Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-04 16:23
DatafoxChris schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:49:
Ik heb de Huawei ONT geregistreerd en krijg een CGNAT adres. Caiway heeft CGNAT uitgezet maar ik blijf achter de NAT zitten. Nu blijkt dat ze een internet ip-adres uitdelen op het mac dat je doorgeeft tijdens registratie van je ONT. Maar het systeem van caiway ziet het mac van mijn router achter de ONT, en daarom krijg ik dus nogsteeds geen normaal internet ip-adres.

Ik hoop dat deze info andere mensen kan helpen om hun ONT direct op de goede manier te registreren
Wat voor IP adres je krijgt word op basis van je verbinding (Connection ID) vastgelegd. Dus MAC adres van je modem/router heeft daar geen invloed op. Je kan gewoon de ONT of je router wisselen.
Als het goed is kan je de setting in de Mijn omgeving aanpassen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:16
Delta roept hier al ruim een jaar te gaan aanleggen, maar de laatste geruchten zijn nu kwartaal 2 2014. dus we wachten geduldig op bestelronde 3 ;)

Arwin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:34
Blaffeh schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:50:
[...]

Precies de bevestiging die ik nodig had. Ik moet 30 meter kabel hebben, gaat om een vrij groot verenigingsgebouw. Ik bestel dan gelijk het koppelstukje mee. Bedankt voor het aanbod en de info!
En dan bij deze even de terugkoppeling dat ik zojuist met succes de fiber verlengd heb met dertig meter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakpeka
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14:23
[
Blaffeh schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:56:

En dan bij deze even de terugkoppeling dat ik zojuist met succes de fiber verlengd heb met dertig meter :)
Mooi, dan heb ik er goede hoop op dat die 30m bij ook zal gaan werken zodra Delta eindelijk de fiber in huis brengt …. Nu Q1 volgend jaar….

[ Voor 15% gewijzigd door Tweakpeka op 16-10-2023 16:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Clubbtraxx schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:44:
Zag dat Delta per vandaag 5Gig internet aanbied maar alleen in combinatie met 'Unlimited Mobiel'...

Lijkt mij een vorm van koppelverkoop wat niet echt toegestaan is in NL?
Ik wil evt wel 5Gig afnemen maar geen mobiel abo... Die keuze is er echter niet.
Aangezien je dit graag wilt, kun jij dan even checken bij de ACM hoe ze hier over denken? Via deze link kun je je vraag indienen: https://www.consuwijzer.nl/stel-uw-vraag-aan-acm-consuwijzer

We horen graag hun reactie.

[ Voor 9% gewijzigd door robertwebbe op 16-10-2023 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Brug
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 09:40
Vraag 1. is de Zyxel AX7501-B geschikt en kan deze in Bridge modus worden gezet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0g1GysFvlaa1y53E8zc869oMFaU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2so8ikya9mUGLsgY1yfIfdfT.webp?f=user_large

Vraag 2. Zo ja, waar is deze te koop?

Pieter_Breda

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
robertwebbe schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:20:
[...]

Aangezien je dit graag wilt, kun jij dan even checken bij de ACM hoe ze hier over denken? Via deze link kun je je vraag indienen: https://www.consuwijzer.nl/stel-uw-vraag-aan-acm-consuwijzer

Ik heb deze vraag al uitstaan, hier was ik ook benieuwd naar, toevallig vanmorgen de vraag gesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:50
The_Brug schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:30:
Vraag 1. is de Zyxel AX7501-B geschikt en kan deze in Bridge modus worden gezet?

[Afbeelding]

Ik denk dat het probleem is dat het antwoord op vraag 2 is: Niemand heeft deze al ergens kunnen vinden.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EWS99
Rambo2142 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:51:
[...]

Ah, deze update gaat dus automatisch als die een pon verbinding heeft?

Ik had dingen gelezen over aock68, dat de lan poort eruit vliegt door een software bug.
Klopt, dat heb je mogelijk in de startpost gelezen :). De Nokia XS-010X-q wordt door Delta automatisch geüpdatet. Beetje grijs gebied, want je bent er als eigenaar zelf verantwoordelijk voor. Maar die firmware is als consument nergens te krijgen. En er is ook geen fatsoenlijke procedure om die ONT zelf te updaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@The_Brug Af en toe staan ze op marktplaats. Volgens mij gebruikt Odido deze en sommige klanten hebben niet in de gaten dat ze hem in bruikleen krijgen. Ik heb iemand wel eens gevraagd hoe ze er aan gekomen zijn en waarom ze hem weg wilden doen. Antwoord was dat ze het apparaat aantroffen in hun nieuwe huurwoning. Ik vraag mij af, als je zo’n ding dan koopt, terwijl je weet dat het eigenlijk eigendom is van Odido, ben je dan een heler?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
robertwebbe schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:09:
@The_Brug Af en toe staan ze op marktplaats. Volgens mij gebruikt Odido deze en sommige klanten hebben niet in de gaten dat ze hem in bruikleen krijgen. Ik heb iemand wel eens gevraagd hoe ze er aan gekomen zijn en waarom ze hem weg wilden doen. Antwoord was dat ze het apparaat aantroffen in hun nieuwe huurwoning. Ik vraag mij af, als je zo’n ding dan koopt, terwijl je weet dat het eigenlijk eigendom is van Odido, ben je dan een heler?
Grijs gebied. Heel MP staat vol met eigendom van ISP’s. Vaak zelfs nieuw. Ik heb een keer een Genexis Platinum op MP gekocht van iemand die had er twee van Delta “gekregen”. En zei dat Delta had aangegeven hem niet terug te hoeven.

Maar heling? Lijkt me zwaar aangezet.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Als je een 8Gbps abbo hebt… heeeeeel zuinig op zijn:

Delta biedt 5 Gbps voor EUR 125 per maand, inclusief Unlimited Mobile

https://www.telecompaper....unlimited-mobile--1479211

[ Voor 18% gewijzigd door justdaboo op 16-10-2023 18:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pnxsinned
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-03 16:59
justdaboo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:32:
Als je een 8Gbps abbo hebt… heeeeeel zuinig op zijn:

Delta biedt 5 Gbps voor EUR 125 per maand, inclusief Unlimited Mobile

Dang, toch een hoop geld.
Ben al erg content nu met 1Gbps. Het ging mij vooral om de upload, en ben tot nu toe erg tevreden ermee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Brentjuh2000 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:23:
[...]

Alle *Nieuwe* aansluitingen zijn standaard XGS PON ongeacht abbonnement
Dat is niet waar, zoals het artikel staat gaat het om verreweg de meesten. Zeker meer dan 95%, maar er worden nog steeds nieuwe AON aansluitingen geleverd die lang geleden besteld zijn. En heel soms blijft bij een overstap soms klanten ook nog op AON. Je hebt alleen als klant niet de keuze tussen het één of ander.
The_Brug schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:30:

[Afbeelding]

Waarom zou je een heel duur apparaat gaan kopen en dan alles wat het apparaat kan uitzetten? Dan kun je toch veel beter een apparaat kopen die al de functies niet heeft en veel goedkoper is. Neemt ook nog eens minder stroom en ruimte in.

[ Voor 36% gewijzigd door bjusterbaarlik op 16-10-2023 19:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
bjusterbaarlik schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:41:
[...]

Dat is niet waar, zoals het artikel staat gaat het om verreweg de meesten. Zeker meer dan 95%, maar er worden nog steeds nieuwe AON aansluitingen geleverd die lang geleden besteld zijn. En heel soms blijft bij een overstap soms klanten ook nog op AON. Je hebt alleen als klant niet de keuze tussen het één of ander.

