Heel erg bedankt voor de hulp. Ik strand jammer genoeg bij het invoeren van de PUK. Enig idee hoe ik deze van SMA kan verkrijgen als particulier? Ik heb reeds contact proberen opnemen via service@sma-benelux.com, maar krijg meteen een autoreply waarin ze me doorverwijzen naar mijn installateur.timpel_800 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:33:
[...]
Zat ik ook aan te denken ja.
@RobinDH1 Welke gegevens heb je allemaal?
Als er op de omvormer een WPA2-PSK staat, zou je gewoon op de omvormer kunnen inloggen.
Je kunt dan als installateur inloggen, vervolgens een nieuw ww maken.
Als je dan naar Sunny Portal by Ennexos gaat, kun je een nieuwe Installatie aanmaken, waarbij je zelf gewoon de rol van installateur aanvinkt.
Als je de installatie wizard goed doorloopt, verschijnt hij gewoon in je app. Ik heb het net nog gedaan dus dat moet werken. Op die manier heb je ook nooit meer iets met die installateur te maken.
Excuses voor mijn vorige vraag, via deze link dus de PUK code succesvol kunnen aanvragen.timpel_800 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:42:
Het lijkt erop alsof je misschien met verschillende accounts inlogt maar je zegt dat dat niet zo is. Want als je een sunny portal account hebt, dan hoef je niks te doen. Hij verschijnt automatisch in je SMA energy app
Je kunt gewoon zelf een ticket aanmaken bij SMA https://my.sma-service.com/s/?language=en_US Kan gewoon in het Nederlands. Misschien daar je probleem aangeven
Ik heb dat pijltje niet, waardoor ik vermoed dat er geen sprake is van meerdere gelinkte installaties:Franciesco schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:58:
@RobinDH1 voor de zekerheid: heb je de app volledig afgesloten en herstart? Anders kom een nieuwe installatie er in mijn ervaring niet bij.
Daarnaast kun je rechts bovenin de app via het neerwaartse pijltje naast de i de installatie kiezen mochten er meerdere gekoppeld zijn aan jouw account. Heb je daar ook gekeken?
[Afbeelding] [Afbeelding]
/f/image/yZcdfcZ12UOtaLoztdwDI0Bk.png?f=fotoalbum_large)
Maak ook nog eens een foto van het typeplaatje aan de zijkant alsjeblieft
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Inmiddels zit ik zelf met een soortgelijk probleem, misschien hebben jullie een idee:
Ik heb van MP een 2e hands tripower stp 3.0 gehaald. Apparaat opgehangen en werkt. Inloggen via sma123456789.local werkt. Installatie wizard doorlopen.
Bedraad verbonden met het internet.
Daarna in Sunny Portal de installatie aangemaakt. Installatie verschijnt in SP, maar laat geen data zien. Ook niet in de app.
Ik heb nog een keer in de installatiecommunicatie gekeken maar ik zie daar niks bijzonders.
Iemand een idee?
Zoals je ziet is het vinkje van apparaatstatus groen, maar hij is niet Live (rechtsbovenin)
Ik heb van MP een 2e hands tripower stp 3.0 gehaald. Apparaat opgehangen en werkt. Inloggen via sma123456789.local werkt. Installatie wizard doorlopen.
Daarna in Sunny Portal de installatie aangemaakt. Installatie verschijnt in SP, maar laat geen data zien. Ook niet in de app.
Ik heb nog een keer in de installatiecommunicatie gekeken maar ik zie daar niks bijzonders.
Iemand een idee?
Zoals je ziet is het vinkje van apparaatstatus groen, maar hij is niet Live (rechtsbovenin)
/f/image/uR4AJaVymueJQqSyagOJ178c.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door timpel_800 op 23-07-2024 19:14 ]
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Met de lage zoninstraling van afgelopen 12 maanden kom ik qua verbruik (incl EV en WP) boven mijn jaaropbrengst uit. Dan rest er maar één ding: extra PV bijplaatsen. Aangezien ik al mijn daken al redelijk vol heb, betekent dit dus panelen vervangen.
De tien oude panelen van 265 Wp worden vervangen door tien nieuwe van 440 Wp. Omdat deze iets groter zijn dan de oude, heb ik deze even ingetekend en dat lijkt allemaal te passen.
/f/image/OgtJx4UrgyEHZzuijQd4u60O.png?f=fotoalbum_large)
Van de oude panelen, plaats ik er 3 bij op de noordzijde van mijn dak, waar al 9 panelen liggen.
/f/image/d74OhgkHfWYnzrZPiT3pZiK6.png?f=fotoalbum_large)
Resultaat is een stijging van geïnstalleerd vermogen van +51,5% (4945 -> 7490 Wp) en dat op aangesloten op de bestaande SMA SB 3.0-1AV-41, een 3 kW omvormer dus. Dat wordt lekker aftoppen
Volgens Sunny Design geen probleem, want ik blijft binnen de specs.
/f/image/4uuzzYrvWWDHyd1qLoIJBpDN.png?f=fotoalbum_large)
Als ik mijn opbrengst van afgelopen jaar analyseer en schaal naar het nieuwe vermogen (gemaximaliseerd op 3 kW) dan kom ik op 40% meer opbrengst op jaarbasis. Dat lijkt ook redelijk overeen te komen met de opbrengst die Sunny Design verwacht. Dat betekent dat de omvormer op jaarbasis ca 610 uren op maximaal vermogen draait.
In de wintermaanden waar ik het meeste nodig heb is er geen aftopping, dus kan ik 51,5% meer opbrengst verwachten. In juni waarschijnlijk de meeste aftopping en daardoor 'slechts' 29% meer opbrengst, volgens mijn analyse. Niet erg, want dan heb ik toch al een overschot.
De tien oude panelen van 265 Wp worden vervangen door tien nieuwe van 440 Wp. Omdat deze iets groter zijn dan de oude, heb ik deze even ingetekend en dat lijkt allemaal te passen.
/f/image/OgtJx4UrgyEHZzuijQd4u60O.png?f=fotoalbum_large)
Van de oude panelen, plaats ik er 3 bij op de noordzijde van mijn dak, waar al 9 panelen liggen.
/f/image/d74OhgkHfWYnzrZPiT3pZiK6.png?f=fotoalbum_large)
Resultaat is een stijging van geïnstalleerd vermogen van +51,5% (4945 -> 7490 Wp) en dat op aangesloten op de bestaande SMA SB 3.0-1AV-41, een 3 kW omvormer dus. Dat wordt lekker aftoppen
/f/image/4uuzzYrvWWDHyd1qLoIJBpDN.png?f=fotoalbum_large)
Als ik mijn opbrengst van afgelopen jaar analyseer en schaal naar het nieuwe vermogen (gemaximaliseerd op 3 kW) dan kom ik op 40% meer opbrengst op jaarbasis. Dat lijkt ook redelijk overeen te komen met de opbrengst die Sunny Design verwacht. Dat betekent dat de omvormer op jaarbasis ca 610 uren op maximaal vermogen draait.
In de wintermaanden waar ik het meeste nodig heb is er geen aftopping, dus kan ik 51,5% meer opbrengst verwachten. In juni waarschijnlijk de meeste aftopping en daardoor 'slechts' 29% meer opbrengst, volgens mijn analyse. Niet erg, want dan heb ik toch al een overschot.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
22 panelen op een 3.0 omvormer. Lekker aftoppen inderdaad maar kun je niet beter een omvormer met meer vermogen aanschaffen? Als je MP in de gaten houdt heb je voor 300-400 een 4.0 of 5.0?
Waarom zou ik? Dat zorgt ervoor dat ik in de zomer nog meer energie ga terugleveren op momenten dat de stroom al niks meer waard is, omdat heel Nederland dan ook maximaal zonnestroom produceert.timpel_800 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 06:11:
22 panelen op een 3.0 omvormer. Lekker aftoppen inderdaad maar kun je niet beter een omvormer met meer vermogen aanschaffen? Als je MP in de gaten houdt heb je voor 300-400 een 4.0 of 5.0?
Met de huidige omvormer ga ik in de wintermaanden zo goed als geen aftopping hebben.
/f/image/jossYyh705zHCIcKMKMZDqQ9.png?f=fotoalbum_large)
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
@antonboonstra afhankelijk van je huidige contract kun je uitrekenen of een grotere omvormer financieel interessant is lijkt me (mn icm evt terugleverboetes en terugleververgoeding bij overproductie).
Overigens ben ik met iets soortgelijks bezig en overweeg ik mijn PV installatie op de woning uit te breiden. Op jaarbasis heb ik al meer dan voldoende opwek, maar in de wintermaanden kom ik (uiteraard) tekort. Dat hoop ik te verminderen met extra PV en overdimensioneren is dan ook wat ik waarschijnlijk ga doen.
Voorlopig kunnen we (voor zover bekend) nog salderen en ik heb ook nog een contract met een relatief goede terugleververgoeding. Dus wat dat betreft is het financieel ook best interessant, al gaat het me niet perse om terugverdienen van de investering.
