Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:20

timovd

Voorsprong door techniek

AUijtdehaag schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:07:
@Zanzibar-1337
Dat zou zoiets moeten zijn dan:

secrets.yaml
YAML:
1
secret

pvoutput.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
## elke 5 minuten naar pvoutput
automation:
  - id: update_pvoutput
    alias: update pvoutput
    trigger:
      platform: time_pattern
      minutes: /5
    condition:
      and:
        - condition: numeric_state
          entity_id: sensor.sma_actueel
          above: 10
    action:
      service: rest_command.update_pvoutput
      data: {}
    mode: single

## v1 = Energy Generation (Wh) / v2 = Power Generation  (W) / v3 = Energy Production (Wh) / v4 = Power Production  (W) / v5 = Temperature (degr. C)
rest_command:
  update_pvoutput:
    url: "https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp"
    method: post
    headers:
      X-Pvoutput-Apikey: !secret pvoutput_api_key
      X-Pvoutput-SystemId: !secret pvoutput_system_id_1
      Content-Type: 'application/x-www-form-urlencoded'
    payload: >-
      d={{now().strftime("%Y%m%d")}}                                          {#- date -#}
      &t={{now().strftime("%H:%M")}}                                          {#- time -#}
      &v1={{(states('sensor.sma_vandaag')|float(0)*1000) | int}}            {#- Energy generation (Wh) -#}
      &v2={{states('sensor.sma_actueel')|float(0) |round(0)}}                 {#- Power generation (W) -#}
      &v5={{states('sensor.sma_temperatuur')|float(0) |round(1)}}             {#- Temperature (degr. C) -#}
      &v6={{states('sensor.sma_ac_spanning')|float(0) |round(0)}}             {#- AC voltage (V) -#}
      &v7={{states('sensor.sma_dc_spanning_1')|float(0) |round(0)}}           {#- Voltage string 1 (V) -#}
      &v8={{states('sensor.sma_dc_spanning_2')|float(0) |round(0)}}           {#- Voltage string 2 (V) -#}
      &v9={{states('sensor.sma_dc_power_1')|float(0) |round(0)}}              {#- Power string 1 (W) -#}
      &v10={{states('sensor.sma_dc_power_2')|float(0) |round(0)}}             {#- Power string 2 (W) -#}
      &c1=1    
Heel mooi! Ik ben er bijna...
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
automation:
    trigger:
    condition:
      and:
          entity_id: sensor.stp6_0_3av_40_208_total_yield
    action:

## v1 = Energy Generation (Wh) / v2 = Power Generation  (W) / v3 = Energy Production (Wh) / v4 = Power Production  (W) / v5 = Temperature (degr. C)
rest_command:
  update_pvoutput:
    headers:
      X-Pvoutput-SystemId: !secret pvoutput_system_sma
      d={{now().strftime("%Y%m%d")}}                                                        {#- date -#}
      &t={{now().strftime("%H:%M")}}                                                        {#- time -#}
      &v1={{(states('sensor.stp6_0_3av_40_208_daily_yield')|float(0)*1000) | int}}          {#- Energy generation (Wh) -#}
      &v2={{states('sensor.stp6_0_3av_40_208_pv_power')|float(0) |round(0)}}                {#- Power generation (W) -#}
      &v5={{states('sensor.sma_temperature')|float(0) |round(1)}}                           {#- Temperature (degr. C) -#}
      &v6={{states('sensor.stp6_0_3av_40_208_voltage_l1')|float(0) |round(0)}}              {#- AC voltage L1 (V) -#}
      &v6={{states('sensor.stp6_0_3av_40_208_voltage_l2')|float(0) |round(0)}}              {#- AC voltage L2 (V) -#}
      &v6={{states('sensor.stp6_0_3av_40_208_voltage_l3')|float(0) |round(0)}}              {#- AC voltage L3 (V) -#}
      &v7={{states('sensor.sma_dc_voltage_1')|float(0) |round(0)}}                          {#- Voltage string 1 (V) -#}
      &v8={{states('sensor.sma_dc_voltage_2')|float(0) |round(0)}}                          {#- Voltage string 2 (V) -#}
      &v9={{states('sensor.sma_dc_power_1')|float(0) |round(0)}}                            {#- Power string 1 (W) -#}
      &v10={{states('sensor.sma_dc_power_2')|float(0) |round(0)}}                           {#- Power string 2 (W) -#}
      &c1=1    

Maar ik krijg de volgende foutmelding in HA:
The automation "update pvoutput" (automation.update_pvoutput) has an action that calls an unknown service: rest_command.update_pvoutput.
De automation start nu dus niet automatisch.
Handmatig heb ik de automation gestart en komt er wel wat binnen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik vraag mij af of dit wel goed gaat, of komt er ineens zoveel binnen om de histische data in te halen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:04
timovd schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:10:
[...]

Heel mooi! Ik ben er bijna...
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
automation:
    trigger:
    condition:
      and:
    action:

rest_command:
  update_pvoutput:
    headers:
      X-Pvoutput-SystemId: !secret pvoutput_system_sma
      d={{now().strftime("%Y%m%d")}}                                                        {#- date -#}
      &t={{now().strftime("%H:%M")}}                                                        {#- time -#}
      &v1={{(states('sensor.stp6_0_3av_40_208_daily_yield')|float(0)*1000) | int}}          {#- Energy generation (Wh) -#}
      &v2={{states('sensor.stp6_0_3av_40_208_pv_power')|float(0) |round(0)}}                {#- Power generation (W) -#}
      &v5={{states('sensor.sma_temperature')|float(0) |round(1)}}                           {#- Temperature (degr. C) -#}
      &v6={{states('sensor.stp6_0_3av_40_208_voltage_l1')|float(0) |round(0)}}              {#- AC voltage L1 (V) -#}
      &v6={{states('sensor.stp6_0_3av_40_208_voltage_l2')|float(0) |round(0)}}              {#- AC voltage L2 (V) -#}
      &v6={{states('sensor.stp6_0_3av_40_208_voltage_l3')|float(0) |round(0)}}              {#- AC voltage L3 (V) -#}
      &v7={{states('sensor.sma_dc_voltage_1')|float(0) |round(0)}}                          {#- Voltage string 1 (V) -#}
      &v8={{states('sensor.sma_dc_voltage_2')|float(0) |round(0)}}                          {#- Voltage string 2 (V) -#}
      &v9={{states('sensor.sma_dc_power_1')|float(0) |round(0)}}                            {#- Power string 1 (W) -#}
      &v10={{states('sensor.sma_dc_power_2')|float(0) |round(0)}}                           {#- Power string 2 (W) -#}
      &c1=1    

Maar ik krijg de volgende foutmelding in HA:

[...]

De automation start nu dus niet automatisch.
Handmatig heb ik de automation gestart en komt er wel wat binnen.

***members only***

Ik vraag mij af of dit wel goed gaat, of komt er ineens zoveel binnen om de histische data in te halen?
Had ik gisteren ook, precies dezelfde melding. De yaml opnieuw inladen was niets oplossing, herstarten van Home Assistant wel. Daarna werkte hij prima.

