Acties:
  • +3 Henk 'm!
pnxsinned schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:38:
Vind dat we R3D weleens op een manier in het zonnetje mogen zetten.
Eensch.

Maar al meedere keren aangeboden; hij houdt zich een beetje op afstand. Logisch lijkt me.
Inzage Zaram module, wat zijn de voordelen tov de huawei ONT? Hoe zit de aansluiting dan in elkaar?
Wat bedoel je precies?

Huawei ONT: glasvezel in ONT, AC adapter in stopcontact, plekje voor zoeken. Ethernet kabel in RJ-45 poort van router.

Zaram SFP: SFP in router (aangenomen dat je een router met SFP+ cage hebt), glasvezel in SFP. Klaar.

Zaram SFP is wat goedkoper en gebruikt minder energie. En je bent een device kwijt, en geen extra AC adapter (scheelt in de wandcontactdoos)..

Is dit wat je bedoelt?

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pasc66
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 23:14
Ik heb het idd gedaan om zoveel mogelijk devices kwijt te raken. Al die kastjes tellen toch wel op (jaarbasis).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pnxsinned
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-03 16:59
ernstoud schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:46:
[...]

Eensch.

Maar al meedere keren aangeboden; hij houdt zich een beetje op afstand. Logisch lijkt me.

[...]

Wat bedoel je precies?

Huawei ONT: glasvezel in ONT, AC adapter in stopcontact, plekje voor zoeken. Ethernet kabel in RJ-45 poort van router.

Zaram SFP: SFP in router (aangenomen dat je een router met SFP+ cage hebt), glasvezel in SFP. Klaar.

Zaram SFP is wat goedkoper en gebruikt minder energie. En je bent een device kwijt, en geen extra AC adapter (scheelt in de wandcontactdoos)..

Is dit wat je bedoelt?
toon volledige bericht
Ja! Dit beantwoord al veel.
Volgende vraag als dat mag, ik heb nu de USG3 Router erachter, Is er iets van Ubi, met same size met een dergelijke SPF aansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
ernstoud schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:49:
[...]

Niet echt same size, same price: UDM.
Hier zelfde vraag, op zoek naar een goedkope oplossing.

Zou de Edgerouter X SFP kunnen werken met de Zaram?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:44
Moet sowieso SFP+ zijn. In de Unifi reeks zouden de UDM Pro, UDM SE en UXG pro moeten voldoen. Alle 3 rackmount 1U hoog

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jscholte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-05 09:11
R3D schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:48:
[...]

Hardware profiel is gelijk met de HN8010Ts, dus ik verwacht niet dat ik dit hoef aan te raken.
Beste lijkt mij deze dan ook gewoon als het HN model aan te melden? Hij is vandaag uit polen verzonden, hopelijk zaterdag binnen😁

And as final touch god created the Dutch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
justdaboo schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:36:
[...]

Nou dat denk ik niet, misschien toch de 10G ONT, maar de visie voor de consumenten lijn (iig in de 8Gbps tijd) is dat het huishouden "in totaal" de lijn gaat belasten. (uiteraard omdat er slechts 1x een 2.5gbps poortje op zit).
Sjakie0101 in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Hé een opvolger. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-05 10:39
Ik moest eerst goed lezen wat je bedoelde 8)7 . Ik ben benieuwd of sagemcom in bridge mode kan. Misschien dat @R3D dit weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Waarom zou je dat willen? Nogal een duur ding om dan bijna alles uit te zetten. Een ONT is toch veel interessanter dan? Ook veel zuiniger met energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-05 10:39
bjusterbaarlik schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:42:
Waarom zou je dat willen? Nogal een duur ding om dan bijna alles uit te zetten. Een ONT is toch veel interessanter dan? Ook veel zuiniger met energie.
Goed punt echter wil bijvoorbeeld mijn vader geen extra geld uitgeven aan een ONT of SFP+ en ik heb liever wel een eigen edgerouter ipv de uitvoering: Nokia XS-2426G-B

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4nuL938YVxg6j2QVfCeznj41zg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mKx2aQLv0Y279G4MuNyzklMc.jpg?f=fotoalbum_large

Voor vele een prima oplossing denk ik, zeker als hij in bridge modus kan :)

En een 10Gb LAN poort…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
ernstoud schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:53:
[...]

Duur? Je krijgt hem voor nop bij een abonnement.
Ja in vergelijking met de Nokia ONT is die duur. Het is dus voor Delta weinig interessant om er een bridge modus in te laten programmeren. Een Nokia ONT is veel goedkoper voor Delta. En ook een lager stroomverbruik voor de klant.

Enige reden voor bridge is dan telefonie via RJ11. Of mis ik iets?

[ Voor 7% gewijzigd door bjusterbaarlik op 11-10-2023 23:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ecke schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:40:
[...]

Ik moest eerst goed lezen wat je bedoelde 8)7 . Ik ben benieuwd of sagemcom in bridge mode kan. Misschien dat @R3D dit weet?
Ik gok dat ALS @R3D dit weet, hij er niet veel over kan/mag zeggen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Die Sjakie heeft ook veel inside informatie hoor.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:23

The Zep Man

🏴‍☠️

review: Tweakers kraken Delta's modemprobleem

Gefeliciteerd met deze prestatie, @robertwebbe en @ernstoud!

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Leuk artikel @robertwebbe en @ernstoud ! Ben benieuwd of de Zaram aanmeldingen van @ernstoud nu door het dak gaan!

Daarnaast is het een prachtige veer in ieder z'n ..... die op dit forum/topic actief is. Samen kan je veen en ken je veel mensen.

