Acties:
  • +1 Henk 'm!
Thyraon schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:24:
[...]
Ah, dat is niet ideaal. Wat mij betreft prima om het zo te laten dan. Ik zal in de topicstart van het nieuwe topic wel even een samenvatting tikken van alles wat we hier al besproken en geprobeerd hebben.
Je kunt ook een ouder bericht van jezelf laten verplaatsen (met andere inhoud) en die dan aanpassen. Zolang die maar voor het eerste bericht is, komt die er voor en daar kun je je openingspost in zetten.

De discussie is waardevol genoeg om wat extra moeite te doen, toch?

@rens-br

[ Voor 7% gewijzigd door robertwebbe op 04-10-2023 10:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Zijn onderstaande stappen voldoende voor het instellen van IPv6 (op de USG):
  • Ingesteld onder WAN netwerk: Connection Type: Using DHCPv6
  • Ingesteld onder WAN netwerk: Prefix Delegation Size: 56
  • USG reboot gegeven
En zou daarmee dan het IPv6 IP adres moeten verschijnen onder de WAN connectie van de USG net zoals het IPv4 adres (mits die uiteraard wordt toegekend vanuit de provider)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tr4il
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-06 15:25
Ik zit al een tijdje mee te lezen in dit topic want bij m'n ene ouder is de glasvezellijn afgelopen week online gekomen en bij de ander zal dat volgende week gebeuren.

Als ik het goed begrijp werkt de Genexis Fibertwist draai-op-de-baseplate vanuit bijv. pcwestlandservice wel goed, maar is de Genexis XGS2110 KPN-schuif-ONT niet stabiel?
Werkt een van de geschikte Adtrans ook nog steeds?

Andere vraag, ik heb nu te maken met twee Attema FTU's die door DFN/APK Telecom allebei opgeleverd zijn zonder lege schuiflades. Die zitten er gewoon niet in. Bij 't ene huishouden blijft straks de standaard Nokia staan dus daar is het niet zo'n probleem. Maar bij de ander komt de aansluiting binnen in de woonkamer en moet wil ik 'm nog naar de meterkast verlengen. Daar heb ik voor zover ik zie redelijkerwijs twee opties in:
- Aansluitvezel met schuiflade uit de Nokia halen, verlengen met een verlengstukje en een SC/APC-SC/APC kabel en in de meterkast aansluiten
- De schuiflade demonteren van de Nokia aansluitvezel en monteren op een SC/APC-SC/APC kabel die lang genoeg is, met de instructies in de topicstart

Wat zou jullie advies zijn? Ik haal liever de schuiflade niet meer los nadat ik 'm eenmaal ingeschoven heb, als ik de ervaringen mag geloven is er dan een kans op schade.

Tadaaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!
https://www.totaaltv.nl/n...n-kpn-met-klantenservice/

Met het klantenpanel wil Delta direct in contact komen met zijn abonnees. De provider wil zo inzicht krijgen in de manier waarop klanten denken over geleverde producten. Ook kunnen klanten op deze manier rechtstreeks ideeën uitwisselen met Delta.

Aanmelden kan via de link in het artikel.

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 04-10-2023 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tr4il schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:05:
Ik zit al een tijdje mee te lezen in dit topic want bij m'n ene ouder is de glasvezellijn afgelopen week online gekomen en bij de ander zal dat volgende week gebeuren.

Als ik het goed begrijp werkt de Genexis Fibertwist draai-op-de-baseplate vanuit bijv. pcwestlandservice wel goed, maar is de Genexis XGS2110 KPN-schuif-ONT niet stabiel?
Werkt een van de geschikte Adtrans ook nog steeds?

Andere vraag, ik heb nu te maken met twee Attema FTU's die door DFN/APK Telecom allebei opgeleverd zijn zonder lege schuiflades. Die zitten er gewoon niet in. Bij 't ene huishouden blijft straks de standaard Nokia staan dus daar is het niet zo'n probleem. Maar bij de ander komt de aansluiting binnen in de woonkamer en moet wil ik 'm nog naar de meterkast verlengen. Daar heb ik voor zover ik zie redelijkerwijs twee opties in:
- Aansluitvezel met schuiflade uit de Nokia halen, verlengen met een verlengstukje en een SC/APC-SC/APC kabel en in de meterkast aansluiten
- De schuiflade demonteren van de Nokia aansluitvezel en monteren op een SC/APC-SC/APC kabel die lang genoeg is, met de instructies in de topicstart

Wat zou jullie advies zijn? Ik haal liever de schuiflade niet meer los nadat ik 'm eenmaal ingeschoven heb, als ik de ervaringen mag geloven is er dan een kans op schade.
Ik zou niet gokken op die Genexis, ik heb begrepen dat als je de FiberTwist bestelt, je de XGS2110 krijgt. En die is niet stabiel. De ervaring met de FiberTwist is ook maar van 1 persoon. Jouw ervaring kan anders zijn.

Ik zou met een koppelstukje verlengen. Die schuiflades zijn ondingen.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tr4il
ernstoud schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:26:
[...]

Ik zou niet gokken op die Genexis, ik heb begrepen dat als je de FiberTwist bestelt, je de XGS2110 krijgt. En die is niet stabiel. De ervaring met de FiberTwist is ook maar van 1 persoon. Jouw ervaring kan anders zijn.

Ik zou met een koppelstukje verlengen. Die schuiflades zijn ondingen.
Dank voor je advies Ernst!
Over ervaring gesproken, heeft @Seesar wellicht nog iets te melden over zijn ervaring met de FiberTwist sinds installatie? :)

Tadaaa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

@ernstoud de Zaram werkt hier inmiddels goed in de UDM Pro met 2gbit! @R3D heeft nog wel even geholpen (weet niet wat, maar magisch). Beide hartelijk dank!

Speedtest kan ik nog niet veel van maken, dus dat probeer ik later even fatsoenlijk. Lijkt zo eerst goed! Moet de rest nog upgraden naar 10gbit :').

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 20:07
Tr4il schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:05:
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje qua verlengen van de kabel, ook XGS-PON via Delta. Dat koppelstukje heb ik inmiddels gevonden, maar ik vind het een wirwar aan kabels. Welke bestel jij? FS.com?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

stormfly schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:00:
https://www.totaaltv.nl/n...n-kpn-met-klantenservice/

Met het klantenpanel wil Delta direct in contact komen met zijn abonnees. De provider wil zo inzicht krijgen in de manier waarop klanten denken over geleverde producten. Ook kunnen klanten op deze manier rechtstreeks ideeën uitwisselen met Delta.

Aanmelden kan via de link in het artikel.
Link in het artikel lijkt niet te werken en naar een gewone landingspagina te gaan zonder test-ID.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tr4il
Blaffeh schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:58:
[...]

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje qua verlengen van de kabel, ook XGS-PON via Delta. Dat koppelstukje heb ik inmiddels gevonden, maar ik vind het een wirwar aan kabels. Welke bestel jij? FS.com?
Koppelstukjes: https://www.fs.com/de-en/products/168839.html
(DM me anders, als je de postkosten wilt betalen stuur ik er eentje op)
Kabel: https://www.fs.com/de-en/products/41926.html
Kies natuurlijk vooral de lengte die je nodig hebt, ik heb 5m want 2m zou te kort zijn en 3m was niet op voorraad.

De aansluiting in de Attema FTU slede is SC/APC, een groene dus, en de aansluiting in het standaard Nokia modem is ook SC/APC.
(Let er op dat als je met een Zaram SFP+ module of een Fritzbox 5590 gaat werken, er een andere connector van toepassing is, dat is SC/UPC.)

Tadaaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blaffeh schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:58:
[...]

Dit staat beschreven in de Topic start :)

[ Voor 13% gewijzigd door justdaboo op 04-10-2023 18:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kecin schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:04:
[...]

Link in het artikel lijkt niet te werken en naar een gewone landingspagina te gaan zonder test-ID.
Het is niet mijn site :-) ik kan dat niet fixen voor je.

https://www.delta.nl/nieu...ing-dat-helpt-ons-verder/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Tr4il schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:38:
[...]

Dank voor je advies Ernst!
Over ervaring gesproken, heeft @Seesar wellicht nog iets te melden over zijn ervaring met de FiberTwist sinds installatie? :)
jazeker;

alles werkt naar behoren. tesamenmet de TUF AX6000 werkt alles vlekkeloos en ik haal gewoon maximale snelheden op 110mb/s (1gbit aansluiting).

Het was dus even pielen met de router instellingen voor IPTV, maar met huidige kennis zou het niet langer dan 5min moeten duren om de boel te installeren.

Vooral fijn om toekomst bestendig te zijn als ik naar een snellere wired oplossing wil t.z.t.

NAT loopback etc werkt uiteraard ook, maar dat zijn meer router perikelen. De FiberTwist doet zijn werk goed. Zoals eerder gezegd; even goed opletten of hij goed zit aangesloten; desnoods even de kabel direct in de ONT steken ipv via de cradle om de verbinding te testen.

Geen instabiele verbinding en TV lijkt ook niet meer te freezen (dat deed hij wel in het verleden met de nokia modem).

ik weet niet in hoeverre de XGS2110 als instabiel wordt ervaren (complete internet outage/snelheden ofzo?), maar ik heb er echt geen last van.

[ Voor 6% gewijzigd door Seesar op 04-10-2023 19:17 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seesar
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

ernstoud schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:23:
[...]

Lage snelheid, hoge latency, sterk instabiel gedrag dus erg wisselende snelheid en latency.
nee, geen last van. Tijdens gamen ik meen <20ms if not 12; d.w.z. alles onder de 30ms kijk ik niet naar (War Thunder). Ik zou eens precies moeten kijken hoeveel het is continu.

Qua instabieliteit: ik kan zonder moeite voor 2 uur 110mb/s binnenhalen zonder dips. Dat was met de Nokia modem wel anders; daar spikte het tussen 110 voor paar seconden terug naar 50mb/s en dan weer te schommelen naar 80mb/s om weer te pieken naar 110mb/s

T60P Widescreen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 20:07
Tr4il schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:07:
[...]

Koppelstukjes: https://www.fs.com/de-en/products/168839.html
(DM me anders, als je de postkosten wilt betalen stuur ik er eentje op)
Kabel: https://www.fs.com/de-en/products/41926.html
Kies natuurlijk vooral de lengte die je nodig hebt, ik heb 5m want 2m zou te kort zijn en 3m was niet op voorraad.

De aansluiting in de Attema FTU slede is SC/APC, een groene dus, en de aansluiting in het standaard Nokia modem is ook SC/APC.
(Let er op dat als je met een Zaram SFP+ module of een Fritzbox 5590 gaat werken, er een andere connector van toepassing is, dat is SC/UPC.)
Precies de bevestiging die ik nodig had. Ik moet 30 meter kabel hebben, gaat om een vrij groot verenigingsgebouw. Ik bestel dan gelijk het koppelstukje mee. Bedankt voor het aanbod en de info!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pasc66
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:29
Goedenavond allemaal:

Ik wil de mikrotik gebruikers even een migratiescenario voorleggen - even benieuwd of dit gaat werken (better to be safe than sorry - je weet hoe het is met een internetverslaafd gezin....)

Op dit moment heb ik een RB5009 aan het 1Gb delta fiber network hangen via een tp-link mediaconverter op ether8. De gebruikelijke bridge config is in place met vlan100 ingesteld

Maandag ga ik over naar het 2Gb XGS-PON delta netwerk met Nokia modem.

Om nu te voorkomen dat ik m'n hele netwerk overhoop moet halen (cq vervangend netwerk neerzetten) dacht er aan om a) ether 8 aan de nokia te hangen en b) vlan100 uit de bridge te halen (de nokia doet immers de vlan filtering). Zo kan m'n hele netwerk config (radius etc) behouden. Dan ga ik daarna m'n zaram sfp+ registeren waarna ik de RB5009 config weer aanpas (van ether9 naar sfp-plus en vlan 100 er weer in ).

Gaat dit werken? Alvast dank voor alle feedback.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-07 10:34

No13

/me was here

Pasc66 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:43:
Goedenavond allemaal:

Ik wil de mikrotik gebruikers even een migratiescenario voorleggen - even benieuwd of dit gaat werken (better to be safe than sorry - je weet hoe het is met een internetverslaafd gezin....)

Op dit moment heb ik een RB5009 aan het 1Gb delta fiber network hangen via een tp-link mediaconverter op ether8. De gebruikelijke bridge config is in place met vlan100 ingesteld

Maandag ga ik over naar het 2Gb XGS-PON delta netwerk met Nokia modem.

Om nu te voorkomen dat ik m'n hele netwerk overhoop moet halen (cq vervangend netwerk neerzetten) dacht er aan om a) ether 8 aan de nokia te hangen en b) vlan100 uit de bridge te halen (de nokia doet immers de vlan filtering). Zo kan m'n hele netwerk config (radius etc) behouden. Dan ga ik daarna m'n zaram sfp+ registeren waarna ik de RB5009 config weer aanpas (van ether9 naar sfp-plus en vlan 100 er weer in ).

Gaat dit werken? Alvast dank voor alle feedback.
Begrijp ik goed dat je een bridge config hebt gemaakt aan je WAN kant? Ik weet niet of ik dit gebruikelijk zou noemen namelijk...

In mijn geval heb ik een interface list gemaakt (WAN) waarin de ether1 hing (oude ziggo lijn) en later de ether2 (nieuwe delta via Nokia) om tenslotte de vlan interface van de sfp poort erbij te hangen...

Dan heeft iedere 'wan' interface een dhcp client en gebruik ik in alle firewall/nat regels de interface-list WAN (in plaats van de interface zelf, omdat je zo meerdere poorten hebt die dezelfde functie kunnen vervullen)

Indien je max 1 WAN poort tegelijk gebruikt heb je ook maximaal 1 actieve DHCP lease bij een provider en dus maximaal 1 default gateway en zou alles moeten werken...

Edit: Ik denk dat je bridge scenario prima kan werken overigens, het is alleen in mijn ogen ongebruikelijk om een bridge (met vaak default spanning-tree en een stukje CPU overhead etc) aan de WAN kant in te zetten

[ Voor 5% gewijzigd door No13 op 04-10-2023 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pasc66
..

[ Voor 96% gewijzigd door Pasc66 op 04-10-2023 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pasc66
No13 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:09:
[...]

Begrijp ik goed dat je een bridge config hebt gemaakt aan je WAN kant? Ik weet niet of ik dit gebruikelijk zou noemen namelijk...

In mijn geval heb ik een interface list gemaakt (WAN) waarin de ether1 hing (oude ziggo lijn) en later de ether2 (nieuwe delta via Nokia) om tenslotte de vlan interface van de sfp poort erbij te hangen...