Je hebt v6 er trouwens drie maal in staan. Kan je niet de gezamenlijke voltage pakken?

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@timovd
code:
1
2
3

lijkt ook niet juist?
Je kijkt naar de watt om te starten en stoppen van de logging naar pvoutput. Niet naar de totale kWh
Ik zou sensor.stp6_0_3av_40_208_pv_power nemen

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-06-2024 17:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Zanzibar-1337 Ik heb een 3-fase, dus meet op iedere fase de spanning. Geen idee of ik de gezamenlijke spanning (400V) kan pakken. Jij hebt een 7kW 3-fase omvormer aan je sig te zien. Welke lees jij uit?
Edit: ik kan eventueel een dummy value maken door ze samen te voegen en delen door 3.

@AUijtdehaag Dank! Aangepast naar "actual". Zal dit de reden zijn dat de beginstand zo hoog is geworden?

[ Voor 12% gewijzigd door timovd op 17-06-2024 17:12 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@timovd
Lees de code even uit in developer tools, dan heb je actuele waarden.
v1 is in Wh en niet kWh
Misschien is die waarde al in Wh die je uitleest van de sensor, dan is het een factor 1000 teveel.

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-06-2024 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Laatst online: 21:04
timovd schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:10:
@Zanzibar-1337 Ik heb een 3-fase, dus meet op iedere fase de spanning. Geen idee of ik de gezamenlijke spanning (400V) kan pakken. Jij hebt een 7kW 3-fase omvormer aan je sig te zien. Welke lees jij uit?
Edit: ik kan eventueel een dummy value maken door ze samen te voegen en delen door 3.

@AUijtdehaag Dank! Aangepast naar "actual". Zal dit de reden zijn dat de beginstand zo hoog is geworden?
Ik lees sma_ac_spanning uit.

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Zanzibar-1337 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:19:
[...]

Ik lees sma_ac_spanning uit.
Ah, op adres 30783. Die lijkt in mijn geval nogal een lagere spanning af te geven dan de 3 fases die ik op de P1-lezer meet. Laat ik eerst deze maar proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GPSMuis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-08-2024
SMA pro package aangezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hwwr5sd-THXqvf8EcaoheInUlM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycHRiutA94XGjloarsh0xCr0.jpg?f=fotoalbum_large

Geeft leuke extra info boven die je in de app standaard hebt. Uitlezing nu ook elke 5 minuten ipv 15 minuten volgens de beschrijving.

[ Voor 140% gewijzigd door GPSMuis op 24-06-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-06 01:14
Weet niet of je daar voor betalen moet, maar als je toevallig ook home assistant hebt dan kun je diezelfde gegevens ook allemaal uitlezen met modbus. Zelfs in real-time.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GPSMuis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-08-2024
Een maand gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb nu al weken deze foutmelding in de SMA Energy app.
Zijn er meer mensen met dit probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxN2O9hWTwfe2aO-CsksYmUwU3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xVdMAJ8vgv7q5RD6Few3zFZv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Op https://ennexos.sunnyportal.com/ geeft mijn omvormer bij Status een communicatiestoring (rood rondje met 3 punten) aan. Kreeg ik ook een email van. Echter is de realtime data gewoon actueel (zoals de grafieken en actueel vermogen).
Iemand anders dat ook toevallig ?

[ Voor 14% gewijzigd door jobr op 26-06-2024 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
jobr schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:35:
Op https://ennexos.sunnyportal.com/ geeft mijn omvormer bij Status een communicatiestoring (rood rondje met 3 punten) aan. Kreeg ik ook een email van. Echter is de realtime data gewoon actueel (zoals de grafieken en actueel vermogen).
Ik kreeg dezelfde mail vanochtend. Was daarom ook al hier aan het speuren wat er aan de hand was.
Live weergave, de APP en Home Assistent draaien gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Laatst online: 06:47
Hier zelfde verhaal.

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-06 20:16
Beste iedereen hier, ik heb een SMA Tripower STP 9000TL-20 314 met 9 kW piekvermogen ingesteld.

Ik monitor af en toe via mijn Homey en zag vandaag dat de data niet klopte. Ging dus op de nieuwe SMA online Sunnyportal kijken en zag sinds 17 juni een horizontaal afgeplatte dagelijkse vermogenscurve. Sinds die dag is het vermogen begrensd, tot vandaag handmatig teruggezet naar 9 kW. De inverter levert gewoon weer, voltage op alle fasen < 244 V.

Verder kijken bij events en ik zie "Parameter Set active power limit set successfully", zonder waarde of event bron. Als ik kijk naar vermogen is limit = 40%. Ik heb dit zelf NIET gedaan.

Ik weet dat er beveiligingen in zitten waardoor het ding automatisch terugregelt, maar volgens mij naar 50% en niet 40%. Maar weet ik niet zeker, vandaar deze post.

Vraag:
Heeft iemand iets dergelijks al eens meegemaakt: active power limit parameter zomaar ingesteld maar niet zichtbaar welke trigger. Mijn handmatige aanpassing staat wel duidelijk gelogged met naam en tijd.

Ik kan uiteraard een Homey script maken waarmee ik afhankelijk van div parameters terugregel of opregel. Heeft iemand al een Homey script hiervoor op basis van Price_per_Hour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-06 16:49
Hier ook hetzelfde verhaal. Maakte me even zorgen, maar als ik lees dat ik niet de enige ben, stelt dat weer een beetje gerust... :)
Wellicht een puntje van het nieuwe ennexos platform of zo...

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-06 07:34
Iemand verstand van neutraal en aarde problemen en de foutcode 7702? Alvast bedankt voor jullie input!

heszol in "SMA Tripower X20 parameters"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Ik heb hier twee omvormers - een Sunnyboy 1.5 en 4.0. De 4.0 heeft een A en een B kant.
Van beiden heb ik toegang als installateur en daarmee dus ook toegang tot de bus.

In het kader van terugleverkosten voor saldering ben ik aan het kijken of deze via home assistant uit- en in-geschakeld kunnen worden als de teruglevering hoger is dan het feitelijk verbruik.

Iemand suggesties? In de vorm van voorbeelden of documentatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-06 22:50
GerardFianen schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 09:17:
Over het aanzetten van ModBus zonder installateursrechten.

Na aandringen waarom mijn systeem maar niet in de sunnyportal kwam, bleek dat het exact op het moment was dat SMA overstapte naar het nieuwe EnexxOS portal, en het direct daarin kwam.

Daar zit mijn systeem nu in, heb geen Installer rechten, maar wel administrator rechten.

Dat is echter voldoende om de ModBUS-TCP aan te zetten, geen PUK nodig.

[in EnexxOS ga naar Configuration / Device parameter Adjustment. Kies daat Systeem Parameter Adjustment en selecteer je inverter --> continue].
Bijna onderaan zit de Modbus-TCP AAN switch.

De standaard SMA monitoring in Home Assistant werkte daarna direct en is al zichtbaar in het standaard Energy dashboard.

