Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

ernstoud schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:30:
[...]

Zou die G versie op DFN wel kunnen werken voor de 1 of 2 Gbps. abonnementen?
Zou ik moeten testen, misschien dat @fagao dat ergens in de tijd al had gedaan.
Ik heb van mij alweer weggedaan dus ik kan dat nu niet voor je testen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:47
Na lang lurken hier toch de knoop doorgehakt en een XGS-ONU-25-20NI aangeschaft. Deze heb ik gisteren geïnstalleerd in mijn UDM Pro SE, en gelijk aangemeld bij de klantenservice. Dit ging hartstikke vlot, kreeg netjes (gisteren) om 15:41 een storingsmelding.
Vanochtend om 8:00 de glasvezelkabel ingeplugd van de Nokia modem naar mijn UDM, en om 10:00 kreeg ik een melding van Delta dat de "storing" is verholpen!
Nu kom ik net een uurtje geleden terug, maar je raad het al, geen internet... Nog even de instellingen gecontroleerd zoals deze in dit topic zijn geadviseerd, maar nog steeds geen verbinding. De Nokia modem weer aangesloten en deze kwam direct online!
Dus de klantenservice gebeld, deze gaf aan dat de eigen modem keuze correct is doorgevoerd, maar dat ze hier verder niet bij kon helpen. Iemand hier nog tips over wat ik over het hoofd zie? O+

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

@ReZ1987 stuur me even je klantnummer in een PB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:47
Update: na contact met @R3D , en een paar herstarts van de UDM kan ik nu zeggen dat het werkt! :)

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@R3D Het lijkt erop dat je toch nog iedere keer iets moet aanpassen. Je zou toch verwachten dat het direct zou werken met vrije modemkeuze zoals @ReZ1987 schetst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Nou dit ge-euvel ken ik nog uit de eerste fs.com sfp’s waarbij het leek dat je eerst op de cli van de sfp moest inloggen en het “enable” commando uitvoeren voordat de UDM de sfp zag.
Ik weet met mijn eigen fs.com gpon en UDM Pro dat die twee niet altijd soepel werken.
Mijn Network App crashed nog steeds op de sfp.
Ik heb al een tijdje een ticket open bij unifi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
ernstoud schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:30:
[...]

Zou die G versie op DFN wel kunnen werken voor de 1 of 2 Gbps. abonnementen?
Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik heb jouw ebay tip wel besteld, ik heb zelf ook maar een 1gbps verbinding (meer dan genoeg), dus zou voor mij prima zijn.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-09 21:14
R3D schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:04:
[...]

Zou ik moeten testen, misschien dat @fagao dat ergens in de tijd al had gedaan.
Ik heb van mij alweer weggedaan dus ik kan dat nu niet voor je testen.
Wij ondersteunen alleen XGSPON, dus een GPON ONT gaat niet werken op het DFN netwerk

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@fagao De XS-010G-Q lijkt een XGS-PON versie maar dan eentje met een (rode) 2.5 Gbps ethernet poort in plaats van een (groene) 10 Gbps. Blijkbaar een goedkopere oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JgXdTZxJqm9EhbO4cvNOFHBDWQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pPIlALb1TiKTgHal72xL71Xu.jpg?f=user_large

[ Voor 48% gewijzigd door robertwebbe op 15-11-2023 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:08
Het is nog steeds geen 100% garantie dat die werkt natuurlijk..... Ik wacht nog even totdat iemand hem werkend heeft op DFN :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vermoedelijk werkt die gewoon met het generic profile voor eigen modems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-09 21:14
robertwebbe schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:40:
@fagao De XS-010G-Q lijkt een XGS-PON versie maar dan eentje met een (rode) 2.5 Gbps ethernet poort in plaats van een (groene) 10 Gbps. Blijkbaar een goedkopere oplossing.

[Afbeelding]
Ik heb deze nog nooit gezien, maar in dat geval zou hij gewoon moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Maar de -X krijgt de juiste firmware gepushed... Dat is niet voor niets lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itay
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-07 14:08
Pardon mijn Engels.

First of all thanks everyone for all the help and effort! So much info!
I tried to read the opening post and the thread as much as possible.
I think clearly some have a more professional network/usage and therefor a need for higher end solutions (And care less about complexity/costs).
I also see that some of the recommended HW is not available and some others I'm not certain of.

Basically, I'm trying to understand what is the "low cost" but reliable solution (I see Genexis is a no go).
Also, maybe I missed the explanation, but what's the "easiest" / lower cost solution in order to use an SFP? a Media Converter? I'm also asking from the electrical usage point of view. As getting a switch just for handling it seems like an overkill - electric usage wise.

I basically have a Mesh system of ASUS and Lan of 1G, don't believe I'll go higher than that in the coming years. Joining Delta on the 22nd.
I assume that my Caiway modem won't be relevant after the move to Delta as I understand they will move me from AON to XGS PON? (I thought my easy solution was to convince Caiway to keep the modem)

Thanks again,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itay
robertwebbe schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:40:

[Afbeelding]
How can you get it? Or what's it price? Google doesn't have many results.

Bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

kabski schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:12:
[...]

Geweldig! _/-\o_
@ernstoud kom maar door met die Zaram! :)

Nog iets, sinds ik op Caiway XGS-PON zit valt me op dat de MTU kleiner is. Op AON was dat 1500 bytes zoals je standaard mag verwachten voor Ethernet. Op XGS-PON met de Nokia XS-2426G-B is de MTU 1452 bytes voor IPv4 en 1472 voor IPv6, wat niet logisch lijkt en onhandig is als je zelf ook nog wilt tunnelen. Kunnen jullie met een eigen ONT wel de volle 1500 bytes gebruiken op IPv4 en IPv6?
@kabski google even op TCP MSS CLAMPING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeferij
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 31-10-2024
Ik heb glasvezel van Delta met het standaard modem (Nokia XS-2426G-B ) hierachter heb ik een USG hangen via de DMZ functionaliteit. Ik heb op het standaard modem ook ipv6 tot mijn beschikking. Graag zou ik deze ipv6 functionaliteit ook op mijn USG hebben zonder dat ik het standaard modem moet vervangen. Is dit mogelijk? Wat moet ik hiervoor doen in mijn het standaard modem en USG (en verdere Unifi netwerk) om dit werkend te krijgen? Ik hoor het graag. Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:18

