Het profiel van @jinglewood kreeg ook een kleine correctie vandaar de onderbreking.
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Laatst online: 23:51
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- AVM FRITZ!Box 5590 Fiber
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
:strip_icc():strip_exif()/u/651669/crop61f075a821e45.jpg?f=community)
Mooi. Dan liggen er toch ook nog een aantal op de plank.R3D schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 00:08:
Alle optics (22) zijn gecorrigeerd.
De online versies hebben allemaal een mac/ip-binding.
Moet je nu iedere keer als er een SFP online komt aanpassingen doen of gaat het nu automatisch?
Bij deze de terugkoppeling @ernstoud . Ik durf te wedden wanneer ik net als de meesten nu gewoon aan het slapen was dat ik er waarschijnlijk niets van had gemerkt behalve een dipje in mijn geautomatiseerde speed tests de volgende ochtend.R3D schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 00:08:
Alle optics (22) zijn gecorrigeerd.
De online versies hebben allemaal een mac/ip-binding.
Deze internet junkie hier was meteen aan de UDM-Pro gekluisterd
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Dan kan je nu weer gerustjinglewood schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 00:12:
[...]
Bij deze de terugkoppeling @ernstoud . Ik durf te wedden wanneer ik net als de meesten nu gewoon aan het slapen was dat ik er waarschijnlijk niets van had gemerkt behalve een dipje in mijn geautomatiseerde speed tests de volgende ochtend.

Voor nu zijn de aantallen nog handmatig te hanteren.ernstoud schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 00:12:
[...]
Mooi. Dan liggen er toch ook nog een aantal op de plank.
Moet je nu iedere keer als er een SFP online komt aanpassingen doen of gaat het nu automatisch?
Er word gewerkt aan automatisering, maar dat moet nog even wachten op zaken met een hogere prio.
Lang leve R3D die tweaker genoeg is om hier mee rond te spelen en mede-tweakers te helpen.R3D schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 00:27:
[...]
Voor nu zijn de aantallen nog handmatig te hanteren.
Er word gewerkt aan automatisering, maar dat moet nog even wachten op zaken met een hogere prio.
Dat geeft mij in ieder geval geruststelling dat bij de aankomende (wanneer?) overzetting van AON naar XGS-PON het sowieso wel gaat werken
jinglewood schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 23:13:
Nou, zit nu op 5G, mijn lijn ligt eruit. Heb even te weinig kennis van zaken om uit te sluiten dat het iets met de Zaram te maken heeft of niet.
:strip_exif()/f/image/X8jfZt6PKqPsoW6xhXk9Xnx3.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was gisteren ongeveer zelfde tijd. Misschien was het niet alleen jouw lijn?
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Was R3D die voor de Zaram SFP even iets recht zette. Ook bij jou dus.sderuiter schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:10:
[...]
[Afbeelding]
Klopt! Op dat moment kon ik dat niet weten want ik was nog met van alles bezig ipv lekker slapensderuiter schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:10:
[...]
[Afbeelding]
Daarom schreef ik:
jinglewood schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 00:12:
[...]
Bij deze de terugkoppeling @ernstoud . Ik durf te wedden wanneer ik net als de meesten nu gewoon aan het slapen was dat ik er waarschijnlijk niets van had gemerkt behalve een dipje in mijn geautomatiseerde speed tests de volgende ochtend.
Afgelopen nacht een nieuw WAN IP gekregen 
Hopelijk niet elke 2 weken
Dat weet je nooit… zelfs de mensen die een Business pakket hebben gekozen op de “normale” abonnementen krijgen gewoon regelmatig een ander IP ondanks dat dit pakket echt verkocht is met een “vast ip”… ik heb voor de zekerheid altijd een ddns dienst draaien op die lijnen…pnxsinned schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:07:
Afgelopen nacht een nieuw WAN IP gekregen
Anoniem: 390704
Ter info: FRITZ!Box 5530 Fiber geleend van iemand, en werkt prima met Caiway XGSPON-aansluiting. Nice.
Lang:
EDIT:
Fritz GUI zegt "Fiber optics, ↓ 10.00 Gbit/s ↑ 10.00 Gbit/s". XGSPON FTW!
FRITZ!OS 7.58
OLT vendor: Nokia
OLT version number: R6.5.02
OLT EQID: NONE
Lang:
- FRITZ!Box 5530 Fiber geleend, inclusief SFP and glasvezelkabeltje
- via Caiway-twitter-DM mijn klantnummer, adres en Fritz serienummer gegeven (geen MAC-adres)
- paar dagen gewacht. De Nokia bleef gewoon werken
- nu Fritzbox aangesloten, de wizard doorlopen ("Delta/Caiway" gekozen), en na een paar minuten werkte Internet. Inclusief IPv6, maar dat had ik ook al op mijn Nokia.
EDIT:
FRITZ!OS 7.58
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 390704 op 08-10-2023 12:21 ]
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Ja, de 5530 en 5590 weken prima. Maar ja, FritzOS, zit je toch weer vast aan een gesloten OS.Anoniem: 390704 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:09:
Ter info: FRITZ!Box 5530 Fiber geleend van iemand, en werkt prima met Caiway XGSPON-aansluiting. Nice.
Lang:Fritz is mooi spul: fijne interface, fijne wizard.
- FRITZ!Box 5530 Fiber geleend, inclusief SFP and glasvezelkabeltje
- via Caiway-twitter-DM mijn klantnummer, adres en Fritz serienummer gegeven (geen MAC-adres)
- paar dagen gewacht. De Nokia bleef gewoon werken
- nu Fritzbox aangesloten, de wizard doorlopen ("Delta/Caiway" gekozen), en na een paar minuten werkte Internet. Inclusief IPv6, maar dat had ik ook al op mijn Nokia.