Ben nog helemaal nieuw met HA, nu wat meer met HA experimenten voordat ik ga proberen de hier genoemde 'Slider en andere zaken te installeren.
Vraagje over het toevoegen van de omvormer in HA via SMA Solar integration. Het lukt me helaas niet ondanks de duidelijke uitleg. Bij het toevoegen van de omvormer blijft HA de foutgeven: Failed to connect

-alle mogelijke SSL geprobeerd
-user of installer
-wachtwoord is dat waarmee in inlog op ennexos.sunnyportal.com/ , daar ben ik owner/administrator

-modbus staat aan bij de setting van de omvormer

omvormer is een : STP10.0-3SE-40 961

enig idee wat ik fout doe?

edit: als ik op de webpage inlog via het ip-adres van de omvormer kom ik er inderdaad niet in met gebruiker of installateur met mijn sunnyportal wachtwoord... (logisch eigenlijk). Nu uitvissen hoe ik het gebruiker wachtwoord reset, als ik op wachtwoordvergeten klik komt ie met een PUK melding...

[ Voor 9% gewijzigd door Petje72 op 29-06-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Petje72
Dit wellicht?
https://www.home-assistant.io/integrations/sma/
Devices with the ennexos operatingsystem (like the Tripower X series) and all Energy Meters (SMA Energy Meter and SMA Sunny Home Manager) are not supported
Ik zou de modbus tcp/ip methode proberen via een yaml zoals ik in de 2e post link ( bestanden te vinden via github)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-06-2024 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-06 22:50
AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:02:
@Petje72
Dit wellicht?
https://www.home-assistant.io/integrations/sma/

[...]

Ik zou de modbus tcp/ip methode proberen via een yaml zoals ik in de 2e post link ( bestanden te vinden via github)
Ja die, zou toch moeten werken... maar ik duik eens in de yaml.

Dank je voor je snelle reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:51
Chickendorp schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:35:
Ik heb nu al weken deze foutmelding in de SMA Energy app.
Zijn er meer mensen met dit probleem?

[Afbeelding]
Ja, sinds enkele weken. Ook zie ik in de app alleen nog maar de productie van de laatst geïnstalleerde panelen, niet meer die van de installatie die een jaar ouder is. De productie volgens de app is de helft van de productie volgens slimmemeterportal en tibber.
Bovendien zie ik in de tibber-app niet meer hoeveel van de productie direct wordt verbruikt, dat stond er voorheen wel bij.

Edit: dat laatste is opgelost door de power up even los te koppelen (met dank aan een tip elders)

[ Voor 5% gewijzigd door marana op 03-07-2024 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-06 21:03
Petje72 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:17:
[...]

Ja die, zou toch moeten werken... maar ik duik eens in de yaml.

Dank je voor je snelle reactie
Gaat niet werken. Werkt op een andere manier en SMA schermt het angstvallig af ipv eenvoudigweg data lezen toe te staan 😕. Zie ook https://github.com/SBFspot/SBFspot/discussions/634

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris Ploeger
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 04-11-2024
Ik ben nog even aan stoeien met de HA - SMA_inverter_logging, integratie. Eerder op dit forum. Ik kan via modbus mijn SMA omvormer inderdaad, in vermogen terug zetten. En zie dit ook terug op mijn Home Wzard P1 meter. Echter de automation, welke elke 10 seconden loopt, loopt niet verder. Dus het "automatisch" sturen lukt niet. in logging zie ik dit:

code:
1
Error: Error rendering data template: ValueError: Template error: float got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ states(sma_slider_entity1) | float + feedback_step }}' but no default was specified

in de return_to_grid.yaml zie ik dit inderdaad staan. Maar zie / snap zo 1 2 3 niet waar of wat ik moet aanpassen om het te laten werken. Jullie input / idee ?

eventueel 2de vraag hierna, Ik kan dus de SMA via modbus besturen, helemaal goed. Echter heb ik ook nog een kleine 1 fase, 2de SMA. Het liefst wil ik deze straks natuurlijk ook knijpen bij negatieve prijzen. Zal / moet ik dan het huidige script 2x maken / kopiëren zeg maar. Of zou ik daar nog iets slims mee kunnen doen?

Dank voor eventuele input / feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Chris Ploeger
De entities in de return_to_grid.yaml moeten natuurlijk exact overeenkomen met je eigen bestaande entities
Het voorbeeld zijn mijn eigen installaties, gebruik je er maar 2 dan dien je maar 2 sma_slider_entitys te gebruiken ipv 3 etc
Dus haal die 3e overal weg.
Maar enige kennis is wel gewenst als je hiermee begint. Ook zal het misschien niet stabiel regelen en dien je zelf te finetunen.
Deze code is echter niet voor de negatieve prijzen, maar volledig te voorkomen dat je teruglevert en een boete krijgt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - variables:
      feedback_max_limit: '{{ states("input_number.feedback_max_limit") | float }}'
      feedback_min_limit: '{{ states("input_number.feedback_min_limit") | float }}'  
      feedback_step: '{{ states("input_number.feedback_step") | float }}'
      sma_slider_entity1: input_number.power_limit_slider_sma_zb
      sma_slider_entity2: input_number.power_limit_slider_sma_zo
      sma_slider_entity3: input_number.power_limit_slider_sma_nrd
      grid_feedback: '{{ states("sensor.p1_meter_active_power") | float (default=0) }}' #active power delivered is negativ number on my P1 meter HW wifi.

dynamic_ctrl.yaml is wel bedoeld voor de negatieve prijzen, ook daar staat het voorbeeld met een # wat je moet doen bij meerdere omvormers ipv 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim Leers
Is er hier iemand die er in slaagt om de export van z’n inverter op nul te zetten wanneer er ook een SMA Home Manager present is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Wim Leers schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 18:47:
Is er hier iemand die er in slaagt om de export van z’n inverter op nul te zetten wanneer er ook een SMA Home Manager present is?
En in het verlengde (misschien is dat wat er bedoeld wordt):
Is er iets (SMA Home Manager 2.0?) wat er voor kan zorgen dat de teller voor teruglevering op 0 komt te staan? Rekening houdend met het verbruik verdeeld over de dag? En idealiter ook nog eens in die verbruikscijfers kan sturen? Bijvoorbeeld door a.d.h. van de korte termijn weersverwachting de vaatwasser in kan schakelen? Of de acculader inschakelt? Of het water in een boiler laat verwarmen?

Ik heb een SMA Sunnyboy 4.0 en een SMA Sunnyboy 1.5 - met installateursrechten.

Iemand suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:28
@Airw0lf , @Wim Leers je zou iets in nod-red kunnen maken. De home manager heeft ook een modbus en je zou de controle van de home manager kunnen overnemen en je eigen script het werk laten doen. Je kan bij SMA documentatie vinden welke registers je moet aansturen. Heb zelf alleen maar 1omvormer die ik via node-red kan aansturen. Het script is geschikt voor meerdere omvormers. https://flows.nodered.org...acc6ebed2f5ebb5988757dfe9

[ Voor 14% gewijzigd door sun62 op 07-07-2024 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wim Leers schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 18:47:
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar wellicht dien je de grid guard code eerst te sturen naar de SHM2.0
https://userbase.be/forum...e9b86a035a2576515#p994819

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
AUijtdehaag schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:21:
[...]