Overigens ben ik met iets soortgelijks bezig en overweeg ik mijn PV installatie op de woning uit te breiden. Op jaarbasis heb ik al meer dan voldoende opwek, maar in de wintermaanden kom ik (uiteraard) tekort. Dat hoop ik te verminderen met extra PV en overdimensioneren is dan ook wat ik waarschijnlijk ga doen.
Voorlopig kunnen we (voor zover bekend) nog salderen en ik heb ook nog een contract met een relatief goede terugleververgoeding. Dus wat dat betreft is het financieel ook best interessant, al gaat het me niet perse om terugverdienen van de investering.
Ik zit bij Greenchoice en bij netto teruglevering krijg je slechts 2,88 cent per kWh overschot (Netto terugleververgoeding van € 0,145 minus Variabele terugleverkosten van € 0,11616). Met een 4 kW omvormer zou ik 388 kWh per jaar meer kunnen produceren wat overeenkomt met iets meer dan € 11,- Wat mij betreft niet de moeite waard.Franciesco schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:31:
@antonboonstra afhankelijk van je huidige contract kun je uitrekenen of een grotere omvormer financieel interessant is lijkt me (mn icm evt terugleverboetes en terugleververgoeding bij overproductie).
/f/image/U3oV3UgfBxFUeUBfRJmhFe94.png?f=fotoalbum_large)
Ik sta er ongeveer hetzelfde in als jij. Het gaat mij ook niet perse om het terugverdienen. Misschien dat ik zelfs wel vrijwillig extra terug ga regelen bij negatieve Day Ahead prijzen door de SMA omvormer via modbus TCP verder te begrenzen.Overigens ben ik met iets soortgelijks bezig en overweeg ik mijn PV installatie op de woning uit te breiden. Op jaarbasis heb ik al meer dan voldoende opwek, maar in de wintermaanden kom ik (uiteraard) tekort. Dat hoop ik te verminderen met extra PV en overdimensioneren is dan ook wat ik waarschijnlijk ga doen.
Ik heb ook net voor het eerst een SMA omvormer online gebracht en zie hetzelfde probleem: geen Live data in Sunny Portal, maar wel opwek data als ik direct op de omvormer kijk. Ik verwacht dat het ergens een configuratie dingetje is.
timpel_800 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:12:
Inmiddels zit ik zelf met een soortgelijk probleem, misschien hebben jullie een idee:
Iemand een idee?
[Afbeelding]
Ik zit met een vervelend dingetje; ik heb ook een sma omvormer. Kan alles uitlezen met energy + maar, de l1,l2,l3 enzo zie ik gewoon dat er stroom teruggeleverd word of direct de auto in gaat. maar ik krijg geen live data op de app ofwel het portaal. Heb al wat afgezocht naar opties maar kan het niet vindnen?
Het rare is; hij update wel gewoon 1x per dag; en dan word het verwerkt. Iemand?
Het rare is; hij update wel gewoon 1x per dag; en dan word het verwerkt. Iemand?
/f/image/MME8bmvDxHkfLuv2zEtqviry.png?f=fotoalbum_large)
ik heb mijn eigen probleem zelf net gevonden. Blijkbaar verbreekt de verbinding tussen de wifi en de omvormer regelmatig; Ik kwam hier achter door in sunny portal naar : Monitoring --> event monitoring te gaan en dan de fouten uit te lezen. Kijk wat daar staat, misschien helpt het. succes.papasen schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:16:
Ik heb ook net voor het eerst een SMA omvormer online gebracht en zie hetzelfde probleem: geen Live data in Sunny Portal, maar wel opwek data als ik direct op de omvormer kijk. Ik verwacht dat het ergens een configuratie dingetje is.
[...]
Het is duidelijk dat SMA op dit moment wat problemen heeft waarschijnlijk door het overzetten van SP naar SP by Ennexos. De app ligt er ook regelmatig helemaal uit.
Bij mij toch weinig problemen met de app gemerkt de laatste tijd. Behave gisteren, maar dat was door gepland onderhoud.
Inmiddels toegang tot de omvormer met de PUK (Nog niet als installateur, daarvoor vraagt SMA net wat documenten als bewijs van eigendom). Firmware update uitgevoerd en alle mogelijke opties/vinkjes bekeken, echter nog steeds hetzelfde probleem. SMA zelf geeft me ook geen antwoord over hoe of wat jammer genoeg. Lees dat er nog mensen hetzelfde probleem hebben.. Dus dan maar blijven aandringen om een oplossing
Nog even een vraag hierover. Ik heb de panelen vandaag opgehangen en aangesloten. De DC spanning op dit moment 150V, maar de de Ingang B gaat geen stroom leveren.timpel_800 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 20:59:
[...]
Ik ga het toch anders doen. Want ik heb de 8 panelen met 80V nu aangesloten op de SB 2,5 en dan geeft hij direct DC Overvoltage melding. Heb er dus nu even een paneel afgehaald en met 7 draait hij prima.
Maar heb op MP een mooie Tripower 3.0 gevonden en aangezien ik nog 5 Sunpowers 425 in de tuin heb staan had ik bedacht om er twee op de gevel te monteren. Past netjes.
Die kunnen dan op de 2e mppt.
Maar de panelen zijn dus
Vmmp = 70,4V
Voc 81,4V
MMP Voltage range van de Tripower 3.0: 140V - 800V.
Met twee panelen dus 162,8V. Moet mooi gaan denk ik?
Of moet je dan juist weer naar die Min Input voltage kijken?
[Afbeelding]
Paint Impressie
[Afbeelding]
Nu zie ik dat in de Apparaatparameters bij zowel Ingang A als B de minimale spanning op 175V staat ingesteld, maar deze kan ik wel aanpassen. (In de datasheet staat minimaal is 140V).
Kan ik dit zonder meer aanpassen?
:strip_exif()/f/image/gUs7vO9N7ZOMrcbBVKskBBi3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door timpel_800 op 26-07-2024 16:07 ]
De volgende vraag is dan: waarom zou je dit willen verhogen? Waarom niet gewoon zo laag mogelijk laten staan? Als het totale spanningsbereik er niet mee verschuift?
Ik zit met hetzelfde probleem. 2 omvormers, de ene is live en de andere niet. Configuraties naast elkaar en geen verschillen te zien. Ik ben hem even kwijt waar nu te zoeken....papasen schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:16:
[...]
Ja, ik heb alle apparaat parameters doorgelopen met en een werkende er naast gezet. Ik heb geen enkel verschil kunnen ontdekken. Dus ik weet het ook ff niet.
Iemand met een sb 1.5, 2.0 of 2.5 die wel de dc spanning waardes kan uitlezen? Ik heb het bij een installateur gezegd die aangeeft dat het alleen bij drie fase installaties kan. Maar dat lijkt mij sterk, zeker gezien jij hier aangeeft dat het met een sb 3.0 ook lukt.swat! schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:56:
[...]
Hmm apart, ik gebruik een eigen logging oplossing en daarin heb ik wel waardes voor DC voltage.
Dus het zou moeten kunnen.
Ik heb overigens een SB3.0.
Ik heb een SB 1.5 en die laat onder het kopje DC-metingen dit zien:
En bij een SB 4.0 krijg ik dit te zien:
code:
1
2
3
| Vermogen: 1.289 W Spanning: 163,17 V Stroom: 7,901 A |
En bij een SB 4.0 krijg ik dit te zien:
code:
1
2
3
4
5
6
| Vermogen [A]: 1.311 W Vermogen [B]: 817 W Spanning [A]: 232,50 V Spanning [B]: 144,60 V Stroom [A]: 5,640 A Stroom [B]: 5,650 A |
makes it run like clockwork
@timpel_800
Ik lees alles uit via modbus tcp en in de webinterface van de omvormer zelf
Of bedoel je wat anders?
2x SMA 2.5 en 1x SMA1.5 en 1x SMA2.0
Ik lees alles uit via modbus tcp en in de webinterface van de omvormer zelf
Of bedoel je wat anders?
2x SMA 2.5 en 1x SMA1.5 en 1x SMA2.0
:strip_exif()/f/image/RpaN0uzVij7tdNoJrMLbb1W2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-07-2024 17:26 ]
Ik bedoel dus dat je in Sunny Portal ennexos je deze waardes niet kan zien. (Bij analyse pro)
Inloggen op de omvormer zie ik die waardes wel. Het zijn ook verschillende systemen op verschillende locaties dus het kan ook niks met de internet verbinding te maken hebben
Inloggen op de omvormer zie ik die waardes wel. Het zijn ook verschillende systemen op verschillende locaties dus het kan ook niks met de internet verbinding te maken hebben
/f/image/Lnr2Ud0cQIsYGNx1xqXcaW6m.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door timpel_800 op 29-07-2024 18:07 ]
@timpel_800 - ik zie hier ook alleen die van SB 4.0 - van de SB 1.5 krijg ik geen DC-waardes te zien.
makes it run like clockwork
@timpel_800
Dat ennexos draait hier nog niet.
Iets met een sunny home manager 2.0.
Maar ik kijk er toch nooit op.
Alles staat al op PVoutput
Dat ennexos draait hier nog niet.
Iets met een sunny home manager 2.0.