No13

/me was here

leeferij schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:40:
Ik heb glasvezel van Delta met het standaard modem (Nokia XS-2426G-B ) hierachter heb ik een USG hangen via de DMZ functionaliteit. Ik heb op het standaard modem ook ipv6 tot mijn beschikking. Graag zou ik deze ipv6 functionaliteit ook op mijn USG hebben zonder dat ik het standaard modem moet vervangen. Is dit mogelijk? Wat moet ik hiervoor doen in mijn het standaard modem en USG (en verdere Unifi netwerk) om dit werkend te krijgen? Ik hoor het graag. Thnx!
Ik heb hierin ook interesse, ik krijg het op de Mikrotik router bij mn ouders nog niet aan de praat om een PD te krijgen van het modem. Workaround is nu een IPv6 adres op de WAN van mn router, dan een interne prefix (fictief, in dit geval het 2e subnet van de /56) en IPv6 NAT toe te passen :+

Dat kan vast mooier, al kom ik er nog niet uit hoe :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Itay schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:11:
Also, maybe I missed the explanation, but what's the "easiest" / lower cost solution in order to use an SFP? a Media Converter? I'm also asking from the electrical usage point of view. As getting a switch just for handling it seems like an overkill - electric usage wise.
If you have a router that has an SFP+ port available, go for the SFP+ ONT. If you don't, go for the Huawei ONT. Unlike the Nokia ONT's, it's freely available for consumers via cdr.pl.

Also make sure your router supports VLAN tagging on the WAN-port.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:55
halloallemaal schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:22:
Met hulp van @R3D heb ik de FS XGS-ONU-25-20NI alsnog aan de gang gekregen. Super bedankt voor je hulp!

Een paar punten die ik voor mijzelf heb genoteerd heb:
  1. Zorg ervoor dat de duplex settings vast staan. In mijn geval met een UDM SE heb ik deze op 10Gbps FDX gezet;
  2. De telnet username, die FS.com had aangeleverd, klopte niet qua casing. De laatste letter moest in mijn geval lower-case zijn, dus GPON0000000x. Op https://hack-gpon.org/xgs/ont-fs-XGS-ONU-25-20NI/ staat een credential generator die mij op dat spoor bracht. Het wachtwoord dat de generator terug geeft klopt ook...;
  3. Het commando om je PON-ID en MAC op te vragen via telnet zijn:
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6

ONT>enable
    #ONT>/system/misc/eqsn get
    eqsn: GPON0000000x
    #ONT>/system/misc/mac1 get
    mac1: xx.xx.xx.xx.xx.xx
    #ONT>
  4. Wellicht ten overvloede, je moet uiteraard je WAN poort op vlan 100 zetten. Nu was dat al het geval bij mij omdat ik eerder de Huawei ONT in gebruik had;
Hi @R3D ik heb nu iemand met de FS module, en hebben de switch ingesteld op PVID 100 voor de SFP module, de router met vlan tag 100 erbij, en range 192.168.100.11/24
proberen module via telnet te benaderen (brand wel groen) voor 192.168.100.1 om het gpon ID te achterhalen, maar krijg op geen enkele wijze verbinding met de module..

Mis ik nog iets? Router is een OPnsense appliance.. Lampje op de GPON module wel groen,
Heb de username en wachtwoord gehad van FS.com, is het echt nodig dat ik met telnet het GPONID uitlees of is dit gelijk aan de username?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supayoshi
Ah top maar zijn die telnet commando's nog van belang? Maar ben best confused waarom ik geen verbinding krijg met 192.168.100.1 nu / range is wel bereikbaar dus firewall is het niet. VLAN staat ook goed volgens mij.. moet ik de module herstarten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
supayoshi schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:14:
[...]

Ah top maar zijn die telnet commando's nog van belang? Maar ben best confused waarom ik geen verbinding krijg met 192.168.100.1 nu / range is wel bereikbaar dus firewall is het niet. VLAN staat ook goed volgens mij.. moet ik de module herstarten?
Volgens mij hoef je helemaal niets te doen met telnet. Gewoon het GPON ID via de helpdesk registreren, vlan100 taggen en klaar.

Wel is het zo dat er voor de fs.com SFP in de Delta infra een apart HW profiel nodig is/was. Dat is gebeurd maar misschien wil de OLT waar je op zit niet meewerken. Werkt het niet dat even een PB naar R3D lijkt me.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@supayoshi Inderdaad, je hoeft niets in te stellen op de FS.com FSP+ module. Het enige wat nodig is om de juiste PON ID (= telnet username) door te geven en bij de WAN instellingen de VLAN op 100 te zetten. Als het niet werkt, stuur dan een pb naar @R3D met je klantnummer en dat je fs module niet werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door robertwebbe op 15-11-2023 12:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ernstoud schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:26:
[...]

Volgens mij hoef je helemaal niets te doen met telnet. Gewoon het GPON ID via de helpdesk registreren, vlan100 taggen en klaar.

Wel is het zo dat er voor de fs.com SFP in de Delta infra een apart HW profiel nodig is/was. Dat is gebeurd maar misschien wil de OLT waar je op zit niet meewerken. Werkt het niet dat even een PB naar R3D lijkt me.
Precies dat, dus LETOP, in de mail van FS hebben ze het over het Account (start met GPON) en het PON-ID/Serial (Start met 1 letter). Je moet dus de "telnet username" gebruiken om als PON-ID te registreren bij Delta, bv GPON23712359.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smirnoff
  • Laatst online: 12:56
justdaboo schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:02:
[...]

Precies dat, dus LETOP, in de mail van FS hebben ze het over het Account (start met GPON) en het PON-ID/Serial (Start met 1 letter). Je moet dus de "telnet username" gebruiken om als PON-ID te registreren bij Delta, bv GPON23712359.
Bij mij werkte de FS ook niet in 1 keer, GPON nummer doorgegeven.
@R3D weet vast waar het op vast liep, daar hij het heeft opgelost _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Smirnoff schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:06:
[...]