[...]

Waarom zou je een heel duur apparaat gaan kopen en dan alles wat het apparaat kan uitzetten? Dan kun je toch veel beter een apparaat kopen die al de functies niet heeft en veel goedkoper is. Neemt ook nog eens minder stroom en ruimte in.
Ik had een AON aansluiting bij Delta met ben toen ik begin oktober internet over de glasvezel nam van Solcon automatisch omgezet naar XGS-Pon met zo'n Nokia ONT. Dus ik kan me niet voorstellen dat Delta nu nog mensen aansluit op AON bij een omzetting of nieuwe klant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
dolopfriet schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:51:
[...]

Ik had een AON aansluiting bij Delta met ben toen ik begin oktober internet over de glasvezel nam van Solcon automatisch omgezet naar XGS-Pon met zo'n Nokia ONT. Dus ik kan me niet voorstellen dat Delta nu nog mensen aansluit op AON bij een omzetting of nieuwe klant.
Je hoeft er ook niet echt een voorstelling van te maken. Het is iets wat gebeurt. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:55
nou voor mij duurt het nog even.... Vanmorgen is de vezel in de wijkcentrale omgeprikt, maar vanavond komt de Nokia van Delta nog niet online. (geen stabiel PON signaal) blijft knipperen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 22:57
Vorige week overgestapt van Delta naar Solcon, ik zat op AON en de aansluiting is (gelukkig) AON gebleven. Meer dan 1 Gbit verwacht ik de komende jaren niet nodig te hebben. Ik heb een Mikrotik met fs.com SFP module, en kan deze combinatie blijven gebruiken (na tijdelijk de Solcon apparatuur aangesloten te hebben om de verbinding te activeren). Er is dus nog steeds een kans dat je bij een overstap (met gelijke snelheid) niet wordt omgezet naar XGS-PON.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Aotearoa schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:27:
Vorige week overgestapt van Delta naar Solcon, ik zat op AON en de aansluiting is (gelukkig) AON gebleven. Meer dan 1 Gbit verwacht ik de komende jaren niet nodig te hebben. Ik heb een Mikrotik met fs.com SFP module, en kan deze combinatie blijven gebruiken (na tijdelijk de Solcon apparatuur aangesloten te hebben om de verbinding te activeren). Er is dus nog steeds een kans dat je bij een overstap (met gelijke snelheid) niet wordt omgezet naar XGS-PON.
Klopt maar als je naar Delta of Caiway gaat ga je wel naar XGS-PON.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
-Michel- schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:34:
Ik heb een FS.com XGSPON stick te koop. Krijg hem niet aan de praat in mijn Mikrotik en heb geen tijd/kennis om uit te zoeken wat het probleem is :)

Generic Compatible XGSPON Stick ONU SFP+ 1270nm-TX/1577nm-RX 10G-TX/10G-RX Class N1 20km IND DDM SC SMF Optical Transceiver Module

FS module

Vraag & Aanbod
Misschien moet je dan eens contact opnemen met @Aotearoa, hij heeft de fs.com SFP werken in een Mikrotik router:

Aotearoa in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

Niet te snel opgeven lijkt me!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rambo2142
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-04 15:05
EWS99 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:49:
[...]

Klopt, dat heb je mogelijk in de startpost gelezen :). De Nokia XS-010X-q wordt door Delta automatisch geüpdatet. Beetje grijs gebied, want je bent er als eigenaar zelf verantwoordelijk voor. Maar die firmware is als consument nergens te krijgen. En er is ook geen fatsoenlijke procedure om die ONT zelf te updaten.
Heb het net even getest en alles werkt, firmware staat ook op bock21 :D

Wist niet dat dat automatisch ging want dat stukje miste ik bij de eerste post of ik heb het niet goed gelezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Rambo2142 Ik denk dat we dit ook beter niet kunnen vermelden… Als je meer info wilt, pm gerust.

[ Voor 20% gewijzigd door robertwebbe op 16-10-2023 21:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clubbtraxx
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-03 17:04
pnxsinned schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:10:
[...]
Dang, toch een hoop geld.
Ben al erg content nu met 1Gbps. Het ging mij vooral om de upload, en ben tot nu toe erg tevreden ermee.
Hoop geld inderdaad, dus ze kunnen wat mij betreft beginnen met die 35 Euro die 'unlimited mobile' normaal kost van de prijs af te halen door het ook zonder koppelverkoop aan te bieden.
90 euro klinkt al een stuk interessanter namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
dolopfriet schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:51:
[...]

Ik ben eigenlijk wel nieuwschierig of je ook al een IPv6 krijgt bij Solcon?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• N1traat
Ik heb nog een nieuwe glasvezelkabel van 30 meter over. https://tweakers.net/aanb...plex-single-mode-30m.html

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fagao
EWS99 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:41:
[...]

Ik ben eigenlijk wel nieuwschierig of je ook al een IPv6 krijgt bij Solcon?
In theorie is de verbinding van Solcon op XGSPON geschikt voor IPv6, echter of ze ook daadwerkelijk een IPv6 adres uitdelen op de XGSPON verbinding zou je aan Solcon moeten vragen.

Overigens deelt Delta Fiber vanaf gisteren standaard een IPv6 /56 prefix uit aan nieuwe XGSPON klanten met een Nokia modem.

[ Voor 14% gewijzigd door fagao op 17-10-2023 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:16
net iets te lang voor me denk :+
vanaf FTU van de glasvezelaanbieder naar DM pro is het max 3 mtr, de standaard wago steeklasdopjes gaan vrees ik ook niet werken bij inkorten O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-05 13:26

ofc

fagao schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:43:
[...]
Overigens deelt Delta Fiber vanaf gisteren standaard een IPv6 /56 prefix uit aan nieuwe XGSPON klanten met een Nokia modem.
Dat is goed nieuws. Hoe kan ik dat als bestaande klant laten activeren?
Ik heb nu twee weken een XGS-PON aansluiting en m.b.v. DMZ heb ik bijna alles werkend met het geleverde nokia modem.
Alleen mijn tunnelbroker.net IPv6 tunnel krijg ik niet meer werkend omdat binnenkomende ICMP (ping) geblokkeerd wordt. Het zou zonde zijn om alleen daarvoor een eigen ONT te installeren.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• N1traat
Ik kan ook bevestigen dat het werkt met een Huawei EN8010Ts-20! (uiteraard de HN8010Ts doorgegeven)

Nadat ik gisterenavond een storing had aangemeld bij Delta, omdat de Nokia niet online kwam, was er vanmorgen al een monteur van BAM hier thuis. Bij de wijkcentrale even alles bekeken kabel gemeten, en toen werkte alles. Misschien zat er iets niet helemaal lekker in die centrale. Connector niet goed verbonden, vuil op de connector of een klemzittende vezel... Geen idee, en de monteur ook niet, maar toen hij terug kwam was de meting keurig en de Nokia kwam online. Supervlot geregeld! Fijn Delta!!

Direct om 12u de ONT wissel naar de Huawei aangevraagd, en nu om 14:00 uur al uitgevoerd, en een IP. Overigens ook nog eens hetzelfde IP als voor de migratie. (vast IP ivm Flex Zakelijk)

Dus buiten die hickup van iets kabel-technisch in de centrale, werkte alles meteen. Ik heb wel even een mac adres op mijn internet interface van de UDM-SE gezet en die doorgegeven voor de zekerheid. Dat lijkt dus ook meteen te zorgen dat ik het juiste IP kreeg.