Maar ik kijk er toch nooit op.
Alles staat al op PVoutput
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-07-2024 18:52 ]
Wat me nu wel opvalt is dat de STP 3.0 zijn IP adres niet vast houdt. Ik ben gestart met een IP adres vanuit de DHCP van de router, dat houdt ie niet vast. Advies van SMA om een vast IP adres in de STP te plaatsen opgevolgd. Vervolgens kan ik via intern netwerk de STP wel benaderen maar zie ik in de switch dat hij toch zijn vaste IP adres met regelmaat verliest en een 'standaard' 169.254.12.3 pakt.timpel_800 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:38:
Ja, ik heb alle apparaat parameters doorgelopen met en een werkende er naast gezet. Ik heb geen enkel verschil kunnen ontdekken. Dus ik weet het ook ff niet.
Ik ben erg benieuwdantonboonstra schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:24:
Met de lage zoninstraling van afgelopen 12 maanden kom ik qua verbruik (incl EV en WP) boven mijn jaaropbrengst uit. Dan rest er maar één ding: extra PV bijplaatsen. Aangezien ik al mijn daken al redelijk vol heb, betekent dit dus panelen vervangen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Resultaat is een stijging van geïnstalleerd vermogen van +51,5% (4945 -> 7490 Wp) en dat op aangesloten op de bestaande SMA SB 3.0-1AV-41, een 3 kW omvormer dus. Dat wordt lekker aftoppenVolgens Sunny Design geen probleem, want ik blijft binnen de specs.
[Afbeelding]
10x320Wp op zuid (15° Azimuth) en 40 graden helling op exact de zelfde SB3.0-1AV-41 omvormer als jij (niet op noord).
10x320Wp tikt maar heel zelden de 3.0kW aan en dat voelt als jammer
Maar nogmaals: Op Noord ligt niets en de MPPT is dus helemaal vrij.
Op Noord 8x440 of misschien zelfs 12x440 leggen is zeker een mogelijkheid.
Onderstaande komt uit SunnyDesign; Werkelijkheid ligt iets hoger.
Zuid/Noord 10x320 + 8x440 = 6.72kWp
Alleen Zuid opstelling 10x320: 3096kWh
Alleen Noord opstelling 8x440: 1932kWh
Noord + Zuid = 4915 --> 1819kWh extra opbrengst
(SOM van beide = 5028 -> Verlies door aftopping ~ 113kWh over ~4 maanden in de zomer.
Zuid/Noord 10x320 + 12x440 = 8.48kWp
Alleen Noord opstelling 12x440: 2943kWh
Noord + Zuid = 5646 --> 2550kWh extra opbrengst
(SOM van beide = 6039-> Verlies door aftopping ~ 393kWh over ~5 maanden in de zomer.
Zuid/Noord met een SB3.6-1AV-41 ter info:
10x320 + 8x440 = 24kWh meer dan de som
10x320 + 12x440 = 105kWh verlies; Minder dan de som
Ter info:
Vorig jaar heb ik op de schuur 4x450 bijgelegd op andere Growatt 1.5kW omvormer (ook op zuid); Nu zit ik reeds op overcapaciteit; want geen EV / Warmtepomp. Dus nog niet zo nuttig.
Maar alles in 1 omvormer hebben heeft zo zijn voordelen in de toekomst; Het regelen van de output op basis van prijs is eenvoudiger.
En panelen op NNW zijn een prima aanvulling voor in de avond. Ook bij bewolkt weer (difuus licht) doen ze nauwelijks onder voor panelen op zuid. Ik moet wel zeggen dat in de wintermaanden de zon allang onder is, voordat deze 'om het huis' is gedraaid, dus dan heb je er weinig aan in de avond.Epsilon schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:12:
[...]
Ter info:
Vorig jaar heb ik op de schuur 4x450 bijgelegd op andere Growatt 1.5kW omvormer (ook op zuid); Nu zit ik reeds op overcapaciteit; want geen EV / Warmtepomp. Dus nog niet zo nuttig.
Maar alles in 1 omvormer hebben heeft zo zijn voordelen in de toekomst; Het regelen van de output op basis van prijs is eenvoudiger.
:fill(white):strip_exif()/f/image/5NbTNUuFZM5R795lL5mZ72Z4.png?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door antonboonstra op 30-07-2024 10:37 ]
Ik heb een raar probleem met de weergave van mijn opbrengst.
Als ik lokaal in de SMA kijk, krijg ik alle data goed weergegeven:
/f/image/D9jmH8sNKn6kWRH0m9MEUN9Y.png?f=fotoalbum_large)
Als ik online kijk, geeft het pijltje van de meter 0 aan; de grafiek van 'vandaag' geeft een vlakke lijn.
:strip_exif()/f/image/wTBYpxKRCD7zyvRXLU4ZG47m.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik mijn app 'SMA Energy' kijk, zie ik hetzelfde vlakke lijntje bij opwekking.
:strip_exif()/f/image/HQzSBaNpm4qQwkj8rn4TcqaE.jpg?f=fotoalbum_large)
Komt dit iemand bekend voor? Enig idee hoe ik dit oplos?
Als ik lokaal in de SMA kijk, krijg ik alle data goed weergegeven:
/f/image/D9jmH8sNKn6kWRH0m9MEUN9Y.png?f=fotoalbum_large)
Als ik online kijk, geeft het pijltje van de meter 0 aan; de grafiek van 'vandaag' geeft een vlakke lijn.
:strip_exif()/f/image/wTBYpxKRCD7zyvRXLU4ZG47m.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik mijn app 'SMA Energy' kijk, zie ik hetzelfde vlakke lijntje bij opwekking.
:strip_exif()/f/image/HQzSBaNpm4qQwkj8rn4TcqaE.jpg?f=fotoalbum_large)
Komt dit iemand bekend voor? Enig idee hoe ik dit oplos?
@walinsky verbindingsfout?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@walinsky
De schaal lijkt een factor 1000 teveel?
4,3 kW en de schaal is 5.000,0 kW
Misschien is er een hele hoge waarde geupload, waardoor de schaal nu van slag is.
Had @sbf spot ook wel eens last van
Bij mij staat er W ipv kW
De schaal lijkt een factor 1000 teveel?
4,3 kW en de schaal is 5.000,0 kW
Misschien is er een hele hoge waarde geupload, waardoor de schaal nu van slag is.
Had @sbf spot ook wel eens last van
Bij mij staat er W ipv kW
/f/image/4TBZ05EfLBhxyMqArylSrTyS.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 88% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-07-2024 17:50 ]
Het aantal kiloWatt ingevuld, waar het nu in Watt stond.
Blijkbaar was dat niet goed overgenomen.
Je kunt eens proberen in Sunny Portal Ennexos de installatie te verwijderen en nogmaals de installatie aanmaken, maar dan ipv als installateur, je als Gebruiker aanmelden. Bij mij was dat de truuk. Nu werkt het.aBbcdcg schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:02:
[...]
Ik zit met hetzelfde probleem. 2 omvormers, de ene is live en de andere niet. Configuraties naast elkaar en geen verschillen te zien. Ik ben hem even kwijt waar nu te zoeken....
Ja, had ik ook. Als je 4250 WP hebt, moet je 4,25 invullen.walinsky schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:10:
Het aantal kiloWatt ingevuld, waar het nu in Watt stond.
Wat ik ook niet helemal begrijp is het Nominaal AC vermogen en het invullen van de PV generatoren/Paneelvlakken. Gaat het om 1 paneel? Om alle panelen?
In je configuratie/Installatie-eigenschappen/PV-paneel stel je je panelen in. Ik heb dat bijvoorbeeld zo gedaan.
/f/image/auupZQJJuTHbeZ6vexqIM5Sw.png?f=fotoalbum_large)
Hier vul je de totale kWp in van de panelen op de zijde(n). (in mijn geval 9x425Wp op zowel oost als west)
Als het goed is, worden ze dan getoond in configuratie/installatie-eigenschappen:
/f/image/LXow9x4U6OfjKUrtrqMQw9Hw.png?f=fotoalbum_large)
Op de een of andere manier ging hier in mijn geval iets mis met kW en W. Maar dat zie je vanzelf
/f/image/auupZQJJuTHbeZ6vexqIM5Sw.png?f=fotoalbum_large)
Hier vul je de totale kWp in van de panelen op de zijde(n). (in mijn geval 9x425Wp op zowel oost als west)
Als het goed is, worden ze dan getoond in configuratie/installatie-eigenschappen:
/f/image/LXow9x4U6OfjKUrtrqMQw9Hw.png?f=fotoalbum_large)
Op de een of andere manier ging hier in mijn geval iets mis met kW en W. Maar dat zie je vanzelf
Het resultaat van een weekendje klussen.antonboonstra schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:24:
:strip_exif()/f/image/gIt6WlAteLMmfZYy0spMfO7a.jpg?f=fotoalbum_large)
Op 6 augustus was het aardig zonnig. Ondanks dat het al lang niet meer de langste dag is, toch maximale omvormer productie van 10 tot 17 uur

:fill(white):strip_exif()/f/image/tyKU8bqtH3BROVjqJc1eMbtl.png?f=user_large)
Let even niet op de waarden in kWh/kWp. Daarin heb ik het huidig vermogen nog niet aangepast...