Bij mij werkte de FS ook niet in 1 keer, GPON nummer doorgegeven.
@R3D weet vast waar het op vast liep, daar hij het heeft opgelost _/-\o_
Dat kan zeker, en @R3D is de held hier. Maar neemt niet weg dat het verwarrend kan zijn op de manier zoals FS de informatie stuurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Itay
MrJoery schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:33:
[...]

If you have a router that has an SFP+ port available, go for the SFP+ ONT. If you don't, go for the Huawei ONT. Unlike the Nokia ONT's, it's freely available for consumers via cdr.pl.

Also make sure your router supports VLAN tagging on the WAN-port.
Thanks for the prompt reply. Amazing we need to spend so much money to use our own devices.
I assume this is the setting on ASUS?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8E7mXajPjRVkf9jh05uRTXqjmA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E4IHc0tSQOnufFhb0ToPHmZp.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tadango
No, you need to check the Network details of the WAN port. Probably where it offers static / DHCP their should be an option to specify a VLAN but not many consumer orientated routers offer that option. If not you can go the double NAT route and setup you existing router under DMZ, or remove it at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

supayoshi schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:01:
[...]

Hi @R3D ik heb nu iemand met de FS module, en hebben de switch ingesteld op PVID 100 voor de SFP module, de router met vlan tag 100 erbij, en range 192.168.100.11/24
proberen module via telnet te benaderen (brand wel groen) voor 192.168.100.1 om het gpon ID te achterhalen, maar krijg op geen enkele wijze verbinding met de module..

Mis ik nog iets? Router is een OPnsense appliance.. Lampje op de GPON module wel groen,
Heb de username en wachtwoord gehad van FS.com, is het echt nodig dat ik met telnet het GPONID uitlees of is dit gelijk aan de username?
Voor het pon-id zal je toch wel in de sfp moeten zijn of je vertegenwoordiger van fs.com vragen voor het pon-id

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supayoshi
R3D schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:44:
[...]

Voor het pon-id zal je toch wel in de sfp moeten zijn of je vertegenwoordiger van fs.com vragen voor het pon-id
Oke, maar hier boven heb ik al gpon username en password gehad van FS.com voor de module, dat is toch GPON id voor Delta/ zoals hierboven wordt bevestigd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Sorry ik las verkeerd, klopt : je username is het pon-id.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itay
Tadango schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:43:
No, you need to check the Network details of the WAN port. Probably where it offers static / DHCP their should be an option to specify a VLAN but not many consumer orientated routers offer that option. If not you can go the double NAT route and setup you existing router under DMZ, or remove it at all.
Is there any other options in order not to need VLAN on the router? (If I go the SFP+ route for example)
How "bad" is enabling DMZ? what might the causes be?

Thanks again,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tadango
Itay schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:45:
[...]

Is there any other options in order not to need VLAN on the router? (If I go the SFP+ route for example)
How "bad" is enabling DMZ? what might the causes be?

Thanks again,
No, the part that accepts the WAN IP must be able to "speak" VLAN. If you have a device that has a SFP+ port it is probably not a consumer device and should support VLAN's.

Using DMZ / Double NAT you run into things like UPNP not working (correctly). You also cannot use firewall rules on the DMZ router based on source IP (will always be the first router). Double NAT also adds a bit of extra latency because it is an extra device that needs to handle all traffic.

[ Voor 6% gewijzigd door Tadango op 15-11-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itay
Tadango schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:48:
[...]

No, the part that accepts the WAN IP must be able to "speak" VLAN. If you have a device that has a SFP+ port it is probably not a consumer device and should support VLAN's.

Using DMZ / Double NAT you run into things like UPNP not working (correctly). You also cannot use firewall rules on the DMZ router based on source IP (will always be the first router). Double NAT also adds a bit of extra latency because it is an extra device that needs to handle all traffic.
So, is there a "modem" only? I mean, I'm trying to understand what is the solution that will be similar to my current situation. As I get a modem from Caiway that my understanding is connecting me to the internet and the router handles internal communication (Or am I mistaken?)
If Delta were to allow Bridge Mode - would that mean we can use any "consumer" router? The Huawei/Nokia are just type of Media converters and not doing the connection on their own?

Thanks,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Itay schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:56:
[...]

So, is there a "modem" only? I mean, I'm trying to understand what is the solution that will be similar to my current situation. As I get a modem from Caiway that my understanding is connecting me to the internet and the router handles internal communication (Or am I mistaken?)
If Delta were to allow Bridge Mode - would that mean we can use any "consumer" router? The Huawei/Nokia are just type of Media converters and not doing the connection on their own?

Thanks,
I expect a bridge mode would allow you to use any device without VLAN configuration but that would depend on the implementation. I don't know the exact difference between an ONT and a Media converter but an ONT is smarter and can negotiate with the other side like a modem. So an ONT is the closest thing to a "modem" but it relays the entire (consumer?) connection which has multiple VLAN's.

The main question is: Why do you want to use your own router? Why not use the supplied modem/router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
Itay schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:38:
Thanks for the prompt reply. Amazing we need to spend so much money to use our own devices.
I assume this is the setting on ASUS?
From what I understood from other Tweakers, yes this is the correct setting.
Putting 100 in the Internet VID field should do the trick.

EDIT: Sorry VLAN 100, thanks @ernstoud

[ Voor 5% gewijzigd door MrJoery op 15-11-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
MrJoery schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:12:
[...]

From what I understood from other Tweakers, yes this is the correct setting.
Putting 500 in the Internet VID field should do the trick.
But it says IPTV? Is that just some weird naming thing in the Asus router that really means adding a VLAN tag to the WAN side?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
Tadango schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:13:
But it says IPTV? Is that just some weird naming thing in the Asus router that really means adding a VLAN tag to the WAN side?
Basically yes, VLAN tagging was mostly used for IPTV on consumer devices (in the past)

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Vandaag was dan de dag, eerder dan verwacht.

- Standaard Nokia Online (soms gebeurt het 8) )
- Daarna de FS module in de Draytek Vigor 3910 en aangemeld met verkregen gegevens
- Geen IP
- @R3D zag deze ook niet op DFN kant
- FS module in media converter om misschien toch ENABLE te doen op telnet....
- MAAR de credentials en dus het PON-ID wat FS had gegeven werkte niet
- Vervolgens op afgesproken tijd de FS module erin, toen zag @R3D deze op de OLT
- Aangemeld en.... FEEST!