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar wellicht dien je de grid guard code eerst te sturen naar de SHM2.0
Kan iedereen die grid guard code aanvragen (en ook echt krijgen)?
Of hoe gaat zoiets in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-06 18:33
In het huis ligt mijn internet momenteel plat, dan blijft mijn SMA omvormer toch gewoon terugleveren neem ik aan?:)

Edit: ja

[ Voor 4% gewijzigd door BaBoK op 07-07-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:28
Check ff je P1 uitlezing :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@BaBoK je levert toch niet terug aan het internet?
Het fijne aan een SMA omvormer is, dat je die ook lokaal kunt uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim Leers
Airw0lf schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 23:02:
[...]

En in het verlengde (misschien is dat wat er bedoeld wordt):
Is er iets (SMA Home Manager 2.0?) wat er voor kan zorgen dat de teller voor teruglevering op 0 komt te staan? Rekening houdend met het verbruik verdeeld over de dag? En idealiter ook nog eens in die verbruikscijfers kan sturen? Bijvoorbeeld door a.d.h. van de korte termijn weersverwachting de vaatwasser in kan schakelen? Of de acculader inschakelt? Of het water in een boiler laat verwarmen?

Ik heb een SMA Sunnyboy 4.0 en een SMA Sunnyboy 1.5 - met installateursrechten.

Iemand suggesties?
Dat is exact wat de SMA Home Manager doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
sun62 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 07:08:
@Airw0lf , @Wim Leers je zou iets in nod-red kunnen maken. De home manager heeft ook een modbus en je zou de controle van de home manager kunnen overnemen en je eigen script het werk laten doen. Je kan bij SMA documentatie vinden welke registers je moet aansturen. Heb zelf alleen maar 1omvormer die ik via node-red kan aansturen. Het script is geschikt voor meerdere omvormers. https://flows.nodered.org...acc6ebed2f5ebb5988757dfe9
De omvormer aansturen als je geen Home Manager hebt weet ik dat kan. Maar ik heb wél een Home Manager. De Modbus registers voor export restricties lijken geen effect te hebben.

Daarom dus dat ik expliciet vroeg of iemand beiden heeft en er in slaagt export restricties in te stellen via code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
AUijtdehaag schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:21:
[...]

Hm, dank voor die link, ga ik verder uitpluizen. Had al iets gelijkaardig op een Duits forum gevonden maar dat bleek niet van toepassing bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Wim Leers schreef op zondag 7 juli 2024 @ 16:16:
[...]

Dat is exact wat de SMA Home Manager doet.
En doet ie dat dan volledig standalone?
Dus zonder dat er op de achtergrond een cloud-iets actief moet zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim Leers
Airw0lf schreef op zondag 7 juli 2024 @ 16:25:
[...]

En doet ie dat dan volledig standalone?
Dus zonder dat er op de achtergrond een cloud-iets actief moet zijn?
Hij praat wel met De Wolk voor weersvoorspellingen, om in te schatten wanneer productie verwacht kan worden (zodat ie het kan inplannen op een moment dat je verbruiker zijn programma kan afwerken).

De SMA Cloud is een drama. Sunny Portal = 💩 uit de jaren 90. Het nieuwe platform is er al maar ik zit er nog niet op.

Zelf gebruik ik alles helemaal lokaal om zo weinig mogelijk de app en website te gebruiken, zie https://github.com/wimleers/homebridge-sma-home-manager — maar niet alle data die de Home Manager verzamelt kan je ook lokaal uitlezen. Enkel de realtime data. Goed genoeg voor mij.

Verwacht absoluut geen superslimme beslissingen. Verwacht ook geen verklaringen voor beslissingen. Het is een black box. Net daarom dat mijn Homebridge plug-in wél verklaringen tracht te geven, maar die houdt dan weer geen rekening met weersvoorspellingen.

Ik laat de Home Manager 2 dingen doen: wasmachine/droogkast “slim” eerder aanzitten, en extra heet water (Vaillant warmtepomp) produceren. Beiden wanneer er voldoende overtollige PV productie is.

De marketing doet het veel beter uitschijnen dan het is.

Ik kreeg een premie van de overheid hiervoor én ik had nog geen digitale meter. Nu zou ik het niet meer kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardFianen
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15-07-2024
Petje72 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:57:
[...]

Vraagje over het toevoegen van de omvormer in HA via SMA Solar integration. Het lukt me helaas niet ondanks de duidelijke uitleg. Bij het toevoegen van de omvormer blijft HA de foutgeven: Failed to connect

-alle mogelijke SSL geprobeerd
-user of installer
-wachtwoord is dat waarmee in inlog op ennexos.sunnyportal.com/ , daar ben ik owner/administrator

-modbus staat aan bij de setting van de omvormer

omvormer is een : STP10.0-3SE-40 961

enig idee wat ik fout doe?

edit: als ik op de webpage inlog via het ip-adres van de omvormer kom ik er inderdaad niet in met gebruiker of installateur met mijn sunnyportal wachtwoord... (logisch eigenlijk). Nu uitvissen hoe ik het gebruiker wachtwoord reset, als ik op wachtwoordvergeten klik komt ie met een PUK melding...
Sorry dat ik pas zo laat reager.
Ik heb de Sunny TriPower 10.0, STP 10.0.3AV-40
Daarbij kan ik dus in ENNEXOS de instellingen aanpassen.

Je moet daar onder "Configuratie / Gebruikersbeheer" wel aals beheerder staan (installateur hoeft niet).

Verder:
Externe Voorinstelling

- Installatie- en apparaatbesturing
- Configur.werk.vermogen
- Bedr.mod. voorinstel. act. Vermogen
- externe voorinstelling

De opbrengst instellen (lees verminderen) in HA had ik daarmee direct voor elkaar.
Ik zag hem nog niet terugregelen bij de negatieve kWh prijs vorige week. Dus moet ook nog e.e.a. uitzoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door GerardFianen op 09-07-2024 14:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ge1tel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-06 18:23
SMA heeft voor bedrijven het genereren van PUK codes online gezet. Dit gaat dan om de PUK van oude omvormers, niet om de PUK 2.0.
Dit betekent dat je op deze manier je installateur wachtwoord kunt resetten.
Enige wat nodig is is een account (denk zakelijk) en dan het serienummer van de omvormer.
Getest voor mij SB4000tl21-> gelukt.

Je kunt me ook berichten met je serienummer, dan stuur ik je de puk terug (die je dan in sunny explorer kunt gebruiken).
Let wel het gaat om oude omvormers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@ge1tel
Is dat via de my.sma-service.com site?
Of heb je een linkje? Al gevonden denk ik

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-07-2024 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ge1tel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-06 18:23
Dat is hem ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-06 20:34

timpel_800

Amber 65

Weer een vraag van mij voor het plaatsen van panelen op een Plat Noord (330graden) dak.