[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 08-08-2024 12:22 ]
Kijk!
Rond de 30kWh op die omvormer zie ik?
Topt flink af, maar dat was de verwachten en het doel.
Hoe warm wordt je omvormer? Die van mij wordt nauwelijks warm, zelfs niet op dagen dat er een aftopping plaats vindt. Natuurlijk is de 3.0 de kleinste in die behuizing, dus is er headroom.
Rond de 30kWh op die omvormer zie ik?
Topt flink af, maar dat was de verwachten en het doel.
Hoe warm wordt je omvormer? Die van mij wordt nauwelijks warm, zelfs niet op dagen dat er een aftopping plaats vindt. Natuurlijk is de 3.0 de kleinste in die behuizing, dus is er headroom.
aBbcdcg schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:02:
[...]
Ik zit met hetzelfde probleem. 2 omvormers, de ene is live en de andere niet. Configuraties naast elkaar en geen verschillen te zien. Ik ben hem even kwijt waar nu te zoeken....
papasen schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:16:
[...]
De truck zit in het wachtwoord wat is ingesteld als installateur, op beide omvormers is deze hetzelfde.timpel_800 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:42:
[...]
Je kunt eens proberen in Sunny Portal Ennexos de installatie te verwijderen en nogmaals de installatie aanmaken, maar dan ipv als installateur, je als Gebruiker aanmelden. Bij mij was dat de truuk. Nu werkt het.
Daar je zou verwachten dat beide ip-nummers verschillend van elkaar zijn dat ennexos.sunnyportal een combinatie maakt van ip-nummer>installateur>wachtwoord, wordt er mogelijk alleen gekeken naar installateur en wachtwoord.
Daarom werkt het wel als je een nieuwe installatie aanmaakt met gegevens van gebruiker en wachtwoord, zoals timpel_800 heeft gedaan.
Klopt. Beste dag tot nu toe 30,18 kWh.
Klopt. De 6 kW versie heeft dezelfde afmetingen, gewicht en doet het ook zonder koelventilatoren (alleen convectie). De "Internal temperature" wordt niet veel hoger dan 50°C.Topt flink af, maar dat was de verwachten en het doel.
/f/image/acjI28UOXJB6SWQ3CqrpGul9.png?f=fotoalbum_large)
Ter info... ikzelf heb 4 (oudere) SMA omvormers in Ennexos staan. Alle 4 hetzelfde installateurswachtwoord. Wel allemaal een ander IP nummer. Ik zie gewoon op alle 4 de systemen de live data in Ennexos.Grim20 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:52:
[...]
[...]
[...]
De truck zit in het wachtwoord wat is ingesteld als installateur, op beide omvormers is deze hetzelfde.
M'n laatste systeem heb ik voor een paar weken terug zelf toegevoegd. De andere 3 zijn automatisch met de migratie overgebracht door SMA zelf. Alles ging in 1x goed destijds. Het kan dus wel schijnbaar.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Thx voor de info!Doggieman schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:36:
[...]
Ter info... ikzelf heb 4 (oudere) SMA omvormers in Ennexos staan. Alle 4 hetzelfde installateurswachtwoord. Wel allemaal een ander IP nummer. Ik zie gewoon op alle 4 de systemen de live data in Ennexos.
M'n laatste systeem heb ik voor een paar weken terug zelf toegevoegd. De andere 3 zijn automatisch met de migratie overgebracht door SMA zelf. Alles ging in 1x goed destijds. Het kan dus wel schijnbaar.
Dan ben ik nu ook de draad kwijt

Wellicht zijn er dan wat bits en bytes omgevallen waardoor het dan verstandiger is om een nieuwe installatie aan te maken zoals timpel_800 dat deed.
Ik zal het wachtwoord eens wijzigen en kijken of hij dan live blijft.
Ik verwacht dat er in dat install. wachtwoord nog een truck zit. Beide omvorvormers zijn bij mij verwijderd, toegevoegd EN herkend o.b.v. PIC en RID, maar wanneer de omvormers daadwerkelijk in het systeem mogen worden toegevoegd staakt het systeem met de melding 'er is iets misgegaan' ...Grim20 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:52:
[...]
[...]
[...]
De truck zit in het wachtwoord wat is ingesteld als installateur, op beide omvormers is deze hetzelfde.
Daar je zou verwachten dat beide ip-nummers verschillend van elkaar zijn dat ennexos.sunnyportal een combinatie maakt van ip-nummer>installateur>wachtwoord, wordt er mogelijk alleen gekeken naar installateur en wachtwoord.
Daarom werkt het wel als je een nieuwe installatie aanmaakt met gegevens van gebruiker en wachtwoord, zoals timpel_800 heeft gedaan.
/f/image/QpfERn2zn29FCZ1AlcbSnf35.png?f=fotoalbum_large)
https://www.vandale.nl/gr...nederlands/betekenis/truc 😅
👆 Ik had geen idee waarom er hier door zoveel mensen over een 🚛 gesproken werd. Dacht dat ik aan het ijlen was van de warmte 😆
👆 Ik had geen idee waarom er hier door zoveel mensen over een 🚛 gesproken werd. Dacht dat ik aan het ijlen was van de warmte 😆
[ Voor 49% gewijzigd door Wim Leers op 13-08-2024 00:47 ]
Als ik in het SMA Ennexos portal de dag, week of maand opbrengst van 1 van m'n installaties wil downloaden dan krijg ik die gegevens in Wh. De grafiek die getoond wordt is ook in Wh. Ik wil die gegevens eigenlijk in kWh hebben, en de grafiek in kWh zien.
Is er ergens een instelling waar ik dat kan veranderen? M'n andere 3 SMA installaties doen dit namelijk wel in kWh. Ook de getoonde grafieken van deze installaties zijn in kWh.
Of moet er misschien een instelling of parameter in de SMA omvormer zelf worden ingesteld? Ik zit hier nu al een hele dag in rond te spitten maar kan het niet vinden. Iemand een idee?
Is er ergens een instelling waar ik dat kan veranderen? M'n andere 3 SMA installaties doen dit namelijk wel in kWh. Ook de getoonde grafieken van deze installaties zijn in kWh.
Of moet er misschien een instelling of parameter in de SMA omvormer zelf worden ingesteld? Ik zit hier nu al een hele dag in rond te spitten maar kan het niet vinden. Iemand een idee?
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Installatie eigenschappen juist ingevuld onder configuratie op https://ennexos.sunnyportal.com?Doggieman schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:42:
Als ik in het SMA Ennexos portal de dag, week of maand opbrengst van 1 van m'n installaties wil downloaden dan krijg ik die gegevens in Wh. De grafiek die getoond wordt is ook in Wh. Ik wil die gegevens eigenlijk in kWh hebben, en de grafiek in kWh zien.
Ja... zover als ik kan zien en beoordelen wel. Heb alle instellingen en eigenschappen ook vergeleken met de andere drie die hun data wel in kWh tonen. Ik zie geen verschil in de instellingen en grootheden. Oriëntatie en hellingshoek zijn natuurlijk voor iedere installatie wel anders. Maar de grootheden voor de panelen staan op kWh en kWp. Deze zijn ook niet aan te passen. Moeten met deze grootheden opgegeven worden.Grim20 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:05:
[...]
Installatie eigenschappen juist ingevuld onder configuratie op https://ennexos.sunnyportal.com?
Het enige wat ik me dan nog zou kunnen voorstellen is dat hij de opbrengst in Wh toont om een beter leesbare grafiek te krijgen misschien? Dat hij dus pas vanaf een bepaalde opbrengst kWh toont?
Ik heb 2 sma 3.6 omvormers. een 1AV40 en een 1AV41.
De tweede laat in de webinterface zien:
:fill(white):strip_exif()/f/image/LH0eXFLNyr9QUfKmxdHqYIVG.png?f=user_large)
Bij deze omvormer is het certificaat niet geldig. Bij de andere omvormer is dit probleem er niet.
Hoe verhelp ik dit? (ik denk dat dit ook blokkeert dat ik vanuit Home assistant een verbinding maak)
De tweede laat in de webinterface zien:
:fill(white):strip_exif()/f/image/LH0eXFLNyr9QUfKmxdHqYIVG.png?f=user_large)
Bij deze omvormer is het certificaat niet geldig. Bij de andere omvormer is dit probleem er niet.
Hoe verhelp ik dit? (ik denk dat dit ook blokkeert dat ik vanuit Home assistant een verbinding maak)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@BarryH aanpassen naar http i.p.v. https, maar waarschijnlijk forceert je browser dit. Je kunt wel ergens doorklikken dat je doorgaat naar de onbeveiligde site, want een lokaal IP-adres heeft natuurlijk geen certificaat.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
In de browser lukt dat inderdaad.timovd schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:47:
@BarryH aanpassen naar http i.p.v. https, maar waarschijnlijk forceert je browser dit. Je kunt wel ergens doorklikken dat je doorgaat naar de onbeveiligde site, want een lokaal IP-adres heeft natuurlijk geen certificaat.