Even snel een eerste ordinaire webbased speedtest tussen het op bed leggen van de kids... deze wilde ik jullie niet onthouden. Ik zal uiteraard nog extra resultaten delen als ik meer heb kunnen testen!

DOWN
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CrvECVrHfqdvtjKts-XAEZD9eY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7uVvkQTqsCsu8KkYDXnE0wiM.png?f=user_large

UP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vTYs5rl03NtpbPGO3PlGU_GW60=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qV38bbiGEFgqXh3OzVoTyODq.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door justdaboo op 15-11-2023 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:04:
[...]

Mooi!

Wat was dan de activiteit tussen deze twee genoemde stappen?
Ik heb in de tussentijd de tekens die aannemelijk een typo bij overnemen zouden kunnen zijn geprobeerd in de telnet actie, maar helaas.

Dus heb ik de module aan DFN geknoopt terwijl R3D mee keek, toen zag hij hem voorbij komen en heeft hem geregistreerd. Ik krijg deze nog van hem binnenkort, dan kan ik de type vinden...

Dit doet me denken aan die even keer dat iemand ook de foutieve credentials had ontvangen (weet niet of dat zelfs in deel 1 van dit topic was, maar daar moest ik aan denken)

Zonder @R3D ben je overgeleverd aan de flexibiliteit van FS.... en dat duurt vast lang, want ik vermoed dat de eerste mail zal zijn... "meneer dit moet echt kloppen, enz enz enz...."

Dus een technische actie ven betekenis was er niet, maar wel genoeg om tot een andere strategie over te gaan 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Morgen wordt mijn 8GB verbinding van Delta actief.
Als alles werkt ga ik ook mijn FS aanmelden, hopelijk werkt alles goed zoals hierboven, zonder rare telnet. commando's :)

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itay
Thanks!
it might be good to update the original post and simplify it. Happy to help in English if needed.

One last (I hope), Is there a lower cost SFP that we can use that isn't 200€ plus?

Thanks?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Itay schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:23:
Thanks!
it might be good to update the original post and simplify it. Happy to help in English if needed.

One last (I hope), Is there a lower cost SFP that we can use that isn't 200€ plus?

Thanks?
I twice imported the Zaram ZXOS11NPI that is mentioned in the topic start. It is half that price. If you want to be on the list for a third shipment - but not sure that that will happen in say January 2024 - send me a PM.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 17:22

ofc

No13 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:42:
[...]

Ik heb hierin ook interesse, ik krijg het op de Mikrotik router bij mn ouders nog niet aan de praat om een PD te krijgen van het modem. Workaround is nu een IPv6 adres op de WAN van mn router, dan een interne prefix (fictief, in dit geval het 2e subnet van de /56) en IPv6 NAT toe te passen :+

Dat kan vast mooier, al kom ik er nog niet uit hoe :)
Misschien niet nuttig voor het configureren van een USG of Mikrotik router, maar hier is wat informatie over een XS-2426G-B i.c.m. mijn zelfbouw linux router.

IPv4

IPv4 is eenvoudig: DMZ configureren op de XS-2426G-B voor het IPv4-adres van de router en forwarding + NAT instellen op de router (en een firewall, port forwarding e.d.)

IPv6

Bij IPv6 is het wat ingewikkelder. De XS-2426G-B doet, voor zover ik weet, geen prefix delegation en de firewall configuratiemogelijkheden zijn te beperkt.
Inkomend IPv6 voor eigen servers kan ik alleen werkend krijgen door de firewall helemaal uit te zetten (Security -> Firewall -> Security level, wijzigen van Low naar Off).
Dat moet je uiteraard alleen doen als de apparaten achter de Nokia goed beveiligd zijn (voorzien zijn van een eigen firewall o.i.d.)

Delta heeft me een 56-bit prefix toegewezen uit 2001:4c3c::/32 (NL-DELTA-FTTH-CUSTOMERS-2): 2001:4c3c:XXXX:XX00::/56
De Nokia XS-2426G-B geeft IP-adressen in deze 64-bit prefix uit: 2001:4c3c:XXXX:XX00::/64
Maar je kunt de volledige 56-bit prefix benutten als je zelf adressen toekent buiten die 64-bit prefix. Dus 2001:4c3c:XXXX:XX01:: t/m 2001:4c3c:XXXX:XXff:ffff:ffff:ffff is ook mogelijk.

Door radvdump gelogde router advertisement van de XS-2426G-B:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
        AdvSendAdvert on;
        # Note: {Min,Max}RtrAdvInterval cannot be obtained with radvdump
        AdvManagedFlag off;
        AdvOtherConfigFlag off;
        AdvReachableTime 0;
        AdvRetransTimer 0;
        AdvCurHopLimit 64;
        AdvDefaultLifetime 1800;
        AdvHomeAgentFlag off;
        AdvDefaultPreference low;
        AdvSourceLLAddress on;

prefix 2001:4c3c:XXXX:XX00::/64
        {
                AdvValidLifetime 7200;
                AdvPreferredLifetime 7200;
                AdvOnLink on;
                AdvAutonomous on;
                AdvRouterAddr off;
        }; # End of prefix definition

route 2001:4c3c:XXXX:XX00::/56
        {
                AdvRoutePreference high;
                AdvRouteLifetime 7200;
        }; # End of route definition

RDNSS 2a02:f68:0:6e:6e73::1 2a02:f68:0:cf3:6e73::2
        {
                AdvRDNSSLifetime 600;
        }; # End of RDNSS definition

Op de router heb ik aan ieder interface een 64-bit prefix uit de 56-bit prefix toegewezen. Ik ga er vooralsnog vanuit dat Delta statische adressen toekent, maar als dat niet het geval blijkt te zijn ga ik wellicht unique local addresses (ULA) met NAT gebruiken op de LAN interfaces.

Forwarding en het proxying van neighbor discovery protocol moeten ingesteld worden op de router (en firewall, zeker als je die uitgezet hebt op de XS-2426G-B).

De NDP proxy kan statisch geconfigureerd voor ieder afzonderlijk LAN IPv6-adres m.b.v. 'ip -6 neigh add proxy ...... dev ....', maar op deze router doe ik het automatisch m.b.v. NDP Proxy Daemon (ndppd).