Persoonlijk is voor mij dit topic en het verloop wel bijzonder... De inkoop van de Nokia ont xs-010-xq in Zwitserland, iemand op dit topic tipte me iemand een tweaker die familie in Zwitserland heeft. Dat bleek een oud school/klas-genoot @thomastvd 8) . In die zelfde tijd veel contact met @ernstoud die bij het zelfde (bijzondere) bedrijf gewerkt bleekt te hebben als waar ik mijn eindstage heb gedaan. Heel veel berichten over collega's en "ouwe koeien" }:O

We zijn nog lekker bezig hier, bedankt allemaal! En terug tot de orde van de dag 8)

[ Voor 46% gewijzigd door justdaboo op 12-10-2023 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bapemania
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-05 16:34
justdaboo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 07:07:
[...]

Leuk artikel! Ben benieuwd of de Zaram aanmeldingen van @ernstoud nu door het dak gaan!
Graag zou ik me dan ook aanmelden, nog steeds via een PB aan @ernstoud ?

Ons nieuwbouw huis is in juli opgeleverd, Delta had er toen al moeten zijn bij ons in het dorp, maar de uitrol kende vertraging. Vanwege thuiswerken hadden we een redelijke internetverbinding nodig dus zit eerst helaas een jaar aan Ziggo vast, Delta (van Gelder) kwam ongeveer een maand nadat we Ziggo hadden afgesloten de glasvezel in huis brengen -zucht-.

We hebben overal in huis nu CAT6a outlets zitten en denk aan dit apparaat: uitvoering: MikroTik Cloud Router Switch 312-4C+8XG-RM (CRS312-4C+8XG-RM) als mediaconverter/router/switch zou de Zaram daar zondermeer mee moeten kunnen werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-05 07:16
bapemania schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 07:49:
[...]

We hebben overal in huis nu CAT6a outlets zitten en denk aan dit apparaat: uitvoering: MikroTik Cloud Router Switch 312-4C+8XG-RM (CRS312-4C+8XG-RM) als mediaconverter/router/switch zou de Zaram daar zondermeer mee moeten kunnen werken?
De MikroTik is een mooi apparaat, maar hij is wel gebouwd als switch. Hij kan als router werken, maar volgens de speed tests van de fabrikant blijf je wel rond de 200 Mbps steken. Je kan beter naar de CCR serie kijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

@R3D , ik hoop niet dat door de aandacht van het FP artikel je op je flikker krijgt? Komt vast goed... Ik steun je, haha.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ernstoud schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:39:
“The heat is on…”

Sluitingsdatum/tijd voor inschrijving Zaram ZXOS11NPI SFP+ : vrijdag 13 oktober 2023 17:00 uur.

Inmiddels staat de teller op 46. Komt er een derde ronde? Geen idee.
[…]
Gezien het artikel op de frontpage kun je je deadline denk ik beter verschuiven naar maandag 16/10. In het weekend zullen er denk ik veel aanmeldingen bij komen. Ik gok dat je wel boven de 100 uit gaat komen dit keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-05 16:12
Ik heb nog geen Delta (kan ieder moment gebeuren) maar kan deze niet zonder Bridge mode of eigen ont gebruiken. Ik ga dit vanavond eens doorlezen en denk dat ik ook mee bestel ;) Eens kijken wat ik verder nodig heb....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-05 11:30
@ernstoud

Misschien handig om het nieuwe Sagemcom F@ST 5684 modem te vermelden in de topic start.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:34
Nou lekker dan, schrijf je mee in een startpost, ben je early adopter met een Nokia XS-010X-q en doe je mee in een IPv6 pilot, wordt je niet eens genoemd in het frontpage artikel 😒.

Maar zonder dollen, als ik zie hoeveel tijd @ernstoud en @robertwebbe in dit "project" hebben gestoken verdienen zij alle aandacht! Ik zou niet weten waar ik de tijd en geld vandaan moet halen die zij er in gestoken hebben.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

EWS99 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:03:
Nou lekker dan, schrijf je mee in een startpost, ben je early adopter met een Nokia XS-010X-q en doe je mee in een IPv6 pilot, wordt je niet eens genoemd in het frontpage artikel 😒.

Maar zonder dollen, als ik zie hoeveel tijd @ernstoud en @robertwebbe in dit "project" hebben gestoken verdienen zij alle aandacht! Ik zou niet weten waar ik de tijd en geld vandaan moet halen die zij er in gestoken hebben.
Nou, een klein applausje mag wel (en een dikke veer in je kont). Dankzij jouw bevindingen is het balletje ook weer gaan rollen. Dus nu stoppen we met elkaar hier in de kont te likken :> >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
bjusterbaarlik schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:06:
Enige reden voor bridge is dan telefonie via RJ11. Of mis ik iets?
Het is ook fijn voor Delta als alle klanten dezelfde hardware hebben, zowel voor onderhoud als software-updates. Maar ja, het feit dat er nu een hele rits aan verschillende ONT's op hun netwerk hebben zitten is toch echt hun eigen schuld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:43
MrJoery schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:16:
Het is ook fijn voor Delta als alle klanten dezelfde hardware hebben, zowel voor onderhoud als software-updates. Maar ja, het feit dat er nu een hele rits aan verschillende ONT's op hun netwerk hebben zitten is toch echt hun eigen schuld.
Delta ondersteunt eigen hardware expliciet niet, net als alle andere providers overigens. Denk dat het ze niet veel uitmaakt; als het kapot gaat dan moet je het zelf oplossen of terug naar het door hen geleverde ONT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Brug
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 00:04
Hoi Robbert,

Superleuk om te zien dat er vandaag een nieuwsartikel is verschenen dankzij jullie input.