Het gaat om een platdak van de carport, achter het huis. Er kunnen 8 panelen op met een hellingshoek van 5 graden, ik wil er graag Sunpowers 400wp panelen op leggen van 65,8V /stuk dus 526V totaal

Echter als ik deze configuratie invul in Sunny Designweb en als omvormer een SB2.5 aanklik, dan wil hij graag dat ik 2 strings van 4 panelen maak, omdat anders de max PV spanning te hoog zou zijn. De SB2.5 heeft een max input voltage van 600V
Maar de Max spanning van de panelen is toch 526V? Dat zou dan toch prima moeten passen?

Ik heb zelf nagenoeg dezelfde set liggen (dus 8 x sunpower 4000wp in combinatie met een SB2,5 omvormer op ZW en dat vormt geen enkel probleem

Wat doe ik fout/begrijp ik niet?
En zou een SB 2,5 niet teveel zijn? Zou ik met deze oriëntatie niet liever een 2.0 of zelfs een 1,5 omvormer nemen?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@timpel_800
De Vmpp is 65.8 V maar de Voc is 75.6 V
Voc is de onbelaste spanning voor en na het opwekken.
Dan kom je voor het opstarten boven de 600V uit. Sunnydesignweb kijkt volgens mij bij -10c ook dus gaat ruim vanuit die grenswaarde.

Als je modbus tcp zou uitlezen en in grafana zet dan kun je die waarde ook zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oldgg7Bw_4MMe1URyWDyolz6Ryw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QL2DWWct4OWHcy6eCNopBYw4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Dankje @AUijtdehaag Ik zit dus met de foute waardes te rekenen.
Maar als het dus geen -10 is, zou het eigenlijk geen probleem moeten zijn?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@timpel_800
Jij bent de ervaringsdeskundige dus zo te zien niet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Interessant!

Hier heeft @Dre een paar jaar geleden wat aan gemeten;
[PV] Openklemspanning (Voc), hoe hoog maximaal ?

Wie weet krijg ik hier in het voorjaar of najaar problemen mee, ik ben benieuwd.

En als het wel gebeurt dan start de omvormer gewoon niet op.
Zodra de temp stijgt door opwarming van de panelen en de spanning zakt dan is het probleem weg toch?

[ Voor 21% gewijzigd door timpel_800 op 14-07-2024 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

klown

geek

Dan is het probleem weg, maar dan kan je omvormer wel kapot zijn...er zit misschien nog iets marge op de maximale voltage specs van de omvormer, maar ik zou het er niet op gokken

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:22

swat!

computeraar

timpel_800 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 10:11:
Interessant!

Hier heeft @Dre een paar jaar geleden wat aan gemeten;
[PV] Openklemspanning (Voc), hoe hoog maximaal ?

Wie weet krijg ik hier in het voorjaar of najaar problemen mee, ik ben benieuwd.

En als het wel gebeurt dan start de omvormer gewoon niet op.
Zodra de temp stijgt door opwarming van de panelen en de spanning zakt dan is het probleem weg toch?
Indien je het wil gokken kan je de 2.5 nemen en het ons laten weten :-)
Ik zou zelf voor de SB3.0-1AV-41 gaan en er 2 strings van maken.

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Nou ik heb de set dus al draaien (paar maanden nu) en ik kan jullie vertellen dat het werkt zonder problemen, maar ik zal eens het voltage checken in de ochtend. We zullen zien hoe het in het najaar zal vergaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan er altijd nog een oude op aansluiten die gaan tot 750 Voc
Of twee strings parallel maken wat prima kan met die panelen vanwege lage stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

klown

geek

timpel_800 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:20:
Nou ik heb de set dus al draaien (paar maanden nu) en ik kan jullie vertellen dat het werkt zonder problemen, maar ik zal eens het voltage checken in de ochtend. We zullen zien hoe het in het najaar zal vergaan.
Als de omvormer stroom trekt neemt de spanning af. Het wordt het spannendst op een koude winterdag met een fel zonnetje (en een pak sneeuw voor extra instraling) wanneer je een stroomstoring hebt en er geen stroom getrokken wordt, waardoor je Voc echt op je omvormer hebt staan.
In de ochtend en avond wanneer de omvormer start en stopt is er minder licht, waardoor de DC spannning vaak lager is en het dus niet kritisch wordt en lang prima kan draaien.

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

timpel_800 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:20:
In de koude dagen zal je voltage het hoogste zijn, als je de set vroeg in het voorjaar al had draaien dan zal het goed zijn.
Ben dan wel benieuwd of je niets in de logging hebt kunnen spotten mbt overvoltage DC.

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Ik log dat allemaal niet apart dus dat heb ik niet.

Wat ik weleens heb gehad is teveel panelen op 1 string met een te veel hoog voltage (meer van 200v over de max ) Maar toen sloeg de omvormer gewoon op rood lampje. Hij is daar niet kapot van gegaan.

Verkeerde topic, maar een Kostal Pico zou ook kunnen, die gaan tot 900v op 1 string 8)7
https://www.marktplaats.n...vormer-1-fase-kostal-piko

[ Voor 29% gewijzigd door timpel_800 op 14-07-2024 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

AUijtdehaag schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:22:
Je kan er altijd nog een oude op aansluiten die gaan tot 750 Voc
Of twee strings parallel maken wat prima kan met die panelen vanwege lage stromen.
Wordt dan zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Dmwv-C3atbJ4rmpdNRlvzUox9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y9Ygm6Io3xlkHCEV9lEctS3U.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@timpel_800

Er wordt marge op marge genomen door SMA en andere leveranciers. Statistisch lijkt het me onwaarschijnlijk dat je 1000 W/m2 instraling op je panelen hebt en tegelijkertijd de celtemperatuur -9°C is.

Maar geef de fabrikant eens ongelijk dat ze extreem veel marge inbouwen om gezeur te voorkomen.

Op basis van ervaring en monitoring van verschillende systemen reken ik met Voc bij +10°C. Veel marge heb je dan niet, maar een omvormer gaat niet direct stuk (daar zit ook weer marge op marge ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:11
Sinds december eigenaar van een woning met 3060Wp in combinatie met een SMA omvormer van 2.0kW. Kort na de verhuis de installateur van de installatie gecontacteerd om toegang te krijgen tot de installatie via het nieuwe wifi-netwerk, wat deze ook netjes is komen doen.

Echter heb ik op geen enkel moment toegang gehad tot de data via de app (zowel iOS als Android) en dit dus enkel via de website zelf. Installateur wil een vergoeding om dit in orde te brengen, waar ik het niet mee eens ben. Nu sinds vandaag Energy+ bij Homewizard afgesloten, echter krijgt ook deze app geen gegevens binnen ondanks dat de verbinding stabiel is en ik via de website van SMA wel degelijk de parameters kan bekijken.

Ik wist niet echt goed wat/hoe ik als trefwoorden moet gebruiken om dit op te zoeken in dit topic, dus indien iemand suggesties heeft of een oplossing voor dit probleem hoor ik dit graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

@RobinDH1 Kun je een foto maken van het typeplaatje van de omvormer of meer duidelijkheid geven over welke SMA omvormer 2.0 je hebt?