En voor ons allemaal even een speedtestje;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4d8fuGva6w8X2fpN8xSIAzGAeU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JmHHqCyhkP93DhY6TmN4zt95.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-05 15:17
Vragen ze bij Zaram niet af wat je allemaal aan het doen bent?

iRacing Profiel

Acties:
  • +15 Henk 'm!
SkullboyNL schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:27:
Vragen ze bij Zaram niet af wat je allemaal aan het doen bent?
Zeker. Maar ik heb veel contact met de international sales manager. Die overigens technisch weet waar hij over praat. Lopende discussies met hem zijn:

- de komende order
- de vraag of ik het product manual mag verspreiden
- hoe firmware updates geflashed kunnen worden
- of ik een commitment voor 1000 units kan geven (nee dus)
- dat er geen exclusiviteit is
- …

Wat dat laatste betreft; Zaram krijgt nu vragen van distributeur(s) in NL. De aanbodzijde van de markt wordt wakker. Ongetwijfeld met een prijs in de buurt van de fs.com SFP. Ik lig er niet wakker van. Het zal mogelijk blijven om de community te blijven voorzien tegen kostprijs. Of ik dat dan ben weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:25
fagao schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:07:
Even een technische update van mij.
Er is een geval dat het soms langer kan duren voordat je een ander apparaat kan aansluiten. Als je je router op een andere ONT of XGSPON SFP aansluiten, dan komt er bij Delta Fiber hetzelfde MAC adres op een andere ONT. Dat vind de OLT van Delta Fiber niet zo leuk. (Het MAC adres moet dan eerst uitgetimed worden).
Er komt binnenkort een update van de settings dat er automatisch een MAC flush gedaan worden als de Router van de ONT losgekoppeld wordt. Dus voor nu moet je dan even wachten tot de MAC uitgetimed is.

Een ander geval wat je kan tegenkomen is als je per ongeluk je LAN netwerk op de ONT aansluit en je de maximum aantal MAC adressen het PON netwerk in stuurt. Je moet dan ook even wachten tot alle MAC adressen zijn uitgetimed, voordat je een nieuw apparaat kan aansluiten.
Weet jij hoe lang dit doorgaans duurt? Ik zit nu sinds 13:00 zonder internet, terwijl op de huawei ont netjes alle lampjes groen branden.

Vlan staat netjes op 100 in mn eigen router

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fagao
yniezink schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:18:
[...]

Weet jij hoe lang dit doorgaans duurt? Ik zit nu sinds 13:00 zonder internet, terwijl op de huawei ont netjes alle lampjes groen branden.

Dit soort upgrades kunnen nogal wat impact hebben en moeten daarom goed getest worden.
Ik weet niet wanneer dit precies gedaan wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
yniezink schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:18:
[...]

Zou moeten werken nu ...
Had overigens niks met mac-adressen te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door R3D op 17-10-2023 21:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:25
R3D schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:20:
[...]

Zou moeten werken nu ...
Had overigens niks met mac-adressen te maken.
Heel erg bedankt! In dit geval volledig mijn eigen schuld. Ipv HWTCxxxxxx had ik er een N tussen staan. En dit vervolgens gewoon verkeerd doorgegeven..

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Update in het avontuur van de Zaram ivm een Draytek Vigor 3910.

Na vele dagen iemand uit Taiwan op de 3910 aan het werk gehad te hebben net tests en debugs helaas het volgende bericht;
The TX direction behaves abnormal.
And we cannot solve the problem unless we have the XGS-PON module here for further adjustment.
Do you think if the customer can send the module to us for fixing this incompatible issue?
Morgen hoor ik meer over hoe/wat en of Draytek zelf een Zaram laat komen of dat ik er een hun kant op moet sturen voor het finetunen hiervan.

Het gaat dus nog niet van zelf :)

Nogmaals, in de basis werkt het goed tot een reboot van de Vigor 3910, dan moet de Zaram "hot" unplugged en plugged worden.

Nu we naar een volgend hoofdstuk gaan met de Vigor 3910 icm de Zaram ga ik de FS module vd week eens proberen, ik hou jullie op de hoogte!

Nogmaals tnx to @Sjonnybonny en @R3D tot nu toe!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
justdaboo schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:41:
Update in het avontuur van de Zaram ivm een Draytek Vigor 3910.

Na vele dagen iemand uit Taiwan op de 3910 aan het werk gehad te hebben net tests en debugs helaas het volgende bericht;

[...]

Morgen hoor ik meer over hoe/wat en of Draytek zelf een Zaram laat komen of dat ik er een hun kant op moet sturen voor het finetunen hiervan.

Het gaat dus nog niet van zelf :)

Nogmaals, in de basis werkt het goed tot een reboot van de Vigor 3910, dan moet de Zaram "hot" unplugged en plugged worden.

Nu we naar een volgend hoofdstuk gaan met de Vigor 3910 icm de Zaram ga ik de FS module vd week eens proberen, ik hou jullie op de hoogte!

Nogmaals tnx to @Sjonnybonny en @R3D tot nu toe!
Raar issue. Wellicht kan ik Zaram inschakelen om met Draytek in conclaaf te gaan. Maar ieders belang is klein als het om 1 gebruiker hier in NL gaat. Dus of er veel wil is om tot een oplossing te komen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clubbtraxx
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-03 17:04
robertwebbe schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:20:
[...]

Gedaan... Antwoord ACM komt er op neer dat wanneer een aanbieder geen monopolist is op een bepaald gebied en het ook niet word op het andere gebied (product) wat samen wordt aangeboden, dat de koppelverkoop dan is toegestaan in NL. Ze mogen dit dus gewoon doen. Helaas wat mij betreft.
Hopelijk komt er ooit nog een 5Gig abo zonder ook verplicht mobiel te moeten afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:46:
[...]

Raar issue. Wellicht kan ik Zaram inschakelen om met Draytek in conclaaf te gaan. Maar ieders belang is klein als het om 1 gebruiker hier in NL gaat. Dus of er veel wil is om tot een oplossing te komen?
Tja zou ook nog kunnen, de module zou dan ook naar DrayTek in Taiwan moeten verwacht ik, haha.
Ik ga de FS module in ieder geval testen en eens kijken hoe nu verder en wat ik er in kan betekenen tbv de Zaram’s. Ik heb er zin in 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Clubbtraxx schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:54:
[...]

Gedaan... Antwoord ACM komt er op neer dat wanneer een aanbieder geen monopolist is op een bepaald gebied en het ook niet word op het andere gebied (product) wat samen wordt aangeboden, dat de koppelverkoop dan is toegestaan in NL. Ze mogen dit dus gewoon doen. Helaas wat mij betreft.
Hopelijk komt er ooit nog een 5Gig abo zonder ook verplicht mobiel te moeten afsluiten.
Er komt op termijn ook nog een 4gb abbo bij Delta las ik in het artikel:

Delta ziet 5 Gig Glasvezel niet als een regulier product voor een gemiddeld huishouden, aldus woordvoering. Het standaard portfolio tot 2 Gbps voorziet ruimschoots in de behoefte van een gemiddeld huishouden. Wanneer de behoefte aan hogere snelheden verder toeneemt komt Delta mogelijk op termijn ook nog met een 4 Gig abonnement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1traat
Clubbtraxx schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:54:
[...]