EDIT:
FRITZ!OS 7.58
Bij mij is het internet er gisteravond rond 23:30 wel even uitgeweest.
Alleen krijg ik op vlan100 geen ip en wel nog op vlan500.
Zaram SFP is niet meer te bereiken via telnet/ssh. Ook niet na herstarten van OPNsense.
Eerder werkte dit probleemloos en zonder onderbrekingen.
Alleen krijg ik op vlan100 geen ip en wel nog op vlan500.
Zaram SFP is niet meer te bereiken via telnet/ssh. Ook niet na herstarten van OPNsense.
Eerder werkte dit probleemloos en zonder onderbrekingen.
Kreeg gisteren van Delta te horen dat in Q1-24 de eerste verbindingen in ons dorp worden opgeleverd….mijn Zaram zal dus nog even op de plank moeten blijven liggen….ernstoud schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 00:12:
[...]
Helaas schiet het hier ook niet op.. steekt al 1,5 jaar een mooie groene kabel bij mijn voordeur uit de grond, ze zijn nu wel begonnen met de huisaansluitingen te maken maar het schiet totaal niet opvonkentrekker schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:41:
[...]
Kreeg gisteren van Delta te horen dat in Q1-24 de eerste verbindingen in ons dorp worden opgeleverd….mijn Zaram zal dus nog even op de plank moeten blijven liggen….
Delta die een planning afgeeft? Hier nog steeds niks gehoord.vonkentrekker schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:41:
[...]
Kreeg gisteren van Delta te horen dat in Q1-24 de eerste verbindingen in ons dorp worden opgeleverd….mijn Zaram zal dus nog even op de plank moeten blijven liggen….
Als alles goed gaat staat vanmorgen UPS voor de deur om mijn MikroTik CCR2004-1G-12S+2XS te bezorgen.
Zojuist alvast de Zaram aangemeld via chat bij Delta. Met een beetje geluk kijkt @R3D even mee en zet gelijk het profiel goed
Ik zal ook een PB sturen met klantnummer.
Ik zal in een latere update laten weten of/hoe het werkt met dit Mikrotik model.
Zojuist alvast de Zaram aangemeld via chat bij Delta. Met een beetje geluk kijkt @R3D even mee en zet gelijk het profiel goed
Ik zal in een latere update laten weten of/hoe het werkt met dit Mikrotik model.
De optic zal eerst live moeten zijn voordat ik de correctie kan uitvoerenbwbboot schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:31:
Als alles goed gaat staat vanmorgen UPS voor de deur om mijn MikroTik CCR2004-1G-12S+2XS te bezorgen.
Zojuist alvast de Zaram aangemeld via chat bij Delta. Met een beetje geluk kijkt @R3D even mee en zet gelijk het profiel goedIk zal ook een PB sturen met klantnummer.
De speedrace lijkt toch wel weer ontwaakt....
nieuws: KPN begint over twee weken met 4Gbit/s-abonnement voor vast internet
Dat is wel prettig. Delta bied nu op mijn locatie voor particulieren (met in mijn geval het flex zakelijk pakketje erbij) maximaal 2Gbps op de fiber aan. Kies je voor Zakelijk Pro, dan krijg je 4Gbps op dezelfde fiber. Ik hoop dat deze actie van KPN er op termijn ook in voorziet dat de snellere Zakelijk Pro abo's voor de consumenten en flex zakelijk lijnen beschikbaar komenjustdaboo schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:26:
Whoohoo! Nu moet ik die Zaram wel aan de praat krijgen op m'n KPN-lijn, want dit wil ikjustdaboo schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:26:
Bedankt dat je op mijn reactie corrigeerde op de voorpagina, ik dacht helemaal dat de Zaram het deed op de KPN lijn, oeps! Excuses en bedankt!Thyraon schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:44:
[...]
Whoohoo! Nu moet ik die Zaram wel aan de praat krijgen op m'n KPN-lijn, want dit wil ik
Wat meer ontopic over de IP aanpassingen, ik heb zakelijk "flex" en heb nu 1 keer een IP wijziging gehad, had al meer dan een jaar hetzelfde IP en sinds het overstappen op de Nokia/Zaram heb ik nu weer een (het lijkt vast) IP. Helaas heb ik de vorige niet meer maar dynamische DNS deed keurig zijn werk
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Geen probleem!Kecin schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:48:
Bedankt dat je op mijn reactie corrigeerde op de voorpagina, ik dacht helemaal dat de Zaram het deed op de KPN lijn, oeps! Excuses en bedankt!
In mijn ervaring blijft je IP-adres vast (zonder zakelijk pro/+) zolang de lease niet verloopt (router een tijdje uit) en je niet van hardware wisselt. (Nokia modem -> Nokia ONT, Nokia ONT -> Zaram SFP, ander PON-ID)Kecin schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:48:
Wat meer ontopic over de IP aanpassingen, ik heb zakelijk "flex" en heb nu 1 keer een IP wijziging gehad, had al meer dan een jaar hetzelfde IP en sinds het overstappen op de Nokia/Zaram heb ik nu weer een (het lijkt vast) IP.
Die van mij zit nog in de doos, had alvast aangeschaft zodat ik geen wachttijd heb wanneer ik om ga.ernstoud schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 00:12:
[...]
Ja, ik lees het ook net in de startpost. Bij het afsluiten destijds stond er "Vast IP Adres" als opgave voor de 4,95 per maand extra. Ik zie nu niet zo zeer meer in waarom ik zakelijk zou nemen (ik deed dat puur voor het vaste IP adres). Maar zo te zien is het ondertussen gewijzigd naar meerdere zakelijke pakketten met verschillende prijzenMrJoery schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:55:
[...]