Dan heeft iedere 'wan' interface een dhcp client en gebruik ik in alle firewall/nat regels de interface-list WAN (in plaats van de interface zelf, omdat je zo meerdere poorten hebt die dezelfde functie kunnen vervullen)

Indien je max 1 WAN poort tegelijk gebruikt heb je ook maximaal 1 actieve DHCP lease bij een provider en dus maximaal 1 default gateway en zou alles moeten werken...

Edit: Ik denk dat je bridge scenario prima kan werken overigens, het is alleen in mijn ogen ongebruikelijk om een bridge (met vaak default spanning-tree en een stukje CPU overhead etc) aan de WAN kant in te zetten
Interessant - dat is idd een betere opzet. Zou ik jou config mogen krijgen (ik stuur je de mijne ook even).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Moet de topictitel eigenlijk niet wezen "Eigen modem installeren" i.p.v. "Eigen router installeren"?

Even resultaatje hierzo, de DNS had het nogal moeilijk lokaal na een uurtje offline. Snelheid is dikke prima nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBX7fekS957JhEhlFN0QhVj3SYI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7nFymIBRjDBinxIrtNlVjz9m.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IONDictator
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-02 16:18
IONDictator schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:29:
[...]

De module werkt, was wel een gedoe om deze in Proxmox gedeeld te krijgen naar pfSense (dat terzijde) en verkeer komt bij mij ook VLAN 500 binnen dus ja. 7(8)7
Is er nog iets dat ik kan doen of kan testen m.b.t. VLAN500/VLAN100?

Ik krijgen overigens geen DNS servers aangeleverd bij de IP lease. Ik ben gewend dat deze info er wel bij zit.
Of komt dit omdat ik nog in de CGNAT poel zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-07 15:46
IONDictator schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:51:
[...]

Ik krijgen overigens geen DNS servers aangeleverd bij de IP lease. Ik ben gewend dat deze info er wel bij zit.
Je kan altijd je eigen DNS servers instellen he? Het is leuk dat je ze meekrijgt maar in geen geval noodzakelijk dat je de advertised DNS ook gebruikt. Ikzelf maak standaard gebruik van Quad9 en Cioudflare (9.9.9.9 en 1.1.1.1, respectievelijk). Ik doe niks met de aangeleverde DNS servers.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IONDictator
Dutchess_Nicole schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:40:
[...]

Je kan altijd je eigen DNS servers instellen he? Het is leuk dat je ze meekrijgt maar in geen geval noodzakelijk dat je de advertised DNS ook gebruikt. Ikzelf maak standaard gebruik van Quad9 en Cioudflare (9.9.9.9 en 1.1.1.1, respectievelijk). Ik doe niks met de aangeleverde DNS servers.
Ik gebruik ze ook niet, was alleen verbaasd dat ze er niet bij zitten bij IPv4. Bij IPv6 krijg ik ze dan weer wel mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
IONDictator schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:51:
[...]

Er zijn - ik meen nu 3 - gebruikers waarbij die VLAN500-VLAN100 mapping niet plaats vindt. Ik ben met Zaram in overleg, ze vroegen wat info op, die is aangeleverd en er is een setting genoemd die aangepast zou kunnen worden. Ik heb vanmorgen gevraagd of die setting in de CLI van de SFP uitgevoerd kan worden en of deze dan permanent is. Als ik het commando weet gaan we dit testen.

Dus: stay tuned.

Echter… @R3D heeft aangegeven dat het een router “dingetje” is en niet DFN of de SFP. Ik denk dat hij daarin gelijk heeft omdat er nu tientallen gebruikers van de SFP dit probleem niet hebben, in een UDM bijvoorbeeld. Er zijn 2 gebruikers met een Mikrotik rb5009, waarvan er 1 het probleem heeft en de ander niet.

Openstaande vraag is als internet in je router op VLAN500 blijft, of dat verder gevolgen heeft. De mapping wordt gedaan om te zorgen dat de data stromen van meerdere ISP’s op de DFN infra naast elkaar kunnen werken. Als bijvoorbeeld Caiway en Odido allebei VLAN500 zouden gebruiken is er een probleem, dus gebruikt bijvoorbeeld in die hypothetische situatie Caiway dan VLAN500 en Odido VLAN600. Op de cliënt wordt dit dan voor beide providers gemapped naar VLAN100. De cliënt werkt immers maar voor 1 provider en kan dan geleverd worden met generieke firmware die uit kan gaan van VLAN100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Kan iemand die de Caiway DNS gebruikt dit adres eens pingen en laten weten welk IP er komt?
voice.caiw.net

Die kan je blijkbaar alleen resolven als je de DNS van Caiway zelf gebruikt en niet via externen (ik gebruik mijn eigen upstream DNS dus die pakt hem niet :') )
Gaat om testen met SIP (digitale telefonie)

[ Voor 34% gewijzigd door Kecin op 05-10-2023 10:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kecin schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:50:
Kan iemand die de Caiway DNS gebruikt dit adres eens pingen en laten weten welk IP er komt?
voice.caiw.net

Gaat om testen met SIP (digitale telefonie)
—-
Pinging proxy.thor.caiw.net [62.45.58.180] with 32 bytes of data:
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
—-

Maar het lijkt een pool van services want ook:

(Uitgevoerd in de shell van de Genexis 7840.)

root@geneos:~# ping -I br-lan_4001 voice.caiw.net
PING voice.caiw.net (62.45.58.162): 56 data bytes

--- voice.caiw.net ping statistics ---
36 packets transmitted, 0 packets received, 100% packet loss

root@geneos:~# ping -I vlan102 voice.caiw.net
PING voice.caiw.net (62.45.60.2): 56 data bytes

Op alle pings komt timeout:

15 packets transmitted, 0 packets received, 100% packet loss

root@geneos:~# ping -I vlan100 voice.caiw.net
PING voice.caiw.net (62.45.59.50): 56 data bytes

10 packets transmitted, 0 packets received, 100% packet loss
root@geneos:~#

In https://www.delta.nl/medi...jemodemkeuze_pon-v1-2.pdf worden nog meer (maar bovenstaande net weer niet) IP adressen genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IONDictator
ernstoud schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:58:
[...]

Er zijn - ik meen nu 3 - gebruikers waarbij die VLAN500-VLAN100 mapping niet plaats vindt. Ik ben met Zaram in overleg, ze vroegen wat info op, die is aangeleverd en er is een setting genoemd die aangepast zou kunnen worden. Ik heb vanmorgen gevraagd of die setting in de CLI van de SFP uitgevoerd kan worden en of deze dan permanent is. Als ik het commando weet gaan we dit testen.

Dus: stay tuned.

Echter… @R3D heeft aangegeven dat het een router “dingetje” is en niet DFN of de SFP. Ik denk dat hij daarin gelijk heeft omdat er nu tientallen gebruikers van de SFP dit probleem niet hebben, in een UDM bijvoorbeeld. Er zijn 2 gebruikers met een Mikrotik rb5009, waarvan er 1 het probleem heeft en de ander niet.
Dan wacht ik geduldig af en mocht het, in mijn geval, puur aan pfSense liggen zal ik daar een ticket inschieten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
IONDictator schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:30:
[...]

Dan wacht ik geduldig af en mocht het, in mijn geval, puur aan pfSense liggen zal ik daar een ticket inschieten.
@No13

Er is aangegeven dat het voor de DFN infra geen problemen geeft als je het zo laat. Ook wordt genoemd dat de 802.1q implementatie op de router niet geheel correct zou kunnen zijn. Blijft de vraag waarom de ene rb5009 het wel goed doet en de andere niet. Misschien toch een config verschil tussen die twee routers, zie: https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Interface/VLAN.