Ja en tegen een redelijker tarief. Ze mogen nu misschien wel het snelste abo aanbieden, maar het kost 2x zoveel als KPN met 4Gb. Als ik allebei hier in huis had liggen, had ik nu 7,50 meer in de maand betaald voor KPN, en 4Gb gehad. Zelfs zonder dat verplichte mobiele abonnement, is het in verhouding veel te duur t.o.v. de prijs voor KPN 4Gb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marijn390
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-09-2024
Ik zit momenteel op het P2P netwerk van Delta. Ik heb als router een Unifi Dream Router en als converter van glas naar UTP heb ik de AE converter van Ubiquiti: https://store.ui.com/us/en/products/uf-ae

Van het glasvezel punt aan de muur in de meterkast ga ik direct naar de AE converter. Vanuit de AE converter ga ik via UTP naar de Dream Router. Dit werkt prima, als je VLAN 100 instelt op de WAN poort van de Dream Router. Delta zet bij binnenkort om naar X-GPON en dan zal dit niet meer werken.

Wat heb ik nodig om, zonder modem van Delta, een wekende verbinding te hebben? Kan ik de AE converter houden en moet ik alleen een andere SFP module hebben met kabel of moet ik iets laten activeren door Delta?

Ik hoor het graag zodat ik wat voorbereidingen kan treffen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
marijn390 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:12:
Ik zit momenteel op het P2P netwerk van Delta. Ik heb als router een Unifi Dream Router en als converter van glas naar UTP heb ik de AE converter van Ubiquiti: https://store.ui.com/us/en/products/uf-ae

Van het glasvezel punt aan de muur in de meterkast ga ik direct naar de AE converter. Vanuit de AE converter ga ik via UTP naar de Dream Router. Dit werkt prima, als je VLAN 100 instelt op de WAN poort van de Dream Router. Delta zet bij binnenkort om naar X-GPON en dan zal dit niet meer werken.

Wat heb ik nodig om, zonder modem van Delta, een wekende verbinding te hebben? Kan ik de AE converter houden en moet ik alleen een andere SFP module hebben met kabel of moet ik iets laten activeren door Delta?

Ik hoor het graag zodat ik wat voorbereidingen kan treffen.
Al je vragen worden beantwoord op de topic start toch?

[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 19:22
Misschien ten overvloede maar de Sagemcom Fast 5684 staat nu op de officiële lijst van Delta

https://www.delta.nl/internet/glasvezel/modem/

Dus kan hij misschien ook hier vermeld worden in de topic start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@R3D Kun jij een modem swap voor mij triggeren zodat ik die Sagemcom krijg en de Nokia terug stuur? Ben wel benieuwd eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marijn390
Ik heb de informatie doorgelezen maar ik kom er nog niet echt uit. Vandaar dat ik het via deze weg vraag. Ik zie namelijk niks over een AE converter etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:34

Adze

CCNP !

robertwebbe schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:37:
@R3D Kun jij een modem swap voor mij triggeren zodat ik die Sagemcom krijg en de Nokia terug stuur? Ben wel benieuwd eigenlijk.
Ik denk dat je een goede kans maakt bij de servicedesk van Delta. Je hebt immers een 8gbit verbinding. Die komt enkel tot z'n recht met een Sagemcom, omdat die als enige een 10gbps LAN poort heeft. Misschien zijn ze gevoelig voor dit argument... Succes met verbaal stoeien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 21:33
marijn390 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:38:
[...]

Ik heb de informatie doorgelezen maar ik kom er nog niet echt uit. Vandaar dat ik het via deze weg vraag. Ik zie namelijk niks over een AE converter etc.
Zover ik zie: Je hebt zowel een nieuwe converter nodig als een nieuwe SFP+ adapter. Ik kijk naar hetzelfde. Een losse ONT is een goedkopere actie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
marijn390 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:38:
[...]

Voor jouw situatie kun je het beste de Huawei ONT kopen. Zie https://en.cdr.pl/p9463,h...ont-terminal-1x-10ge.html. Deze vervangt je AE converter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marijn390
Tadango schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:44:
[...]

Zover ik zie: Je hebt zowel een nieuwe converter nodig als een nieuwe SFP+ adapter. Ik kijk naar hetzelfde. Een losse ONT is een goedkopere actie.
Thnx! Ik had voor de P2P verbinding een Genexis Platinum modem van Delta. Uit dit modem heb ik de SFP, kabel + sleede gehaald. De sleede gaat in de wandaansluiting en de SFP in de AE converter van Ubiquiti.

Omdat ik het Genexis Platinum modem weer moet inleveren, moet ik ook de SFP + kabel + sleede weer meesturen. Is zo'n sleede + kabel ook los te koop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marijn390
robertwebbe schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:55:
[...]

Voor jouw situatie kun je het beste de Huawei ONT kopen. Zie https://en.cdr.pl/p9463,h...ont-terminal-1x-10ge.html. Deze vervangt je AE converter.
Bedankt voor de reactie. Ik ben alleen niet zo'n fan van Huawei. De Nokia ONT kan ik ook gebruiken neem ik aan? Ik heb al wat zien staan op Marktplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik was aan het dubben tussen de Huawei en de Zaram + ACT AC4455, uiteindelijke maar voor het laatste gekozen, want waarom niet 🤷. Let's go!

Nu alleen uitzoeken hoe ik overgezet kan worden van AON naar XGS-PON, zonder mijn abbo aan te passen (1gbit is zat voor mij en ik wil vooral ipv6). Volgens https://www.delta.nl/klantenservice/internet-en-wifi/ipv6/
Wanneer krijgen DELTA-klanten op het P2P-netwerk IPv6?

Klanten op het P2P-netwerken krijgen geen IPv6. Simpelweg omdat IPv6 niet beschikbaar is op het P2P-netwerk. Om gebruik te kunnen maken van IPv6 moeten men eerst omgezet worden naar het geavanceerde XGS-PON netwerk. Hiervoor is een nieuw modem nodig. Voor de installatie kan een afspraak worden gemaakt via onze klantenservice.
Dat zou gewoon moeten kunnen via de klantenservice, dus we gaan dat tzt. (begin december) wel zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanthorax op 18-10-2023 11:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:45

KRASH

Juist ja...

marijn390 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:56:
[...]

Thnx! Ik had voor de P2P verbinding een Genexis Platinum modem van Delta. Uit dit modem heb ik de SFP, kabel + sleede gehaald. De sleede gaat in de wandaansluiting en de SFP in de AE converter van Ubiquiti.

Omdat ik het Genexis Platinum modem weer moet inleveren, moet ik ook de SFP + kabel + sleede weer meesturen. Is zo'n sleede + kabel ook los te koop?
Die slede is best makkelijk los te halen, met een klein schroevendraaiertje kan je de clipjes losmaken en de kabel eruit halen. Dan stuur je hem zonder slede terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marijn390
KRASH schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:10:
[...]

Die slede is best makkelijk los te halen, met een klein schroevendraaiertje kan je de clipjes losmaken en de kabel eruit halen. Dan stuur je hem zonder slede terug.
Thnx, dat ga ik proberen! Hoef ik alleen maar een fiber kabel te kopen. Heb je tips welke het beste is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
robertwebbe schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:37:
Ik kan helaas geen swap voor je triggeren, dat is helpdesk domain wat ik liever niet aanraak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
GROEN LICHT/WITTE ROOK in het Draytek Vigor 3910 SFP+ verhaal.

Na dat de Zaram ook na uitgebreide hulp van DrayTek niet meer online kwam na een reboot van de Vigor 3910 heb ik vanmorgen een FS module geplaatst en aangemeld (Tnx aan @R3D voor het zetje d:)b ).

** Voor de lezers die dit verhaal niet kennen.... de Zaram werkte perfect en snel op de Vigor 3910, het enige lastige was dat de Zaram niet meer online kwam na een reboot of een stroomstoring. De module moest HOT unplugged/plugged worden of andersom. Deze routers staan op remote locaties dus niet wenselijk. Dit is dus ENKEL een issue met de Draytek Vigor 3910.