In mijn ervaring blijft je IP-adres vast (zonder zakelijk pro/+) zolang de lease niet verloopt (router een tijdje uit) en je niet van hardware wisselt. (Nokia modem -> Nokia ONT, Nokia ONT -> Zaram SFP, ander PON-ID)
Edit2
Blijkbaar gaat het nog niet zo makkelijk. In het screenshot heb ik 2gb aangetikt maar die stond op1 gbit. Ben bang dat als ik dit nu wijzig ik problemen krijg. Ook het grayed out actie-tarief is niet mogelijk op 1 of andere manier (waarom zie ik hem dan?). Misschien even via de klantenservice regelen of heeft iemand het hier al gedaan en kan die zijn/haar ervaringen delen?
/f/image/FTQmkOLMhvtuCSJtMcvzW4px.png?f=fotoalbum_large)
Edit3
Toch maar gedaan;
We hebben je wijziging ontvangen.
Je ontvangt van ons direct een bevestigingsbericht van de wijziging. Zodra je wijziging definitief is verwerkt, sturen we opnieuw bericht![ Voor 39% gewijzigd door Kecin op 09-10-2023 12:32 ]
Vreemd, 2gbit stond nog niet actief lijkt het wel... Achja, we shall see!
:fill(white):strip_exif()/f/image/0OzU0nxhdSQpHECOyu1Ci3bI.png?f=user_large)
De optic is live. Nog geen IP. Ook nog geen bevestiging van de Delta helpdesk dat mijn aanvraag is doorgevoerd overigens.R3D schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:39:
[...]
De optic zal eerst live moeten zijn voordat ik de correctie kan uitvoeren
We wachten het rustig af.
It's ON!!!justdaboo schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:26:
U heeft licht ...bwbboot schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:19:
[...]
De optic is live. Nog geen IP. Ook nog geen bevestiging van de Delta helpdesk dat mijn aanvraag is doorgevoerd overigens.
We wachten het rustig af.
Was er iets heel speciaals dat er moest gebeuren?THM0 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:29:
[...]
Met veel dank aan @R3D is mijn DEC750 OpnSense router ook online met de Zaram. Ook nog even op VLAN 500 maar dat gaat vanavond mee. Na aanmelding van de module in de Delta infra was ie direct werkend.
Ik bestel mijn DEC2750 eind deze maand en hoop deze ook zonder veel issues online te brengen met de Zaram als mijn lijn geactiveerd wordt begin volgende maand.
Nee niks speciaals. Wat ik heb gedaan:some schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:00:
[...]
Was er iets heel speciaals dat er moest gebeuren?
Ik bestel mijn DEC2750 eind deze maand en hoop deze ook zonder veel issues online te brengen met de Zaram als mijn lijn geactiveerd wordt begin volgende maand.
- Wachten tot de AON lijn wegviel.
- Nokia aangesloten en geconstateerd dat de lijn werkte. Nokia aangesloten gehouden
- ONT aangemeld via chat bij Delta. Mail gehad dat er een storing was gemeld, maar aanmelding was vrijdagmiddag en afhandeling zou dus over het weekend getild worden
- Netjes gewacht, maar @R3D ging toevallig in het weekend iets fixen. R3D gevraagd, die heeft de Zaram op zaterdag voor me aangemeld, daarna pas de Zaram aangesloten. Het werkte direct op het AON VLAN profiel in OpnSense, alleen VLAN naar 500 aangepast (want op VLAN 100 kreeg ik geen IP).
- R3D heeft later op zaterdag iets gefixt in de backend waardoor ik (en een aantal anderen) nu wel een IP krijg op VLAN 100. Heb tevens een IPv6 nu.
Verder niks speciaals hoeven doen, heb ook nooit op de Zaram hoeven in te loggen. Al met al heel tevreden over de gang van zaken! Je hebt gewoon wat kleine dingetjes die handmatig moeten in de processen, maar inmiddels zijn de kinderziektes er wel uit volgens mij en is met wat hulp een prima werkende oplossing te realiseren.
[ Voor 9% gewijzigd door THM0 op 09-10-2023 14:10 ]
Dank je, dat stemt mij hoopvol dat alles in 1 keer werkt.THM0 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:06:
[...]
Nee niks speciaals. Wat ik heb gedaan:
- Wachten tot de AON lijn wegviel.
- Nokia aangesloten en geconstateerd dat de lijn werkte. Nokia aangesloten gehouden
- ONT aangemeld via chat bij Delta. Mail gehad dat er een storing was gemeld, maar aanmelding was vrijdagmiddag en afhandeling zou dus over het weekend getild worden
- Netjes gewacht, maar @R3D ging toevallig in het weekend iets fixen. R3D gevraagd, die heeft de Zaram op zaterdag voor me aangemeld, daarna pas de Zaram aangesloten. Het werkte direct op het AON VLAN profiel in OpnSense, alleen VLAN naar 500 aangepast (want op VLAN 100 kreeg ik geen IP).
- R3D heeft later op zaterdag iets gefixt in de backend waardoor ik (en een aantal anderen) nu wel een IP krijg op VLAN 100. Heb tevens een IPv6 nu.
Verder niks speciaals hoeven doen, heb ook nooit op de Zaram hoeven in te loggen. Al met al heel tevreden over de gang van zaken! Je hebt gewoon wat kleine dingetjes die handmatig moeten in de processen, maar inmiddels zijn de kinderziektes er wel uit volgens mij en is met wat hulp een prima werkende oplossing te realiseren.
Bedankt @R3D voor de snelle opvolging. We zijn online!