Alleen in HA lukt het me niet om een verbinding met deze omvormer te krijgen:
/f/image/JHPjHHhtCGZJcTHQxF3bhdKB.png?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik pas net een HA kastje en zijn dit de eerste stapjes. Maar de andere omvormer had ik zo verbonden terwijl deze niet wil.
[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 24-08-2024 21:55 ]
@BarryH uses SSL aan, maar zonder validatie geprobeerd?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dat werkt inderdaad. Bedankt!timovd schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:54:
@BarryH uses SSL aan, maar zonder validatie geprobeerd?
Zoals is de lezen in mijn vorige post, heb ik een SB3.0-1AV-41 met 10x320 op 1 MPPT op zuid.
En zit de optie te bekijken om bijvoorbeeld 12x440 op noord er bij te leggen zoals antoonboonstra.
Als ik een tweede string erbij wil leggen (12*440 bijvoorbeeld) heb ik dan nog instellingen te doen op de omvormer?
Echt zojuist voor het eerst lokaal ingelogd en zowel voor de user als installer een password ingesteld.
Op beide MPPT's zijn de instellingen gelijk op de DC-zijde; dus mijn verwachting is van niet.
Kan iemand bevestigen dat er geen instellingen gewijzigd hoeven te worden?
En zit de optie te bekijken om bijvoorbeeld 12x440 op noord er bij te leggen zoals antoonboonstra.
Als ik een tweede string erbij wil leggen (12*440 bijvoorbeeld) heb ik dan nog instellingen te doen op de omvormer?
Echt zojuist voor het eerst lokaal ingelogd en zowel voor de user als installer een password ingesteld.
Op beide MPPT's zijn de instellingen gelijk op de DC-zijde; dus mijn verwachting is van niet.
Kan iemand bevestigen dat er geen instellingen gewijzigd hoeven te worden?
Epsilon schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:12:
[...]
Ik ben erg benieuwd. Jouw situatie is zeer vergelijkbaar met de mijne:
10x320Wp op zuid (15° Azimuth) en 40 graden helling op exact de zelfde SB3.0-1AV-41 omvormer als jij (niet op noord).
10x320Wp tikt maar heel zelden de 3.0kW aan en dat voelt als jammer. 10x440 past niet (te breed).
Maar nogmaals: Op Noord ligt niets en de MPPT is dus helemaal vrij.
Op Noord 8x440 of misschien zelfs 12x440 leggen is zeker een mogelijkheid.
Onderstaande komt uit SunnyDesign; Werkelijkheid ligt iets hoger.
Zuid/Noord 10x320 + 8x440 = 6.72kWp
Alleen Noord opstelling 8x440: 1932kWh
Noord + Zuid = 4915 --> 1819kWh extra opbrengst
(SOM van beide = 5028 -> Verlies door aftopping ~ 113kWh over ~4 maanden in de zomer.
Zuid/Noord 10x320 + 12x440 = 8.48kWp
Alleen Noord opstelling 12x440: 2943kWh
Noord + Zuid = 5646 --> 2550kWh extra opbrengst
(SOM van beide = 6039-> Verlies door aftopping ~ 393kWh over ~5 maanden in de zomer.
Zuid/Noord met een SB3.6-1AV-41 ter info:
10x320 + 8x440 = 24kWh meer dan de som
10x320 + 12x440 = 105kWh verlies; Minder dan de som
Ter info:
Goedemorgen
Wij hebben 2 SMA-omvormers, die in 2 etappes zijn geinstalleerd. In de app zag ik eerst wel beide installaties, maar nu sinds enige tijd niet meer.
Ook in het dashboard op enexos.sunnyportal.com zie ik maar van 1 installatie de info. Via slimmemeterportal zie ik echter dat beide installaties gewoon werken, en ook bij Tibber zie ik de totale opbrengst afgerekend worden. Blijkbaar zit er ergens een communicatiefout. Ik ben totaal niet technisch, kan iemand mij in lekentaal helpen?
Ik zie nergens een mogelijkheid tot een helpdesk oid, vandaar dat ik hier mijn vragen stel.
Even wat screenshots mbt wat ik wel zie:

Wij hebben 2 SMA-omvormers, die in 2 etappes zijn geinstalleerd. In de app zag ik eerst wel beide installaties, maar nu sinds enige tijd niet meer.
Ook in het dashboard op enexos.sunnyportal.com zie ik maar van 1 installatie de info. Via slimmemeterportal zie ik echter dat beide installaties gewoon werken, en ook bij Tibber zie ik de totale opbrengst afgerekend worden. Blijkbaar zit er ergens een communicatiefout. Ik ben totaal niet technisch, kan iemand mij in lekentaal helpen?
Ik zie nergens een mogelijkheid tot een helpdesk oid, vandaar dat ik hier mijn vragen stel.
Even wat screenshots mbt wat ik wel zie:

Hey
Werkt bij jullie de SMA Energy app nog? Ik ben deze week overgezet naar EnnexOS. Daar zie ik alle gegevens.
Maar in de SMA app zie ik nu "actuele waarden niet beschikbaar. Wij werken intensief aan een oplossing. Probeer later opnieuw"
Zijn er nog mensen met dit probleem?
Werkt bij jullie de SMA Energy app nog? Ik ben deze week overgezet naar EnnexOS. Daar zie ik alle gegevens.
Maar in de SMA app zie ik nu "actuele waarden niet beschikbaar. Wij werken intensief aan een oplossing. Probeer later opnieuw"
Dit kwam recent hier in het topic aan bod. Even uitloggen en terug inloggen was dan de oplossing.mavahy schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:37:
Hey
Goede middag. Ik ben bezig om een 62kwh batterij aan te sluiten op een SMA Tripower 5.0 SE omvormer.
Op deze omvormer, ter vervanging van een tripower 5.0, komen ook de zonnepanelen. Totaal 8.5kWp in 3 richtingen.
Kan ik deze omvormer gebruiken zonder homemanager van SMA? Ik wil de omvormer op basis van dynamische tarieven de batterij laten laden en ontladen met domoticz of home assistant. Ik heb domoticz draaien, maar ik lees meer hierover van gebruikers die home assistant inzetten hiervoor. Ik denk dat ik er niet aan ontkom om naar home assistant over te stappen voor dat wat ik voor ogen heb.
In de homemanager zit volgens mij nog geen regeling op basis van dynamische tarieven. Klopt dat?
Vanwege de terugleverkosten ben ik overgestapt naar dynamische tarieven en wil alle zonneproductie die ik niet direct verbruik in de accu opslaan, over de hele dag mijn verbruik ofwel vanaf de zonnepanelen ofwel uit de accu opwekken en het overschot van de accu aan het net leveren als de prijs het hoogste is. Hierdoor verwacht ik mijn eigen verbruik voor het grootste gedeelte uit zonne-energie te verbruiken.
Is bovenstaande al bij iemand in gebruik met SMA? Welk systeem kan ik het beste hiervoor gebruiken?
Groet, Paul
Op deze omvormer, ter vervanging van een tripower 5.0, komen ook de zonnepanelen. Totaal 8.5kWp in 3 richtingen.
Kan ik deze omvormer gebruiken zonder homemanager van SMA? Ik wil de omvormer op basis van dynamische tarieven de batterij laten laden en ontladen met domoticz of home assistant. Ik heb domoticz draaien, maar ik lees meer hierover van gebruikers die home assistant inzetten hiervoor. Ik denk dat ik er niet aan ontkom om naar home assistant over te stappen voor dat wat ik voor ogen heb.
In de homemanager zit volgens mij nog geen regeling op basis van dynamische tarieven. Klopt dat?
Vanwege de terugleverkosten ben ik overgestapt naar dynamische tarieven en wil alle zonneproductie die ik niet direct verbruik in de accu opslaan, over de hele dag mijn verbruik ofwel vanaf de zonnepanelen ofwel uit de accu opwekken en het overschot van de accu aan het net leveren als de prijs het hoogste is. Hierdoor verwacht ik mijn eigen verbruik voor het grootste gedeelte uit zonne-energie te verbruiken.
Is bovenstaande al bij iemand in gebruik met SMA? Welk systeem kan ik het beste hiervoor gebruiken?
Groet, Paul
Inderdaad nog niet. Hier ook een Home Manager, en ook dynamisch tarief, maar nog geen batterij. Zou dus bij negatieve prijzen m’n omvormer naar 0 export moeten brengen maar doet ie niet.Boschkabouter schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:49:
Goede middag. Ik ben bezig om een 62kwh batterij aan te sluiten op een SMA Tripower 5.0 SE omvormer.
Groet, Paul
Naar het schijnt komt het in Q4. Rijkelijk te laat dus.
Heeft er iemand al ergens informatie gevonden hoe je de P(V) curve kan gaan instellen op een ennexos omvormer? (SBSE 5.0). Daarmee zou de omvormer zelf het vermogen moeten kunnen aanpassen bij een te hoge netspanning i.p.v volledig uit te vallen.
