liggen waarmee ik het binnenkort wil proberen (maar aangezien dat hetzelfde platform is verwacht ik eerlijk gezegd geen andere uitkomst). Als dat niet lukt dan nog even proberen in een Juniper EX2300-C om alle mogelijkheden aan mijn kant uit te sluiten.
Ik had met een Vigor 3910 het gedrag (waarschijnlijk model specifiek is) dat de Zaram niet goed “op” kwam na een reboot. Ik moest de module hot uit en in pluggen. En vervolgens was deze volledig actief en ook zichtbaar aan de DFN kant.
Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.