@R3D wellicht nog ter lering en vermaak voor ons allen hier, is het 'VLAN500 probleem' nu ook opgelost voor alle toekomstige Zaram aanmeldingen die via het reguliere helpdesk proces gaan?
Top! Nou wie heeft de primeur om een succesvolle aanmelding volgens het boekje te doen zonder hulplijn?
👆🏽bwbboot schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:30:
[...]
Bedankt @R3D voor de snelle opvolging. We zijn online!
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Aantal aanmeldingen: 42 (The answer to life, the universe and everything.)
Wikipedia: Phrases from The Hitchhiker's Guide to the Galaxy
Een ieder die deze trilogie in vijf delen niet gelezen heeft daalt een trede in mijn hoogachting. Sorry.
Een ieder die deze trilogie in vijf delen niet gelezen heeft daalt een trede in mijn hoogachting. Sorry.
[ Voor 14% gewijzigd door ernstoud op 09-10-2023 19:00 ]
FTFYernstoud schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:48:
Aantal aanmeldingen: 42 (The answer to the Ultimate Question of life, the universe and everything.)
(Het was juist toch dat ze nu wel het antwoord weten, maar niet de bijbehorende vraag?)
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Klopt. De vraag staat in een van de laatste alinea’s van book 2 (Titel: “ The Restaurant at the End of the Universe”).mrdemc schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:17:
[...]
FTFY
(Het was juist toch dat ze nu wel het antwoord weten, maar niet de bijbehorende vraag?)
[ Voor 7% gewijzigd door ernstoud op 09-10-2023 20:04 ]
We dwalen wel af maar ik had deze toevallig een paar maanden geleden gezocht voor in de auto: YouTube: The Hitchhiker's Guide To The Galaxy Audiobook - Read By Paul Skinnerernstoud schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:48:
Aantal aanmeldingen: 42 (The answer to life, the universe and everything.)
Ik ga morgen de Zaram aanmelden - wacht nu eerst op het voltooien van het Nokia registratieproces..
Is het ook mogelijk de FRITZ! SFP- XGS.PON los te gebruiken? Of werkt deze alleen in combinatie met een Fritzbox?
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Dat laatste. Alle intelligentie nodig voor XGS-PON zit in de Fritzbox, niet in de SFP.leeferij schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:39:
Is het ook mogelijk de FRITZ! SFP- XGS.PON los te gebruiken? Of werkt deze alleen in combinatie met een Fritzbox?
Ik snap echt heel weinig van IPv6. Ik dacht ik converteer mijn IPv4 Range naar IPv6 via een online convertortje en dan heb ik de range, maar dat werkt niet.Appletower schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:40:
[...]
Bij IPv6 Prefix ID vul je een hexadecimaal getal in. Bijv.: bij interface 1, vul je 1 in. Bij interface 2, vul je 2 in, etc. etc. Vergeet niet om vervolgens per interface bij de DHCPv6 service, deze aan te zetten voor een bepaalde range (idem aan IPv4. Bijv. van ::AA t/m ::FFF met size /64) en ook de Router Advertisement in te vullen. Zelf heb ik RA op managed staan.
Voor DMZ heb ik voor IPv4 een range van 192.168.50.100 tot x.x.50.200, maar de IPv6 equivalenten worden niet geaccepteerd:
Hoe bepaal ik die juiste range?The specified range lies outside of the current subnet.
The range is unavailable (single host network mask /128 used).
Zaram verliest hier helaas nog steeds zijn IP als ik hem van vlan500 afhaal. Moet hij reeds op 100 staan voordat je de wijziging voor bestaande zarams doet?
Zit al sinds de 29ste te stoeien met de Nokia XS-010X-Q, hij krijgt helaas geen IP adres i.c.m. de UDM Pro.
Pon brandt mooi groen en data is blauw door 10gb interface.
Zie wel TX packets maar geen RX. Tevens bij een packet capture zie ik alleen discovers maar geen replies.
Heb in de tussentijd al van alles geprobeerd.
Laptop op vlan 100, ook alleen maar tx packets.
Netally Linkrunner AT op vlan 100 maar ook precies hetzelfde.
Heb R3D al wat berichtjes gestuurd, maar ik vermoed dat hij het druk genoeg heeft.
De servicedesk van Delta zei helaas we kunnen je niet helpen aangezien het door ons geleverde modem wel werkt.
Pon brandt mooi groen en data is blauw door 10gb interface.
Zie wel TX packets maar geen RX. Tevens bij een packet capture zie ik alleen discovers maar geen replies.
Heb in de tussentijd al van alles geprobeerd.
Laptop op vlan 100, ook alleen maar tx packets.
Netally Linkrunner AT op vlan 100 maar ook precies hetzelfde.
Heb R3D al wat berichtjes gestuurd, maar ik vermoed dat hij het druk genoeg heeft.
De servicedesk van Delta zei helaas we kunnen je niet helpen aangezien het door ons geleverde modem wel werkt.
Heb je een idee van wat een exemplaar van de Zaram in deze ronde gaat kosten Ernst?
Ik heb er nog niet echt een nodig maar als de deal aantrekkelijk genoeg is wil ik wellicht wel mee doen.
Tadaaa
Yep dat had ik ook al geprobeerd.Rabitos schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 23:19:
@D4jackal Symptonen lijken op wat ik ook had, R3D heeft wel fixes uitgerold maar heb je vlan500 ipv 100 als eens geprobeerd (gewoon om dat even uit te sluiten)?
eth10.500: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST> mtu 1500
inet6 fe80::e638:83ff:fe55:7697 prefixlen 64 scopeid 0x20<link>
ether e4:38:83:55:76:97 txqueuelen 1000 (Ethernet)
RX packets 0 bytes 0 (0.0
RX errors 0 dropped 0 overruns 0 frame 0
TX packets 43 bytes 10562 (10.3 KiB)
TX errors 0 dropped 0 overruns 0 carrier 0 collisions 0
De ONT is benaderbaar via 192.168.100.1 als ik wan statisch in die range zonder vlan zet. Dus het is niet de connectie naar de ONT.