Voor router advertisements en DHCP op de LAN interfaces van de router maak ik gebruik van Dnsmasq maar router advertisement daemon (radvd) + een willekeurige DHCP server (bijv. isc-dhcp-server) had ook gekund.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Kleine update, ik heb net een iPerf3 test gedaan van 45sec naar "a204.speedtest.wobcom.de", deze leek vanavond het meest constant.

Gewoon heel netjes. Links boven in de piek en onderin het gemiddelde.

DOWN
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmV4MB4B3teXbVdzhKzNsGLONB0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WEiu75znGEyhzAjw1ZARPL1T.png?f=user_large

UP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5I3s7PsTUMU-uWUc9NldQ2HGkI8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6lEntZqeAhjT9Ct2ugaVICUj.png?f=user_large

Ik zal morgen overdag ook eens kijken....

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 16:11
hoe zijn jullie aan jullie Zaram SFP+ modules gekomen? las tijdje terug dat er een inkoop actie gedaan werdt soms, is deze er nog?

• carpebios
  • Nu online
justdaboo schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:02:
[...]

Bij mij staat er nog een e achter bij de GPON, moet ik die dan weglaten?
Want op de doos waar de module inzat, staat dan weer een id en serienummer vermeld (serienummer beginnende met een C).

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
MrHarry schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:29:
hoe zijn jullie aan jullie Zaram SFP+ modules gekomen? las tijdje terug dat er een inkoop actie gedaan werdt soms, is deze er nog?
Zie een paar post eerder:
ernstoud schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:36:
[...]

I twice imported the Zaram ZXOS11NPI that is mentioned in the topic start. It is half that price. If you want to be on the list for a third shipment - but not sure that that will happen in say January 2024 - send me a PM.

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 16:11
zie het tnx! bedankt voor het doorgeven :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smirnoff
carpebios schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:39:
[...]

Want op de doos waar de module inzat, staat dan weer een id en serienummer vermeld (serienummer beginnende met een C).
Ik heb van mijn FS dit nummer doorgegeven: GPON1234567 (1 t/m 7 zijn natuurlijk fictief ;))
De stick heb ik overgekocht van een mede-tweaker, hij had alle gegevens al opgevraagd bij FS.

[ Voor 10% gewijzigd door Smirnoff op 16-11-2023 09:59 ]

• No13
  • Laatst online: 13:18

No13

/me was here

edit: Dubbel, excuses

[ Voor 97% gewijzigd door No13 op 16-11-2023 10:25 ]

• carpebios
  • Nu online
Smirnoff schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:58:
[...]

Ik heb van mijn FS dit nummer doorgegeven: GPON1234567 (1 t/m 7 zijn natuurlijk fictief ;))
De stick heb ik overgekocht van een mede-tweaker, hij had alle gegevens al opgevraagd bij FS.
Ik krijg dus als username door van FS: GPON134567e. Mogelijk dat de PON-id anders is, die gingen ze nog nazenden :).

Mijn glasvezelverbinding die vandaag geactiveerd zou worden doet het toch nog niet, daar loopt een ticket voor bij Delta.
Edit: binnen 3 uur stond Delta voor de deur. Bleek dat de kabel in de POP verkeerd zat, plus kapot daar was, dus snel gefixt.

[ Voor 10% gewijzigd door carpebios op 16-11-2023 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
carpebios schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:59:
[...]

Ik krijg dus als username door van FS: GPON134567e. Mogelijk dat de PON-id anders is, die gingen ze nog nazenden :).

Mijn glasvezelverbinding die vandaag geactiveerd zou worden doet het toch nog niet, daar loopt een ticket voor bij Delta.
Bij mij was het laatste ook een C, dus dat kan zeker kloppen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Een paar dagen terug gaf iemand aan het fijn te vinden video's te kijken over bepaalden dingen.

Ik heb een videotje gemaakt van de basis config op de DrayTek Vigor 3910 en een iPerf3 speedtest zodat je ook goed het verloop van de speedtest kan zien.

Even quick-and-dirty:

[ Voor 3% gewijzigd door justdaboo op 16-11-2023 11:33 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!
Update: Sinterklaas heeft laten weten het bezorgen van 165 Zaram SFP’s op 5 december echt niet erbij te kunnen hebben.

Zaram heeft laten weten niet op 24/11 maar op 30/11 te verzenden. Ik reken er dan op eind week 49 de zending hier te hebben en begin week 50 aan jullie te kunnen verzenden.

Een week meer geduld dus, het is niet anders,

Acties:
  • +2 Henk 'm!
carpebios schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:39:
[...]

Zoals eerder genoemd, nee ik heb ook een C aan het einde. Deze hoort er gewoon bij!

Update:
Ik kon niet inloggen omdat FS mij de laatste “c” in de username in “uppercase” had doorgeven ipv “lowercase”…

[ Voor 14% gewijzigd door justdaboo op 16-11-2023 12:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 09:58
ernstoud schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:33:
Update: Sinterklaas heeft laten weten het bezorgen van 165 Zaram SFP’s op 5 december echt niet erbij te kunnen hebben.

Zaram heeft laten weten niet op 24/11 maar op 30/11 te verzenden. Ik reken er dan op eind week 49 de zending hier te hebben en begin week 50 aan jullie te kunnen verzenden.

Een week meer geduld dus, het is niet anders,
Dat gaan we vast wel overleven :P

hartelijk bedankt voor de update _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@justdaboo Jii heb echt heel weinig overboeking op je verbinding! Zo strak tegen de 8 Gbps aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robertwebbe schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:07:
@justdaboo Jii heb echt heel weinig overboeking op je verbinding! Zo strak tegen de 8 Gbps aan.
Ja bizar en soms met pikjes er nipt boven... Het dorp is hier inmiddels helemaal uitgerold, ik zit op een 800 POPje in het buitengebied, daar ben ik (denk ik) de eerste met een actieve lijn...

Maar het KAN dus wel... kijken hoe dit in de toekomst gaat lopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 21:35
Als ik de Zaram aanmeld bij Delta via de chat, stel rond nu dit tijdstip, hoe lang is dan de tijd dat je zonder internet zit? Ik neem aan dat je oude ONT niet meer werkt zodra het ticket opgepikt is door een 2e lijn medewerker?