Ik zie wel een reeks beschikbare parameters maar ik zou toch ergens een UI verwachten om dat in te stellen.
Ik zie wel een reeks beschikbare parameters maar ik zou toch ergens een UI verwachten om dat in te stellen.
Dag, had een vraagje: Weet iemand hoe ik het beste een "Sunny Boy 2100TL" omvormer kan uitzetten? Er zit namelijk geen aan/uit -knop op. Zo ook kan ik de panelen niet uitzetten. Hoe hier mee om te gaan om op bepaalde dagen geen stroom terug te leveren?
Thanks
Dit heeft natuurlijk helemaal niets met productie maken => verplaatst. Graag volgende keer betere locatie zoeken of een nieuw topic openen.
Thanks
Dit heeft natuurlijk helemaal niets met productie maken => verplaatst. Graag volgende keer betere locatie zoeken of een nieuw topic openen.
[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 04-09-2024 13:57 ]
In de meterkast de aardlek/installatieautomaat uitzetten. Na 5 min. kan je dan eventueel de DC kant loskoppelen.Swolliewood schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:15:
Dag, had een vraagje: Weet iemand hoe ik het beste een "Sunny Boy 2100TL" omvormer kan uitzetten? Er zit namelijk geen aan/uit -knop op. Zo ook kan ik de panelen niet uitzetten. Hoe hier mee om te gaan om op bepaalde dagen geen stroom terug te leveren?
Thanks
[mbr]Dit heeft natuurlijk helemaal niets met productie maken => verplaatst. Graag volgende keer betere locatie zoeken of een nieuw topic openen.[/]
Zie hier, pagina 49.
[ Voor 6% gewijzigd door BigEagle op 04-09-2024 14:18 ]
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
Dat gaat niet lukken als de netspanning te hoog is ten gevolge van de opwek van je "buren" (dus je zelf niet de verhoger bent).Roeland54 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:33:
Heeft er iemand al ergens informatie gevonden hoe je de P(V) curve kan gaan instellen op een ennexos omvormer? (SBSE 5.0). Daarmee zou de omvormer zelf het vermogen moeten kunnen aanpassen bij een te hoge netspanning i.p.v volledig uit te vallen.
Wat denk ik meestal de oorzaak is.
[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 04-09-2024 18:51 ]
Slecht advies, zo te zien wil hij dat regelmatig gaan doen en da's niet goed voor zowel de omvormer als de automaat.BigEagle schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:14:
[...]
In de meterkast de aardlek/installatieautomaat uitzetten. Na 5 min. kan je dan eventueel de DC kant loskoppelen.
Zie hier, pagina 49.
Zeker als de omvormer stroom levert zou ik dit niet doen, hooguit bij donker.
Met een werkschakelaar bij de omvormer zie je nog wat je doet maar ook die is voor incidenteel gebruik.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Heb hier nog wel een SMA 2.0 liggen.Swolliewood schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:15:
Thanks
[mbr]Dit heeft natuurlijk helemaal niets met productie maken => verplaatst. Graag volgende keer betere locatie zoeken of een nieuw topic openen.[/]
Die kan je via modbus tcp regelen. (zie topicstart, 2e post)
DM indien interesse.
Als de spanning al te hoog is zal dat inderdaad niet werken maar in mijn geval (en ik denk in de meeste gevallen) is het een combinatie van je eigen opwek en een hoge basis spanning.jobr schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:50:
[...]
Dat gaat niet lukken als de netspanning te hoog is ten gevolge van de opwek van je "buren" (dus je zelf niet de verhoger bent).
Wat denk ik meestal de oorzaak is.
Situatie zoals ik hier al heb gezien:
Netspanning voor het inschakelen van de omvormer: 242V dus niets aan de hand.
Eigen omvormer inschakelen: vermogen loopt op tot 5kW en de netspanning gaat naar 253V en uiteindelijk valt hij uit om daarna weer op te starten. Als ik de omvormer op dat moment begrens tot max 80% waardoor hij maar 4kW output geeft dan blijft de spanning onder de 253V en blijft de omvormer aan. Maar dat is natuurlijk geen echte oplossing. De P(V) curve zou dit automatisch moeten kunnen.
(momenteel is het wel opgelost door een andere fase te gebruiken maar echt veel marge is er niet. En aangezien er alleen maar panelen bijkomen ga ik er niet vanuit dat dit een permanente oplossing is.)
Ik zie wel degelijk een lijst van een 20tal parameters die met de P(V) curve te maken hebben. Maar ik kan nergens een uitleg vinden.
My bad, ik dacht dat het voor onderhoud bedoeld was. Niet goed gelezen.Speedy-Andre schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:39:
[...]
Slecht advies, zo te zien wil hij dat regelmatig gaan doen en da's niet goed voor zowel de omvormer als de automaat.
Zeker als de omvormer stroom levert zou ik dit niet doen, hooguit bij donker.
Met een werkschakelaar bij de omvormer zie je nog wat je doet maar ook die is voor incidenteel gebruik.
Dan is aansturing via de modbus beter.
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
Die Volt-Var curve heeft nog een ander doel maar het heeft me wel in de juiste richting geduwt om verder te zoeken. Uiteindelijk heb ik dit "grid guard 10" document gevonden en daar staat op pagina 23 de uitleg van de "Voltage-Dependent Active Power Adjustment P(U)". Hiermee kan ik verder.AUijtdehaag schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:54:
@Roeland54
Geldt deze uitleg ook niet voor jouw omvormer?
YouTube: Tech Tip: Configuring a Volt-Var Response mode on Sunny Boy AV-40 in...
https://www.memodo.cz/med...7e4ba229fabb996b193a8.pdf
Heb je misschien een hele lange en dunne kabel naar je meterkast lopen?Roeland54 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:29:
Netspanning voor het inschakelen van de omvormer: 242V dus niets aan de hand.
Eigen omvormer inschakelen: vermogen loopt op tot 5kW en de netspanning gaat naar 253V en uiteindelijk valt hij uit om daarna weer op te starten.
Want zelf 11v verhogen is wel enorm veel.
Bij 5kW gaat er 20A door, met 11V verlies geeft die kabel lichtjobr schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:46:
[...]
Heb je misschien een hele lange en dunne kabel naar je meterkast lopen?
Want zelf 11v verhogen is wel enorm veel.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Nou, 11v kan met 20A wel gebeuren als je niet oplet.
0.7ohm/100meter bij 2.5mm2.
Vergeet niet dat een afstand niet maar 1 keer is, maar altijd een lus; dus ook door de nul.
Voor 11v heb je dan 11/20= 0.55ohm = 78m =
39m afstand.
Dat is in de ideale situatie dat de spanning hij de meter niet omhoog gaat
.
11*20=220W verlies, dat is wel behoorlijk ja!
Goed, even de vraag of dit het probleem is natuurlijk
.
0.7ohm/100meter bij 2.5mm2.
Vergeet niet dat een afstand niet maar 1 keer is, maar altijd een lus; dus ook door de nul.
Voor 11v heb je dan 11/20= 0.55ohm = 78m =
39m afstand.
Dat is in de ideale situatie dat de spanning hij de meter niet omhoog gaat
11*20=220W verlies, dat is wel behoorlijk ja!
Goed, even de vraag of dit het probleem is natuurlijk
[ Voor 5% gewijzigd door Epsilon op 05-09-2024 19:59 ]
De omvormer hangt inderdaad niet naast de meterkast. Het is een 6mm2 kabel met een geschatte lengte van ongeveer 30 meter. De spanningsval bij een productie 5kW is ongeveer 4 volt over de kabel. (spanning van de omvormer afgetrokken van gemeten spanning aan de tellerkast). Als ik dat nareken is dat de te verwachten spanningsval. Dat is inderdaad nadelig in deze situatie, maar daar valt weinig aan te doen. 30 meter kabel onder een aangelegde oprit gaan we nu niet vervangen.
Goed dat is nog altijd 7 volt spanningsverhoging die aan de netzijde zit. Waar we ook niets aan kunnen doen.
Goed dat is nog altijd 7 volt spanningsverhoging die aan de netzijde zit. Waar we ook niets aan kunnen doen.
Niets aan de doen inderdaad
.
Behalve naar 3 fase te gaan, maar naar de toekomst gekeken is dat waarschijnlijk ook niet de moeite. Het net is waarschijnlijk alleen "vol" bij zonnige dagen, waar met dynamische tarieven de energie toch niet zo veel waard is.
Terug regelen is een veel betere optie
. Kan je er ook mooi ervaring mee op doen!
Behalve naar 3 fase te gaan, maar naar de toekomst gekeken is dat waarschijnlijk ook niet de moeite. Het net is waarschijnlijk alleen "vol" bij zonnige dagen, waar met dynamische tarieven de energie toch niet zo veel waard is.
Terug regelen is een veel betere optie
Ik heb sinds deze week (procedure met trage respons en veel documenten) de eigenaarsrechten over onze installatie. Zonder ook maar iets aan te passen heb ik nu wel een overzicht in zowel de SMA Energy app als via HomeWizard waar dit voorheen niet het geval was. Ga verder niet liggen rommelen aangezien ik dat niet nodig acht. Hartelijk dank voor de tip om contact op te nemen met SMA!