De nieuwste firmware staat er op namelijk: 3FE49337BOCK21 met als backup: 3FE49337AOCK80
Dat hij nog te benaderen is brengt ons wel dichterbij het probleem.D4jackal schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 23:34:
[...]
Yep dat had ik ook al geprobeerd.
eth10.500: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST> mtu 1500
inet6 fe80::e638:83ff:fe55:7697 prefixlen 64 scopeid 0x20<link>
ether e4:38:83:55:76:97 txqueuelen 1000 (Ethernet)
RX packets 0 bytes 0 (0.0
RX errors 0 dropped 0 overruns 0 frame 0
TX packets 43 bytes 10562 (10.3 KiB)
TX errors 0 dropped 0 overruns 0 carrier 0 collisions 0
De ONT is benaderbaar via 192.168.100.1 als ik wan statisch in die range zonder vlan zet. Dus het is niet de connectie naar de ONT.
De nieuwste firmware staat er op namelijk: 3FE49337BOCK21 met als backup: 3FE49337AOCK80
Als je hem aangesloten laat kijk ik straks nog even ernaar.
Heb hem nog niet losgehaald sinds ik hem heb aangeslotenR3D schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 23:39:
[...]
Dat hij nog te benaderen is brengt ons wel dichterbij het probleem.
Als je hem aangesloten laat kijk ik straks nog even ernaar.
Ziggo draait hier nog dus het is geen probleem dat de verbinding nog niet werkt.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Stuur even een PB.Tr4il schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 23:26:
[...]
Heb je een idee van wat een exemplaar van de Zaram in deze ronde gaat kosten Ernst?
Ik heb er nog niet echt een nodig maar als de deal aantrekkelijk genoeg is wil ik wellicht wel mee doen.
Zo - Zaram is aangemeld bij Delta - nu wachten op activatie
@R3D Er is natuurlijk een verschil tussen procedure 1e/2e lijn en de realiteit - wat is hier wijsheid om te voorkomen dat het gezin uit z'n dak gaat vanwege geen internet?
Ja - dat vroeg ik me ook af. Ik laat iig de Nokia er tot vanavond laat aan hangen en prik dan om.Coolhva schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:01:
Ik ga misschien een hele domme vraag stellen maar vooruit:
In bijna alle stappenplannen zie ik, dat wanneer je Delta op de hoogte heb gesteld van de gegevens van je nieuwe ONT, je deze ONT aan de glasvezel moet koppelen en dan hopen dat deze binnen 24 uur online komt.
Ik vraag me zelf af, waarom kan je niet de oude ONT aangesloten laten totdat deze het niet meer doet en dan pas de nieuwe ONT er aan hangen?
@R3D Er is natuurlijk een verschil tussen procedure 1e/2e lijn en de realiteit - wat is hier wijsheid om te voorkomen dat het gezin uit z'n dak gaat vanwege geen internet?
[ Voor 11% gewijzigd door Pasc66 op 10-10-2023 09:20 ]
Je kunt de Nokia gewoon aangesloten houden totdat je de bevestiging krijgt dat je aangemelde storing is verholpen. Mogelijk doet de aangemelde ONT het al eerder natuurlijk (als ze het ticket later afmelden).Pasc66 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:18:
Zo - Zaram is aangemeld bij Delta - nu wachten op activatie
[...]
Ja - dat vroeg ik me ook af. Ik laat iig de Nokia er tot vanavond laat aan hangen en prik dan om.
Mooi - dan gaan we daar lekker op wachten :-)THM0 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:21:
[...]
Je kunt de Nokia gewoon aangesloten houden totdat je de bevestiging krijgt dat je aangemelde storing is verholpen. Mogelijk doet de aangemelde ONT het al eerder natuurlijk (als ze het ticket later afmelden).
Ik ben binnengekomen met een "servicevraag". Eea werd efficient opgepakt met natuurlijk het bekende verhaal dat de Zaram ingeprikt moest worden en dan kan het 24 uur duren totdat die het gaat doen. Daar kan de procedure wellicht wat beter omdat dit geen rekening houdt met het feit dat een huishouden dan zonder internet zit.
Ik ga iig de nokia ingeprikt houden totdat deze het a) niet meer doet of b) er een email verschijnt.
Update: Medewerkers bleven vragen naar modem (merk enzo) - huawei opgegeven.
[ Voor 4% gewijzigd door Pasc66 op 10-10-2023 11:24 ]
Ik vat niet wat je wil. Hoe zie je dat voor je: een range van 192.168.50.100 tot x.x.50.200, met IPv6 equivalenten. IPv6 is geen IPv4. Volgens mij maak je denkfouten. De IPv6 vragen kun je beter in het IPv6 topic plaatsen.MJV schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:12:
[...]
Ik snap echt heel weinig van IPv6. Ik dacht ik converteer mijn IPv4 Range naar IPv6 via een online convertortje en dan heb ik de range, maar dat werkt niet.
Voor DMZ heb ik voor IPv4 een range van 192.168.50.100 tot x.x.50.200, maar de IPv6 equivalenten worden niet geaccepteerd:
[...]
Hoe bepaal ik die juiste range?