Ik heb direct een vraag. Op jouw forum las ik dat de Fritzbox 5590 niet in Bridgemodus gezet kan worden.
Geldt dat ook voor de Fritz!Box 5690 Pro en 5690 XGS ?

En ik vermoed dat zelfs AVM daar wel iets mee kan. Heb in een ver verleden al eens met de AVM in Duitsland gespard en dat leidde toentertijd tot oplossingen die daar ter plekke in firmware werden geprogrammeerd.

Pieter_Breda

Acties:
  • +3 Henk 'm!
The_Brug schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:52:
Hoi Robbert,

Superleuk om te zien dat er vandaag een nieuwsartikel is verschenen dankzij jullie input.

Ik heb direct een vraag. Op jouw forum las ik dat de Fritzbox 5590 niet in Bridgemodus gezet kan worden.
Geldt dat ook voor de Fritz!Box 5690 Pro en 5690 XGS ?

En ik vermoed dat zelfs AVM daar wel iets mee kan. Heb in een ver verleden al eens met de AVM in Duitsland gespard en dat leidde toentertijd tot oplossingen die daar ter plekke in firmware werden geprogrammeerd.
Nee. De genoemde AVM producten kunnen niet in bridge. En gezien het feit dat je er in bridge mode eigenlijk een ONT van maakt is dat dan wel een erg dure oplossing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/viBaFdgyEKUnSn7okdF5dJ8oiS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P96uIpZzTkFKcgNkLjUGLwDT.jpg?f=fotoalbum_large

Het tekstwolkje bij Ernst: is dat het huidig aantal reserveringen voor de 2e bestelling Zaram's? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuky
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-04 15:43
Ik heb een groot deel van het topic gelezen, maar misschien niet onnuttige info voor velen:
Delta gebruikt CGNAT, je kunt dat zien aan je WAN IP. Als hij in onderstaande ranges bevind, wordt je ge-CGNAT:

62.45.96.0
62.45.104.0
62.45.64.0
62.45.220.0
62.45.42.0

Een engineer bij Delta wist me dat te vertellen. Je kan de klantenservice bellen voor opt-out hiervoor en je moet verder geen reden geven hiervoor.

Ik ben overigens erg geïnteresseerd in de Zaram SFP+ module. Bij wie of welk topic moet ik zijn als ik zo'n apparaatje mee wil bestellen met de volgende groepsorder? :)

Kimberly

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:12

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Tuky schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:02:
Ik heb een groot deel van het topic gelezen, maar misschien niet onnuttige info voor velen:
Delta gebruikt CGNAT, je kunt dat zien aan je WAN IP. Als hij in onderstaande ranges bevind, wordt je ge-CGNAT:

62.45.96.0
62.45.104.0
62.45.64.0
62.45.220.0
62.45.42.0

Een engineer bij Delta wist me dat te vertellen. Je kan de klantenservice bellen voor opt-out hiervoor en je moet verder geen reden geven hiervoor.

Ik ben overigens erg geïnteresseerd in de Zaram SFP+ module. Bij wie of welk topic moet ik zijn als ik zo'n apparaatje mee wil bestellen met de volgende groepsorder? :)

Kimberly
toon volledige bericht
Dacht dat CGNAT de 100.x.x.x reeks was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tuky schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:02:

62.45.96.0
62.45.104.0
62.45.64.0
62.45.220.0
62.45.42.0

Kimberly
toon volledige bericht
Nee, dat klopt niet wat je zegt. Weet niet welke engineer je gesproken hebt maar dit is onzin. De IP adressen die je noemt zijn o.a, de SIP servers voor VoIP.

Je zit op CGNAT als je WAN IP adres door je router als 100.x.y.z gerapporteerd wordt. Die 100 reeks is door IANA voor CGNAT gereserveerd en dus altijd die reeks.

Voor de Zaram SFP moet je een PB sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuky
EXCalibur_EeK schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:07:
[...]

Dacht dat CGNAT de 100.x.x.x reeks was.
Dat klopt ook, alleen heeft Delta nog een eigen opstelling gemaakt waarmee ze met deze prefixes ook CG NATten. Helaas kon de engineer mij geen verder technisch inzicht bieden
"I'm dying to know" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuky
ernstoud schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:09:
[...]

Nee, dat klopt niet wat je zegt. Weet niet welke engineer je gesproken hebt maar dit is onzin. De IP adressen die je noemt zijn o.a, de SIP servers voor VoIP.

Je zit op CGNAT als je WAN IP adres door je router als 100.x.y.z gerapporteerd wordt. Die 100 reeks is door IANA voor CGNAT gereserveerd en dus altijd die reeks.

Voor de Zaram SFP moet je een PB sturen.
Bij enkele kennisen had ik problemen met port-forwarding en opzetten van bepaalde VPNs. Het viel me op dat deze telkens een WAN IP kregenn in het 62.45.0.0 segment. Ik heb dat daarna nagevraagd bij een senior engineer en hij kwam met een screenshot uit hun IP subnet administratie waarin te zien was dat deze werden gebruikt voor CGNAT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuky
Die engineer doet uitsluitend zakelijke Sprint-glasaansluitingen. De CGNAT is voor een ander denk ik :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online
Kecin schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:08:
@R3D , ik hoop niet dat door de aandacht van het FP artikel je op je flikker krijgt? Komt vast goed... Ik steun je, haha.
Zeker niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:46
Tuky schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:12:
[...]