Anoniem: 425306
Vraagje, Ennexos ondersteund momenteel nog geen 2 hybride omvormers.
Situatie is als volgt: een van de omvormers is gekoppeld met een BYD accu en deze combi is gekoppeld aan de HM2.0/Ennexos. Nu krijgen we echter een onbalans te zien omdat de 2e omvormer uiteraard ook energie terug levert, voorheen kon je in sunnyportal eenvoudig een thirdparty omvormer monitoren met een SMA Energy meter. Dit hebben we nu ook gedaan alleen lukt het niet om deze in Ennexos configuren als PV opwekker.
zoals het er nu voorstaat is de enige optie de hybride omvormer te wisselen met een standaard tripower.
Situatie is als volgt: een van de omvormers is gekoppeld met een BYD accu en deze combi is gekoppeld aan de HM2.0/Ennexos. Nu krijgen we echter een onbalans te zien omdat de 2e omvormer uiteraard ook energie terug levert, voorheen kon je in sunnyportal eenvoudig een thirdparty omvormer monitoren met een SMA Energy meter. Dit hebben we nu ook gedaan alleen lukt het niet om deze in Ennexos configuren als PV opwekker.
zoals het er nu voorstaat is de enige optie de hybride omvormer te wisselen met een standaard tripower.
Het nieuwe ennexOS platform ondersteunt nog geen Home Manager. Dat is tot nu toe in ieder geval de reden geweest dat mijn installatie nog niet over gezet is door SMA.Anoniem: 425306 schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:36:
Vraagje, Ennexos ondersteund momenteel nog geen 2 hybride omvormers.
Daarnaast wordt het bij mijn weten ook niet ondersteund om meerdere Smart Energy omvormers parallel te gebruiken. En inderdaad: een SE en een reguliere (tripower) omvormer combineren kan wel.
Goeiemorgen,
Ik deed een firmware update naar firmwareversie: 3.11.5.R, mijn omvormer is een SB2.5-1VL-40 660. De verbinding met Webconnect staat aangegeven als OK, maar er worden geen data meer ontvangen in Sunny Portal of de app. EnnexOS geeft ook aan dat er geen geen Live gegeven beschikbaar zijn.
Iemand die een idee heeft wat oorzaak hiervan kan zijn en hoe het op te lossen?
Dank!
Ik deed een firmware update naar firmwareversie: 3.11.5.R, mijn omvormer is een SB2.5-1VL-40 660. De verbinding met Webconnect staat aangegeven als OK, maar er worden geen data meer ontvangen in Sunny Portal of de app. EnnexOS geeft ook aan dat er geen geen Live gegeven beschikbaar zijn.
Iemand die een idee heeft wat oorzaak hiervan kan zijn en hoe het op te lossen?
Dank!
@geukster Afwachten is het enige dat je kan doen 😞
Ditzelfde ben ik nu ook tegengekomenKrilo_89 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:24:
[...]
Het is opgelost, ik zag door de 'kabels de kabel' niet meer. In de meterkast alles van de DIN-Rail gehaald en daar zag ik dat de zonnepanelen nog direct op de meter (van Liander) aangesloten waren, dus niet gek dat HomeManager het niet goed kon registreren.
Dit aangepast en nu kloppen de gegevens in SunnyPortal wanneer ik ze bekijk.
Er is bij mij een tweede SMA omvormer geplaatst (ivm vervanging PV op de woning) en nadat deze actief werd, werd de opbrengst van deze specifieke omvormer gezien als verbruik door de Home Manager. Ik moest gelijk denken aan bovenstaande en dit bleek ook bij mij de oorzaak: de omvormer was “tussen” de meter/hoofdschakelaar en de Home manager aangesloten i.p.v. na de Home Manager.
Nu opgelost
ik ben bezig om te kijken of ik mijn SMA Tripower kan limteren in vermogen. Ik heb de External parameter goed ingesteld, mijn domotica systeem (OpenHab) leest via modbus alles uit, en ik heb register 40016 aangemaakt. Schrijven naar de SMA met een % vermogen levert de bekende Timeout melding op in de inverter.
Die external setting staat goed, maar ik lees ook iets over Grid Guard Code, is die nodig en hoe stel ik die in?
Die external setting staat goed, maar ik lees ook iets over Grid Guard Code, is die nodig en hoe stel ik die in?
@emielbf
Je zou 40023 ook even kunnen proberen, echter moet de waarde *100
Zie in een van mijn SMA yaml's op github
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| automation: - alias: SMA Power Limit id: sma_power_limit description: '' trigger: - platform: state entity_id: input_number.sma_power_limit_slider condition: [] action: - service: modbus.write_register data: address: 40016 slave: 3 value: '{{ states("input_number.sma_power_limit_slider") }}' hub: SMA1 # unique name mode: single ### or use: #automation: # alias: Power Limit # description: '' # trigger: # - platform: state # entity_id: input_number.sma_power_limit_slider # condition: [] # action: # - service: modbus.write_register # data: # address: 40023 # slave: 3 # value: '{{ states("input_number.sma_power_limit_slider") |int *100 }}' # hub: SMA1 # unique name # mode: single |
Momenteel zie ik geen data in mijn sma app door een communicatiefout, weet iemand hoe ik dit moet oplossen? Op de omvormer zie ik een groene lamp branden.
Goedenavond,
Ik heb recent een hybrid Sunny Boy Smart Energy 3.6 geïnstalleerd, met aansluitingen voor 3 strings.
String A: 4x580 Wp (2320 Wp) Zuid 10°
String B: 5x300 Wp (1500 Wp) Zuid 80°
String C zit nog in testfase
Lijkt allemaal prima te werken, maar, daar is de maar:
Nu zag ik een erg groot verschil in de teruggeleverde energie (per dag) per string aan de DC zijde:
String A: 26 kWh
String B: 7,5 kWh
en ook met de in het dashboard getoonde teruggeleverde energie van 9kWh.
Het lijkt wel een komma fout: als ik er 2,6kWh van maak, en 7,5 bij optel, kom ik rond 10 uit?
:strip_exif()/f/image/gqfEHv5kOO2PG6iXNcn9IOPQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dashboard:
:fill(white):strip_exif()/f/image/09a6RS9WVH0cn7pPy0v6koRT.png?f=user_large)
Nu lijkt mij in totaal 33,5 kWh wel heul erg veel, ik kan deze waarden niet verklaren.
Ik heb geen bijzondere meldingen in de logs gevonden.
De meldingen van de Homewizard en Zonneplan dongles rekenen ongeveer met de "dashboard waarde" van 9kWh (4,5 import, 6,75 export)
En voor de duidelijkheid: Er zit een regelbare uitgaand vermogensbegrenzer op, deze staat op 3600W (de max), en heeft nog niet ingegrepen.
Heeft iemand een idee wat hier loos is, of is er niets om echt zorgen over te maken?
Alvast mijn dank voor tips en feedback,
~Peet
Ik heb recent een hybrid Sunny Boy Smart Energy 3.6 geïnstalleerd, met aansluitingen voor 3 strings.
Nu zag ik een erg groot verschil in de teruggeleverde energie (per dag) per string aan de DC zijde:
Het lijkt wel een komma fout: als ik er 2,6kWh van maak, en 7,5 bij optel, kom ik rond 10 uit?
:strip_exif()/f/image/gqfEHv5kOO2PG6iXNcn9IOPQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dashboard:
:fill(white):strip_exif()/f/image/09a6RS9WVH0cn7pPy0v6koRT.png?f=user_large)
Nu lijkt mij in totaal 33,5 kWh wel heul erg veel, ik kan deze waarden niet verklaren.
De meldingen van de Homewizard en Zonneplan dongles rekenen ongeveer met de "dashboard waarde" van 9kWh (4,5 import, 6,75 export)
En voor de duidelijkheid: Er zit een regelbare uitgaand vermogensbegrenzer op, deze staat op 3600W (de max), en heeft nog niet ingegrepen.
Heeft iemand een idee wat hier loos is, of is er niets om echt zorgen over te maken?
~Peet
[ Voor 5% gewijzigd door peterkaw op 21-09-2024 00:59 ]
werkt nog steeds niet. Contact gehad met SMA support, maar daar schiet je ook niks op. Die geven geen support op modbus...... ik ben de discussie maar niet aangegaan.AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:10:
@emielbf
Als dit de data van gisteren is vind ik het beiden bijzondere waardes.peterkaw schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 00:46:
Goedenavond,
Voor string A lijkt mij 26 kwh erg veel en 2,6 weinig. Ik heb zelf 2440 wp op Zuid en 15 gr. Wel met schaduw sochtends tot 9.30 uur en vanaf een uurtje of half 15.30 en ik had gisteren bijna 9 kwh.
Voor string B staat er wattuur in plaats van kilowattuur. Misschien vandaag door de dag heen een paar keer op de omvormer inloggen en dan kijken wat voor dc spanning, dc stroom en dc vermogen wordt gegenereerd door beide strings los. Zijn die waardes logisch? Dit om eerst bij de basis te beginnen en te checken of de strings goed functioneren.