Ondertussen 1 week de XS-010X actief.
best tevreden over de snelheden, echter haal ik qua upload de 2Gbps vaak niet,
dit is vaak 1100-1300Mbps terwijl ik op de download vaak op 1800-1900 zie
Nokia is aangesloten op een OPN sense bak met N5105 en 2.5GBe poorten
best tevreden over de snelheden, echter haal ik qua upload de 2Gbps vaak niet,
dit is vaak 1100-1300Mbps terwijl ik op de download vaak op 1800-1900 zie
Nokia is aangesloten op een OPN sense bak met N5105 en 2.5GBe poorten
@Brentjuh2000 Soms wel? Want dan heb je denk ik gewoon een enorme overboeking in het gebied waar je woont.
Als je het nooit haalt, dan kan er mogelijk een technisch dingetje aan de hand zijn. Heb je bijvoorbeeld al een andere kabel geprobeerd? Mogelijk heeft degene die je nu hebt teveel demping. Dit was bij mij eerder het geval. De oplossing was een nieuwe kabel (en een cleaning stift).
Als je het nooit haalt, dan kan er mogelijk een technisch dingetje aan de hand zijn. Heb je bijvoorbeeld al een andere kabel geprobeerd? Mogelijk heeft degene die je nu hebt teveel demping. Dit was bij mij eerder het geval. De oplossing was een nieuwe kabel (en een cleaning stift).
ik heb een aantal keer 2100Mbps piek gezien en 1600up.robertwebbe schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:49:
@Brentjuh2000 Soms wel? Want dan heb je denk ik gewoon een enorme overboeking in het gebied waar je woont.
Als je het nooit haalt, dan kan er mogelijk een technisch dingetje aan de hand zijn. Heb je bijvoorbeeld al een andere kabel geprobeerd? Mogelijk heeft degene die je nu hebt teveel demping. Dit was bij mij eerder het geval. De oplossing was een nieuwe kabel een cleaning stift.
de meeste in de wijk zitten bij KPN (VDSL)of AON. geen idee of dat veel uit maakt.
Kabel komt uit het Delta modem
Test je direct vanaf opnsense? Die haalt bij mij ook de upload nooit op een of andere manier.Brentjuh2000 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:51:
[...]
ik heb een aantal keer 2100Mbps piek gezien en 1600up.
de meeste in de wijk zitten bij KPN (VDSL)of AON. geen idee of dat veel uit maakt.
Kabel komt uit het Delta modem
Als ik vanaf mijn laptop test haal ik echter altijd netjes de 4Gbit upload en download.
Ze blijven vragen om een modem - welk merk en type hebben jullie opgegeven?THM0 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:21:
[...]
Je kunt de Nokia gewoon aangesloten houden totdat je de bevestiging krijgt dat je aangemelde storing is verholpen. Mogelijk doet de aangemelde ONT het al eerder natuurlijk (als ze het ticket later afmelden).
vanaf mijn laptop op 2.5GbpsKRASH schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:06:
[...]
Test je direct vanaf opnsense? Die haalt bij mij ook de upload nooit op een of andere manier.
Als ik vanaf mijn laptop test haal ik echter altijd netjes de 4Gbit upload en download.
Voor een Zaram? Alle vragen over certificering, downtime allemaal beantwoord met "ja" en "akkoord". En dan voor de module heb ik dit opgegeven (maar uiteindelijk heeft R3D hem aangemeld voor me en niet de normale 2e lijns support):Pasc66 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:17:
[...]
Ze blijven vragen om een modem - welk merk en type hebben jullie opgegeven?
Merk/type: Zaram ZXOS11NPI
MAC: <MAC van de router poort>
PON ID: ZRMT<8 cijfers>
Serienr: idem als PON ID
Ja - ik heb dat ook allemaal opgegeven maar dan via 1e / 2e lijns support en die blijven dus (met alle respect) om een modem zeuren. Ik heb dus dan maar de Huawei opgegeven met alle bijbehorende gegeven van de Zaram. Blijkbaar kunnen ze niet verder zonder dat dit specifieke veldje is ingevuld.THM0 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:32:
[...]
Voor een Zaram? Alle vragen over certificering, downtime allemaal beantwoord met "ja" en "akkoord". En dan voor de module heb ik dit opgegeven (maar uiteindelijk heeft R3D hem aangemeld voor me en niet de normale 2e lijns support):
Merk/type: Zaram ZXOS11NPI
MAC: <MAC van de router poort>
PON ID: ZRMT<8 cijfers>
Serienr: idem als PON ID
Uitleggen wat een Mikrotik RB5009 is, is vermoedelijk een soort van suicide....
Kortom: als het niet moet zoals het gaat, dan gaat het maar zoals het moet

Ik heb het voorgedaan alsof de Zaram het modem is.Pasc66 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:40:
[...]
Ja - ik heb dat ook allemaal opgegeven maar dan via 1e / 2e lijns support en die blijven dus (met alle respect) om een modem zeuren. Ik heb dus dan maar de Huawei opgegeven met alle bijbehorende gegeven van de Zaram. Blijkbaar kunnen ze niet verder zonder dat dit specifieke veldje is ingevuld.
.
[ Voor 98% gewijzigd door THM0 op 10-10-2023 11:48 ]
Logisch want die Zaram staat niet op hun lijst, zoals in het start topic te lezen valt is dit de work around:Pasc66 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:40:
[...]
Ja - ik heb dat ook allemaal opgegeven maar dan via 1e / 2e lijns support en die blijven dus (met alle respect) om een modem zeuren. Ik heb dus dan maar de Huawei opgegeven met alle bijbehorende gegeven van de Zaram. Blijkbaar kunnen ze niet verder zonder dat dit specifieke veldje is ingevuld.
5) Zaram ZXOS11NPI SFP+ ONT.