Dat dat vandaag nog gebeurt is nog klein gok ik? Ik probeer zeg maar beetje tactisch tijdstip te vinden zodat je zo weinig mogelijk downtime hebt. En voor de nacht maakt mij niet zoveel uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:09
Voor de liefhebbers, ik heb zojuist een XS-010G-Q binnengekregen, ziet er verder exact hetzelfde uit als een XS-010X-Q.

De GUI/firmware is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0qje2nP1Z7sN8VVmGZ8_LpBb_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wtVAimF0ZoBGEhsD7tJYXp3K.jpg?f=fotoalbum_large

Bouwjaar 04/2021

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thatrunks
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-07 01:02
ernstoud schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:36:
[...]

Interessant want er zijn veel slechte ervaringen met deze ONT op de DFN infra. Lijkt wel te werken maar soms absurd lage down/up en uitval. Ben benieuwd wat je ervaringen op wat langere termijn zijn.

Kan zijn dat er andere firmware is tegenwoordig. Was hij nieuw?
Ik ben zelf een tijdje afwezig geweest i.v.m. privézaken maar kan dit bevestigen.
Verbinding bij mij was wel stabiel alleen upload / download fluctueerde zoveel dat ik overgestapt ben op de Huawei ONT. Ik zal mogelijk kijken of ik contact kan leggen met de toenmalige contactpersoon van Genexis om te zien of zij hier iets mee kunnen (FiberTwist XGS2110).

- Computers blijven drama dingen -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Senaxx schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:37:
Als ik de Zaram aanmeld bij Delta via de chat, stel rond nu dit tijdstip, hoe lang is dan de tijd dat je zonder internet zit? Ik neem aan dat je oude ONT niet meer werkt zodra het ticket opgepikt is door een 2e lijn medewerker?

Dat dat vandaag nog gebeurt is nog klein gok ik? Ik probeer zeg maar beetje tactisch tijdstip te vinden zodat je zo weinig mogelijk downtime hebt. En voor de nacht maakt mij niet zoveel uit.
Ik weet niet wat je er nu aan hebt hangen maar de Nokia van Delta blijft altijd in het systeem staan. Dus downtime niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Nu online
Stap 1 gedaan, alles aangemeld met het GPON adres. Ze vroegen ook een Mac adres, daar heb ik een random adres opgegeven. Hopelijk is het morgen rond dan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-09 17:22
Polyphemus schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:47:
Voor de liefhebbers, ik heb zojuist een XS-010G-Q binnengekregen, ziet er verder exact hetzelfde uit als een XS-010X-Q.

Bouwjaar 04/2021

Ik ben benieuwd welk type je nu gaat opgeven voor registratie bij Delta, daar hij niet in de BBF.247 lijst staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
Mapje schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:46:
[...]

Ik ben benieuwd welk type je nu gaat opgeven voor registratie bij Delta, daar hij niet in de BBF.247 lijst staat.
Ik heb ze allebei liggen :P Ik ga nog kiezen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Polyphemus schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:47:

[Afbeelding]

Bouwjaar 04/2021

Hoe bedoel je “ziet er verder exact hetzelfde uit als een XS-010X-Q”?

Bedoel je identiek of toch rode poort i.p.v. groen en op een andere plek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
ernstoud schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:05:
[...]

Hoe bedoel je “ziet er verder exact hetzelfde uit als een XS-010X-Q”?

Bedoel je identiek of toch rode poort i.p.v. groen en op een andere plek?
Scherp, sorry. Het enige verschil is inderdaad de rode ethernet poort op de G. De rest is fysiek exact hetzelfde.

/edit: op dezelfde plek. De ethernet poort op de X is shielded.

[ Voor 7% gewijzigd door Polyphemus op 16-11-2023 16:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Polyphemus schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:07:
[...]

Scherp, sorry. Het enige verschil is inderdaad de rode ethernet poort op de G. De rest is fysiek exact hetzelfde.

/edit: op dezelfde plek. De ethernet poort op de X is shielded.
Ben benieuwd of je hem aan de praat krijgt. Hou je ons op de hoogte?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Nu online
Even een echte NOOB vraag.
Ik lees dat je de SFP op 100 moet taggen......maar waar doe ik dat......

Nu zit er nog op poort 9 nog de UTP kabel vanuit de coaxmodem (in bridge), die kan er straks uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QU56juWr-_LCcGqzp2R5VylDtEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EBXDluHXn9kAQ9O1JqTcIxhx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tadango
carpebios schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:45:
Even een echte NOOB vraag.
Ik lees dat je de SFP op 100 moet taggen......maar waar doe ik dat......

Nu zit er nog op poort 9 nog de UTP kabel vanuit de coaxmodem (in bridge), die kan er straks uit.

[Afbeelding]
VLAN 100 bij de IP instellingen oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Nu online
Is dat hier? bij VLAN ID?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRgzTpP1hLqvINyr8aN_cj4zvhs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8zjTjOWqTDW4BXGsiq91XqKA.png?f=fotoalbum_large

@robertwebbe Hoe heb jij dat op de UDM ingesteld?

[ Voor 6% gewijzigd door carpebios op 16-11-2023 17:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tadango
Dat lijkt er wel op :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smirnoff
carpebios schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:56:
Is dat hier? bij VLAN ID?

[Afbeelding]

@robertwebbe Hoe heb jij dat op de UDM ingesteld?
De post is 2 jaar oud, Unifi interface veranderd, maar principe blijft hetzelfde lijkt mij:
https://community.odido.n...dm-pro-installatie-329587

Let wel, bij Delta is 100 internet, en 101 IPTV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smirnoff
ernstoud schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:23:
[...]

IPTV gaat tegenwoordig ook over VLAN100.
Dus eigenlijk kan je de VLAN101 verwijderen / niet aanmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Nu online
Net gebeld door delta, er wat iets met de pon-id, die moest beginnen met Z…. Ipv GPON. Denk dat de medewerker van de chat de verkeerde versie heeft genoteerd. Ze bellen om 19:30 terug. Zit nu bij de zwemles van dochterlief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
carpebios schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:26:
Net gebeld door delta, er wat iets met de pon-id, die moest beginnen met Z…. Ipv GPON. Denk dat de medewerker van de chat de verkeerde versie heeft genoteerd. Ze bellen om 19:30 terug. Zit nu bij de zwemles van dochterlief.
Vreemd want het start wel degelijk met GPON, wel de CIG XG-99S als device merk/type opgegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Nu online
justdaboo schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:42:
[...]