[ Voor 5% gewijzigd door timpel_800 op 14-07-2024 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-06 06:42
RobinDH1 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:08:
Sinds december eigenaar van een woning met 3060Wp in combinatie met een SMA omvormer van 2.0kW. Kort na de verhuis de installateur van de installatie gecontacteerd om toegang te krijgen tot de installatie via het nieuwe wifi-netwerk, wat deze ook netjes is komen doen.

Echter heb ik op geen enkel moment toegang gehad tot de data via de app (zowel iOS als Android) en dit dus enkel via de website zelf. Installateur wil een vergoeding om dit in orde te brengen, waar ik het niet mee eens ben. Nu sinds vandaag Energy+ bij Homewizard afgesloten, echter krijgt ook deze app geen gegevens binnen ondanks dat de verbinding stabiel is en ik via de website van SMA wel degelijk de parameters kan bekijken.

Ik wist niet echt goed wat/hoe ik als trefwoorden moet gebruiken om dit op te zoeken in dit topic, dus indien iemand suggesties heeft of een oplossing voor dit probleem hoor ik dit graag!
Heb je alleen een energy+ abonnement afgesloten of ook meters gekocht? :+
Met de P1 meter zou je negatief/groene waarden moeten kunnen lezen. Met een kwh meter van hen die je op je zonnepanelen aansluit hoor je de opbrengst van de panelen te kunnen zien. Met het + abo kan je de dat van die 2 combineren en zien hoeveel zonne-energie je live verbruikt hebt.
Wat zie je op je energiemeter in de meterkast als je door de waardes heen bladert?

[ Voor 3% gewijzigd door wheli op 14-07-2024 19:45 ]

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

swat! schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:35:
[...]

In de koude dagen zal je voltage het hoogste zijn, als je de set vroeg in het voorjaar al had draaien dan zal het goed zijn.
Ben dan wel benieuwd of je niets in de logging hebt kunnen spotten mbt overvoltage DC.
Nog even over dat loggen. Ik kan natuurlijk in Sunny Portal Ennexos kijken, maar itt tot mijn tripowers, waar ik de DC spanning kan uitlezen in Analyse Pro, kan dit bij de 1 fase SB omvormers niet. Ik kan de U DC niet aanklikken (zijn lichtgrijs). Ik selecteer daarbij zowel de naam van de installatie en de omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-RrTEgmFojKQbW7EY1AlsMGDwU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lnr2Ud0cQIsYGNx1xqXcaW6m.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
wheli schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:45:
[...]

Heb je alleen een energy+ abonnement afgesloten of ook meters gekocht? :+
Met de P1 meter zou je negatief/groene waarden moeten kunnen lezen. Met een kwh meter van hen die je op je zonnepanelen aansluit hoor je de opbrengst van de panelen te kunnen zien. Met het + abo kan je de dat van die 2 combineren en zien hoeveel zonne-energie je live verbruikt hebt.
Wat zie je op je energiemeter in de meterkast als je door de waardes heen bladert?
Goede vraag, maar uiteraard heb ik de P1 meter zonder enig probleem in gebruik sinds eind januari. Ik heb sindsdien inderdaad toegang tot de basismogelijkheden: meterwaarden (injectie/afname) en gasverbruik. Heb een kWh meter liggen welke ik nog op de laadpaal wil installeren. Ik ging ervan uit dat voor de zonnepanelen de link met SMA voldoende zou zijn, maar volgens wat ik uit jouw bericht begrijp hoort hier dus ook een kWh meter tussen geplaatst te worden?

Ook ben ik de watermeter aan het overwegen en volg de plug-in batterij (maar België), vandaar dat ik dus energy+ heb afgesloten. Ik heb dus ook meteen toegang tot het sluipverbruik en de spanning op onze fase, echter de eigen opwek (lichtblauw) komt er niet door, daar de SMA meter (hoewel ik ingelogd ben) offline weergeeft.

Het Homewizard probleem is hier misschien wat offtopic. Het SMA probleem met de app die geen gelinkte installatie weergeeft met dezelfde login als in de browser waar deze wel uit te lezen is ligt volgens mij aan de basis hiervan.

[ Voor 6% gewijzigd door RobinDH1 op 14-07-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
timpel_800 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:09:
@RobinDH1 Kun je een foto maken van het typeplaatje van de omvormer of meer duidelijkheid geven over welke SMA omvormer 2.0 je hebt?
Ik kan morgen zeker en vast een foto plaatsen van het typeplaatje. Volgens factuur is het deze: SMA Sunny Boy SB2,0kW
Bedankt voor het meedenken in ieder geval. Is SMA als particulier te bereiken of moet alles via de door hen erkende installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Als je kan inloggen online op je sma moet je ook de app kunnen zien. Waarop Log je precies online in? Welke site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
timpel_800 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:22:
Als je kan inloggen online op je sma moet je ook de app kunnen zien. Waarop Log je precies online in? Welke site?
Sunnyportal.com, en de SMA Energy App (door de installateur zelf aangeraden). Het gaat, volgens sunnyportal.com, over een Sunny Boy 2.0 1VL-40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Maar ik begrijp dan niet welke app je geen toegang tot hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

timpel_800 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:08:
[...]

Nog even over dat loggen. Ik kan natuurlijk in Sunny Portal Ennexos kijken, maar itt tot mijn tripowers, waar ik de DC spanning kan uitlezen in Analyse Pro, kan dit bij de 1 fase SB omvormers niet. Ik kan de U DC niet aanklikken (zijn lichtgrijs). Ik selecteer daarbij zowel de naam van de installatie en de omvormer.

[Afbeelding]
Hmm apart, ik gebruik een eigen logging oplossing en daarin heb ik wel waardes voor DC voltage.
Dus het zou moeten kunnen.

Ik heb overigens een SB3.0.

EV6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Als ik direct inlog op de omvormer van smaXXXXX.local kan ik de waardes ook zien. Ze worden dus op een een of andere manier niet doorgegeven. Ik heb een ticket aangemaakt bij SMA.

Ik monitor 4 Sunny Boy systemen en ik kan bij geen van die de waardes zien in SP.
Ik monitor ook 2 Tripower systemen, daarbij kan ik de waardes wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
timpel_800 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 05:53:
Maar ik begrijp dan niet welke app je geen toegang tot hebt?
Ik heb geen toegang tot de data van de omvormer in de applicatie en nu dus ook niet in HomeWizard ondanks dat de link correct gemaakt is.

Ik heb wél toegang tot de data via de webbrowser, maar in de applicatie zegt hij geen installatie te kunnen vinden ondanks dat dit met dezelfde login is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Dus in de sma energy app zie je niet jouw installatie staan terwijl in Sunny Portal wel?

Dat is wel vreemd maar lijkt mij niet iets dat de installateur voor jou kan oplossen eerder een probleem van sma.

Normaal gesproken gaat dat namelijk automatisch.

Zit er geen qr code op de omvormer? Sticker aan de voorkant. Scan die met je sma energy app.
Kun je daar inloggen als gebruiker of als installateur? Misschien kun je daar de installatie wizard opnieuw doorlopen.