Bij enkele kennisen had ik problemen met port-forwarding en opzetten van bepaalde VPNs. Het viel me op dat deze telkens een WAN IP kregenn in het 62.45.0.0 segment. Ik heb dat daarna nagevraagd bij een senior engineer en hij kwam met een screenshot uit hun IP subnet administratie waarin te zien was dat deze werden gebruikt voor CGNAT.
Was dat dan niet het echte externe IP wat de remote party ziet als je een verbinding opzet vanaf je CG-NAT-ed netwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuky
Het was het IP dat ik zag bij https://whatismyipaddress.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuky
Het duurde ook even voordat ik op CGNAT kwam gezien het IP hoor. Op die verbinding kregen we ook wel iedere dag een ander IP. Soms midden op de dag. Heel raar wel hoor, absoluut...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinder83
  • Laatst online: 12-05 17:07
Leuk artikel, ik heb hier zelf nog geen Delta aansluiting, maar ze zijn inmiddels wel bezig met aanleggen van glasvezel, dus ik lees al een tijdje mee.

Wat is handig voor mij om nu ook al zo'n SFP+-module te bestellen? (ik heb nu een USG met ziggomodem die in bridge staat) of kan ik dan beter wachten tot ik een aansluiting heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_IT
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-05 19:12
Hoop eerder een zeer goede beoordeling en nog wat extra euro's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
Ja ok maar die 100.x reeks is wat je modem ziet als WAN IP. Dat wordt dan door Delta ge-NAT naar een echt extern IP adres, dat kan een willekeurig publiek IP adres zijn wat Delta in beheer heeft.

Als je wilt weten of je in CG-NAT zit moet je dus in je modem inloggen en kijken welk WAN IP adres daar staat. Als dat in de 100.x reeks is zit je in CG-NAT en zal je dus op whatismyip-achtige diensten ook een compleet ander IP adres zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Tweak_IT schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:37:
[...]

Hoop eerder een zeer goede beoordeling en nog wat extra euro's.
Dit dus. Enorm hart voor de zaak bij @R3D en @fagao want door al die inzet en korte lijntjes hier blijven veel Tweakers bij DELTA en zij brengen op hun beurt ook weer nieuwe klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Reinder83 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:27:
Leuk artikel, ik heb hier zelf nog geen Delta aansluiting, maar ze zijn inmiddels wel bezig met aanleggen van glasvezel, dus ik lees al een tijdje mee.

Wat is handig voor mij om nu ook al zo'n SFP+-module te bestellen? (ik heb nu een USG met ziggomodem die in bridge staat) of kan ik dan beter wachten tot ik een aansluiting heb
Kan nog een tijd duren. Nu geld uitgeven voor iets wat je niet gebruikt? Kun je alleen zelf bepalen. En er is een kans dat tegen die tijd er meer keuze is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinder83
  • Laatst online: 12-05 17:07
ernstoud schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:45:
[...]

Kan nog een tijd duren. Nu geld uitgeven voor iets wat je niet gebruikt? Kun je alleen zelf bepalen. En er is een kans dat tegen die tijd er meer keuze is.
Ok thanks, dan wacht ik nog even af, toen ik tijdens het schouwen vroeg, zei hij dat ie begin 2024 verwacht, en als het meezit einde dit jaar. Ze zijn nu druk aan het graven in het dorp iig :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Daarom had ik “door je router” ook vetgedrukt in mijn reactie. Wat whatisymip en andere sites rapporteren is het adres dat zij zien, altijd het juist ge-CGNAT-te IP adres. Je router weet als enige met zekerheid je”echte” IP adres, bij CGNAT dus in de 100 reeks. Net als bij VLAN’s, het endpoint ziet een IP adres van je VPN provider, niet jouw adres.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik ben nogsteeds van mening dat deze topictitel moet wijzigen van:
[Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)
Naar:
[Delta XGS-PON glasvezel] Eigen Modem/Router installeren (deel 2)

Mensen mee eens? Want dan maak ik een TR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05 13:55
THM0 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:38:
[...]

Ja ok maar die 100.x reeks is wat je modem ziet als WAN IP. Dat wordt dan door Delta ge-NAT naar een echt extern IP adres, dat kan een willekeurig publiek IP adres zijn wat Delta in beheer heeft.

Als je wilt weten of je in CG-NAT zit moet je dus in je modem inloggen en kijken welk WAN IP adres daar staat. Als dat in de 100.x reeks is zit je in CG-NAT en zal je dus op whatismyip-achtige diensten ook een compleet ander IP adres zien.
Is het nu zo dat je achteraf ook nog op CG-NAT gezet kan worden? Caiway was ook met CG-NAT begonnen.
Ik ben al ongeveer 10 jaar klant bij Caiway, ik weet niet of dat iets zegt?
Ik heb nu al redelijk lang hetzelfde externe IP adres, beginnend met 83.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Ik heb nu een Sophos XG105Rev3 welke alleen een SFP poort heeft. Wat zou een goedkope vervanger daarvoor zijn met SFP+ en pfSense ondersteuning?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Kecin schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:37:
Naar:

Dan zou het ONT moeten zijn, modem is geen correcte benaming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Tadango schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:47:
Ik heb nu een Sophos XG105Rev3 welke alleen een SFP poort heeft. Wat zou een goedkope vervanger daarvoor zijn met SFP+ en pfSense ondersteuning?
Netgate 6100 BASE pfSense+ Security Gateway? Wel prijzig dus zelfbouw of een mini platform kopen is goedkoper. Dit is volgens mij ook een erg mooie basis:
https://www.servethehome....e-and-10gbe-intel-nvidia/

Je kan natuurlijk altijd nog richting de Dark Side en Unifi gebruiken :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Kecin schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:51:
[...]