Vreemd want het start wel degelijk met GPON, wel de CIG XG-99S als device merk/type opgegeven?
Yes, dus dat is vreemd. Zal het zo wel horen :)

Acties:
  • +17 Henk 'm!
carpebios schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:54:
[...]

Yes, dus dat is vreemd. Zal het zo wel horen :)
Idd, ik heb een standaard script klaar staan voor als ik een registratie doe. Zodra ik een medewerker toegewezen krijg plek ik dit in de chat:

Goede dag %naam%,
Graag wil ik mijn eigen modem aanmelden voor provisioning.

Postcode: %postcode%
Huisnummer: %nr%
Klant nr: %klntnr%
Modem: CIG XG-99S
PON-ID: %ponid%
Serie nummer: %sn%
MAC: %random-mac%
Mail adres voor melding(en): %email%

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
%Naam abonnementhouders%

LETOP
Hierin staat in mijn geval de CIC XG-99S vermeld in geval van FS of Zaram module. Dus als je bv een Nokia aanmeld moet daar natuurlijk het juiste merk/type staan O-)

[ Voor 18% gewijzigd door justdaboo op 16-11-2023 21:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
justdaboo schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:59:
[...]

Idd, ik heb een standaard script klaar staan voor als ik een registratie doe. Zodra ik een medewerker toegewezen krijg plek ik dit in de chat:

Goede dag %naam%,
Graag wil ik mijn eigen modem aanmelden voor provisioning.

Postcode: %postcode%
Huisnummer: %nr%
Klant nr: %klntnr%
Modem: CIG XG-99S
PON-ID: %ponid%
Serie nummer: %sn%
MAC: %random-mac%
Mail adres voor melding(en): %email%

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
%Naam abonnementhouders%
Mag ik die in de TS zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zeker! Modem Naam is alleen in dit geval voor Zaram en FS…

[ Voor 14% gewijzigd door justdaboo op 16-11-2023 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Nu online
robertwebbe schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:05:
@carpebios Dit is inderdaad de juiste. VLAN ID = 100 daar invullen.
Gedaan, dank _/-\o_ . De dame belde mij netjes om half 8. Vroeg mij of het om een Cambridge modem ging? Dus ik weer het standaard verhaal doorgegeven en dat het toch echt met GPON begon. Na een paar minuten in de wacht had ze van haar collega gehoord dat het soms ook met GPON kon beginnen. Morgen zou het waarschijnlijk in orde zijn. Ik houd het in de gaten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bijzonder...

Vandaag bij een klant met een 8/8 lijn met "Business Pack" (vast IP) besteld in 2022 en volgens de activatie mail "Flex Zakelijk" geleverd in 2023 (nergens ook maar ergens een vermelding van fixed ip) werd deze mail afgeleverd...
Geachte klant,

DELTA Fiber Nederland is continu bezig met het verbeteren van haar netwerk, dit doen wij om u te kunnen voorzien van een stabiele verbinding en klaar te zijn voor toekomstige ontwikkelingen.

Als onderdeel van uw zakelijke abonnement maakt u gebruik van een vast IP adres.

Op dinsdag 28 november tussen 10:00 en 11:00 zullen er wijzigingen in ons netwerk worden doorgevoerd waardoor uw huidige IP adres vervangen zal worden door een nieuw vast IP adres.

Graag stellen wij u hiervan tijdig op de hoogte zodat u hiermee rekening kunt houden in uw huidige configuratie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan uw instellingen met betrekking tot portforwarding.

De werkzaamheden zelf zullen hooguit enkele seconden in beslag nemen, qua internetconnectiviteit zult u hier naar verwachting dan ook niets van merken.
Direct na de werkzaamheden kunt u uw nieuwe vaste IP adres opzoeken door in te loggen op uw modem of via uw browser naar https://whatsmyip.com/ te gaan

Wij vertrouwen er op u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Mocht u toch nog aanvullende vragen hebben dan vernemen wij dit uiteraard graag van u.

Met vriendelijke groet,

Zakelijke Klantenservice DELTA Fiber Nederland
Ik klim nu voor mezelf (zelfde verhaal maar geen mail) even in de chat....

Vervolg: justdaboo in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

[ Voor 6% gewijzigd door justdaboo op 16-11-2023 21:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MORCIK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 20:27

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Sinds vorige week ben ik ook over van AON naar XGS-PON op het Delta Netwerk, weliswaar Freedom Internet als provider na overstap van Caiway. Het abonnement is nog niet verkrijgbaar, maar als testgebruiker mag ik proefkonijn zijn totdat de implementatie vlekkeloos werkt. In het geval van Freedom krijg je een Nokia XS-010X-Q van Delta die door een Guidion monteur aangesloten wordt. Het patchen gebeurt door de netwerkbeheerder zelf, in mijn geval Cogas. Daarachter heb ik tijdelijk een Fritz!box 7590 zolang de testperiode loopt.

Voordat duidelijk was welke ONT ik zou krijgen was ik zelf al op zoek naar eventuele SFP-modules die mogelijk compatibel zouden kunnen zijn met DFN. Daarop ben ik op zoek gegaan naar een SFP-module die dezelfde chipset heeft als de Nokia XS-010X-Q, de Cortina CA8271A volgens de volgende site:

https://hack-gpon.org/xgs/ont-nokia-xs-010x-q/

Ik kwam via dezelfde site al snel uit bij de HiSense LTF7267-BHA+

https://www.hisensebroadb...ptv_stb/20190805_256.html

Maar de vondst van de Zaram vind ik een bijzondere omdat zij hun eigen chipset ontworpen hebben. Aanvankelijk dacht ik dat hun SoC ZX300 WU19349 1935 een integratie was van een reeds bekend merk zoals de Cortina of Broadcom, maar een zoektocht naar het bovenstaande leverde weinig op, behalve bij Google images. En daar vond ik een interessante Koreaans site die ik door Google translate gehaald heb:

https://blog-naver-com.tr...x_tr_hl=en&_x_tr_pto=wapp

En volgens dit document leveren ze ook aan Calix en DZS:

https://www.bondweb.co.kr...ge.asp?number=687715&gn=1

https://www.calix.com/pla...-systems/10g_ont_onu.html
https://dzsi.com/products...ptical-network-terminals/