Ik heb zelf eens een rare situatie gehad met een standaard Sunny Boy 3.6, er was toen een update beschikbaar en na het updaten deed alles het weer dus dat zou je eventueel nog kunnen kijken of er een update beschikbaar is.
De waardes in de eerste schermafbeelding zijn de totalen en niet de dag opbrengst. Misschien zit daar de verwarring?peterkaw schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 00:46:
Goedenavond,
[Afbeelding]
Dashboard:
[Afbeelding]
~Peet
Yep, dat is het, dank!Roeland54 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:04:
[...]
De waardes in de eerste schermafbeelding zijn de totalen en niet de dag opbrengst. Misschien zit daar de verwarring?
Toen ik de cijfers net even bekeek, waren ze hoger dan gisteren.
De DC opbrengsten opgeteld komen idd redelijk overeen met de totale AC opbrengst.
Weer wat geleerd.
:strip_exif()/f/image/c7ktK9XTtj7bGilZDqfYXp5x.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ay8sySAPqFTyEmDpAN3a3RsI.jpg?f=fotoalbum_large)
-
Dank voor je reactie, het blijken cijfers van de totale opbrengst te zijn.Claes Maarten schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 07:17:
[...]
Als dit de data van gisteren is vind ik het beiden bijzondere waardes.
Goed punt van de firmware! Bij de installatie heb ik de laatste update geïnstalleerd.
@AUijtdehaag @sun62
Mijn vast contract loopt op 31-12 af en ga zeer waarschijnlijk naar Tibber. Om voorbereid te zijn op een negatief prijs scenario wil ik mijn omvormers reduceren indien nodig. Ik heb een oude SB3000TL-21 die ik via SBFSpot middels Bluetooth uitlees en een vrij nieuwe SB5000 gekoppeld aan HA middels de standaard SMA integratie. Echter hiermee is geen vermogens beperking mogelijk.
Met deze laatste aan de slag gegaan via informatie van dit forum. Ik heb de modus tcp server geactiveerd en de rest van de instellingen waren al zoals @AUijtdehaag in zijn eerdere post had beschreven.
De beperking werkt, weliswaar met register 40023 conform de opgave van @sun62. De andere parameters uitlezen via modbus werkt ook met een uitzondering.
De terugkoppeling van het limiet percentage middels deze sensor, blijft op 0 staan wat ik ook doe./f/image/HE8aXi3vnCaubrHOImaMoJqd.png?f=fotoalbum_large)
Ook kan ik in het webinterface van de omvormer niet ontdekken dat het vermogen wordt begrenst. Mijn omvormer draait op firmware level 3.10.36.R.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Mijn vast contract loopt op 31-12 af en ga zeer waarschijnlijk naar Tibber. Om voorbereid te zijn op een negatief prijs scenario wil ik mijn omvormers reduceren indien nodig. Ik heb een oude SB3000TL-21 die ik via SBFSpot middels Bluetooth uitlees en een vrij nieuwe SB5000 gekoppeld aan HA middels de standaard SMA integratie. Echter hiermee is geen vermogens beperking mogelijk.
Met deze laatste aan de slag gegaan via informatie van dit forum. Ik heb de modus tcp server geactiveerd en de rest van de instellingen waren al zoals @AUijtdehaag in zijn eerdere post had beschreven.
De beperking werkt, weliswaar met register 40023 conform de opgave van @sun62. De andere parameters uitlezen via modbus werkt ook met een uitzondering.
De terugkoppeling van het limiet percentage middels deze sensor, blijft op 0 staan wat ik ook doe.
/f/image/HE8aXi3vnCaubrHOImaMoJqd.png?f=fotoalbum_large)
Ook kan ik in het webinterface van de omvormer niet ontdekken dat het vermogen wordt begrenst. Mijn omvormer draait op firmware level 3.10.36.R.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
En er lekker warmpjes bij zitten.
@edautz
Mijn ervaring met de terugkoppeling (41255) is dat het niet bij alle omvormers werkt. (verschil in oudere en nieuwe model omvormers denk ik)
Ik heb (misschien per toeval) de landsinstelling op [NL] NEN-EN50438:2013, gezet en toen deed die het.
AUijtdehaag in "Het grote SMA topic"
Mijn ervaring met de terugkoppeling (41255) is dat het niet bij alle omvormers werkt. (verschil in oudere en nieuwe model omvormers denk ik)
Ik heb (misschien per toeval) de landsinstelling op [NL] NEN-EN50438:2013, gezet en toen deed die het.
AUijtdehaag in "Het grote SMA topic"
Ok. Helder.
Triggert wel een paar vragen:
1: Wat is je informatie bron t.b.v. de modbus registers? Mogelijk moet ik een ander register uitlezen?
2: Welke firmware level heb jij. Mogelijk dat ik dan moet upgraden. Mijn omvormer is van 2022 met level 3.10.36.R en mogelijk nog te upgraden.
3: Ik heb vorig jaar de nieuwe door Nederland geadopteerde netnorm ingesteld. [EU] EN50549-1:2018 LV (laagspanning). Had jij deze ook toegepast en daarna de oude Nederlandse netnorm [NL] NEN-EN50438:2013 toegepast waarna het werkte?
Triggert wel een paar vragen:
1: Wat is je informatie bron t.b.v. de modbus registers? Mogelijk moet ik een ander register uitlezen?
2: Welke firmware level heb jij. Mogelijk dat ik dan moet upgraden. Mijn omvormer is van 2022 met level 3.10.36.R en mogelijk nog te upgraden.
3: Ik heb vorig jaar de nieuwe door Nederland geadopteerde netnorm ingesteld. [EU] EN50549-1:2018 LV (laagspanning). Had jij deze ook toegepast en daarna de oude Nederlandse netnorm [NL] NEN-EN50438:2013 toegepast waarna het werkte?
En er lekker warmpjes bij zitten.
@edautz
1. https://www.sma.de/en/service/downloads /monitoring and control - modbus protocol interface - parameter/modbus
2. ik weet niet meer welke omvormer dat was, ik doe ook veel bij anderen
upgrade kan meestal geen kwaad
3: het kan zijn dat die EU de boosdoener is, ook dat is dan weer even geleden. Maar probeer het gewoon even uit. Heb je een grid guard code?
Hier heb ik ook veel ervaringen uit gehaald
https://www.photovoltaikf...&boardID=85&findThreads=1
1. https://www.sma.de/en/service/downloads /monitoring and control - modbus protocol interface - parameter/modbus
2. ik weet niet meer welke omvormer dat was, ik doe ook veel bij anderen
upgrade kan meestal geen kwaad
3: het kan zijn dat die EU de boosdoener is, ook dat is dan weer even geleden. Maar probeer het gewoon even uit. Heb je een grid guard code?
Hier heb ik ook veel ervaringen uit gehaald
https://www.photovoltaikf...&boardID=85&findThreads=1
Situatie momenteel:
3 fase 230v zonder N, digitale meter
SB 3.6 met 4880wp aan panelen.
SMA Laadpaal met Sunny Home Manager
Nu zou er een tweede installatie bijkomen op het platte dak van het bijgebouw omdat we vorige jaar een warmtepomp hebben laten plaatsen en nu ook de auto elektrisch laadt. Offerte aangevraagd voor nog een SB Smart Energy 5.0 met 5915wp aan panelen. Voor de smart energy gekozen zodat we later een batterij kunnen aansluiten indien rendabel genoeg. Zal blijken uit de nieuwe cijfers van fluvius van volgend jaar op hoeveel tijd we de investering voor een batterij eruit gaan kunnen halen.
Voor de zonnepanelen zie ik geen issue, de digitale meter gaat de som van de fases maken zoals hij nu reeds doet.
Maar wat met de batterij in de nabije toekomst? Stel dat er afname is op 1 van de fases waar de batterij niet fysisch is op aangesloten, kan ik mijn Home Manager dan gebruiken om bv batterijstroom te gaan injecteren om zo een 0 verbruik te bereiken op dat moment?
3 fase 230v zonder N, digitale meter
SB 3.6 met 4880wp aan panelen.
SMA Laadpaal met Sunny Home Manager
Nu zou er een tweede installatie bijkomen op het platte dak van het bijgebouw omdat we vorige jaar een warmtepomp hebben laten plaatsen en nu ook de auto elektrisch laadt. Offerte aangevraagd voor nog een SB Smart Energy 5.0 met 5915wp aan panelen. Voor de smart energy gekozen zodat we later een batterij kunnen aansluiten indien rendabel genoeg. Zal blijken uit de nieuwe cijfers van fluvius van volgend jaar op hoeveel tijd we de investering voor een batterij eruit gaan kunnen halen.
Voor de zonnepanelen zie ik geen issue, de digitale meter gaat de som van de fases maken zoals hij nu reeds doet.
Maar wat met de batterij in de nabije toekomst? Stel dat er afname is op 1 van de fases waar de batterij niet fysisch is op aangesloten, kan ik mijn Home Manager dan gebruiken om bv batterijstroom te gaan injecteren om zo een 0 verbruik te bereiken op dat moment?