Zaram kwam ook nog met een suggestie voor een config aanpassing in de OLT maar die setting lijkt goed te staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IONDictator
ernstoud schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:58:
[...]
Er zijn - ik meen nu 3 - gebruikers waarbij die VLAN500-VLAN100 mapping niet plaats vindt.
Je mag mij van het lijstje halen. @R3D heeft zijn magie weer gedaan en ik zit nu ook op VLAN100.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No13

No13

/me was here

ernstoud schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:38:
[...]

@No13

Er is aangegeven dat het voor de DFN infra geen problemen geeft als je het zo laat. Ook wordt genoemd dat de 802.1q implementatie op de router niet geheel correct zou kunnen zijn. Blijft de vraag waarom de ene rb5009 het wel goed doet en de andere niet. Misschien toch een config verschil tussen die twee routers, zie: https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Interface/VLAN.

Zaram kwam ook nog met een suggestie voor een config aanpassing in de OLT maar die setting lijkt goed te staan.
Wellicht goed om mee te nemen is dat vlan500 niet een 'poging' was, maar was vastgesteld middels packet sniffing dat dit vlan verkeer liet zien.

Inkomende pakketjes uit de SFP zijn dus volgens wireshark voorzien van de vlan500 tag (niet alleen in Mikrotik hardware)

Dit strookt ook met de configuratie die de SFP laat zien daar mis je in vergelijking met anderen een stukje vid-change config.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online
Provisioning!
Deze drie zijn aangemaakt onder een “gpon” tag waar de rest door mij onder een “xgs-pon” tag is aangemaakt.
Nou hebben de overige ont modellen geen moeite hiermee, maar ook op dit stuk lijkt alleen de Zaram optic problemen mee te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:11
R3D schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:31:
[...]

Provisioning!
Deze drie zijn aangemaakt onder een “gpon” tag waar de rest door mij onder een “xgs-pon” tag is aangemaakt.
Nou hebben de overige ont modellen geen moeite hiermee, maar ook op dit stuk lijkt alleen de Zaram optic problemen mee te hebben.
Is er nog steeds handmatige correctie nodig voor de Zaram dan na het volgen van het standaard aanmeldproces van PON ID? Ik ga morgen over naar PON en wil liever het weekend in met mijn eigen router... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeroxr0x
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Iemand hier (op het PON-netwerk) een IP-adres die ik in mijn Smokeping kan zetten? Wil graag een vergelijk hebben met mijn huidige verbinding. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephanS1984
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 04-07 15:18
Thyraon schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:09:
OK, we zijn iets verder, mede dankzij collega @Kanarie die op de achtergrond ook meekijkt.
  • Het juiste device is eth9, voor SFP poort 10 in de UDM SE
  • Met "ethtool -m eth9" zie ik de Zaram module, met correct serienummer en de correcte waarden voor voltage, laser en temperatuur
  • Met "ip addr add 192.168.200.2/24 dev eth9" kan ik nu inderdaad (vanaf de UDM SE zelf, op een SSH terminal) met telnet naar de Zaram module toe (telnet 192.168.200.1)
Ook ik gebruik SFP poort 10 in de UDM SE voor de Zaram. Ik zie de Zaram ook met "ethtool -m eth9". Maar ik kan hem niet pingen op 192.168.200.1 als ik "ip addr add 192.168.200.2/24 dev eth9" ingegeven heb.

Iemand een tip?

WP: ME PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D; PV: 10 kWp + SolarEdge SE7K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-07 18:27
StephanS1984 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:27:
[...]

Ook ik gebruik SFP poort 10 in de UDM SE voor de Zaram. Ik zie de Zaram ook met "ethtool -m eth9". Maar ik kan hem niet pingen op 192.168.200.1 als ik "ip addr add 192.168.200.2/24 dev eth9" ingegeven heb.

Iemand een tip?
Ping je vanaf de UDM zelf? Dus in dezelfde SSH sessie als waarin je "ip addr add..." gedaan hebt? Voor andere devices in je netwerk is de Zaram niet bereikbaar, alleen vanaf de UDM zelf.

Je zou na "ip addr add..." moeten kunnen zien dat het IP-adres op de eth9 interface staat, met "ip addr"

[ Voor 9% gewijzigd door Thyraon op 05-10-2023 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephanS1984
Thyraon schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:37:
[...]

Ping je vanaf de UDM zelf? Dus in dezelfde SSH sessie als waarin je "ip addr add..." gedaan hebt? Voor andere devices in je netwerk is de Zaram niet bereikbaar, alleen vanaf de UDM zelf.

Je zou na "ip addr add..." moeten kunnen zien dat het IP-adres op de eth9 interface staat, met "ip addr"
Ja, vanaf de UDM CLI.

eth9: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST> mtu 1500
inet 192.168.200.2 netmask 255.255.255.0 broadcast 0.0.0.0
inet6 fe80::d221:f9ff:fe88:aeae prefixlen 64 scopeid 0x20<link>
ether d0:21:f9:88:ae:ae txqueuelen 10000 (Ethernet)
RX packets 1 bytes 50 (50.0 B )
RX errors 0 dropped 0 overruns 0 frame 0
TX packets 552 bytes 41691 (40.7 KiB)
TX errors 0 dropped 0 overruns 0 carrier 0 collisions 0

root@UDM-Pro-SE:~# ping 192.168.200.1
PING 192.168.200.1 (192.168.200.1) 56(84) bytes of data.
From 192.168.200.2 icmp_seq=1 Destination Host Unreachable
From 192.168.200.2 icmp_seq=2 Destination Host Unreachable
From 192.168.200.2 icmp_seq=3 Destination Host Unreachable
From 192.168.200.2 icmp_seq=4 Destination Host Unreachable
From 192.168.200.2 icmp_seq=5 Destination Host Unreachable

[ Voor 22% gewijzigd door StephanS1984 op 05-10-2023 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
R3D schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:31:
[...]

Provisioning!
Ik heb dit zojuist aan Zaram doorgegeven. Wellicht iets voor een komende FW release.

ICT blijft voodoo. Met @R3D als wizard.

Zo maar een braindump.. de Zaram SFP ondersteunt geen 1Gbps. GPON biedt 1Gbps. Zou er een verband zijn tussen die twee statements? Klinkt plausibel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
ernstoud schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:25:
Zo maar een braindump.. de Zaram SFP ondersteunt geen 1Gbps. GPON biedt 1Gbps. Zou er een verband zijn tussen die twee statements? Klinkt plausibel.
Hm, ik heb een 1 Gbit/s abonnement van KPN (ze bieden niet hoger). Zou dat dan ook de oorzaak van mijn problemen bij KPN kunnen zijn? Of verwacht je dat niet, omdat KPN de Zaram goed zag registreren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
StephanS1984 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:44:
[...]

Ja, vanaf de UDM CLI.

eth9: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST> mtu 1500
inet6 fe80::d221:f9ff:fe88:aeae prefixlen 64 scopeid 0x20<link>
ether d0:21:f9:88:ae:ae txqueuelen 10000 (Ethernet)
RX packets 1 bytes 50 (50.0 B )
TX packets 552 bytes 41691 (40.7 KiB)

From 192.168.200.2 icmp_seq=2 Destination Host Unreachable
From 192.168.200.2 icmp_seq=3 Destination Host Unreachable
From 192.168.200.2 icmp_seq=4 Destination Host Unreachable
Hm, dat is vreemd. Ik weet niet meer zeker of de Zaram überhaupt op ping reageert, maar ik neem aan dat je telnet ook al geprobeerd hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Thyraon schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:27:
[...]