[ Voor 5% gewijzigd door timpel_800 op 15-07-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
timpel_800 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:08:
Bij mij lukt dit wel (inderdaad pas na omvormer selecteren). Ik zie dan bij selectie een groene streep achter de omvormer (wat ik bij jouw ook zie) en een select vinkje voor de omvormer.
Ik heb een SB3.0-1AV-41.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransthijssen
  • Laatst online: 23-03 10:52
ik zou graag mij sunny tripower willen uitschakelen om dat de meterkast moet worden vervangen. De automaat zit nu separaat in een apart kastje naast de oude meterkast. Het overzetten van deze automaat naar de nieuwe meterkast wil ik graag spanningsloos doen. Hoe doe ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@fransthijssen
Zet de DC switch uit dan kan er ook weinig mis gaan.
En eventueel de AC stekker (zit met een speciaal mechanisme, verborgen lipje) losmaken als er geen werkschakelaar zit.

Mits het een moderne tripower is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransthijssen
Sunny tripower is 9 jaar oud. Waar zit die dc switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransthijssen
Er zit ook geen werkschakelaar op

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@fransthijssen
DC switch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozT8Sa3DwRyTa-wmJATQb28-7oA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T0MZsptfaLDuc6mppIpW8fy0.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dan haal je de AC kabel ff los nadat de dcswitch eruit is als je er zeker over wilt zijn (er gaat niks meer gebeuren zonder dc switch)
(maar dan moet hele zwarte onderkant er af met van die torx schroeven om erbij te kunnen
oh en ook de voorplaat met de 6 inbussen)

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-07-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransthijssen
Alvast bedankt,Inderdaad met de switch zie ik op display dat hij is uitgeschakeld. Hoe krijg ik hem weer aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@fransthijssen
Er terug insteken en wachten op de zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransthijssen
ik heb de AC kabel niet los gemaakt allen de switch ingedrukt om het uit te zetten. Kan ik hem nu weer met dezelfde switch aanzetten. Ik zie namelijk niet direct een reactie op het display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@fransthijssen
Als hij er weer goed ingedrukt zit, zal je moeten wachten tot morgen de panelen weer gaan leveren.
Het is nu te donker om nog in te (laten) schakelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fransthijssen
OK fantastisch. Je heb me goed geholpen. dank je wel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:32
Al een tijd overwoog ik de SMA EV charger om de auto zoveel mogelijk PV opwek gebaseerd te kunnen laden. Inmiddels heb ik hem een paar dagen en tot nu toe tevreden. Hij werkt mooi samen met mijn SMA PV installatie door middel van de Home Manager 2.0 (die ik al had ivm een thuisbatterij).

Zoals bijvoorbeeld tijdens afgelopen “herfst-vrijdag”.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0ONsZUn9cNpUSCWsc8s25XT0No=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KycxSmPmBTPY9XH1xiD7MOgo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Hoe werkt dat nu precies? De omvormer stopt de DC direct in de auto zonder omzetverliezen? Of is het eigenlijk gewoon een laadpaal die samenwerkt met je SMA app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Franciesco schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:04:
Al een tijd overwoog ik de SMA EV charger om de auto zoveel mogelijk PV opwek gebaseerd te kunnen laden. Inmiddels heb ik hem een paar dagen en tot nu toe tevreden. Hij werkt mooi samen met mijn SMA PV installatie door middel van de Home Manager 2.0 (die ik al had ivm een thuisbatterij).

Zoals bijvoorbeeld tijdens afgelopen “herfst-vrijdag”.

[Afbeelding]
Als de blauwe lijn het vermogen van de laadpaal weergeeft had ik verwacht dat deze het vermogen van de panelen wel wat strakker zou volgen. Stond je auto de hele dag ingeplugd? Ter vergelijking, zo ziet de curve van mijn Zappi laadpaal eruit op een bewolkte dag (ook met een sma omvormer):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNkMLMEs3-4S8ZijyJPbYNXk_io=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVkNl7Q8yXJm1fzK7UW30STd.jpg?f=fotoalbum_large

De auto stond niet de hele dag ingeplugd (pas vanaf een uur of 10:00 tot 18:00) maar je ziet wel dat vrijwel alle zonnestroom nuttig gebruikt wordt. Op een niet bewolkte dag is dit nog beter.

Misschien goed om even te checken of alles wel goed geconfigureerd is bij jou.

[ Voor 8% gewijzigd door Luit op 17-07-2024 08:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
timpel_800 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:17:
Hoe werkt dat nu precies? De omvormer stopt de DC direct in de auto zonder omzetverliezen? Of is het eigenlijk gewoon een laadpaal die samenwerkt met je SMA app?
Nee, het is een AC laadpaal. Maar werkt samen met de Home Manager en kan dus rekening houden met de PV opbrengst. Hij schakelt daarbij ook tussen 1 en 3 fasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Luit schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:04:
[...]

Als de blauwe lijn het vermogen van de laadpaal weergeeft had ik verwacht dat deze het vermogen van de panelen wel wat strakker zou volgen.
Dat is grotendeels vertekening. Het was afgelopen vrijdag hier slecht en donker weer dus relatief weinig opbrengst (ondanks mijn niet kleine PV installatie). De momenten waarop de auto niet geladen werd was het overschot (PV opwek minus verbruik van de woning en laden thuisbatterij) beneden de 1,4kW (auto heeft minimaal 6A nodig om te laden). De grafiek toonde opwek en laden van de auto, niet het totale verbruik van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Luit uit interesse: als jouw Zappi overschakelt tussen 1 fase en 3 fasen laden, stopt hij dan ook tijdelijk? De SMA lader stopt dan 2 minuten, naar verluid om mogelijk schade aan de onboard charger van de auto te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Franciesco schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:06:
@Luit uit interesse: als jouw Zappi overschakelt tussen 1 fase en 3 fasen laden, stopt hij dan ook tijdelijk? De SMA lader stopt dan 2 minuten, naar verluid om mogelijk schade aan de onboard charger van de auto te voorkomen.
Klopt, ik geloof 30sec. Maar hij schakelt niet zo vaak heen en weer lijkt het. Op eco stand (100% zonnestroom) blijft hij vaak op 1 fase laden gedurende de hele dag. De panelen leveren maximaal 7200W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Dre schreef op zondag 14 juli 2024 @ 16:57:
@timpel_800

Er wordt marge op marge genomen door SMA en andere leveranciers. Statistisch lijkt het me onwaarschijnlijk dat je 1000 W/m2 instraling op je panelen hebt en tegelijkertijd de celtemperatuur -9°C is.

Maar geef de fabrikant eens ongelijk dat ze extreem veel marge inbouwen om gezeur te voorkomen.