Voorlopig blijf ik bij mijn geleverde Nokia ONT omdat het qua snelheid ruimschoots voldoet, het een bridge is, firmware updates gedaan worden, ondersteuning geboden wordt en natuurlijk een geldkwestie want deze krijg ik standaard van de provider zonder extra uitgaves hoeven te doen ;) Daar hangt die dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbqEhfoUbhZcaybUJweU_QpCkmI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JIH7u85G9F2lut9XMmrnG8wb.png?f=fotoalbum_large

You only live once, so live to the max's

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Even in de chat geklommen dus met volgende post:

Justdaboo:
Goede avond XXX, als eerste wilik even zeggen dat ik tot nu toe erg blij ben met jullie support! Maar ik heb een vraag... in 2022 mijn pakket besteld met "Business pack", onderdeel hiervan was o.a. een fixed ip4 adres. Recent is mijn lijn opgeleverd en was het ineens "Flex Zakelijk" geworden, de productnaam die jullie nu voeren. Daarnaast kreeg ik ook nog een CGNAT, wat netjes is uitgezet uiteraard. Mag ik aannemen dat ik zoals besteld een vast IP heb. Graag ontvang ik hier een bevestiging van :) Alvast dank!

Screenshot van bestelde pakket:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SYpwW7lbn2gzJpRt6fP4GiHMoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P0sXrVzNnInexi5uWKRlgYAc.png?f=fotoalbum_large

Delta:
Je hebt inderdaad een eigen IP op het moment! heb je de CGNAT uitgezet bij delta zakelijk?

Justdaboo:
Dat heeft een collega van Delta Netwerk voor me gedaan idd, maar ik vroeg mij af of deze ook vast is omdat ik daar specifiek het Business Pack voor gekozen heb toen der tijd.

Delta:
Snap ik! Je hebt inderdaad een vast IP adres! Dus dat klopt!

Justdaboo:
Dat is fijn, dan ben ik helemaal geholpen! Fijne avond!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MORCIK schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:33:
Sinds vorige week ben ik ook over van AON naar XGS-PON op het Delta Netwerk, weliswaar Freedom Internet als provider na overstap van Caiway. Het abonnement is nog niet verkrijgbaar, maar als testgebruiker mag ik proefkonijn zijn totdat de implementatie vlekkeloos werkt. In het geval van Freedom krijg je een Nokia XS-010X-Q van Delta die door een Guidion monteur aangesloten wordt. Het patchen gebeurt door de netwerkbeheerder zelf, in mijn geval Cogas. Daarachter heb ik tijdelijk een Fritz!box 7590 zolang de testperiode loopt.

Voordat duidelijk was welke ONT ik zou krijgen was ik zelf al op zoek naar eventuele SFP-modules die mogelijk compatibel zouden kunnen zijn met DFN. Daarop ben ik op zoek gegaan naar een SFP-module die dezelfde chipset heeft als de Nokia XS-010X-Q, de Cortina CA8271A volgens de volgende site:

https://hack-gpon.org/xgs/ont-nokia-xs-010x-q/

Ik kwam via dezelfde site al snel uit bij de HiSense LTF7267-BHA+

https://www.hisensebroadb...ptv_stb/20190805_256.html

Maar de vondst van de Zaram vind ik een bijzondere omdat zij hun eigen chipset ontworpen hebben. Aanvankelijk dacht ik dat hun SoC ZX300 WU19349 1935 een integratie was van een reeds bekend merk zoals de Cortina of Broadcom, maar een zoektocht naar het bovenstaande leverde weinig op, behalve bij Google images. En daar vond ik een interessante Koreaans site die ik door Google translate gehaald heb:

https://blog-naver-com.tr...x_tr_hl=en&_x_tr_pto=wapp

En volgens dit document leveren ze ook aan Calix en DZS:

https://www.bondweb.co.kr...ge.asp?number=687715&gn=1

https://www.calix.com/pla...-systems/10g_ont_onu.html
https://dzsi.com/products...ptical-network-terminals/

Voorlopig blijf ik bij mijn geleverde Nokia ONT omdat het qua snelheid ruimschoots voldoet, het een bridge is, firmware updates gedaan worden, ondersteuning geboden wordt en natuurlijk een geldkwestie want deze krijg ik standaard van de provider zonder extra uitgaves hoeven te doen ;) Daar hangt die dan:

[Afbeelding]
De link met google translate werkt niet, hier de originele link, die lezers dan zelf in Google translate kunnen pasten:

https://blog.naver.com/Po...ewtech&logNo=222491925417

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MORCIK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 20:27

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

ernstoud schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:44:
[...]

De link met google translate werkt niet, hier de originele link, die lezers dan zelf in Google translate kunnen pasten:

https://blog.naver.com/Po...ewtech&logNo=222491925417
Wat gek, want bij mij werkt het wel. Desalniettemin interessant leesvoer vanuit de CEO van Zaram. Vooral het lage energieverbruik, en daardoor minder warmte, vind ik een goede ontwikkeling van dit product.

You only live once, so live to the max's

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MORCIK schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:53:
[...]

Wat gek, want bij mij werkt het wel. Desalniettemin interessant leesvoer vanuit de CEO van Zaram. Vooral het lage energieverbruik, en daardoor minder warmte, vind ik een goede ontwikkeling van dit product.
Safari issue op de iPad. Met Chrome werkt het wel.

Ja, RISC-V based en geen IP kosten. Mooi. Vandaar de redelijke prijs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

robertwebbe schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:07:
Volgens mij zit de wijkkast bij @justdaboo in de achtertuin 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!
R3D schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:08:
[...]

Volgens mij zit de wijkkast bij @justdaboo in de achtertuin 🤪
Hahaha scheelt niet veel... >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Dat zou ik eerst aangesloten moeten zien om te weten als hij de juiste optiche waardes leert van de olt.
De GUI zegt zo vrij weinig, behalve dat het een Nokia is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Dacht ik al, korte afstand tot de splitter en vrijwel geen ruis van de Zaram.
Pagina: 1 ... 23 ... 82 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.