Dit is de ODM versie van de Nokia XS-010S-Z SFP+, Zaram is de producent, Nokia voert dit product onder eigen label. Zowel de Zaram als de Nokia komen (nog) niet voor op de BBF.247 lijst dus wordt officieel niet toegelaten. Een work around is om te vermelden dat het een CIG XG-99S is.
Helaas (nog) nergens te koop, tweaker @ernstoud heeft een eenmalige inkoopactie georganiseerd. Deze inschrijving is inmiddels gesloten met ruim 60 belangstellenden. Meld je per PB aan indien je geïnteresseerd bent voor de tweede bestelling, vermoedelijk in oktober 2023 met levering in december 2023.
Als modem dus de "CIG XG-99S" opgeven dus. Daarnaast staan in het start topic nog veel meer belangrijke weetjes.... Het enige wat ze dubbel checken is het feit dat het SN gelijk is aan het PON-ID bij aanmelden.
Je hebt gelijk - domweg overheen gelezen..justdaboo schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:51:
[...]
Logisch want die Zaram staat niet op hun lijst, zoals in het start topic te lezen valt is dit de work around:
5) Zaram ZXOS11NPI SFP+ ONT.
Dit is de ODM versie van de Nokia XS-010S-Z SFP+, Zaram is de producent, Nokia voert dit product onder eigen label. Zowel de Zaram als de Nokia komen (nog) niet voor op de BBF.247 lijst dus wordt officieel niet toegelaten. Een work around is om te vermelden dat het een CIG XG-99S is.
Helaas (nog) nergens te koop, tweaker @ernstoud heeft een eenmalige inkoopactie georganiseerd. Deze inschrijving is inmiddels gesloten met ruim 60 belangstellenden. Meld je per PB aan indien je geïnteresseerd bent voor de tweede bestelling, vermoedelijk in oktober 2023 met levering in december 2023.
Als modem dus de "CIG XG-99S" opgeven dus. Daarnaast staan in het start topic nog veel meer belangrijke weetjes.... Het enige wat ze dubbel checken is het feit dat het SN gelijk is aan het PON-ID bij aanmelden.

Ja - ik probeer Delta te bereiken om het te corrigeren maar er gaat ieder keer wat mis met de verbinding. Die chatbot is een probleemjustdaboo schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:07:
[...]
Voorkomt ook OLT profiel fouten, die van de Zaram is uiteraard anders dan die van de Huawei. Want onze vrien @R3D heeft al genoeg te doen schat ik zo in
Gebeld - techn dienst aan de lijn - probleem opgelost.
[ Voor 6% gewijzigd door Pasc66 op 10-10-2023 12:26 ]
Standaard vraag voor iedere chatbot: ik wil een medewerker spreken.
Idd.. echter in dit geval ging er iets mis bij de Delta chatbot - die kwam iedere keer terug met "Helaas ging er iets mis met de verbinding. Fijn dat je er nog bent!" waarna je fijn opnieuw kan beginnen.robertwebbe schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:45:
Standaard vraag voor iedere chatbot: ik wil een medewerker spreken.
Anyway - Delta IT belde net terug om het ticket checken (nogmaals aangegeven dat het om een CIG modem gaat) en eea wordt nu opgepakt. Wordt gebeld zodra ticket afgehandeld is. Dit geeft wel vertrouwen :-)
Ai, ik heb sinds kort de 2Gb, en het netwerk geupgrade naar 2.5Gbps. Had toch beter meteen de 10Gb switch kunnen kopen
Alles bij het afsluiten van de 8gbps naar 10gbps geupgrade, kan maar gebeurt zijnrcthans schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:50:
[...]
Ai, ik heb sinds kort de 2Gb, en het netwerk geupgrade naar 2.5Gbps. Had toch beter meteen de 10Gb switch kunnen kopen
Nou dat denk ik niet, misschien toch de 10G ONT, maar de visie voor de consumenten lijn (iig in de 8Gbps tijd) is dat het huishouden "in totaal" de lijn gaat belasten. (uiteraard omdat er slechts 1x een 2.5gbps poortje op zit).bjusterbaarlik schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:21:
[...]
Ik zie een vervanger van de Nokia B aankomen.
Mag ik eens vragen waarom een consument thuis überhaupt een 2 Gbps of meer nodig heeft? Als ik op mijn pfSense box naar het gebruik van het afgelopen half jaar kijk, met veel thuiswerken (dus Zoom en MS-Teams meetings, Onedrive, ...) en 2 pubers die gamen, dan zit mijn gemiddeld gebruik op zo'n 0,05 Gbps met "uitschieters" naar 0,3 Gbps. Dus ja, mijn 1 Gbps Delta glasvezel is dan al overkill, maar ... toch leuk om te hebben :-)!
Dus eigenlijk is mijn vraag: wat doen jullie om 2 Gbps of meer nodig te hebben? Welke services draaien jullie thuis? Behalve dan dat het leuk is om mede-Tweakers screenshots van Speedtest te tonen ;-).
Dus eigenlijk is mijn vraag: wat doen jullie om 2 Gbps of meer nodig te hebben? Welke services draaien jullie thuis? Behalve dan dat het leuk is om mede-Tweakers screenshots van Speedtest te tonen ;-).
Nerd-creds zijn natuurlijk al reden genoegAppletower schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:47:
Maar zonder dollen: ik werk 24/7 thuis en ben regelmatig grote datasets van m'n workstation en development server (lokaal) naar remote machines (e.g. productie databases) heen en weer aan het sturen. Heb dus ook een deel van m'n lokale netwerk in 10 Gbit/s uitgevoerd, zodat de relevante machines (e.g. server, workstation) onderling met elkaar op 10 Gbit/s kunnen communiceren.