Chat ging trouwens super snel, geen gekke vragen, dikke 10 voor "Angela".

En nu ook na een reboot van de Vigor netjes direct online! *O*

Komende dagen eens naar de locatie om een speedtest op deze 8gbps lijn te doen. Ik heb met de Zaram slechts 1 speedtest gedaan, dus een ECHT vergelijk is het niet.

[ Voor 26% gewijzigd door justdaboo op 18-10-2023 12:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
justdaboo schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:56:
GROEN LICHT/WITTE ROOK in het Draytek Vigor 3910 SFP+ verhaal.

Na dat de Zaram ook na uitgebreide hulp van DrayTek niet meer online kwam na een reboot van de Vigor 3910 heb ik vanmorgen een FS module geplaatst en aangemeld (Tnx aan @R3D voor het zetje).

Chat ging trouwens super snel, geen gekke vragen, dikke 10 voor "Angela".

En nu ook na een reboot van de Vigor netjes direct online, komende week eens naar de locatie om een speedtest op deze 8gbps lijn te doen. Ik heb met de Zaram slechts 1 speedtest gedaan, dus een ECHT vergelijk is het niet.
Kleine toevoeging omdat het de lezer kan afschrikken. De Zaram werkt wel in de Draytek maar moest na een reboot uitgetrokken worden en weer geplaatst om weer te werken. Onhandig als je niet bij die router bent als hij reboot of na een stroomstoring.

In een UDM geen issue hiermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:58:
[...]

Kleine toevoeging omdat het de lezer kan afschrikken. De Zaram werkt wel in de Draytek maar moest na een reboot uitgetrokken worden en weer geplaatst om weer te werken. Onhandig als je niet bij die router bent als hij reboot of na een stroomstoring.

In een UDM geen issue hiermee.
Ik heb voor de nieuwe lezers of de lezers die het gemist hebben even een toevoeging in mn post gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
marijn390 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:03:
[...]

Bedankt voor de reactie. Ik ben alleen niet zo'n fan van Huawei. De Nokia ONT kan ik ook gebruiken neem ik aan? Ik heb al wat zien staan op Marktplaats.
Ja, die werkt ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Sinds mijn 2gbit abonnement echt verschrikkelijke snelheden voor Tweaknews (eu). Eerder was het letterlijke volle bak, nu is het 500mbit max. Iemand enig idee waardoor dit kan komen? Niets in de config gewijzigd, was eigenlijk gelijk al na de eerste keer gebruiken, dezelfde dag dat 1gbit naar 2gbit (en dus XGS-PON) werd omgezet.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-05 07:20
marijn390 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:13:
[...]

Thnx, dat ga ik proberen! Hoef ik alleen maar een fiber kabel te kopen. Heb je tips welke het beste is?
Martijn, als je het Nokia modem hebt (of misschien kan het bij een ander ook). Kan je de kabel loshalen en 1 op 1 overzetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Smirnoff op 18-10-2023 14:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luckyluca
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-04 10:07
marijn390 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:13:
[...]

Dat ligt aan welke sfp module je hebt. De kant die in de slede moet is een SC/APC connector (LET OP!! kijk goed hoe de connector in de slede zit voordat je deze loshaalt. Er zit een klein uitsteekseltje op de connector. Deze moet exact dezelfde kant uit de slede weer in. Als je dat niet doet maak je je ftu kapot. Dit heb ik zelf jammergenoeg op de harde manier uit moeten vinden 8)7 ). De andere kant van de connector is net degene die in de sfp moet. Bij de standaard sfp van delta is dit een SC/UPC connector. Ik heb zelf goede ervaringen met glaskabels van FS.com. Bijvoorbeeld deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tr4il
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-05 10:51
marijn390 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:56:
[...]

Luckyluca schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:05:
[...]

Dat ligt aan welke sfp module je hebt. De kant die in de slede moet is een SC/APC connector (LET OP!! kijk goed hoe de connector in de slede zit voordat je deze loshaalt. Er zit een klein uitsteekseltje op de connector. Deze moet exact dezelfde kant uit de slede weer in. Als je dat niet doet maak je je ftu kapot. Dit heb ik zelf jammergenoeg op de harde manier uit moeten vinden 8)7 ). De andere kant van de connector is net degene die in de sfp moet. Bij de standaard sfp van delta is dit een SC/UPC connector. Ik heb zelf goede ervaringen met glaskabels van FS.com. Bijvoorbeeld deze.
De Nokia en de Huawei hebben allebei een groene SC/APC connector. Een lege slede heb je wellicht nog in je FTU zitten, anders kan je die van de door Delta geleverde Nokia eventueel gebruiken, of een koppelstukje.
Zie ook:
Tr4il schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:07:
[...]

Koppelstukjes: https://www.fs.com/de-en/products/168839.html
Kabel: https://www.fs.com/de-en/products/41926.html
Kies natuurlijk vooral de lengte die je nodig hebt, ik heb 5m want 2m zou te kort zijn en 3m was niet op voorraad.
Ik heb nog koppelstukjes en een geschikte 5m kabel. DM me maar als je geïnteresseerd bent, ik heb ze toch over en je mag ze voor een zacht prijsje overnemen ;-)

-----------------------------------

Ik ben ook nog steeds aan het proberen m'n Adtran SDX 621i ONT aan het functioneren te krijgen met een eigen router.
Onze hoop in bange dagen @R3D wist me te vertellen dat de Adtran gezien wordt aan de andere kant.
Ik krijg alleen nog steeds geen IP. (DFN ziet geen MAC adres van mij doorkomen, daar zit 't probleem)
Ik heb een net iets lagere firmwareversie dan de hier langsgekomen werkende exemplaren waarvan de eigenaren de versies gedeeld hebben. (Die van @ernstoud die naar iemand anders is gegaan en die van @5V1NA70G zaten/zitten op ML-860, en de 622v van @MindBender zat op ML-916. Verder waren er nog @TheEagle en @Computer guy waar ook een Adtran prima functioneerde maar hebben hun firmwareversie nooit gedeeld. Die van mij zit op ML-820. @Polyphemus Heb je nog uit kunnen vinden welke versie die van jou draait?)

Bovenstaande tweakers waren in het vorige deel al heel actief bezig met de Adtrans en hebben daar ook (onderling verschillende) configs gedeeld, dus ik heb nog een aantal kleine config opties om te proberen maar als dat ook niet lukt haak ik af denk ik.
(Frustrerend eigenlijk, want ik zou zeggen dat ie hardwarematig en op PON gebied prima functioneert, maar de Ethernet/MAC/WAN configuratie loopt in de soep en ik heb niet genoeg aanknopingspunten om effectief nog andere configuratieopties te proberen -O- )

[ Voor 25% gewijzigd door Tr4il op 18-10-2023 21:14 ]

Tadaaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:42
Tr4il schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:48:
[...]

[...]

De Nokia en de Huawei hebben allebei een groene SC/APC connector. Een lege slede heb je wellicht nog in je FTU zitten, anders kan je die van de door Delta geleverde Nokia eventueel gebruiken, of een koppelstukje.
Zie ook:

[...]