Hm, ik heb een 1 Gbit/s abonnement van KPN (ze bieden niet hoger). Zou dat dan ook de oorzaak van mijn problemen bij KPN kunnen zijn? Of verwacht je dat niet, omdat KPN de Zaram goed zag registreren?
Ah. Dat bedoel ik niet. Hij ondersteunt uiteraard wel Gbps. op XGS-PON. Maar niet op het electrical interface. Hij werkt dus niet in een SFP 1Gbps. cage. In een SFP+ 10Gbps. cage uiteraard wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
ernstoud schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:32:
Ah. Dat bedoel ik niet. Hij ondersteunt uiteraard wel Gbps. op XGS-PON. Maar niet op het electrical interface. Hij werkt dus niet in een SFP 1Gbps. cage. In een SFP+ 10Gbps. cage uiteraard wel.
Check, ik snap 'm. Dan was dat dus niet de oorzaak :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Thyraon schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:28:
[...]
Hm, dat is vreemd. Ik weet niet meer zeker of de Zaram überhaupt op ping reageert, maar ik neem aan dat je telnet ook al geprobeerd hebt?
Kan @No13 dat wellicht even proberen? Ik heb de Zaram in een media converter gehad maar weet niet meer of ping werkte. En na drie weken drie schilders en en om het huis heb ik even geen puf meer :O .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
Klopt de fs.com en draytek die ik heb gechecked doen die vertaling vanuit OMCI met de olt, maar de Zaram lijkt static te zijn en accepteert alleen xgs-pon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
R3D schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:41:
Klopt de fs.com en draytek die ik heb gechecked doen die vertaling vanuit OMCI met de olt, maar de Zaram lijkt static te zijn en accepteert alleen xgs-pon.
Heb je ervaring met een FS module in een Draytek?
Naast de Zaram die nu druk is met wennen is in een Vigor 3910 staat er een andere Vigor 3910 met een Fs te wachten op de oplevering van een aansluiting 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
justdaboo schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:45:
[...]

Naast de Zaram die nu druk is met wennen is in een Vigor 3910 staat er een andere Vigor 3910 met een Fs te wachten op de oplevering van een aansluiting 8)
Mijn FS.com SFP komt met een paar dagen. Ik heb niet eens XGS-PON :F , is dat raar? Ja, dat is raar :Y .

Acties:
  • +5 Henk 'm!
We kunnen wel een weddenschap hier organiseren.

Vraag: Wanneer heeft Ernst een 2 Gbps XGS-PON aansluiting?

Ik gok op dit jaar nog. 😉

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
justdaboo schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:45:
[...]

Ik laat me graag uitdagen😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephanS1984
Thyraon schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:28:
[...]

Ja, ook geprobeerd. Tenzij ik wat mis.

root@UDM-Pro-SE:~# ssh 192.168.200.1
ssh: connect to host 192.168.200.1 port 22: No route to host

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ernstoud schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:48:
[...]

Mijn FS.com SFP komt met een paar dagen. Ik heb niet eens XGS-PON :F , is dat raar? Ja, dat is raar :Y .
Nee dat is niet raar, ik heb heel veel glasvezel, maar dan op het erf op een paar meter diep, en een vezeltje wat wacht tot hij naar binnen mag....

Maar ik heb wel keuze; Zaram, FS, 2 Nokia ONT's van verschillende revisies en ik vergeet bijna de Huawei 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
R3D schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:58:
[...]

Ik laat me graag uitdagen😎
Je gaat van me horen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
robertwebbe schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:55:
We kunnen wel een weddenschap hier organiseren.

Vraag: Wanneer heeft Ernst een 2 Gbps XGS-PON aansluiting?

Ik gok op dit jaar nog. 😉
Ik doe mee met de inzet...

KPN gaat ook uitrollen hier begin 2024.... misschien dat ik dan Ziggo laat gaan als fallback... nog even om over na te denken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja, als tweaker wil je dan natuurlijk altijd een back up lijntje. 😀 Ik heb zelf ook nog een Ziggo Internet Lite.

[ Voor 5% gewijzigd door robertwebbe op 05-10-2023 20:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
robertwebbe schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:00:
Ja, als tweaker wil je dan natuurlijk altijd een back up lijntje. 😀 Ik heb zelf ook nog een Ziggo Internet Lite.
Hier:

Caiway 1Gbps. AON
KPN, VDSL met SIBG, plm. 50/18 down/up
Tmobile 4GvT, plm. 80/15 down/up
Vodafone 4G in een Huawei router, 120/30 down/up
Vodafone 5G in een Oppo router, 130/15 down/up (ja ja, 5G bij Vodafone is een farce)

Is dat raar :F ? Ja dat is heel, heel raar _O- .

En waarom? Omdat ik geen baas heb die me op cursus stuurt en ik ICT audits doe, daarom ook Windows, Linux, NetBSD, macOS etc. etc., ik laat systeembeheerders wel eens zweten… oh jee… een auditor die wel weet waar hij over praat O-) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:07:
[...]

Hier:

Caiway 1Gbps. AON
Vodafone 5G in een Oppo router, 130/15 down/up (ja ja, 5G bij Vodafone is een farce)

En waarom? Omdat ik geen baas heb die me op cursus stuurt en ik ICT audits doe, daarom ook Windows, Linux, NetBSD, macOS etc. etc., ik laat systeembeheerders wel eens zweten… oh jee… een auditor die wel weet waar hij over praat O-) .
Owjaaa! Ik heb idd nog een T-Mobile 4G backup staan.

Maar ja ik woon in het buitengebied, xDSL is wel te bestellen maar zelfs met het Landelijk pakket komt de DSL handshake niet van de grond, dus NoGo. Vodafone heeft GEEN bereik, KPN (toen ze het nog leverde) 3G buitens huis. T-Mobile heeft iig nog een beetje 4G, dus een antennetje buiten. Dat is mn huidige backup voor als Ziggo een keer “stuk” is.

Gelukkig wel Ziggo, anders had ik het huis niet gekocht 5 jaar geleden.

Nu gelukkig binnen een maand mn Delta 8gbps binnen en wat we als backup en backup van de backup nemen moet ik nog een nachtje over slapen…
:z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No13

No13

/me was here

ernstoud schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:35:
[...]

Kan @No13 dat wellicht even proberen? Ik heb de Zaram in een media converter gehad maar weet niet meer of ping werkte. En na drie weken drie schilders en en om het huis heb ik even geen puf meer :O .
Normaal is de SFP gewoon te pingen bij mij. Ik heb wat situaties gehad (onverklaard nog) waarbij hij niet wilde reageren terwijl ik gewoon internet had

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:07:
[...]

Hier:

Caiway 1Gbps. AON

Tot hoever heb je deze keten wel eens ingezet? Wie was nodig als backup van de backup? Heb ook een jaartje twee lijnen gehad, coax en dsl. Nu met glasvezel durf ik wel met 1 lijn af tot het tegendeel bewezen wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 05-10-2023 22:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
stormfly schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:39:
[...]

Tot hoever heb je deze keten wel eens ingezet? Wie was nodig als backup van de backup? Heb ook een jaartje twee lijnen gehad, coax en dsl. Nu met glasvezel durf ik wel met 1 lijn af tot het tegendeel bewezen wordt.
Al die oplossingen (?) van mij zijn deels privé, deels zakelijk. De Belastingdienst is makkelijker te overtuigen als je dat scheidt. En dan dus twee keer ook een backup. En Vodafone is een experiment waar ik veel van verwachtte nu er een splinternieuwe zendmast dichtbij staat. Beter dan T-Mobile dus dat gaat binnenkort opgezegd. En die Oppo met 5G was in de verwachting dat het revolutionair zou zijn. Niet dus.