Netgate 6100 BASE pfSense+ Security Gateway? Wel prijzig dus zelfbouw of een mini platform kopen is goedkoper. Dit is volgens mij ook een erg mooie basis:
https://www.servethehome....e-and-10gbe-intel-nvidia/

Je kan natuurlijk altijd nog richting de Dark Side en Unifi gebruiken :).
Bedankt, die netgate wordt me wat te gek inderdaad :) Ik hoop voor 300 wel klaar te zijn eigenlijk (ook 2e hands kijk ik natuurlijk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Tadango schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:55:
[...]

Bedankt, die netgate wordt me wat te gek inderdaad :) Ik hoop voor 300 wel klaar te zijn eigenlijk (ook 2e hands kijk ik natuurlijk).
Zie dan vooral die link van ServeTheHome. Dan zou je inprincipe onder de 280 USD kwijt wezen, heb je gelijk een host om virtueel wat dockers op te draaien en PfSense als VM, en nog een kleine storagecontainer. Dat alles met een laag stroomverbruik en zelfs Wifi 6 aan boord met 3x2.5gbit RJ-45 poorten en 2XSFP+
Vooral op de AliExpress enzo te vinden voor die prijzen.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Ultimate Homelab Revolution Unreal 2.5-10GbE Mini PC

Review van het ding in het filmpje :)

[ Voor 11% gewijzigd door Kecin op 12-10-2023 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Kecin schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:57:
[...]

Zie dan vooral die link van ServeTheHome. Dan zou je inprincipe onder de 280 USD kwijt wezen, heb je gelijk een host om virtueel wat dockers op te draaien en PfSense als VM, en nog een kleine storagecontainer. Dat alles met een laag stroomverbruik en zelfs Wifi 6 aan boord met 3x2.5gbit RJ-45 poorten en 2XSFP+
En zoiets? https://www.routershop.nl...media-converter/pid=82298 Mijn huidige router voldoet verder. Docker server heb ik al dus dat heeft 0 meerwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Tadango schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:00:
[...]

En zoiets? https://www.routershop.nl...media-converter/pid=82298 Mijn huidige router voldoet verder. Docker server heb ik al dus dat heeft 0 meerwaarde.
Daar zou je dus zo'n Zaram SFP+ module in kunnen doen, echter kan je huidige router geen 10gbit aan op de UTP/RJ-45 poort toch (als ik zo onderstaande specs zie) :
uitvoering: Sophos SG 105 rev.3
Edit:
Je zou ook op basis van RouterOS wat kunnen zoeken zoals Microtik.

[ Voor 6% gewijzigd door Kecin op 12-10-2023 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Kecin schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:02:
[...]

Daar zou je dus zo'n Zaram SFP+ module in kunnen doen, echter kan je huidige router geen 10gbit aan op de UTP/RJ-45 poort toch (als ik zo onderstaande specs zie) :
uitvoering: Sophos SG 105 rev.3
Edit:
Je zou ook op basis van RouterOS wat kunnen zoeken zoals Microtik.
Mmh, die media converter zet dus 1 op 1 de snelheid door en kan niet van 1g ethernet naar de 10g van de Zaram.... Ik zal eens zoeken.

Reden dat ik pfSense wil gebruiken weer is dat ik eenvoudig de configuratie kan overzetten. Ik heb geen zin / tijd om alles opnieuw uit te zoeken op een nieuw platform.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Buffalo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:46:
[...]

Is het nu zo dat je achteraf ook nog op CG-NAT gezet kan worden? Caiway was ook met CG-NAT begonnen.
Dat kan ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuky
THM0 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:38:
[...]

Ik snap wat je bedoeld hoor, ik heb alleen in het verleden vaak genoeg met hetzelfde IP-tooltje gezien dat ik in de IANA CGNAT range zit, maar met de Delta verbindingen krijg ik dan een 'echt' WAN IP. Maar ik volgende keer eens gelijk in het modem zelf kijken :)

Voor zover CGNAT :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Tadango schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:08:
[...]

Mmh, die media converter zet dus 1 op 1 de snelheid door en kan niet van 1g ethernet naar de 10g van de Zaram.... Ik zal eens zoeken.

Reden dat ik pfSense wil gebruiken weer is dat ik eenvoudig de configuratie kan overzetten. Ik heb geen zin / tijd om alles opnieuw uit te zoeken op een nieuw platform.
Oh excuses, ik ging er vanuit dat je ook hogere snelheden wou halen dan 1gbit. Je kan de Zaram op 1gbit of 10gbit instellen (dus geen 2.5 of 5), dat zou dus wel moeten werken dan lijkt me :). In de topicstart van dit topic staat de uitvoering: Nokia XS-010X-Q benoemd, die kan ook interessant wezen en is ook daadwerkelijk getest dat die het doet :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:01
[...]

Ik heb hier ook even kort naar gekeken, maar een mediaconverter + SFP+ module was ongeveer 2-2,5x zo duur als een kant en klaar ONT van Huawei kopen bijvoorbeeld (140 euro). In feite doet dat ding hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pouwerkerk2004
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 31-10-2023
Ik heb ongeveer 2 jaar geleden de Nokia XS-010X-Q gekregen van Delta.
Ze hadden mij gebeld of ik deze wilde testen. Ik zei prima sluit maar aan. En ook me snelheid hadden ze verhoogd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IONDictator
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-02 16:18
Kecin schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:57:
[...]