Ik heb nog koppelstukjes en een geschikte 5m kabel. DM me maar als je geïnteresseerd bent, ik heb ze toch over en je mag ze voor een zacht prijsje overnemen ;-)

-----------------------------------

Ik ben ook nog steeds aan het proberen m'n Adtran SDX 621i ONT aan het functioneren te krijgen met een eigen router.
Onze hoop in bange dagen @R3D wist me te vertellen dat de Adtran gezien wordt aan de andere kant.
Ik krijg alleen nog steeds geen IP. (DFN ziet geen MAC adres van mij doorkomen, daar zit 't probleem)
Ik heb een net iets lagere firmwareversie dan de hier langsgekomen werkende exemplaren waarvan de eigenaren de versies gedeeld hebben. (Die van @ernstoud die naar iemand anders is gegaan en die van @5V1NA70G zaten/zitten op ML-860, en de 622v van @MindBender zat op ML-916. Verder waren er nog @TheEagle en @Computer guy waar ook een Adtran prima functioneerde maar hebben hun firmwareversie nooit gedeeld. Die van mij zit op ML-820. @Polyphemus Heb je nog uit kunnen vinden welke versie die van jou draait?)

Bovenstaande tweakers waren in het vorige deel al heel actief bezig met de Adtrans en hebben daar ook (onderling verschillende) configs gedeeld, dus ik heb nog een aantal kleine config opties om te proberen maar als dat ook niet lukt haak ik af denk ik.
(Frustrerend eigenlijk, want ik zou zeggen dat ie hardwarematig en op PON gebied prima functioneert, maar de Ethernet/MAC/WAN configuratie loopt in de soep en ik heb niet genoeg aanknopingspunten om effectief nog andere configuratieopties te proberen -O- )
@Tr4il Ik heb (helaas) ook ML-820, dan hoef ik te zijner tijd ook geen poging te wagen het werkend te krijgen vermoed ik :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tr4il
Polyphemus schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:15:
[...]

@Tr4il Ik heb (helaas) ook ML-820, dan hoef ik te zijner tijd ook geen poging te wagen het werkend te krijgen vermoed ik :/
Heb je de scfg.txt van de jouwe beschikbaar om te delen toevallig? Ik ben wel benieuwd of die dan nog verschilt met die van mij. (vergeet 't serienummer niet weg te halen).

Voor de volledigheid, die van mij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
#===== Customized Startup Configurations ========
# This file contains default startup configuration values
# specific to ASCI: Saturn - 8271A
# Values in this field will overwrite values in /config/default_scfg.txt
INT CFG_ID_L2_IGMP_SNOOPING = 1; ## IGMP snooping
INT CFG_ID_L2_UMC_DROP = 1;
INT-ARRAY CFG_ID_NI5_DRV_INIT = {5, 5, 0}; ## interface 5 driver configure eth5
CHAR CFG_ID_NE_CPU_CPU_PORT_COUNT = 6;
INT CFG_ID_L2FP_CPU_PORT_START = 0x16;
INT CFG_ID_L2FP_CPU_PORT_END = 0x16;
CHAR-ARRAY CFG_ID_PUC_LLID1_COS_THRESHOLDS_SEL = {1,1,1,1,1,1,1,1};
INT CFG_ID_SATURN_L2TE_VOQ_THRSH_PROFILE_0_THL = 0x1400;
INT CFG_ID_SATURN_l2TE_VOQ_THRSH_PROFILE_0_THH = 0x1600;
INT CFG_ID_SATURN_L2TE_VOQ_THRSH_PROFILE_1_THL = 0x1400;
INT CFG_ID_SATURN_l2TE_VOQ_THRSH_PROFILE_1_THH = 0x1600;
INT CFG_ID_PUC_VOQBUFLIMIT_A = 0x7800;
INT CFG_ID_PUC_VOQBUFLIMIT_B = 0x7800;
INT CFG_ID_PUC_VOQBUFLIMIT_C = 0x7800;

CHAR CFG_ID_WAN_TO_L3FE = 1;
INT CFG_ID_SATURN_L2TE_VOQ_THRSH_PROFILE_0_THH = 0x1600;
INT CFG_ID_SATURN_L2TE_VOQ_THRSH_PROFILE_1_THH = 0x1600;
STRING CFG_ID_MODEL_NAME = 621i;
INT CFG_ID_NUM_MAC_ADDRESS = 4;
CHAR-ARRAY CFG_ID_NE_TX_LDPID = {0x07,0x19,0x19,0x3,0xFF,0x19,0xFF,0xFF};
CHAR CFG_ID_PON_MAC_MODE = 5;
STRING CFG_ID_PART_NUMBER = 1287844F2;
STRING CFG_ID_PON_VENDOR_ID = ADTN;
STRING CFG_ID_HARDWARE_REVISION = Rev-F;
MAC CFG_ID_NE_MAC_ADDR0 = ac:13:9c:aa:aa:a1;
MAC CFG_ID_MAC_ADDRESS = ac:13:9c:aa:aa:a1;
MAC CFG_ID_NE_MAC_ADDR1 = ac:13:9c:aa:aa:a2;
MAC CFG_ID_NE_MAC_ADDR2 = ac:13:9c:aa:aa:a3;
INT CFG_ID_PON_VSSN = 0x[W00PSIE];
INT CFG_ID_IS_PROVISIONED = 1;

Hierin misten dan deze twee lijntjes, die 5V1NA70G en Ernst wel hebben:
code:
1
2
CHAR-ARRAY CFG_ID_L2FE_CLS_PORT_EGR_ENTRY_NUM = {0,0,0,14,14,14,14,0,0,0,0,0,0,0,0,0,4,4,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,16,16,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0};
CHAR-ARRAY CFG_ID_L2FE_CLS_PORT_ENTRY_NUM = {0,0,0,22,6,22,6,0,0,0,0,0,0,0,0,0,4,4,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2};

Die verschillen wel een stukje van wat default_scfg.txt aangeeft in die settings, dat is namelijk dit:
code:
1
2
CHAR-ARRAY CFG_ID_L2FE_CLS_PORT_ENTRY_NUM = {0,0,0,14,14,14,14,0,0,0,0,0,0,0,0,0,4,4,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2};##Configure variables for classifier resource
CHAR-ARRAY CFG_ID_L2FE_CLS_PORT_EGR_ENTRY_NUM = {0,0,0,14,14,14,14,0,0,0,0,0,0,0,0,0,4,4,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2};##Configure variables for classifier resource

En deze twee komen uit het Level 2 gedeelte van de config, waar mi. 't probleem nu zit.
(Ik heb verder echt geen idee wat dit doet of veranderd, maar ik zie iets met entry en egress, worth a shot)
Ik heb nog niet opgegeven!

[ Voor 0% gewijzigd door Tr4il op 18-10-2023 21:27 . Reden: redacting ]

Tadaaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Dream
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-04 15:17
Ik wil binnenkort overstappen van online.nl naar delta fiber. Op dit moment hangt er een Nokia XZ-010X-Q. Ik neem aan dat die van online.nl is en dat die teruggestuurd moet worden? Zo niet, hoe zet ik deze in bridge modus wanneer ik aangesloten ben op het delta netwerk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kecin schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:24:
Sinds mijn 2gbit abonnement echt verschrikkelijke snelheden voor Tweaknews (eu). Eerder was het letterlijke volle bak, nu is het 500mbit max. Iemand enig idee waardoor dit kan komen? Niets in de config gewijzigd, was eigenlijk gelijk al na de eerste keer gebruiken, dezelfde dag dat 1gbit naar 2gbit (en dus XGS-PON) werd omgezet.
Heb je IPv6 geïmplementeerd, mogelijk een slechter "peering" pad over IPv6 dan voorheen met IPv4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
Tr4il schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:26:
[...]