Is dit nuttig? Nah, maar wel leuk voor deze inwoner van Nerdistan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:47
ernstoud schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 23:03:
[...]

Al die oplossingen (?) van mij zijn deels privé, deels zakelijk. De Belastingdienst is makkelijker te overtuigen als je dat scheidt. En dan dus twee keer ook een backup. En Vodafone is een experiment waar ik veel van verwachtte nu er een splinternieuwe zendmast dichtbij staat. Beter dan T-Mobile dus dat gaat binnenkort opgezegd. En die Oppo met 5G was in de verwachting dat het revolutionair zou zijn. Niet dus.

Is dit nuttig? Nah, maar wel leuk voor deze inwoner van Nerdistan.
Ik vind 120/30 ook wat tegenvallen voor Vodafone. Als je een mast hebt met 2600Mhz erin. Haal je met unlimited prepaid 230/70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
StephanS1984 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:10:
Ja, ook geprobeerd. Tenzij ik wat mis.

root@UDM-Pro-SE:~# ssh 192.168.200.1
ssh: connect to host 192.168.200.1 port 22: No route to host
Ik weet niet of SSH werkt, telnet zou wel moeten werken. Maar "No route to host" wijst erop dat 'ie überhaupt niet bereikbaar is.

Wordt de 192.168.200.0/24 range toevallig al gebruikt in je netwerk? En dit is de Zaram module die je probeert te bereiken, toch?

Wellicht helpt het om de module even te repluggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sderuiter
  • Laatst online: 11-03 10:56
Na de succesvolle migratie naar de Zaram had ik IPv6 DHCP aangezet in de UDM Pro SE. Niets van gezien in de interface (er staat alleen een IPv4 adres).

Logde net in op Linode en daar stond een IPv6 adres waarin ik blijkbaar had ingelogd (zie snippet onder), dus het lijkt te werken, ook al is er niets te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJ21MaZ-dwl2KdjympE4U9entZM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8So0Mz2cGB5FY05qeqfZYEfI.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephanS1984
Thyraon schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:57:
[...]

Ik weet niet of SSH werkt, telnet zou wel moeten werken. Maar "No route to host" wijst erop dat 'ie überhaupt niet bereikbaar is.
Ook hetzelfde met telnet.

root@UDM-Pro-SE:~# telnet 192.168.200.1
Trying 192.168.200.1...
telnet: Unable to connect to remote host: No route to host

From 192.168.200.2 icmp_seq=8 Destination Host Unreachable

eth10: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST> mtu 1500
inet6 fe80::d221:f9ff:fe88:aeaf prefixlen 64 scopeid 0x20<link>
ether d0:21:f9:88:ae:af txqueuelen 10000 (Ethernet)
RX packets 0 bytes 0 (0.0 B )
TX packets 1968 bytes 180790 (176.5 KiB)

Het lijkt erop dat er iets niet goed gaat op mijn UDM-Pro-SE of met de Zaram SFP. Ik heb namelijk ook geprobeerd d.m.v. een 192.168.200.0/24 subnet te creëren op de port waar de Zaram zit. Ook toen niks op 192.168.200.1.
Wordt de 192.168.200.0/24 range toevallig al gebruikt in je netwerk? En dit is de Zaram module die je probeert te bereiken, toch?
Nee, alleen 192.168.1.0/24. Ik probeer inderdaad de Zaram module te bereiken.
Wellicht helpt het om de module even te repluggen?
Ik heb beide poorten 10&11 (eth9&10) geprobeerd.

Dit weekend maar verder zoeken :?

[ Voor 41% gewijzigd door StephanS1984 op 07-10-2023 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
StephanS1984 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:20:
[...]

Ook hetzelfde met telnet.

root@UDM-Pro-SE:~# telnet 192.168.200.1
Trying 192.168.200.1...
telnet: Unable to connect to remote host: No route to host

From 192.168.200.2 icmp_seq=8 Destination Host Unreachable

eth10: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST> mtu 1500
inet6 fe80::d221:f9ff:fe88:aeaf prefixlen 64 scopeid 0x20<link>
ether d0:21:f9:88:ae:af txqueuelen 10000 (Ethernet)
RX packets 0 bytes 0 (0.0 B )
TX packets 1968 bytes 180790 (176.5 KiB)

Het lijkt erop dat er iets niet goed gaat op mijn UDM-Pro-SE of met de Zaram SFP. Ik heb namelijk ook geprobeerd d.m.v. een 192.168.200.0/24 subnet te creëren op de port waar de Zaram zit. Ook toen niks op 192.168.200.1.

[...]

Nee, alleen 192.168.1.0/24. Ik probeer inderdaad de Zaram module te bereiken.

[...]

Ik heb beide poorten 10&11 (eth9&10) geprobeerd.

Dit weekend maar verder zoeken :?
Je broadcast klopt niet
voor 192.168.200.2/24 zou je broadcast 192.168.200.255 moeten zijn.

je kan even kijken of het opnieuw toevoegen van het IP/Netmask combo kan helpen om dat goed te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Sinds dat ik in CGNAT ben geplaatst en weer uitgehaald toch al wat IP wijzigingen gekregen. Constateren meerdere mensen dit?

2023-10-07149.143.1**.*'s morgens gewijzigd
2023-10-06204.168.1**.*'s nachts gewijzigd
2023-09-14204.168.1**.*Huawei ONT modem aangesloten.
2023-07-26204.168.2**.*Uit CGNAT gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephanS1984
Dutchess_Nicole schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:02:
[...]

Je broadcast klopt niet

[...]

voor 192.168.200.2/24 zou je broadcast 192.168.200.255 moeten zijn.
Dat ben ik in theorie met je eens maar bij eth8 naar de Nokia modem staat hetzelfde broadcast adres.

eth8: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST> mtu 1500
inet 192.168.0.64 netmask 255.255.255.0 broadcast 0.0.0.0
inet6 fe80::d221:f9ff:fe88:aead prefixlen 64 scopeid 0x20<link>
ether d0:21:f9:88:ae:ad txqueuelen 1000 (Ethernet)
RX packets 41688412 bytes 55357416023 (51.5 GiB)
RX errors 0 dropped 8 overruns 0 frame 0
TX packets 13715317 bytes 4626162917 (4.3 GiB)
device interrupt 46

Als ik zo lees op community.ui.com is 0.0.0.0 het default network. Dit geeft die ook in na 'ip addr add 192.168.200.2/24 dev eth10'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
StephanS1984 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:42:
[...]

Dat ben ik in theorie met je eens maar bij eth8 naar de Nokia modem staat hetzelfde broadcast adres.

eth8: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST> mtu 1500
inet 192.168.0.64 netmask 255.255.255.0 broadcast 0.0.0.0
inet6 fe80::d221:f9ff:fe88:aead prefixlen 64 scopeid 0x20<link>
ether d0:21:f9:88:ae:ad txqueuelen 1000 (Ethernet)
RX packets 41688412 bytes 55357416023 (51.5 GiB)
RX errors 0 dropped 8 overruns 0 frame 0
TX packets 13715317 bytes 4626162917 (4.3 GiB)
device interrupt 46

Als ik zo lees op community.ui.com is 0.0.0.0 het default network. Dit geeft die ook in na 'ip addr add 192.168.200.2/24 dev eth10'
Dat het ook ergens anders zo staat maakt het nog niet okee. Broadcasten naar 0.0.0.0 (ook bekend als 'zero network') is zeker mogelijk maar de uitkomst is niet gedefinieerd volgens de rfc1122 die hier over gaat.