[YouTube: Ultimate Homelab Revolution Unreal 2.5-10GbE Mini PC]
Review van het ding in het filmpje :)
En voor mij werkt het perfect. Proxmox erop met docker en in een VM pfSense waar de Zaram module naar is doorgelust.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Naar:
bjusterbaarlik schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:49:
Dan zou het ONT moeten zijn, modem is geen correcte benaming.
In principe is het doel van ons allemaal om onze eigen router te kunnen gebruiken, of we dat doen met een eigen modem/router combi (Fritzbox) of ONT (Nokia/Huawei/Zaram) maakt niet zoveel uit denk ik, dit topic dekt alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remcomat
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08-2024
Hallo, goede discussies hier en het lijkt erop dat ik mijn AsusRouter dus in de DMZ ga plaatsen van de Nokia.
Ik heb namelijk geen trek in meer geld uitgeven aan een Fritzbox en wil de problemen oplossen met de huidige apparatuur.
Sinds gisteren overgestapt van Caiway naar Delta en mijn nieuwe Nokia XS-2426G-B uiteraard ontvangen en "geinstalleerd"(lees aangezet). Ik lees dus nu dat deze nieuwe modem niet in Bridge modus gezet kan worden
Nu heb ik al een netwerk AI-Mesh met 2 RT-AC68U en 1 RT-AC66U B! Router. Daarnaast ook het gratis verkregen DECOS M5 mesh in accespoint modus gezet en erbij geplaatst. mijn Hoofd Router heeft een vast LAN IP adres 10.0.0.138
Nu heeft mijn Asusrouter een WAN ip van Nokia gekregen 192.168.1.66 (waar ik mijn publieke IP normaal gesproken zag toen ik dat melkpak nog had( en kan er geen enkel verkeer van buiten meer naar mijn netwerk. Nu kan IP fwd ook niet, want mijn netwerk is 10.0.0.0/24

Ik wil de Nokia een intern IP 10.0.0.250 (WIFI UIT), mijn Asus WAN IP 10.0.0.251 geven en de DHCP uitzetten op de Nokia?
MrJoery heeft me denk ik al aardig in de juiste richting geduwd. (dank daarvoor)
Ik dien dus nu de Hoofd Asus Router (met een Static WAN IP) in de DMZ te plaatsen van de NOKIA
Tegen welke beperkingen ga ik dan nog aanlopen?
Of wat zijn hierbij de nadelen eventueel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barryke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-05 21:27

Barryke

blauw

Hey,

Mooi artikel op voorpagina. Allereerst super blij dat dit nu kan!

Ik wil ook voor mijn UDM-SE.
Dus van wat ik begrijp… een SFP bestellen, de 10Gbit variant vermoed ik zodat ik ooit een 2Gbit aansluiting kan gebruiken.

Helaas het topic (en artikel comments) is een info overload, zelfs voor het bestellen. Vragen:
  • Hoe bestel ik, echt een PM bij @ernstoud ?
  • Wat zijn de kosten?
  • Is er een handleiding samengesteld of blijft het een kwestie van hele topic lezen?
Bedankt

NB. Lijkt me goed plan de [gereserveerd] reply onder OP te voorzien van TLDR Conclusie “bestel hier, zie caveats daar”. ☺️

[ Voor 16% gewijzigd door Barryke op 12-10-2023 15:14 ]

Error 304: Please hit any user to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Naar:

En vervolgens gaan er Tweakers zeuren dat er bij glasvezel geen modem is :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Buffalo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:46:
[...]

Ja, zonder enig bericht kan je zomaar opeens op CGNAT gezet worden. Maar de helpdesk kan het zo weer terugzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Ja hoor, de Zaram SFP werkt prima in die ACT 10Gbps. media converter (ik heb hem hier) en je krijgt dan als je een 1Gbps RJ45 aansluit gewoon 1Gbps. internet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kecin schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:18:
[...]

Oh excuses, ik ging er vanuit dat je ook hogere snelheden wou halen dan 1gbit. Je kan de Zaram op 1gbit of 10gbit instellen (dus geen 2.5 of 5), dat zou dus wel moeten werken dan lijkt me :). In de topicstart van dit topic staat de uitvoering: Nokia XS-010X-Q benoemd, die kan ook interessant wezen en is ook daadwerkelijk getest dat die het doet :).
De Zaram SFP biedt gewoon op ethernet wat je er in stopt. Enige beperking is dat deze SFP+ niet in een SFP 1Gbps cage werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Barryke schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:12:
Hey,

Mooi artikel op voorpagina. Allereerst super blij dat dit nu kan!

Ik wil ook voor mijn UDM-SE.
Dus van wat ik begrijp… een SFP bestellen, de 10Gbit variant vermoed ik zodat ik ooit een 2Gbit aansluiting kan gebruiken.

Helaas het topic (en artikel comments) is een info overload, zelfs voor het bestellen. Vragen:
  • Hoe bestel ik, echt een PM bij @ernstoud ?
  • Wat zijn de kosten?
  • Is er een handleiding samengesteld of blijft het een kwestie van hele topic lezen?
Bedankt

NB. Lijkt me goed plan de [gereserveerd] reply onder OP te voorzien van TLDR Conclusie “bestel hier, zie caveats daar”. ☺️
toon volledige bericht
Tweakers is niet zo gecharmeerd van al dan niet commercieel georiënteerde discussies. Begrijpelijk. Dus weinig info over prijs, bestellen e.d. in het forum maar een PB doet wonderen. Dan krijg je alle info die je vraagt.

En ik hoop dat Tweakers gezien het feit dat dit slechts een group-buy zonder winst is, niet al te veel modereert.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:36:
[...]

Mooi. Onder het artikel een enkele beetje vermanende post “dat die engineer wel op het matje geroepen wordt”. Alsof mensen als @R3D en @fagao niet weten waar ze mee bezig zijn.
“”Vermakelijk “”
Als er al een beetje aandacht was heb je met dit artikel de volledige aandacht van het hele bedrijf.
“With great power comes great responsibility, use it wisely!”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

R3D schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:20:
[...]