Heb je de scfg.txt van de jouwe beschikbaar om te delen toevallig? Ik ben wel benieuwd of die dan nog verschilt met die van mij. (vergeet 't serienummer niet weg te halen).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36

code:
1
2
CHAR-ARRAY CFG_ID_L2FE_CLS_PORT_EGR_ENTRY_NUM = {0,0,0,14,14,14,14,0,0,0,0,0,0,0,0,0,4,4,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,16,16,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0};
CHAR-ARRAY CFG_ID_L2FE_CLS_PORT_ENTRY_NUM = {0,0,0,22,6,22,6,0,0,0,0,0,0,0,0,0,4,4,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2};

Die verschillen wel een stukje van wat default_scfg.txt aangeeft in die settings, dat is namelijk dit:
code:
1
2
CHAR-ARRAY CFG_ID_L2FE_CLS_PORT_ENTRY_NUM = {0,0,0,14,14,14,14,0,0,0,0,0,0,0,0,0,4,4,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2};##Configure variables for classifier resource
CHAR-ARRAY CFG_ID_L2FE_CLS_PORT_EGR_ENTRY_NUM = {0,0,0,14,14,14,14,0,0,0,0,0,0,0,0,0,4,4,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2};##Configure variables for classifier resource

En deze twee komen uit het Level 2 gedeelte van de config, waar mi. 't probleem nu zit.
(Ik heb verder echt geen idee wat dit doet of veranderd, maar ik zie iets met entry en egress, worth a shot)
Ik zal morgen, als ik tijd heb, de console weer aan mijn laptop knopen. Had hem weer in elkaar gezet. Ik had de output van de console in een tekstbestandje opgeslagen, vandaar dat ik zo even de firmware versie vinden kon. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Al vaker benoemd, maar toch nog ter bevestiging: de Fritz!Box 5530 werkt uitstekend. Vandaag aangemeld via de chat en een paar uur later kreeg ik via Whatsapp bericht of ik kon testen of het werkt. Werkt fijn, ook met een verder Unifi setup. Het verschil in kosten voor een UDM Pro/SE en SFP was het mij niet waard, en de 5530 lijkt aardig snel/stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
-Dream schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:40:
Ik wil binnenkort overstappen van online.nl naar delta fiber. Op dit moment hangt er een Nokia XZ-010X-Q. Ik neem aan dat die van online.nl is en dat die teruggestuurd moet worden? Zo niet, hoe zet ik deze in bridge modus wanneer ik aangesloten ben op het delta netwerk?
De Nokia is een ONT, geen router. Er hangt nu bij jouw ook een router achter, waarschijnlijk die van Online. Dit kan ook prima met Delta, elke moderne router kan in principe wel.

Als de ONT terug moet hoor je vanzelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Geen idee of het daadwerkelijk hier thuis hoort, maar ik lees dat verschillende tweakers hier met een eigen modem/ONT (bij mij is dat de Zaram module) ook een IPv6 adres hebben gekregen.
Mijn huidige internet instellingen zijn als volgt op de UDM-Pro:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJDiQBe6lBcALNlQMawZrqQyf5Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5FhMWUBsWybc1cTKzA9BBQIB.png?f=fotoalbum_large

Zie ik iets over het hoofd want ik kan nergens in het dashboard een IPv6 adres terugvinden of moet ik dat op een andere manier controleren/instellen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@jinglewood Heb je bij Networks ook IPv6 ingesteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19wTXqaunOvFtqvgIufPfuGBtZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nLRqjOYhusymL80EEz0Ke7jv.png?f=fotoalbum_large

@fagao meldde dat IPv6 bij nieuwe aansluitingen het nu standaard meegeleverd wordt. Bestaande zullen waarschijnlijk in batches de komende maanden worden voorzien. Maar als je niet kunt wachten, kun je wellicht de klantenservice vragen of ze dit direct al aan kunnen zetten voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
robertwebbe schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:40:

[Afbeelding]

@fagao meldde dat IPv6 bij nieuwe aansluitingen het nu standaard meegeleverd wordt. Bestaande zullen waarschijnlijk in batches de komende maanden worden voorzien. Maar als je niet kunt wachten, kun je wellicht de klantenservice vragen of ze dit direct al aan kunnen zetten voor je.
Ik denk dat ik nog een oudere Network versie draai want ik heb onder networks bij LAN geen apart tabje IPv4 IPv6 naast elkaar zoals jij het hebt. Als ik naar beneden scroll heb ik het volgende, maar kan ik geen SLAAC kiezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQomLezDAad4skYb3YpXNep_Njc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zqghxJlcYOJahz01m0bPssVx.png?f=user_large

Maakt dat nog wat uit voor mijn kwestie @robertwebbe ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Luckyluca schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:05:
[...]
Bij de standaard sfp van delta is dit een SC/UPC connector.
Bij AON zit in de Genexis Platinum 7840 inderdaad een SC/UPC. Maar voor XGS-PON (en daar hebben we het hier toch over) biedt Delta helemaal geen SFP?

In de fs.com SFP moet een SC/APC (groen), in de Zaram SFP een SC/UPC (blauw).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

stormfly schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:49:
[...]

Heb je IPv6 geïmplementeerd, mogelijk een slechter "peering" pad over IPv6 dan voorheen met IPv4?
Nee, geen IPv6 in gebruik. Alleen internet IPv4 over VLAN 100.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-05 21:36
-Dream schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:40:
De Nokia XZ-010X-Q zal inderdaad terug moeten en zolang je naar Delta of Caiway gaat krijg je een Nokia die geen bridge aan kan, als dat een dealbreaker voor je is kan je een eigen ont kopen maar moet je kijken of je dat eruit krijgt (ik verwacht het niet eigenlijk)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• fagao
robertwebbe schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:40:

[Afbeelding]

Klopt, het wordt nu in batches aangezet. Mocht je echt niet kunnen wachten en je zit op XGSPON, dan kun je mij even DM'en. Eind dit jaar moet alles op IPv6 zitten..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KRASH

KRASH

Juist ja...

Ik zie nu dat zakelijk pro ook 5Gbit aanbied zonder meerprijs t.o.v. 4Gbit. We gaan maar weer eens upgraden :9

- Edit: Even gebeld, blijkbaar is het een gratis upgrade die automatisch doorgevoerd gaat worden indien je al 4Gbit afneemt.

[ Voor 36% gewijzigd door KRASH op 19-10-2023 08:46 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 21:33
fagao schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:32:
[...]

Klopt, het wordt nu in batches aangezet. Mocht je echt niet kunnen wachten en je zit op XGSPON, dan kun je mij even DM'en. Eind dit jaar moet alles op IPv6 zitten..
Naast IPV4 neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fagao schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:32:
[...]

Ik kan hier zelf vele redenen voor verzinnen als XGSPON fanboy, maar ik vraag het even aan de expert.

Waarom komt IPv6 niet naar de traditionele AON switches en alleen naar XGSPON?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
stormfly schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:54:
[...]

Ik kan hier zelf vele redenen voor verzinnen als XGSPON fanboy, maar ik vraag het even aan de expert.

Geen business case voor denk ik? AON infrastructuur wordt uitgefaseerd. Waarom zou je nog nieuwe ontwikkeling doen op een platform wat uitgefaseerd wordt? Zou ik niet rond krijgen bij mijn klanten :).

Oh, voordat iemand roept: dat zet je toch zo even aan? We weten allemaal als ITers dat het niet "even een vinkje aanzetten is" hopelijk?

[ Voor 11% gewijzigd door EWS99 op 19-10-2023 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EWS99 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:34:
[...]