Ik zou toch zeker even proberen om de broadcast goed te zetten en te zien of dat het oplost. Dat het zo KAN wil niet zeggen dat het zo hoort.

Bron: https://www.rfc-editor.org/rfc/rfc1122#page-66

Je kan ook even met arp kijken of je de SFP sosieso kan vinden op je netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Oesie schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:41:
Sinds dat ik in CGNAT ben geplaatst en weer uitgehaald toch al wat IP wijzigingen gekregen. Constateren meerdere mensen dit?

Hier dus ook in een week tijd twee keer nieuw IP adres. Ergens in de infra wordt geknutseld denk ik, R3D moet overdag natuurlijk ook wat te doen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rabitos
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-06 16:06
Even een update van het Zaram-avontuur hier.

Gisterenavond de Zaram opnieuw aangesloten nadat deze met vorige bekabeling niet werkte. Met nieuwe kabels en connectoren nu wel kunnen verbinden met DFN (= 'sync + provisioning' in de Zaram shell) maar nog geen IPV4 gekregen. Vanmorgen, 12 uur later, nog steeds geen IPV4.

Omdat het huishoudelijke 'maintenance window' intussen ver overschreden was, er hier niet zoals bij ernstoud 4 back-up verbindingen aanwezig zijn en de rest van het huishouden dus seconden verwijderd was om hier alles plat te gooien omdat er nog steeds geen internet was, maar weer besloten om terug te gaan naar de Nokia/RJ45. In een laatste dwaze actie net voor het terug wijzigen nog even 1 instelling geprobeerd...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjA9Lnc-DFmn3rNVIP5fykRIfHM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Brw8tZkp3UmfAn13NZgFOtFl.jpg?f=user_large
(We got green smoke!)

Binnen 5 seconden had ik op VLAN500 mijn vorige IPV4 en internet weer terug. Toen opnieuw VLAN100 geprobeerd en IPV4 was meteen weer weg. Toen weer VLAN500 en mijn IP meteen weer terug. R3D nu maar even gevraagd wat hij verder adviseert.

Update: zoals @ernstoud hieronder schrijft, bekend issue met R3D-oplossing voor het VLAN500 probleem.

@ernstoud: Je kan iemand toevoegen met een werkende Zaram aan je UDMP + VLAN500 lijstjes.

[ Voor 14% gewijzigd door Rabitos op 07-10-2023 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rabitos schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:54:
Even een update van het Zaram-avontuur hier.

Gisterenavond de Zaram opnieuw aangesloten nadat deze met vorige bekabeling niet werkte. Met nieuwe kabels en connectoren nu wel kunnen verbinden met DFN (= 'sync + provisioning' in de Zaram shell) maar nog geen IPV4 gekregen. Vanmorgen, 12 uur later, nog steeds geen IPV4.

Omdat het huishoudelijke 'maintenance window' intussen ver overschreden was, er hier niet zoals bij ernstoud 4 back-up verbindingen aanwezig zijn en de rest van het huishouden dus seconden verwijderd was om hier alles plat te gooien omdat er nog steeds geen internet was, maar weer besloten om terug te gaan naar de Nokia/RJ45. In een laatste dwaze actie net voor het terug wijzigen nog even 1 instelling geprobeerd...

[Afbeelding]
(We got green smoke!)

Binnen 5 seconden had ik op VLAN500 mijn vorige IPV4 en internet weer terug. Toen opnieuw VLAN100 geprobeerd en IPV4 was meteen weer weg. Toen weer VLAN500 en mijn IP meteen weer terug. R3D nu maar even gevraagd wat hij verder adviseert.

Geen idee of deze 'VLAN 500 - private vlan mapping' verder nog enige samenhang heeft met een flex business pack / vast IPV4 of dat er een link is met de onaangekondigde wijziging die Delta 2 maanden geleden heeft doorgevoerd waarbij ineens mijn IP dat ik 8 maanden daarvoor bij oplevering had gekregen (141.224.x.x) na een half jaar ineens werd gewijzigd in een 'tijdelijk IP' (141.224.x.y) en een week erna naar mijn 'nieuwe vaste IP' (62.45.x.x).

@ernstoud: Je kan iemand toevoegen met een werkende Zaram aan je UDMP + VLAN500 lijstjes.
Bij @R3D is dit issue nu bekend. En de oplossing ook. Even hem een PB en het wordt rechtgezet.

Lees hier: R3D in "[Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rabitos
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-06 16:06
ernstoud schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:56:
[...]
Bij @R3D is dit issue nu bekend. En de oplossing ook. Even hem een PB en het wordt rechtgezet.
Dat stukje discussie even gemist, perfect _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Rabitos schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:06:
[...]

Dat stukje discussie even gemist, perfect _/-\o_
En bijzonder dat velen met een UDMP dit niet hebben en jij de eerste hiermee bent met een UDMP. Anderen waren OPNSense, pfSense routers en een rb5009.

Overigens is ook aangegeven dat laten staan op VLAN500 geen groot probleem is, ook niet voor de DFN infra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Oesie schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:41:

Mijn IP is ook opnieuw gewijzigd 10-06 rond 04:00.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
Als je een dynamic lease hebt kan je in theorie iedere 8 uur een ander ip krijgen afhankelijk van hoe druk het in je pool is.
So this works as designed!!!
Het is uiteraard een ander verhaal als je betaald voor een static, want dan gaat er iets anders mis in de dhcp back-end.

Voor de Zaram avonturiers zal ik vannacht de profielen corrigeren, dus als iedereen vlan100 tagged heb je morgenochtend netjes diensten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
R3D schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:19:
Als je een dynamic lease hebt kan je in theorie iedere 8 uur een ander ip krijgen afhankelijk van hoe druk het in je pool is.
Het is uiteraard een ander verhaal als je betaald voor een static, want dan gaat er iets anders mis in de dhcp back-end.

Voor de Zaram avonturiers zal ik vannacht de profielen corrigeren, dus als iedereen vlan100 tagged heb je morgenochtend netjes diensten.
Kun je mijn module wellicht ook aanmelden? :*) Ticket ligt bij tweede-lijns support maar dat was vrijdagmiddag niet meer gelukt.
Ik stuur de gegevens in PB, mocht je eraan toekomen top, als het maandag wordt via regulier proces overleef ik mijn dubbel NAT first world problem vast ook wel. :-)

[ Voor 11% gewijzigd door THM0 op 07-10-2023 15:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
R3D schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:19:
“In theorie”… klopt, maar 2 jaar geen ander IP en toen 2 keer in een week. Is even wennen ;) .

Gelukkig heb ik ontdekt, leuk klusje om uit te zoeken, dat ik met een CLI de ingress rules van de firewall van mijn VMs in de Oracle Cloud kan aanpassen. Dus is dat na een IP change te automatiseren.
Top. Zaram heeft ook nog wat CLI commando’s gegeven die @No13 en @eduwardpost dan hopelijk kunnen uitvoeren. Dan wordt misschien duidelijk wat het verschil tussen hun is. Aan de andere kant is er denk ik geen verschil meer nu de OLT config aangepast is :| .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THM0
THM0 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:25:
[...]