“”Vermakelijk “”
Als er al een beetje aandacht was heb je met dit artikel de volledige aandacht van het hele bedrijf.
“With great power comes great responsibility, use it wisely!”
Stiekem ben je gewoon de baas daar ofniet :’)? Haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 10:09

Superbeagle

Always smile

Kecin schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:27:
[...]

Stiekem ben je gewoon de baas daar ofniet :’)? Haha
@R3D is gewoon de alter ego van een van deze personen die het leuk vindt om te hobbyen. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcflexus
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-04 23:24
remcomat schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:17:
Hallo, goede discussies hier en het lijkt erop dat ik mijn AsusRouter dus in de DMZ ga plaatsen van de Nokia.
Ik heb namelijk geen trek in meer geld uitgeven aan een Fritzbox en wil de problemen oplossen met de huidige apparatuur.
Sinds gisteren overgestapt van Caiway naar Delta en mijn nieuwe Nokia XS-2426G-B uiteraard ontvangen en "geinstalleerd"(lees aangezet). Ik lees dus nu dat deze nieuwe modem niet in Bridge modus gezet kan worden
Nu heb ik al een netwerk AI-Mesh met 2 RT-AC68U en 1 RT-AC66U B! Router. Daarnaast ook het gratis verkregen DECOS M5 mesh in accespoint modus gezet en erbij geplaatst. mijn Hoofd Router heeft een vast LAN IP adres 10.0.0.138
Nu heeft mijn Asusrouter een WAN ip van Nokia gekregen 192.168.1.66 (waar ik mijn publieke IP normaal gesproken zag toen ik dat melkpak nog had( en kan er geen enkel verkeer van buiten meer naar mijn netwerk. Nu kan IP fwd ook niet, want mijn netwerk is 10.0.0.0/24

Ik wil de Nokia een intern IP 10.0.0.250 (WIFI UIT), mijn Asus WAN IP 10.0.0.251 geven en de DHCP uitzetten op de Nokia?
MrJoery heeft me denk ik al aardig in de juiste richting geduwd. (dank daarvoor)
Ik dien dus nu de Hoofd Asus Router (met een Static WAN IP) in de DMZ te plaatsen van de NOKIA
Tegen welke beperkingen ga ik dan nog aanlopen?
Of wat zijn hierbij de nadelen eventueel?
Mijn glasvezel is sinds een paar dagen actief :9 1Gbit :P en zit in een vergelijkbare situatie, had me al aangemeld voor de Zaram maar dat gaat nog even duren.

Waar je mogelijk tegen aan gaat lopen is problemen met nat loopback! Ik heb me dus maar eens verdiept in Cloudflare tunnels en dat is voorlopig een mooie nood oplossing.

Volgens mij ben je al aardig op weg, je Asus router geef je een vast IP in de Nokia instellingen en daarna kan je de Asus als DMZ instellen. Houdt er wel rekening mee dat je Asus router een andere IP range uitdeelt dan wat hij van de Nokia krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
MrJoery schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:07:
[...]

[...]

In principe is het doel van ons allemaal om onze eigen router te kunnen gebruiken, of we dat doen met een eigen modem/router combi (Fritzbox) of ONT (Nokia/Huawei/Zaram) maakt niet zoveel uit denk ik, dit topic dekt alles.
Zover ik weet zijn de enige modems die werken op het Delta netwerk coax modems, in glasvezel heb je geen modem. ;)

Mediaconverter zou je nog kunnen zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4jackal
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-04 15:25
R3D schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 23:39:
[...]

Dat hij nog te benaderen is brengt ons wel dichterbij het probleem.
Als je hem aangesloten laat kijk ik straks nog even ernaar.
Was je nog wat wijzer geworden wat het probleem zou kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:27:
[...]

Zover ik weet zijn de enige modems die werken op het Delta netwerk coax modems, in glasvezel heb je geen modem. ;)

Feitelijk correct. Maar in de volksmond worden die dingen nog steeds modem genoemd. En ook de ACM heeft het ‘vrije modemkeuze’ genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:18
robertwebbe schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:28:
[...]

Feitelijk correct. Maar in de volksmond worden die dingen nog steeds modem genoemd. En ook de ACM heeft het ‘vrije modemkeuze’ genoemd.
"Vrije modemkeuze en andere eindapparaten"
https://www.acm.nl/sites/...-andere-eindapparaten.pdf

Je mag inderdaad ook een eigen modem aansluiten bij bijv. de genoemde COAX-aansluiting :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robertwebbe schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:28:
[...]

Heel discutabel onderwerp. Bijvoorbeeld: “The light is a form of carrier wave that is modulated to carry information.” (Bron: Wikipedia: Fiber-optic communication).

Er is bij overdracht van digitale informatie met laserlicht wel degelijk sprake van modulatie. En aan de ontvangst kant van demoduleren.

Maar feit is dat met “modem” altijd dat fluitende apparaat op de analoge telefoonlijn werd bedoeld.

Technisch klopt het woord nog, maar het beschrijft een apparaat uit de historie.

En een mediaconverter waarin de SFP dat moduleren/demoduleren doet is een wezenlijk ander device dan een modem. Een mediaconverter zet alleen de TX/RX pennetjes van de SFP om naar RJ45. Is meer een signaalconverter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StephanS1984
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15:07
Dutchess_Nicole schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:53:
[...]

Dat het ook ergens anders zo staat maakt het nog niet okee. Broadcasten naar 0.0.0.0 (ook bekend als 'zero network') is zeker mogelijk maar de uitkomst is niet gedefinieerd volgens de rfc1122 die hier over gaat.

Ik zou toch zeker even proberen om de broadcast goed te zetten en te zien of dat het oplost. Dat het zo KAN wil niet zeggen dat het zo hoort.