Geen business case voor denk ik? AON infrastructuur wordt uitgefaseerd. Waarom zou je nog nieuwe ontwikkeling doen op een platform wat uitgefaseerd wordt? Zou ik niet rond krijgen bij mijn klanten :).
Ja dat had ik ook bedacht, maar zou leuk zijn om het eens te horen van de expert. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_IT
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 23:48
jinglewood schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:47:
[...]

Ik denk dat ik nog een oudere Network versie draai want ik heb onder networks bij LAN geen apart tabje IPv4 IPv6 naast elkaar zoals jij het hebt. Als ik naar beneden scroll heb ik het volgende, maar kan ik geen SLAAC kiezen:
[Afbeelding]

Maakt dat nog wat uit voor mijn kwestie @robertwebbe ?
De screenshot van @robertwebbe is volgens mij zijn LAN interfaces, Volgens mij is jou screenshot van je WAN interface.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-04 09:28
Hallo,
ik heb jullie hulp nodig. Heb netjes 6 oktober mijn eigen modem Huawei OptiXstar HN8010Ts bij Delta aangemeld. Met afbeeldingen van Mac adres en serienummer. Na 3 dagen te horen gekregen dat ik de pon id moest even uitlezen. Ingelogd in de nieuwe modem en deze uitgelezen. Is eigenlijk de laatste stuk van de serienummer. Het is nu 19 oktober en alles is afgelopen maandag opgeschaald naar de speciale afdeling om de activatie ui te voeren. Gisteren uiteindelijk hierover gebeld. Heb de hele nacht de nieuwe modem aangesloten. Nog steeds geen internet. Lampjes van Power, PON en 10GLAN branden groen. Huawei gereset. Niets helpt. Weet iemand wat hier fout gaat? Heb inmiddels andere glasvezel kabel aangesloten. Ook geprobeerd en weer niets. Delta belde net om te vragen of het allemaal met verbinden gelukt is. Zij gaat de ticket aanvullen en de collega's van technische dienst doorgeven. De Nokia modem van Delta is nu weer aangesloten en deze werkt goed. Heb idee dat de PON ID of Mac adres niet geregistreerd is bij Delta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KRASH

KRASH

Juist ja...

magic2 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:22:
Hallo,
ik heb jullie hulp nodig. Heb netjes 6 oktober mijn eigen modem Huawei OptiXstar HN8010Ts bij Delta aangemeld. Met afbeeldingen van Mac adres en serienummer. Na 3 dagen te horen gekregen dat ik de pon id moest even uitlezen. Ingelogd in de nieuwe modem en deze uitgelezen. Is eigenlijk de laatste stuk van de serienummer. Het is nu 19 oktober en alles is afgelopen maandag opgeschaald naar de speciale afdeling om de activatie ui te voeren. Gisteren uiteindelijk hierover gebeld. Heb de hele nacht de nieuwe modem aangesloten. Nog steeds geen internet. Lampjes van Power, PON en 10GLAN branden groen. Huawei gereset. Niets helpt. Weet iemand wat hier fout gaat? Heb inmiddels andere glasvezel kabel aangesloten. Ook geprobeerd en weer niets. Delta belde net om te vragen of het allemaal met verbinden gelukt is. Zij gaat de ticket aanvullen en de collega's van technische dienst doorgeven. De Nokia modem van Delta is nu weer aangesloten en deze werkt goed. Heb idee dat de PON ID of Mac adres niet geregistreerd is bij Delta.
Wat zit er achter het modem? Heb je het juiste VLAN ingesteld op dat device?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic2
KRASH schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:24:
[...]

Wat zit er achter het modem? Heb je het juiste VLAN ingesteld op dat device?
Ik heb gelezen dat de VLAN op 100 gezet moet worden. Ik krijg in het menu nergens bij de huawei van Internet met Vlan instellingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:27
magic2 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:48:
[...]

Ik heb gelezen dat de VLAN op 100 gezet moet worden. Ik krijg in het menu nergens bij de huawei van Internet met Vlan instellingen.
De VLAN dien je in te stellen op het Device wat je er op aan sluit. je Firewall of Router

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
magic2 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:22:
Hallo,
Veel wilde aannamens, maar misschien wil je even in me inbox komen met een klantnummer/postcode+huisnr

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fagao
stormfly schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:54:
[...]

Technisch zou het wel kunnen, maar de vraag is of je op oude apparatuur (en software) nog ontwikkeling wilt doen. Je hebt altijd de kans dat je tegen bugs aan loopt en de vraag is of de leverancier die dan nog wel fixen.
Je moet ook meer systemen en provisioning tools aanpassen, wat allemaal tijd/energie/geld kost.

Kortom er is echt wel een afweging gemaakt waarom dit niet verstandig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Niet goed gelezen...

[ Voor 96% gewijzigd door robertwebbe op 19-10-2023 12:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KRASH

KRASH

Juist ja...

magic2 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:48:
[...]

Als je geen idee hebt waar je een VLAN in kunt stellen kan je beter bij het Nokia modem van Delta blijven gok ik.

Welke router probeer je te gebruiken? Of sluit je de ONT direct aan op een PC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
Tr4il schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:26:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36

code:
1
2

code:
1
2

@Tr4il Bij dezen (MAC adressen en serial even aangepast):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36

INT CFG_ID_PON_VSSN = 0x[W00PSIE00K];

Ik zie helaas weinig verschil :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic2
KRASH schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:41:
[...]

Als je geen idee hebt waar je een VLAN in kunt stellen kan je beter bij het Nokia modem van Delta blijven gok ik.

Welke router probeer je te gebruiken? Of sluit je de ONT direct aan op een PC?
Heb TP-Link Deco 75Pro. Deze is a;s router ingesteld achter de Huawei. De Vlan is 100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
Tweak_IT schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:50:
[...]

De screenshot van @robertwebbe is volgens mij zijn LAN interfaces, Volgens mij is jou screenshot van je WAN interface.
Deze screenshot van @robertwebbe is in mijn optiek van zijn LAN netwerk onder Networks. Dat staat er immers boven tenzij ik zoals ik redeneer een zodanig oude versie firmware draai dat ik die UI niet heb.
Ik heb geprobeerd hetzelfde te vinden door zoals hij voorstelt het volgende pad te bewandelen via de UDM-Pro:
UniFi OS \ Network \ Settings (tandwieltje links) \ Networks \ LAN (naam Default network) \ Scroll naarbeneden voor IPv6 tab

Als ik dit terug zou moeten zien bij de WAN dan weet ik zeker dat ik het niet heb zoals ik in deze screenshot laat zien. Daar kom ik overigens door het volgende pad te bewandelen:
UniFi OS \ Network \ Settings (tandwieltje links) \ Internet \ WAN_DELTA (die op de SFP port zit klikken)

Schiet mij maar lek. Kijk ik nou echt verkeerd of krijg je die geavanceerdere menuutjes pas bij hogere firmwares van de UDM-Pro en van de Network app? :S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tr4il
Polyphemus schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:20:
[...]

@Tr4il Bij dezen (MAC adressen en serial even aangepast):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36

INT CFG_ID_PON_VSSN = 0x[W00PSIE00K];

Ik zie helaas weinig verschil :/
Die is inderdaad exact hetzelfde.

Ik heb 't voor nu opgegeven. Ik heb die nieuwe config nog geprobeerd (dat wel iets leek te doen) en nog een poging gedaan met een gespoofed MAC adres op m'n router maar dat biedt allemaal geen soelaas.
Ik zou zeggen ga 't toch proberen als je lijn opgeleverd wordt, ik ben wel benieuwd of dat ie 't bij jou in 1x doet.

Tadaaa

Pagina: 1 ... 19 ... 74 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.