Kun je mijn module wellicht ook aanmelden? :*) Ticket ligt bij tweede-lijns support maar dat was vrijdagmiddag niet meer gelukt.
Ik stuur de gegevens in PB, mocht je eraan toekomen top, als het maandag wordt via regulier proces overleef ik mijn dubbel NAT first world problem vast ook wel. :-)
Met veel dank aan @R3D is mijn DEC750 OpnSense router ook online met de Zaram. Ook nog even op VLAN 500 maar dat gaat vanavond mee. Na aanmelding van de module in de Delta infra was ie direct werkend.

Acties:
  • +20 Henk 'm!
Korte update: rond de 35 belangstellenden voor tweede bestelling van de Zaram SFP. Het vervolg:

- ik wacht nog een week
- dan vraag ik aan Zaram de prijsopgave en pro forma invoice zodat ik de inkoopprijs weet en de verzendkosten
- ik bereken de verkoopprijs en als het gunstig uit komt gaan we verder
- ik stuur iedereen een betaalverzoek met een deadline voor betalen (zeg een week)
- de bestelling en betaling gaat de deur uit naar Zuid Korea
- 4-6 weken wachten, bestellen glasvezels/koppelstukjes bij FS.com en brievenbuspakket doosjes
- SFPs plus eventuele glasvezels/koppelstukjes gaan de deur uit
- registreren maar en weer 30-40 tevreden (hoop ik) gebruikers

Was toch niet zo kort ;) .

Overigens: houd komende week de Tweakers frontpage in de gaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THM0
THM0 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:29:
[...]

Met veel dank aan @R3D is mijn DEC750 OpnSense router ook online met de Zaram. Ook nog even op VLAN 500 maar dat gaat vanavond mee. Na aanmelding van de module in de Delta infra was ie direct werkend.
En inmiddels online op VLAN100. d:)b

Edit: iperf3 resultaten (uitgebreide worldstream test):

[SUM] 0.00-60.00 sec 13.9 GBytes 1.99 Gbits/sec 9832 sender
[SUM] 0.00-60.00 sec 13.9 GBytes 1.99 Gbits/sec receiver

Provisioning is in orde bij Delta, krijg netjes waar ik voor betaal. :)

Ik was na de overgang naar XGS-PON in de CGNAT reeks gehangen (dat was op AON niet zo), klantenservice gaf aan dat bij eigen modem je automatisch ook uit de CGNAT pool gehaald wordt.
Heb nu weer hetzelfde publieke IP als ik gisteren op AON had.

[ Voor 44% gewijzigd door THM0 op 07-10-2023 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
THM0 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:53:
[...]

En inmiddels online op VLAN100. d:)b

Edit: iperf3 resultaten (uitgebreide worldstream test):

[SUM] 0.00-60.00 sec 13.9 GBytes 1.99 Gbits/sec 9832 sender
[SUM] 0.00-60.00 sec 13.9 GBytes 1.99 Gbits/sec receiver

Provisioning is in orde bij Delta, krijg netjes waar ik voor betaal. :)

Ik was na de overgang naar XGS-PON in de CGNAT reeks gehangen (dat was op AON niet zo), klantenservice gaf aan dat bij eigen modem je automatisch ook uit de CGNAT pool gehaald wordt.
Heb nu weer hetzelfde publieke IP als ik gisteren op AON had.
Top! Dat laatste is nieuw, dat CGNAT bij eigen modem uitgeschakeld wordt. Bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
Nou, zit nu op 5G, mijn lijn ligt eruit. Heb even te weinig kennis van zaken om uit te sluiten dat het iets met de Zaram te maken heeft of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
ernstoud schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 23:21:
[...]

Even het Delta modem aansluiten en je weet het.
Originele modem werkt. Dit stemt niet goed. Ik ga nu weer terug prikken naar de Zaram.

Helaas, ik heb geen internet meer via de Zaram @ernstoud . Erg bijzonder dat het verschillende dagen prima heeft gewerkt en nu opeens is de boel eruit geklapt.

[ Voor 24% gewijzigd door jinglewood op 07-10-2023 23:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
Alles staat nu weer goed, mijn OCD heeft weer rust.
Alles moet werken op vlan100

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jinglewood schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 23:31:
[...]

Originele modem werkt. Dit stemt niet goed. Ik ga nu weer terug prikken naar de Zaram.

Helaas, ik heb geen internet meer via de Zaram @ernstoud . Erg bijzonder dat het verschillende dagen prima heeft gewerkt en nu opeens is de boel eruit geklapt.
Dat klinkt niet goed. Enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Zaram eens verwijderen en opnieuw plaatsen?

@R3D Enig idee?

[ Voor 7% gewijzigd door ernstoud op 07-10-2023 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
ernstoud schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 23:40:
[...]

Dat klinkt niet goed. Enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Geen idee. Ik heb in ieder geval geen IP meer. Originele modem werkt maar de Zaram niet. Voorzichtig in en uitpluggen van de boel uit de UDM Pro mag niet baten. Het zou niet te maken moeten hebben met het werk van @R3D omdat ik nooit de vlan500 kwestie heb gehad. Wat kan ik hier verder nog mee behalve even wachten?
Misschien dat de OLT nu weer even mijn MAC van de Zaram moet leren om vervolgens een nieuw IP vrij te geven?

[ Voor 9% gewijzigd door jinglewood op 07-10-2023 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jinglewood schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 23:44:
[...]

Geen idee. Ik heb in ieder geval geen IP meer. Originele modem werkt maar de Zaram niet. Voorzichtig in en uitpluggen van de boel uit de UDM Pro mag niet baten. Het zou niet te maken moeten hebben met het werk van @R3D omdat ik nooit de vlan500 kwestie heb gehad. Wat kan ik hier verder nog mee behalve even wachten?
Niets mis met de glasvezel? Zit goed in koppelstukje?
Meer suggesties heb ik ook niet.

Anders omruilen voor het reserve exemplaar dat ik hier heb liggen. Ziet de UDM de SFP nog wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
ernstoud schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 23:49:
[...]

Niets mis met de glasvezel? Zit goed in koppelstukje?
Meer suggesties heb ik ook niet.

Anders omruilen voor het reserve exemplaar dat ik hier heb liggen. Ziet de UDM de SFP nog wel?
De UDM ziet de SFP nog wel. Kabeltjes heb ik verder weinig aan verandert en zit er netjes in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
En ik heb weer een IP!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
Wat dit voor onderbreking was weet ik niet, maar het lijkt nu opgelost te zijn.
Misschien toch iets met het werk van @R3D dat door het netwerk heen aan propageren was? En omdat ik nog zo laat online was heb ik dat toevallig gemerkt? 8)7

[ Voor 50% gewijzigd door jinglewood op 07-10-2023 23:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jinglewood schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 23:55:
Wat dit voor onderbreking was weet ik niet, maar het lijkt nu opgelost te zijn.
Misschien toch iets met het werk van @R3D dat door het netwerk heen aan propageren was? En omdat ik nog zo laat online was heb ik dat toevallig gemerkt? 8)7
Fijn! Maar wel raar. Beetje in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
@jinglewood wat zijn de laatste 3 getallen van je Zaram? Ik denk dat van jou ook niet correct stond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
R3D schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 23:56:
@jinglewood wat zijn de laatste 3 getallen van je Zaram? Ik denk dat van jou ook niet correct stond
Ik zal het even in PB naar je toezetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
ernstoud schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 00:00:
[...]

Wel even hier dan het resultaat melden graag.
Vanzelfsprekend!
Pagina: 1 ... 15 ... 78 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.