Ik heb een bedrijf in o.a. video producties. Naast co-producties die tegenwoordig ook via Cloudplatformen kunnen zijn de backups (off-site) monsterlijk groot. Zojuist is de eerste camera binnen gekomen die direct opnames naar de cloud kan opslaan. Naast dropbox is dit een van de producten die we gebruiken: https://www.blackmagicdes...ucts/blackmagiccloudstoreAppletower schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:47:
Mag ik eens vragen waarom een consument thuis überhaupt een 2 Gbps of meer nodig heeft? Als ik op mijn pfSense box naar het gebruik van het afgelopen half jaar kijk, met veel thuiswerken (dus Zoom en MS-Teams meetings, Onedrive, ...) en 2 pubers die gamen, dan zit mijn gemiddeld gebruik op zo'n 0,05 Gbps met "uitschieters" naar 0,3 Gbps. Dus ja, mijn 1 Gbps Delta glasvezel is dan al overkill, maar ... toch leuk om te hebben :-)!
Ook bij opleveren in previews naar de klant gaan er heel wat GB's doorheen.
Bijvoorbeeld gister 3 stream uitzendingen van een groot kledingmerk opgeleverd, dit waren 3 files tussen de 59 en 69GB per stuk. Een had toch nog een correctie (ja 1 lettertje), dat betekend dus gewoon opnieuw renderen van 8u video en 69GB uploaden.
Dan is elk beetje snelheid is dan meegenomen.
[ Voor 4% gewijzigd door justdaboo op 10-10-2023 16:37 ]
Oh ja, ik trek ook regelmatig al m'n Google account data (Drive, Photos) binnen (met rclone) en dat loopt tegenwoordig in de terabytes. Ook lekker als dat niet een paar dagen duurtjustdaboo schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:30:
... backups (off-site) ...
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
“The heat is on…”
Sluitingsdatum/tijd voor inschrijving Zaram ZXOS11NPI SFP+ : vrijdag 13 oktober 2023 17:00 uur.
Inmiddels staat de teller op 46. Komt er een derde ronde? Geen idee.
Voor degenen die het gemist hebben, hier staan de vervolgacties:
ernstoud in "[Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)"
Sluitingsdatum/tijd voor inschrijving Zaram ZXOS11NPI SFP+ : vrijdag 13 oktober 2023 17:00 uur.
Inmiddels staat de teller op 46. Komt er een derde ronde? Geen idee.
Voor degenen die het gemist hebben, hier staan de vervolgacties:
ernstoud in "[Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)"
[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 10-10-2023 19:40 ]
Heb je een prijsindicatie?ernstoud schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:39:
“The heat is on…”
offtopic:
Ik heb de SFP nog niet nodig en ik vermoed dat het voor 'leuk voor erbij' te duur is
Ik heb de SFP nog niet nodig en ik vermoed dat het voor 'leuk voor erbij' te duur is
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Stuur me een PB.ANdrode schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:50:
[...]
Heb je een prijsindicatie?
offtopic:
EN8010Ts-20 Besteld bij CDR in polen fingers crossed of hij gaat werken! Krijg zaterdag lijn opgeleverd. Zal mijn bevindingen wel even delen dit weekend!
And as final touch god created the Dutch
Sagemcom F@ST 5684 volgens de helpdesk.justdaboo schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:36:
[...]
Nou dat denk ik niet, misschien toch de 10G ONT, maar de visie voor de consumenten lijn (iig in de 8Gbps tijd) is dat het huishouden "in totaal" de lijn gaat belasten. (uiteraard omdat er slechts 1x een 2.5gbps poortje op zit).
Deze heeft geen bridged modus en die komt er voorlopig ook niet.
Zakelijke abonnementen hebben al de optie tot 10Gig en daar kun je bridged aan laten zetten voor een meerprijs. Dan krijg je een ONT.
https://www.delta.nl/zakelijk/
Hardware profiel is gelijk met de HN8010Ts, dus ik verwacht niet dat ik dit hoef aan te raken.jscholte schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:59:
EN8010Ts-20 Besteld bij CDR in polen fingers crossed of hij gaat werken! Krijg zaterdag lijn opgeleverd. Zal mijn bevindingen wel even delen dit weekend!
Ik ben up and running op de Zaram - RB5009 combinatie. Wel op vlan 500 maar dat bekijken we straks wel weer
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Top. Was het een kwestie van gewoon wachten? Voor de mapping naar VLAN100 even @R3D pingen.Pasc66 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:20:
Ik ben up and running op de Zaram - RB5009 combinatie. Wel op vlan 500 maar dat bekijken we straks wel weer
PM naar R3D sent - ja het was idd gewoon wachten. Ik had natuurlijk alles al klaar gezet.ernstoud schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:23:
[...]
Top. Was het een kwestie van gewoon wachten? Voor de mapping naar VLAN100 even @R3D pingen.
Kreeg "storing verholpen" mailtje om 15:25 - vervolgens om 16:30 oid de fibers omgeprikt (inclusief 1-2 minuten wachten tussen omprikken) en eea werkte meteen (nadat ik ook vlan500 ingesteld had).
Vind dat we R3D weleens op een manier in het zonnetje mogen zetten.
Die fixed echt alles, en is dedicated!
Chapeau
Inzage Zaram module, wat zijn de voordelen tov de huawei ONT? Hoe zit de aansluiting dan in elkaar?
Die fixed echt alles, en is dedicated!
Chapeau
Inzage Zaram module, wat zijn de voordelen tov de huawei ONT? Hoe zit de aansluiting dan in elkaar?
[ Voor 30% gewijzigd door pnxsinned op 11-10-2023 18:39 ]
Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.