Op basis van ervaring en monitoring van verschillende systemen reken ik met Voc bij +10°C. Veel marge heb je dan niet, maar een omvormer gaat niet direct stuk (daar zit ook weer marge op marge ;)).
Ik ga het toch anders doen. Want ik heb de 8 panelen met 80V nu aangesloten op de SB 2,5 en dan geeft hij direct DC Overvoltage melding. Heb er dus nu even een paneel afgehaald en met 7 draait hij prima.
Maar heb op MP een mooie Tripower 3.0 gevonden en aangezien ik nog 5 Sunpowers 425 in de tuin heb staan had ik bedacht om er twee op de gevel te monteren. Past netjes.
Die kunnen dan op de 2e mppt.
Maar de panelen zijn dus
Vmmp = 70,4V
Voc 81,4V

MMP Voltage range van de Tripower 3.0: 140V - 800V.
Met twee panelen dus 162,8V. Moet mooi gaan denk ik?
Of moet je dan juist weer naar die Min Input voltage kijken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TW2zktlhqDX0_9Glnio7lgoQB8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qnj8KdPP8NAjq4dUFGYU2RpS.png?f=fotoalbum_large

Paint Impressie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Liw82-48b10zmarrQFis3nmG7Xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sK4JVThcpoKpCKVgSkaWbF6L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door timpel_800 op 18-07-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06 17:23
timpel_800 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 20:59:
[...]

Ik ga het toch anders doen. Want ik heb de 8 panelen met 80V nu aangesloten op de SB 2,5 en dan geeft hij direct DC Overvoltage melding. Heb er dus nu even een paneel afgehaald en met 7 draait hij prima.
Maar heb op MP een mooie Tripower 3.0 gevonden en aangezien ik nog 5 Sunpowers 425 in de tuin heb staan had ik bedacht om er twee op de gevel te monteren. Past netjes.
Die kunnen dan op de 2e mppt.
Maar de panelen zijn dus
Vmmp = 70,4V
Voc 81,4V

MMP Voltage range van de Tripower 3.0: 140V - 800V.
Met twee panelen dus 162,8V. Moet mooi gaan denk ik?
Of moet je dan juist weer naar die Min Input voltage kijken?

[Afbeelding]

Paint Impressie

[Afbeelding]
Interessant idee qua gebruik als gevelbekleding. Hoe zit dat met de vergunning, voorzie je daar nog obstakels? Mijn aanname is dat dit niet onder de reguliere plaatsing op daken valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Het zit niet aan de straatkant dus eigenlijk niemand die het ziet. Je schijnt er een vergunning voor nodig te hebben, maar als ik in de buurt rondfiets, zijn er meerdere (zelfs op een nieuwbouw project!)...

[ Voor 13% gewijzigd door timpel_800 op 19-07-2024 05:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roeland54
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-12-2024
Ik heb een add-on gemaakt voor home assistant om een sma energy meter te emuleren. Dit maakt het mogelijk om andere energie metingen toch in het sma eco systeem te krijgen.
mogelijke use cases:
- Je P1 data gebruiken i.p.v. een aparte sma energy meter te moeten installeren.
- PV data van een oude of ander merk omvormer in de sunny portal te krijgen.
- Loads toe voegen in het sunny portal (warmtepomp, wasmachine)

Zelf heb ik het momenteel als grid meter en als pv meter voor mijn oude sunny boy 2000HF in gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zc7dsotLAT8YBYceJA-KvkO1CzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e4lM5utGUY10z9YNTUEzE4wj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bDkLRRzz84eTJGRs0-cLoadlZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6xPbfXZaZloRtrLbMDw3kkCR.png?f=fotoalbum_large

Meer info op https://github.com/Roeland54/SMA-Energy-Meter-emulator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
timpel_800 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:02:
Dus in de sma energy app zie je niet jouw installatie staan terwijl in Sunny Portal wel?

Dat is wel vreemd maar lijkt mij niet iets dat de installateur voor jou kan oplossen eerder een probleem van sma.

Normaal gesproken gaat dat namelijk automatisch.

Zit er geen qr code op de omvormer? Sticker aan de voorkant. Scan die met je sma energy app.
Kun je daar inloggen als gebruiker of als installateur? Misschien kun je daar de installatie wizard opnieuw doorlopen.
Dat is exact hoe het is. Op Sunnyportal.com of .de (waarnaar de SMA Energy app me doorverwijst om een installatie te linken) kan ik alles mooi uitlezen. In de app blijft hij hoe dan ook melden dat er geen installatie te vinden is.

In ieder geval, nogmaals contact opgenomen met de installateur met de vraag of ik eventueel zelf met SMA in contact gebracht kan worden. Nu wachtende op antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Het lijkt erop alsof je misschien met verschillende accounts inlogt maar je zegt dat dat niet zo is. Want als je een sunny portal account hebt, dan hoef je niks te doen. Hij verschijnt automatisch in je SMA energy app

Je kunt gewoon zelf een ticket aanmaken bij SMA https://my.sma-service.com/s/?language=en_US Kan gewoon in het Nederlands. Misschien daar je probleem aangeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@RobinDH1 voor de zekerheid: heb je de app volledig afgesloten en herstart? Anders kom een nieuwe installatie er in mijn ervaring niet bij.
Daarnaast kun je rechts bovenin de app via het neerwaartse pijltje naast de i de installatie kiezen mochten er meerdere gekoppeld zijn aan jouw account. Heb je daar ook gekeken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kd3fDC8MJh2V4TM1Xvx8PBghgxw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUEkU0AAW0zCSPC2kie3SDhO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qOy8KOHwnCEoWyvMG8X_HFnWKQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVsLYKyMWi0ImTjRe2zP5NbL.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeland54
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-12-2024
Voor iedereen die een recentere omvormer heeft die niet werkt met de SMA home assistant integratie:
Deze custom integratie (op basis van de bestaande integratie) heeft support voor de nieuwere generatie omvormers. Zie: https://community.home-as...ces-e-g-tripower-x/713737

Ik lees er mijn Sunny Boy smart energy 5.0 hybride omvormer mee uit en dat werkt probleemloos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6e99LlLZrSEN-TRjRG0n9jypCnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x8tYLEAuPpMl8b5dlK74Tpe6.png?f=fotoalbum_large

Hij heeft de intentie om uiteindelijk deze aanpassingen ook in de officiële integratie toe te voegen. Maar ik vermoed dat dit wel een tijd kan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Franciesco schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:58:
@RobinDH1 voor de zekerheid: heb je de app volledig afgesloten en herstart? Anders kom een nieuwe installatie er in mijn ervaring niet bij.
Daarnaast kun je rechts bovenin de app via het neerwaartse pijltje naast de i de installatie kiezen mochten er meerdere gekoppeld zijn aan jouw account. Heb je daar ook gekeken?

[Afbeelding][Afbeelding]
Zat ik ook aan te denken ja.
@RobinDH1 Welke gegevens heb je allemaal?
Als er op de omvormer een WPA2-PSK staat, zou je gewoon op de omvormer kunnen inloggen.

Je kunt dan als installateur inloggen, vervolgens een nieuw ww maken.

Als je dan naar Sunny Portal by Ennexos gaat, kun je een nieuwe Installatie aanmaken, waarbij je zelf gewoon de rol van installateur aanvinkt.
Als je de installatie wizard goed doorloopt, verschijnt hij gewoon in je app. Ik heb het net nog gedaan dus dat moet werken. Op die manier heb je ook nooit meer iets met die installateur te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransthijssen
Mag de ac stekker eruit getrokken worden als de dc niet is uitgeschakeld?
Pagina: 1 ... 6 ... 14 Laatste