Bron: https://www.rfc-editor.org/rfc/rfc1122#page-66

Je kan ook even met arp kijken of je de SFP sosieso kan vinden op je netwerk.
Dit ondertussen aangepast:

eth9: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST> mtu 1500
inet 192.168.200.2 netmask 255.255.255.0 broadcast 192.168.200.255
inet6 fe80::d221:f9ff:fe88:aeae prefixlen 64 scopeid 0x20<link>
ether d0:21:f9:88:ae:ae txqueuelen 10000 (Ethernet)
RX packets 7203 bytes 518110 (505.9 KiB)
RX errors 0 dropped 0 overruns 0 frame 0
TX packets 4700 bytes 367742 (359.1 KiB)
TX errors 0 dropped 0 overruns 0 carrier 0 collisions 0

Helaas nog geen ping of telnet naar de Zaram op 192.168.200.1 met mijn UDM SE.

root@Dream-Machine-Special-Edition:~# ping 192.168.200.1
PING 192.168.200.1 (192.168.200.1) 56(84) bytes of data.
From 192.168.200.2 icmp_seq=1 Destination Host Unreachable
From 192.168.200.2 icmp_seq=2 Destination Host Unreachable
From 192.168.200.2 icmp_seq=3 Destination Host Unreachable
From 192.168.200.2 icmp_seq=4 Destination Host Unreachable
From 192.168.200.2 icmp_seq=5 Destination Host Unreachable

root@Dream-Machine-Special-Edition:~# telnet 192.168.200.1
Trying 192.168.200.1...
telnet: Unable to connect to remote host: No route to host

root@Dream-Machine-Special-Edition:~# route -n
Kernel IP routing table
Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface
192.168.0.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 0 0 0 eth8
192.168.1.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 0 0 0 br0
192.168.200.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 0 0 0 eth9

Settings for eth9:
Supported ports: [ ]
Supported link modes: Not reported
Supported pause frame use: No
Supports auto-negotiation: No
Supported FEC modes: Not reported
Advertised link modes: Not reported
Advertised pause frame use: No
Advertised auto-negotiation: No
Advertised FEC modes: Not reported
Speed: 10000Mb/s
Duplex: Full

Port: Twisted Pair
PHYAD: 0
Transceiver: internal
Auto-negotiation: off
MDI-X: Unknown
Supports Wake-on: umb
Wake-on: d
Current message level: 0x00000007 (7)
drv probe link
Link detected: yes

De Zaram is in orde want die werkt (Delta IP. inclusief telnet 192.168.200.1) in een ACT Gigabit SFP+ Media Converter. Het zit dus in de UDM SE hiervoor heb ik ook een support ticket aangemaakt. Ze zien problemen met de Speed/Duplex in de log maar na 2 dagen troubleshooten gaat het al snel naar een niet ondersteunde SFP in hun ogen.

[ Voor 21% gewijzigd door StephanS1984 op 12-10-2023 21:13 ]

WP: ME PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D; PV: 10 kWp + SolarEdge SE7K

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
D4jackal schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:05:
[...]

Was je nog wat wijzer geworden wat het probleem zou kunnen zijn?
issue gevonden en opgelost.
ONT is online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13:51
Ik zag op het providerforum voorbij komen dat Delta een nieuw modem gaat inzetten van het merk Sagemcom:
https://www.delta.nl/medi...ng-sagemcom-f-st-5684.pdf

De forumpost: https://providerforum.nl/...euw-glasvezelmodem.96692/

Ben benieuwd of dit bridgemodus gaat betekenen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwabber
Had ik nog niet voorbij zien komen, maar helaas...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MischaBoender
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 14:31
bjusterbaarlik schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:27:
[...]

Tip: noem de apparaten vanaf de fiber t/m je router gewoon een modem als je in gesprek bent met een klantenservice, zeker als het de Delta klantenservice is. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwabber
MischaBoender schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:55:
[...]

Tip: noem de apparaten vanaf de fiber t/m je router gewoon een modem als je in gesprek bent met een klantenservice, zeker als het de Delta klantenservice is. 😉
Zeker en het is natuurlijk ook gewoon spreektaal. Wij Tweakers weten het verschil wel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MischaBoender schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:55:
[...]

Juist, altijd je verhaal zo simpel mogelijk houden. Desnoods een net iets andere vraag stellen als je weet wat de gewenste oplossing biedt. Dat maakt het voor iedereen makkelijker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tr4il
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-05 14:38
We zijn inmiddels weer een tijdje verder en de lijn is opgeleverd met 't Nokia modem actief.
In dit tweede deel van deze discussie zijn de Adtran ONT's nog niet veel voorbij gekomen maar ik heb de gok genomen en een SDX621i goedkoop van Ebay gehaald. Die hangt inmiddels aan 't glas en ik heb 'm aangemeld, en nu afwachten of dat ie daadwerkelijk aan de gang wil. Ik houd jullie op de hoogte!

P.S.

Naar aanleiding van onderstaand lijstje, mijn Adtran had een PON ID beginnend met ADTN ;)
robertwebbe schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 17:05:
.............

- De tweede vraag is het PON-ID of PON serienummer. Deze bestaat uit totaal 12 hexadecimale tekens, de eerste 4 voor de fabrikantcode (vendor ID) en dan 8 voor een serienummer. In veel gevallen is de de PON-ID op een label af te lezen. Huawei gebruikt bijvoorbeeld fabrikantcode HWTC.
- Enkele bekende PON-ID's (en een mooi overzicht hier):
  • ....
  • ADTRxxxxxxx -> Adtran
  • .....
..............

Tadaaa

Pagina: 1 ... 17 ... 74 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.